Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 14:12
EgMaf schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 01:52:
[...]

Als je de documentatie van WHS leest, weet je dat je (beter) geen aparte OS disk kunt nemen.
De 1e fysieke disk heeft 2 partities: OS en DATA. Die DATA partitie is de landingzone & opslag voor de data op je WHS. Eventuele volgende fysieke schijven zijn (in de basis-config) alleen voor extra data opslag, maar de 2e partitie op je 1e disk blijft de landing zone.
Dus als ik jouw verhaal lees dan heb ik een 'verkeerde' configuratie: een schijf van 250 Gb waar het OS op staat en DATA. Die zat er in eerste instantie als enige schijf in. En nu heb ik een 2e schijf, een 1 Tb green WD erbij gehangen waarvan ik zie (via de add-in Disk Management) dat daar m'n backups op komen te staan.

Jij zou dus liever meteen met die 1 Tb schijf beginnen als OS en DATA schijf.... Of snap ik het niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Ferret op 16-10-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:44

Winkiller

De Mopperpot

Ferret schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 19:24:
[...]

Dus als ik jouw verhaal lees dan heb ik een 'verkeerde' configuratie: een schijf van 250 Gb waar het OS op staat en DATA. Die zat er in eerste instantie als enige schijf in. En nu heb ik een 2e schijf, een 1 Tb green WD erbij gehangen waarvan ik zie (via de add-in Disk Management) dat daar m'n backups op komen te staan.

Jij zou dus liever meteen met die 1 Tb schijf beginnen als OS en DATA schijf.... Of snap ik het niet?
Nee het maakt niet uit, als je een 1 tb hd als enigste hd in je systeem hebt zal de data partitie gebruikt worden voor data/backup opslag, als je 2 hd's in je systeem hebt zal de 2e hd als eerste gebruikt gaan worden voor data/backup opslag, in feite is 2 hd's iets veiliger in mijn ogen.

Dat hele verhaal over de landingszone op de eerste hd is komen te vervallen sinds de komst van powerpack 1 voor WHS, echter bij 1 hd in het systeem heb je er min of meer nog mee te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Winkiller op 16-10-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Winkiller958 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 17:45:
Mensen, sinds de komst van Powerpack 1 voor WHS gaat data welke je copieerd van welke client dan ook niet echt meer via de landingszone van je eerste harddisk, dus de vlieger van de grootste hd als eerste gaat niet meer op, ik heb een 320GB als systeem schijf welke maar 7% inhoud heeft, bijna alleen het OS en wat ik extra geinstalleerd hebt.

Twee (disk 2 en 3) van mijn vier 500GB's zijn rond de 90 a 97% vol en data die ik verplaats/copieer naar mijn WHS gaat direct naar schijf 4 en 5 en niet naar de systeemdisk, dit kan je makkelijk zelf controleren door bv de addin diskmanagement te installeren en de boel te monitoren.

Het is nu eerder zo dat je systeemdisk als laatste gebruikt gaat worden als opslag medium.
320GB is natuurlijk ook geen kleine schijf meer. Ik heb het niet nagezocht, maar wel zelf ervaren tijdens een aantal testen (met PP1) en (destijds) ook over gelezen in de support-groepen (ook na PP1). Bij de volgende test lijkt het consistent mis te gaan:
WHS in totaal 100GB vrij (volgens de "Server Storage" tab), systeem disk, DATA partitie 10GB vrij (volgens disk manager op de desktop), meerdere additionele data-schijven met voldoende vrije ruimte (vandaar die 100GB totaal vrij).
Als je dan een 15GB bestand van een client naar een gemirrorde share op de server copieert, krijg je de melding: "Insufficient disk space" (oid). Wellicht gebruikt hij de Landing Zone nog wel bij gemirrorde shares, of ligt het eraan dat hij pas naar andere schijven kijkt als de vrije ruimte onder een percentage komt ipv onder een bepaald aantal GB. (Bij een 60GB DATA partitie is 10GB vrij toch nog een flink percentage :)). Feit is dat ik er herhaaldelijk tegenaan gelopen ben.

Maar misschien heeft MS dat inmiddels opgelost. Ook deze week vond ik weer updates die om een reboot vroegen.

Trouwens:
Op mijn huidige WHS install is primaire disk ook vrijwel altijd de meest-gevulde partitie, schommelend tussen de 75% en 95%. De andere 2 disken blijven dan gewoon onder de 60%...

@babyxl: Thnx, I know. Maar het werkt zo ook, en ik ben lichtelijk allergies voor Sweex :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Winkiller958 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 21:55:
[...]

Nee het maakt niet uit, als je een 1 tb hd als enigste hd in je systeem hebt zal de data partitie gebruikt worden voor data/backup opslag, als je 2 hd's in je systeem hebt zal de 2e hd als eerste gebruikt gaan worden voor data/backup opslag, in feite is 2 hd's iets veiliger in mijn ogen.

Dat hele verhaal over de landingszone op de eerste hd is komen te vervallen sinds de komst van powerpack 1 voor WHS, echter bij 1 hd in het systeem heb je er min of meer nog mee te maken.
@Winkiller958: Weet je dat uit eigen ervaring, of heb je dat alleen maar gelezen? Mijn ervaringen zijn in ieder geval anders.
Nogal logisch trouwens dat je bij 1 disk "min of meer" te maken hebt met een landingzone: Je hebt dan maar 1 datapartitie, er vindt dus helemaal geen verplaatsing van data plaats, want er is niets om je data naartoe te verplaatsen als het eenmaal op de DATA partitie staat. Bij 1 disk heb je natuurlijk ook geen duplication, om dezelfde reden.

@Ferret: Je configuratie is niet verkeerd, hooguit niet optimaal:
Ik zou je 1TB disk in ieder geval niet alleen maar voor backups gebruiken:

Als ik je goed begrijp heb je 2 disken: De eerste van 250GB met 20GB System en 230GB DATA, en een tweede van 1TB, die alleen gebruikt wordt voor backups. Dat zou ik heel vreemd vinden, want op die manier wordt je 1TB disk alleen gebruikt voor server backups. In de Server Storage tab staat hij dan ook onder het regeltje "Server Backup Hard Drives", terwijl je 150GB (als enige) onder "Storage Hard Drives" staat
Dan heb je in totaal dus maar 230GB (iets minder, 1GB is geen 1000MB) opslagruimte voor de data in je shares, en kun je ook geen duplicatie aanzetten.

Is dat inderdaad zo, dan zou ik het volgende doen (LET OP: Je verliest dan wel je oude backups, dus oude versies van bestanden die inmiddels uit je shares gewist of veranderd zijn!):
1) Sluit een derde disk (bv. een externe USB of eSATA disk) op je WHS aan, en voeg deze in de Server Storage tab toe als "Server Backup" disk. Dit wordt je backup-disk.
2) Backup je server-shares naar deze nieuwe disk.
3) In de Server Storage tab, verwijder de 1TB disk, en voeg deze daarna weer toe, maar nu als "Storage Hard Drive" (niet als backup-drive!).
4) Zet op de shares waarbij het voor jou van belang is, duplicatie aan (in de "Shared Folders" tab.

Nog beter zou zijn om inderdaad je Server opnieuw te installeren, met de 1TB disk als primaire disk. Los van de discussie over landingzones zou ik de kleinste schijf op zo'n manier inzetten dat hij relaief makkelijk vervangen kan worden door een grotere disk in de toekomst. Je primaire disk is relatief moeilijk te vervangen (volledige her-installatie, ook van alle add-ins, alle gebruikers, alle share & data erin enz), een datadisk is makkelijk te vervangen (zorgen dat je overige schijven voldoende vrije ruimte heeft, en dan gewoon in de "Server Storage" tab de oude disk verwijderen en de nieuwe disk toevoegen. Duurt wel een tijdje (afhankelijk van de hoeveelheid data, maar je hoeft niets opnieuw in te stellen)

Maar ook om je server opniew te installeren heb je een 3e disk nodig om (al dan niet tijdelijk) de data op de shares op te bewaren. Wil of kun je geen 3e disk aansluiten, dan zou ik de 1TB disk niet als backup disk gebruiken, maar als storage disk, en dupliceren aanzetten op de shares van je server. Dan maar geen backups...

Succes ermee,
EgMaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Beste EgMaf, ik heb speciaal voor jou nog eens een testje gedaan, ik heb een 12gb groot bestand naar de WHS gestuurd, tijdens dit proces heb ik via disk management meegekeken welke hd's data voor de kiezen kregen, alleen mijn 4e disk kreeg een aantal minuten tussen de 47992.5 / 51018.8 kb/s te verwerken, alle andere disks lieten bijna geen activiteit zien tijdens dit copieer proces.

Kortom eigen ervaring ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Winkiller op 16-10-2008 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Winkiller958 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 23:04:
Beste EgMaf, ik heb speciaal voor jou nog eens een testje gedaan, ik heb een 12gb groot bestand naar de WHS gestuurd, tijdens dit proces heb ik via disk management meegekeken welke hd's data voor de kiezen kregen, alleen mijn 4e disk kreeg een aantal minuten tussen de 47992.5 / 51018.8 kb/s te verwerken, alle andere disks lieten bijna geen activiteit zien tijdens dit copieer proces.

Kortom eigen ervaring ;)
Winkiller958, ik geloof best dat de files feitelijk meteen op de juiste doel-disk terecht komen.
Maar als je goed gelezen had, had je geweten dat ik het over 2 hele andere problemen heb: Wat gebeurt er bij weinig ruimte op de D schijf, en wat gebeurt er als dupliceren aanstaan (en combi's tussen beide uiteraard). Voor de details moet je echt even teruglezen.

Jouw test (ervaring achteraf :)) zegt daar helaas nog niets over.
Zelf ben ik op het moment niet in de gelegenheid om te testen (teveel netwerkverkeer), want het kan dus best dat de door mijn beschreven problemen inmiddels opgelost zijn. Mijn tests en probeersels zijn van een paar maanden terug, en dankzij die testen ben ik tevreden over mijn config & performance. In de tussentijd zullen er vast weer wat bugs uitgehaald zijn. Die updates komen niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

EgMaf schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 01:00:
[...]

Wat gebeurt er bij weinig ruimte op de D schijf, en wat gebeurt er als dupliceren aanstaan (en combi's tussen beide uiteraard).
Letterlijk, plaats een nieuwe lege hd 8)

Nee zonder dollen, indien je (D: data) Drivepool vol is zou je dat moeten doen, indien je D partitie op je systeem disk weinig is zou ik me er niet druk over maken gezien dat alle extra hd's aan die partitie worden gekoppeld en je dus uit moet gaan van de vrije ruimte die gemeld wordt in de console en niet die van WHS in My Computer, bij mij wordt gemeld 274gb vrij maar via de console 1.2tb vrije ruimte.
Jouw test (ervaring achteraf :)) zegt daar helaas nog niets over.
Toch wel, het bewijst dat na de komst powerpack-1 de data niet meer via de landingszone van je eerste hd gaat bij meerdere hd's en je daardoor niet meer verplicht bent de grootste hd als eerste hd hoeft te plaatsen.

Verder heb ik van alle shares (behalve grote video bestanden) duplication aan staan, dit sinds ik begon met WHS in december vorig jaar met een IDE 120 en IDE 250 op een oud asus board.

[ Voor 5% gewijzigd door Winkiller op 17-10-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ferret schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 19:24:
[...]
Ferret, als jij een 250gb als 1e hd hebt staan en de 2e hd van 1tb aan de drivepool hebt gekoppeld en niet als backupdrive voor WHS is er niets aan de hand en is alles okay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Haha, ik raak helemaal in de war door jullie leuke discussie (die overigens heel informatief en leerzaam is).

Ik quote even Egmaf:
Als ik je goed begrijp heb je 2 disken: De eerste van 250GB met 20GB System en 230GB DATA, en een tweede van 1TB, die alleen gebruikt wordt voor backups. Dat zou ik heel vreemd vinden, want op die manier wordt je 1TB disk alleen gebruikt voor server backups. In de Server Storage tab staat hij dan ook onder het regeltje "Server Backup Hard Drives", terwijl je 150GB (als enige) onder "Storage Hard Drives" staat
Dat is niet het geval. Ik zie beide drives in de tab Server Storage onder 'Storage Hard Drives' staan. In mijn beleving is dus de beschikbare ruimte die ik nu heb (232 Gb en 931 Gb) een totaal van 1.163 Gb. Die gebruik ik nu voor de backups van twee clients (die overigens op de 1 Tb schijf komen want die zie ik kwa volume afnemen (via de add-in Disk Management) en binnenkort wil ik nog een 1 Tb schijf erbij hangen die ik niet aan de totale hoeveelheid beschikbare vrij ruimte (als ik het goed heb is dat wat dus de Storage Pool heet), maar uitsluitend ga gebruiken om de reeds aanwezige 1 Tb schijf te backuppen. Dus mocht de eerste 1 Tb het begeven dan heb ik altijd een 'backup' op een tweede, indentieke schijf.
Dat backuppen van die schijf wil ik laten regelen door de add-in WHSBDBB. Ik heb begrepen dat daar een wizard inzit die je nieuwe schijf uitsluitend inzet als backup voor je hele WHS (dus ook je backup's van je clients en je Shared Folders) en de schijf dus buiten de pool houdt.
Mocht ik het verkeerd hebben dan hoor ik dat graag (ben nog redelijk nieuw met WHS.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ferret, als jij straks de 2e 1tb in je systeem hangt als backup unit voor de WHS kan je heel makkelijk aangeven welke shares je wilt backuppen, ik doe zelf alles behalve wederom de grote video video bestanden, dat kost mij teveel ruimte, daarom heb ik aan een externe 500gb voorlopig voldoende voor mijn belangrijkste bestanden.

Je hebt verder geen extra add-in nodig om je shares te backuppen, dit kan gewoon via de console op een voor jouw geschikt moment manual gestart worden.

Houd er wel rekening mee dat deze backupfunctie geen whs systeem bestanden backup maakt, alleen van de shares die jij vermeld, kortom mocht je ook je whs systeem willen backuppen zou je Norton Ghost kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Winkiller958 schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:33:
Je hebt verder geen extra add-in nodig om je shares te backuppen, dit kan gewoon via de console op een voor jouw geschikt moment manual gestart worden.
Bedoel jij met 'shares' soms de clients of bedoel je de 'Shared Folders'?
Houd er wel rekening mee dat deze backupfunctie geen whs systeem bestanden backup maakt, alleen van de shares die jij vermeld, kortom mocht je ook je whs systeem willen backuppen zou je Norton Ghost kunnen overwegen.
Ik ga geen Norton gebruiken. Ik ga die add-in gebruiken die ik hiervoor noemde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ferret schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 08:49:

Bedoel jij met 'shares' soms de clients of bedoel je de 'Shared Folders'?
Shared Folders.
Ik ga geen Norton gebruiken. Ik ga die add-in gebruiken die ik hiervoor noemde ;)
Nog niet eerder van gehoord maar je maakt me wel nieuwschierig, ik ga ff op zoek.

Edit: Gevonden, maar in mijn ogen een beetje overbodig, microsoft heeft deze functie opzettelijk nog uit WHS gehouden, lees hier.

De reden dat ik dergelijke add-in niet zit zitten is simpel, ik ga er van uit dat als de WHS crashed ik niet ook nog tegelijk met de clients zit die gelijktijdig crashen, ik doe dan een server reinstall en maak indien nodig een nieuwe backup van beide clients, ik denk dat ik dan sneller klaar ben als met die WHSBDBB add-in.

Dit doet me een beetje denken aan jungle disk, je WHS ook nog online backuppen :? beetje overkill 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door Winkiller op 18-10-2008 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Winkiller958 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 12:24:

Dit doet me een beetje denken aan jungle disk, je WHS ook nog online backuppen :? beetje overkill 8)7
Online backup is zeker geen overkill. Als je huis afbrand heb je er niks aan dat WHS de data op meerdere schijven heeft staan, je bent dan alsnog alle data kwijt.

Door online backup voorkom je ook dit risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

J-Media schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 14:52:

Online backup is zeker geen overkill. Als je huis afbrand heb je er niks aan dat WHS de data op meerdere schijven heeft staan, je bent dan alsnog alle data kwijt.

Door online backup voorkom je ook dit risico.
Bedrijfsmatig zeg ik ja, maar voor prive gebruik (ligt aan de data die je bewaard) is het in mijn ogen een overbodige luxe en zijn er belangrijkere dingen te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Winkiller958 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 15:08:
[...]

Bedrijfsmatig zeg ik ja, maar voor prive gebruik (ligt aan de data die je bewaard) is het in mijn ogen een overbodige luxe en zijn er belangrijkere dingen te redden.
Prive: wil je je hele fotocollectie kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Winkiller958 schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 15:08:
[...]

Zoals?

[edit] Beetje flauwe vraag, maar ik ben eens gaan beredeneren wat voor mij nu echt belangrijk is. Allerlei materiele zaken zijn makkelijk vervangbaar en/of verzekerd. Echt belangrijk zijn alleen dingen met emotionele waarde. In ieder geval zijn dat foto's en films en die zijn tegenwoordig digitaal. Een offsite backup is dan zo gek nog niet...

[ Voor 35% gewijzigd door JPS op 18-10-2008 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
In toevoeging op de online backup verhaal, weet iemand of KPN Online backup werkt met WHS? Of heeft iemand dat werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen,

Ik zit al een paar dagen te tobben met het volgende probleem.
Ik heb Newsleecher geinstalleerd en via program launcher kan ik deze prima opstarten.
Als download map kies ik een nieuwe shared map welke ik via "my network places" aanmeld.
Deze share heb ik bewust niet gedupliceerd omdat ik weleens heb gelezen dat dit voor corrupte files kan zorgen.
Het downloaden gaat prima, alleen kan ik de files nergens meer terug vinden.........
Niet in de toegekende downloadmap, maar ook via een search kan ik ook niets vinden.

