Het grote Zelfbouw speaker topic

Pagina: 1 2 ... 25 Laatste
Acties:
  • 344.953 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanavond nog even alles op een rijtje gezet voor Isis MKII

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/frank%20speaker/PICT3079.jpg

Hier het gebruikte filter:

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/frank%20speaker/filter.jpg

Met bijbehorende meting:

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/frank%20speaker/meting-3-amp.png

En bijbehorende waterval:

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/frank%20speaker/meting-3-waterval.png

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 23:36:
Vanavond nog even alles op een rijtje gezet voor Isis MKII

[afbeelding]

Hier het gebruikte filter:

[afbeelding]

Met bijbehorende meting:

[afbeelding]

En bijbehorende waterval:

[afbeelding]
*Ik heb niets gezegd*

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2007 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Gezegd dan misschien? :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

voodooless schreef op woensdag 04 april 2007 @ 09:45:
De peerless SLS400's heb ik effe laten liggen. Eerst ff sparen. Het ding zag er wel erg goed uit!
Ik vind het wel overduidelijk een budgetwoofer. Ben ook wel benieuwd hoe stijf de conus is want bij 40cm heb je toch wel het gevaar dat ie gaat zwabberen en bijgeluiden produceert. Verder is de magneet niet echt heel zwaar voor een dergelijke unit.

Binnen een paar maanden hoop ik een sub gebaseerd op de Focal 11K7511 te hebben. Dat zijn woofers die ook in deze kasten gebruikt zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.diyparadiso.com/build/spkHres3.jpg

Het testexemplaar deed het in ieder geval al goed :9

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 19:04

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op maandag 09 april 2007 @ 13:20:
Ik vind het wel overduidelijk een budgetwoofer. Ben ook wel benieuwd hoe stijf de conus is want bij 40cm heb je toch wel het gevaar dat ie gaat zwabberen en bijgeluiden produceert. Verder is de magneet niet echt heel zwaar voor een dergelijke unit.
Leuk dat je ook met argumenten aankomt :Z 'T mag dan wel niet zo'n heel dure woofer zijn (188 euro/stuk), maar het is verre van budget. Het is een verderontwikkeling van de eerdere SLS 10 en 12 serie, welke ook "budget" zijn (de 12" is 68 euro). Ze meten echter erg goed ook kwa vervorming. Het zijn echte toppertjes voor het geld. De SLS 400 leent ook veel van PA versie, welke flink duurder is. De korf is nog een stuk degelijker dan die van de SLS 12/10, en de magneet is zeker wel sterk, een BL van 20 voor dit budget uitzonderlijk, en meer dan voldoende. Anders haal je ook geen 94 dB redement met een fs van 23 Hz. En de spreekspoel heeft degelijke koeling: conus is geperforeerd onder de dustcap en ook achter de spider zijn flinke beluchtingsgaten.

Maar als jij voor dit geld een betere 15" woofer vindt die tot 200-300 Hz doorspeelt, voldoende Xmax heeft (minimaal +/- 8 mm), hoog rendement, en lage fs (<30Hz): be my guest!

En aan 11" heb ik natuurlijk helemaal niets. Van deze 15" heb ik er al 2 per kant nodig ;)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 09-04-2007 13:42 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

voodooless schreef op maandag 09 april 2007 @ 13:41:
Ze meten echter erg goed ook kwa vervorming.
Je weet hoe ik hier over denk ;) Meetspecs geven niet alle aspecten weer, zeker niet bij speakers.
En de spreekspoel heeft degelijke koeling: conus is geperforeerd onder de dustcap en ook achter de spider zijn flinke beluchtingsgaten.
Da's natuurlijk niet uniek. De Peerless CC woofers hadden dit ook al, maar dan met polypropyleen conussen.
Maar als jij voor dit geld een betere 15" woofer vindt die tot 200-300 Hz doorspeelt, voldoende Xmax heeft (minimaal +/- 8 mm), hoog rendement, en lage fs (<30Hz): be my guest!
Om even de Focal als voorbeeld te nemen: Fs van 27Hz, Xmax van 9mm, rendement van 90dB en hij loopt keurig door tot 1KHz.
En aan 11" heb ik natuurlijk helemaal niets. Van deze 15" heb ik er al 2 per kant nodig ;)
Je bevestigt hier m'n vermoeden: volgens mij staar je je blind op grote conussen :) Groter is bij woofers echt niet altijd beter. Als het om goedkopere units gaat zou ik zelfs zeggen: integendeel. De belastbaarheid van je systeem met meerdere SLS400's zal ongetwijfeld erg fijn zijn, maar als je puur goeie laagweergave wilt (dus niet alleen een hak en beuksysteem voor films) zijn er wel prima (kleinere) alternatieven.

Voor de duidelijkheid: als Peerless-liefhebber ben ik er van overtuigd dat de SLS400 z'n geld dubbel en dwars waard is, en voor z'n geld dan ook een hele goeie woofer is. Daar is geen twijfel over :)

[ Voor 11% gewijzigd door Exirion op 09-04-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:15:
Je weet hoe ik hier over denk ;) Meetspecs geven niet alle aspecten weer, zeker niet bij speakers.
Nee, hoe het eruit ziet wel zeker... Again: ik zie nog steeds geen geldige argumenten van jou die bevestigen dat dit een budget woofertje is...
Da's natuurlijk niet uniek. De Peerless CC woofers hadden dit ook al, maar dan met polypropyleen conussen.
Zeg ik dat het uniek is dan?
Om even de Focal als voorbeeld te nemen: Fs van 27Hz, Xmax van 9mm, rendement van 90dB en hij loopt keurig door tot 1KHz.
Geen 15" zeker... en wat kost dat dan?
Je bevestigt hier m'n vermoeden: volgens mij staar je je blind op grote conussen :) Groter is bij woofers echt niet altijd beter. Als het om goedkopere units gaat zou ik zelfs zeggen: integendeel. De belastbaarheid van je systeem met meerdere SLS400's zal ongetwijfeld erg fijn zijn, maar als je puur goeie laagweergave wilt (dus niet alleen een hak en beuksysteem voor films) zijn er wel prima (kleinere) alternatieven.
Ik wil zo'n "ziellig" 11" (no offence hoor ;) ) woofertje wel eens zien in een dipool config. Die gaat binnen de kortste keren volledig over zijn nek, ook bij redelijk normaal volume. Voor dipool heb je gewoon veel redement en veel luchtverplaatsing nodig, en dus ook woofers zie weinig vervormen in het laag. Dan heb je of een grote Xmax nodig, of veel conus. Ik kies het laatste, net name omdat er geen 12" woofers zijn met grote Xmax die ook boven de 100 Hz nog netjes meedoen. Bovendien hoeft deze setup ook niet bijzonder laag. Met 30 tot 40 Hz ben ik al zeer blij. Meer hoef je uit een dipool ook niet te verwachten zonder nare neveneffecten. Voor de rest heb ik voorlopig nog een prima gesloten subje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

voodooless schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:38:
Ik wil zo'n "ziellig" 11" (no offence hoor ;) ) woofertje wel eens zien in een dipool config.
En ik wil wel zien hoe jouw mannelijke 40cm papierconussen zich houden bij dat soort werk.

