Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:43:
[...]
Qua Avivo vs. PureVideo heb ik heel andere berichten gelezen (Avivo=vrij verkrijgbaar+gratis+in bijna alle spelers van derden te gebruiken; PureVideo niet gratis, alleen met speciale speler, en heeft moeite met AVC/H264).
nogmaals mijn ervaring met purevideo is perfect. In Windows MCE werkt het vlekkeloos. Ik kijk HD-DVD/BluRay Rips met hardwarematige ondersteunding met een 7300 GS kaartje van 60 Euro met 20-30% CPU belasting met een 3200+ proc.
Voor MCE heb je toch al een DVD decoder nodig en purevideo doet dit ook al, dus dat geld ben je toch al kwijt.
HDMI is voor mij een must, een verloop is niet bruikbaar. Dit omdat de HTPC doet wat het zegt wat het doet; Beeld en geluid decoderen+spelen. Via HDMI wordt die aangesloten op de receiver, die geluid decodeerd, en het het beeld doorstuurt naar TV. TV doet dan het beeld. Deze manier van verbinden werkt alleen goed als alle 3 de apparaten via HDCP een handshake kunnen uitvoeren, kortom HDMI+HDCP is verplichte koek voor een goed functionerende HTPC.
HDMI+HDCP is echt geen verplichte koek!
Het plan was om HDCP 'verplicht' te stellen, om zo kopieren tegen te gaan. Het probleem is dan dat a) heel veel TVs HDCP niet aankunnen b) veel computergebruikers HDCP niet aankunnen. Iedereen zou dan een nieuwe videokaart moeten kopen om van hun HD-DVDdrive of Bluray-drive te kunnen genieten, terwijl de videokaart het makkelijk aan zou kunnen?
Vandaar dat alle titels die nu verkocht worden van HD-DVD en Bluray hebben nog helemaal geen HDCP ingebakken hebben en ze echt hiermee nog wel even wachten.
Als je een LCD aansluit op een HTCP (zoals ik dat heb) dan kan je gewoon beeld via DVI doen en geluid via SPDIF naar receiver laten lopen.
Oftewel precies wat jij zegt maar dan met 2 kabels ipv 1. HDMI =DVI + SPDIF.
Een HDMI aansluiting op je videokaart is niets anders dan dat er een intern kabeltje van je geluidskaart naar je videokaart wordt doorgelust en SPDIF via de HDMI connector naar buiten wordt gestuurd.
Ik zou je aanraden ook hier op het forum eens te kijken naar HTCP topics:
De ultieme HTPC bouwen.
of
[HDTV] High-Definition TV. Wat is het precies topic deel 2De RGB/Component is daarentegen minder belangrijk, omdat die slechts tijdelijk gebruikt gaat worden, dwz. wanneer ik de upgrade rond heb en dus ook mijn HDTV heb geinstalleerd. Dus een 1950pro/agp die goede HDMI+audio doet is voor mij in feite de hoofd-eis.
Waarom perse een snelle videokaart? Die hardwarematige ondersteuning zit ook al in de X1600 kaarten? Zelfs al in de X1300 kaarten?
Voor het HTCP werk is het niet nodig, wel als je wilt gamen.
[
Voor 17% gewijzigd door
Kurios op 28-03-2007 14:59
]