Open Source Lasergame/Laser Tag

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:
  • 26.464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertJohan
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-02 23:20
mithras schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 00:17:
Geen idee of de software wat is om mee te werken (en of dit nu de juiste software is wat je zoekt), maar is het niet een idee om ook dat uit een lijstje van open source software te kiezen ;)

Hier bijvoorbeeld, of hier :)
ikzelf gebruik nu ExpressPCB. t kan goed zijn dat dit een slecht programma is, maar ik doe ook niet echt veel met pcb design. tot nu toe dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slopert schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 01:17:
GJR goed idee ik heb me al opgegeven.
Voor pcb design zou eagle moeten volstaan, de borden zouden niet al te ingewikkeld moet worden.De grootte van het bord is voldoende en er is geen limiet op de pin count. Eventueel zouden er twee borden via een header aan elkaar te maken zijn.
I agree, zeker gezien het feit we met modules zouden werken moet eagle meer dan voldoende zijn.
Altium is natuurlijk "af", maar je moet wel gestudeerd hebben om ermee te kunnen werken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertJohan
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:00:
[...]

I agree, zeker gezien het feit we met modules zouden werken moet eagle meer dan voldoende zijn.
Altium is natuurlijk "af", maar je moet wel gestudeerd hebben om ermee te kunnen werken :9
ik lees dat je eage alleen freeware kunt uitproberen.
ehm, is er geen goede open source PCB designer?? of kan je eagle wel gratis goed gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GJR - Squarc schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 12:04:
[...]

ik lees dat je eage alleen freeware kunt uitproberen.
ehm, is er geen goede open source PCB designer?? of kan je eagle wel gratis goed gebruiken?
Eagle kan je gratis goed gebruiken, je hebt enkel maar de beschikking over 2 layers en een limiet aan board size van 10cm x 6cm dacht ik.

maw, dit prog zal wel voldoen voor dit project.

Als je grotere boards wil ontwikkelen kan ik daar wel altijd voor zorgen.
En als we unaniem besluiten om in eagle te gaan tekenen wil ik me daar dan wel bij neerleggen en wat mee tekenen in eagle.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertJohan
@Mr. Digital: oke, das mooi,

Dan het volgende:
Ik stel voor een enquete te houden die mensen gewoon online kunnen invullen.
In de enquete vragen we wat mensen graag zien in lasergame, de LCD touchpad die hier: http://www.openlaserfrag....x.php/Talk:Game_Commander
word besproken, willen mensen dat of hebben ze liever een 2x16 LCD, of een RGB LED??

ik denk dat het handig is als we zulke dingen vragen. en ook:
welke spelmodi's zijn geliefd en welke functies moet een gun hebben.
welke afstanden moeten de wapens hebben(bij een hit) en hoe zit het met granaten etc.
reload button of een echte clip die je moet verwiselen.

ik persoonlijk denk dat als we deze dingen weten we dan beter ons project kunnen afstemmen en beginnen met de 'belangrijke' onderdelen van de basis(bijv. eerst de clip weglaten, of de reload button weglaten)

wat vinden jullie hiervan??

Mocht het doorgaan dan wil ik de enquete graag programeren, heb ik al vaker gedaan ;).
Post ff je mening op:
http://www.openlaserfrag.org/wiki/index.php/Enquete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
GJR - Squarc schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:04:

Dan het volgende:
Ik stel voor een enquête te houden die mensen gewoon online kunnen invullen.
In de enquête vragen we wat mensen graag zien in lasergame, de LCD touchpad die hier: http://www.openlaserfrag....x.php/Talk:Game_Commander
word besproken, willen mensen dat of hebben ze liever een 2x16 LCD, of een RGB LED??

ik denk dat het handig is als we zulke dingen vragen. en ook:
welke spelmodi's zijn geliefd en welke functies moet een gun hebben.
welke afstanden moeten de wapens hebben(bij een hit) en hoe zit het met granaten etc.
reload button of een echte clip die je moet verwisselen.

ik persoonlijk denk dat als we deze dingen weten we dan beter ons project kunnen afstemmen en beginnen met de 'belangrijke' onderdelen van de basis(bijv. eerst de clip weglaten, of de reload button weglaten)

wat vinden jullie hiervan??

Mocht het doorgaan dan wil ik de enquête graag programmeren, heb ik al vaker gedaan ;).
Post ff je mening op:
http://www.openlaserfrag.org/wiki/index.php/Enquete
Ik zie een overlap ontstaan met de Requirements pagina. Lijkt me handig die pagina aan te vullen en niet een hele enquête te beginnen. Bij de eerste mijlpaal staat al waar het basissysteem aan moet voldoen. De uiteindelijke systeem kan natuurlijk met van alles en nog wat worden uitgebreid, rf, touchscreens, teamspeak achtige dingen, enz..

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-09 19:30
Sommige hebben geoppert om de usb plug van de de pic te gebruiken om de clip aan te sluiten. Helaas heeft de beoogde pic (18f2550) alleen een slave usb port, deze kan alleen maar gebruikt worden om aan een usb host (bv computer) gehangen te worden.

Ik zou in het (hardware) ontwerp wel rekening houden met uitbreidings mogelijkheden. Software is makkelijker aan te passen dan hardware. Het eerste ontwerp zou denk ik toch een lab opstelling worden om software te kunnen testen en niet direct een prototype dat in het veld gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPaul123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07-2022
slopert schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:30:
Sommige hebben geoppert om de usb plug van de de pic te gebruiken om de clip aan te sluiten. Helaas heeft de beoogde pic (18f2550) alleen een slave usb port, deze kan alleen maar gebruikt worden om aan een usb host (bv computer) gehangen te worden.
Ik dacht er zelf aan om gewoon het I2C protocol te gaan gebruiken via USB connectoren. Zo heb je gelijk ondersteuning om de dingen op de PC aan te sluiten, en kun je ze ook via een minder ingewikkeld protocol aan elkaar linken.
En er zijn trucjes om de storingsgevoeligheid van I2C te verkleinen (zie bijv. http://www.esacademy.com/faq/i2c/q_and_a/faq/i2cqa1.htm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Gluggie schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 14:51:
[...]

Ik dacht er zelf aan om gewoon het I2C protocol te gaan gebruiken via USB connectoren. Zo heb je gelijk ondersteuning om de dingen op de PC aan te sluiten, en kun je ze ook via een minder ingewikkeld protocol aan elkaar linken.
En er zijn trucjes om de storingsgevoeligheid van I2C te verkleinen (zie bijv. http://www.esacademy.com/faq/i2c/q_and_a/faq/i2cqa1.htm)
Nu we het toch over het protopcol hebben ... Ik dacht van Sprite begrepen te hebben dat je software matig ook meerdere apparaten op een UART/RS232 verbinding kunt laten werken. Met die UART verbinding kunnen de apparaten dan ook zo aan een computer of bijvoorbeeld de GC worden gehangen. Dat lijkt me toch wel een groot voordeel. Anders moet je altijd alles via de PU werden ingesteld.

Hoe denken jullie daar over?

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
ik heb op: http://openlaserfrag.org/wiki/index.php/Communication

Een beetje de ideeën van de IRC sessie van gisteren proberen weer te geven en een beetje een aanzet te geven waar de discussie op IRC over zou moeten gaan. .. ik ben er al ;)

Aanvullingen altijd welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Scout77 op 27-03-2007 15:14 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GJR - Squarc schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 13:04:

de LCD touchpad die hier: http://www.openlaserfrag....x.php/Talk:Game_Commander
Iedereen vind dit wel een 'vet' LCD scherm maar ik heb toch liever iets robuster en met knopjes.
Moet je niet in actie op dat LCD scherm gaan rammen.
Een knopje is zo vervangen...

En waarom niet gewoon op het geweer enkele Duo leds (Groen/Rood) aanbrengen die het magazijn weergeeft en dan nog eens op het main LCD het in cijfers weergeeft (2/10 bevoorbeeld) ?

2 LCD's lijkt me overkill, of denken jullie daar anders over ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn idee is een 2-cijferig display, met de hoeveelheid kogels, achterop de gun (beetje zoals in doom3). En een main-display van 2x16 of 4x16 oid op je pak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertJohan
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:39:
Mijn idee is een 2-cijferig display, met de hoeveelheid kogels, achterop de gun (beetje zoals in doom3). En een main-display van 2x16 of 4x16 oid op je pak
dat idee vind ik eigenlijk een goed ide,
je ziet het aantal kogels in je gun snel,(op de 2 cijferig display(7-segment?)) en op je pak(of arm) zie je de andre gegevens, (firerate,health,clips). knopje voor change firerate op de gun reload knopje erop(of natuurlijk echte clips) en klaar is kees :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:39:
Een zeven segment display ? of LCD ?
Een 7-segment is ook lekker makkelijk aan te sturen.

Ik zou de informatie op je geweer beperken en voor simplificatie kiezen.
En minstens een 19 inch op je pols :p, nee serieus een 4*16 voor rond je pols/pak lijkt me voldoende.

Maar ja, alles is nog mogelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een soort totaalplaatje
Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/1702/openfragyb5.png

Behoorlijk ingewikkeld dus. Zowel elk wapen, en de PU bevat dan een microcontroller?
Heeft iemand een idee hoeveel elektronica er nodig is voor dit alles, en hoeveel dat dan gaat kosten voor 1 uitrusting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 16:16:
Een soort totaalplaatje
[afbeelding]

Behoorlijk ingewikkeld dus. Zowel elk wapen, en de PU bevat dan een microcontroller?
Heeft iemand een idee hoeveel elektronica er nodig is voor dit alles, en hoeveel dat dan gaat kosten voor 1 uitrusting
Ik vind het eigenlijk best overzichtelijk, alleen die rgb led bij de PU begrijp ik niet. Daar moet er een van bij elke sensor en ook nog een IR-ontvanger per sensor bij.

@mr. Digital die RGB leds bij het wapen had ik even overheen gekeken. ook niet nodig lijkt me, ben geen kerstboom ;)

Kosten tja geen idee meeste heb ik nog wel ergens op de plank liggen behalve het IR gedeelte.

[ Voor 7% gewijzigd door Scout77 op 27-03-2007 17:39 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Laatst online: 27-09 11:31

Phalox

Solar Powerrrd

Dit moet uiteindelijk een project worden wat meerdere mensen zelf inelkaar kunnen steken. DUS het mag niet duur zijn, hoe meer componenten(overbodige) je kan schrappen, hoe beter. Met meer budget kan je nog altijd uitbreiden (daar is de VM dacht ik op voorzien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Ik zou er potmeters van maken ;)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scout77 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:01:
[...]

Ik vind het eigenlijk best overzichtelijk, alleen die rgb led bij de PU begrijp ik niet. Daar moet er een van bij elke sensor en ook nog een IR-ontvanger per sensor bij.

Kosten tja geen idee meeste heb ik nog wel ergens op de plank liggen behalve het IR gedeelte.
Ik begrijp de RGB leds bij het wapen niet, de RGB's aan de PU geven je een team kleur dacht ik.

Verder overzichtelijk genoeg hoor :)

Controllers kosten niets meer de dag van vandaag, dus dat zal de kost niet zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehh jah :+

Die rgb's bij het wapen lijken me wel handig om een soort flits ofzo te geven bij het vuren. En ze zijn altijd wel voor andere dingen te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:46:
[...]

Die rgb's bij het wapen lijken me wel handig om een soort flits ofzo te geven bij het vuren. En ze zijn altijd wel voor andere dingen te gebruiken
RGB's zijn wel redelijk duur hoor. (toch voor wat het is.)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:46:
[...]

ehh jah :+

Als muzzle led lijkt me een felle rode led voldoende. Ik zou echt niet kunnen bedenken waarvoor je een RGB led zou kunnen gebruiken. Als je een paar voorbeelden kunt noemen?

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scout77 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 18:00:
[...]

Als muzzle led lijkt me een felle rode led voldoende. Ik zou echt niet kunnen bedenken waarvoor je een RGB led zou kunnen gebruiken. Als je een paar voorbeelden kunt noemen?
Misschien welk kleur team er schiet? Maar als ze duur zijn kunnen inderdaad een paar rode of witte leds ook gewoon natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 15:24

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 16:16:
Een soort totaalplaatje
[afbeelding]

My 2 cents:

* LCD gaat op dezelfde bus als de microcontrollers en is niet vereist.
* USB wordt niet gebruikt voor zowel herladen als bootloaden, het 'losse ammo' idee is nog redelijk in ontwikkeling.
* RGB LED's op de gun zijn niet nodig. Voor een muzzle flash kun je een simpele witte LED gebruiken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Afbeeldingslocatie: http://openlaserfrag.org/wiki/images/4/4a/OLF-system_2.png

Verbeterde versie van het schema van shadow.

[ Voor 25% gewijzigd door Scout77 op 28-03-2007 01:19 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scout77 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 01:16:

Verbeterde versie van het schema van shadow.
De LCD/7-segment op de gun zou ik optional maken.
En een LCD + speaker op de PU standaard.

Zijn we daar eigenlijk al uit, of is dit nog een discussion item ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPaul123
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:21:
[...]

De LCD/7-segment op de gun zou ik optional maken.
En een LCD + speaker op de PU standaard.

Zijn we daar eigenlijk al uit, of is dit nog een discussion item ?
Dit is nog een discussieitem

LCD op elke gun is eigenlijk wel heel erg gewenst, want anders kun je niet zien in welke firemode je schiet (single, burst, auto, etc.) en wat de ammo is per gun. Vergeet namelijk niet dat er meerdere guns kunnen worden aangesloten.
Ook kan op het LCD op elke gun de Health, Armor, etc. worden afgebeeld, data die de PU aan de gun moet doorsturen.

Een LCD op de PU (en dus NIET op de gun) heeft nadelen, want dan zou je de ammo, firemodes, etc. PER GUN erop moeten weergeven en dat past simpelweg niet.

Daarom stel ik voor om LCD op de gun standaard te maken, met als optie nog een 7-segment display voor de ammo (optioneel, want dit wordt ook op het lcd weergeven) en als optie een display op de PU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gluggie schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:35:
[...]

LCD op elke gun is eigenlijk wel heel erg gewenst, want anders kun je niet zien in welke firemode je schiet (single, burst, auto, etc.) en wat de ammo is per gun.

Ook kan op het LCD op elke gun de Health, Armor, etc. worden afgebeeld, data die de PU aan de gun moet doorsturen.
Ok, dan kunnen we nog discussieren.

Op gun 3 ledjes > Single/burst/auto + 2*7segment voor de ammo. (gun hoeft die info niet eens door te geven aan PU)

LCD op pak/pols met Health, Armor, etc afkomstig van de PU.

Dit lijkt me ook een goede optie en zorgt voor simplificatie voor het bouwen van een gun, ik ben helemaal niet tegen de 'Gluggie' manier maar we moeten deze opties toch goed afwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:10:
[...]

Ok, dan kunnen we nog discussieren.

Op gun 3 ledjes > Single/burst/auto + 2*7segment voor de ammo. (gun hoeft die info niet eens door te geven aan PU)

LCD op pak/pols met Health, Armor, etc afkomstig van de PU.

Dit lijkt me ook een goede optie, ik ben helemaal niet tegen de 'Gluggie' manier maar we moeten deze opties toch goed afwegen.
Wat dan nog mooier zou zijn, een 3-weg schakelaart aan de zijkant van het wapen voor single, burst, auto
En dan een 2x7segment voor de ammo.