Jij wil koste wat kost dipoolsubs hebben en kiest daarom voor een betaalbare oplossing om dat mogelijk te maken. Ik zou liever wat meer investeren in een goeie zielige 11"-er die met een BR/TL/closed systeem misschien wel beter presteert dan jouw dipool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 21:35
Exirion schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:59:
[...]

En ik wil wel zien hoe jouw mannelijke 40cm papierconussen zich houden bij dat soort werk.

Jij wil koste wat kost dipoolsubs hebben en kiest daarom voor een betaalbare oplossing om dat mogelijk te maken. Ik zou liever wat meer investeren in een goeie zielige 11"-er die met een BR/TL/closed systeem misschien wel beter presteert dan jouw dipool.
Jij die zegt dat een BR-systeem beter presteert dan wat-dan-ook? :D
Maar anyhow, behalve dat hij voor een dipool setuo gaat vind ik zelf ook dat een groot stralend oppervlak veel mooier en gemakkelijker klinkt dan kleinere woofers, waarschijnlijk omdat ze niet zo snel in de vervorming gieren. Zet een paar 18" subwoofers neer bij een paar speakers, gesloten en je hebt prachtig laag vind ik zelf. Totaal niet drukkend maar juist opvallend door de afwezigheid van de bas. Maar toch kan het vrij zware klappen uitdelen. Als het moet.

Ik vond het in ieder geval prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Niks mis met papier als je het juist toepast. Jou beweringen staven zich letterlijk op vreemde onderbuikgevoelens en meer niet. Ik hoor immers nog steeds geen echte steekhoudende argumenten. Ik zou zeggen, wacht maar eerst effe af voordat je dingen gaat roepen ;)

Waarom zou je niet op specs af gaan, maar wel op het conus materiaal of de grootte van de magneet. Imho zegt dat dan net zo weinig dan!

Bovendien weet ik wat de SLS12 in dipool kan doen, en dat is zeker niet mis! Ik weet dus wat ik kan verwachten.

En tja, dat de enige subs waar ik echt van onder de indruk was 18" en 21" waren (en ja, papieren conusen).. daar kan ik ook weinig aan doen natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 09-04-2007 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Seers schreef op maandag 09 april 2007 @ 15:11:
Jij die zegt dat een BR-systeem beter presteert dan wat-dan-ook? :D
Als je een beetje opgelet hebt op dit forum dan weet je dat ik alles behalve een fan van BR systemen ben. En dat zeg ik ook hier niet, dus ik zou zeggen: beter lezen.
voodooless schreef op maandag 09 april 2007 @ 15:21:
Bovendien weet ik wat de SLS12 in dipool kan doen, en dat is zeker niet mis! Ik weet dus wat ik kan verwachten.
We zullen zien :) Ben zeker wel benieuwd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als het zover is trek ik wel even aan je jasje ;) Vooralsnog moet ik wachten op belastingtruggave en/of vakantiegeld. Verhuizingen zijn ook heel duur, zeker als het de eerste is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

papieren cones zijn beter dan die plastic gevallen.
Zelf met car audio bezig geweest en de papier cones geven meer laag af dan de plastic versie .
Oke het waren wel sony speakers maar op papier gingen de papier cones lager in hz dan de plastic gevallen van hun.

Verder de nadeel van een 15"woofer is inderdaad dat ze gaan zweven bij hoge vermogen gebruik en met veel achter elkaar met de bass (gabber hits of zo)
Door deze ervaring kan je beter een 12"woofer nemen omdat deze iets sneller reageert bij de bass.

Oke over welke 15"woofer heb ik het?
de sony 5hoekerige speaker van 1400watt (aangestuurt door een 1200watt versterker)
In een casr audio systeem met een grote kofferbak.
De nieuwe audio systeem die gebouwt heb zijn met 2x10" woofers van magnet .
Deze spelen zeer goed op lager en middel volume zonder dat ze gaan boemmen.
Met deze woofers ben ik meer tevreden dat met die dikke 15"woofer die meer volume nodig had en bij hoge volume ook pas bij zijn recht kwam.

Nu is dit wel over car-audio maar voor thuis gebruik geld ook het zelfde.
De 15"woofer is zo strak gebouwt dat de woofer veel vermogen nodig hebben om in beweging te komen dat het jouw kan storen bij laag volume .
Persoonlijk zal ik voor 2x12"gaan als je ook een keer hard wil gaan blazen in jouw woonkamer.
En anders 2x10"als je van iets lager volume speelt (iets meer dan achtergrond muziek)
Zodat de bass bij lage volume aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Exirion schreef op maandag 09 april 2007 @ 15:28:
[...]

Als je een beetje opgelet hebt op dit forum dan weet je dat ik alles behalve een fan van BR systemen ben. En dat zeg ik ook hier niet, dus ik zou zeggen: beter lezen.
Dat weet ik lieve Exirion. Misschien ben ik geen leeswonder nee, maar hoe moet ik de volgende zin dan interpreteren?
Ik zou liever wat meer investeren in een goeie zielige 11"-er die met een BR/TL/closed systeem misschien wel beter presteert dan jouw dipool.
Daaruit dacht ik dus van: Hey, Exirion die ergens zegt dat een BR beter kan zijn dan iets anders, in dit geval Dipool. Combineer dat met het feit dat er vraagteken achter staat en een smiley, en dan weet je dat ik wel degelijk weet dat als er iets is dat je haat, dat het wel BR-systemen zijn.
papieren cones zijn beter dan die plastic gevallen.
Zelf met car audio bezig geweest en de papier cones geven meer laag af dan de plastic versie .
Oke het waren wel sony speakers maar op papier gingen de papier cones lager in hz dan de plastic gevallen van hun.
Ik denk dat dit érg afhankelijk is van de gebruikte woofer, en niet zo van het geburikte materiaal. Wel is het vaak zo dat Polypropyleenconussen minder hard opbreken en iets minder detail laten horen, wat meer smoother geluid voortbrengen. Gezien het feit dat de SLS400 een behoorlijk krachtige motor heeft, hoeft deze er mijns inziens niet veel inleveren op de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het materiaal zorgt echt niet voor meer of minder bass. Dat doen de andere eigenschappen van de woofers wel. Wil is het belangrijk voor de stabiliteit van de conus, en ook de opbreekverschijnselen, demping van resonanties. Papier, mits op de juiste manier ingezet, is daar prima geschikt voor, maar ook dingen als glasvezel zoals die focal woofertjes. Een andere optie is alu of een ander metaal, welk erg stevig is, maar weer veel minder goed gedempt. Er zijn zelfs ceramische woofers, echter geen 15" exemplaren ;)

Let wel jongens, ik ga voor dipool (van laag tot hoog)! In het laag moet je dan veel lucht verplaatsen om een beetje geluid te krijgen. Dat is gewoon het nadeel van dipool, en daar moet je je dus ook van bewust zijn. 2x12" voldoet dan in veel gevallen niet altijd. Ik ga dus voor 2x15" per kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb totaal geen idee wat dipool is.
Vertel alleen iets over hoe een woofer gedraagt tijden zeer hoge bass tijdens mijn eigen ervaring.
Zal het namelijk jammer vinden als je teleurgestelt ben in je nieuwe setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik hoef toch niet loeihard te spelen hoor. Ik woon in een appartementje en heb nog 3 buren boven, onder en naast mij ;)

Voor dipool: http://en.wikipedia.org/wiki/Dipole_speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

voodooless schreef op maandag 09 april 2007 @ 16:49:
Ik hoef toch niet loeihard te spelen hoor. Ik woon in een appartementje en heb nog 3 buren boven, onder en naast mij ;)

Voor dipool: http://en.wikipedia.org/wiki/Dipole_speaker
Dus als ik het goed begrijp, heb je een losse speaker zonder kast die bevestigd is aan iets stevigs? Heb je dan niet een andere manier van aansturen voor zo'n speaker nodig?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

The_Alchemist schreef op maandag 09 april 2007 @ 21:34:
Dus als ik het goed begrijp, heb je een losse speaker zonder kast die bevestigd is aan iets stevigs? Heb je dan niet een andere manier van aansturen voor zo'n speaker nodig?
Hoezo zou je die anders aansturen? Een versterker doet het prima hoor. Wat je wel nodig hebt is een actieve danwel passive correctie voor het dipool gedrag. In mijn geval ga ik het eerst passief proberen, en daarna actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:42:
@nelis91: Speaka zou ik laten zitten voor wat het is. Wel goedkoop, maar klinkt niet echt.

Wat ik je kan aanbevelen is dat je eens kijkt naar een leuk bouwproject van Speaker en Co of Speakerland. Kost iets meer, maar heb je wel kwaliteit en waar voor je geld waar je jaren plezier van kan hebben. Ja zou ook even kunnen kijken naar Tangband units. Is met een 20 euro kostende breedtbander hele leuke transmissie lijn mee te maken. Klein subje erbij van bijvoorbeeld Mivoc en je hebt een zelfgebouwde goedkope, maar erg leuke set (naar z'n geld).
Hoe ontwerp ik die transmission line met die breedband tangbander :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee. Het zijn al bestaande ontwerpen die in de bladen gestaan hebben. Als je zelf wat wil gaan ontwikkelen heb je wel wat kennis van zaken nodig (is te leren), en handig is wat ontwerp software.
Neem anders eens een kijkje op www.zelfbouwaudio.nl
Op het forum zitten een hoop mensen die deze TL met tangband hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
voodooless schreef op maandag 09 april 2007 @ 16:29:Let wel jongens, ik ga voor dipool (van laag tot hoog)! In het laag moet je dan veel lucht verplaatsen om een beetje geluid te krijgen. Dat is gewoon het nadeel van dipool, en daar moet je je dus ook van bewust zijn. 2x12" voldoet dan in veel gevallen niet altijd. Ik ga dus voor 2x15" per kanaal.
Cool hoor. Ga je een eigen ontwerp maken? Hoe ga je de correctie en crossovers doen? Met een dsp, en zo ja standalone of op de computer?

Misschien dat je iets hebt aan mijn ervaringen met mijn dipool laag:
- ik vind het systeem met een losse dsp die aangestuurd wordt met de pre outs van een receiver zo gebruiksvriendelijk dat ik het niet anders meer zou doen. Je kan losse dsp's met 2 in en 8 uit bijv, voor redelijk weinig krijgen op dit soort sites. Dat had ik nu gedaan als ik het opnieuw had moeten. Liever een 2e hands BSS omnidrive FDS380 voor €600,- ex dan €2200,- inc voor mijnes nieuw.

- Wat ook nog een erg leuk concept is, is cardiode laag (misschien iets minder interessant als je voor volledig dipool wilt gaan). Kan door de combinatie van dipool laag en gesloten laag, met twee drivers per kant. Die patronen combineren tot een afstraling die op 90 graden op -6dB zit en op 180 graden (naar achteren dus) helemaal niks. Goed te combineren met monopool mid en hoog (zeker als je de crossover punten relatief hoog kiest voor driver afmeting zodat je voor de rest ook cardiode afstraling hebt).

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/Dipolesub6.jpg

Iets ingewikkelder: de twee woofers hebben een apart dsp en amp kanaal nodig om de response gelijk te corrigeren. Dezelfde max output als dezelfde speaker in dipool variant. Ik heb helaas destijds maar 5 15" TC sounds woofers gekocht, waarvan 4 in dipool zitten (LF front speakers) en 1 gesloten (LFE sub). Anders had ik er een subje bijgebouwd, een andere DSP in mijn rack geschroefd en was ik ervoor gegaan :).

- Ook voor dipool laag heb je niet zo krankzinnig veel luchtverplaatsing nodig als je denkt. Ik heb ook voor dubbel 15" gekozen, met 16mm DUMAX on way x-max. Echt veel te veel, absoluut niet nodig. Ik had sowieso aan enkel 15" genoeg gehad, ik zie mijn woofers nooit bewegen. Ook op 90dBspl op de luisterplek trillen ze licht. Dus als je het leuk vind moet je dubbel 15" kopen, maar nodig is het niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op woensdag 11 april 2007 @ 00:16:
Cool hoor. Ga je een eigen ontwerp maken? Hoe ga je de correctie en crossovers doen? Met een dsp, en zo ja standalone of op de computer?
Schrik niet: ik ga in eerste instantie proberen het passief te doen ;) Als de simulaties echter uitwijzen dat dat een onbegonnen weg is ga ik met wat opampjes actieve correctie toepassen. Mijn huidige preamp ontwerpje voorziet daar al netjes in. Echter heb ik geen zin om nog zo'n dual UcD400 te bouwen. Is een beetje duur om daar weer 1200 euro aan uit te geven. In dat geval zou ik voorlopig maar ff een goedkoper PA ampje eraan hangen met een wattje of 400/kanaal. Maar als het effe kan doe ik het passief. Als Jamo dat kan, dan kan ik dat ook ;) Ik heb flink wat rendement over van de woofers, dus dat moet eigenlijk wel kunnen.
- Ook voor dipool laag heb je niet zo krankzinnig veel luchtverplaatsing nodig als je denkt. Ik heb ook voor dubbel 15" gekozen, met 16mm DUMAX on way x-max. Echt veel te veel, absoluut niet nodig. Ik had sowieso aan enkel 15" genoeg gehad, ik zie mijn woofers nooit bewegen. Ook op 90dBspl op de luisterplek trillen ze licht. Dus als je het leuk vind moet je dubbel 15" kopen, maar nodig is het niet :P.
De door mij gekozen woofers hebben slechts 9 mm xmax hoor ;) Daarnaast ga ik voor een flakke redelijk ondiepe baffle. Dat maakt het nog eens extra lastig. Met zo'n W dipool is dat natuurlijk een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Exirion schreef op maandag 09 april 2007 @ 13:20:
Binnen een paar maanden hoop ik een sub gebaseerd op de Focal 11K7511 te hebben. Dat zijn woofers die ook in deze kasten gebruikt zijn:
En ineens heb ik er zomaar nog eentje van :P

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/11k7511.gif

De sub gaat dus ietsje anders worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Laatst online: 13-09 09:14
Leuk topic!

Ik wil komende zomervakantie ook beginnen met het maken van zelfbouw-speakers. Ik zat te denken om bij Speaker en Co, de Vifa Carat zuil te nemen. Heeft iemand ervaring met deze speaker? En is het nodig om hier dempingsmateriaal in te doen? Zo ja, wordt dit bijgeleverd?

Work hard & be brave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deCube schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:51:
En is het nodig om hier dempingsmateriaal in te doen?
:X

Is dat een issue voor je? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online

de Vifa Carat zuil te nemen. Heeft iemand ervaring met deze speaker? En is het nodig om hier dempingsmateriaal in te doen? Zo ja, wordt dit bijgeleverd?
Wel eens gehoord in de winkel denk ik :)
Meestal worden zuilen van binnen bekleed met pritex (noppenschuim).
En nee dat zit er niet bij maar ze verkopen het wel, even als een stukje speakerkabel
en aansluitterminals. (geef zelf de voorkeur aan diegene waar je maar twee 5mm gaatjes
voor hoeft te boren...)

mmm, zie net in de prijslijst, dat ze pritex en kabel erbij leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door bouwfraude op 19-04-2007 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Leuk topic!

Ik wil komende zomervakantie ook beginnen met het maken van zelfbouw-speakers. Ik zat te denken om bij Speaker en Co, de Vifa Carat zuil te nemen. Heeft iemand ervaring met deze speaker? En is het nodig om hier dempingsmateriaal in te doen? Zo ja, wordt dit bijgeleverd?
Ik zou zelf in jouw geval een ritje naar Oss maken, naar de Speakerland, dan kun je zelf je keuze maken. Als ik jou was zou ik overigens voor dat geld de Shamal kiezen, maargoed, da's mijn mening natuurlijk, en die is in dit geval niet zo relevant. Zoals hieronder is gezegd krijg je bij zo'n pakket alles, en bij sommige pakketten nog meer, tot aan de schroefjes aan toe.
Maar zelf luisteren zou ik zeker even doen. Misschien vind je ze wel helemaal niet zo mooi klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Exirion schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:49:
[...]

:X

Is dat een issue voor je? :?
Hoe bedoel je?
bouwfraude schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:56:
[...]

Wel eens gehoord in de winkel denk ik :)
Meestal worden zuilen van binnen bekleed met pritex (noppenschuim).
En nee dat zit er niet bij maar ze verkopen het wel, even als een stukje speakerkabel
en aansluitterminals. (geef zelf de voorkeur aan diegene waar je maar twee 5mm gaatjes
voor hoeft te boren...)

mmm, zie net in de prijslijst, dat ze pritex en kabel erbij leveren.
Stom, had ik zelf ook kunnen zien. :+
Seers schreef op donderdag 19 april 2007 @ 08:45:
[...]
Ik zou zelf in jouw geval een ritje naar Oss maken, naar de Speakerland, dan kun je zelf je keuze maken. Als ik jou was zou ik overigens voor dat geld de Shamal kiezen, maargoed, da's mijn mening natuurlijk, en die is in dit geval niet zo relevant. Zoals hieronder is gezegd krijg je bij zo'n pakket alles, en bij sommige pakketten nog meer, tot aan de schroefjes aan toe.
Maar zelf luisteren zou ik zeker even doen. Misschien vind je ze wel helemaal niet zo mooi klinken.
Wat heeft Speakerland meer te bieden dan Speaker en Co? Het aanbod is ong. hetzelfde.

De Shamal is een compact model, verschilt het geluid dan niet ten opzichte van een zuil?

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Dempingsmatriaal is goedkoop.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
deCube schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:20:
Wat heeft Speakerland meer te bieden dan Speaker en Co? Het aanbod is ong. hetzelfde.

De Shamal is een compact model, verschilt het geluid dan niet ten opzichte van een zuil?
Er staat dat ik het in jouw geval zou doen. Gezien de plaats waar je woont is de Speakerland gewoon het dichtstbij. Ík zou naar Speaker en Co Haarlem gaan, maarja, wie ben ik. Het blijkt overigens dat Rotterdam minder mooie luisterruimtes heeft. Maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Een compact model verschilt vaak in de basregionen van een vloerstaander. Maar de Shamal vind ik echt heel mooi klinken, hij verschilt echt weinig van de EX 2 Mag, wat ik zelf echt een prachtspeaker vind. Stukken mooier dan dat A4-mormel, met die veels te overdreven bas, waarbij je gewoon de pijn hoort van het kleine midbasje dat gedwongen wordt wat laag neer te zetten. Het verschil met de EX 2 Mag zit in het laagste stukje, ik heb het gevoel dat de Shamal een iets hogere Q heeft, en de EX 2 Mag wat meer de bas 'doortrekt'.

Maargoed dat is dus mijn mening, waarschijnlijk krijg ik nu een klein dozijn A4-aanbidders op mijn dak. :+
Daarom is het belangrijk dat je zelf luistert.

Ben je van plan een subwoofer erbij te zetten? Een Shamal met een L26 woofer gesloten zal een érg nette combinatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
Barry|IA schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:13:
[...]

Dempingsmatriaal is goedkoop.
Ok, ik begin hier net mee, dus don't blame me. :9
Seers schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:42:
[...]
Er staat dat ik het in jouw geval zou doen. Gezien de plaats waar je woont is de Speakerland gewoon het dichtstbij. Ík zou naar Speaker en Co Haarlem gaan, maarja, wie ben ik. Het blijkt overigens dat Rotterdam minder mooie luisterruimtes heeft. Maar zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Een compact model verschilt vaak in de basregionen van een vloerstaander. Maar de Shamal vind ik echt heel mooi klinken, hij verschilt echt weinig van de EX 2 Mag, wat ik zelf echt een prachtspeaker vind. Stukken mooier dan dat A4-mormel, met die veels te overdreven bas, waarbij je gewoon de pijn hoort van het kleine midbasje dat gedwongen wordt wat laag neer te zetten. Het verschil met de EX 2 Mag zit in het laagste stukje, ik heb het gevoel dat de Shamal een iets hogere Q heeft, en de EX 2 Mag wat meer de bas 'doortrekt'.

