Ik heb ook een P5W-DH Deluxe, is het mogelijk dat ik schijffouten heb door de 'turbo'-setting? (E6600, FSB334, PCI33, PCI-E100, DDR800 @ 4-4-4-15, Orthos-stabiel, verdere specs zie sig). Ik weet niet wat er anders verkeerd ingesteld zou zijn.
Mijn P5W doet deed 450 Fsb 
Mn eerste P5W deed maar 403 Fsb
Ligt aan je bord, niet instellingen ..
Verwijderd
Ik vermoed dat jouw reactie op Oet is?Reg-Edit schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 14:06:
welke zal beter tweaken de p5b-e plus of de p5b deluxe?
ik twijfel tussen deze 2 boordjes, het is jammer dat ze beiden zoveel voor en nadelen hebben
anders had ik de knoop allang doorgehakt.
ik twijfel tussen deze 2 boordjes, het is jammer dat ze beiden zoveel voor en nadelen hebben
Ja ok,Reg-Edit schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 14:06:
Maar er zijn zoveel settings in de BIOS, was een beetje benieuwd naar welke settings de meeste mense gebruiken om hun FSB op 400+ te krijgen, ik krijg het niet voor elkaar. Misschien moet ik wel meer voltage aan de chipset oid geven maar ik ga niet zomaar vanalles proberen, misschien gaat ie wel stuk, moet ik niet hebben natuurlijk.
Je hebt een
- Memory voltage
- CPU voltage
- FSB-termination voltage
- MCH Chipset voltage
- ICH voltage
- 2,3Volt
- 1,46Volt (effectief 1,424volt volgens CPU-z)
- Auto
- Auto
- Auto
Als iemand anders ook zo'n overzicht zou kunnen maken van zijn 400+FSB OC?
Edit: CPU-Z Validator link: http://valid.x86-secret.com/show_oc?id=168541
[ Voor 4% gewijzigd door Oet op 17-03-2007 17:05 ]
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
MCH Chipset voltage hoger zetten.
Als je oude revisie hebt kan je tot de 1.65, nieuwere reviesie kan tot 1.85.
Heb net geprobeerd:Reg-Edit schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 17:12:
MCH Chipset voltage hoger zetten.
- FSB @ 400/401/410
- MEM @ 800/802/820 (4-6-6-15)
- MemV: 2,30v
- Vcore: 1,5875v
- FSBV: 1,50v
- MCHV: 1,75v
- ICHV: 1,20v
Zou er nog meer voltage op moeten of trekt mijn CPU of bord het gewoon niet?
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
Maar het werkte niet, gewoon geen POST, geen beeld, geen keyboard die reset, nix.
[/quote]
Hey man,
Zet eens wat extra koeling op je Northbridge. Ik zette er zelf zo'n 80 mm coolertje van coolermaster erop (coolermaster blue ice of zoiets). Mijn P5w deed eerst 400 en met extra koeling + artic silver onder de northbridge zo'n 412 FSB... Hoe koeler hoe beter.
[/quote]
Hey man,
Zet eens wat extra koeling op je Northbridge. Ik zette er zelf zo'n 80 mm coolertje van coolermaster erop (coolermaster blue ice of zoiets). Mijn P5w deed eerst 400 en met extra koeling + artic silver onder de northbridge zo'n 412 FSB... Hoe koeler hoe beter.
Kun je zo testen, ff je Multplier omlaag, 7x ofzo en dan nog eens proberen.
Dat zou je Cpu makkelijk kunnen .. ff je MCH op 1.85 zetten en kijken of die wel opstart.
Dat die totaal niks doet is het Fsb wall probleem iig ..
Zet ook ff een extra koeler op je NB zodat die wat kouder is
Dat zou je Cpu makkelijk kunnen .. ff je MCH op 1.85 zetten en kijken of die wel opstart.
Dat die totaal niks doet is het Fsb wall probleem iig ..
Zet ook ff een extra koeler op je NB zodat die wat kouder is
Heb het even zonder extra koeler gedaan, nja heb wel die extra fan die je krijgt bij de P5W op dat element gezet, maar dat was al zo.
7x401/405 --> no post...
Zelfs met het geheugen op 600mhz en cas 6 ingesteld nogsteeds niet...
Denk dat het die FSB-wall is...
Zijn er nog manieren om hier omheen te werken?
7x401/405 --> no post...
Zelfs met het geheugen op 600mhz en cas 6 ingesteld nogsteeds niet...
Denk dat het die FSB-wall is...
Zijn er nog manieren om hier omheen te werken?
Ja ... weg gooien en P5B Dlx kopen
Verwijderd
tuniq tower 120.
3.6 bleek niet orthos stabiel, na een paar uur stopt 1 core er toch weer mee.
Dus vcore wat verlaagt en ik blijf op 3.4, da's wel stabiel.
Over een week mag ik een e6600 overklokken op mijn ex p5b deluxe, es kijken wat dat brengt. Ik wil toch wel een keer een core cpu over de 4GHz jagen.
Hoe ver kom je met maar 1 of 2 cores ingeschakeld (run>msconfig>bootini>advanced>numproc) en je quad?
Verwijderd
Geen idee, ook weinig spannend, ik heb een quad core en ik wil alle 4 gebruiken. overklokken is leuk maar ik gebruik het ook echt, dat ding draait echt altijd 3.4.Viss schreef op zondag 18 maart 2007 @ 00:43:
Hoe ver kom je met maar 1 of 2 cores ingeschakeld (run>msconfig>bootini>advanced>numproc) en je quad?
Werkt heerlijk met vmware zo'n quad.
Verwijderd
Net even een fan aan de zijkant van mn scythe mine eraan geplakt me ducttape.
Scheelt weer een paar graadjes
Vijf of zes ongeveer.
Scheelt weer een paar graadjes
Vijf of zes ongeveer.
Zeer lekkere CPU Johnny !
Verwijderd
Ik ga ook maar eens mijn cpu multiplier verlagen, 8X 400 fsb ofzo proberen, met een lagere VcoreJohnnyV76 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 08:41:
Gister even los gegaan op mijn L632B173 en het resultaat is niet slecht.
Max Super Pi stable was 4125 en op 4Ghz kon ik alle 3Dmarks enzo draaien maar dit wordt mijn 24/7 setting:
[afbeelding]
Verwijderd
Op dit moment heb ik een E6600 en ben er al een tijdje me aan het stoeien om een zo hoog mogelijke overklok te halen! Nu heb ik mijn 1ste E6600 verkocht door dat deze erg warm werd, gauw 45 graden idle en 60 stressed met een Tuniq Tower als koeler!
Mijn nieuwe E6600 wordt ongeveer idle 28 graden en stressed 45 graden wat dus dikke prima is!
Nu ben ik al een tijdje bezig op 3.6 ghz en een vcore van 1.5 nu worden de temps al 70 graden wat ik toch al best weer hoog vind. Ik snap het alleen niet dat sommigen die op stock speed met haast dezelfde temps naar 3.6 ghz gaan een veel lagere tempratuur halen dan ik met gelijke koeling.
Nu gaan hier mensen schreeuwen van ja das logisch met een verhoging van 0.18v. Ja dat is ook logisch maar als ik refereer naar een pdf file van Intel zelf zie je een gelijk matige lijn in tempratuur en het aantal watts (zie pdf link onderaan). Dus waar maken we ons druk over?
Dit is een Quote van Syngrow een tijdje terug!
Edit: toevoeging: Ik heb even nagezocht waar die onzin van max. 60c vandaan komt en dit blijkt ongeveer zo in de PDF files van Intel te staan. Alleen de informatie daar wordt weer een beetje verkeerd geïnterpreteerd door sommige mensen. Intel schrijft in z'n Thermal Design Guide voor Core 2 CPU's dat de max. temp 58c bedraagt gemeten OP de IHS wanneer de CPU een TDP van 50w heeft.
Een Core2Duo E6600 heeft een TDP van 65W. Wanneer je deze waarde invult in het grafiekje voor de berekening van de max. T case temp. dan komt hier 62c. uit. Het midden van de IHS van een E6600 mag dus 62 graden worden.
De temperatuur die de TS uitleest zijn on-die temperaturen. Deze temperaturen liggen altijd veel hoger dan de temp die de IHS heeft. Dit betekend dus dat de 64c die hij uitleest ruim onder de maximale temperatuur van de CPU zit
Voor mensen die dit graag na willen lezen: hier is de PDF file te vinden. Thermal specs zijn te vinden op p19 en verder.
Nu is mijn vraag, hoe zien jullie dit? Zelf denk ik dat dit wel zal meevallen! Toch zie ik vaak users van de daken te schreeuwen dat hun temps veels te hoog zijn! Mijn mening en ik sluit me aan bij Syngrow dat dit wel mee zal vallen!
Koelpasta
Als ik naar artic silver website kijk adviseren ze daar dat je bij een dual core processor een dunne streep horizontaal (als de processor in de socket geplaatst is) over de IHS trekt! Tenminste zo staat het beschreven.
Hoe brengen jullie artic silver aan op de Core 2 Duo? Met een eventuele toelichting!
Sorry voor gebrekig Nederlands!
Mijn nieuwe E6600 wordt ongeveer idle 28 graden en stressed 45 graden wat dus dikke prima is!
Nu ben ik al een tijdje bezig op 3.6 ghz en een vcore van 1.5 nu worden de temps al 70 graden wat ik toch al best weer hoog vind. Ik snap het alleen niet dat sommigen die op stock speed met haast dezelfde temps naar 3.6 ghz gaan een veel lagere tempratuur halen dan ik met gelijke koeling.
Nu gaan hier mensen schreeuwen van ja das logisch met een verhoging van 0.18v. Ja dat is ook logisch maar als ik refereer naar een pdf file van Intel zelf zie je een gelijk matige lijn in tempratuur en het aantal watts (zie pdf link onderaan). Dus waar maken we ons druk over?
Dit is een Quote van Syngrow een tijdje terug!
Edit: toevoeging: Ik heb even nagezocht waar die onzin van max. 60c vandaan komt en dit blijkt ongeveer zo in de PDF files van Intel te staan. Alleen de informatie daar wordt weer een beetje verkeerd geïnterpreteerd door sommige mensen. Intel schrijft in z'n Thermal Design Guide voor Core 2 CPU's dat de max. temp 58c bedraagt gemeten OP de IHS wanneer de CPU een TDP van 50w heeft.
Een Core2Duo E6600 heeft een TDP van 65W. Wanneer je deze waarde invult in het grafiekje voor de berekening van de max. T case temp. dan komt hier 62c. uit. Het midden van de IHS van een E6600 mag dus 62 graden worden.
De temperatuur die de TS uitleest zijn on-die temperaturen. Deze temperaturen liggen altijd veel hoger dan de temp die de IHS heeft. Dit betekend dus dat de 64c die hij uitleest ruim onder de maximale temperatuur van de CPU zit
Voor mensen die dit graag na willen lezen: hier is de PDF file te vinden. Thermal specs zijn te vinden op p19 en verder.
Nu is mijn vraag, hoe zien jullie dit? Zelf denk ik dat dit wel zal meevallen! Toch zie ik vaak users van de daken te schreeuwen dat hun temps veels te hoog zijn! Mijn mening en ik sluit me aan bij Syngrow dat dit wel mee zal vallen!
Koelpasta
Als ik naar artic silver website kijk adviseren ze daar dat je bij een dual core processor een dunne streep horizontaal (als de processor in de socket geplaatst is) over de IHS trekt! Tenminste zo staat het beschreven.
Hoe brengen jullie artic silver aan op de Core 2 Duo? Met een eventuele toelichting!
Sorry voor gebrekig Nederlands!
Verwijderd
idd, wat ik gelezen en begrepen heb is het het beste om een streep koelpaste over het midden van je processor te plaatsten. daar zitten namelijk beide cores.
vervolgens zet je je koeler er op en moet je 1x naar links draaien en 1x naar rechts, daarna ze t je de koeler vast.
zo heb ik begrepen dat de beste manier is
vervolgens zet je je koeler er op en moet je 1x naar links draaien en 1x naar rechts, daarna ze t je de koeler vast.
zo heb ik begrepen dat de beste manier is
Veel mensen zeggen ik haal xx graden met xx koeler, maar veel dingen worden meestal vergeten. Dingen zoals:Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:00:
Op dit moment heb ik een E6600 en ben er al een tijdje me aan het stoeien om een zo hoog mogelijke overklok te halen! Nu heb ik mijn 1ste E6600 verkocht door dat deze erg warm werd, gauw 45 graden idle en 60 stressed met een Tuniq Tower als koeler!
omgevings temperatuur
aantal fans
manier van mounten, standaart intel of eigen manier.
Wat ook mee speelt is de ihs, sommige zijn een beetje krom, somige zijn wel goed. Iets waarvan ik ook denk dat het verschil kan maken is het stuk tussen de ihs en de core, hoe de warmte geleiding daar zit, tin of koelpasta, en hoe goed het aangebracht is.
De koeler zelf maakt ook nog uit, omdat die ook niet allemaal helemaal recht zijn.
Hoe ik koelpasta aanbreng: halve rijstkorrel in het midden, dan uitsmeren met bankpas, koeler er op drukken en er weer afhalen. Dan kijk ik naar de koeler, als de pasta ook mooi verdeeld over de koeler zit zet ik de koeler er weer terug op en ben ik klaar. Als het niet het geval is doe ik er wat extra prut tussen en doe dan het zelfde net zo lang tot het wel goed is.
Ik wil een systeem gaan nemen met de volgende specs:
E6600
P5b Deluxe (ik ben er over uit)
x1650xt
Ocz pc6400 cl4-4-4-15
Alleen ik vraag mij af of ik niet beter 3 tientjes meer uit kan geven aan CL4 van corsair of kingston.
de timings daarvan zijn 4-4-4-12 @ 2v voor de kingston en 4-4-4-12 @ 2.1v voor de corsair, feit blijft wel dat de corsair nog drastisch overgeklokt kan worden, ook wordt de corsair wat minder warm heb ik kunnen lezen. Kingston heb ik minder over kunnen lezen. De OCZ loopt echter 4-4-4-15 @ 2.1 volt.
Ik zou wel een beetje willen kunnen spelen met de overklok instellingen (ik rip graag snel dvd's/episodes, maar een die hard overklokker ben ik niet).
Voor een beetje overklokken (binnen de perken, ongever 20%), is corsair of kingston verstandiger dan OCZ icm. de p5b deluxe?
E6600
P5b Deluxe (ik ben er over uit)
x1650xt
Ocz pc6400 cl4-4-4-15
Alleen ik vraag mij af of ik niet beter 3 tientjes meer uit kan geven aan CL4 van corsair of kingston.
de timings daarvan zijn 4-4-4-12 @ 2v voor de kingston en 4-4-4-12 @ 2.1v voor de corsair, feit blijft wel dat de corsair nog drastisch overgeklokt kan worden, ook wordt de corsair wat minder warm heb ik kunnen lezen. Kingston heb ik minder over kunnen lezen. De OCZ loopt echter 4-4-4-15 @ 2.1 volt.
Ik zou wel een beetje willen kunnen spelen met de overklok instellingen (ik rip graag snel dvd's/episodes, maar een die hard overklokker ben ik niet).
Voor een beetje overklokken (binnen de perken, ongever 20%), is corsair of kingston verstandiger dan OCZ icm. de p5b deluxe?
Verwijderd
Voor 20% is PC2-6400 helemaal niet nodig en heb je aan PC2-5300 ook meer dan genoeg. Als je toch PC2-6400 wilt, voldoet elk van de setjes dat je noemt.
Verwijderd
Mensen mijn confg =
Antec Sonata 2, Airduct verwijderd vanwege processor koeler en 8800GTS kaart
Asus P5n32-e Plus
E6600 Conroe overclocked at 3000 ... Scyte Ninja Koeler
FSB 333
2 * 1 Gb Ram pc 6400 800 mhz.
Ik heb Idle Temp van rond de 40 a 42 C en stressed rond de 55 a 60.
Mijn bench scores zijn:
SuperPi: 19 sec voor de 1M calculati
Cinebench: 847 score voor de xCPU rendering
3Dmark: 8200 pt overall en 2200 voor CPU
Ik ben met alle resultaten niet blij. DUs met de temperaturen en de benches.
Aangezien ik op vele plekken lees en zie dat mensen met een stock dezelfde bench resultaten halen. Zeker in 3dMark moet de cpu hoger zijn. Ik las dat 2100 stock standaard is en ik haalde 1800 stock standaard. En de temps lijken me ook te veel want veel mensen hebben dezelfde temps met hogere specs.
ZOu er iets met me CPU zijn??
Kan iemand mij helpen of zoniet in ieder geval in me kop stampen dat mijn specs + results niet slecht zijn.
Antec Sonata 2, Airduct verwijderd vanwege processor koeler en 8800GTS kaart
Asus P5n32-e Plus
E6600 Conroe overclocked at 3000 ... Scyte Ninja Koeler
FSB 333
2 * 1 Gb Ram pc 6400 800 mhz.
Ik heb Idle Temp van rond de 40 a 42 C en stressed rond de 55 a 60.
Mijn bench scores zijn:
SuperPi: 19 sec voor de 1M calculati
Cinebench: 847 score voor de xCPU rendering
3Dmark: 8200 pt overall en 2200 voor CPU
Ik ben met alle resultaten niet blij. DUs met de temperaturen en de benches.
Aangezien ik op vele plekken lees en zie dat mensen met een stock dezelfde bench resultaten halen. Zeker in 3dMark moet de cpu hoger zijn. Ik las dat 2100 stock standaard is en ik haalde 1800 stock standaard. En de temps lijken me ook te veel want veel mensen hebben dezelfde temps met hogere specs.
ZOu er iets met me CPU zijn??
Kan iemand mij helpen of zoniet in ieder geval in me kop stampen dat mijn specs + results niet slecht zijn.
@ppierik
Waarmee lees jij de temp af, en op welk voltage loopt je cpu?
@Cristiano!!
Hier een topic waar ik een foto heb geplaatst met AS5 op een E6600. Overigens heb ik de manier van Arctic gebruikt, (althans het moet erop lijken
) en de hoeveelheid kon misschien zelfs wat minder.
Waarmee lees jij de temp af, en op welk voltage loopt je cpu?
@Cristiano!!
Hier een topic waar ik een foto heb geplaatst met AS5 op een E6600. Overigens heb ik de manier van Arctic gebruikt, (althans het moet erop lijken

[ Voor 75% gewijzigd door Illidan op 20-03-2007 01:04 ]
Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802
Verwijderd
Hey
Mijn temps lees ik af met het programma Speedfan gekoppeld aan Automatic Fan Controller.
Ik heb deze tergelijkertijd draaiend gehad met Coretemp enEverest en de temps waren hetzelfde.
Ga er dus vanuit dat dit klopt. Mijn voltages lopen op: Vcore: 1.23.
Dus dit mag ook geen probleem zijn.
En de prestaties kunnen jullie mij daar wat over vertellen. Zie vorige pagina.....
Mijn temps lees ik af met het programma Speedfan gekoppeld aan Automatic Fan Controller.
Ik heb deze tergelijkertijd draaiend gehad met Coretemp enEverest en de temps waren hetzelfde.
Ga er dus vanuit dat dit klopt. Mijn voltages lopen op: Vcore: 1.23.
Dus dit mag ook geen probleem zijn.
En de prestaties kunnen jullie mij daar wat over vertellen. Zie vorige pagina.....
Mijn beste setup tot nu toe:
E6600
DS3
asus GTS8800 320 (585 / 950)
tuniq tower 120
fsb: 450
cpu: 8 (3.6gig)
Mem: 1op1 (900mhz 2x 1Gb team extreem pc6400 4-4-4-10)
vcore 1.45 (cpu Z geeft 1.40 aan)
Orthos op priority 9 stressed geeft juist 50 grade
3d2006 score van 10180
Ben zeer tevreden met wat je uit deze hardware kunt halen.
E6600
DS3
tuniq tower 120
3d2006 score van 10180
Verwijderd
Welke week nummer heb je van deze processor? En hoe heb jij je koeler (richting) en koelpasta geplaatst? Heb zelf namelijk ook een Tuniq Tower en mijn temps schiet naar 67 graden op 3.6 ghz (9x400)Vortexmerc schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:44:
Mijn beste setup tot nu toe:
E6600
DS3
tuniq tower 120
3d2006 score van 10180
Voor de rest zeer goeie overklok!!!
Greetz
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 13:13 ]
Cpu weet ik alleen nog maar van dat het een F reeks is.
Tuniq tower heb ik zo erop gezet dat de interne fan naar achter uit de kast blaast. Dus eigenlijk naar mijn achterste outtake fan.
AS5 heb ik de instructies van AS gevolgd. Dus een streepje verticaal van boven naar onder in het midden van de processor en niet teveel, dit wanneer de cpu voor je ligt met het gouden pijltje links onder. (dacht ik toch) Dan de koeler erop en lichtjes gedraaid en volgens een X vastgeschroefd.
Niets is trouwens gepolijst.
Tuniq tower heb ik zo erop gezet dat de interne fan naar achter uit de kast blaast. Dus eigenlijk naar mijn achterste outtake fan.
AS5 heb ik de instructies van AS gevolgd. Dus een streepje verticaal van boven naar onder in het midden van de processor en niet teveel, dit wanneer de cpu voor je ligt met het gouden pijltje links onder. (dacht ik toch) Dan de koeler erop en lichtjes gedraaid en volgens een X vastgeschroefd.
Niets is trouwens gepolijst.
ik zie dat sommigen een ongelofelijk hoge clock halen met een laag voltage...
is dat nou niet slecht?
ik heb mijn voltage altijd op Auto staan....is dat niet beter? dan pakt ie gewoon wat ie nodig heeft
ik heb op dit moment mijn processor op 2480 Mhz lopen (E6400), maar misschien toch eens ff richting de 3000 Mhz gaan, das wel zo leuk
en nodig misschien een beetje
ik heb geloof ik 1.35 volt ofzo en clockspeed 2480 Mhz...is dat teveel volt voor zo'n 'lage' overclock?
is dat nou niet slecht?
ik heb mijn voltage altijd op Auto staan....is dat niet beter? dan pakt ie gewoon wat ie nodig heeft
ik heb op dit moment mijn processor op 2480 Mhz lopen (E6400), maar misschien toch eens ff richting de 3000 Mhz gaan, das wel zo leuk
ik heb geloof ik 1.35 volt ofzo en clockspeed 2480 Mhz...is dat teveel volt voor zo'n 'lage' overclock?
[ Voor 12% gewijzigd door SuX DeLuXe op 20-03-2007 15:14 ]
Geen cpu is het zelfde voltage verschilt altijd. Ik doe 2400Mhz op 1.25Vcore, 25 uur orthos stabiel. Auto voltage is gewoon het standaart voltage 1.325 dus. Het is niet slecht om die op auto te laten staan, maar er komt een moment dat het te weinig is.Thrills33ka schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 15:13:
ik zie dat sommigen een ongelofelijk hoge clock halen met een laag voltage...
is dat nou niet slecht?
ik heb op dit moment mijn processor op 2480 Mhz lopen (E6400), maar misschien toch eens ff richting de 3000 Mhz gaan, das wel zo leuken nodig misschien een beetje
1.35V redelijk veel, maar elke cpu klokt anders. Als het minder kan altijd doen, want minder Vcore = minder stroomgebruik = minder warmte, en beter voor je cpu.
Mijn Asus P5B Deluxe Wifi (BIOS 1004) geeft nogal een hoge VCore met AUTO voor < 3GHz.
Geloof dat de meeste E6600s makkelijk de 3.2GHz moet kunnen halen met 1.3V (BIOS setting) ...
Geloof dat de meeste E6600s makkelijk de 3.2GHz moet kunnen halen met 1.3V (BIOS setting) ...
'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin
Auto voltage is variabel (automatisch
) en dus niet altijd 1.325v.
lol net geprobeerd de FSB meteen ff op 375 te zetten (3000 Mhz) van mijn E6400....PC wilde niet herstarten
ik denk na de stekker eruit te hebben gehaald och ff een stapje lager, dus op 350 FSB , PC boot weer niet
daarna 330 deed ie nog niet
kan het misschien komen doordat ik het voltage op Auto laat staan? of is mijn CPU stepping gewoon brak..heb m nu op 2600 Mhz met 1.35 volt
begin me nou na meerdere pogingen serieus af te vragen waarom het ding voor geen meter clockt...
ik dacht 3 Ghz doet ie easily....kom niet eens hoger dan 2600 Mhz...PC knalt spontaan uit zodra ik hem op FSB 340/350 zet...
en ja ik heb het geheugen ook niet te ver overgeclockt
als ik zie dat sommigen met gemaak 3.4 Ghz halen met een E6400 dan zou 3.0 Ghz toch wel mogelijk moeten zijn voor mij....maar ik weet niet of ik wat verkeerd doe
ik denk na de stekker eruit te hebben gehaald och ff een stapje lager, dus op 350 FSB , PC boot weer niet
daarna 330 deed ie nog niet
kan het misschien komen doordat ik het voltage op Auto laat staan? of is mijn CPU stepping gewoon brak..heb m nu op 2600 Mhz met 1.35 volt
begin me nou na meerdere pogingen serieus af te vragen waarom het ding voor geen meter clockt...
ik dacht 3 Ghz doet ie easily....kom niet eens hoger dan 2600 Mhz...PC knalt spontaan uit zodra ik hem op FSB 340/350 zet...
en ja ik heb het geheugen ook niet te ver overgeclockt
als ik zie dat sommigen met gemaak 3.4 Ghz halen met een E6400 dan zou 3.0 Ghz toch wel mogelijk moeten zijn voor mij....maar ik weet niet of ik wat verkeerd doe
[ Voor 36% gewijzigd door SuX DeLuXe op 20-03-2007 18:28 ]
Wat voor moederbord/koeling etc.?
Probeer(als je de tempraturen het toelaten) de voltage op 1.4v te zetten. Probeer het dan nog een keer.
Probeer(als je de tempraturen het toelaten) de voltage op 1.4v te zetten. Probeer het dan nog een keer.
Asus P5B, boxed koeling...dikke koeling in me kast...de koeling moet het probleem niet zijn, processor blijft 38 graden zoiets idle...barzi schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:25:
Wat voor moederbord/koeling etc.?
mobo blijft rond de 28 graden ofzo
Zet je voltage dan iets hoger en kijken of het dan lukt. Ik zou je geheugen voltage op manual zetten(2.0v oid, of wat standaard is voor je modules) en je vcore. De rest even op auto laten.
Ook zal ik je pci-e op 100 zetten en pci op 33mhz. Kijk anders in het rol-co overklok guide, daar staat in hoe je op 3ghz kan komen
Ook zal ik je pci-e op 100 zetten en pci op 33mhz. Kijk anders in het rol-co overklok guide, daar staat in hoe je op 3ghz kan komen
Ik heb nog eens geprobeerd...op 1.4 volt + FSB @ 340 (x8=2740), maar meneer wil niet...hij valt gewoon meteen uit, en vervolgens moet ik de stekker eruit trekken 5 sec...dusja ik heb nu al 10 keer die stekker eruit kunnen trekken, begint me nou wat de keel uit te hangen....conclusie is dus mijn CPU wil niet voorbij de 2600 Mhz...of zie ik nou echt iets over het hoofd?barzi schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 19:36:
Zet je voltage dan iets hoger en kijken of het dan lukt. Ik zou je geheugen voltage op manual zetten(2.0v oid, of wat standaard is voor je modules) en je vcore. De rest even op auto laten.
kan de Geheugen snelheden alleen op Auto of op hogere snelheden zetten dus dat kan het ook niet zijn
Meer prik op je chipset?Thrills33ka schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:04:
[...]
Ik heb nog eens geprobeerd...op 1.4 volt + FSB @ 340 (x8=2740), maar meneer wil niet...hij valt gewoon meteen uit, en vervolgens moet ik de stekker eruit trekken 5 sec...dusja ik heb nu al 10 keer die stekker eruit kunnen trekken, begint me nou wat de keel uit te hangen....conclusie is dus mijn CPU wil niet voorbij de 2600 Mhz...of zie ik nou echt iets over het hoofd?
kan de Geheugen snelheden alleen op Auto of op hogere snelheden zetten dus dat kan het ook niet zijn
Is het misschien niet dat ie uitvalt, maar na 5 sec weer opstart(maar je dan al de stekker eruit hebt).
Dat is namelijk wel een bug met de p5b-d(ik kan het weten). Als je overklokt gaat ie even aan, 3-5 sec uit, en dan weer aan.
Dat is namelijk wel een bug met de p5b-d(ik kan het weten). Als je overklokt gaat ie even aan, 3-5 sec uit, en dan weer aan.
Hij start anders gewoon niet meer door...barzi schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 22:23:
Is het misschien niet dat ie uitvalt, maar na 5 sec weer opstart(maar je dan al de stekker eruit hebt).
als ik dan reset, of de PC uit en aan doe dan blijft het scherm zwart...
ik moet de stekker eruit trekken, dus dat betekent dat me systeem die bios instellingen gewoon niet slikt...
alleen ligt dat nou aan de CPU, of het moederbord...of is het misschien iets anders dat ik over het hoofd zie
Verwijderd
Uhm FSB termination voltage heb ik op v1.5 (op 1.4 weigert ie op te startenVerwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 22:40:
[...]
In dat filmpje van hardware.info draait Orthos stabiel op 3.6 Ghz, terwijl de rest doodleuk op auto staat:
[afbeelding]
Maar tips van andere mensen met een P5W-DH zijn steeds welkom!
Verder krijgt m'n Cpu v1.425 om stabiel te draaien.
Echter ik heb dus met m'n suffe harses 2x Twin2x2048-6400C4 repen (dus 4x 1024mb) repen en kan ik (verdomme verdomme) m'n geheugen in die 4 banken synchroon en stabiel niet op 800 draaien met mot ik terug naar 667 om 1:1 m'n geheugen timings op 4-4-4-12 te behouden aldus Ramguy op de helpsite van Corsair.
Trouwens er is een nieuwe bios voor de P5W Beta 2004 geheten ..
Iemand al geprobeert ?
ftp://ftp.asus.com/pub/AS...0DH%20Deluxe/BETA2004.zip
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 02:41 ]
Heb je al eens geprobeerd om je geheugen op zegge een 4-5-5-12 te zetten @800mhz? Of eventueel gewoon wat meer voltage op je geheugen te zetten? Dat wil nog wel eens helpen nl!Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 23:02:
[...]
Uhm FSB termination voltage heb ik op v1.5 (op 1.4 weigert ie op te starten) staan om @3600 te halen en mogelijk te maken vanuit de bios.
Verder krijgt m'n Cpu v1.425 om stabiel te draaien.
Echter ik heb dus met m'n suffe harses 2x Twin2x2048-6400C4 repen (dus 4x 1024mb) repen en kan ik (verdomme verdomme) m'n geheugen in die 4 banken synchroon en stabiel niet op 800 draaien met mot ik terug naar 667 om 1:1 m'n geheugen timings op 4-4-4-12 te behouden aldus Ramguy op de helpsite van Corsair.
Trouwens er is een nieuwe bios voor de P5W Beta 2004 geheten ..
Iemand al geprobeert ?
ftp://ftp.asus.com/pub/AS...0DH%20Deluxe/BETA2004.zip
Om de 3,6Ghz te halen, heb je daar nog meer voltages/instellingen voor gedaan? Ik blijf momenteel steken @ 9x365 nl en zou ook best hoger willen indien mogelijk
ps: ik zit nog @ bios 1707
mijn FSB staat nu op 390x9 maar waarom kan ik SPD niet disable en handmatig Timings instellen?
Komt het toevallig door die FSB wall?
Mobo P5W
geheugen voltage verhogen blijkt niet te werken
Komt het toevallig door die FSB wall?
Mobo P5W
geheugen voltage verhogen blijkt niet te werken
[ Voor 14% gewijzigd door maxoss op 21-03-2007 12:14 ]
Was ik weer eens... Resultaatje:

Veel hoger lukt me alleen niet
LOL, zie nu dat MSN popupje pas

[ Voor 17% gewijzigd door ChkDsk op 21-03-2007 13:11 ]
nu nog een nachtje orthos draaien (> 8 uur) en je kunt hem officieel stabiel noemen
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
heeft ik al een keer op 4-4-4-10 timings gedaan.. dus ben benieuwdJohnnyV76 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:29:
nu nog een nachtje orthos draaien (> 8 uur) en je kunt hem officieel stabiel noemen
BTW, heb met potloodje vdroop "mod" gedaan. Werkt echt i-de-aal!
[ Voor 11% gewijzigd door ChkDsk op 21-03-2007 13:41 ]
woow....wtf manChkDsk schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:10:
Was ik weer eens... Resultaatje:
[afbeelding]
en ik krijg mijn E6400 gewoon niet voorbij 2600 Mhz...
heb het maar weer teruggezet op 2400 Mhz voorlopig...voltage teruggezet naar 1.25....
hoe kan het dat jij dat met zo'n laag voltage kunt doen?
Dat is een foutje in CPU-Z... Rechts staat Asus Probe. 1.38V (1.375 BIOS)Thrills33ka schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:46:
[...]
woow....wtf man
heb het maar weer teruggezet op 2400 Mhz voorlopig...voltage teruggezet naar 1.25....
hoe kan het dat jij dat met zo'n laag voltage kunt doen?ik kan 1.1 volt niet eens kiezen in het BIOS, of is het gewoon een foutje van CPU-Z?
Misschien is dit de reden...
[ Voor 8% gewijzigd door ChkDsk op 21-03-2007 13:56 ]
ahhh dacht ik al...ChkDsk schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:47:
[...]
Dat is een foutje in CPU-Z... Rechts staat Asus Probe. 1.38V (1.375 BIOS)
alleen 1.38 is nog netjes voor een overclock van 3600 Mhz
wou dat mijn CPU het zo makkelijk deed
Wat voor bord heb je?Thrills33ka schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:46:
[...]
woow....wtf man
hoe kan het dat jij dat met zo'n laag voltage kunt doen?ik kan 1.1 volt niet eens kiezen in het BIOS, of is het gewoon een foutje van CPU-Z?
Een Asus P5B...
met bios 0509 ofzo d8 ik
Ik zie net dat versie speedfan nu ook de core temps kan uitlezen. Ze zijn exact hetzelfde als TAT / Core Temp.
Core Temp is ook niet meer beta -> versie 0.95
Core Temp is ook niet meer beta -> versie 0.95
Er staat 2600 mhz hoorThrills33ka schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 13:54:
[...]
ahhh dacht ik al...
alleen 1.38 is nog netjes voor een overclock van 3600 Mhz
wou dat mijn CPU het zo makkelijk deed
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
P5B deluxe bios 1004 met E6600, GEIL PC2-6400 DDR2 800MHz 4-4-4-12
Vcore=1.35 Vdimm=2.1, Vnb=1.25, Vsb=1.5
Multiplier op 8. Om FSB boven de 380 te krijgen moest ik Vfsb verhogen. Voor 400 was Vfsb=1.3 genoeg, voor 412 heb ik al Vfsb=1.4 nodig. Temp=57graden stressed.
Het geheugen kan het blijkbaar toch wel....
Waar brengt me dit nu ? 9*378 was m'n max bij Vcore=1.4125 maar heb dan al 65graden pieken.
[EDIT]
YES, ik draai nu 9*400
Echter Vcore op 1.4750 in bios, 1.408v volgens cpu-z, 1.40/1.41 volgens pcprobe2
idle temp is 55a56graden, wel wat hoog. Jammer genoeg dus niet stabiel.
Ik denk dat ik mijn cooler="coolermaster hyper-tx" maar eens opnieuw ga monteren met goede coolmeuk, hij zit er nu @stock op.
Vcore=1.35 Vdimm=2.1, Vnb=1.25, Vsb=1.5
Multiplier op 8. Om FSB boven de 380 te krijgen moest ik Vfsb verhogen. Voor 400 was Vfsb=1.3 genoeg, voor 412 heb ik al Vfsb=1.4 nodig. Temp=57graden stressed.
Het geheugen kan het blijkbaar toch wel....
Waar brengt me dit nu ? 9*378 was m'n max bij Vcore=1.4125 maar heb dan al 65graden pieken.
[EDIT]
YES, ik draai nu 9*400
Echter Vcore op 1.4750 in bios, 1.408v volgens cpu-z, 1.40/1.41 volgens pcprobe2
idle temp is 55a56graden, wel wat hoog. Jammer genoeg dus niet stabiel.
Ik denk dat ik mijn cooler="coolermaster hyper-tx" maar eens opnieuw ga monteren met goede coolmeuk, hij zit er nu @stock op.
[ Voor 27% gewijzigd door gjs op 21-03-2007 22:24 ]
GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD
Chkdsk heeft toch zijn processor op 3600 Mhz...?
ik vind dat erg netjes, met zo'n vrij laag voltage...wou dat ik al maar de 3000 haalde met me E6400 maargoed....lukt niet...
waar is eigelijk dat FSB terminatian Voltage voor? ik heb voor de rest alles op Auto
ik heb trouwens dezelfde stepping en revisie enz. als veel mensen hier, dus zou het in principe toch wel hoger dan 2600 Mhz moeten kunnen of hoeft dat niet persee?
Ben ook maar eens aan de slag gegaan met de C2D E6600. Heb hem nu op een fsb van 300 lopen. Geheugen op 600 zodat het lekker 1:1 loopt. Hij blijft netjes 45 graden stressed duzz so far so good. Maar nu het probleem. Mijn mobo (MSI P965 platinum) geeft aan dat er een 267 fsb proc aanwezig is bij het booten en dat de speed gelimiteerd wordt omdat deze niet ondersteund wordt.
Bij CPU-Z geeft hij wel de juiste fsb ratings. Iemand meer met dit probleem? Ik denk niet dat het invloed heeft op de snelheid maar die melding vind ik wel irritant.
Bij CPU-Z geeft hij wel de juiste fsb ratings. Iemand meer met dit probleem? Ik denk niet dat het invloed heeft op de snelheid maar die melding vind ik wel irritant.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Tweakers.
Kleine vraag even...
Als'k me scherm terug heb van de RMA afdeling ga ik mijn E6400 een klokje hoger laten draaien..
Nu was mijn vraag, wat lijkt voor jullie een goeie temp voor 24/7 te draaien en een paar uur per dag stressed (gamen) en hem toch nog 3 jaar staande tehouden?
En iemand een idee hoe hoog'k em dan geclocked krijg op dus een niet al te hoge temp. ?
Kleine vraag even...
Als'k me scherm terug heb van de RMA afdeling ga ik mijn E6400 een klokje hoger laten draaien..
Nu was mijn vraag, wat lijkt voor jullie een goeie temp voor 24/7 te draaien en een paar uur per dag stressed (gamen) en hem toch nog 3 jaar staande tehouden?
En iemand een idee hoe hoog'k em dan geclocked krijg op dus een niet al te hoge temp. ?
Ook ik ben begonnen met het overclocken van mijn E6600. Ik zit nu op de 350 FSB met een Vcore van 1.3. Ik heb 8 uur lang Orthos gedraaid zonder fouten, dus het systeem loopt stabiel. Ik heb een P5W DH deluxe mobo.
Maar nu het probleem: In TAT en Coretemp lopen de temps stressed richting de 67 graden, terwijl Asus pcprobe een temperatuur van ongeveer 50 graden aangeeft stressed. Pcprobe geeft dezelfde waarde aan als de waarde in de bios, dus ik vraag me nu echt af welke waarde correct is? Ik durf namelijk niet verder te gaan. Qfan gaat uit van de waarde van de pcprobe, dus de cpu fan blijft doodleuk langzaam draaien. Als ik Qfan uitzet gaat de fan wel op max (Artic freezer 7) en zie ik de temperaturen op Coretemps en TAT zakken naar 57 graden.
Weet iemand of de waarde van asus pcprobe correct is? Ik zou het toch raar vinden als de bios de verkeerde cpu temp aangeeft
Maar nu het probleem: In TAT en Coretemp lopen de temps stressed richting de 67 graden, terwijl Asus pcprobe een temperatuur van ongeveer 50 graden aangeeft stressed. Pcprobe geeft dezelfde waarde aan als de waarde in de bios, dus ik vraag me nu echt af welke waarde correct is? Ik durf namelijk niet verder te gaan. Qfan gaat uit van de waarde van de pcprobe, dus de cpu fan blijft doodleuk langzaam draaien. Als ik Qfan uitzet gaat de fan wel op max (Artic freezer 7) en zie ik de temperaturen op Coretemps en TAT zakken naar 57 graden.
Weet iemand of de waarde van asus pcprobe correct is? Ik zou het toch raar vinden als de bios de verkeerde cpu temp aangeeft
60 als max, ietsje (lees 2-3) hoger stressed mag wel, maar veel hoger moet je niet gaan.SoulShot schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:35:
Tweakers.
Kleine vraag even...
Nu was mijn vraag, wat lijkt voor jullie een goeie temp voor 24/7 te draaien en een paar uur per dag stressed (gamen) en hem toch nog 3 jaar staande tehouden?![]()
Je hebt 2 temp meters, core temp en tat lezen de meter uit die tussen je cores ligt daarom geven die ook de hoogste waarden. Probe en bios lezen een andere uit (weet niet precies meer waar), die ligt verder van de core dus word die ook minder warm. Het verschilt altijd zo'n 15 graden, wat bij jou dus ook het geval is.YoeY schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:37:
[ Voor 32% gewijzigd door bassie op 22-03-2007 14:51 ]
Dan moet je ff voorgaande draadjes van dit topic lezen; CPU temp (zoals BIOS Asus Probe en Speedfan) zijn de temps van je proc in het midden onder de heatspreader gemeten. TAT en CoreTemp (en sinds v4.32 Speedfan ook) meten de Core Temp; dat is on-die per core. Die temps liggen meestal ~15 graden hoger dan de CPU temp. Anders gezegd: je hebt een CPU Temp en per core ook nog een Core Temp.
Ook de gewenste (max.) temps per temp-meter zijn terug te lezen in het topic ...
PS: Voltage mod op de P5B Deluxe met potlood ? Is dat makkelijk en betrouwbaar ? Ken alleen de draadjes mod ...
Ook de gewenste (max.) temps per temp-meter zijn terug te lezen in het topic ...
PS: Voltage mod op de P5B Deluxe met potlood ? Is dat makkelijk en betrouwbaar ? Ken alleen de draadjes mod ...
'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin
Ik heb het een en ander terug gelezen (erg veel :x). Kan ik hieruit concluderen dat een temp van 72 op coretemp/TAT en een temp van 62 op pcprobe acceptabel is?SKiLLa schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:49:
Dan moet je ff voorgaande draadjes van dit topic lezen; CPU temp (zoals BIOS Asus Probe en Speedfan) zijn de temps van je proc in het midden onder de heatspreader gemeten. TAT en CoreTemp (en sinds v4.32 Speedfan ook) meten de Core Temp; dat is on-die per core. Die temps liggen meestal ~15 graden hoger dan de CPU temp. Anders gezegd: je hebt een CPU Temp en per core ook nog een Core Temp.
Met andere woorden, kan ik verder gaan met overclocken?
Ik zou rond de 65 max in tat/coretemp aanhouden, probe/mbm5 etc zullen in dat geval dus lager weergeven.
Verwijderd
en wat is dan de temp van 61c die wordt genoemd als uiterste voor je cpu? (e6600 in dit geval) is dat de core temp? of de cpu temp?SKiLLa schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:49:
Verwijderd
Hoever zou ik met deze specs komen met overclocken.
Hoop niet dat het huidige geheugen problemen opleverd.
Intel Core 2 Duo 6600
Asus P5B Deluxe
OCZ Gold DDR2 PC5400 2048MB XTC, CL4-4-4-12
MSI 8800GTX 768MB
Raid-0 600 Gig
Creative X-FI
Tagan Easycon 580W
thx for the advise.
Intel Core 2 Duo 6600
Asus P5B Deluxe
MSI 8800GTX 768MB
Raid-0 600 Gig
Creative X-FI
Tagan Easycon 580W
thx for the advise.
Dus Load max. 65° zoiets?bassie_ schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:48:
[...]
60 als max, ietsje (lees 2-3) hoger stressed mag wel, maar veel hoger moet je niet gaan.
En is dat Coretemp of CPU temp?
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 15:36:
en wat is dan de temp van 61c die wordt genoemd als uiterste voor je cpu? (e6600 in dit geval) is dat de core temp? of de cpu temp?
Coretemp.SoulShot schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 15:55:
Dus Load max. 65° zoiets?
En is dat Coretemp of CPU temp?
pc5400=666MHz. Het is ddr dus /2. (666/2)*9=3000. 3GHz, is dus mogelijk, Ik neem aan dat er nog wel wat rek in het geheugen zit, misschien dat op cas5 400 er wel in zit, 400*9 = 3.6GHz.Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 15:51:
Hoever zou ik met deze specs komen met overclocken.
Intel Core 2 Duo 6600
Asus P5B Deluxe
MSI 8800GTX 768MB
Raid-0 600 Gig
Creative X-FI
Tagan Easycon 580W
thx for the advise.
Verwijderd
Uhm ik heb m'n bios geflashed naar beta 2004 en draai op dit moment 9x 367 en m'n geheugen nog steeds op 4-4-4-12 dit is de enige overclock die ik stabiel krijg (tenminste 6+ uren Orthos)Oet schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 09:22:
[...]
Heb je al eens geprobeerd om je geheugen op zegge een 4-5-5-12 te zetten @800mhz? Of eventueel gewoon wat meer voltage op je geheugen te zetten? Dat wil nog wel eens helpen nl!
Om de 3,6Ghz te halen, heb je daar nog meer voltages/instellingen voor gedaan? Ik blijf momenteel steken @ 9x365 nl en zou ook best hoger willen indien mogelijk
ps: ik zit nog @ bios 1707
Vcore heb ik 1,3375 (dacht ik) en m'n geheugen krijgt gewoon v2.1 verder heb ik de MHC chipset voltage op 1,6 staan (leg mij nou nog is uit wat dat specifiek doet iemand? Ik weet inmiddels dat het meer prik geven hier helpt maar waarom
Anyways temp stressed bijde core 58 graden)
Kortom denk dat ik m'n 3600 mhz maar gedag zwaai.
Zit toch hoe dan ook met het feit dat bij de P5W wanneer 4 geheugenbanken bezet je mijn geheugen reepjes op 667 moet terug zetten dus 1:1 = FSB400:DramFreq800 gaat niet door.
M'n geheugen trekt het gewoon niet ..
Een auto met 2 personen gaat nou eenmaal harder dan gevuld met 4 personen ..
Om de zelfde rede als je cpu meer prik geven. Op hogere frequenties heeft de chip meer stroom nodig om te blijven werken.Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 17:37:
[...]
voltage op 1,6 staan (leg mij nou nog is uit wat dat specifiek doet iemand? Ik weet inmiddels dat het meer prik geven hier helpt maar waarom)
SKiLLa schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:49:

Werkt perfect!
Verwijderd
signalen worden zwakker door oa warmte. door meer prik te geven worden de signalen weer "versterkt"bassie_ schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:23:
[...]
Om de zelfde rede als je cpu meer prik geven. Op hogere frequenties heeft de chip meer stroom nodig om te blijven werken.
met je cpu is het zo dat deze alleen een 0 of een 1 krijgt. maw 0= geen stroom en 1= 1.4V (of wat je dan ook in je bios hebt ingesteld)
nu is het alleen zo dat in de praktijk je cpu maar 1.2 V krijgt van je mobo, dit wordt dan toch door je chip gezien als een 1. en 0.4V ziet ie als een 0
nu kan je je voorstellen dat wanneer je gaat oc-en wordt dit signaal zwakker en krijgt je cpu op een gegeven moment maar 0.8V en dit ziet hij dan ineens als een 0. Boem BSOD.
daarom moet je de Vcore omhoog gooien om het signaal sterker te maken.
ff kort
Heb nu mijn E6300 op 400x7 draaien.
Dit op een Asus P5B met 2x 1Gb PQI DDR2 PC5300mem.
Cpu op 1.3v en mem op 2.0v
Nou weet ik dat boven de 400mhz fsb de chipset zijn timings omlaag gooit...nu haal ik met memtest 4973Mb/s en zodra ik naar 405mhz fsb ga hou ik maar 4427Mb/s over.
Mijn idee is dus laat hem op die 400fsb staan...lijkt mij het snelste overal speed.
Wat is jullie idee of ervaring?
Nou weet ik dat boven de 400mhz fsb de chipset zijn timings omlaag gooit...nu haal ik met memtest 4973Mb/s en zodra ik naar 405mhz fsb ga hou ik maar 4427Mb/s over.
Mijn idee is dus laat hem op die 400fsb staan...lijkt mij het snelste overal speed.
Je hebt gelijk. 400fsb zit in de 1066 strap, 401 in de 1333. Bij 1333strap worden de latencies van de chipset losser gezet, waardoor ie dus ook wat langzamer word. 400 kan je dus het beste aanhouden. Wat je wel kan doen is met progjes zoals setfsb/clockgen je fsb verhogen in windows. Dus 400 in bios en dan in windows verhogen. Dan blijf je in de 1066 strap met 401+ fsb's.Rico schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:31:
Heb nu mijn E6300 op 400x7 draaien.
Dat laatste is waar in een auto, echter hebben we het hier niet over een autoVerwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 17:37:
[...]
Uhm ik heb m'n bios geflashed naar beta 2004 en draai op dit moment 9x 367 en m'n geheugen nog steeds op 4-4-4-12 dit is de enige overclock die ik stabiel krijg (tenminste 6+ uren Orthos)
Vcore heb ik 1,3375 (dacht ik) en m'n geheugen krijgt gewoon v2.1 verder heb ik de MHC chipset voltage op 1,6 staan (leg mij nou nog is uit wat dat specifiek doet iemand? Ik weet inmiddels dat het meer prik geven hier helpt maar waarom)
Anyways temp stressed bijde core 58 graden)
Kortom denk dat ik m'n 3600 mhz maar gedag zwaai.
Zit toch hoe dan ook met het feit dat bij de P5W wanneer 4 geheugenbanken bezet je mijn geheugen reepjes op 667 moet terug zetten dus 1:1 = FSB400:DramFreq800 gaat niet door.
M'n geheugen trekt het gewoon niet ..
Een auto met 2 personen gaat nou eenmaal harder dan gevuld met 4 personen ..
Kijk, ik heb mijn geheugen op 465mhz (925mhz DDR2) draaien, maar echt niet op 4-4-4-12, dat trekt het dus van ze lang zal ze leven niet.
Daarvoor heb ik het geheugen 2,3volt gegeven en op 4-6-6-15 gezet. Resultaat is: zeeeeer snel geheugen en een lekker hoge FSB
Kijk er zijn meerdere wegen naar rome, trekt je geheugen het qua MHz niet, dat zet je de timings wat losser, zo simpel is het, ik test dan vaak met Memtest dan loop ik namelijk niet de kans dat brak lopend geheugen mijn windows vernaggeld.
Je moet er gewoon even mee stoeien, een snelle stabiele OC vinden kost je gewoon veel tijd, dat is niet iets wat je in 10min doet, nja, wellicht wel, als je de FSB 1Mhz hoger zet
Verwijderd
mmm 400x800 en uh 3600mhz dus..
Uhm ik heb inderdaad nu ook 2,3 volt op het geheugen gezet en timings 5,5,5,18 ingesteld.
Verder uhm V1,475 volt op de CPU en MCH chipset voltage staat op 1,65.
Wat ik wel vreemd vind is dat er iets met m'n Marvel lan verbinding gebeurd wanneer m'n PC opstart.
Gooit ie Agnitum in de mangel met een foutmelding tot gevolg en ook NOD32 wou nog wel is een rare fout geven.
En in event viewer raakte de verschillende secties corrupt
Tot op dit moment dat ik type is de boel stabiel ga zo even Orthos draaien... lol
Trouwens memtest draait prima .. heb net 6 passes succesvol afgelegd van (Test 5) die vaak het snelst duidelijk maakt of je geheugen niet stabiel genoeg is..
Neemt niet weg als ik niet goed oplet word ik suf gemaakt door de "beroemde" machine check exception.
Uhm ik heb inderdaad nu ook 2,3 volt op het geheugen gezet en timings 5,5,5,18 ingesteld.
Wat ik wel vreemd vind is dat er iets met m'n Marvel lan verbinding gebeurd wanneer m'n PC opstart.
Gooit ie Agnitum in de mangel met een foutmelding tot gevolg en ook NOD32 wou nog wel is een rare fout geven.
Tot op dit moment dat ik type is de boel stabiel ga zo even Orthos draaien... lol
Trouwens memtest draait prima .. heb net 6 passes succesvol afgelegd van (Test 5) die vaak het snelst duidelijk maakt of je geheugen niet stabiel genoeg is..
Neemt niet weg als ik niet goed oplet word ik suf gemaakt door de "beroemde" machine check exception.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2007 02:18 ]
Klinkt niet helemaal stabiel in mijn orenVerwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 01:49:
mmm 400x800 en uh 3600mhz dus..
Kan zo maar zijn dat het op 401Mhz FSB beter is aangezien dan de timings van je chipset losser komen te staan, of wellicht moet je de CPU wat meer prik geven. Hoe dan ook, je loopt het risico met een onstabiel systeem je windows installatie te vernaggelen. Ik draai meestal eerst een complete memtest pass voordat ik windows laat booten. Mochten er fouten in voorkomen dan kun je vrijwel zeker zijn van het feit dat het windows niet ten goede komt om door te gaan, krijg je een goeie pass zonder errors dan is het vrijwel altijd probleemloos windows opstarten (memtest geeft niet zo'n hoge load op de CPU dus in extreme gevallen (Orthos op CPU en MEM en een prio van
Zo ben ik er pas achter gekomen dat mijn OC op 370mhz FSB net niet stabiel genoeg was, heel soms crashte een game mijn windows (BSOD) en Orthos was dus niet langer dan 5min te draaien. FSB naar 365 gezet en nu draait ie prima.
Zoals ik al eerder zei, een goede stabiele OC vinden kost gewoon tijd
Verwijderd
Ik heb wat vreemds en ik vermoed m'n P5B-Deluxe. Ik draai flinke spellen zoals BF2 als een trein (na mijn mem op 2volt fixed gezet te hebben) maar het openen van een textbestand duurt lang (paar seconden), rechtermuisknop in explorer lagged standaard een paar seconden en het openen van P/RAR's duurt ook te lang. Als ik de imageviewer in Photoshop open gaat dat ook erg traag.
Setup:
Corsair 2x1GB PC6400@444 Twin2X DDR2, Seagate 320GB (Barracuda 7200.10, 7200RPM, 16MB, SATAII), Asus P5B Deluxe, Intel Conroe E6600 Core2Duo (Socket 775, 2.40Ghz, 1066Mhz FSB, 4MB ), Asus GT7900 en een Scythe Infinity (Socket 478 / 775 / 754 / 939 / AM2).
Iemand een geniaal idee?
Setup:
Corsair 2x1GB PC6400@444 Twin2X DDR2, Seagate 320GB (Barracuda 7200.10, 7200RPM, 16MB, SATAII), Asus P5B Deluxe, Intel Conroe E6600 Core2Duo (Socket 775, 2.40Ghz, 1066Mhz FSB, 4MB ), Asus GT7900 en een Scythe Infinity (Socket 478 / 775 / 754 / 939 / AM2).
Iemand een geniaal idee?
welk bios raden jullie aan voor de p5w?
ik draai FSB 397 Mhz zonder problemen

zodra ik boot op 398 krijg ik een BSOD na een half uur Orthos
Vcore: 1.485
Vmch: 1.85
Vich: auto
Vmem: 2.2
ik draai FSB 397 Mhz zonder problemen

zodra ik boot op 398 krijg ik een BSOD na een half uur Orthos
Vcore: 1.485
Vmch: 1.85
Vich: auto
Vmem: 2.2
[ Voor 8% gewijzigd door maxoss op 25-03-2007 13:47 ]
Hoplá...
10 uur... And couting.
De edit betreft een geupdate screenshot
*knip* Nevermind *knip*
10 uur... And couting.
De edit betreft een geupdate screenshot
*knip* Nevermind *knip*
[ Voor 66% gewijzigd door ChkDsk op 24-03-2007 20:18 ]
gaat best lekker! Mooie VID heeft je E6600. Mijn L28B had ook een VID van 1.225V en die deed het ook top
wat voor stepping heeft ie?
[ Voor 11% gewijzigd door BvK P4 op 24-03-2007 18:24 ]
Sig... L632B061BvK P4 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 18:23:
gaat best lekker! Mooie VID heeft je E6600. Mijn L28B had ook een VID van 1.225V en die deed het ook topwat voor stepping heeft ie?
12 uur is geschied... Zal de plaatjes zo uppen!
Running:

Idle:

[ Voor 26% gewijzigd door ChkDsk op 24-03-2007 20:15 ]
Ik heb vandaag mijn cooler een Coolermaster hyper tx even opnieuw gemonteerd, ik heb gebruik gemaakt van Titan nano grease (helaas had de lokale shop niks anders). Het maakt echter niets uit tov. de standaard pasta die er @stock op zit.
Op stabiel te kunnen draaien op 9*400 heb ik zo'n 1.5 Vcore nodig, hierbij ga ik over de 65 graden en dan crasht de boel.
Ga ik het redden met een andere koeler ? Ik lees net dit nieuws: Drie opvallende Cooler Master-koelers bekeken en daar komt de hyper tx er dus goed uit. Is het 40 euro waard om een Scythe Infinity aan te schaffen ?
Op stabiel te kunnen draaien op 9*400 heb ik zo'n 1.5 Vcore nodig, hierbij ga ik over de 65 graden en dan crasht de boel.
Ga ik het redden met een andere koeler ? Ik lees net dit nieuws: Drie opvallende Cooler Master-koelers bekeken en daar komt de hyper tx er dus goed uit. Is het 40 euro waard om een Scythe Infinity aan te schaffen ?
Ik ben nu even aan het rondkijken geweest, en heb mij asus P5B nu verkocht, aangezien deze niet stabiel wil zijn @ 500mhz fsb
. Ik heb namelijk een E6300 en ook gewillig geheugen, (gaat tot 550mhz @ 5-5-5-12 bij 2.15 volt, komt van rol-co) ik heb de pc nu ongeveer stabiel op een fsb van 450 mhz... Maar nu zit ik te twijfelen, de DS3 klinkt heel interresant, en kost zeker niet veel, alleen vind ik toch niet echt veel resultaten van mensen die de 500mhz fsb (of meer
) hebben gehaald... is een Asus P5B deluxe de meerprijs ook echt waard? en haalt deze wel de 500mhz fsb?
[ Voor 3% gewijzigd door TFDev op 24-03-2007 20:29 ]
coolermaster Gemini II al gezien?? die is stukken beter als alles wat hier in de lijst staat.gjs schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:26:
Ik heb vandaag mijn cooler een Coolermaster hyper tx even opnieuw gemonteerd, ik heb gebruik gemaakt van Titan nano grease (helaas had de lokale shop niks anders). Het maakt echter niets uit tov. de standaard pasta die er @stock op zit.
.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Probleempje hier met P5b-e en e6400 met Zalman 9700...
Niet overclocked.
CPU temp 40° (volgens Bios en SpeedFan)
Coretemp 25° (volgens Coretemp en Speedfan)
Een dualcore kan toch nooit 40° worden?? Koeler is volgens mij goed gemonteerd enal .. En dan de cortemp zo laag.. Dual cores zitte toch meestal rond de 30° niet?
Niet overclocked.
CPU temp 40° (volgens Bios en SpeedFan)
Coretemp 25° (volgens Coretemp en Speedfan)
Een dualcore kan toch nooit 40° worden?? Koeler is volgens mij goed gemonteerd enal .. En dan de cortemp zo laag.. Dual cores zitte toch meestal rond de 30° niet?
Mijn e6300 @ 2.9ghz met me p5b was ook gewoon 30 graden idle met stock koeler @ 600rpm, dus lijkt wel dat het wat scheelt met een std E6400 en een 9700
niks aan de hand hoor.
ik heb ook een temps vraagje.
sinds gisteren heb ik een nieuwe pc met daarin een e4300 gekoeld door een arctic freezer 7 pro, op een asus p5b moederbord. Ik heb het idee dat ik òf de koeler niet goed heb bevestigd, of een kromme ihs heb. misschien kunnen jullie er eens naar kijken:
Stressed 1800mhz:

Stressed 2400mhz

Gestresst met TAT dus. niet eens gek lang gestresst. Koeler draait op 1000 rondjes per minuut. wanneer ik aan de heatsink voel, heb ik niet het idee dat die bijna 70 graden is. hij voelt lauwig...
Is dit te warm?
sinds gisteren heb ik een nieuwe pc met daarin een e4300 gekoeld door een arctic freezer 7 pro, op een asus p5b moederbord. Ik heb het idee dat ik òf de koeler niet goed heb bevestigd, of een kromme ihs heb. misschien kunnen jullie er eens naar kijken:
Stressed 1800mhz:

Stressed 2400mhz

Gestresst met TAT dus. niet eens gek lang gestresst. Koeler draait op 1000 rondjes per minuut. wanneer ik aan de heatsink voel, heb ik niet het idee dat die bijna 70 graden is. hij voelt lauwig...
Is dit te warm?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Humm, misschien toch je koelpasta niet goed? Al een keer geprobeerd te vervangen? Liefste me AS5
hmm, dat was zo'n sticker onderop die koeler... maar ze zullen toch geen 'zooi' op zo'n koeler gaan smeren?
ik zal eens kijken wat ik nog voor koelpasta heb liggen, en het morgen even vervangen.
maar de temps zijn hoog he?
ik zal eens kijken wat ik nog voor koelpasta heb liggen, en het morgen even vervangen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Ja leuk ding echter vraag ik me af of dit op een p5b deluxe in een Coolermaster Centurion kast gaat passen. Ik heb er ook een Asus 7600GT in zitten, die ook een heatpipe cooler heeft.Rol-Co schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:32:
[...]
coolermaster Gemini II al gezien?? die is stukken beter als alles wat hier in de lijst staat.
.
De fan's moet je er ook los bij kopen.....
De temps zijn idd niet echt laag ofzo neeOConnor schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 21:13:
hmm, dat was zo'n sticker onderop die koeler... maar ze zullen toch geen 'zooi' op zo'n koeler gaan smeren?
Wat scheelt? Hehe, als jij al tot 2.9 kan klokken op laagste RPM met de stock koeler en 12 graden min als mij zou hebben niet oc'd en met een 9700..Killed-1 schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 20:43:
Mijn e6300 @ 2.9ghz met me p5b was ook gewoon 30 graden idle met stock koeler @ 600rpm, dus lijkt wel dat het wat scheelt met een std E6400 en een 9700niks aan de hand hoor.

Ze zeggen dat max temp. ongeveer 60° is, en khad al vanbove hier op p.8 gevraagd of dat Core of CPUTemp is.. Iemand zei CoreTemp, maar hoeveel mag CPUTemp dan worden, en hoe komt het dat die bij mij bij 10° verschillen? (Nu Coretemp 28° en Cpu Temp 38°)
Iemand enig idee?
CoreTemp= Tjunction, wat jij CPUtemp noemt is Tcase (meestal de zie je dez temp in de bios), het verschil is zo'n 10-15 graden. Als max kun je een graadje of 65 Tjunction (Coretemp dus) aan houden, al kunnen die C2D's volgens mij tijdelijk flink wat meer hebben.SoulShot schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:08:
[...]
Wat scheelt? Hehe, als jij al tot 2.9 kan klokken op laagste RPM met de stock koeler en 12 graden min als mij zou hebben niet oc'd en met een 9700..
Ze zeggen dat max temp. ongeveer 60° is, en khad al vanbove hier op p.8 gevraagd of dat Core of CPUTemp is.. Iemand zei CoreTemp, maar hoeveel mag CPUTemp dan worden, en hoe komt het dat die bij mij bij 10° verschillen? (Nu Coretemp 28° en Cpu Temp 38°)
Iemand enig idee?
Als je voor jezelf een max Tjuntion aanhoudt van 65 graden, dan is dat logischer wijs een Tcase (bios temp of hoe je het ook wilt noemen) van rond de 55graden.
Better save than sorry
Maar volgens mij is dit al een paar keer uitvoerig uitgelegd, scrol eens wat pagina's terug.
Edit, ik zie net dat je bedoelt dan je cpu temp 10 graden HOGER ligt dan CoreTemp, maar waarmee meet jij die cpu temp precies??
[ Voor 6% gewijzigd door Illidan op 24-03-2007 23:34 ]
Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802
Ja ik dacht al wat zit hij nou te zeggen, juist hjet omgekeerde wat er hier gebeurd..Illidan schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 23:32:
[...]
CoreTemp= Tjunction, wat jij CPUtemp noemt is Tcase (meestal de zie je dez temp in de bios), het verschil is zo'n 10-15 graden. Als max kun je een graadje of 65 Tjunction (Coretemp dus) aan houden, al kunnen die C2D's volgens mij tijdelijk flink wat meer hebben.
Als je voor jezelf een max Tjuntion aanhoudt van 65 graden, dan is dat logischer wijs een Tcase (bios temp of hoe je het ook wilt noemen) van rond de 55graden.
Better save than sorry![]()
Maar volgens mij is dit al een paar keer uitvoerig uitgelegd, scrol eens wat pagina's terug.
Edit, ik zie net dat je bedoelt dan je cpu temp 10 graden HOGER ligt dan CoreTemp, maar waarmee meet jij die cpu temp precies??
In De BIOS staat de CPUTemp op 42° en bij SpeedFan ook daarrrond (veranderd wat als win. is opggestart)
En Met het proggie CoreTemp of TAT of bij SPeedfan (Temp van core 0 & 1) is ie maar 28°
Voor zover ik er al over heb gelezen zou je, gelijk jij zegt, coretemp hoger liggen (omdat het in de kern van je cpu zit) en je cpu temp lager omdat het eerder een globale meting is.. Denk ik toch ..
Nu loopt hij (Tis nog koud op mijn kamer) CoreTemp: 23-21 Cpu Temp(Van Speedfan): 32°
Zou een normale CPU temp zijn, Mja tis hier maar 16° kamertemp en de kast staat open..
EDIT: Load (Met TaT) CPU Temp: 49°
Core 0: 41
Core 1: 40
* Aan bios ligt het ook niet, heb em naar de laatste beta geflasht, geen verschil, en nu op de voorlaatste (dus de laatste realease niet beta)
[ Voor 6% gewijzigd door SoulShot op 25-03-2007 10:48 ]
@ SoulShot,
probeer eens de laatste versie van Speedfan, (=4.32), en ik neem aan dat je Core Temp Beta 0.94 gebruikt?
probeer eens de laatste versie van Speedfan, (=4.32), en ik neem aan dat je Core Temp Beta 0.94 gebruikt?
Heb de laatste speedfan (4.32) en Ja Coretemp 0.94..Illidan schreef op zondag 25 maart 2007 @ 11:34:
@ SoulShot,
Zowel Core Temp als Speedfan 4.32 meten de Tjunction. Wat bedoel je dus met "Cpu Temp(Van Speedfan): 32°" ...? Core 0 en 1 beide 32c, terwijl Core Temp Beta 0.94 op hetzelfde moment voor core 0 en 1 een temp geeft van 23-21C?SoulShot schreef op zondag 25 maart 2007 @ 10:39:
[...]
Nu loopt hij (Tis nog koud op mijn kamer) CoreTemp: 23-21 Cpu Temp(Van Speedfan): 32°
(Ik heb coretemp 0.95)Illidan schreef op zondag 25 maart 2007 @ 12:09:
[...]
Zowel Core Temp als Speedfan 4.32 meten de Tjunction. Wat bedoel je dus met "Cpu Temp(Van Speedfan): 32°" ...? Core 0 en 1 beide 32c, terwijl Core Temp Beta 0.94 op hetzelfde moment voor core 0 en 1 een temp geeft van 23-21C?
Het systeem staat nu Idle..
Speedfan geeft:
CPU Temp: 37°
Core 0 & 1: 27°
CoreTemp en Tat geven nu ongeveer dezelfde Temp. aan als Speedfan.. Raar dat die vanmorgen zoveel verschilden.. (misschien wel typfoutje ofzo,Maarja)
Dan blijft het rare nog dat de CPU Temp 37° geeft en De cores 10° minder zijn.. Is toch normaal gezien andersom niet?
Stressed heeft CPU 47°
Core 0 &1: 37°
Volgens Speedfan
Dit topic is gesloten.