Anti-Bumperkleef maatregelen?

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste
Acties:
  • 11.233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-10 15:13

DinX

Motormuis

http://www.batteryspace.c...tion=VIEWPROD&ProdID=1147

:)

60$, koopje :)
Ik denk dat ze je enkel kunnen pakken op ongeoorloofde verlichting ofzo. Zolang je niks van "politie" ofzo erop zet doe je imho verder niks illegaals :?
Als je er nu politie op zet geef je jezelf onrechtmatig uit als agent, met de nodige straffen daarop :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

DinX schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:30:
http://www.batteryspace.c...tion=VIEWPROD&ProdID=1147

:)

60$, koopje :)
Ik denk dat ze je enkel kunnen pakken op ongeoorloofde verlichting ofzo. Zolang je niks van "politie" ofzo erop zet doe je imho verder niks illegaals :?
Als je er nu politie op zet geef je jezelf onrechtmatig uit als agent, met de nodige straffen daarop :)
Kijk dat bedoel ik nou. Dat werkt echt wel hoor :)

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

DeeJee schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:31:
[...]

Kijk dat bedoel ik nou. Dat werkt echt wel hoor :)
"LAAT RUIMTE TRUT!!! " :+

"ER HANGT GEEN MIST, UIT DIE LAMPEN !" :p

[ Voor 10% gewijzigd door DinX op 16-03-2007 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Volgens mij mag dat ook niet.
Je mag toch geen extra verlichting op je auto hebben?
Dit wordt dan een alternatief vierde remlicht :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Met wat modwerk kan je dit vast instellen dat het ook als 3de remlicht werkt :p

En die extra verlichting, sjah. Veel doen ze er niet aan zolang het niet storend werkt. Hoeveel vrachtwagens er hele lichtbakken hebben aan hangen aan de voorkant, blauwe led lampjes, van deze led teksten met hun naam erop,...

[ Voor 59% gewijzigd door DinX op 16-03-2007 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

DinX schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:38:
Met wat modwerk kan je dit vast instellen dat het ook als 3de remlicht werkt :p
Dat zou wel mooi zijn.

En pas op. Schrijf niet: ROT OP MET JE BLAUWE ZWAAILICHTEN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-10 20:50
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:22:
en ik ben liever irritant als levenslang invalide.
Waarom zet je dan anti-"afstand inschatten"- en anti-"snelheid inschatten"-lampen aan?

Je ziet bij groot licht gewoon _NIET_ hoever iemand weg is of hoe hard hij gaat. "Oh, daar pas ik nog wel voor.." BOEM. "Ja maar ik had groot licht!!!!!1111~~~one"

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:13
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:54:
[...]
Waarom zet je dan anti-"afstand inschatten"- en anti-"snelheid inschatten"-lampen aan?

Je ziet bij groot licht gewoon _NIET_ hoever iemand weg is of hoe hard hij gaat. "Oh, daar pas ik nog wel voor.." BOEM. "Ja maar ik had groot licht!!!!!1111~~~one"
Het grote licht wat van een motor afkomt kun je niet vergelijken met het grote licht wat van een auto afkomt. Verder ben je als motor rijder natuurlijk altijd fout als je met een gigantisch snelheidsverschil aan komt vliegen.
Liever dat ze me verkeerd inschatten, als gewoon niet zien.

Als motor rijder ben ik trouwens toch al gewend te denken voor de automoblist, bij elke actie die ik uitvoer (legaal of illegaal ;) ) bedenk ik in mijn hoofd al een plan, "stel dat de automoblist toch dit of dat doet", en bedenk daar voor een uitweg.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:11:
[...]

Als motor rijder ben ik trouwens toch al gewend te denken voor de automoblist, bij elke actie die ik uitvoer (legaal of illegaal ;) ) bedenk ik in mijn hoofd al een plan, "stel dat de automoblist toch dit of dat doet", en bedenk daar voor een uitweg.
* DinX gaat altijd van het volgende uit: "ze hebben allemaal stront in hun ogen en willen me allemaal dood hebben"

:p

[ Voor 5% gewijzigd door DinX op 16-03-2007 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

DinX schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:20:
[...]

* DinX gaat altijd van het volgende uit: "ze hebben allemaal stront in hun ogen en willen me allemaal dood hebben"

:p
In dat geval kan je beter thuis blijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

DeeJee schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:32:
[...]

In dat geval kan je beter thuis blijven :P
Daar is het motorrijden te leuk voor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

DinX schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:34:
[...]

Daar is het motorrijden te leuk voor :p
Dat kan ik mij voorstellen.

* DeeJee is verliefd geworden op de Ducati :9~ van een vriend en gaat volgend jaar zijn rijbewijs halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DeeJee schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:39:
[...]

Dat kan ik mij voorstellen.

* DeeJee is verliefd geworden op de Ducati :9~ van een vriend en gaat volgend jaar zijn rijbewijs halen
doe het niet, want je hoort dan in 1 x tot de asociaalste groep van Nederland, die rechtsinhalen etc. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:47:
[...]

doe het niet, want je hoort dan in 1 x tot de asociaalste groep van Nederland, die rechtsinhalen etc. :+
Ja dat is het enige wat mij al jaren tegenhoud :) :)
Maar ja... dat ding is echt bloedgeil...Dus dan maar asociaal. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 13:11:
Het grote licht wat van een motor afkomt kun je niet vergelijken met het grote licht wat van een auto afkomt. Verder ben je als motor rijder natuurlijk altijd fout als je met een gigantisch snelheidsverschil aan komt vliegen.
Liever dat ze me verkeerd inschatten, als gewoon niet zien.
Ik kan het ook niet vergelijken want de enigen die ik tot dusver lomp, irritant en gevaarlijk grootlicht heb zien blijven voeren, zijn motorrijders. Automobilisten hebben het fatsoen het grootlicht uit te zetten bij tegenliggers en overig verkeer.

Ik ben nota bene zelf motorrijder, en ook ik heb zo'n grootlichtvoerder al eens bijna op mijn motorkap gehad omdat ik niet in kon schatten hoe of wat.
Je bent al zo slecht zichtbaar, klein profiel, 1 enkel licht zodat de afstand tussen de koplampen je niets kan vertellen, en dan wil jij jezelf nog slechter profileren?

De mensen die je niet hadden gezien met dimlicht zien je _misschien_ nu wel, maar mijn ervaring is meer dat die mensen je ook met scheepshoorn, ontbrekende uitlaten, een 40 kW lamp en politiebegeleiding nog niet zien.

De mensen die je wel zien ontneem je 99% van hun informatie.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Snap ook niet waarom je groot licht op een motor niet kan vergelijken met dat van een auto. Dat gaat enkel op voor motoren met maar 1 lamp.

Motoren gebruiken nog altijd H4 of H7 lampen zoals een auto dat doet.
Ik heb 2 x H4 Xenon op m'n motor, daar komt meer licht vanaf (in de bundel zelf) dan van een auto. Zelfs meer dan van auto's met Xenon omdat de 2 lampen op een motor vlak bij elkaar zitten en je dus 1 hele felle bundel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ik kom overdag zowel auto's als motoren tegen welke groot licht erop hebben, maar ik vind het buiten opvallend niet irritant, je wordt overdag toch niet verblind door groot licht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 14:04:
[...]
Ik kan het ook niet vergelijken want de enigen die ik tot dusver lomp, irritant en gevaarlijk grootlicht heb zien blijven voeren, zijn motorrijders. Automobilisten hebben het fatsoen het grootlicht uit te zetten bij tegenliggers en overig verkeer.
Waar woon jij? Dan kom ik daar ook wonen... ;)

Ik zie dus echt heel veel autó's met verkeerd (te hoog) afgestelde lichten of groot licht rijden he. Oh, om over mistlampen nog maar te zwijgen, want dat ziet er natuurlijk wel mega-stoer uit op je Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 15:28:
[...]
Oh, om over mistlampen nog maar te zwijgen, want dat ziet er natuurlijk wel mega-stoer uit op je Golf.
Die krijgen bij mij gewoon groot licht te zien totdat ze voorbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
DinX schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 15:29:
[...]

Die krijgen bij mij gewoon groot licht te zien totdat ze voorbij zijn.
waardoor ze verblind worden en vervolgens je een kusje komen geven....over de motorkap, door het raam.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Natuurlijk :z

Alsof zij niet verblinden :z

[ Voor 57% gewijzigd door DinX op 16-03-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ten eerste hangt dat van het type lampen af...
en ten tweede is het niet goed om kwaad met kwaad te vergelden...

Persoonlijk heb ik met de meeste voor mistlampen/breedstralers geen enkel probleem ook nog nooit verblind door geweest..

Als ik ze zelf aan heb en ik krijg dan grootlicht als reactie krijg ik meer het gevoel dat het om een jaloerse moraal ridder gaat dan iemand die er daadwerkelijk last van heeft...
(disclaimer ik heb ze zelden aan, maar soms op de snelweg bij plakkers in de verte doe ik ze ff aan zodat ze me beter aan zien komen, heb ook geen golf oid, maar een burgerlijke diesel stationwagon)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ToolkiT schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 09:50:
Mag ik je nummerplaat even weten, kunnen we je meteen aangeven bij de politie wegen bedreiging en potentiele poging tot doodslag.
:X |:(
Kalm blijven, niet te druk over maken. Een persoon met een 19 jaar peugeot oude 205 hoef je niet serieus te nemen. In ieder geval wel _altijd_ een aanklacht indienen van poging tot doodslag in geval van een ongeluk. Niet zozeer vanwege het strafrechterlijk aspect maar eerder vanuit het verzekeringstechnisch oogpunt.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 16-03-2007 20:19 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Chevy454 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 20:18:
In ieder geval wel _altijd_ een aanklacht indienen van poging tot doodslag in geval van een ongeluk. Niet zozeer vanwege het strafrechterlijk aspect maar eerder vanuit het verzekeringstechnisch oogpunt.
WTF? Ik ben 2x aangereden (De ABN-versie, niet de Brabantse, dat ben ik _veel_ vaker :+ ), 1x op de motor en 1x met de auto.

Geen van beide keren is er politie bij geweest, geen van beide keren heb ik aangifte gedaan van wat dan ook (wel gebeld om het ongeval te melden, maar that's it) en beide keren heeft de verzekering me gewoon 100% uitgekeerd op kosten (bonus/malus) van de tegenpartij.

Misschien dat je het over België hebt, maar dan nog vind ik het een vaag verhaal.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Laatst online: 05-10 17:06
Wat mij een beetje opvalt, is dat niemand in de afgelopen 13 pagina's heeft uitgerekend hoe gevaarlijk het bumperkleven eigenlijk is.

In een doorgaans normale situatie rijden auto A en auto B ieder met 120km/h en een onderlinge afstand van 12 meter. Dat is niet eens echt kleef-gedrag.

Auto A schrikt en gaat hard op de rem. Volgens de Nederlandse Wet moeten voertuigen kunnen remmen met een vertraging van 9m/s², dus daar gaan we dan ook even vanuit.