Maargoed dat is dus mijn mening, waarschijnlijk krijg ik nu een klein dozijn A4-aanbidders op mijn dak. :+
Daarom is het belangrijk dat je zelf luistert.

Ben je van plan een subwoofer erbij te zetten? Een Shamal met een L26 woofer gesloten zal een érg nette combinatie zijn.
Een subwoofer wil ik er na verloop van tijd bij zetten. Eerst front, en dan gebruik ik mijn monitors als surround, dan surround maken, en daarna pas een sub (en evt. center).

Eerlijk gezegd vind ik een zuil mooier als front (qua looks) dan een compact model op een stand. Dus welke andere (betere) zuil raden jullie mij aan in de prijsklasse van rond de 300 euro per stuk (excl. MDF)?

Voorburg (naast Den Haag) ligt volgens mij dichterbij Rotterdam dan Oss trouwens. :P

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
deCube schreef op donderdag 19 april 2007 @ 22:28:
[...]Een subwoofer wil ik er na verloop van tijd bij zetten. Eerst front, en dan gebruik ik mijn monitors als surround, dan surround maken, en daarna pas een sub (en evt. center).

Eerlijk gezegd vind ik een zuil mooier als front (qua looks) dan een compact model op een stand. Dus welke andere (betere) zuil raden jullie mij aan in de prijsklasse van rond de 300 euro per stuk (excl. MDF)?
Je kunt van een boekenplankspeaker altijd een zuil maken (en dan een intern schot plaatsen) Dan kun je nog een deel opvullen met zand. ;)
Voorburg (naast Den Haag) ligt volgens mij dichterbij Rotterdam dan Oss trouwens. :P
Oh, ik ging ervanuit dat het bij Culemborg lag.

Enniewee, gezien het feit dat ik de Shamal, vooral ook in het hoog, erg mooi vond, zal de Scirocco mij nu ook wel bekoren, mits er dezelfde filterhellingen zo zijn gebruikt. De units komen in ieder geval al mooi overeen.

Maar again, ik zou je eigen mening vormen, aan iemands anders luisterervaringen heb je niets, want jij gaat er naar luisteren. Voor die 300 euro p/s koop je sowieso geen prulspullen: Het zijn wel kwaliteitscomponenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even nieuw leven in dit topic blazen ;)

Ik ga namelijk beginnen met mijn speakers (ik bestel ze deze week). Het worden dus de Momus MK2 van Edo (net alsof jullie dat nog niet genoeg hebben gehoort :P)

Hij gaat mij 200 euro kosten aan alleen de drivers, aansluit punten etc. Bestaat er voor dit geld een nog betere zelfbouw speaker die ik kan maken? Ik hoor het graag... Ik heb ook vernomen dan de HDS en de 27TFF één van de beste drivers zijn voor hun geld, maar dat weet ik dus niet zeker.

Het frezen van de planken wordt echt een groot probleem, ik weet namelijk echt niet hoe ik dat doe. Ik heb zelf ook geen frees, moet ik er éen bij de hout boer hier gaan halen? Dat is makkelijk en ik hoef toch niet meteen er na weer nieuwe te bouwen (anders koop ik er wel éentje). Het gaat dus om het huren van een frees hier bij de houtboer (kost niet meer dan 20 euro excl. borg).

En NOG een vraag >:) : Ik maak alles van MDF (om nou 75 euro uit te gaan geven aan een beetje hardhout vind ik een beetje overdreven), maar kan (om de zelfde look te krijgen als Edo zijn speaker) de voorkant fineren en de zeikanten en bovenkant etc. ook weer met een ander soort fineer fineren? Zodat het lijkt alsof het een andere houtsoort is? Of word dit een rommeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje uitgestorven hier geloof ik.
Maar goed, ondertussen een nieuwe sub gemaakt...een dipool.

Afbeeldingslocatie: http://www.xenophonics.net/dipool/dipoolklaar3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xenophonics.net/dipool/dipoolklaar1.jpg

En bezig met een nieuwe vloerstaander. 3 weg, alu drivers en wat aparte vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand een handig progsel onder Linux\BSD\Solaris om als beginner parameters mee uit te rekenen?
Heb zelf nu wat buizenbakjes gebouwd (of bijna klaar mee...), en zit te denken over het upgraden van mijn speakers (al dan niet door de bestaande filters etc te modden).

Probleem is dat ik liever geen windows-dingen wil. Iemand tips? Svp wel geschikt voor vrij beginnende gebruiker (weet genoeg van audio etc, maar niet van speakers).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 00:58:
Beetje uitgestorven hier geloof ik.
Maar goed, ondertussen een nieuwe sub gemaakt...een dipool.

[afbeelding]

[afbeelding]

En bezig met een nieuwe vloerstaander. 3 weg, alu drivers en wat aparte vorm.
Erg geslaagd uiterlijk.. Meer pics? Bouwverslag?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Schitterende sub! SLS 12 zo te zien?

@Boudewijn: WinISD werkt prima onder Wine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik weet ,maar native was leuker geweest... en daar moet je even voor zoeken :/

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
Ik ben eindelijk iets verder met n speakertjes voor bij de PC. Ik heb vandaag de zaagtafel maar eens aangestoken en de planken gezaagd.
http://www.inleveren.nu/images/speakerbouw1.jpg

Omnes Audio BB 3.01 breedbander
Mission CP-134 woofer
basreflex

Hij gaat ongeveer 70-20k Hz (-3dB) doen. Ik moet nog even kijken waar ik de scheidingsfrequentie ga doen. Het liefst zo laag mogelijk, maar dan kan die breedbander niet zoveel vermogen meer leveren.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op maandag 31 december 2007 @ 17:08:
Ik ben eindelijk iets verder met n speakertjes voor bij de PC. Ik heb vandaag de zaagtafel maar eens aangestoken en de planken gezaagd.

Mission CP-134 woofer
basreflex

Hij gaat ongeveer 70-20k Hz (-3dB) doen. Ik moet nog even kijken waar ik de scheidingsfrequentie ga doen. Het liefst zo laag mogelijk, maar dan kan die breedbander niet zoveel vermogen meer leveren.
Aller eerst leuk om te zien dat mijn topic weer eens gebruikt word ;).

Erg mooie drivers gebruik je daar! Zet je verslag+final hier ook neer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Boudewijn schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:26:
Ik weet ,maar native was leuker geweest... en daar moet je even voor zoeken :/
Ik heb daar wel vaker naar gezocht... Helaas zonder (bevredigend) resultaat.
FatalError schreef op maandag 31 december 2007 @ 17:08:

Mission CP-134 woofer
basreflex

Leuk projecttje :) Als alternatief zou je die BB 3.01 een gewoon op een flinke langwerpige plank, met de Mission in BR eronder. Ik denk dat wel eens heel leuk zou kunnen klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
semi openbaffle, BR, grappig concept :)

Cross freq zou ik ergens rond de 300Hz kiezen. Lijkt me een goed compromis, ook voor de rpijs die je dan gaat betalen voor de nodige filter componenten

Die Mission is trouwens wel 4ohmig, let dan erg op dat je impedantie niet te laag wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 03-01-2008 11:34 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

voodooless schreef op maandag 31 december 2007 @ 18:49:
Leuk projecttje :) Als alternatief zou je die BB 3.01 een gewoon op een flinke langwerpige plank, met de Mission in BR eronder. Ik denk dat wel eens heel leuk zou kunnen klinken.
Ik vind het persoonlijk zonde om de charme van een goeie breedbander te combineren met een BR. Kun je net zo goed een goeie traditionele 2-weg bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:53:
Ik vind het persoonlijk zonde om de charme van een goeie breedbander te combineren met een BR. Kun je net zo goed een goeie traditionele 2-weg bouwen.
Tja, ik moet je grotendeels gelijk geven, ware het niet dat deze drivers niet veel anders toelaten. Met een nette afstemming is er echter echt wel wat moois van te maken :) Gewoon lekker laag crossen op 200~300 Hz.

Verder is het ook een budget project, dus je zult altijd compromissen moeten sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 03-01-2008 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
budget = compromis :P

Maar die OmnesAudio is wel een leuk breedbandertje.
Hoewel ik wel denk dat je net zo goed een tweeter had kunnen nemen. Dat scheelt heel wat lastig filter werk.
Maargoed, dit ziet er aparter uit :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
Tjah, ik ben ook best wel benieuwd hoe het gaat klinken. De woofer zit er echt alleen voor het hele laag, waar je niet zo van zou moeten horen waar het vandaan komt :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
Hallo allemaal, niet helemaal zelfbouw maar repareren. Ik hoop dat dat ook mag. Ik heb bijna 30 jaar een set met Infinity Qb boxen, altijd dik tevreden over geweest. Helaas begaf mijn eveneens 30 jaar oude luxman L30 versterker het waarbij de woofer van 1 van de luidsprekers het begaf. Ik flink balen. Een schema van de L30 heb ik kunnen vinden, dus die kan ik wel repareren. Maar hoe kom ik aan een vervangings woofers? Mijn luidsprekers worden vanaf 1983 niet meer gemaakt . Ik heb de technische specs van de Qb kunnen vinden, maar niet specifiek van de woofer alleen 10" Q-woofer. Is er een site waar middels een tabel replacements kunnen worden gevonden, want zo maar een willekeurige 10" woofer er in schroeven lijkt mij niet de bedoeling, de resonantie frequenties, gevoeligheid en frequentieverloop etcmoeten wel overeenkomen met de originele Q-woofer. Iemans een sugestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Ahum? Niemand !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Met de specs van de woofer kan ik je helaas niet helpen, maar na 30 jaar zijn die woofers toch al dusdanig veranderd, dat het geen nut heeft om ze vanaf papier erbij te zoeken. Persoonlijk zou ik, aan de hand van de specs inderdaad, iets erbij zoeken wat zo goed mogelijk overeenkomt met wat er nu in zou zitten en dan de woofers in béide kasten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Infinit6y al eens gemailed en gevraagd of hun nog een setje op de plank hebben liggen ? Het zou je verbazen wat nog allemaal bewaren :) Wilde zelf eens wat studio monitoren van Tannoy hebben en had Tannoy zelf gemailed en met als respons dat ze nog diversen sets kant en klaar op de plank hadden liggen maar niet particulier wilde leveren om hun importeur niet "boos" te maken, terwijl de improteur er niet aan wilde :X

Maar nooit geschoten is altijd mis en het is aan te raden om ze teglijk allebei te vervangen indien mogelijk, 1 tot de ander gaat toch anders klinken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Bedankt voor de antwoorden, ben blij dat er nog wat leven in deze topic zit ;)

2 HvB83 , Dat was ik van plan om beide woofers te vervangen,

2 Parabellum , Goed idee, ik doe een poging, al kunnen ze helpen aan de specs dan kan ik kijken naar een equevalent

Ik meld wel hier wat het resultaat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste: Jullie projecten zien er goed uit! Ga zo door!

Ik speel zelf ook met de gedachte om mijn eigen set te gaan bouwen. Als ik besluit het te doen, dan ga ik voor de Ariel Mk. 6. Kennen jullie dit systeem? De search zei van niet. Misschien een aanrader en leuke gespreksstof voor in dit topic!

http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 18:58:
Is er ook iets als een simpele howto hoe je boxjes moet bouwen? :X
Ja je kunt heel gemakkelijk iets van Visaton maken.
Ik ben zelf van plan de Visaton Starlet te gaan maken.
Gewoon een zuil met een 3-weg systeem met een filter van visaton
De mid word in de kast afgedekt en voor de rest is het een heel basic 3-weg zuiltje.
De prijs voor zoiets is dan : 320 euro.

Maar dan heb je wel wat moois :9 :P :9~ :9 :9~ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Zijn er al weer wat vooruitgangen geboekt?

* Scyth is trouwe lurker in dit topic

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swloo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2023

swloo

Jamo R907, ASR Emitter 1

ho ho... dit soort vragen is niet de bedoeling, en de manier waarop (topic hijacken) is helemaal niet netjes....

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 25-03-2009 13:09 ]

So what

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 16:30
Dit forum is al weer hele tijd uitgestorven.
Maarrrrrrrr , ik wil eens gaan kijken wat ik kan bereiken met het zelfbouwen van een speakersetje.
Heb nu Focal profil 5b's als front speakers maar mis gewon teveel diep en moet daarom mijn SVS sub mee laten spelen.
Nu wil het oog ook weer eens wat anders en ben "opzoek" naar leuk projectje.
Dus wie kan me wat aanraden ? Vind dit echt geweldig mooi, maar weet niet of dit haalbaar is mbt budget etc (moet beetje op de € letten) : Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/thesis/meting2.jpg
wie kan me uit of in mijn droom helpen :D

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik ken de speaker die je laat zien.
Is een fraai ding, dat zeker. Maar om daar mee te beginnen lijkt me wat hoog gegrepen denk ik.
Tevens ziet hij er veel groter uit dan dat hij daadwerkelijk is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2Kx68vADDhe1qiwQ10wgmvXn/full.jpg

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Idd, dat is een hele mooie speaker, maar edo heeft meer ontwerpen. Of kijk eens bij tony gee?

