Oke, goed om te weten
scheelt ook weer wat inderdaad. Zo'n pakket met kitlens is idd maar paar tientjes duurder dan de body. Voorzichtig omgaan met de spullen komt wel in orde
Kan ik voor dat geld natuurlijk beter een stevige opbergtas ofzo kopen
Over welke heb je het dan precies? Ik heb namelijk helemaal niet naar iets anders gekeken. De Canon sprak mij gewoon heel erg aanlateef schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:41:
wanneer je in één keer klaar wilt zijn met je kit, dan zou ik zeker naar Olympus kijken. de Olympus kitlenzen zijn beduidend beter dan de 18-55 en 55-200's van Canon of Nikon...
Waarschijnlijk bedoel je deze: Olympus E-500 DZK Kit (8MP, 14-45mm f/3.5-5.6, 40-150mm f/3.5-5.6)
Inderdaad wel leuk dat je zo een lens erbij krijgt.
[ Voor 20% gewijzigd door Executor16 op 15-05-2007 17:47 ]
canon kitlens heeft standaard geen zonnekap.. Gewoon een beetje normaal mee omgaam, krassen doen die dingen echt niet zomaar...
Anoniem: 53715
Mijn keus is nu vrijwel zeker gevallen op een Nikon D50 kit. Vond de nikons toch lekkerder in de hand liggen dan de canon camera's.
Alleen wat lastiger om te vinden, 350d ligt hier hele stapels in de mediamarkt en voor de D50 moet ik toch een stukkie rijden van de week.
Alleen wat lastiger om te vinden, 350d ligt hier hele stapels in de mediamarkt en voor de D50 moet ik toch een stukkie rijden van de week.
Voor zover ik weet wel ja. Maar dan vraag ik me toch wel het volgende af:RedXraD schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:42:
Inweze is de 350D ook focus-motor-loos, op dezelfde manierBij canon zitten alle motoren al in de lenzen. (dacht ik
)
Waarom zetten 3rd-party fabrikanten die in-lens motor niet ook gewoon in de Nikonmount-modellen? Blijkbaar is er ruimte voor (er is immers altijd wel een Canonmount-model) en op die manier kan je op een makkelijke manier de D40 supporten.
[ Voor 6% gewijzigd door Wortelsoep op 15-05-2007 18:40 ]
Waarschijnlijk is de gemiddelde focusmotor in een nikon body beter dan de niet-USM/HSM in-lens focusmotor bij voor Canon? Geen enkele D80 of D200 bezitter bijvoorbeeld zou dan nog een niet-hsm sigma lens kopen, omdat ie veel trager focust, omdat de motor in de body niet meer gebruikt wordt en de motor in de lens minder goed is? (just a thought).Wilko schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:40:
[...]
Voor zover ik weet wel ja. Maar dan vraag ik me toch wel het volgende af:
Waarom zetten 3rd-party fabrikanten die in-lens motor niet ook gewoon in de Nikonmount-modellen? Blijkbaar is er ruimte voor (er is immers altijd wel een Canonmount-model) en op die manier kan je op een makkelijke manier de D40 supporten.
Dus door dan de D40 te supporten (die er sowieso natuurlijk nog niet zo lang is), zou je dan een boel andere Nikon bezitters benadelen.
[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 15-05-2007 18:48 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Omdat die fabrikanten toch e.e.a. moeten reverse-engineeren. Toen de D50 met de af-s 18-55 kwam had geen enkele fabrikant er erg in dat die kreupele af-s wel eens interessant kon zijn als budgetoplossing, of zelfs als noodzakelijke budgetoplossing voor een cam zonder schroevedraaier. Zeker omdat (reverse-)engineeren ook geld kost. Maar ik denk inderdaad dat we binnenkort van bijvoorbeeld sigma wat HSM-updates kunnen verwachten. En wellicht dan wel HSM zoals nikon het met de 18-55 en de 55-200 doet. Weliswaar niet zo snel of manueel bij te focussen, maar wel in-lens en stil.Wilko schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:40:
[...]
Voor zover ik weet wel ja. Maar dan vraag ik me toch wel het volgende af:
Ik denk trouwens dat, op de héle erge budgetmodellen na, we voorlopig nog wel focusmotoren in de Nikon's zullen vinden. En zeker een D200-like cam zal voorlopig wel focusmotoren houden, een beetje wat er nu aan de hand is met AI-s glas etc. De D200 is compatible, alles wat er onder zit niet. Wil je 'oud' glas gebruiken, moet je gewoon aan een wat duurdere body. Maar dat is denk ik nog toekomstmuziek, want ik denk dat bijvoorbeeld de D80-opvolger echt nog wel een mooi schroevedraaiertje zal hebben
Als sigma het net zo zou doen als nikon, zou je alleen de kreupele hsm, net zoals nikon's kreupele af-s, in de echte budgetmeuk vinden, zoals de 18-50/3.5-5.6 en 55-200/4.0-5.6. Sigma zou zichzelf wel heel erg in de vingers snijden om ook hun duurdere modellen uit te rusten met een halfgaar focussysteem.Orion84 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:46:
[...]
Waarschijnlijk is de gemiddelde focusmotor in een nikon body beter dan de niet-USM/HSM in-lens focusmotor bij voor Canon? Geen enkele D80 of D200 bezitter bijvoorbeeld zou dan nog een niet-hsm sigma lens kopen, omdat ie veel trager focust, omdat de motor in de body niet meer gebruikt wordt en de motor in de lens minder goed is? (just a thought).
Inweze niet, want een D80 of D200 bezitter moet wel heel gek zijn zijn camera een 18-50/3.5-5.6 aan te doen.Dus door dan de D40 te supporten (die er sowieso natuurlijk nog niet zo lang is), zou je dan een boel andere Nikon bezitters benadelen.
[ Voor 25% gewijzigd door Henk op 15-05-2007 18:54 ]
Anoniem: 170472
Ik kon niet terug vinden in de FAQ wat dit betekent, maar aan wat voor lenzen moet ik hierbij denken?Orion84 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 18:46:
[...]
Waarschijnlijk is de gemiddelde focusmotor in een nikon body beter dan de niet-USM/HSM in-lens focusmotor bij voor Canon? Geen enkele D80 of D200 bezitter bijvoorbeeld zou dan nog een niet-hsm sigma lens kopen, omdat ie veel trager focust, omdat de motor in de body niet meer gebruikt wordt en de motor in de lens minder goed is? (just a thought).
Dus door dan de D40 te supporten (die er sowieso natuurlijk nog niet zo lang is), zou je dan een boel andere Nikon bezitters benadelen.
Lenzen met een ingebouwde focusmotor in plaats van gebruik te maken van de (vaak tragere) motor in de body. Althans, voor Nikon. Voor Canon betekent het eerder: een heel snelle en stille motor in de lens.
In de mediamarkt Cruquius hadden ze vorige week nog wel een stapeltje D50 kits en 350d kits voor €499Anoniem: 53715 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:54:
Dat staat er toch waar dat is?Anoniem: 53715 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:57:
Waar is dat? Hier in de mediamarkt (bergen op zoom) alleen de 350d kit.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Anoniem: 135290
Niet iedereen weet waar dat gat ligt
Ik had er ook nog nooit van gehoord. (NW van Hoofddorp)
Anoniem: 53715
Das wel een beetje ver rijden voor een D50
Als het goed is ligt er in rotterdam een showroommodel apart voor 450. Alleen even kijken hoe de staat is..
Als het goed is ligt er in rotterdam een showroommodel apart voor 450. Alleen even kijken hoe de staat is..
Anoniem: 176826
Nu heb ik de kitlenzen van Olympus nog niet in mijn hand gehad, maar wel de 18-55 van Nikon en Canon. Tussen die twee zit naar mijn mening een wereld van verschil. Kijkend naar de prijs/kwaliteit van de Nikon lens en de prijs van de Olympus, dan lijkt de prijs/kwaliteit inderdaad beter te zijn, maar zelfs als de kwaliteit een stuk slechter is, is de prijs/kwaliteit nog beter.lateef schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:41:
wanneer je in één keer klaar wilt zijn met je kit, dan zou ik zeker naar Olympus kijken. de Olympus kitlenzen zijn beduidend beter dan de 18-55 en 55-200's van Canon of Nikon...
(Nikon 18-55 price watch = 139 euro pricewatch: Olympus Zuiko Digital 14-45mm f/3,5-5,6 (ø58mm) )
Aan de andere kant is het natuurlijk mogelijk dat jij heel andere dingen belangrijk vind dan ik en dat dat mede je smaak bepaalt.
Anoniem: 176826
Nu heb ik de kitlenzen van Olympus nog niet in mijn hand gehad, maar wel de 18-55 van Nikon en Canon. Tussen die twee zit naar mijn mening een wereld van verschil. Kijkend naar de prijs/kwaliteit van de Nikon lens en de prijs van de Olympus, dan lijkt de prijs/kwaliteit inderdaad beter te zijn, maar zelfs als de kwaliteit een stuk slechter is, is de prijs/kwaliteit nog beter.lateef schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 17:41:
(Nikon 18-55 price watch = 139 euro Olympus 14-45 price watch = 69 euro )
Aan de andere kant is het natuurlijk mogelijk dat jij heel andere dingen belangrijk vind dan ik en dat dat mede je smaak bepaalt.
Gisterenavond in de les digitale fotografie (iedereen moet ergens beginnen) even zitten discussieren met de lesgeefster over het aankopen van een dSLR. Het ging o.a. over waar je best een toestel koopt.
Op internet kan je wel wat euros uitsparen, maar een fotograaf geeft vaak de service dat hij bijv. je sensor kostenloos zuiver maakt als er stof op zit.
Ook kende zij een aantal collega's die slechte camera's hadden gekocht. Als ze foto's vergelijkten met deze camera's en dezelfde instellingen dan gaf die via internet verkocht mindere beelden, maar aangezien hij nog werkte werd hij niet teruggenomen. Uitzonderlijk geval natuurlijk, maar ze had er al 2x van gehoord.
Bovendien had ze wel al regelmatig gehoord dat je via internet soms een niet-europees model koopt, waardoor je naar je garantie kan fluiten.
Iemand een reactie hierop? Ik was aan het denken om via pixmania een camera te kopen, maar nu twijfel ik toch heel hard.
Op internet kan je wel wat euros uitsparen, maar een fotograaf geeft vaak de service dat hij bijv. je sensor kostenloos zuiver maakt als er stof op zit.
Ook kende zij een aantal collega's die slechte camera's hadden gekocht. Als ze foto's vergelijkten met deze camera's en dezelfde instellingen dan gaf die via internet verkocht mindere beelden, maar aangezien hij nog werkte werd hij niet teruggenomen. Uitzonderlijk geval natuurlijk, maar ze had er al 2x van gehoord.
Bovendien had ze wel al regelmatig gehoord dat je via internet soms een niet-europees model koopt, waardoor je naar je garantie kan fluiten.
Iemand een reactie hierop? Ik was aan het denken om via pixmania een camera te kopen, maar nu twijfel ik toch heel hard.
je zoekt een bedrijf waar je je apparaat wilt kopen, stuurt een mailtje met de vraag of ze een nederlands model verkopen en je garantie is prima.codemann schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 09:03:
Gisterenavond in de les digitale fotografie (iedereen moet ergens beginnen) even zitten discussieren met de lesgeefster over het aankopen van een dSLR. Het ging o.a. over waar je best een toestel koopt.
Defecten (tenzij meteen bij aankoop) gaan toch via de fabrikant, dus waar je hem ook koopt, je komt toch bij nikon/canon/pentax/fuji service uit. Kortom, kijk waar die lekker goedkoop is, vraag even waar ze inkopen (nederlands model of niet) en gaan met die banaan.
Fotokonijnenberg en digitalstreet zijn beide erg goede winkels. Pixmania ken ik wel, maar zelf geen ervaring mee.
Ken anders genoeg winkels die er 30 euro voor vragen.codemann schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 09:03:
De meer betrouwbare zaken staat bij of het een europees model betreft of niet. Een leverancier is aansprakelijk voor het produkt wat 'ie levert.Ook kende zij een aantal collega's die slechte camera's hadden gekocht. Als ze foto's vergelijkten met deze camera's en dezelfde instellingen dan gaf die via internet verkocht mindere beelden, maar aangezien hij nog werkte werd hij niet teruggenomen. Uitzonderlijk geval natuurlijk, maar ze had er al 2x van gehoord.
Heb zelf m'n D50 bij Cameraland in Alkmaar gehaald. Nette prijs, scheelde een tientje met een internet-only winkel.
Bedankt voor jullie feedback. Ik ga zowiezo vanavond na m'n werk even langs een winkel. Ik twijfel tussen de EOS 400D en de D40x, ik wil ze allebei graag even vast hebben en even de argumenten van een verkoper horen.
Nu kan ik van iemand die een fotograaf kent 2 lenzen overnemen voor een goede prijs:
Tamron 28-200mm f/3.8-5.6 XR Di ASP IF Macro (ø62mm) voor 85,-
Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di II LD ASP IF (ø62mm) voor 195,-
Lijkt me toch wel leuk om er 1 van te nemen icm de kit die ik ga kopen. Hoef ik nergens bang voor te zijn? Passen ze allebei zowel op de 350d of d50 en hoef ik niks van verloopstukken te hebben die ik over het hoofd heb gezien. Daarnaast zou ik nog willen weten of de 18-200 de 110 euro extra waard is. In de PW is die wel veel duurder. Zou ik daar bv ook goeie macro foto's mee kunnen nemen. Dat staat er niet bij in de PW, bij die 28-200 wel
Lijkt me toch wel leuk om er 1 van te nemen icm de kit die ik ga kopen. Hoef ik nergens bang voor te zijn? Passen ze allebei zowel op de 350d of d50 en hoef ik niks van verloopstukken te hebben die ik over het hoofd heb gezien. Daarnaast zou ik nog willen weten of de 18-200 de 110 euro extra waard is. In de PW is die wel veel duurder. Zou ik daar bv ook goeie macro foto's mee kunnen nemen. Dat staat er niet bij in de PW, bij die 28-200 wel

Wat heb je er precies voor betaald dan?Wijnands schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 09:25:
Heb zelf m'n D50 bij Cameraland in Alkmaar gehaald. Nette prijs, scheelde een tientje met een internet-only winkel.
[ Voor 17% gewijzigd door Executor16 op 16-05-2007 09:57 ]
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor mount die lenzen hebben. Een Canonlens kan niet op een Nikon body, en vice versa. *
* = ja, er zijn verloopjes, waardoor je je AF en AE verliest, maar dan kun je beter een MF-lens kopen
* = ja, er zijn verloopjes, waardoor je je AF en AE verliest, maar dan kun je beter een MF-lens kopen
Nou ik heb het ff gevraagd en ze hebben dus allebei een Canon aansluiting. Ze hebben namelijk op de 350d gezeten. Dat is voor mij wel interessant dan om ook een 350d te kopen. Die lenzen zijn namelijk wel relaxed heb ik gelezen. Alleen ben ik nog benieuwd naar de macro prestaties!Wilko schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 10:14:
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor mount die lenzen hebben. Een Canonlens kan niet op een Nikon body, en vice versa. *
Met geen van beide kan je echt goede macro foto's maken. Het zijn beide superzooms dus lever je zwaar in op kwaliteit.Executor16 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 09:55:
Nu kan ik van iemand die een fotograaf kent 2 lenzen overnemen voor een goede prijs:
Als je toch van plan bent een kit (body + 18-55) te kopen kan je er net zo goed een sigma 70-300 APO bij doen. veel scherper, veel betere vergrotings maatstaaf voor macro foto's. (kost 220 euro, dus 3 tientjes duurder als die 18-200)
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Zoals eerder in dit topic al gemeld ben ik nog aan het twijfelen tussen de D40x of de EOS400. Hier zal ik wel uit geraken na wat leeswerk en een bezoek aan de lokale fotoboer, maar buiten dat twijfel ik nog welke lens of lenzen ik er bij zou nemen (hoeveel mm ongeveer).
Een van de redenen dat ik mji een dSLR ga kopen is omdat ik eind dit jaar in Australië ga rondtrekken, en elk jaar doe ik wel een grote reis. En tijdens zo'n reizen wil je vaak wel wat bereik hebben om vanaf een afstand ook die mooie dieren te kunnen fotograferen, dus een standaard lens (18-55) gaat me dan onmiddellijk irriteren.
Koop ik dan best 1 lens met een groter bereik of koop ik er best 2 want die met een groter bereik zijn meestal ook een pak langer en dus niet leuk om altijd op te hebben? Of hou ik het op 1 lens die een beetje een gulden middenweg is? Wat zijn jullie ervaringen?
Een van de redenen dat ik mji een dSLR ga kopen is omdat ik eind dit jaar in Australië ga rondtrekken, en elk jaar doe ik wel een grote reis. En tijdens zo'n reizen wil je vaak wel wat bereik hebben om vanaf een afstand ook die mooie dieren te kunnen fotograferen, dus een standaard lens (18-55) gaat me dan onmiddellijk irriteren.
Koop ik dan best 1 lens met een groter bereik of koop ik er best 2 want die met een groter bereik zijn meestal ook een pak langer en dus niet leuk om altijd op te hebben? Of hou ik het op 1 lens die een beetje een gulden middenweg is? Wat zijn jullie ervaringen?
Als je maximale kwaliteit wil => aparte telelens
Als je geen zin hebt om lenzen te wisselen => superzoom
Zo simpel is 't eigenlijk.
Als je geen zin hebt om lenzen te wisselen => superzoom
Zo simpel is 't eigenlijk.
En met een Superzoom ben je er ook nog niet hoor. Als je echt beesten wilt fotograferen heb je meestal al snel niet meer genoeg aan de 200mm van een 18-200mm objectief en als je dan een superzoom neemt die meer telebereik heeft dan gaat dat meteen ten koste van het groothoek bereik, waardoor hij in een boel situaties toch ook weer niet bruikbaar is. Volgens mij zijn er tenminste weinig fatsoenlijke superzooms die ergens rond de 18 beginnen en 300mm of meer hebben aan het tele eind?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Tamron heeft een 18-250 en een nog uit te brengen 28-300 die laatste heeft VC (vibration Compensation). Kwaliteit?
Focus magazine was wel te spreken over de 18-250. Van die 28-300 VC heb ik geen samples of reviews van gezien omdat die volgens mij nog niet in de winkels ligt.
Focus magazine was wel te spreken over de 18-250. Van die 28-300 VC heb ik geen samples of reviews van gezien omdat die volgens mij nog niet in de winkels ligt.
Ik heb samples gezien op 250mm.... Verassend genoeg niet nog slechter dan de 18-200, die op 200 uuh... ja 'niet best is' is het politiek correctelittlejoannes schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:59:
Tamron heeft een 18-250 en een nog uit te brengen 28-300 die laatste heeft VC (vibration Compensation). Kwaliteit?
Als je keuze 'superzoom' is ben je doorgaans beter af met een prosumer met veel zoom.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Als je zorg 'is een lange lens leuk om bij me te hebben' dan kun je beter naar een Prosumer kijken.codemann schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 11:39:
Zoals eerder in dit topic al gemeld ben ik nog aan het twijfelen tussen de D40x of de EOS400. Hier zal ik wel uit geraken na wat leeswerk en een bezoek aan de lokale fotoboer, maar buiten dat twijfel ik nog welke lens of lenzen ik er bij zou nemen (hoeveel mm ongeveer).
de 18-2xx superzooms presteren niet veel aan het lange eind, met uitzondering van de 18-200 VR die best okay blijft.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik ga het onderwerp niet nog weer eens aansnijden waarom een dSLR met een superzoom in veel gevallen (veel) beter is dan een prosumer......s**t doe ik het toch

Dat is hooguit een kleine zorg tijdens een vakantie "Down Under", waar het niet altijd gemakkelijk is om deze mee te nemen. Ik vind het toch een (kleine) factor waar ik rekening mee wil houden in de afweging van mijn keuze, zonder naar een prosumer toestel te willen gaan.Ronald schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 12:17:
[...]
Als je zorg 'is een lange lens leuk om bij me te hebben' dan kun je beter naar een Prosumer kijken.
de 18-2xx superzooms presteren niet veel aan het lange eind, met uitzondering van de 18-200 VR die best okay blijft.
Ik zou persoonlijk voor een kit gaan + sigma 70-300 APO. Wat prestatie, prijs, gewicht, bereik en formaat heb je dan een best aardige middenweg tepakken denk ik.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Of dus een Nikon D40(x) met een 18-200VR, prachtset, zeker om mee te reizen. Compacte body en lens, goede isoprestaties (met name de D40) en VR over je hele bereik.
[ Voor 36% gewijzigd door Henk op 16-05-2007 12:39 ]
Canon EOS 350D Body + Canon BG E3 Batterij Grip + 2 Accu's
+ Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 Di II XR
Dit setje is een jaar oud, is het 600,- euro waard?
+ Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 Di II XR
Dit setje is een jaar oud, is het 600,- euro waard?
Duur en veel geld zijn twee totaal verschillende dingen...RD schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:06:
Jammer van de 18-200VR van Nikon is dat deze achtelijk duur is en toch met mate vindbaar is.
Hij kost veel geld, true, maar ik vind hem dan ook zeker zijn geld waard. Dat ie voor sommige mensen buiten het budget ligt door zijn prijs is iets heel anders, een object dat duur is, kost eigenlijk teveel geld voor wat hij levert. En dat doet deze lens imho niet.
En nee, ik heb hem niet, maar vind het zeker een mooi objectief.
Daarstraks de Nikon D40x, Nikon D80 en Canon EOS 400D mogen vasthebben en wat kunnen praten met een betrouwbare verkoper. Ik vond de D40x ook wel leuk in de hand liggen, wat veel zeggen dat hij te klein is stoorde me niet echt, maar ik heb dan ook nog maar heel weinig ervaring met dSLR camera's...
Ik ga het zowiezo op Nikon houden, persoonlijk vond ik die menu's en de werking heel wat leuker (in de cursus zit iemand met een Nikon langs me), maar ik twijfel nog heel hard tussen de D40x en de D80... Ïk weet het niet zo goed, de D40x met 18-55mm kost me €799 en de D80 met 18-70mm €1090 of met 18-135mm €1235. De eerste 2 jaren reinigt hij de sensor gratis, dus dat is héél mooi meegenomen. Maar de D80 is zo makkelijk in gebruik, je moet veel minder in het menu om iets te wijzigen, alles gaat snel met de knoppen op de achterkant... Twijfel twijfel twijfel
Heeft er iemand ervaring met lange wandelen, trekkingen met dit soort camera's? Dan lijkt me de D40x in het voordeel omdat hij een pak lichter is. Ik moet ook nog eens wat meer gaan lezen over de extra lenzen, welke lenzen er goed zouden zijn met een behoorlijke zoom, want dat zie ik me eventueel in de toekomst nog wel kopen.
Ach ik ga nog wat lezen hier, mocht er iemand nog wat feedback hebben dan is het altijd welkom, anders is dit maar een nutteloze post van mijn gedachten
Ik ga het zowiezo op Nikon houden, persoonlijk vond ik die menu's en de werking heel wat leuker (in de cursus zit iemand met een Nikon langs me), maar ik twijfel nog heel hard tussen de D40x en de D80... Ïk weet het niet zo goed, de D40x met 18-55mm kost me €799 en de D80 met 18-70mm €1090 of met 18-135mm €1235. De eerste 2 jaren reinigt hij de sensor gratis, dus dat is héél mooi meegenomen. Maar de D80 is zo makkelijk in gebruik, je moet veel minder in het menu om iets te wijzigen, alles gaat snel met de knoppen op de achterkant... Twijfel twijfel twijfel
Heeft er iemand ervaring met lange wandelen, trekkingen met dit soort camera's? Dan lijkt me de D40x in het voordeel omdat hij een pak lichter is. Ik moet ook nog eens wat meer gaan lezen over de extra lenzen, welke lenzen er goed zouden zijn met een behoorlijke zoom, want dat zie ik me eventueel in de toekomst nog wel kopen.
Ach ik ga nog wat lezen hier, mocht er iemand nog wat feedback hebben dan is het altijd welkom, anders is dit maar een nutteloze post van mijn gedachten
Misschien een rare vraag, maar die d40x heeft toch geen auto focus systeem. Mis je dat echt?
Ik struikelde gisteren bij toeval over de camera weken bij de mediamarkt, dus twijfelde eraan om gelijk een mooie camera te kopen.
Ik struikelde gisteren bij toeval over de camera weken bij de mediamarkt, dus twijfelde eraan om gelijk een mooie camera te kopen.
[ Voor 42% gewijzigd door Ganymedus op 20-05-2007 10:35 ]
Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!
Hij heeft wel autofocus maar geen focusmotor in de body (zoals de D50).Ganymedus schreef op zondag 20 mei 2007 @ 10:34:
Misschien een rare vraag, maar die d40x heeft toch geen auto focus systeem. Mis je dat echt?
Of je dat mist hangt helemaal van je verzameling lenzen af.
Redelijk populaire lenzen bij de tweakers zoals de sigma 70-300 APO, de 50mm 1.8 prime en de
Tokina 12-24 hebben allemaal een focusmotor in de body nodig.
Maar voor budget tele is er wel de 55-200VR en de kitlens is met 18mm ook al redelijk wijd.
De duurdere lenzen hebben wel AFS (nikon) of HSM (sigma)
Anoniem: 195778
de vraag éénmaal stellen is genoeg
[ Voor 94% gewijzigd door YellowCube op 21-05-2007 06:49 ]
maar is dat voor een startende fotograaf dan wel handig?bouwfraude schreef op zondag 20 mei 2007 @ 10:55:
[...]
Hij heeft wel autofocus maar geen focusmotor in de body (zoals de D50).
Of je dat mist hangt helemaal van je verzameling lenzen af.
Redelijk populaire lenzen bij de tweakers zoals de sigma 70-300 APO, de 50mm 1.8 prime en de
Tokina 12-24 hebben allemaal een focusmotor in de body nodig.
Maar voor budget tele is er wel de 55-200VR en de kitlens is met 18mm ook al redelijk wijd.
De duurdere lenzen hebben wel AFS (nikon) of HSM (sigma)
Ik ben nogal slechte fotograaf voorlopig, en geen stille hand
Wat ik trouwens vervelend vond van de olympus e400 die ik in mijn hand heb gehad, was dat je niet op het schermpje kon kijken om te zien wat je fotografeerde. Dus het schermpje als zoeker te gebruiken. Hebben alle dslr's dat?
[ Voor 14% gewijzigd door Ganymedus op 20-05-2007 14:55 ]
Vrijwel alle hebben dat, komt omdat de spiegel naar boven klapt enzo. Overigens heeft Olympus het op veel modellen wel zitten, en Canon op de allernieuwste pro camera's (1d mkIII) ook.Ganymedus schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:30:
[...]
maar is dat voor een startende fotograaf dan wel handig?
Ik ben nogal slechte fotograaf voorlopig, en geen stille hand
Wat ik trouwens vervelend vond van de olympus e400 die ik in mijn hand heb gehad, was dat je niet op het schermpje kon kijken om te zien wat je fotografeerde. Dus het schermpje als zoeker te gebruiken. Hebben alle dslr's dat?
Maar je mist het toch niet, trust me
maar op een canon eos 400 weer niet?
Nee, bovendien werkt zo'n optische viewer veel fijner dan een LCD schermpje.Ganymedus schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:03:
maar op een canon eos 400 weer niet?
ik vind het juist wel het voordeel van een digitale camera dat je het schermpje als zoeker kunt gebruiken.
Omdat je waarschijnlijk nooit echt gefotografeerd hebt met de zoeker in plaats van het schermpje
The devil is in the details.
Wat is daar het voordeel van dan? Bij een optische viewer zie je tenminste precies wat op de foto komt, het beeld is veel scherper, je beweegt je camera minder, het heeft geen vertraging en in het donker kun je tenminste nog zien wat je fotografeerd. Enige voordeel met LCD scherpjes is dat je die met foto's dicht bij de grond of boven je hoofd beter kunt gebruiken.Ganymedus schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:39:
ik vind het juist wel het voordeel van een digitale camera dat je het schermpje als zoeker kunt gebruiken.
Je vergeet nog dat je je beter af kunt sluiten van de buitenwereld als je een zoeker gebruikt-DG- schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:47:
[...]
Wat is daar het voordeel van dan? Bij een optische viewer zie je tenminste precies wat op de foto komt, het beeld is veel scherper, je beweegt je camera minder, het heeft geen vertraging en in het donker kun je tenminste nog zien wat je fotografeerd. Enige voordeel met LCD scherpjes is dat je die met foto's dicht bij de grond of boven je hoofd beter kunt gebruiken.
als het al in het 400D topic staat is het niet nodig de vraag hier nog eens te stellen
[ Voor 88% gewijzigd door YellowCube op 20-05-2007 18:17 ]
even wachten tot de e-410 (of e-510) in Nederland te koop is, of de verschrikkelijk goedkope e-330 kopen.Ganymedus schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:30:
Wat ik trouwens vervelend vond van de olympus e400 die ik in mijn hand heb gehad, was dat je niet op het schermpje kon kijken om te zien wat je fotografeerde. Dus het schermpje als zoeker te gebruiken.
vandaar ook dat canon live-view in zijn nieuwste top-model heeft gedaan. de mogelijkheid om ook live-view te hebben is gewoon een toegevoegde waarde aan een camera.Hahn schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:41:
Omdat je waarschijnlijk nooit echt gefotografeerd hebt met de zoeker in plaats van het schermpje
wat is daar het voordeel van!?sOid schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:21:
Je vergeet nog dat je je beter af kunt sluiten van de buitenwereld als je een zoeker gebruikt
Ik zou een camera er niet voor in de winkel laten liggen (Tenzij het niet uit kan) maar toegevoegde waarde? Niet voor mij!
dit soort opmerkingen zijn zo typerend in (met name de amateur) fotografiewereld.Wijnands schreef op zondag 20 mei 2007 @ 18:32:
Ik zou een camera er niet voor in de winkel laten liggen (Tenzij het niet uit kan) maar toegevoegde waarde? Niet voor mij!
kleurenfilm? voor mij geen toegevoegde waarde...
lichtmeter in de camera? voor mij geen toegevoegde waarde...
(semi-)automaat? voor mij geen toegevoegde waarde...
auto-focus? voor mij geen toegevoegde waarde...
beeld-stabilisatie? voor mij geen toegevoegde waarde...
digitale fotografie? voor mij geen toegevoegde waarde...
terwijl dit allemaal zaken zijn, die het fotograferen voor met name hobbyfotografen een stuk makkelijker hebben gemaakt.
Er zijn meer zaken die het leven makkelijker hebben gemaakt. Dat wil niet zeggen dat iedereen ze, in welke mate dan ook, gebruikt en/of deze zaken toegevoegde waarde hebben voor dié persoon. Je post heeft voor mij dan ook geen toegevoegde waarde
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
dat zeg ik dan ook niet, ik zeg alleen dat dit typerend is voor de achterlijk conservatie amateurfotografiewereld. je zou denken dat op een forum als deze technische vernieuwingen met wat meer enthousiasme zouden worden begroet, maar helaas blijkt het hier keer op keer niet veel anders te zijn als in de rest van het overgrote deel van de (amateur)fotografie wereld.breinonline schreef op zondag 20 mei 2007 @ 19:04:
Dat wil niet zeggen dat iedereen ze, in welke mate dan ook, gebruikt en/of deze zaken toegevoegde waarde hebben voor dié persoon.
Ik geloof niet dat ik snap wat je punt is. Bedoel je dat je vindt dat de amateur fotografen hier te weinig enthousiast reageren op technische vernieuwingen?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
nee, ik bedoel dat de amateur fotografiewereld over het algemeen achterlijk conservatief is en de reactie van Wijnands is daar typerend voor.
Dat ik me beter kan concenteren op een goede compositie etc ipv afgeleid te worden door voorbij rijdende auto's, schreeuwende kinderen of vervelend zonlicht.lateef schreef op zondag 20 mei 2007 @ 18:08:
wat is daar het voordeel van!?
Aha. Okeelateef schreef op zondag 20 mei 2007 @ 19:58:
nee, ik bedoel dat de amateur fotografiewereld over het algemeen achterlijk conservatief is en de reactie van Wijnands is daar typerend voor.
met als grote nadeel dat je niet kan anticiperen op wat er in de omgeving gebeurt. een van de redenen waarom het vaak aangeraden wordt om met beide ogen open te fotograferen (alleen wanneer je linksogig bent, schiet je daar niet veel mee op).sOid schreef op zondag 20 mei 2007 @ 20:19:
Dat ik me beter kan concenteren op een goede compositie etc ipv afgeleid te worden door voorbij rijdende auto's, schreeuwende kinderen of vervelend zonlicht.
Wellicht gezien op TV, maar ik herhaal het maar even:
Van 21 t/m 26 mei Fotofeest bij Media Markt. Alle digitale foto-, video- en spiegelreflex camera's voor waanzinnige fotofeestprijzen. Aldus de Media Markt zelf...
Jammer dat de Olympus E410 nog niet uit is... Ik ben nog steeds heel benieuwd naar dat ding.
is bij deze genoteerd en laten we het daar in dit topic dan ook bij houden. Als men er graag verder over willen spreken: start een thread in SG of HK en maak het een iets algemenere thread over MM-kortingen.
Van 21 t/m 26 mei Fotofeest bij Media Markt. Alle digitale foto-, video- en spiegelreflex camera's voor waanzinnige fotofeestprijzen. Aldus de Media Markt zelf...
Jammer dat de Olympus E410 nog niet uit is... Ik ben nog steeds heel benieuwd naar dat ding.
is bij deze genoteerd en laten we het daar in dit topic dan ook bij houden. Als men er graag verder over willen spreken: start een thread in SG of HK en maak het een iets algemenere thread over MM-kortingen.
[ Voor 26% gewijzigd door YellowCube op 21-05-2007 06:52 ]
En laat m'n rechteroog nou net een lui oog zijn (zag er toen ik 2 jaar was nog 10% mee, is nu gelukkig heeeeeeeeel veel beter, loop nu gewoon zonder bril of lenzen)lateef schreef op zondag 20 mei 2007 @ 21:16:
[...]
met als grote nadeel dat je niet kan anticiperen op wat er in de omgeving gebeurt. een van de redenen waarom het vaak aangeraden wordt om met beide ogen open te fotograferen (alleen wanneer je linksogig bent, schiet je daar niet veel mee op).
Maar je hebt wel gelijk, zo heb ik er nog nooit over nagedacht omdat ik automatisch m'n oog al dicht doe vanwege het feit dat het gewoon prettiger voor me is.
Hmm nou ik heb nu een dsc-v1... oud model ik weet het. En als ik dan bijv. met een ixus speel, dan vind ik het handig dat je dan daadwerkelijk vastlegt wat je ook ziet. Bij een dslr gaat dat dan natuurlijk niet meer op. Maar het is wel sneller schieten op die manier, lijkt mij. Bij de v1 gebruikte ik het schermpje haast niet tot nooit, omdat die gewoon veel te traag was met het schermpje en te klein en te onduidelijk.Hahn schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:41:
Hoezo beweeg je je camera dan minder? Je hebt hem tegen je gezicht aan. Als je kijkt hoeveel een hoofd beweegt, dan moet je echt je adem inhouden en jezelf echt bevriezen om een foto te nemen.-DG- schreef op zondag 20 mei 2007 @ 16:47:
[...]
Wat is daar het voordeel van dan? Bij een optische viewer zie je tenminste precies wat op de foto komt, het beeld is veel scherper, je beweegt je camera minder, het heeft geen vertraging en in het donker kun je tenminste nog zien wat je fotografeerd. Enige voordeel met LCD scherpjes is dat je die met foto's dicht bij de grond of boven je hoofd beter kunt gebruiken.
Vanwege het hefboomeffect. Dus als jij je armen gestrekt hebt, worden alle trillingen van je lijf "versterkt" qua effect bij je armen. Hou je de camera goed stevig tegen je aan. Is dit niet zoGanymedus schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:00:
[...]
Hmm nou ik heb nu een dsc-v1... oud model ik weet het. En als ik dan bijv. met een ixus speel, dan vind ik het handig dat je dan daadwerkelijk vastlegt wat je ook ziet. Bij een dslr gaat dat dan natuurlijk niet meer op. Maar het is wel sneller schieten op die manier, lijkt mij. Bij de v1 gebruikte ik het schermpje haast niet tot nooit, omdat die gewoon veel te traag was met het schermpje en te klein en te onduidelijk.
[...]
Hoezo beweeg je je camera dan minder? Je hebt hem tegen je gezicht aan. Als je kijkt hoeveel een hoofd beweegt, dan moet je echt je adem inhouden en jezelf echt bevriezen om een foto te nemen.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Liveview vind ik alleen handig in idd situaties waar je niet meer op normale (of lachwekkende) wijze met je oog achter je zoeker kunt komen.
Wat ik wel graag zou willen zien is een live histogram of highlight-markering die als een overlay in de zoeker getoond wordt (of op een schermpje over een eventuele liveview heen).
(over)Belichting kun je wel enigzins inschatten maar het komt ook regelmatig voor dat je achteraf allerlei verrassingen tegenkomt.
Dat lijkt me een erg prettige en nuttige toevoeging.
Wat ik wel graag zou willen zien is een live histogram of highlight-markering die als een overlay in de zoeker getoond wordt (of op een schermpje over een eventuele liveview heen).
(over)Belichting kun je wel enigzins inschatten maar het komt ook regelmatig voor dat je achteraf allerlei verrassingen tegenkomt.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Even naar de VS/Azië vliegen, daar is die namelijk al wel uitBuur75 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 23:46:
Over fotograferen van uit rare posities:
Heeft er iemand hier ervaring met een hoekzoeker die op meer camera's past? Ze zijn goedkoper dan Canon/ Nikon/ Pentax hoekzoekers.
Heeft er iemand hier ervaring met een hoekzoeker die op meer camera's past? Ze zijn goedkoper dan Canon/ Nikon/ Pentax hoekzoekers.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
@Yellowcube, thanx ik zat mijn hoofd er al over te breken hoe het nou heette.
Maar in het segment van budget / start-dSLR's hoef je een dergelijke functie dus nog niet te verwachten. Alleen sommige olympus gevallen dus.
Maar in het segment van budget / start-dSLR's hoef je een dergelijke functie dus nog niet te verwachten. Alleen sommige olympus gevallen dus.
als je het echt een belangrijke specificatie vindt, dan koop je toch een olympus e-330 of wacht je tot de e-410 of e-510 in nederland leverbaar zijn?Ganymedus schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:46:
Alleen sommige olympus gevallen dus.
interesting... ik wil er toch een hebben voor mn reis naar zuid amerika in november...Buur75 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 23:46:
Wellicht gezien op TV, maar ik herhaal het maar even:
MM-kortingen.[/]
Misschien beter om nog even een maand of 3-4 te wachten, maar goed
Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX
Goh, daar had ik nog nooit over nagedacht maar dat zou inderdaad ideaal zijn! Is volgensmij ook best realiseerbaar, zo'n live histogramYellowCube schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:08:
Liveview vind ik alleen handig in idd situaties waar je niet meer op normale (of lachwekkende) wijze met je oog achter je zoeker kunt komen.
@ hierboven, je kan beter een camera wat vroeger kopen, zodat je hem nog _goed_ leert kennen voordat je zo'n reis gaat maken
[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 21-05-2007 15:24 ]
De speciale aanbiedingen van MM omvat maar een aantal echte aanbiedingen voor camera's. De meeste zijn vergelijkbaar met de prijzen van andere winkels.
Voor de folder klik hier.
@lateef
Helaas hadden ze die e330 niet staan in de winkel
Voor de folder klik hier.
@lateef
Helaas hadden ze die e330 niet staan in de winkel
[ Voor 11% gewijzigd door Ganymedus op 21-05-2007 15:29 ]
inderdaad, in de nieuwe dSLR's van Olympus zit het namelijk ooksOid schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:23:
[...]
Is volgensmij ook best realiseerbaar, zo'n live histogram
Hm, noem je mij nou achterlijk conservatief?lateef schreef op zondag 20 mei 2007 @ 19:58:
Ik heb o.a. voor een DSLR gekozen om weer een bruikbare zoeker te hebben en niet meer te zitten k**ten met een camera die ik op armlengte vast moet houden.
Ja, ik heb ook nog met camera's gewerkt zonder door de lens lichtmeter en zonder autofocus.
Mag ik de mensen ook even helpen herinneren aan de Nikon D40? Hordes mensen die erop af knapten omdat AF-S lenzen opeens een vereiste bleken. Een minderheid vond 't een goede uitvinding waardoor kleinere goedkope bodies mogelijk werden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat steeds minder een issue begin te vinden. Zat er laatst over na te denken, en een D40 met 18-55 of 18-70 en 55-200VR is een heerlijke set. Voor elke lens die ik op het moment heb (nee, ik ben geen prime-gebruikerWijnands schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:24:
[...]
Hm, noem je mij nou achterlijk conservatief?
Ik heb o.a. voor een DSLR gekozen om weer een bruikbare zoeker te hebben en niet meer te zitten k**ten met een camera die ik op armlengte vast moet houden.
Ja, ik heb ook nog met camera's gewerkt zonder door de lens lichtmeter en zonder autofocus.
Mag ik de mensen ook even helpen herinneren aan de Nikon D40? Hordes mensen die erop af knapten omdat AF-S lenzen opeens een vereiste bleken. Een minderheid vond 't een goede uitvinding waardoor kleinere goedkope bodies mogelijk werden.
En met name de af-s 55-200VR vind ik iets om toe te juichen. Als ik nú een budgettele zou moeten kopen, zou ik in plaats van de 70-300 apo achtermekaar die 55-200VR halen. Nog een paar van dat soort stukjes glas en die in-body focusmotor kán mij niet eens meer boeien
Kom maar met die af-s 85/1.8 en 50/1.8. Ik wacht met smart
Juist. En da's dus ook een stuk techniek wat mensen beginnen te accepteren en waar ik ook niet op zit te wachten.
Zoals ik al eerder zei, ik zou er een camera niet om kopen maar ook niet voor in de winkel laten liggen (liveview dan, ik heb nog geen AF-S lenzen)
Zoals ik al eerder zei, ik zou er een camera niet om kopen maar ook niet voor in de winkel laten liggen (liveview dan, ik heb nog geen AF-S lenzen)
d40 d50 d70
allen incl lens voor zo'n 500,-
welke en waarom
Canon 350/400 passen mijn handen niet om
Olympus 400 heeft geen grip/rand en dat lijkt mij niet prettig
allen incl lens voor zo'n 500,-
welke en waarom
Canon 350/400 passen mijn handen niet om
Olympus 400 heeft geen grip/rand en dat lijkt mij niet prettig
www.casarodriguillo.com
Als de D70s wordt geleverd met 18-70 die kiezen!
Zo niet maar met een gewone 18-55 dan wordt het wat ingewikkelder:
D70s als je nog eens wat met flitsers wil gaan doen in de toekomst. En interesse in Non-AF-s glas hebt. En als je nog CF's hebt liggen.
D50 als je niet met (studio)flitser aan de gang zal gaan en als je Non-AF-s glas wil gebruiken, want die heeft een iets betere ruisverhouding dan de D70s en als je een berg SD's hebt liggen.
D40 als je nieuw in dSLR land bent en voorlopig geen behoefte hebt aan Non-AF-s glas en daar zit weer een betere kitlens op versie II en naar men zegt nog beter ruisverhoudingen.
Zo niet maar met een gewone 18-55 dan wordt het wat ingewikkelder:
D70s als je nog eens wat met flitsers wil gaan doen in de toekomst. En interesse in Non-AF-s glas hebt. En als je nog CF's hebt liggen.
D50 als je niet met (studio)flitser aan de gang zal gaan en als je Non-AF-s glas wil gebruiken, want die heeft een iets betere ruisverhouding dan de D70s en als je een berg SD's hebt liggen.
D40 als je nieuw in dSLR land bent en voorlopig geen behoefte hebt aan Non-AF-s glas en daar zit weer een betere kitlens op versie II en naar men zegt nog beter ruisverhoudingen.
Anoniem: 14829
Dan verkijk je je op de creativiteit en het aanpassingsvermogen van linkshandigen/linksogigen.lateef schreef op zondag 20 mei 2007 @ 21:16:
met als grote nadeel dat je niet kan anticiperen op wat er in de omgeving gebeurt. een van de redenen waarom het vaak aangeraden wordt om met beide ogen open te fotograferen (alleen wanneer je linksogig bent, schiet je daar niet veel mee op).
Hoofd ietsje scheef houden zodat je met 't rechteroog net over je camera kunt kijken, en vooral kiezen voor staande opnamen. Voor rechtshandigen is dat laatste vaak een drempel omdat de ontspanknop dan niet handig zit, maar voor linkshandigen is 't geen enkel probleem. Vooral voor mezelf sprekend, maar ik vermoed dat een linkshandig/ogige niet zo gauw een grip zal kopen vanwege de extra ontspanknop die daar op zit...
D80 voor 777 body only of een D70 voor 423... is dat nog waard om over na te denken? of kan je dan gewoon beter een D70 nemen
1337
Dat hangt er vanaf wat je er mee wilt doen imhoZandBak schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:56:
D80 voor 777 body only of een D70 voor 423... is dat nog waard om over na te denken? of kan je dan gewoon beter een D70 nemen
Foto's maken...
Vooral zonsondergangen.. Natuurfoto's.. en later mischien macro...
Vind 350 erg veel verschil heb je een leuke lens voor.. maar is kijken welke beter in de hand licht ook
wel jammer van MM als ze een week later hadden gedaan had ieddereen ze vakantiegeld..
Vind 350 erg veel verschil heb je een leuke lens voor.. maar is kijken welke beter in de hand licht ook
wel jammer van MM als ze een week later hadden gedaan had ieddereen ze vakantiegeld..
1337
Anoniem: 135290
Heb t mijne al twee weken anders
Maar goed, dan iedereen ja 
Denk dat als ik jou was dat ik voor een D70s zou gaan al is een D80 is een prachtige camera, maar goed ik kan het niet voldoende voor je motiveren.
Denk dat als ik jou was dat ik voor een D70s zou gaan al is een D80 is een prachtige camera, maar goed ik kan het niet voldoende voor je motiveren.
Sorry beetje domme vraag van meZandBak schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 00:21:
Foto's maken...
Ik bedoelde meer of je veel foto's wilt maken bij weinig licht, de D70 staat namenlijk niet echt bekend om zijn goede ruisprestaties (de D80 is daarin toch wat beter).
Maargoed, ik denk dat als ik jou was een D70/D70s zou halen met een goed statief/monopod en een goede lens er nog bij.
Maar wacht de reactie van anderen nog af want ik heb weinig ervaring met bovengenoemde camera's
er vanuitgaande dat jij de amateur fotografiewereld niet bent, nee.Wijnands schreef op maandag 21 mei 2007 @ 16:24:
Hm, noem je mij nou achterlijk conservatief?
valt wel mee hoor. ben zelf (van oorsprong) ook linkshanding en -ogig. de motoriek van mijn rechter hand/arm is nog steeds achter op links, maar ik heb mijzelf gedwongen met rechts te kijken en nu heb ik geen voorkeur meer.Anoniem: 14829 schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:45:
Dan verkijk je je op de creativiteit en het aanpassingsvermogen van linkshandigen/linksogigen.
(als jij in portretstand schiet, heb je dan de ontspanknop onder?)
[ Voor 0% gewijzigd door lateef op 22-05-2007 12:02 . Reden: hele vreemde zinsconstructie ]
Waarom zou de D50 minder geschikt zijn voor studioflitsers? De D50 heeft geen CLS aan boord, maar studioflitsers werken volgens mij net zo goed met een D50 als met een D40 als met een D70 als met een D200, da's toch allemaal manual.littlejoannes schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:05:
Just curious.
Die D200 zou ik even uit dat lijstje schrappen, die heeft e.e.a. aan aansluitingen (X-sync heet dat geloof ik) die de rest van het rijtje niet heeft.Wilko schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 10:45:
[...]
Waarom zou de D50 minder geschikt zijn voor studioflitsers? De D50 heeft geen CLS aan boord, maar studioflitsers werken volgens mij net zo goed met een D50 als met een D40 als met een D70 als met een D200, da's toch allemaal manual.
Just curious.
Daarom heb ik "studio" ook tussen haakjes gezet. Je kan namelijk in je studio ook SB-800's gebruiken met een paraplutje ofzo. Dus als je die SB-800's wil aansturen moet je met de D50 kunstgrepen uithalen die je met de D70 niet hoeft te doen.
D70s biedt ook maar enkelkanaals CLS, dus je kan maar één flitsgroep aansturen. Dan is een D80 of D200 toch wel beter uitgerust met volwaardig 4-kanaals CLS.littlejoannes schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:24:
Daarom heb ik "studio" ook tussen haakjes gezet. Je kan namelijk in je studio ook SB-800's gebruiken met een paraplutje ofzo. Dus als je die SB-800's wil aansturen moet je met de D50 kunstgrepen uithalen die je met de D70 niet hoeft te doen.
Studioflitsen doe je overwegend gewoon met 2 echte studioflitsers. Weliswaar manueel, maar dat went in no-time, zeker in een studio, plus dat het gewoon een tikkie voordeliger is.
Misschien een hele stomme opmerking, maar valt dit nog wel binnen de topic budget/start-dslr? Want ik ben al een afgehaakt met het begrijpen van al deze termen.
Oei, tja, sorry, wellicht een beetje off-topic inderdaad, al worden een D70s en D80 toch nog steeds als starters gezien, en die brengen die functie wél met zich meeGanymedus schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:39:
Misschien een hele stomme opmerking, maar valt dit nog wel binnen de topic budget/start-dslr? Want ik ben al een afgehaakt met het begrijpen van al deze termen.
CLS staat voor Creative Lightning System. Een iets dat alleen Nikon heeft, waarmee je flitser op een draadloze manier aan kan sturen. Daarbij maak je ook voor de slaves gebruik van de lichtmeting van de cam, en kan je dus ook FEC (Flash Exposure Compensation) gebruiken voor je slaves.
Ergo: in plaats van, zoals het vroeger gebeurde, elke flitser manueel in te stellen op 1/128e en dat soort waarden, stel je nu gewoon op de unit op je camera in hoe sterk elke flitser moet flitsen (Flitser A doet +1 stop, Flitser B doet -2/3e stop etc.). En ik kan je vertellen, het werkt best lekker. Een nadeeltje is dat je dus óf een masterunit op je camera moet hebben (SU-800 of SB-800) of een D70s (één kanaals) of D80, én nog eens één of meerdere slave-flitsers. Het wordt al met al een prijzig geintje
zo zat ik ook al Ganymedus..
maar ik wil dus deze maand een camera gaan kopen..
400D 17-85
D80 18-70
30D + een relatief goedkope lens
Wat ik wil gaan doen:
Zonsondergangen
Natuur foto's (bos strand water jungle enzo)
Mischien later wat spelen met Macro
Welke kunnen jullie me adviseren heb grote handen en gewicht van de camera vind ik niet belangrijk.
400D 17-85
D80 18-70
Wat ik wil gaan doen:
Zonsondergangen
Welke kunnen jullie me adviseren heb grote handen en gewicht van de camera vind ik niet belangrijk.
[ Voor 16% gewijzigd door ZandBak op 22-05-2007 13:51 ]
1337
Uit dit lijstje zou ik de 400D of de d80 kiezen. Maar dat komt puur omdat ik glas belangrijker vind dan de body. Ik bouw eerst mijn glasset op, en ga pas dan een dure body halen. Glas is ook wat waardevaster, stel dat je over 2 jaar erachter komt dat je toch niet zo veel doet met het ding dan je had gedacht, dan krijg je voor een goeie lens en mindere body meer terug dan een minder goede lens en goede body. Bodies zijn nou eenmaal wat minder lang courantZandBak schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:50:
zo zat ik ook al Ganymedus..
400D 17-85
D80 18-70
Als je grote handen hebt is de 400D weer niet echt iets voor je (dwz, ik heb stevige knuisten en kreeg na 3 minuten 'kramp' van de 350DWat ik wil gaan doen:
Zonsondergangen
Maar ook hier weer het advies: pak alle drie die bodies even beet en voel hoe ze in je hand liggen. Want jij bent mij niet, en wellicht ben je ineens verliefd op de ergonomie van de 400D
Thanx voor de uitleg.
Tja de ergonomie van de D400, ik neem aan dat je dan op de grip doelt die echt niet lekker in de hand wil liggen?
De sony R1 valt zeker niet onder deze topic? Daar het een halve dSLR is...
Tja de ergonomie van de D400, ik neem aan dat je dan op de grip doelt die echt niet lekker in de hand wil liggen?
De sony R1 valt zeker niet onder deze topic? Daar het een halve dSLR is...
[ Voor 22% gewijzigd door Ganymedus op 22-05-2007 14:25 ]
een uit de kluiten gewassen compact camera maakt het nog geen dSLR. zolang je geen optische ddl zoeker hebt, is het geen spiegelreflexcamera.
wordt geleverd met 28-80littlejoannes schreef op maandag 21 mei 2007 @ 23:05:
Als de D70s wordt geleverd met 18-70 die kiezen!
Ik heb nog niks, ja een canon pro1Zo niet maar met een gewone 18-55 dan wordt het wat ingewikkelder:
Ik ga niet aan de slag met studioflitser of remote enz., maar wat ik jammer vind is het gebrek aan een gridline. SD is geen geld meer. even een vraag wat is non-AF glas?, dat zal wel te vinden zijn maar misschien kan je het ff simpel uitleggenD50 als je niet met (studio)flitser aan de gang zal gaan en als je Non-AF-s glas wil gebruiken, want die heeft een iets betere ruisverhouding dan de D70s en als je een berg SD's hebt liggen.
Dus als ik twijfel tussen D40 kit of D50 kit? als dslr-beginner danD40 als je nieuw in dSLR land bent en voorlopig geen behoefte hebt aan Non-AF-s glas en daar zit weer een betere kitlens op versie II en naar men zegt nog beter ruisverhoudingen.
www.casarodriguillo.com
Onder andere ja. Knoppen zijn ook knap anders geplaatst. Grote knuisten heb ik ook en de goedkoopste Canon die mij een beetje ligt is de 30D. Vrij veel 350d gebruikers zul je ook met een grip zien, stuk meer dan de D50/D70 gebruikers.Ganymedus schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 14:22:
Thanx voor de uitleg.![]()
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor aanbiedingen en superprijzen kun je hier terecht:
[Foto Apparatuur] Wijs elkaar hier op aanbiedingen.
Voor aanbiedingen en superprijzen kun je hier terecht:
[Foto Apparatuur] Wijs elkaar hier op aanbiedingen.