LOL! Hoe is dat toch mogenlijk? Nouja, gelukkig word de router vervangen, met de monteur erbij denk ik wel dat het allemaal moet gaan lukkenFerret schreef op zondag 14 september 2008 @ 22:40:
Poort 1 van de router (gewoon de ingang achterop de router). In de webinterface van de router kun je dat dan ook zien.
Toevallig stand-by aangezet in windows?Ferret schreef op zondag 14 september 2008 @ 08:47: Inmiddels had ik al wel de netwerkkabel uit de server en uit de router getrokken (om zo weer de beginsituatie te hebben) en ineens ging de server uit zichzelf uit! Kan dit komen omdat er ging verbinding is tussen de server en een pc? Of omdat-ie geen netwerk kan ontdekken ofzo? Zou het een ingebouwde bescherming zijn vraag ik me af...
Standby aangezet.... Geen idee! Maar ik ga het na 
/edit: Hij staat ingesteld op 'Always On' en 'Never' bij harde schijf uitschakelen en in Stand-by modus gaan.
Vreemd hoor...
/edit: Hij staat ingesteld op 'Always On' en 'Never' bij harde schijf uitschakelen en in Stand-by modus gaan.
Vreemd hoor...
[ Voor 55% gewijzigd door Ferret op 17-09-2008 11:20 ]
Inderdaad vreemd.
Zat er even over na te denken en als het nou weer gebeurd zou je evt. de SBCore services uit kunnen schakelen.
Select Control Panel, Admin Tools, Component Services.
Right Click SBCCore
Select Properties, then select the LogOn Tab.
Select the active Profile and hit disable.
Zat er even over na te denken en als het nou weer gebeurd zou je evt. de SBCore services uit kunnen schakelen.
Right Click SBCCore
[ Voor 40% gewijzigd door Cybergamer op 17-09-2008 19:38 ]
Ik weet al wat de oorzaak is..... Ik woon op een schip en de vorige eigenaar had nogal exotische ideeen over stekkerdozen en wandcontactdozen enzo... Het bleek dus dat ik stroom pakte vanaf een wandcontactdoos die geen stroom kreeg als ik het licht in die ruimte uit deed... Dus weg WHS....babyxl schreef op woensdag 17 september 2008 @ 19:35:
Inderdaad vreemd.
Right Click SBCCore
Ok, er is een nieuwe router neergezet door de KPN. Ik heb weer internet en ik kan weer bellen. Ik heb daarna de WHS op poort 3 (achter op de router) aangesloten en aangezet. Volgens mij conform de instructies van Microsoft. Echter, wat ik doe of probeer, ik zie WHS niet in de interface van de Speedtouch en kan dus ook niet verder met configureren.
Of (en dat bedenk ik mij nu ineens), moet ik de WHS eerst configureren (door hem aan de ethernetkabel van mijn pc te hangen)? Ik snap er niks van...
doe eens een ping naar je server dmv de servernaam. (Default is: server).
Dan krijg je als het goed is de volgende info:
C:\Users\GaMeR.GaMeR-PC>ping server
Pinging server [192.168.1.100] with 32 bytes of d
Reply from 192.168.1.100: bytes=32 time<1ms TTL=1
Ping statistics for 192.168.1.100:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0%
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms
Wat je zou kunnen doen is het IP adress die je invult op de router laten toewijzen op je server dmv. het MAC adress. Dat heb ik gedaan waardoor mijn router altijd .100 geeft op mijn server.
Dan krijg je als het goed is de volgende info:
C:\Users\GaMeR.GaMeR-PC>ping server
Pinging server [192.168.1.100] with 32 bytes of d
Ping statistics for 192.168.1.100:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0%
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms
Wat je zou kunnen doen is het IP adress die je invult op de router laten toewijzen op je server dmv. het MAC adress. Dat heb ik gedaan waardoor mijn router altijd .100 geeft op mijn server.
Pingen werkt niet merk ik want de WHS blijft status 'Inactief' houden volgens de router. Ik heb gecheckt beneden en hij staat aan maar de pest is dat ik daar geen keyboard/muis/monitor tot m'n beschikking heb.
Nogmaals wat ik nu gedaan heb nadta het simpel aansluiten op de router op poort 3 geen effect had (de Speedtouch zag de server niet):
- mijn pc ontkoppeld van de router (poort 1)
- de ethernetkabel beneden uit poort 1 gehaald en op poort 3 aangesloten
- WHS naar boven gehaald en aangesloten op monitor/muis/keyboard
- WHS aangesloten op de ethernetkabel die dus nu op poort 3 zit van de router
- WHS laten configureren met als resultaat dat die vind de router vindt!
- gecheckt op 192.168.1.254 (interface Speedtouch) en die ziet de server op poort 3 maar zegt 'inactief)
- WHS afgesloten en de ethetnetkabel verwijderd
- eigen pc weer aangesloten op poort 1 van de router
- router laat nog steeds 'server' zien op poort 3 maar nog steeds 'inactief'
- WHS op z'n plek gezet naast de router en opnieuw op poort 3 aangesloten
- gecheckt op 192.168.1.254 vai m'n eiegn pc en die ziet de server op poort 3 maar zegt nog steeds 'inactief)
Hoe krijg ik dat f*cking ding nou aan de praat!
/edit: In tegenstelling tot mijn eigen pc (op poort 1) en de draadloze router (op poort 2) krijgt WHS een 'statisch' ip adres terwijl bij de andere twee via DHCP een ip adres krijgen... Ik kan alleen niks vinden hoe ik dat zou kunnen aanpassen. Of moet ik de WHS weer naar boven zeulen, aansluiten op monitor/keyboard/muis om het in dat ding zelf aan te geven?
Nogmaals wat ik nu gedaan heb nadta het simpel aansluiten op de router op poort 3 geen effect had (de Speedtouch zag de server niet):
- mijn pc ontkoppeld van de router (poort 1)
- de ethernetkabel beneden uit poort 1 gehaald en op poort 3 aangesloten
- WHS naar boven gehaald en aangesloten op monitor/muis/keyboard
- WHS aangesloten op de ethernetkabel die dus nu op poort 3 zit van de router
- WHS laten configureren met als resultaat dat die vind de router vindt!
- gecheckt op 192.168.1.254 (interface Speedtouch) en die ziet de server op poort 3 maar zegt 'inactief)
- WHS afgesloten en de ethetnetkabel verwijderd
- eigen pc weer aangesloten op poort 1 van de router
- router laat nog steeds 'server' zien op poort 3 maar nog steeds 'inactief'
- WHS op z'n plek gezet naast de router en opnieuw op poort 3 aangesloten
- gecheckt op 192.168.1.254 vai m'n eiegn pc en die ziet de server op poort 3 maar zegt nog steeds 'inactief)
Hoe krijg ik dat f*cking ding nou aan de praat!
/edit: In tegenstelling tot mijn eigen pc (op poort 1) en de draadloze router (op poort 2) krijgt WHS een 'statisch' ip adres terwijl bij de andere twee via DHCP een ip adres krijgen... Ik kan alleen niks vinden hoe ik dat zou kunnen aanpassen. Of moet ik de WHS weer naar boven zeulen, aansluiten op monitor/keyboard/muis om het in dat ding zelf aan te geven?
[ Voor 13% gewijzigd door Ferret op 17-09-2008 21:49 ]
Dat is het probleem dus. Je WHS moet gewoon via DHCP een IP adress krijgen. Laat dat ding anders even boven staan totdat het werkt. scheel een hoop troubles (de mijne staan in de schuur naar 5 dagen getest te hebben).Ferret schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:28:
ff in de eigenschappen van je netwerk alles (IP en DNS) op automatisch zetten en kijk eens wat er gebeurd.
Ik word er echt schijtziek van......
Ik heb de WHS boven weer aan poort 3 aangesloten en daarna de router laten configureren. De WHS krijgt daarna een eigen ip (192.168.1.72) en als ik via de WHS alles check dan gaat alles goed, Remote Access werkt en inloggen via het homeserver.com domein werkt perfect. Ik sluit alles af en ontkoppel de kabels boven.
Dan sluit ik de WHS opnieuw aan op de router op poort 3 en kijk via m'n eigen pc (op poort 1) naar de webinterface van de router.
Ik zie de server op poort 3 maar die is 'ínactief'. Wel een ip via DHCP maar omdati-ie inactief is ka de Connector cd van WHS hem niet vinden.
Een restart van de router is nog belabberder; de WHS is ineens verdwenen uit het overzicht. Ook restarts van de WHS bieden geen oplossing.....
Ik ben ten einde raad hier.... Waarom vertikt die router om de WHS te zien als actief?
Ik heb de WHS boven weer aan poort 3 aangesloten en daarna de router laten configureren. De WHS krijgt daarna een eigen ip (192.168.1.72) en als ik via de WHS alles check dan gaat alles goed, Remote Access werkt en inloggen via het homeserver.com domein werkt perfect. Ik sluit alles af en ontkoppel de kabels boven.
Dan sluit ik de WHS opnieuw aan op de router op poort 3 en kijk via m'n eigen pc (op poort 1) naar de webinterface van de router.
Ik zie de server op poort 3 maar die is 'ínactief'. Wel een ip via DHCP maar omdati-ie inactief is ka de Connector cd van WHS hem niet vinden.
Een restart van de router is nog belabberder; de WHS is ineens verdwenen uit het overzicht. Ook restarts van de WHS bieden geen oplossing.....
Ik ben ten einde raad hier.... Waarom vertikt die router om de WHS te zien als actief?
Ik vraag me af waarom er niet ingegerepen wordt in dit topic. Het probleem van hierboven is een eigen topic waard volgens mij...
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Daar is wat voor te zeggen maar aan de andere kant kun je mijn postings ook lezen als een 'ervaring met WHS'.c70070540 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 20:48:
Ik vraag me af waarom er niet ingegerepen wordt in dit topic. Het probleem van hierboven is een eigen topic waard volgens mij...
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die een Experiabox heeft van de KPN via HetNet en die een WHS wil installeren. Al zou het zo zijn, dat waar ik nu tegen aanloop 'incidenteel' is, dan nog vind ik dat dit hoort onder een 'ervaring' met WHS. Helaas een nogal negatieve....
offtopic:
Ik ben dan wel geen WSS-mod (
), maar c70070540 in "[WHS] Windows Home Server ervaringen topic" heeft IMHO wel gelijk. Een topic zoals dit is niet bedoeld voor dergelijke specifieke problemen. Open anders gewoon even een eigen topic met een heldere uitleg van de problemen en pogingen - hier in WSS of (waarschijnlijker als ik het even vluchtig bekijk) in NT 
Ik ben dan wel geen WSS-mod (

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Ferret:
Wat je evt. even zou kunnen doen is zoeken naar Speedtouch 780 ervaringen. Ik meen dat die Experiabox en de 780 dezelfde toestellen zijn. (please don't shoot me if I'm wrong!)
Ikzelf heb een 780 gehad en vond het een regelrechte ramp. Je zou een ander (2e hands) modem kunnen overwegen...
Maar dit hoort idd niet in dit topic thuis. Probeer het anders even op WGS of op een ander plekje van GoT.
Wat je evt. even zou kunnen doen is zoeken naar Speedtouch 780 ervaringen. Ik meen dat die Experiabox en de 780 dezelfde toestellen zijn. (please don't shoot me if I'm wrong!)
Ikzelf heb een 780 gehad en vond het een regelrechte ramp. Je zou een ander (2e hands) modem kunnen overwegen...
Maar dit hoort idd niet in dit topic thuis. Probeer het anders even op WGS of op een ander plekje van GoT.
[ Voor 15% gewijzigd door Cybergamer op 19-09-2008 01:39 ]
We Got Served krijgt een Nederlands sub-forum. Binnenkort kunnen wij daar wat meer in-depth over WHS problemen posten in gewoon Nederlands.
Zodra dat klaar is laat ik het hier nog even weten.
Zodra dat klaar is laat ik het hier nog even weten.
Als dat tegen mij is; is post net zo makkelijk in het Engels hoor
Maar het is goed om te horen dat er een NL WGS forum komt.
Ik ga om te beginnen een lange ethernetkabel kopen (20 meter) zodat ik de WHS hier aan kan sluiten terwijl m'n eigen pc ook aangesloten is. Pas dan kan ik dingen testen enzo...
In elk geval bedankt voor jullie hulp!
Ik ga om te beginnen een lange ethernetkabel kopen (20 meter) zodat ik de WHS hier aan kan sluiten terwijl m'n eigen pc ook aangesloten is. Pas dan kan ik dingen testen enzo...
In elk geval bedankt voor jullie hulp!
Een extra kabel is altijd een goed idee
Keb er zelf ook 2 lopen naar de schuur van een kleine 30 meter
Ik wil deze home server aanschaffen. Volgens mij een aardig energiezuinig maar toch redelijk snelle Home server.
Behuizing: Asus TM-B12
CPU: AMD Athlon™ X2 4450E
Moederbord: Asus M2A-VM 690G
Geheugen: Buffalo 1 GB DDR2-667
Voeding: HEC 300TE-2WX (80 PLUS, Energy Star 4.0)
HDD: 2x Samsung SpinPoint F1 1TB
Aardig goed dacht ik zo en energiezuinig? Valt me op dan mensen hier niet heel erg op de energiezuinigheid letten :PP
Overigens wat ik niet heb kunnen vinden. er is vast wel een tool voor nieuwsgroepen aanwezig?
Behuizing: Asus TM-B12
CPU: AMD Athlon™ X2 4450E
Moederbord: Asus M2A-VM 690G
Geheugen: Buffalo 1 GB DDR2-667
Voeding: HEC 300TE-2WX (80 PLUS, Energy Star 4.0)
HDD: 2x Samsung SpinPoint F1 1TB
Aardig goed dacht ik zo en energiezuinig? Valt me op dan mensen hier niet heel erg op de energiezuinigheid letten :PP
Overigens wat ik niet heb kunnen vinden. er is vast wel een tool voor nieuwsgroepen aanwezig?
Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje
Ziet er goed uit. Ik zou de spinpoints vervangen met WD GreenPoint drives. Daar bespaar je wel weer een paar Watt mee.
Een nieuwsgroup tool is er wel hoor, dmv een webinterface: SABnzdb
Een How-To kun je hier vinden (samen met vele andere!)
http://wiki.wegotserved.co.uk/Category:WHS_Tutorials
Een nieuwsgroup tool is er wel hoor, dmv een webinterface: SABnzdb
Een How-To kun je hier vinden (samen met vele andere!)
http://wiki.wegotserved.co.uk/Category:WHS_Tutorials
Anoniem: 224998
Ik heb sinds vanmiddag een windows home server.
Ik loop nu al tegen een probleem, whs etc installatie ok.
Nu moest ik vanaf een pc de connector dus installeren etc.
Tijdens de installatie krijg ik alleen het probleem dat het wachtwoord niet goed is, zodra ik op een hint klik krijg ik dat hij niet kan connecten.
Bij de map Netwerken staat de server er weldegelijk.
Nu is mijn vraag, doe ik iets verkeerd? Sla ik iets over?
Moet ik voor de connector nog iets downloaden/aanpassen?
Alvast bedankt!
Ik loop nu al tegen een probleem, whs etc installatie ok.
Nu moest ik vanaf een pc de connector dus installeren etc.
Tijdens de installatie krijg ik alleen het probleem dat het wachtwoord niet goed is, zodra ik op een hint klik krijg ik dat hij niet kan connecten.
Bij de map Netwerken staat de server er weldegelijk.
Nu is mijn vraag, doe ik iets verkeerd? Sla ik iets over?
Moet ik voor de connector nog iets downloaden/aanpassen?
Alvast bedankt!
Het wachtwoord moet die van de Administrator zijn, niet je eigen wachtwoord.
Dus het wachtwoord die je gebruik het bij de installatie van WHS zelf.
Dus het wachtwoord die je gebruik het bij de installatie van WHS zelf.
Klopt, ik gebruik ook het administrator account.
Die werkt ook niet.
Zodra ik op hint klik, krijg ik een error over de connectie.
Die werkt ook niet.
Misschien heb je hier wat aan?Anoniem: 224998 schreef op zondag 21 september 2008 @ 11:26:
Klopt, ik gebruik ook het administrator account.
Die werkt ook niet.
Bedankt, maar nee nog geen resultaat 
---
Zodra ik naar het IP van mijn whs ga @whs zelf krijg ik:
---
Zodra ik naar het IP van mijn whs ga @whs zelf krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Server Error in '/Home' Application. -------------------------------------------------------------------------------- Compilation Error Description: An error occurred during the compilation of a resource required to service this request. Please review the following specific error details and modify your source code appropriately. Compiler Error Message: CS0006: Metadata file 'C:\WINDOWS\assembly\GAC_32\System.EnterpriseServices\2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a\System.EnterpriseServices.dll' could not be found Source Error: [No relevant source lines] Source File: Line: 0 |
[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 224998 op 21-09-2008 12:55 ]
Inloggen op de server zelf lukt wel? (Dus direct achter de computer waar WHS op installed is).
Klinkt nl. alsof er iets verkeerd gegaan is tijdens de installatie. Start de computer op met de WHS DVD erin en boot de DVD. Selecteer "Re-Installation" en laat de installer zijn ding doen.
Als het goed is zou het nu allemaal wel moeten werken. Er is ook nog een andere manier maar die is vrij complex. (zou ik ff moeten opzoeken hoe dat ook alweer gaat).
Klinkt nl. alsof er iets verkeerd gegaan is tijdens de installatie. Start de computer op met de WHS DVD erin en boot de DVD. Selecteer "Re-Installation" en laat de installer zijn ding doen.
Als het goed is zou het nu allemaal wel moeten werken. Er is ook nog een andere manier maar die is vrij complex. (zou ik ff moeten opzoeken hoe dat ook alweer gaat).
[ Voor 73% gewijzigd door Cybergamer op 22-09-2008 04:29 ]
Naja we hebben dat systeem gekocht bij de MyCom van 599, hier zit dus echt helemaal NIKS bij.
