lateef schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 11:39:
[...]
ik ken een aantal professionele sportfotografen die - ondanks de niet zo snelle autofocus en de niet zo hoge fps-rate - toch voor Olympus hebben gekozen. Om één simpele reden; Olympus heeft een telezoom met een bereik, lichtsterkte, kwaliteit en draagbaarheid welke geen enkel ander merk biedt; de 90-250/2.8. Ondanks de nadelen van Olympus tov bijv. Canon heeft Olympus de voorkeur, omdat zij stellen dat het voordeel van zo'n zoomlens in dat bereik groter is dan de nadelen.
De lichtsterkte wordt enerzijds gecompenseerd door ISO van de andere partijen (en dat hoeft niet eens nikon of canon te zijn, maar ook gerust pentax) en anderzijds door dus AF-speed, viewfinder grootte, hoge FPS. Enne, je noemt de 90-250/2.8 'compact'? ik hoop dat die vergelijking relatief bedoeld is, anders heb je enge ideeen van compact

Maar je hebt sowieso een enge blik op professionele/gevorderde fotografie. Alsof alleen goede hoge ISO prestaties en snelle autofocus en hoge fps-rate belangrijk zijn.
Sportfotografie ís hoge iso, snelle AF en hoge FPS-rate. True, ik kan met mijn D50 ook leuk timen, maar dan heb ik één, hoogstens twee shots waar een ander er 8 tot 16 maakt.
Er zijn mensen die andere zaken belangrijker vinden. Omdat ik Olympus wat beter ken, zal ik me daarbij houden.
Hoe goed jij olympus ook kent, dat is natuurlijk een flutargument.
Zo heeft Olympus bijv. een zeer goede ultrawijd zoom lens die begint bij een kleinbeeld equivalent van 14mm (en nu komt er vast iemand die zegt dat dat ding slecht presteert, terwijl hij slechts last had van wat kinderziektes. als we alle producten van canon met kinderziektes afmoeten schrijven, is canon opeens een heel matig merk).
Pop-eye van sigma op een 5D? En als je die lens kent, weet je ook waarom canon of nikon zo'n lens níet maken.
Of mensen die het waarderen dat niet alleen de allerduurste lenzen weatherproof zijn.
niet-WP lenzen kunnen ook makkelijk een flinke spat regen hebben.
Of weet ik veel wat...
Geweldig argument
Wellicht heeft Olympus niet zo'n ruime keuze als Canon of Nikon, maar heb je dat nu echt zo'n grote keuze nodig?
Ermmzz, ja. Want als ik bij Nikon besluit dat ik het 50mm bereik niet zo belangrijk vind, maar er voor de lol toch een prime wil hebben, pak ik de /1.8, terwijl een ander die wat fanatieker is in dat bereik voor de duurdere /1.4 kan kiezen. Zelfde met de 85mm's. Of enige ander bereik, ik heb keuze, afhankelijk van budget en wensen. Bij canon wordt dat nog erger met de 70-200 range, die is bij dat merk helemaal bizar. Voor mij wellicht té uitgebreid, maar keuze is fijn. Tenzij je bij olympus zit, want dan hoef je niet te kiezen, dan ís er alleen olympus.
Met een 7-14, 14-54 en 50-200 heb je in drie lenzen een kleinbeeld bereik van 14 tot 400mm afgedekt, wat heb je nog meer nodig...?
Keuze? Primes? Een fatsoenlijke viewfinder? Body's die je normaal kan vasthouden?
edit: ook maar even reageren op -boli-!

-bolio- schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 11:27:
[...]
Ik zal mijn motivatie om voor Pentax te gaan eens toelichten. Ik heb heel lang gekeken naar een 400D kit of D40 kit. Toen kwam ik de K110D kit tegen voor slechts 390 euro. Als ik over 2 jaar wil groeien (wat ik hoogst onwaarschijnlijk acht) dan verkoop ik mijn K110D voor zeg een 200 euro. Dan heb ik 190 euro betaald om 2 jaar lang met een dSLR te spelen.
Het probleem met groeien is, dat je niet plotsklaps besluit óm te groeien. Je hebt nu een body met glas gekocht, en besluit straks dat tele wel leuk is. Hup 70-300 apo oid dr bij. Dan wil je nog een flitser, extra accu, en vervangt misschien je kitlens wel. Op dát moment wordt het al een duur geintje om je zut even op MP te dumpen en naar een ander merk te gaan kijken.
Zeg nou eerlijk, hoeveel is die 190 euro op een L lens of een ander stukje duurder glas. En met zo een glas is de kans natuurlijk ook groot dat je naar een 30D overstapt waardoor je de 190 euro verlies ook wel gaat maken met een 400D. Nu heb ik natuurlijk geen idee wat de lenzen kosten die je hebt (ik weet wel dat ze duur zijn

) maar 190 euro is echt peanuts op zo een lenzen arsenaal.
Dat is helemaal waar, 190e voor L-glas ís peanuts. Maar dat wil niet zeggen dat Neo er morgen voor kiest om even 190e in de plomp te gooien. Een investering is wat anders dan geld wegkwakken

Waarschijnlijker is echter dat ik helemaal niet wil doorgroeien omdat ik er simpelweg het geld niet voor over heb omdat ik ook andere hobbies heb die klauwen geld kosten. Dan heb ik ten opzichten van een 400D kit wel eventjes 230 euro bespaard. Daarbij heeft de K110D voor mij een aantal voordelen tov de 400D maar de 400D heeft ook weer voordelen tov K110D.
En daar ligt in deze hele discussie hét punt. Doorgroeien is niet iets dat je van tevoren besluit. Ik groei op het moment op precies dezelfde manier als Neo dat doet. Ik begon met een D50 met 18-55 van 600 euro, en ging een paar maanden later (een 2e rib uit mijn lijf

) 250 euro wegbrengen voor een 70-300 apo. Man, wat een set, en nu is het klaar. Inmiddels heb ik die apo alweer verkocht en schiet ik al een half jaar met een AF-S 80-200/2.8, Sigma 17-70/2.8-4.5 (die in de planning vervangen gaat worden voor een nikon AF-S 17-35/2.8 of AF-S 28-70/2.8) en een Tokina 12-24/4. Een SB-800 als flitser, grip onder mijn D50 en nog wat losse accesoires
Het punt is alleen, als ik straks besluit om een nieuwe body te halen, werkt die gewoon met mijn lenzen, flitser etc. en kan ik mijn D50 houden als backup of 2e body

Ik ben het 100% met jullie eens dat als je bij voorbaat al weet dat je wilt groeien in je fotohobby je beter af bent met een Canon of Nikon. Veel starters zoals ik kopen echter een dSLR om te kijken of het wat voor ze is of omdat het gewoon toch een trapje hoger is dan een prosumer en goed betaalbaar tegenwoordig. Dan is een Pentax kit van 390 euro ineens wel heel aantrekkelijk.
Dat is volledig waar, maar als je 100 euro meer uitgeeft aan een D40 heb je ineens groeimogelijkheden. Niet eens binnen de body zelf, want het af-s lenzenarsenaal in de lagere prijsklassen van Nikon is nog maar beginnende en net opgezet, maar wel binnen het merk.
[
Voor 35% gewijzigd door
Henk op 25-05-2007 12:14
]