GreenSky schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 22:29:
Ja, dus bumperkleven heeft vaak geen nut. Het is ook nooit te verantwoorden zoals eerder gezegd.
Daarbij moet ik zeggen dat ik wel eens dichterbij kom om m'n bedoeling duidelijk te maken, maar dat is nog een bumperkleven.
Bij mensen die niks door hebben lijkt het me nuttiger om even te seinen dan achterop te gaan hangen. Dat doe ik wel eens, bij linksplakkers in overduidelijke situaties. Die personen heb je dan vaak even wakker geschud en gaat naar rechts, iedereen blij. (al mag je groot licht eigenlijk alleen gebruiken in situaties met gevaar, of slecht verlichte wegen)
Eens, bumperkleven (langere periode kort op de ander rijden) lost niks op. Beleefd aangeven dat je er langs wil door even dichterbij te komen en dan weer afstand te nemen werkt niet altijd. Ik rij in een automaat, en je wilt niet altijd onnodig remmen. Daardoor komt het met regelmatig voor dat ik dichterbij op mijn voorganger kom en weer afstand creeer doordat ik geen gas geef, en mijn voorganger weer wel. Ik zelf sein altijd even met mijn lichten. Door een goede afstand te houden en 'netjes' te seinen krijgt je voorganger hopelijk niet het idee dat je agressief in het verkeer bent.
Ook weet je niet hoe de voorganger reageerd op het 'bumperkleven'. Sommige raken erdoor in de stress, willen gauw van baan veranderen, en nemen daardoor onnodig risico's. Hierdoor creeer je naast het bumperkleef risico, ook nog risico's voor anderen omdat je zonodig moet bumperkleven. Of iemand gaat juist langzamer rijden, of juist gevaarlijke rem akties uitvoeren ...
Gonadan schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 09:18:
Eigenlijk zijn er maar enkele mogelijkheden:
• de gekleefde snapt het gewoon niet en gaat niet opzij
• de gekleefde raakt geïrriteerd en blijft expres hangen
• de gekleefde wordt boos en gaat gevaarlijke capriolen uithalen (remmen e.d.)
• de gekleefde begrijpt dat je er langs wilt en gaat naar rechts.
Procentueel gezien zal de laatste categorie bijna te verwaarlozen zijn.
In dit rijtje is het inderdaad procentueel gezien de kans klein dat de voorganger op jouw manier reageerd op het bumperkleven. Alleen geldt deze stelling alleen als alle 4 de mogelijkheden gelijke kansen heeft, wat in de reality i.m.h.o. niet zo is.
Gonadan schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 09:41:
[...]
Als je twee seconden afstand houdt voegen er minstens twee anderen tussen, dat is dus helaas gewoon niet haalbaar op de Nederlandse wegen.
Doe je dat wel dan geef je inderdaad niet aan dat je er langs wilt, maar omdat aan te geven hoef je ook niet te gaan bumper kleven.
Gewoon iets dichterbij dan je normaal zou doen geeft ook al een hint.
Tja, ik betrap mezelf er ook vaak op dat ik minder dan 2 seconde op mijn voorganger zit. Als je 120km/u rijdt, dan is 2 seconde afstand ongeveer 67 meter. Maar onder bumperkleven versta ik dat er maar een paar meter tussen de twee auto's is. Mijn limiet is minimaal 1 seconde afstand, mits je voor je voorganger kan zien wat de weg is. Ik controleer dat door de naar de stippellijnen te kijken, of een (lantaarn)paal langs de weg.
trolleystad schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 10:20:
Tja, waar maken we ons druk om... 20 km/h verschil? Hoeveel minuten gaat ons dat schelen in het dagelijkse woon/werk verkeer? Maarja, ik kijk er misschien anders tegenaan als buschauffeur. Al dat gehaaste gedoe om me heen, ik lach me dood soms in wat voor hachelijke situaties sommige bestuurders zich brengen om de bus maar in te halen. Vind het trouwens wel dat ze lef hebben om bij een bus te gaan kleven. Ten eerste heb ik dat niet echt door want m'n binnenspiegel laat alleen de passagiers zien en ten tweede als ik een noodstop moet maken liggen ze met de auto onder m'n bus.
Dit vind ik een mooi voorbeeld om mijn voorgaande reactie Gonadan af te maken. Ik ben het helemaal met je eens. Ik rij momenteel elke dag tussen Rotterdam en Amsterdam. Dat is ~80km. Laten we zeggen dat daarvan 60km snelweg is, en 20km in de stad. Dan heb ik een mooi overzicht over de tijdwinst op de snelweg:
100 km/u - 36 minuten
120 km/u - 30 minuten (6min winst)
140 km/u - 25 minuten (11min winst)
160 km/u - 22.5 minuten (13,5min winst, met het risico om je rijbewijs kwijt te raken).
(Zie nu dat het precies 64,4 km is).
Wat ik wel eerlijk moet zeggen, is dat ik een hekel heb om achter een vrachtwagen/bus/bestelbus te rijden. Maar dan puur alleen om het feit dat ik dan niet kan zien wat er voor me gebeurd. Als ik de mogelijkheid heb, zal ik zeker inhalen. Niet voor de tijdwinst (wat nihil is), maar alleen om zelf meer zicht te hebben op de weg.
Wat ik de laatste weken geprobeerd heb, en wat me wel beviel, is om langer afstand te houden in de file. Dan zit er soms ca 100meter tussen mij en mijn voorganger. Ja soms haalt er iemand mij wel eens rechts in, jammer laat maar lekker gaan. Ik kan mijn auto lekker laten uitrollen, zonder onnodig te remmen of op te trekken. Scheelt een hoop brandstof, en ik merk dat als mijn voorganger ook zoiets doet, dat je in beweging blijft, wat beter is als rijden/stoppen/rijden/stoppen/rijden/stoppen/rijden/stoppen/....