Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Rye schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 00:04:

Oproep
Voor de mensen die RAID0 draaien en niet te beroerd zijn om HDtune te draaien, please post je resultaten in dit topic: http://forum.giga-byte.nl/index.php/topic,196.0.html

Mss dat er nu eindelijk geluisterd wordt.
Wordt er ook gereageerd door zo'n Gigabyte admin, over zijn 2x80GB in RAID0, dat ik bijna 2x zo hoog scoor als hem en dat het opzich niet zo slecht is. Terwijl hij met in die RAID maar average 65MB/s haalt. Die mensen daar weten zelf niet eens wat normale resultaten zijn.
Nu vraagt die kerel ook om referenties van andere mensen met die moederbord of gewoon andere RAID resultaten met 7200.10 schijven. Ook mensen met een 7200.10 mogen wel hun results posten, helpt allemaal.

Mss dat ze nu gaan luisteren en hopelijk iets kunnen aanpassen in firmware van een chip of bios.
Ook mijn score met HD-Tune er even bij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TEAMIKKE schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 08:59:
Speedfan klopt niet helemaal heb ik het gevoel. Mijn chipset is ook te warm om aan te raken en toch zegt ie dat ie 31 graden is. Mss in de core ofzo? Ik draai overigens op 400FSB en dan wordt ie idd. goed warm. Die van mij gaat actief gekoeld worden (met water) :) Ik zal dan nog eens kijken hoeveel ie aangeeft.
Ik denk dat het meetpunt dat uitgelezen word sowiezo niet in de northbridge zit. Speedfan geeft bij mij ook iets van een 30°C aan en ook de Gigabyte software geeft zoiets (ik moet nog eens checken of het overeenkomt). Ik heb echter ook een temperatuursensor tussen het koelblok zitten en deze geeft idle al 40,5°C aan. Ik vertrouw deze sensor wel aangezien hij de kamertemperatuur ook correct weergeeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Hey mensen, bedankt. Als we het topic op gigabyte een beetje in leven houden, mss dat ze dan wel luisteren ;) Naja, luisteren doen ze in iedergeval al wel, nu alleen nog handelen.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:57:
[...]

Ik denk dat het meetpunt dat uitgelezen word sowiezo niet in de northbridge zit. Speedfan geeft bij mij ook iets van een 30°C aan en ook de Gigabyte software geeft zoiets (ik moet nog eens checken of het overeenkomt). Ik heb echter ook een temperatuursensor tussen het koelblok zitten en deze geeft idle al 40,5°C aan. Ik vertrouw deze sensor wel aangezien hij de kamertemperatuur ook correct weergeeft :)
Valt me nog mee. Maar dat is het koelblok dus de chip zelf is nog wat warmer. Heeft iemand enig idee hoe warm een chipset mag worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TEAMIKKE schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 10:16:
[...]

Valt me nog mee. Maar dat is het koelblok dus de chip zelf is nog wat warmer. Heeft iemand enig idee hoe warm een chipset mag worden?
De i965 mag 102 graden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ooohw! Maar bij welke valt ie uit? Als fail-safe zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Geen idee, ik zou het houden op 50 a 55 graden dat het koelblok mag worden.
Trouwens, als ik me PCI-e frequentie op 120 zet, dan stijgt mijn RAID0 score met bijna 10MB/s.

Edit:

Kreeg net een notificatie in me mailbox waarin onder andere stond dat de Biosengineer ermee bezig was en hij zou zo snel mogelijk met een oplossing komen.

Ik houd hoop :D

[ Voor 35% gewijzigd door Rye op 11-05-2007 12:25 ]

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Rye schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:35:
Geen idee, ik zou het houden op 50 a 55 graden dat het koelblok mag worden.
Stressed en "overklokt" naar 333MHz werd hij anders al 50,5°C en dat leverde geen problemen op. Sowieso zou revisie 3.3 van de S3 probleemloos 333MHz FSB moeten kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Admiral Freebee schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:48:
[...]

Stressed en "overklokt" naar 333MHz werd hij anders al 50,5°C en dat leverde geen problemen op. Sowieso zou revisie 3.3 van de S3 probleemloos 333MHz FSB moeten kunnen draaien.
Wel makkelijk meer. Een normale S3 gebruikt dezelfde chipset als revisie 3.3. Enige verschil is RAIDcontroller en officiële FSB 1333 ondersteuning.
Een S3 draait met gemak op 400FSB en hoger, dus ook een S3 revisie 3.3 en ook DS3 en DS4 enzo.

Die van mij draaide ik op 400FSB en nooit problemen gehad met oververhitting, iig nooit uitgevallen ofzo vanwege chipset.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rye schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 10:05:
Hey mensen, bedankt. Als we het topic op gigabyte een beetje in leven houden, mss dat ze dan wel luisteren ;) Naja, luisteren doen ze in iedergeval al wel, nu alleen nog handelen.
mooi, ik ben iig ook bezig om het topic een beetje levend te houden en eventueel de druk erop te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Rye schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:55:
[...]

Wel makkelijk meer. Een normale S3 gebruikt dezelfde chipset als revisie 3.3. Enige verschil is RAIDcontroller en officiële FSB 1333 ondersteuning.
Een S3 draait met gemak op 400FSB en hoger, dus ook een S3 revisie 3.3 en ook DS3 en DS4 enzo.

Die van mij draaide ik op 400FSB en nooit problemen gehad met oververhitting, iig nooit uitgevallen ofzo vanwege chipset.
Een paar keer met die hitte maar verder normaal ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Lekker, net mijn DS3 enzo binnen, het F11 BIOS erop gezet (support mijn CPU enzo), en daarna gereboot...

Bootblock :(

Anyway, morgenmiddag maar eens door laten scannen dat ding, de bestanden staan nog op een van de schijven. Hoop toch niet dat het bord gefucked is, dan moet hij 2x op mijn kosten verzonden worden, en ben ik weer een tijd extra PC-loos :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb vandaag m'n DS3 binnen gekregen, ik ga dus zo eens kijken of die wel fatsoenlijke RAIDscores haalt.
Uiteraard eerst nog even alles backuppen voor zover dat nog niet gedaan is (en hier het bureau opruimen, het is hier een t*ringzooi.

Zodra ik resultaten heb zal ik ze hier eens posten om het verschil te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Rye schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 10:05:
Heb ook mijn teleurstellende scores er even neergezet, maar dat had je al gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Goed, mijn BIOS is dus waarschijnlijk doodgeflashed, terwijl ik elke stap goed gedaan heb. Zelfs de flop wil niet meer lezen, even terugflashen met zo'n flop gaat dus niet.

Vandaag een bericht naar GigaByte gestuurd, en erachter gekomen dat nog iemand dit probleem had (op de forums van Tom's Hardware). Hij, wonende in de USA kreeg een nieuw bord. Ik hoop dat ook ik gratis/tegen een kleine vergoeding een werkend bord kan ontvangen, want na 1 dag met een gefokt ding zitten is... @#%#^$%^#$@%#$@!

