Open Source Lasergame/Laser Tag

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 26.464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Owja, er was ook nog zoeits als openlaserfrag :) Ik ben atm bezig met 1001 andere zaken, dus de VM is wat in het slop aan het raken. Ik zal morgen eens kijken naar hetgeen er nu in de wiki staat, en iig weer es m'n neus op irc laten zien.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 15:24

Stoney3K

Flatsehats!

thelion schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 14:39:
Heb ook nog ff met sketchup gespeeld, is dit leuk idee om PU in te stoppen? ;)

[afbeelding]
Ik zou eerder voor een 'normale' pistol belt gaan waar gewoon alles aan te hangen valt (zoals een US Army koppelriem). Waar je dan alle losse units plaatst maakt geen barst meer uit, en pockets voor de verschillende units zijn zeker te krijgen. Gewoon zoeken naar iets dat past, of het nou een magpouch is of een drop-leg holster.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPaul123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07-2022
Ik heb de PU in elkaar gesoldeerd, ga binnenkort er voor coden. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.openlaserfrag.org/wiki/images/thumb/5/5a/Prototype2-PU-a.jpg/400px-Prototype2-PU-a.jpg

Zie ook wiki!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nice!
heb je het programma al klaar dan?
of bedoel je met proggen het programma "maken"..

is dat trouwens de 18F4550 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Net werk Gluggie. Zo komen we nog eens ergens... ik heb wel al gekeken naar casings voor de PU, maar voor de meeste casings is dat printje met 80mm net te breed. Zou wel mooi zijn als we een standaard casing met clip ervoor kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Laatst online: 01-01 21:22
Gluggie schreef op zondag 20 mei 2007 @ 15:16:
Ik heb de PU in elkaar gesoldeerd, ga binnenkort er voor coden. :)

Zie ook wiki!
He gluggie, ziet er goed uit!

offtopic:
alleen die USB ... ;)
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2007 @ 10:53:
nice!
heb je het programma al klaar dan?
of bedoel je met proggen het programma "maken"..

is dat trouwens de 18F4550 ??
Dat is een 18F2550, de kleinere broer

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Scout77 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:04:
[...]

He gluggie, ziet er goed uit!

offtopic:
alleen die USB ... ;)
Daar had ik ook veel liever een 5-polige XLR gezien. Maar goed, dan wordt een en ander wel een stuk logger natuurlijk. Wat je ook kan doen is 4-polige pinheaders op de print maken zodat bouwers hun eigen connectoren kunnen kiezen, zolang ze aan bv. de gunkant maar passen. Verloopjes en pigtails maken is niet zo'n ontzettend probleem.
Dat is een 18F2550, de kleinere broer
Hee, die heb ik ook nog hier liggen. De 18F4250 is in een 300-mil DIP package, dus die is een stuk breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Aangezien de programmer inelkaar zit maar een beetje aan het prutsen in C om een utility-box aan de praat te krijgen. Ik ben in MikroC bezig en heb deze code geproduceerd, zie ook dit filmpje (met logitech webcam gemaakt en volgens mij deze codec, ffdshow heeft hem ook volgens mij)

Nu zitten er een paar eigenaardigheden in de code.
  • Zonder regel 76 werkt het niet goed en gaat het prog niet verder als er een button in wordt gedrukt. Wel begint het lampje te branden van de desbetreffende button dus ik neem aan dat ook de key wordt "benoemd".
  • Ook wil ik graag de switch met counter (regel 91) boven de switch KeyRead (r78) hebben staan want dan verschijnt de "make a choice" tekst op een logische tijdstip, maar dan komt de boel ook niet verder dan de splash screens.
  • Als ik een aantal tellers van int naar char wil veranderen kom je ook niet verder dan de splash screens.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Het LCD wordt aangestuurd met de standaard libraries aanwezig in MikroC maar misschien is het beter eigen/opensource lib's te gebruiken, iemand een goede site?

Of een beter prog voor het produceren van C code voor de PIC. Wat libraries zou ook handig zijn :) Ook vraag ik me af hoe "optimaal" deze code is aangezien ik zo'n 30% van de RAM en ROM van mijn16F648a voor dit flut stukje code nodig heb.

UPDATE ... nieuw filmpje met nog wat meer menu opties

[ Voor 14% gewijzigd door Scout77 op 30-05-2007 17:49 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 17:48

LauPro

Prof Mierenneuke®

Optimalisaties lijken me nu niet de meeste prioriteit hebben lijkt me, verder lijkt me dat een deel van jouw code ook via de VM moet gaan lopen?

Overigens is het niet handig om per aanpassing die je maakt te committen, ik zou alleen majors doen als je klaar bent met het geheel. En daarnaast zijn wat comments bij je commits ook wel handig ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Ik weet niet of we ook in de utility boxen ook een VM nodig hebben. In het ideale geval natuurlijk wel en heeft elk onderdeel een VM, maar aangezien het VM nog niet heel hard op schiet (of ik ben daar iig niet van op de hoogte) lijkt het me geen verkeerde zaak al met wat randapparatuur te beginnen. Mijn inziens veranderen UB's per spel niet heel veel of heeft iig een beperkte hoeveelheid instelmogelijkheden die ik in een uc kan bakken. Wat zou volgens jou dan via het VM moeten gaan?

Wat betreft optimalisaties ... tja ik begin net met C en Pic's misschien doe ik sommige dingen wel heel erg onhandig .. dan leer ik dat graag nu dan dat ik het straks allemaal moet aanpassen.

Ik zat wat te klooien met de code en dan is het voor mij wel handig dat andere mensen mee kunnen kijken, meer info dan niks bij de commit is idd wel handig. Als ik in de toekomst wat meer ervaring heb met C zal het aantal commits per zinloze wijziging wel dalen :)

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-09 11:31

Phalox

Solar Powerrrd

Mjah, ik zou overstappen op een andere plaats om vorderingen te posten (het forum op de site (aloewel ik dat niet zo super vind..)) of gewoon de wiki. Want wij (de andere euhm, hoe zal ik ons noemen ? 'ontwikkelaars') zijn wel nieuwsgierig.
Btw: is dat de galva wisp ? wat heb je gedaan om die print goed te krijgen ? (want er zat "een klein" foutje in :p)

Ik zou de accesoires niet met een VM schrijven, dat is gewoon overkill.. heel misschien later, maar op dit moment is het gewoon beter zo. Ik denkt dat het meeste tog met PIC zal gebeuren, dus heb je geen vm nodig (behalve dat pics onderling nog wat verchillen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Het meeste/laatste nieuws gaat momenteel over de IRC maar daar ben je ook te vinden, helaas is het dan voor een toevallige voorbijganger de voortgang niet te volgen, misschien toch ook op het forum zetten. Wat is het probleem met het huidige forum op de site?
Alle code is ook te vinden op svn van SF (zie de site voor de gegevens).

Ik had mijn eigen print plaatje gemaakt, die van de picbasic-site, daar zitten geen fouten in en ging in een keer goed.

Overal een VM is wel het mooiste maar laten we eerst een werkend systeem maken zonder allerlei "moeilijke" handigheden waardoor het ontwikkelen een stuk langzamer verloopt. De meeste ontwikkelaars hebben nu de spullen om de PIC te proggen (bijna) voor handen, lijkt me het handigste daar nu eerst een systeem op te ontwikkelen. Niet dat het allemaal op een PIC moet, vooral randapparatuur is natuurlijk makkelijk ook voor een ander platform te maken, zeker als het niet meer hoeft te doen dan het uitzenden en ontvangen van een IR signaal.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

En nog wat nieuws van mijn kant: Ik heb de VM-port ff proberen te porten naar een ATMega88. Eitje, ik heb er een paar uur over gedaan maar 99% daarvan was stomme fouten oplossen :) Het test-'99 bottles of beer'-proggie loopt atm dus vrolijk over mijn terminal heen. Ik kan iig verder naar de VM<->hardware-interface.

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 30-05-2007 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op IRC is besproken dat er een meeting gaat komen indien er voldoende animo is, meer info zie http://www.openlaserfrag.org/wiki/index.php/Meeting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram V
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-09 07:14
Leuk idee, ik kan geen soft- of hardware ontwerpen, maar ik kan wel de behuizingen/geweren ontwerpen(incl de technische tekeningen).

Alleen op de wiki is niet echt een plek/afdeling waar daarover gepraat kan worden. En om het zomaar willekeurig ergens neer te gooien lijkt me ook niet echt de bedoeling. Dus als iemand(van de leiding) een plek aan kan maken waar over de fysieke dingen gepraat kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op de pagina van de Meeting heb ik een team 'Ergonomie' ingedeeld die zich meer op dat gebied bezig zal houden. Voorlopig zal er bij het gundesign wel rekening moeten worden gehouden met de Nederlandse wetgeving. Dus het 1:1 namaken van bijv. een P90 is uit den boze. Iedereen is natuurlijk vrij om te bepalen hoe zijn/huur gun eruit ziet maar het is wel wenselijk als er in het begin een soort generiek design ontstaat zodat in ieder geval alle onderdelen goed kunnen worden getest.

Even over de teams in het algemeen: je hoeft niet per se in een team te zitten om inspraak te hebben. Iedereen heeft inspraak bij alle teams in principe. Alleen per team is het wel wenselijk dat er 1 of 2 mensen zijn die de leiding nemen en in ieder geval op de hoogte zijn van de ontwikkelingen binnen hun team (maintainer).
• Game Requirements: Dit is een team die feedback uit de community weet te formuleren.
• Hardware / Software API: Het ontwikkelen van een platform die de requirements ondersteunen.
• Game/Slave logica Software : De implementatie van specifieke game requirements.
• Ergonomie: Ontwikkeling van de guns/pakken zelf.

Ik heb trouwens een snel architectuuropzetje gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram V
Ik denk dat openlaserfrag in iedergeval 2 sets uitrusitng moet ontwikkelen, 1 set voor het proto. Dus vooral gericht op veel ruimte voor aanpassingen extra knopjes, printplaten en andere dingen. En 1 eind set die het mogelijk maakt om mee te spelen in alle game's.

Misschien kunnen we ook nog een derde set ontwikkelen als luxe versie. Met extra/grotere schermpjes e.d. En gezien de pol op openlaserfrag.org over de aanschaf prijs lijkt het mij goed om er voor te zorgen dat als je alle onderdelen zelf aanschaft en in elkaar zet dat het +/-€30 kost. Als iemand niet kan sloderen en dat laat doen door iemand dat het dan +/- €50 kost. En een luxe versie zou dan uitkomen op ongeveer €80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

De kostprijs zal voorlopig alleen maar kunnen worden gebaseerd op het materiaal en misschien klein stukje productiekosten. Het project heeft geen commercieel winstdoelmerk dus het is vrij lastig om een 'markt conforme' prijs te maken.

De inschatting die je maakt lijkt me goed. Misschien dat er op een gegeven moment indien er genoeg belangstelling is een kleine actie d.m.v. bijv. een inkoopactie kan worden georganiseerd waardoor een een kleine productie van 10-20 stuks kan worden gerealiseerd.

Die poll is ook meer een indicatie. Want uiteindelijk kan je je gun zo goedkoop/duur maken als je zelf wil natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Mjah, zo zou ik niet denken. Het is nu ook niet de bedoeling dat we totaalpaketten gaan aanbieden. De mensen moeten vrij zijn in hun keuzes wat betreft hardware. Misschien kunnen we later een soort van pakket samenstellen.
Het systeem zou nogal modulair moeten worden, dus kan de hardwareconfiguratie sterk verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 20:55
Als je alle zaken bij elkaar optelt, kom je zeker wel boven de 50 euri uit, per pak...
Neem alleen al het IC, de USB connectoren, de custom made printplaat...
Dan heb je het nog niet eens over het wapen...

Zijstraatje:
Men is nu bezig om het airsoftconcept in Nederland legaal te krijgen.
Voor de kenners:
Als dit -zelfs met enige restricties- gaat lukken, heb je al meer houvast voor wat de wapenissues betreft. :)
Dat zal de laserwapens ook wat meer perspectief bieden.
Nu mag nix... Dan mogelijk wel de wapens, zolang ze maar voorzien zijn van een felle kleur.
Maar... Dit is nog maar een concept!
Ikhoop ook dat ze het rond gaan krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram V
^^
Ik ga vast knal gele verf bestellen voor mijn wapenarsenaal.

De richtprijzen die had zijn inderdaad afgeleid van de poll op openlaserfrag.org.

@ tokesnugerd:
Het is toch de bedoeling dat we alles ontwikkelen. Wat en waar de mensen dat dan uit eindelijk kopen is hun keuze. Maar ik denk dat het goed is om een soort van basispakket te ontwikkelen dat voor maximaal €50 aangeschaft moet kunnen worden. Daar moeten dan alle elemantaire onderdelen inzitten.

Daarnaast bied de software ondersteuning voor veel meer, en dat is iets wat in een duurder pakket kan zitten. Maar bij de uitgebreide versie krijg je heel veel verschillen in alle mogelijke extra onderdelen. Er zijn waarschijnlijk geen twee mensen die een uitgebreide versie percies voor zich zelf geschikt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Het is niet echt de bedoeling dat er een webshop gemaakt wordt :p
Maar op termijn kunnen er wel assemblagepaketten gemaakt worden, maar.. ik denk dat jij nog een beetje teveel in de toekomst kijkt.Alles is nog in de ontwikkelingsfase, en het kan best stap voor stap gaan.De mensen die er nu aan meedoen, zijn normaal de ontwikkelaars die nu al bijna al de nodige onderdelen voor de hand hebben. (behalve ik natuurlijk :D)
Als de pre-alfa-alfa fase voorbij is, kunnen we misschien jou idee realiseren

De snotneus die eventjes in naam van de hele community schrijft, die waarschijnlijk zelfs anders denkt dan ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Bram V schreef op zondag 03 juni 2007 @ 21:32:
Ik ga vast knal gele verf bestellen voor mijn wapenarsenaal.
Ook dat is niet voldoende in Nederland, het mag op geen enkele manier op een bestaand wapen lijken. Het kan een boete tot maximaal 45.000 euro en/of een strafblad tot gevolg hebben.

Legaliseren is wel iets op hele lange termijn. Over het algemeen is men niet content over wapengebruik dus zie dat niet zo snel gebeuren in Nederland, maar wie weet.

Het kan overigens best zijn dat zodra er een werkende basis is dat iemand een webshop op start en die spullen commercieel verkoopt, als hij alles wat hij wijzigt aan code e.d. maar weer terug geeft aan de community (conform GPL).

@tokesnugerd: Je mag best initiatief nemen hor, zal vanzelf door middel van discussie eventueel worden genuanceerd.

[ Voor 7% gewijzigd door LauPro op 03-06-2007 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram V
Sory als het voor jullie niet goed voelt, als ik "we" gebruik als is ik OpenLaserFrag bedoel, maar dat is zo'n lang woord. Dan stel ik voor dat we :X ik OLF ga gebruiken.

Dat er geen webshop komt snap ik wel(is ook niet mijn doel), maar toch is, denk ik, goed om richtpijzen aan te houden. Nu nog niet heel erg van belang, maar hoe verder het project vorderd, hoe belangrijker. Het lijkt mij lekker om al te weten waar uiteindelijk naar toe ontwikkeld wordt. Dus als een prototype €25 lijkt te gaan kosten, dan zou er overwogen kunnen worden om meer/luxere onderdelen in het basispakket te doen.

Persoonlijk zou ik uiteindelijk wel een boodschappenlijstje met richtprijzen willen zien op OLF, zodat ik(als elektronica leek) makkelijk kan bestellen wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Een knalrood neppistool dat qua vorm sprekend lijkt op een echt pistool is verboden. De kleur van een voorwerp is in het geheel niet meer bepalend voor het beantwoorden van de vraag of er sprake is van een sprekende gelijkenis met vuurwapens of voor ontploffing bestemde voorwerpen. Bepalend hiervoor zijn enkel de vorm en de afmeting van het voorwerp.
Je mag dus alleen je pistooltjes op privé terein maken, of natuurlijk zo maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.laser.telefun.ru/Images/gun.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

wat een lelijk gedrocht :p ik zou toch voor iets anders gaan. En wat ^^^^^ zegt over webshop die iemand anders opent. Het is zeer goed mogelijk, ik hoop alleen dat er niet teveel mensen profiteren van het werk dat anderen hierin steken (en nu praat ik zeker niet over mezelf, heb niet genoeg kennis om zelf heel veel te doen)
Wat wel mogelijk is, de "allerbasiste" config in een lijstje zetten + richtprijzen. Eventueel zouden er wat samenkoop acties gehouden kunnen worden. En als er nog ergens een bedrijfje is dat interesse heeft in dit project, zouden die het misschien goedkoper kunnen verkopen :)

Maarja, we hebben een prototype nodig, en daar hebben we Sprite's vm eigenlijk wel voor nodig (de allereerste fase nog niet, maar ik denk dat het nu wél bijna nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Een knalrood neppistool dat qua vorm sprekend lijkt op een echt pistool is verboden. De kleur van een voorwerp is in het geheel niet meer bepalend voor het beantwoorden van de vraag of er sprake is van een sprekende gelijkenis met vuurwapens of voor ontploffing bestemde voorwerpen. Bepalend hiervoor zijn enkel de vorm en de afmeting van het voorwerp.
Voor zover ik weet zijn zelfs de afmetingen niet meer van belang, maar als dit van de site van Justitie komt kunnen we het aannemen. Ik ken nog een leverancier in Engeland van schaalmodellen van H&K MP5's, die zijn 3/4 van het originele formaat, en daar lag een tijd geleden een van in de winkel (die heb ik inmiddels thuis liggen) in Nederland. Dus het kan goed zijn dat die net 'op het randje' zijn, ze zijn al voorzien van een speaker en een triggerswitch dus die zouden wel eens een uitkomst kunnen zijn voor onze guncasings. Ze hebben ook een P90 :D

Ik ben overigens tegen het bouwen van een LCD op de guns, puur uit realisme-oogpunt omdat je met een echt vuurwapen ook niet kan zien hoeveel kogels je in je magazijn hebt. Dan is het een kwestie van tellen of wachten tot je 'klik' hoort. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Dat is in 'het heetst van de strijd' dat je dat doet. anders kan je gewoon de lader uit het geweer halen, en dan controlleren of er nog kogels inzitten.. dus heb je eigenlijk wel iets aan die display. Als je aan het vuren bent, let je daar toch niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

tokesnugerd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 21:00:
Dat is in 'het heetst van de strijd' dat je dat doet. anders kan je gewoon de lader uit het geweer halen, en dan controlleren of er nog kogels inzitten.. dus heb je eigenlijk wel iets aan die display. Als je aan het vuren bent, let je daar toch niet op.
Ik heb toch al de gewoonte aangenomen om na elk salvo te herladen (beetje Counterstrike-gewoonte geworden). Dus of er nou wel of geen kogels in mijn magazijn zitten, als ik iemand op de korrel heb ben ik weer helemaal vol. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Stoney3K schreef op maandag 04 juni 2007 @ 20:14:
[...]
Ik ben overigens tegen het bouwen van een LCD op de guns, puur uit realisme-oogpunt omdat je met een echt vuurwapen ook niet kan zien hoeveel kogels je in je magazijn hebt. Dan is het een kwestie van tellen of wachten tot je 'klik' hoort. ;)
Dit zijn heel erg mooie dingen die we kunnen vastleggen in de spel-mogelijkheden. LCD = 0 optie en de nieuwe regels uploaden naar het VM en niemand ziet meer hoeveel kogels hij nog heeft.
Ik zou zeggen start een wiki pagina en spui daar je ideeën want zolang ze in je hoofd zitten of ergens hier op het forum rondzwerven en niet duidelijk ergens staan zal er niet snel iets meegedaan worden. Dit soort dingen zijn ook nodig zodat de software dudes weten welke opties gewenst zijn.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Me 2, CS - gewoontes, maar hoe zit het dan met herladen ?
Een nieuw magazijn, en overige kogels weg.. of kogels aanvullen ? Misschien ook nog een optie op de wiki ! :)

-> http://www.openlaserfrag.org/wiki/index.php/Spelopties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Eventjes iets offtopic :) Hoe bekend is openlaserfrag al ?? :) dit zegt google:

http://www.google.be/search?hl=nl&q=laser+tag&meta= 7de plaats
http://www.google.be/sear...6-50,GGIC:nl&q=open+laser 5de plaats
http://www.google.com/sea...&sourceid=ie7&rlz=1I7GGIC 6de plaats

-> mooie resultaten niet ? :) Nu enkel nog een volledig werkend prototype, en we kunnen gaan gamen in the bushes :D
Hopelijk wordt er in de vakantie veel vordering gemaakt, tegen dan wil ik ook al wat meer kennen van pic's en zelf iets in elkaar kunnen steken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 19:00
mjah, hierboven werd even besproken over dat iemand een bedrijfje begint met ons spul.
Kunnen we niet een licentie aannemen waarbij je eerst toestemming moet hebben om te produceren?
Degene die dan thuis zit te knustelen zien we dan gewoon door de vingers, maar dan kan niemand profijt uit ons (eigenlijk jullie :P) idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

ons = jullie = Gluggie :D (ofja, oorspronkelijk toch)
Ik weet het eigenlijk niet goed, want dat zou willen zeggen dat je ook zoiets niet in elkaar mag steken voor je vrienden ? Ik ben in mijn vriendenkring de enigste die met electronica bezig is, ik zie de anderen nog niet zo onmiddelijk iets solderen :)
Het is iets om over na te denken..;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

thelion schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:05:
mjah, hierboven werd even besproken over dat iemand een bedrijfje begint met ons spul.
Kunnen we niet een licentie aannemen waarbij je eerst toestemming moet hebben om te produceren?
Degene die dan thuis zit te knustelen zien we dan gewoon door de vingers, maar dan kan niemand profijt uit ons (eigenlijk jullie :P) idee.
Het ontwerp op zich is gewoon open, als iemand productie wil draaien en geld wil vragen voor het etsen/assembleren van prints en apparatuur, is toch niet zo'n punt? Als je met licentierechten wil werken kom je met patenten en zo te zitten... en ik ben bang dat je dat er niet zo 1-2-3 door krijgt. Een verkoper van server-apparatuur hoeft toch ook geen geld aan Linus Torvalds af te staan omdat er een Linux-distro op de servers staat? Dat is het hele idee van "open source": Er wordt in principe geen geld gevraagd voor licenties en iedereen is vrij om het door te ontwikkelen naar eigen wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPaul123
Stoney3K schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:31:
[...]

Het ontwerp op zich is gewoon open, als iemand productie wil draaien en geld wil vragen voor het etsen/assembleren van prints en apparatuur, is toch niet zo'n punt? Als je met licentierechten wil werken kom je met patenten en zo te zitten... en ik ben bang dat je dat er niet zo 1-2-3 door krijgt. Een verkoper van server-apparatuur hoeft toch ook geen geld aan Linus Torvalds af te staan omdat er een Linux-distro op de servers staat? Dat is het hele idee van "open source": Er wordt in principe geen geld gevraagd voor licenties en iedereen is vrij om het door te ontwikkelen naar eigen wens.
Jep, dat is uiteraard het hele idee. Men mag het natuurlijk niet gaan doorontwikkelen en dan verkopen zonder de broncode openbaar te maken, maar geld vragen voor het etsen, assembleren e.d. is geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Creative Commons schema en BSD licensed source? :)

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

UDuckling5 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:54:
Creative Commons schema en BSD licensed source? :)
Daar kom je al een heel eind mee. Ik dacht zelf aan GPL oid voor de broncode maar de licentieschema's verschillen hoofdzakelijk in de kleine lettertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertJohan
  • Laatst online: 14-02 23:20
tokesnugerd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:52:
Me 2, CS - gewoontes, maar hoe zit het dan met herladen ?
Een nieuw magazijn, en overige kogels weg.. of kogels aanvullen ? Misschien ook nog een optie op de wiki ! :)

-> http://www.openlaserfrag.org/wiki/index.php/Spelopties
Dat hangt natuurlijk af van de code die je in de VM gooit.
In het game-script kun je dit dus allemaal bepalen!! :)
http://www.openlaserfrag.org/wiki/index.php/Virtual_Machine 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 01-10 10:45

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Als je met je eigen geproggde pak komt aanzetten... dan kan je toch heel makkelijk cheaten?
Bedoel dr zit altijd wel een lamlul tussen die godmode programeert....

Het is misschien wel zo dat iedereen die zelf een pak maakt, wel iets meer respect heeft voor het spel maar toch... moet daat iets op bedacht worden of niet?

Want ook al sleep je via de VM je spelregels binnen, als ik besluit met mn eigen controller niets te doen met die regels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Armageddon_2k schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:53:
Als je met je eigen geproggde pak komt aanzetten... dan kan je toch heel makkelijk cheaten?
Bedoel dr zit altijd wel een lamlul tussen die godmode programeert....

Het is misschien wel zo dat iedereen die zelf een pak maakt, wel iets meer respect heeft voor het spel maar toch... moet daat iets op bedacht worden of niet?

Want ook al sleep je via de VM je spelregels binnen, als ik besluit met mn eigen controller niets te doen met die regels...
Och ja met elk spel kan worden vals gespeeld, als dat wel gebeurt is dat snel genoeg terug te zien in de stats.

Meeste mensen die er momenteel mee bezig zijn (ik ook) kunnen wel een beetje proggen maar de de programmatuur aanpassen is toch ook nog niet zo makkelijk. Met een VM is dat nog moeilijker omdat die eigenlijk alleen de basis instructies bevat en de spelregels de hele afhandeling van alle in en outputs doet en zodra je die elk spel opnieuw upload naar de pack kan daar ook niet veel mee gemorreld worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Scout77 op 19-06-2007 12:55 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:13

T1psY

Dumo-Technics

Vet nice topic! doe zeker zo voort zoals je bezig bent :P

offtopic:
maar ff offtopic: zit hier een copyright op?? zou het ook wel eens willen proberen te maken. niet voor verkoop ofzow, only fun :P

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Het is opensource: ) alleen nog niet af... maar mensen zijn eraan bezig.. Ga voor meer info eens kijken op www.openlaserfrag.org -> wiki en irc zijn daar het drukst :)
Misschien wordt jij nog iemand die een bijdrage kan leveren ? Hoe meer mensen, hoe meer vreugd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Lijkt me wel handig om binnenkort wat af te spreken. Er is inmiddels internet in het pand dat ik beschikbaar heb, misschien even zo'n meeting ding van Erkens opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertJohan
  • Laatst online: 14-02 23:20
LauPro schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 18:38:
Lijkt me wel handig om binnenkort wat af te spreken. Er is inmiddels internet in het pand dat ik beschikbaar heb, misschien even zo'n meeting ding van Erkens opzetten?
misschien even zo'n meeting ding van Erkens opzetten?
call me stupid, wat is dat??
zo'n meeting ding van Erkens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

http://www.meeting-manager.nl/ ;) .

*done*

Inschrijven kan op http://www.meeting-manager.nl/174/

Geef even een gil als ik meer datums toe moet voegen.

edit: Check wel ff of je de juiste locatie kiest, of wijzig deze anders

[ Voor 83% gewijzigd door LauPro op 20-06-2007 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nocturno
  • Laatst online: 21-09 04:59
ik lurk hier lekker mee, jullie zijn goed bezig.
ik was net wat aan het gadget kijken enzag toevallig Dit
misschien ook leuk om als optie mee te nemen?

een schok als je geraakt word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPaul123
Nocturno schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 06:10:
ik lurk hier lekker mee, jullie zijn goed bezig.
ik was net wat aan het gadget kijken enzag toevallig Dit
misschien ook leuk om als optie mee te nemen?

een schok als je geraakt word?
En dan hebben dat een debiel die het maakt zichzelf elektrocuteert? Lijkt me niet ideaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Kan gevaarlijk worden, als je eens kijkt op die verpakken van die dingen zie je iets als 'niet gebruiken bij hartkwalen, een pacemaker etc'. Zo'n aandoening waar iemand nog nooit last van gehad heeft, maar er nu aan sterft.. toch niet zo ideaal :)
Maarja, wel tof ideetje :) misschien is een gigantische naald die je prikt beter :D zolang het niet te diep prikt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilBunny
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 16:25

evilBunny

*thump*

:) ik zoek een irc conversatie met Sprite
ik ben er om te helpen met de vm rommel , dus kom eens uit de flessen automaat heb er al een euro ingegooid

Nibble his fecking head off!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Stuur eens een pm op dit forum:) hij is vaak nogal actief in het 'el-kroeg'/'el-contest' topic..
Maar het is nogal moeilijk om hem te contacteren :D die jongen/man heeft precies nogal veel te doen :)
Alvast bedankt voor de hulp, ik denk dat sprite dat ook niet erg gaat vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorttracker
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2021
ghehe, en wij vertellen tegen evilbunny dat ie even een bericht op got moet plaatsen, dat is vaak genoeg om Sprite_tm weer eens op de irc te krijgen :)

Verder wil ik nog even een oproep doen aan mensen die C kunnen programeren, het worden er al meer, maar we hebben echt nog mensen nodig die goed C kunnen, wij zitten allemaal rond het beginners niveau en om Sprite_tm te helpen met zijn VM is toch echt meer kennis nodig.

Dus kom allen een keer langs op de irc (channel: #openlaserfrag)
Om op het irc kanaal te komen kan de OpenLaserFrag website gebruikt worden, onder het menu IRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelion
Er gebeurt echt niks meer op het forum :O :P

Kom eens op IRC kijken als het je boeit ;)

Gun-designs maken nu voortgang, zoals je hier ziet: Afbeeldingslocatie: http://olf.hbdeleeuw.nl/park-3d-set-small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Er zijn de laatste tijd maar weinig ontwikkelingen en persoonlijk vind ik dat jammer en wil graag proberen deze impasse te doorbreken. Naar mijn idee ligt dit aan de problemen die zich voordoen bij het ontwikkelen van het VM, zonder hier mensen op af te zeiken of als schuldige aan te wijzen, ik wil graag constructief bezig zijn.

Het VM ligt op dit moment geheel op de schouders van Sprite, maar deze heeft momenteel geen tijd / zin / whatever (maakt ook niet uit). Graag zou ik willen weten van Sprite of hij zich hier nog mee wil bezig houden. Inmiddels zijn er ook andere mensen die zich ook inhoudelijk met het VM bezig kunnen en willen houden en zouden graag hun visie en ideeën wat betreft het VM delen. Of als Sprite er geen zin meer in heeft laat het dan ook weten zodat de anderen zonder beperking aan de slag kunnen.

Hoewel ik zelf zeker de voordelen zie van een VM, vraag ik me af of we ons, voor dit moment, niet beter kunnen beperken tot een platform (PIC of AVR).

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Daarnaast zie ik de VM nu nog vooral op instructieniveau de zaak behandelen terwijl het script meer met objecten werkt. Ik heb dit al eerder aangekaart maar is nog niet echt een discussie over gekomen. Het lijkt me niet dat Sprite alleenrecht op de VM heeft, als je iets maintained dan moet je daar ook tijd voor vrij maken en anders geen maintainer worden natuurlijk.

Het beste lijkt me om een roadmap uit te zetten met de te ontwikkelen functies en daarmee verder te gaan. Het VM verhaal is zeker een goed plan, maar er zal nog wel even actief aan moeten worden gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Misschien dat we de meeting wat naar achteren kunnen verplaatsen, alle data die er nu op staan zijn bijna allemaal al geweest. Ik heb inmiddels wat minder tijd aan OLF kunnen besteden omdat ik nu ook werk heb (4 dagen in de week) en de vakantieperiode komt er binnenkort aan dus het zal waarschijnlijk wat rustiger aan lopen. Ik wil best nog wel meepraten maar ik weet niet precies wanneer de IRC-meetings precies zijn en of ik dan tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zal ik hier ook nog even mijn neus laten zien :) Het probleem is drievoudig: Ten eerste is de VM als zodanig best af maar heb ik geen idee hoe ik dat kreng het beste aan de randapparaten moet knopen; ik ben bang dat ik de foute beslissing maak en ons daar allemaal enorm mee inperk. Ten tweede heb ik de laatste tijd inderdaad weinig tijd en daarmee samenhangend weinig zin gehad om verder te proggen. Dat gaat de komende tijd nog wel even wat erger worden: ik heb deze week nog genoeg te doen, de week daarna zomerkamp van Scouting en de week daarna ga ik de Nijmeegse vierdaagse uit proberen te lopen. Daarna heb ik als 't goed is weer wat meer tijd, maar sta dus niet vreemd te kijken als je de eerstkomende 3 weken weinig meer van me hoort. Ten derde had ik d'r een beetje de pee in dat alle code tot nu toe uit mijn toetsenbord moet komen: hoewel de wil er onder deze en gene wel was, miste de ervaring een beetje. Dat laatse punt lijkt nu een beetje verlicht te wezen, gelukkig.

Wat jullie verder met mijn VM-code willen doen: sja, geef maar een gil. Ik zou mijn 'VM-guy-status' ook net zo graag aan iemand anders willen overleveren. On the other hand: als mensen ineens aankomen met libs die bijvoorbeeld het i2c-ish protocol wat we ontwikkeld hebben makkelijk aan te sturen laten wezen, of een lib waar een aantal high-level functies om wapens e.d. aan te sturen, ben ik natuurlijk de beroerdste niet om die even in de bestaande VM-code te integreren :)

LauPro: Voor zover ik het zie is die object-orient-ness van het taaltje meer syntactic sugar: je noemt toevallig je variabelen en methodes naar iets wat een punt erin heeft. Naar mijn mening is er geen enkele reden om de taal echt serieus compleet OO te maken, iteratief is genoeg. Hell, iets als gwbasic uit de jaren '80 zou al zat zijn lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Sprite_tm: Het is denk ik meer dat je eerder zelf betoogd hebt om een VM te maken en men nu een beetje aan het wachten is dat je dus woord bij daad voegt en iets werkend af levert :P .

Zoals het idee er nu bij staat zullen (bijna) alle devices gebruik gaan maken van de VM. Dat betekent dus een lock in de ontwikkelcyclus totdat dat gereed is. En dat is waar men een beetje op hamert. De hardware is inmiddels wel min of meer rond, maar je kan geen gun gaan testen als de uiteindelijke software nog niet werkt.

Je geeft aan de komende tijd geen tijd te hebben voor veel ontwikkeling, dat is op zich niet erg. Maar dat betekent wel dat als de rest verder wil dat men dus zelf actief verder zal gaan. En ik denk dat het feit dat er weinig is bijgedragen ook wel met de exclusiviteit te maken heeft deels.

Het gaat mij er verder niet zoveer om dat die scripttaal OO wordt (waar heb ik dat gezegd?), het is meer dat er op dit moment mijns inziens nog geen totaaltest is. Dus dat lijkt me ook wel prettig voor op een meeting. Dat we een compleet geheel werkend kunnen krijgen. Op het moment dat bijvoorbeeld 2 guns in concept vorm er zijn, dan nodigt het ook al een stuk meer uit om daarmee te werken.

De code die er nu bijvoorbeeld is voor de gun, die is gewoon keihard gekoppeld aan 1 bepaalde microprocessor. Dit zal (mocht alles VM moeten worden) dus nog worden omgebouwd als ik het goed begrijp.

Verder heb ik even wat datums toegevoegd, het was meer dat ik niet zo heel ver vooruit had gekeken.

Het lijkt me zeker zinvol om a.s. zaterdag (7de) bij elkaar te komen. Ik a.s. woensdag vast de faciliteiten in orde maken (wat UTP trekken, WiFi etc). Wat wel even bekeken moet worden of het ook haalbaar is om *een* vorm van een product te krijgen. Hetzij een simulatie op een PC, of een printje met wat sensors bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik kan er helaas de 7de dan niet bij zijn (dan heb ik bestuursvergadering van een fanclub) maar dan hoor ik wel wat er precies uit gekomen is.

Is het anders niet een idee om de VM een soort 'intermediate code' te laten draaien die wel op een hoger niveau functioneert maar nog niet 100% platform-onafhankelijk hoeft te zijn.

I2C functies hoeven niet per sé in de VM geintegreerd te worden. De meeste uC's hebben al I2C pinnen aan boord en het moet niet moeilijk zijn om een VM-instructie te maken die een I2C bericht op de bus zet. Voor andere toepassingen waar je geen uC met on-board I2C tot je beschikking hebt kun je eventueel nog iets anders verzinnen (bitbangen oid)

Voor de Personal Unit zou je eventueel nog kunnen kijken naar een Pico-ITX bordje. Dan kun je veel functies van de VM in high-level taal programmeren (sinds het grootste deel van de spellogica in de PU af zal spelen) en je een volwaardige processor voor alle spellogica tot je beschikking hebt -- achteraf bij het debriefen kun je SD-kaartjes gebruiken om de score bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het probleem is ook niet dat die VM niet afkomt; hell, er staat al een compleet werkende VM in de CVS. Het zijn de bindings met de rest van de hardware die het 'm doen; die zijn er nog niet. Waarom zijn die er nog niet? Onder anderen omdat er nog geen code is om de rest van de hardware aan te sturen: het enige wat er is zijn atm 2 drivers voor IR-ontvangst en -versturing. Doe es een gok wie die geschreven heeft :) Ik heb al vaak genoeg op IRC aangegeven dat het bijvoorbeeld wel erg practisch zou zijn om bijvoorbeeld een driver voor het OLF-protocol (die i2c-achtige dus) te hebben, wat wel door deze en gene half is opgepakt maar waar nog steeds geen nuttige code uitgekomen is. Er is geen enkele reden waarom deze code niet geschreven kan worden zonder enige VM-kennis, maar het gebeurt gewoon niet, en ik persoonlijk heb niet zo heel veel zin om ook nog es die code zelf te lopen te kloppen. Ook heb ik al een aantal keer aangegeven dat er nog een interface vanuit de VM naar de rest van de drivers moet komen: nou heb ik daar zelf nog niets aan gedaan, maar vanuit de groep word dat idee ook niet opgepikt. Ik heb het idee dat iedereen een beetje het afkomen van de VM als the process to end all processes ziet en daarom niets doet voordat de VM, plus alle interfaces naar de hardware toe, af zijn. Het probleem is echter dat de VM-code as is al compleet af is, maar ik geen drivers naar de hardware kan integreren als deze stomweg afwezig zijn.

Om deze hele rant samen te vatten: Als jullie drivers voor alle pruttel leveren, wil ik nadenken op een manier om het mooi met de VM te interfacen. Als jullie daar zelf ideeen over hebben, is dat zelfs nog beter. Als dat niet gebeurt, zitten we inderdaad in een deadlock, voor zover heb je helemaal gelijk.

En even omdat het misschien in tekst niet helemaal over komt: Ik ben nog steeds overtuigd van het feit dat dit project uit zal monden in goede code, nette pakken en leuke games. Ik denk dat er echter een gat zit tussen de manier waarop ik alles zie en waarop de rest het geheel zie, en daar irriteer ik me aan. Ik hoop iig dat het bovenstaande verhaal het een en ander duidelijk heeft gemaakt.

Stoney3k: Het is compleet niet nuttig om de VM-code 'niet helemaal CPU-onafhankelijk' te maken: je zult 'stuur een byte via i2c' toch ergens moeten vertalen naar 'zet dat op dat register, wacht op die bit, etc'. Dat kan je in de VM doen en in de C-code, die code moet hoe dan ook geschreven worden. Dan is het makkelijker om het meteen in C te doen, dan heb je namelijk platformonafhankelijkheid, en qua tijd en moeilijkheidsgraad boeit het toch niets. Pico-ITX en andere oplossingen ben ik tegen: we willen ook nog een portable oplossing hebben, en pico-ITX zal minimaal een loodaccu ofzo nodig hebben volgens mij :) Bovendien drijf je daarmee de prijs van het geheel enorm de lucht in. Maak het dan platformonafhankelijk: mensen die met een pico-ITX-bordje rond willen lopen, kunnen dat alsnog doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 03-07-2007 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

De vraag is even hoeveel mensen met gedegen kennis van C/ARM er op de meeting zijn. Het zou mooi zijn als we voor een groot deel de API naar de verschillende devices uit kunnen stippelen. Sowieso moeten denk ik de mensen van de verschillende teams even aangeven wat ze precies verwachten van de meeting en wat men wil gaan doen.

Verder twijfel ik niet aan de goede intenties, en natuurlijk zouden er meer mensen mee bezig zouden moeten zijn met de code zelf. Er is echter nog geen duidelijke architectuur ontwikkeld, denk zodra dat is neergezet dat het al veel vlotter zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Er is een meeting morgen, we houden in principe de dagindeling aan die op de Wiki staat. We beginnen wel een uurtje later, namelijk om 11:00u in Wageningen.

Een aantal mensen verzamelen rond 10:30-10:45 op Ede-Wageningen bij de taxistandplaats / ophaalpunt. Dit zijn er echter al 4 dus de auto met 5 zitplaatsen zit vol. Mocht je alsnog wel willen komen kan je met buslijn 86 naar Wageningen vanaf station Ede-Wageningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Hopelijk wordt er dan veel vordering gemaakt :) Passen jullie die wiki aan met nieuwe ideeen.. vooral de noob-dingen (protocol waar ik geen bal van snap hoort daar dus NIET bij :p) moet je erop zetten :D kan ik weer eens genieten van nieuw leesvoer:)

Veel suc6 morgen ;) hopelijk schieten de aanhangsels van de VM wat op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPaul123
Misschien was het even handiger een paar dagen van te voren aan te kondigen dat de meeting vandaag was, nu kan ik dus niet meer komen verdorie. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Ik vond het ook nogal uit de lucht komen vallen.. maarja, hopelijk komt er wat volk naartoe. en de volgende keer hopelijk Gluggie! want die is zeker belangrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Vanavond anders gewoon op IRC bijkletsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het is eigenlijk zo geweest dat iedereen die op IRC was dat heeft besloten. Daarnaast had ik eigenlijk afgelopen week nog eea willen voorbereiden maar dat was er helaas niet van gekomen, we hebben nu in ieder geval duidelijk wat we allemaal voor ogen hebben.

Wat mij betreft komt er op een termijn van 2 weken nog een meeting.

We hebben een roadmap uitgezet, die staat volgens mij wel op de Wiki of anders verschijnt die er binnen enkele dagen.

Ik ga me wat meer verdiepen in de omzetting van FragL (C) naar de virtual machine, er zal ook nog een virtual machine voor de PIC's moeten worden gemaakt. Voorlopig is besloten dat de virtual machine vooral op de Personal Unit komt te draaien, eventueel kan later naar keus ook op de andere onderdelen een virtual machine worden gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 08-07-2007 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Komen er op de wiki nog aanpassingen ? dingen die besproken zijn ?
Want het enige dat ik nu zie, is een hoopje C-programma's in een rar file.. is dat alles dat er gebeurt is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat staat toch in mijn laatste post? Even geduld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelion
komt er eigenlijk nog een meeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

tsjah :p als het een meeting is in een vliegtuig, kunnen we snel iedereen oppikken van z'n vakantiebestemming :p
Ik denk dat de activiteiten nu echt wel stil liggen zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
We moeten de boel langzaam maar zeker weer een beetje gaan opstarten.
Er is inmiddels een mailing list die werkt, zie de site voor meer informatie.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Hebben jullie al nagedacht waar je die mooie geluiden uit kunt halen?
De klik bij een leeg wapen...
Het schot
De hit
De herlaadactie
Etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

tsjah.. 1 of andere speaker, maar hoe kleiner ze zijn, hoe hoger het geluid dat eruit komt.
Dus, dat wordt ook nog een klucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
MAar die geluiden... (wavjes)
Waar sla je die op en hoe haal je ze op het juiste moment terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 14:52
mechanisch misschien? ik snap dat dat het designen en produceren van de wapens daar moeilijker van wordt, maar het wordt er wel veel realistischer van. Bijvoorbeeld een dikke springveer met aan één kant een behoorlijk stuk metaal die naar achter schiet als je de trekker overhaalt en ergens tegenaan klapt... et voila, terugslag met geluid en een realistisch gewicht.
Dit wordt natuurlijk wel moeilijk als je het gaat hebben over (semi)automatisch

[ Voor 3% gewijzigd door Grote Schurk op 15-08-2007 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Mjah, dat is echt niet haalbaar denk ik, dan moet je de halve mechanica van een geweer nabouwen. Ik zou het echt bij speakers houden, en die geluidjes die kan je wel op eeprom kwijt.. voor de rest weet ik het zelf ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Deze discussie is al eens eerder voorbij gekomen.

Mechanisch zie ik de geluiden nog niet gebeuren, voor automatische wapens gaat dat idd niet werken. Hoewel terugslag wel een leuk idee is, lijkt het me niet echt haalbaar. Je zou wel iets met een co2 patroon kunnen doen maar dan wordt je trigger wel weer een stuk lastiger.

Huidige systemen maken gebruik van ISD2560 chips. Helaas worden deze niet meer gemaakt (EOL) en zijn ze redelijk prijzig.
Het idee is, zoals Toke het ook meldde, geluiden te produceren met een normale uC (PIC of AVR oid) die de geluiden van een eeprom haalt, maar de precieze invulling is er nog niet. Ook het formaat wav, midi, mp3 oid van de geluiden staat niet vast. Als iemand daar ideeën voor heeft dan horen we het graag.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het leuke van mechanisch geluid maken is dat je ook nog een beetje terugslag kan realiseren. Probleem is wel dat je al snel met een fles perslucht aan het rondlopen bent dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Ik denk niet dat je dat voor het geluid moet doen, maar meer voor de terugslag. Geluid van metaal op metaal wordt ook niet echt iets moois.

Mijn zoektocht naar een vervanger voor de ISD-chips komt niet heel erg ver.
Onderstaande sites kunnen nuttig zijn maar daar heb je weer veel rand zooi voor nodig.
http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/eprom-sound.htm
http://web.telia.com/~u85920178/eprom/wave_00.htm

Die ISD-chips ook al zijn ze duur en worden ze niet meer gemaakt (ze zijn nog wel verkrijgbaar) lijkt een steeds beter alternatief.

Lekker belangrijk

Verwijderd

is dit iets om een wav file om te zetten voor naar een PIC?
http://www.romanblack.com/picsound.htm

het omzetten van de wav snap ik nog wel, maar hoe het in de PIC te krijgen is een tweede verhaal.
maar mischien hebben jullie wel iets aan de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
he dat ziet er idd wel goed uit ... alleen begrijp ik die asm ook niet helemaal die eruit komt, maar daar zijn andere mensen veel beter in. Dan hebben we aan 2 outputs genoeg en veel opslag natuurlijk.

Heb wat meer info gevonden over hetzelfde idee: http://members.home.nl/b.vandam/lonely/pagina47.html

[ Voor 20% gewijzigd door Scout77 op 17-08-2007 15:53 ]

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mogelijk goed nieuws, een vriend van mij is ook voorzitter van Stichting Embedded Systems te Eindhoven. Als alles een beetje goed gaat kunnen we hun hulp inschakelen, en hebben we in principe de beschikking over faciliteiten, software, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Maak je over het geluid maar geen zorgen ;) ik wil als de tijd daar is wel iets grappigs inelkaarfietsen met een attiny13, een SD-kaart en een speakertje. Ik zou ondertussen genoeg ervaring met sigma-delta-modulatie en aanverwanten moeten hebben om een halve wav-player inclusief klasse-D-converter te maken. Atm is het schrijven van modules voor de daadwerkelijke guts van het systeem echter belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Klasse D converter? Dus de luidspreker gewoon bit-banged aansturen met niet meer dan een powertorretje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
De grote vervanger van de 25xx serie van Winbond is de 4002 ISD series van Winbond.
Het idee van een onafhankelijke geluidsmodule zou ik zeker vasthouden.
Als je geluiden genereerd uit je PIC met aangekoppeld SD geheugen, gaan de geluiden ten koste van andere zaken. Dus geen mooi schotgeluid wanneer je PIC met een ander deel van zijn programma bezig is.

Ik heb alwel gekozen voor de 4002 omdat dat tegenwoordig het paradepaartje van Winbond is en volop te verkrijgen is.
Daar komt bij dat hij met zijn 2 minuten voor ca 10 euri en gemakkelijke aansturing via SPI protocol uit de PIC controler, een losse Atiny-met-geheugenmod ver achter zich laat. In mijn beleving tenminste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Hey Gluggie! het is een lange tijd geleden dat we nog iets van jou gehoord hebben!
Heb jij nog iets van vorderingen gemaakt ?

Het hele project staat wat stil, omdat we geen mensen hebben om eraan te werken! Het voordeel is dat er al wat van de code aanwezig is, maar we hebben de overige code nog nodig!

Als er mensen zijn die nog willen deelnemen: openlaserfrag.org daar zit vaak iemand op IRC, anders kan je eens rondkijken op de wiki, je inschrijven op de mailinglijst of een post zetten op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPaul123
Nee, ik heb het de laatste tijd vrij druk met andere dingen maar over een tijdje (paar maanden?) is dat voorbij dus dan kan ik weer met OLF verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Fantomaz schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 18:48:
De grote vervanger van de 25xx serie van Winbond is de 4002 ISD series van Winbond.
Het idee van een onafhankelijke geluidsmodule zou ik zeker vasthouden.
Als je geluiden genereerd uit je PIC met aangekoppeld SD geheugen, gaan de geluiden ten koste van andere zaken. Dus geen mooi schotgeluid wanneer je PIC met een ander deel van zijn programma bezig is.

Ik heb alwel gekozen voor de 4002 omdat dat tegenwoordig het paradepaartje van Winbond is en volop te verkrijgen is.
Daar komt bij dat hij met zijn 2 minuten voor ca 10 euri en gemakkelijke aansturing via SPI protocol uit de PIC controler, een losse Atiny-met-geheugenmod ver achter zich laat. In mijn beleving tenminste. :)
Depends; als je het vanuit een enkele PIC die het complete systeem aanstuurt zou zien zou je inderdaad kunnen denken dat de rest van de software met het geluid zou kunnen interfereren. (Wat overigens absoluut niet hoeft: dmv interrupts kan je een uC makkelijk meerdere zaken tegelijkertijd laten doen.) Het ontwerp van OLF is echter bus-gebaseerd: je kan dus gewoon een geluidsmodule maken met daarop een AVR/PIC met een SD-kaartje en die gewoon op een uitbreidingsgat van je main-unit zetten. Afaik is een AVR+SD-kaartje tegenwoordig nog steeds goedkoper en beter verkrijgbaar dan een 4002 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je ook ipv avr+sd card, ook uitgaan van PIC+sd card?
sorry niet zo goed gelezen.
ik kijk nog regelmatig op de openlaserfrag site's maar inderdaad helaas weinig aktie.
Wat betreft het meehelpen voor ontwikkelen van de code, wat is hier voor ervaring voor nodig?
Ikzelf heb er helaas geen kaas van gegeten, maar is zoiets moeilijk te leren?
En waar kun je dat ergens op internet leren dan?

want er is toch al wel bekend hoe het systeem moet gaan werken, en welke bit's en byte's er
verstuurd moeten worden, het loopt alleen vast op het programmeren van deze dingen?

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2007 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
@gluggie, We zitten een beetje vast op die I2C op dit moment. Als we software willen klussen dan is het handig om een prototype te hebben van de hardware. Grote vraag is nu alleen of we dus die I2C kunnen gebruiken. Fransfrans zegt dat het kan maar de eerste I2C verbinding over een krulsnoer moeten we nog zien. Is er voor ons en mogelijkheid om moet fransfrans in contact te geraken?

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

I'm listening.....
Wat wil je graag weten over I2C over langere kabels?
Ik zou zeggen:
1) Probeer het gewoon
2) Werkt het niet probeer af te sluiten met een lage weerstand (100 tot 1k Ohm) aan twee kanten
3) Lagere bitrate

groeten fransfrans

(volgens mij had ik fransfrans al een keer aangevraagd, maar ik ben m'n wachtwoord kwijt ;) )

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nope, fransfrans is op dit forum iemand anders.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:30:
I'm listening.....
Wat wil je graag weten over I2C over langere kabels?
Ik zou zeggen:
1) Probeer het gewoon
2) Werkt het niet probeer af te sluiten met een lage weerstand (100 tot 1k Ohm) aan twee kanten
3) Lagere bitrate

groeten fransfrans

(volgens mij had ik fransfrans al een keer aangevraagd, maar ik ben m'n wachtwoord kwijt ;) )
Hee, is dit de Frans die ik denk dat het is, werkzaam bij NXP Semiconductors in Nijmegen en toevallig ook voorzitter van de Dutch Time Travellers Association? ;)

Edit: Laat maar zitten. Ben bang dat onze Blaidd Dwrg niet hier op het forum aanwezig is, al zou hij ons meer dan genoeg kunnen vertellen over I2C...

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 13-09-2007 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Al enige tijd volg ik dit projectjemet enige interesse. Ik zie de laatste tijd niet veel meer gebeuren. Betekend dit dat dit project is gestrand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox

Phalox

Solar Powerrrd

Spijtig genoeg draait de 'productie' op een zeer laag pitje. we zitten een beetje vast met de communicatie tussen de verschillende hardware onderdelen.
En de mensen die er aan bezig zijn, geraken niet veel verder.

We zouden nog wat nieuw volk kunnen gebruiken :) hopelijk komt dit project ooit nog tot de finale fase!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
Stil staan doen we nog niet ... momenteel ben ik aan het kijken naar CAN ipv I2C voor de communicatie tussen de verschillende onderdelen (multi master ipv single master). Dat draadje loopt / liep op circuitsonline.net nu weer rustig aangezien we nu moeten gaan kijken hoe we dat gaan verwerken in ons systeem.

/typo

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Uhmm.. ik lees iets over I2C over lange afstand... voor een apparaat op m'n werk hebben we gebruik gemaakt van philips i2c buffer chips. Hiermee kan je i2c verlengen tot wel 300 meter (theoretisch), maar met utp kabel hebben we tot 50 meter getest, en dat werkte prima!
Chip: P82B715PN I2C

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPaul123
Jongens, goed nieuws!

1. Ik kan weer bezig met het project.
2. Er komt vanavond een groep Duitsers (12 man heb ik begrepen) op IRC die graag mee willen doen en die al bezig zijn prototypes na te maken van ons. Dus vanaf ongeveer 19:00 - komt allen.

Groeten Jan Paul
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste