FaceDown schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:47:
Dan lees maar eens goed terug, want daar gaat deze discussie helemaal niet over. Het gaat erover of het verstandig is om eigen geld in je huis te steken, daarbij wordt helemaal niet gezegd dat het alternatief sparen of beleggen van datzelfde geld is. Zoals in ons geval besteden we het aan bepaalde zaken.
En dat is dan direct een non-discussie geworden, want als je het besteedt aan andere zaken ben je per definitie het geld kwijt en heb je per definitie hogere maandlasten (vergeleken bij het in je huis steken).
Onzin. Het is geen 'cadeautje'. Er wordt hier gesproken over HRA alsof het een gunst is waarmee je blij moet zijn. Echter; het is gewoon geld waar huiseigenaren met een hypotheek recht op hebben.
Oeh. Welk fundamenteel mensenrecht heb ik gemist. Toch eens informeren bij het EHRM

Het wordt berekend door korting te geven op de te betalen belasting en dus is het een sigaar uit eigen doos.
[...]
Zo is ook de overheid de enige die 'voordeel' heeft bij HRA; ik betaal 13.000 euro loonbelasting per jaar, en dan moet ik die 2500 euro HRA als cadeautje zien?

Ja. Ik betaal wat meer loonbelasting per jaar en krijg niks. Waar is mijn 'recht'? Puur het hebben van een lening voor een woning levert jouw dat 'cadeautje' op, terwijl anderen die hun onderdak op een andere wijze financieren dat niet hebben. (Ter vergelijking: waarom zou de overheid de institutionele belegger die mijn huurhuis in bezit heeft geen HRA geven zodat mij een lagere huur gerekend kan worden? Uiteraard zou deze belegger daar nooit in meegaan gezien de krapte op de woningmarkt, maar dat terzijde.)
Als we dit samen nemen met
Om het enigzins terug on-topic te brengen: Het HWF is gemaximeerd op je HRA, dus door af te lossen kun je ook je HWF terugbrengen.
Dempt de HWF hooguit de HRA, maar betaal je netto nooit.
Daarnaast krijgen huurders ook nog subsidie.
Een deel van de huurders krijgt huurtoeslag. Iemand die gewoon modaal verdient krijgt geen toeslag. Daarnaast, we nemen koopsubsidies ed. toch ook niet mee in dit verhaal.
Huurders kunnen verhuizen zonder belasting; eigenaren betalen overdrachtsbelasting. Ook de originele aankoop is belast (BTW) terwijl huur BTW-vrij is.
Dit is inderdaad een punt, maar eerder een die betrekking heeft op flexibiliteit dan financien. Op macroschaal kost de HRA in 2005 namelijk 2.7 miljard meer dan EWF, overdrachtsbelasting, OZB en BTW samen waardoor ook duidelijk is dat overdrachtsbelasting in het niet valt bij de HRA.
Echter, wanneer je huurt van een particulier dan heeft deze ook BTW betaald over nieuwbouw, en overdrachtsbelasting is ook betaald in een ander geval (waarbij de gemiddelde tijd tussen een transactie waarschijnlijk wel wat groter is). Een verhuurder zal dit verwerken in de huurprijs (vergelijkbaar met het meefinancieren van de KK).
Dat de overdrachtsbelasting al snel wegvalt tegen de HRA blijkt ook uit een kort rekenvoorbeeld. Huis van 250k, 5% rente, eigenaar met 42% IB. De overdrachtsbelasting bedraagt 15k, het jaarlijkse belastingvoordeel ca 5k. Na 3 a 4 jaar begint de teller positief te lopen.
Tenslotte is de OZB voor huurders vervallen, terwijl eigenaren wel betalen.
Dat klinkt leuk, maar uiteindelijk betaalt elke huurder hier gewoon omdat het doorbelast wordt in de huur.
(Overigens is het deel wat vervallen is voor huurders ook vervallen voor eigenaren die in hun eigen woning wonen.)
Dus de herverdelingspolitiek van de overheid kan samengevat worden als
De echte betalers zijn huurders die geen huurtoeslag ontvangen en in de vrije sector huren. Met een bovenmodaal inkomen geen koophuis hebben komt overeen met jezelf in de voet schieten, omdat je dan je 'cadeautje' misloopt.
Kwam trouwens nog een mooi staaltje
drogredenering tegen tijdens het opduikelen van bovenstaande cijfers:
Ficties over de kosten
* De hypotheekrenteaftrek is peperduur
Feiten
1. De kosten voor de overheid van de hypotheekrenteaftrek zijn minder hoog dan wel eens wordt voorgesteld.
2. In 2005 bedroegen de kosten voor de overheid van de hypotheekrenteaftrek zo’n € 11,7 miljard euro. Via het eigenwoningforfait de overdrachtsbelasting, de OZB en de BTW betalen de belastingbetalers ongeveer € 9 miljard over het eigen huis terug. De resterende € 2,7 miljard komt ten goede aan de 3,25 miljoen huishoudens met een eigen huis.
3. Gemiddeld dus minder dan € 1000 per jaar per huishouden.
4. Ter vergelijking: 1 miljoen huurders met huursubsidie ontvingen in 2004 € 1,7 miljard huursubsidie, gemiddeld € 1675 per huishouden.
Daarom wil het CDA:
Het CDA wil de hypotheekrenteaftrek behouden in de huidige vorm.
De crux ligt hier in het feit wat men
niet vertelt, namelijk dat er nog
2.3 miljoen huurders die samen € 0.0 miljard, gemiddeld € 0 per huishouden, ontvingen.
[
Voor 50% gewijzigd door
Rukapul op 17-04-2007 22:17
]