A verplaatst dus met 120km/h = 33,3m/s.
Op t0 gaat A vol in de ankers ( -9m/s² )

B verplaatst ook met 33,3m/s.
Om te reageren heeft B 1s reactietijd nodig (B is dus goed aan het opletten volgens de statistiek).

Op t0 + 1s heeft A zich 33,3m - 9m = 24,3m verplaatst in de rijrichting.
Op t0 + 1s heeft B zich 33,3m verplaatst in de rijrichting.

Er zat echter nog 12m afstand tussen de voertuigen, dus de onderlinge afstand is nu 24,3 - 33,3 + 12 = 3m

B begint nu ook te remmen.

Op t0 + 2s is de snelheid van A: 33,3m/s - (9m/s² * 2) = 15,3 m/s
Op t0 + 2s is de snelheid van B: 33,3m/s - 9m/s = 24,3 m/s

Op t0 + 2s heeft A een afstand afgelegd van totaal 39m
Op t0 + 2s heeft B een afstand afgelegd van totaal 57m - 12m = 45m

Boem is ho.

Zo'n 1,35s nadat auto A begon te remmen zal B auto A raken. Het snelheidsverschil is dan zo'n 9m/s, wat overeenkomt met 32,4 km/h.

Ik weet niet of er mensen zijn die zich in kunnen denken hoe het zou zijn om met die snelheid tegen een boom te rijden. Mij, persoonlijk, lijkt het zeer pijnlijk en reden genoeg om afstand af te houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 10:10:
In Deurne staat er naast de N270 zo'n "U rijdt te snel"-achtig bord, worden ook wel gebruikt om de huidige snelheid en een :( of :) weer te geven (als ze die dingen $^$&%## eens eiken ofzo, 45 waar je 50 mag levert vaak nog een :( op (N) ).

Deze doet echter iets anders: deze laat zien hoeveel seconden afstand je houdt ten opzichte van je voorganger :) Die mogen ze nog wel een paar duizend meer neerzetten in Nederland :)

Volgens mij is die N270 echt een proefvak ofzo. Er staat daar een eind verder nog zo'n apparaat: normaal en zwart vlak, maar als hij triggert een vrachtwagen met daaronder een circel (wit) met een groene ~ erin? Ik heb echt geeeen idee wat dat moet voorstellen, maar met een Sprinter (dus geen vrachtwagen) heb ik die wel eens getriggert?

[...]
Oh? Moet ik, op een of andere magische wijze, door mijn voorganger heen? Of de onderrijbeveiliging van die vrachtauto negeren en er net zoals in de film onder gaan rijden? Als ik 50/80/100/120 kon rijden dan deed ik dat wel hoor |:(

[...]
Luister je ook naar je eigen advies?

[...]
Ben je politieagent? Schoolmeester? Eigen rechter? Wie ben jij om te bepalen of een ander jou in mag halen?
Als hij in wil halen vindt hij schijnbaar dat je (voor hem!) te langzaam rijdt. Maar, zodra hij in gaat halen, kun je opeens wel gas geven?
Mensen die bij mij, als ik ze inhaal, ineens gas bijgeven met als enige intentie mij te pesten en/o blokkeren, mogen zich lekker ergeren aan mijn grootlicht een claxon, net zolang ze nog voor me rijden. Dus: dat gaspedaal instampen zodat ik geen last meer van je heb, of mij erlangs laten.

Ik heb 130 PK, ook met kickdown, maar weeg wel 2 ton extra. Echt ZWAAR irritant, al die mensen die veel sneller optrekken dan ik en vervolgens 10, 20 of zelfs 30km onder de max blijven rijden. In de kom haal ik sowieso nooit in (nu ja, zeg nooit nooit natuurlijk), en daarbuiten doe ik er gewoon vrij lang over om vaart te maken. Als die trage bak me dan ook nog gaat zitten pesten, dan pest ik terug...
Goed, maar ik geef alleen plankgas als er sjonnies zijn die denken dat ze over een dubbele ononderbroken streep mogen inhalen en zo andere gaan hinderen. Dan heb ik zoiets van "Jij hebt je ook aan de regels te houden zolnag je niet God zelf bent"

Je mag rustig weten dat ik me regelmatig moet corrigeren. Als ik niet oplet zit ik 5 a 10 km boven het maximum dus ik ben ook geen 80 neuker zoals ze dat noemen hier. Ik rij al op de uiterste limit en als mensen willen inhalen laat ik ze ongestoord hun gang gaan. Als ze mogen inhalen dan mogen ze dat van mij uiteraart ook, maar over een dobbele ononderbroken streep je auto naar links gooien om zo vol gas in te halen vind ik wel zo lomp dat ik ook mijn gas even heel diep intrap en de meeste Golfjes blijven er dan ook mooi achter. Nog niemand die mij snee want ze weten zelf ook heel goed dat ze fout bezig zijn en als het ruzie wordt dat ik in mijn recht sta. Dat weten ze blijkbaar.

Paul, iemand zal ze toch moeten corrigeren en de politei heeft het daar te druk voor. Dat je geen eigen rechter mag spelen weet ik, maar ik ben ook maar een mens en lompe acties kunnen mij venijnig maken. Ik rij al 8 jaar op de weg en ik heb in heel mijn leven slechts een boete gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2007 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 15:29

4x2

lộn xộn quá

Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 08:16:
[...]
Goed, maar ik geef alleen plankgas als er sjonnies zijn die denken dat ze over een dubbele ononderbroken streep mogen inhalen en zo andere gaan hinderen. Dan heb ik zoiets van "Jij hebt je ook aan de regels te houden zolnag je niet God zelf bent"
En jij bent van mening dat je wel god bent gezien de rest van je bericht.
Intelligent figuur ben je, gas bijgeven waardoor je dr mogelijk een onschuldige tegenligger bij betrekt.
Ken wel meer mensen die het doen trouwens, snap niet waarom, in de bbk/op een provinciale weg is het levensgevaarlijk (moet eerlijk zeggen dat ik het op de snelweg wel eens doe als iemand met 1km/u snelheidsverschil inhaalt).
Lees deze 2 berichten eens voor de grap, iemand die zn onderbeen moet missen en dus niet meer mag rijden
1e bericht
2e bericht
Paul, iemand zal ze toch moeten corrigeren en de politei heeft het daar te druk voor. Dat je geen eigen rechter mag spelen weet ik, maar ik ben ook maar een mens en lompe acties kunnen mij venijnig maken. Ik rij al 8 jaar op de weg en ik heb in heel mijn leven slechts een boete gehad.
En hoeveel mensen heb je al laten verongelukken door je goddelijke corrigerende acties ?

Modbreak:Ik heb de vervelende flames uit jouw reactie verwijderd. Discussieren is prima, maar niet wanneer je anderen voor rotte vis gaat uit maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Steffie op 18-03-2007 02:41 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Jouw reactie voldoet niet aan de omgangsnormen die wij op dit forum wenselijk achten. Zo op de persoon reageren is niet nodig.

[ Voor 91% gewijzigd door Steffie op 18-03-2007 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-10 19:09

drooger

Falen is ook een kunst.

Exuimtum schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 08:16:
[...]
Ik betwijfel of je in je recht zult staan, accelereren terwijl je in wordt gehaald is verboden.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-10 19:39
Reken maar dat als je dat bij mij zou doen, ik (op het moment dat het ECHT nodig is) mijn auto toch echt naar rechts gooi. Voor hetzelfde geldt ben ik met spoed ergens naar onderweg.

Overigens, over spoed gesproken, die situatie is mij een keer voorgekomen (mijn zwangere vrouw was toen net aangereden door een automobilist die geen voorrang gaf, terwijl zij aan kwam fietsen). Alarmlichten aangezet, en plankgas gereden waar het mogelijk en verantwoord was. Al seinend door het verkeer gereden. Gelukkig hadden een HELEBOEL mensen het door dat er iets serieus aan de hand was, en lieten mij netjes voor. Voor dat soort mensen, mijn complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

-W0kk3L- schreef op zondag 18 maart 2007 @ 00:08:
Reken maar dat als je dat bij mij zou doen, ik (op het moment dat het ECHT nodig is) mijn auto toch echt naar rechts gooi. Voor hetzelfde geldt ben ik met spoed ergens naar onderweg.

Overigens, over spoed gesproken, die situatie is mij een keer voorgekomen (mijn zwangere vrouw was toen net aangereden door een automobilist die geen voorrang gaf, terwijl zij aan kwam fietsen). Alarmlichten aangezet, en plankgas gereden waar het mogelijk en verantwoord was. Al seinend door het verkeer gereden. Gelukkig hadden een HELEBOEL mensen het door dat er iets serieus aan de hand was, en lieten mij netjes voor. Voor dat soort mensen, mijn complimenten!
Voor dat soort situaties is een speciaal iets: bel 112 en een ambulance is sneller te plekke dan jij je door het verkeer wurmt en daarbij EN jezelf EN je zwanger vrouw EN al het overige verkeer in gevaar brengt.

Verder wel alles goed afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
Tuurlijk, het alarmnummer bellen is altijd de beste oplossing. Maarja, hoe zou jij reageren als je vrouw helemaal overstuur opbelt dat ze aangereden is, en verder geen woord kan uitbrengen. Dan ga je wel hoor. :) Of die ambulance nou al onderweg is, of niet. Overigens is toen alles gelukkig goed afgelopen, en heb ik er later weer een gezonde dochter bij gekregen. Eind goed, al goed ;)

(die lullo van die auto is nog gestopt, heeft zijn raampje nog gauw even opengedraaid en gevraagd of alles goed was. Mijn vrouw kon van schrik amper antwoorden. En toen is hij doorgereden, terwijl mijn vrouw nog op de grond lag. Later heb ik bij de politie nog nagevraagd of dit doorrijden na een ongeval was. Maar ze antwoordden dat omdat hij zijn raampje opengedraaid had en gevraagd had of alles goed was, het geen doorrijden na een ongeval was, en ze verder niets konden doen. Fijne regelomgeving leven we in, he).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:18

MadMan

What the....

MeMoRy schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 15:40:
Klevers zijn reuze irritant, maar je kan er weinig tegen doen:
- stickers zijn waarschijnlijk illegaal, plus dat ze bij stads- en filegebruik onnodig mensen irriteren.
- ff je rem aantikken kan ongelukken veroorzaken als de klever schrikt en iets doms doet.
- hard remmen bij stoplichten zorgt voor een kop-staartbotsing. Leuk dat hij dat moet betalen, maar je bent je auto wel een tijdje kwijt aan de reparatie...
- steeds langzamer rijden brengt agressie te weeg, wat gevaarlijke tegenacties als kort snijden e.d. als gevolg heeft.

Verder: als de politie ziet dat je dit soort acties uithaalt, krijg je gewoon net zo'n boete als de klever.

Ik denk dat negeren gewoon de beste optie is.
Daar wil ik er nog wel een aan toevoegen.
Als je bovenstaande acties uithaalt, of andere "anti-klever" acties dan kan het best zijn dat je daarmee flink wat agressie opwekt. Stel dat ik naar het ziekenhuis moet omdat mijn moeder opgenomen is, of ik moet naar een klant en ben aan de late kant. Dan kan ik me voorstellen dat je een beetje gaat pushen als iemand voor je rijd die denkt "ik rijd 120 dus ik hoef niet opzij".
Als diegene dan ook nog es een beetje gaat liggen remmen of nog langzamer gaat rijden dan zou ik, en met mij vele anderen, wel eens heel kwaad kunnen worden en jou naar de kant dwingen en jou en je auto compleet verbouwen. Zeker tegenwoordig. Wil je dat risico nemen?

