Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.984 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57
Deel 7 van de "Solo testcasefoto's - om van te leren" alweer.
Voorgaande delen:
Solo testcasefoto's - om van te leren
Solo testcasefoto's - om van te leren (deel 2)
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 3
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 4
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 5
Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 6

Zoals altijd wat puntjes om op te letten, lees ze (weer) even door.

Het doel van dit topic:

Van elkaars tips, fouten, goed gelukte dan wel mislukte technieken etc leren. Ben je een beginnende fotograaf en heb je net 1 foto waarvan je denkt: ik wil hem laten zien en weten wat ik kan verbeteren, dan ben je in dit topic op de juiste plek. Dat houdt echter niet in dat het een stortplaats is voor elke foto die je maakt ;)

Een paar simpele regels om dit topic leuk en leerzaam te maken en te houden:

1. 1 foto per post, van goeie technische en/of originele/creatieve kwaliteit. Ook al heet dit 'testcasefoto's' en niet 'showcasefoto's', dan nog wordt er natuurlijk een bepaalde minimale fotografische kwaliteit verwacht, anders is het vrij zinloos om de zoveelduizendste foto van iets te posten ;)
2. Als je commentaar geeft op een foto: onderbouw het! Daar heeft degene die de foto post meer aan dan "moooi!" of "het ziet er niet uit!". Zeker in dit topic is commentaar superbelangrijk, dus zowel fotografen als critici: doe je best!
3. Post niet teveel foto's van jezelf achter elkaar binnen een kort tijdsbestek: geef anderen ook 'de ruimte' om te posten en commentaar te ontvangen/geven.
4. Hou rekening met de layout: 600 pixels breed max voor een thumb met (eventueel) link naar origineel van groter formaat. Te grote foto's zullen getrashed worden. Heb je een panorama: doe hem dan als link in dit topic.

Veel plezier.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Plaatje linkje, want resizen is schijnbaar te veel werk :(
img
Aikon schreef op maandag 12 maart 2007 @ 20:22:
@Trubo: Zou wat v/d bovenkant afhalen en misschien wat v/d onderkant. Verder erg mooie foto :)

[afbeelding]
Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.erikkok.nl/div/07/05.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Floor-is op 13-03-2007 22:53 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:50
Verder mooie foto, echter jammer van dat kleine onscherpe knietje? rechtsonderin.
Verder goed foto! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 06:51
Ik heb afgelopen zaterdag een bezoekje aan Hessing gebracht en de volgende foto geschoten welke ik wel wat vond hebben:

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/133/417665586_e6b2793f8d.jpg?v=0

Meer foto's die ik daar gemaakt heb kun je vinden op mijn blog

@ajhaverkamp: Mooie foto. Lekker scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Tomino schreef op maandag 12 maart 2007 @ 21:20:
[...]
Verder mooie foto, echter jammer van dat kleine onscherpe knietje? rechtsonderin.
Verder goed foto! :)
Thnx, is geen knietje, maar de bovenkant van deze: Klikkerdeklik
Jonkie van 20 juli 2005. Dat is de oudere zus van deze, dat is Yaki van 11-01-2007

[ Voor 15% gewijzigd door ajhaverkamp op 12-03-2007 21:31 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@ ajhaverkamp,

Lekkere foto, mooie DOF, lekker scherp en goede blik van die aap :) Compositie vind ik wel wat minder, maar ik weet de omstandigheden natuurlijk niet, ik zou alleen wel ff dat been hoofd dr af croppen (of wegsoepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:08
Zonsondergang op Ameland. Een licht herziene versie van een eerder geposte plaat (alhoewel het eigenlijk een andere plaat is die ik net wat anders bewerkt heb). Hier lag de tak overigens ook wat minder op de horizon). (relonky in "Solo showcasefoto's, om te bewonderen | ..."

Afbeeldingslocatie: http://www.wisselwerking.nl/upload/ameland-zonsondergang4.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door wisselwerking op 12-03-2007 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilovetechno
  • Laatst online: 11-09 06:51
relonky schreef op maandag 12 maart 2007 @ 22:41:
Zonsondergang op Ameland. Een licht herziene versie van een eerder geposte plaat (relonky in "Solo showcasefoto's, om te bewonderen | ..."

[afbeelding]
Retevette plaat zeg. Mooie kleuren! Mooie compositie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
ilovetechno schreef op maandag 12 maart 2007 @ 22:51:
[...]

Retevette plaat zeg. Mooie kleuren! Mooie compositie. :)
dat laat wel heel goed zien wat je met een beetje fotoshoppen allemaal kan bereiken...

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@basiep: de kleurwijzigingen zijn niet in Photoshop gedaan maar met Bibblepro (dus RAW bewerking). Maar het komt natuurlijk op hetzelfde neer. De oorspronkelijke versie is natuurgetrouw(er).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ajhaverkamp
Heel mooi, die blik van die aap :') prachtig. Goeie DOF en in mijn ogen niks mis met de compositie
@Relonky
De tak komt er bij de herziene versie wel mooier uit, maar de lucht vond ik eerlijk gezegd bij de niet bewerkte versie wat sprekender :).

Ik plaats ook maar weer eens een foto. Deze heb ik gemaakt tijdens 'Rockslag' een bandwedstrijd hier in Gorinchem. Over het algemeen komt daar geen muziek die ik leuk vind, en ook deze keer was 't weer niks. Maar gelukkig had ik mijn camera bij me en kon ik wat foto's maken!
Is op ISO1600 gemaakt (vandaar de wat aanwezige ruis) want de lichtomstandigheden waren verschrikkelijk...

Afbeeldingslocatie: http://www.shootnshop.nl/pictures/foto4973.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ruis dat in foto's aanwezig is vind ik meestal niet storend, omdat detail wel behouden blijft. Bij deze foto is ruis echt wel storend geworden en worden de lampen eerder vlekken (vast niet alleen door ruis gekomen, what happend here?)....
Compositie, ja die vind ik wel redelijk, een mooi belichte foto zonder ruis met deze setting was vast mooi geweest :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 00:02:
Is op ISO1600 gemaakt (vandaar de wat aanwezige ruis) want de lichtomstandigheden waren verschrikkelijk...
"Wat", dat is wel een beetje een understatement. Techniek mag zeker ondergeschikt zijn aan het onderwerp, maar in dit geval stoort het wel erg hoor.
Kijk eens naar NeatImage, en kijk dan of je met de Shadow/Highlights functie van bv Photoshop iets meer licht op de juiste plaatsen in de foto kunt krijgen.
Want het moment is zeker lekker vastgelegd!

Wat ik af en toe zou willen doen om een beetje meer licht te krijgen! Daar doe je vaak met een andere lens of flitser helemaal niks aan.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
relonky schreef op maandag 12 maart 2007 @ 22:41:
Zonsondergang op Ameland. Een licht herziene versie van een eerder geposte plaat (alhoewel het eigenlijk een andere plaat is die ik net wat anders bewerkt heb). Hier lag de tak overigens ook wat minder op de horizon). (relonky in "Solo showcasefoto's, om te bewonderen | ..."

[afbeelding]
Nice, lekkere kleuren :)
Heb je het origineel nog? Zou het even willen vergelijken wat je er allemaal aan gesoept hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
@ilovetechno: De foto is wel leuk, maar er schort imho e.e.a. aan, zo voegt het witte vlak rechts niets toe en vind ik de persoon die de auto bekijkt ook maar lastig ;)

@Relonky: lekkere kleuren, wel jammer dat de boomstam enigzins soft aandoet.

@ArpieRS: Lekkere foto en érg lekkere bewerking, de ruis voegt hier echt iets toe. Wel jammer dat de microfoon zo hoog staat, maar dat zijn dingen waar je vaak geen invloed op hebt :)

overall wordt er weer een lekker niveau neergezet in dit nieuwe topic, let's keep it up ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 13-03-2007 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen weekend deze foto gemaakt. Ik vind het zelf een mooie foto, alleen jammer dat de meeuw niet helemaal scherp is. (500mm is moeilijk stil te houden vind ik)
Afbeeldingslocatie: http://ohmygot.w00ter.net/IMG_3860_klein.jpg

@ ilovetechno: Waarom heb je juist deze foto gekozen? Op je blog staan imho mooiere foto's dan deze. Ik vind dat de horizontale en diagonale lijnen de aandacht te veel afleiden van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even off-topic, maar Floris, zou jij in de deel 6 nog een linkje kunnen aanmaken naar deze nieuwe deel 7. Deze mis ik namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Laatst online: 06-03 17:11
Tijdje terug op een mooie dag deze flinke jongen op de foto gezet.
Ik vind dat het schaap (ram) zelf iets lichter had gemogen maar aangezien ik het beest
niet kon verslepen is dat niet gelukt :+ Qua achtergrond kleuren ben ik erg tevreden.

Bewust op 18mm geschoten voor de vervorming, ziet er bij zo'n foto wel leuk uit :) (aldus Crijnn)

Afbeeldingslocatie: http://img204.imageshack.us/img204/6554/scaapxs4.jpg
camera: Nikon d70s + kitlens
diafragma: F/3,5
sluitertijd: 1/400 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@w00ter kab00ter: je geeft zelf al aan dat de meeuw niet echt scherp is, verder vind ik hem compositioneel niet echt geweldig. Als je de vogel meer links in de foto zet vliegt hij de foto in, en dan voegt het ook al een hoop toe dat de vogel van achteren is gefotografeerd.

@Crijnn: Tja, hoeveel moeite heb je gedaan voor de compositie? Ik kan eigenlijk weinig vinden dat er wél klopt aan de foto. Je schaap staat in de schaduw, je achtergrond (die al onrustig aandoet) is juist overbelicht door de zon, het hek zit op ooghoogte van het schaap en het schaap staat er ook niet helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 10-09 20:14
@ilovetechno: Idee is aardig maar het licht binnen is dusdanig dat het een zoekplaatje is geworden.

@relonky: Erg mooi maar de kleuren zijn dusdanig dat ik het niet geloofwaardig vind als zijnde Ameland.

@Crijnn: De vervorming werkt wel. Was er licht op de schapekop geweest en minder op de achtergrond dan was het nog wel wat geweest.

Zelf dit weekend dit geschoten:
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/186/416438967_cf9df35af3.jpg

Stonden dranghekken vrij dicht om de kist heen zodat ik zelfs op 18mm niet verder kwam dan dit.

Ben zelf wel te spreken over de belichting. Bewust centrum metering op het meest reflecterend deel van de romp gedaan. Geeft voor mij een aardig retro gevoel en doet me denken aan de vliegtuig dia's die ik me herinner van m'n jeugd in de jaren 80.
Zit nu alleen nog te dubben over die dingen onder het vliegtuig. Zal die antenne mast wel weghalen maar weet niet goed wat ik zal doen met die rode "Remove before flight" hoes onderaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Wijnands op 13-03-2007 13:53 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Laatst online: 06-03 17:11
@ RedXrad

Goeie kritiek. Mag wel iets minder negatief want zo wordt ik depressief :P Het is om van te leren dus om ook motiverend over te komen moet je ook wat leuks zeggen ;)
Maar goed...

Schaap stond inderdaad in de schaduw. Zal ie wel lekker koel gevonden hebben. Echt bewegen
wilde ie niet dus echt veel aan de compositie kon ik niet doen, tenzij ik alleen zijn kont erop had willen zetten. Ben later nog een keer terug geweest maar toen stond ie nog steeds op dezelfde plek |:(
Dom beest! :+

Inderdaad jammer dat het schaap er niet totaal op staat. Of ik moet een uitsnede maken.
Over de achtergrond ben ik wel tevreden, alleen die hooiberg boven zijn kop is niet zo mooi. Wat bedoel je met dat hek en oog hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Crijnn schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:14:
@ RedXrad

Goeie kritiek. Mag wel iets minder negatief want zo wordt ik depressief :P Het is om van te leren dus om ook motiverend over te komen moet je ook wat leuks zeggen ;)
Maar goed...
Tja, ik bedoelde het niet negatief, dan geef ik gewoon geen commentaar :) Ik ben wel direct... ;)
Schaap stond inderdaad in de schaduw. Zal ie wel lekker koel gevonden hebben. Echt bewegen
wilde ie niet dus echt veel aan de compositie kon ik niet doen, tenzij ik alleen zijn kont erop had willen zetten. Ben later nog een keer terug geweest maar toen stond ie nog steeds op dezelfde plek |:(
Was dat het enige schaap in de omgeving? ;)
Inderdaad jammer dat het schaap er niet totaal op staat. Of ik moet een uitsnede maken.
Over de achtergrond ben ik wel tevreden, alleen die hooiberg boven zijn kop is niet zo mooi. Wat bedoel je met dat hek en oog hoogte?
De berg hooi is inderdaad één van de storendste aspecten in je achtergrond. Het hek 'snijdt' als het ware het schaap door de ogen, wat de foto een erg rommelige indruk geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:55

Sharky

Skamn Dippy!

er mist wat contrast, hij heeft schaduw in z'n ogen en z'n shirt clipt maar ik ben niet ontevreden.

Afbeeldingslocatie: http://caustics.gotdns.com/zooi/got/foto/ranjit01.jpg

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik mis wel een beetje zijn ogen, verder best een mooie plaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@sharky: nette plaat. De zwart-wit omzetting vind ik niet helemaal lekker geslaagd (maar dat is ook vrij lastig en erg afhankelijk van je eigen voorkeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik heb al een tijdje een 70-300 APO in mijn tas zitten, puur voor de 'macro's' (eigenlijk close-ups). Omdat het ding me verder eigenlijk helemaal niet kan boeien ben ik eens naar buiten gegaan om te kijken of ik niet gewoon macro kan schieten met mijn 80-200, en dat beviel bíjzonder goed...

Afbeeldingslocatie: http://www.redxrad.nl/GoT/images/fotos/DSC_7800t.jpg
Uiteraard klikbaar voor groter

Voor de geïnteresseerden, de exif staat erin. De foto is enkel geresized, niets gecropped or whatsoever :)

edit: Sharky, ik zou iets meer contrast toevoegen. Het is een kwestie van smaak, dus trek je er vooral niets van aan als je het niets vindt, maar ik zou hem toch iets meer curve geven. Het hoeft imho niet eens 100% zwart en wit te zijn, maar hijs nu wel erg grijs.

Voor de rest erg lekker :)

[ Voor 22% gewijzigd door Henk op 13-03-2007 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi! Goed kleuren werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Sharky schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:36:
er mist wat contrast, hij heeft schaduw in z'n ogen en z'n shirt clipt maar ik ben niet ontevreden.

[afbeelding]
Ik vind 'm juist door het lage contrast nogal soft overkomen. Pose is wel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Afbeeldingslocatie: http://i170.photobucket.com/albums/u263/PatJuh-nl/Springtime%202007/th_RadiantFlower.jpg
*Klikbaar voor groot*

Een kleine test van mijn kant :). Zelf vind ik deze wel aardig gelukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Laatst online: 09:41
Hierbij mijn vuurdoop in deze thread ;)

Vorige week heb ik deze foto gemaakt en ik ben benieuwd naar de comments.
Het enige wat mij een beetje stoort zijn de vrachtwagens, maarja, het kanaal lag nou eenmaal naast de snelweg.

Afbeeldingslocatie: http://matsimitsu.nl/images/dump/2007-03-09_thumb.jpg

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RedXraD schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:14:
Ik heb al een tijdje een 70-300 APO in mijn tas zitten, puur voor de 'macro's' (eigenlijk close-ups). Omdat het ding me verder eigenlijk helemaal niet kan boeien ben ik eens naar buiten gegaan om te kijken of ik niet gewoon macro kan schieten met mijn 80-200, en dat beviel bíjzonder goed...

[afbeelding]
Uiteraard klikbaar voor groter

Voor de geïnteresseerden, de exif staat erin. De foto is enkel geresized, niets gecropped or whatsoever :)

edit: Sharky, ik zou iets meer contrast toevoegen. Het is een kwestie van smaak, dus trek je er vooral niets van aan als je het niets vindt, maar ik zou hem toch iets meer curve geven. Het hoeft imho niet eens 100% zwart en wit te zijn, maar hijs nu wel erg grijs.

Ik vind de vlinder er niet heel bijzonder opstaan, maar de bloemen eromheen en de kleuren vind ik wel erg mooi. Geslaagde foto met lekker warme kleuren, zonder dat wit verloren gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Redxrad,Nomad,ajhaverkamp

Bedankt voor de reactie's. Ik zal binnenkort wel eens kijken of ik nog wat met shadowhighlights kan gaan spelen en een heel klein beetje neat image (over 't algemeen vond ik de ruis zelf niet zo extreem storend en vind het effect van neat image niet altijd even mooi (maar dat kan ook aan het feit liggen dat ik er waarschijnlijk niet eens mee om kan gaan :P).
En @ Nomad, ja de lampen lijken op vlekken, maar dat komt niet alleen door de ruis, de rookfilter die 'de band' erg interessant vond zorgt er ook een beetje voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RedraxD: Een hele mooie foto genomen met de "verkeerde" lens. De bokeh van deze lens (iig in dit concrete geval) geeft scherpe lijnen ipv een rustig dof effect. Daardoor komt de foto heel onrustig over terwijl dat helemaal niet terecht is. Vandaard dus dat ik zeg "verkeerde" lens. Was de bokeh wel mooi geweest dan was het een prachtfoto.

Ik doe weer eens een poging.

Niets aan gecropt (ben op composities aan het oefenen), qua bewerking alleen brightness/contrast en sharpening. Deze versie is iets oversharpened (imo) maar dat is de schuld van flickr.

De foto is niet geposeerd, vandaard de ietwat vervelende achtergrond, al compenseert de bokeh dat mijns inziens nog redelijk.

Ik ben zelf vooral tevreden over de compositie en de belichting (geen overbelichting in gezicht, iets dat ik in bijna al mijn andere portretten wel heb).

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/175/414509906_a6d8bb9275.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

jammer dat haar hele hoofd er niet op staat...

en ik word afgeleid door dat goude figuurtje en de handzeep op de achtergrond :P maar dat zal wel aan mij liggen :P...

voor de rest goede pic imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Pat-Skim schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 18:32:
jammer dat haar hele hoofd er niet op staat...

en ik word afgeleid door dat goude figuurtje en de handzeep op de achtergrond :P maar dat zal wel aan mij liggen :P...

voor de rest goede pic imho
Veel portret foto's bevat niet het hele hoofd, dus dat is geen goed commentaar. Vaak geef je een crop die zo is dat je weet waar het hoofd eindigt en waar ook het voorhoofd eindigt, zonder het allemaal te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Voor degene die in Noord-brabant wonen, de zonsondergang is hier érg mooi! :9~

Dus misschien en tip voor de mensen die even wat foto's willen schieten? :)

Never mind, :z zon is al onder :>

[ Voor 19% gewijzigd door Tomino op 13-03-2007 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een tip? Statief pakken, schieten met exposure-bracketing zodat je in Photoshop zowel de donkere als de lichte delen netjes belicht kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

nomad85 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 18:42:
[...]

Veel portret foto's bevat niet het hele hoofd, dus dat is geen goed commentaar. Bijna altijd geef je een crop die zo is dat je weet waar het hoofd eindigt en waar ook het voorhoofd eindigt, zonder het allemaal te laten zien.
hier vind ik het wel jammer omdat d'r haar er dan niet helemaal mooi opstaat... Maar al goed het zal ook wel voorkeur zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Pat-Skim schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 19:17:
[...]

hier vind ik het wel jammer omdat d'r haar er dan niet helemaal mooi opstaat... Maar al goed het zal ook wel voorkeur zijn :).
Ben het wel met je eens dat het hier niet zo mooi is, als je boven zo krap kadert dan moet je dat beneden ook doen. Niet zo dus. Maar geen hele slechte plaat, maar helaas wel behoorlijk verscherpt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

relonky schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:48:
@sharky: nette plaat. De zwart-wit omzetting vind ik niet helemaal lekker geslaagd (maar dat is ook vrij lastig en erg afhankelijk van je eigen voorkeuren).
Ben ik met je eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

relonky schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:48:
Nu ik het op een ander scherm zie, ziet het er inderdaad minder geslaagd uit. Het is btw een duotone en eigenlijk dus geen z/w :)
RedXraD schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:14:

klopt. Maar de primaire kleur van de duotone had ook wel wat lichter mogen sowieso.

[ Voor 57% gewijzigd door Sharky op 13-03-2007 19:33 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crijnn schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:14:
"De situatie was niet anders" is wat mij betreft geen excuus om dan maar een minder mooie foto als mooi te beschouwen. Dat zie ik hier wel vaker voorbij komen.
Soms heb je gewoon een geweldig idee voor een foto, maar zijn de omstandigheden zo slecht dat het gewoon niet gaat lukken. Jammer dan, maar dat maakt de foto niet mooier dan hij is.
Maar dat is mijn mening maar.

@Skin: ik stoor me niet aan het niet volledige hoofd. Wel vind ik het goudkleurige op de kleding afleidend, misschien kan je dat wat minder fel maken. De ogen vind ik erg goed en helder uit komen. De achtergrond vind ik niet echt storend, hoewel het aan de rechterkant wel wat fel is.

@messi: mooie foto. De wolken voorkomen dat het een saai blauw vlak wordt. Ik denk dat hij weleens beter had kunnen zijn als de horizon niet in het midden maar op 1/3 of 2/3 stond. Meestal probeer ik beide bij dergelijke shots (dus 1 met meer water en 1 met meer lucht) en kijk ik achteraf welke het mooiste is. Het blauwe in de lucht dichter naar de horizon lijkt ook wat fletser te worden, misschien was het mooier als dat minder was.

Eentje van mij van vandaag, een van de eerste keren dat ik me aan dit soort foto's waag:
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/183/420260320_9836f6d522.jpg

Net buiten Amsterdam CS. Zwart/wit is op de camera gedaan. Ik heb er een hele lichte blauwe tint aan gegeven, dat leek iets mooier om het kouder over te laten komen. Verder niet bewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste foto die ik hier neerplaats. Genomen met een Canon Eos 350d aan de Schelde in antwerpen.

Afbeeldingslocatie: http://img361.imageshack.us/img361/9571/1280307174dn5.jpg

Stoort het dat de persoon er niet helemaal opstaat? Had ik de horizon wat rechter moeten zetten hoewel dit volgens mij niet echt stoort omdat dat gedeelte toch wazig is?

Kritiek is welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 22:02:
Eerste foto die ik hier neerplaats. Genomen met een Canon Eos 350d aan de Schelde in antwerpen.

[afbeelding]

Stoort het dat de persoon er niet helemaal opstaat? Had ik de horizon wat rechter moeten zetten hoewel dit volgens mij niet echt stoort omdat dat gedeelte toch wazig is?

Kritiek is welkom
Ondanks dat dat de horizon wazig is, moet deze wel recht staan imho. Tenzij een scheve horizon iets toevoegt aan de foto uiteraard, maar dat vind ik hier niet het geval.
Verder vind ik de uitdrukking van je model nogal nietszeggend. Een portret is meestal veelzeggender als je de ogen kunt zien van je onderwerp. In dit geval had je dan iemand-starend-in-de-verte gehad bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 22:02:
Mij stoort wel dat het gezicht erg onscherp lijkt. De horizon is niet erg wat mij betreft. Of het beter zou zijn als de persoon er helemaal op staat vind ik lastig te zeggen. Naar mijn gevoel is het stukje rechtsonder tussen zijn benen een en al blown highlight. Dat stoort mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@usrbin: dank voor je commentaar op mijn foto. Ik moet zeggen dat ik je foto heel erg geslaagd vind qua dieptewerking (de steeds heiiger wordende achtergrond). Het moment is goed getroffen (lichaamshouding van de man) maar er is 1 ding wat ik me afvraag. Ik heb het gevoel dat de foto krachtiger was geweest in portrait mode, waarbij de man er wel helemaal op had gestaan. Mede omdat de fietsen er nu ook half opstaan. Maar nogmaals, een geslaagd experiment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 14:50

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Nog eens een keer een foto van mij. Wat vinden de tweakers ervan?
Zal morgen ook ff commentaar geven op voorgangers :)

Afbeeldingslocatie: http://www.euren.nl/pic/_DSC9351-Edit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img354.imageshack.us/img354/4692/straatbwiz0.jpg

Vandaag deze plaat gemaakt op straat.
Jongens die op hun eigen manier van de mooi dag genoten.

Wat vinden jullie ervan?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Hurricane schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 22:37:
Nog eens een keer een foto van mij. Wat vinden de tweakers ervan?
Zal morgen ook ff commentaar geven op voorgangers :)

[afbeelding]
Ik kan heel lang naar zo'n foto kijken. Fototechnisch weinig op aan te merken. Qua compositie ook niet, al ben ik misschien dus wel enigzins bevooroordeeld omdat ik het gewoon een superstoer beest vind. Heb je geen close-up van de kop?

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:03:
Vandaag deze plaat gemaakt op straat.
Jongens die op hun eigen manier van de mooi dag genoten.
Waarom zo ontzettend geel?

@Hurricane: erg mooi. Als je toch iets wil horen, de borst is een beetje donker misschien. Maar het stoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 14:50

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Timlog schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:05:
[...]

Ik kan heel lang naar zo'n foto kijken. Fototechnisch weinig op aan te merken. Qua compositie ook niet, al ben ik misschien dus wel enigzins bevooroordeeld omdat ik het gewoon een superstoer beest vind. Heb je geen close-up van de kop?
Hier een crop van dezelfde foto. Foto was al genomen op 250mm uit de hand. Dus kon hem helaas niet veel dichterbij halen.

Afbeeldingslocatie: http://www.euren.nl/pic/_DSC9351-Edit-crop.jpg

@Usrbin
Hij is daar wat donkerder omdat er weinig licht op viel. Kan het misschien wat ophalen in PS maar vond het er zo wel goed uitzien.

[ Voor 20% gewijzigd door Hurricane op 13-03-2007 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:12:
[...]

Waarom zo ontzettend geel?

@Hurricane: erg mooi. Als je toch iets wil horen, de borst is een beetje donker misschien. Maar het stoort niet.
Heb even de BW-versie erop gezet. Ik vond het op het 2e gezicht ook iets te extreem :).

Wat vind je van de setting/foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:52
Hurricane schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:16:
[...]

Hier een crop van dezelfde foto. Foto was al genomen op 250mm uit de hand. Dus kon hem helaas niet veel dichterbij halen.

[afbeelding]

@Usrbin
Hij is daar wat donkerder omdat er weinig licht op viel. Kan het misschien wat ophalen in PS maar vond het er zo wel goed uitzien.
Ik vind het echt een hele mooi foto. Mooi detail vind ik dat het oog getekend lijkt. Dat komt met name denk ik door de glinstering die nog mat is.

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain N
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2024

Captain N

Back in NL. T_T

@Arpie_RS: Ik vind de ruis juist weer niet storend. Het geeft wel een leuk effect bij de lampen, alsof er een soort vlammen uit de lampen spatten. Ook geeft het weer het idee dat het een rockconcert is waar ook daadwerkelijk mensen heen zijn gegaan (hetzij sigarettenrook, hetzij rookmachine), en niet een oefeningetje ergens in een klein studiootje.

@RedXraD: Echt een prachtige foto, vooral vanwege de kleuren. Een dagpauwoog (toch?) is al een prachtige vlinder, met het mooie wit, zwart en bruin-rood. Maar deze kleuren vind je nu ook terug in de bloesem (wit), takken (zwart) en blaadjes (bruin-rood). :)

@Transfusion: Hij had denk ik beter op zo'n bruin paaltje kunnen gaan zitten. Dat stukje wit bij z'n kruis doet echt pijn aan je ogen zo fel is het.

Specs: NES | M82 | (T)FC | SNES | BS-X | VB | N64 | 64DD | NGC | Q | Q GBP | G&Ws | GB(L) | GB(A) (SP) | GBM | DS(L) | Wii
Mijn foto's op Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:23:
[...]
Heb even de BW-versie erop gezet. Ik vond het op het 2e gezicht ook iets te extreem :).

Wat vind je van de setting/foto?
Dit is al beter inderdaad. Het lijkt alsof de gezichten niet mooi scherp zijn, dat is jammer. Het bordje trekt ook nogal de aandacht weg. Qua compositie vind ik hem wel goed.

@Hurricane, dat dacht ik al. Ik vraag me eigenlijk af of het niet zelfs lelijker zou worden als je dat ophaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gemini85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-03 19:53
Sinds lange tijd weer een bezig met foto's. Druk op werk enzo..

Onderstaande foto afgelopen weekend geschoten in Ouwehands. Foto is een beetje gecropt en ik heb hem door neatimage heen gehaald om de ruis wat te verwijderen.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.zoom.nl/public_images/14075/468/xrBp9B.jpg
Klikbaar
Nikon D50 + Sigma APO 30-700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 14:26

breinonline

Are you afraid to be known?

gemini85 schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 08:39:
Sinds lange tijd weer een bezig met foto's. Druk op werk enzo..

Onderstaande foto afgelopen weekend geschoten in Ouwehands. Foto is een beetje gecropt en ik heb hem door neatimage heen gehaald om de ruis wat te verwijderen.

[afbeelding]
Klikbaar
Nikon D50 + Sigma APO 30-700
Jammer van de achtergrond aan de bovenkant. Die linkerbovenhoek geeft onrust aan je verder mooie foto. Die zou ik eraf halen en dan links en rechts iets meer ruimte laten (als dat kan, ik weet niet hoeveel je gecropt had).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

in navolging van Sharky in "Solo testcasefoto's - om van te leren | ..."

Heb er nu een tritone (ipv duotone) van gemaakt en nog een curve toegevoegd, hoor graag of hij er op vooruit gegaan is.

Afbeeldingslocatie: http://caustics.gotdns.com/zooi/got/foto/ranjit02.jpg

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Ik vind dat er nu wel meer diepte in de foto zit, dus wat mij betreft is dit zeker een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04-2021
Mijn is eerste testcase foto. Deze heb ik gemaakt op het strand (duh) tussen Katwijk en Scheveningen een aantal weken geleden met een Powershot A700.

Afbeeldingslocatie: http://i179.photobucket.com/albums/w307/HanHorlings/strand.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste test-case foto, ik ben opzoek naar opbouwende kritiek

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y284/Shoarm/rebusje/prachtfoto.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@gemini85: Lekker scherp :) Wel jammer dat de compositie wat saai is zo met die kop precies in het midden en links en rechts heel krap gekaderd.

@Sharky: Lekker hoor :) Zeker een verbetering wat mij betreft. Een stuk krachtiger; minder flets :)

@HanH: Heerlijk rustige plaat. jammer van die schelp die rechts deels buiten beeld valt.

@Shoarm: Volgens mij is ie haast nergens echt lekker scherp. Misschien op die uitstekende punten, maar wat mij betreft was het mooier geweest als dat hele voorste boeket scherp was geweest.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 17:42:
Mijn eerste test-case foto, ik ben opzoek naar opbouwende kritiek

[afbeelding]
Mijn aandacht gaat eerder naar de bloemen die erachter staan dan het boeket waar het eigenlijk om gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@Skin: lekker portret, al vind ik de achtergrond niet echt wat toevoegen. De belichting is wel erg mooi.

@usrbin: De 'mist' in de foto doet het goed, ik heb alleen het idee dat de persoon de verkeerde kant op kijkt, zeker omdat er links op de achtergrond niet echt veel bijzonders staat.

@Transfusion: Dat de persoon er niet helemaal op staat vind ik niet storend, alleen zijn ogen zitten wel 'gemaakt' dicht, wat ik minder fijn vind, ook vind ik het softe niet echt lekker overkomen. Ik zou de horizon rechtzetten, dit brengt een stuk meer rust in de foto.

@Hurricane: Heerlijke foto, vooral de 'getekende' kop doet erg lekker aan. Als er wat op aan te merken móet zijn is het wellicht dat de achtergrond wel erg leeg is, en de vogel wat meer naar links geplaatst kan worden. Maar de foto is nu al prachtig.

@gemini: De kleuren zijn mooi, alleen is het inderdaad de linkerbovenhoek die je foto wat verstoort, zeker omdat de rest van je foto een erg fijne, zachte bokeh heeft. Misschien dat je met een clone-stamp bewerking die bokeh kan bijpoetsen?

@Sharky: de foto is inderdaad fijner zo, hij spreekt meer aan.

@HanH: Het is een beetje moeilijk te zien wat je onderwerp is, zeker als je de omkadering weghaalt. De foto is niet slecht, maar hij doet het hem ook niet voor me.

@Shoarm: ook hier: wat is je onderwerp? Ik geloof dat je hebt gefocust op de bloemen op de voorgrond, maar je dof is dan té nauw om dat er lekker uit te laten komen. Ook trekt het uitgebeten plek op het kastje teveel de aandacht.

En reacties op het commentaar op mijn foto:

Marlieke: bedankt :)

Skin: hier hebben we kennelijk een heel verschillende mening, ik vind de bokeh juist erg fijn aandoen en zelfs wat toevoegen, maar dat is kennelijk erg persoonlijk ;)

Nomad85: ook bedankt :)

Captain N: Het is volgens mij inderdaad een dagpauwoog, maar zonder jouw commentaar had ik dat niet weten te noemen ;) En bedankt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een foto van een mooie zonsondergang van deze avond. Ik vind de kleuren vrij indrukwekkend en heb daar eigenlijk dan ook niets aan veranderd.
Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/129fs1526220.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Laatst online: 12:22

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Enkele weken geleden een paar pics geschoten van een maat zijn 'Meguiars BlingBlingBak'.

Afbeeldingslocatie: http://peet.nooitmeernaarhuis.com/expo/leonth.jpg
(Klikbaar voor grootformaat)

Eigenlijk ben ik zelf wel tevreden hoe hij is geworden, het was nogal koud die dag en ik vind zelf dat de foto dat ook best wel uitstraalt. Ik heb vrijweinig eraan gedaan, behalve dan de Standaard USM/Contrast en wat storende elementen weggehaald.

Ik heb in dit topic BTW nog geen foto's gezien waar ik inhoudelijk commentaar op kan geven, anders had ik dat natuurlijk gedaan...!

[ Voor 3% gewijzigd door De_Koele_Man op 14-03-2007 23:01 ]

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedXraD schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 18:10:@usrbin: De 'mist' in de foto doet het goed, ik heb alleen het idee dat de persoon de verkeerde kant op kijkt, zeker omdat er links op de achtergrond niet echt veel bijzonders staat.
RedXraD en Skin, bedankt voor de feedback.
Ik ga nog even kijken of ik het met crop misschien leuker krijg. Het is overigens geen "mist", het was gewoon echte mist die ochtend. Die is er niet in bewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameleman
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 12:46
Opdracht: Groepsfoto
Materiaal: Fujifilm S2Pro & 35-70mm - 2,8

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/camel/rommel/groep.jpg

enige spijtige vind ik de blijk van het linkse personage. ik heb enkele foto's waarbij deze beter is, maar die wogen naar mijn mening niet op tov het effect van het haar van de voorste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mooie foto, alleen denk ik dat die linkse niet veel erger kijk als de rest. Ze kijken imo allemaal niet blij (was dat de bedoeling?). Ik denk dat ik het toch beter had gevonden als ze alledrie een glimlach ofzo hadden. Compositie vind ik prima d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ik mis het groepsgevoel een beetje. Wat is de bindende factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ HanH: ik mis eigenlijk het gevoel waar het water naar toe gaat. Ik denk dat hij dus beter was geweest als je een stukje strand / zand erop had gezet.

@ Shoarm: De compositie is mooi, alleen is het jammer dat het boeket op de voorgrond niet helemaal scherp is en de achtergrond rommelig waardoor de aandacht verschuift

@ Redhero: Netjes, die twee rode strepen doen 't 'm!

@ De Koele Man: Ik weet niet, hij doet me niet zoveel. Ik denk dat het komt omdat de foto over het algemeen te grijs is. En de auto ook nog grijs...

@ Kameleman: wat een sjaggerijnen! haha Maar zo samen staan ze er wel leuk op, wel stoer. Ik vind het haar van de voorste wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kameleman schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 23:55:
Opdracht: Groepsfoto
Materiaal: Fujifilm S2Pro & 35-70mm - 2,8

[afbeelding]

enige spijtige vind ik de blijk van het linkse personage. ik heb enkele foto's waarbij deze beter is, maar die wogen naar mijn mening niet op tov het effect van het haar van de voorste
Bedoel je de blik van het meisje met het krullend haar? Want die had in mijn ogen wat strenger gekund.

Leuke foto, crop het middelste model eruit, en je hebt een meer dan leuke foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren wat zwanen gespot en sjees in tegen stelling tot wat ik dacht zijn die beesten behoorlijk lastig vast te leggen zonder dat of de achtergrond dichtloopt of overbelichting op de dieren zelf plaatsvind. Gelukkig zijn er wel een aantal aardig gelukt die met een beetje bewerking toonbaar zijn, maar toch zal ik graag weten hoe ik de details van de dieren kan accentueren, zonder gelijk een dichtgelopen achtergrond te hebben?

Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/3941/zwa1lv8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanH
  • Laatst online: 22-04-2021
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 09:42:
@ HanH: ik mis eigenlijk het gevoel waar het water naar toe gaat. Ik denk dat hij dus beter was geweest als je een stukje strand / zand erop had gezet.
ja, ik zal de volgende keer wat lager gaan zitten, zodat de horizon/ golf er ook op komt. Goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.heon.nl/fotos/fotos_wj/14-03-2007/mini-_3140124.JPG

*clickable, 9,5 mb*

Na er eventjes uit te zijn geweest wegens geen cam gistere een dagje een Olympus E400 geleend en een rondje gemaakt met wisselend succes. Deze is gemaakt bij het Zwillbrocker Venn in Duitsland, net over de grens bij Groenlo. Deze is op het contrast/helderheid na onbewerkt, geheel ietsje donkerder gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.heon.nl/fotos/fotos_wj/14-03-2007/mini-_3140137.JPG

*clickable, 6,5 mb*

Bij deze foto probeerde ik een beetje het effect van deze foto te bereiken, die anderhalf jaar terug met een EOS3000V is gemaakt, ouderwets spiegelreflex met negatieffilm erin. Daarna vanaf negatief ingescanned. Deze is hier al besproken :)

Hoe had ik dichter bij dit effect in de buurt kunnen komen? De E400 was gisteren helemaal nieuw voor mij, en dus automatisch programma gebruikt. Volgens de eigenaar moest dat afdoende zijn, maar over het geheel vallen de foto's van gister me een beetje tegen, maar misschien moet alles even weer opgefrist worden ;) 5/6 mei in de ardennen weer herkansing met zelfde toestel, dan mezelf wat meer tijd gunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 12:48:
Gisteren wat zwanen gespot en sjees in tegen stelling tot wat ik dacht zijn die beesten behoorlijk lastig vast te leggen zonder dat of de achtergrond dichtloopt of overbelichting op de dieren zelf plaatsvind. Gelukkig zijn er wel een aantal aardig gelukt die met een beetje bewerking toonbaar zijn, maar toch zal ik graag weten hoe ik de details van de dieren kan accentueren, zonder gelijk een dichtgelopen achtergrond te hebben?

[afbeelding]
Hmm gaaf :) Lekkere symetrie enzo :)
Eigenlijk geen commentaar dr op :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@can10d:
Mijn gevoel zegt me dat je alsnog blown highlights hebt in de zwaan die pijn doen aan mijn ogen. Maar misschien zit ik ernaast. Het blijft natuurlijk gewoon een erg lastige scene. Zou HDR hier misschien praktisch geweest zijn? Daar kunnen de mensen met meer HDR ervaring hier misschien iets zinnigs over zeggen.
Het water bovenin de foto is ook erg donker, misschien kan je dit nog iets lichter maken? Dat moet opzich te doen zijn. Maar ik weet niet hoeveel ruis dat oplevert.

Hij is mooi scherp en de rimpels in het water en de bijbehorende reflectie zijn w.m.b. gewoon erg mooi. Zonder rimpels zou het saaier geweest zijn. De symetrie staat ook leuk. Ook heb je geen storende reflecties in het water. Mooie foto dus.

@tuinkaboutertje foto 1:
Hij komt op mij wat flets over, wat gebrek aan contrast qua kleuren. Bomen met veel wit, witte lucht en een grijs paadje. Ook zoek ik een beetje naar een onderwerp. De foto was denk ik leuker geweest met blauwe lucht (maar die moet je wel net hebben) en als er misschien iemand op het pad liep.

Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/126/414856752_3005905919_m.jpg
Stel je die eens voor zonder mensen op de foto. Dat had het denk ik veel saaier gemaakt.

@tuinkaboutertje foto 2:
Het idee is leuk maar ook erg lastig, ik heb het ook weleens geprobeerd. Wat me sowieso opvalt tussen je inspiratie en jouw foto is het gebrek aan water. Zeker als de mooie lucht een belangrijk onderwerp is, is water in de foto in mijn ervaring erg mooi vanwege de reflecties.
Je voorgrond is gewoon erg donker. Bij het origineel gaat het puur om een silhouet, daar is hier niet echt sprake van. Ook is je lucht toch net wat te overbelicht w.m.b. Misschien zou ook hier HDR goed kunnen helpen, maar daar heb ik te weinig mee gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:07
@ can10d: met 1 woord prachtig ! super foto met een lekkere weerspiegeling in het water!

De Foto:
Afbeeldingslocatie: http://gallery.zoom.nl/public_images/17698/468/ONI6Zi.jpg

Had even niks te doen, dus ik dacht laat ik eens een foto van mijzelf maken. En dan meteen wat dingen uittesten qua belichting met flitser en 1 huis tuin en keukenlamp.

Daarnaast gebruik gemaakt van een nieuwe achtergrond. Hoop dat jullie hem leuk vinden!

Verwacht er niet al te veel van. Het is puur om te kijken wat jullie van zo een foto vinden het is nogal moeilijk om van je zelf foto's te maken. En je zelf op de foto te accepteren!
Toon gedeeltelijke omschrijving

Ben benieuwd naar jullie reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door Macsylver op 15-03-2007 22:02 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesr
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2017
Vind je gezicht er ietwat te clean uit zien, wat meer structuur in de huid zou de foto ten goede komen.

De belichting en compo zijn verder wel lekker moet ik zeggen, nice job!

[ Voor 16% gewijzigd door Keesr op 16-03-2007 11:18 ]

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tijdje geleden dat ik een foto hier heb neer gezet, maar vandaag eventjes tijdens de lunch wat fotootjes genomen op ons balkon, aangezien ik geen tuin heb. Beestjes kon ik niet vinden, maar wel een oud schroefje. Dus dat werd mijn onderwerp:

Afbeeldingslocatie: http://www.fs-techniek.nl/postmap/DSC_9176.small+border.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 21:37:
@can10d:
Mijn gevoel zegt me dat je alsnog blown highlights hebt in de zwaan die pijn doen aan mijn ogen. Maar misschien zit ik ernaast. Het blijft natuurlijk gewoon een erg lastige scene. Zou HDR hier misschien praktisch geweest zijn? Daar kunnen de mensen met meer HDR ervaring hier misschien iets zinnigs over zeggen.
Het water bovenin de foto is ook erg donker, misschien kan je dit nog iets lichter maken? Dat moet opzich te doen zijn. Maar ik weet niet hoeveel ruis dat oplevert.

Hij is mooi scherp en de rimpels in het water en de bijbehorende reflectie zijn w.m.b. gewoon erg mooi. Zonder rimpels zou het saaier geweest zijn. De symetrie staat ook leuk. Ook heb je geen storende reflecties in het water. Mooie foto dus.
Dank je voor het commentaar :)
Die blown higlights vallen als ik op mijn monitor kijk redelijk mee, maar dat zal met de afstellig te maken hebben. Ik vraag me wel af of hdr hier handig was geweest persoonlijk denk ik van niet aangezien de tonemapping van hdr het beeld at ik hier voor ogen had absuluut geen recht zou doen en eerder afbreuk zal doen aan de opname, maar daarin kan ik me vergissen ik doe niet zo heel veel met hdr toch denk ik me er snel eens wat meer in te gaan verdiepen. De effecten die je ermaa kan bereiken is voor bepaalde zaken erg aangenaam.

De rest ook erg bedankt voor de commentaren, moet alleen ff gaan uitkijken dat ik nu niet naast mijn nieuwe schoenen ga lopen, maar dan trekken jullie me denk ik wel weer terug de realiteit in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 00:19:
[...]

Dank je voor het commentaar :)
Die blown higlights vallen als ik op mijn monitor kijk redelijk mee, maar dat zal met de afstellig te maken hebben. Ik vraag me wel af of hdr hier handig was geweest persoonlijk denk ik van niet aangezien de tonemapping van hdr het beeld at ik hier voor ogen had absuluut geen recht zou doen en eerder afbreuk zal doen aan de opname, maar daarin kan ik me vergissen ik doe niet zo heel veel met hdr toch denk ik me er snel eens wat meer in te gaan verdiepen. De effecten die je ermaa kan bereiken is voor bepaalde zaken erg aangenaam.

De rest ook erg bedankt voor de commentaren, moet alleen ff gaan uitkijken dat ik nu niet naast mijn nieuwe schoenen ga lopen, maar dan trekken jullie me denk ik wel weer terug de realiteit in ;)
HDR hoeft helemaal niet te betekenen dat je gelijk gaat curven, tonemappen etc. Het staat voor High Dynamic Range, wat dus eigenlijk betekend dat je door meerdere belichtingen te gebruiken zowel in de donkere als de lichte partijen detail behoudt en naar voren haalt.

Ik moet trouwens zeggen dat er ook nét geen blown highlights in die zwaan zitten, maar heel veel scheelt het niet. Ik weet niet welke iso-waarde de foto had, maar het is wel zo dat je dynamic range hoger is op lagere iso's. De volgende keer dus misschien een idee om een zo laag mogelijke iso te pakken en achteraf een stop te pushen. Er ontstaat weliswaar ietwat ruis, maar je behoudt wel je detail in de donkere en lichte plekken.

Morgen komt er meer comment op de rest van de foto's die ik niet gehad heb, maar ik wilde hier gewoon even op reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedXraD schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 00:29:
[...]

HDR hoeft helemaal niet te betekenen dat je gelijk gaat curven, tonemappen etc. Het staat voor High Dynamic Range, wat dus eigenlijk betekend dat je door meerdere belichtingen te gebruiken zowel in de donkere als de lichte partijen detail behoudt en naar voren haalt.
Niet gelijk gaan tonemappen?? Ik kom toch andere info tegen op de verschillende sites die ik daarover bekeken heb.
However, you have to remember that the contrast ratio of standard monitors is rather low, much lower than the dynamic range of most scenes. This means that your monitor is unable to display the entire range of tonal values available in an HDR image created from multiple exposures. Only a monitor with a much improved contrast ratio, see for instance the HDR display from BrightSide Technologies, would be able to correctly reproduce your HDRI without special processing for viewing purposes.

With a standard monitor, you will need to apply a form of "scaling" to the values of your HDRI in order to view all the details it contains on your monitor. This process is know as tonemapping and further explained below.
bron: http://www.hdrsoft.com/resources/dri.html#capture

Hieruit concludeer ik dus dat het contrast bereik van de meeste monitoren te laag is en daarom tonemapping inweze onontkomelijk is, wat resulteerd in een aparte kleurschakeling binnen de opname. Voor bepaalde opnames kan en zal dat zeer verdienstelijk zijn, maar bij een gros ook niet en is het imo daarbij ook opname en onderwerp afhankelijk of hdr al dan niet toegepast kan of dient te worden.

Just my 2cts :)

en terug naar de foto's maar weer 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Nomad85
Geinige plaat, misschien was een iets grotere scherptediepte beter geweest, zodat de hele ''bout''/schroef scherp was, maar zo vind ik hem ook al leuk hoor :)

Onze, hier al bijna beroemde, hond onder een zwaar dramatische lucht. Ik vond het een erg grappig resultaat geven.

Afbeeldingslocatie: http://m1.freeshare.us/129fs2088744.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:44:
@Nomad85
Geinige plaat, misschien was een iets grotere scherptediepte beter geweest, zodat de hele ''bout''/schroef scherp was, maar zo vind ik hem ook al leuk hoor :)

Onze, hier al bijna beroemde, hond onder een zwaar dramatische lucht. Ik vond het een erg grappig resultaat geven.

[afbeelding]
iets grotere scherpte/diepte?...mwoa, ik schoot al op F/8 en het is al een behoorlijke uitsnede en meer licht was er domweg niet :). Heb er echt alles aan gedaan om de dof zo groot mogelijk te maken.

Jouw plaat is hdr , goed gekozen, jammer van de halo's bij de bomen. Iig wel grappig contrast inderdaad :)

@macsylver: prima plaat, dat flinke contrast vind ik mooi passen, alleen jammer van de textuur in het gezicht dat er bijna niet is, maar door de bewerking is het haar en bril wel weer erg gaaf.
Toch een net resultaat :)

@tuinkaboutertje:
Hij is wat donker, zou dit geschoten hebben met hdr. Behoud je de lucht en compositie, nu is het vooral erg donker onderin en rechts. Met nabewerking kun je die stralen nog wel wat duidelijker krijgen denk ik. Aangezien je de foto eigenlijk daarom gemaakt hebt, zou ik hem nog wat gaan nabewerken, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02 09:46

DoubleJ

Een ninjja!

@ tuinkaboutertje
Zoals al vaker gezegd inmiddels mist de foto contrast. Als je een beetje handig met photoshop bent kun je dit vast wel verbeteren met functies als Curves, Levels of Shadow/Highlights.

Overigens denk ik dat je beter met de manual stand aan de slag kunt gaan voor dit soort momenten.

@ usrbin
Mooie foto! Lekker veel diepte wat uiteindelijk ophoud door de mist. Schduwen over het pad zijn ook leuk.

@ Macsylver
Stoere foto, mooie achtergrond. Weinig op aan te merken :)

@ nomad85
Niet enorm origineel onderwerp, absoluut mooi uitgewerkt tho. Waar zit de schroef in?

@ Redhero
Technisch wel in orde denk ik, scherp, veel kleur, etc.. Hij spreekt me verder niet echt aan ofzo, maar dat is persoonlijk.

Lucifer!
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/174/424252430_1de93bc312.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

DoubleJ schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 18:52:

@ nomad85
Niet enorm origineel onderwerp, absoluut mooi uitgewerkt tho. Waar zit de schroef in?
Dat is nou juist het mooie, in een donker blauw geverfde schutting :) . Ik snap ook dat mijn onderwerp niet origineel is inderdaad, maar wou proberen wat abstracts te maken van iets simpels.

@Masser120
Vind het een mooie foto, kijkt lekker weg en je blijft er ook wel even naar kijken, geslaagd :)

[ Voor 12% gewijzigd door Nomad op 18-03-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 22:36
Deze foto heb ik een tijdje geleden in Zwitserland gemaakt. Wat vinden jullie ervan?

Afbeeldingslocatie: http://foto.pcmencia.nl/got/Schweiz1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dak van 't hutje iets te helder. Ik zou nog even beetje shoppen voor de fijnafstelling. Verder leuk en rustiek.

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/160/425058383_ae2ca916f2.jpg

Net gemaak. Alleen zag ik pas op de computer dat een windvlaag die diagonale tak opeens veel meer in focus had geblazen. Weet niet goed wat ik er nu van vind, jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@redhero
Leuk. Maar als de lucht en de hond het onderwerp waren, staan er wel veel andere dingen op, zoals de bomen.

@doublej
Ik vind het idee erg leuk en origineel. Het zal vast een lastig shot geweest zijn (en een enigzins gevaarlijke). De vlam is wel een blown highlight vlek, maar ik denk dat je daar gewoon niet omheen komt. Het is niet storend wat mij betreft. Kortom, mooie foto.

Even op groter formaat valt me wel 1 ding op: de focus lijkt meer op het doosje te liggen dan op de lucifer. Misschien was het tweede mooier geweest.

@masser120
Mooie compositie. De foto voelt een beetje contrastarm aan (heiig weer) op de verder gelegen stukken. De lucht lijkt overbelicht, wat jammer is, die kan juist veel toevoegen. Mooie foto, maar als je wat meer contrast in de verder gelegen stukken kan brengen zou het denk ik nog mooier zijn.

@wijnands
Hij voelt een beetje saai en grijs aan. De lucht zal daar vast in meespelen.

En van mij:
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/148/422268174_c88d9057c9.jpg
Bij de Nieuwe Kerk in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
http://mcdronkz.projectso...-2007/images/DSC05177.jpg
resize je foto even naar 600 px breedte

[ Voor 23% gewijzigd door een moderator op 26-03-2007 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02 09:46

DoubleJ

Een ninjja!

@Masser120
Leuk, moet direct aan milka chocolade denken. Leuke compositie.

@Wijnands
Dit doet me niet zoveel, is wat te donker vrees ik.

@usrbin
Mooie Z/W conversie, verder boeit de foto me niet echt. De man op voorgrond trekt m'n aandacht, maar niet voor lang. Ik denk dat bij dit soort shots iets meer omgeving geen kwaad kan.

Even op groter formaat valt me wel 1 ding op: de focus lijkt meer op het doosje te liggen dan op de lucifer. Misschien was het tweede mooier geweest.

- Ja, klopt. Kwam ik ook pas laat achter. Doe hem binnenkort nog wel even over :)

@mcdronkz
Nogal suffe foto van een bijzondere auto. Achtergrond is veel te druk en de hoek is ook niet echt interessant.
Resize je foto ook even, naar max. 600px breed.

Ik doe er ook nog maar eentje, van onze "o zo frisse' douche.

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/178/424450188_af80da3fab.jpg
(klik voor groot!)

[ Voor 89% gewijzigd door DoubleJ op 18-03-2007 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 10:09
Maar even een cross-post, aangezien het [verzamel] vogels topic nou niet bepaald een van de actiefsten is:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/cheesehome/Testcase/DSC_2959_600.jpg

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker scherp vogeltje in die kerselaar van je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 16:34
2 Nights In Paris, getrokken in den Trap te Kortrijk
Afbeeldingslocatie: http://img356.imageshack.us/img356/5779/img3442coysp6.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door jellevictoor op 18-03-2007 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Laatst online: 11:26

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/montana/20%20Fuji%20S9500%20Photos%202007/2007nr021.jpg

Een oude lok, meestal zijn de wielen in donker rood, maar deze waren iets te oranje geschilderd.
(Lieren Gelderland)

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
The Cheese schreef op zondag 18 maart 2007 @ 17:29:
Maar even een cross-post, aangezien het [verzamel] vogels topic nou niet bepaald een van de actiefsten is:

[afbeelding]
Ik vind hem prachtig, is er nog een beetje crop mogelijk of kunnen we daar beter niet om vragen? ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:07
Heb daarnet foto's mogen maken bij MOJO BUFORD _/-\o_

Helaas is de achtergrond links + links boven in zo druk maar des ondanks met deze bewerking vond ik het een leuke plaat geworden! (misschien plaats ik nog wel testcase topic over deze avond)

Ik ben benieuwd naar jullie meningen! ookal is het niet een plaat die je snel van mij mag verwachten aangezien dit mijn 1ste keer is bij een optreden.

De foto:* klikbaar voor groter formaat + exif
Afbeeldingslocatie: http://www.mauricemikkers.nl/gallery/fora/mojo%20buford_k2.jpg

p.s Het is beetje laat dus morgen kom ik terug om jullie wat feedback te geven!

[ Voor 21% gewijzigd door Macsylver op 22-03-2007 22:53 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooie foto, alleen had je iets meer naar links mogen trekken, je compositie zou beter geweest zijn, hij zit al naar de linkerkant en kijkt dan ook nog eens naar links, en rechts is er zo'n leemte
kwa kleuren vind ik hem wel lekker
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aangezien dit een leertopic is, is het nuttig als mensen feedback krijgen op hun foto's.
Dus mocht je de neiging hebben commentaar te geven op een foto, laat dit dan vooral niet na.