[OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 7]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 5.817 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01-2024

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Heb ik wel gewoon hoor, Cpu temp en de core's appart:

Afbeeldingslocatie: http://img258.imageshack.us/img258/4450/speedfanol7.jpg

Bij jou zal dat Temp 1 of 2 zijn ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Reg-Edit op 25-03-2007 13:49 ]

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:28
Lekker Reg, had ik maar 4 cores staan :p
Maargoed, kzou al blij zijn als mijn 2 Rekenmachientjes goed zouden werken.. |:(
Look :'(

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/SoulShot/CPU.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Look @ what ? Ziet er gewoon goed uit ..

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Reg-Edit schreef op zondag 25 maart 2007 @ 14:14:
Look @ what ? Ziet er gewoon goed uit ..
Mijn CPUTemp is 11° Hoger dan de CoreTemps..
Terwijl bij jou (en bij de rest denk ik) het andersom is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Niks van aantrekken, core gaat het om ;)
Heb met 1 Conroe gehad dat er 25 graden verschil in zat, een andere Conroe was de CPU temp net zo hoog als de core temp, en de Conroe die ik nu heb scheelt het ook weer 10 Graden ofzo :+

[ Voor 70% gewijzigd door Reg-Edit op 25-03-2007 14:30 ]

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
Uhh, waarom heeft mijn Speedfan 4.32 geen "CPU" temp? Maar ff gaan spelen met de instellingen, kan het aan het moederbord liggen? Jullie twee hebben een Asus. (niet dat het verder veel uitmaakt, kan m'n de temp van m'n core's tenminste wel aflezen :) )

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Reg-Edit schreef op zondag 25 maart 2007 @ 14:28:
Heb met 1 Conroe gehad dat er 25 graden verschil in zat, een andere Conroe was de CPU temp net zo hoog als de core temp, en de Conroe die ik nu heb scheelt het ook weer 10 Graden ofzo :+
Hehe, Wat is eigenlijk het verschil in meeting dan? De core wordt gemeten met weet'k veel zo'n moeilijk woord met een T :p maar waar wordt de cputemp dan uitgelezen?

En dus als'k verder ga oc'n en met load wordt hij 60° en mijn CPUTemp 70° dan ligt hij goed? :/
Die Cpu Temp = de Bios temp. En De Bios liegt niet ^-^ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:56
euhm, je cpu temp hoort gewoon hoger te zijn? heb ik wel in ieder geval :P

ik check net en nu is core-0 4 graden kouder dan core-1? en core-1 heeft dezelfde temp als me cpu in speedfan? :/

[ Voor 44% gewijzigd door TFDev op 25-03-2007 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Killed-1 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 14:35:
euhm, je cpu temp hoort gewoon hoger te zijn? heb ik wel in ieder geval :P
Ja? Ik hoor andere verhalen..
Wat is je Config & Temp dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
Nu op dit moment zijn mijn temps (idle) met een 6300 @ 3150 mhz (450fsb) @ 1.3 volt in de bios

temps zijn volgens speedfan / tat / coretemp gelijk
core 1: 31 graden
core 2: 34 graden
cpu: 38 graden

moet nog een keer de koelpasta van me AF7pro vervangen, want ik vind deze temps niet lief :/ (al draait de AF7pro maar op 900rpm...

(en nu is me cpu wel weer warmer dan me cores :/)

Maar zou het niet zo kunnen zijn dat de cores geen goed contact maken met de IHS ofzo? dat die daarom een hogere temperatuur geeft? (ik blaat maar wat :P) maar ik zou in ieder geval uitgaan van de temps van je cores ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Killed-1 schreef op zondag 25 maart 2007 @ 14:35:

ik check net en nu is core-0 4 graden kouder dan core-1? en core-1 heeft dezelfde temp als me cpu in speedfan? :/
Ja mijn cores hebben ook wat verschil, meestal zo'n 2 graden..
Maar mijn CPUTemp is 10° hoger wat nogal veel is ^-^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 22:21

DMN

Hier mijn screens dan:

http://www.xs4all.nl/~nagte/screen.JPG

Het grafiekje van speedfan geeft aan:

Deel 1: TaT
Deel 2: orthos

http://www.xs4all.nl/~nagte/screen1.JPG

Deel 1: orthos
Deel 2: TaT

Duidelijk is hier het verschil te zien tussen speedfan en TaT
Speedfan geeft een hogere temp aan met orthos, Coretemp (zelfde waardes als TaT) geeft hogere temps aan met TaT, maar waar ik ook mee stress, speedfan en coretemp zijn het nooit met elkaar eens...

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat bijv. speedfan een offset in de temp heeft van een aantal graden, maar dit is wel heel vreemd.
8)7

Freude am Fahren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
welk mobo heb je? en ik zou toch echt wel uitgaan van de temps van TAT en coretemp, al zijn die wel wat hoog? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 22:21

DMN

Heb gisteren via marktplaats een commando op de kop getikt voor een mooi prijsje ;)

Maar ik vind de temps ook aan de hoge kant. Vcore in bios is 1.3 en onder load 1.26.
Koeling is een thermalright 120 plus, met 150 cfm fan, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Morgen ga ik de processor maar eens lappen anders weet ik het ook niet.
(verder is de processor ook stabiel op 7x450, 4 uur orthos, maar bij de 3dmark05 cpu test klapt hij eruit)

Freude am Fahren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
ik heb net ook nog maar eens evengestressed, maar met mijn freezer7pro zitten de temps toch ook op 54/55 voor de cores :/ maarja, mijn freezer draait op 900rpm en heb niks gelapped... mischien morgen ook maar eens me freezer lappen dan :P wat was ookweer de makkelijkste manier?

enne, waarschijnlijk hbe ik morgen/overmorgen een P5B deluxe, en dan es kijken hoever ik over de 500 fsb heenkom O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
Weet iemand (ik denk aan rol-co/reg edit want die lijken mij eerder de gemini te hebben) of de gemini veel slechter/slechter/beter is dan een redelijk tot goed waterkoelingssetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yni
  • Laatst online: 28-02 14:03

yni

@ barzi
de twee top koelers van het moment zijn de scythe infinity en de sunbeam Tuniq tower. de beste blijft echter de titan amanda maar die is alleen voor als je geld teveel hebt. ik vind zelf dat de thermaltake armor ook altijd wel redelijk kan bijbenen. verder heb ik nog geen review van de gemini gezien, maar hij zal het wel niet heel veel slechter doen. het licht allemaal redelijk dicht bij elkaar.
kijk eens op hardware.info en dan bij cpu koelers, zeer veel verglijkingen

edit:
kost je een kleine 85 euro @ bg-computers.nl
daar kan je een infinity + tuniqtower voor kopen, gemini is nog niet te koop dacht ik :+

[ Voor 43% gewijzigd door yni op 25-03-2007 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Ik kan je zeggen dat de Tiniq Tower rocks !!
Op mijn Quadcore @ 3600Mhz Quad primend scheelde het met mijn waterkoelsetje maar 6~9 graden !
En ik heb werelds kleinste setje niet ;)

Op een Conroe of Intel D820 scheelt het uiteindelijk wel bijna 20 graden tussen water of lucht ..
De Gemini heeft Rol-Co getest, schijnt ook super te zijn, ws net iets beter als de Tuniq

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06
Helaas heb ik r op t moment niet erg veel tijd voor, maar heb een leuke e6400 op de kop getikt icm een p5b deluxe en 2x 1gb ocz ops urban elite 6400 mem.
De bedoeling is om het 24/7 te gebruiken met een lichte overclock.
Momenteel draait alles nog op default voltages (ook de chipset) op 2,8ghz / (466x6) met een boxed koeler.
De proc kan nog veel meer, maar eerst maar eens een goede cooler erop en dan de multi eens omhoog. Chipset/mem combi heb ik al over de 500mhz gehad dus mijn doel is om op lucht een poging richting de 4,0 ghz te doen.
Ik zal niet te lang moeten wachten want de buitentemperaturen gaan me steeds meer tegen zitten anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
yni schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:58:
@ barzi
de twee top koelers van het moment zijn de scythe infinity en de sunbeam Tuniq tower. de beste blijft echter de titan amanda maar die is alleen voor als je geld teveel hebt. ik vind zelf dat de thermaltake armor ook altijd wel redelijk kan bijbenen. verder heb ik nog geen review van de gemini gezien, maar hij zal het wel niet heel veel slechter doen. het licht allemaal redelijk dicht bij elkaar.
kijk eens op hardware.info en dan bij cpu koelers, zeer veel verglijkingen

edit:
kost je een kleine 85 euro @ bg-computers.nl
daar kan je een infinity + tuniqtower voor kopen, gemini is nog niet te koop dacht ik :+
jawel voor maar 31 euro :D

@reg-edit:

Ik heb nu wel een goed waterkoelingssetje(MCW6002 blok), alleen ik denk eraan om deze te verkopen. Alleen als het 20 graden scheelt is het toch wel veel. Ik ben, als ik deze verkoop, wel van plan om een high end luchtkoeler te kopen, zoals de gemini of de nieuwe Thermalrigh 120 extreme oid. Wat raad jij/jullie me aan :+ ?

[ Voor 18% gewijzigd door Perzikvrucht op 25-03-2007 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dag allemaal, ik heb sinds vorig jaar oktober een Asus P5W DH + E6700 en volg de topic (met tussenpozen) al een tijdje.

Mijn ervaringen:

Zowat alle tooltjes die temperaturen (danwel voltages) meten hebben onvolkomenheden. Zelfs TAT, aangezien die voor zover ik weet is gemaakt voor de Core voorganger Pentium M, dus de calibratie kan onvolledig zijn. Dat is zelfs het geval per individuele chip. De calibratie an sich wordt ook per chip ingesteld op de lopende bank (vermoedelijk per serie).

Tcase is de temperatuur van de on-die thermal diode (ook wel thermistor genoemd), deze bevindt zich dichtbij het midden van de CPU heatsink (IHS). Dit is eigenlijk een indirecte meting, een 'totaalbeeld' van de hete actieve circuits en omliggende inactieve, koude circuits van beide cores, inclusief cache. Te vergelijken met de klassieke CPU temperatuur meting voor oudere Intels en Athlons.

Tjunction is de eveneens on-die, maar digitale circuit (DTS) die per core geïntegreerd is en veel directer de temperatuur meet. Dat kan dan 10-20 graden hoger liggen dan Tcase, vooral bij belasting. Als je het over de CPU temperatuur hebt is het belangrijk te specificeren of je dit bedoelt of Tcase.

TAT, Speedfan en Core Temp kunnen Tjunction meten (en onder belasting zijn ze het doorgaans aardig met elkaar eens), de rest van de tooltjes voor zover ik weet niet. Vooral OEM tools zijn zwak wat dit betreft. De verschillen in metingen liggen aan de verschillende manieren waarop het resultaat berekend wordt, blijkbaar doen ze het allemaal net anders (gebruikte vergelijking, offset/calibratie, strategieën voor gemiddeldes en meetmomenten).

Tcase kan in principe niet hoger zijn dan Tjunction, op een paar (kortstondige) uitzonderingsgevallen na: je PC komt net uit de koelkast en de veel hogere ambient temp vloeit eerst de Tcase diode in voordat de (idle) dies (en dientengevolge Tjunction DTSen) opwarmen. Of je hebt om niet nader gespecificeerde redenen phase koeling aan de achterkant van je CPU. Allemaal erg onwaarschijnlijk. Veel waarschijnlijker is een chipset, BIOS of individuele mobo specifieke afwijking.

De problemen die velen hebben met overklokken zijn over het algemeen te wijten aan geheugen timings, koeling en de CPU zelf. Met name het laatste wordt onderschat en veelal onverdiend mobo verwijt.

Ad geheugentimings bij doorsnee PC6400 overklokgeheugen: ondanks vermeend hoge voltage wil het niet stabiel werken op 4-4-4-x richting ~400 MHz: BIOS stelt wellicht subtimings te strak, oplossingen zijn of flinke voltage doorheen sturen om te kunnen booten (2.2V+), of booten met lager FSB en vanuit Windows omhoogklokken na aanpassing van timings. En klagen bij fabrikant om subtimings in BIOS. Met name tRFC/tRD voor i975X chipsets (P5W DH).

Ad CPU zelf: velen hebben te hoge verwachtingen van Core 2, de simpele waarheid is dat het overgrote deel van de chips niet stabiel boven de 3400 MHz komt, althans met luchtkoeling en redelijke voltages (d.w.z. minder dan 1.5V). De oplossing is een nieuwe halen net zolang tot je geluk hebt, of extremer te koelen. Sommige (met name latere) series schijnen ook beter te klokken, maar ook daar kun je geluk en pech bij hebben (midden van wafer of niet). Je kunt helaas ook niet per definitie zeggen dat latere series altijd beter klokken, als het proces verbetert gooien ze ook minder chips weg die voor de verbetering nog afgekeurd werden - deze klokken nog net zo slecht als de mindere exemplaren uit oudere series - alleen de kans op een beter klokkend exemplaar uit dezelfde serie wordt iets groter.

Ad koeling:

Punt 1: de Core 2 Tjunction limiet is 85 graden C (en 100 voor sommige steppings). Temperatuur heeft veel minder invloed op levensduur dan voltage. Het is niet erg als je een hete chip hebt, zolang dat niet komt door te veel voltage. Zelfs temperatuurwisselingen kunnen een grotere factor qua levensduur zijn, zowel direct on-die stress als een HSF die contact verliest door uitzet/krimpcycli. Mijn E6700 is al bijna een half jaar 24/7 100% belast (OGR-P2) bij Tjunction temperaturen 76 resp. 72 graden, Tcase hangt rond de 55 graden (dit kan allemaal een graad of 5 dalen 's nachts).

Punt 2: De omgevingstemperatuur is enorm belangrijk. Het is hier 23-25 graden, bovendien staat de machine op ooghoogte vanwege ruimtegebrek met als gevolg nog relatief hogere temperaturen als het buiten koud is en binnen verwarmd wordt (lager bij vloer kan 3-4 graden schelen). Mijn kast temperatuur is 35-40 graden (mobo sensor dichtbij south bridge).

In mijn eerste tests kwam ik tot 4000 MHz POST (1.65V+, kast open, Zalman 9500 voluit), met bijna 50 graden C in BIOS (Tcase). Dit bootte natuurlijk niet verder. In Windows kom ik tot ca. 3700 MHz idle, met OGR-P2 belasting 3600, heavy gaming en 24/7 OGR-P stabiel op 3400 (met HSF op ca. halve snelheid). In de nabije toekomst ben ik van plan de Zalman te vervangen voor een Thermalright Ultra 120 Extreme, voor 3600 MHz standaard, hopelijk nog hoger, anders heeft de E6700 geen meerwaarde gehad boven een E6600.

Voor stabiliteitsmetingen is IMHO Orthos e.d. vrij waardeloos, draai TAT voor volledige belasting, als je daarmee binnen 10 minuten niet boven de 80 graden (Tjunction) komt zit je goed.

Als laatste: de Core 2 is o.a. door het kleinere proces (65 nm) in eerste instantie koeler, maar naarmate hoger geklokt enorm snel minder makkelijk koel te houden en daarmee instabieler. Daarom zien we ook veel grotere uitschieters wat betreft 'goede' overklokkers dan bij oudere ontwerpen die veel 'lineairder' schaalden. Dit is typisch een CPU waar meer rek in zit met water en phase t.o.v. oplossingen die het met kamertemperatuur als bodem moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

standaard voltage van me e6600 1.300 maar de instelling van me OCZ 2 GB DDR2-800 Kit (Crossfire, OCZ2A8002GK) staat op auto in de bios vraag moet ik die handmatig op 2.1 volt zeten dat is de voltage die op de verpakihg staat ???

http://img216.imageshack.us/img216/1131/coretempkp3.png
http://img216.imageshack.us/img216/3361/orthosfx8.png
http://img223.imageshack.us/img223/7...erclockma4.png
http://img223.imageshack.us/img223/7...rlocktmfd2.png

en als er iets beter kan hoor ik het graag ben nieuw hier en kan wel wat hulp gebruiken met het overclocken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 06:14:
standaard voltage van me e6600 1.300 maar de instelling van me OCZ 2 GB DDR2-800 Kit (Crossfire, OCZ2A8002GK) staat op auto in de bios vraag moet ik die handmatig op 2.1 volt zeten dat is de voltage die op de verpakihg staat ???

http://img216.imageshack.us/img216/1131/coretempkp3.png
http://img216.imageshack.us/img216/3361/orthosfx8.png
http://img223.imageshack.us/img223/7...erclockma4.png
http://img223.imageshack.us/img223/7...rlocktmfd2.png

en als er iets beter kan hoor ik het graag ben nieuw hier en kan wel wat hulp gebruiken met het overclocken
Wat wil je nou weten? Als er 2.1V op de verpakking staat, maar het werkt bij jou stabiel op 1.8V waarom dan op 2.1V zetten.

Wat wil je met die plaatjes berijken? 2 doen het hier niet, en is coretemp stressed of idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Resultaten van mij E6400 ^-^ Ben er redelijk content van :)
Setup: P5B-E, OCZ 800mhz CL4,Zalman 9700
Is dit een goeie clock voor 24/7 gebruik voor minimum 3 jaar? :p

FSB: 400 ( x8 = 3.2Ghz)
Vcore: 1.3875V
Idle cores: 32 - 30
idle CPUTemp: 40
Load: zie Pic :)

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/SoulShot/@%203.2Ghz.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menllyos
  • Laatst online: 04-10-2024
ik heb al verschillende stukken hier gelezen en volg het topic ook al een tijdje maar ik ben niet zon ervaren overclocker.

ik kan mijn e6600 stabiel draaien op 1.4vcore 375x9=3.37ghz. na deze stap moet ik het voltage enorm omhoog gooien om nog een stabiele setup te halen.
kan iemand mijn vertellen wat nu nog acceptabele voltages zijn voor de core? of is de voltage niet zo belangrijk zolang de coretemp maar goed blijft (>60C)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
menllyos schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:38:
ik heb al verschillende stukken hier gelezen en volg het topic ook al een tijdje maar ik ben niet zon ervaren overclocker.

ik kan mijn e6600 stabiel draaien op 1.4vcore 375x9=3.37ghz. na deze stap moet ik het voltage enorm omhoog gooien om nog een stabiele setup te halen.
kan iemand mijn vertellen wat nu nog acceptabele voltages zijn voor de core? of is de voltage niet zo belangrijk zolang de coretemp maar goed blijft (>60C)?
Gewoon ff uittesten :), elk systeem is anders en heef t ook andere temperaturen..
Dus ff je max is bekijken zou'k zeggen :)

EDIT: Ik vind wel dat je nogal veel V nodig hebt voor 375FBS, beetje terug in dit Topic is er eentje die 400FBS heeft met de e6600 op. euh.. vergete:p iets van 3.xxxx moet je ff kijken :9 P. 4 Ofzo, 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door SoulShot op 26-03-2007 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menllyos
SoulShot schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:50:
[...]

Gewoon ff uittesten :), elk systeem is anders en heef t ook andere temperaturen..

EDIT: Ik vind wel dat je nogal veel V nodig hebt voor 375FBS, beetje terug in dit Topic is er eentje die 400FBS heeft met de e6600 op. euh.. vergete:p iets van 3.xxxx moet je ff kijken :9 P. 4 Ofzo, 8)7
ja, dat snap ik, maar hoge voltages zijn toch schadelijk voor een processor... dus ik vroeg me af hoever ik nog kan gaan met ophogen... maar als het dus een temperatuur issue is kan ik nog wel ietsjes hoger gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie

Weet niet wat jij enorm vindt. Hoger dan 1.5V lijkt me niet echt super voor 24/7 gebruik. Het kan wel maar de levensduur gaat wel een stuk achter uit.
SoulShot schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:50:
[...]

Je zegt zelf dat elk systeem anders is, waarom vind je dan dat hij veel V nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 11:54

gjs

Scoobydoobydoo

Same here, ik kan 378 draaien met vcore op 1.4125 (in bios) wat bij neerkomt op ongeveer 1.340 op de core gemeten met cpu-z. Mijn Vid = 1.325. Ik zit hierbij rond de 63-64 graden, te veel dus, orthos fouten na 2 uur.
Ik zit de twijfelen om een Scythe Infinity of Coolermaster Gemini II te kopen, maar de grote vraag is gaat m'n temp dan echt naar beneden. Ik heb nu een Coolermaster Hyper TX die zeker niet vlak is.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menllyos
ja, 378 met 1.4125vcore in de bios deed ie ook stabiel.... maarja, dan moet je dus zo ongeveer een voltage stapje (0.0125v) hoger gaan voor iedere paar mhz fsb... mijn temps zijn trouwens bij 375x9 ong 52C onder stressen... en 30C onder idle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

menllyos schreef op maandag 26 maart 2007 @ 20:19:
ja, 378 met 1.4125vcore in de bios deed ie ook stabiel.... maarja, dan moet je dus zo ongeveer een voltage stapje (0.0125v) hoger gaan voor iedere paar mhz fsb... mijn temps zijn trouwens bij 375x9 ong 52C onder stressen... en 30C onder idle
52 graden lijkt mij niet echt een probleem, ik zal me pas zorgen maken boven de 60.
De mijne doet ook 401 op 1.4750 maar dan krijg ik serieuze temperatuur problemen, en windows crasht naar een paar seconden orthos. Vfsb 1 stapje verhogen werkt voor mij om over de 380 te komen. Boven de 401 schijnt de chipset en een lossere timing mode te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door gjs op 26-03-2007 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
[b][message=27741481,noline]bassie_ schreef op maandag 26 maart 2007 @ 20:05

[...]

Je zegt zelf dat elk systeem anders is, waarom vind je dan dat hij veel V nodig heeft.
Tja, Daar heb je me wel ligge :9 Kwas mijn vorige zin al vergeten waarschijnlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Even een paar vraagjes door een redelijk onervaren oc'er...

Eerst mijn specs:

Mobo: Asus P5B Deluxe Wifi
CPU: Core2Duo E6600 met Thermaltake Blue Orbit cooler
Mem: 2 x 1GB Kingston Hyper X PC6400
Graka: Asus 8800GTS/640MB @ Stock (bij gebrek aan onder Vista 64bit werkende OC-tools)
Voeding: Zalmann 600W Heatpipe
Hauppage MCE-150 tv-kaartje
HD: 2 x Seagate Barracude 320GB
LG H42N fikkertje
LG DVD Rom
Kast: Coolermaster Mystique Window

Doel dus om stabiel om ongeveer 3 Ghz te draaien
Instellingen tot nu toe:

Advanced Tab:

Ai-Tuning: Manual
CPU freq: 341 Mhz
dram freq: 853 Mhz (4:5)
PCI-express: 100Mhz
PCI-Clock: 33,3 Mhz
Spread Spectrum: Disabled
Memory Voltage: 2.0V (1.9V geeft een freeze bij 3Dmark06)
CPU-Voltage: 1,3750V
FSB term volt: Auto
NB Vcore: Auto
SB VCore: Auto
ICH Chipset: Auto

CPU-Menu: Alles op Disabled behalve CPU TM function

Paar vraagjes hierover: Waarom PCI-express op 100Mhz en niet op auto? Wat is het verschil en waarom advies om dit op 100MHZ vast te zetten (gelezen in dit forum)

Temps: Core 1 en 2 stressed ongeveer 55C, CPU tem 62C afgelezen in Speedfan.
Wat is belangrijk: Core-temps of CPU-temp?

Iemand nog andere tips of een opmerking over dingen die ik over het hoofd zie?

Thanx for helping a nooby....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Probeer voor voltage FSB/NB/SB/ICH eerst de laagste optie na auto om eventuele problemen met PCI-E x1 te voorkomen (cpuz tab mainboard). PCI-E gewoon op 100 vastzetten werkt beste. Bij overclocken van je GFX zou je iets hoger kunnen proberen maar niet te gek kost je je OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAMeijer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-09 18:22
Is er geen site waar je je moederbord, geheugen en CPU kan invullen en dat dan de optimale settings eruit rollen? O-)

Ik wil best overklokken met m'n Striker Extreme, 6700 en HyperX geheugen, maar ik heb geen tijd en zin om er dagen mee bezig te zijn... :/

Er is toch wel een soort online database waar je betere of de beste instellingen kan vinden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Iedere MoBo, CPU en RAm heeft andere settings nodig.
Je kan niet zomaar alles instellen, overclockent duurt nou eenmaal lang als je een optimale overclock wilt.

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Viss schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:03:
Probeer voor voltage FSB/NB/SB/ICH eerst de laagste optie na auto om eventuele problemen met PCI-E x1 te voorkomen (cpuz tab mainboard). PCI-E gewoon op 100 vastzetten werkt beste. Bij overclocken van je GFX zou je iets hoger kunnen proberen maar niet te gek kost je je OS.
Geeft de laagste stand voor voltage FSB/NB/SB/ICH dan geen stabiliteitsproblemen?

En wat is de beste keus voor mijn geheugen: 682Mhz op 4-4-12 (1:1) of 853 op 5-5-15 (4:5)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Zou meer dan genoeg moeten zijn voor 341 FSB. 853 5-5-5 is waarschijnlijk ietsje sneller maar veel zal het niet maken. Probeer allebei de settings eens in superpi, sisift sandra etc dan krijg je een beeld van het verschil. Denk dat je geheugen 853 op 4-4-4 ook wel aan zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAMeijer
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-09 18:22
Reg-Edit schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:08:
Iedere MoBo, CPU en RAm heeft andere settings nodig.
Je kan niet zomaar alles instellen, overclockent duurt nou eenmaal lang als je een optimale overclock wilt.
Nou ja, het hoeft natuurlijk niet de optimale overclock te zijn, maar zaken als optimale timings e.d. zouden toch wel redelijk vast moeten liggen aan de hand van combinatie CPU/MB/Mem? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RAMeijer schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 11:52:
[...]

Nou ja, het hoeft natuurlijk niet de optimale overclock te zijn, maar zaken als optimale timings e.d. zouden toch wel redelijk vast moeten liggen aan de hand van combinatie CPU/MB/Mem? :?
Als je een asus hebt is het simpel, omzetten naar manual, alle voltages op auto, frequenties vast zetten op 100 en 33 en dan omhoog die fsb. Dan kom je een heel eind. Meestal kom je nauwelijks hoger als je voltages handmatig gaat aanpassen tov de auto settings zolang je op lucht draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Laatst online: 13:31
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:11:
[...]
Meestal kom je nauwelijks hoger als je voltages handmatig gaat aanpassen tov de auto settings zolang je op lucht draait.
met Vcore toch wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mijn qx6700 en e6700 niet. Maakt gewoon niks uit. Op auto verhoogt het mobo de vcore automatisch naarmate je de fsb verhoogt.
De qx kan niet tegen hoge vcore want dan krijg ik em niet meer gekoeld.
De e6700 hield gewoon niet van hoge vcore, werd ie alleen maar instabieler door (zet hem op een stabiele fsb en zet dand e vcore omhoog en kijk wat er gebeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Viss schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 10:03:
Dat werkt dus niet. ' Overclock failed' is de melding tijdens het booten...
weer terug naar 'auto' dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Hier een kleine OC, 374x9, (dacht toch echt dat ik 375 had ingetypd in de Bios) E6600/DS4.
10 min load TAT rond de 57graden, in de Bios vastgezet op standaard CPU voltage. 1.3125v

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehost.eu/thumbs/78c9f8152286.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehost.eu/thumbs/75fd46152258.gif

[ Voor 31% gewijzigd door Illidan op 27-03-2007 21:58 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Edje040 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 19:40:
[...]

Dat werkt dus niet. ' Overclock failed' is de melding tijdens het booten...
weer terug naar 'auto' dus...
Vcore/mem wellicht? Heb 2x P5B dlx gehad en commando en alle 3 zonder problemen tussen de 450~500 met voltages op laagste setting. Probeer tandje erbij (nb vcore zou ik mee beginnen). Punt is dat de voltages op auto vaak PCI-E x1 (i.p.v. 16) tot gevolg hebben op P5B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Viss schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 21:11:
[...]

Vcore/mem wellicht? Heb 2x P5B dlx gehad en commando en alle 3 zonder problemen tussen de 450~500 met voltages op laagste setting. Probeer tandje erbij (nb vcore zou ik mee beginnen). Punt is dat de voltages op auto vaak PCI-E x1 (i.p.v. 16) tot gevolg hebben op P5B.
Hoe merk ik at PCI-E x1 draait ipv x 16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Edje040 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 21:39:
[...]

Hoe merk ik at PCI-E x1 draait ipv x 16?
Bandbreedte, pci-e doet 250MB/s per lane, je mist op 1x stand dus 15*250MB/s bijna 4GB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Kun je zien in Cpuz

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Dat ook natuurlijk, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
staat gewoon op 16 X...draai ongeveer 8760 punten in 3Dmark06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Laatst online: 13:31
Viss schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 21:11:
[...]

Ik heb een P5W en die heeft 1.85 V ICH nodig, gaat me beetje te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
975 chipset is ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 15:42

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Ik heb eens wat reviews zitten lezen en rond lopen zoeken naar een goeie cooler om mijn stock Intel cooler te vervangen.
Ik heb nu een P5W + e6600 die op 365x9 draait op 1,45v (in de bios dus 1,37 ofzo in cpuz/asus probe2)
Best lekker stabiel alleen worden de cores nog best warm (+-66graden bij full orthos load) En dat is natuurlijk ook niet gek bij zo'n OC en een stock intel cooler (heb wel een gat in mijn window met een transparante buis erdoor naar de fan toe dus rechtstreeks verse lucht van buiten ;))

Nu heb ik dus wat lopen zoeken en vergelijken en is mijn oog gevallen op de CoolerMaster Gemini II Cooler. Heeft iemand hier al ervaring mee icm dit moederbord of in het algemeen? De prijs vond ik nog wel redelijk en volgens mij is het best een goede cooler, moet alleen nog ff mooie fans bij zoeken...
Iemand hier nog tips over?

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Niemand hier die een Xeon 3050/3060 heeft? In Duitsland kom je ze wel eens tegen, maar hier heb ik nog niemand gezien met een Xeon processor ipv een C2D. Clocken ook wel lekker voor zover ik ze heb gezien.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
BvK P4 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:57:
Niemand hier die een Xeon 3050/3060 heeft? In Duitsland kom je ze wel eens tegen, maar hier heb ik nog niemand gezien met een Xeon processor ipv een C2D. Clocken ook wel lekker voor zover ik ze heb gezien.
Volgens mij word een Xeon niet zo goed ondersteund, veel (alles?) van de bekende bordjes iig niet. Doet de xeon het wel op een 965? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Moet bijna wel, want ik kom ze wel eens tegen op Asus P5B Deluxe borden ;) vriend van me heeft de 3060 lopen op een P5B. Daarom begin in er hier ook over :P

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
BvK P4 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 16:20:
Moet bijna wel, want ik kom ze wel eens tegen op Asus P5B Deluxe borden ;) vriend van me heeft de 3060 lopen op een P5B. Daarom begin in er hier ook over :P
Ok, vreemd dat asus dat dan niet op hun site zet.

Intel® Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D Ready

Staat niks over xeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Tuurlijk werkt het. 3060 = E6600 enz, precies dezelfde procs voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHRING
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01-2016
Oet schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:26:
Ik heb eens wat reviews zitten lezen en rond lopen zoeken naar een goeie cooler om mijn stock Intel cooler te vervangen.
Ik heb nu een P5W + e6600 die op 365x9 draait op 1,45v (in de bios dus 1,37 ofzo in cpuz/asus probe2)
Best lekker stabiel alleen worden de cores nog best warm (+-66graden bij full orthos load) En dat is natuurlijk ook niet gek bij zo'n OC en een stock intel cooler (heb wel een gat in mijn window met een transparante buis erdoor naar de fan toe dus rechtstreeks verse lucht van buiten ;))

Nu heb ik dus wat lopen zoeken en vergelijken en is mijn oog gevallen op de CoolerMaster Gemini II Cooler. Heeft iemand hier al ervaring mee icm dit moederbord of in het algemeen? De prijs vond ik nog wel redelijk en volgens mij is het best een goede cooler, moet alleen nog ff mooie fans bij zoeken...
Iemand hier nog tips over?
Ik denk dat je een cooler moet nemen die ook de fan parallel heeft aan de socket.. dan kan je opnieuw gebruik maken van die transparante buis.
De gemini II zou lastig zijn omdat die beide fans op een andere positie hebben dan dat jouw buis nou zit.

Of gewoon kast ombouwen, en zorgen voor 2 van die buizen 8)

thuis, DAAR waar mijn pc staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

CHRING schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 22:51:
[...]

Ik denk dat je een cooler moet nemen die ook de fan parallel heeft aan de socket.. dan kan je opnieuw gebruik maken van die transparante buis.
De gemini II zou lastig zijn omdat die beide fans op een andere positie hebben dan dat jouw buis nou zit.

Of gewoon kast ombouwen, en zorgen voor 2 van die buizen 8)
Och, ik bouw mijn kast wel wat om dat was ik toch al van plan, mijn window is zo groot dat ik makkelijk een groter gat kan maken zodat er genoeg lucht door naar de fans kan :) Vroeg me af of er mensen ervaring hebben met deze cooler en eventueel ook in combinatie met hetzelfde moederbord P5W :) Tips zijn altijd welkom :D

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39
Reg-Edit schreef op zondag 25 maart 2007 @ 14:28:
Goede om te weten dit. Ik draai gewoon stock snelheden met een C6600 op een P5B en vond mijn temps altijd aan de hoge kant in Speedfan, Asus Probe en de Bios (na een potje gamen vaak 52 graden!) in TAT gaf hij altijd al lagere waarden, maar in de nieuwe speedfan geeft hij ook lagere waarden voor mijn cores dan voor de cpu.

Bij opstarten zijn de cores meestal rond de 30 graden (compleet unstressed) en na een uurtje of twee internetgebruik met wat rarren etc. rond de 40 graden. Een stuk beter dan de 45 graden die de cputemp unstressed vaak al geeft!

Ik had de hoop tot overklokken al opgegeven, maar als de coretemps tot ongeveer 60 mogen kan ik het er wel eens op wagen. Ik ga de tips uit de openingspost eens lezen ;)

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:40
@Oet: Die Gemini komt heel slecht uit de tests. Een Scythe Andy Samurai of Thermaltake Big Type VX zijn een stuk betere top flow coolers. Hoef je hooguit je kanaal te vergroten naar 120mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Maar zegt dat wat over de Gemini of de test zelf? Rol-co heeft hem geprobeerd en temps waren zeer goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

M411007 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 10:46:
@Oet: Die Gemini komt heel slecht uit de tests. Een Scythe Andy Samurai of Thermaltake Big Type VX zijn een stuk betere top flow coolers. Hoef je hooguit je kanaal te vergroten naar 120mm :)
Volgens deze revieuw is ie erg goed:
http://www.cluboverclocke...rmaster/GeminII/index.asp
Zou zelfs in staat zijn om een opteron OC passief te koelen!

Ook in deze review komt ie als beste uit de test, zeker ook omdat het voor de chipset koeling een positief effect heeft:
http://www.hardwarelogic....LE/1355/6/2007-03-08.html

Volgens mij is deze koeler erg goed, en lekker stil daarbij. + het feit dat er een leuk briesje over de rest van het moederbord gaat en waarschijnlijk ook mijn geheugen hier wel van kan profiteren...
Al met al een interessante optie lijkt me. Ik weet dus alleen niet of hij compatible is met mijn moederbord.. of dat ik nog ergens op moet letten ofzo. Als iemand mij dat kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Hij is wel vreselijk groot... Waarschijnlijkj moet ik mijn videokaart in mijn 2de slot zetten :D

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn E6600 draait stabiel aan 3Ghz met een VCore van 1.325, ik heb gelezen dat dat voor veel E6600's een standaard VCore is. Zou het beter zijn om een lagere VCore op te zoeken om zo een langere levensduur te bekomen of haalt dat zo goed als niets uit? De temperatuur met Orthos is maximum 52°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Achja, ik heb de Gemini II uiteindelijk maar gewoon besteld + 2 mooie 12cm blue led fans erbij, resultaten post ik zodra ik tijd heb het kreng er op te zetten ((edit: dagje extra voor de post)dinsdag pas binnen waarschijnlijk :()

[ Voor 7% gewijzigd door Oet op 29-03-2007 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54

WoutF

Hoofdredacteur
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 22:38:
Mijn E6600 draait stabiel aan 3Ghz met een VCore van 1.325, ik heb gelezen dat dat voor veel E6600's een standaard VCore is. Zou het beter zijn om een lagere VCore op te zoeken om zo een langere levensduur te bekomen of haalt dat zo goed als niets uit? De temperatuur met Orthos is maximum 52°.
Kan nooit kwaad natuurlijk. Ik draai mijn E6600 op 3.3Ghz @ 1.240v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 22:38:
Ik draai ook stabiel op 3,07Ghz (9x 341Mhz) met hetzelfde Voltage (1,325V) Als ik hem lager zet wordt ie onstabiel..zelfs bij booten loopt het al fout..Bij 1,325V draait Orthos 12 uur zonder fouten en
een maximale core-temp van 53C (cooler is een Thermaltake Bleu Orb..ja weet ik..niet de beste cooler maar wel een mooie...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Oet schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 23:20:
Achja, ik heb de Gemini II uiteindelijk maar gewoon besteld + 2 mooie 12cm blue led fans erbij, resultaten post ik zodra ik tijd heb het kreng er op te zetten ((edit: dagje extra voor de post)dinsdag pas binnen waarschijnlijk :()
Ik heb er ook net 1 besteld, dan wel met 2 stuks Arctic Cooling's Arctic Fan 12.
Nu hopen dat voltages tot 1.5 volt kunnen met een temp rond de 60 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door gjs op 30-03-2007 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ben toch erg benieuw naar de real-world resultaten van de Gemini. Ben zelf redelijk tevreden met de infinity, maar had hem eigenlijk nog wel wat beter verwacht. Volgende week maar eens echt goed erop zetten met AS5 en pressure-mount :)

Draai momenteel E6600 @ 3.4 Ghz (378 * 9), met 40 graden idle temp. Met een lager voltage dan 1.424 volt (cpu-z) boot die echter niet helemaal lekker meer (DS-3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

gjs schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 15:02:
[...]

Ik heb er ook net 1 besteld, dan wel met 2 stuks Arctic Cooling's Arctic Fan 12.
Ik heb deze: Akasa Casefan 174CB-4BLB 120mm, Blue LED x2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Oet schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 15:12:
[...]

Ik heb deze: Akasa Casefan 174CB-4BLB 120mm, Blue LED x2 ;)
Tsja ledjes is heel leuk alleen staat die kant van mijn pc tegen de muur dus heeft die kermis bij mij totaal geen effect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allen,

Ik heb een

1x Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LLK2/2G
Intel Core 2 Duo E6600
Koeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
1 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB

Nu probeer ik dat ding over te klokken, maar heb graag wat vergelijkende voltages nodig.
Kan iemand me helpen.

Stressed is die 65 graden! dit vind ik erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 20:12:
Hoi allen,

Ik heb een

Intel Core 2 Duo E6600

Nu probeer ik dat ding over te klokken, maar heb graag wat vergelijkende voltages nodig.
Kan iemand me helpen.

Stressed is die 65 graden! dit vind ik erg hoog.
Ik heb dezelfde processor, koeler en geheugen. Mijn E6600 draait aan 3GHz @ 1.325V, m'n PC6400 draait aan 667MHz CL4 @ 2V (overige specs zie sig). Een casefan kan wonderen doen (klokboor in het zijpaneel, fan en grill van elk 5€ en meteen 10 graden koeler (32° idle, 50-55° stressed).

Mijn blowhole zit hier ter hoogte van de rode cirkel (kabels zijn opzij gedaan, blaast naar binnen):
http://img211.imageshack.us/img211/5033/img0002largejl8.jpg

Dat heeft meteen ook een verkoelend effect op je geheugen en een beetje op je northbridge. De zij- en bovenkant van mijn behuizing wordt slechts lauw, vroeger was dat heel warm of heet (toen reeds 2 intake en 2 outlet fans (incl. voeding)).

Om rekening mee te houden bij de overklok:
-Zet het geheugen en de FSB 1:1 (333 FSB wordt zo 666 MHz geheugen)
-Disable Hyperthreading HyperPath
-Zet PCI-E en PCI resp. op 100 en 33 MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Iedereen weet ongeveer zo wel dat binnenkort de E6320 en E6420 gaan uitkomen. Ik ben (natuurlijk) zeer geïnteresseerd in deze processors maar ik vroeg me één ding af: ondersteunen de huidige C2D moederborden deze processors?

Langs de ene kant denk ik wel dat het gaat werken zonder BIOS update aangezien het eigenlijk conroe processors zijn met een andere multiplier dan de E6600 en E6700. Langs de andere kant heeft X-Bit labs een test uitgevoerd met deze nieuwe processors met een moederbord dat de 6320 en 6420 al op de support list heeft staan. De support werd pas toegevoegd na BIOS versie 0505.

Mijn idee is dat het wel gewoon werkt maar dat de naamgeving in het BIOS verkeerd kan zijn. Bijvoorbeeld dat de processor E6300 wordt genoemd (door de kloksnelheid) maar voor de rest wel goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Echt een heerlijk koelertje die Gemini II.

Boven verwachting vandaag het pakketje al gehad, 4Launch hulde!

Helaas had ik mijn HDD naar een 5,25inch bay moeten verzetten anders paste de koeler er niet in maar echt hemels koel!

Ik zal nog wel een paar foto's maken en beter testen maar voor nu:

E6600/p5w/1.43v/365FSB
Idle: 18graden
Stressed: 42graden (4min orthos blend prio 8 ) (dit is de cpu-temp in asus probe II, TAT gaf ~45 per core als ik me goed herinner)

Zoals ik al zei, ik ga nog verder testen maar tot nog toe ben ik ZÉÉR te spreken over deze koeler. Ik heb ook het idee dat desondanks dat ie wat zwaar is, niet zo'n erge stress op het moederbord zal zetten, het zit gewoon rocksolid!

En ander bijkomend voordeel is dat mijn chipset/PWM en het geheugen nu actief gekoeld worden, en niet zo'n beetje ook! Echt een goeie all-in-one cooling solution (PWM werd zo'n 32 graden stressed geloof ik...)

Oja, omgevingstemp: ~24 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Oet schreef op zondag 01 april 2007 @ 00:39:

E6600/p5w/1.43v/365FSB
Idle: 18graden
Stressed: 42graden (4min orthos blend prio 8 ) (dit is de cpu-temp in asus probe II, TAT gaf ~45 per core als ik me goed herinner)
Oja, omgevingstemp: ~24 graden
Hoe kom je op 18 idle als je omgeving 24 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
bassie_ schreef op zondag 01 april 2007 @ 01:12:
[...]

Hoe kom je op 18 idle als je omgeving 24 is?
Hij doelt op de "CPU Temp", zie discussie eerder hierover. Die zogenaamde "CPU Temp" afgelezen door een Asus moederbord is vrij nietszeggend, want het is volgens mij geen Tcase. (Mocht dat wel het geval zijn dan hoor ik dat graag).
Kunnen we voortaan niet gewoon temps melden in Tjunction (=Core Temp). Ik denk dat dat wat duidelijker is en dat je dat beter kunt vergelijken.

Offtopic; Bassie, is het nog gelukt met het lappen van de Infinity?

[ Voor 22% gewijzigd door Illidan op 01-04-2007 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8) Thanks, Ik zal nog even kijken wat ik eraan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Illidan schreef op zondag 01 april 2007 @ 01:38:
[...]

Offtopic; Bassie, is het nog gelukt met het lappen van de Infinity?
offtopic:
Gaat wel lukken. moet alleen nog even een ijzer zaag vinden, en boutjes om me zalman nb blok vast te zetten, die standaart plastic dingetjes zijn ook slecht. Ik wil alles te gelijk gaan doen, heb geen zin om steeds alles uit elkaar te halen en dan weer gaan doen. Voltmod's doe ik dan ook gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Opnieuw resultaten van mijn E6400 maar nu @ Stock Volt .
In Combinatie met: P5B-E, Zalman 9700, Ocz pc6400 @ CL4

@3Ghz (Stock Volt (1.325), FSB: 375)
Wel maar 1h Orthos, Maar op prio 5 dus wel stabiel..

Dan voor de mense die mijn vorige post gemist hebben..

@3.2Ghz (1.3875V, FSB: 400)
8h Orthos prio 1. Voor deze heb'k wel het voltage heel wat moeten verhogen... (1.325 => 1.3875) Zoals je ziet op de pic doet dat de temp ook geen goed :+ ( 46 - 35 - 35 => 60 - 50 - 50 )

Ik denk dat ik hem op 3Ghz laat staan voor 24/7 gebruik, Goeie Temp's @ Stock Volt..;
Nu nog 1 vraagje, met welke kan je best stressen (Orthos) Blend op Prio 5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aTmosh
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 20:46:
[...]

Mijn blowhole zit hier ter hoogte van de rode cirkel (kabels zijn opzij gedaan, blaast naar binnen):
http://img211.imageshack.us/img211/5033/img0002largejl8.jpg

Dat heeft meteen ook een verkoelend effect op je geheugen en een beetje op je northbridge.
Als je het blikken afdekplaatje van je NB haalt scheelt het ook een stuk. Dat ding zit er voor de sier op. Het zit met een soort dubbelzijdig plakstrip vast, met een beetje voorzichtigheid zo los te wrikken. Daarna kan je evt. met houtschroeven een 40 mm fan eropzetten, scheelt nog een stuk voor overklokken. Idem voor SB, maar die wordt nauwelijks warm dus actieve koeling is overbodig.
Disable Hyperthreading
Hyperpath neem ik aan, Core 2 heeft geen Hyperthreading.

BTW, je naam doet een beetje Amiga-achtig aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
SoulShot schreef op zondag 01 april 2007 @ 13:24:
Opnieuw resultaten van mijn E6400 maar nu @ Stock Volt .
In Combinatie met: P5B-E, Zalman 9700, Ocz pc6400 @ CL4

@3Ghz (Stock Volt (1.325), FSB: 375)
Wel maar 1h Orthos, Maar op prio 5 dus wel stabiel..

Dan voor de mense die mijn vorige post gemist hebben..

@3.2Ghz (1.3875V, FSB: 400)
8h Orthos prio 1. Voor deze heb'k wel het voltage heel wat moeten verhogen... (1.325 => 1.3875) Zoals je ziet op de pic doet dat de temp ook geen goed :+ ( 46 - 35 - 35 => 60 - 50 - 50 )

Ik denk dat ik hem op 3Ghz laat staan voor 24/7 gebruik, Goeie Temp's @ Stock Volt..;
Nu nog 1 vraagje, met welke kan je best stressen (Orthos) Blend op Prio 5 ?
offtopic:
Geen last van coldboot? Mijne doet 3.36@1.325V, alleen na een nachtje uit gestaan te hebben doet ie het niet meer, 1.4V erop en het gaat goed.

What Orthos Test do you run for CPU Stability?
aTmosh schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:19:
[...]

Hyperpath neem ik aan, Core 2 heeft geen Hyperthreading.

BTW, je naam doet een beetje Amiga-achtig aan :)
Daarom zet je Hyperthreading ook uit ;)

[ Voor 5% gewijzigd door bassie op 01-04-2007 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, ik bedoelde HyperPath. :) Met HyperPath enabled kwam er geen 100 MHz bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
bassie_ schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:59:
[...]

offtopic:
Geen last van coldboot? Mijne doet 3.36@1.325V, alleen na een nachtje uit gestaan te hebben doet ie het niet meer, 1.4V erop en het gaat goed.

What Orthos Test do you run for CPU Stability?
Ja klopt, nu weet'k ook ineens de oorzaak :) Soms is't gewoon als ie start dat ie 2x moet opstarten..
Maarja, binnekort is testen, want kwil niet te veel V's anders gaat ie Temp omhoog ;( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Even een vraagje.

Ik heb hier nu sinds vrijdag een E6600 en ben een beetje aan het overclocken. Nu zie ik ook in de bios staan Modify Ratio Support. Deze kan ik op enable zetten en kan ik de MP veranderen tussen 6-9.
Nu zet ik hem bijv op 6. En boot ik weer Windows en zegt CPU-Z dat die op MP 6 staat, want Orthos zegt dat die op 9 staat :S, welke moet ik nou geloven?

[ Voor 3% gewijzigd door FabiandJ op 02-04-2007 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Cpuz geloven, Orthos gaat van je 'set fsb in bios' uit met de default MP van je Cpu, 9x dus ;)

www.jaxxx.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Reg-Edit schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:39:
Cpuz geloven, Orthos gaat van je 'set fsb in bios' uit met de default MP van je Cpu, 9x dus ;)
Ik dacht dat de MP bij de E6600 vast stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoomSayerSantos
  • Laatst online: 20-08 16:51
Dutch3men schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:40:
[...]

Ik dacht dat de MP bij de E6600 vast stond.
nope maar hoger dan 9 kan je hem niet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
SwornEnemy schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:47:
[...]

nope maar hoger dan 9 kan je hem niet zetten.
Waarom zit dan iedereen op een MP van 9 te werken, aangezien van wat ik gehoord heb is dat het nou juist de bedoeling is om een zo hoog mogelijke FSB te halen, en een zo laag mogelijke MP gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dutch3men schreef op maandag 02 april 2007 @ 00:56:
[...]

Waarom zit dan iedereen op een MP van 9 te werken, aangezien van wat ik gehoord heb is dat het nou juist de bedoeling is om een zo hoog mogelijke FSB te halen, en een zo laag mogelijke MP gebruiken.
Als je met een hoge multiplier werkt kan je hogere kloksnelheden bereiken zonder dat je moederbord of geheugen de beperkende factor wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op maandag 02 april 2007 @ 08:27:
[...]

Als je met een hoge multiplier werkt kan je hogere kloksnelheden bereiken zonder dat je moederbord of geheugen de beperkende factor wordt.
Het is dan toch slimmer om eerst het max van je geheugen te vinden. En zodra je die gevonden hebt ga je vervolgens je max zoeken van je CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:40
Dutch3men schreef op maandag 02 april 2007 @ 09:51:
[...]

Het is dan toch slimmer om eerst het max van je geheugen te vinden. En zodra je die gevonden hebt ga je vervolgens je max zoeken van je CPU?
Dus 8x450 zou sneller zijn dan 9x400? Heeft de multiplier nog effect op stroomgebruik en warmte of wordt de warmte van de cpu bepaald door het aantal MHz?
NB wordt met 450 wel warmer dan met 400. Als de multiplier geen effect heeft op warmte en 8x450 = 9x400, dan zou 9x400 minder warm zijn en dus ook stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
M411007 schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:19:
[...]

Dus 8x450 zou sneller zijn dan 9x400? Heeft de multiplier nog effect op stroomgebruik en warmte of wordt de warmte van de cpu bepaald door het aantal MHz?
NB wordt met 450 wel warmer dan met 400. Als de multiplier geen effect heeft op warmte en 8x450 = 9x400, dan zou 9x400 minder warm zijn en dus ook stiller.
Ja volgens mij is 8x450 sneller dan 9x400, want als je dan gaat benchmarken bijv het geheugen dan is de score hoger bij 8x450 dan bij 9x400.
Of het verschil uitmaakt kwa stroomverbruik en warmte denk ik niet, aangezien dit vooral door de vcore bepaald word, en aangezien 8x450 net zo snel is als 9x400 heb je dezelfde vcore in gebruik.

Tenzij je de voltage op je geheugen omhoog hebt gedaan om ervoor te zorgen dat je geheugen die hogere fsb haalt. Aangezien je fsb hoger komt als je geheugen hebt wat sneller kan (FSB is gebaseerd op je geheugen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Probeer het eens uit, is zo getest met superpi/pifast bijvoorbeeld. Het gaat afhangen van je bord, met 975 chipset zal 8x450 sneller zijn, op 965 ook indien je boot op 400 en met clockgen omhoog gaat naar 450. Boot je met 965 bord op 8x450 zit je op 1333 strap en dan is het maar de vraag wat snelste is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 13:26
Meen je dat de 965 niet boot hoger dan 1333 via bios? mijn DS3 staat nu op 450*8 in de bios en ik dacht toch 1800mhz in cpuZ gezien te hebben. Van waar deze ervaring en op welk moederbord?

even nagegaan en idd cpuZ meet bij mij 1799 1800 en zo dus dat werkt volgens mij dus wel

[ Voor 19% gewijzigd door Vortexmerc op 02-04-2007 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
Booten boven de 1333 is het probleem niet. Waar het om gaat is dat als je met P5B, commando etc boot onder of op 400 vanuit bios de 1066 strap wordt toegepast, vanaf 401 en hoger de 1333 strap. Strap heeft te maken met de latencies van de chipset. 1066 is sneller (strakker) maar met als gevolg dat de max FSB die je zult behalen lager is dan op 1333 strap. Hoe dit precies zit met DS3 weet ik niet. Probeer eens superpi 9x400 en 9x401 en vergelijk je resultaten. Op P5B bijvoorbeeld zal 9x400 sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.2 GHZ FSB 356
Sparkle 7950GT 512MB DDR3

DDR +0.2v
FSB +0,1v
PCI-E +0.1v
MCH +0,1v

8 uur Orthos stabiel.

Ik start de pc op geen probleem. Kom in windows, alles geladen. na 1 minuut wordt het scherm zwart terwijl de monitor aanstaat. Krijg het niet met een muisklik of toetsenborddruk aan.
Als ik de monitor aan en uit zet, doet die het weer.

Als ik alles op default zet en de computer weer start gebeurt dit niet.
Weet iemand hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Topicstarter
Ik heb eergisteren een nieuw mobo ingebouwd, een P5N32-E SLi, alleen vielen mij 2 dingen op;

ik heb 0.125V meer nodig voor eenzelfde 3GHz OC (zou aan het mobo kunnen liggen),

en de 12V lijn geeft een lagere waarde aan dan voorheen. Hij geeft nog maar 11,61V :/ volgens ASUS Probe, Everest en Speedfan. Terwijl het eerst 11.91 oid was. WTF?!

Is dit normaal of zou dit aan de monitoring software kunnen liggen? (Wie weet nog een ander tooltje om dit te checken?)

Of zal mijn voeding (ineens) brak zijn ? Het is een Enermax Liberty 620W van 3 a 4 maanden oud... Kan me niet voorstellen dat er ineens zoveel verschil is namelijk... :o Of zou het moederbord het bij het verkeerde eind hebben en verkeerde waardes doorgeven?

[ Voor 25% gewijzigd door Format-C op 02-04-2007 16:06 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.