Ikzelf zou zo iets niet doen ff voor de duidelijkheid. Ik heb eigenlijk nooit last van klevers en als iemand achter me laat merken dat hij erlangs wil dan geef ik een beetje gas bij en ga zodra het mogelijk is naar rechts. Er is namelijk geen enkele reden dat je dat niet zou doen. De "klever" is blij dat je effe meewerkt en dat ook laat merken (zodra ik last heb van een klever en ik geef ook maar het kleinste beetje gas bij gaan ze meteen verder naar achter omdat ze zien dat je ermee bezig bent, inplaats van nog korter op je komen zitten omdat je tegenwerkt), en zodra hij langs is kun jij weer rustig verder zonder iemand die op je bumper hangt en waar je blijkbaar zenuwachtig van word.
Als iemand voor mij linksplakt (en dat is dan voornamelijk zo met mensen die 60 rijden op een 80 weg) dan haal ik hem gewoon rechts in (daar is gek genoeg altijd ruimte :P ) en daarna ga ik voor hem rijden, effe knipperlicht naar rechts een paar keer laten knipperen en dan zelf naar rechts gaan. Meestal zie je ze dan zo kijken van "ohjah" en mooi naar rechts gaan, waarna ze ingehaald worden door een hele rij mensen die toch graag 80 rijden.

Het kan dus van allebei de kanten irritant en vervelend zijn, maar dat bepaal je zelf. De "bekleefde" kan opzij gaan, de klever langs laten en binnen 1 minuut geen last meer ervan hebben. Óf hij kan afremmen/niet opzij gaan en zichzelf zenuwachtig en opgefokt maken "omdat er de hele tijd iemand vlak achter me hangt".
De klever kan ervoor kiezen op een andere manier duidelijk te maken dat hij er langs wil. Het jammere is dat kleven meestal het enige is dat duidelijk maakt dat je erlangs wil. Even links richting aangeven of effe groot licht seinen zien de meeste mensen niet eens omdat ze bijna nooit spiegelen (zelfs politie auto's met stop bord zien de meeste mensen pas na een kilometer op de snelweg, kun je nagaan), en op een gewone afstand erachter blijven heeft helemaal geen functie als je er ook daadwerkelijk langs wilt.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Stel dat ik naar het ziekenhuis moet omdat mijn moeder opgenomen is, of ik moet naar een klant en ben aan de late kant. Dan kan ik me voorstellen dat je een beetje gaat pushen als iemand voor je rijd die denkt "ik rijd 120 dus ik hoef niet opzij".
Mij maak je niet wijs dat iedereen die kleeft toevallig naar het ziekenhuis moet. De meesten zijn òf te laat weggegaan van huis en vinden daarom dat ze anderen in gevaar mogen brengen, òf het is hun gewoonte, aangezien ze vinden dat ze altijd minimaal 130 mogen rijden. Smoesjes dus, om te rechtvaardigen wat ze hun recht vinden.

Maar zou de klever die iemand opjaagt ook diens boete betalen als diegene geflitst wordt?
Als iemand 120 rijdt op de linkerrijbaan tijdens het inhalen (en let wel, hij zit dus naast iemand en kan niet naar rechts), zijn er toch altijd weer mensen die die persoon even een stukje willen duwen op de achterbumper. Toch heeft de eerste persoon gewoon gelijk. Hij mag niet harder dan 120, wil ook niet harder en dus heb je het als achterligger maar even te slikken. Wees er blij mee dat je op andere momenten wel door kunt rijden, maar ga anderen niet dwingen om de regels te overtreden omdat jij nou zo'n haast hebt.

Ik ben ook geen heilig boontje, rijd vaak iets te snel, maar erger me wel aan mensen die de rest van de wereld hun wil willen opleggen, zoals bumperklevers. Onnodig linksrijden vind ik ook erg vervelend!

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Laatst online: 19:03

mulder

ik spuug op het trottoir

Het grootste probleem op de Nederlandse weg zijn de mensen die erop rijden, en het grootste probleem bij de meeste mensen is dat ze met oogkleppen op hun eigen wedstrijd rijden. Het heeft met ego's te maken, ik bedoel "ik ga aan de kant wanneer IK wil" of "ga aan de kant want IK wil er langs en IK heb allang gezien dat dat kan" Sommige mensen rijden express een gat dicht omdat ze niet willen dat iemand voor hun invoegd, daarom staan er files bij in- en afritten, mensen laten geen ruimte over om in of uit te voegen. Het is heel vaak een kwestie van gunnen, en dat doen mensen niet graag.

Echte bumperklevers zie ik weinig op de snelweg, wel mensen die maar links blijven rijden, vooral als er veel vrachtwagens rijden. Wat is meer aso; haast hebben of mensen op je laten wachten ;)

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Don Facundo schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:42:
Echte bumperklevers zie ik weinig op de snelweg, wel mensen die maar links blijven rijden, vooral als er veel vrachtwagens rijden. Wat is meer aso; haast hebben of mensen op je laten wachten ;)
Het probleem stapelt zich vaak op, aan de rechterbaan een aantal vrachtwagens en op de linkerbaan een aantal inhalende auto's (en soms een vrachtwagen).

Ik had laatst de volgende situatie:
Er rijdt een hele stoet op de linkerbaan, die een hele stoet op de rechterbaan aan het inhalen is.
Ik rijdt achter aan die stoet op de linkerbaan, en er komt een klever met haast achter mij, kijk dan kan je zeggen ga naar rechts om de klever voor te laten maar in principe heeft het geen zin. Hij begon veel handbewegingen te maken dus heb hem maar voor gelaten en ben achter hem gaan rijden maar het heeft hem niet veel geholpen, vervolgens kon hij handbewegingen maken achter de volgende auto en nog wachten totdat de stoet alles had ingehaald.

Maar goed, je kan niet zeggen dat het aso is. er kan wel ik weet niet wat gebeurt zijn met die man. Mijn advies is toch, naar rechts zodra je kan en verder geen aandacht aan besteden. Jij bent er vanaf, en hij is blij (of het nou zin heeft gehad of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wat mij de laatste tijd op de de A12 meer dan eens opvalt is het volgende. Op een 3-baans weg is in de spits zo goed als altijd de meest linkerbaan helemaal vol, rijden de auto's dicht op elkaar en zie je om de haverklap de remlichten aanspringen. Het vreemde is vervolgens dat de middelste en rechterbaan vaak veel rustiger zijn en de snelheid veel constanter.
Nu rij ik vrij veel links (ik rij bijna altijd 130 op de teller als er ruimte is), maar als de linkerbaan vol is en er steeds remlichten aanspringen, schuif ik toch echt een baantje op. Ik schroom me er zelfs niet voor om met een klein snelheidsverschil (tot max 5km/u harder) er rechts langs te schuiven, moeten ze maar de ruimte pakken die er is... Ik moet wel bekennen dat ik bij 3 banen zelden de rechter baan pak, tenzij het echt rustig is. Zolang er niemand is die vind dat hij/zij mij persé voorbij moet (dus achter mij een ruim gat), blijf ik liever op mijn baan in plaats van steeds een baantje op te moeten schuiven om een vrachtwagen in te halen. Dat rijdt voor mij (en de mensen om mij heen) een stuk rustiger, en verkleint de kans dat iemand tegen mij aanrijdt bij het veranderen van rijbanen aanzienlijk (iets wat nog weleens drijgt op de A12).

Wat betreft bumperklevers, ik sluit me aan bij qtee. Zolang ikzelf opdraai voor een eventuele snelheidsboete, ga ik niet harder dan (in mijn geval) 130 rijden. Ik weet dat ik dan nog geen boete krijg. Als een klever dat risico wel lopen, best, maar ik doe niet mee en dat heeft hij/zij dan maar te respecteren. Ik ga ze niet hinderen en zal dus rustig aan de kant gaan als er redelijkerwijs ruimte voor is. Als iemand denkt mij rechts tussen 2 vrachtwagens in te kunnen halen, dan heeft hij/zij pech dat ik ineens wel die kleine gaatjes ga gebruiken (en ze dus effectief blok). Haast ok, maar acties die mij en andere mensen opzettelijk in gevaar brengen... dan heb je pech. Autorijden is ook een zaak van elkaar respecteren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Niet online
Het is heel vaak een kwestie van gunnen, en dat doen mensen niet graag.
Autorijden is ook een zaak van elkaar respecteren.
Ik denk dat dit de kern is. In je auto zit je redelijk anoniem en als je anoniem bent komen de asociale trekjes naar boven. Dit zie je ook in bijvoorbeeld MMORPG's, zoals WoW, mensen gedragen zich daarin vaak opvallend veel asocialer dan in het echte leven.

Het is belangrijk om er niet teveel in mee te gaan. Hinderen lost niets op, de ander wordt alleen aggressiever. Gewoon negeren en niet gestresst raken is meestal de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

qtee schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:21:
[../]
Ik denk dat dit de kern is. In je auto zit je redelijk anoniem en als je anoniem bent komen de asociale trekjes naar boven. Dit zie je ook in bijvoorbeeld MMORPG's, zoals WoW, mensen gedragen zich daarin vaak opvallend veel asocialer dan in het echte leven.

Het is belangrijk om er niet teveel in mee te gaan. Hinderen lost niets op, de ander wordt alleen aggressiever. Gewoon negeren en niet gestresst raken is meestal de oplossing.
Idd is verkeer en internet heel erg met elkaar te vergelijken, ik had laatst een derde in dat rijtje maar die is me even ontschoten.

Het is irritant dat je soms moet wachten op een paar mensen die de (linker)baan 'bezetten'. Het is de kurk op de fles, er hoeft maar 1 iemand 100 te rijden en je hebt al gelazer. Daarom rijd het ook irritant als het druk is, het gaat van 90 naar 120 (een auto voegt in, een auto voegt uit). Dat ligt natuurlijk ook aan de linksrijders die compleet geen rekening houden met rechtrijders die willen invoegen. Tegenwoordig ga ik wel eens als ik links rij iets meer op het midden rijden om rechtrijders te laten zien dat ik ruimte maak zodat ze kunnen invoegen (niet de hele tijd natuurlijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Laatst online: 18:11

The End

!Beginning

Don Facundo schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:32:
[...]
Idd is verkeer en internet heel erg met elkaar te vergelijken, ik had laatst een derde in dat rijtje maar die is me even ontschoten.

[knip]
Ja, rijen voor een skilift! Volwassenen gedragen zich als kleine kinderen. Voordringen, duwen enz. Heel raar.

Ik zie trouwens in dit topic een aantal malen voorbij komen dat mensen vinden dat ze voor eigen rechter kunnen/moeten spelen. Volgens mij is dit vele malen gevaarlijker dan alle andere verkeersovertredingen bij elkaar. In eerste plaats kan je door je eigen actie een aanrijding veroorzaken, de tegenpartij kan een aanrijding veroorzaken omdat ie boos wordt (komt regelmatig voor, volgens mij was er nog een aanrijding vorige week waar een man op de snelweg ging stilstaan om de ander te irriteren. BOEM! )

Bumperklevers heb ik zelf nauwelijks last van, maar linksplakkers wel. In zo'n geval ga ik altijd eerst naar de rechterbaan en terug. Als ze het dan nog niet door hebben sein ik met groot licht en als laatste ga ik er rechts langs. Bumperklevers heb ik eigenlijk alleen als ik in een 'treintje' een rij vrachtwagens oid inhaal. (Volgens mij zijn dat de echt domme mensen, ze zien toch dat er een auto voor me rijdt! Wat helpt het dan om mij te pushen!?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

The End schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:22:
[...]

Ja, rijen voor een skilift! Volwassenen gedragen zich als kleine kinderen. Voordringen, duwen enz. Heel raar.

...

Bumperklevers heb ik zelf nauwelijks last van, maar linksplakkers wel. In zo'n geval ga ik altijd eerst naar de rechterbaan en terug. Als ze het dan nog niet door hebben sein ik met groot licht en als laatste ga ik er rechts langs.
En dat is niet associaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
DinX schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:35:
[...]

Waarom zou dat asociaal zijn?
Je doet daar toch niemand mee kwaad, het is alleen het auto-equivalent van vragen om voorbij te mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-10 18:09

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

[...]

Ben ik helemaal met je eens. Mensen die met hun groot licht spelen en rechts inhalen zijn in mijn beleving vaak ook de mensen die kleven tot het gaatje om je aan de kant te krijgen...

Wat is er mis met gewoon afstand houden en een beetje geduld, gaat van zelf wel aan de kant. Dat opgefockte gedoe de hele tijd. Tis niet goed voor je hart en je bereikt er vaak toch niks mee. (Behalve dan frustratie, zowel bij je zelf als bij andere)

[ Voor 18% gewijzigd door SithWarrior op 19-03-2007 17:50 ]

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-10 23:17

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik vind bumperklevers in de stad erger dan op de snelweg.
Op de snelweg erger ik me meer aan de linksplakkers. Ik doe altijd 1x richting bumper rijden om te laten zien dat ik er langs wil (indien er geen ruimte is om er rechts langs te knallen). Daarna zak ik af en houdt netjes ruimte. Als ik denk, he nu kunnen zij naar rechts dan rij ik weer naar de bumper toe. Als ze mn hint snappen hoeven ze echt maar 5 tellen rechts te rijden en ben ik er langs.

Wat ik ook vaak zie is dat iemand op mn bumper zit te drukken in zo'n vrachtwagen inhaal treintje. Denk ik doe eens rustig man.. ga ik voor m aan de kant en weer achter hem rijden begint hij de volgende te drukken. Vervolgens is de trein na de vrachtwagen weg gaat die kerel strak 140 rijden. Dan dwingt hij mij weer om te bumperen omdat ik toch echt wel een stukkie harder rij als t enigzins mogelijk is.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:18

MadMan

What the....

qtee schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:03:
[...]

Mij maak je niet wijs dat iedereen die kleeft toevallig naar het ziekenhuis moet. De meesten zijn òf te laat weggegaan van huis en vinden daarom dat ze anderen in gevaar mogen brengen, òf het is hun gewoonte, aangezien ze vinden dat ze altijd minimaal 130 mogen rijden. Smoesjes dus, om te rechtvaardigen wat ze hun recht vinden.
Nee, lang niet altijd, maar stel dat het wel zo is? Stel dat jij dat zelf bent? Zou je het dan fijn vinden als iedereen een klein beetje rekening met je hield en je wat meer ruimte gaf in plaats van alleen maar eraan te denken dat ze misschien wel 5 meter verder naar achteren rijden als ze jou langs laten?
Maar zou de klever die iemand opjaagt ook diens boete betalen als diegene geflitst wordt?
Waarom? Als jij je op laat jagen door een klever en het gas te ver induwt is dat nog altijd je eigen keuze.
Als iemand 120 rijdt op de linkerrijbaan tijdens het inhalen (en let wel, hij zit dus naast iemand en kan niet naar rechts), zijn er toch altijd weer mensen die die persoon even een stukje willen duwen op de achterbumper. Toch heeft de eerste persoon gewoon gelijk. Hij mag niet harder dan 120, wil ook niet harder en dus heb je het als achterligger maar even te slikken. Wees er blij mee dat je op andere momenten wel door kunt rijden, maar ga anderen niet dwingen om de regels te overtreden omdat jij nou zo'n haast hebt.
Tsjah, ook hiervoor is de verklaring soms simpeler dan het lijkt. Als jij op je teller namelijk 120 rijd dan rijd je op de teller van degene achter je misschien wel 115. Als dat dan net zo'n zenuwachtig/opgefokt figuur is als degene die zich daar druk over maakt dan gaan zo'n mensen al snel kleven, zeker als je een behoorlijke tijd links blijft en een hele rits auto's met een paar km verschil inhaalt.
Trouwens, op de snelweg word je pas geflitst bij een overschrijding van de maximum snelheid met 7km/h. Als je dus een heel klein beetje gas geeft en 122 op je teller gaat rijden, rijd je misschien 118 op de teller van degene achter je. De klever denkt óf dat hij succes heeft óf dat je hem eindelijk gezien hebt en in beide gevallen zal hij wat naar achteren gaan. Zo niet, verder geen aandacht aan besteden.

Nog een betere oplossing zou zijn als iedereen een beetje meer relaxt achter het stuur zat. Want zeg nou zelf, waarom zou je je in godsnaam moeten ergeren aan iemand die net iets langzamer rijd en heus wel weer eens aan de kant gaat.
En waarom zou je je ergeren als iemand die nota bene achter je zit daar niet blij mee is? Je rijd voorop :P hebt hem gezien, verder niet echt boeiend. Als er ruimte is ga je wel effe naar rechts en desnoods direct achter de king of the road weer naar links. Heel simpel :+

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

Scheelt een hoop irritaties aan beide kanten, tenminste, als je puur de oplossing pakt: er langs gaan. Geen zin meer in groot licht, gewoon rechts er voorbij. Merk echt dat het scheelt qua frustraties, al mag het uiteraard niet en is het associaal, allemaal true.
Want zeg nou zelf, waarom zou je je in godsnaam moeten ergeren aan iemand die net iets langzamer rijd en heus wel weer eens aan de kant gaat.
Vanzelf kan gerust 10 kilometer zijn. Er zitten wat die guppen tussen die op een lege snelweg (dus geen auto's in gezichtsveld) nog links blijven hangen. Moet ik dan op mijn gemak er links achter blijven hangen? Zijn juist de mooiste momenten dat je gewoon lekker relaxed rechts kan doorrijden en niet achter de links hanger moet gaan hangen en wachten tot meneer zijn rijbewijs weer verdient door iets slims te doen

[ Voor 40% gewijzigd door We Are Borg op 20-03-2007 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
Jammer dat die "lege snelweg" niet zovaak voorkomt. Tuurlijk is die persoon die onnodig links blijft rijden niet correct bezig. Maar vervolgens bega jij ook een overtreding door hem rechts in te halen. Dus wie is er dan fout. En dan kun je zeggen "maar hij moet niet links blijven rijden". Tuurlijk, maar als hij 120km/u links rijdt, en jij wilt er voorbij, dan rij je ook nog te hard.

Als iemand links rijdt, kan dat best irritant zijn. Maar ik kan er niet kwaad om worden als die persoon gewoon 120km/u rijdt en op een gegeven moment wel naar rechts gaat. Ik maak het ZELDEN mee dat iemand km's links blijft rijden en de achterligger totaal niet ziet. Meestal kijken ze redelijk vlot in de spiegel en zien ze mij rijden. Dan duiken ze meteen naar rechts.

Wat ik irritanter vind is dit. Als je op de rechter baan rijdt, en je nadert een vrachtwagen. Er komt iemand links aanrijden met een paar km verschil dan jij. Hij rijdt net iets harder. En die persoon neemt niet de moeite om je even voor te laten gaan bij het invoegen, waardoor je vervolgens op de rem kan staan voor die vrachtwagen.
Meestal ben ik wel op tijd met invoegen (als ik het aan zie komen, dan voeg ik gewoon iets eerder in), maar af en toe (vooral 's ochtends als men nog wat slaperig is) gebeurt het toch regelmatig.

Net zoals iemand eerder al zei "Het is heel vaak een kwestie van gunnen, en dat doen mensen niet graag". Volgens mij moeten we gewoon wat meer gunnen op de weg. Dat maakt het een stuk relaxter rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
The End schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:22:.....mensen vinden dat ze voor eigen rechter kunnen/moeten spelen. Volgens mij is dit vele malen gevaarlijker dan alle andere verkeersovertredingen bij elkaar.
(...)
In zo'n geval ga ik altijd eerst naar de rechterbaan en terug. Als ze het dan nog niet door hebben sein ik met groot licht en als laatste ga ik er rechts langs...
:X
DieterVDW schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:43:Waarom zou dat asociaal zijn? Je doet daar toch niemand mee kwaad, het is alleen het auto-equivalent van vragen om voorbij te mogen.
Het is agressief gedrag dat bij de ander agressie uit kan lokken.
MadMan schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 02:45:Nee, lang niet altijd, maar stel dat het wel zo is? Stel dat jij dat zelf bent? Zou je het dan fijn vinden als iedereen een klein beetje rekening met je hield en je wat meer ruimte gaf in plaats van alleen maar eraan te denken dat ze misschien wel 5 meter verder naar achteren rijden als ze jou langs laten?..
Degene die bumperkleeft heeft die ruimte zelf in de hand door niet te gaan kleven maar afstand te houden. Wanneer met spoed naar het ziekenhuis moet, is de ambulance een veel beter uitgerust vervoermiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Ik heb gehoord dat als je naar de rechterbaan gaan en weer terug, dat mensen je sneller opmerken in hun achteruit kijk spiegel. Dit blijkt ook te werken in de praktijk :) Als ze dan nog niet opletten dan is seinen met grootlicht niet echt asociaal hoor. Het is gewoon een 'he kijk eens achter je signaal' (zoals je bel op de fiets). Dat mensen daar niet tegen kunnen begrijp ik echt niet.

@roenie, je begrijpt hopelijk toch wel wat ik bedoel met voor eigen rechter spelen? Het gaat erom dat er mensen hier zijn die de persoon die linksplakt, bumperkleeft enz. enz. probeert terecht te wijzen door te gaan remmen, snijen of mistlicht of wat dan ook. Ik ga er rechts langs en dan vervolg ik mijn weg. Ik kijk niet op of om meer naar die persoon. Dat is heel wat anders dan voor eigen rechter spelen hoor!
SithWarrior schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:48:
[...]

Ben ik helemaal met je eens. Mensen die met hun groot licht spelen en rechts inhalen zijn in mijn beleving vaak ook de mensen die kleven tot het gaatje om je aan de kant te krijgen...
Ik kleef nooit! Als er zoveel mensen bezig zijn om je aan de kant te drukken, dan moet je misschien eens bij jezelf te raden gaan of je wel op de goeie baan rijdt!

[ Voor 22% gewijzigd door The End op 20-03-2007 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velvet
  • Niet online
qtee schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:03:
[...]

Nee, lang niet altijd, maar stel dat het wel zo is? Stel dat jij dat zelf bent? Zou je het dan fijn vinden als iedereen een klein beetje rekening met je hield en je wat meer ruimte gaf in plaats van alleen maar eraan te denken dat ze misschien wel 5 meter verder naar achteren rijden als ze jou langs laten?
We gaan hier uit van het doorsnee kleven, niet van het noodgeval, dat zelden voorkomt. En dan nog kun je in zo'n geval beter op de ambulance wachten, of naar de vluchtstrook gaan als alles vastzit...

Je geeft dus een excuus voor de uitzondering waarbij iedereen het met je eens zal zijn, bij een noodgeval zal niemand kinderachtig zeggen "Je mag er niet langs, want dan rijd ik 5 meter naar achteren".

In de meeste gevallen echter heeft de bumperklever geen echte reden om te eisen dat de ander zich aan hem aanpast. Als hij gewoon 120 rijdt, heeft hij nergens last van. Alleen omdat hij zo nodig de regels moet overtreden, krijgt hij problemen die hij eerst niet had. Dit heeft hij dan maar te accepteren, in plaats van nu iedereen te dwingen zich aan hem aan te passen. Let wel, door het bestaan van de regels en het zich houden aan die regels, bereik je in het ideale geval dat iedereen zich moeiteloos aan iedereen aanpast.
Tsjah, ook hiervoor is de verklaring soms simpeler dan het lijkt. Als jij op je teller namelijk 120 rijd dan rijd je op de teller van degene achter je misschien wel 115. Als dat dan net zo'n zenuwachtig/opgefokt figuur is als degene die zich daar druk over maakt dan gaan zo'n mensen al snel kleven, zeker als je een behoorlijke tijd links blijft en een hele rits auto's met een paar km verschil inhaalt.
Trouwens, op de snelweg word je pas geflitst bij een overschrijding van de maximum snelheid met 7km/h. Als je dus een heel klein beetje gas geeft en 122 op je teller gaat rijden, rijd je misschien 118 op de teller van degene achter je. De klever denkt óf dat hij succes heeft óf dat je hem eindelijk gezien hebt en in beide gevallen zal hij wat naar achteren gaan. Zo niet, verder geen aandacht aan besteden.
Je ziet ze hier in het topic regelmatig voorbijkomen. De echte bumperklevers. En die rijden liever geen 120. Dus al rijd je er 120 voor, het gaat nooit hard genoeg. Natuurlijk moet je niet onnodig links hangen, maar iedereen heeft het recht om anderen in te halen en er is nu eenmaal ook een maximumsnelheid. Dat is niet hetzelfde als een verplichte snelheid. Wees dus niet zo aggressief, je fokt elkaar alleen maar op. Even gas los,

Laatst zag ik ook zo'n actie. Twee auto's voor me gaat een auto met 120 een busje inhalen. Een aggressieve grote bak rijdt hem vlak op de bumper, waarop auto 1 weer aggressief reageert door het gas los te laten. Iedereen erachter dus ook langzamer, en de inhaalactie bleef maar steeds langer duren, omdat de klever bleef drammen. Het zou me niets verbazen als een eind terug een file ontstaan is hierdoor. Dat bereik je dus als je zo in het verkeer staat: je houdt iedereen op (ja, dat geldt voor beiden!) en je kweekt een nare, aggressieve sfeer. Jammer.

Je hebt ze soms ook als een vrachtwagen aan het inhalen is. Dikke BMW rijdt tot op de bumper van de vrachtwagen en blijft daar de volle tijd (minutenlang soms) vlak achter hangen.Dat vind ik toch weer anders. De vrachtwagenchauffeur ziet je überhaupt niet, je bent te smal. En mocht hij hard remmen, dan schuift de BMW er netjes onder en kan de chauffeur van de vrachtwagen het waarschijnlijk wel navertellen. Dit soort idioten kleeft ook binnen een "treintje", waar hij helemaal geen overzicht heeft. Doodeng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
The End schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:07:...@roenie, je begrijpt hopelijk toch wel wat ik bedoel met voor eigen rechter spelen? Het gaat erom dat er mensen hier zijn die de persoon die linksplakt, bumperkleeft enz. enz. probeert terecht te wijzen door te gaan remmen, snijen of mistlicht of wat dan ook. Ik ga er rechts langs en dan vervolg ik mijn weg. Ik kijk niet op of om meer naar die persoon. Dat is heel wat anders dan voor eigen rechter spelen hoor!...
Ik zie het verschil wel, echter het kan wel verkeerd uitgelegd worden door de andere partij. Een tijd geleden las ik ergens het verhaal dat iemand die gesneden was en met groot licht seinde in grote problemen kwam met de 'snijder'. Bij een bezoek aan het politiebureau was de eerste reactie van de agent dat seinen op zich zelf ook een agressieve daad is. Hoewel er natuurlijk een groot verschil is met snijden, kan het wel allerlei vervelend gedrag uitlokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior

SithWarrior

The End schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:07:

Ik kleef nooit! Als er zoveel mensen bezig zijn om je aan de kant te drukken, dan moet je misschien eens bij jezelf te raden gaan of je wel op de goeie baan rijdt!
Ik rij bijna altijd rechts, maar ik zie altijd wel wat er op de baan naast me gebeurd. Als ik links rij en er komt iemand aan, dan ga ik aan de kant (naar rechts). Maar misschien moet je zelf eens bij je zelf te raden gaan of je wel lekker bezig bent als je rechts aan het inhalen bent?

Nogmaals, de mensen die ik in het verkeer tegenkom die op de linkerbaan aan het seinen zijn met groot licht en er vervolgens rechts voorbij stuiven zijn vaak ook de binkies die als ze er niet rechts voor bij kunnen hem zowat in de trekhaak van de voorganger duwen om hem maar aan de kant te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door SithWarrior op 20-03-2007 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:18
FragDaddy schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 15:23:
niet.. want we mogen maar 120.. en dus rijden ze max 120 op de teller (105 op de GPS).. vaak lanzamer.
Het snelheidsverschil is echt niet bij elke auto zo groot. Bij de c5 van me pa is het max 5 km/h verschil met de gps. Teller is geeikt voor de -> gemiddelde verbruik troep in de boordcomputer. dit zal denk ik bij alle nieuwe type auto's wel zo zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

SithWarrior schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:22:
[...]

Ik rij bijna altijd rechts, maar ik zie altijd wel wat er op de baan naast me gebeurd. Als ik links rij en er komt iemand aan, dan ga ik aan de kant (naar rechts). Maar misschien moet je zelf eens bij je zelf te raden gaan of je wel lekker bezig bent als je rechts aan het inhalen bent?

Nogmaals, de mensen die ik in het verkeer tegenkom die op de linkerbaan aan het seinen zijn met groot licht en er vervolgens rechts voorbij stuiven zijn vaak ook de binkies die als ze er niet rechts voor bij kunnen hem zowat in de trekhaak van de voorganger duwen om hem maar aan de kant te krijgen.
Ik vind met groot licht seinen anders wel een hele nette manier om iemand erop te attenderen dat hij op de verkeerde plek rijdt. Ik heb het hier niet over mensen die een vrachtwagen inhalen he, maar over mensen die kilometers op de linkerbaan rijden. Als ik er dan rechts langs ga, dan komt het regelmatig voor dat ik 2 (en soms zelfs 3!!) banen naar rechts kan!

Ik snap echt niet waarom groot licht zoveel agressie moet opwekken? Ik kan ook wel met mijn hand gaan zwaaien, maar dat zien ze echt niet. Ze kijken namelijk toch al niet echt in hun spiegels he, anders hadden ze daar in de eerste plaats niet gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19
In het buitenland doen ze niet moeilijk over seinen met lichten alleen hier in NL wordt dat zo overdreven opgepakt. Daarnaast vind ik 1 keer knipperen toch ook even heel wat anders dan 3 keer knipperen, en op de bumper blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-10 19:09

drooger

Falen is ook een kunst.

Groot licht is verblindend. Stel dat ze op het moment dat jij het groot licht aan hebt, ze in de spiegels(die niet automatisch aanpast aan de hoeveelheid licht) kijken. Dan rijdt je vlak achter iemand die verblindt is voor een korte periode, het zou best kunnen dat zij dan plotselinge bewegingen gaan maken.

Ik vind persoonlijk een paar keer kort claxoneren toch wat netter en veiliger.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
drooger schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 16:14:
Groot licht is verblindend. Stel dat ze op het moment dat jij het groot licht aan hebt, ze in de spiegels(die niet automatisch aanpast aan de hoeveelheid licht) kijken. Dan rijdt je vlak achter iemand die verblindt is voor een korte periode, het zou best kunnen dat zij dan plotselinge bewegingen gaan maken.

Ik vind persoonlijk een paar keer kort claxoneren toch wat netter en veiliger.
Groot licht is verblindend als ik het 5 seconden lang aan lat staan, maar een kort seintje zal jouw niet verblinden hoor... in het donker misschien, maar overdag zeker niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior

SithWarrior

Hm mja zoals sommige het hier beschrijven zit er wat in, al zijn dit in mijn beleving exterme gevallen. Dan zal je zeggen hoe bedoel je extreem. Mensen hebben het hier over kilometers achter iemand aanrijden met voor de rest nergens iemand te bekennen. Dan zeg ik ja zit wat in. Maar dat is niet de situatie zoals ik die dagelijks voorbij zie trekken. Ik zit tegenwoordig toch regelmatig op weg (A6 / A9 en A28) en wat ik zo voorbij zie komen zijn (zeer gefrustreerde) mensen die al beginnen te toeteren, met lichten spelen en rechts in halen als ze er nog geen 50 seconde achter rijden.

Terwijl het in weze dan ook nog eens heel druk is, dus bijvoorbeeld iemand wil dat de gene op de linkerbaan aan de kant gaat terwijl het die gene alleen maar beetje afstand houd van zijn voorganger.

En als die vervolgens aan de kant gaat weer de volgende weg proberen te krijgen. En dat allemaal omdat ze haast hebben en dat ze meer recht hebben om ergens te komen dan iemand anders.

De spijker werdt hier al een aantal posts op zijn kop geslagen denk ik. Het heeft van alles te maken met elkaar wat gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Het komt bij mij bijvoorbeeld heel regelmatig voor op de A1 tussen Baarn en Bussum. Er is daar een kruispunt met de A27, dus er staat 's avonds altijd wel iets file of langzaamrijdend verkeer. Bij Bussum is de file dan weg, maar altijd presteren mensen het om op de linkerbaan met 70-80 te blijven rijden (2-baans weg), terwijl er in de verste verte niemand meer te bekennen is.

Ik vind dan ook dat deze mensen direct van de weg gehaald moeten worden. Zij zorgen er voor dat de file achter ze gewoon langer duurt! Zwaaien, toeteren, groot licht, maakt ze niet uit. Ze letten toch niet op. Tegenwoordig ga ik er dus gewoon rechts langs en zie ik in mijn achteruitkijk spiegel dat ze nadat ze rechts ingehaald zijn links blijven rijden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Staat dat een beetje sjiek, een geeikte teller? Is de rest van het dashboard in notenhout uitgevoerd?
(geeikt => geijkt)

Wat ik wel eens doe bij BK'ers is de snelheid varieeren. Niet remmen maar gas los, gas bijgeven, gas los, gas bijgeven en dat dan een paar keer herhalen. Op een gegeven moment wordt de achterligger dat moe (of hij/zij begrijpt de hint) en gaat op grotere afstand rijden.

• 911GT2
Even een kickje.

Hoe gaan jullie om met onnodig linksrijders.

Voorbeeld: Maandagavond 21:48 A58 Middelburg - Breda ter hoogte vanParkeerplaats het rak.
* 911GT2 Heeft de hele avond over gewerkt en wil dus graag naar huis.Ik rijdt meer dan de toegestane snelheid 170Km/h op een nagenoeg lege weg. Rijdt er een flapdrol met 120 op de linkerbaan... Weg voor hem... leeg. Weg achter hem... een aanrazende 911GT2. Ver van tevoren geef ik al aan dat ik er aan kom door een keer een klein seintje te geven met mijn lichten. Niks...

Dichterbij, ik pas mijn snelheid aan naar 140... reactie van de bestuurder voor mij... niks...

Nog een seintje. Ik zit nu binnen 50m van de auto voor me... nog steeds niets...

Ik schakel terug geef gas bij en ga er rechts voorbij. Veel van jullie zullen me nu vast veroordelen. Prima die actie is niet chique (Dat weet ik zelf ook dus dat hoef je me niet meer te vertellen) maar wat doet de tweaker in dit geval?

Verwijderd

Hetzelfde als jij

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

yup ditto...
al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd zelden harder dan 160 rijd.. mijn auto heeft een snelheids waarschuwingspieper die heb ik op 100MPH ingesteld want dat is de snelheid waar je hier je rijbewijs kwijt raakt..

[ Voor 41% gewijzigd door ToolkiT op 18-12-2008 10:55 ]

• 911GT2
ToolkiT schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:54:
[...]

yup ditto...
al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd zelden harder dan 160 rijd.. mijn auto heeft een snelheids waarschuwingspieper die heb ik op 100MPH ingesteld want dat is de snelheid waar je hier je rijbewijs kwijt raakt..
Heeft de mijne ook maar die staat dus op 175 ;)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

911GT2 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:51:
Even een kickje.

Voorbeeld: Maandagavond 21:48 A58 Middelburg - Breda ter hoogte vanParkeerplaats het rak.
* 911GT2 Heeft de hele avond over gewerkt en wil dus graag naar huis.Ik rijdt meer dan de toegestane snelheid 170Km/h op een nagenoeg lege weg. Rijdt er een flapdrol met 120 op de linkerbaan... Weg voor hem... leeg. Weg achter hem... een aanrazende 911GT2. Ver van tevoren geef ik al aan dat ik er aan kom door een keer een klein seintje te geven met mijn lichten. Niks...

Dichterbij, ik pas mijn snelheid aan naar 140... reactie van de bestuurder voor mij... niks...

Nog een seintje. Ik zit nu binnen 50m van de auto voor me... nog steeds niets...

Ik schakel terug geef gas bij en ga er rechts voorbij. Veel van jullie zullen me nu vast veroordelen. Prima die actie is niet chique (Dat weet ik zelf ook dus dat hoef je me niet meer te vertellen) maar wat doet de tweaker in dit geval?
In dat soort situaties kan ik je niets anders dan gelijk geven en zou ik hetzelfde doen, maar normaal is het in NL overdag en rond de ochtend en avondspits niet zo rustig en spreek ik mijn afschuw uit over dit soort rijgedrag. Maar dat kan je zelf ook verzinnen natuurlijk. De wereld is niet zwart wit.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk zou ik het vooroordeel dat zulke mensen hebben van bmw rijders bevestigen en vlak achter hem vol in de ankers gaan, knipperen met m'n lichten en er vervolgens rechts vol langsblaffen eventueel gecombineerd met vriendelijke aanwijzingen met m'n handen wat die aardige rijder fout doet.

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Meestal het zelfde als jij.
Maar ik rijdt meestal zoveel mogelijk rechts dus is er meestal geen sprake van rechts inhalen maar van "blijven rijden op eigen rijbaan".
Het signalen met licht doe ik een zelden. Als ik rechts rij op een 3baans weg wil ik nog wel eens helemaal naar links gaan, om de "middelstebaanklever" netjes in te halen, al neig ik op zulke momenten naar "rechts aanhouden".

[ Voor 13% gewijzigd door DopdeDouwer op 18-12-2008 11:33 . Reden: typo en nuances ]

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Niet afremmen en er gewoon met 170 rechts langs. Dus 't zelfde wat jij deed :-)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 13:53
Moet je daarvoor nou dit topic kicken, terwijl daar gewoon Het Grote Wegmisbruikers Topic! Part 9 voor is?

[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 18-12-2008 11:13 ]

Punctuality is the politeness of kings

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
DopdeDouwer schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:08:
Bij een 3baans weg wil ik nog wel eens helemaal naar links gaan, om de middelstebaanrijder netjes in te halen.
Duh?

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• 911GT2
Kaasplank schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:04:
Waarschijnlijk zou ik het vooroordeel dat zulke mensen hebben van bmw rijders bevestigen en vlak achter hem vol in de ankers gaan, knipperen met m'n lichten en er vervolgens rechts vol langsblaffen eventueel gecombineerd met vriendelijke aanwijzingen met m'n handen wat die aardige rijder fout doet.
Ik ben een (tijdelijke) BMW rijder misschien kwam het daardoor >:)

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09
Op een lege weg zou ik hem ook rechts inhalen en nog toeteren ook.
En de oplossing voor bumperklevers is opzij gaan.

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

dreamscape schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:13:
Moet je daarvoor nou dit topic kicken, terwijl daar gewoon Het Grote Wegmisbruikers Topic! Part 9 voor is?
Omdat mischien niet iedereen in dat topic kan?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-10 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou exact hetzelfde doen. Sterker nog, ik heb het al eens gedaan.

Ik reed eens op een volstrekt uitgestorven A3 ergens tussen Regensburg en Nürnberg. Het was ook al laat, ik was om half twaalf 's avonds in Oostenrijk weggegaan.
Cruiscontrol op standje "baksteen" en gaan met die banaan (Passat TDI, 190 km/h) komt er in mijn blikveld een langzamere rijder. Op de linkerbaan.
Nu is men in Duitsland wat minder terughoudend met knipperlicht en grootlicht, dus ik doe op ruime afstand mijn linker knipperlicht aan, op minder ruime afstand knipper ik met het groot licht, als ik dicht bij ben geef ik gewoon 10 seconden continu groot licht in de nek van die langzaamrijder (reed ook 120 of zo). Geen enkele reactie.
Ik blijf er zo een seconde of 10 achter zitten, nog wat knipperen met mijn groot licht als ik er rechts voorbij ga. Ik zie twee mutsen die druk met elkaar aan het kleppen zijn in die auto.
Ik groet nog even met mijn claxon en vervolg mijn weg.

Sorry hoor, maar als je je zo gedraagt op een uitgestorven autosnelweg dan heb ik er geen enkele moeite mee om er rechts voorbij te gaan en mijn ongenoegen te uiten.
Als ze wel aan de kant gaan wil ik me nog wel eens verontschuldigen. Dat ik ze wakker heb gemaakt.

Signatures zijn voor boomers.

• Roenie
  • Niet online
911GT2 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:51:...Weg voor hem... leeg. Weg achter hem... een aanrazende 911GT2. Ver van tevoren geef ik al aan dat ik er aan kom door een keer een klein seintje te geven met mijn lichten. Niks...

Ik schakel terug geef gas bij en ga er rechts voorbij....
Als ze je al niet zien als je achter ze rijdt, zien ze je zeker niet als je er rechts langs gaat. Zal je net zien dat die dodo op dat moment naar rechts gaat |:(

• mulder

mulder

ik spuug op het trottoir

Even een kickje.

Ik kom in ieder geval niet met 170 aan knallen seinend met groot licht, dat is gewoon aggressief rijden en heeft op de meeste mensen een averechtse uitwerking. Maar ik voel je pijn wel hoor, sommige mensen lijken in slaap gevallen te zijn op de linkerbaan. Ik laat mezelf uitrollen tot achter de auto, niet te dicht, en ga wat naar links zodat mijn lamp in z'n spiegel schijnt. Dan is het of eerst sientje of ik ben er idd rechts langs.

Het is op de snelweg gewoon accepteren dat niet iedereen bezig is met verkeer, puur met autorijden. Het is soms moeilijk te accepteren dat er een opstopping ontstaan omdat iemand 100 rijdt en niet harder, maar dus wel die vrachtwagen inhaalt omdat die te langzaam rijdt ;)

Ach ja... het is het niet waard is mijn motto in de auto.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mulder schreef op donderdag 18 december 2008 @ 17:24:
[...]
Ik kom in ieder geval niet met 170 aan knallen seinend met groot licht, dat is gewoon aggressief rijden.
Hij heeft zelf al aan dat hij eerst gas los deed en ze eerst een kans gaf en daarna pas even flitste..

Ik vind knipperen met licht niet perse agresief.. hier word het bijvoorbeeld vaak gebruikt om aan te geven dat je een ander ertussen/voor laat...
Maar in NL als je niet precies rijd als de rest (aka met 121 met je ogen op de snelheidsmeter) word het al vaak gezien als agresief 8)7

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Ach, vandaag was ik de "linksplakker"

Ik haal een setje vrachtwagens in met Vmax + 30 ofzo (ter info: een bocht waarin de snelheid van 120 naar 70 naar 120 gaat, ik blijf meestal 100 rijden, ben ik iig niet mijn rijbewijs kwijt)

Zodra ik naast de 2e van de 5 vrachtwagens zit hangt er een Dodge Ramvan op mijn achterbumper, meteen zigzaggen van links naar rechts.
Na ja, ok, ik kom voor de vrachtwagen en wacht expres iets langer met naar rechts gaan, meter of 100 ofzo, maar meneer zat al rechts naast me. Ben toch maar doorgegaan met naar rechts gaan, 2 wielen zijn baan op, daar schrikken ze meestal wel van.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

ToolkiT schreef op donderdag 18 december 2008 @ 17:38:
[...]

Hij heeft zelf al aan dat hij eerst gas los deed en ze eerst een kans gaf en daarna pas even flitste..

Ik vind knipperen met licht niet perse agresief.. hier word het bijvoorbeeld vaak gebruikt om aan te geven dat je een ander ertussen/voor laat...
Maar in NL als je niet precies rijd als de rest (aka met 121 met je ogen op de snelheidsmeter) word het al vaak gezien als agresief 8)7
Rechts inhalen heb ik op zich niet zo een problemen mee, zoals door 911GT2 geschetst. Maar vorige week had ik zo een idioot achter me bij het stoplicht...
Ik sta vooraan bij het stoplicht op de linkerbaan, naast mij op de rechterbaan een vrachtauto, stoplicht op groen, ik trek natuurlijk iets sneller op dan de vrachtauto, op het moment dat er ruimte is om naar rechts te gaan, doe ik mijn richtingaanwijzer aan, kijk in mijn spiegel en zie op dat moment opeens een auto bijna naast mij. Die stakker kwam achter mij vandaan bij het stoplicht, heeft zich idioot door een klein gaatje gewurmd tussen de vrachtauto en mij, om mij rechts in te gaan halen. Zo iemand mogen ze van mij aan de hoogste boom aan zijn schaamhaar ophangen. Dat gaat toch helemaal nergens over!

@c0ne... Dat lijkt wel heel erg op een zelfde situatie!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik had laatst precies het zelfde op de A50 Apeldoorn Arnhem. Oplossing, gas loslaten van rechts naar links erachter rijden, seinen, nog meer seinen, hopeloos, weer naar rechts, gas geven flink toeteren tijdens er voorbij rijden, en m'n weg vervolgen op de rechter rijbaan.

Owja had ook laatst een bumperklever achter me. Ik stond op de meest linker rijbaan van een stoplicht wat van 3 naar 2 rijbanen gaat. Ik rij altijd vrij vlot weg, 9 van de 10 keer sneller dan het overige verkeer. Maarja achter mij wilde iemand nog sneller, gaat hij vlak voor degene die op de middenrijbaan reed naar rechts om mij vervolgens rechts in proberen te halen, terwijl de linkerrijbaan na zo'n 100 meter ophoudt. Hoe dom kan je zijn. Natuurlijk reed ik gewoon voor hem dus kon nog makkelijk naar rechts, kan hij weer remmen |:(

[ Voor 50% gewijzigd door Z___Z op 18-12-2008 19:37 ]

Verwijderd

Ik vind het dus zo irritant mensen achter me te hebben die sneller willen rijden 120 en dan maar bumperkleven, met groot licht rijden, knipperen etc. Doe even normaal eh. Ik rijd 120km/u en niet meer, het is omdat jij op de bon wilt dat ik dat ook moet.

• Paul
Dat moet die meneer voor mij vandaag ook gedacht hebben, iets anders kan ik niet verzinnen. Gevolg was wel dat hij ZEVEN kilometer deed over het inhalen van 3 auto's :X Haal dan niet in :P

En nee, ik heb geen moment bumper gekleefd. Wel (de laatste) 500 meter met grootlicht gereden, waarna meneer opeens de gigantische snelheid van 121 km/uur haalde ipv 120, en er iig nog een snelheidsverschil tussen rechts en links zat...

Ik zeg, onnodig links rijden (want dit viel no way onder inhalen :P) aanpakken :) Aan de andere kant zijn er opgefokte lui genoeg die vinden dat je al naar rechts moet als er voertuig + 20cm ruimte is, maar die moeten ze een cursus onthaasting verplichten :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 19:58:
Ik vind het dus zo irritant mensen achter me te hebben die sneller willen rijden 120 en dan maar bumperkleven, met groot licht rijden, knipperen etc. Doe even normaal eh. Ik rijd 120km/u en niet meer, het is omdat jij op de bon wilt dat ik dat ook moet.
klopt bumperkleven is not done...
Maar anderen onnodig ophouden is net zo goed niet netjes...

En het een lokt het ander uit

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 19:58:
Ik rijd 120km/u en niet meer, het is omdat jij op de bon wilt dat ik dat ook moet.
Daarbij moet je nog steeds het overige verkeer (hoe 'fout' die ook zijn door net 5 km/h harder te rijden dan toegestaan) niet hinderen.

Rechts houden is dan ook één der stelregels.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:35
Probleem in het verkeer is gewoon dat als mensen eenmaal lekker anoniem in dat koekblik zitten zich niet meer sociaal gedragen. Alles in het verkeer is afgevangen met regeltjes waar mensen zich op beroepen om hun gedrag te verantwoorden. Dat is ook onder andere het doel van die camara-auto's die je de laatste tijd zoveel ziet, mensen laten zien wat hun gedrag betekend voor een ander.
Beter zou natuurlijk zijn als de weg een dergelijk verkeersgedrag oproept, voor kruisingen is daar al het idee van shared space voor. Door de belijning weg te halen en chaos te creeëren moeten mensen terugvallen op hun sociale vaardigheden om zich over het kruispunt te loodsen. Het grappige is, door chaos te creeëren zou je verwachten dat de capaciteit terug zou lopen en de veiligheid af zou nemen, maar de capaciteit is juist toegenomen, net als de veiligheid.

Wikipedia: Shared space

De vraag is natuurlijk hoe je op de snelweg mensen ook zover krijgt om zich op een soortgelijke manier te gedragen, dus met communicatie onderling. Als mensen sociale druk voelen zullen ze zich een stuk minder snel schuldig maken aan bumperkleven, rechts inhalen en andere gedragingen die anderen als onprettig ervaren. Overigens zie je dergelijk gedrag ook als in landen als Egypte, waar, door een gebrek aan belijning in de spits mensen een extra rijstrook vormen door allemaal een beetje in te schikken, hierdoor neemt de capaciteit van de weg toe. In Nederland is het verkeer ontdaan van elk sociaal aspect en overleg, dat lokt gedragingen als genoemd in dit topic uit.

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-10 16:45
Goede post hierboven! Ben het er helemaal mee eens.

Bumperklevers heb ik geen last van.
Komt omdat ik zelf altijd lekker opschiet in het verkeer.
Mocht het eens voorkomen dan nog heb ik er geen last van, hij hang toch achter mij en niet voor mij?

Linksplakkers haal ik zo snel mogelijk rechts in zodra het kan.
Best vreemd dat je daarna nog wel eens getrakteerd wordt op grootlicht ipv dat ze even over zich zelf nadenken.

Verwijderd

@Yohost!

Hoe valt jouw laatste alinea te rijmen met de gehele post van Jorrit waar jij het zo roerend mee eens bent...

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:35
Yohost! schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:19:
Goede post hierboven! Ben het er helemaal mee eens.

...

Linksplakkers haal ik zo snel mogelijk rechts in zodra het kan.
Best vreemd dat je daarna nog wel eens getrakteerd wordt op grootlicht ipv dat ze even over zich zelf nadenken.
Grappig dat je het eens bent met mijn betoog voor meer sociaal gedrag terwijl je vervolgens aangeeft rechts voorbij te vliegen bij mensen die naar jou mening te lang linksrijden. Misschien moet je zelf ook even nadenken over wat je doet, rechts inhalen is uiterst gevaarlijk en komt zeer aggressief over. Niet erg sociaal dus ;)

• naftebakje
  • Laatst online: 17-10 15:09
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:16:
[...]
Dat moet die meneer voor mij vandaag ook gedacht hebben, iets anders kan ik niet verzinnen. Gevolg was wel dat hij ZEVEN kilometer deed over het inhalen van 3 auto's :X Haal dan niet in :P

En nee, ik heb geen moment bumper gekleefd. Wel (de laatste) 500 meter met grootlicht gereden, waarna meneer opeens de gigantische snelheid van 121 km/uur haalde ipv 120, en er iig nog een snelheidsverschil tussen rechts en links zat...

Ik zeg, onnodig links rijden (want dit viel no way onder inhalen :P) aanpakken :) Aan de andere kant zijn er opgefokte lui genoeg die vinden dat je al naar rechts moet als er voertuig + 20cm ruimte is, maar die moeten ze een cursus onthaasting verplichten :P
IMHO is dit totaal niet overbodig linksrijden, dit is gebruikmaken van de rijstroken die er zijn. Als iedereen die niet moedwillig te snel wil rijden op de rechterrijstrook blijft rijden, dan kunnen alle asociaaltjes nooit meer thuis geraken want de af/opritten zijn dan versperd door alle normaalrijders. Begint te rechterrijstrook te vullen, dan hebben de niet-asocialen toch het recht om ook de middenstrook te gebruiken?

Als de hele snelweg zijn verzadigingspunt begint te naderen, dan zou het ideaal zijn als er aan blokrijden wordt gedaan aan 120km/h (of trager, bij lagere snelheid kunnen er meer auto's op de snelweg en is iedereen sneller op zijn bestemming), dus op alle rijstroken dezelfde snelheid, en enkel van rijvak wisselen als dat écht noodzakelijk is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-10 16:45
Jorrit schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:37:
[...]

Grappig dat je het eens bent met mijn betoog voor meer sociaal gedrag terwijl je vervolgens aangeeft rechts voorbij te vliegen bij mensen die naar jou mening te lang linksrijden. Misschien moet je zelf ook even nadenken over wat je doet, rechts inhalen is uiterst gevaarlijk en komt zeer aggressief over. Niet erg sociaal dus ;)
Oke maar ik zie mijn actie meer als een gevolg.
Van de oorzaak associaal links rijden.
Dat mensen mijn actie dan aggresief vinden dat kan en mag echter vergeet niet dat het een oorzaak had.

Als de linksplakkers nu sociaal gedrag gaan vertonen door netjes terug te gaan is het rechtinhalen ook voorbij.

• Paul
naftebakje schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:39:
IMHO is dit totaal niet overbodig linksrijden
Je doet daarbij de aanname dat de rechterstrook vol zat. Helaas voor het betoog was de weg voor ons zo goed als verlaten. Valt me nog mee dat we al die tijd geen vrachtwagen of aanhanger hebben gezien :o

Zeker hebben ook mensen die VMAX op hun teller rijden het recht de midden- en linkerstrook te gebruiken. Als er echter op de rechterstrook ruimtes van meerdere honderden meters zijn, gebruik die linker stro(o)k(en) dan ook waar ze voor gemaakt zijn: verkeer op de rechter stro(o)k(en) inhalen.

Ik geef je honderd procent gelijk dat het geen overbodig linksrijden is als het druk is. Als het rustig is, is er geen enkel voordeel in het naast iemand blijven rijden, enkel nadelen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 20:36:
[...]

Daarbij moet je nog steeds het overige verkeer (hoe 'fout' die ook zijn door net 5 km/h harder te rijden dan toegestaan) niet hinderen.

Rechts houden is dan ook één der stelregels.
Ik doe dat ook, ik stel alleen vast dat als ik dan eens iemand, meestal maar 1 of 2 auto's en dan van kant, inhaal die trager rijden dan heb je toch van die idioten die het nodig vinden je wat te "stimuleren."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
naftebakje schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:39:
[...]
IMHO is dit totaal niet overbodig linksrijden, dit is gebruikmaken van de rijstroken die er zijn. Als iedereen die niet moedwillig te snel wil rijden op de rechterrijstrook blijft rijden, dan kunnen alle asociaaltjes nooit meer thuis geraken want de af/opritten zijn dan versperd door alle normaalrijders. Begint te rechterrijstrook te vullen, dan hebben de niet-asocialen toch het recht om ook de middenstrook te gebruiken.
Ik vind dat degene die met een miniem snelheidsverschil een inhaalmanoeuvre doet de aso is (er vanuit gaande dat er voor hem vrij baan is).

Ik rond mijn inhaalacties snel af en ga daarna weer mijn eigen tempo rijden. O-) Voordat ik ga inhalen heb ik de snelheid van het achterop komende verkeer ingeschat en de auto's die sneller gingen dan ik wil inhalen voorgelaten. Als ik tijdens het inhalen onverhoopt merk dat iemand achter mij iets meer haast heeft ben ik de beroerdste niet om er een schepje bovenop te doen. Wie ben ik om te bepalen hoe hard anderen moeten rijden?

Volgens mij maak(te) je met zo'n langzame inhaalactie ook niet zo'n goeie indruk bij je rijexamen. Of je zou er tenminste een opmerking over krijgen. Redelijk ongewenst gedrag dus.

Naast dat ik het niet beleefd vind om je eigen snelheid aan anderen op te dragen rij ik uberhaupt niet graag langdurig naast een auto (behalve bij file). Het beperkt de opties van zowel jezelf als degene die naast je rijdt. Denk aan afslaan en uitwijken. Daarnaast bevind je je ook langer in de dodehoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 18:01

RvL

Mijn inziens is het hele bumperkleef-fenomeen het gevolg van wat hier eerder ook al aangegeven is: het gebrek aan enige vorm van sociaal gedrag. Daarnaast is het ook nog eens een kip-ei situatie.

Eerst vanuit het oogpunt van de linkerbaan:
De keurige 120 km/u rijder gooit hem (regelmatig ook nog zonder knipperlicht) van de rechtse baan diezelfde 120 km/u naar de baan links van hem terwijl het verkeer daar 5 à 10 km/u harder rijdt (het 'dat mag niehiehiet!!!' aspect even daargelaten). Redelijk a-sociaal in mijn ogen.

Het gevolg hiervan is dus weer dat het verkeer op de linkse baan moet remmen om zijn hogere snelheid aan te passen aan de al-dan-niet knipperende 120 rijder, welke vervolgens met diezelfde 120 km/u een (rits) auto('s) inhaalt die 118 km/u rijdt. En zie, een kleefsituatie is geboren.

Nu van de andere kant:
Iemand rijdt netjes 120 km/u op de rechtse baan en loopt langzaam in op zijn voorganger. Tijd om in te halen dus. Echter, de linkse baan rijdt wat harder en laat niet genoeg ruimte om er veilig tussen te komen. Dan maar wringen. Dus naar links.

Direct zit de auto op de linkse baan op je bumper en blijft daar zitten. Je probeert rustig te blijven maar ergert je eigenlijk groen en geel en gaat na je inhaalactie weer terug naar de veilige rechterbaan.

En dan nu de hamvraag: wie is hier nu fout? Beiden in mijn ogen. De rechtse baan had zijn snelheid best iets aan kunnen passen. Immers, bij vrijwel alle auto's is 130 km/u op de teller zo'n 125-127 echte km/u. Mocht er gecontroleerd worden gaat daar nog 4 km/u meetcorrectie van af dus daar hoef je je voor die paar honderd meter niet druk over te maken.

De linkse baan is net zo fout. Die had ook makkelijk gewoon afstand kunnen houden.

En dit is nog maar 1 voorbeeld. Hoe vaak ik het niet mee maak bij rits stroken, als ik op b.v. de middelste baan ruimte laat dat er:
a) een auto van de rechtse baan het gat op vult
b) ze gewoon tot erg vlak voor het verdrijvingsvlak doorrijden om zich er op het allerlaatste moment toch nog even tussen te wringen (waardoor alles erg achter weer op de rem met enz. enz.)
c) ze het gat gewoon overslaan want misschien is er 2 auto's voor mij nog wel een gat en dan zijn ze toch wel 2 auto lengtes eerder thuis!

En zo kan ik nog wel even door gaan ;-)

Sociaal gedrag, dat is de missende factor in het huidige verkeer!

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Iedereen op de linkse baan is fout, in jouw situatieschets.

Jij vindt het blijkbaar asociaal om de wet niet te overtreden :?

Vind je dat niet vreemd? Ik wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ah, wat een heerlijk genuanceerde reply toch weer...

Nee, ik zeg nergens dat het asociaal is om de wet niet te overtreden, echter het uitvoeren van de regels van de wet moet wel veilig gebeuren.

Nee, ik zeg ook nergens dat iedereen op de linkse baan fout bezig is.

Wat ik wel zeg is dat we asociaal naar elkaar toe zijn in het hedendaagse verkeer. Even wat punten opnoemen die me in mijn jaarlijkse 50.000km opvallen en die het gebrek aan sociaal gedrag onderstrepen.

- We laten geen ruimte voor elkaar, nergens en nooit
- Iedereen heeft de indruk de beste rijstijl van Nederland te hebben
- Als iemand harder rijdt dan jij zelf is hij per definitie asociaal, vooral als ze dan ook nog eens kleven
- Echter, als iemand zachter rijdt dan jij zelf is hij ook asociaal, want ze belemmeren je de doorgang
- Geduld is een schone zaak maar vanaf het moment dat de startmotor zijn werk heeft gedaan, is het geduld weg
- Anticiperen? Que?
- Ik rijd 140, dus de linkerbaan is van mij (waarom denk je dat NL in Duitsland voor "Nur Links" staat? 'Ik rijd toch al 150 km/u op de Autobahn??)
- Ik rijd 120 op de teller en ga niet harder want dat mag niet van de wet. (Zie ook * )
- Ruimte laten bij een invoegstrook? Ze zien maar hoe ze er tussen komen.
- Kruising vrijlaten bij file/wachten voor een stoplicht? Mafkees, hoe verzin je 't

Als iedereen gewoon wat socialer naar zijn mede weggebruiker zou zijn, zou het leed op de weg een stuk minder zijn.

*
En dit wordt soms tot in het gevaarlijk asociale doorgevoerd. Laatst op de A50, tussen Oss en Ravenstein. Spits, dus druk maar het rijdt door. RvL is, net zoals veel anderen, bezig met het inhalen van een stoet vrachtwagens. Voorop rijdt een kleine bestelwagen met exact 120 op mijn teller (117 echt km/u). Ik rijd er een aantal auto's achter. Ik heb geen haast dus ik tuf er met 120 teller km/u op normale afstand achter aan.

De stoet vrachtwagens is nogal lang en met nog zo'n vrachtwagen of 5 te gaan zie (en hoor) ik een ambulance met zwaailichten en sirene aan komen. Dus bij de eerste de beste mogelijkheid ga ik naar rechts, tussen twee vrachtwagens in om zo de ambulance te laten passeren.

Wat schetst mijn verbazing? De zich keurig netjes aan de snelheid houdende bestuurder van het bestelwagentje blijft keurig netjes 120 rijden, gaat niet naar rechts terwijl daar ruimte was en de ambulance moet dus vol in de ankers voor dat busje. Aan het einde van de stoet vrachtwagens gaat het busje niet naar rechts, want in de verte doemt nog een vrachtwagen op... Met als gevolg dat de ambulance dus na een km of 4 er eens langs mocht. Nee, dan ben je sociaal bezig hoor.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Two wrongs don't make one right.

Maarre, het ging toch over anti-bumperkleef maatregelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

offtopic:
Roenie, als in Jeroen? En dan specifiek de Jeroen die Informatica heeft gestudeerd aan Avans 's-Bosch en woont in Nijmegen?

Inderdaad, het ging hier over anti-bumperkleef maatregelen. Tegen langdurige klevers werkt ruitensproeivloeistof erg goed. ;-)

Voor kortstondig remmen of andersoortige zaken ben ik niet zo, kan erg gevaarlijk uitpakken

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 19:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
joopv schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 08:57:
Iedereen op de linkse baan is fout, in jouw situatieschets.

Jij vindt het blijkbaar asociaal om de wet niet te overtreden :?

Vind je dat niet vreemd? Ik wel hoor.
Iedereen op de linkerbaan rijdt te hard, dus in essentie is dat juist. ;)

Maar RvL heeft wel een punt, er is meestal aan twee kanten schuld.

Over de 'gekleefde':
Er zijn drie regels waarvan er door de gemiddelde 'gekleefde' minimaal één en meestal meer worden overtreden:
De plaats op de weg is rechts
Ja, ook als er verderop weer een nieuwe vrachtwagen aan zit te komen.
Neem als stelregel dat als je richting de 10 tot 15 seconden lang rechts kunt rijden je sowieso naar rechts moet.
Uiteraard zijn er twee situaties waarin je kan besluiten dit niet te doen, als er niemand achter je zit, of als er heel treintje achter je rijdt. In het tweede geval heb je namelijk de kans er niet meer tussen te komen, maar zorg dan wel dat je snel genoeg inhaalt.

Een inhaalmanoeuvre dient vlot uitgevoerd te worden
Als je met v < 5km/h een inhaalmanoeuvre uitvoert ben je gewoon fout bezig, het dient vlot te gebeuren, kan of wil je dit niet dan ga je niet inhalen.
Ieder die zijn rijlessen of examen nog herinnert zal daar vast iets over gehoord hebben.

Voordat men kan/mag invoegen moet men de snelheid aanpassen aan het verkeer op baan waarop men wil invoegen.
Voordat je naar de linkerbaan kunt zal je eerst moeten zorgen dat je net zo hard rijdt als de linkerbaan, dit geldt voor alle manieren van invoegen. Waarom kan men dat wel bij een oprit maar niet bij het wisselen van baan? Geen ruimte om snelheid te maken? Dan heb je waarschijnlijk niet goed genoeg vooruit gekeken, je kunt je altijd wat laten zakken om ruimte te creëren.
Uiteraard zijn er uitzonderingen zoals een erg groot verschil in snelheid tussen de twee banen of erg veel verkeer op de weg.
Maar als iedereen op de linkerbaan 135 rijdt dan gooi je hem toch niet met 120 naar links om 'in te halen'? Dat doe je ook niet bij invoegen, dan wordt iedereen ook pislink als er weer 'een muts' met 50 de provinciale weg (80) op komt tuffen.

Zo dat was even over de 'gekleefden'.
De klevers zijn daarentegen meestal ook niet onschuldig.
Die rijden namelijk vaak erg hard in verhouding tot de andere banen waardoor punt drie van boven al wat lastiger wordt zonder risico op een boete.
En van het hangen op de bumper gaan 9 van de 10 'gekleefden' echt niet harder rijden.
Rechts inhalen is sowieso uit den boze natuurlijk.

Dus eigenlijk komt het weer op hetzelfde neer: Maak je niet zo druk en houd gewoon rekening met elkaar.
Wil je inhalen, zorg dan dat je het vlot doet en dat je de snelheid eerst wat verhoogt voordat je naar links gaat, zo heb je het immers geleerd. En ga a.u.b. wel meteen weer naar rechts.
Rijd je op de linkerbaan en zie je dat iemand toch weer te veel naar links gaat en niet snel inhaalt probeer dan niet pas op 10m van de bumper te remmen maar laat gewoon je gas los, dat rijdt een stuk relaxter. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste