Dag allemaal, ik heb sinds vorig jaar oktober een Asus P5W DH + E6700 en volg de topic (met tussenpozen) al een tijdje.
Mijn ervaringen:
Zowat alle tooltjes die temperaturen (danwel voltages) meten hebben onvolkomenheden. Zelfs TAT, aangezien die voor zover ik weet is gemaakt voor de Core voorganger Pentium M, dus de calibratie kan onvolledig zijn. Dat is zelfs het geval per individuele chip. De calibratie an sich wordt ook per chip ingesteld op de lopende bank (vermoedelijk per serie).
Tcase is de temperatuur van de on-die thermal diode (ook wel thermistor genoemd), deze bevindt zich dichtbij het midden van de CPU heatsink (IHS). Dit is eigenlijk een indirecte meting, een 'totaalbeeld' van de hete actieve circuits en omliggende inactieve, koude circuits van beide cores, inclusief cache. Te vergelijken met de klassieke CPU temperatuur meting voor oudere Intels en Athlons.
Tjunction is de eveneens on-die, maar digitale circuit (DTS) die per core geïntegreerd is en veel directer de temperatuur meet. Dat kan dan 10-20 graden hoger liggen dan Tcase, vooral bij belasting. Als je het over de CPU temperatuur hebt is het belangrijk te specificeren of je dit bedoelt of Tcase.
TAT, Speedfan en Core Temp kunnen Tjunction meten (en onder belasting zijn ze het doorgaans aardig met elkaar eens), de rest van de tooltjes voor zover ik weet niet. Vooral OEM tools zijn zwak wat dit betreft. De verschillen in metingen liggen aan de verschillende manieren waarop het resultaat berekend wordt, blijkbaar doen ze het allemaal net anders (gebruikte vergelijking, offset/calibratie, strategieën voor gemiddeldes en meetmomenten).
Tcase kan in principe niet hoger zijn dan Tjunction, op een paar (kortstondige) uitzonderingsgevallen na: je PC komt net uit de koelkast en de veel hogere ambient temp vloeit eerst de Tcase diode in voordat de (idle) dies (en dientengevolge Tjunction DTSen) opwarmen. Of je hebt om niet nader gespecificeerde redenen phase koeling aan de achterkant van je CPU. Allemaal erg onwaarschijnlijk. Veel waarschijnlijker is een chipset, BIOS of individuele mobo specifieke afwijking.
De problemen die velen hebben met overklokken zijn over het algemeen te wijten aan geheugen timings, koeling en de CPU zelf. Met name het laatste wordt onderschat en veelal onverdiend mobo verwijt.
Ad geheugentimings bij doorsnee PC6400 overklokgeheugen: ondanks vermeend hoge voltage wil het niet stabiel werken op 4-4-4-x richting ~400 MHz: BIOS stelt wellicht subtimings te strak, oplossingen zijn of flinke voltage doorheen sturen om te kunnen booten (2.2V+), of booten met lager FSB en vanuit Windows omhoogklokken na aanpassing van timings. En klagen bij fabrikant om subtimings in BIOS. Met name tRFC/tRD voor i975X chipsets (P5W DH).
Ad CPU zelf: velen hebben te hoge verwachtingen van Core 2, de simpele waarheid is dat het overgrote deel van de chips niet stabiel boven de 3400 MHz komt, althans met luchtkoeling en redelijke voltages (d.w.z. minder dan 1.5V). De oplossing is een nieuwe halen net zolang tot je geluk hebt, of extremer te koelen. Sommige (met name latere) series schijnen ook beter te klokken, maar ook daar kun je geluk en pech bij hebben (midden van wafer of niet). Je kunt helaas ook niet per definitie zeggen dat latere series altijd beter klokken, als het proces verbetert gooien ze ook minder chips weg die voor de verbetering nog afgekeurd werden - deze klokken nog net zo slecht als de mindere exemplaren uit oudere series - alleen de kans op een beter klokkend exemplaar uit dezelfde serie wordt iets groter.
Ad koeling:
Punt 1: de Core 2 Tjunction limiet is 85 graden C (en 100 voor sommige steppings). Temperatuur heeft veel minder invloed op levensduur dan voltage. Het is niet erg als je een hete chip hebt, zolang dat niet komt door te veel voltage. Zelfs temperatuurwisselingen kunnen een grotere factor qua levensduur zijn, zowel direct on-die stress als een HSF die contact verliest door uitzet/krimpcycli. Mijn E6700 is al bijna een half jaar 24/7 100% belast (OGR-P2) bij Tjunction temperaturen 76 resp. 72 graden, Tcase hangt rond de 55 graden (dit kan allemaal een graad of 5 dalen 's nachts).
Punt 2: De omgevingstemperatuur is enorm belangrijk. Het is hier 23-25 graden, bovendien staat de machine op ooghoogte vanwege ruimtegebrek met als gevolg nog relatief hogere temperaturen als het buiten koud is en binnen verwarmd wordt (lager bij vloer kan 3-4 graden schelen). Mijn kast temperatuur is 35-40 graden (mobo sensor dichtbij south bridge).
In mijn eerste tests kwam ik tot 4000 MHz POST (1.65V+, kast open, Zalman 9500 voluit), met bijna 50 graden C in BIOS (Tcase). Dit bootte natuurlijk niet verder. In Windows kom ik tot ca. 3700 MHz idle, met OGR-P2 belasting 3600, heavy gaming en 24/7 OGR-P stabiel op 3400 (met HSF op ca. halve snelheid). In de nabije toekomst ben ik van plan de Zalman te vervangen voor een Thermalright Ultra 120 Extreme, voor 3600 MHz standaard, hopelijk nog hoger, anders heeft de E6700 geen meerwaarde gehad boven een E6600.
Voor stabiliteitsmetingen is IMHO Orthos e.d. vrij waardeloos, draai TAT voor volledige belasting, als je daarmee binnen 10 minuten niet boven de 80 graden (Tjunction) komt zit je goed.
Als laatste: de Core 2 is o.a. door het kleinere proces (65 nm) in eerste instantie koeler, maar naarmate hoger geklokt enorm snel minder makkelijk koel te houden en daarmee instabieler. Daarom zien we ook veel grotere uitschieters wat betreft 'goede' overklokkers dan bij oudere ontwerpen die veel 'lineairder' schaalden. Dit is typisch een CPU waar meer rek in zit met water en phase t.o.v. oplossingen die het met kamertemperatuur als bodem moeten doen.