voodooless schreef op maandag 09 april 2007 @ 16:29:Let wel jongens, ik ga voor dipool (van laag tot hoog)! In het laag moet je dan veel lucht verplaatsen om een beetje geluid te krijgen. Dat is gewoon het nadeel van dipool, en daar moet je je dus ook van bewust zijn. 2x12" voldoet dan in veel gevallen niet altijd. Ik ga dus voor 2x15" per kanaal.
Cool hoor. Ga je een eigen ontwerp maken? Hoe ga je de correctie en crossovers doen? Met een dsp, en zo ja standalone of op de computer?
Misschien dat je iets hebt aan mijn ervaringen met mijn dipool laag:
- ik vind het systeem met een losse dsp die aangestuurd wordt met de pre outs van een receiver zo gebruiksvriendelijk dat ik het niet anders meer zou doen. Je kan losse dsp's met 2 in en 8 uit bijv, voor redelijk weinig krijgen op
dit soort sites. Dat had ik nu gedaan als ik het opnieuw had moeten. Liever een 2e hands BSS omnidrive FDS380 voor €600,- ex dan €2200,- inc voor mijnes nieuw.
- Wat ook nog een erg leuk concept is, is cardiode laag (misschien iets minder interessant als je voor volledig dipool wilt gaan). Kan door de combinatie van dipool laag en gesloten laag, met twee drivers per kant. Die patronen combineren tot een afstraling die op 90 graden op -6dB zit en op 180 graden (naar achteren dus) helemaal niks. Goed te combineren met monopool mid en hoog (zeker als je de crossover punten relatief hoog kiest voor driver afmeting zodat je voor de rest ook cardiode afstraling hebt).
Iets ingewikkelder: de twee woofers hebben een apart dsp en amp kanaal nodig om de response gelijk te corrigeren. Dezelfde max output als dezelfde speaker in dipool variant. Ik heb helaas destijds maar 5 15" TC sounds woofers gekocht, waarvan 4 in dipool zitten (LF front speakers) en 1 gesloten (LFE sub). Anders had ik er een subje bijgebouwd, een andere DSP in mijn rack geschroefd en was ik ervoor gegaan

.
- Ook voor dipool laag heb je niet zo krankzinnig veel luchtverplaatsing nodig als je denkt. Ik heb ook voor dubbel 15" gekozen, met 16mm DUMAX on way x-max. Echt veel te veel, absoluut niet nodig. Ik had sowieso aan enkel 15" genoeg gehad, ik zie mijn woofers nooit bewegen. Ook op 90dBspl op de luisterplek trillen ze licht. Dus als je het leuk vind moet je dubbel 15" kopen, maar nodig is het niet

.