Wow dat klinkt goed, ik hoop dat iedereen een beetje duits kan?? of spreken die lui ook nederlands?
Ik denk dat de voertaal Engels wordt.stereohead schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 17:41:
Wow dat klinkt goed, ik hoop dat iedereen een beetje duits kan?? of spreken die lui ook nederlands?
Mja het was er maar 1 en het was niet veel bijzonders.
Ik heb op de wiki een kosten-baten analyse gemaakt van verschillende protocols, dus we moeten nu wat beslissen.
Ik heb op de wiki een kosten-baten analyse gemaakt van verschillende protocols, dus we moeten nu wat beslissen.
Voor iedereen die denkt dat dit topic dood is: Alle info en voortgang over dit project kun je vinden op www.openlaserfrag.org
hehe, owned! Ik zag deze topictitel oplichten en gokte dat iemand had gepost: gebeurd er nog wel iets?
jazeker dus! even bijlezen. Ik volgde het project passief middels dit topic. Nooit die site gecheckt. Succes!
jazeker dus! even bijlezen. Ik volgde het project passief middels dit topic. Nooit die site gecheckt. Succes!
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Hey,
Als je dit topic hebt gelezen zul je weten dat ik ook meewerk aan het OpenLaserFrag project. Ik voer in dit topic even een update door..
Allereerst zijn we express een stuk terug gevallen, we beginnen weer aan het begin(bepalen van doelstellingen/requirements) en gaan weer langzaam omhoog werken. Op dit moment ben ik bezig (in overleg met Gluggie) met het opzetten van een meeting zodat we daar echt zaken kunnen gaan beslissen. We kunnen waarschijnlijk gebruik maken van het JOA (jonge onderzoekers amesfoort), alleen de mogelijke datums daar zijn nog onbekend. Verder heeft het project achter de schermen dus niet stil gestaan. Maar we zijn ook niet verder gekomen. Om te kijken wat we de laatste tijd hebben besproken kun je de archieven van onze mailinglist bekijken.
Op dit moment gaat alle communicatie via die mailinglist.
grts, GJ
Als je dit topic hebt gelezen zul je weten dat ik ook meewerk aan het OpenLaserFrag project. Ik voer in dit topic even een update door..
Allereerst zijn we express een stuk terug gevallen, we beginnen weer aan het begin(bepalen van doelstellingen/requirements) en gaan weer langzaam omhoog werken. Op dit moment ben ik bezig (in overleg met Gluggie) met het opzetten van een meeting zodat we daar echt zaken kunnen gaan beslissen. We kunnen waarschijnlijk gebruik maken van het JOA (jonge onderzoekers amesfoort), alleen de mogelijke datums daar zijn nog onbekend. Verder heeft het project achter de schermen dus niet stil gestaan. Maar we zijn ook niet verder gekomen. Om te kijken wat we de laatste tijd hebben besproken kun je de archieven van onze mailinglist bekijken.
Op dit moment gaat alle communicatie via die mailinglist.
grts, GJ
[ Voor 8% gewijzigd door GeertJohan op 19-03-2008 14:14 ]
zou het anders mogelijk zijn voor de passief geinteresseerden zoals ik om eens per maand hier 3 regels te plempen? ik kan natuurlijk ook lid worden van de mailinglijst maar vind het zo al prima. Iig succes met het in de basis prachtige project!
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Jah is goed joh, ik zal mn best doen. En bedanktJazzper schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:40:
zou het anders mogelijk zijn voor de passief geinteresseerden zoals ik om eens per maand hier 3 regels te plempen? ik kan natuurlijk ook lid worden van de mailinglijst maar vind het zo al prima. Iig succes met het in de basis prachtige project!
Hierbij ook nog een oproep aan mensen die mee zouden willen helpen aan dit project. We gaan binnenkort echt knopen hakken en beginnen, en het is natuurlijk het makkelijkst als het team dan compleet is.. meeting manager is aangemaakt, zie voor meer info de mailinglist archieven
Je mag ook naar de meeting komen, maar zorg wel dat je van nut bent, en dat je op de hoogte bent van de status en werking van het project. En meld je van te voren ook even bij ons aan
[ Voor 10% gewijzigd door GeertJohan op 19-03-2008 17:12 ]
Was eerder vandaag een topic begonnen, maar nu bleek dat hier al het één en ander gestart was.
Dit is mijn topic: Frank76NL in "Buiten gamen: Hulp nodig opzetten M.I.L...."
Nu vallen mij 2 punten op:
1. Technisch is het blijkbaar complexer dan ik dacht. Kan dit niet "gewoon"gebruikt worden: http://www.lasertagparts.com/mtdesign.htm
2. Op dit topic vind ik geen initiatieven tot verzameling van potentële spelers. Of heb ik dit over het hoofd gezien (heb de 23 pagina's even snel gescand)?
Vraag voor mij blijft ook of je dit legaal overal (openbare bossen) kan spelen?
1. Technisch is het blijkbaar complexer dan ik dacht. Kan dit niet "gewoon"gebruikt worden: http://www.lasertagparts.com/mtdesign.htm
2. Op dit topic vind ik geen initiatieven tot verzameling van potentële spelers. Of heb ik dit over het hoofd gezien (heb de 23 pagina's even snel gescand)?
[ Voor 7% gewijzigd door FrankNLD op 21-03-2008 22:12 ]
Hey, leuk dat je ook ge-intereseerd bent!Frank76NL schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 22:10:
Was eerder vandaag een topic begonnen, maar nu bleek dat hier al het één en ander gestart was.
Even wat antwoorden:
1. Ons doel is een compleet nieuw systeem te maken, die hooguit wat milestag code gebruikt, maar verder veel verder gaat, meer dingen kan, etc. (dan moet je denken aan hot-swap wapens, maar ook bijvoorbeeld verschillende speltypen die (al dan niet draadloos) kunnen worden ingeladen in zogenamade personal units, kleine devices waarvan iedere speler 1 heeft waar guns in worden geplugged.). Allemaal dingen die de "standaard" milestag niet ondersteund. meer info
2. Of het systeem echt gebruikt/gespeeld gaat worden is natuurlijk maar de vraag.. een vraag die nu eigenlijk nog niet beantwoord kan worden omdat het systeem nog niet af is. Persoonlijk hoop ik dat OLF(OpenLaserFrag) in Nederland een zelfde status krijgt als airsoft in België.
Verder is het volgens mij gewoon legaal om dit in bossen te spelen, tenzij er bordjes staan:
"blijf op de weg" of "niet buiten de paden treden" of "danger, landmines!"
We hebben hier in Nederland wel wetten die ons ervan weerhouden laser-guns te maken die sterk vergelijkbaar zijn met echte wapens. Dat word dus zelf designen.
OK, klinkt goed.
Mijn streven ligt wat minder ver (in eerste instantie), ik zou graag zo snel mogelijk willen beginnen met een (eenvoudig) systeem. Worden hier vanuit hetzelfde project ook initiatieven voor ondernomen?
Mijn doel is een aantal mensen hiervoor te vinden die "gevechtsklaar" materiaal hebben/maken voor op korte termijn.
Ik denk dat het ook ervaringen op zal leveren voor dit uitgebreidere traject.
Mijn streven ligt wat minder ver (in eerste instantie), ik zou graag zo snel mogelijk willen beginnen met een (eenvoudig) systeem. Worden hier vanuit hetzelfde project ook initiatieven voor ondernomen?
Mijn doel is een aantal mensen hiervoor te vinden die "gevechtsklaar" materiaal hebben/maken voor op korte termijn.
Ik denk dat het ook ervaringen op zal leveren voor dit uitgebreidere traject.
Zoals je kunt lezen willen we OLF in 3 stappen gaan developpen. allereerst een vrij basis systeem, kwa spec's vrijwel gelijk aan milestag. En dan nog een tussenstap, om daarna het gewenste systeem te maken. Één van de redenen hiervoor is dat als je eerst een simpel systeem gaat maken en daarmee een paar potjes gaat spelen je mischien nog meer functies bedenkt die je ook graag zou willen gebruiken. Daarom is op dit moment alleen de referentie van OLF 0.1 belangrijk:
Verder is het de bedoeling dat we zelf matriaal gaan maken/zelf gaan testen.
We hebben ook een eigen IRC kanaal waar altijd wel wat mensen zijn, ook daar kun je terecht met vraagjes(heb je ff wat sneller antwoord
)
server: irc.tweakers.net
channel: #openlaserfrag
Echt heel simpel, heel basic, maar verschrikkelijk belangrijk voor de rest van de ontwikkeling!• Keeping track of a player's health
• Players can not inflict damage to themselves
• Players being able to inflict damage on each other (tagging)
• Players being able to get tagged out ("dead") and return to the game
on certain conditions
credits: woeka
Verder is het de bedoeling dat we zelf matriaal gaan maken/zelf gaan testen.
We hebben ook een eigen IRC kanaal waar altijd wel wat mensen zijn, ook daar kun je terecht met vraagjes(heb je ff wat sneller antwoord
server: irc.tweakers.net
channel: #openlaserfrag
Vond vandaag helaas niemand op IRC (Pasen, he).
Nu zou ik graag het volgende willen weten:
1. Hoe precies zijn deze apparaten? Dus sensor raken binnnen ...cm? Spreidt de IR-straal zich uit/ verzwakt die? Hoe zit het met de precisie over grotere afstanden? Tot op hoeveel meter kan je dit gebruiken? En is het ook goed mogelijk om een hit te maken op korte afstand (binnen)?
2. Wannneer denken jullie dat er een (eenvoudige) bouwbare versie zal zijn?
3. Hoeveel mensen werken aan dit project? En hoeveel mensen zijn er bekend die dit in de praktijk willen/gaan brengen?
4. Wat verwachten jullie dat de zelfbouwkosten gaan worden? Ik zag hier een aantal prijzen waar ik toch een beetje van schrok: http://www.fragtag.com.au/store.htm
5. Waar kan ik naast het IRC kanaal hierover chatten?
1. Hoe precies zijn deze apparaten? Dus sensor raken binnnen ...cm? Spreidt de IR-straal zich uit/ verzwakt die? Hoe zit het met de precisie over grotere afstanden? Tot op hoeveel meter kan je dit gebruiken? En is het ook goed mogelijk om een hit te maken op korte afstand (binnen)?
