_PM schreef op woensdag 05 november 2008 @ 11:29:
Voor onderstaande heb ik een stap gemaakt nl 500gb schijf uit mijn server verwijderd en vervangen door een 1tb schijf. Verliep helemaal vlekkeloos, het duurt even voordat je de schijf kan verwijderen maar het werkt goed.
Mijn vraag over vervangen van moederbord blijft nog staan.. kan iemand helpen?
[...]
Het antwoord is hetzelfde voor elke Windows desktop en server installatie:
Je kunt het proberen, en met eenbeetje geluk zal het best opstarten en allerlei nieuwe drivers gaan installeren. Beter & stabieler is het echter om bij zo een drastische upgrade WHS zelf opnieuw te installeren op de nieuwe hardware. Je hoeft dan alleen WHS zelf opnieuw te installeren, en die nieuwe installatie zal je dataschijven vanzelf weer herkennen. Wel moet je zelf ook alle add-ins opnieuw installeren en configureren, en zelf ook je shares & gebruikers in de console weer aanmaken.
Zelf zo ik (als je ergens tijdelijk een 2e voeding vandaan kunt halen) het als volgt aanpakken:
1. Een van de data disken uit de oude WHS server verwijderen (via de admin console). Dit wordt dan je nieuwe systeem disk. Als je daar een nieuwe disk voor wilt/kunt gebruiken, is dat natuurlijk niet nodig.
2. Zet je oude WHS uit, en bouw je nieuwe hardware in, met alleen de schijf van hierboven aangesloten.
3. Installeer WHS op de nieuwe hardware en prik hem aan het netwerk.
4. Configueer WHS met je add-ins, shares, users, Windows updates etc.
5. Sluit de oude WHS hardware met de overige disken aan op de 2e voeding, zodat die gewoon opstart. Hang ook deze WHS aan het netwerk.
6. Kopieer data van je oude WHS naar je nieuwe WHS totdat er op je oude WHS voldoende ruimte vrij is om weer een data disk uit je oude WHS te kunnen verwijderen. Let op: Als beide WHS servers dezelfde naam hebben, moeten ze nog steeds ieder een eigen IP adres hebben. Je kunt dan naar het IP adres browsen in de (file)explorer om te kopieren.
7. Verwijder de datadisk (via de console) uit je oude WHS, bouw hem dan in je nieuwe WHS in en voeg hem via de console (van je nieuwe WHS dus) toe.
8. Blijf dit herhalen tot alleen de system disk in je oude WHS zit. Kopieer dan de laatste data van je oude WHS naar de nieuwe WHS, ontmantel je oude WHS en bouw ook deze laatste schijf in je nieuwe WHS in.
9. Indien nodig: Installeer de client software op je PC's opnieuw (of laat die opnieuw je WHS server vinden).
Nadelen van deze aanpak:
- Duurt lang als je veel data te verplaatsen hebt en veel schijven vrij te maken.
- Vergt een 2e voeding en 2e netwerkaansluiting (1 per WHS)
Voordeel:
- Minimaal risico op dataverlies (als je zorgt voor een betrouwbare kopieerslag)
- Je hebt de oude WHS naast de nieuwe WHS staan, zoda de nieuwe WHS makkelijk te configureren is (het voorbeeld staat er nog naast

)
Alternatieven:
- Backup van je data maken op een aparte disk, WHS ombouwen, WHS installeren, backup terugzettenn. Nadeel: Veel extra harddiskruimte nodig voor die backup.
- WHS afsluiten, hardware vervangen, WHS opnieuw installeren. Nadeel: Je moet er maar op vertrouwen dat er inderdaad geen data verloren gaat.