En de 2x16 LCD op het pak/pols aan de PU

(Zo heb ik het altijd al gezien als de perfecte manier :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorttracker
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2021
ke, ik hoop dat ik nu even een LCD op de Personal Unit uit jullie hoofd gaan praten:

Ik zie dus geeen enkel voordeel van een LCD op de PU.
(beste) reden: Een PU is een kastje wat je in je broekzak kan stoppen. Tijdens het spelen is deze niet zichtbaar. Bovendien is de PU waar de VM op draait, en kan dus ook bijv. een PDA zijn.
Wat is er nuttig aan een LCD die je tijdens het spelen niet kan zien?

verder is het wel een idee met die schakelaar en ledjes..., maarr dat komt nog wel goed denk ik:)
is zo te veranderen in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shorttracker schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:16:
ke, ik hoop dat ik nu even een LCD op de Personal Unit uit jullie hoofd gaan praten:

Ik zie dus geeen enkel voordeel van een LCD op de PU.
(beste) reden: Een PU is een kastje wat je in je broekzak kan stoppen. Tijdens het spelen is deze niet zichtbaar. Bovendien is de PU waar de VM op draait, en kan dus ook bijv. een PDA zijn.
Wat is er nuttig aan een LCD die je tijdens het spelen niet kan zien?

verder is het wel een idee met die schakelaar en ledjes..., maarr dat komt nog wel goed denk ik:)
is zo te veranderen in de software.
Je bekijkt het verkeerd, het LCD is dan ook gewoon een module dat je kan pluggen in je PU ala I2C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorttracker
aha, kijk dat is nou wel een redelijk idee;)
ook wel uitvoerbaar:)

*even nagedacht op het IRC kanaal:
betekend wel WEER een uC, is het goedkoper / (slimmer) om dat in de gun te houden

[ Voor 47% gewijzigd door shorttracker op 28-03-2007 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shorttracker schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 18:37:
aha, kijk dat is nou wel een redelijk idee;)
ook wel uitvoerbaar:)

*even nagedacht op het IRC kanaal:
betekend wel WEER een uC, is het goedkoper / (slimmer) om dat in de gun te houden
Die uC's kun je gratis samplen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorttracker
:P ja dat is waar, maar we moeten er rekening mee houden dat niet alles oneindig lang te samplen is, en niet iedereen (weet hoe die) kan samplen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

LCD op elke gun is eigenlijk wel heel erg gewenst, want anders kun je niet zien in welke firemode je schiet (single, burst, auto, etc.) en wat de ammo is per gun. Vergeet namelijk niet dat er meerdere guns kunnen worden aangesloten.

Een LCD op de PU (en dus NIET op de gun) heeft nadelen, want dan zou je de ammo, firemodes, etc. PER GUN erop moeten weergeven en dat past simpelweg niet.

Daarom stel ik voor om LCD op de gun standaard te maken, met als optie nog een 7-segment display voor de ammo (optioneel, want dit wordt ook op het lcd weergeven) en als optie een display op de PU.
Heeft een echt geweer een LCD met ammo, firemodes, health en dat soort rommel erop? Nee, als je schiet en de ammo is op zegt ie vanzelf "klik" en moet je reloaden. Firemodes kun je het makkelijkst doen met een draaischakelaartje dat wisselt tussen uit, semi-auto, full auto en eventueen 3-round burst, net als op een MP5.

Bovendien ben ik er tegen om de ammo in de PU bij te gaan zitten houden. Dat maakt de PU onnodig complex (je kan je ammo makkelijk in een EPROM chippie in de gun bewaren) en als je van gun wisselt zou je je huidige ammo op dat moment houden.

IMO is die LCD een optie die we later erbij kunnen maken en niet iets wat nodig is voor het functioneren van het geheel. Speaker zou ik in de gun verwerken en niet in de PU, persoonlijk zou ik zo weinig mogelijk "user interface" elementen op de PU maken omdat je die aan je riem wil hangen en verder niet aan hoeft te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een extra µC ? waarom dan, er zijn LCD's die gewoon via de I2C bus werken hoor !!!

Speaker aan de PU hoeft idd helemaal niet, ja kan de speaker van je gun ook een bepaald geluid laten maken als je geraakt bent.

Het beste lijkt me dan zoals ik al zei in mijn vorige post:

Op gun:

Switch > Single/burst/auto, optie 3 ledjes voor elke mode
Klik geluid if ammo = 0, optie 2*7segment
(gun hoeft die info niet eens door te geven aan PU)

PU:

Houd Health, Armor, spelmode etc bij, visueel maken via een I2C LCD'tje (zonder extra µC)

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:05:
Een extra µC ? waarom dan, er zijn LCD's die gewoon via de I2C bus werken hoor !!!

Speaker aan de PU hoeft idd helemaal niet, ja kan de speaker van je gun ook een bepaald geluid laten maken als je geraakt bent.
We hadden het er gister op irc over dat je ook zonder gun mee moet kunnen doen met het spel (hostages bijvoorbeeld). Zou dus leuk zijn als lcd en speaker dan aan de pu kunnen.
Het wapen zou dan een randapparaat zijn wat verder niet van invloed is op het functioneren. (Alleen schieten, maar zo kun je bijvoorbeeld ook wapens uitwisselen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 20:13:
[...]

We hadden het er gister op irc over dat je ook zonder gun mee moet kunnen doen met het spel (hostages bijvoorbeeld). Zou dus leuk zijn als lcd en speaker dan aan de pu kunnen.
Het wapen zou dan een randapparaat zijn wat verder niet van invloed is op het functioneren. (Alleen schieten, maar zo kun je bijvoorbeeld ook wapens uitwisselen etc)
Ja ok, speaker aan PU of aan gun is eigenlijk bijzaak en alle 2 even makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
dus pu en gun is 1? Wel makkelijker te ontwerpen op die manier.

[ Voor 53% gewijzigd door slopert op 28-03-2007 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slopert schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 21:59:
dus pu en gun is 1? Wel makkelijker te ontwerpen op die manier.
? waar haal je dat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
wat ik hier zo lees, de gun is gewoon een rand apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hoe ik het hier lees zijn de meningen verdeelt.

2x7-segments display (voor ammo, zoals doom3 of halo) op de gun, en een draaischakelaartje voor firemodes. Voor bijvoorbeeld een handpistool zou je deze beide kunnen weglaten (dan moet je dus kogels tellen >:) )
En dan een 2x16 lcd aan de i2c-bus of PU, voor tekstmessages, en health. Deze zou je dan bijvoorbeeld aan je pols kunnen hangen.
Goed idee voor een eerste basisversie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 01:06:
[...]

Hoe ik het hier lees zijn de meningen verdeelt.

2x7-segments display (voor ammo, zoals doom3 of halo) op de gun, en een draaischakelaartje voor firemodes. Voor bijvoorbeeld een handpistool zou je deze beide kunnen weglaten (dan moet je dus kogels tellen >:) )
En dan een 2x16 lcd aan de i2c-bus of PU, voor tekstmessages, en health. Deze zou je dan bijvoorbeeld aan je pols kunnen hangen.
Goed idee voor een eerste basisversie?
Dit vond ik idd ook,

Ik heb gezien op de site dat jullie iemand zochten om PCB's te etsen.
Dit kan ik altijd ook wel doen (geen massa productie maar proto's).
Vermits ik de tijd vind natuurlijk en niet meer dan 2 laags.

Zijn er eigenlijk al schema's in eagle ? want ik zou graag de PCB layout eens bekijken.
Moet er nog veel getekend worden ?

edit: Heb me maar eens aan het hardware team toegevoegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2007 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
We zijn al bezig met wat schema's maar niks is al definitief, ook nog in afwachting van wat er nu precies moet gaan komen. Eigenlijk wil ik de schema's ook in eagle format op de site zetten zodat iedereen dingen kan wijzigen maar die mogelijkheid is er nog niet.

