lateef schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 11:31:
[...]
daarom heeft een olympus camera het beide. ik zie liveview echt als een grote toegevoegde waarde, wat door vele onterecht wordt gezien als amateuristisch/alleen voor compact camera's. nu canon's 1d mkiii ook live-view heeft, zal dat waarschijnlijk wel veranderen...
Ok, das dan persoonlijk, ik zit er iig niet om te springen

er zijn nu al de 7-14 en 11-22. daar komt binnen een jaar nog de (uit de budget reeks) ~9-18 bij. het 4/3 systeem is nieuw en daardoor zijn er nog wat hiaten - in het aps-c systeem van nikon en canon zitten ook nog een aantal hiaten
Noem ze even?
onlogisch is het 4/3 systeem zeker niet.
Ik vind een 2.0x cropfactor met bijbehorende concessies anders best onlogisch
in tegendeel zelfs, het systeem bestaat uit drie prijsklasse's (en daarbij behorende kwaliteitsniveaus'),standaard grade - optisch zeer goed (beduidend beter dan kitlenzen van andere merken)
Tests?[/quote], klein en compact, niet lichtsterk, geen vast diafragma, niet weatherproof[/quote]En waarmee onderscheidt zich dat dan t.o.v. Nikon of Canon's instapmodellen?
high grade - optisch nog beter
Wederom: tests?
, redelijk lichtsterk (2.8-3.5), geen vast diafragma, weatherproof
super high grade - optisch ongeevenaard
En nu zeker: tests? Laat zien die scherpte, bokeh, CA/vignet-control etc? En dan ook graag vergelijkingen met nikon/canon-glas
lichtsterk (zoomlenzen met een maximaal diafragma van f/2), vast diafragma, weatherproof.
en al die drie prijsklasse's hebben (binnen een jaar) een bereik van ultrawide tot tele. en daarnaast zijn er al een aantal Leica lenzen voor het 4/3 systeem en ook van Leica zullen steeds meer 4/3 lenzen komen. ik zie de onlogica er niet van in.
En leica is ineens goed, geweldig en zaligmakend? ik moet nog maar zien dat dat stempeltje zijn naam ook waar maakt, en datzelfde geldt voor Zeiss op de F- en A-mount.
heb je gelijk in, maar als je in het 4/3 systeem stapt, zou ik ook mijn heil niet bij third party producenten zoeken die die producten ook voor andere systemen maken, zeker niet in het groothoek of standaard bereik. het (bijna) telecentrische ontwerp - wat belangrijk is voor digitale fotografie - raak je daarmee kwijt en daarmee één van de belangrijke pluspunten van het 4/3 systeem.
Je raakt ook een hoop keuze van lenzen kwijt. Je bent inweze verplicht tot aankoop van het eigen merk, terwijl ik gezonde concurrentie, óók op het eigen platforum, juist belangrijk vind.
cared best een hoop. aangezien bij de sensor voor een hoop specs-peeper daar toch wel een probleem voor olympus zat. deze nieuwe sensor presteert trouwens uitstekend, met twee keer zoveel pixels genereert de e-410 sensor minder ruis dan de sensor van de e-1 (wat trouwens ook gewoon een hele goede sensor is, iig voldoende voor Leica om in haar M8 te doen (die daar vervolgens rare fratsen mee uit haalden, maar dat is weer wat anders)).
Je leest mijn post niet. Het interesseert me niet of een camera is uitgerust met een Canon-CMOS, Nikon-LB-cast, Fuji Super-CCD, Sony CCD of voor mijn part een flat-bed-scanner CCD. Het gaat mij om de prestaties, waaronder dus DR, kleur-weergave, snelheid etc. En hoe of dat een camera dat bereikt, het doet me helemaal niets.
hhmm, na twee jaar olympus dSLR's te hebben, jeb ik van stof nog nooit enig last gehad, toch redelijk effectief en 8 euro bespaart (en ik geloof niet dat een blaasbal op termijn effectief is, maar dat terzijde).
Ik gebruik nu al meer dan een jaar een Nikon dSLR, en als ik stof niet wil zien, is het er niet. Maar de blaasbal bewijst zich goed effectief, mede omdat het dus het stof uit de kamer blaast. Ik heb ergens nog een mooie test staan tussen de oly, sony en canon dust removal, en ook versus de blaasbal, zal ik zo eens opzoeken. Kwam er iig op neer dat je 25x moest dust-removen en een blaasbal het met een paar keer blazen nog glansrijk won.
dit is echt een kul opmerking. of de camera wel of niet gemakkelijk in gebruik is, zal moeten blijken als je hem in je handen hebt.
Het was ook een kul-opmerking, maar dat komt omdat het ook een kul-kreet is. Ongekend gebruiksgemak klinkt in mijn oren als iets waar ik weken aan moet wennen omdat het totaal nieuw en onwennig is

Maar de volgende keer voeg ik wel de nodige berg smilies toe aan mijn post, hopelijk dat dat het nuanceert

bagger is het platform zeker niet, onvolledig naar mijn mening ook niet, zeker niet voor een platform van nog geen vier jaar oud, wat zich gestaag uit blijft breiden.
Ik noem het ook geen bagger, maar er is imho zoveel beter...
13x18 is ook geen 2:3 en verder is er niemand die je verplicht 2:3 af te drukken, je kan toch ook gewoon 3:4 afdrukken?
Het probleem met 3:4 is dat het pas sinds de digitale (compact)camera's echt zijn intrede heeft gedaan. True, er was vroeger ook wel 3:4, maar er is zoveel meer verkrijgbaar voor 3:2 dat ik niet echt de voordelen zie van 4:3?
dat klopt beide, waarbij het tweede een steeds minder groot probleem wordt. ik haalde hierboven al aan dat de e-410 met twee keer zoveel pixels minder ruis heeft als de e-1 en met de ruis van de e-1 heb ik persoonlijk nooit zoveel last gehad...
Ik vraag me af welke natuurwetten olympus wil gaan veranderen om net zulke grote en heldere viewfinders te maken als de APS-C camera's? Een van dé nadelen van een (kleinere) cropfactor. En jup, ook 1.5x is ruk t.o.v. FF, maar FF is onbetaalbaar, zeker als instapper, terwijl APS-C en 3/4s niet zo heel veel hoeft te schelen.
dat is natuurlijk erg persoonlijk, ik heb jaren met OM camera's gewerkt (en gebruik ze nog steeds) en qua formaat zijn die vergelijkbaar met e-4xx camera's. ik vind het wel prettige formaten. en naast formaat is er ook nog ergonomie en dat hoeft zeker niet hetzelfde te zijn...
Persoonlijk inderdaad, maar het blijft een feit dat de markt zich nog maar net consumenten-georienteerd ontwikkelt kwa 4:3 en 3:2 al jaren de mainstream is.
ik zeg niet dat olympus het beste systeem is (want het beste systeem bestaat niet), maar het is een systeem, zoals alle systemen, met voor- en nadelen. maar om dit systeem bij voorbaat al af te schrijven, lijkt mij zeer onterecht...
Elk systeem heeft voor- en nadelen, maar bij olympus zijn ze imho gewoon een stuk duidelijker aanwezig dan bij Nikon of Canon. Maar zoals eerder gezegd, ik ben gewoon niet van de kleinere partijen vanwege alle concessies die ze met zich meebrengen, iedereen mag zich een andere mening toedoen