Wat is je budget? afmetingen? gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
tja budget rond de 400 500 euro, en zal heel graag iets met seas drives gaan doen ,en afmetingen maken mij niet zoveel uit, maar de vrouw des huises wel :P mijn huidige focal's zijn 90cm hoog en iets van 30cm diep.Dus zodra ik me hieraan kan houden hoor ik niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Jammer hmm vind zoo mooi :)
B_FORCE schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 14:56:
Ik ken de speaker die je laat zien.
Is een fraai ding, dat zeker. Maar om daar mee te beginnen lijkt me wat hoog gegrepen denk ik.
Tevens ziet hij er veel groter uit dan dat hij daadwerkelijk is.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pimmetje651 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 17:47:
tja budget rond de 400 500 euro, en zal heel graag iets met seas drives gaan doen ,en afmetingen maken mij niet zoveel uit, maar de vrouw des huises wel :P mijn huidige focal's zijn 90cm hoog en iets van 30cm diep.Dus zodra ik me hieraan kan houden hoor ik niks :)
Zaphaudio heeft een bouwbeschrijving van een monitor met Seas drivers. De drivers alleen kosten (al) 110 euro per kant. Dan heb je nog een filter nodig, hout, terminals (en fineer). In de conclusie zegt John dat het niet d beste prestatie is die hij heeft geleverd. Het kan dus wel voor 400-500 euro, maar misschien is het verstandig om verder te kijken dan alleen de Seas drivers. Verder nog wat tips;
Surf wat rond op de website van lautsprechershop.de en zelfbouwaudio.nl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
het gaat de Zaph 3.5 worden http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"With this system I've done my best to keep the cost down and the performance high. The wide operating bandwidth of the RS52 dome allowed me to select a low cost tweeter, and keep the woofers operating closer to their optimal range. Multi driver systems like this aren't for everyone, but if you've got the funds, space and the patience to build and finish the large enclosures, you'll surely be happy with the results. "

Klinkt als een goed keuze. Aan de ene kant de looks van een vloerstaander, maar aan de andere kant het voordeel dat je goedkopere drivers gebruikt omdat je iedere driver slechts binnen zijn optimale gebied gaat gebruiken!
Daarnaast zijn Dayton drivers in Nederland goed beschikbaar. Verkijk je echter niet op de kosten van de filters. Er zitten zo te zien erg veel componenten in (nadeel van een meerweg) welke in totaal vrij kostbaar zullen zijn.

"rather than $160."

Dat is een smak geld vergeleken met het eerder gestelde budget van 400-500 euro.

Succes met de bouw, ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een sommetje gemaakt nav de prijzen op een niet heel goedkope webwinkel,

4* RS180=180 euro
2* RS52=105 euro
2* ND20=20 euro
Filter=160 euro

Dus 465 euro aan drivers+filter
Dan heb je nog nodig; terminals, dempingsmatten, hout, lijm etc.

Dat wordt op zijn zachtst gezegd krap met 500 euro budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Super: het hoeft ook niet in 1 keer af.
ben al bij lokal karwij geweest en die willen maat zagen en voor het nette ook in verstek voor 90 euro incl mdf.
Dus tja.De unitis opzich vallen idd wel mee mbt aanschaf, maar die filter hé ......... lastig lastig .
bij welke webshop heb je gekekeng ?
En die aansluit terminal zal me de kop niet kosten :D

[ Voor 15% gewijzigd door Pimmetje651 op 24-10-2009 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
super ?Ben je daar nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 15:04

Tijn96

In speed we trust

ik ben 13 jaar en ik wil mijn eigen speaker set bouwen. over tweeters en woofers heb ik genoeg verstand. alleen de kast bouwen en de spoelen etc heb ik bijna tot geen verstand van. ik zou graag tips willen of foto's van zijn of haar project. alvast bedankt.

ps. ik zit regelmatig op dit topic. goed topic :*)

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Tijn96 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:22:
ik ben 13 jaar en ik wil mijn eigen speaker set bouwen. over tweeters en woofers heb ik genoeg verstand. alleen de kast bouwen en de spoelen etc heb ik bijna tot geen verstand van. ik zou graag tips willen of foto's van zijn of haar project. alvast bedankt.

ps. ik zit regelmatig op dit topic. goed topic :*)
Sja, wat wil je zelf bouwen? Tweeweg? Drieweg? Subwoofer? De mogelijkheden zijn echt eindeloos. Ik weet natuurlijk niet hoeveel verstand bij jou "genoeg" is over tweeters en woofers.

Je hebt natuurlijk ook verschillende gradaties van zelfbouwen. Waar wil je instappen? Kastje zelf maken en drivers erin schroeven en voorbedacht filter erin lepelen, of echt zelf filteren, of zelfs nog daarvoorbij, door zelf extreem goed na te gaan denken over de kastvorm, maak je intern een omgekeerde hoorn, of toch een amorfe structuur etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

ik wil een 2 weg ik wil de kast zelf maken en de drivers erzelf inschroeven maar zelf filteren gaat denk ik nogal ver. de voor van de speaker moet ''normaal'' zijn. ik wil het de eerste x wel gelijk helemaal goed doen want ik ga er relatief erg veel geld aan uitgeven

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Goed, leuk idee!

Maar dan wil ik je al tip meegeven om een bestaand ontwerp van bijvoorbeeld de klang&ton of de hobby hifi na te bouwen.

Eea kan je hier vinden:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_hhi_en.htm
http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_kut_en.htm

http://www.lautsprechershop.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Laatst een paar Cyburg Sticks gemaakt. :)

Afbeeldingslocatie: http://i36.photobucket.com/albums/e27/Xander2000/IMG_2406.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijn96 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:30:
ik wil een 2 weg ik wil de kast zelf maken en de drivers erzelf inschroeven maar zelf filteren gaat denk ik nogal ver. de voor van de speaker moet ''normaal'' zijn. ik wil het de eerste x wel gelijk helemaal goed doen want ik ga er relatief erg veel geld aan uitgeven
Niet om je te ontmoedigen hoor; maar zorg er aub voor dat je assistentie hebt van een volwassene. Werken met (boven)frezen, decoupeerzagen of powertools in het algemeen is niet iets om aan te raden zonder voldoende assistentie van een meer ervaren gebruiker.
Wees daarnaast niet TE enthousiast en begin met een project wat je op het gebied van beschikbare tools en "financiële middelen" met een goed gevoel af kunt sluiten. Een erg leuk voorbeeld daarvan is de alom geprezen "Needle". De Visaton variant viel me echter tegen dus ik zou de Tangband versie aanraden, met het top-notch filter.

Nogmaals, dit advies is er niet een om je te pesten, maar om het project veilig en hopelijk succesvol te maken/houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

ik heb inderdaad hulp van familie dat is al geregeld hij heeft het nodige gereedschap. gelukkig. ik heb ook naar die needle tangband gekeken en heb deze site gevonden: http://www.juoiga.nl/tangband.html welke woofer+tweeeter kun je aanraden daarvan? want ik ga hoogstwaarschijnlijk een boekenplank model maken met een standaard eronder. bij speakerenco kun je ook woofers en tweeters bestellen weet je daar nog iets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

oja en ik weet niet of het goed combineert maar ik wil graag zo'n ribbon tweeter of een gewone tweeter + een peer woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijn96 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:23:
oja en ik weet niet of het goed combineert maar ik wil graag zo'n ribbon tweeter of een gewone tweeter + een peer woofer.
Ribbon tweeters zijn vaak erg efficient. Vergeleken met gewone tweeters hebben ze vaak een hogere gevoeligheid. De meeste ribbon-speakers die ik heb gezien worden dan ook gecombineerd met 2 woofers, om het verschil een beetje te compenseren (en dat je de gevoeligheid van je ribbon-tweeter niet teniet doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

ok. dus als ik het goed begrijp dan is een ribbon tweeter relatief erg sterk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

en hoe zit het dan met de spoelen etc hoe moet je die in elkaar moet solderen, maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Tijn96 op 01-11-2009 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
En hoe klinkt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Tijn96 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 11:07:
ok. dus als ik het goed begrijp dan is een ribbon tweeter relatief erg sterk?
Wat bedoel je met sterk? De meeste bandjes draai je sneller kapot dan de meeste dometweeters. De gevoeligheid van die dingen is wel meestal erg hoog, omdat het bewegende gewicht erg laag is.

Ribbon tweeters kunnen vaak ook niet laag worden ingezet, tenzij je echt hele prijzige tweeters gaat pakken, zoals van RAAL ofzo. Wees er dus bewust van dat je een woofer moet pakken die lekker hoog doorgaat, anders redt je het niet.

Wat is overigens een peer woofer?

Spoelen moet je volgens een speciaal schema, afhankelijk van jouw drivers en kast aan condensatoren en weerstanden vastsolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
ik denk dat hij peerless bedoelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

ik bedoel juist niet een peerless :D en ik heb overigins mensen rond me verzameld die verstand van woofers etc hebben :D dus hopelijk komt het goed. en met seers thx voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tijn96 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:22:
over tweeters en woofers heb ik genoeg verstand.
Tijn96 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:57:
ik heb overigins mensen rond me verzameld die verstand van woofers etc hebben :D
Maar leuk dat je hieraan wil beginnen om te leren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

wat zouden jullie mij aanraden van bijvoorbeeld de webshop van speakerenco.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Prima, opvallend goede diepte en instrument separatie in het klankbeeld. Verder kan ik er weinig zinnigs over zeggen aangezien mijn referentie materiaal beperkt is tot een paar JBL zuilen, die ik sowieso niet hoog heb zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 10-11-2009 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

kun je ook kant en klare filters kopen waar je alleen je woofers en tweeters op aan hoeft te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tijn96 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 15:23:
kun je ook kant en klare filters kopen waar je alleen je woofers en tweeters op aan hoeft te sluiten?
Zoals iemand al zei: een filter is berekend op de karakteristieken van de speakers die je erop aansluit. Iets universeels kan dus onmogelijk goed klinken. Er bestaan wel kant-en-klare filters maar als je een beetje serieus bezig bent moet je dat niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

hoe kan ik dat dan het beste(en makkelijkste) oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Tijn96 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 15:59:
hoe kan ik dat dan het beste(en makkelijkste) oplossen?
Door een filter te ontwerpen dat bij de speakerunits past. Een speaker ontwerpen en bouwen is geen kwestie van even wat spullen bij elkaar sprokkelen en in elkaar zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

en hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

ik snap wel dat het geen easy thing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dat doe je door je er goed in te verdiepen :)

Er is van alles te vinden op internet over deze onderwerpen. Stel jezelf eens de volgende vragen:

-Wat wil ik voor geluid, hoe groot is de ruimte?
-Wat doet het type kast met je geluid, wat zijn de sterke en zwakke punten van verschillende ontwerpen.
-Wat zijn T/S parameters?
-Wat voor driver/tweeter keus maak ik en waarom.?
-Hoe ontwerp ik een filter? Waar moet ik op letten?

Ik denk dat je echt een beetje auto-didactisch aan de gang moet gaan wil je hier meer over te weten komen. Voorgekauwde oplossingen bestaan niet. En ik denk dat je ze hier niet zult krijgen.

Mijn steun heb je! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

wat bedoel je met wat voor geluid wil ik? want ik weet zeker dat niemand een slecht geluid wil :D en ik wil een kast met bijv basreflexbuis. en de rest ga ik een grondig uitzoeken. :+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Er is een aantal dingen waar je op moet letten.

Het eerste punt is om te bedenken wat je praktisch wilt en kunt. Onderdelen hiervan zijn:
- Budget. Wat wil ik maximaal uitgeven aan je bouwsel?
- Uiterlijk. Wat wil ik en wat is toelaatbaar? Is een hele grote kast haalbaar? Moet alles heel smal blijven?
- Geluid. Wat wil ik voor een geluid? Moet het snoeihard kunnen? Moet het onder grote hoeken goed klinken? Moet het "live" klinken? Wil ik elk detail horen?

Als je dit bent nagegaan kun je doorgaan voor je driverselectie:
- Het budget dat eerder gesteld is legt al gelijk een strakke restrictie aan het aantal drivers
- Afstraling? Kleinere diameters zorgen voor meer rondstraling.
- Grotere slag en meestal bijbehorende zwaardere conus zijn funest voor je gevoeligheid, alsmede met hoe hoog een woofer doorloopt (grote Le).
- Samenhang: kies drivers die qua frequentierespons en vervorming op elkaar afgestemd kunnen worden.

Als je hiermee klaar bent ga je naar je kast kijken. Doordat je meestal gebonden bent aan een kastgrootte zul je dit meestal eerst moeten doen.
- Kasttype? Dit is erg driverafhankelijk. Nooit zeggen dat je per sé voor een BR wilt gaan als de driver hier niet voor gemaakt is en ook geen gesloten kast willen nemen als je een driver hebt die zich veel beter thuisvoelt in een BR kast.
- Ben je bewust dat de woofer de kast erg graag wil laten swingen, maar meestal(!) wil jij dat niet. Hoe ga je deze proberen proberen te tacklen? Kan ik bracing kwijt? Heb ik andere slimme oplossingen?
- Demping: Hoeveel demping ga ik toevoegen en op welke plekken?

Hierna kun je overgaan op de afstemming van het systeem door middel van het filter. Van belang zijn:
- De breedte van de kast.
- De afstand tussen de drivers.
- De verwachte luisterhoek, horizontaal én vertikaal(!).
- Resonanties in de drivers onderling.
- Oplopende vervorming van de drivers.
- Verwachte plaatsing in de ruimte.
- Frequentierespons van de drivers.
- Impedantierespons van de drivers.
- Smaak!

Dit alles is nog verre van compleet, maar het geeft hoop ik wel een beetje inzicht dat je niet een willekeurig sprookjesfilter in je kast kan mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

je geeft me wel erg veel huiswerk en vooral moeilijk huiswerk

Pagina: 1 2 ... 25 Laatste