In eerste instantie met een PIC gewerkt maar elke evenveel pins AVR kan natuurlijk ook.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scout77 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:15:
We zijn al bezig met wat schema's maar niks is al definitief, ook nog in afwachting van wat er nu precies moet gaan komen. Eigenlijk wil ik de schema's ook in eagle format op de site zetten zodat iedereen dingen kan wijzigen maar die mogelijkheid is er nog niet.

In eerste instantie met een PIC gewerkt maar elke evenveel pins AVR kan natuurlijk ook.
Waarom RGB's met 4 leds in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Een led is de hit-led die altijd gebruikt word. De ander 3 vormen samen de rgb led voor de kleuren van de teams, die gebruikt kunnen worden als dat voor het spel gewend is.

IRC is trouwens erg makkelijk ga naar: http://irc.tweakers.net/
Nickname kiezen en inloggen op channel openlaserfrag

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om nu nog snel eens terug te komen op dat I2C gebeuren.
Hoe langer ik er over nadenk (dat is nu nog wel niet erg lang :) ) hoe beter ik dat vind.

1 Centrale (kleine) PU zonder fets / tors / koeling.
Aan die PU verschillende van het zelfde type connectoren met de I2C bus plus de voeding.

Dan

wil je sensors erbij prikken ?? > geen probleem, connector prikken naar een IO expander en deze stuurt dan de sensors aan.

Wil je RGB's oid erbij > zelfde verhaal > io expander en leds sturen

Wil je LCD al dan niet > Connector in PU naar LCD over I2C.

Wil je extra gun erbij > prikkie prikkie in de connector en hops.

Je kan door een µC in je gun te proppen heel makkelijk van je gun een I2C slave maken, zo moet je dan ook geen I2C 7-segment vinden want je µC van je gun handelt dat zaakje wel af op zijn aloude BCD naar 7-segment oid.

Een kleine I2C temp sensor, kan je op je LCD nog de omgevings temp weergeven > zo gebakken.

Jullie willen toch zo graag een modulair systeem, dit kan niet modulair'der.

Je moet gewoon voor elke module een range van I2C adressen reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wederom: waarom zouden we i2c pakken? Ik vind het best een leuk protocol hoor, maar voor onze doeleinden is het een beetje met de haren erbijgesleept: je hebt geen makkelijke detectie van nieuwe devices, i2c-slave-electronica is lang niet altijd in een uC ingebouwd, het is niet gedesigned op langere afstanden met storing en je zit met het feit dat je d'r eigenlijk alleen vaste hardware aan vast kan hangen: als je het systeem designt op een bepaald i2c-LCD kan je er onmogelijk een ander type LCD aan vast knopen. Ik zeg: pak een eigen protocol wat wel gedesigned is op afstanden, universele hardware nodig heeft, en universeler kan werken dan iets wat gespecced is op bepaalde bestaande peripherials. Dat betekent weliswaar dat er in elk onderdeel een uC gevrot moet worden, maar met prijzen van E1,50 per uC lijkt me dat nou echt geen ramp.

Verder lijken jullie in het eerste (nja, tweede) proto van alles en nog wat bij elkaar in te willen stoppen. Ik zeg: splits het zoveel mogelijk uit. Hang het LCD, de geluidsmodule, de PU, het geweer (met evt de clips), de sensoren en de leds in de eerste instantie als aparte kastjes, met aparte code, aan de bus. Op die manier hoeven we namelijk niet 1 (geweer+clip+lcd+pu+geluid)-uC te proggen, maar kan iedereen werken aan de firmware van zijn eigen unit, waardoor er veel minder overleg nodig is en alles gewoon een stuk sneller af is. Dat kan, mits alles netjes geschreven is, ons reference design worden, en later kunnen altijd nog modules samengetrokken worden in 1 uC zodat een lcd+geweer+pu+whatever-combo alsnog geen probleem hoeft te zijn. De individuele busdevices onderhouden als aparte units, die doordat ze zich elk aan een strak common protocol houden, compatible blijven is een stuk makkelijker. Het werkt ook creativiteit in de hand: als iemand bijvoorbeeld een groter LCD wil hebben, hoeft 'ie niet meer een berg code door te spitten, maar alleen de reference code van dat ene onderdeel.

Ik loop het al langer te zeggen, en men lijkt het wel eens'ish met mij zijn, maar kunnen we hier eindelijk een beslissing over maken? Ik heb d'r een hekel aan om discussies meer dan 1 keer langs zien komen.

Edit: Voor de mensen die het nog niet snappen: met alle losse modules hebben we een reference design: een design waar alle designs van afgeleid zijn. Dit hoeven niet de echte pakken te zijn: voor de echte hardware is het veel makkelijker om bijvoorbeeld de lcd en soundmodule samen in 1 uC te proppen. Qua ontwikkeling is de splitsing echter een heel stuk makkelijker te supporten dan dat je samen met de code van iemand anders in 1 krappe uC moet zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Sprite_tm op 29-03-2007 21:03 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
wat jij nu in 1 posting zegt heb heb ik ook geprobeert te zeggen (mod status zegt wel wat), maar eindelijk. Een mooi reference (skeleton) design, daar kunnen we een hoop mee doen.

en modulair is the way to go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

test.asm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
start:
        ld r1,99
loop:
        dbghex r1
        dbgstr "bottles of beer on the wall,"
        dbghex r1
        dbgstr "bottles of beer, Take one down and pass it around,"
        dec r1
        dbghex r1
        dbgstr "bottles of beer on the wall."
        cmp r1,0
        brne loop

vast:
        dbgstr "Out of beer :/"
        br vast

test.list:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
0000:     start:
0000: 30 01 00 63     ld r1,99
0004:     loop:
0004: 71 01     dbghex r1
0006: 70 62 6F 74 74 6C 65 73 20 6F 66 20 62 65 65 72 20 6F 6E 
    20 74 68 65 20 77 61 6C 6C 2C 00     dbgstr "bottles of beer on the wall,"
0024: 71 01     dbghex r1
0026: 70 62 6F 74 74 6C 65 73 20 6F 66 20 62 65 65 72 2C 20 
   54 61 6B 65 20 6F 6E 65 20 64 6F 77 6E 20 61 6E 64 20 70 
   61 73 73 20 69 74 20 61 72 6F 75 6E 64 
   2C 00     dbgstr "bottles of beer, Take one down and pass it around,"
005A: 41 01     dec r1
005C: 71 01     dbghex r1
005E: 70 62 6F 74 74 6C 65 73 20 6F 66 20 62 65 65 72 20 6F 6E 20 74 
   68 65 20 77 61 6C 6C 2E 00     dbgstr "bottles of beer on the wall."
007C: 37 01 00 00     cmp r1,0
0080: 12 00 04     brne loop
0083:     
0083:     vast:
0083: 70 4F 75 74 20 6F 66 20 62 65 65 72 20 3A 2F 00     dbgstr "Out of beer :/"
0093: 0F 00 83     br vast

./vm test.bin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Firmware: loaded 150 bytes.
Dbg: 0x0063
Dbg: bottles of beer on the wall,
Dbg: bottles of beer, Take one down and pass it around,
Dbg: 0x0062
Dbg: bottles of beer on the wall.
Dbg: 0x0061
[..]
Dbg: 0x0001
Dbg: 0x0000
Dbg: Out of beer :/

Trek je conclusies :P
En ja, sources komen eraan zodra alles ook daadwerkelijk af is... ik mis nog een instructie of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPaul123
Sprite_tm schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 16:11:
test.asm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
start:
        ld r1,99
loop:
        dbghex r1
        dbghex r1
        dec r1
        dbghex r1
        cmp r1,0
        brne loop

vast:
        br vast

test.list:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
0000:     start:
0000: 30 01 00 63     ld r1,99
0004:     loop:
0004: 71 01     dbghex r1
0006: 70 62 6F 74 74 6C 65 73 20 6F 66 20 62 65 65 72 20 6F 6E 
    20 74 68 65 20 77 61 6C 6C 2C 00     dbgstr "bottles of beer on the wall,"
0024: 71 01     dbghex r1
0026: 70 62 6F 74 74 6C 65 73 20 6F 66 20 62 65 65 72 2C 20 
   54 61 6B 65 20 6F 6E 65 20 64 6F 77 6E 20 61 6E 64 20 70 
   61 73 73 20 69 74 20 61 72 6F 75 6E 64 
   2C 00     dbgstr "bottles of beer, Take one down and pass it around,"
005A: 41 01     dec r1
005C: 71 01     dbghex r1
005E: 70 62 6F 74 74 6C 65 73 20 6F 66 20 62 65 65 72 20 6F 6E 20 74 
   68 65 20 77 61 6C 6C 2E 00     dbgstr "bottles of beer on the wall."
007C: 37 01 00 00     cmp r1,0
0080: 12 00 04     brne loop
0083:     
0083:     vast:
0083: 70 4F 75 74 20 6F 66 20 62 65 65 72 20 3A 2F 00     dbgstr "Out of beer :/"
0093: 0F 00 83     br vast

./vm test.bin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Firmware: loaded 150 bytes.
Dbg: 0x0061
[..]
Dbg: 0x0000
Dbg: Out of beer :/

Trek je conclusies :P
En ja, sources komen eraan zodra alles ook daadwerkelijk af is... ik mis nog een instructie of 5.
Vet cool! Eerste vraag natuurlijk: hoe snel istie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat betreft de modulariteit: hear hear!
Wat betreft je code: ik snap er niets van :X Ik zie iets met bier, dus dat is wel oké. Een loop en een startpunt, maar de rest...

Maar gezien je kennis moet het wel goed komen (of is het al goed gekomen), dus kudos voor fanta_copyright :>

Maar dan de volgende concrete vraag: het balletje gaat nu rollen, en er zijn mensen bereid om te programmeren en/of hardware-zaakjes te regelen. Wat kan er nu al gebeuren? Zijn de ideeën nu al zover uitgewerkt dat er aparte projectjes gestart kunnen worden, of moeten we (jullie) nog even wachten totdat er meer bekend is qua design? Ik denk dat voor velen het fijn zou zijn om een globale inschatting te kunnen maken over bovenstaande "planning" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tis niet zo heel spannend hoor, dat test.asm:
code:
1
2
start:
        ld r1,99
Laad in register R1 de waarde 99
code:
1
2
3
4
5
loop:
        dbghex r1
        dbghex r1
Begin lus, print de inhoud van het register, de tekst, nog een keer het register en nog een tekst
code:
1
        dec r1
Verminder de inhoud van R1 met 1
code:
1
2
        dbghex r1
Duidelijk, printen die hap
code:
1
2
        cmp r1,0
        brne loop
Vergelijk R1 met 0, als dat NIET hetzelfde is, spring dan naar loop
code:
1
2
3
vast:
        br vast

Print de tekst Out of Beer en blijf dat printen door er steeds heen te springen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
Of het spannend is of niet, er komt wat van de grond. Wel bedankt voor je uitleg, maakt het wat makkelijker om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertJohan
mithras schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 17:59:
...

Maar gezien je kennis moet het wel goed komen (of is het al goed gekomen), dus kudos voor fanta_copyright :>

...
dat is zooooo FTD :P :P :)
[respect]
:P

[ Voor 5% gewijzigd door GeertJohan op 30-03-2007 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

En voor de tragen van begrip: Het programma zelf is niet zo boeiend, het feit dat 'ie ge-assembled naar machinecode kon worden, en daarna ook goed uit is gevoerd door de VM des te meer.

Voor de mensen die willen zien hoe de code eruit ziet: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/vmstuff.tgz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sprite_tm schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 22:10:
En voor de tragen van begrip: Het programma zelf is niet zo boeiend, het feit dat 'ie ge-assembled naar machinecode kon worden, en daarna ook goed uit is gevoerd door de VM des te meer.

Voor de mensen die willen zien hoe de code eruit ziet: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/vmstuff.tgz
Ziet er op zich goed uit, maar ik heb het idee dat het beter is om de stack in zijn eigen geheugenruimte (lees: array) te zetten. Op die manier offer je geen registers op en kan je ook niet per ongeluk een waarde op de stack overschrijven of de stack bij een push een register dat al gebruikt werd laten overschrijven. Het nadeel is natuurlijk dat je weer meer geheugen nodig hebt op je uC.
En waarom laat je de stack op 252 beginnen, dan zijn er na de stack toch nog een paar registers leeg?

Edit: Nog iets over de stack. Is het niet netter dat een pop kijkt of de stack niet leeg is? anders kan je toch ineens index out of bounds fouten krijgen, hoewel je dan wel een slecht programma hebt geschreven. Daarnaast is het dan natuurlijk de vraag wat gewenst gedrag is bij poppen van een lege stack. Op dezelfde manier zou je natuurlijk ook kunnen zeggen dat je niet op een volle stack mag pushen.

[ Voor 18% gewijzigd door StefSybo op 31-03-2007 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nah, op deze manier kan je ook nog interessante dingen doen met relatief-aan-de-PC-addresering, wat wel es handig uit kan komen als we later een compiler gaan schrijven. De stack begint op 252, omdat de PC, flags en SP ook in de registers zitten: pc=255, sp=254, flags=253. Op deze manier kan je bijvoorbeeld jumptables maken, de stack instellen, of je flags push/poppen zonder dat je er speciale instructies voor nodig hebt. 252 bytes aan RAM lijkt me trouwens zat: ten eerste zijn het 16-bits dingen, ten tweede kun je die mbv 'setbits'/'getbits' vrij makkelijk in meerdere variabelen verdelen en ten derde schrijven we er gamelogica voor, we proberen er geen Windows naar te porten! :)

Een stackcheck kan ik d'r wel inzetten idd; stacks over- of underflowen heeft imo niet echt een logische reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPaul123
Ik heb trouwens een leuk CAD pakket gevonden; helemaal open source en behoorlijk goed. Kicad heet het, te downloaden op http://iut-tice.ujf-grenoble.fr/kicad/
(directe download link: ftp://iut-tice.ujf-grenob...7-02-16-WinXP_install.zip)

Het werkt heel makkelijk en je hebt geen limitaties. (en je kunt 3d view doen met een printplaatje :9~ )
Echt leuk, ik zou zeggen probeer het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Djuh, dat stukje code gaat men klakje al te boven.
Met de uitleg lukt het al beter, maar zonder...

Hopelijk kan ik binnekort ook iets nuttigs doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sprite_tm schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:26:
Wederom: waarom zouden we i2c pakken? Ik vind het best een leuk protocol hoor, maar voor onze doeleinden is het een beetje met de haren erbijgesleept: je hebt geen makkelijke detectie van nieuwe devices, i2c-slave-electronica is lang niet altijd in een uC ingebouwd, het is niet gedesigned op langere afstanden met storing en je zit met het feit dat je d'r eigenlijk alleen vaste hardware aan vast kan hangen: als je het systeem designt op een bepaald i2c-LCD kan je er onmogelijk een ander type LCD aan vast knopen. Ik zeg: pak een eigen protocol wat wel gedesigned is op afstanden, universele hardware nodig heeft, en universeler kan werken dan iets wat gespecced is op bepaalde bestaande peripherials. Dat betekent weliswaar dat er in elk onderdeel een uC gevrot moet worden, maar met prijzen van E1,50 per uC lijkt me dat nou echt geen ramp.

Verder lijken jullie in het eerste (nja, tweede) proto van alles en nog wat bij elkaar in te willen stoppen. Ik zeg: splits het zoveel mogelijk uit. Hang het LCD, de geluidsmodule, de PU, het geweer (met evt de clips), de sensoren en de leds in de eerste instantie als aparte kastjes, met aparte code, aan de bus. Op die manier hoeven we namelijk niet 1 (geweer+clip+lcd+pu+geluid)-uC te proggen, maar kan iedereen werken aan de firmware van zijn eigen unit, waardoor er veel minder overleg nodig is en alles gewoon een stuk sneller af is. Dat kan, mits alles netjes geschreven is, ons reference design worden, en later kunnen altijd nog modules samengetrokken worden in 1 uC zodat een lcd+geweer+pu+whatever-combo alsnog geen probleem hoeft te zijn. De individuele busdevices onderhouden als aparte units, die doordat ze zich elk aan een strak common protocol houden, compatible blijven is een stuk makkelijker. Het werkt ook creativiteit in de hand: als iemand bijvoorbeeld een groter LCD wil hebben, hoeft 'ie niet meer een berg code door te spitten, maar alleen de reference code van dat ene onderdeel.

Ik loop het al langer te zeggen, en men lijkt het wel eens'ish met mij zijn, maar kunnen we hier eindelijk een beslissing over maken? Ik heb d'r een hekel aan om discussies meer dan 1 keer langs zien komen.

Edit: Voor de mensen die het nog niet snappen: met alle losse modules hebben we een reference design: een design waar alle designs van afgeleid zijn. Dit hoeven niet de echte pakken te zijn: voor de echte hardware is het veel makkelijker om bijvoorbeeld de lcd en soundmodule samen in 1 uC te proppen. Qua ontwikkeling is de splitsing echter een heel stuk makkelijker te supporten dan dat je samen met de code van iemand anders in 1 krappe uC moet zitten.
Hear hear! Helemaal mijn idee, en wat je zegt: als je een echt pak maakt zet je misschien twee of meer reference designs op één print. Dat moet niet zo'n probleem zijn lijkt me, als je 2 losse printjes hebt om ze aan elkaar te kunnen knopen :)

Qua bus, als je iets wil dat ook op afstanden berekend is (ik weet niet wat jij 'afstanden' noemt, meters, 10m, 100m :?), dan kom je toch aan elektronica die met gebalanceerde signalen gaat werken. De power transmissie kan dan via een DC offset verlopen (phantom power) en in- en uitgekoppeld worden via een trafo'tje. Waarschijnlijk moet je dan wel iets van Manchester encoding toepassen (makkelijk met een 556 PLL'tje) om de bus AC te houden. Maar dan heb je wel een enorm robuust bus-schema wat je voor zo'n beetje alles kan gebruiken. Overigens ligt hot-plugbaarheid dan ook aan het type connector dat op dat moment gebruikt gaat worden (ik ben zelf voor een locking connector)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
afstanden zijn max 50 cm. Fantoom voedingen zijn niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

slopert schreef op zondag 01 april 2007 @ 16:27:
afstanden zijn max 50 cm. Fantoom voedingen zijn niet echt nodig.
Dan hoef je idd ook geen gebalanceerde draden te gaan gebruiken, en kun je met 1 pin power, 1 pin data en 1 pin ground overweg. Ik zou trouwens wel aanraden om die Manchester encoding in overweging te nemen, sinds dat het geheel een beetje robuuster en minder storingsgevoelig maakt (bv. device is ergens mee bezig en er wordt iets op de bus in/uitgeplugd). Ethernet (10BaseT) wordt ook met Manchester encoding gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nou, laat ik hier ook maar es iets neerzetten, anders zakt dit topic straks zo hard af dat iedereen denkt dat de interesse spontaan verdwenen is. Het is hier voornamelijk wat rustig omdat een heleboel knopen al op IRC doorgehakt zijn (#openlaserfrag op irc.tweakers.net; kom ook eens langs als je wat te zeggen hebt of wilt weten hoe het gaat.)

* Als low-level-pak-protocol gaan we i2c gebruiken; het geheel aan weerstanden, scl, sda, etc. nemen we over. Dit zou over de afstanden die wij gaan gebruiken storingsvrij genoeg moeten wezen, en heeft als voordeel dat de meeste uCs het ingebakken hebben en zoniet, het simpel in software te implementeren is.
* De data die over het lijntje gaat is wel custom: omdat we onderdelen willen hotpluggen en meerdere van dezelfde typen apparaten op 1 PU (personal unit, het systeem waar de VM op draait) kunnen we niet werken met vaste adressen. Hoe het wel werkt, staat hier op de wiki.
* Over de data die van PU naar alle apparaten gestuurd moet worden, is nog niet zoveel duidelijk; de volgende stap is om dat te speccen.
* Er is een mooi pak gevonden om alle apparatuur aan te hangen
* De website heeft een restyle gekregen en er is nu ook meer content op geplaatst. D'r word echter nog hard aan gesleuteld.

[ Voor 1% gewijzigd door Sprite_tm op 03-04-2007 12:33 . Reden: Oeps, urrel van de website was fout :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
Van het pak zijn er nog maar 3 op voorraad. Ik neem aan dat het een voorbeeld is? Er zitten hier in de buurt ook een paar dump stores, die zouden denk ik ook wel zoiets hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mooi gevonden dat camouflage-harnas! Ik heb zelf een zwart vest maar ik kan iedereen dat woodland harnas (tactical vest) best aanraden. Anders kun je kijken naar een koppelriem-systeem of een tactical vest wat in de meeste dumpshops te vinden is. Tip: Yankee Store in Eindhoven :)

Edit: Sprite, welk soort connectoren stel jij voor? Ik wil graag connectors gebruiken waar een krulsnoer op past (zodat je snoer nooit te lang is) dus iets als RJ11 zou in principe wel kunnen, maar ik vind RJ11 een beetje fragiel. Misschien dat 5polig XLR kan maar dan moet je daar weer een passend snoer bij vinden. I2C heeft immers minstens 4 poten nodig (3 als je geen power gebruikt) en jack-connectoren gaan niet werken want die sluiten kort als je ze inplugt.

[ Voor 45% gewijzigd door Stoney3K op 03-04-2007 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zodra er harde eisen voor vorm en componenten zijn wil ik wel een boardset ontwerpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

sebastius schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:56:
Zodra er harde eisen voor vorm en componenten zijn wil ik wel een boardset ontwerpen :)
En ik ben redelijk goed met SketchUp dus ik wil best de grove designs voor casings doen, eventueel wel meehelpen met in elkaar zetten. Heb zelfs een naaimachine dus draagriemen en harnassen enz. maken is ook geen probleem. Ik denk dat je met de PU kan rekenen op een halve euroboard, voor wat we erop willen, plus een batterijhouder. Dus groter dan 100x100mm gaat het gehele oppervlak niet worden, of we moeten rare connectoren kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sja, connectoren zijn we nog niet uit... ik vind zelf bijvoorbeeld RJ45 wel erg gaaf, vooral omdat het dus echt geen drol kost en nog enigszins lockend is, maar ik heb al varianten van RJ11 tot M12 tot USB-connectoren gehoord. Het kan me eerlijk gezegd ook niet zo heel veel schelen zolang het maar >=4poten heeft en niet bij elke bruukse beweging loslaat.

Qua casing: Hmmm, ik denk eerlijk gezegd zelf dat de initieele PU (dus alleen het device waar de VM op draait en de bus vanuit aangestuurd word) stukken kleiner dan een Eurokaart kan worden. Er is echter nog niet besloten over connectoren en andere zaken, zeker weet ik het dus niet.

Sebastius: Dank :) Er zijn al wel een aantal mensen bezig met schema's enzo, maar tot de specs allemaal vastleggen durf ik nog niets te zeggen over de uiteindelijke componenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Qua kastje zou je dan dus kunnen denken aan dit (Conrad 523100 - 89), en onze PU zou er dan ongeveer zo uit komen te zien:

http://home.stoneynet.nl/openlaserfrag_pu.png

De connectorholes bovenop zijn standaard D-serie gaten die in de audiotechniek redelijk populair zijn, en daar passen verschillende connectoren in, waaronder RJ11 en XLR. Op de PU zelf hoeven niet veel fancy GUI elementen te zitten sinds de kans groot is dat je het ding in een pouch oid aan je riem of in een zak op je vest draagt. Ik heb hier LED's getekend voor power, bus TRx en error. Een keyswitch zit erop voor het respawnen of aan/uit zetten, als een user dood is kan er gerespawned worden via IR (sensoren) of via de keyswitch mocht de IR zijn functie niet vervullen.

Afmetingen die ik hier heb zijn 135x95x98mm, iets wat redelijk makkelijk aan een riem te dragen is. Mijn veldfles is nog groter.

Nog even op de connectors inhakend: Ik vind 5-polig XLR op zich wel een goeie keus, dan heb je nog 1 poot over die als reserve of wat dan ook kan dienen, en een XLR krijg je met normaal gebruik niet los. Ik wil het nog wel eens hebben dat een RJ45 losraakt doordat het lipje afbreekt, wat redelijk vervelend is. USB type B zou ook nog kunnen want die heeft ook een soort van locking mechanisme.

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 04-04-2007 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op woensdag 04 april 2007 @ 00:33:
Sebastius: Dank :) Er zijn al wel een aantal mensen bezig met schema's enzo,
Ik stel voor om in de toekomst deze schema's toch wat professioneler te maken dan hoe ze nu ogen.
Eventueel kan ik een versie (multisheet) maken in altium en posten in een 'smart-pdf'.

En ik raad toch aan om met bussen te gaan werken want zo wordt dit een warreboel (zie schema PU).
Stoney3K schreef op woensdag 04 april 2007 @ 01:02:
Nog even op de connectors inhakend: Ik vind 5-polig XLR op zich wel een goeie keus, dan heb je nog 1 poot over die als reserve of wat dan ook kan dienen, en een XLR krijg je met normaal gebruik niet los. Ik wil het nog wel eens hebben dat een RJ45 losraakt doordat het lipje afbreekt, wat redelijk vervelend is. USB type B zou ook nog kunnen want die heeft ook een soort van locking mechanisme.
Ik vind het net handig dat je connector kan lossen als je ergens blijft achter haken.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2007 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk dat je er dan wel vanuit kan gaan dat al snel dingen nauwlijks meer vast zitten als er geen locking mechanisme op zit. Vooral als je later wilt gaan doen dat je magazijn moet wisselen, dat gebeurt vaak en zal niet altijd even netjes gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 04-04-2007 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

furby-killer schreef op woensdag 04 april 2007 @ 10:07:
Vooral als je later wilt gaan doen dat je magazijn moet wisselen, dat gebeurt vaak en zal niet altijd even netjes gaan.
Wie zegt dat je dezelfde connector moet hebben voor je clips op aan te sluiten dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Alhoewel ik het niet heel intensief volg, was dat volgens mij wel het oorspronkelijke idee, een gewone connector daarvoor te gebruiken. En je kan dat wel weer anders doen, maar het lijkt mij dat dezelfde connector gebruiken als voor andere dingen het makkelijkste is.

En als je zorgt dat als je ergens achter blijft hangen de connector losschiet, valt hij wel op de grond. Zal hij wel tegenkunnen, maar als dat te vaak gebeurd heb je zo ergens een slecht contact, en dan ben je lang aan het zoeken. Als je niet te lomp ben, lijkt mij dat een connector met locking het beste is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2007 @ 14:21:
[...]

Wie zegt dat je dezelfde connector moet hebben voor je clips op aan te sluiten dan ?
Dat hoeft ook niet. De clips zijn onderdeel van de gun en zitten niet noodzakelijkerwijs op dezelfde bus geknoopt als de rest. De verwisselbare clips zijn immers een optie.

@Furby-Killer: Ik zou aan één kant op zijn minst een locking connector maken, om te voorkomen dat je kabels kwijt gaat raken. Aan de kant waar de connector in de gun/sensors/whatever plugt kun je een niet-locking connector maken voor het geval je blijft haken en hij los kan schieten.

Ik zat nog te kijken naar de 4-polige connectors en snoeren die ze bij de microfoons van zendbakjes gebruiken, dan heb je gelijk een krulsnoer voor je gun. Plus die zijn schroefbevestigd dus die krijg je niet zo gauw los, aan de andere kant zou je dan een RJ11 of RJ45 kunnen maken.

We moeten ook even opletten dat je voor het laden van je accu / externe accupack ook nog een connector nodig gaat hebben, of je moet in je PU verwisselbare batterijen willen hebben (waar ik niet echt voor ben).

Voorlopig hou ik me trouwens met deze speeltjes bezig:

Afbeeldingslocatie: http://ggaub.com/ltag/images/equipment/tag-master-blaster.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ggaub.com/ltag/images/equipment/tagger_red.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 04-04-2007 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
zijn dat je eigen desinges stoney3k? Die zien er wel gaaf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 15:22
nee, dat zijn laserguns die je zo in de winkel kunt kopen (kon je een lange tijd bij bart-smit en intertoys halen). weet zo de naam niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Laatst online: 26-05 20:55
Goed... En toen was het project dood?
Waar gaat deze hype verder? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tp21 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 16:54:
nee, dat zijn laserguns die je zo in de winkel kunt kopen (kon je een lange tijd bij bart-smit en intertoys halen). weet zo de naam niet meer
Lazer Tag Team Ops! Nog volop in de US in de uitverkoop en er zijn massa's LTTO guns op eBay te koop. Alleen is het aan te raden grotere aantallen te kopen want de verzendkosten zijn belachelijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
Kijk eens op www.openlaserfrag.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

En mag ik mensen die zin hebben om uit te vechten hoe de protocollen, bijvoorbeeld tussen de onderdelen van het pak, meteen even verzoeken om zich eens op het IRC-kanaal (#openlaserfrag @ irc.tweakers.net) te begeven? We hebben atm eigenlijk net iets te weinig mensen die goed zijn in protocollen speccen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Ik heb alles in 1 PIC in het pak zitten.
Slechts de communicatie met de 2e PIC in het wapen gaat via HRSCOM (serieel)
Weinig data te versturen dus geen delays oid...
Ik heb op mijn Main PIC (pak) 3 poorten gereserveerd om de geluids IC te sturen (adressbased))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, ok, nofi hoor, maar jouw pak is een compleet eigen architectuur, daar hebben we hier niet zo heel veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
nee, daar doel ik ook niet op.
Ik meende dat jullie nog in de ontwerpfase zaten waarbij nog niet duidelijk is wat je allemaal aan extra IC's wilt gaan gebruiken.
Dus opper ik de suggestie bepaalde onderdelen te integreren in 1 IC oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 09:43
Stoney3K schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 00:36:
[...]

Lazer Tag Team Ops! Nog volop in de US in de uitverkoop en er zijn massa's LTTO guns op eBay te koop. Alleen is het aan te raden grotere aantallen te kopen want de verzendkosten zijn belachelijk hoog.
Wanneer start de eerste samenkoopactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

rvdven schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:38:
[...]

LOL... als we een samenkoopactie willen opzetten zou leuk zijn om ook de lasertag-spelers een beetje bij elkaar te krijgen. Maar het moet wel allemaal uit de US komen, misschien dat ik wat kan regelen... ik zit op de LTTO mailing list. Heb overigens ook al een fabrikant gevonden die ons casings kan leveren, zowel van de Halo 3 assault rifle als de M41a uit Alien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Leuk topic! Ik de keuze voor een microprocessor al (definitief?) gevallen? Parallax (maker van oa. de basic stamp) heeft sinds een tijdje de propellor processor... deze processor heeft 8 cores op 80 MHz... en is vrij eenvoudig te programmeren via SPIN. Alle tools e.d. zijn gratis...
http://www.parallax.com/propeller/index.asp

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het idee is om de proc (net als de rest van de hardware) zoveel mogelijk aan de user over te laten; de VM zal in C geschreven worden en de rest van de hardware zal werken zolang het zich aan de busspecs houdt. Op die manier blijven veel implentaties mogelijk: er word nu bijvoorbeeld aan een single-uC-oplossing dmv een PIC gewerkt, en ikzelf zal waarschijnlijk de PU in een AVR implementeren, en als alles wat verder gevorderd is behoort mijn GP2X of PDA ook tot de mogelijkheden om de PU+display op te zetten. Als jij dus een variant met de propellor wil maken, leef je uit :) hoewel mijn voorkeur eerder uit zou gaan naar een 'echte' 32-bitter, zoals de LPC21xx-series van NXP/Philips: goedkoper en er is meer development-software voor.

Edit: Voor ik flames uitlok: met 'echte' 32-bitter bedoel ik eentje die met een single core ook dichtbij de 80MHz komt, en niet 8*20MHz=80MHz-geintjes. De propeller is ook wel een echte 32bitter in de strikte zin van het woord, maar een aantal design-keuzes van Parallax doen me 'm meer aan een speeltje dan aan een serieuze processor denken.

[ Voor 19% gewijzigd door Sprite_tm op 10-04-2007 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Sprite_tm schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 16:32:
En mag ik mensen die zin hebben om uit te vechten hoe de protocollen, bijvoorbeeld tussen de onderdelen van het pak, meteen even verzoeken om zich eens op het IRC-kanaal (#openlaserfrag @ irc.tweakers.net) te begeven? We hebben atm eigenlijk net iets te weinig mensen die goed zijn in protocollen speccen :/
:) is er verder al wat bekend over de protocollen? of staat er wat van op 'papier'? Anders wil ik mijn kritisch oog er wel even langs laten gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door IWriteCode op 11-04-2007 10:13 . Reden: typos ftw ]

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het proto om info uit te laten wisselen tussen de PU en onderdelen van het pak is al voor een groot gedeelte gespecced, zie http://www.openlaserfrag....ex.php/Protocol_%28pak%29 . We zijn nu aangekomen bij het speccen van de info die over die link heengaat; een beginnetje daarvoor is gemaakt op http://www.openlaserfrag....php/Protocol%28pak%29_gun .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertJohan
rvdven schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:38:
[...]

die is al voorbij. teminste, alles is al bijna rond

[ Voor 23% gewijzigd door GeertJohan op 12-04-2007 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hey, ik had dit idee al een hele tijd geleden, maar bij gebrek aan kennis, geld en tijd nooit wat mee gedaan...

Hoe vreselijk gaaf :)
Hoe gaat het trouwens zitten met alle apparatuur + software die nodig is?
Wordt dat gewoon te downloaden (schema's, printlayouts, software) zodat je zelf alles in elkaar kan solderen en bouwen zoals je zelf wil?

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 23-04-2007 01:23 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Da's normaal de bedoeling.. als je de vorderingen wat wilt volgen moet je zijn op www.openlaserfrag.org daar is veel activiteit in de wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPaul123
En op IRC natuurlijk, joint allen #openlaserfrag op irc.tweakers.net! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een prachtig idee!
Ik heb al de 20 pagina's doorgelezen, en de wiki ook.. geweldig!
Ik kan haast niet wachten dat dit tot een succes word afgerond!

zijn er al knopen doorgehakt wat betreft de verschillende keuzes en uitvoeringen??
En wat is de verwachting van het termijn waarop de eerste releases van de pcb ontwerp uit is..
ik zou ook graag wat in elkaar willen prutsen.. alleen jammer dat ik niet zo'n grote ster ben in solderen..
maar goed, ik volg jullie! en probeer al aardig wat mensen warm te krijgen met dit idee van een eigen
openlaserfrag systeem..

weet iemand ook of ik ergens kan zien wat de laatste "toevoegingen" zijn in de wiki, want om elke keer alles na te speuren is ook zo veel werk.. (als het ergens word bijgehouden.. de wijzigingen dan..)
Ga zo door mensen!

EDIT:
ik weet het al, je kan de laatste toevoegingen/wijzigingen zien bij:
recent changes..
tja, k had er in m'n enthousiasme overheen gelezen.
en ik zie dat het eerste prototype pcb ook al beschikbaar is..
er zit dus schot in de zaak.. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2007 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Momenteel verloopt de meeste communicatie via IRC zie hierboven voor de server.

Sinds gisteren is de svn server van sourceforge in gebruik genomen om het een en ander makkelijk te kunnen programmeren en ontwikkelen.
Online is de svn server te bereiken op: http://openlaserfrag.svn....net/viewvc/openlaserfrag/
Met het prog tortoisesvn en een sourceforge account kan (na toestemming van de admin) worden ingelogd op de server en de bestanden worden gewijzigd. Voor tortoisesvn moet je dan naar https://openlaserfrag.svn...net/svnroot/openlaserfrag verwijzen.
Toestemming is het makkelijkste te verkrijgen via de IRC

[ Voor 9% gewijzigd door Scout77 op 02-05-2007 12:09 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorttracker
Even een toevoeging van wat hierboven staat:

We zoeken mensen die C kunnen programmeren, en zin hebben om mee te helpen.
Het liefst mensen die geduld hebben om even alles uit te leggen, niet iedereen is even ver met C, en er zijn mensen die willen leren van dit project :)

Dus als er mensen zijn die dat wel zien zitten: Kom even langs op ons IRC kanaal, dan praten we jullie helemaal bij :)

edit:
Om bij IRC te komen zijn er de volgende mogelijkheden:
1. Een programma zoals Trillian, mIRC
2. Via irc.tweakers.net (webbased)
3. Via www.openlaserfrag.org/IRC (webbased)

[ Voor 33% gewijzigd door shorttracker op 02-05-2007 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 19:00
Zeker te gek project, kzou graag willen helpen.

Ik kan wel wat VB programeren, en ik kan ook wel een beetje PHP programeren maar waarschijnlijk kunnen anderen dit beter dan mij :+
Ook kan ik nog wel wat software regelen (onder andere Visual Studio 2005 Proff edition), indien nodig ;)
Engels kan ik ook best goed, wil dus best helpen vertalen later.

Gewoon inschrijven op wiki?

Heb ook nog ff met sketchup gespeeld, is dit leuk idee om PU in te stoppen? ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.hbdeleeuw.nl/belt.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door thelion op 02-05-2007 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Misschien een beetje té spacy ? :D We zouden gewoon een kunstof doosje nemen dat je aan een riem kan hangen..
Alle beetjes helpen, ik ga eens op zoek naar een gratis ebook, ik heb er ook wel minder gratis-sen.. maar daar zijn jullie niets mee. Hopelijk kunnen de meesten vn ons wat meer doen binnekort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Het lijkt erop dat de ontwikkeling van het VM een beetje achterop raak met de rest ...
Paar gerichte vragen voor Sprite_tm (zonder enige druk op te leggen):
Is dit voor het protocol duidelijk genoeg om er voor het VM mee verder te kunnen. Als dat zo is kunnen we dat ook verder ontwikkelen uitwerken voor de andere onderdelen waar dat nog niet of pas gedeeltelijk voor is gedaan. Of dan graag aangeven welke kant het dan wel op moet.
Wat heb je nog meer nodig? Wat kunnen wij doen om je te helpen.
Er hebben zich meer mensen gemeld op IRC met vragen over het VM die ook wel zouden willen helpen.

Lekker belangrijk

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste