De meesten van ons kennen wel het spel Lasergamen of Laser Tagging maar ik zal het nog even kort beschrijven. Wat het globaal inhoudt is dat je met een geweer rondloopt in een arena, waarbij je met het geweer infraroodpulsen kunt uitzenden. Vaak zit er voor de sier ook nog een laserpointer bij, maar dit is slechts voor de show! Ook heb je een pak aan met infrarood-gevoelige sensoren. Door dat de infraroodstraling gepulseerd uitgezonden wordt, kan ieder geweer een unieke code uitzenden, waarmee deze door de ontvanger geïdentificeerd kan worden. Zo kun je zien door wie je bent neergeschoten. Er zijn verschillende manieren waarop het gespeeld kan worden. Het meest voorkomend is dat er twee teams zijn, waarbij je alleen op de tegenstanders kan schieten, er geen sprake is van een eindig aantal 'kogels' en je dus ook niet hoeft te herladen, en waarbij je enkele seconden nadat je wordt neergeschoten weer verder kunt spelen. Soms zijn er ook objecten in de omgeving die een rol spelen, waar je bijvoorbeeld power-ups van kunt krijgen zoals onkwetsbaarheid of onzichtbaarheid (dan gaan alle lampjes op je pak uit). Er zijn echter ook meer realistische varianten bekend, waarbij je echt moet herladen, af bent voor de hele ronde, of terug moet naar een basis als je wordt neergeschoten, er echt sprake is van health en verschillende soorten geweren die elk meer of minder schade geven. Het is dus te vergelijken met een soort real-life FPS, waarbij je de ene speelvariant kunt vergelijken met bijvoorbeeld Unreal Tournament, en de andere met Counter-Strike. Zoals je kunt verwachten zijn er liefhebbers van de ene en van de andere variant. Echter, in de meeste Lasergame centra in Nederland is alleen de eerste, niet-realistische variant te spelen.
Nu leek het me leuk om als tweaker zelf zo'n systeem te maken.
Er zijn een aantal amateur projecten met hetzelfde doel waar van te leren is.
Nu vroeg ik me af of er hier misschien mensen zouden zijn die geïnteresseerd zijn in een dergelijk project, ofwel om actief mee te helpen met ontwerp van elektronica en software, ofwel geïnteresseerd zijn in het spelletje, en zelf een set willen maken en/of testen wanneer het in een later stadium is.
Als begin zouden we dan hebben wat ik tot nu toe ontwikkeld heb, maar dat is natuurlijk totaal geen richtlijn. Als iemand bijvoorbeeld een beter voorstel heeft dan het MilesTag protocol, dan gaan we dat natuurlijk overwegen.
Je zou je kunnen afvragen: wat wil je hiermee bereiken? Je kunt het toch net zo goed voor jezelf houden en als het af is verkopen. Dat klopt, maar ten eerste hoop ik dat het systeem hiervan beter wordt, als er genoeg mensen zijn die actief meewerken, en ten tweede hoop ik dat het systeem hierdoor populairder is. Je zou als je wil dan ook geassembleerde printplaten of geweren kunnen verkopen. En wat is nou mooier dan waar je maar wil gratis zodra je dit hebt 's nachts in de bossen een real-life potje UT te doen!
http://www.openlaserfrag.org
Nu leek het me leuk om als tweaker zelf zo'n systeem te maken.
Er zijn een aantal amateur projecten met hetzelfde doel waar van te leren is.
- De bekendste is Milestag, een voormalig open-source project, maar wat eigenlijk alleen door 1 persoon werd gerund en die de source nu niet zo snel meer vrijgeeft, omdat het naar eigen zeggen commercieel gebruikt werd. Op de site staat een mooi protocol dat veel functies omvat. Ook kun je er schema's voor printplaten downloaden of bestellen.
Ik heb de auteur gemaild voor de broncode, en deze gekregen. Echter, deze is geschreven in Basic, lastig te volgen en erg rommelig. - Ook bekend is FragTag, een commercieel en closed-source systeem, maar wel met veel documentatie en gebaseerd op het MilesTag protocol.
- Dan was er nog RealTag, TagTek, en nog wat andere projectjes, maar deze zijn zeer verouderd en sommige sites bestaan niet meer of worden niet meer onderhouden
- Andere nuttige sites zijn LaserForums waar de makers van MilesTag en FragTag perminent aanwezig zijn, en DeltaForceLaserTag, de site van enkele Nederlanders die zich hier ook mee bezig houden.
Nu vroeg ik me af of er hier misschien mensen zouden zijn die geïnteresseerd zijn in een dergelijk project, ofwel om actief mee te helpen met ontwerp van elektronica en software, ofwel geïnteresseerd zijn in het spelletje, en zelf een set willen maken en/of testen wanneer het in een later stadium is.
Als begin zouden we dan hebben wat ik tot nu toe ontwikkeld heb, maar dat is natuurlijk totaal geen richtlijn. Als iemand bijvoorbeeld een beter voorstel heeft dan het MilesTag protocol, dan gaan we dat natuurlijk overwegen.
Je zou je kunnen afvragen: wat wil je hiermee bereiken? Je kunt het toch net zo goed voor jezelf houden en als het af is verkopen. Dat klopt, maar ten eerste hoop ik dat het systeem hiervan beter wordt, als er genoeg mensen zijn die actief meewerken, en ten tweede hoop ik dat het systeem hierdoor populairder is. Je zou als je wil dan ook geassembleerde printplaten of geweren kunnen verkopen. En wat is nou mooier dan waar je maar wil gratis zodra je dit hebt 's nachts in de bossen een real-life potje UT te doen!
http://www.openlaserfrag.org