Meer mensen die hier last van hadden, of kan ik bij m'n eventuele vervangend bord (aldanniet zelf gekocht :/ ) weer proberen te flashen? [small]Al doe ik het niet dus[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb vanuit Windows succesvol F10 naar F11beta naar F11 geflasht (DS3 rev. 3.3). Hééél vervelend als het mis gaat..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Stom dat dat programma dan wel zegt: "Flashing Succesful" maar dan blijkt dat dus niet zo te zijn.
Mss dat ze beter een check kunnen doen, als dat al niet zo is.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:37
Rye schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:46:
Stom dat dat programma dan wel zegt: "Flashing Succesful" maar dan blijkt dat dus niet zo te zijn.
Mij staat er iets van bij dat het flashprogram voor DOS wel zo'n soort check doet. Lijkt me eigenlijk ook niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Rye schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:46:
Inderdaad, iets in die trend stond er - geflashed via QFlash. Alleen dat opnieuw op laten starten ging niet goed dus, ookal zou je verwachten dat het er dan al goed ingebakken zit..

Maargoed, ik ga weer leren voor examens en hopen op garantie :>

Het hele verhaal is eigenlijk hier te vinden, getypt door 'n ander :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
http://www.gigabyte.com.t...de_List.aspx?NewTechID=84
Supports Virtual Dual BIOS (Xpress BIOS Rescue) suggereert toch dat er altijd een backup hidden op je schijf gemaakt wordt. Verder Q-Flash (booten met de End ipv DEL key) nog even in de manual nakijken. Niet dat ik verwacht dat dit iets oplevert maar het verbaast me wat dat je het helemaal niet genoemd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 20:29
Weet iemand of de Scythe Infinity cooler op de DS3P past ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Gianni Rombios schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 22:00:
http://www.gigabyte.com.t...de_List.aspx?NewTechID=84
Supports Virtual Dual BIOS (Xpress BIOS Rescue) suggereert toch dat er altijd een backup hidden op je schijf gemaakt wordt.
Mja, ik verneem totaal geen HDD activity, ook niet als ze er wel in zitten. Voor de zekerheid dalijk de boel maar eens een uurtje of wat aan laten staan, met de schijf erin..
Verder Q-Flash (booten met de End ipv DEL key) nog even in de manual nakijken.
Staat inderdaad ook in mijn manual, maar die hebben allemaal die 'standaard' plaatjes. Bij mijn rev. 3.3 DS3 staat het er bij het booten niet tussen, en vanuit het BIOS (del) kun je naar Q-Flash met F8, wat er in het boekje ook tussen stond.
Niet dat ik verwacht dat dit iets oplevert maar het verbaast me wat dat je het helemaal niet genoemd hebt.
Toch ga ik het nog 'ns proberen ;) -- Edit: Werkt inderdaad niet. Geen enkel lichtje voor HDD activity, enkel de powerled en message led die knipperen. Na anderhalf uur zegt 'ie nog steeds "scanning HDD".. :/

[ Voor 8% gewijzigd door TheZeroorez op 13-05-2007 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Loewe schreef op zondag 13 mei 2007 @ 02:35:
Zoek is in dit topic rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
Loewe schreef op zondag 13 mei 2007 @ 02:35:
ik dacht gelezen te hebben dat het kan maar niet bepaald makkelijk gaat (maybe wat modden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Chefbierrr schreef op zondag 13 mei 2007 @ 13:26:
[...]

ik dacht gelezen te hebben dat het kan maar niet bepaald makkelijk gaat (maybe wat modden).
Klopt, maar het wil uiteindelijk wel. Alleen niet makkelijk nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
De DS3P ziet er wel iets anders uit als de DS3, waar hij nog wel op past. Ik heb hem met de naam horizontaal zoals hier http://www.technic3d.com/article/pics/297/DSCN20430012.JPG
Als de Freezer Pro op voorraad was geweest had ik die genomen (is eigenlijk gewoon een halve Infinity) maar met 21C E6600@3GHz ben ik er toch wel blij mee. Ik heb wel de automatic fanspeed uitgezet omdat de fan er anders vaak gewoon mee stopt(?).
DS4 moet je echt zagen wegens de heatpipes zoals hiervoor al genoemd is.

[ Voor 32% gewijzigd door Gianni Rombios op 13-05-2007 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
De freezer is stil als ie niks hoeft te doen maar als je gaat stressen maakt ie echt een hoop herrie en is ie ook opeens niet zo koel meer ;) Nee dan liever een Infinity. En die fan gaat uit omdat ie dan koel genoeg is. Na een tijdje zal ie weer aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TEAMIKKE schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:24:
De freezer is stil als ie niks hoeft te doen maar als je gaat stressen maakt ie echt een hoop herrie en is ie ook opeens niet zo koel meer ;) Nee dan liever een Infinity. En die fan gaat uit omdat ie dan koel genoeg is. Na een tijdje zal ie weer aangaan.
De Arctic Freezer bedoel je?
Die heb ik op mijn E4300 zitten (de freezer pro 7) en die is werkelijk superstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Laatst online: 29-06 08:29
Terw_Dan schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:43:
[...]

Die heb ik op mijn E4300 zitten (de freezer pro 7) en die is werkelijk superstil.
Heb jij al RAID-benchmarks gedraaid met je DS3P? [/moeder-mode]. Ben namelijk best geïnteresseerd of de DS3P betere resultaten neerzet dan de DS3 (ja, ik weet dat het zou moeten door de southbridge maar in de praktijk zijn dingen toch anders..).

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:43:
[...]

Als jij het zegt ;) Over het algemeen is dat wel de conclusie van reviews. Het is een fantastisch ding hoor! Maar hij kan niet op tegen de Infinity enz. (ook logisch aangezien die dingen 2 keer zo duur zijn).
Hoe zijn je temp's als je hem stressed? Die van jou is ook nog ge'OC'ed hé? Ik ben wel benieuwd nu ;)

[ Voor 44% gewijzigd door TEAMIKKE op 13-05-2007 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Fan zou aan moeten gaan ja maar ik denk zelf dat mijn sensor gewoon te lage temperaturen weergeeft.Als ik de pc aan laat staan blijft de fan gewoon uren uit. Liever niet dus :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jedi_Pimp schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:59:
[...]

Heb jij al RAID-benchmarks gedraaid met je DS3P? [/moeder-mode]. Ben namelijk best geïnteresseerd of de DS3P betere resultaten neerzet dan de DS3 (ja, ik weet dat het zou moeten door de southbridge maar in de praktijk zijn dingen toch anders..).
Ik heb nog geen benches, ben nu nog win2000 aan het installeren namelijk :).
zodra die erop staat zal ik gelijk even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKillingBean
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-08 18:20
Hallo allemaal ik krijg deze week een nieuwe computer met een GigaByte GA-965P-DS3 moederbord. Ik weet nog niet welke firmware erop zit, maar omdat ik geen internet heb als ik alles installeer vraag ik het nu alvast maar.

Is het mogelijk om een nieuwe firmware erop te zetten als je geen floppydrive hebt? Dus is het mogelijk om de firmware op een cd-rom te zetten en daar mee te booten? Ik lees ook dat het mogelijk is om via windows een nieuwe firmware erop te zetten, is dit veilig? Omdat ik ooit eens heb gedaan met een oude moederbord en toen liep windows vast tijdens het flashen van mijn bios. Moederbord kon ik toen weg gooien :P

Misschien wel een belangrijke vraag: Is het nodig om een nieuwe bios erop te zetten? Ik ben niet van plan te gaan overclocken. Het volgende zit ook oa. in mijn comp:
GigaByte GA-965P-DS3
Intel Core 2 Duo, E6600, Socket 775, Boxed
ECS Geforce 8800 GTS, 320 MB, DDR3, PCI Express x16
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x
Samsung 250GB Sata2 harddisk

PSN: http://psnprofiles.com/TheKillingBean | Xbox Live: https://www.xboxgamertag.com/search/TheKillingBean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Laatst online: 30-08 17:09
Ik vermoed dus dat mijn DS3 kapot is. zodra ik de FSB van de standaard afhaal of de PCI-E van auto afhaal kom ik niet meer voorbij de mem test. De memtest geeft sowieso allemaal rare tekens bij elke boot. Ook wordt mn Northbridge niet meer warm, terwijl ie eerst altijd super heet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Net gebenched met de DS3P.
Zwaar bedroevend, ik haal slechts 55.5MB/s, na een nieuwe driver geinstalleerd te hebben boot het hele ding niet meer door.

Het kan misschien nog aan m'n OS liggen (win2000). Wellicht dat WinXP met RAID sneller is, maar heb een bloedhekel aan dat OS, dus dat gaan we niet proberen.

Al met al best jammer dit, die planken zijn geweldig, alleen die Jmicro en Intel RAID zijn gewoon ranzig traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
Kun je OS (XP in dit geval) op RAID installeren zonder floppy?

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Illidan schreef op maandag 14 mei 2007 @ 08:19:
Mogelijk de driver in je installatie slipstreamen?
Terw_Dan schreef op zondag 13 mei 2007 @ 23:43:
Net gebenched met de DS3P.
Zwaar bedroevend, ik haal slechts 55.5MB/s,
Ben niet zo op de hoogte van het hele (r)aid0 gedoe, maar om toch de discussie te kunnen volgen, welke getallen zou je eigenlijk willen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Fly-guy schreef op maandag 14 mei 2007 @ 09:18:
[...]

Ben niet zo op de hoogte van het hele (r)aid0 gedoe, maar om toch de discussie te kunnen volgen, welke getallen zou je eigenlijk willen zien?
Ik wil toch zo'n 100MB/s kunnen halen. Hier op m'n werk hangt er een MSI in met een 975 chipset met 2 hdds op de interne controller en dat doet makkelijk 100MB/s.
Daarbij haal ik met singledisk gewoon meer dan in een RAID0, en dat is gewoon vaag:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:40
Gianni Rombios schreef op zondag 13 mei 2007 @ 13:51:
De DS3P ziet er wel iets anders uit als de DS3, waar hij nog wel op past. Ik heb hem met de naam horizontaal zoals hier http://www.technic3d.com/article/pics/297/DSCN20430012.JPG
Als de Freezer Pro op voorraad was geweest had ik die genomen (is eigenlijk gewoon een halve Infinity) maar met 21C E6600@3GHz ben ik er toch wel blij mee. Ik heb wel de automatic fanspeed uitgezet omdat de fan er anders vaak gewoon mee stopt(?).
DS4 moet je echt zagen wegens de heatpipes zoals hiervoor al genoemd is.
Ik heb een DS4 met een Scythe Infinity en er is geen zaag aan te pas geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Laatst online: 12-06 11:37
M411007 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 10:09:
[...]

Ik heb een DS4 met een Scythe Infinity en er is geen zaag aan te pas geweest.
Dat komt waarschijnlijk omdat er 2 manieren om de koeler te mounten zijn. Zie ook dit, Illidan in "Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaring..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Illidan schreef op maandag 14 mei 2007 @ 08:19:
Jup, even met nlite aan de haal, maar da's lichtelijk offtopic ;)

Anyway, nog geen mail van GB terug, ik ga denk maar ff bellen, is vaak toch wat directer (heb eigenlijk *nogal* haast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
TheZeroorez schreef op maandag 14 mei 2007 @ 13:38:
[...]
maar da's lichtelijk offtopic ;)
Niet echt, we praten hier a 2 pagina's over niets anders dan RAID ;)

Maar goed, het "probleem" is dat je tijdens de windows installatie op RAID, ook nog eens extra Sata drivers moet installeren, althans volgens het boekje. En dat moet volgens het DS4 boekje met een floppy gebeuren, dus vandaar de vraag.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
Zojuist las ik op het Nederlandse Gigabyteforum dat er, ondanks klachten van meerdere users hier over de RAID-performance van de DS3, niks met deze RAID-snelheden aan de hand zou zijn. HDtune krijgt de schuld; dit programma zou gewoon verkeerde waarden geven. Een ander stukje software, Hd Tach, geeft betere waarden en is (dus?) betrouwbaarder.

Heb zojuist dit programaa ook eens mijn array laten bekijken, maar de doorvoersnelheden zijn niet veel hoger, de burst rate daarentegen wel.

Op de een of andere manier zie ik na dit verhaal veel riet en kluitjes voor me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Illidan schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:50:
[...]

Niet echt, we praten hier a 2 pagina's over niets anders dan RAID ;)
RAID is sowieso niet offtopic, want Terw_Dan moet z'n RAID dingen nog wat tweaken B)

Verder is nLite, wat jij nodig hebt zeker wél offtopic. Ook wanneer je het met floppy doet is het offtopic, het is namelijk een vraag over het Windows OS.
Maar goed, het "probleem" is dat je tijdens de windows installatie op RAID, ook nog eens extra Sata drivers moet installeren, althans volgens het boekje. En dat moet volgens het DS4 boekje met een floppy gebeuren, dus vandaar de vraag.
Die drivers kun je dus al op je CD inbakken, bij SP1 zitten de S-ATA drivers al, die voor RAID zijn afaik nog wel los nodig, maar dat kun je dus met nLite doen.

/offtopic.

[pessimist]Hopen dat het antwoord op de mail bij GB niet zo lang gaat duren als het bij Asus deed :X [/pessimist]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Dank voor je offtopic reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vads
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:51
Beste,

Nadat mijn 2 maanden oude harddisk ermee uit scheet, ben ik enigzins aan het twijfelen geslagen. Voor meer info verwijs ik je naar mijn vorige post.

Mijn twijfel is nu: ik heb één SATA2-schijf en op de IDE-poort heb ik een brander (master) en harde schijf (slave). Hoe dien ik mijn BIOS-instellingen in te stellen, opdat mijn SATA-schijf als IDE-schijf behandeld wordt? Is het met de volgende instellingen?:
SATA RAID/AHCI Mode: Disabled
SATA Port0-3 Native Mode: Enabled
Onboard SATA/IDE Ctrl Mod: IDE

Als ik mijn SATA-schijf als IDE wil draaien, moet ik dan tijdens de Windows-installatie nog extra drivers meegeven (met F6 dus)? En dien ik in Windows zelf naderhand nog iets te installeren (die Intel Storage Manager of zo)?

Alvast bedankt.

Vitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Humm lekker zeg
oke kleine update met de software hd tack version 3.0.4.0
Maxtor fireball3 2mb
106.0mb/s burts speed
rondom access 14,6ms
cpu 2%
average read 52,6MB\s
Niet slecht voor een 5400rpm schijf op een losse ide controller (bijna maximaal van een pci bus)
Waar de windows xp instal op staat

dit is met de intel chip
De samsung 7200rpm 8mb (Samsung SpinPoint P120)
Burst speed 127MB/s
rondom access 14,0ms
cpu 0-2%
avarege read 58,2MB\s

Dit is met quick benche 8mb
Alleen even tjekken welke controller ik nu gebruikt heb?
Hoedan ook vind ik het langzaam voor een nieuwe type harddisk

dit is met de gigabyte controller
samsung SpinPoint P120
125MB/s
3% cpu
average read 58.5 MB/s

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Vads schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:19:
Beste,

Nadat mijn 2 maanden oude harddisk ermee uit scheet, ben ik enigzins aan het twijfelen geslagen. Voor meer info verwijs ik je naar mijn vorige post.

Mijn twijfel is nu: ik heb één SATA2-schijf en op de IDE-poort heb ik een brander (master) en harde schijf (slave). Hoe dien ik mijn BIOS-instellingen in te stellen, opdat mijn SATA-schijf als IDE-schijf behandeld wordt? Is het met de volgende instellingen?:
SATA RAID/AHCI Mode: Disabled
SATA Port0-3 Native Mode: Enabled
Onboard SATA/IDE Ctrl Mod: IDE

Als ik mijn SATA-schijf als IDE wil draaien, moet ik dan tijdens de Windows-installatie nog extra drivers meegeven (met F6 dus)? En dien ik in Windows zelf naderhand nog iets te installeren (die Intel Storage Manager of zo)?

Alvast bedankt.

Vitor
Instellingen lijken me goed, bij de DS3 moet je VOORAL NIET drivers installeren om de IDE brander aan de gang te houden, ik denk dat het hier hetzelfde is (IDE setting dus geen driver nodig). Ik heb zelf trouwens meteen maar een SATA brander gekocht toen de brander door AHCI settings er geen zin meer in had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Heel fijn, hij probeert het af te schuiven op HDtune. HDtune is toch wel een van de betrouwbaardere programma's, iig beter dan HDtach in mijn ogen.

Met hdtach haal ik 144MB/s Burst Rate en een avarage speed van 114MB/s. Ze kunnen veel zeggen, maar dat is nog bedroevend voor RAID0 eigenlijk.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
Rye schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:14:
Heel fijn, hij probeert het af te schuiven op HDtune. HDtune is toch wel een van de betrouwbaardere programma's, iig beter dan HDtach in mijn ogen.

Met hdtach haal ik 144MB/s Burst Rate en een avarage speed van 114MB/s. Ze kunnen veel zeggen, maar dat is nog bedroevend voor RAID0 eigenlijk.
Ja, meer dan 114 moet goed te halen zijn. Maar ach, zo ben je er het gemakkelijkst vanaf, toch? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

114 continu vind ik nog niet eens zo heel erg slecht. Ik zit op 55.5MB/s, dat is pas goed bedroevend. Geen idee waar het fout gaat.

Ik ben nu m'n bak aan het herinstalleren met een losse S-ATA disk en 2 drives die ik in RAID gooi. Dan hoef ik niet continu m'n hele bak te herinstalleren als ik met de RAID dingen ga klooien.

Eens testen of ik op deze manier het probleem kan oplossen, anders ga ik toch maar weer eens een fatsoenlijk systeem hier neer poten (workstation plankjes bevallen me toch beter dan consumerspul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
Ik was van plan om een GA-965P-DS3P te bestellen en o.a. voor raid te gebruiken. Maar na alle negatieve berichten hierover heb ik vanochtend een GA-P35-DS4 besteld voor 192 euro. Het is een bearlake bord met een ICH9R Raid chipset. Hopelijk zijn daar de problemen in opgelost. De DS4 ipv de DS3P overigens vanwege de hete southbridge.

Met een week a anderhalf zal ik alles wel binnen hebben en dan zal ik de resultaten van deze raid set hier posten. Dan kunnen we misschien bij Gigabyte aantonen dat het wel degelijk aan hun bord ligt (tenzij ik dezelfde problemen krijg uiteraard). Ik zal dit met 2x western digital 500GB 16 MB (WD5000AAKS) testen.

Ik heb nog een probleempje; Ik wilde voor 139 euro 2x 1GB intern geheugen kopen;

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P

Deze is alleen tijdelijk uitverkocht. Ik wil mijn pc up and running hebben op 26 mei ivm een lanparty. Hebben jullie nog een goed alternatief in gedachte ? Mag iets duurder zijn (tot max 200 euro) indien ook beter. Minimaal PC6400 ivm overklokken.

Ik ben trouwens uiteindelijk voor de Scythe Ninja Rev.B SCNJ-1100P gegaan ipv de Infinity. Past waarschijnlijk beter en ook goed. Nog bedankt voor alle reacties hierop.

Ik weet dat ik met de aanschaf van dit bord niet meer in dit topic thuis hoor. Het is immers geen P965 bord. Maar mijn vraag omtrent het geheugen is ook van toepassing op mijn eerdere keuze de GA-P965P-DS3P. En de test voor de raid performance kan hopelijk meer duidelijkheid bieden ook voor de P965 gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Terw_Dan schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:49:
114 continu vind ik nog niet eens zo heel erg slecht. Ik zit op 55.5MB/s, dat is pas goed bedroevend. Geen idee waar het fout gaat.

Ik ben nu m'n bak aan het herinstalleren met een losse S-ATA disk en 2 drives die ik in RAID gooi. Dan hoef ik niet continu m'n hele bak te herinstalleren als ik met de RAID dingen ga klooien.

Eens testen of ik op deze manier het probleem kan oplossen, anders ga ik toch maar weer eens een fatsoenlijk systeem hier neer poten (workstation plankjes bevallen me toch beter dan consumerspul).
Je klinkt nu net als die gast van Gigabyte, met zijn RAID. Komt aan met het feit dat ik bijna 2x zo hoog als hem scoor en dat dat van mij niet eens zo slecht is, terwijl zijn score gewoon ronduit zielig is, die van jou ook (no offense).

Heel slim, 1 single voor windows en erg belangrijke gegevens en dan de rest van programma's/games enzo. Zo draai ik ook. Windows heeft echt niet zo heel veel baat bij een RAID0 config, games hebben er veel meer aan.

En tjah, ik zou ook wel een ander moederbord willen, zoals hierboven wordt geschreven, zo'n Bearlake lijkt me ook wel wat. Mss dan wel weer een Gigabyte moederbord, maar ach. Mss moet ik maar eens wat andere merken gaan proberen, zoals Abit, Foxxcon, MSI of mss zelfs wel XFX.
Helaas vind ik het wel zonde om voor dit probleem een ander moederbord te kopen. Geld groeit me niet niet op me rug :+

Maar ik ga nu even mijn Athlon 64 3500+ en Asus A8R-MVP weer nieuw leven inblazen en daar me RAID controller aanhangen om te kijken of het waar is wat ze zeggen (wat niet zo is, maar ze willen altijd persé bewijs).

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als we nouw iemand hebben die een ander merk bord heeft met ook het ich8r chipset dan kun je zien of het chipset nouw brak is of dag Giga-Byte wat verkeerd heeft gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rye schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:02:
[...]

Je klinkt nu net als die gast van Gigabyte, met zijn RAID. Komt aan met het feit dat ik bijna 2x zo hoog als hem scoor en dat dat van mij niet eens zo slecht is, terwijl zijn score gewoon ronduit zielig is, die van jou ook (no offense).

Heel slim, 1 single voor windows en erg belangrijke gegevens en dan de rest van programma's/games enzo. Zo draai ik ook. Windows heeft echt niet zo heel veel baat bij een RAID0 config, games hebben er veel meer aan.
Mijn score is ook zielig, vandaar dat ik nu aan het proberen ben om het ding wat sneller te krijgen. Ik weet niet wat voor score jij wilt halen, maar volgens mij is het nou ook neit echt mogelijk om gewoon dik boven de 110MB/s uit te komen. Met een singledisk haal ik zo'n 75MB/s (gemiddeld genomen), met 2 disks in een array heb je natuurlijk altijd wat overhead, dus veel meer dan zo'n 110-120MB/s haal je er niet mee lijkt mij.

Maar waar het mij om gaat is dat een singledisk gewoon sneller is dan een array en dat is gewoon vaag.

Overigens wil ik met 2 RAID0 arrays in die bak gaan draaien (2x 320GB op de ICH8R als bootdisk en 2x 320GB op een TX2000). Die singleschijf hangt er nu alleen aan om het OS op te gooien om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
110MB is ook niet zo gek want het is meteen ook average (je ziet een vlakke lijn), bij single disk heb je wel 75MB max maar is de average iets van 63 MB. Oftewel je zou dan 126MB willen hebben, dat verschil is toch vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gianni Rombios schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 11:44:
110MB is ook niet zo gek want het is meteen ook average (je ziet een vlakke lijn), bij single disk heb je wel 75MB max maar is de average iets van 63 MB. Oftewel je zou dan 126MB willen hebben, dat verschil is toch vrij klein.
Iets in die richting wilde ik ook wel halen ja, maar ik zit dus op iets van 55MB/s en dat vind ik gewoon TE langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
En zou Raid 5 met 4 schijven dan iets van 200MB/s moeten geven ? Omdat je dan van 4 schijven tegelijk leest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Gianni Rombios schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 11:44:
True, true, maar de burstrate is nog wel lage kant. Hoe komt het dan anderen dan een Burst Rate van MB/s halen en wij niet? Mijn score is op dit board nog aan de hoge kant, als je Terw_dan ziet met zijn score, damn.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Loewe schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 12:47:
En zou Raid 5 met 4 schijven dan iets van 200MB/s moeten geven ? Omdat je dan van 4 schijven tegelijk leest ?
Nee, immers, je hebt 1 van de disks als parity, en door meerdere disks heb je meer overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/23618php6t3XjH.PNG
Singleschijfje op onboard controller van mijn A8R-MVP
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/23618phpuH31GL.PNG
RAID0 op de onboard van de A8R-MVP

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/23618phpAzf913.png
Single1 op onboard
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/23618phpimEV1D.png
Single2 op onboard

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/23618phpXfglw4.png
En aanschouw wat een RAID0 config zou moeten halen.
BurstRate is gelijk aan singledisks, wat ik een beetje raar vind, maar iig het kan dus stukken hoger. Ik ga dit dadelijk ook posten op het forum van Gigabyte eens kijken wat ze te melden hebben.
Maar eerst even Freerecordshop bellen of mijn PSP al binnen is :P en mijn PC weer in elkaar zetten. Momenteel is me pc een halve Frankenstein geworden, hdd's zitten nog in normale behuizing, moederbord op bureau, voeding op bureau, voeding in kast staat ook aan voor extra power (voeding op bureau is maar 300watt, geen idee of hij 4 schijven, een 3500+, dvdbrander en een 7900GTO aan de praat kon houden). Iig, mijn bureau is momenteel een grote rotzooi (alsof het dat daarvoor niet was :+ )

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ja zo hoort het inderdaad Rye. Ik had overigens op mijn vorige moederbord (Asus a8n-vm csm met nforce430 chipset) ook met twee schijven in Raid0 een vrijwel vlakke lijn van 110MB/s. Maar op dit mobo nog geen raid geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Slaat nergens op dat die Jmicron niet eens in de buurt komt bij die ULi controller op mijn A8R-MVP.
Die Burst Rate is ook gewoon een lachertje bij de Jmicron.
Wat ik wel enorm raar vind is dat mijn DawiControl DC-300e op mijn A8R-MVP ruk presteerd. Slechter dan op mijn S3. Hij zou het gewoon goed moeten doen, want bij de productsurvey van dat kaartje is iemand die er 150MB/s mee haalt (2 raptors wel, maar iig, de snelheden zijn mogelijk).

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik heb zitten kloten met de ahci / gigabyte / jmicron drivers omdat eerst Sisoft Sandra zei dat de schijven niet in "optimale modus" draaiden. Bios stond op default (IDE) en Sandra zei UDMA5. Wat me verder direct opviel: schijven op de Intel controller hadden geen groen plug&play icoontje (removable devices), en dan die burst van onder de 150MB/s: deze twee laatste dingen wijzen eigenlijk op SATA1. Ook schijnt NCQ (AHCI) niet ondersteund te worden (hoewel je het wel "aan kunt zetten"). Door het aanpassen van de drivers kreeg ik mijn IDE dvd brander niet meer aan de praat (die schiet schijnbaar in PIO4 en verpest in 5 seconden een leeg schijfje). Alleen op de JMicron kun je de plug&play aan de gang krijgen, burst was ook wat hoger met de aangepaste drivers. Processor belasting 2x zo hoog dus heb ik de schijven weer aan de Intel controllers gehangen.

Zoeken op DS3 op http://forums.anandtech.com/ levert wel meer info op.

[ Voor 4% gewijzigd door Gianni Rombios op 15-05-2007 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gemiddeld zit je dus op zo'n 116MB/s, als ik dat haal ben ik dik tevreden. Over 55MB/s niet. (ik haal ook zo'n 100MB/s op mijn TX2000 namelijk, zelfde diskjes, alleen P-ATA en op de PCI bus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Terw_Dan schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 16:05:
Gemiddeld zit je dus op zo'n 116MB/s, als ik dat haal ben ik dik tevreden. Over 55MB/s niet. (ik haal ook zo'n 100MB/s op mijn TX2000 namelijk, zelfde diskjes, alleen P-ATA en op de PCI bus).
Ja, op mijn andere moederbord :X Ik wil deze score ook halen op dit moederbord. Mijn PCI-e x1 controller doet alleen raar. Die lijkt gelocked te zijn op 100MB/s ofzo, op beide boards. Ook maar even contact op nemen met DawiControl.

Trouwens is het haperen van de RAID0 config als je files van 1partitie naar een andere partitie (beide op de RAID) verplaats weg. Dus geen last van haperingen meer. Ik gebruik de laatste drivers op www.station-drivers.com
Helaas betekende die nieuwe drivers geen performance verbetering.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De DS3P gaat terug, de RAID controller werkt gewoon niet deugdelijk. Ik ga wel lekker met singledisk werken en een losse RAIDcontroller die ik nu heb, dat werkt gewoon het snelste. Die DS3P lijkt daarbij ook nog eens langzamer dan de DS3 als het aankomt op overall performance (maar dit is puur gevoelsmatig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik was ook van plan dit bord te kopen maar zie nog geen vooruitgang in het limiet gebeuren dus ben voor een DFI Infinity gegaan kijken of die ICH7R het daar wel goed op doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 23:23:
De DS3P gaat terug, de RAID controller werkt gewoon niet deugdelijk. Ik ga wel lekker met singledisk werken en een losse RAIDcontroller die ik nu heb, dat werkt gewoon het snelste. Die DS3P lijkt daarbij ook nog eens langzamer dan de DS3 als het aankomt op overall performance (maar dit is puur gevoelsmatig).
ja, en volgens gigabyte ligt alles aan een slecht HDtune benchmark tooltje

hoop toch echt dat ze nog met een beter antwoord gaan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:27:
[...]

ja, en volgens gigabyte ligt alles aan een slecht HDtune benchmark tooltje

hoop toch echt dat ze nog met een beter antwoord gaan komen
HDtune geeft ook heel andere resultaten dan HDtach, het scheelt zo'n 40MB/s tusssen de 2 tools. Maar hoe dan ook, de DS3P werkt wat dat betreft niet lekkerder dan de DS3, dus is een losse RAIDcontroller de beste optie. Ik heb ook niet heel veel zin om ermee te blijven klooien, het werkt prima, alleen is die RAIDcontroller beetje shitty, maar vraag me af of dat bij Gigabyte ligt of gewoon de controller in het algemeen. Op m'n werk namelijk getest met een MSI bordje en dat geeft dezelfde bedroevende resultaten...

ik verlang terug naar mijn Dual Athlon :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Terw_Dan schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 15:39:
[...]

HDtune geeft ook heel andere resultaten dan HDtach, het scheelt zo'n 40MB/s tusssen de 2 tools. Maar hoe dan ook, de DS3P werkt wat dat betreft niet lekkerder dan de DS3, dus is een losse RAIDcontroller de beste optie. Ik heb ook niet heel veel zin om ermee te blijven klooien, het werkt prima, alleen is die RAIDcontroller beetje shitty, maar vraag me af of dat bij Gigabyte ligt of gewoon de controller in het algemeen. Op m'n werk namelijk getest met een MSI bordje en dat geeft dezelfde bedroevende resultaten...

ik verlang terug naar mijn Dual Athlon :9
Zelfde Jmicron controller? Mhh, ik nam aan dat het aan de PCI-e x1 bus lag omdat mijn losse controller (DawiControl DC-300e) die haalt ook rond de 100MB/s terwijl hij hoger zou moeten kunnen halen.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De Jmicron heb ik niet eens gebruikt, het was die ICH8R waarmee ik het had geprobeerd.
De losse controller die ik heb zit overigens op de PCIbus, omdat ik nog een TX2000 had liggen met 2 320GB diskjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rye schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:07:
[...]

Zelfde Jmicron controller? Mhh, ik nam aan dat het aan de PCI-e x1 bus lag omdat mijn losse controller (DawiControl DC-300e) die haalt ook rond de 100MB/s terwijl hij hoger zou moeten kunnen halen.
volgens mij is het gigabyte probleem met raid ook niet de jmicron chip, maar komt het door de pci-e bus

wat ik al eerder zij, als ik de frequentie omhoog gooi, naar 105Mhz dan is mijn raid0 ook ietsjes sneller +/- 3 mb/s (niet veel, maar toch)

jou losse controller die niet hoger komt dan 100mb/s doet mijn vermoedens alleen maar bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met de DS3P in combinatie met 4x1gb Crucial Balistics 6400 c4 ?
Heb net de DS3P en e4300 besteld maar moet aleen het geheugen nog bestellen.
Wat is eigenlijk de meerwaarde van een GA-P35-DS3P ? DS3P 3.3 doet ook al 1333FSB.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:54:
[...]

volgens mij is het gigabyte probleem met raid ook niet de jmicron chip, maar komt het door de pci-e bus

wat ik al eerder zij, als ik de frequentie omhoog gooi, naar 105Mhz dan is mijn raid0 ook ietsjes sneller +/- 3 mb/s (niet veel, maar toch)

jou losse controller die niet hoger komt dan 100mb/s doet mijn vermoedens alleen maar bevestigen.
Gooi hem maar eens naar 120Mhz, dan neemt het met wel iets meer toe dan dat. Ik dacht dat ik op +- 10MB/s extra kwam.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthless
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 01:10
Ik had mijn DS3P al besteld, met de intentie om op een RAID1 & 0 op 2 seagate 7200.10 320Gb schijven te draaien. Dus toen ik dit topic tegen kwam kan ik best zeggen dat ik baalde :( .
In verschillende reviews en test werd juist de intel Matrix Raid toch getest als best een leuke onboard Raid oplossing...

Maar idd een stripe en een mirror op de 2 schijven gemaakt en met HD Tune kwam ik niet boven de 60MB/s, average onder de 50MB/s :(

Toch ff verder zitten neuzen en waar valt mijn blik op in de "intel Martix storage console" Write-Back Cache staat standaard uit op alle Raid volumes. ff "Enable volume Write-Back Cache" alleen aangezet op mijn stripe set en opnieuw HD tune gedraaid op de Stripe-set.

Minimum: 95,9 MB/s
Maximum: 152,5 MB/s
Average: 127,2 MB/s

Kijk dat zijn toch de waardes die ik een beetje verwacht had :)

Ter vergelijking de waardes van de Mirror op dezelfde schijven waarvoor Write-Back Cache niet aan staat.

Minimum: 37,6 MB/s
Maximum: 53,1 MB/s
Average: 46,3 MB/s

Ik heb dus niet gekeken naar de "onboard Gigabyte Raid" ik vewacht eigenlijk hetzelfde verhaal hiermee.

Be true to yourself and be honest to others,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waar heb je dat dan precies aangezet Ruthless?
Ik moet waarschijnlijk toch de DS3P houden, maar dan om de simpele reden dat ik S-ATA poorten op de DS3 tekort kom (m'n RAIDdisks lijken dood te zijn namelijk :(, dus zal nieuwe S-ATA schijven (moeten) gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het goed is staat dat bij hardware van de gebruikte controller
en anders wel bij je harddisk zelf.
Staat bij apparaatbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruthless
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 01:10
Terw_Dan schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 22:14:
Waar heb je dat dan precies aangezet Ruthless?
Bij de installatie van de Intel drivers heeft hij bij mij de "Intel Matrix Storage Console" geinstalleerd onder "C:\Program Files\Intel\Intel Matrix Storage Manager\Shell.exe".

Hier kan je de View omzetten naar Advanced mode, en dan kan je onder Volumes een rechter muis klikje geven om de Write-Back cache aan of uit te zetten.

Be true to yourself and be honest to others,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Netjes Ruthless :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Mhh, net even zitten lezen of die Write-Back cache en het schijnt ook te werken met de Jmicron controller ;) Alleen 1 klein probleempje, hoe?
Ik las op een forum dat een gast had drivers van de Asus site gedownload en daar zat een tooltje bij, bij het tooltje kreeg hij het niet veranderd, kreeg een melding dat het niet kon als hij het probeerde, maar bij systeemeigenschappen was het venster veranderd en daar lukte het wel.

Nu heb ik verschillende drivers geprobeerd, maar niks erover kunnen vinden. HDtach geeft bij Write Back Cache altijd zeer hoge resultaten bij de burst rate, omdat HDtach de boel uit het cache geheugen haalt als het goed is en ik had ook van die absurt hoge results op mijn Asus A8R-MVP (1700 a 1800MB/s), dus op die controller staat het standaard al aan.
Ik denk ook dat het dus uitgeschakeld staat bij mijn DC-300e controller.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruthless schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 22:46:
[...]

Bij de installatie van de Intel drivers heeft hij bij mij de "Intel Matrix Storage Console" geinstalleerd onder "C:\Program Files\Intel\Intel Matrix Storage Manager\Shell.exe".

Hier kan je de View omzetten naar Advanced mode, en dan kan je onder Volumes een rechter muis klikje geven om de Write-Back cache aan of uit te zetten.
De ds3P heeft Raid via de Southbridge: Intel® ICH8R chip.

Op de Ds3 heb ik helaas ook nog geen write back cache optie kunnen vinden. heb hier ook wel eens naar gezocht. Wellicht dat ze het op het gigabyte forum kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 07:55:
[...]

De ds3P heeft Raid via de Southbridge: Intel® ICH8R chip.

Op de Ds3 heb ik helaas ook nog geen write back cache optie kunnen vinden. heb hier ook wel eens naar gezocht. Wellicht dat ze het op het gigabyte forum kunnen vertellen?
Ik ga dan toch de DS3P gebruiken, heb het bord hier immers liggen en wel handig, gezien ik dan tenminste voldoende S-ATA poorten heb, mocht m'n TX2000 idd niet meer bruikbaar zijn (want mocht die disk kapot lijken dan gooi ik gelijk die legacy P-ATA dingen eruit natuurlijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:09:
Iemand ervaring met de DS3P in combinatie met 4x1gb Crucial Balistics 6400 c4 ?
Heb net de DS3P en e4300 besteld maar moet aleen het geheugen nog bestellen.
Wat is eigenlijk de meerwaarde van een GA-P35-DS3P ? DS3P 3.3 doet ook al 1333FSB.
De meerwaarde voor mij is de ICH9R chipset tbv RAID ipv de ICH8R waarvan het bekend is dat deze performance problemen kan veroorzaken. Daarnaast ondersteunt dit bord reeds de 45 nm processoren die eind dit jaar uitkomen. Dit laatste was ook een belangrijk pluspunt voor mij. Een bord gaat meestal langer mee dan de processor bij mij.

Ik zie nu in de postings hierboven dat de problemen met de ICH8R mogelijk verholpen zijn dmv een instelling. Dit argument kan inmiddels zijn vervallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Loewe op 18-05-2007 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teksetter
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:53
Jongens ik heb deze moederbord genomen GigaByte GA-965P-DS3 met een 6420 cpu nu heb ik alles aangesloten bekabeling alles. Maar de pc start niet op. De voeding op een andere pc aangesloten en die werkt het wel.

Is er een manier waarop je anders die moderbord moet aansluiten. Iets wat ik over het hoofd zou kunnen hebben gezien. Ik heb het als elk andere aangesloten de moederboard.
Iemand enig idee of meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

teksetter schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 12:41:
Jongens ik heb deze moederbord genomen GigaByte GA-965P-DS3 met een 6420 cpu nu heb ik alles aangesloten bekabeling alles. Maar de pc start niet op. De voeding op een andere pc aangesloten en die werkt het wel.

Is er een manier waarop je anders die moderbord moet aansluiten. Iets wat ik over het hoofd zou kunnen hebben gezien. Ik heb het als elk andere aangesloten de moederboard.
De 4 pins P4 stekker niet vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teksetter
nee 1 4pin in voor de cpu aangesloten en de dikke platte atx kabel aangesloten plus er moest een extra 4pin nog bij worden aangesloten zodat die lijn van 12V dikke kabel vol zat.
maar ik had er heyyy nu ik nadenk 2x 4pins cpu1 en 2. En 1 daarvan moest boven worden aangesloten bij de cpu voor de stroom van de cpu. Ik ga thuis die 4 pins controleren, misschien dat ik zo'n domme actie heb gedaan door kabels door elkaar te halen. Volgens mij is dat het. Zo niet dan gaat het maandag terug in ieder geval. Hey gozer nu ik jou p4 las kwam het bij me dat kabels er waren het zoveel. ga thuis checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teksetter
zit op verdomme werk nu -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Eleet
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
misschien heb je de stekkers gewoon niet goed genoeg aangedrukt

is mij ook wel eens gebeurd :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Net de DS3P opnieuw geinstalleerd, nu met enkel 2 diskjes eraan en niet de TX2000, gezien die de zooi vertraagde (1 van de disks lijkt gesneuveld door brakke stroomtoevoer, waardoor mijn systeem continu haperde).

Nu haal ik
minimum 73.9MB/s
maximum 146.0MB/s
en average 121.5MB/s

met een accestime van 12.8ms

Dit op 2 Segate 7200.10 disk van 320GB (waarvan ik toch het vermoeden heb dat de P-ATA's beter presteren dan de S-ATA's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
teksetter schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:33:
nee 1 4pin in voor de cpu aangesloten en de dikke platte atx kabel aangesloten plus er moest een extra 4pin nog bij worden aangesloten zodat die lijn van 12V dikke kabel vol zat.
maar ik had er heyyy nu ik nadenk 2x 4pins cpu1 en 2. En 1 daarvan moest boven worden aangesloten bij de cpu voor de stroom van de cpu. Ik ga thuis die 4 pins controleren, misschien dat ik zo'n domme actie heb gedaan door kabels door elkaar te halen. Volgens mij is dat het. Zo niet dan gaat het maandag terug in ieder geval. Hey gozer nu ik jou p4 las kwam het bij me dat kabels er waren het zoveel. ga thuis checken
Die 20-pins moet je gewoon in het 24-pins gat proppen, dat moet werken. Het is wat instabieler dan een 'echte' 24-pins, maar dat maakt niet uit. Je kunt een verloopje gebruiken, maar dat is niet nodig. Het past er maar op één manier in, dus ook dat is geen probleem. De 4-pins stekker, daarvan moet je die van CPUx met voor x het laagste nummer hebben.
Check je ook even of de boel wél boot als het op een bureau ligt, met een paperclipje om door te lussen? Op die manier sluit je contact met de kast, en nog wat knopjes-ongein van je kast uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teksetter schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 12:41:

zitten die stekkers voor je power, reset knop etc wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teksetter
Ik heb namelijk 2 x 4 pin cpu 1 en 2 kabels gezien. 1x 4 pin kabel. en de 20pin atx kabel.

Ik geloof dat ik de 1x4pin bij de cpu heb aangesloten en sloot 1x cpu 4pin bij de 20pin atx bij omdat het 24 pin is op moederbord.
Nu hoop ik dat de moederbord nog heel is. En anders was het gewoon indien niet doorverbrand al defect toen het bij me aankwam.
Op zich dom van me voor 15piek kon ik cpu/mem/cooler aan laten sluiten en testen en firmware laten upgraden. maar dacht ik doe het wel zelf. Volgende keer laat ik het gewoon testen. Loop je minder risico met defecte apparatuur.
Zodra ik thuis ben ga ik alles nog een keer langs en als het foute aansluiting van kabels is hoop ik dat het gaat werken. Zo lang gewacht op nieuwe pc en dan krijg je dit nog een week wachten op nieuwe onderdelen. Jullie zullen wel kunnen voorstellen hoe ik me voelde gisteren tot 2 uur avond en vanochtend. hehehheh.. thanks voor de tips heeft me wat meer bijgebracht. (beter kijken en lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan heb je waarsch een voeding die een 20+4 pins kabel heeft. Die losse 4 pins kabel is niet uitwisselbaar met de P4 stekker, dus tenzij je echt als een lompe boer aan de gang met gegaan om die kabels erin te rammen lijkt me dat je dat wel goed aangesloten hebt.

Neem anders Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om te achterhalen waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Terw_Dan schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 14:34:
Net de DS3P opnieuw geinstalleerd, nu met enkel 2 diskjes eraan en niet de TX2000, gezien die de zooi vertraagde (1 van de disks lijkt gesneuveld door brakke stroomtoevoer, waardoor mijn systeem continu haperde).

Nu haal ik
minimum 73.9MB/s
maximum 146.0MB/s
en average 121.5MB/s

met een accestime van 12.8ms

Dit op 2 Segate 7200.10 disk van 320GB (waarvan ik toch het vermoeden heb dat de P-ATA's beter presteren dan de S-ATA's).
Die scores zijn gewoon netjes.

Trouwens, ik weet niet of het meer mensen is opgevallen, maar als ik een venster minimaliseer dan blijft me muis hangen :|
Het verschilt per boot, de ene keer wel, de andere keer niet (zoals nu, niks aan het handje).
Geen idee of het aan de drivers ligt of niet, ik gebruik iig de laatste drivers en laatste bios.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rye schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 19:52:
[...]

Die scores zijn gewoon netjes.

Trouwens, ik weet niet of het meer mensen is opgevallen, maar als ik een venster minimaliseer dan blijft me muis hangen :|
Het verschilt per boot, de ene keer wel, de andere keer niet (zoals nu, niks aan het handje).
Geen idee of het aan de drivers ligt of niet, ik gebruik iig de laatste drivers en laatste bios.
Die scores vind ik idd ook heel aardig.
Dat m'n muis blijft hangen heb ik overigens geen last meer van (behalve als die defecte hdds erin hangen, maar das logisch natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye

Rye

Mhh, kom er net achter dat het zich voordoet op verschillende momenten :(
Vlak na boot werkt het wel goed, daarna weer wel problemen en daarna weer niet, merkwaardig.
Lijkt me driver probleem.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teksetter
He he he, Jongens het bleek dat ik de CPU 4pin met de Atx20+(4pin) door elkaar had gehaald. Heel dom maar jah, Ik ben blij dat de moederbord in orde was.

Alles geinstalleerd werkt perfect cpu werd direct herkend zonder problemen.

Thanks voor iedereen die met tips kwam. Was bij me niet opgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MercedesCLS
  • Niet online
Ik heb net mijn E6420 stabiel gekregen op 3 ghz ( 8x375), 1.35V. Tijdens orthos gaf TAT 56-57, Core temp 57-59 graden celsius aan. Nou heb ik de volgende vragen:

Na het zetten op 375 mhz, wordt bij het opstarten en door al die programmatjes een FSB van 374mhz aangeven. Dit was voorheen, toen ik 333 mhz had ingevuld ook het geval (dus hij gaf 332).
Waar aan ligt dit?

Omdat ik toch iets hoger wil clocken heb ik 3 casefans en de HR05 besteld. Verder ben ik van plan om de arctic freezer 7 pro te kopen.

Weten jullie misschien of het verwijderen van de NB heatsink lastig is? is het verstandig om bijv eerst orthos te draaien om de koelpasta zachter te laten worden?

EDIT:

Mijn 3D mark scores gaan nauwelijks vooruit als je kijkt naar bijv toen ik 'm op 2.8 ghz had staan.

2.8ghz:
05: 9928
06:5512 (SM2: 2159, SM3: 2166, CPU: 2476)

3.0ghz
05: 9948
06: 5564 (SM2: 2161, SM3: 2170, CPU: 2642) Hier zie je dat bij SM2 en SM3 vrijwel geen vooruit gang is en bij CPU een beetje.

Is mijn 7900GT op 530/850 nu al een bottleneck aan het vormen?

[ Voor 22% gewijzigd door MercedesCLS op 20-05-2007 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het is wel aan te raden om de northbridge wat warm te laten worden ja maar aangezien hij standaard al goed warm wordt, lijkt me dat geen probleem en zal je zeker geen uren moeten stressen.
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste