Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Niet meer 'hebt', zie de bedragen nu maar als 'heeft gehad'.Gunner schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:26:
Waarom maak je je druk om maandlasten als je zoveel geld achter de hand hebt?
Waarom ik dit vraag is omdat ik het nogal een hoog bedrag vind voor iemand met zo'n netto inkomen, zelfs voor 2 komen. Ik zou zoiets dus nimmer gedaan hebben.
M'n hyptoheek adviseur die ik vandaag toevallig sprak vond dat ik het met mijn hyp juist verstandig had gedaan door niet aan de max te gaan zitten. Lees; ver daaronder.
[ Voor 76% gewijzigd door Gunner op 20-03-2007 19:34 ]
Het EDIT knopje heb ik voor mijn Start Post ook steeds gebruikt, wanneer ik mijn posts ga aanpassen kloppen veel reacties niet meer, daarom mijn keus voor een quote post.Guardian Angel schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 17:55:
Er is zoiets als een edit-knopje, een beetje storend als je 6 postings nodig hebt om te reageren terwijl dat simpelweg in een kan.
3,5% had gekund als je bijv. werkzaam was geweest bij een hypotheekverstrekker, verzekeraar, pensioenfonds, bank etc. Het is niet ongebruikelijk dat er dan kortingen worden gegeven.
Er was nog een vraag wie de hypotheelverstrekker is maar die kan wel onbeantwoord blijven nu het rentetarief van 3,5% een foutje blijkt te zijn. Dat kon ook haast niet anders.
Hoe dan ook, het blijft geen enkele zin hebben jouw maandelijkse hypotheeklasten te vergelijken met die van een ander, bijv. de mijne. Ik moet het misschien doen met ongeveer 1/3 van jouw lasten terwijl misschien jouw salaris weer 1/3 is van het mijne.
Gedane zaken nemen geen keer en het is nutteloos. Stel dat iederen veel lager zit, of meldt lager te zitten. Dan zit jij achter je PC jezelf suf te piekeren waar je de fout bent ingegaan.
Ik zou de eerste jaren dan ook zeker niet meer naar tarieven kijken. Ik heb toevallig n.a.v. dit topic gekeken en daarvoor was in 1999. Misschien dat ik over 10 jaar nog maar eens kijk. Ik vond het toen ik de hypotheek afsloot wel best allemaal en ik kan zonder een gigantische boete te moeten betalen, er niets meer aan doen.
De geldverstrekker wilde ik niet noemen ivm onbedoeld reclame maken. Dat vergelijken heeft naar jouws inziens geen zin, maar ik zie toch redelijk wat reacties en interessante posts langs komen in dit topic. Terugkijken op gedane zaken hoeft trouwens helemaal niet verkeerd te zijn. Ik zie het meer als bevestiging wanneer mijn keuzes goed zijn geweest en een les als ik verkeerde keuzes heb gemaakt.
Verder zal ik de komende tijd waarschijnlijk minder bezig zijn met het verdiepen in hypotheken e.d. omdat dit inderdaad niet relevant meer voor me is.
We zitten niet aan max. van hypotheek bedrag hoewel hier niet veel verschil meer tussen zat. Verder is het in het begin een hoog bedrag, maar hopen we met enkele jaren (meer diploma's, ervaring en) een hoger salaris te hebben.Gunner schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:29:
Zit je trouwens aan de max van je hypotheek bedrag?
Waarom ik dit vraag is omdat ik het nogal een hoog bedrag vind voor iemand met zo'n netto inkomen, zelfs voor 2 komen. Ik zou zoiets dus nimmer gedaan hebben.
M'n hyptoheek adviseur die ik vandaag toevallig sprak vond dat ik het met mijn hyp juist verstandig had gedaan door niet aan de max te gaan zitten. Lees; ver daaronder.
Tegenwoordig zijn er weinig andere keuzes als starters op de woningmarkt...
Ik zou me toch eens verdiepen in de editfunctie. Is heel eenvoudig om even op quote te drukken en dan te kopieren in een ander tabblad, zo kun je iedereen in 1 post beantwoorden.
Dit is uiterst storend en ergerlijk. Lees de FAQ.
[ Voor 14% gewijzigd door Guardian Angel op 20-03-2007 19:39 ]
ARME AOW’er
Das natuurlijk onzin. Ik heb mezelf een mega appartement aangeschaft met 3 verdiepingen en 5 slaapkamers voor 140K totaal. Op één inkomen feitelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:38:
Guardian Angel schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:38:
offtopic:
Ik zou me toch eens verdiepen in de editfunctie. Is heel eenvoudig om even op quote te drukken en dan te kopieren in een ander tabblad, zo kun je iedereen in 1 post beantwoorden.
Mee eens. Dat je dan quotes uit elkaar haalt is ook niet zo. Dat het meer werk is, dat is wel zo. Misschien was dat het probleem
[ Voor 46% gewijzigd door Gunner op 20-03-2007 19:41 ]
Jawel goedkoper wonen!Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:38:
[...]
Het is niet voor niets dat er nu gedragsregels zijn voor wat betreft tophypotheken, max is nu 4.5x je bruto jaarinkomen.
Verder moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld eventuele gezins uitbreiding, en in het ergste geval achteruitgang in inkomen ivm ontslag / arbeidsongeschiktheid, wat ik trouwens niemand toewens. Maar daar word té weinig rekening gehouden
[ Voor 48% gewijzigd door Slasher op 20-03-2007 19:48 ]
Elect a clown, expect a circus.
OK, maar voor 140K een mega-appartement... Daar heb ik mijn vraagtekens bij. Verder is onze wens/keus geen appartement maar een 'huis'. Gezien onze leeftijd is het reeel om te verwachten dat het inkomen van ons toeneemt.Gunner schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:39:
[...]
Das natuurlijk onzin. Ik heb mezelf een mega appartement aangeschaft met 3 verdiepingen en 5 slaapkamers voor 140K totaal. Op één inkomen feitelijk.
Hier ga ik me voor inzettenGuardian Angel schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:38:
offtopic:
Voor wat meer werk ben ik btw niet te beroerd als dit de kwaliteit van het topic bevorderd...
OK, voor ons was dit een mooie gelegenheid die zich voordeed om aan een nieuwbouwhuis te komen (met een openbare loting was ik de nr 1. van de 17 gegadigden voor de woning).Slasher schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:41:
[...]
Jawel goedkoper wonen!
Het is niet voor niets dat er nu gedragsregels zijn voor wat betreft tophypotheken, max is nu 4.5x je bruto jaarinkomen.
Verder moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld eventuele gezins uitbreiding, en in het ergste geval achteruitgang in inkomen ivm ontslag / arbeidsongeschiktheid, wat ik trouwens niemand toewens. Maar daar word té weinig rekening gehouden
Wij zitten (op dit moment)ongeveer aan het huidige door jouw gestelde max.
Gezindsuibreiding is idd een punt om op termijn rekening mee te gaan houden, ik hoop tegen die tijd echter een hoger salaris te hebben.
Verder is de kans op achteruitgang in inkomen of ontslag minimaal in mijn situatie. Voor arbeidsongeschiktheid hebben we een verzekering afgesloten.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 19:58 ]
Je mag langskomen hoor. De mensen die bij mij over de vloer komen hebben ook vraagtekens. Totdat ze het hele huis gezien hebben. Dan praten ze wel anders. En 'mega' is misschien wat overdreven. Ik wou enkel aangeven dat je stelling iets te makkelijk gezegd is en dat het in mijn optiek pure onzin is.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:48:
OK, maar voor 140K een mega-appartement... Daar heb ik mijn vraagtekens bij.
Ik woon feitelijk niet in de randstad, dat zal het verschil dan wel zijn. In de randstad krijg je daar zo'n 'huis' niet voor.
Oh ja, en die 140K was nog incl KK, dus de aankoop prijs was feitelijk nog iets minder.
Een woning is een woning. Of het nu een appartement is of een 'huis', het heeft beide een dak boven het hoofd. Maar het is blijkbaar te min voor je.Verder is onze wens/keus geen appartement maar een 'huis'
[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 20-03-2007 19:52 ]
Ik wil niet suggereren dat een appartement te min is voor me... Het is echter niet wat wij zochten. Zie het niet als belediging.Gunner schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:50:
[...]
Een woning is een woning. Of het nu een appartement is of een 'huis', het heeft beide een dak boven het hoofd. Maar het is blijkbaar te min voor je.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 20:02 ]
Maar laten we voor de rest niet off-topic gaan.
Had ik een andere vraag voor je, toevallig zit ik er aan te denken om bij de aankoop van een ander huis in de toekomst ook een aardig eigen vermogen te gebruiken voor m'n hypotheek. Maakte dat in jouw geval nog veel uit in je maandelijkse lasten? Heb je dat berekend?
[ Voor 69% gewijzigd door Gunner op 20-03-2007 20:05 ]
Vooruit, dan neem ik je aanbod m.b.t. een bezoekje toch aanGunner schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:03:
Oh nee, maar ik denk dat je de grootte van m'n appartement onderschat
Dat heb ik zeker berekend. Bij de Spaarhypotheek vorm heb ik voor een éénmalige hoge storting van €12.500,- gekozen (in het 'spaardeel' van de hypotheek/verzekering) hierdoor wordt maandlast gedrukt. (Dus feitelijk hypotheek som hiermee hoger gemaakt maar de maandlast (30*12=360 maanden) is lager geworden). Hoe dit precies zit kan een hypotheek adviseur je vast wel vertellen, maar het is voor ons i.i.g. heel voordelig... Dat bedrag was ook bijna het max omdat anders een bepaalde verhouding m.b.t. maandelijkse premie te laag wordt (iets met verhouding 1 staat tot 10) Onze maandelijkse premie is hierdoor gedaalt tot 130,- per maand. (Maandelijkse premie + rente + aflossing is de netto maandlast volgens mij...)Gunner schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:03:
Toevallig zit ik er aan te denken om bij de aankoop van een ander huis in de toekomst ook een aardig eigen vermogen te gebruiken voor m'n hypotheek. Maakte dat in jouw geval nog veel uit in je maandelijkse lasten? Heb je dat berekend?
Verder is alles wat je niet leent (dus uit eigen geld betaald) voordeliger... Dus eigen vermogen is nooit weg.
[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 20:16 ]
Ik heb eigenlijk hetzelfde vraag. Zeg huis tussen 220 en 250k en ook enige 10.000s evt. beschikbaar.Gunner schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:03:
Had ik een andere vraag voor je, toevallig zit ik er aan te denken om bij de aankoop van een ander huis in de toekomst ook een aardig eigen vermogen te gebruiken voor m'n hypotheek. Maakte dat in jouw geval nog veel uit in je maandelijkse lasten? Heb je dat berekend?
Wat een spaarders hier allemaal zegRukapul schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:09:
[...]
Ik heb eigenlijk hetzelfde vraag. Zeg huis tussen 220 en 250k en ook enige 10.000s evt. beschikbaar.
Ik heb vrijdag een afspraak met m'n hypotheek adviseur. Even een bakkie doen, bijpraten en dan business. Ik ben erg benieuwd.
RukaPul, zie mijn reactie boven de jouwe. Een eenmalige hoge storting is volgens mij erg voordelig, als je dit geld hebt. Verder hebben we 20k zelf betaald van onze woning hier dus geen hypotheek voor afgesloten.Rukapul schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:09:
[...]
Ik heb eigenlijk hetzelfde vraag. Zeg huis tussen 220 en 250k en ook enige 10.000s evt. beschikbaar.
Met uitzondering van bovenstaande verhaal blijft (gedeeltelijk) zelf betalen altijd voordeliger, ook al heb je bij een hypotheek wat belastingvoordeel... (mijns inziens)
Dat hoeft niet waar te zijn. Als jij hebt je spaarhypotheek hebt vastgezet op 4% dan zal jij 4% rente betalen, maar ook 4% rente vangen over je gespaarde deel. Mocht de rente stijgen (en dat doet het momenteel) Dan stijgen de rentes op de normale spaarrekeningen mee (Dat gaat niet direct erachteraan, maar gebeurt wel) Over 10 jaar vang jij dus over die eerste inleg van 10.000 euro nog steeds 4% rente. Terwijl het op een normale spaarrekening misschien wel 10% was geweest (of 2% natuurlijk). Het verschil tussen die 4% en die 10% minus je betaalde rente (na aftrek) bepaald of het voordeliger was om nu zelf mee te betalen of nietVerwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:20:
[...]
RukaPul, zie mijn reactie boven de jouwe. Een eenmalige hoge storting is volgens mij erg voordelig, als je dit geld hebt. Verder hebben we 20k zelf betaald van onze woning hier dus geen hypotheek voor afgesloten.
Met uitzondering van bovenstaande verhaal blijft (gedeeltelijk) zelf betalen altijd voordeliger, ook al heb je bij een hypotheek wat belastingvoordeel... (mijns inziens)
(Dit is allemaal wel heeeeeel hypothetisch hoor, en er zouden wel eens kleine denk fouten in kunnen zitten
Maar met spaargeld inleggen wordt je hypotheek toch altijd lager, en dus ook je maandlasten. Of zie ik dat dan verkeerd.mutsje schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:29:
in de meeste gevallen is het onvoordelig om eigen geld in te brengen of je moet je hypotheek er lager mee krijgen
Je maandlasten worden wel lager maar je krijgt daardoor ook minder geld van de belasting terug. Het is mij voor gerekend door mijn schoonvader (werkt bij administratie) en de maandlasten werden bij 10K eigen inbreng maar iets van 20 euro per maand lager. Dat over 12x30 is natuurlijk behoorlijk bedrag maar je krijgt ook minder belastinggeld terugGunner schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:38:
[...]
Maar met spaargeld inleggen wordt je hypotheek toch altijd lager, en dus ook je maandlasten. Of zie ik dat dan verkeerd.
Misschien een idee om met reele getallen te rekenenmutsje schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:41:
de maandlasten werden bij 10K eigen inbreng maar iets van 20 euro per maand lager. Dat over 12x30 is natuurlijk behoorlijk bedrag
Daar heb je wel een punt jaRukapul schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:47:
[...]
Misschien een idee om met reele getallen te rekenen20 x 12 x 30 = 7200 < 10000 . Dat moet je inderdaad niet doen
Niet alleen is het bedrag onder de 10K (20x12x30) maar ook heb je 10K minder met de rentebetaling dus minder geld terug van de belasting. Het duurde bij mij even voordat kwartje viel maar schoonvader was geduldig met uitleggen gelukkig. Ik zeg niet dat je geen eigen geld moet inleggen maar als je de hele hypotheek kunt financieren en normaal kunt blijven leven zou ik toch de hypotheek gewoon financieren en het eigen geld gebruiken om het huis bv op te knappen.
Verwijderd
Ik vind de lasten eigenlijk best hoog. Je hebt een nieuwbouwwoning en leent tegen minder dan 100% exec. waarde als ik je goed begrijp. 4,5% voor 30 jaar is wel OK, maar he tzou nog lager kunnen imo.Je lasten moeten zeker lager kunnen!Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 23:14:
Vinden jullie dit hoge lasten? En wat betalen jullie?
Ik verneem het graag!
Ik betaal ca. 900 bruto en 560 netto voor een hypotheek voor 225k hypotheek, 4,8% voor 20j tot 125% van exec. waarde (bestaande bouw) en ik overschrijdt de nieuwe gedragsregels. Wel een eenmalige storting van ong. 10.800 euro. Geen OVL verzekering aangezien ik alleen ben.
Maar lasten vergelijken heeft weinig zin imo. Iedereen heeft andere wensen en eisen.
Waarom neem je een spaarhypotheek?UPDATE (wat aanvullende info):
€220.000 prijs woning
€130.000 in SpaarHypotheek (30 jaar vast)
€70.000 Aflossingsvrij deel
€20.000 dus uit eigen vermogen
Je had imo beter een hypotheek met verpande bellegingsrekening kunnen nemen imo. Dan had je daar 20.000 euro op kunnen storten en had je gewoon 220k (of meer) kunnen nemen aan hypotheek. Dan had je 870 bruto en ca. 555 netto gehad incl. OVL en met ong. eenzelfde vermogensopbrengst na 30 jaar. Veel voordeliger imo. Of een hypotheek met een zeer groot aflossingsvrij gedeelte en een klein stukje annuiteiten. Wat moet je in godsnaam op je 22ste met een spaarhypotheek?
Geld in je stenen stoppen in niet slim, financieel gezien.
Is de akte al gepasseerd? Anders zou ik nog eens gaan onderhandelen als ik jou was.
Welke voorwaarden heb je verder trouwens? Meenemen hypotheek? Boetevrij aflossen?
Verwijderd
je hebt meestal weinig te willen. Alle hypothekers, behalve ING, stelt het gewoon verplicht voor het niet-aflossingsvrije deel, zeker in een polis.JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:51:
[...]
Totale onzin om een levensverzekering af te sluiten, nog meer als je zo jong bent. Als je nu de pijp uit gaat vindt jouw partner echt nog wel een ander. Ook al kost dit dan op jonge leeftijd maar 20-30 euro per maand - weggegooid geld.
Iedereen geeft veel te veel uit aan verzekeringen, de verz.maatschappijen lachen zich kapot en spelen hier altijd handig in op de angsten van mensen (wat als...?)......
Verder gaat het erom dat de partner alleen in het huis kan wonen en het kan betalen.
Verzekering is misschien 200 euro en VEH is 20 euro geloof ik. Dat is niks ivt je andere lasten. leuk meegenomen, maar meer ook niet.Guardian Angel schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:17:
Een nieuwbouwhuis in die regio voor € 220.000, rente 3,5% 30 jaar vast. Korting op verzekering, lidmaatschap VEH. Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn.
Verwijderd
Zeer onverstading!!!!! Je kunt netto lenen tegen 2.6%. Ik ben zelf al vrij erg tegen lenen, maar voor dit bedrag ben je gek als je het niet doet en uit eigen zak gaat betalen voor een huis. Geld wat je stopt in stenen krijg je nooit meer terug. Bijleenregeling os ongunstig voor je, etc. Zet die 20.000 op een spaarrekening en je krijgt al 4-4.5% rente en betaalt slechts 2.6% You do the math.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 17:13:
[...]
De 20.000 betalen we uit eigen zak. Ook alle ditjes en datjes die je noemt betalen we voornamelijk buiten de hypotheek.
Je had beter ene hogere hyptheek kunnen nemen en je spaargeld kunnen houden. Geeft je veel meer zekerheid. met die tienduizenden euro's kun je sowieso al jaren lang je woonlasten van betalen.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:27:
[...]
Niet meer 'hebt', zie de bedragen nu maar als 'heeft gehad'.
Ik weet niet precies wat jullie jaarsalaris is (toeslagen en overwerk mag je bijna altijd meetellen), maar jullie moeten volgens mij wel meer kunnen krijgen. Zeker als je nieuwbouw koopt en tienduizenden euro's aan geld hebt.Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:38:
[...]
We zitten niet aan max. van hypotheek bedrag hoewel hier niet veel verschil meer tussen zat. Verder is het in het begin een hoog bedrag, maar hopen we met enkele jaren (meer diploma's, ervaring en) een hoger salaris te hebben.
Verwijderd
Niet in de bewoonde wereld zeker? Zoiets kan alleen maar in het Noorden of in Zeeuws Vlaanderen volgens mijGunner schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:39:
[...]
Das natuurlijk onzin. Ik heb mezelf een mega appartement aangeschaft met 3 verdiepingen en 5 slaapkamers voor 140K totaal. Op één inkomen feitelijk.
Hahaha, mag ik ff hard lachen. Bijna geen enkele alleenstaande starter kan daar iets voor kopen. Zelfs met een modal salaris, wat een jongere (<30) al niet vaak verdient, kun je daar een huis mee financieren van minder dan 130.000. Daar koop je in het overgrote deel van NL alleen een garage voor.Slasher schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:41:
[...]
Jawel goedkoper wonen!

Wat is nu werkelijk het risico van arbeidongeschiktheid? Neem een verzekering voor 5 of 10 jaar als je het nodig vindt en het risico is afgedekt. Werkeloosheid is groter maar daar kom je met wat spaargeld wel overeen.Verder moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld eventuele gezins uitbreiding, en in het ergste geval achteruitgang in inkomen ivm ontslag / arbeidsongeschiktheid, wat ik trouwens niemand toewens. Maar daar word té weinig rekening gehouden
Mensen zijn echt veel te bang vaak en denken te negatief (zegt de opperpessimist).
Waar en wij bij?
Waar en bij wieZet die 20.000 op een spaarrekening en je krijgt al 4-4.5% rente
Mee eensJe had beter ene hogere hyptheek kunnen nemen en je spaargeld kunnen houden. Geeft je veel meer zekerheid. met die tienduizenden euro's kun je sowieso al jaren lang je woonlasten van betalen.
ARME AOW’er
Verwijderd
De hypotheekverstrekker van de TS, 4.5 procent met 42% aftrek is 2.6% netto.
Met spaardeposito's en duurzaam sparen.[...]
Waar en bij wie
Postbank
SNS
Reaal
ASN
DHB
Nog een handjevol minder bekende instellingen.
Hier ben ik het mee eens. Ik ben iemand die van zekerheid houdt, maar een arbeidsongeschiktheidverzekering vond ik onnodig. Als ik arbeidsongeschikt zou worden, is een schuld door gedwongen verkoop van het huis wel het laatste waar ik me druk om zou maken (en wie zegt dat de opbrengst niet genoeg zou zijn om de hypotheek af te lossen?Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:54:
Wat is nu werkelijk het risico van arbeidongeschiktheid? Neem een verzekering voor 5 of 10 jaar als je het nodig vindt en het risico is afgedekt. Werkeloosheid is groter maar daar kom je met wat spaargeld wel overeen.
Mensen zijn echt veel te bang vaak en denken te negatief (zegt de opperpessimist).
)
De situatie is nu wel enigszins gewijzigd doordat ik onlangs samen met m'n vriend een huis heb gekocht, waardoor ik niet alleen zelf met de gevolgen zou zitten. Toen ik m'n eerste huis alleen kocht, hoefde ik in feite met niemand rekening te houden.
Verder ben ik niet bang voor werkloosheid, in de ICT kun je zo weer aan de slag.
Daarnaast zou ik, mocht de werkgelegenheid in de ICT opeens drastisch zijn gedaald, bereid zijn om werk onder mijn opleidingsniveau te aanvaarden, waardoor ik wellicht wat minder geld overhoud, maar nog wel de hypotheek kan betalen.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Dat is een hypotheek en geen lening tbv consumptief krediet.Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:23:
[...]
De hypotheekverstrekker van de TS, 4.5 procent met 42% aftrek is 2.6% netto.
Waarbij de termijn behoorlijklijk lang is en je dus niet direct over je geld kunt beschikken[...]
Met spaardeposito's en duurzaam sparen.
Postbank
SNS
Reaal
ASN
DHB
Nog een handjevol minder bekende instellingen.
Maar ik snap wat je bedoelt, ik dacht een een standaard lening en een normale spaarrekening.
[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 25-03-2007 09:52 ]
ARME AOW’er
Uit (helaas) eigen ervaring kan ik zeggen: maandelijkse hypotheek betalen is het eerste waar jij je dan druk om maakt. Een maand te laat betalen --> boeterente (nòg hogere kosten).Canaria schreef op zondag 25 maart 2007 @ 04:55:
[...]Hier ben ik het mee eens. Ik ben iemand die van zekerheid houdt, maar een arbeidsongeschiktheidverzekering vond ik onnodig. Als ik arbeidsongeschikt zou worden, is een schuld door gedwongen verkoop van het huis wel het laatste waar ik me druk om zou maken (en wie zegt dat de opbrengst niet genoeg zou zijn om de hypotheek af te lossen?
Waarom: bij arbeidsongeschiktheid, daalt (tegenwoordige WIA, ik nog wao) je inkomen zo gigantisch, dat het opbrengen van de maandelijkse hypotheek lasten, niet meer te doen is.
Je huis gedwongen moeten verkopen is behalve een mentale aanslag, een enorm gedoe, omdàt je niet voor niets arbeidsongeschikt wordt...
Je zou denken dat het hebben/krijgen van een fysiek iets voorop staat in die siutatie. Hetgeen waar je in eerste en enige instantie je dan druk om zou moeten maken. De pratijk is anders: gedwongen door omstandigheden, heb je niet eens tijd om je daar mee bezig te houden. Rekeningen (hypotheek e.d.) houden niet ineens op te bestaan, houden geen rekening met ziekenhuis bezoeken, onderzoeken, behandelingen, wachtlijsten! Die blijven gewoon op de mat komen,...met jouw bijzonder gedaalde inkomen... de hierdoor ontstane stress/druk...
De praktijk heeft mij helaas geleerd, dat elke maand weer de hypotheek niet kunnen betalen, boodschappen, schulden opbouwen, je spaargeld interen om rekeningen te betalen, alles wat je niet kunt betalen maar wèl nodig hebt vanwege je fysieke conditie (zoals o.a. noodzakelijke medicatie die niet vergoed wordt en niet betaald kan worden door je inkomensdaling)..en nog veel meer bijkomende dingen: geld is het eerste gedwongen door omstandigheden, waar je je druk om gaat maken...
Overigens heeft ons huis 14 maanden te koop gestaan. Je kunt wel leuk denken "oh, nieuwbouwhuis, grof verkopen met winst, weg geldproblemen". De praktijk werkt zo niet....helaas...
we hebben een nieuwbouw appartement -4 jaar oud- aan de Maas, niemand kon voorzien, dat dit zolang te koop zou staan
Nu is het verkocht, maar jij wilt niet weten, hoezeer dit alles een fysieke/mentale/emotionele/relationele/financiele aanslag is geweest...
En ja, de opbrengst lost natuurlijk wel de hypotheekschuld in. Maar waar je aan voorbij gaat: alle tijd voor verkoop, waarin er géén mogelijkheid is, om rekeningen op te schorten tot die tijd! Ook ga je voorbij aan dat als je arbeidsongeschikt wordt; niemand meer bereid is (banken/belasting) je hoe dan ook ergens in tegemoet te komen!
Voorbeeld: hypotheek kun je niet oversluiten (hetgeen lagere maandlasten oplevert), gemeentebelastingen in ons geval € 1200 per jaar moet je betalen...dit alles met het gigantisch gedaalde inkomen...
Buiten dit alles: fysiek is er iets dermate ernstigs aan de hand (daarom beland je in de wao),...wat door alle bovenstaande alleen maar slechter wordt (stress kills).
Resumerend: wie een vast contract heeft, is uitermate dom om géén arbeidsongeschiktheidsverzekering te nemen!
Verwijderd
Moah, dat valt wel mee lijkt me.Gunner schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:29:
Zit je trouwens aan de max van je hypotheek bedrag?
- Netto maandlast = 600 euro bij een netto inkomen van 2400 (2 personen) / ~ 3800 euro bruto per maand
- Nieuwbouw: prijsstijging is aannemelijk terwijl de kosten over de hele looptijd vast staan (spaar + rente 30 jaar vast)
- beiden nog jong (pp ruim 1900 euro bruto maandsalaris; voor het gemak die 3800 door 2-en gedeeld) dus ook hier aannemelijk dat zij meer gaan verdienen.
Het hangt dus af van de persoonlijke situatie zoals altijd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 12:00 ]
Let wel even op de voorwaarden, want er zitten nogal wat haken en ogen aan en de uitkering is niet altijd in balans met de premie.Bi-zonder schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:46:...Resumerend: wie een vast contract heeft, is uitermate dom om géén arbeidsongeschiktheidsverzekering te nemen!
Verwijderd
Een hypotheek is ook een lening hoor.Guardian Angel schreef op zondag 25 maart 2007 @ 09:50:
[...]
Dat is een hypotheek en geen lening tbv consumptief krediet.
2 jaar en dan kun je nog vaak wel opnemen tegen een boete. Dat is altijd nog minder lang dan het in je huis te stoppen.[...]
Waarbij de termijn behoorlijklijk lang is en je dus niet direct over je geld kunt beschikken
Daar kun je ook al 3.5% halen hoor.Maar ik snap wat je bedoelt, ik dacht een een standaard lening en een normale spaarrekening.
Nee en Nee. Maar misschien kijk je niet verder dan je neus lang is. Er zijn meer plekken in Nederland waar je relatief gezien nog genoeg goedkoop kan wonen. Maar sommigen vinden bepaalde steden al gauw te min.Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:54:
Niet in de bewoonde wereld zeker? Zoiets kan alleen maar in het Noorden of in Zeeuws Vlaanderen volgens mij
Over leningen, m'n hypotheek adviseur vertelde me vrijdag nog dat ie graag meer klanten zoals ik had. Zonder risico een niet al te hoge lening op ons huidige inkomen (waar ik gemakkelijk 3 ton mee kan lenen, maar ik dat uiteraard niet doe).
Te vaak ziet hij mensen die op de max van 2 inkomens willen lenen en met het eerste de beste stukje tegenslag in de problemen raken. Mij niet gezien.
* Gunner gaat eens voorzichtig kijken naar een mooi stulpje voor rond de 200K
[ Voor 61% gewijzigd door Gunner op 25-03-2007 16:01 ]
Interessante redenering, maar met de stijging van de huizenprijzen van de afgelopen decennia, die ook nog niet gestopt lijkt, kan het rendement uit je geinvesteerde spaargeld door waardevermeerdering van je huis ook al heel interessant zijn. Ach ja, is maar net waar je je het prettigst bij voelt natuurlijk.Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:40:
Zeer onverstading!!!!! Je kunt netto lenen tegen 2.6%. Ik ben zelf al vrij erg tegen lenen, maar voor dit bedrag ben je gek als je het niet doet en uit eigen zak gaat betalen voor een huis. Geld wat je stopt in stenen krijg je nooit meer terug. Bijleenregeling os ongunstig voor je, etc. Zet die 20.000 op een spaarrekening en je krijgt al 4-4.5% rente en betaalt slechts 2.6% You do the math.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Goh..... je meent hetVerwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 15:53:
[...]
Een hypotheek is ook een lening hoor.En hij leent niet voor consumtief krediet, maar voor de aankoop van een woning.
3,5% is geen 4,5%, tenminste, het cijfer voor de komma ziet er anders uit.[...]
Daar kun je ook al 3.5% halen hoor.
En de TS leent geen € 20.000,= maar financiert hiermee een deel van de woning. Ik zou dat dus niet doen maar als reserve houden.
ARME AOW’er
Verwijderd
Die waardevermeerdering van je huis heb je ook als je een hogere hypotheek neemt. Alleen heb je dan nog extra rendement van je spaargeld en meer zekerheid door een grote zak spaargeld.Hillie schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:19:
[...]
Interessante redenering, maar met de stijging van de huizenprijzen van de afgelopen decennia, die ook nog niet gestopt lijkt, kan het rendement uit je geinvesteerde spaargeld door waardevermeerdering van je huis ook al heel interessant zijn. Ach ja, is maar net waar je je het prettigst bij voelt natuurlijk.
Ben zelf wezen zoeken in Eindhoven eo, maar voor die prijs kun je alleen een studio of verpauperd appartement kopen.Gunner schreef op zondag 25 maart 2007 @ 15:55:
[...]
Nee en Nee. Maar misschien kijk je niet verder dan je neus lang is. Er zijn meer plekken in Nederland waar je relatief gezien nog genoeg goedkoop kan wonen. Maar sommigen vinden bepaalde steden al gauw te min.
Uiteraard ziet hij dat liever, daar kan hij lekker makkelijk geld aan verdienen. Snel in de pc invoeren en offerte uitprinten. Geen bespreekgeval, niet moeilijk doen, gewoon snel afhandelen en cashen.Over leningen, m'n hypotheek adviseur vertelde me vrijdag nog dat ie graag meer klanten zoals ik had. Zonder risico een niet al te hoge lening op ons huidige inkomen (waar ik gemakkelijk 3 ton mee kan lenen, maar ik dat uiteraard niet doe).
Meeste banken financieren niet eens op het max van 2 inkomens. Op het max van 1 inkomen is al zeer lasting is mijn ervaring.Te vaak ziet hij mensen die op de max van 2 inkomens willen lenen en met het eerste de beste stukje tegenslag in de problemen raken. Mij niet gezien.
Imo had je dat beter meteen kunnen doen, had je 20.000 aan kosten gescheeld.* Gunner gaat eens voorzichtig kijken naar een mooi stulpje voor rond de 200K
Dat zeg ik toch ook.Guardian Angel schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:47:
[...]
Goh..... je meent het
[...]
3,5% is geen 4,5%, tenminste, het cijfer voor de komma ziet er anders uit.
En de TS leent geen € 20.000,= maar financiert hiermee een deel van de woning. Ik zou dat dus niet doen maar als reserve houden.
Hij zou minimaal 20.000 bij moeten lenen en zijn eigen geld moet investeren in sparen/obligaties (en als hij genoeg over heeft misschien zelfs aandelen) voor een veel hoger rendement van zijn geld.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 17:06 ]
Eindhoven. Ik geloof je directVerwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:59:
Ben zelf wezen zoeken in Eindhoven eo, maar voor die prijs kun je alleen een studio of verpauperd appartement kopen.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan in andere provincies dan Groningen en/of Zeeland die jij als voorbeeld gaf.
Verwijderd
Ik zie in je profiel dat je in Lelystad woont. Dan zul je waarschijnlijk daar ergens in de buurt werken want als je in de Randstad werkt, is Lelystad geen optie wbt woon-werk. Ik denk dat Tweaker daar op doelde.Gunner schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:16:
[...]
Eindhoven. Ik geloof je direct![]()
Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan in andere provincies dan Groningen en/of Zeeland die jij als voorbeeld gaf.
Ik weet in ieder geval dat je in ene beetje goede buurt in de omstreken van een stad als R' dam, Den Haag of A' dam wil wonen, je echt niet voor 140K incl. KK een 3-verdieping, 5 slaapkamer groot appartement kunt krijgen.
Bovendien: er zijn genoeg personen die liever niet in Lelystad / Almere willen wonen. Mijn zus woont bijvoorbeeld in Wolvega. Leuk stadje en prima betaalbaar maar echt niets voor mij. To each his one maar uiteindelijk kost een woning je per definitie veel geld dus dan wil je ook in een gemeente / stad wonen die je helemaal bevalt.
En ja, je kunt zeker wel een betaalbaar appartement krijgen in Delfshaven, Rotterdam maar daar laat je echt liever niet 's avonds je vriendin over straat lopen met de hond of op weg naar de metro...
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2007 19:11 ]
Verwijderd
Friesland en Drenthe vallen er ook nog onder.Gunner schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:16:
[...]
Eindhoven. Ik geloof je direct![]()
Misschien nog wat stukken van Overijssel, Gelderland en Flevoland, maar dan houdt het echt wel op.
In Brabant koop je met geluk nog een 2 kamer appartement voor en dan waarschijnlijk ook alleen maar in het puntje van West brabant of een achterbuurt. Veel keus (als je die al hebt) is er echt niet.
Ik ging er vanuit reagerend op GoT, dat mensen dit uiteraard doen..Roenie schreef op zondag 25 maart 2007 @ 14:37:
[...]Let wel even op de voorwaarden, want er zitten nogal wat haken en ogen aan en de uitkering is niet altijd in balans met de premie.
Niet iedereen kan (of wil) een grotere hypotheek nemen en dan is dit ook een aardige oplossing. Nogmaals: Het gaat erom of je 's nachts goed slaapt van de keuzes die je maakt. Dat is voor iedereen weer anders, maar dat wordt hier nogal eens vergeten als men voor eigen kerk wil prediken.Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:59:
Die waardevermeerdering van je huis heb je ook als je een hogere hypotheek neemt. Alleen heb je dan nog extra rendement van je spaargeld en meer zekerheid door een grote zak spaargeld.
Wat is hier het probleem? Heeft niet iedereen het 'probleem' dat een spaarhypotheek de eerste paar jaar weinig oplevert (hoge kosten, weinig inleg dat rendeert)?Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:18:
Wat moet je in godsnaam op je 22ste met een spaarhypotheek? [...] en die spaarverzekering levert de eerste 10 jaar echt niks op.
Dat valt tegenwoordig ook wel mee, als je aan de goede kant gaat zitten. Daar is/wordt/staat alles te koop/verkocht, en wat woont er dus nu niet meer? Juist, mensen zonder vast bewijsbaar inkomen. Omdat de wijk nog een (onterecht) negatief imago heeft, zijn de huizen goedkoop.Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 19:06:
[...]
En ja, je kunt zeker wel een betaalbaar appartement krijgen in Delfshaven, Rotterdam maar daar laat je echt liever niet 's avonds je vriendin over straat lopen met de hond of op weg naar de metro...
Hillie schreef op maandag 26 maart 2007 @ 09:10:Niet iedereen kan (of wil) een grotere hypotheek nemen en dan is dit ook een aardige oplossing. Nogmaals: Het gaat erom of je 's nachts goed slaapt van de keuzes die je maakt. Dat is voor iedereen weer anders, maar dat wordt hier nogal eens vergeten als men voor eigen kerk wil prediken.
Een quote van mezelf uit een ander topic, "Gebruik je verstand en je intuitie en bedenk dat alle raad (ook die van mij) gekleurd is."
- Wel op anderhalf inkomen (gaat naar een inkomen dit jaar)
- Twee kinderen (0,5 en 2 jaar)
Waarom?
- We kunnen het nu betalen
- Brutoinkomen zeg niet zoveel - mijn werkgever vergoed auto (500 pm), ziektekosten (300 pm), pensioen (?) dus mijn "relatieve" nettoinkomen is behoorlijk hoog (hoger dan eenzelfde brutoinkomen zonder deze secundaire voorwaarden)
- We leven relatief zuinig en hebben nog genoeg geld over voor vakanties etc
- Je eigen huis breng je zoveel tijd in door dat ik er graag wat voor over heb. Liever 48 weken per jaar in een mooi huis en 4 weken niet al te gek (weekje wintersport; 3 weken zomervakantie in Europa) op vakantie dan 48 weken per jaar een minder huis en luxe op vakantie.
- Inkomen stijgt toch wel - ook al is het maar met 3% inflatie per jaar, de hypotheeklasten blijven vast. De rest van de kosten (energie, boodschappen) stijgen ook wel maar netto houdt je dus meer over, zeker over een jaar of tien gezien.
en ook wij hebben wel een buffer van circa 30k achter de hand, daar zingen we het wel een jaar mee uit als het nodig is
[ Voor 6% gewijzigd door Spyro_the_Dragon op 26-03-2007 10:28 ]
Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!
Ik neem aan dat je bewust een duurder huis hebt gekocht in plaats van bewust een top hypotheekSpyro_the_Dragon schreef op maandag 26 maart 2007 @ 10:26:
Wij hebben eigenlijk vrij bewust een "top" hypotheek genomen - 5 keer bruto jaarinkomen...
Ik dacht inderdaad aan jou toen ik dat tiepte, omdat je al eens vaker hebt gezegd dat het niet uitmaakt hoe winstgevend iets is, of juist niet, maar dat het erom gaat dat je 's nachts ook lekker moet kunnen slapen. De ene vindt een superveilige en heel lage spaarhypotheek al een last waar 'ie slecht van slaapt, de ander gooit iedere maand z'n halve inkomen in risicovolle pennyfunds, terwijl 'ie een meer-dan-maximale tophypotheek heeft en een dure dikke bak voor de deur en slaapt iedere avond als een baby. Dit alles in perspectief natuurlijk.Roenie schreef op maandag 26 maart 2007 @ 09:55:
![]()
Een quote van mezelf uit een ander topic, "Gebruik je verstand en je intuitie en bedenk dat alle raad (ook die van mij) gekleurd is."
Vrijwel niemand geeft hier de beste adviezen, het meeste is toch gebaseerd op een eigen referentiekader met eigen (financiële) normen en waarden en gebaseerd op eigen ervaringen. Geeft niets, maar het is wel altijd verstandig dat in je achterhoofd te houden, tezamen met je eigen wensen t.a.v. je financiële huishouding.
Hier komt het wel op neer iddHillie schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:38:
Ik dacht inderdaad aan jou toen ik dat tiepte, omdat je al eens vaker hebt gezegd dat het niet uitmaakt hoe winstgevend iets is, of juist niet, maar dat het erom gaat dat je 's nachts ook lekker moet kunnen slapen. De ene vindt een superveilige en heel lage spaarhypotheek al een last waar 'ie slecht van slaapt, de ander gooit iedere maand z'n halve inkomen in risicovolle pennyfunds, terwijl 'ie een meer-dan-maximale tophypotheek heeft en een dure dikke bak voor de deur en slaapt iedere avond als een baby. Dit alles in perspectief natuurlijk.
Wij zijn nu aan het kijken naar een huis en bijbehorende hypotheek. Enerzijds wil je dat financieel verstandig aanpakken, maar anderzijds moet je er een goed gevoel bij hebben. M'n vriendin voelt zich bv absoluut niet prettig bij het idee dat er belegd wordt voor het huis (en daar heb ik vrede mee). Dat ik daarnaast meer dan de helft van mijn geld op de beurs beleg vindt ze prima zolang ze de details maar niet hoeft te weten
Het maakt het overigens wel lastig om te besluiten wat voor een hypotheekconstructie te kiezen, want zoals hierboven al is gezegd is een spaarhypotheek zeker niet in alle gevallen erg voordelig (door de kosten en beperkingen).
Verwijderd
hmz das geen tophypotheek.Spyro_the_Dragon schreef op maandag 26 maart 2007 @ 10:26:
Wij hebben eigenlijk vrij bewust een "top" hypotheek genomen - 5 keer bruto jaarinkomen.
Het risico voor de bank is dan hoger omdat de executiewaarde ver onder de hypotheeksom ligt.
[ Voor 16% gewijzigd door Dido op 26-03-2007 12:48 ]
Verwijderd
Je hebt gelijk. Ik ben dus ook in de babylonische spraakverwarring getraptDido schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:47:
Ik dacht dat een tophypotheek niets met je inkomen te maken had, maar met de verhouding tussen hypotheek en de waarde van het huis; als je meer dan x% van de koopprijs uit je hypotheek moet halen is het een tophypotheek. x is dan dacht ik 100 of meer.
Het risico voor de bank is dan hoger omdat de executiewaarde ver onder de hypotheeksom ligt.
Is er geen Nationale Hypotheek Garantie en wordt uw woning vanaf 75% van de executiewaarde met een hypotheek gefinancierd, dan wordt dat een tophypotheek genoemd. De bank vraagt een hogere rente ('topopslag') die meestal over de volledige lening wordt geven. De totale topopslag kan oplopen tot 0,5%.
Bron : VEH
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2007 13:02 ]
En daar zit je dus vrij snel aan. Als de executiewaarde ca 75% van de aankoopwaarde betreft dan is alles wat geleend wordt boven de (75% van 75% is) 56% van de aankoop al een tophypotheek en dan heb je de 10% KK nog niet eens meegefinancierd.Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:58:
Is er geen Nationale Hypotheek Garantie en wordt uw woning vanaf 75% van de executiewaarde met een hypotheek gefinancierd, dan wordt dat een tophypotheek genoemd. De bank vraagt een hogere rente ('topopslag') die meestal over de volledige lening wordt geven. De totale topopslag kan oplopen tot 0,5%.
Voor ons toch wel? 1,5 inkomen is het max (ik werk fulltime, vriendin half-time - en dat wordt niet meer, eerder minder). Dus die 1,5 is voor ons 100%. Fulltime werken is voor haar ivm kinderen niet echt mogelijk (en zeker niet wenselijk)Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:36:
[...]
hmz das geen tophypotheek.top is als je allebei de inkomens 100% meeneemt in de max hypotheekberekening van je geldverstrekker, en ook daadwerkelijk dat bedrag hypothecair leent. een hypotheek op 1,5 tot 1 inkomen is gewoon doorsnee veilig.
Bewust een duurder huis dus bewust een top/hoge hypotheekRoenie schreef op maandag 26 maart 2007 @ 10:38:
[...]
Ik neem aan dat je bewust een duurder huis hebt gekocht in plaats van bewust een top hypotheek
zie eerste replyVerwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:36:
[...]
hmz das geen tophypotheek.top is als je allebei de inkomens 100% meeneemt in de max hypotheekberekening van je geldverstrekker, en ook daadwerkelijk dat bedrag hypothecair leent. een hypotheek op 1,5 tot 1 inkomen is gewoon doorsnee veilig.
Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!
Precies, dat hebben wij ook gedaan. We hebben eerst op internet bekeken wat onze max was wat we konden lenen(een indicatie). Vervolgens elkaar aangekeken en beide riepen we 'no way, dat wil ik echt niet uitgeven aan een huis. Ik wil ook nog leven!'. Dus vervolgens gekeken of er een leuk huis te vinden is voor het geld wat wij er aan willen uitgeven. Daarna naar een hypotheek adviseur gegaan en de boel helemaal laten uitrekenen. We zitten nu dus dik onder ons maximum en we hebben het huis gevonden wat we zochten. Dit heeft als gevolg dat we er financieel warmpjes bij zitten: we zijn iets meer dan de helft van ons gezamelijk inkomen kwijt zijn aan alle maandelijkse uitgaven(hypotheek, boodschappen, energie, sparen, uit eten, etc etc) en toch wonen we in een leuke 2 onder 1 kapper met een ruime tuin.mutsje schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:00:
persoonlijk denk ik dat je beter kunt nadenken "hoe zo'n bedrag wil ik maximaal uitgeven voor een huis" en dan kijken of dat te financieren valt. Dit is natuurlijk per type huis verschillend, zo hebben mijn dinnetje en ik het in ieder geval gedaan. Wij hadden zelf een max bedrag in ons hoofd en hebben laten uitrekenen of we dan ook nog normaal konden leven.
Kortom: zoals al eerder gezegd, ga af op je gevoel niet op het maximale. Het maximale valt altijd tegen als je ook nog ruim wil leven.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Verwijderd
/me mee eensbeany schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:23:
[...]
Precies, dat hebben wij ook gedaan. We hebben eerst op internet bekeken wat onze max was wat we konden lenen(een indicatie). Vervolgens elkaar aangekeken en beide riepen we 'no way, dat wil ik echt niet uitgeven aan een huis. Ik wil ook nog leven!'. Dus vervolgens gekeken of er een leuk huis te vinden is voor het geld wat wij er aan willen uitgeven. Daarna naar een hypotheek adviseur gegaan en de boel helemaal laten uitrekenen. We zitten nu dus dik onder ons maximum en we hebben het huis gevonden wat we zochten. Dit heeft als gevolg dat we er financieel warmpjes bij zitten: we zijn iets meer dan de helft van ons gezamelijk inkomen kwijt zijn aan alle maandelijkse uitgaven(hypotheek, boodschappen, energie, sparen, uit eten, etc etc) en toch wonen we in een leuke 2 onder 1 kapper met een ruime tuin.
Kortom: zoals al eerder gezegd, ga af op je gevoel niet op het maximale. Het maximale valt altijd tegen als je ook nog ruim wil leven.
wij besteden 900 vd 3000 euro netto per maand aan het huis (hyporente/spaarpolis/woonhuisverz/vve) (maisonette bj 2004 randstad)
das een lekkere verhouding
Verwijderd
Met hun inkomen moet het wel hoger kunnen denk ik. Anders kun je altijd nog minder sparen in je polis en waardoor je de lasten drukt en dus ook meer kunt lenen.Hillie schreef op maandag 26 maart 2007 @ 09:10:
[...]
Niet iedereen kan (of wil) een grotere hypotheek nemen en dan is dit ook een aardige oplossing. Nogmaals: Het gaat erom of je 's nachts goed slaapt van de keuzes die je maakt. Dat is voor iedereen weer anders, maar dat wordt hier nogal eens vergeten als men voor eigen kerk wil prediken.
Ja, dat probleem heeft iedereen ja. Ik ben dan ook uberhaupt geen fan van polissen.Rukapul schreef op maandag 26 maart 2007 @ 09:26:
[...]
Wat is hier het probleem? Heeft niet iedereen het 'probleem' dat een spaarhypotheek de eerste paar jaar weinig oplevert (hoge kosten, weinig inleg dat rendeert)?
Maar voor jonge mensen verandert er zeker nog genoeg en sparen voor over 30 jaar is imo sowieso vrij nutteloos. Het voordeel van een polis heb je pas als je veel geld vrij van vermogensrendementsheffing kunt sparen en dat hebben ze niet volgens mij. Tevens kan het een negatief effect hebben op de bijleenregeling..
Verwijderd
De term tophypotheek is vrij discutabel. Iedereen hanteert andere regels.Spyro_the_Dragon schreef op maandag 26 maart 2007 @ 10:26:
Wij hebben eigenlijk vrij bewust een "top" hypotheek genomen - 5 keer bruto jaarinkomen.
- Twee kinderen (0,5 en 2 jaar)
De een een factor van het brutosalaris
De ander het percentage van de executiewaarde.
Maar de meest gebruikt nu is volgens mij de woonlasten uitgedrukt als percentage van het bruto inkomen.
Deze laatste is imo ook de enige juiste. Die andere 2 zeggen niet zo veel.
Ik leen 7x bruto zonder overwerk en 6,4x bruto met overwerk. Toch betaal ik nauwelijks meer dan een sociale huurwoning. Heb alles aflossingsvrij door eenmalige inleg en lage rente.
Mensen met een spaarhypotheek met 5x bruto betalen misschien wel meer dan ik.
Deze definitie van tophypotheek hoor je vaker maar is natuurlijk best wel kwats. Iemand die ene miljoen verdient en ene huis koopt van 100.000 met een hypotheek van 125.000 heeft een tophypotheek, maar loopt natuurlijk geen enkel risico.Dido schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:47:
Ik dacht dat een tophypotheek niets met je inkomen te maken had, maar met de verhouding tussen hypotheek en de waarde van het huis; als je meer dan x% van de koopprijs uit je hypotheek moet halen is het een tophypotheek. x is dan dacht ik 100 of meer.
Neem gewoon aflossingsvrij. Daarnaast kan jij beleggen en je vriendin sparen.Rukapul schreef op maandag 26 maart 2007 @ 11:49:
[...]
Hier komt het wel op neer idd
Wij zijn nu aan het kijken naar een huis en bijbehorende hypotheek. Enerzijds wil je dat financieel verstandig aanpakken, maar anderzijds moet je er een goed gevoel bij hebben. M'n vriendin voelt zich bv absoluut niet prettig bij het idee dat er belegd wordt voor het huis (en daar heb ik vrede mee). Dat ik daarnaast meer dan de helft van mijn geld op de beurs beleg vindt ze prima zolang ze de details maar niet hoeft te weten
Het maakt het overigens wel lastig om te besluiten wat voor een hypotheekconstructie te kiezen, want zoals hierboven al is gezegd is een spaarhypotheek zeker niet in alle gevallen erg voordelig (door de kosten en beperkingen).
Diagnose Specialist Ford
En dan ben ik wel benieuwd wat jij aan hypotheek (premie/rente/aflossing) betaald per maand...Kzyto schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:43:
mijn vriendin en ik hebben hypotheek van 150.000 en ik ben blij dat ik geen duurder huis nog heb gekocht. Wij zitten ook op 2400 netto inkomen maar daar blijft niet veel van over als je al je verzekeringen en spaarplannen eraf haalt dus ik vind het knap als je dit allemaal kan veroorloven ook met zicht op je toekomst....
Waarom? Je kan niet zomaar iemands lasten gaan vergelijken op basis van een bedrag. (rente, soort hypotheek enzo) dus dat lijkt me wat zinloos.Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 00:32:
[...]
En dan ben ik wel benieuwd wat jij aan hypotheek (premie/rente/aflossing) betaald per maand...
Hoewel het idd niet zomaar te vergelijken is, denk ik dat je met een hypotheek van 150.000 euro toch echt iets niet helemaal goed doet als je 2400 euro netto te besteden hebt. Dan ligt dat volgens mij meer aan je overige uitgave patroon dan aan je hypotheekGunner schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 07:35:
[...]
Waarom? Je kan niet zomaar iemands lasten gaan vergelijken op basis van een bedrag. (rente, soort hypotheek enzo) dus dat lijkt me wat zinloos.
(ter vergelijking)
Wij hebben een hypotheek van 180.000 (55%leven en 45%afl. vrij) met bruto 600 euro rente en 112 euro verzekering.
[edit]
Ik bedoel abslouut niet dat Kzyto (in dit geval) het niet goed doet, mijn excuses als dat zo overkwam, ik denk dat ik meer probeer te zeggen dat als je 2400 euro netto te besteden hebt per maand, dat een normaal leefpatroon dan volgens mij een hypotheek van 150.000 'makkelijk' moet kunnen dragen (uitteraard zonder alle mitsen en maren). Ik kan zeker niet in de situatie kijken van Kzyto en wil hem absoluut niet veroordelen voor zijn uitgave patroon
[ Voor 26% gewijzigd door Jaspertje op 27-03-2007 10:43 ]
Het spijt me, maar waar slaat dat op? Is het soms erg om aan het einde van de maand geld over te houden? En wat heeft dat met een bestedingspatroon te maken?
Te weinig lenen blijkbaar ?
Jezelf onnodig in de schulden steken?
Dan doe ik blijkbaar ook iets 'niet goed'
Ik ben echt heel benieuwd waar je dit soort, in mijn optiek, domme opmerkingen op baseert.
[ Voor 99% gewijzigd door Gunner op 27-03-2007 09:19 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Verwijderd
idd, je bent iig verstandig bezig. al die mensen die maar max lenen en verder niet echt nadenken over de mogelijke gevolgen..... schuldsaneringen zijn aan de orde van de dag....Gunner schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:22:
Ja dat begreep ik wel, maar moet iedereen dat dan ook maar doen? Dat vind ik niet het meest verstandige. Ik zou het graag om willen draaien. Iedereen met zo'n inkomen en dan 150K lenen voor de woning die bij zichzelf past en daardoor geld overhoudt is IMHO 'goed bezig'
zie nu.nl:
Achterstand belasting voor honderdduizend huishoudens
Uitgegeven: 26 maart 2007 18:29
Laatst gewijzigd: 27 maart 2007 09:17
DEN HAAG - Tussen de 101.000 en 158.000 huishoudens hebben te kampen met betalingsachterstanden. Het gaat dan om achterstanden bij het aflossen van leningen of hypotheek of bij het betalen van rekeningen voor gas, water of elektriciteit.
Dat blijkt uit onderzoek dat staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Die vroeg eerder om inzicht in het aantal huishoudens dat problematische schulden heeft of het risico loopt deze te krijgen.
Verwijderd
Inderdaad, alhoewel Jaspertje het niet helemaal correct omschrijft, heeft hij wel degelijk een punt. Uiteindelijk kun je de hypotheeklast voor een hypo van 150K zo hoog of laag maken als je wil maar de netto maandlast voor dat bedrag zal ergens tussen 300 euro en 700 euro varieren (afhankelijk van aflossing, vorm, rentevoet, etc.).Nestor schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:03:
Dat je iets niet goed doet vind ik ook wat raar hier, je bent niet verplicht een duur huis en dus een maximale hypotheek te nemen omdat je samen redelijk veel verdient natuurlijk. Er zal wel worden bedoeld dat je met 2400 euro netto per maand een hogere hypotheek kunt krijgen.
Ik heb geen idee wat Kzyto van het gezamenlijk netto inkomen van 2400 euro wil besteden aan zijn hypotheek (of daadwerkelijk besteedt) maar als hij 600 euro netto betaalt, is dat 'nog' maar een kwart van het totaal netto inkomen. Vanzelfsprekend heb ik geen idee wat Kzyto verder voor lasten heeft maar met 1800 euro netto voor de rest (excl. hypotheek dus) moet je het mijns inziens zeker kunnen redden (incl. sparen). Genoeg mensen moeten het met minder doen; zie ook de post hierboven van Marko.
Als dat namelijk niet lukt, is er iets serieus niet in balans met je uitgavenpatroon of heb je gewoon te ambitieuze spaarplannen
Ik besteed ~32% van mijn netto inkomen (wel na inhouding bijtelling leaseauto; anders ~28%) aan mijn hypotheek (302K) voor mijn appartement en houd meer dan voldoende over om de overige lasten (W-E-G / VvE / verzekeringen / etc.) te kunnen bekostigen terwijl ik genoeg kan sparen.
Dat 'genoeg sparen' is overigens subjectief. Ik vind genoeg 400 euro tot 800 euro per maand maar sommigen zijn blij als ze rond kunnen komen terwijl anderen 1000 euro per maand willen sparen....
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 10:37 ]
Anderen zullen best vinden dat wij een flinke hypotheek hebben, maar ik verdien goed en wij kunnen nog alles doen wat wij willen (ok, nu even iets minder want we hebben het huis net en is compleet gerenoveerd
Ik kan mij ook niet helemaal vinden in het feit dat als je een hypotheek hebt van Euro 150.000 met 2400 netto inkomen je het allemaal maar net rond krijgt. Dat is niet lullig bedoelt ofzo, maar als je met een dergelijk inkomen en hypotheek niet voldoende overhoudt, dan vraag ik mij af waar het geld aan op gaat. Wellicht is het dan verstandig om de financieen eens op orde te brengen.
[ Voor 12% gewijzigd door Dutch_guy op 27-03-2007 10:37 ]
Pay peanuts get monkeys !
Ik zie dat Jaspertje meer concreet doelde op het voorbeeld wat boven mijn post stond, terwijl hij mij quote. Door deze onduidelijkheid kreeg ik de indruk dat z'n hele verhaal op mijn quote sloeg.Dutch_guy schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:33:
Ik kan mij ook niet helemaal vinden in het feit dat als je een hypotheek hebt van Euro 150.000 met 2400 netto inkomen je het allemaal maar net rond krijgt. Dat is niet lullig bedoelt ofzo, maar als je met een dergelijk inkomen en hypotheek niet voldoende overhoudt, dan vraag ik mij af waar het geld aan op gaat. Wellicht is het dan verstandig om de financieen eens op orde te brengen.
Ik ben het wel met hem eens dat je met een 2400 netto inkomen genoeg over moet kunnen houden.
Ik zit daar ook zo ongeveer bij gezamelijk, iets meer zelfs, en ik kan in goede maanden (als de gemeentelijke heffingen niet allemaal tegelijk binnenstromen
Ik heb mij post inmiddels al aangepast, ik doelde inderdaad op de post daarboven, ik vond het alleen meer een aanvulling (excuus voor de trammelantGunner schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:37:
[...]
Ik zie dat Jaspertje meer concreet doelde op het voorbeeld wat boven mijn post stond, terwijl hij mij quote. Door deze onduidelijkheid kreeg ik de indruk dat z'n hele verhaal op mijn quote sloeg.
Ik ben het wel met hem eens dat je met een 2400 netto inkomen genoeg over moet kunnen houden.
* Jaspertje en Gunner hebben makkelijk praten, Lelystad is tenminste nog goedkoop
Verwijderd
Precies; klaarblijkelijk vind jij 1000 euro per maand sparen een luxe (ik ook hoorGunner schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:37:
[...]
Ik zie dat Jaspertje meer concreet doelde op het voorbeeld wat boven mijn post stond, terwijl hij mij quote. Door deze onduidelijkheid kreeg ik de indruk dat z'n hele verhaal op mijn quote sloeg.
Ik zit daar ook zo ongeveer bij gezamelijk, iets meer zelfs, en ik kan in goede maanden (als de gemeentelijke heffingen niet allemaal tegelijk binnenstromen) toch wel 1000 euro per maand sparen en dan heb ik toch een aantal luxe kosten erbij.
Ik weet niet of dat voor Kzyto opgaat maar dat kan voor ieder persoonlijk prima zijn maar het is niet zuiver om dan te verwachten dat dat voor ieder opgaat. Anderen denken meer a la 'carpe diem' en willen nu niet krom liggen voor een toekomst die je niet kan voorspellen (ziekte, etc.).
Ik zit er tussen in: ik geef meer dan voldoende uit aan mijn levenspatroon (auto, vakantie, huis, luxe-artikelen, vaak uiteten, etc.) omdat ik er ook nu van wil genieten (ja, dat zijn inderdaad materiële zaken alhoewel clichematig 'geld niet gelukkig maakt') maar ik zorg dat ik ook wel mijn toekomst in redelijk goede mate probeer veilig te stellen. Kwestie van balans vinden en dat vind ik geheel persoonlijk.
Als er dus mensen zijn die zich er prima onder voelen onder een maximale hypotheek / maximale lasten: laat ze en laat vooral de overheid hier niet bij ingrijpen. Het is ieders recht om dat te mogen, het is ieders eigen verantwoordelijkheid om de risico's in te schatten en op basis van ratio hierover een besluit te nemen. En als je dat niet goed doet om welke reden dan ook (een hypotheek is tenslotte ook een financieel product), dan moet je daarvoor maar op de blaren zitten. Klinkt hard maar such is life. Het is imo niet de taak van de overheid om ieders handje vast te houden.
Ik reageerde misschien iets te fel, waarvoor mijn excuusJaspertje schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:45:
Ik heb mij post inmiddels al aangepast, ik doelde inderdaad op de post daarboven, ik vond het alleen meer een aanvulling (excuus voor de trammelant
Ja, inderdaad, al heeft de stad in veler ogen (en ik ben dat in dit topic ook al tegengekomen) een negatief imago. Nu ben ik laatste dagen eens op zoek gegaan naar huizen in hetzelfde 'gat', en voor 200.000 is echt genoeg te doen, en dan heb ik het niet over oude krottenofftopic:
* Jaspertje en Gunner hebben makkelijk praten, Lelystad is tenminste nog goedkoop
Prima als mensen er niet willen wonen. Blijven er genoeg betaalbare woningen voor mij over.
Ook al probeer ik zoveel mogelijk te sparen, ik doe mezelf niets te kort. Veel mensen die zich afvragen waar ik zo'n luxe auto en verre vakanties van betaalVerwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:50:
Ik zit er tussen in: ik geef meer dan voldoende uit aan mijn levenspatroon (auto, vakantie, huis, luxe-artikelen, vaak uiteten, etc.) omdat ik er ook nu van wil genieten (ja, dat zijn inderdaad materiële zaken alhoewel clichematig 'geld niet gelukkig maakt') maar ik zorg dat ik ook wel mijn toekomst in redelijk goede mate probeer veilig te stellen. Kwestie van balans vinden en dat vind ik geheel persoonlijk.
[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 27-03-2007 10:52 ]
Ik heb speciaal maar 150.000 als hypotheek omdat ik verder ook normaal zonder problemen jaarlijks op vakantie wil kunnen gaan , daarnaast kunnen sparen voor dingen die stuk kunnen gaan en verder heb ik best uitbundige hobby's. PC moet om de 3 jaar minimaal vervangen worden
[ Voor 7% gewijzigd door Jeff[NL] op 28-03-2007 00:23 ]
Diagnose Specialist Ford
Verwijderd
Wat doe jij met je geld dan? Dure hobby's of voor een Porsche aan het sparen?Kzyto schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:43:
mijn vriendin en ik hebben hypotheek van 150.000 en ik ben blij dat ik geen duurder huis nog heb gekocht. Wij zitten ook op 2400 netto inkomen maar daar blijft niet veel van over als je al je verzekeringen en spaarplannen eraf haalt dus ik vind het knap als je dit allemaal kan veroorloven ook met zicht op je toekomst....
Ik moet het met ca. 30% minder doen en mijn hypotheek is de helft hoger. Het is krap, maar het lukt wel, en er is nog geld voor leuke dingen. En over enkele jaren merk je er niks meer van.
Er is niks mis met een lage hypotheek, maar dat je met zo'n bedrag niet uitkomt lijkt me vreemd.
Hoe krijg je in hemelsnaam een hypotheek van 225k?
Of je er over enkele jaren niets meer van merkt is een gok. Niemand kan in de toekomst kijken. Stel dat iemand van jullie iets overkomt, je raakt arbeidsongeschikt, baan kwijt of wat dan ook, kun je meteen je huis niet meer betalen. Daar heb je minder last van als je wat lager in je lasten zit.Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:29:
[...]
Wat doe jij met je geld dan? Dure hobby's of voor een Porsche aan het sparen?
Ik moet het met ca. 30% minder doen en mijn hypotheek is de helft hoger. Het is krap, maar het lukt wel, en er is nog geld voor leuke dingen. En over enkele jaren merk je er niks meer van.
Er is niks mis met een lage hypotheek, maar dat je met zo'n bedrag niet uitkomt lijkt me vreemd.
Groetjes, FaceDown.
Verwijderd
Bruto ca. 32000 per jaar ecxl. overwerk, ca. 3000. Ca. 2300 per maand + 250 overwerk per maand + 13de maand + vakantiegeld.Pino_Helmond schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 07:53:
Dat is dus ca. 1680 netto inkomen, oftewel zo´n 2600 bruto?
Hoe krijg je in hemelsnaam een hypotheek van 225k?
Heb van meerdere banken een voorstel gehad. Goede opleiding, goed toekomstperspectief, alleenstaand, vaste baan, redelijk wat spaargeld.
Eenmalige inleg voor een beleggingsrekening voor opbouw en de rest aflossingsvrij. Ik betaal alleen maar rente, goedkoper kan niet.
Ik ben alleen. De kans dat me wat overkomt heb ik ook met een goedkopere hypotheek. Zonder AO-verzekering kan ik ook een wat goedkopere hypotheek niet betalen.FaceDown schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 10:36:
[...]
Of je er over enkele jaren niets meer van merkt is een gok. Niemand kan in de toekomst kijken. Stel dat iemand van jullie iets overkomt, je raakt arbeidsongeschikt, baan kwijt of wat dan ook, kun je meteen je huis niet meer betalen. Daar heb je minder last van als je wat lager in je lasten zit.
Tevens zijn mijn kansen op de arbeidsmarkt goed. Langdurige werkloosheid is onwaarschijnlijk en korte werkloosheid vang ik op met spaargeld.
Verder zijn de economie en huizenmarkt in NL zo gereguleerd dat forse veranderingen ook zeer onwaarschijnlijk zijn.
Er kan altijd iets gebeuren. Imo zijn mensen veel te bang voor de toekomst en laten zich allerlei doemscenario's aanpraten. Kleine tegenslagen kan ik makkelijk opvangen met mijn spaargeld. Grote tegenslagen heb ik toch niet in de hand en een hypotheek met 100 euro minder lasten in de maand gaan me daarbij ook niet helpen.
Ik ben er niet zo bang voor.
Verwijderd
/me Lomenaar sluit zich hierbij aanVerwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 22:26:
Er kan altijd iets gebeuren. Imo zijn mensen veel te bang voor de toekomst en laten zich allerlei doemscenario's aanpraten. Kleine tegenslagen kan ik makkelijk opvangen met mijn spaargeld. Grote tegenslagen heb ik toch niet in de hand en een hypotheek met 100 euro minder lasten in de maand gaan me daarbij ook niet helpen.
.....
Alhoewel het scenario van Bi-zonder uitermate triest en betreurenswaardig is (zie Bi-zonder in "Maandelijkse Hypotheek lasten"), gaat dat "gelukkig" lang niet altijd op.
Grote tegenslagen heb je zeker niet in de hand (niet helemaal relevant maar denk bijvoorbeeld eens aan de Bijlmer-ramp). Dat wil niet zeggen dat je je dan maar nergens voor hoeft te beschermen maar er is ook zoiets als 'oververzekerd zijn'.
Zo, ben er eens wat verder ingedoken incl. een bezoek aan een hypotheekadviseur.Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 20:59:
Neem gewoon aflossingsvrij. Daarnaast kan jij beleggen en je vriendin sparen.
Ben nu een beetje aan het kijken naar het opbouwen van vermogen (voor het huis of whatever) zonder een dure polisconstructie.
Resultaten tot zover:
• de meeste spaar- en beleggingspolissen zijn gruwelijk duur. Download een willekeurige financiele bijsluiter en je constateert dat er een vrij grote post 'overige kosten' staat vermeld (naast de premie voor overlijdensrisicoverzekering). Dit bedraagt duizenden euro's, terwijl je in eerste instantie zou verwachten dat dit verwerkt zit in bv de 'spaarrente' bij een spaarhypotheek. (Hoeveel kosten kun je hebben aan het bijhouden van wat getallen in een computer en evt. af en toe wat administratieve handelingen

• een losse OVR en losse spaar-/belegginsconstructie heeft veelal lagere kosten. Deze moeten dan wel (tot op zekere hoogte) verpand worden aan de hypotheek.
• een losse spaar-/beleggingscontructie laat een belastingvrijstelling onbenut: 1.2% vermogensrendementsheffing over maximaal 2*(143.000+32.500) is EUR 351.000 (kapitaalverzekeringeigenwoning).
Nu zie ik ook een aantal potentiele nadelen van een spaarcontructie om vermogen op te bouwen:
• het rentepercentage behoorlijk lager liggen dan bij een spaarhypotheek (1%- 2.5% oid?)
• het rentepercentage is niet gekoppeld aan het rentepercentage van de hypotheek (itt een spaarhypotheek)
• 1.2% vermogensrendementsheffing moet betaald worden
Nadeel van een beleggingscontructie is verder dat je gebonden bent aan bepaalde fondsen behorend bij een bepaalde aanbieder. Beleggingen laat ik verder compleet uit dit verhaal vanwege bovenstaande reden
De uitdaging lijkt er dus in te liggen om een spaarcontructie te vinden (met eenmalige inleg + evt. maandelijkse inleg) met een zodanig rendement dat het voordeliger is (ondanks de 1.2% vermogensrendementsheffing) dan een spaarhypotheek (met alle kosten).
Nu heb ik even lopen Googlen, maar heb nog geen overzichten kunnen vinden van aanbieders van spaarproducten ('normaal' maar bv ook deposito) die te verpanden zijn samen met bijbehorende rentepercentages en condities. De adviseur noemde terloops ING Twin, maar als ik 2.5% lees op de website dan word ik niet direct enthousiast
Al met al zie ik wel de flexibiliteit, maar nog niet het rendement, van deze aanpak. Wellicht dat ik nog even wat moet doorrekenen waarbij de spaarpolis op een gegeven moment afgekocht moet worden
[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 14-04-2007 19:37 ]
Verwijderd
Maar hoeveel schuldsaneringen komen door een te hoge hypotheek?Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:28:
[...]
idd, je bent iig verstandig bezig. al die mensen die maar max lenen en verder niet echt nadenken over de mogelijke gevolgen..... schuldsaneringen zijn aan de orde van de dag....
Op relatiebreuken na zijn er maar zeer weinig mensen die hun lasten niet kunnen betalen. Zelfs bij risico-hypotheken zijn er maar zeer weinig gedwongen verkopen.
In NL kun je nauwelijks een hypotheek krijgen die niet te betalen is. Je kunt beter je relatie goed houden dan een lagere hypotheek nemen.
Verwijderd
Bij spaarhypotheken betaal je meestal ook 0,2% of 0,3% opslag op je rente.Rukapul schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 17:03:
[...]
Zo, ben er eens wat verder ingedoken incl. een bezoek aan een hypotheekadviseur.
Ben nu een beetje aan het kijken naar het opbouwen van vermogen (voor het huis of whatever) zonder een dure polisconstructie.
Resultaten tot zover:
• de meeste spaar- en beleggingspolissen zijn gruwelijk duur. Download een willekeurige financiele bijsluiter en je constateert dat er een vrij grote post 'overige kosten' staat vermeld (naast de premie voor overlijdensrisicoverzekering). Dit bedraagt duizenden euro's, terwijl je in eerste instantie zou verwachten dat dit verwerkt zit in bv de 'spaarrente' bij een spaarhypotheek. (Hoeveel kosten kun je hebben aan het bijhouden van wat getallen in een computer en evt. af en toe wat administratieve handelingen.) Edit aanvulling: even gerekend met een financiele bijsluiter met weinig 'overige kosten' en dat komt neer op ca 0.3% rendement wat daaraan ingeleverd wordt.
Klopt, je moet ook zo min mogelijk koppelen aan je hypotheek, daar verdienen ze dik aan. Gewoon apart afsluiten en verpanden. Echter zijn er maar weinig hypotheeknemers die een aparte OVLR-verzekering toestaan, de meeste koppelen hem hoe dan ook.• een losse OVR en losse spaar-/belegginsconstructie heeft veelal lagere kosten. Deze moeten dan wel (tot op zekere hoogte) verpand worden aan de hypotheek.
Besef wel dat je zelfs voor dit eindbedrag er waarschijnlijk minimaal 10 jaar over doet met een spaarhypotheek om het bedrag voor vrijstelling te bereiken.• een losse spaar-/beleggingscontructie laat een belastingvrijstelling onbenut: 1.2% vermogensrendementsheffing over maximaal 2*(143.000+32.500) is EUR 351.000 (kapitaalverzekeringeigenwoning).
Je kunt nu al een rente van 4-4,5% krijgen, zeker als je het jaren vastzet (of dat slim is laat ik in het midden)..Nu zie ik ook een aantal potentiele nadelen van een spaarcontructie om vermogen op te bouwen:
• het rentepercentage behoorlijk lager liggen dan bij een spaarhypotheek (1%- 2.5% oid?)
Dit klopt, maar bedenk dat de rente nu laag is. Met een spaarrekening kun je makkelijk 4-4,5% rente krijgen. Neem je nu een spaarhypotheek dan heb je de komende jaren dat percentage. Als de rente een procent gaat stijgen heb je net zoveel of meer dan de rente van je hypotheek.• het rentepercentage is niet gekoppeld aan het rentepercentage van de hypotheek (itt een spaarhypotheek)
Boven de 21k euro per persoon. Daar doe je met zijn tweeen voor een hypotheek van 3 ton minimaal tien jaar over en tegen die tijd is er waarschijnlijk al veel veranderd. En daarna betaal je het nog slechts over ene klein gedeelte. Pas na een jaar of 20 zal dit echt aantikken. Maar wat er over 20 jaar is kan niemand zeggen.• 1.2% vermogensrendementsheffing moet betaald worden
Klopt en ook hierbij heb je al snel 1,5% kosten over je rekening.Nadeel van een beleggingscontructie is verder dat je gebonden bent aan bepaalde fondsen behorend bij een bepaalde aanbieder. Beleggingen laat ik verder compleet uit dit verhaal vanwege bovenstaande reden
Waarom niet beleggen?De uitdaging lijkt er dus in te liggen om een spaarcontructie te vinden (met eenmalige inleg + evt. maandelijkse inleg) met een zodanig rendement dat het voordeliger is (ondanks de 1.2% vermogensrendementsheffing) dan een spaarhypotheek (met alle kosten).
Over een lange periode is dit gunstig, hogere rendementen met toch de vrijheid om eventueel te sparen als bijv. de rentes gaan stijgen. Verder is je eenmalige inleg veel lager.
Spaarekeningen verpanden zal niet makkelijk zijn denk ik, volgens mij is dat vrij ongewoon. Je zit ook vast aan een bepaalde bank en die geven vast neit de hoogste rentes.Nu heb ik even lopen Googlen, maar heb nog geen overzichten kunnen vinden van aanbieders van spaarproducten ('normaal' maar bv ook deposito) die te verpanden zijn samen met bijbehorende rentepercentages en condities. De adviseur noemde terloops ING Twin, maar als ik 2.5% lees op de website dan word ik niet direct enthousiast(Dan krijg ik bij de Postbank al meer.) Iemand bekend met aanbieders en producten?
Voor rentes:
http://independer.nl/Them...asp?location=sparen.intro
http://www.fx.nl/sparen/
http://www.overgeld.nl/ru...temonnee__Sparen.html?p=1
http://www.overgeld.nl/ru...redelijk_stabiel.html?p=5
http://www.consumentenbon...rrekening2&adrecip=Google
Je kunt bij GMAC ook tot 125% aflossingsvrij lenen. Moet je relatief wel ene hoog inkomen hebben en qua rente zijn ze ook niet de beste, maar dan hoef je iig niks te verpanden.Al met al zie ik wel de flexibiliteit, maar nog niet het rendement, van deze aanpak. Wellicht dat ik nog even wat moet doorrekenen waarbij de spaarpolis op een gegeven moment afgekocht moet worden
Fair enough, neem ik die ook mee in m'n berekeningVerwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 02:24:
[...]
Bij spaarhypotheken betaal je meestal ook 0,2% of 0,3% opslag op je rente.
Maar dat koppelen kan toch wel met een OVLR van een andere aanbieder? Ik dacht dat ze daar wettelijk toe verplicht waren.Klopt, je moet ook zo min mogelijk koppelen aan je hypotheek, daar verdienen ze dik aan. Gewoon apart afsluiten en verpanden. Echter zijn er maar weinig hypotheeknemers die een aparte OVLR-verzekering toestaan, de meeste koppelen hem hoe dan ook.
Dat is als je alleen het vermogen meeneemt dat verbonden zou zijn aan het huis. Echter, in mijn geval is de vrijstelling al gepasseerd en dat wordt elk jaar erger. Je kunt dus ruwweg stellen dat de 1.2% meteen meetelt. (Aan de andere kant kun je je afvragen of het je echt moet boeien dat je een keer wat VRH moet betalen, maar 't gaat ff om 't complete financiele plaatjeBesef wel dat je zelfs voor dit eindbedrag er waarschijnlijk minimaal 10 jaar over doet met een spaarhypotheek om het bedrag voor vrijstelling te bereiken.
[...]
Boven de 21k euro per persoon. Daar doe je met zijn tweeen voor een hypotheek van 3 ton minimaal tien jaar over en tegen die tijd is er waarschijnlijk al veel veranderd. En daarna betaal je het nog slechts over ene klein gedeelte. Pas na een jaar of 20 zal dit echt aantikken. Maar wat er over 20 jaar is kan niemand zeggen.
Omdat:Klopt en ook hierbij heb je al snel 1,5% kosten over je rekening.
[...]
Waarom niet beleggen?
Over een lange periode is dit gunstig, hogere rendementen met toch de vrijheid om eventueel te sparen als bijv. de rentes gaan stijgen. Verder is je eenmalige inleg veel lager.
• ik beleggingen liever in eigen hand houd en switch tussen aanbieders op basis van prestatie en kosten
• we de afspraak hebben gemaakt dat er met het vermogen/lening mbt het huis niet belegd wordt
Hmmz. waarom kwam die adviseur er dan mee - niet toevallig dus dat het product wat hij noemde een spaar+beleggingsproduct was met daarin 100% spaardeel. De rentes die jij doorgeeft had ik ook al gevonden, maar komt feitelijk neer op reguliere spaarrekeningen. Termijndeposito's zijn met de huidige stand van de lange rente niet aantrekkelijk (zelfde rendement, minder flexibiliteit).Spaarekeningen verpanden zal niet makkelijk zijn denk ik, volgens mij is dat vrij ongewoon. Je zit ook vast aan een bepaalde bank en die geven vast neit de hoogste rentes.
Voor rentes:
[...]
Verwijderd
Mijn ervaring is anders. De meeste stellen een OVLR-verzekering verplicht voor het deel boven de executiewaarde. Alleen ING doen dat niet. Of het juridisch ook mag ivm met koppelverkoop weet ik niet, maar ik neem aan dat ze dat wel dichtgetimmerd hebben. Voor het overige bedrag kun je wel ergens anders terecht.Rukapul schreef op zondag 15 april 2007 @ 09:16:
[...]
Maar dat koppelen kan toch wel met een OVLR van een andere aanbieder? Ik dacht dat ze daar wettelijk toe verplicht waren.
Wegsluzien naar de Kaaiman-eilanden dan.[...]
Dat is als je alleen het vermogen meeneemt dat verbonden zou zijn aan het huis. Echter, in mijn geval is de vrijstelling al gepasseerd en dat wordt elk jaar erger. Je kunt dus ruwweg stellen dat de 1.2% meteen meetelt. (Aan de andere kant kun je je afvragen of het je echt moet boeien dat je een keer wat VRH moet betalen, maar 't gaat ff om 't complete financiele plaatje)
Ok dit is wle een nadeel. Je kunt echter sparen/belegeen met maatschappelijk belang (oid, weet de precieze naam niet) en dan heb je vrijstelling voor de VRH tot een bepaald bedrag (50.000 geloof ik). maar het rendement zal ongetwijfeld lager zijn.
Oke, dan wordt beleggen lastig.[...]
Omdat:
• ik beleggingen liever in eigen hand houd en switch tussen aanbieders op basis van prestatie en kosten
• we de afspraak hebben gemaakt dat er met het vermogen/lening mbt het huis niet belegd wordt
In zo'n product heb je dan volgens mij ene hele lage rente. Sparen buiten je hypotheek is alleen aantrekkelijk als de rentes hard gaan stijgen in de toekomst terwijl je een lage rente hebt voor je hypotheek.[...]
Hmmz. waarom kwam die adviseur er dan mee - niet toevallig dus dat het product wat hij noemde een spaar+beleggingsproduct was met daarin 100% spaardeel. De rentes die jij doorgeeft had ik ook al gevonden, maar komt feitelijk neer op reguliere spaarrekeningen. Termijndeposito's zijn met de huidige stand van de lange rente niet aantrekkelijk (zelfde rendement, minder flexibiliteit).
Wanneer je 220.000 als koopsom hebt, is het handiger om 220.000 als hypotheek te nemen en je eigen vermogen te gebruiken voor de maandelijkse aflossing. Op deze manier is je hypotheek bedrag hoger en ontvang je meer hypotheekrente aftrek van de belastingdienst.
Wij hebben een zelfde soort constructie gebruikt bij onze hypotheek.
Stel (de genoemde bedragen kunnen afwijken met de werkelijkheid)
- Prijs van ons huis: 235.000
- KK : 23.000
- Hypotheek : 258.000
- Eigen vermogen : 28.000
Wanneer je je eigen vermogen zou gebruiken bij het verlagen van je hypotheek (dus naar 230.000), krijg je in dat geval ook minder hypotheekrente aftrek terug dan bij een volledige hypotheek van 258.000.
Wij hebben de afspraak gemaakt met de bank om gewoon het volledige bedrag als hypotheek te nemen. Daarnaast hebben we een lage rente kunnen bedingen door onze bankzaken naar deze bank te verhuizen en dus ook ons eigen geld op een rekening van die bank te stallen.
Je moet je ogen er niet voor sluiten natuurlijk en wel een beetje indekken maar als je je laat leiden door dit soort angsten leef je nooit echt ... neem de gok, je kunt jezelf nooit verwijten dat je het niet geprobeerd hebt. Tja, misschien moet je ooit een stap (of twee) terug doen maar je hebt het geprobeerd. De huidige ziektewet zorgt ervoor dat je tot twee jaar de tijd hebt om alles weer op order te krijgen mocht er ergens een keer wat verkeerd lopen.FaceDown schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 10:36:
[...]
Of je er over enkele jaren niets meer van merkt is een gok. Niemand kan in de toekomst kijken. Stel dat iemand van jullie iets overkomt, je raakt arbeidsongeschikt, baan kwijt of wat dan ook, kun je meteen je huis niet meer betalen. Daar heb je minder last van als je wat lager in je lasten zit.
... gecensureerd ...
Verwijderd
ik weet dat het precieze bedrag niet 1,2,3 uit te rekenen is, en dat ik naar de hypotheker/ hypotheekshop moet gaan... waar ik al eerder ben geweest...
ik was van plan om een huis te kopen (met alleen mijn eigen inkomen) van 2300 bpm + 8% vakantie
maar nu gaat mijn vriendin waar ik mee ga samen wonen ook werken met een inkomen van 1800 bpm + 8% vakantie... dus willen we SAMEN een huis kopen.
ik heb een 1 jr contract en heb zo goed als een retentieverklaring (ik hoef hem alleen nog aan te vragen). mijn vriendin heeft ook een 1 jr contract (zonder retentieverklaring)
het huis wat we willlen kopen is rond de 340k (nieuwbouw)
ik heb begrepen dat er 'andere' regels in hypotheek zijn, bij nieuwbouw woningen. Dus aflossingsvrij zou bijv 100% van het hypotheekbedrag kunnen...en bij een bestaande woning vaak niet.
mijn vraag is: wij willen zo laag mogelijke maandlasten aan ons hypotheek... daarvoor moeten we :
1) de renteperiode zo kort mogelijk vastzetten (bijv 6 jr).... want dan blijft de rente laag.. en hoe langer men de rente vastzet hoe hoger de rente dus de maandelijkse lasten......
2) 100% aflossingsvrij nemen???
(na 6 jr willen we een andere hypotheekvorm nemen, dan zullen we ook een vooruitgang in salaris hebben waarschijnlijk)
wat kunnen we nog meer doen voor de lagere maandlasten??
wat wordt dan onze maandlasten bruto en netto aan hypotheek ongeveer/gemiddeld??
----------------
ps. wat zijn nog meer zaken waar we op moeten letten en kunnen jullie hier ook bedragen van noemen? het gaat om een huis in gelderland:
'andere' maandelijkse lasten zoals:
1) gas, water, licht
2) zorgverzekering
3) inboedel en andere verzekeringen
4) water/riolering kosten??
5) 'ozb' (belastingen)
6) internet
7) mobiel en vaste telefonie
wat zullen zo ongeveer de 'basis' maandelijkse VASTE LASTEN zijn die er bij komen... het is maar een gemiddelde waarde die ik ongeveer wil weten, wat betalen jullie zo ongeveer aan het huis en andere??
Alvast bedankt
FB.H
Verwijderd
Er staat in het topic ervaring met huis kopen (deel I en II) heel veel over bijvoorbeeld de extra kosten en wat voor soorten hypotheken iedereen afgesloten heeft. Heel globaal moet je van het volgende uitgaan. Je mag aan je hypotheek netto niet meer dan 35% uitgeven van jullie gezamelijke netto inkomen en daarbij telt het inkomen van de partner vaak maar half mee. Dit zul je zelf even uit moeten rekenen, maar ik denk zo dat de 340k erg veel is op jullie salaris. mbt de andere kosten: de site van het NIBUD kan je ook inzicht geven in de kosten van levensonderhoud.
Je kunt de hypotheeklasten niet verder drukken dan volledig aflossingsvrij te lenen, met zo min mogelijk verzekeringen en een zo kort mogelijke looptijd. Maar om dat te doen op meer dan 1 salaris, is wel een enorm risico. Je wilt meer dan 6x jullie gezamelijke jaarsalaris lenen, terwijl je geen vaste contracten hebt (en jullie gezinssituatie misschien ook nog kan veranderen?).
ofwel: op het eerste gezicht lijkt het huis niet te passen bij jullie financiele draagkracht, maar uiteraard ken ik jullie gehele plaatje niet.
succes ermee!
Behalve het perspectief van de bank moet je ook even je eigen perspectief bekijken, nl. de kosten. Als je mazzel hebt kun je een rente krijgen van 5% ofzo, want met zo'n tophypotheek zul je niet de koopjes binnen kunnen halen. 5% * 340k komt neer op 17.000 euro/jaar = 1416 euro per maand bruto. (netto schat ik even op 65% * 1416 = 920 want het inkomen is waarschijnlijk zo laag dat je niet eens alles tegen 42% kunt aftrekken). Dat is al een fors bedrag voor jullie inkomen, en dan zul je ook nog eens een overlijdensrisicoverzekering van minimaal een paar tientjes nodig hebben en als je pech hebt ook nog een minimaal stuk aflossing.
Reken eens uit hoe snel je kopje ondergaat als een van jullie een paar maanden geen inkomen heeft en je wel elke maand ca 1000 euro moet betalen...
Of zo'n bedrag uberhaupt in je maandelijkse uitgaveprofiel past kun je zelf eenvoudig bepalen.
Je verhaal over rente geeft blijk van een zeer opportunistische houding: in de toekomst zal alles beter zijn. Die houding kan je nog duur komen te staan omdat je risico's negeert. Gelukkig maakt dat nu niet uit, want de lange rente is vrijwel gelijk met de korte rente dus je kunt het gewoon lang vastzetten
[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 27-06-2007 19:03 ]
340k (tel d'r nog maar 10k bij op voor andere dingen) is veel te veel met jouw/jullie inkomen. Vergeet het maar.Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 17:49:
jongenss ik heb een vraagje...
ik weet dat het precieze bedrag niet 1,2,3 uit te rekenen is, en dat ik naar de hypotheker/ hypotheekshop moet gaan... waar ik al eerder ben geweest...
ik was van plan om een huis te kopen (met alleen mijn eigen inkomen) van 2300 bpm + 8% vakantie
maar nu gaat mijn vriendin waar ik mee ga samen wonen ook werken met een inkomen van 1800 bpm + 8% vakantie... dus willen we SAMEN een huis kopen.
ik heb een 1 jr contract en heb zo goed als een retentieverklaring (ik hoef hem alleen nog aan te vragen). mijn vriendin heeft ook een 1 jr contract (zonder retentieverklaring)
De islam kan uw vrijheid schaden
Uitgaand van een rente van 5,0% betaald je EUR 17.500 per jaar aan rente (100% aflossingsvrij)
Dat is EUR 1458,00 bruto per maand (EUR 900,00 netto). Wil je ook nog wat aflossen zit je al gauw op 1200,00 netto per maand.
Lijkt mij (en de hypotheekverstrekkers) wat veel en denk ik.
Distributed.net, the only reason my computer is on right now !
Verwijderd
ten eerste die hypotheek ga je niet krijgen.Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 17:49:
jongenss ik heb een vraagje...
ik heb begrepen dat er 'andere' regels in hypotheek zijn, bij nieuwbouw woningen. Dus aflossingsvrij zou bijv 100% van het hypotheekbedrag kunnen...en bij een bestaande woning vaak niet.
mijn vraag is: wij willen zo laag mogelijke maandlasten aan ons hypotheek... daarvoor moeten we :
1) de renteperiode zo kort mogelijk vastzetten (bijv 6 jr).... want dan blijft de rente laag.. en hoe langer men de rente vastzet hoe hoger de rente dus de maandelijkse lasten......
2) 100% aflossingsvrij nemen???
(na 6 jr willen we een andere hypotheekvorm nemen, dan zullen we ook een vooruitgang in salaris hebben waarschijnlijk)
wat kunnen we nog meer doen voor de lagere maandlasten??
wat wordt dan onze maandlasten bruto en netto aan hypotheek ongeveer/gemiddeld??
----------------
ps. wat zijn nog meer zaken waar we op moeten letten en kunnen jullie hier ook bedragen van noemen? het gaat om een huis in gelderland:
'andere' maandelijkse lasten zoals:
1) gas, water, licht
2) zorgverzekering
3) inboedel en andere verzekeringen
4) water/riolering kosten??
5) 'ozb' (belastingen)
6) internet
7) mobiel en vaste telefonie
etc.
wat zullen zo ongeveer de 'basis' maandelijkse VASTE LASTEN zijn die er bij komen... het is maar een gemiddelde waarde die ik ongeveer wil weten, wat betalen jullie zo ongeveer aan het huis en andere??
Alvast bedankt
FB.H
Ten tweede dit zijn de kosten voor de vaste lasten ongeveer:
1) gas, water, licht € 150 p/m
2) zorgverzekering € 250 p/m (2 personen)
3) inboedel en andere verzekeringen € 100-250 (ligt aan de dekkingsgraad
4) water/riolering kosten?? € 75 p/m
5) 'ozb' (belastingen) € 75 p/m
6) internet € 10-80 p/m (ligt aan hoe uitgebreid)
7) mobiel en vaste telefonie € 10-80 (ligt aan hoe uitgebreid)
9) auto? € 250 p/m
je bent dus sowiezo al € 1000 kwijt aan vaste lasten zonder hypotheek. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je wilt, maar minmaal ben je zeker 700 euro kwijt. Maximaal moet je wel denken aan zo gek als je het zelf wilt maken. Wij zijn thuis bijvoorbeeld naast de hyptheek nog iets van 1500 euro kwijt aan extra dingen.
Verwijderd
met een dusdanig jaarinkomen krijg je nergens een hypotheek van 350.000 los. ik schat eerder rond de 225000 max hypotheek, bij een verstandige hypotheekverstrekker.
probeer een klasse lager te zoeken en langzaam op te bouwen als starter, succes!
Verwijderd
3. erg hoog ingeschatVerwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 09:04:
[...]
ten eerste die hypotheek ga je niet krijgen.
Ten tweede dit zijn de kosten voor de vaste lasten ongeveer:
1) gas, water, licht € 150 p/m
2) zorgverzekering € 250 p/m (2 personen)
3) inboedel en andere verzekeringen € 100-250 (ligt aan de dekkingsgraad
4) water/riolering kosten?? € 75 p/m
5) 'ozb' (belastingen) € 75 p/m
6) internet € 10-80 p/m (ligt aan hoe uitgebreid)
7) mobiel en vaste telefonie € 10-80 (ligt aan hoe uitgebreid)
etc. als in eten drinken/kleding/extratjes enzo € 250-1000 p/m (ligt eraan wat je wilt)
9) auto? € 250 p/m
je bent dus sowiezo al € 1000 kwijt aan vaste lasten zonder hypotheek. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je wilt, maar minmaal ben je zeker 700 euro kwijt. Maximaal moet je wel denken aan zo gek als je het zelf wilt maken. Wij zijn thuis bijvoorbeeld naast de hyptheek nog iets van 1500 euro kwijt aan extra dingen.
4. eerder 200 per jaar
5. erg hoog ingeschat
we moeten elkaar ook niet onnodig bang maken hè
Wij hebben uiteindelijk een huis van 210K gekocht, hypotheek van 238,5K (we hadden een verbouwingspotje). Daar ben ik best tevreden mee, maar echt superruim is het ook niet.
4. Eén van de hobbies van mijn vriendin is douchen en ik vind dat ook niet bepaald erg om te doenVerwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 09:29:
[...]
4. eerder 200 per jaar
5. erg hoog ingeschat
Edit: ik verwar me met 1. Die 200 klopt wel aardig, hoewel het bij ons richting de 250 gaat.
5. Op een huis van 340K is dat helemaal niet zo gek. Mijn huis is op 210K getaxeerd en aan gemeentelijk zooi betaal ik toch mooi 600 euro per jaar.
[ Voor 35% gewijzigd door MrSleeves op 28-06-2007 09:43 ]
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services