Geen cd/dvd's, geen boekjes etc.
Afrader dus, we gaan hem dus ook terug brengen en wachten wel tot er een ander komt.
Hij maakt verder ook best wat lawaai.
Afrader dus, we gaan hem dus ook terug brengen en wachten wel tot er een ander komt.
Waarom bouw je er zelf niet een? Kom je misschien wat goedkoper uit, je hebt VGA output en een originele WHS DVD erbij.
Eventueel kan ik je er wel bij helpen als je wil?
Eventueel kan ik je er wel bij helpen als je wil?
Ik heb afgelopen weekend WHS ook maar eens geinstalleerd om mijn prive-AD domein te vervangen. (dat draaide op 2 oude P3 bakken)
Ik deed eigenlijk toch weinig met het domein. (ooit eens een keer opgebouwd om mee te experimenteren)
Nu draai ik WHS op een AMD64 4200+ met 2Gb geheugen en een 500Gb schijf.
Tot nu toe ben ik erg tevreden over WHS, alleen mis ik wel een beetje het centrale usermanagement.
Wel heb ik zelf even de windows DNS en DHCP aangeslingerd, die vind ik wel makkelijk werken.
Welke (gratis) add-ins gebruiken jullie?
Momenteel heb ik er Router control, Advanced Admin Console en Webguide opstaan.
Advanced Admin Console is zeker een aanrader, hiermee kan je vanuit de WHS console eigenlijk alles starten op je server zonder dat je een extra RDP sessie hoeft te starten.
Heb ik gelijk een vraag daarover trouwens, alles wat daar gestart word, word gestart op de console.
Nu wil ik vanaf mijn werk even inloggen op de console (even newsbin checken
), alleen kom ik niet op de console uit.
Ik kan wel een RDP sessie starten, maar ik kom niet op de console uit, terwijl ik mstsc wel start met de /console switch. Is dit uitgeschakeld in WHS?
Ik deed eigenlijk toch weinig met het domein. (ooit eens een keer opgebouwd om mee te experimenteren)
Nu draai ik WHS op een AMD64 4200+ met 2Gb geheugen en een 500Gb schijf.
Tot nu toe ben ik erg tevreden over WHS, alleen mis ik wel een beetje het centrale usermanagement.
Wel heb ik zelf even de windows DNS en DHCP aangeslingerd, die vind ik wel makkelijk werken.
Advanced Admin Console is zeker een aanrader, hiermee kan je vanuit de WHS console eigenlijk alles starten op je server zonder dat je een extra RDP sessie hoeft te starten.
Heb ik gelijk een vraag daarover trouwens, alles wat daar gestart word, word gestart op de console.
Nu wil ik vanaf mijn werk even inloggen op de console (even newsbin checken
Ik kan wel een RDP sessie starten, maar ik kom niet op de console uit, terwijl ik mstsc wel start met de /console switch. Is dit uitgeschakeld in WHS?
[ Voor 4% gewijzigd door GeleFles op 22-09-2008 16:51 ]
Anoniem: 275107
[quote]Ferret schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:58:
[...]
Ik ook whs geinstalleerd, alleen toch nog een major probleem. alles tot aan de router werkt perfect, dus het intranet. wil ik mijn server via het internet benaderen, remote access, lukt dit niet (op basis van de test die je kunt laten draaien in de whs console). Aldus whs is de router goed geconfigureerd, alleen komt hij er extern niet op. stap 1 is het testen van de router: in orde. stap 2 is het testen van de domain name; hiergaat wat mis. onderdeel 3 en 4 gaan fout. "verifying your website is accessible from internet", en dus "verifying remote access is accessible from internet.
Alle benodigde poorten zijn open (80, 443, 4125) zowel in router als modem.
Vanwege de remote access functie wilde ik whs wel eens proberen!
Kpn/planet kon me ook niet helpen: "wij bieden er geen ondersteuning voor", alhoewel ik het idee kreeg dat diegene precies wist wat ik bedoelde.
voor de goede orde: router: sitecom wl176, modem: alcatel speedtouch 510
Ben beetje ten einde raad
[...]
Ik ook whs geinstalleerd, alleen toch nog een major probleem. alles tot aan de router werkt perfect, dus het intranet. wil ik mijn server via het internet benaderen, remote access, lukt dit niet (op basis van de test die je kunt laten draaien in de whs console). Aldus whs is de router goed geconfigureerd, alleen komt hij er extern niet op. stap 1 is het testen van de router: in orde. stap 2 is het testen van de domain name; hiergaat wat mis. onderdeel 3 en 4 gaan fout. "verifying your website is accessible from internet", en dus "verifying remote access is accessible from internet.
Alle benodigde poorten zijn open (80, 443, 4125) zowel in router als modem.
Vanwege de remote access functie wilde ik whs wel eens proberen!
Kpn/planet kon me ook niet helpen: "wij bieden er geen ondersteuning voor", alhoewel ik het idee kreeg dat diegene precies wist wat ik bedoelde.
voor de goede orde: router: sitecom wl176, modem: alcatel speedtouch 510
Ben beetje ten einde raad

maasrob, heb je de poorten gewoon opgengezet in de firewall van je router? (ik ken je router niet)
Normaal moet je de poorte niet open zetten, maar de poorten laten forwarden naar een ip adres (dat van je whs)
Normaal moet je de poorte niet open zetten, maar de poorten laten forwarden naar een ip adres (dat van je whs)
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Ik heb er pas een gehaald bij yorcom(www.yorcom.nl), hebben leuke pc's voor een mooie prijs.Anoniem: 224998 schreef op maandag 22 september 2008 @ 11:55:
Naja we hebben dat systeem gekocht bij de MyCom van 599, hier zit dus echt helemaal NIKS bij.
Erg stil en met boekjes en cd:)
Erg fijne zaak
Owner of DBIT Consultancy
Hey LittleWan,
Ik heb de poorten geforward naar het ip adres van de homeserver. deze heb ik een statisch ipadres gegeven. mijn router is de sitecom wl176. deze lijkt op de wl173 maar die van mij heeft nog 2 usb poorten.
in mijn modem heb ik het als volgt aangepakt:
in het NAPTconfig gedeelte:
1 Temp 192.168.0.103:443 unspecified:443 tcp NONE
2 Temp 192.168.0.103:80 unspecified:80 tcp NONE
3 Temp 192.168.0.103:4125 unspecified:4125 tcp NONE
4 Temp 192.168.0.103:3389 unspecified:3389 tcp NONE
Wellicht dat je nu wat meer kunt?
Ik heb de poorten geforward naar het ip adres van de homeserver. deze heb ik een statisch ipadres gegeven. mijn router is de sitecom wl176. deze lijkt op de wl173 maar die van mij heeft nog 2 usb poorten.
in mijn modem heb ik het als volgt aangepakt:
in het NAPTconfig gedeelte:
Wellicht dat je nu wat meer kunt?
als je configuratie als volgt is:Anoniem: 275107 schreef op maandag 22 september 2008 @ 19:00:
Nr Type Inside address Outside address Prot State
Sorry, dit is de correcte!
WHS - router - modem - internet
dan moet je vanaf het modem de poorten forwarden naar de router, en vanaf de router pas naar de WHS.
wat misschien makkelijker is om in je modem een DMZ in te stellen, die dus alles doorstuurt naar je router. Dan kun je je router alle firewall en NAT zaken op zich laten nemen.
AAC, WHS Disk Management, Avast WHS! Edition (niet gratis, maar super!). In AAC heb ik een snelkoppelling gemaakt naar Total Commander en de Desktop. Heerlijk geen RDP meer nodigRonnieB82 schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:50:
Je kan gewoon op je homeserver.com website inloggen met IE om de console op te roepen. Wel IE gebruiken anders werkt het niet (ActiveX spul enzo).Heb ik gelijk een vraag daarover trouwens, alles wat daar gestart word, word gestart op de console.
Nu wil ik vanaf mijn werk even inloggen op de console (even newsbin checken), alleen kom ik niet op de console uit.
[ Voor 28% gewijzigd door Cybergamer op 22-09-2008 19:23 ]
Top! nooit aan gedacht, ik ben firefox gebruiker, en ik vond de homeserver website al een beetje tegenvallen, maar ik moet dus gewoon IE gebruikenbabyxl schreef op maandag 22 september 2008 @ 19:16:
[...]
AAC, WHS Disk Management, Avast WHS! Edition (niet gratis, maar super!). In AAC heb ik een snelkoppelling gemaakt naar Total Commander en de Desktop. Heerlijk geen RDP meer nodig
[...]
Je kan gewoon op je homeserver.com website inloggen met IE om de console op te roepen. Wel IE gebruiken anders werkt het niet (ActiveX spul enzo).
[afbeelding]
Heb ook even naar avast zitten kijken, ziet er wel leuk uit, het is alleen een beetje jammer dat ik net mijn kaspersky keys een maand geleden verlengt heb... dus die hou ik nog even, misschien volgend jaar overstappen...
en dat is concreet? ik was net aan het proberen het modem eens een update door zijn strot te duwen, maar hij wil niet. (dit terzijde)
bedankt iig voor de snelle reacties!
bedankt iig voor de snelle reacties!
Littlewan,
heb dus mijn modem nu helemaal up2date, internet werkt weer, alleen nu ben ik dus 1 stap achteruit gegaan. Mijn router werkt niet zoals whs dat wil (geel icoontje taakbalk). Ga morgen uitvogelen hoe ik dat nu weer gefixed krijg. Hoop dat je me nog verder kunt helpen met de rest van de installatie (waar ik eigelik voor kwam)
rob
heb dus mijn modem nu helemaal up2date, internet werkt weer, alleen nu ben ik dus 1 stap achteruit gegaan. Mijn router werkt niet zoals whs dat wil (geel icoontje taakbalk). Ga morgen uitvogelen hoe ik dat nu weer gefixed krijg. Hoop dat je me nog verder kunt helpen met de rest van de installatie (waar ik eigelik voor kwam)
rob
Littlewan,
zat even te denken over dat wat je zei betreffende DMZ. deze functie tref ik wel aan in mijn router, niet in mijn modem. is mijn gedachtengang goed als ik zeg dat ik dan bij "public ip" het ip adres van mijn router ingeven moet (10.0.0.138), en bij "local ip" het ip adres van mijn router (192.....)? Of moet ik daar juist het ipadres van de server plaatsen?
Correct me if i'm wrong
Rob
zat even te denken over dat wat je zei betreffende DMZ. deze functie tref ik wel aan in mijn router, niet in mijn modem. is mijn gedachtengang goed als ik zeg dat ik dan bij "public ip" het ip adres van mijn router ingeven moet (10.0.0.138), en bij "local ip" het ip adres van mijn router (192.....)? Of moet ik daar juist het ipadres van de server plaatsen?
Correct me if i'm wrong
Rob
Dat klopt maasrob.
Welk modem/router heb je?
Welk modem/router heb je?
Nou, ik heb de WHS met z'n eigen draadje aangesloten op de router. Daarna de router handmatig geconfigureerd en dat ging goed. Toen de connector cd gedraaid en dat verliep ook perfect.
Ik heb dus nu een werkende WHS
Wat ik wel ontdekte (wat ook waarschijnlijk de oorzaak is geweest van veel ellende) is dat wanneer ik de WHS beneden bij de router had staan en hem aangezet had, dat die ouwe bak niet doorstart omdat hij geen keyboard ziet! Logisch dat-ie in de vorige keren op 'inactief' bleef staan... Ik weet dus nu dat als hij weer naar beneden gaat dat ik het toetsenbord en muis eraan laat hangen. Ik hoop alleen niet dat-ie dan niet blijft hangen omdat er geen monitor aanhangt.... Maar dat test ik wel later
Ik heb dus nu een werkende WHS
Wat ik wel ontdekte (wat ook waarschijnlijk de oorzaak is geweest van veel ellende) is dat wanneer ik de WHS beneden bij de router had staan en hem aangezet had, dat die ouwe bak niet doorstart omdat hij geen keyboard ziet! Logisch dat-ie in de vorige keren op 'inactief' bleef staan... Ik weet dus nu dat als hij weer naar beneden gaat dat ik het toetsenbord en muis eraan laat hangen. Ik hoop alleen niet dat-ie dan niet blijft hangen omdat er geen monitor aanhangt.... Maar dat test ik wel later
Even je bios checken, het is een kleine instelling dat ie zonder toetsenbord/muis gewoon doorstartFerret schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:26:
Ik weet dus nu dat als hij weer naar beneden gaat dat ik het toetsenbord en muis eraan laat hangen. Ik hoop alleen niet dat-ie dan niet blijft hangen omdat er geen monitor aanhangt.... Maar dat test ik wel later
iets met 'halt on:' en die dan op 'no errors' zetten.
Klopt! check dit plaatje ter referentie:RonnieB82 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 18:05:
Even je bios checken, het is een kleine instelling dat ie zonder toetsenbord/muis gewoon doorstart
iets met 'halt on:' en die dan op 'no errors' zetten.

Thanks! Ik ga het checken!babyxl schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 19:00:
[...]
Klopt! check dit plaatje ter referentie:
[afbeelding]
Ik heb een sitecom, de wl176. gewoon standaard apparaat, maar dan met twee usb poorten. Ik ga eens proberen via dmz.
heb nu zelfs geen internet meer via de router
Vandaag kwam ik na een herstart van mijn WHS erachter dat er een update is uitgegeven, het gaat om de volgende update; KB950193.
Na enig zoeken kwam ik uit op support.microsoft.com en het bleek om een belangrijke update te gaan, kortom zorg ervoor dat je hem even ophaald via windows update als deze nog niet automatisch is geinstalleerd op je WHS.
Na enig zoeken kwam ik uit op support.microsoft.com en het bleek om een belangrijke update te gaan, kortom zorg ervoor dat je hem even ophaald via windows update als deze nog niet automatisch is geinstalleerd op je WHS.
als ik het goed begrijp heb je een modem en een router. Welk modem?Anoniem: 275107 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:37:
heb nu zelfs geen internet meer via de router
winkiller: je bent er snel bij, ik zag die update ook al langskomen op WGS
[ Voor 14% gewijzigd door Cybergamer op 24-09-2008 17:34 ]
Reeds geupdate!babyxl schreef op woensdag 24 september 2008 @ 17:32:
[...]
als ik het goed begrijp heb je een modem en een router. Welk modem?
winkiller: je bent er snel bij, ik zag die update ook al langskomen op WGS
Kort samengevat is de situatie nu zo:
modem - router - homeserver
mijn homeserver heb ik uiteraard een vast ip-adres gegeven voor de verbinding met de router. In de router heb ik Upnp zitten, maar aangezien whs het niet geconfigureerd kreeg, ben ik zelf aan de slag gegaan. in het modem heb ik de poorten 80, 443 en 4125 geforward naar de router (192.168.0.1), via NAPT. In de router heb ik dezelfde poorten weer geforward naar de server, deze heeft ip 192.168.0.103. uPnP heb ik uiteraard uitgezet omdat ik het handmatig heb gedaan. De firewall in de router staat ook op een laag pitje, die van windows (vista & whs) staan aan, en heb gecontroleerd of ze uitzonderingen op de poorten toestaan. Ook heb ik vandaag de whs helemaal up2date, met de vandaag utigegeven update.
Modem: alcatel speedtouch 510 (ook een update door de strot geduwd)
Router: Sitecom WL176 (gelijk aan 173, maar dan met usbpoorten)
In de router zelf heb ik verschillende functie die mij bruikzaam leken, portforwarding - viirtual server - dmz. echter geen van deze opties werkten.
Intern werkt alles toppie, alleen remote access wil niet helemaal:S
Rob
modem - router - homeserver
mijn homeserver heb ik uiteraard een vast ip-adres gegeven voor de verbinding met de router. In de router heb ik Upnp zitten, maar aangezien whs het niet geconfigureerd kreeg, ben ik zelf aan de slag gegaan. in het modem heb ik de poorten 80, 443 en 4125 geforward naar de router (192.168.0.1), via NAPT. In de router heb ik dezelfde poorten weer geforward naar de server, deze heeft ip 192.168.0.103. uPnP heb ik uiteraard uitgezet omdat ik het handmatig heb gedaan. De firewall in de router staat ook op een laag pitje, die van windows (vista & whs) staan aan, en heb gecontroleerd of ze uitzonderingen op de poorten toestaan. Ook heb ik vandaag de whs helemaal up2date, met de vandaag utigegeven update.
Modem: alcatel speedtouch 510 (ook een update door de strot geduwd)
Router: Sitecom WL176 (gelijk aan 173, maar dan met usbpoorten)
In de router zelf heb ik verschillende functie die mij bruikzaam leken, portforwarding - viirtual server - dmz. echter geen van deze opties werkten.
Intern werkt alles toppie, alleen remote access wil niet helemaal:S
Rob
kan je niet je router in dmz zetten in je modem?
En waarom niet gewoon een switch aan je modem hangen? Die 510 is niet zo slecht hoor.
En waarom niet gewoon een switch aan je modem hangen? Die 510 is niet zo slecht hoor.
Je modem is ook meteen een router, geen slecht ding hoor. MAar wat je evt. zou moeten doen is je modem in "bridge mode" zetten. Kijk even rond ok GoT hiervoor, meer dan genoeg topics gaan hierover en het is helemaal niet moeilijk.
Daarna werkt je router zoals het zou moeten werken zonder tussenkomst van je modem. en dan zal je ook gebruik kunnen maken van het remote spul.
Nadeel is wel dat je je modem niet aan andere computers kan hangen ivm. die bridging/spoofing. Maar daar heb je je router voor...
Daarna werkt je router zoals het zou moeten werken zonder tussenkomst van je modem. en dan zal je ook gebruik kunnen maken van het remote spul.
Nadeel is wel dat je je modem niet aan andere computers kan hangen ivm. die bridging/spoofing. Maar daar heb je je router voor...
Geen idee of WHS dit ondersteunt (ga er vanavond eens mee spelen) maar volgens mij wordt /console sinds XP SP3 niet meer ondersteund en moet je tegenwoordig /admin doen.RonnieB82 schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:50:
Nu wil ik vanaf mijn werk even inloggen op de console (even newsbin checken), alleen kom ik niet op de console uit.
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Anoniem: 218455
Weet iemand of het ook mogelijk is om MS Outlook via Home Server te draaien? Dan bedoel ik dat je e-mails, adresboek en de hele reutemeteut op de server komen en je er vanaf iedere pc thuis bij kan.
[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 218455 op 02-10-2008 11:49 ]
Vraag is waarom je dat zou willen doen, maar goed er is een addin beschikbaar voor dat doel: WHS Outlook.Anoniem: 218455 schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 09:50:
Weet iemand of het ook mogelijk is om MS Outlook via Home Server te draaien? Dan bedoel ik dat je e-mails, adresboek en de hele reutemeteut op de server komen en je er vanaf iedere pc thuis bij kan.
zie: deze link (WHS Outlook).
kan ik exchange server 2007 ook draaien in combi met windows home server? hmm volgens mij kan dit niet.
ik wil namelijk exchanche server draaien om mijn laptop, base pc etc, pda goed te syncen met outlook. hoe doe ik dit het best?
ik wil namelijk exchanche server draaien om mijn laptop, base pc etc, pda goed te syncen met outlook. hoe doe ik dit het best?
[ Voor 52% gewijzigd door Tennisbal op 03-10-2008 00:36 ]
Zie de post boven je, WHS Outlook is de oplossing volgens mij. Even een quote: "WHS Outlook allows a single installation of Microsoft Outlook to be shared by up to 10 different client PC’s via the Windows Home Server Console. Using the Remote Access features of Windows Home Server, you can even gain full access to all of your Microsoft Outlook e-mail, contacts, calendar, etc. from anywhere in the world that Internet access is available."tennisbal schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 00:23:
kan ik exchange server 2007 ook draaien in combi met windows home server? hmm volgens mij kan dit niet.
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik begrijp het idee achter WHS outlook wel, maar dat heeft alleen betrekking op het email gebeuren.
Mijn PDA zou ik ook graag remote willen syncen naar diezelfde outlook.
Misschien raar gedacht maar kun je niet gewoon ActiveSync installeren op de WHS?
WHS doet niet aan AD en Exchange wil AD hebben om het te gebruiken.tennisbal schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 00:23:
Of je kijkt of je met Virtual Server en een demo van Exchange2007+Server2003 (standaard .vhd download ergens bij MS) iets kan?
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Mja, dat kan wel, maar me WHS staat in de schuurFerret schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 14:40:
Misschien raar gedacht maar kun je niet gewoon ActiveSync installeren op de WHS?
kan je niet gewoon je pda aan een client pc hangen en dan syncen? of mis je dan toch zaken?babyxl schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 13:22:
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik begrijp het idee achter WHS outlook wel, maar dat heeft alleen betrekking op het email gebeuren.
Ik dacht dat je via wireless ook kon syncen, maar dat zal je even zelf moeten testen met sync op je pc.babyxl schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 16:48:
[...]
Mja, dat kan wel, maar me WHS staat in de schuurBestaat er een mogelijkheid om ActiveSync op afstand te connecten?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Kerio mailserver draait goed op WHS en kan met een zelfstandige db van gebruikers werken. Officieel is het wel een betaald pakket maar ook op usenet te vinden
Heb je een volledige mailserver met alles er op en er aan.
Klinkt goed.. ik ga er naar kijken. Ik zie ook dat ik daarmee mijn contacten/agenda e.d. kan synchroniseren dmv. een plug-in.
Kan ook met Mdaemonbabyxl schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:30:
Klinkt goed.. ik ga er naar kijken. Ik zie ook dat ik daarmee mijn contacten/agenda e.d. kan synchroniseren dmv. een plug-in.
Owner of DBIT Consultancy
Ik was onlangs een 160gb aan bestanden aan't kopiëren naar mijn home server. Mijn snelheid ligt rond de 12mb/sec (snelheid normaal of niet?). Nu na ongeveer 2u te kopiëren viel de verbinding weg. En kon ik de server op geen enkele manier nog bereiken. Enkel met een harde reboot heb ik terug verbinding gekregen. Ik had toe zo'n 80gb reeds overgezet. Daarna terug opgezet en ging hij weer gewoon terug kopiëren maar sloeg hij op zo'n 30gb van het einde terug af. Totaal geen verbinding mee ook niet via extern bureaublad. Terug een reboot en de rest gewoon gekopieerd. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Komt mij niet zo betrouwbaar over wanneer dit steeds gebeurd
. Voor de rest niets dan tevreden over de server!
* Aangezien dit topic en deze eigenlijk hetzelfde zijn, plaats ik ook hier dit bericht.
Ik zou eerst wachten op de volgende Intel chipset, maar het duurt mij allemaal wat te lang. Daarom heb ik besloten naar alternatieven te kijken. Ik heb de volgende eisen aan het moederbord:
Vragen hierover:
Ik zou eerst wachten op de volgende Intel chipset, maar het duurt mij allemaal wat te lang. Daarom heb ik besloten naar alternatieven te kijken. Ik heb de volgende eisen aan het moederbord:
- energiezuinig
- mItx
- 4x S-ATA II
- Gbit LAN
- Windows Home Server
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Chenbro ES34069 | € 159,50 | € 159,50 |
1 | Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX 4GB (2x 2GB) DDR2 | € 72,91 | € 72,91 |
1 | Intel Core 2 Duo E7300 | € 106,43 | € 106,43 |
1 | Intel DG45FC | € 105,65 | € 105,65 |
1 | Microsoft Windows Home Server | € 121,78 | € 121,78 |
4 | Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB | € 120,00 | € 480,00 |
Importeren | Totaal | € 1046,27 |
Vragen hierover:
- Kan ik hier goed mee uit te voeten?
- Is 4GB RAM nodig bij WHS of is 2GB ook ruim voldoende?
- Is de processor een goede keuze? De E7200 is in combinatie met de DG45FC in ieder geval erg zuinig. Of zijn er nog zuinigere alternatieven?
- Iemand misschien een idee hoeveel dit systeem zal verbruiken?
- Heb ik aan de 120W voeding van de Chenbro genoeg?
[ Voor 4% gewijzigd door Rebunted op 15-10-2008 17:42 ]
* Prima server! Kun je prima mee uit de voeten![b][message=30866637,noline]Vragen hierover:
- Kan ik hier goed mee uit te voeten?
- Is 4GB RAM nodig bij WHS of is 2GB ook ruim voldoende?
- Is de processor een goede keuze? De E7200 is in combinatie met de DG45FC in ieder geval erg zuinig. Of zijn er nog zuinigere alternatieven?
- Iemand misschien een idee hoeveel dit systeem zal verbruiken?
- Heb ik aan de 120W voeding van de Chenbro genoeg?
* 2GB is meer dan voldoende
* CPU is perfect!
* Hoe bedoel je?
* De 120W voeding lijkt mij niet voldoende. Kijk liever naar een 400W voeding.
Eh.. Besef je wel dat je het hier over een low-power bordje hebt?babyxl schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 19:42:
Volgens jouw redenatie zou ik namelijk met een P35 bord en Q6600 een mid-size kerncentrale nodig hebben qua PSU.
[ Voor 18% gewijzigd door alt-92 op 09-10-2008 21:39 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Ja nu wel ja. Ik had het even niet in de gaten dat het om low power spul ging. Maar is dat voldoende dan als je er uiteindelijk 4 HD's in gaat proppen? En dat met de CPU?[b][message=30867467,noline]
Eh.. Besef je wel dat je het hier over een low-power bordje hebt?
De CPU verbruikt nl. 65W in full load. 4 HD'tjes erop denk ik wel tegen de 100W. Dus dat laat wel weinig spelingsruimte over.
Bedankt voor de reacties.
Bij de vierde vraag bedoelde ik de totale gebruik in Watts van deze server met bovenstaande setup.
Edit//
Ik zie dat er nu ook een E7300 is, welke maar 5 euro meer kost. Zou deze net zo zuinig zijn als als de E7200? Of kan ik beter de E7200 nemen omdat daar de zuinigheid van is bewezen en het verschil tussen beide toch al klein is?
Geeft 4GB geen prestatiewinst t.o.v. 2GB? Het scheelt maar 40 euro en doe het liever in 1x goed dan later weer te upgraden.babyxl schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 19:42:
[...]
* Prima server! Kun je prima mee uit de voeten!
* 2GB is meer dan voldoende
* CPU is perfect!
* Hoe bedoel je?
Bij de vierde vraag bedoelde ik de totale gebruik in Watts van deze server met bovenstaande setup.
Bij de Chenbro Case zit een 120 Watt voeding. Deze case bied ook ruimte aan 4 HDD's en een mITX board. Misschien moet ik op zoek naar een zuinigere processors? Volgens deze site neemt het mobo i.c.m. de E7200 idle 35 Watt en under full load 64 Watt (dat is dus mobo EN cpu!) Wat zouden het geheugen en de 4 harde schijven verbruiken?babyxl schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:41:
[...]
Ja nu wel ja. Ik had het even niet in de gaten dat het om low power spul ging. Maar is dat voldoende dan als je er uiteindelijk 4 HD's in gaat proppen? En dat met de CPU?
De CPU verbruikt nl. 65W in full load. 4 HD'tjes erop denk ik wel tegen de 100W. Dus dat laat wel weinig spelingsruimte over.
Edit//
Ik zie dat er nu ook een E7300 is, welke maar 5 euro meer kost. Zou deze net zo zuinig zijn als als de E7200? Of kan ik beter de E7200 nemen omdat daar de zuinigheid van is bewezen en het verschil tussen beide toch al klein is?
[ Voor 7% gewijzigd door Rebunted op 10-10-2008 12:21 ]
De rest van de vragen kan ik niet direct een antwoord op geven, maar ik kan je verzekeren dat 2GB meer dan voldoende is. WHS is (maar) een 32 bits OS. Snelheidwinst over 2GB is niet merkbaar en daarbij zal W2K3 (de basis van WHS) niet meer dan 3.5GB zien.
4GB kan leuk zijn als je er evt. nog virtuele servers op je WHS wil draaien, anders is het gewoon zonde van het geld. Ik draai zelf op 2GB en doe er vele dingen tegelijk mee. De CPU krijg ik niet op vol load, en het geheugen staat gemiddeld op 800MB.
De E7300 verbruikt net zoveel als de E7200.
4GB kan leuk zijn als je er evt. nog virtuele servers op je WHS wil draaien, anders is het gewoon zonde van het geld. Ik draai zelf op 2GB en doe er vele dingen tegelijk mee. De CPU krijg ik niet op vol load, en het geheugen staat gemiddeld op 800MB.
De E7300 verbruikt net zoveel als de E7200.
[ Voor 30% gewijzigd door Cybergamer op 10-10-2008 03:43 . Reden: cpu info ]
Voor hardware geneuzel (en dan met name 'welke voeding moet ik nemen') is er de hardware hoek een paar deuren verderop.
Daar vind je zelfs een topic/FAQ met letterlijk de bovenstaande tekst. Misschien is dat handiger dan hier vragen stellen waar je zoals nu blijkt incorrecte antwoorden op krijgt?
Daar vind je zelfs een topic/FAQ met letterlijk de bovenstaande tekst. Misschien is dat handiger dan hier vragen stellen waar je zoals nu blijkt incorrecte antwoorden op krijgt?
Je hebt gelijk. Ik zal daar eerst eens kijken, maar omdat het voor een WHS was dacht ik het ook hier te kunnen stellen (er zijn meer hardware vragen in dit topic).alt-92 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 08:06:
Voor hardware geneuzel (en dan met name 'welke voeding moet ik nemen') is er de hardware hoek een paar deuren verderop.
Mijn steentje dan nog even: waarom ga je niet voor de 1 Tb 'Green' drives van WD? Die heb je al rond de 100 euro maar zijn uitermate geschikt als je weinig verbruik belangrijk vindt. Deze drives verbruiken zo'n 6 tot 7 Watt (per stuk) minder en worden dus ook veel minder heet. Ze draaien weliswaar op 5400 toeren maar daar merk je niks van. Voor de rest vind ik het mooi kastje die Chenbro!
Vraagje, Ik heb nu een servertje draaien met 1 hd van 500Gb en 1tje van 1Tb ik ga er nu nog 1st bijsteken van 640Gb die ik nog heb liggen. Als deze toegevoegd is in de poule kan ik die dan achteraf nog vervangen door een andere schijf zonder data verlies?
Als je eerst de nieuwe aan de pool toevoegt, en daarna de oude verwijderd is er niets aan de hand.
Ik heb deze vraag ook uistaan op het forum van WGS maar tot op heden is een antwoord lastig. Dus ik leg het hier ook maar even neer.
Is het zo dat als je gebruik wilt maken van Remote Access je moet voldoen aan het volgende:
- je moet op de server een account hebben met rechten op FULL en Remote Access 'aan'.
- je moet op de client (pc A) een account hebben die exact hetzelfde is als het account op de server (i.e. zelfde gebruikersnaam en wachtwoord)
Daarnaast ga ik er vanuit dat Remote Desktop aan staat op de client.
Klopt deze redenering?
Wat is er namelijk bij mij aan de hand:
- ik heb een account aangemaakt op de server met rechten op FULL en Remote Access 'aan'.
- ik heb géén useraccount op de client want ik ben de enige die daarop werkt. Ik hoef dus NIET in te loggen op de client (ik ben dus Administrator).
Wat wil dus het geval: ik log in via een andere client (pc A) via de webinterface (https://xxxxx.homerserver.com/remote via poort 443). Ik klik op 'Connect to Computers' en selekteer de andere client (pc
. Remote Access wordt opgestart en de menubalk verschijnt bovenin het scherm. Vervolgens krijg ik een popup dat ik moet inloggen en staat 'Administrator' reeds ingevuld als gebruikersnaam. Ik weet geen wachtwoord en die is er niet want ik hoef normaal gesproken dat dus ook niet op pc A in te vullen.
Overigens heb ik bij het benaderen van de Shared Folders hetzelfde probleem dat ik de melding krijg dat ik geen rechten heb.
/edit: Ik ben erachter dat mijn redenering klopt; ik heb een account aangemaakt op pc A met exacte dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord en dan werkt Remote Access en het benaderen van de Shared Folders wel.
Wat ik vreemd vind (maar ook wel begrijpelijk) is dat je niet via de Administrator account in kan loggen. Wachtwoord leeg laten werkt namelijk niet....
Oplossing zou kunnen zijn om op pc A een wachtwoord in te stellen en een account op de server aan te maken met rechten op FULL, Remote Access op 'aan' en als gebruikersnaam 'Administrator'. Zou dat werken?
/edit2: Dat laatste gaat niet werken want de naam 'Administrator' bestaat reed op de server.
/edit3: Net een wachtwoord op de client (pc A) gezet op de Adminstrator account en gekeken of ik dan wel via pc B op pc A kom maar ook dat lukt niet.
Ik vermoed dat de 'Adminstrator' account dat soort connecties niet toelaat.
Eigenlijk heb ik dus mijn eigen vraag hier beantwoord
Ik ben echter van mening dat de documentatie van WHS hier te kort in schiet. Kennelijk gaan zij er vanuit dat je ALTIJD verschillende users hebt op een pc....
Is het zo dat als je gebruik wilt maken van Remote Access je moet voldoen aan het volgende:
- je moet op de server een account hebben met rechten op FULL en Remote Access 'aan'.
- je moet op de client (pc A) een account hebben die exact hetzelfde is als het account op de server (i.e. zelfde gebruikersnaam en wachtwoord)
Daarnaast ga ik er vanuit dat Remote Desktop aan staat op de client.
Klopt deze redenering?
Wat is er namelijk bij mij aan de hand:
- ik heb een account aangemaakt op de server met rechten op FULL en Remote Access 'aan'.
- ik heb géén useraccount op de client want ik ben de enige die daarop werkt. Ik hoef dus NIET in te loggen op de client (ik ben dus Administrator).
Wat wil dus het geval: ik log in via een andere client (pc A) via de webinterface (https://xxxxx.homerserver.com/remote via poort 443). Ik klik op 'Connect to Computers' en selekteer de andere client (pc
Overigens heb ik bij het benaderen van de Shared Folders hetzelfde probleem dat ik de melding krijg dat ik geen rechten heb.
/edit: Ik ben erachter dat mijn redenering klopt; ik heb een account aangemaakt op pc A met exacte dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord en dan werkt Remote Access en het benaderen van de Shared Folders wel.
Wat ik vreemd vind (maar ook wel begrijpelijk) is dat je niet via de Administrator account in kan loggen. Wachtwoord leeg laten werkt namelijk niet....
Oplossing zou kunnen zijn om op pc A een wachtwoord in te stellen en een account op de server aan te maken met rechten op FULL, Remote Access op 'aan' en als gebruikersnaam 'Administrator'. Zou dat werken?
/edit2: Dat laatste gaat niet werken want de naam 'Administrator' bestaat reed op de server.
/edit3: Net een wachtwoord op de client (pc A) gezet op de Adminstrator account en gekeken of ik dan wel via pc B op pc A kom maar ook dat lukt niet.
Ik vermoed dat de 'Adminstrator' account dat soort connecties niet toelaat.
Eigenlijk heb ik dus mijn eigen vraag hier beantwoord
Ik ben echter van mening dat de documentatie van WHS hier te kort in schiet. Kennelijk gaan zij er vanuit dat je ALTIJD verschillende users hebt op een pc....
[ Voor 27% gewijzigd door Ferret op 11-10-2008 16:22 ]
LOL!Eigenlijk heb ik dus mijn eigen vraag hier beantwoord
Ik kan heel goed begrijpen waarom MS de naam Administrator niet toe laat via remote. De reden is natuurlijk simpel. als je nl. standaard al een gebruiker Administrator hebt die van buitenaf bereikbaar is, maakt het de boel alweer een stuk makkelijker om te gaan kraken. Als iemand op jouw WHS wil komen zal die nu eerst ook de login moeten weten.
Als de Administrator account op XP geen password heeft kun je die ook niet remote gebruiken (admin zonder pass == geen remote desktop).
Dat jij je daar niks van aantrekt is niet hun fout
In zoverre dat zo'n beetje elke best practice tegenwoordig aangeeft niet onder de Administrator account je dagelijks werk te doen maar een normale user account te gebruikenFerret schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 15:44:Ik ben echter van mening dat de documentatie van WHS hier te kort in schiet. Kennelijk gaan zij er vanuit dat je ALTIJD verschillende users hebt op een pc....
Dat jij je daar niks van aantrekt is niet hun fout
[ Voor 65% gewijzigd door alt-92 op 11-10-2008 23:35 ]
Hebben jullie al eens op de site van www.SPAM.be gekeken? Die bieden Home Servers aan zoals sommigen in dit forum ze beschrijven en ook software zoals Kerio. Blijkbaar kiezen zij voor Intel Atom en daar is nu zelfs een Dual Core van blijkbaar! Ziet er toch wel een mooie samestelling uit en ook niet echt overdreven geprijst precies
[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 14-10-2008 09:12 . Reden: :Z ]
Tja, persoonlijk vind ik het grote voordeel van WHS is dat ik oude hardware weer nuttig kan maken, dus ik denk niet zo snel aan nieuwe hardware op een WHS op de bouwen.gryomosy schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 23:34:
Hebben jullie al eens op de site van www.spam.be gekeken? Die bieden Home Servers aan zoals sommigen in dit forum ze beschrijven en ook software zoals Kerio. Blijkbaar kiezen zij voor Intel Atom en daar is nu zelfs een Dual Core van blijkbaar! Ziet er toch wel een mooie samestelling uit en ook niet echt overdreven geprijst precies
Maar als ik al aan nieuwe hardware zou denken, dan liever iets waar ook aardig wat schijven in kunnen. 2 disken is niet zo veel. En als je disken vol zijn, en je dus een disk wilt vervangen door een grote, wordt dat lastig: Of je moet al je data op de 1e disk zien te zetten, of je moet met (relatief dure & trage) externe disken gaan werken...
Kortom, ik vind het idee goed, maar (voor mijn gevoel) niet zo bruikbaar...
Veel te duur, voor minder geld kan je zelf met nieuwe onderdelen een compleet systeem neerzetten met bv een AMD X2 4850e (45 watt) processor en 4 WD 500GB Hd's en inclusief de whs software, zeker zonder monitor en toetsenbord.gryomosy schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 23:34:
Hebben jullie al eens op de site van www.spam.be gekeken? Die bieden Home Servers aan zoals sommigen in dit forum ze beschrijven en ook software zoals Kerio. Blijkbaar kiezen zij voor Intel Atom en daar is nu zelfs een Dual Core van blijkbaar! Ziet er toch wel een mooie samestelling uit en ook niet echt overdreven geprijst precies
[ Voor 1% gewijzigd door een moderator op 14-10-2008 09:13 . Reden: spam ]
Als dat geen noemenswaardig prestatie verlies geeft zal ik dit overwegen. 5400 toeren is eigenlijk niet meer van deze tijd. Wil niet dat de HDD de bottleneck vormt.Ferret schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:46:
Mijn steentje dan nog even: waarom ga je niet voor de 1 Tb 'Green' drives van WD? Die heb je al rond de 100 euro maar zijn uitermate geschikt als je weinig verbruik belangrijk vindt. Deze drives verbruiken zo'n 6 tot 7 Watt (per stuk) minder en worden dus ook veel minder heet. Ze draaien weliswaar op 5400 toeren maar daar merk je niks van. Voor de rest vind ik het mooi kastje die Chenbro!
Alleen als jij je WHS niet als streaming server gaat gebruiken moet het volgens mij geen probleem zijn. En vergeet niet, die serie is speciaal gemaakt om energieverbruik tegen te gaan in servers die 24/7 aan staan. 5400 Toeren klinkt dan niet meer als 'deze tijd' maar je moet het zien in de manier waarop je ze gebruikt.J-Media schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 14:00:
[...]
Als dat geen noemenswaardig prestatie verlies geeft zal ik dit overwegen. 5400 toeren is eigenlijk niet meer van deze tijd. Wil niet dat de HDD de bottleneck vormt.
Het is wel de bedoeling dat HD films op de server staan en de client pc's deze data streamen vanaf de server...Ferret schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:32:
[...]
Alleen als jij je WHS niet als streaming server gaat gebruiken moet het volgens mij geen probleem zijn. En vergeet niet, die serie is speciaal gemaakt om energieverbruik tegen te gaan in servers die 24/7 aan staan. 5400 Toeren klinkt dan niet meer als 'deze tijd' maar je moet het zien in de manier waarop je ze gebruikt.
Dan zal in het algemeen nog steeds je netwerk de bottleneck zijn...niks aan de hand dus. Het is niet zinvol om in je huisnetwerkje 7200k netwerkschijven te gebruiken; teveel stroomverbruik, geluid- en warmteproductie.
Net begonnen met whs, alleen heb ik problemen met het kopieeren van bestanden van mijn pc naar de server.
Het gaat meestal om tientallen GB`s, maar ook met het kopieeren van 1 enkel dvdtje gaat het fout.
Het probleem doet zich voort na de eerste GB`s overgezet te hebben, de pc aan dat er een probleem is met het verkrijgen van het pad waarvan ik kopieer. De exacte vermelding is 'Er is een probleem met het krijgen van toegang tot (drive+padnaam)', 'Zorg ervoor dat de computer met het netwerk verbonden is en probeer het opnieuw'.
Na op 'opnieuw proberen' gedrukt te hebben gaat hij wel verder met kopieeren maar is de snelheid drastisch gedaald.
Ik ben in het bezit van de trail versie die door MS is opgestuurd en heb, zover ik weet, alle updates gedaan.
Het os van de pc is vista en alles is verbonden via een gigabit netwerk/switch. De hd indeling op de whs is respectievelijk 2 x 160 GB en 1 x 750 GB.
De vraag: hoe krijg ik het voor elkaar om grote bestanden in 1 keer te kopieeren?
btw: ik heb al geprobeerd om verschillende netwerk poorten te gebruiken van de pc of server
Het gaat meestal om tientallen GB`s, maar ook met het kopieeren van 1 enkel dvdtje gaat het fout.
Het probleem doet zich voort na de eerste GB`s overgezet te hebben, de pc aan dat er een probleem is met het verkrijgen van het pad waarvan ik kopieer. De exacte vermelding is 'Er is een probleem met het krijgen van toegang tot (drive+padnaam)', 'Zorg ervoor dat de computer met het netwerk verbonden is en probeer het opnieuw'.
Na op 'opnieuw proberen' gedrukt te hebben gaat hij wel verder met kopieeren maar is de snelheid drastisch gedaald.
Ik ben in het bezit van de trail versie die door MS is opgestuurd en heb, zover ik weet, alle updates gedaan.
Het os van de pc is vista en alles is verbonden via een gigabit netwerk/switch. De hd indeling op de whs is respectievelijk 2 x 160 GB en 1 x 750 GB.
De vraag: hoe krijg ik het voor elkaar om grote bestanden in 1 keer te kopieeren?
btw: ik heb al geprobeerd om verschillende netwerk poorten te gebruiken van de pc of server
Hoe heb je hem ingesteld. De grootste drive wel de OS/landing zone gemaakt? En niet te veel data gedupliceerd (meer dan 160Gb)?
Er wordt nks gedupliceerd en het os staat op de 160 GB drive.
Maar ook omdat het om kleinere hoeveelheden gaat, dacht ik dat het niks met de groote van de landin zone te maken had.
Maar ook omdat het om kleinere hoeveelheden gaat, dacht ik dat het niks met de groote van de landin zone te maken had.
Ik draai sinds dat WHS in NL net te krijgen was met WHS op een Athlon 1,2 ghz met 512mb en 2x 500gb sata hd op losse controller kaart (moederbord ondersteund geen sata).
Ik ben een heel tevreden gebruiker ik gebruik hem om files voor laptop en vaste PC te serveren, als squueze center server en als samba server voor een tvix hd videostreamer.
Dit werkt allemaal goed. Ik heb transferrates van rond de 23 mbyte/sec. Ok, tot zover mijn ervaringen.
Inmiddels is diskruimte een probleem aan het worden.
Voordat ik de storage uit ga breiden wil ik overstappen op een nieuwer moederbord/proc/geheugen (athlon 3500 op asus moederbord met 1gb geheugen).
Nu vraag ik me het volgende af... kan ik het moederbord vervangen, daar de harde schijven aanhangen en draait alles dan? Of moet ik een nieuwe install doen? Als ik dat laatste moet doen kan ik dan de boel ombouwen, schijven aansluiten en van de install dvd booten om een reinstall te doen? (ik neem aan dat ik dan geen data verlies?)
Daarna ga ik uitbreiden met meer schijven (het moederbord bevat meer sata poorten namelijk).
Of zou het slimmer zijn om ook meteen een nieuwe schijf te kopen, deze in mijn normale pc te bouwen, alle WHS data over te kopieeren, daarna WHS hardware ombouw en nieuwe install te doen, daarna data terug kopieeren en de nieuwe HD uitbouwen uit PC en toevoegen aan server?
(ik begrijp dat ik bij de laatste optie wel mijn backups kwijt ben.
Ik ben een heel tevreden gebruiker ik gebruik hem om files voor laptop en vaste PC te serveren, als squueze center server en als samba server voor een tvix hd videostreamer.
Dit werkt allemaal goed. Ik heb transferrates van rond de 23 mbyte/sec. Ok, tot zover mijn ervaringen.
Inmiddels is diskruimte een probleem aan het worden.
Voordat ik de storage uit ga breiden wil ik overstappen op een nieuwer moederbord/proc/geheugen (athlon 3500 op asus moederbord met 1gb geheugen).
Nu vraag ik me het volgende af... kan ik het moederbord vervangen, daar de harde schijven aanhangen en draait alles dan? Of moet ik een nieuwe install doen? Als ik dat laatste moet doen kan ik dan de boel ombouwen, schijven aansluiten en van de install dvd booten om een reinstall te doen? (ik neem aan dat ik dan geen data verlies?)
Daarna ga ik uitbreiden met meer schijven (het moederbord bevat meer sata poorten namelijk).
Of zou het slimmer zijn om ook meteen een nieuwe schijf te kopen, deze in mijn normale pc te bouwen, alle WHS data over te kopieeren, daarna WHS hardware ombouw en nieuwe install te doen, daarna data terug kopieeren en de nieuwe HD uitbouwen uit PC en toevoegen aan server?
(ik begrijp dat ik bij de laatste optie wel mijn backups kwijt ben.
Doe je het via Remote Desktop? Want daar zit een limiet op van 2 Gb dacht ik...robbertm schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 08:06:
Er wordt nks gedupliceerd en het os staat op de 160 GB drive.
Je hebt gelijk, ik kan dan beter voor de WD Green drives gaan. Bij 4 schijven gaat dat toch 24 a 28 watt schelenJPS schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 22:13:
Dan zal in het algemeen nog steeds je netwerk de bottleneck zijn...niks aan de hand dus. Het is niet zinvol om in je huisnetwerkje 7200k netwerkschijven te gebruiken; teveel stroomverbruik, geluid- en warmteproductie.
Ik wacht alleen wel even op de Caviar Green WD10EADS, deze heeft 3 ipv 4 platters en 32MB cache.
[ Voor 10% gewijzigd door Rebunted op 15-10-2008 17:43 ]
Klopt, volgens mij zijn die WD's een prima oplossing. Zelf denk ik er aan om WD's als dataschijven te gebruiken en een notebook schijfje voor het OS. Een notebookschijfje is nog zuiniger en dan zullen die dataschijven nog minder opspinnen.
Voor WHS maakt dat toch niet uit? Die gebruikt toch alle diskruimte die vrij is (dus ook die van je OS)?JPS schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 22:17:
Klopt, volgens mij zijn die WD's een prima oplossing. Zelf denk ik er aan om WD's als dataschijven te gebruiken en een notebook schijfje voor het OS. Een notebookschijfje is nog zuiniger en dan zullen die dataschijven nog minder opspinnen.
Hmm, geen idee of je WHS zo kan configureren dat OS en Data op een verschillende schijven staan.... Anyone?J-Media schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 22:25:
[...]
Voor WHS maakt dat toch niet uit? Die gebruikt toch alle diskruimte die vrij is (dus ook die van je OS)?
Als je de documentatie van WHS leest, weet je dat je (beter) geen aparte OS disk kunt nemen.JPS schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 22:17:
De 1e fysieke disk heeft 2 partities: OS en DATA. Die DATA partitie is de landingzone & opslag voor de data op je WHS. Eventuele volgende fysieke schijven zijn (in de basis-config) alleen voor extra data opslag, maar de 2e partitie op je 1e disk blijft de landing zone.
De 2 partities op de 1e disk zijn wel te splitsen over 2 verschillende fysieke disks, maar dat eist wel het e.e.a. aan getweak, en ik vraag me af of je daarmee jezelf niet in grote problemen brengt als je 1e fysieke schijf ooit de geest zou geven.
Je disk met de landing zone (normaal dus je 1e fysieke disk) zal aardig groot moeten zijn, want al je wijzigingen aan data op je WHS zal via deze disk moeten lopen. En de meeste storage balancing acties zullen ook met deze disk gebeuren.
In de praktijk denk ik dus dat zowel je OS als je landingzone partities zelden de tijd zullen krijgen om te downspinnen. De overige datadisk zullen die kans eerder krijgen, vooral als je meerdere extra disken hebt.
Persoonlijk zou ik dus zorgen voor een zo groot & snel mogelijke primaire fysieke disk, die qua "groen-heid" vooral weinig stroom verbruikt "in actie". Voor de overige disken kunnen dan tragere, kleinere en groenere (in idle) disken gebruikt worden. Ook (relatief trage) USB2 disken doen het prima binnen WHS, omdat het grootste deel van de disk-performance afhankelijke is van je 1e fysieke disk, en die mag geen USB disk zijn.
Kortom, een losse disk voor alleen het OS vind ik maar een eng idee, omdat WHS dat standaard absoluut niet ondersteunt. Het levert ook niet veel op, omdat je toch een flinke 1e disk wilt vanwege de landingzone. Die 20GB voor de OS partitie doet dan toch geen pijn?
@J-Media: Er komt geen data op je OS partitie (de 1e partitie van de 1e fysieke disk), wel logische links naar folders op andere partities met data. Je OS partitie wordt alleen gevuld met OS, geinstalleerde applicaties e.d. Zelfs de WHS Add-Ins staan niet op de OS partitie. Data komt alleen op de 2e patitite van de 1e fysieke disk, en eventueel op volgende fysieke disks (op een hidden NTFS partitie).
@JPS: Ik heb het geprobeerd omdat ik WHS op een moederbordje wilde zetten dat niet van SATA kon booten, en ik geen grote IDE disk meer had liggen. Dus dacht ik: Dan boot ik wel van een kleine IDE disk, en zet ik de 2e partitie op de 1e SATA disk.
En dat is me ook gelukt, maar daarvoor moest ik wel eerst WHS installeren met 2 partities op de primaire disk, en dan via het clonen van disk images ze op aparte disken zetten. Het resultaat was ging verre van lekker en gaf regelmatig onvoorspelbare effecten. O.a. ook het (via de DVD) herstellen van een installatie of herinstalleren ging gewoonweg neit. Na een paar dagen pielen heb ik dat dus maar opgegeven....
Uiteindelijk bleek het moederbordje wel te willen booten van een 500GB SATA disk, maar niet als er (ook, of alleen) een 1TG SATA disk aan hing. Dus nu moet ik bij booten even de 1TB disk loskoppelen, en weer aankoppelen als WHS begint op te starten. Niet ideaal, maar een stuk stabieler dan die andere optie.
Je kan die 1TB schijf ook op een simplele PCI-SATA board aansluiten. Bij computerland is de Sweex SATA controller 2 Poorts intern PCI maar € 19,95.EgMaf schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 01:52:
[...]
Uiteindelijk bleek het moederbordje wel te willen booten van een 500GB SATA disk, maar niet als er (ook, of alleen) een 1TG SATA disk aan hing. Dus nu moet ik bij booten even de 1TB disk loskoppelen, en weer aankoppelen als WHS begint op te starten. Niet ideaal, maar een stuk stabieler dan die andere optie.
Mensen, sinds de komst van Powerpack 1 voor WHS gaat data welke je copieerd van welke client dan ook niet echt meer via de landingszone van je eerste harddisk, dus de vlieger van de grootste hd als eerste gaat niet meer op, ik heb een 320GB als systeem schijf welke maar 7% inhoud heeft, bijna alleen het OS en wat ik extra geinstalleerd hebt.
Twee (disk 2 en 3) van mijn vier 500GB's zijn rond de 90 a 97% vol en data die ik verplaats/copieer naar mijn WHS gaat direct naar schijf 4 en 5 en niet naar de systeemdisk, dit kan je makkelijk zelf controleren door bv de addin diskmanagement te installeren en de boel te monitoren.
Het is nu eerder zo dat je systeemdisk als laatste gebruikt gaat worden als opslag medium.
Twee (disk 2 en 3) van mijn vier 500GB's zijn rond de 90 a 97% vol en data die ik verplaats/copieer naar mijn WHS gaat direct naar schijf 4 en 5 en niet naar de systeemdisk, dit kan je makkelijk zelf controleren door bv de addin diskmanagement te installeren en de boel te monitoren.
Het is nu eerder zo dat je systeemdisk als laatste gebruikt gaat worden als opslag medium.
[ Voor 5% gewijzigd door Winkiller op 16-10-2008 17:52 ]