Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De Heatsink is doodsimpel te verwijderen, het zijn gewoon 2 pushpins en de sink zit ook niet echt vast of wat dan ook. Een Arctic Freezer 7 pro is iig een aanrader, heb hem hier ook en hij houdt m'n systeem prima koel.

En dat je FSB iets afwijkt dmv een tooltje is waarschijnlijk gewoon een afrondingsverschil (je pc zal ook nooit exact op de ingestelde snelheid draaien, vaak zit daar een paar MHz verschil in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MercedesCLS
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Bedankt voor de reacties,

Maar bij het opstarten geeftie al 2.99ghz (374*8) aan?
En bij die programmatjes dus 2992 mhz, dus precies 374mhz fsb, niet 374.5 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

MercedesCLS schreef op zondag 20 mei 2007 @ 22:20:
Bedankt voor de reacties,

Maar bij het opstarten geeftie al 2.99ghz (374*8) aan?
En bij die programmatjes dus 2992 mhz, dus precies 374mhz fsb, niet 374.5 ofzo.
Zoals je net al aangaf was de stap in performance van 2.8Ghz tot 3Ghz niet zo groot dus ik denk dat die 8Mhz niet echt veel uitmaken :9

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:11
er werd gezegd dat de 6600 een afrader was tov. van de 6400 (alleen 2 mb meer cache)

is dit ook de praktijk ervaring? :)

(ben namelijk van plan een 6600 erop te prikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
jens17 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 00:20:
er werd gezegd dat de 6600 een afrader was tov. van de 6400 (alleen 2 mb meer cache)
Uhh, wie zei dat...?

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
is te lezen in dit topic..

ik wilde de 6600 naar 3 ghz overklokken. De 6400 zou hier ook wel voor in aanmerking komen + scheelt aardig wat geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Waarom dan geen 6420? Die draait op dezelfde snelheid als de 6400 maar heeft ook 4MB cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
hier ff een linkje

de 6320, 6420 en de 6600

scheelt toch al gauw 50 euro :)

Afbeeldingslocatie: http://img524.imageshack.us/img524/5850/cpulj3.jpg

ik wilde proc naar minimaal 3,5 ghz brengen en heb al 800mhz ram aangeschaft, ik zou het dus ook met de goedkoopste (6320) kunnen doen :)

[ Voor 79% gewijzigd door jens17 op 22-05-2007 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Laatst online: 12-06 11:37
jens17 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:25:
[s]hier

ik wilde proc naar minimaal 3,5 ghz brengen en heb al 800mhz ram aangeschaft, ik zou het dus ook met de goedkoopste (6320) kunnen doen :)
3500/7=500 en je mem is 400. Dus je mem moet je wel een beetje overklokken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
bassie_ schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:05:
[...]

en met de 6600:

3500/9 = 388

red ik nog nooit met 800 mhz ram :'( (quad-pumped=200 clock) als ik het goed zeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

jens17 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:55:
[...]

en met de 6600:

3500/9 = 388

red ik nog nooit met 800 mhz ram :'( (quad-pumped=200 clock) als ik het goed zeg :)
Nee de fsb is quad-pumped de ram is x2 dus 388 red ie makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
ik heb besloten de DS4 te laten vallen en daarvoor de DS3 te gebruiken :)

de heatpipes boeien me niet zo en de 2e pci-express lane gebruik ik toch niet :P

scheelt weer 50 euro :>

nog ff 1 dingetje, de scythe infinity past niet op zowel de DS3 als de DS4, de scythe ninja past toch op de DS3? ik heb zowel gelezen dat het niet als wel past :'( beetje verwarrend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

aex351

I am the one

bassie_ schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:05:
[...]

Je kan ook overdrijven hè met overklokken. 400FBS is al veel.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds januari een gigabyte 965P-S3, en heb al wat problemen gehad
Mijn sata connectoren van intel deden heel vreemd en voor een of andere reden deden de paarse(van gigabyte) het wel.
Het was dat die van intel het wel deden, maar egt 2x zo langzaam met opstarten
Ik heb nu me bios gereset en lijkt opzich weer oke te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Mijn pc staat al een flinke tijd in de bestelling (maar ik moet nog steeds wachten op de case).
Maar ik begin eigenlijk steeds meer te neigen naar 4x1GB en Vista HP x64.
Nu vraag ik me af of je met 4 ram modules even makkelijk kan overclocken als met 2 modules?
En als dat niet het geval is waar moet ik dan op letten?

Ook heb ik nog een andere vraag want van de G.E.I.L. GX22GB6400UDC weet ik dat die goed zal werken, alleen weet ik niet zeker of ik die kan wijzigen in dezelfde set maar dan 2 maal met de huidige prijzen (:P). Als dat niet het geval is wil ik gaan voor Team TXDD2048M800HC4DC-D.
Ik heb ze niet op de ramliste van JZ zien staan en ook kan ik het niet zo een twee drie uit de QVL opmaken. Op de site staat wel dat het werkt icm een DS3 kan ik dat zomaar aannemen of heeft iemand anders ervaring met deze latjes icm de DS3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
jens17 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 00:24:
ik heb besloten de DS4 te laten vallen en daarvoor de DS3 te gebruiken :)

de heatpipes boeien me niet zo en de 2e pci-express lane gebruik ik toch niet :P

scheelt weer 50 euro :>

nog ff 1 dingetje, de scythe infinity past niet op zowel de DS3 als de DS4, de scythe ninja past toch op de DS3? ik heb zowel gelezen dat het niet als wel past :'( beetje verwarrend
Infinity past op de DS3 als je hem maar "overdwars" erop zet. Is al wel het een en ander over gezegd. Ik heb hem ook zo gemonteerd (parrallel aan de grafische kaart zeg maar) met de fan boven de grafische kaart - blaast omhoog naar de voeding. Werkt uit de kunst processor is meestal 21C (E6600@3Ghz)

[ Voor 14% gewijzigd door Gianni Rombios op 23-05-2007 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

psychoclown schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 09:39:
Mijn pc staat al een flinke tijd in de bestelling (maar ik moet nog steeds wachten op de case).
Maar ik begin eigenlijk steeds meer te neigen naar 4x1GB en Vista HP x64.
Nu vraag ik me af of je met 4 ram modules even makkelijk kan overclocken als met 2 modules?
En als dat niet het geval is waar moet ik dan op letten?

Ook heb ik nog een andere vraag want van de G.E.I.L. GX22GB6400UDC weet ik dat die goed zal werken, alleen weet ik niet zeker of ik die kan wijzigen in dezelfde set maar dan 2 maal met de huidige prijzen (:P). Als dat niet het geval is wil ik gaan voor Team TXDD2048M800HC4DC-D.
Ik heb ze niet op de ramliste van JZ zien staan en ook kan ik het niet zo een twee drie uit de QVL opmaken. Op de site staat wel dat het werkt icm een DS3 kan ik dat zomaar aannemen of heeft iemand anders ervaring met deze latjes icm de DS3?
Ik zou me in het geval van dat Gigabyte DS3 bord niet echt zorgen maken om geheugen compatibiliteit. Het ding vreet nagenoeg alles, ook op het forum van Gigabyte blijkt dat heel veel verschillende geheugens prima werken.

En met de huidige prijzen is 4GB best interressant ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
aex351 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 02:24:
[...]

Er zijn genoeg mensen waaronder ikzelf die 24/7 draaien met 400FSB hoor :P
Terw_Dan schreef op zondag 20 mei 2007 @ 22:12:
De Heatsink is doodsimpel te verwijderen, het zijn gewoon 2 pushpins en de sink zit ook niet echt vast of wat dan ook. Een Arctic Freezer 7 pro is iig een aanrader, heb hem hier ook en hij houdt m'n systeem prima koel.

En dat je FSB iets afwijkt dmv een tooltje is waarschijnlijk gewoon een afrondingsverschil (je pc zal ook nooit exact op de ingestelde snelheid draaien, vaak zit daar een paar MHz verschil in).
Moet het mobo er hier ook voor uit? Krijg zometeen waterkoeling binnen waaronder een chipsetblokje en dat zou een hoop werk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt tot je een reactie van GB krijgt? Ik heb via de TD wat gevraagd over mijn 'mislukte' flash, en ze raadden me aan om naar hun RMA-adres te mailen, wat nergens op de site te vinden is.

Ik heb dit donderdag gedaan, en heb nog geen mail terug. Bij de TD duurde het twee werkdagen, nu toch al een dag of drie/vier (geen idee of ze daar vrijdag werkten). Ik zou wel graag wat willen kunnen, aangezien ik al twee maanden zonder eigen systeem zit, en mijn 2GB/e6320 niets liggen te doen, waarvan de laatste nu alweer een tientje goedkoper is, en nog goedkoper wordt wanneer de prijsdalingen in juni komen :')

Kortom: Hoe lang duurde een RMA-mail terug bij jullie?

