Bozozo schreef op maandag 07 mei 2007 @ 20:46:
Ik ben bezig Gordon Freeman (van een contest) te verbouwen en te verbeteren. Na een uur of tien prutsen en triangles toveren (heerlijk hersendodend werk) ben ik hier aangeland:
[afbeelding]
Vrijwel geen tri's meer over. Ik ben bijna tevreden over de mesh, alleen op de wangen lopen sommige lijnen nog niet helemaal vloeiend. Wire komt pas als dat is verholpen

Commentaar is zeer welkom.
edit: hij lijkt niet meer op Gordon, maar dat was ook de bedoeling

Je bent al een heel eind op weg, maar er zitten nog wat anatomische gekkigheden in. Een paar basisregels die ik op de middelbare school bij tekenen heb geleerd en die eigenlijk nog altijd prima werken, zijn dat de ogen verticaal gezien vrijwel exact in het midden van het hoofd zitten. Dat lijkt heel gek, maar klopt wel. Bij jou zitten ze dus een stuk te hoog. Horizontaal gezien kun je vijf vakjes maken en dan zitten de ogen in de vakjes 2 en 4. Dus zoiets:
| --- | oog | --- | oog | --- |
Zo bezien zitten je ogen te ver naar de linker en rechter zijkant toe en dat ziet er ook vreemd uit in je plaatje. Het voorhoofd vervolgens lijkt nog te schuin naar achteren te lopen. Het wisselt een beetje per persoon, maar meestal loop het voorhoofd eerst een stukje recht omhoog en dan pas naar achteren.
Nog wat andere kleine dingetjes:
-De oorlellen zijn wel erg dun, net als de rest van het oor trouwens. In het vooraanzicht lijk je je bijna aan de oorlellen te kunnen snijden (leuke special voor een fighting game

).
-De curve van de bovenlip lijkt nog net een beetje gek. Kijk eens in de spiegel hoe dat bij jezelf loopt, dat is volgens mij net wat 'gedeukter' naar de rand toe. Hoor mij dat claimen zonder je ooit gezien te hebben.

Ook de mondhoeken zijn nog een beetje vreemd, maar daar heb ik zelf ook altijd moeite mee en ik weet niet goed waar dat hem in zit in dit geval. Merk trouwens op dat een spiegel sowieso reuze handig is om bij je pc te hebben liggen tijdens het modellen van anatomie. Ook als je jezelf niet modelt, kun je er goed aan zien hoe een hoofd is gevormd.
-Bij de meeste mensen zie je in het zijaanzicht aan de bovenkant van de neus een kuiltje voordat die overloopt naar het voorhoofd. Dat mist nog in je plaatje.
Overigens, als je moeite hebt om de lijnen in de mesh mooi te krijgen en om alles mooi quads te maken, kun je eens proberen om de volgende keer te werken vanuit edge extrude. Dan begin je bijvoorbeeld met een klein vlakje onder het oog en daarvan trek je de randen uit tot helemaal rond het oog. Dan vandaar uit naar het midden naar de neus en dan naar beneden verder. Zo eerst alle hoofdlijnen uittrekken en dan pas onderdelen gaan verbinden. Dan heb je de hoofdlijnen automatisch goed en heb je daar ook alleen quads. Het moeilijke is vervolgens om de hoofdlijnen mooi te verbinden, maar ok, ik vind het wel fijner werken dan details toevoegen aan een box.
[
Voor 5% gewijzigd door
Oogst op 07-05-2007 21:33
]