2. Wannneer denken jullie dat er een (eenvoudige) bouwbare versie zal zijn?
3. Hoeveel mensen werken aan dit project? En hoeveel mensen zijn er bekend die dit in de praktijk willen/gaan brengen?
4. Wat verwachten jullie dat de zelfbouwkosten gaan worden? Ik zag hier een aantal prijzen waar ik toch een beetje van schrok: http://www.fragtag.com.au/store.htm
5. Waar kan ik naast het IRC kanaal hierover chatten?
Dit hangt helemaal af van de gebruikte lens en de gebruikte IR-led.Frank76NL schreef op zondag 23 maart 2008 @ 15:28:
Zo zal een sniper wapen een sterke/dure IR-led bevatten met een goede lens die een scherpe lijn maakt, dus erg ver rijkt maar ook een klein raakvlak heeft. Een Shotgun daarintegen zal een normale led bevatten met een minder sterke lens waardoor een bredere straal ontstaat (dus een groter raakvlak) maar minder ver raakt. Zo kun je vrijwel iedere combinatie maken. Er moeten natuurlijk wel regels gemaakt worden dat er niet mensen zijn die een shotgun maken met een super sterke led waardoor je breed en ver raakt, dat zou oneerlijk zijn.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang het nog gaat duren voor de eerste versie (OLF 0.1) af is. Ik hoop binnen een maand.2. Wannneer denken jullie dat er een (eenvoudige) bouwbare versie zal zijn?
Er werken nu effectief zo'n 7 mensen mee. Alhoewel er op dit moment vrij weinig gebeurd. Ik verwacht dat er weer wat gedaan word ná de meeting die waarschijnlijk op 19 april zal plaatsvinden in Amesfoort3. Hoeveel mensen werken aan dit project? En hoeveel mensen zijn er bekend die dit in de praktijk willen/gaan brengen?
Ik krijg per maand ongeveer twee á vijf aanmeldingen binnen op onze site. Maar ik denk dat er meer mensen zijn die ons project op dit moment volgen. Tot mijn verbazing zijn er al diverse fora waar een linkje is gepost naar onse site.
Ik heb eigenlijk geen idee wat de kosten gaan worden. fragtag.com.au is een commercieel bedrijf wat geld verdient aan het verkopen van hun gear, en dat zijn dus geen bouwkosten. Sowiso zullen de kosten van de prototypen hoger liggen dan de uiteindelijke kosten van releases. Verder hangt het er natuurlijk vanaf of je electronica groot inkoopt(zoals een aantal van ons hebben gedaan(waaronder ik)) of dat je ze per stuk in een speciaalzaak koopt (das een stuk duurder). Dat geld ook voor de printplaatjes. Ik denk dat de casing's (omhulsuls) van de wapens nog het duurst worden.4. Wat verwachten jullie dat de zelfbouwkosten gaan worden? Ik zag hier een aantal prijzen waar ik toch een beetje van schrok: http://www.fragtag.com.au/store.htm
Als je mij mailt (squarc@openlaserfrag.org) stuur ik je m'n msn adres wel even. Daar ben ik vrij vaak online.5. Waar kan ik naast het IRC kanaal hierover chatten?
Ik hoop zo genoeg antwoord gegeven te hebben, anders hoor ik het wel even
[ Voor 0% gewijzigd door GeertJohan op 23-03-2008 17:56 . Reden: typos ]
Zoals Squarc al zei hangt het erg van je opstelling af, maar er zijn testen geweest waar 200-300m is gehaald.Frank76NL schreef op zondag 23 maart 2008 @ 15:28:
1. Hoe precies zijn deze apparaten? Dus sensor raken binnen ...cm? Spreidt de IR-straal zich uit/ verzwakt die? Hoe zit het met de precisie over grotere afstanden? Tot op hoeveel meter kan je dit gebruiken? En is het ook goed mogelijk om een hit te maken op korte afstand (binnen)?
Hopelijk binnenkort2. Wannneer denken jullie dat er een (eenvoudige) bouwbare versie zal zijn?
Als we eenmaal iets werkends hebben denk ik dat er snel meer mensen gaan komen. Het is nu idd nog maar een handjevol mensen die er aan werken. Er is een grotere groep mensen zeer geïnteresseerd maar heeft niet de mogelijkheid/kennis om in dit stadium mee te werken.3. Hoeveel mensen werken aan dit project? En hoeveel mensen zijn er bekend die dit in de praktijk willen/gaan brengen?
Tja als je alles bij de electroboer koopt ben je niet heel goedkoop uit, maar begin vast oude telefoons te verzamelen en andere nuttige elektronica waar nog iets uit te slopen valt.4. Wat verwachten jullie dat de zelfbouwkosten gaan worden? Ik zag hier een aantal prijzen waar ik toch een beetje van schrok: http://www.fragtag.com.au/store.htm
Als je de behuizing van je gun maakt van een oude computer kast dan hou je een beetje hout en wat pvc buizen voor de loop over, dat zal wel meevallen. Ik denk dat we in het begin de printplaten ed. toch nog samen zelf gaan maken die kosten dan hoogstens een paar euro. Heb je nog over: LCD, IC's, leds en nog wat losse componenten totaal misschien iets van €20-€30 dan komen we denk ik toch al een heel eind.
Mailinglist https://lists.sourceforge...nfo/openlaserfrag-mailing5. Waar kan ik naast het IRC kanaal hierover chatten?
Maar we zijn er toch echt op de irc: http://irc.tweakers.net/?channel=openlaserfrag
Lekker belangrijk
Subtiel schopje vanuit het OLF-team 
Ik weet niet of het aan de vakantie of tentamenperiode ligt, maar ik denk dat iedereen nu met andere zaken bezig is. Kan iemand toevallig wat melden van de laatste meeting die geweest is?
In ieder geval komen er twee AVR development boardjes (ATMega128 en ATMega16) deze kant op. Dus ik kan eindelijk eens gaan programmeren en aan het protocol gaan sleutelen. Vooral het ATMega16 boardje leent zich misschien wel goed voor een plug-and-play Personal Unit: Compleet met 2x24 LCD, I2C, speaker en USB. 25 euro inclusief shipping van eBay
Het enige wat we vanaf zo'n bordje dan nog hoeven te doen is de aansluitingen die we nodig hebben in de juiste signaalniveaus naar buiten te voeren. Of dat nou RS485, I2C, RS232 of Ethernet is.
Ik weet niet of het aan de vakantie of tentamenperiode ligt, maar ik denk dat iedereen nu met andere zaken bezig is. Kan iemand toevallig wat melden van de laatste meeting die geweest is?
In ieder geval komen er twee AVR development boardjes (ATMega128 en ATMega16) deze kant op. Dus ik kan eindelijk eens gaan programmeren en aan het protocol gaan sleutelen. Vooral het ATMega16 boardje leent zich misschien wel goed voor een plug-and-play Personal Unit: Compleet met 2x24 LCD, I2C, speaker en USB. 25 euro inclusief shipping van eBay
Het enige wat we vanaf zo'n bordje dan nog hoeven te doen is de aansluitingen die we nodig hebben in de juiste signaalniveaus naar buiten te voeren. Of dat nou RS485, I2C, RS232 of Ethernet is.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Had je niet beter PIC gepakt ?
aangezien dat het eerste plan was om te ontwikkelen... een VM voor PIC is nog niet af, laat staan voor AVR.
Ik heb nog een week druk examens, ik hoop dat we over een week of twee het team terug bij mekaar krijgen.. en dat we eens stevig in actie gaan schieten!!!
GO OLF!
Ik heb nog een week druk examens, ik hoop dat we over een week of twee het team terug bij mekaar krijgen.. en dat we eens stevig in actie gaan schieten!!!
GO OLF!
Komt juist goed uit, kunnen jullie voor PIC ontwikkelen, kijk ik of ik voor AVR aan de slag kantokesnugerd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 06:21:
Had je niet beter PIC gepakt ?aangezien dat het eerste plan was om te ontwikkelen... een VM voor PIC is nog niet af, laat staan voor AVR.
GO OLF!
Ik zit hier ook nog in de tentamens, daarna komen we op het eth-0 evenement (open-air hacking/open-source/LAN), ik weet niet of er nog meer OLF'ers naartoe gaan? Misschien dat ik een lightning talk in elkaar pruts.
Misschien nog iets interessant voor dit project: op samenkopen.net is er iemand die in een actie EHBO doosjes verkoopt. ziet er goed uit voor alle uitbreidingspakketjes die gemaakt kunnen worden 
Keep this project alive!
Keep this project alive!
Ik wil idd een nieuwe meeting gaan plannen. En aangezien ik een OV-kaart krijg (studeren) kan ik er dan eindelijk heen (mocht niet van ouders voorheen omdat reizen teveel geld koste.... grmbl..)
Enfin, ik wil op de volgende meeting een kort PR teaser achtig filmpje in mekaar schieten om wat meer publiek van buitenaf te regelen. Verder heb ik gehoord dat Gluggie ook weer verder wilt gaan met het project en nog wat andere dingen. Ik heb hier nog een aantal vrijwilligers die erg enthousiast zijn.
meer info volgt zodra Gluggie terrug is van vakantie.
vive la OLF!!
ofzoiets..
Enfin, ik wil op de volgende meeting een kort PR teaser achtig filmpje in mekaar schieten om wat meer publiek van buitenaf te regelen. Verder heb ik gehoord dat Gluggie ook weer verder wilt gaan met het project en nog wat andere dingen. Ik heb hier nog een aantal vrijwilligers die erg enthousiast zijn.
meer info volgt zodra Gluggie terrug is van vakantie.
vive la OLF!!
ofzoiets..

Er vind een belangrijke IRC sessie plaats.
Wil je meedoen aan het project of gewoon up-to-date blijven? zorg dat je er bent
Voor meer informatie lees de onderstaande mail die ik zojuist via de OLF mailing heb verstuurd:
---
Beste OpenLaserFraggers,
Helaas is OpenLaserFrag de laatste tijd zo goed als dood gebloed.
Echter heeft Geert-Johan sinds het begin van de vakantie een aantal mailtjes gehad van mensen die interesse hebben, een aantal daarvan willen mischien ook meewerken aan het project.
We willen mede daarom een IRC sessie houden over hoe het verder moet met het project.
De IRC sessie zal aanstaande zaterdag 09-08-08 beginnen om 20:00 uur (8 uur).
Zorg dat je 5 tot 10 minuten van te voren aanwezig bent.. zodat je het begin niet mist.
Er zal eerst worden uitgelegd wat er is veranderd, verder word er overlegd hoe we verder willen.
We hopen dat iedereen aanwezig is, deze IRC sessie is heel erg belangrijk voor de herstart van het project, zorg dus dat je er bent!
Geert-Johan zal aantekeningen maken en deze op de vernieuwde wiki publiceren. (site/wiki is momenteel even down, meer uitleg volgt.)
Aanstaande zaterdag 09-08-08 om 20:00 uur.
IRC server: irc.tweakers.net
IRC kanaal: #openlaserfrag
Heb je geen IRC client? Je kan deze java applet gebruiken om te chatten: http://irc.tweakers.net/?channel=openlaserfrag
Of download Trillian IRC Client: http://www.download.com/T...ag=button&cdlPid=10844164
Tot dan !
Geert-Johan aka Squarc.
Alsmede ondertekend door:
Jan Paul aka Gluggie.
---
Geert-Johan aka Squarc
Wil je meedoen aan het project of gewoon up-to-date blijven? zorg dat je er bent
Voor meer informatie lees de onderstaande mail die ik zojuist via de OLF mailing heb verstuurd:
---
Beste OpenLaserFraggers,
Helaas is OpenLaserFrag de laatste tijd zo goed als dood gebloed.
Echter heeft Geert-Johan sinds het begin van de vakantie een aantal mailtjes gehad van mensen die interesse hebben, een aantal daarvan willen mischien ook meewerken aan het project.
We willen mede daarom een IRC sessie houden over hoe het verder moet met het project.
De IRC sessie zal aanstaande zaterdag 09-08-08 beginnen om 20:00 uur (8 uur).
Zorg dat je 5 tot 10 minuten van te voren aanwezig bent.. zodat je het begin niet mist.
Er zal eerst worden uitgelegd wat er is veranderd, verder word er overlegd hoe we verder willen.
We hopen dat iedereen aanwezig is, deze IRC sessie is heel erg belangrijk voor de herstart van het project, zorg dus dat je er bent!
Geert-Johan zal aantekeningen maken en deze op de vernieuwde wiki publiceren. (site/wiki is momenteel even down, meer uitleg volgt.)
Aanstaande zaterdag 09-08-08 om 20:00 uur.
IRC server: irc.tweakers.net
IRC kanaal: #openlaserfrag
Heb je geen IRC client? Je kan deze java applet gebruiken om te chatten: http://irc.tweakers.net/?channel=openlaserfrag
Of download Trillian IRC Client: http://www.download.com/T...ag=button&cdlPid=10844164
Tot dan !
Geert-Johan aka Squarc.
Alsmede ondertekend door:
Jan Paul aka Gluggie.
---
Geert-Johan aka Squarc
Okee, ik zal er uiteraard bij zijn
... ik denk inderdaad dat we iets meer 'back to basic' moeten. Het VM-idee is bijvoorbeeld erg leuk op de lange termijn, maar het snel herprogrammeren van een chip om van speltype te wisselen is natuurlijk met een bootloader ook net zo makkelijk opgelost.
Als we al voor de kerst een prototype-systeem hebben wat op een betrouwbare manier hits kan registreren (zie wiki voor 1.0 spec), dan zou ik al erg blij zijn, want dan kunnen we gaan spelen en promoten. Het zal nog geen fancypants-capturetheflag-roleplay spel zijn, maar in ieder geval wel iets wat we in grotere aantallen eenvoudig kunnen maken en wat goed voor demonstraties geschikt is. Of het nou op MilesTag, LazerTag-TeamOps, of protocol XYZ gebaseerd is maakt me niet zo heel veel uit eerlijk gezegd, maar ik wil het modulaire concept wel zoveel mogelijk aan proberen te houden.
Ben je zover, dan kun je gaan kijken wat je boven bestaande systemen kan bieden, maar dat is alweer lange-termijn-praat.
Verder denk ik dat we organisatorisch nu inderdaad moeten gaan kijken *wie* de leiding heeft en/of wil hebben. Misschien dat we een bestaande organisatie (zoals De Jonge Onderzoekers of Stichting Embedded Systems) erbij kunnen betrekken, dan sta je sterker tegenover bv. media en eventueel overheid als die zich ermee gaan bemoeien. Wat we nu aan het bouwen zijn is al verder gegaan dan een hobbybob-projectje van 3 printplaatjes, en ik denk dat als we bij de 1.0 milestone aangeland zijn dat we ook eens mogen gaan denken over het bezoeken en/of organiseren van evenementen.
Als we al voor de kerst een prototype-systeem hebben wat op een betrouwbare manier hits kan registreren (zie wiki voor 1.0 spec), dan zou ik al erg blij zijn, want dan kunnen we gaan spelen en promoten. Het zal nog geen fancypants-capturetheflag-roleplay spel zijn, maar in ieder geval wel iets wat we in grotere aantallen eenvoudig kunnen maken en wat goed voor demonstraties geschikt is. Of het nou op MilesTag, LazerTag-TeamOps, of protocol XYZ gebaseerd is maakt me niet zo heel veel uit eerlijk gezegd, maar ik wil het modulaire concept wel zoveel mogelijk aan proberen te houden.
Ben je zover, dan kun je gaan kijken wat je boven bestaande systemen kan bieden, maar dat is alweer lange-termijn-praat.
Verder denk ik dat we organisatorisch nu inderdaad moeten gaan kijken *wie* de leiding heeft en/of wil hebben. Misschien dat we een bestaande organisatie (zoals De Jonge Onderzoekers of Stichting Embedded Systems) erbij kunnen betrekken, dan sta je sterker tegenover bv. media en eventueel overheid als die zich ermee gaan bemoeien. Wat we nu aan het bouwen zijn is al verder gegaan dan een hobbybob-projectje van 3 printplaatjes, en ik denk dat als we bij de 1.0 milestone aangeland zijn dat we ook eens mogen gaan denken over het bezoeken en/of organiseren van evenementen.
Hey mensen, ik was enthousiast begonnen met lezen in dit topic, maar het lijkt uiteindelijk alsof dit is doodgebloed 
De pagina, http://openlaserfrag.org/site, vraagt om password, de wiki lijkt niet upgedated en ik kan vrij weinig meer vinden dan een IRC log.
Is dit project nog levend? Of is het echt dood. Als het niet meer leeft, dan blijft er vrij weinig meer over dan maar MilesTag stuff te laten komen uit de states. Maar liever gebruik ik een OpenSource variant.
De pagina, http://openlaserfrag.org/site, vraagt om password, de wiki lijkt niet upgedated en ik kan vrij weinig meer vinden dan een IRC log.
Is dit project nog levend? Of is het echt dood. Als het niet meer leeft, dan blijft er vrij weinig meer over dan maar MilesTag stuff te laten komen uit de states. Maar liever gebruik ik een OpenSource variant.
Code, justify, code - Pitr Dubovich
Het project is springlevend. Er wordt hard gewerkt aan de site. Het wachtwoord zal er dan ook binnenkort afgaan. Verder hebben wij een wiki: http://www.openlaserfrag.org/wiki/index.php/Main_Page .
Afgelopen twee weken zijn wij bezig geweest met het opstellen van de specificaties. een draft voor onze allereerste versie (die wij zo simpel mogelijk willen houden) is hier te vinden: http://www.stoneynet.nl/openlaserfrag-0.9-draft1.pdf Verder zijn wij bezig het het maken van een referentieplatform. Dit platform zal gebaseerd zijn op Atmel AVR microcontrollers. Het schema van de hardware voor onze eerste versie is hier te vinden: http://scout.kvz.tudelft....rFrag/OLF0.9/OLF0.9_2.pdf (moet nog wel getest worden). Verder ben ik zelf bezig met een firmware te schrijven voor het wapen. Dit is al in een redelijk ver stadium.
Afgelopen twee weken zijn wij bezig geweest met het opstellen van de specificaties. een draft voor onze allereerste versie (die wij zo simpel mogelijk willen houden) is hier te vinden: http://www.stoneynet.nl/openlaserfrag-0.9-draft1.pdf Verder zijn wij bezig het het maken van een referentieplatform. Dit platform zal gebaseerd zijn op Atmel AVR microcontrollers. Het schema van de hardware voor onze eerste versie is hier te vinden: http://scout.kvz.tudelft....rFrag/OLF0.9/OLF0.9_2.pdf (moet nog wel getest worden). Verder ben ik zelf bezig met een firmware te schrijven voor het wapen. Dit is al in een redelijk ver stadium.
Check, dat ziet er al een stuk levendiger uit.
Het zit zo, wij werken hard aan rpg's in post-apocalyptische settings. Momenteel is de keuze voor basis bewapening jammer genoeg of Nerf, of een (semi) professioneel systeem van enkele duizenden euro's of zelf bouwen. Daardoor kwamen we op zelfbouw MilesTag based wapens.
Echter, dat moeten we uit de states laten komen, is duur, heeft niet de functies die wie willen, voornamelijk onafhankelijke spelers en wapens en is closed source.
Liever gebruik ik een OpenSource project, kunnen de echt inventieve spelers zelf nog hun equipment maken ook en kunnen we waar nodig wat makkelijker onze eigen spelregels toepassen.
Behalve wat meer artisticly minded people, diegene die costuums, guns etc. bouwen, hebben we wat mensen die enigzins vaardig zijn met microelectronica, software en een gametheory theorist. Denk dat we wellicht niet helemaal hetzelfde spelletje willen gaan spelen, maar dat we wel veel van dezelfde techniek willen gebruiken.
Enig idee hoe lang het gaat duren voordat jullie met software/source code/simulatie etc. naar buiten komen?
Het zit zo, wij werken hard aan rpg's in post-apocalyptische settings. Momenteel is de keuze voor basis bewapening jammer genoeg of Nerf, of een (semi) professioneel systeem van enkele duizenden euro's of zelf bouwen. Daardoor kwamen we op zelfbouw MilesTag based wapens.
Echter, dat moeten we uit de states laten komen, is duur, heeft niet de functies die wie willen, voornamelijk onafhankelijke spelers en wapens en is closed source.
Liever gebruik ik een OpenSource project, kunnen de echt inventieve spelers zelf nog hun equipment maken ook en kunnen we waar nodig wat makkelijker onze eigen spelregels toepassen.
Behalve wat meer artisticly minded people, diegene die costuums, guns etc. bouwen, hebben we wat mensen die enigzins vaardig zijn met microelectronica, software en een gametheory theorist. Denk dat we wellicht niet helemaal hetzelfde spelletje willen gaan spelen, maar dat we wel veel van dezelfde techniek willen gebruiken.
Enig idee hoe lang het gaat duren voordat jullie met software/source code/simulatie etc. naar buiten komen?
Geen nieuws nog? De IRC room is ook beangstigend leeg en de wiki date niet echt up.
Je hebt het hier niet over een project wat even in 2 weekjes in elkaar geschroefd wordt. Een topic 'schoppen' nadat de laatste update 2 weken geleden gepost is en je eigen laatste post nog geen 5 dagen oud is, is niet echt erg netjes. Iedereen in dit project (nou ja, bijna iedereen) is student of werkt en heeft dus andere dingen te doen overdag, dus verwacht niet een update om de dag.CrimsonRider schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 16:21:
Geen nieuws nog? De IRC room is ook beangstigend leeg en de wiki date niet echt up.
That said, ik ken wel een aantal post-apocalyptic LARP verenigingen (en ook een aantal die hier in geinteresseerd zijn) die nu hard met NERF bezig zijn. Ik ben ook van plan om de Longshot als behuizing voor een van de OLF-prototypes te gebruiken. Van welke vereniging zijn jullie, als ik vragen mag?
Ik probeer gewoon wat informatie te verkrijgen, niet mensen op te jagen of zo. True, ik ben al een goeie 10 jaar geen student meer, maar wellicht dat mijn internet gebruik iets anders is. No harm intended, none taken I hope. Anyways, het zou gewoon fijn zijn als er iets van broncode, schematics etc. beschikbaar kwam, zodat we er ook zelf aan kunnen werken. Als dat niet kan, ook goed, maar een melding daarvan zou ook helpen.
Anyways, "wij" zijn van verschillende verenigingen wat mensen bij elkaar geraapt die zich bezighouden met het bedenken van nieuwe spelletjes en nieuwe manieren om het oude spelletjes te spelen. Ik ga niet van de andere namen roepen, dat mogen ze, als op tweakers zitten et al, zelf doen. De grote gemene deler van het geheel is dat ze allemaal danwel spelen, danwel NPCen dan wel narraten bij Bluepelt (www.bluepelt.net) in Delft. Daar ben ik ook gewoon te bereiken, mark@bluepelt.net (ja ik weet het, maar dat e-mail ding is al openbaar dus spam krijg ik daar toch al in grote hoeveelheden)
Verschillende van ons lopen ook rond op de NERF based larps, maar vinden dat toch net iets te beperkt. Daarom zijn we bezig om iets anders te zoeken, MILESTAG was een eerste optie, maar liever iets dat we zelf kunnen aanpassen. We zijn natuurlijk van plan aanpassingen die we maken waar mogelijk terug te geven aan de community.
Anyways, "wij" zijn van verschillende verenigingen wat mensen bij elkaar geraapt die zich bezighouden met het bedenken van nieuwe spelletjes en nieuwe manieren om het oude spelletjes te spelen. Ik ga niet van de andere namen roepen, dat mogen ze, als op tweakers zitten et al, zelf doen. De grote gemene deler van het geheel is dat ze allemaal danwel spelen, danwel NPCen dan wel narraten bij Bluepelt (www.bluepelt.net) in Delft. Daar ben ik ook gewoon te bereiken, mark@bluepelt.net (ja ik weet het, maar dat e-mail ding is al openbaar dus spam krijg ik daar toch al in grote hoeveelheden)
Verschillende van ons lopen ook rond op de NERF based larps, maar vinden dat toch net iets te beperkt. Daarom zijn we bezig om iets anders te zoeken, MILESTAG was een eerste optie, maar liever iets dat we zelf kunnen aanpassen. We zijn natuurlijk van plan aanpassingen die we maken waar mogelijk terug te geven aan de community.
[ Voor 13% gewijzigd door CrimsonRider op 29-08-2008 15:14 ]
Anoniem: 262129
Heh,
Idd Wat CrimsonRider zegt... ik ben ook een van die gekken die de ontwikkelingen van OLF aan t volgen is. ik ben dan wel meer HW orientated, maar daar heb ik mensen zoals Crimson voor om de SW te bedenken.
Maar eehhh hoe staat het verder met de ontwikkelingen...
Ik zie dat er nu met V0,9_3 gewerkt wordt. (alleen de Electrical Schema's zijn niet helemaal compleet ingevuld mis nog wat waardes)
Last But not Least:
Keep up the good work.
Idd Wat CrimsonRider zegt... ik ben ook een van die gekken die de ontwikkelingen van OLF aan t volgen is. ik ben dan wel meer HW orientated, maar daar heb ik mensen zoals Crimson voor om de SW te bedenken.
Maar eehhh hoe staat het verder met de ontwikkelingen...
Ik zie dat er nu met V0,9_3 gewerkt wordt. (alleen de Electrical Schema's zijn niet helemaal compleet ingevuld mis nog wat waardes)
Last But not Least:
Keep up the good work.
Firmware van het wapen is zo goed als af.
download
webversie
Het moet nog wel licht aangepast worden voor het uiteindelijke systeem (device id's en dergelijke staan er nog niet in).
Verder raad ik mensen aan die mee willen werken eens langs te komen op ons IRC channel: #openlaserfrag @ irc.tweakers.net . IRC is toch een van de belangrijkste communicatie kanalen van het project.
Er missen inderdaad nog wat weerstand waardes in schema versie 0.9.3. Dat zijn bijvoorbeeld weerstanden voor LED's. Deze zijn nogal afhankelijk van de gebruikte led. Het is dan ook nog geen definitieve release en we hebben het ook nog niet helemaal kunnen testen.
download
webversie
Het moet nog wel licht aangepast worden voor het uiteindelijke systeem (device id's en dergelijke staan er nog niet in).
Verder raad ik mensen aan die mee willen werken eens langs te komen op ons IRC channel: #openlaserfrag @ irc.tweakers.net . IRC is toch een van de belangrijkste communicatie kanalen van het project.
Er missen inderdaad nog wat weerstand waardes in schema versie 0.9.3. Dat zijn bijvoorbeeld weerstanden voor LED's. Deze zijn nogal afhankelijk van de gebruikte led. Het is dan ook nog geen definitieve release en we hebben het ook nog niet helemaal kunnen testen.
[ Voor 19% gewijzigd door Sphere- op 10-09-2008 20:52 ]
Zo, daar is ie weer..
De OLF 0.9 firmware's zijn getest en werken..... Meer informatie (een een filmpje) kan je vinden op de OpenLaserFrag site: http://openlaserfrag.org
De laatst ge-releasede bronnen zijn te vinden in de download sectie op de site.
Het ziet er allemaal nogal simpel uit... je drukt op een knopje, lampje gaat branden dat je "dood" bent en 5 sec moet wachten.. en dan werkt het knopje weer.. om van voor af aan te beginnen.. maar in werkelijkheid gebeurd er veel meer (communicatie tussen chips, IR-protocollen, etc.).
Binnenkort zullen wat specs worden gepost op de wiki, maar aangezien dit nog een eerste versie van het systeem is heeft het nog niet veel zin dit zelf na te bouwen om te gebruiken. Mocht je willen meehelpen aan dit project: je hulp is zeer gewenst. Neem contact op met gjr19912 {apenstaartje} [gmail]. Je kan ook eens langskomen op ons IRC kanaal (server tweakers.net, channel #openlaserfrag), maar daar is niet altijd iemand online.
De OLF 0.9 firmware's zijn getest en werken..... Meer informatie (een een filmpje) kan je vinden op de OpenLaserFrag site: http://openlaserfrag.org
De laatst ge-releasede bronnen zijn te vinden in de download sectie op de site.
Het ziet er allemaal nogal simpel uit... je drukt op een knopje, lampje gaat branden dat je "dood" bent en 5 sec moet wachten.. en dan werkt het knopje weer.. om van voor af aan te beginnen.. maar in werkelijkheid gebeurd er veel meer (communicatie tussen chips, IR-protocollen, etc.).
Binnenkort zullen wat specs worden gepost op de wiki, maar aangezien dit nog een eerste versie van het systeem is heeft het nog niet veel zin dit zelf na te bouwen om te gebruiken. Mocht je willen meehelpen aan dit project: je hulp is zeer gewenst. Neem contact op met gjr19912 {apenstaartje} [gmail]. Je kan ook eens langskomen op ons IRC kanaal (server tweakers.net, channel #openlaserfrag), maar daar is niet altijd iemand online.
Goed, ik heb langzaam een beetje AVR-GCC onder de knie, dat betekent dat ik dus ook mee kan gaan coden
... Todo listje voor 0.9.1:
* Hardware specificaties bevriezen op 0.9 (Sphere: Niet stiekem revisienummers snoepen
)
* HW: Ontwerpen van IR LED circuit (lees: Jatten van MilesTag)
* HW: Uitvogelen van optica.
* HW: Draagbaarheid implementeren, accu's en batterijen kopen dus
* HW: Maken van eerste PCB ontwerpen.
* SW: Uitsplitsen van broncode in portable (OLF-specific) en nonportable (MCU-specific) code.
* SW: Implementeren van FragWire arbitration in PU (CSMA)
* SW: Instelbaar maken van de 5sec timeout, zodat er meer spel mogelijk is.
Ik zou het Linux-versienummeringschema voorstellen, dus alles met de even nummers zijn stabiele releases terwijl alles met oneven nummers experimenteel is. Mochten we nou niet van 0.9 naar 1.0 kunnen dan kun je nog altijd doornummeren met 0.10 (stable), 0.11 (testing), enz...
Voor revisienummers maakt het me eigenlijk niet zo gruwelijk veel uit, desnoods maken we suffixes voor testreleases en eventuele ports naar andere MCU's.
* Hardware specificaties bevriezen op 0.9 (Sphere: Niet stiekem revisienummers snoepen
* HW: Ontwerpen van IR LED circuit (lees: Jatten van MilesTag)
* HW: Uitvogelen van optica.
* HW: Draagbaarheid implementeren, accu's en batterijen kopen dus
* HW: Maken van eerste PCB ontwerpen.
* SW: Uitsplitsen van broncode in portable (OLF-specific) en nonportable (MCU-specific) code.
* SW: Implementeren van FragWire arbitration in PU (CSMA)
* SW: Instelbaar maken van de 5sec timeout, zodat er meer spel mogelijk is.
Ik zou het Linux-versienummeringschema voorstellen, dus alles met de even nummers zijn stabiele releases terwijl alles met oneven nummers experimenteel is. Mochten we nou niet van 0.9 naar 1.0 kunnen dan kun je nog altijd doornummeren met 0.10 (stable), 0.11 (testing), enz...
Voor revisienummers maakt het me eigenlijk niet zo gruwelijk veel uit, desnoods maken we suffixes voor testreleases en eventuele ports naar andere MCU's.
Laat ik maar weer eens een poging doen om zaken hier vlot te trekken...
Op de laatste events waar ik geweest ben (oa eth0/eth1 en organisatie-meetings van Hacking at Random) was er veel interesse voor lasertag-systemen. Iedereen vond het leuk om met een basis-systeem gespeeld te hebben en op eth1 hebben we bijvoorbeeld ook een behoorlijk goeie Base Assault kunnen spelen met weinig middelen.
Waar we binnen OLF nu een beetje mee zitten is onderlinge communicatie. Ons hoofdmedium, IRC, werkt niet als mensen niet 24/7 online zijn, en voor een mailinglist is (vreemd genoeg) geen animo. We hebben een eigen forum, maar daar kijkt niemand op omdat het maar 3 threads en 8 posts heeft.
Waar we eigenlijk naar op zoek zijn is wat nieuw bloed: een paar enthousiaste mensen die graag wat dingen voor OLF willen doen. Bijvoorbeeld PR of de ontwikkeling van de website, het bouwen van PCB's of het ontwerpen van guncasings.
Mijn doel is om voor Hacking At Random een aantal 1.0-compliant sets te hebben liggen in bouwpakketvorm, op basis van de bestaande code (op Atmega168) die er nu al is. Maar dan moeten we er wel aan gaan werken!
Op de laatste events waar ik geweest ben (oa eth0/eth1 en organisatie-meetings van Hacking at Random) was er veel interesse voor lasertag-systemen. Iedereen vond het leuk om met een basis-systeem gespeeld te hebben en op eth1 hebben we bijvoorbeeld ook een behoorlijk goeie Base Assault kunnen spelen met weinig middelen.
Waar we binnen OLF nu een beetje mee zitten is onderlinge communicatie. Ons hoofdmedium, IRC, werkt niet als mensen niet 24/7 online zijn, en voor een mailinglist is (vreemd genoeg) geen animo. We hebben een eigen forum, maar daar kijkt niemand op omdat het maar 3 threads en 8 posts heeft.
Waar we eigenlijk naar op zoek zijn is wat nieuw bloed: een paar enthousiaste mensen die graag wat dingen voor OLF willen doen. Bijvoorbeeld PR of de ontwikkeling van de website, het bouwen van PCB's of het ontwerpen van guncasings.
Mijn doel is om voor Hacking At Random een aantal 1.0-compliant sets te hebben liggen in bouwpakketvorm, op basis van de bestaande code (op Atmega168) die er nu al is. Maar dan moeten we er wel aan gaan werken!
Ik zou heel graag verdergaan met dit project... maar tijd en ervaring ontbreekt me.
Het komende semester krijg ik elektronica, en zal ik dus al iets meer kunnen meehelpen
Hopelijk komen er nog andere mensen helpen
Het komende semester krijg ik elektronica, en zal ik dus al iets meer kunnen meehelpen
Hopelijk komen er nog andere mensen helpen
Anoniem: 290582
Ik krijg een beetje het idee, correct me if I'm wrong, dat er van het originele team/project weinig meer over is. Uit dit topic blijkt er veel meer informatie heeft gestaan op de wiki, wat een beetje te indruk geeft het project een stille dood sterft.
De huidige wiki en het draft document bevatten weinig informatie. Als mensen willen meehelpen zullen dingen als de huidige hardware schema's toch wel gepubliceerd moeten worden. Ik ben ook wel benieuwd naar wat er over is van de gemaakte beslissingen, zoals het gebruik van een VM. Ik denk dat het belangrijkste is dat er meer informatie over de huidige status van het project beschikbaar komt.
Over de communicatie, IRC lijkt mij inderdaad niet geschikt als hoofdmedium, maar meer als een medium voor het houden van vergaderingen. Een mailinglist of een forum voor de overige communicatie lijkt me veel geschikter, omdat iedereen in zijn eigen tijd kan reageren. Als hier duidelijk afspraken over gemaakt worden, zou dit toch moeten kunnen werken? Er komen pas posts als mensen deelnemen.
Ik zou graag willen meehelpen aan dit project. Ik kan hardware schema's lezen, begrijpen en solderen. Het combineren van schema's wil vaak ook nog wel lukken, maar van het ontwerpen van scratch heb ik nog geen kaas gegeten. Daarnaast heb ik ervaring met het programmeren in C voor de AVR, helaas nog niet met assembly.
Ik zal de komende avonden aanwezig zijn op het IRC kanaal.
De huidige wiki en het draft document bevatten weinig informatie. Als mensen willen meehelpen zullen dingen als de huidige hardware schema's toch wel gepubliceerd moeten worden. Ik ben ook wel benieuwd naar wat er over is van de gemaakte beslissingen, zoals het gebruik van een VM. Ik denk dat het belangrijkste is dat er meer informatie over de huidige status van het project beschikbaar komt.
Over de communicatie, IRC lijkt mij inderdaad niet geschikt als hoofdmedium, maar meer als een medium voor het houden van vergaderingen. Een mailinglist of een forum voor de overige communicatie lijkt me veel geschikter, omdat iedereen in zijn eigen tijd kan reageren. Als hier duidelijk afspraken over gemaakt worden, zou dit toch moeten kunnen werken? Er komen pas posts als mensen deelnemen.
Ik zou graag willen meehelpen aan dit project. Ik kan hardware schema's lezen, begrijpen en solderen. Het combineren van schema's wil vaak ook nog wel lukken, maar van het ontwerpen van scratch heb ik nog geen kaas gegeten. Daarnaast heb ik ervaring met het programmeren in C voor de AVR, helaas nog niet met assembly.
Ik zal de komende avonden aanwezig zijn op het IRC kanaal.
Een kopie van wat ik op CO heb gepost met de stand van zaken:
Ik ben momemteel de actiefste developer van het OLF project.
OLF richt zich voornamelijk op de volgende drie aspecten:
modulariteit, specificaties en portabiliteit van software.
Elke functie binnen het systeem krijgt een eigen module. In de basis uitrusting van OLF onderscheiden we drie modules: Personal unit (hierna PU genoemd), sensor controller en het wapen. Deze modules zullen met elkaar in verbinding staan via een RS-485 bussysteem. De personal unit is de centrale module die de communicatie tussen de andere modules regelt. Doordat we met modules werken kunnen we in de toekomst het systeem gemakkelijk uitbreiden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld MilesTAG).
We richten ons niet zozeer op een microcontroller architectuur waarop we ons systeem gaan implementeren.
We zijn continue bezig met het opstellen van specificaties. Aan de hand van de specificaties bouwen we een referentie ontwerp (in ons geval gebaseerd op de Atmel AVR architectuur). Gebruikers kunnen ons referentie ontwerp overnemen maar worden ook aangemoedigd om de specificaties te implementeren op hun eigen favoriete architectuur. De laatste versie van de specificaties is hier (PDF) te downloaden.
We proberen onze code verder zo portable als mogelijk te schrijven. Dit gaan we doen door de code in twee delen te scheiden: een portable gedeelte wat voornamelijk de logica zal bevatten. En een gedeelte wat geport zal moeten worden (low level functies die vaak direct met registers werken). Op dit moment is de code nog niet erg portable maar daar zal in de toekomst verandering in komen.
Wat hebben we momenteel geimplementeerd van het referentieontwerp?
Ons uiteindelijke systeem zal een RS-485 bus gebruiken.
We hebben besloten om de allereerste versie zonder een RS-485 bus te maken maar met twee one-way seriele data lijnen op UART level. Tussen de PU en de sensor controller ligt een datalijn waarbij de sensor controller de zendende partij is. Tussen het wapen en de PU ligt ook een datalijn waarbij de PU de zendende partij is. Dit hebben we gedaan omdat het minder complex is en de behoefte aan bidirectionele communicatie voor het meest simpele speelbare systeem er niet is. Dit systeem is momenteel geimplementeerd en bevat de basis voor spelsituaties. Als een speler geraakt wordt zal deze speler voor een vooraf ingestelde tijd niet meer mee kunnen spelen. Zijn wapen zal gedurende die tijd uitgeschakeld zijn. High level ontwerp van dit systeem is hier te zien. Een filmpje van mijn firmware test is hier te zien.
Momenteel ben ik bezig met RS-485 te implementeren in het systeem wat we nu hebben. Als dat af is zullen er nog wat features toegevoegd worden en zal de code meer portable gemaakt worden. Tegen die tijd zal onze eerste release zijn en PCB's worden aangemaakt. Pas dan zal het tijd worden om na te gaan denken over casings en dergelijke.
[ Voor 3% gewijzigd door Sphere- op 11-02-2009 21:18 ]
Op vlak van de wiki...
We hadden bewust de keuze gemaakt op alles terug vanaf 0 te doen. Daarom moest ook daar alle informatie weer weg. Die was veel te uitgebreid, en ging veel te off-topic.
Nu is Sphere zowat de developper... En is het aan hem de keuze op hij de info al online zet. Een basis kan zeer handig zijn voor andere developpers.
We hadden bewust de keuze gemaakt op alles terug vanaf 0 te doen. Daarom moest ook daar alle informatie weer weg. Die was veel te uitgebreid, en ging veel te off-topic.
Nu is Sphere zowat de developper... En is het aan hem de keuze op hij de info al online zet. Een basis kan zeer handig zijn voor andere developpers.
Anoniem: 292285
goedendag, ik ben geen programmeur maar wel 8 jaar bezig met lasertag systemen ik heb pcb's liggen van milestag, fragtag, battlefieldsport, steradian en WOW. Ik bied al 8 jaar outdoor lasergame aan. Het idee van PU met sensor unit en gun unit is mijn inziens het beste idee. Ik heb zelf een PCB gemaakt met WOW in een PU. Zeer eenvoudig en goedkoop. Mijn ervaring is hoe simpeler hoe beter. Buiten spelen met lasergame electronica vergt het uiterste. Casings is geen probleem, alles wat toegestaan iskun je gebruiken, doe ik ook. Luchtbuksen, paintball guns etc. opleuken met dotscope en voila.
veel succes!
veel succes!
Anoniem: 293129
Hallo.
Erg interessant dit!! Was al enige tijd naar zoiets op zoek. Ik wil namelijk ook zoiets gaan maken, maar dan heel simpel eigelijk. Een (infrarood) zender en een 'ontvanger'. Als je kunt schieten en de ander kan zien en eventueel horen dat hij geraakt is is voldoende.
We willen namelijk gaan sniperen met een paar man, en aangezien airsoft etc verboden is in NL zitten we aan zoiets te denken.
Kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb om (zelf) een geweer te maken die dus een laser/signaal 'schiet' en een ontvanger voor de tegenstander. Allerlei uitgebreide opties is niet nodig. Wat heb ik nodig en waar hebben ze die onderdelen??
Wie helpt mij?
Groeten Huib.
Erg interessant dit!! Was al enige tijd naar zoiets op zoek. Ik wil namelijk ook zoiets gaan maken, maar dan heel simpel eigelijk. Een (infrarood) zender en een 'ontvanger'. Als je kunt schieten en de ander kan zien en eventueel horen dat hij geraakt is is voldoende.
We willen namelijk gaan sniperen met een paar man, en aangezien airsoft etc verboden is in NL zitten we aan zoiets te denken.
Kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb om (zelf) een geweer te maken die dus een laser/signaal 'schiet' en een ontvanger voor de tegenstander. Allerlei uitgebreide opties is niet nodig. Wat heb ik nodig en waar hebben ze die onderdelen??
Wie helpt mij?
Groeten Huib.
Heb je ervaring met microcontrollers? Je zal er niet aan ontkomen om ze te gebruiken.Anoniem: 293129 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 18:49:
Wie helpt mij?
Groeten Huib.
Nee, zegt me nieteens wat... ben echt een leek op electronica gebied.Sphere- schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:03:
[...]
Heb je ervaring met microcontrollers? Je zal er niet aan ontkomen om ze te gebruiken.
Is zoiets al verkrijgbaar!? Een bouwpakket van het electro gedeeltje zou ideaal zijn..Stoney3K schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:16:
microcontrollers zijn een soort kleine computertjes.Anoniem: 293129 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:12:
[...]
Nee, zegt me nieteens wat... ben echt een leek op electronica gebied.
Zie Wikipedia: Microcontroller voor meer informatie.
Er zullen over een tijdje pcb's beschikbaar zijn voor developers. Echter zullen deze nog niet geschikt zijn voor leken. Hacking at random is pas in augustus.Anoniem: 293129 schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:40:
[...]
Is zoiets al verkrijgbaar!? Een bouwpakket van het electro gedeeltje zou ideaal zijn..
Anoniem: 292514
hoi hoi iedereen, ik ben sinds een korte tijd ingeschreven op t-net en heb eens zitten lezen op het forum en ben hier op uit gekomen. zoeken jullie nog PR mensen of mensen die de guncases kunnen maken? Heb al heel wat ervaring in PR (vooral domotica producten) en design voor mijn eigen ook producten gelijk mijn touchscreen afstandsbediening, gemaakt van een mini itx bordje en een uit elkaar gehaald sfeer touchscreen van 7 inch. Mss dat ik een mal kan maken van een fnc, die beplakken met glastech en dan aan elkaar zetten. perfect en niet kapot te krijgen. Als jullie mij de maten kunnen bezorgen van de sensoren kan ik eraan beginnen!!
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 292514 op 01-03-2009 22:31 ]
Hallo leeuwtjeuh1986. Wij zijn momenteel nog niet zover dat we aan casings denken. We willen graag contact met je opnemen omdat we over een tijdje wel mensen nodig zijn die casings en dergelijke kunnen maken. Mijn email adres kan je in mijn profiel vinden, of kom langs op IRC: #openlaserfrag @ irc.tweakers.net.Anoniem: 292514 schreef op zondag 01 maart 2009 @ 22:26:
hoi hoi iedereen, ik ben sinds een korte tijd ingeschreven op t-net en heb eens zitten lezen op het forum en ben hier op uit gekomen. zoeken jullie nog PR mensen of mensen die de guncases kunnen maken? Heb al heel wat ervaring in PR (vooral domotica producten) en design voor mijn eigen ook producten gelijk mijn touchscreen afstandsbediening, gemaakt van een mini itx bordje en een uit elkaar gehaald sfeer touchscreen van 7 inch. Mss dat ik een mal kan maken van een fnc, die beplakken met glastech en dan aan elkaar zetten. perfect en niet kapot te krijgen. Als jullie mij de maten kunnen bezorgen van de sensoren kan ik eraan beginnen!!
Dat klinkt interessant, al hebben we nu nog niet echt tekeningen.
Voor de sensoren gebruiken we standaard MilesTag sensors:

http://www.lasertagparts.com/mtsensors.htm
Mensen die PR willen doen en mensen die guncasings willen maken zijn trouwens altijd welkom, vooral als er goed gekeken wordt naar wat wel en niet mag binnen de Nederlandse wapenwet. Ik heb zelf al wat dingen op het oog maar definitief is het nog niet.
Voor de sensoren gebruiken we standaard MilesTag sensors:

http://www.lasertagparts.com/mtsensors.htm
Mensen die PR willen doen en mensen die guncasings willen maken zijn trouwens altijd welkom, vooral als er goed gekeken wordt naar wat wel en niet mag binnen de Nederlandse wapenwet. Ik heb zelf al wat dingen op het oog maar definitief is het nog niet.
Anoniem: 292514
Ah ok. hoever staan jullie met het project? Want heb welop de site gekeken maar staat niet precies hoever het al staat. Er staat wel documentatie op maar daar snap ik niet veel van. Programmeren kan ik niet.Sphere- schreef op zondag 01 maart 2009 @ 23:03:
[...]
Hallo leeuwtjeuh1986. Wij zijn momenteel nog niet zover dat we aan casings denken. We willen graag contact met je opnemen omdat we over een tijdje wel mensen nodig zijn die casings en dergelijke kunnen maken. Mijn email adres kan je in mijn profiel vinden, of kom langs op IRC: #openlaserfrag @ irc.tweakers.net.
Hmm maar wat is de bedoeling van die pr? Is het de bedoeling dat wanneer dit product af is dat deze gepromoot word? Word deze verkocht? Wat is de te halen range? Willen jullie die massa produceren?...
Ik moet wel veel werken maar ik zal proberen vanavond op irc te komen;)
Mijn idee was om, zelfs voordat we een compleet product hebben, al met prototypes op pad te gaan en met name op de open-source congressen (FOSDEM, LinuxTag, CCC, HAR) te gaan promoten. Nerds zijn altijd wel te vangen voor een coole gadget, en als een commerciele ontwikkelaar hier brood in ziet mag die natuurlijk voor ons die dingen gaan bouwen, zolang er maar aan de GPL gehouden wordt.Anoniem: 292514 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 11:22:
[...]
Hmm maar wat is de bedoeling van die pr? Is het de bedoeling dat wanneer dit product af is dat deze gepromoot word? Word deze verkocht? Wat is de te halen range? Willen jullie die massa produceren?...
Ik moet wel veel werken maar ik zal proberen vanavond op irc te komen;)
Qua prototype casing zit ik te denken om een eerste paar te bouwen in de behuizing van een Nerf Longshot:

Wat, gecombineerd met camo-kleding en wat tactical gear, al een behoorlijk goeie uitstraling geeft.
We zijn zelf overigens niet van plan om dit te gaan verkopen, we geven alleen de ontwerpen weg onder GPL, wat iedereen er dan verder mee doet mogen ze zelf weten
Maar anyway, goeie flyers, folders, posters, stickers enzo van OLF zijn nooit weg, dus trek vooral de Illustrator open en ga leuke dingen ontwerpen. Filmpjes doen het ook altijd goed!
Ja, ik wil dus een keer een filmpje gaan schieten... "Cinematic Trailer"-like.. dus geen echte OLF guns maar meer een "how it could be" impressie. Wel 1 probleempje: gear... mensen kunnen we regelen, ik heb zat mensen die het tof vinden even te helpen met een filmpje schieten, maar om tof over te komen moet je mooie (en legale) wapens hebben... Ook wat cammo is niet verkeerd.. als er nog mensen zijn die dit hebben en een middagje beschikbaar willen stellen even melden graag ! 
ps. @Leeuwtje: op dit moment doe ik het meeste van PR en organisatie, misch spreken we elkaar eens op IRC?
ps. @Leeuwtje: op dit moment doe ik het meeste van PR en organisatie, misch spreken we elkaar eens op IRC?
Ik denk dat dat een goeie gelegenheid is om bij elkaar te gaan zitten en eens over guncasings en ergonomie na te gaan denken. Als we al een viertal guns hebben kunnen we (through the magic of Hollywood) al een hoop doenGJR - Squarc schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 23:06:
Ja, ik wil dus een keer een filmpje gaan schieten... "Cinematic Trailer"-like.. dus geen echte OLF guns maar meer een "how it could be" impressie. Wel 1 probleempje: gear... mensen kunnen we regelen, ik heb zat mensen die het tof vinden even te helpen met een filmpje schieten, maar om tof over te komen moet je mooie (en legale) wapens hebben... Ook wat cammo is niet verkeerd.. als er nog mensen zijn die dit hebben en een middagje beschikbaar willen stellen even melden graag !
Leuk om te zien dat er weer wat aan het bewegen is, het was een tijd erg stil geweest.
ik heb zelf niet zoveel ervaring met electronica ed.. maar ben wel geintereseerd in wat dingen in elkaar zetten enzo..
ik heb zelf niet zoveel ervaring met electronica ed.. maar ben wel geintereseerd in wat dingen in elkaar zetten enzo..
Anoniem: 340203
Tja moet zeggen dat het open source zeker leuk is maar een beetje ver van mijn bed, Ik ben niet zo'n knutselaar. Nou zag ik dat hier een stel LTTO Lasertaggers zitten. Ist dan niet makkelijker om vanuit amerika een zooi gear telaten komen en dan tegaan knallen?
Wij hebben op dit moment 22 guns van Ltto en moet zeggen dat het best vermakelijk is. Dus ik weet niet of der mensen intresse hebben in een avondje knallen?
Dan kan je altijd mailen.
Wij hebben op dit moment 22 guns van Ltto en moet zeggen dat het best vermakelijk is. Dus ik weet niet of der mensen intresse hebben in een avondje knallen?
WTF, Jij hebt er ook nog eens 22?[b][message=33279610,noline]Wij hebben op dit moment 22 guns van Ltto en moet zeggen dat het best vermakelijk is. Dus ik weet niet of der mensen intresse hebben in een avondje knallen?
* Stoney3K heeft 12 x LTTO, 4 x LTX, en kan zo aan nog meer komen.
Ik denk dat het eens tijd wordt om in Nederland de krachten van alle LTTO spelers te gaan bundelen. De reden waarom die dingen niet in NL in de winkels liggen is omdat Hasbro er hier geen brood in ziet, en dat maakt de boel enorm veel duurder door de verzendkosten.
Met NERF is het ons (vanuit het LARP-circuit) ook best goed gelukt om de nieuwe series in de winkels te krijgen.
wij hebben deze week ook maar eens hyves aangemaakt. kijken of er op gezocht werd..
website en domein zijn in de maak maar nog niet in de lucht. zal t wel ff warmhouden hier
voor de mensen die die hyves willen hebben. zoek ff op ltto lasertag
website en domein zijn in de maak maar nog niet in de lucht. zal t wel ff warmhouden hier
voor de mensen die die hyves willen hebben. zoek ff op ltto lasertag
Bij de development ligt het weer even stil... we hebben niet genoeg mensen met genoeg tijd 
Ikzelf zit in het midden van de examens, maar ik heb nu normaalgezien wel alle onderdelen liggen om 2 systemen (aan huidige test-config) in mekaar te steken.
Ik zal proberen wat in mekaar te steken na de examens, en hopelijk dan al een 2 person fight laten zien :-D Misschien dat er met wat zichtbaar materiaal, er weer wat geinteresseerden op af komen...
Nog even een totaalupdate voor mensen die niet echt volgen:
* De elektronica-basis is er al, en lijkt mij zeer modulair (elke module werkt met max485 chip)
* Er is al een testschakeling opgezet (zie http://openlaserfrag.org/site/)
* Er is al software die de huidige functies ondersteunt, maar spijtig genoeg iets minder flexibel is.
Dit alles met dank aan Sphere! Mooi werk!
Ikzelf zit in het midden van de examens, maar ik heb nu normaalgezien wel alle onderdelen liggen om 2 systemen (aan huidige test-config) in mekaar te steken.
Ik zal proberen wat in mekaar te steken na de examens, en hopelijk dan al een 2 person fight laten zien :-D Misschien dat er met wat zichtbaar materiaal, er weer wat geinteresseerden op af komen...
Nog even een totaalupdate voor mensen die niet echt volgen:
* De elektronica-basis is er al, en lijkt mij zeer modulair (elke module werkt met max485 chip)
* Er is al een testschakeling opgezet (zie http://openlaserfrag.org/site/)
* Er is al software die de huidige functies ondersteunt, maar spijtig genoeg iets minder flexibel is.
Dit alles met dank aan Sphere! Mooi werk!
najah je hebt t probleem dat landen lasers als wapen zien. duitsland bijv heeft heleaal geen lasergame sites.
zouden es een mail naar sales@hasboro.com moeten sturen en vragen wat de motivatie is om t niet in tevoeren in nl.
zouden es een mail naar sales@hasboro.com moeten sturen en vragen wat de motivatie is om t niet in tevoeren in nl.
Mwa.. PCB's zijn besteld.. tot die binnen zijn heeft het weinig nut veel te doen...tokesnugerd schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 11:49:
Bij de development ligt het weer even stil...

[ Voor 14% gewijzigd door Sphere- op 15-01-2010 13:50 ]
Nice work Sphere, ik denk dat ik ook maar eens een setje boards ga regelen in dat geval, zodat we een working system kunnen fabriceren 
* Stoney3K heeft een RS account, dus componenten, no problem!
Hoe heb je de bus nu bedraad? +5V, GND, +DATA, -DATA en een spare? Ik tel namelijk 5 pins.
Aan de wapenwet zal het trouwens niet liggen. LTTO (en OLF trouwens) maakt geen gebruik van lasers, maar van gewone infrarood LEDs. En voorlopig ziet het er helemaal niet als een echt wapen uit
Hoe heb je de bus nu bedraad? +5V, GND, +DATA, -DATA en een spare? Ik tel namelijk 5 pins.
Ik heb direct contact met Brian Farley (ontwikkelaar van WOW, LTTO en LTX) dus als er iets nieuws voorbij komt, dan hoor ik het best vlug. Ontwikkelen willen ze wel, het is de marketing van Hasbro die stagneert en problemen oplevert.Anoniem: 340203 schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 12:38:
najah je hebt t probleem dat landen lasers als wapen zien. duitsland bijv heeft heleaal geen lasergame sites.
zouden es een mail naar sales@hasbro.com moeten sturen en vragen wat de motivatie is om t niet in tevoeren in nl.
Aan de wapenwet zal het trouwens niet liggen. LTTO (en OLF trouwens) maakt geen gebruik van lasers, maar van gewone infrarood LEDs. En voorlopig ziet het er helemaal niet als een echt wapen uit
De 5e pin is momenteel N.C.Stoney3K schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 00:51:
Nice work Sphere, ik denk dat ik ook maar eens een setje boards ga regelen in dat geval, zodat we een working system kunnen fabriceren
Hoeveel van die printjes heb je besteld? 
Ik heb de onderdelen liggen uit jouw schema's, maar ik blijf er wel bij dat de software nog niet flexibel genoeg is om fatsoenlijk mee te werken... Niet iedereen heeft bij development exact dezelfde hardware liggen. En dan zou het zeer prettig zijn moest je met 1 parameter (klokfrequentie bijvoorbeeld) terug een werkend geheel hebben.
In ieder geval zien ze er mooi uit! We moeten nog eens wat contents op de website krijgen!
Ik heb de onderdelen liggen uit jouw schema's, maar ik blijf er wel bij dat de software nog niet flexibel genoeg is om fatsoenlijk mee te werken... Niet iedereen heeft bij development exact dezelfde hardware liggen. En dan zou het zeer prettig zijn moest je met 1 parameter (klokfrequentie bijvoorbeeld) terug een werkend geheel hebben.
In ieder geval zien ze er mooi uit! We moeten nog eens wat contents op de website krijgen!
20 sets.
Ze zijn binnen overigens: http://www.sphere.ws/open..._batch_01/asembled_01.jpg
Heb nog wel een software probleempje op te lossen.
Ze zijn binnen overigens: http://www.sphere.ws/open..._batch_01/asembled_01.jpg
Heb nog wel een software probleempje op te lossen.
Goed bezig, ziet er stoer uit!
Less = more
Voor geintresseerden: Dit topic wordt niet vaak meer bekeken/bijgewerkt, dus als er interesse is kun je het beste even op het IRC-kanaal komen.
IRC-server: irc.tweakers.net
Kanaal: #openlaserfrag
IRC-server: irc.tweakers.net
Kanaal: #openlaserfrag
Anoniem: 62113
als er nog interesse is in iemand die wat hulp kan bieden, ik bied me aan.
Ben een ervaren software ontwikkelen en heb veel ervaring met AVR`s en electronica.
PCB design is ook geen probleem.
Zie enkele hobby projecten: http://www.circuitsonline...=dmx%2Binterface&mode=and
en een score systeem voor paintball domination games:
http://www.circuitsonline...=paintball+score&mode=and
Ben een ervaren software ontwikkelen en heb veel ervaring met AVR`s en electronica.
PCB design is ook geen probleem.
Zie enkele hobby projecten: http://www.circuitsonline...=dmx%2Binterface&mode=and
en een score systeem voor paintball domination games:
http://www.circuitsonline...=paintball+score&mode=and
Anoniem: 363843
Ik zou graag in kontakt willen komen die mij zou kunnen helpen een lasertag gun te kunnen bouwen.
Ons systeem is nog niet in een bruikbare staat
Sphere-, Misschien dat ik een handje kan helpen. Ik heb nog een paar plastic pistolen liggen waar o.a. al een batterij compartiment in zit.
i.c.m. de elektronica en schema's zou ik misschien wel een setje testwapens kunnen bouwen.
Ik ben verder geen begaafd programmeur of electronica schema ontwerper, maar ik kan wel schema's lezen en solderen. Printjes in elkaar bouwen zou dus ook tot de mogelijkheden behoren.
i.c.m. de elektronica en schema's zou ik misschien wel een setje testwapens kunnen bouwen.
Ik ben verder geen begaafd programmeur of electronica schema ontwerper, maar ik kan wel schema's lezen en solderen. Printjes in elkaar bouwen zou dus ook tot de mogelijkheden behoren.
Momenteel ligt het weer even stil.. ik zit momenteel in het buitenland vanwege afstuderen.
Heb wel een setje PCB's bij me en een programmer maar geen scope etc..
Dat hebben ze hier wel op kantoor maar tijd is ook niet aan mijn zijde
Helaas is het nog niet in een staat waarbij je echt wat kan na het solderen (er zijn nog steeds software probleempjes)
Heb wel een setje PCB's bij me en een programmer maar geen scope etc..
Dat hebben ze hier wel op kantoor maar tijd is ook niet aan mijn zijde
Helaas is het nog niet in een staat waarbij je echt wat kan na het solderen (er zijn nog steeds software probleempjes)
Anoniem: 375623
Oud topic, maar wat een gaaf idee zeg!
Word hier nog aan doorgewerkt of zijn jullie gestopt?
Ook heb ik de vraag of er iemand is die mij kan vertellen waar ik nog een set phoenix ltx kan krijgen (of meerdere).
Word hier nog aan doorgewerkt of zijn jullie gestopt?
Ook heb ik de vraag of er iemand is die mij kan vertellen waar ik nog een set phoenix ltx kan krijgen (of meerdere).
Het is pijnlijk om toe te geven maar voorlopig zal het nog eventjes stil liggen.
Maar de wil is er nog steeds
Lekker belangrijk
Anoniem: 417062
Super idee,
Ik heb zelf een paar jaar terug ook een begin gemaakt met een lasergame. Als basis heb ik toen een Nintendo DS gebruikt met in slot 1 een IO kaart met UART. Helaas is deze kaart niet meer te krijgen maar via slot 2 kan je ook wel wat IO regelen met behulp van een paar TTL chipjes. Voordeel is dat je voor 100 euro een scherm, geluid, WIFI, bedieningsknoppen enz. hebt. Ook met Google Android moet het goed te doen zijn...
Wat vinden jullie van dat idee ?
Ik heb zelf een paar jaar terug ook een begin gemaakt met een lasergame. Als basis heb ik toen een Nintendo DS gebruikt met in slot 1 een IO kaart met UART. Helaas is deze kaart niet meer te krijgen maar via slot 2 kan je ook wel wat IO regelen met behulp van een paar TTL chipjes. Voordeel is dat je voor 100 euro een scherm, geluid, WIFI, bedieningsknoppen enz. hebt. Ook met Google Android moet het goed te doen zijn...
Anoniem: 147126
Even een kick! Nu ik (bijna) mijn 3D printer af heb lijkt het me een leuk idee om de 3D printer te gebruiken om een lasergame wapen te maken. Ik wil me in eerste instantie op de hardware focussen, aangezien er voor de electronica al veel gedaan is en als electronica zal ik in eerste instantie gewoon een (of meerdere) arduino('s) nemen.
Zit er nog steeds leven in het project?
Learn from yesterday, Live for today, Hope for tomorrow
haha goede kick. Ik keek ineens verheugd toen ik het topic zag oppoppen! Geen idee wat het antwoord is.
Haha ik zit hier hele dag saai te worden op stage dus dan maar tweakers bekijken he(oops tweakotine van 627 sta op rang #305
). Dus ik zat even bij oude forums te kijken en kwam deze tegen. Ik hoop dat er nog leven in zit. Het lijkt me een leuk project inderdaad.
Kun je dan niet makkelijker een Raspberri Pi als basis gebruiken?Anoniem: 417062 schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:04:
Super idee,
Een scherm, speakers, enzovoort heb je namelijk in zo'n ding niet altijd nodig.
Zijn idee komt uit 2011, dus toen was het zo gek nog nietStoney3K schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:57:
[...]
Kun je dan niet makkelijker een Raspberri Pi als basis gebruiken?
Een scherm, speakers, enzovoort heb je namelijk in zo'n ding niet altijd nodig.
Klinkt als een goed idee omdat met die te doen. Maar heel miss ergens een beetje overkill?
maar eerst even kijken of er nog leven in het project zit toch.
Waarom heb je zo veel power nodig dan, zag hier ook een schema met een ATmega 168, dat lijkt mij toch ook wel krachtig genoeg
Het is idd een combinatie van zware overkill met nauwlijks genoeg power. Klinkt een beetje tegenstrijdig, maar het probleem is dat een raspberry gewoon voor compleet andere taken is bedoelt. Een random microcontroller is veel geschikter ervoor.
Het enigste wat er moet gebeuren is toch een ir signaal ontvangen en dit loggen, en het ook uitzenden via de ir "Laser"
En dan nog een LCD'tje er op en een ZigBee module die naar een laptop verbind om zo de score op te slaan
Of begrijp ik het nu volledig verkeerd ?
En dan nog een LCD'tje er op en een ZigBee module die naar een laptop verbind om zo de score op te slaan
Het eerste idee dat we hadden was om de ontvangst en de verzending van IR-signalen dus los te koppelen. Zodat je een "Personal Unit" hebt die je ergens op je pak monteert, en daar wapens of andere devices aan vast kan pluggen als je ze nodig hebt.djneo-nl schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:09:
Het enigste wat er moet gebeuren is toch een ir signaal ontvangen en dit loggen, en het ook uitzenden via de ir "Laser"
De toestand van jou als speler wordt dan in die PU bijgehouden, hoeveel ammo je bijvoorbeeld nog hebt, het aantal kills en hit points, en andere stats.
Prik je dan bijvoorbeeld een wapen los, dan kun je nog altijd geraakt worden, alleen niet meer terugschieten (tot je weer een wapen inprikt). Wat bijvoorbeeld handig is voor spelsituaties zoals VIP escorts of CTF.
Draadloze communicatie heb je niet enorm hard nodig. Een real-time overzicht van het speelveld is leuk, maar kost ook bakken vol met energie van de accu. Beter is het om iets als NFC te implementeren en dan bij het begin/einde van het spel te synchroniseren. Die NFC kun je dan ook gebruiken voor attributen zoals ammo- of healthboxes en vlaggen voor CTF scenarios.
Ik heb hier ook nog wat dingen liggen om een systeempje in mekaar te steken :-) Maar je moet natuurlijk de tijd vinden!
Ik heb net de specs van het 'oude' systeem nog eens op nieuw gelezen. We maakten daar gebruik van UART in een semi-bus configuratie. Hoe voorkom je daarop collisions? En hang je dan gewoon de RX en TX pinnen tesamen?
Ik heb net de specs van het 'oude' systeem nog eens op nieuw gelezen. We maakten daar gebruik van UART in een semi-bus configuratie. Hoe voorkom je daarop collisions? En hang je dan gewoon de RX en TX pinnen tesamen?
Collisions voorkomen was redelijk simpel toen: Dat deden we gewoon nietPhalox schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 23:32:
Ik heb hier ook nog wat dingen liggen om een systeempje in mekaar te steken :-) Maar je moet natuurlijk de tijd vinden!
Dat was ook één van de grote knelpunten, want de wachttijd na een retry zal tot op zekere hoogte dan willekeurig moeten zijn. Als elke deelnemer even lang wacht krijg je gewoon weer een collision
RX/TX aan elkaar knopen (met een open collector of een optocoupler) levert je al een poor man's bus op, maar uiteindelijk was het idee om dat netjes te doen met een MAX485/LTC485 chipje ertussen.
Juist! Het komt allemaal weer terug :-)
Op zich zou de random input geen groot probleem mogelijk zijn. Je hebt een systeem met user input, dus je kan op basis daarvan perfect random getallen maken. Zo doet linux het ook (+ netwerk, io... andere stuff).
Je draait een counter op je systeem, wanneer de user op een knop duwt, of een sensor geraakt wordt (en mogelijk nog wat andere input), gebruik je die counter waarde als toevoeging voor de huidige random waarde. Zo kan je wel een degelijke backoff timer maken.
Als ik met mijn ethernet bordje rond ben, wil ik er wel eens opnieuw naar kijken. Maar wanneer dat is, weet niemand :-) Mijn idee is om de abstractie van de hardware zo beperkt mogelijk te houden. Alle ideetjes om een halve scripting language te integreren vragen veel te veel werk. Ik ben ervan overtuigd dat een basic systeem volledig in C code geschreven kan worden, waarbij je die enkele zaken die afhankelijk zijn van de hardware (ik denk aan interrupts, timers, UART, I2C) mooi kan afhandelen in afznderlijke functies. Zo kan je het systeem gemakkelijker porten.
Tijd... altijd hetzelfde verhaal... te weinig tijd!
Op zich zou de random input geen groot probleem mogelijk zijn. Je hebt een systeem met user input, dus je kan op basis daarvan perfect random getallen maken. Zo doet linux het ook (+ netwerk, io... andere stuff).
Je draait een counter op je systeem, wanneer de user op een knop duwt, of een sensor geraakt wordt (en mogelijk nog wat andere input), gebruik je die counter waarde als toevoeging voor de huidige random waarde. Zo kan je wel een degelijke backoff timer maken.
Als ik met mijn ethernet bordje rond ben, wil ik er wel eens opnieuw naar kijken. Maar wanneer dat is, weet niemand :-) Mijn idee is om de abstractie van de hardware zo beperkt mogelijk te houden. Alle ideetjes om een halve scripting language te integreren vragen veel te veel werk. Ik ben ervan overtuigd dat een basic systeem volledig in C code geschreven kan worden, waarbij je die enkele zaken die afhankelijk zijn van de hardware (ik denk aan interrupts, timers, UART, I2C) mooi kan afhandelen in afznderlijke functies. Zo kan je het systeem gemakkelijker porten.
Tijd... altijd hetzelfde verhaal... te weinig tijd!
Als je toch open collector aan zou sturen kan je beter direct I2C bus gebruiken, vooral gezien dat die simpele error detection zelf ingebouwd heeft: de eerste die een colission detecteerd wordt eruit gegooid. Heb je geen RNG nodig.
Je hebt een colission als eentje een één wilt versturen, en de ander een nul. Maar bij open collector gaat de nul gewoon door, dus die zender merkt niks. De andere die een één wilt sturen ziet dat hij laag is terwijl hij niks doet, en zal de bus verlaten.
Uiteraard itt systeem van bijvoorbeeld ethernet werkt dit enkel als je ervan uit kan gaan dat delay tussen de verschillende systemen die de bus driven verwaarloosbaar is, maar op iets dat rond je lichaam zit en met de snelheden die je nodig hebt valt de lichtsnelheid delay wel mee.
Je hebt een colission als eentje een één wilt versturen, en de ander een nul. Maar bij open collector gaat de nul gewoon door, dus die zender merkt niks. De andere die een één wilt sturen ziet dat hij laag is terwijl hij niks doet, en zal de bus verlaten.
Uiteraard itt systeem van bijvoorbeeld ethernet werkt dit enkel als je ervan uit kan gaan dat delay tussen de verschillende systemen die de bus driven verwaarloosbaar is, maar op iets dat rond je lichaam zit en met de snelheden die je nodig hebt valt de lichtsnelheid delay wel mee.
I2C is iets complexer dan UART, maar als je zelf coliision detection moet toevoegen, dan wordt het mogelijk toch weer wat complexer.
MAX485 IC leent zich wel zeer goed voor iets langere afstanden. Differentiele lijnen zullen minder last hebben van noise, cross talk etc. Maar, op zich zou een afstand van enkel meters al zeer veel zijn :-) Zonder de MAX485 (of equivalent), spaar je toch weer 50ct uit. Maar je communicatie is niet afgeschermd van de IC, en hij moet zelf de stroom sturen (of nog een transistor extra plaatsen). En aangezien we de snelheid beperkt houden, zou de relatief grote capaciteit ook niet zo'n probleem mogen zijn.
Ik verkies een zo cheap mogelijk systeem :-)
Nog een toevoeging: Het UART 'protocol' dat besproken werd, heeft veel weg van http://www.bdmicro.com/code/robin/
MAX485 IC leent zich wel zeer goed voor iets langere afstanden. Differentiele lijnen zullen minder last hebben van noise, cross talk etc. Maar, op zich zou een afstand van enkel meters al zeer veel zijn :-) Zonder de MAX485 (of equivalent), spaar je toch weer 50ct uit. Maar je communicatie is niet afgeschermd van de IC, en hij moet zelf de stroom sturen (of nog een transistor extra plaatsen). En aangezien we de snelheid beperkt houden, zou de relatief grote capaciteit ook niet zo'n probleem mogen zijn.
Ik verkies een zo cheap mogelijk systeem :-)
Nog een toevoeging: Het UART 'protocol' dat besproken werd, heeft veel weg van http://www.bdmicro.com/code/robin/
[ Voor 7% gewijzigd door Phalox op 04-02-2013 21:14 ]
I2C zijn we juist vanaf gestapt omdat dat storingsgevoeliger is, en niet bedoeld voor externe bekabeling.furby-killer schreef op zondag 03 februari 2013 @ 19:17:
Als je toch open collector aan zou sturen kan je beter direct I2C bus gebruiken, vooral gezien dat die simpele error detection zelf ingebouwd heeft: de eerste die een colission detecteerd wordt eruit gegooid. Heb je geen RNG nodig.
Je kan al een hoop collision detection vermijden door een strikt master/slave protocol af te spreken, zodat de master (Personal Unit) alleen zend-acties initieert en de slaves alleen maar op een poll antwoorden.
Het enige waar je dan nog een RNG voor nodig hebt is voor configuratie van een nieuwe bus-deelnemer. Maar ook dat zou je af kunnen vangen door op het programmeer-moment al een unieke ID van 32 of 64 bits in te programmeren.
Anoniem: 417062
Hi Guys,
Nog even over het gebruik van de Nintendo DS als lasergame-gun.
Ik heb een werkend prototype van de gun en server.
Iedereen die geïnteresseerd is...
Ik zou het leuk vinden als de ontwikkeling hiervan door zo gaan.
Ik heb er zelf niet zo veel puf meer voor...
De voordelen:
- Ingebouwde accu die LANG mee gaat.
- Ingebouwde WIFI
- Ingebouwd scherm
- Geluid
- Volledige bus-toegang via Slot-2. 2 TTL chipjes en je hebt 8bit GPIO.
- Stofdichte behuizing
- Goedkoop: Gebruikte DS-en koop je voor een paar tientjes.
- Programmeerbaar: Er is een volledige c/c++ tooolchain beschikbaar voor de Nintendo-DS
- Werkend prototype beschikbaar.
Wie neemt de uitdaging aan ?
Nog even over het gebruik van de Nintendo DS als lasergame-gun.
Ik heb een werkend prototype van de gun en server.
Iedereen die geïnteresseerd is...
Ik zou het leuk vinden als de ontwikkeling hiervan door zo gaan.
Ik heb er zelf niet zo veel puf meer voor...
De voordelen:
- Ingebouwde accu die LANG mee gaat.
- Ingebouwde WIFI
- Ingebouwd scherm
- Geluid
- Volledige bus-toegang via Slot-2. 2 TTL chipjes en je hebt 8bit GPIO.
- Stofdichte behuizing
- Goedkoop: Gebruikte DS-en koop je voor een paar tientjes.
- Programmeerbaar: Er is een volledige c/c++ tooolchain beschikbaar voor de Nintendo-DS
- Werkend prototype beschikbaar.
Wie neemt de uitdaging aan ?
Ik ben benieuwd of dit project of soortgelijke nog leven? Vandaag op zoek gegaan naar openbare libraries, maar kan niet iets recente vinden.
ik zag toevallig laatst een duits jochie op kickstarter wat proberen, maar zijn marketing skills laten te wensen over dus dat gaat gegarandeerd falenDountill schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 23:46:
Ik ben benieuwd of dit project of soortgelijke nog leven? Vandaag op zoek gegaan naar openbare libraries, maar kan niet iets recente vinden.
Overigens als je nu zoiets wilt doen lijkt het me dat je dit op de Espressif ESP32 wilt baseren. Laser tag blijft leuk, maar ik zit bijna om de hoek bij Silverstone en zat andere hobby's dus hier mee bezig is niets voor mij
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.