@onder: De TD vertelde mij naar rma@giga-byte.nl te mailen. Maargoed, echt veel werkdagen zitten er natuurlijk niet tussen...

[ Voor 8% gewijzigd door TheZeroorez op 23-05-2007 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

rma@gigabyte.nl werkt niet meer? Mijn ervaring met Gigabyte is dat ze best snel terugmailen, zeker de Nederlandse afdeling.

[ Voor 4% gewijzigd door AtleX op 23-05-2007 17:10 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
aex351 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 02:24:
[...]

Hoezo, in het geval van een e63x0 heb je gewoon een hoge fsb nodig voor 3GHz+. En door het straps verhaal is 401-450 fsb een beetje nutteloos (niet sneller dan 400) dus als echt extra winst wilt zit je toch al gauw tegen de 500.
TEAMIKKE schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 16:43:
Moet het mobo er hier ook voor uit? Krijg zometeen waterkoeling binnen waaronder een chipsetblokje en dat zou een hoop werk schelen.
Pinnetjes moet je aan de achterkant dicht knijpen (weerhaakjes) dus lijkt mij wel dat je mobo er uit moet. Misschien dat je de pinnetjes door kan knippen, maar geeft weer zon gezeik met RMA als dat nodig is. Of hard trekken natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:37
Terw_Dan schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 11:02:
[...]

Ik zou me in het geval van dat Gigabyte DS3 bord niet echt zorgen maken om geheugen compatibiliteit. Het ding vreet nagenoeg alles, ook op het forum van Gigabyte blijkt dat heel veel verschillende geheugens prima werken.

En met de huidige prijzen is 4GB best interressant ja :)
Bovendien zijn er verschillende QVL's. Zowel op de site van GB zelf als op forum.gigabyte.de. Vooral in die laatste staan veel compatibele modules en er komen nog steeds meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

TEAMIKKE schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 16:43:
Er zijn genoeg mensen waaronder ikzelf die 24/7 draaien met 400FSB hoor :P
:z De mijne staat ook al een tijd op 400. Zie posts van wat maanden terug maar. Dit betekend alleen niet dat 400FSB niet veel is.

Ik ben trouwens ook erover na aan het denken om nog 2GB erbij te prikken. 90 Euro kosten die ram modules nog maar. Pff en als ik dan bedenk dat ik daar 240 euro voor heb betaald.

[ Voor 22% gewijzigd door aex351 op 23-05-2007 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 07:21
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 09:12:
Ik heb sinds januari een gigabyte 965P-S3, en heb al wat problemen gehad
Mijn sata connectoren van intel deden heel vreemd en voor een of andere reden deden de paarse(van gigabyte) het wel.
Het was dat die van intel het wel deden, maar egt 2x zo langzaam met opstarten
Ik heb nu me bios gereset en lijkt opzich weer oke te zijn
Ik heb sinds een kleine twee maanden een GigaByte 965P DS4. De "gele SATA connectoren" van de Intel chipset doen vreemd, problemen in Windows etc.

HDD tests gedaan (full), nx aan te zien...

Ik sluit mn twee WD HDD's aan op de paarse connectors, en ALLE problemen waren van de baan.

Op deze manier heb ik dus geen problemen, maar dit vind ik maar een ghetto-oplossing... Zou ik nog kunnen omruilen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Goed, na een paar uur is eindelijk mijn mobo voorzien van waterkoeling. Grote verbetering! Een dikke 10 graden van de temperatuur van de chipset af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
De GA-P35-DS3R vs de GA-P35-DS3

het enige is de toevoeging van een intel raidcontroller en een verhoging van de FSB met 267 mhz :P

ik denk er niet aan om raid te draaien, er word vaak vermeld dat de software raid-varianten niet degelijk werken :'(

toch is de 2e 53 euro duuder :> , is er iemand die de -r versie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

smason schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 23:26:
Op deze manier heb ik dus geen problemen, maar dit vind ik maar een ghetto-oplossing... Zou ik nog kunnen omruilen ofzo?
Het lijkt me dat je gewoon garantie op dat bord hebt zitten, dus als het defect is kun je het natuurlijk terugsturen.

Wat voor vreemde problemen krijg je dan met het ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu de DS3P toch genomen op aanraden van Terw_Dan en het bord is gewoon in 1 woord Super! ik heb hem in samen werking met E6600 + 2GB onder vista alle drivers direct herkent, dit weekend ga ik ook nog 3x 80GB Raid 5 zetten dan zal ik wat bench hier posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
Terw_Dan schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 00:34:
[...]

Het lijkt me dat je gewoon garantie op dat bord hebt zitten, dus als het defect is kun je het natuurlijk terugsturen.

Wat voor vreemde problemen krijg je dan met het ding?
Lockups in Windows XP én Vista; corrupte files op HDD's ; drivers die niet kunnen installeren (zie lockups); ....

Ik zou natuurlijk kunnen RMA'en maar dan heb ik in de tussentijd een ander bordje nodig.

Voor de rest ben ik wel heel tevreden over GigaByte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smason schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:10:
[...]

Lockups in Windows XP én Vista; corrupte files op HDD's ; drivers die niet kunnen installeren (zie lockups); ....

Ik zou natuurlijk kunnen RMA'en maar dan heb ik in de tussentijd een ander bordje nodig.

drivers zaten er bij standaard al op toen ik vista installeerde hoefde zelf niks meer te installeren, doe je natuurlijk wel om de nieuwste te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 16:43
smason schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 23:26:
[...]

Ik heb sinds een kleine twee maanden een GigaByte 965P DS4. De "gele SATA connectoren" van de Intel chipset doen vreemd, problemen in Windows etc.

HDD tests gedaan (full), nx aan te zien...

Ik sluit mn twee WD HDD's aan op de paarse connectors, en ALLE problemen waren van de baan.

Ik weet wat je bedoeld. Ik heb dezelfde problemen met dit moederbord. Ik heb ECHT ALLES al geprobeert en er is 1 oplossing.... Ander moederbord. Ik wou dat ik nooit was overgestapt van ASUS naar Gigaspyt.... eh Gigabyte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Royer schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 20:00:
[...]

Ik weet wat je bedoeld. Ik heb dezelfde problemen met dit moederbord. Ik heb ECHT ALLES al geprobeert en er is 1 oplossing.... Ander moederbord. Ik wou dat ik nooit was overgestapt van ASUS naar Gigaspyt.... eh Gigabyte
Komop zeg, alsof asus alles is. Asus heeft ook zat slechte dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

smason schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 13:10:
[...]

Probleem klinkt bekend, dat had ik ook op mijn oude chaintech bordje, maar dit was duiddelijk te wijten aan brak geheugen (bakken met CRC errors enzo). Dus test dat eens voor de zekerheid.
[...]

Misschien ook handig om deze flame even te onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond hierzo.

Mn nieuwe systeem zoals ik het bedacht heb wil ik komende week gaan bestellen, mits de ervaringen hier mij niet anders doen besluiten.
Ik post de specs hier, in de hoop dat er mensen zijn die op of aanmerkeningen hebben iets van zich laten horen.
In dit deel, en het vorige deel van dit topic las ik veel over compatibiliteitsproblemen (wat een woord) met geheugen en de 965P-DS3.

Gigabyte GA-965P-DS3
Intel E4300
2048mb OCZ PC2-6400 Gold GX XTC
Gigabyte 8600GT

Iemand op of aanmerkingen waarom het mogelijk niet zou werken?
Bij voorbaad vriendelijk dank.

:)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2007 21:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gigabyte heeft een QVL op hun site staan voor dit mobo: http://www.gigabyte.com.t...emory_ga-965p-ds3_3.3.pdf

Zelf heb ik totaal geen problemen gehad met standaard Kingston spul op mijn bordje (gewoon gekocht, niet gekeken of het wel of niet op de QVL stond). Mijn ervaring is juist met Gigabyte da je zo'n beetje alle geheugen wel kunt gebruiken zonder al te veel problemen. De borden zijn alles behalve kieskeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

OCZ loopt meestal op 2.0-2.2V dus mogelijk dat je niet kan booten omdat mobo standaard Vdimm van 1.8 heeft. Misschien dat je mensen in je directe omgeving ook DDR2 hebben dat je even kan lenen om Vdimm op 2.0V te zetten ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed punt, thanks :)
Ik denk niet dat dat een probleem mag zijn voor de eerste boot, maar goed dat ik het weet.
Bij nader inzien ga ik voor een ander setje geheugen, namelijk de G.Skill PC2-6400CL4D-2GBPK
Mooie timings, 4-4-4-12 @ 1.9v Maakt niet echt veel verschil maar tis goedkoper én sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, had ik al gecheckt, maar evenzogoed bedankt.
Die qualified lijsten zijn altijd zo bizar mager dat ik er eigenlijk nooit op let.
Fora afspeuren naar problemen en googlen op je specs kom je veel verder mee.
Evenzogoed wel jammer dat mn setje er niet tussen staat.
Bedankt nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Mhh, maakt niet veel uit volgens mij met dat voltage. Mijn GEIL geheugen loopt ook normaal op 2.1V, maar boot wel gewoon eerst, omdat hij niet op volle snelheid loopt en niet op de strakste timings.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 23:32:
[...]

Mja, had ik al gecheckt, maar evenzogoed bedankt.
Die qualified lijsten zijn altijd zo bizar mager dat ik er eigenlijk nooit op let.
Fora afspeuren naar problemen en googlen op je specs kom je veel verder mee.
Evenzogoed wel jammer dat mn setje er niet tussen staat.
Bedankt nog!

Wat ik al zei, Gigabytes zijn gelukkig totaal niet kieskeurig, dus vreten eigenlijk alles wel. Wat je natuuurlijk kunt doen is even op het Gigabyte forum vragen of het werkt, grote kans dat ze het je kunnen vertellen of dat ze het kunnen testen. Ze hebben mij immers ook goed kunnen vertellen wat ik met mijn exotische hardware aankon, het lijkt me dat ze het dan over mainstream zooi nog beter kunnen aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
Terw_Dan schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 20:14:
[...]

Probleem klinkt bekend, dat had ik ook op mijn oude chaintech bordje, maar dit was duiddelijk te wijten aan brak geheugen (bakken met CRC errors enzo). Dus test dat eens voor de zekerheid.
Had ik idd ook getest, maar is in orde (Crucial Ballistix)...
Geheugen staat trouwens ook op de QVL bij Gigabyte (1GB Crucial BL12864AA804).
[...]

Tja, ikzelf heb minder goede ervaringen met Asus... tis maar om te zeggen dat dit binnen een bepaald merk echt wel van product tot product afhangt hoor.

Jammer van dat stomme probleem, want de 965P-DS4 is gewoon een goed mobo...

Ik was eens aan het rondkijken voor iets anders - drastische maatregel maar RMA duurt toch veel te lang - en ik kwam uit bij de MSI K9N SLI Platinum (650i), GigaByte GA-N650SLI-DS4 (650i) en dan natuurlijk de nieuwe P35 reeks van GigaByte. Maar dat allemaal even terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Heeft er iemand ervaringen met het aanzetten van de Intel QST functie? Als ik de controlemethode op "auto" laat staan is de boxed koeler stil idle maar onder belasting begint hij wat te "zingen". QST zou de fansnelheid subtieler moeten aanpassen maar als ik het selecteer in het BIOS krijg ik een extra apparaat "Simple PCI Communications Controller". Hier kan ik echter geen drivers voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 22:18

Gem

Heb nu net 2 weken een GA-965P-DS3 maar de temperaturen van m'n e6300 zijn echt niet lekker.
Vcore staat nu op 1.28v en hij draait nu rond de 2330 mhz +- . De temperaturen zijn volgens TAT 54 / 52 graden IDLE! . Onder load kun je er gerust 10-12 graden bij optellen , niet echt fijn dus.
Ik gebruik nu een Arctic Freezer 7 pro cooler waarvan ik met alcohol die standard coolpasta eraf heb gehaald. Ook de processor goed schoongemaakt en vervolgens Arctic Silver 5 erop gesmeerd (precies een lijn in het midden volgens de guide). Ik heb nu al alles geprobeerd maar ik krijg de temps gewoon niet lager tenzij ik fan speed uitzet maar dan maakt die freezer ook gelijk een herrie. Als iemand enig idee heeft wat ik verder nog kan doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Gem schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 18:46:
Heb nu net 2 weken een GA-965P-DS3 maar de temperaturen van m'n e6300 zijn echt niet lekker.
Vcore staat nu op 1.28v en hij draait nu rond de 2330 mhz +- . De temperaturen zijn volgens TAT 54 / 52 graden IDLE! . Onder load kun je er gerust 10-12 graden bij optellen , niet echt fijn dus.
Ik gebruik nu een Arctic Freezer 7 pro cooler waarvan ik met alcohol die standard coolpasta eraf heb gehaald. Ook de processor goed schoongemaakt en vervolgens Arctic Silver 5 erop gesmeerd (precies een lijn in het midden volgens de guide). Ik heb nu al alles geprobeerd maar ik krijg de temps gewoon niet lager tenzij ik fan speed uitzet maar dan maakt die freezer ook gelijk een herrie. Als iemand enig idee heeft wat ik verder nog kan doen ...
Fan speed niet uitzetten of een betere CPU koeler kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
aex351 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 18:51:
[...]

Fan speed niet uitzetten of een betere CPU koeler kopen.
Lekker nuttig weer, die koeler moet het prima aan kunnen.

@Gem.

Haal je koeler er is af en kijk dan is of die prut ook op je koeler zit. Dan weet je of het contact tussen die 2 goed is. Kijk ook is of je airflow goed is, of er geen stof op je koeler zit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem

Gem

bassie_ schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 18:55:
[...]

Lekker nuttig weer, die koeler moet het prima aan kunnen.

@Gem.

Haal je koeler er is af en kijk dan is of die prut ook op je koeler zit. Dan weet je of het contact tussen die 2 goed is. Kijk ook is of je airflow goed is, of er geen stof op je koeler zit etc.
Ik heb een aantal plaatjes met m'n telefoon gemaakt (geen super kwaliteit)
pic1
pic2
pic3

Dit is dus mijn situatie , TAT geeft 46/45 graden (IDLE) aan met de fan op 2400rpm (met open kast).

[ Voor 13% gewijzigd door Gem op 26-05-2007 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Gem schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:42:
[...]

Ik heb een aantal plaatjes met m'n telefoon gemaakt (geen super kwaliteit)
pic1
pic2
pic3

Dit is dus mijn situatie , TAT geeft 46/45 graden (IDLE) aan met de fan op 2400rpm (met open kast).
Maar zit er ook koelprut op de onderkant van je koeler als je em op je cpu gezet heb. Je pasta ziet er wel wat te dik uit.

Wat ik altijd doe is een heel dun laagje uitsmeren op de cpu. Dan de koeler erop drukken en eraf halen. Als op de koeler dan ook een goede afdruk van de prut zit is het goed. Is dat niet zo dan maak ik het laagje ietsje dikker. Zo ga ik door tot het contact tussen beide goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem

Gem

bassie_ schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:58:
[...]

Maar zit er ook koelprut op de onderkant van je koeler als je em op je cpu gezet heb. Je pasta ziet er wel wat te dik uit.

Wat ik altijd doe is een heel dun laagje uitsmeren op de cpu. Dan de koeler erop drukken en eraf halen. Als op de koeler dan ook een goede afdruk van de prut zit is het goed. Is dat niet zo dan maak ik het laagje ietsje dikker. Zo ga ik door tot het contact tussen beide goed is.
Ik ben vergeten om ook een shot van de cooler te nemen , de coolpasta op de cooler is een exacte kopie van wat op de processor zit. Ik heb er bij de 2e keer wat minder coolpasta op gedaan maar dit mag ook niet baten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Airflow lijkt mij idd. belangrijk in dit geval. Ik denk echt dat je nog steeds teveel prut erop hebt: Ik doe altijd een heel dun laagje dat de CPU bedekt is>koeler er los op > koeler schoon maken en dan pas definitief erop. Kan ook nog dat je IHS bagger is maar dit blijkt later dan wel als verder alles goed zou zijn.

De freezer is overigens niet de beste koeler hé. Stil op lage toeren maar koelt net wat minder. Fan op volle toeren = herrie maar goede performance. Probeer je fan dus eens op volle kracht en dan kijken wat je temps zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:34:
Heeft er iemand ervaringen met het aanzetten van de Intel QST functie? Als ik de controlemethode op "auto" laat staan is de boxed koeler stil idle maar onder belasting begint hij wat te "zingen". QST zou de fansnelheid subtieler moeten aanpassen maar als ik het selecteer in het BIOS krijg ik een extra apparaat "Simple PCI Communications Controller". Hier kan ik echter geen drivers voor vinden.
http://downloadfinder.int...gr=n&lang=eng&prdmap=2377
dit zou hem moeten zijn volgens het anandtech forum (zie http://forums.anandtech.c...adid=1908390&STARTPAGE=29 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem

Gem

TEAMIKKE schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 20:18:
Airflow lijkt mij idd. belangrijk in dit geval. Ik denk echt dat je nog steeds teveel prut erop hebt: Ik doe altijd een heel dun laagje dat de CPU bedekt is>koeler er los op > koeler schoon maken en dan pas definitief erop. Kan ook nog dat je IHS bagger is maar dit blijkt later dan wel als verder alles goed zou zijn.

De freezer is overigens niet de beste koeler hé. Stil op lage toeren maar koelt net wat minder. Fan op volle toeren = herrie maar goede performance. Probeer je fan dus eens op volle kracht en dan kijken wat je temps zijn.
M'n airflow ziet er als volgt uit : 2x80mm fans aan de voorkant , 1x120mm aan de achterkant , 1x80mm aan de zijkant. Zoals ik al eerder zei , heb ik de coolpasta hoeveelheid verminderd maar wat me zo opvalt is dat de stock cooler haast dezelfde temperaturen geeft ... de IHS heb ik al bekeken maar die is gewoon plat. Temparturen van beide cores zijn 46/45 graden IDLE op dit moment met de Arctic cooler op volle toeren en stressed rond de 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Opzich geen slechte airflow. Wat me wel opvalt is dat je temps. nu alwel een 5 graden lager zijn dan eerst idle. Opzich valt er wel mee te leven. Wordt het koelblok zelf ook heet? Als dit zo is dan zou ik het ook niet weten.

Mss eens vergelijken met andere ge'OC'ed E6300/20 ? Ik heb zelf 1 op waterkoeling dus ik kan je verder niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Bedankt, dit is inderdaad de juiste driver :)

De link is wel deze
Het forum van Anandtech kort lange URL's af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Eleet
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@Gem

Normaal hoort de pasta het volledige oppervlak van de heatspreader van je cpu te bedekken eens je je koeler geinstalleerd en aangedrukt hebt, dus ofwel heb je de koeler niet goed aangedrukt zodat de pasta zich niet mooi verspreid heeft ofwel zit er gewoonweg te weinig pasta op. Wat ook kan is dat je de koeler gewoon niet goed bevestigd hebt en het oppervlak van de cpu niet of amper raakt.
Mogelijk is ook dat het contactvlak van de koeler is van slechte kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Eleet
  • Niet online
Om even een vergelijking te maken mijn E6300 heeft @ 3.2Ghz betere temps en dat met een vergelijkbare airflow maar volgens mij iets betere koeler (scythe ninja), namelijk 40-45°C idle en 60-65°C stressed met TAT, wat ik niet eens uitstekende temperaturen vind.

m.a.w. jouw temperaturen zijn ZEKER niet normaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem

Gem

De cpu cooler is de boosdoener. Ik ben vannochtend bezig geweest om de cooler op verschillende manieren op de cpu te plaatsen maar op welke manier dan ook , het contact tussen de cooler en de processor blijft gewoon slecht. De installatie van de Freezer gaat ook veels te gemakkelijk naar mijn mening , die intel cooler zit echt een stuk strakker (vooral de "klipjes"). Op dit moment zit de intel cooler erop en hij draait nu 43/42 graden idle op volle toeren dus hiermee moet ik het voorlopig maar mee doen. Die Freezer breng ik zo snel mogelijk weer terug en dan neem ik maar een Scythe oid.

Toch wil ik iedereen bedanken die me tot nu toe heeft geholpen :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Lijkt mij dat je processor gewoon te hoge waardes aangeeft. Dat is gewoon pech hebben. Die van mij geeft juist te lage temperaturen aan (20 tot 40C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Laatst online: 14:49
hoi, is niet echt ervaringen, maar eerder een probleem, maar ik denk dat ik hier vlugger geholpen word.

Vriend van me heeft volgend setup:

Intel C2D e6400
Gigabyte DS3-P rev2.0
PC6400 geheugen
1950XT

stock allemaal geen probleem. het is maar vanaf ik wil beginnen overclocken.
dus ik zet het geheugen op 533 (op 2.0 dus om 1:1 te lopen met cpu) en fsb op 270.
PCI-e frequentie uiteraard op 101.
Vcore op 1.35V gezet.
sla settings op, pc boot 2x na elkaar.
oke, ik kom in windows (Vista in dit geval) : check met CPU-Z : geheugen staat nog mooi op 800MHz ipv 533 :?

270 is ook niet geheel stabiel, programma's crashen => geheugen die niet veel hoger kan dus.

heb ik iets vergeten?

Edit:
Zet EIST en C1 Halt uit.

zo het echt daardoor zijn dat hij amper hoger kan?

ik heb ervaring met AMD, maar nog niet met Intel, en helemaal niet met Gigabyte moederborden.

[ Voor 18% gewijzigd door ThaFlub op 27-05-2007 17:52 ]

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom 270 en niet gewoon 266? Dan heb je het namelijk in sync lopen. Lijkt me dat dat niet zo heel veel uit zou moeten maken, maar je kunt het wel testen.
En wat zegt je bios over de snelheid van het geheugen? Grote kans dat CPU-Z gewoon de SPD uitleest en niet waar het daadwerkelijk op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Eleet
  • Niet online
Gem schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:59:
De cpu cooler is de boosdoener. Ik ben vannochtend bezig geweest om de cooler op verschillende manieren op de cpu te plaatsen maar op welke manier dan ook , het contact tussen de cooler en de processor blijft gewoon slecht. De installatie van de Freezer gaat ook veels te gemakkelijk naar mijn mening , die intel cooler zit echt een stuk strakker (vooral de "klipjes"). Op dit moment zit de intel cooler erop en hij draait nu 43/42 graden idle op volle toeren dus hiermee moet ik het voorlopig maar mee doen. Die Freezer breng ik zo snel mogelijk weer terug en dan neem ik maar een Scythe oid.

Let dan wel op welke scythe je koopt, ik had eerder een Scythe Mine voor mijn S3 maar die paste alleen als ik hem met de fan airflow richting de psu monteerde, en heb ook gehoord dat een Infinity standaard niet goed past.
Met de Ninja die ik nu heb had ik hetzelfde probleem als met de Mine dat ik het maar in 1 richting kon installeren maar bij deze koeler kun je de fan aan iedere kant monteren dus vormt dat geen probleem.
Installatie van zo'n koeler vind ik trouwens een pain-in-the-ass, iig als ik het moederbord in m'n krappe case laat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Thaflub kijk eens naar het voltage van het geheugen, pc6400 mag/moet vaak wel 2.0v hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Laatst online: 14:49
deze blijkbaar niet, want zoals ik al zei: standaard geen probleem met het geheugen op 800MHz.

het is als ik ga overclocken. dat ik niet niet kan overclocken. iets houdt me tegen.
bios settings worden niet aanvaard.. (memory divider wordt niet aangenomen en fsb settings ook niet.) maar toch is het systeem onstabiel.

[ Voor 27% gewijzigd door ThaFlub op 29-05-2007 07:23 ]

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het nippertje nog gekozen voor de Asus P5B Deluxe, in plaats van de DS3.
Ik las op het gigabyte forum, en hier, dat de securdaire raid controller op de DS3 belachelijk lage doorvoersnelheden haalde. Dat komt omdat de primaire controller geen raid zou ondersteunen en de secundaire controller een software controller is.
Ook las ik op dat forum dat zelfs wanneer je een lossen controller aansluit op het mobo, de doorvoersnelheden ver beneden pijl blijven omdat alles op een PCI 1x slot loopt, lekker dun flessenhalsje.
Grote kans dat dát ook de reden is waarom de ICH8 southbridge altijd zo heet is, 50+
Mooi dat ik het op tijd wist, anders had ik goed zitten balen.
Dusseh, voor de mensen die graag raid0 willen draaien zonder haperen, neem voor die paar tientjes meer gewoon een mobo met een goeie controller.
Geen idee of de DS4 last heeft van dezelfde krappe bus.

Link naar het gigabyte forum over de DS3 soft raid controller (nl): http://forum.giga-byte.nl/index.php?topic=185.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
  • Laatst online: 14-09 18:24
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 07:40:
Op het nippertje nog gekozen voor de Asus P5B Deluxe, in plaats van de DS3.
Ik las op het gigabyte forum, en hier, dat de securdaire raid controller op de DS3 belachelijk lage doorvoersnelheden haalde. Dat komt omdat de primaire controller geen raid zou ondersteunen en de secundaire controller een software controller is.
Ook las ik op dat forum dat zelfs wanneer je een lossen controller aansluit op het mobo, de doorvoersnelheden ver beneden pijl blijven omdat alles op een PCI 1x slot loopt, lekker dun flessenhalsje.
Grote kans dat dát ook de reden is waarom de ICH8 southbridge altijd zo heet is, 50+
Mooi dat ik het op tijd wist, anders had ik goed zitten balen.
Dusseh, voor de mensen die graag raid0 willen draaien zonder haperen, neem voor die paar tientjes meer gewoon een mobo met een goeie controller.
Geen idee of de DS4 last heeft van dezelfde krappe bus.

Link naar het gigabyte forum over de DS3 soft raid controller (nl): http://forum.giga-byte.nl/index.php?topic=185.0
HAD je even beter rondgekeken had je gezien dat de DS3 geen Intel RAID had, de DS3P en de DS4 wel

Effe ter illustratie:
---> P5B deluxe 143 Euro (ca.)
---> DS3P 110 Euro (ca.)
---> DS4 142 (ca.)

Andere vraag,

Ik heb me rot gezocht maar het lijkt niet mogelijk te zijn om met de DS4 1 van de twee volgende dingen te doen:
1)--> Een multiplier ONDER de 2 voor je cpu:mem timings. Wel jamemr, want mijn geheugen schijnt sneller te zijn op 266 Mhz dan op 333 (timing issues)
2)--> Memory (re)mapping in de DS4 BIOS. Ik heb me rot gezocht maar kan het nergens vinden. Hoe zet ik dit aan op mijn bord?

[ Voor 3% gewijzigd door Ordos20 op 29-05-2007 08:04 ]

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Ordos20 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 08:00:
Ik heb me rot gezocht maar het lijkt niet mogelijk te zijn om met de DS4 1 van de twee volgende dingen te doen:
1)--> Een multiplier ONDER de 2 voor je cpu:mem timings. Wel jamemr, want mijn geheugen schijnt sneller te zijn op 266 Mhz dan op 333 (timing issues)
2)--> Memory (re)mapping in de DS4 BIOS. Ik heb me rot gezocht maar kan het nergens vinden. Hoe zet ik dit aan op mijn bord?
1. 965 heeft geen lagere divider dan 1:1 dan moet je echt een 6x0i bordje van nvidia halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
bassie_ schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 08:50:
[...]

1. 965 heeft geen lagere divider dan 1:1 dan moet je echt een 6x0i bordje van nvidia halen.
Ik was op zoek naar een multiplier van 1.5~1.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Ordos20 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 08:52:
[...]

Ik was op zoek naar een multiplier van 1.5~1.6
Bedoel je met 1.5, fsb op 300 en dan geheugen op 450(900). Of bedoel je fsb op 300, en je geheugen op 225(450). Dat laatste kan niet dat eerste wel (3x zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
bassie_ schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:17:
[...]

Bedoel je met 1.5, fsb op 300 en dan geheugen op 450(900). Of bedoel je fsb op 300, en je geheugen op 225(450). Dat laatste kan niet dat eerste wel (3x zetten).
Mjah ik mikte dus op het laatste want met 5t over de linie op 333 Mhz "voelt" langzamer dan de E6600 op stock met het geheugen op 266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gem schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:59:

de Freezer Pro is een uitstekende cooler en komt ook goed naar voren in verschillende tests. Heb hem zelf ook en ik zit met een E6600 @3.2MHZ op idl 36Graden stressed rond de 50

niets mis mee dus.
het is idd wel belangrijk dat de koelpasta over de gehele cpu zit. Op jouw foto zie ik alleen maar prut in het midden. je kan ook de mod proberen die de cooler vaster op je cpu zet. Doormiddel van boutjes zet je dan de cooler op je cpu vast.

maar de freezer pro is zeker een toppertje!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

HAD je even beter rondgekeken had je gezien dat de DS3 geen Intel RAID had, de DS3P en de DS4 wel

Effe ter illustratie:
---> DS3P 110 Euro (ca.)
---> DS4 142 (ca.)
Kijk eens aan, weer iets geleerd!
Ik heb meteen gebeld om het te veranderen, was geen probleem.
Ik begreep dat de primaire controller op de DS3 slechts voor 2 Sata2 schijven RAID ondersteunt, de resterende Sata poorten worden gestuurd door de soft controller.
En-fin, komt op hetzelfde neer, ik had even beter moeten zoeken.
Nogmaals bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 01:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 00:26:
[...]

Kijk eens aan, weer iets geleerd!
Ik heb meteen gebeld om het te veranderen, was geen probleem.
Ik begreep dat de primaire controller op de DS3 slechts voor 2 Sata2 schijven RAID ondersteunt, de resterende Sata poorten worden gestuurd door de soft controller.
En-fin, komt op hetzelfde neer, ik had even beter moeten zoeken.
Nogmaals bedankt.
N/p d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem

Gem

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 09:52:
[...]

de Freezer Pro is een uitstekende cooler en komt ook goed naar voren in verschillende tests. Heb hem zelf ook en ik zit met een E6600 @3.2MHZ op idl 36Graden stressed rond de 50

niets mis mee dus.
het is idd wel belangrijk dat de koelpasta over de gehele cpu zit. Op jouw foto zie ik alleen maar prut in het midden. je kan ook de mod proberen die de cooler vaster op je cpu zet. Doormiddel van boutjes zet je dan de cooler op je cpu vast.

maar de freezer pro is zeker een toppertje!!
De Freezer is inderdaad een super koeler , ik heb 'm namelijk de Freezer 64 voor mijn X2 server en die blijft gewoon heerlijk koel en stil. Maar de Freezer 7 past gewoon niet goed op mijn mobo wat ik ook probeer , die 4 pinnetjes gaan ook te makkelijk .... achja laten we het hierbij laten en gewoon wachten op een Scythe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgamemnonZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 16:25
Ik ben op et moment bezig met de voorbereidingen voor het upgraden van mijn PC.
De meeste onderdelen worden vervangen, om even een overzicht te geven:

Nieuw:
GIGABYTE GA-965P-DS3 (v3.3)
Intel Core 2 Duo E6600
1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LLK2/2G)
Nvidia 8800 GTS 320mb

Dit zijn mijn oude HDDs en optische drives.
Een SATA schijf:
- Hitachi Deskstar T7K250

Twee PATA schijven:
- Maxtor DiamondMax Plus 9
- Seagate Barracuda IV

Twee optische IDE drives:
- Pioneer DVR-109
- Philips PCRW5232K

Omdat ik vier IDE apparaten heb heb ik een extra PCI io controller gekocht:
Sunsway PCI-IDECMD0680R

Ik ben van plan om de SATA schijf op de SATA aansluiting van de ICH8 aan te sluiten.
De twee PATA harde schijven aan de jmicron IDE kanaal.
De twee optische IDE drives aan de extra IDE kanalen van de Sunsway.

Dit lijkt mij de beste opstelling;

De BIOS moet denk ik zo worden ingesteld:

SATA AHCI Mode (controlled by ICH8) moet op AHCI voor mijn SATA schijf.
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode (controlled by jmicron chip) moet op IDE aangezien
ik hier mijn 2 IDE HDDs aan hangen en geen andere SATA apparatuur.

Nou zal ik bij het installeren van windows XP (pro 32 bit) speciale SATA drivers moeten laden
omdat ik mijn SATA schijf op AHCI mode aanstuur (ik installeer windows overigens op deze SATA schijf). Ik heb moeite met het vinden van deze drivers.
In de gigabyte handleiding staat een manier om een floppy disk te maken met drivers voor de jmicron chip, maar niet voor de ICH8. Welke drivers heb ik hier voor nodig en waar kan ik die vinden? Is er ook een kans dat ik windows tijdens de installatie de SATA schijf ziet zonder de drivers?

Een ander klein vraagje; Ik weet nog niet welke bios versie er op mijn mobo staat, maar is het aan te raden om hem te flashen naar F11? Ik heb hem al op een floppy gezet om nog voor de installatie van windows mijn bios te flashen via Q-flash. Ik kan me voorstellen dat er verbeteringen zijn tov. versie F1, maar dat het het risico (ik heb nog nooit geflashed en et lijkt me redelijk simpel, maar toch wordt je overal gewaarschuwd) niet waard is als er al F10 op staat.

En ten slot: Op deze pagina wordt er groots gesproken over het handmatig instellen van de ACPI mode tijdens het installeren van windows. De schrijver raadt aan om het op " Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" in te stellen, is dit ook het beste voor de 965P-DS3?

[ Voor 10% gewijzigd door AgamemnonZ op 01-06-2007 04:38 . Reden: typos, extra's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
AgamemnonZ schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:51:

Nou zal ik bij het installeren van windows XP (pro 32 bit) speciale SATA drivers moeten laden
omdat ik mijn SATA schijf op AHCI mode aanstuur (ik installeer windows overigens op deze SATA schijf). Ik heb moeite met het vinden van deze drivers.
In de gigabyte handleiding staat een manier om een floppy disk te maken met drivers voor de jmicron chip, maar niet voor de ICH8. Welke drivers heb ik hier voor nodig en waar kan ik die vinden? Is er ook een kans dat ik windows tijdens de installatie de SATA schijf ziet zonder de drivers?
sata + raid drivers nodig tijdens xp installatie

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgamemnonZ
Ik zit fout te zoeken. De ICH8 SATA kanalen ondersteunt geen AHCI, maar die van Jmicron wel (met dus als voordeel dat NCQ en hot plug werken). Dan moet ik inderdaad de drivers van de gigabyte site gebruiken tijdens de windows installatie. Ik heb uit alle posts die ik gelezen heb geen eenduidig beste configuratie kunnen vinden.
Dingen die oa gezegd worden:

- Windows op een SATA schijf installeren via Jmicron, zorgt ervoor dat de schijf niet C: krijgt toebedeeld.
- Jmicron controller eist extra CPU vermogen
- ICH8 SATA controller presteert beter dan Jmicron ondanks de AHCI mogelijkheden van de Jmicron.

[ Voor 43% gewijzigd door AgamemnonZ op 01-06-2007 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

AgamemnonZ schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 20:35:
[...]

Dat zijn drivers voor de jmicron chip als ik het goed heb. Ik ben dus op zoek naar de drivers die het SATA gedeelte van de ICH8 aansturen.
Daarvoor heb ik gewoon de driver van de intel site afgeplukt. Hij staat ook op de Gigabytesite, maar je kunt hem iig zo downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
AgamemnonZ schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 20:35:
[...]

Dat zijn drivers voor de jmicron chip als ik het goed heb. Ik ben dus op zoek naar de drivers die het SATA gedeelte van de ICH8 aansturen.
Idd, sorry, ik wilde het je gemakkelijk maken door het via het juiste moederbord te doen, maar de website van Gigabyte is een beetje vaag. Via de DS4 kom je wel bij de juiste ICH8R drivers terecht geloof ik. En of die nou echt zoveel verschillen met de ICH8 dat weet ik niet, stuur Gigabyte anders even een mailtje, helpt altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 19:36

ScSi

Belg.

Ik heb een vraagje aan de andere DS3 bezitters.. Als ik mijn CPU overclock in het BIOS, loopt de PC als een zonnetje. Stresstesten en dergelijke allemaal geen probleem, stabiel voor zeker 24u. Vanaf ik echter de pc heropstart (met de overclock settings waarop hij daarvoor 24u gedraaid heeft) krijg ik een aantal piepjes en wil hij niet opstarten (reset zichzelf naar factory defaults)
Pas ik daarna de overclock settings weer aan, lukt het wel weer.

Nog mensen dit probleem gehad? Mogelijke oorzaken / oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Aangezien ik toch geen bord heb op dit moment (ging wat fout met het mailcontact voor RMA, en heb dus twee weken voor Jan L0l gewacht), en vandaag lekker liep te SOG'en, heb ik wat lopen modden aan m'n kast enzo.

Omdat ik tijdens het installeren van Windows, en het formatteren van een HDD voor de deadflash eens aan de chipset heb gevoeld (hoorde al dat 'ie warm werd), en het ook echt zo was, heb ik een oud P1-fannetje op 5v gezet (op zowel 12 als 7 maakt 'ie veel herrie, 7 is me net iets té..), en heb ik het idee gekregen deze 60mm fan op de alu heatsink van m'n DS3 te zetten. Omdat hij nét iets groter is dan de heatsink, en ik de heatsink ivm garantie niet wil vervangen/beschadigen, ga ik hem er denk ik onder hangen, zodat hij er tegenaan blaast. Met een ijzeren bandje door twee gaatjes, door de heatsink heen, en dan richting de Freezer 7 Pro aan, welke de lucht opzij via een 120mm de kast uit blaast.

Misschien dat het ook iets voor jullie is (zoals Terw_Dan :+ ), als je niet zo'n Thermalright torentje oid wilt :P

Als het bord er is en het in elkaar zit maak ik wel een fotootje.

[ Voor 3% gewijzigd door TheZeroorez op 03-06-2007 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgamemnonZ
Update;

Ik heb mijn SATA en twee PATA schijven op de Jmicron aangesloten en mijn CD-writer en DVD-writer op mijn Sunsway PCI-kaart. Bij het installeren van windows werden de PATA schijven eerder herkend ofzo en kregen daardoor C: en D: toegewezen. Ik wou windows op mijn SATA schijf installeren, maar deze schijf moest C: heten (Je kan de drive letters veranderen in windows, maar volgens mij is het niet handig om je windows schijf een andere drive letter te geven).
Uiteindelijk heb ik mijn PATA schijven even losgekoppeld en de SATA schijf direct op de ICH8 SATA poort aangesloten. De SATA schijf kreeg nu wel C: toegewezen.

Bij het installeren van windows heb ik de Sunsway en Jmicron drivers ingeladen(F6). Het probleem is dat ik de SATA schijf nu niet direct op de Jmicron kan aansluiten. Dit betekent dat ik de AHCI features NCQ, hot plug) van die de Jmicron SATA aansluiten hebben (itt de ICH8) moet missen.

Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen of het het waard is om uit te vogelen hoe ik de SATA schijf op de Jmicron werkend krijg. Hier en daar lees ik (dit kan dus pure onzin zijn) dat de SATA aansluiting op de Jmicron helemaal niet beter is, en zelfs slechter; dat NCQ SATA schijven niet sneller maakt; Dat Jmicron aansluitingen meer CPU vreten.

Dat gezegd heb ik nog een probleem met mijn geheugen.
Dit punt is al in dit topic voorbij gekomen maar beantwoordt al mijn vragen.
Mijn geheugen:
KHX6400D2LLK2/2G, 2x 1GB PC6400 CL4 DDR2 Kinston geheugen.
Dit geheugen heeft de PC6400 settings niet in zijn SPD zitten en moet dus zelf ingevoerd worden.
Het staat nu namelijk ingesteld op 5-5-5-15, 333MHz.
Deze settings begrijp ik wel:
Cas Latency Time: 4
DRAM RAS# to CAS# Delay: 4
DRAM RAS# Precharge: 4
Precharge Delay(tRAS): 15

Dan een paar settings waar ik niet helemaal zeker van ben.
De geheugen klok moet op 400MHz en de geheugen multiplier op 2, om zo 800MHz (oftewel PC6400) te krijgen toch?
En op welke settings moeten de volgende opties? de waardes die ik erbij heb geschreven zijn de waardes die de SPD op dit moment meegeeft.
ACT to ACT Delay(tRRD): 3
Rank Write to Read Delay: 3
Write to Precharge Delay: 5
Refresh to ACT Delay: 35
Read to Precharge Delay: 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:23
AgamemnonZ schreef op maandag 04 juni 2007 @ 00:25:
Update;

Ik heb mijn SATA en twee PATA schijven op de Jmicron aangesloten en mijn CD-writer en DVD-writer op mijn Sunsway PCI-kaart. Bij het installeren van windows werden de PATA schijven eerder herkend ofzo en kregen daardoor C: en D: toegewezen. Ik wou windows op mijn SATA schijf installeren, maar deze schijf moest C: heten (Je kan de drive letters veranderen in windows, maar volgens mij is het niet handig om je windows schijf een andere drive letter te geven).
Uiteindelijk heb ik mijn PATA schijven even losgekoppeld en de SATA schijf direct op de ICH8 SATA poort aangesloten. De SATA schijf kreeg nu wel C: toegewezen.

Bij het installeren van windows heb ik de Sunsway en Jmicron drivers ingeladen(F6). Het probleem is dat ik de SATA schijf nu niet direct op de Jmicron kan aansluiten. Dit betekent dat ik de AHCI features NCQ, hot plug) van die de Jmicron SATA aansluiten hebben (itt de ICH8) moet missen.
De ICH8 heeft ook hotplug en NCQ, maar alleen wanneer deze in AHCI modus staat. Dit kun je in het BIOS instellen. Je hebt dan ook de AHCI drivers van Intel nodig: http://downloadcenter.int...5&ProductID=2101&lang=eng.

Ik zou de SATA schijven dan ook gewoon op de ICH8 aansluiten ipv op die JMicron controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
Effe los van alles, op mijn DS4,

ik kan er niet helemaal uit komen:

Memory mapping kan ik niet vinden in de Bios

Daarnaast zit een beeetje met een definitief antwoord (wat ik maar nergens ECHT kan vinden): wat is efficienter
E6600 op stock speeds met PC5300 geheugen op stock (hierdoor zijn de timings lekker strak)
E6600 op 3Ghz met pc5300 op pc5300 Speed (5-5-5-15)

Het "voelt" alsof het sneller is met alles op stock maar dat weiger ik te geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Ordos, wat voor geheugen heb je dat je die op fabriekssnelheid 5300 niet op lagere timings kunt draaien? En laat eens wat benchmarks op je systeem los, die zeggen niet altijd alles maar het is een indicatie welke sneller is. Ik denk bijna zeker dat die 3Ghz sneller is, ook al zijn je mem timings dan hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
Illidan schreef op maandag 04 juni 2007 @ 18:58:
Ordos, wat voor geheugen heb je dat je die op fabriekssnelheid 5300 niet op lagere timings kunt draaien? En laat eens wat benchmarks op je systeem los, die zeggen niet altijd alles maar het is een indicatie welke sneller is. Ik denk bijna zeker dat die 3Ghz sneller is, ook al zijn je mem timings dan hoger.
Twinmos, 2 Gb dual channel kit (van Azerty... ben effe de productiecode kwijt). Mijn punt is even waar ik de tiings evt. zou kunnen veranderen in het bios want ik schijn het niet te kunnen vinden/begrijpen. Ik voel dat ik wat mis op bepaalde punten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ordos20 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 07:53:
[...]

Twinmos, 2 Gb dual channel kit (van Azerty... ben effe de productiecode kwijt). Mijn punt is even waar ik de tiings evt. zou kunnen veranderen in het bios want ik schijn het niet te kunnen vinden/begrijpen. Ik voel dat ik wat mis op bepaalde punten...
Je moet eerst in het hoofdscherm van het BIOS ctrl+F1 indrukken om extra opties te krijgen in het M.I.T menu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
Admiral Freebee schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 07:56:
[...]

Je moet eerst in het hoofdscherm van het BIOS ctrl+F1 indrukken om extra opties te krijgen in het M.I.T menu :)
Ah thanks! ik zal het vanavond proberen (btw dat stond niet in de manual.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
  • Laatst online: 16-08 09:37
En even voor de goede orde:

BIOS F12 is uit voor de DS3. Te downloaden via jzelectronic.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou iemand mij kunnen adviseren over het te kiezen BIOS voor de DS3P (rev 3.3) ?
Ik zou graag weten of er verschil zit in de BIOS versies, met oogmerk op overclocken, opties en stabiliteit.
Bij voorbaad vriendelijk dank.

Edit:
Ik had de gigabyte site al gecheckt op info, de bekende veranderingen / updates aangaande de BIOS versies zijn mij bekend.
[duh] Ik ben met name geïnteresseerd in gebruikerservaringen [/duh]

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2007 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zag op jzelectronic.de dat er ook een driver is van Jmicron
JMicron Treiber Version R1.17.18.07 (z.B. für Gigabyte Boards)

Iemand deze al geprobeerd inzake de trage raid ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-07 12:56

Jesse99

Everything's Tweakable!

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 09:52:
je kan ook de mod proberen die de cooler vaster op je cpu zet. Doormiddel van boutjes zet je dan de cooler op je cpu vast.
Staat deze mod ergens in een topic uitgelegd? Kan hem met de search niet echt vinden en ben toch wel benieuwd hoe dit precies gedaan is...

New pc under construction...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 23:44
ScSi schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:30:
Ik heb een vraagje aan de andere DS3 bezitters.. Als ik mijn CPU overclock in het BIOS, loopt de PC als een zonnetje. Stresstesten en dergelijke allemaal geen probleem, stabiel voor zeker 24u. Vanaf ik echter de pc heropstart (met de overclock settings waarop hij daarvoor 24u gedraaid heeft) krijg ik een aantal piepjes en wil hij niet opstarten (reset zichzelf naar factory defaults)
Pas ik daarna de overclock settings weer aan, lukt het wel weer.

Nog mensen dit probleem gehad? Mogelijke oorzaken / oplossingen?
Ik heb dus precies hetzelfde, of het systeem nou uren stabiel loopt of 10 minuten, wanneer ik de computer restart dan geeft ie 1 piep en post ie niet (geen beeld).

Oorzaak lijkt me niet een te hoge overclock, dit deed ie bij 9*300 maar ook bij 9*266 met proc op 1,35V. Systeem loopt verder gewoon uren stabiel op 9*300, slechts bij het herstarten boot ie niet meer. Vervolgens moet ik de power 'handmatig' uitzetten. Twee seconden later compu opstarten en hij doet het gewoon weer met oced instellingen.

Geheugen loopt op 1:1 (pc6400) met genoeg voltage (OCZ op 2.0v). PCI-e gelocked op 100mhz.

Redelijk irritant, op het moment loopt ie maar ff stock.

Ik heb overigens een e4300 met een ds3 rev 3.3, x1800xt en een dikke voeding (enermax 550 watt). Voldoende casefans (3) en temps blijven gewoon laag (max 50 graden stressed volgens allerlei onbetrouwbare progjes, in bios niet hoger gezien dan 33 graden)

Geen reactie gezien op post van scsi dus ben wel benieuwd of iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post dit probleem eens op het Gigabyte forum, voor moederborden met intel processoren.

http://forum.giga-byte.nl...6078ef890aba90b&board=3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
edit: verkeerde chipset topic :D

[ Voor 105% gewijzigd door Cartman! op 07-06-2007 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]

Effe ter illustratie:
---> DS3P 110 Euro (ca.)
---> DS4 142 (ca.)
Mag ik dan bij deze stellen dat de raid op de ICH8R ook zuigt?

Men neme als ingredient 4x 320GiB Seagate 7200.10 schijven.
De 1ste 2 zijn aangesloten op de onboard ICH8R van de Asus P5B-E, welke nette resultaten laat zien.
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/p5be-raid.pngklikbaar voor groot
De 2de 2 zijn aangesloten op de onboard ICH8R van de Gigabyte DS4, welke imho een heeel raar grafiekje laat zien....
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/ds4-raid.pngklikbaar voor groot

De schijven zijn iig niet de bottleneck, en de raid-controller ansich ook niet, getuige de resultaten van de P5B-E. Het lijkt erop dat het net als met de onboard JMicron-controller de bandbreedte ergens flink geknepen wordt. Waar met de P5B-E de score in de buurt van de 80MiB/s komt, laat het grafiekje van de DS4 ook een afwijking naar beneden zien....

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-07 16:19
SlinkingAnt schreef op maandag 11 juni 2007 @ 11:14:
[...]

De 1ste 2 zijn aangesloten op de onboard ICH8R van de Asus P5B-E, welke nette resultaten laat zien.
[afbeelding]klikbaar voor groot
De 2de 2 zijn aangesloten op de onboard ICH8R van de Gigabyte DS4, welke imho een heeel raar grafiekje laat zien....

De schijven zijn iig niet de bottleneck, en de raid-controller ansich ook niet, getuige de resultaten van de P5B-E. Het lijkt erop dat het net als met de onboard JMicron-controller de bandbreedte ergens flink geknepen wordt. Waar met de P5B-E de score in de buurt van de 80MiB/s komt, laat het grafiekje van de DS4 ook een afwijking naar beneden zien....
Ik vind de scores op de DS4 ICH8R best meevallen. Op de K8N Neo 2 Platinum (ICH7R) Draaide het wel iets sneller icm XP, deze bench is in Vista gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://thumb19.webshots.net/t/62/462/6/46/99/2098646990048309959tCRaiL_th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik denk dat SlinkingAnt ergens de caching nog handmatig moet aanzetten(?) ergens in de matrix software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SlinkingAnt schreef op maandag 11 juni 2007 @ 11:14:
[...]

wil je je resultaten posten op http://forum.giga-byte.nl/index.php/topic,196.15.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Offtopic
LET OP, update helemaal onderaan het bericht, alles is opgelost. Waar de miscommunicatie zat is onbekend.

Ik weet dat dit een TCA topic is, toch wil ik het volgende even met jullie delen:

Problemen met je moederbord? Ook als je shop een paar honderd kilometer weg is, en het een mislukte flash betreft (wat zij 90% zeker niet pikken, en GB wel), tóch eerst hun RMA proberen ipv die van GigaByte. Waarom? Daarom.
5/12/2007 22:03

Hallo,

Ik heb mijn bord geflashed, en dit is fout gegaan. Nog even in het kort:

- Het bord was een aantal uren oud.
- Wegens wat opgeloste fouten en support voor mijn processor (E6320) besloot ik het BIOS te flashen.
- Ik heb het correcte BIOS van de Gigabyte website gedownload, dit was versie F11.
- Ik heb dit gedaan met de Q-Flash, waar ik via het BIOS in kwam. Volgens Q-Flash was het goed, en moest ik rebooten.
- Zoals Q-Flash en mijn manual zeiden, heb ik het systeem opnieuw op laten starten.
- Hierna zag ik enkel nog de Award Bootblocker.

Ik heb vandaag diverse websites en fora geraadpleegd, en hieruit kwam dat ik een bootflop moest maken. Ik heb in het kort het volgende gedaan:
- CMOS gecleared
- Stekkers van ALLE S-ATA en IDE kanalen los gehaald, en de FDD vast laten zitten.
- Bootflops op verschillende manieren gemaakt, met de autoexec, het BIOS, flash895 en DOS erop (op twee floppy's, of gestript zoals op bootdisk.com)
- Niets hielp. Geen enkele floppy-activiteit.
Uiteraard is dit een teken dat er niet naar de floppy gezocht wordt, ik hoor niets vanuit de FDD, en het lichtje knippert niet één keer. Echter, het is 100% zeker goed aangesloten. Is dit een teken van een niet goed geleegd CMOS (lijkt me sterk, als dit niet leeg is kan het niet leeg), of van een corrupt BIOS dat niet naar een FDD zoekt?

Nog wat zoeken bracht mij bij http://tinyurl.com/3cdudl , dit is precies het probleem dat ik ook heb. Kan ook ik van jullie RMA krijgen op dit bord van 2 dagen oud? De winkel waar ik het aangeschafd heb is vrij ver weg (ik moet het dus opsturen), en staat bekend om hun vrij lakse, en slechte aftersales. Als u een andere truc voor mij heeft hoor ik dat natuurlijk nog liever!

<Met vriendelijke, enz. + specs>
Na twee werk hetzelfde stomme antwoord als iemand op de THG forums, maar dan vertaald in het brak Nederlands enzo. Maargoed, kan gebeuren. Ik ben iig geholpen en heb het adres voor RMA. Lekker snel! d:)b
Hallo,

U kunt "CLEAR CMOS" voor uw MB proberen,
Stappenplan:
1. Schakel de stroom uit.
2. Verwijder de stroomstekker van het moederbord.
3. Verwijder de onboard bios batterij voorzichtig, en sluit met de zijde van de batterij de twee metalen pinnen kort in de houder voor 10 secondes,
U kunt ook een ander metalen object gebruiken (schroevendraaier – muntstuk).
4. Plaats de batterij weer terug in de houder.
5. Sluit de stroomkabel weer aan op uw moederbord en schakel de stroom in.
6. Druk op Del zo komt u in de BIOS en laad “Fail-Safe Defaults”.
7. Ga terug naar het hoofdmenu en laad “Save Changes” het systeem reboot nu.
Als bovenstaande geen oplossing bied, kunt u contact opnemen met de RMA van GIGABYTE om uw MB te checken en te laten repareren.
Hier is de E-mail adres: rma@giga-byte.nl

Met vriendelijke groet,
===========================
Technical Support Team
Gigabyte Technology B.V.
===========================
Een RMA-mail en veel dagen , met oa pinksteren en hemelvaart oid later:
5/30/2007 21:40

Op donderdag 16 mei heb ik, zoals u aangeeft, een mail gestuurd naar het adres ma@giga-byte.nl. Het is nu veertien dagen later (wat in dit geval acht werkdagen zijn), en ik heb nog steeds geen bericht terug. Ik ben er honderd procent zeker van dat dit bericht correct verstuurd is, naar het juiste adres.

Uiteraard is het door de vrije dagen allemaal wat vertraagd, maar ik vind het nu toch wel erg lang gaan duren. Heeft u foor mij een indicatie van het aantal dagen dat het gaat duren totdat ik een e-mail van de RMA-afdeling terug krijg? Van deze dienst kreeg ik toch behoorlijk snel antwoord, ik vind het zo gek dat het bij de RMA zo lang duurt.

Bij voorbaat dank,
Mooi en behulpzaam antwoord na 2 werkdagen, er zal tussen de mail wel iets fout zijn gegaan dacht ik. Jammer, voor niets gewacht.
Hallo Bram,

Ik zal per direct uw mailtje doorsturen naar onze RMA afdeling, deze nemen contact met U op voor verdere afhandeling.

Mvg,
En nu pas weer, op die P4 2,53 in de huiskamer hier is echt NIETS, en mijn processor is onderhand al €20 in prijs gedaald. In Juli kan ik een 6550 kopen voor de prijs van mijn 6320 toen oid. Waarmee ik uiteraard niet blij ben. Daarom maar een mail:
6/7/2007 21:37

Heeft u voor mij enige indicatie hoe lang het nog kan duren tot ik bericht terug krijg? Als het namelijk nog veel langer gaat duren wil ik een nieuw bord aanschaffen, en het RMA bord aan iemand anders verkopen; ik heb nogal graag mijn systeem terug. Als het minder lang duurt is dit natuurlijk geen slimme zet. Vandaar.

Mvg,
Antwoord:
Hallo Bram,

Voor deze informatie, kunt u beter aan de RMA-afdeling vragen.
Email: rma@giga-byte.nl

Mvg.

}:| :N

Nu kan ik begrijpen dat GB het veel te druk heeft om alle mails te lezen en te beantwoorden, maar is het niet een BEETJE overdreven om de boel NIET te lezen, en dan binnen twee dagen iets terug te sturen, waar je bij een andere afdeling al bijna een maand wacht op mail terug? Ik dacht met GB wel safe te zitten qua degelijkheid en service, t.o.v. m'n oude Asus, maar dat valt vies tegen, moet ik zeggen. En nee, die mislukte flash komt NIET door mij, mijn handelingen of mijn voeding, en zelfs al zou ik daarvoor geen RMA krijgen zou een mail met 'nee' leuk zijn.

Bestaat er ook een telefoonnummer voor RMA afhandelingen ofzo? Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben? Alles wat ik van RMA uit de USA lees is dat ze er een website voor hebben (rma.gigabyte-usa.com), en ik lees een bericht van 2 weken later dat 'het nieuwe bord binnen is'. De shop kan ik proberen maar dat gaat bijna zeker niet lukken, en die moeite wil ik mezelf liever besparen tot NA onze 2 überdrukke weken op school.

Ik heb daarnet telefonisch contact gehad, en ben naar de RMA-dienst doorgeschakeld. Het blijkt dat zij mijn mail niet ontvangen hebben, over de rechtstreekse TD-mail deden ze nogal vaag. Het zou aan de spamfilter kunnen liggen oid.

Ik zou binnen nu en x minuten een mail moeten ontvangen, met wat gegevens die ze nog nodig hebben van mij. Ik heb ook een rechtstreeks nummer van ze gehad, om dit te bevestigen, of te bellen wanneer ik geen mail heb gehad. Ziet er nu goed uit, jammer van het loze wachten :>
Goed, ik heb eindelijk een mailtje van GB gehad, met de vraag wat mijn serienummer en modelnummer zijn. Deze mail is vanaf een 'alternatief' adres gestuurd, en kwam in mijn spambox, welke de andere mails niet eens bereikt hebben (ja, dat heb ik gecontroleerd). Ziet er dus goed uit, ondanks de miscommunicatie :P

--- RMA-nummer ontvangen, met instructies. Ik ga nu even wat spullen in een doosje mikken :)

[ Voor 7% gewijzigd door TheZeroorez op 15-06-2007 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheZeroorez schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:01:
Ik weet dat dit een TCA topic is, toch wil ik het volgende even met jullie delen:

Problemen met je moederbord? Ook als je shop een paar honderd kilometer weg is, en het een mislukte flash betreft (wat zij 90% zeker niet pikken, en GB wel), tóch eerst hun RMA proberen ipv die van GigaByte. Waarom? Daarom.

[...]

Na twee werk hetzelfde stomme antwoord als iemand op de THG forums, maar dan vertaald in het brak Nederlands enzo. Maargoed, kan gebeuren. Ik ben iig geholpen en heb het adres voor RMA. Lekker snel! d:)b

[...]

Een RMA-mail en veel dagen , met oa pinksteren en hemelvaart oid later:

[...]

Mooi en behulpzaam antwoord na 2 werkdagen, er zal tussen de mail wel iets fout zijn gegaan dacht ik. Jammer, voor niets gewacht.

[...]

En nu pas weer, op die P4 2,53 in de huiskamer hier is echt NIETS, en mijn processor is onderhand al €20 in prijs gedaald. In Juli kan ik een 6550 kopen voor de prijs van mijn 6320 toen oid. Waarmee ik uiteraard niet blij ben. Daarom maar een mail:

[...]

Antwoord:

[...]

}:| :N

Nu kan ik begrijpen dat GB het veel te druk heeft om alle mails te lezen en te beantwoorden, maar is het niet een BEETJE overdreven om de boel NIET te lezen, en dan binnen twee dagen iets terug te sturen, waar je bij een andere afdeling al bijna een maand wacht op mail terug? Ik dacht met GB wel safe te zitten qua degelijkheid en service, t.o.v. m'n oude Asus, maar dat valt vies tegen, moet ik zeggen. En nee, die mislukte flash komt NIET door mij, mijn handelingen of mijn voeding, en zelfs al zou ik daarvoor geen RMA krijgen zou een mail met 'nee' leuk zijn.

Bestaat er ook een telefoonnummer voor RMA afhandelingen ofzo? Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben? Alles wat ik van RMA uit de USA lees is dat ze er een website voor hebben (rma.gigabyte-usa.com), en ik lees een bericht van 2 weken later dat 'het nieuwe bord binnen is'. De shop kan ik proberen maar dat gaat bijna zeker niet lukken, en die moeite wil ik mezelf liever besparen tot NA onze 2 überdrukke weken op school.
Mijn gigabyte boardje gaat door het raam heen.

ga over naar Asus. iets duurder. maar zoals ik het lees waar voor je geld. goede raid, goede oc mogelijkheden. Geen jmicron krap. en je wordt tenminste serieus genomen.
die grapjassen op het gigabyte forum maken mij niet vrolijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 19:36

ScSi

Belg.

Haha, ik kom net van Asus wegens een uberbrakke support naar Gigabyte.. Zo zie je maar weer :)

@FNZwart: ons probleem is het cold boot bug probleem. Komt heel vaak voor bij deze boardjes zo blijkt nu (daar kwam ik dus ook te laat achter; in de reviews reppen ze met geen woord over deze bug, maar als je googlet op 'DS3 cold boot' vind je massa's mensen met problemen)

Geen idee hoe ze het gaan oplossen; mijn gedacht moet dat wel te fixen zijn met een BIOS update..
Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste