Al een tijdje schiet ik mijn foto's met een panasonic lumix tz1, vooral handig omdat je die onder de motorjas mee kunt krijgen.
Veel van mijn foto's schiet ik op vakanties, en waarschijnlijk verkoop ik de motor dus kan een groter formaat camera meenemen.
Daarnaast schiet ik veel tijdens een wandeling en in de tuin, de foto's in de tuin zijn meestal macro. en af en toe een feestje, maar dan ligt hij op tafel en maken de andere gasten er meer foto's mee dan mij.
Ik denk nu aan de olympus sp 550, 18 keer zoom is niet niks, ik heb hem in de handen gehad,
Macro tot op 1cm voor de lens scherpstellen.
en op het eerste gezicht zijn de foto's best scherp(voor een 28-504 lens, in een compact) deze kost 450-500 euro.
Andere keuze is een sony a100
pricewatch: Sony DSLR-A100 Kit (10.2MP, 18-70mm, f/3.5-5.6, 75-300mm f/4.5-5.6)
De canon d400 ligt mij niet fijn in de hand,
De d40 heeft mij te kaal model en te weinig pixels(die pixelrace heeft toch psychologisch effect op mij gehad

)
En de d40x lijkt mij al weer te duur? of kijk ik verkeerd?
de d80 is net iets de gortig/duur.(of is deze zoveel beter?)
De panasonic houd ik erbij naast voor de feestjes en zolang als nodig voor de macro foto's.
De sony a100 kost 850-900 euro met een 18-70 en een 75-300 lens, dan haal ik die zoom die ik graag wil, en kan later aan een macro lens gaan denken, zou dat toch nodig zijn.
(TS, in de startpost staat hij nog tussen de 750-1500, terwijl de body toch veel goedkoper is?)
waarom zoom,(75-300mm f/4.5-5.6) ik ga in september naar zuid-afrika, en verwacht daar veel wild-life te schieten op redelijk grote afstand, vaak in de volle zon, af en toe ook in schemer, resultaat in het schemer hoeft niet perfect te zijn, maar wel zo mooi mogelijk (is dit dan een goede telelens (iets met lichtsterkte dat mij nog niet helemaal duidelijk is)
zoom zal ik naast afrika ook wel redelijk vaak gebruiken.
Ik lees hier al aardig lang de topics door, heb het meeste van dit topic wel gelezen, en post hem juist express niet in het A100 topic omdat ik dan waarschijnlijk allemaal ja-knikkers krijg, dus wees kritisch.
maar nu een paar vraagjes:
1:Weet iemand een goede reden waarom ik niet voor de sony zou moeten gaan?(ik heb het topic al doorgelezen, sony heeft weinig lenzen, ik verwacht niet veel verder dan deze set te gaan met de hobby, misschien een macro lens erbij, thats it.)
2:Heeft iemand een goed alternatief, zonder direct veel duurder uit te zijn?(de d40 is een iets kaler model terwijl ik op termijn verwacht met zo'n camera niet uit de voeten te kunnen, dus wel een vergelijkbaar iets, en ik wil direct een tele erbij, budget ongeveer 1200 euro)
3:Weet iemand een goede sony macro lens? waar moet ik op letten?(dit is het antwoord op vraag 1?)
4:Als ik de sony(of een ander vergelijkbaar iets) koop,
een 2gb cf kaartje erbij 65 euro,
een statief van 100 euro,
simpel tasje, ben ik dan wat vergeten? of kan het beter/duurder/goedkoper? (ik flits niet veel dus zal de standaard flits voldoende zijn, kan later altijd nog erbij)