Heeft iemand een idee hoe ik dit anders moet configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Ferret schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 16:36:
Haha, ik raak helemaal in de war door jullie leuke discussie (die overigens heel informatief en leerzaam is).

Ik quote even Egmaf:

[...]

Dat is niet het geval. Ik zie beide drives in de tab Server Storage onder 'Storage Hard Drives' staan. In mijn beleving is dus de beschikbare ruimte die ik nu heb (232 Gb en 931 Gb) een totaal van 1.163 Gb.
Ik ben blij dat ik het mis had dan! :)
Die gebruik ik nu voor de backups van twee clients (die overigens op de 1 Tb schijf komen want die zie ik kwa volume afnemen (via de add-in Disk Management)
Hola! Dat hoeft niet waar te zijn! Stel dat op je D: de client-backups en een deel van de shares staan, en het diskgebruik van de client-backups neemt toe. Dan zal WHS data van de shares van D naar de 1TB disk kopieren (storage balancing).
Volgens mij komen je client-backups (ook bij PP1) altijd op de D: partitie, en is dat een andere reden om je grootste disk als primaire disk te gebruiken. Maar dit argument heb ik nog niet genoemd omdat ik hier niet 100% zeker van ben. Wat zeggen de experts?
en binnenkort wil ik nog een 1 Tb schijf erbij hangen die ik niet aan de totale hoeveelheid beschikbare vrij ruimte (als ik het goed heb is dat wat dus de Storage Pool heet), maar uitsluitend ga gebruiken om de reeds aanwezige 1 Tb schijf te backuppen. Dus mocht de eerste 1 Tb het begeven dan heb ik altijd een 'backup' op een tweede, indentieke schijf.
Dat backuppen van die schijf wil ik laten regelen door de add-in WHSBDBB. Ik heb begrepen dat daar een wizard inzit die je nieuwe schijf uitsluitend inzet als backup voor je hele WHS (dus ook je backup's van je clients en je Shared Folders) en de schijf dus buiten de pool houdt.
Mocht ik het verkeerd hebben dan hoor ik dat graag (ben nog redelijk nieuw met WHS.....)
Goed idee, maar (zoals anderen al zeiden) daar heb je WHSBDBB niet voor nodig. Die optie biedt WHS zelf al sinds PP1: Als je de nieuwe disk aangesloten hebt, zul je hem in de Server Storage tab zien staan. Daar kun je hem dan toevoegen als storage, of als backup. En als je hem als bakcup drive hebt aangewezen, dan kan je via de Computer & Backup tab je shares backuppen naar die disk.

WHSBDBB doet overigens geen systeem backup van WHS zelf. WHSBDBB doet (in de mijn bekende versie) alleen duplicatie aanzetten voor je client backups en/of je WHS shares backups, en/of exporteren / backuppen van je client-backup database.

Succes en veel plezier ermee :)

Edit: WHSBDBB info toegevoegd

[ Voor 5% gewijzigd door EgMaf op 19-10-2008 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

EgMaf schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 10:12:

Dan zal WHS data van de shares van D naar de 1TB disk kopieren (storage balancing).
Volgens mij komen je client-backups (ook bij PP1) altijd op de D: partitie, en is dat een andere reden om je grootste disk als primaire disk te gebruiken. Maar dit argument heb ik nog niet genoemd omdat ik hier niet 100% zeker van ben. Wat zeggen de experts?
Ik heb dat eens bekeken tijdens een backup van een PC hier en kan je vertellen dat het ook direct naar een andere disk ging dan de systeem hd, gemiddeld met 3872.8 KB/s naar harddisk nummer 3 op WHS, de systeem drive rommelde wat op 15.9 KB/s. Mijn systeem HD blijft hardnekkig op 7% vol hangen tijdens copieren van bestanden of het maken van backups.

Storage Balanced stond op 13:40 uur en de backup werd gemaakt om 14:15 uur locale tijd, dat betekend dus ook dat er geen data via de eerste drive is gegaan tijdens de backup, althans dat lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Winkiller958 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 14:29:
[...]

Ik heb dat eens bekeken tijdens een backup van een PC hier en kan je vertellen dat het ook direct naar een andere disk ging dan de systeem hd, gemiddeld met 3872.8 KB/s naar harddisk nummer 3 op WHS, de systeem drive rommelde wat op 15.9 KB/s. Mijn systeem HD blijft hardnekkig op 7% vol hangen tijdens copieren van bestanden of het maken van backups.

Storage Balanced stond op 13:40 uur en de backup werd gemaakt om 14:15 uur locale tijd, dat betekend dus ook dat er geen data via de eerste drive is gegaan tijdens de backup, althans dat lijkt mij.
Dan ben ik blij dat ik al zei dat ik het niet zeker wist :).

Anyway, back tot the point: Ik zou de grootste schijf als primaire disk gebruiken, (o.a.) omdat die disk het lastigste te vervangen is door een grotere in de toekomst. Kleinere schijven kun je prima als storage disks gebruiken, omdat die via de console eenvoudig te verwijderen en vervangen (door grotere disks) zijn.

Maar als je WHS al hebt draaien op een kleinere disk, is het natuurlijk maar de vraag of dat reden genoeg is om de primaire disk te vervangen. Want dan moet je doen wat je juist probeert te voorkomen: WHS helemaal opnieuw installeren en inrichten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, nu dat is opgelost gaan we ons even bezig houden met de vraag van paul9999........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:15:
Zo, nu dat is opgelost gaan we ons even bezig houden met de vraag van paul9999........
Ik denk niet dat dit het juiste onderwerp is voor jouw vraag over newsleecher maar ik kan je verzekeren dat Newsleecher gewoon gebruikt kan worden op WHS, ik heb newsleecher daar ook lopen.

Maak een download map aan in D:\shares\Users\Gebruikersnaam\Newsleecher Downloads\
en verwijs in de configuratie (Download) van newsleecher naar deze map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

EgMaf schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 17:25:

Anyway, back tot the point: Ik zou de grootste schijf als primaire disk gebruiken, (o.a.) omdat die disk het lastigste te vervangen is door een grotere in de toekomst. Kleinere schijven kun je prima als storage disks gebruiken, omdat die via de console eenvoudig te verwijderen en vervangen (door grotere disks) zijn.
Dit is slechts een persoonlijke keuze, het kan handig zijn omdat je veel ruimte hebt op je primaire hd gezien inmiddels wel bewezen is dat deze bijna altijd als laatste volloopt, je kan inderdaad dan makkelijk een andere hd ontkoppelen van de storagepool via de server storage tab en eventueel vervangen, maar het geniet niet mijn voorkeur, ik heb liever 1 extra externe die daarvoor eventueel ingezet kan worden, ennuh een 1TB systeemdisk kan ook crashen en wat als deze 75% vol staat ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 19:33
Winkiller958 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:56:
[...]
een 1TB systeemdisk kan ook crashen en wat als deze 75% vol staat ? :+
Mmm, dit kan ik niet helemaal volgen. Als een disk crashed verlies je de data, tenzij die gedupliceerd is uiteraard, daarbij maakt het toch niets uit of hij systeemdisk is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:33

_PM

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:41:
Mensen,

Ik heb Newsleecher geinstalleerd en via program launcher kan ik deze prima opstarten.
Als download map kies ik een nieuwe shared map welke ik via "my network places" aanmeld.
Deze share heb ik bewust niet gedupliceerd omdat ik weleens heb gelezen dat dit voor corrupte files kan zorgen.
Het downloaden gaat prima, alleen kan ik de files nergens meer terug vinden.........
Niet in de toegekende downloadmap, maar ook via een search kan ik ook niets vinden.

Je kan vanaf PP1 gewoon naar een share schrijven. En dan kan je je files als het goed is gewoon terug vinden. Ik heb met uTorrent geen problemen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 20:41:
Mensen,

Heb je in Newsleecher wel aangegeven dat het naar de downloads naar share op je server moet gaan, en niet naar het drive/path (dus naar \\SERVER\DOWNLOADS ofzo, niet naar D:\SHARES\DOWNLOAD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:15:
Op wat voor wolk zit jij zeg? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen,

Bedankt voor jullie hulp voor zover.
Op zich lukt het prima om op deze manier de bestanden binnen te halen, doch het lukt mij niet om de losse rar bestanden te zien.
Ik heb in \\server\user\gebruiker 3 folders aangemaakt: download, uitgepakt en NZB.
De folders "uitgepakt" en "NZB" laten keurig de bestanden zien die ik verwacht, de folder "download" blijft leeg. 8)7

@ ferret: kom kom, was niet lelijk bedoelt hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Toch is dat niet echt de manier om je medeforummers te woord te staan.
Mild uitgedrukt nog..

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 20-10-2008 20:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Offtopic: Vind het ook een zeer vreemde reactie eerlijk gezegd.

Heeft iemand hier een Online Backup dienst (hetzij van KPN hetzij van een andere provider) werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 18:38:
Mensen,

Bedankt voor jullie hulp voor zover.
Op zich lukt het prima om op deze manier de bestanden binnen te halen, doch het lukt mij niet om de losse rar bestanden te zien.
Ik heb in \\server\user\gebruiker 3 folders aangemaakt: download, uitgepakt en NZB.
De folders "uitgepakt" en "NZB" laten keurig de bestanden zien die ik verwacht, de folder "download" blijft leeg. 8)7

@ ferret: kom kom, was niet lelijk bedoelt hoor!
a) Worden de .RAR bestanden niet gewist na het uitpakken?
b) (Ik herhaal mezelf..) Welke downloaddir staat in de config van NewsLeecher? D:\Shares\User\Gebruiker\download, of \\server\users\gebruiker\download...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EgMaf,

De .rar bestanden worden niet gewist. Overigens zou dit alleen kunnen na uitpakken. De download directory blijft volledig leeg tijdens het downloaden. Ook proporties voor de directory geeft dit aan.
Ik heb newsleecher als volgt geconfigureerd:
download directory: \\server\download\newsleecher\download in bedrijf
uitgepakte bestanden: \\server\download\newsleecher\download gereed
NZB bestanden: \\server\download\newsleecher\NZB bestanden

Zoals je ziet heb ik alles naar de shares gezet en niet naar de werkelijke drive D:

Het vreemde is dat wanneer ik manueel files copieer naar de "download in bedrijf" directory, deze dan gewoon zichtbaar zijn en dat properties voor de directory keurig het aantal en groote van de inhoud aangeeft.
Het lijkt alsof newsleecher de files in werkelijkheid de files ergens anders plaatst. Dit zou natuurlijk niet kunnen omdat dit in de settings is aangegeven en tevens geeft de knop "download" in het newsleecher Repair'n'Extract scherm de juiste directory aan.

Overigens heb ik de directory's al eens verplaatsts naar de "user" directory maar daar zie ik precies hetzelfde gebeuren.
Wellicht ten overvloede, op m'n desktop PC doe ik hetzelfde maar dan zijn de files wel gewoon zichtbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 12:46:
Zoals je ziet heb ik alles naar de shares gezet en niet naar de werkelijke drive D:
Jammer, anders was het simpel op te lossen :)

Ik gebruik NewsLeecher niet, dus kan je verder ook niet helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

staan de rechten op share en ntfs niveau wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RonnieB82 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 13:58:
staan de rechten op share en ntfs niveau wel goed?
Ja, dat denk ik wel anders zou ik geen files in de download directory kunnen copieeren en zou newsleecher z'n rar's niet kwijt kunnen.

Nou ja, het werkt in ieder geval, ik verwacht alleen problemen als ik handmatig moet quickparren.
Tot zover bedankt voor het meedenken, als ik er achter kom waardoor het wordt veroorzaakt zal ik het nog even melden... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 12:47
Nu weer een hele tijd verder kom ik iets eigenaardigs tegen. Volgens mij zijn meerdere mensen al tegen dit probleem aangelopen.

Mijn WHS bestaat uit 3 schijven: 1 van 1TB hier staat WHS en is dus tevens de landingzone schijf. De tweede andere zijn elk 500 gig en zijn toegevoegd aan de "Storage Pool"

Ik wil een bestand kopieren van 23,7 gig groot. Dit wil niet. Kleinere bestanden wel.
Er is nog ruim 500 GB vrije ruimte. Dus het zou moeten passen.

Voor zover ik het begrepen heb kopieert WHS met PP1 de bestanden nu direct naar de gedeelde map en niet meer via de landingzone. De gedeelde mappen staan normaal gesproken op de schijven die niet als landingzone fungeren (bij mij de 2 "500 GB" schijven). Wat blijkt nu op deze 2 schijven heb ik elk minder dan 20 GB vrije ruimte. Zoals ik het nu bekijk is dit reden dat WHS meldt dat er voldoende schijfruimte meer.

Een oplossing hiervoor heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 12:00
Ik ben ook van plan om mijn huidige (simpele) file/download server gebaseerd op XP te upgraden naar een WHS.
Dit is een Via Epia SN moederbord met een 1 GHz C7 processor. Ik heb al uitgezocht of dit snel genoeg is en gevonden dan het kan. Het verbaast me eigenlijk dat er nog geen tweakers waren die iets dergelijks hebben uitgeprobeerd omdat dit natuurlijk vele male zuiniger is dan elk product van Intel of AMD.

Maar ik heb nog wel wat vragen over WHS.
Ik ben namelijk van plan om mijn standaard desktop RAID-0 te laten draaien met een dual-boot van XP en Vista.
Hiervoor vond ik RAID-0 te gevaarlijk maar als het back-up systeem van de server werkt zoals ik denk voel ik me er wel veilig bij.
Wat ik dus wil weten is hoe WHS een totale systeem back-up doet.
- is dit per partitie, per fysieke schijf of echt het hele systeem?
- als ik dan alles herstel wordt dan ook meteen mijn dual-boot goed hersteld?
- kan ik meerdere backups van hetzelfde systeem naast elkaar bewaren (bijvoorbeeld 1 vlak na dat ik alles vers heb geïnstalleerd inclusief drivers én een van de huidige configuratie) ?

Ik kon hier op internet niets over vinden en hoop dat jullie hier wat ervaring mee hebben en die kunnen delen voor ik WHS koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
WHS maakt een backup per partitie, ik denk dat je XP partitie zichtbaar zal moeten zijn in Vista om er een backup van te kunnen maken. Of dat vervolgens een dualboot zal kunnen restoren weet ik niet.
Je kunt backup's naast elkaar bewaren, ook markeren voor bewaren zodat hij niet automatisch verwijderd zal worden.

Vlak intel trouwens niet uit, hun mini ITX bordjes met CPU moeten WHS ook wel kunnen draaien, met name de nieuwe met dual-core Atom lijkt me daar geschikt voor. En kost een stuk minder dan een VIA en heeft ook een laag stroom verbruik. Gebruik een voorganger van dat bordje met een Celeron CPU als slimserver/domotica server. Als ik nog eens een zelf een extra WHS ga bouwen dan zou ik voor een dergelijke oplossing gaan met intern een laptop harde schijf en verder externe schijven via USB.
Het probleem met dit soort oplossingen is wel de benodigde power voor veel interne harde schijven. Mijn WHS heeft nu 2x500Gb en 1 x 1000Gb, dat zie ik een PICO psu nog niet zo snel trekken. Een OS backup systeem moet wel lukken, maar zodra je veel (media)bestanden gaat opslaan heb je toch meer opslag nodig. Dat lijkt me dan alleen goed mogelijk met externe USB schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand mij vertellen als je met Windows home server ook vanaf een willekeurig locatie je email kan checken we werken met microsoft office outlook

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kort: Nee.

Lang: Volgens mij zoek je een oplossing waar je een mailserver voor nodig hebt. Dat zit niet in WHS.
Outlook is een client applicatie, en zal je dus nooit van overal vandaan kunnen gebruiken (hooguit via een Terminal Server).

Maar dat is iets waar je met iets meer uitzoeken (concreet: doe zelf eens wat moeite om dingen zoals specificaties en opties op te zoeken) ook was achter gekomen.

Misschien ben je wel beter af met een Small Business Server?

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 04-11-2008 21:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM

_PM

alt-92 schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:47:
Kort: Nee.

Lang: Volgens mij zoek je een oplossing waar je een mailserver voor nodig hebt. Dat zit niet in WHS.
Outlook is een client applicatie, en zal je dus nooit van overal vandaan kunnen gebruiken (hooguit via een Terminal Server).

Maar dat is iets waar je met iets meer uitzoeken (concreet: doe zelf eens wat moeite om dingen zoals specificaties en opties op te zoeken) ook was achter gekomen.

Misschien ben je wel beter af met een Small Business Server?
Je kan ook een licentie van outlook draaien op je server. Je kan via een web-interface je mail benaderen via internet. Je zou even moeten zoeken er zwerft ergens een howto rond op een van de bekendere WHS sites

edit: Er is toch iets meer voor nodig...b.v http://www.theofficemaven.com/WHSOutlook/

[ Voor 5% gewijzigd door _PM op 05-11-2008 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM

_PM

Voor onderstaande heb ik een stap gemaakt nl 500gb schijf uit mijn server verwijderd en vervangen door een 1tb schijf. Verliep helemaal vlekkeloos, het duurt even voordat je de schijf kan verwijderen maar het werkt goed.
Mijn vraag over vervangen van moederbord blijft nog staan.. kan iemand helpen?
_PM schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:19:
...
Voordat ik de storage uit ga breiden wil ik overstappen op een nieuwer moederbord/proc/geheugen (athlon 3500 op asus moederbord met 1gb geheugen).
Nu vraag ik me het volgende af... kan ik het moederbord vervangen, daar de harde schijven aanhangen en draait alles dan? Of moet ik een nieuwe install doen? Als ik dat laatste moet doen kan ik dan de boel ombouwen, schijven aansluiten en van de install dvd booten om een reinstall te doen? (ik neem aan dat ik dan geen data verlies?)
Daarna ga ik uitbreiden met meer schijven (het moederbord bevat meer sata poorten namelijk).

Of zou het slimmer zijn om ook meteen een nieuwe schijf te kopen, deze in mijn normale pc te bouwen, alle WHS data over te kopieeren, daarna WHS hardware ombouw en nieuwe install te doen, daarna data terug kopieeren en de nieuwe HD uitbouwen uit PC en toevoegen aan server?
(ik begrijp dat ik bij de laatste optie wel mijn backups kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
_PM schreef op woensdag 05 november 2008 @ 11:29:
Voor onderstaande heb ik een stap gemaakt nl 500gb schijf uit mijn server verwijderd en vervangen door een 1tb schijf. Verliep helemaal vlekkeloos, het duurt even voordat je de schijf kan verwijderen maar het werkt goed.
Mijn vraag over vervangen van moederbord blijft nog staan.. kan iemand helpen?

[...]
Het antwoord is hetzelfde voor elke Windows desktop en server installatie:
Je kunt het proberen, en met eenbeetje geluk zal het best opstarten en allerlei nieuwe drivers gaan installeren. Beter & stabieler is het echter om bij zo een drastische upgrade WHS zelf opnieuw te installeren op de nieuwe hardware. Je hoeft dan alleen WHS zelf opnieuw te installeren, en die nieuwe installatie zal je dataschijven vanzelf weer herkennen. Wel moet je zelf ook alle add-ins opnieuw installeren en configureren, en zelf ook je shares & gebruikers in de console weer aanmaken.

Zelf zo ik (als je ergens tijdelijk een 2e voeding vandaan kunt halen) het als volgt aanpakken:

1. Een van de data disken uit de oude WHS server verwijderen (via de admin console). Dit wordt dan je nieuwe systeem disk. Als je daar een nieuwe disk voor wilt/kunt gebruiken, is dat natuurlijk niet nodig.
2. Zet je oude WHS uit, en bouw je nieuwe hardware in, met alleen de schijf van hierboven aangesloten.
3. Installeer WHS op de nieuwe hardware en prik hem aan het netwerk.
4. Configueer WHS met je add-ins, shares, users, Windows updates etc.
5. Sluit de oude WHS hardware met de overige disken aan op de 2e voeding, zodat die gewoon opstart. Hang ook deze WHS aan het netwerk.
6. Kopieer data van je oude WHS naar je nieuwe WHS totdat er op je oude WHS voldoende ruimte vrij is om weer een data disk uit je oude WHS te kunnen verwijderen. Let op: Als beide WHS servers dezelfde naam hebben, moeten ze nog steeds ieder een eigen IP adres hebben. Je kunt dan naar het IP adres browsen in de (file)explorer om te kopieren.
7. Verwijder de datadisk (via de console) uit je oude WHS, bouw hem dan in je nieuwe WHS in en voeg hem via de console (van je nieuwe WHS dus) toe.
8. Blijf dit herhalen tot alleen de system disk in je oude WHS zit. Kopieer dan de laatste data van je oude WHS naar de nieuwe WHS, ontmantel je oude WHS en bouw ook deze laatste schijf in je nieuwe WHS in.
9. Indien nodig: Installeer de client software op je PC's opnieuw (of laat die opnieuw je WHS server vinden).

Nadelen van deze aanpak:
- Duurt lang als je veel data te verplaatsen hebt en veel schijven vrij te maken.
- Vergt een 2e voeding en 2e netwerkaansluiting (1 per WHS)

Voordeel:
- Minimaal risico op dataverlies (als je zorgt voor een betrouwbare kopieerslag)
- Je hebt de oude WHS naast de nieuwe WHS staan, zoda de nieuwe WHS makkelijk te configureren is (het voorbeeld staat er nog naast :))

Alternatieven:
- Backup van je data maken op een aparte disk, WHS ombouwen, WHS installeren, backup terugzettenn. Nadeel: Veel extra harddiskruimte nodig voor die backup.
- WHS afsluiten, hardware vervangen, WHS opnieuw installeren. Nadeel: Je moet er maar op vertrouwen dat er inderdaad geen data verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Mijn P4 WHS systeempje was aan vervangen toe, dus heb ik wat nieuwe hardware besteld

Met de volgende key componenten:
AMD Athlon 64 X2 4800+ (AM2 - Hypertrans) 2,5 BULK
ASUS M3A78-EH (AMD 780G/SB700 - S.AM2+)
Arctic Alpine 7 (Socket 775/754/939/AM2) € 12,76
Seagate 500 GB ST3500320AS (SATA300 - 32 MB)
Samsung 200GB (SATA300)
Voeding uit m'n oude P4 systeem, dacht iets van 300 of 350 W.
4 GB geheugen met ECC
Een oud PCI Geforce MX (?) VGA kaartje.

ECC staat uit in de BIOS
SATA controller staat op standaard SATA ingesteld (niet op AHCI)

Windows Home Server (zonder PP) DVDtje erin
"Windows is loading files..."
En vervolgens niets... De installatie freezed gewoon.
In Safe mode de setup gestart.
Blijkt dat de laatste driver die geladen worden/ geprobeerd wordt te laden "disk.sys" is.

Windows XP CD erin, installatie verloopt prima.

WHS wil dus gewoon niet installeren.
Over dit euvel icm WHS is niet veel te vinden, zeker geen eenduidige antwoorden.
Het lijkt een beetje op dezelfde problemen als met Vista RC1.
Zoals http://forums.microsoft.c...?PostID=1016178&SiteID=17

Deze persoon heeft de volgende acties ondernomen, voor Vista that is:
Used SP1 install disk & removed one of the CPU's - I assume
a) SP1 may have a relevant driver and
b) My PSU does not have enough power to support 2 CPU's

PSU kan ik wel vervangen, is sowieso een goed idee denk ik, aangezien er nog wel meer in de server gaat komen aan PCI kaarten etc.

* Maar heeft iemand anders nog een idee?

* Levert Microsoft WHS ondertussen ook op DVD met PP geintegreerd. Zou dit kunnen helpen?

* Zou het kunnen helpen enige drivers (welke) te slipstreamen met de WHS installatie?

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Heb je al geprobeerd om nog voor de Setup de de SATA drivers te laten? Ik geloof met F6, maar dat zou in het onderste balkje van het blauwe scherm langs moeten komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
EgMaf schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 10:30:
Heb je al geprobeerd om nog voor de Setup de de SATA drivers te laten? Ik geloof met F6, maar dat zou in het onderste balkje van het blauwe scherm langs moeten komen....
Ik heb wel de SATA drivers op een diskette gezet (moest flink zoeken voor ik zo'n antiek device gevonden had :) ).

Maar ik kom nog helemaal niet in het blauwe scherm. En kan dus ook nog niet op F6 drukken. (melding zie ik nog niet).

De installatie freezed, nadat de balk van grijs naar wit is gegaan zoals in het volgende screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.davescomputertips.com/images/newsletter/2007/070715/windows_loading_files.png

[ Voor 0% gewijzigd door KnoppenSpook op 07-11-2008 11:01 . Reden: Plaatje kan ook wel wat kleiner... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Let er dan wel op dat je de Windows 2003 drivers pakt (textbased setup van WHS is 2003 SBS ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
Hmm, ik kan alleen XP en Vista drivers vinden voor m'n moederboard. Zouden de XP drivers compatible moeten (kunnen) zijn?
Naast het feit dat ik de drivers nog helemaal niet kan laten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM

_PM

EgMaf schreef op woensdag 05 november 2008 @ 14:41:
[...]

Zelf zo ik (als je ergens tijdelijk een 2e voeding vandaan kunt halen) het als volgt aanpakken:
...
Bedankt, ik heb inderdaad nog wel een voedinkje en extra schijf liggen om zo 2 WHSen op te kunnen zetten (hopen dat dat met licenties geen probleem geeft). Bedankt voor je ideëen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
_PM schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 12:02:
[...]

Bedankt, ik heb inderdaad nog wel een voedinkje en extra schijf liggen om zo 2 WHSen op te kunnen zetten (hopen dat dat met licenties geen probleem geeft). Bedankt voor je ideëen
Graag gedaan. Qua licenties lijkt het mij geen probleem: Gewoon de nieuwe pas activeren als de oude definitief weg is (dus als je de laatste schijf aan de nieuwe WHS hebt toegevoegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
KnoppenSpook schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:36:
Hmm, ik kan alleen XP en Vista drivers vinden voor m'n moederboard. Zouden de XP drivers compatible moeten (kunnen) zijn?
Naast het feit dat ik de drivers nog helemaal niet kan laten laden.
XP drivers werken waarschijnlijk ook. Maar als je nieteens tot het blauwe scherm komt, is er iets anders aan de hand.

Misschien toch een BIOS instelling, of misschien wel een hardwareprobleem (voeding, disken, interface, hitte)? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat Windows Server 2003 bij de installatie op een andere manier / op een ander moment bv alle disken opstart, dan een Vista installatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
Goed, ik ga het proberen met een nieuwe voeding, heb een 520 Watter besteld van cooler master.
Ik meld me wel weer als ik meer weet.
Bedankt voor het meedenken. Appreciate it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een vraagje:

Iedere keer als ik mijn computer aanzet en bij de 'shared folders' wil komen, dan vraagt ie om een gebruikersnaam en wachtwoord. Die vul ik dan in en dan druk ik op 'wachtwoord opslaan'. Kan ik ervoor zorgen dat mijn computer dit automatisch doet en ik dat niet iedere keer weer opnieuw hoef in te vullen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 14:26
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 16:03:
Ik heb even een vraagje:

Iedere keer als ik mijn computer aanzet en bij de 'shared folders' wil komen, dan vraagt ie om een gebruikersnaam en wachtwoord. Die vul ik dan in en dan druk ik op 'wachtwoord opslaan'. Kan ik ervoor zorgen dat mijn computer dit automatisch doet en ik dat niet iedere keer weer opnieuw hoef in te vullen?

Alvast bedankt
Ervoor zorgen dat de gebruikers account naam van je desktop en op whs het zelfde zijn, en ook het zelfde wachtwoord hebben.

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
KnoppenSpook schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:57:
Goed, ik ga het proberen met een nieuwe voeding, heb een 520 Watter besteld van cooler master.
Ik meld me wel weer als ik meer weet.
Nieuwe voeding haalt niets uit :(.

BIOS geupdate naar nieuwste (non-beta) versie.
Werkt ook niet.

Windows Vista SP1 install werkt trouwens ook niet, precies hetzelfde. Een freeze bij disk.sys.

Kan het ook aan de module die geladen wordt _na_ disk.sys liggen?
Weet iemand welke dat is? (We zitten nog in de WinPE omgeving).

Ik ga maar drivers proberen te slipstreamen in WHS. Misschien dat dat lukt.

Er zijn een heleboel berichten van mensen met dit moederboard die vista draaien. Dus het moet ergens bij mij liggen.
Kan het ook aan de PCI video kaart liggen?
Een Geforce 2 MX400. Was een kaartje wat ik heb liggen, zodat ik er snel mee aan de slag kon. (hmm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PCI videokaart op een PCI-e chipset? *brrrrr* slechte ervaringen mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
Even de laatste nieuwtjes.

Alles werkt!!
Gewoon een goedkope kaart van MSI een R3450 (ATI) gekocht.
En de installatie ging als een zonnetje.

De eerste keer installeren vergeten de SATA controller op AHCI te zetten en dus ook geen drivers geladen.
Dan kan je dat dus niet meer wijzigen (tenminste niet makkelijk).
Toch maar opnieuw geinstalleerd, met SATA controller op AHCI en drivers geladen van diskette :).
Nu netjes een SCSI device met HD's eraan.

Dus:
Als je Vista of WHS installatie in Safe mode bij disk.sys blijft hangen. Kijk ook eens naar je videokaart of deze wel helemaal lekker samen werkt met je chipset.

Ik zeg, bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
En ik zeg: Bedankt voor de feedback! (Dat wordt toch vaak vergeten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Weet iemand ook een goede manier op virtualisatie op de WHS te draaien? Je zou zo bijvoorbeeld een XP machine er op kunnen draaien (waardoor je ook bepaalde desktop toepassingen op je WHS kan draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
J-Media schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:48:
Weet iemand ook een goede manier op virtualisatie op de WHS te draaien? Je zou zo bijvoorbeeld een XP machine er op kunnen draaien (waardoor je ook bepaalde desktop toepassingen op je WHS kan draaien).
Waarom zou het niet werken? Gewoon Virtual Server erop gooien en proberen.

Al denk ik wel dat je snel tegen geheugengrenzen aan loopt: WHS is niet 64 bits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje is het mogelijk om vanaf je Homeserver audio/video live te streamen naar meerdere PC's?
Daarmee bedoel ik dat clients moeten connecten aan een videostream/audiostream die gestart wordt op de homeserver zodat alle clients hetzelfde zien/horen en er geen delay is omdat hoogst waarschijnlijk verschillen in tijd zijn wanneer de files gewoon worden aangeklikt.
Ik wil namelijk overal dezelfde muziek/film horen/zien als ik door mijn huis loop en geen delayed versions of iets dergelijks (ik ga ervan uit dat netwerkdelay/processingdelay te verwaarlozen is op de individuele computers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 14:26
een_naam:
zoiets heb ik een tweetal jaar geleden ook geprobeerd op een studentenhuis, we wilden met een aantal dezelfde muziek luisteren zonder delay of storing. Ik moet je zeggen dat dit héél moeilijk gaat over netwerk. In het begin ging het meestal nog wel goed, soms moest je x aantal keer proberen om gesynced te zijn, maar na een aantal minuten liep de synchronisatie verkeerd. Wss door het bufferen op de clients.
Hiervoor gebruikten we VLC hiermee kan je een film kijken EN terzelfde tijd streamen over het netwerk...
Ook met media encoder gedaan en we hadden het zelfde probleem. Ik weet dus niet of er dus programma's bestaan die dit kunnen.
Als je toch zo een programma kent, laat het even weten.

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 23:17
LittleWan schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:10:
een_naam:

Als je toch zo een programma kent, laat het even weten.
je zou slimserver kunnen proberen (weet alleen niet of dat er ook voor windows is)

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok bedankt, jammer dat dat toch noch zo lastig is zou het toch niet moeten zijn. Soms heb ik wel eens een leuke playlist lekker hard aan zou leuk zijn als ik overal (als ik naar een andere kamer ga) hetzelfde hoor zonder delay etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 07:35
fotoklaasje schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:38:
[...]

je zou slimserver kunnen proberen (weet alleen niet of dat er ook voor windows is)
Dat is er zeker voor windows en het moet ook prima werken, met zowel de hardwarematige squeezebox als de software softsqueeze. Kijk op www.slimdevices.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM

_PM

en je kan slimcenter ook nog rechtstreeks streaming gebruiken met zoiets als http://servernaam:9000/stream.mp3

Verwijderd

Ok maar dan moet je weer een extra device in je netwerk hangen terwijl de PC's capable genoeg zijn om dit soort zaken af te handelen (het gaat ook om video etc). Ik hoop dat microsoft nog met iets komt voor de homeserver want dat is het device die dat soort services zou moeten leveren.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
en iets als winamp en de buffer op 0ms zetten? heb je geen vertraging volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bancker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-05 23:06
Mensen,

Het lukt mij niet om mijn tweede externe harde schijf toe te voegen aan de storage pool.

Mijn setup:
EPIA-SP 1300 mobo in fanless pc.
160 GB 2,5" harddisk op IDE 0. Hierop staat WHS met PP1 en alle updates.
Vorige week heb ik 2 externe USB schijven gekocht van 1 TB per stuk. Eerst heb ik er 1 schijf aangehangen en opgestart. Deze schijf kwam netjes in Non storage drives.
Met "add" heb ik de schijf toegevoegd aan de pool. Ging vlekkeloos.
De tweede schijf knoop ik aan de tweede usb uitgang en start op.
Probleem: de schijf wordt gewoon gezien als een externe usb schijf maar hij verschijnt niet in het lijst met "non storage disks" bij server storage. In disk management kan ik de schijf gewoon zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.vandenancker.nl/temp/mycomp.gif
datanew is de schijf die leeg is maar niet verschijnt bij toe te voegen disks

Afbeeldingslocatie: http://www.vandenancker.nl/temp/serverconsole.gif
alleen de 2,5" bootschijf en de andere externe schijf komt hier tevoorschijn

Ook op een andere pc werkt hij gewoon.

De volgende dingen heb ik geprobeerd:

- USB stekker omgewisseld (geen enkel effect)
- Schijf NTFS geformatteerd zonder schijfletter toe te kennen (geen effect)
- Schijf gemount in c:\fs (geen effect)
- Schijf erin geplugd terwijl whs draait (geen effect)

De schijven zijn indentiek WD 1 TB USB 2.0 schijven

Wie heeft nog tips?
Is er een misschien een manier om de add drive to storage pool wizard handmatig te starten?

[ Voor 11% gewijzigd door bancker op 15-11-2008 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Ik heb helaas ook geen kant-en-klare oplossingen voor me.

Maar probeer de voglende dingen eens:
- Koppel de al toegevoegde disk af, en start dan op met alleen de niet-herkende disk aangekoppeld. Zie je hem dan wel?
- Installeer de disk management add-in, misschien dat hij de disk wel laat zien. VIa die add-in kun je ook disken toevoegen...

Succes en hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Laatst online: 12-09 11:51
Waar kan ik tegenwoordig de mooiste kant en klare WHS systemen krijgen?

-HP was de eerste die zijn systemen aankondigde, maar die kom ik nergen tegen
-Het systeem van mycom is wat luidruchtig
-Fujitsu scaleo 1900 kan ik weinig over vinden, maar volgens eigen specs ziet het er goed uit
-......
-Scaleo 2105/2205 (aangekondigd op we got served maar nog nergens te vinden)

Het doel is backups maken in een klein bedrijfsnetwerk (3 computers).
Hoofdeisen:
-Stil
-Veel opslagruimte (+500gb)

DMV raid 0, extra veiligheid voor de bestanden en de mogelijkheid 1 backup harddisk bij de bank in een kluis achter te laten.

Het liefst zou ik het systeem in een normale winkel bekijken/kopen, maar ik heb het idee dat home server nog niet zo is aangeslagen dat elke winkel een kant en klaar systeem heeft staan

[ Voor 5% gewijzigd door arjandijk162 op 18-11-2008 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 02:23
Waarom kant en klaar?

En ik neem aan/mag hopen dat je het over RAID1 hebt i.p.v. 0. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
arjandijk162 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 12:06:
Je zou eens bij Informatique kunnen informeren, daar heb ik er destijds een gekocht. Had je nog wat vrijheid in de hardware keuze. De standaard setup die ik toen gekozen heb is trouwens niet echt stil (Celeron CPU met stock cooler, Antec kastje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:05
Even een andere vraag:

je kunt in WHS inloggen op server via Remote Desktop / Terminal Service.
Als ik inlog als administrator gaat alles okay.
Wil ik inloggen als 1 vd gebruikers (bijv. klEvert) dan krijg ik de volgende melding:
to log on to this remote computer, you must be granted the Allow log on through Terminal Services Right. By default, members of the Remote Desktop Users group have this right. If you are not a member of the Remote Desktop Users group or another group that has this right, or if the Remote Desktop Users group does not have this right, you must be granted this right manually.
Dit lijkt me helder, je moet rechten hebben.

Echter, als ik dan toch als administator inlog en ik ga naar Computer Management --> Local Users and groups dan staat bij de gebruiker 'klEvert' dat hij member is van de group Remote Desktop users.
Deze group remote Desktop users is een standaard aanwezige group. Het lijkt dat je hier niets aan kunt instellen.

Wat doe ik verkeerd?

Ik wil dus inloggen via Remote Desktop met een user die daar volgens mij rechten toe heeft. Overigens, als ik gebruiker ' klEvert' de administrator rechten geef, is het inloggen wel mogelijk. Maar administrator rechten vind ik wat veel van het goede...

Hoe kan ik een nieuwe groep maken en daar de rechten aan toe kennen om remote in te loggen?

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Laatst online: 12-09 11:51
The Realone schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 12:09:
Waarom kant en klaar?

En ik neem aan/mag hopen dat je het over RAID1 hebt i.p.v. 0. ;)
Omdat ik er zelf zo min mogelijk aan wil doen, en omdat kant en klaar systemen wat meer gemaakt lijken te zijn op harde schijven wisselen en stil zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Jan Smit schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 20:01:
Even een andere vraag:

je kunt in WHS inloggen op server via Remote Desktop / Terminal Service.
Als ik inlog als administrator gaat alles okay.
Wil ik inloggen als 1 vd gebruikers (bijv. klEvert) dan krijg ik de volgende melding:

[...]

Dit lijkt me helder, je moet rechten hebben.

Echter, als ik dan toch als administator inlog en ik ga naar Computer Management --> Local Users and groups dan staat bij de gebruiker 'klEvert' dat hij member is van de group Remote Desktop users.
Deze group remote Desktop users is een standaard aanwezige group. Het lijkt dat je hier niets aan kunt instellen.

Wat doe ik verkeerd?

Ik wil dus inloggen via Remote Desktop met een user die daar volgens mij rechten toe heeft. Overigens, als ik gebruiker ' klEvert' de administrator rechten geef, is het inloggen wel mogelijk. Maar administrator rechten vind ik wat veel van het goede...

Hoe kan ik een nieuwe groep maken en daar de rechten aan toe kennen om remote in te loggen?
Wat jij wil is mogelijk maar dan moet je ergens anders in wat veranderen in WHS.
De reden dat dit standaard niet mogelijk is, heeft te maken een mogelijke stabiliteitinbreuk van WHS

De oplossing die jij zoekt:
Ga naar locall security settings/policy. daar naar local policies,dan User Right Assingment, dan Allow log on through Terminal Services. Hier moet de local group Administrators en de group External Desktop Users staan. Zoniet dan die laatste group toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Eindelijk heb ik dan nu mijn WHS enigszins goed ingericht.
-Ik heb sharepoint Service draaien en kan eea van buitenaf benaderen.
-Ik heb een whs home-pagina welke werkt.
-kan mijn gedeelde bestanden van buitenaf benaderen
Alles super.

Alleen een aantal dingen lukt me niet, wat ik nog wel wil.
Ik kan nog niet back-uppen naar een ftp-server...
Ik heb geprobeerd om mbv Gmail drive te backuppen naar een GMail-account en dit werkt, alleen heb ik dan te weinig ruimte. (+/- 2,5GB is er beschikbaar op dit moment).
Is er een mogelijkheid om een soort ftp-drive te maken in WHS en hierop te back-uppen? Heeft iemand hier al eens naar gekeken of eea heeft iemand hier zoiets werkend?

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
sjolmers schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:26:
Eindelijk heb ik dan nu mijn WHS enigszins goed ingericht.
-Ik heb sharepoint Service draaien en kan eea van buitenaf benaderen.
-Ik heb een whs home-pagina welke werkt.
-kan mijn gedeelde bestanden van buitenaf benaderen
Alles super.
Heb je sinds de Sharepoint installatie ook last van de melding op je client(s) dat je wachtwoord niet overeenkomt van jouw gebruiker accounts?
Zelf krijg ik nu al een paar weken/maanden de melding bij het opstarten dat het wachtwoord niet overeenkomt. Ook kon ik niet meer in gedeelde mappen schrijven, aangezien hij me niet meer herkende of zo. Hier heb ik wel weer een work-around voor bedacht, maar toch.

Zelf denk ik dat het komt omdat ik m'n Sharepoint op NTLM authenticatie heb staan en WHS volgens mij met Kerberos werkt. Zou dat het kunnen zijn? Ik weet namelijk niet precies wat Kerberos doet/is afgezien dat het mij is afgeraden om dat te gebruiken in Sharepoint.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Laatst online: 21-09 14:47
Zijn er hier mensen die gebruik maken van het hotswappen van hd's?
Heb zojuist een sharkoon quickport gekocht en werkt opzich super maar wil zeker weten dat ik niet mijn data in gevaar breng. Ik wil dit overigens alleen doen met hd's die niet in de pool zitten (1extern voor downloaden en uitpakken en verschillende hd's voor het maken van backup's!!

Tweede vraag is:
Gisteren mijn gehele whs opnieuw geinstalleerd maar kreeg de hd's niet werkend als ahci, alleen als ide?!
Installatie leek goed (vroeg niet om drivers....) maar na herstart een blauw scherm. Verschillende keren geprobeert (ook met andere hd) maar probleem ging pas weg toen ik het als ide installeerde??

Kan ik nu uberhaupt hotswappen als de hd's niet als ahci zijn geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
arjandijk162 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 12:06:
[...]
-Fujitsu scaleo 1900 kan ik weinig over vinden, maar volgens eigen specs ziet het er goed uit
[...]
Het liefst zou ik het systeem in een normale winkel bekijken/kopen, maar ik heb het idee dat home server nog niet zo is aangeslagen dat elke winkel een kant en klaar systeem heeft staan
Die Fujitsu heb ik gevonden in de Mediamarkt, 660 Eur. Voor meer informatie, het is eigenlijk een Intel SS4200-EHW waarbij Fujitsue er harde schijven in heeft geplaatst, een logo op heeft geschilderd en een paar kleine utilities tbv energiebesparing heeft toegevoegd.

• sjolmers
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Jan_V schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:37:
[...]

Heb je sinds de Sharepoint installatie ook last van de melding op je client(s) dat je wachtwoord niet overeenkomt van jouw gebruiker accounts?
Zelf krijg ik nu al een paar weken/maanden de melding bij het opstarten dat het wachtwoord niet overeenkomt. Ook kon ik niet meer in gedeelde mappen schrijven, aangezien hij me niet meer herkende of zo. Hier heb ik wel weer een work-around voor bedacht, maar toch.

Zelf denk ik dat het komt omdat ik m'n Sharepoint op NTLM authenticatie heb staan en WHS volgens mij met Kerberos werkt. Zou dat het kunnen zijn? Ik weet namelijk niet precies wat Kerberos doet/is afgezien dat het mij is afgeraden om dat te gebruiken in Sharepoint.
Ik heb dit probleem niet, en herken het ook niet van de wachtwoorden.
Wat Kerberos betreft heb ik ook gelezen dat WHS hier mee werkt, echter staat bij de services Kerberos Key Distribution Center gewoon op 'disabled'.

Wat ik wel heb trouwens is wanneer ik mijn agenda wil syncen is de volgende melding:
Task 'SharePoint' reported error (0x8000FFFF) : 'An error occurred either in Outlook or SharePoint. Contact the SharePoint site administrator. HTTP 400.'
Wat ik op dit momenten niet kan als ik dit bericht heb is om agenda punten die ik via Outlook 2007 in mijn agenda heb gezet te uploaden/syncen met de sharepoint agenda.
Het rare is dat wanneer ik onderweg wil syncen met de sharepoint agenda ik deze melding NIET krijg, maar als thuis ben wel... 8)7

Helaas nog geen oplossing gevonden anders dan elders syncen met sharepoint....
= geen oplossing!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• KnoppenSpook
sjolmers schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:26:
Alleen een aantal dingen lukt me niet, wat ik nog wel wil.
Ik kan nog niet back-uppen naar een ftp-server...
Ik heb geprobeerd om mbv Gmail drive te backuppen naar een GMail-account en dit werkt, alleen heb ik dan te weinig ruimte. (+/- 2,5GB is er beschikbaar op dit moment).
Is er een mogelijkheid om een soort ftp-drive te maken in WHS en hierop te back-uppen? Heeft iemand hier al eens naar gekeken of eea heeft iemand hier zoiets werkend?
Ik gebruik KeepVault, met de WHS plugin. Werkt als een tierelier.
Je kan ook alles terug laten zetten op je WHS, als je 'm opnieuw installeerd. Vraagt de plugin zelf om :)

http://www.keepvault.com/products.php

• dr.trimble
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:17
Ik heb al eens gezocht in dit topic maar kan niet onmiddelijk een oplossing vinden.

ik heb mappen die staan onder \\server\DVD .
Die wil ik verplaatsen naar \\server\FILMS .
Dit verplaatsen duurt soms tien minuten voor 1 DVD wat bij een andere pc gewoon in een seconde gedaan is.

ook laat ik de server downloaden 's nachts. De rar's komen dan in \\server\dowloads te staan. Als de bestanden unrarred zijn wil ik ze bijv kopieren naar \\server\FILMS . Ook dit duurt tientallen minuten.

Is hier een oplossing voor?

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
dr.trimble schreef op donderdag 27 november 2008 @ 10:55:
Ik heb al eens gezocht in dit topic maar kan niet onmiddelijk een oplossing vinden.

Dit verplaatsen duurt soms tien minuten voor 1 DVD wat bij een andere pc gewoon in een seconde gedaan is.

ook laat ik de server downloaden 's nachts. De rar's komen dan in \\server\dowloads te staan. Als de bestanden unrarred zijn wil ik ze bijv kopieren naar \\server\FILMS . Ook dit duurt tientallen minuten.

Is het wellicht omdat de mappen/bestanden via het netwerk "verzonden" worden?

Kan je niet beter C:\\DVD -> C:\\FILMS proberen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Nee want dan help je het storage system van WHS echt om zeep, je MOET de unc paden gebruiken!

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• dr.trimble
sanfranjake schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:04:
Nee want dan help je het storage system van WHS echt om zeep, je MOET de unc paden gebruiken!
klopt, vandaar dat ik het doe zoals ik hier eerder gelezen heb. Maar is dit dan normaal dat dit zo traag gaat of is er een andere manier om dit te doen.

PC is P4 - 3Ghz met 1Gb ram
HD is 750Gb

• rsvmark
  • Laatst online: 21-09 14:47

Toen ik met WHS begon was er nog de data corruption bug. Ik besloot toen om alles te downloaden op een schijf die niet toegevoegd is aan de pool. Hier download, repareer en pak ik de bestanden uit. Pas als de bestanden zijn zoals ik ze wil hebben (films muziek etc) kopieer ik ze naar de desbetreffende share.
Werkt als een speer!! Van share naar share gaat hier ook ontzettend traag!

• dr.trimble
dat had ik gisteren ook eens geprobeerd en dat werkt idd stukken sneller.

Maar dit is wss niet mogelijk voor mappen te verplaatsen die in shares staan zeker?
Er staan er namelijk heel wat verkeerd geplaatst en die wil ik terug op de goeie plaats krijgen.

Mag ik ook onder de share \\videos een andere share aanmaken bijv. \\DVD en die los van de console delen?

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

via het netwerk van share naar share verplaatsen gaat niet echt snel inderdaad.

Beter kan je dan bestanden binnen een share verplaatsen.
Als het op de server op dezelfde schijf is, kan je dan bijvoorbeeld \\server\d$ gebruiken, dan kom je bij al je mappen via 1 share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg sinds gister de melding dat ik mijn WHS connector moet updaten.

Echter als ik dit wil doen krijg ik de volgende opmerking:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploader.be/output/1227894076.jpg

Mijn account heeft echter wel gewoon administrator rechten.

Wie kan mij helpen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Misschien een probleem met de Live servers van Microsoft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
In principe installeer je die software rechtstreeks van je Homeserver. Ik neem aan dat als er een melding is van een nieuwere versie dat deze dan al op je server staat. Contact met de Microsoft servers is dan niet meer nodig. Bij mij verloopt de installatie van de update tot nu toe zonder problemen op mijn clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
offtopic:
iemand naar hme2008 gegaan? De persoon die de Home Server lezing wou doen had nogal veel problemen, verkenner die ineens opnieuw opstart. Moeite met netwerk, moeite met benaderen van de Home Server zelf. Kreeg het idee, ook na enkele grappig op wisten te merken dat dit "typisch windows" is het niet echt een positief effect over het os teweeg bracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 18:43:
Ik krijg sinds gister de melding dat ik mijn WHS connector moet updaten.

Echter als ik dit wil doen krijg ik de volgende opmerking:

[afbeelding]

Mijn account heeft echter wel gewoon administrator rechten.

Wie kan mij helpen?
Dan ben je niet als administrator ingelogd. In de update melding had je kunnen lezen dat je de update als sdministrator uit moet voeren.

Oplossing:
Ga naar \\server\Software\Home Server Connector Software
Start daar "setup.exe" als administrator (via de rechter muisknop).

En dan gaat het goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Mmm, hij geeft aan dat de account administrator rechten heeft. Dat zou voldoende moeten zijn, en werkt bij mij zonder problemen (Vista en XP). Maar het is zeker de moeite waard om even goed na te kijken of je die rechten echt verleend hebt.

http://WHServer:55000/ is een leuke shortcut naar de updata pagina

[ Voor 12% gewijzigd door troftnom op 29-11-2008 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome

Gewoon de map DVD hernoemen naar films via de WHS Console. Of heb je in de map films al wat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
troftnom schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 23:04:
Mmm, hij geeft aan dat de account administrator rechten heeft. Dat zou voldoende moeten zijn, en werkt bij mij zonder problemen (Vista en XP). Maar het is zeker de moeite waard om even goed na te kijken of je die rechten echt verleend hebt.

http://WHServer:55000/ is een leuke shortcut naar de updata pagina
Ik had hetzelfde probleem: Useraccount heeft admin rechten, toch installeert het niet. Via de genomende weg lukte het wel. Er is dus toch meer verschil tussen admin rechten geven aan een user, en iets uitvoeren als admin.
Wellicht dat UAT er iets mee te maken heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EgMaf schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 21:14:
[...]

Dan ben je niet als administrator ingelogd. In de update melding had je kunnen lezen dat je de update als sdministrator uit moet voeren.

Oplossing:
Ga naar \\server\Software\Home Server Connector Software
Start daar "setup.exe" als administrator (via de rechter muisknop).

En dan gaat het goed....
Ik had het setup-bestand niet meer. Inmiddels heb ik dat van een ander gekopieerd en is de update geslaagd.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 21:57
Afgelopen zaterdagnacht deed de voeding uit mijn nsk-1300 kast poef, waardoor ik dacht dat ik alle homeserver disks kwijt was. Gelukkig heeft alle hardware het overleefd, alleen de voeding is kaduuk (de hele groep lag eruit..)

Dit zette me wel aan het denken over een backup strategie die wat makkelijker is dan iedere keer de usb disk eraan hangen. Dus op zoek naar een hotswap kast, waarvan ik er in eerste instantie maar 1 kon vinden, de zalman gs1000. Plaats voor 3 hot swapped disks, met een uitbreidingsmogelijkheid voor nog eens 3. De kast krijgt alleen slechte kritieken door slechte afwerking.

Tot ik op deze stuitte: http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=558&id=903

Goedkoper dan de zalman, maar veel betere kwaliteit en standaard 4 hot swap bays. Momenteel zit alles er weer in, de systeemdisk in een vaste 3,5 inch bay, en de drie data schijven in een hot swap bay. Nu zit ik erover te denken om in de 4e bay een disk te doen die ik als backup van de homeserver kan gaan gebruiken. Ik lees alleen dat je voor hotswap wel sata drivers moet laden (win 2003), die er dus niet zijn voor mijn asrock board. Heeft iemand toevallig ervaring met hotswap van disks onder WHS?
Pagina: 1 ... 11 ... 47 Laatste