technoaddict schreef op maandag 22 september 2008 @ 10:17:
Ik heb een app van 117K. Hypotheek 12x. Weet niet meer precies hoeveel het was.
Maar ik betaal 550 euro p/m voor de hypotheek. Daar gaat 60 euro af van de nationale hypotheek garantie. = 490 euro.
Per maand betaal ik ook 100 euro voor de Spaargarantverzekering aan Interpolis. ( Zelfs na het lezen van de documentatie daar over snap ik nog niet waar dat voor is ).
Ben echt zo slecht in Economics
Anyway, volgens mij betaal ik best veel.
Vaak zitten de maandlasten ongeveer zo in elkaar:
transactie 1: je betaalt de rente
transactie 2: je betaalt de premie voor de kapitaalverzekering eigen woning (bevat zowel de overlijdensrisicodekking als de inleg om te sparen/beleggen voor aflossing van je hypotheek)
transactie 3: je betaalt eventueel premie voor een inkomensverzekering bij arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Meestal is dit een aparte polis naast de KEW.
transactie 4: je krijgt geld terug van de belasting
Wat ik van jouw sitatie kan maken is:
- je rente is vermoedelijk 490 euro per maand (bruto). Dit komt overeen met een rente van 4.9% als je hypotheeklening 120.000 is. Of 4.5% als je lening 130.000 is. Dus iets tussen 4.5% en 4.9%.
- je hebt NHG op je hypotheek. NHG is een verzekeringspolis die wordt aangeschaft bij het aangaan van de hypotheek. De premie voor die polis wordt in 1 keer voldaan aan het begin, en vaak meegefinancierd met de hypotheek.
Omdat die NHG de bank verzekert tegen een moeilijk te incasseren restschuld na executieverkoop van de woning, krijg je rentekorting op je hypotheeklening. Zonder NHG had je 60 euro extra betaald (0.55% a 0.60% hoger). Dat vrij forse renteverschil zegt mij dat er in jouw geval sprake is van een tophypotheek.
- je stopt maandelijks 100 euro in een kapitaalverzekering. Als je een beleggingshypotheek hebt, gaat er typisch zo'n 15 euro op aan kosten. Bij een spaarhypotheek 7 a 10 euro.
- van het overgebleven deel gaat er eventueel de premie af voor de overlijdensrisicodekking. Doorgaans is een spaarhypotheek volledig verzekerd bij overlijden, bij een beleggings- of gemengde spaar/beleggingshypotheek kan de overlijdensrisicoverzekering alles tussen 0 en 100% van de hypotheeksom zijn). Hier moet je echt je SpaarGarant polis op checken.
- de rest van de 100 euro wordt gespaard of belegd, met als bestedingsdoel om aan het eind va de looptijd je hypotheek geheel of gedeeltelijk af te betalen.
- ik zie geen aparte producten voor invaliditeits- of werkloosheidsrisico in je overzicht. Bij Interpolis wordt dit bij mijn weten niet in de kapitaalverzekering gedekt maar met een apart product ("Hypotheekbeschermer") ik denk dus niet dat je deze verzekering hebt.