Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielius
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 16:25
Werk als sinds de beta met homeserver met grote tevredenheid. Eenigste minpuntje was dat ik een costumbuild bak had van oude onderdelen (AMD3800+, 1 GB, Asus bordje met video on board, schijf van 500 GB, 320 GB en 1TB met extra raid SATA kaartje) die niet in de meterkast paste en niet echt energiezuinig was. Veel gelezen en gehoord over de HP Mediasmart maarja die was niet te krijgen in Nederland.
Nu heb ik op ebay een Mediasmart EX475 (1,8 Ghz, 1TB, etc) gekocht voor een toch wel aardig prijsje (382 euro) alleen is dit een duitse versie. Ik heb hem nu (na een upgrade naar 2GB geheugen) draaien en hem maar "der Gunther" genoemd :). Hij staat nu precies op de goede plek en draait als een zonnetje.
Omdat ik nog een Engelse OEM versie hen (die ik heb gebruikt op mijn costumbuild bak) vroeg ik mij af of het mogelijk is die engelse versie erop te zetten. Maar ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar krijg (drivers etc?). Wat ik bergijp uit de installatieprocedure is dat de software eigenlijk al op de Mediasmart server staat en je met het installatieschijfje wat erbij zit (van iets van 60 MB) alleen de connector op je eigen computer zet en wat dingen kunt instellen.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 14:47
CopyCatz schreef op woensdag 03 december 2008 @ 23:19:
Afgelopen zaterdagnacht deed de voeding uit mijn nsk-1300 kast poef, waardoor ik dacht dat ik alle homeserver disks kwijt was. Gelukkig heeft alle hardware het overleefd, alleen de voeding is kaduuk (de hele groep lag eruit..)

Dit zette me wel aan het denken over een backup strategie die wat makkelijker is dan iedere keer de usb disk eraan hangen. Dus op zoek naar een hotswap kast, waarvan ik er in eerste instantie maar 1 kon vinden, de zalman gs1000. Plaats voor 3 hot swapped disks, met een uitbreidingsmogelijkheid voor nog eens 3. De kast krijgt alleen slechte kritieken door slechte afwerking.

Tot ik op deze stuitte: http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=558&id=903

Goedkoper dan de zalman, maar veel betere kwaliteit en standaard 4 hot swap bays. Momenteel zit alles er weer in, de systeemdisk in een vaste 3,5 inch bay, en de drie data schijven in een hot swap bay. Nu zit ik erover te denken om in de 4e bay een disk te doen die ik als backup van de homeserver kan gaan gebruiken. Ik lees alleen dat je voor hotswap wel sata drivers moet laden (win 2003), die er dus niet zijn voor mijn asrock board. Heeft iemand toevallig ervaring met hotswap van disks onder WHS?
Zie mijn vraag van 26 november.
Krijg het ook niet voor mekaar om de ahci mode (dus met sata drivers) aan te zetten in mijn bios en dan whs te installeren (en dit is volgens mij wel nodig om op een goede manier te hotswappen....) vandaar dat ik hier mijn vraag had gesteld..

Ik gebruik nu een externe esata bay (quickpoint van sharkoon) om met drie losse hd's backups te maken van mijn whs.
Heb al een paar keer de hd's verwijderd en geplaatst terwijl whs gewoon bleef draaien. Las op internet wel iets over het programma'tje "hotswap" om net als een exetrne usb disk de hd "safe" te verwijderen. Werkt meestal goed al wil hij wel eens de melding geven dat de schijf bezet is...
Bij het wederom plaatsen van de hd moet ik nu hardware detecteren om de schijf weer in whs kenbaar te maken. Meestal gaat dit in een keer goed, soms vraagt whs om een herstart.... en is het hele hotswap verhaal dus mislukt :9
Dit alles zou volgens mij beter werken als je whs in ahci mode installeerd.
Ga dit binnenkrot weer eens proberen na veel gezoek op internet alleen moet ik dus eerst mijn 2,5 Tb goed backuppen :)

Werkt trouwens perfect die backup mogelijkheid van whs.
Geef de backup schijven alle een eigen naam en whs onthoud welke shares er op welke schijf opgeslagen moet worden als ze er om de beurt aangehangen worden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cips2004
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 07:59
Hallo,

Zijn hier mensen die net als ik een backupprobleem hebben. Het probleem is dat mijn netwerkconnectie op de whs server na het starten van de manual backup (vista laptop en vista vaste pc) stopt. Ik krijg mijn netwerkverbinding dan met geen mogelijkheid meer terug! Een herstart van mijn whs server is dan echt nodig. Ik heb al van alles geprobeerd zoals:

- updaten driver netwerkkaart
- 2e netwerkkaart in het systeem
- uitzetten firewall
- terugzetten gig verbinding naar 100mb verb
- deinstallatie netwerkkaart etc

Dit zijn mijn specificaties:

Moederbord: MSI K9N2GM-FIH
Processor : AMD 4450e
Geheugen : 4 gig
harde schijf: 5 x met totaal 4500 gig

Op mijn whs server heb ik ook vmware server draaien. Wellicht dat hier nog een probleem schuilt?

Ook op het internet is er niet heel veel over te vinden.

wel heb ik dit gevonden:

http://social.microsoft.c...4-44f3-ac5e-acf97e3e0e10/

maar ook hier kom ik niet uit.

Wellicht heeft iemand hetzelfde probleem????

Ondertussen blijf ik aan het probleem werken...!

gr

Cor

inmiddels het probleem toch op kunnen lossen door gebruik te maken van een 2e netwerkkaart. Dit werkte eerst niet, maar nu dus wel. Maar ja, is dit echt de oplossing?

[ Voor 7% gewijzigd door cips2004 op 06-12-2008 09:35 . Reden: oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om met WHS daarop VMware te installeren en dan Linux er op te zetten.dit zou voor mij een hele uitkomst zijn en ook een computer minder in gebruik. De Linux server doet niet veel het is meer om te testen van configuratie en scripts dus niet echt zwaar.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vast wel, alleen kan je misschien net zoals de poster boven je tegen bepaalde zaken aanlopen omdat VMware met de bridging driver zichzelf in de netwerk stack frommelt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

alt-92 schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 19:00:
Vast wel, alleen kan je misschien net zoals de poster boven je tegen bepaalde zaken aanlopen omdat VMware met de bridging driver zichzelf in de netwerk stack frommelt.
Wel misschien dat ik dan beter er voor kan kiezen om 2 netwerkkkaarten te gebruiken misschien dat dan het probleem weg is.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukhem
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-08-2022
Heeft er iemand een lijst van out-of-the-box ondersteunende sata controller kaarten? Ik had een sil3114 sata controller gekocht maar toen ik de server de eerste maal bootte ermee was m'n systeemschijf plots niet meer herkend als 'Storage Hard Drive'.
Na 2 dagen proberen de boel niet meer goed gekregen en dus een complete reinstall moeten doen die enkele dagen duurde. Uiteraard wil ik dit niet meer meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Nukhem schreef op zondag 14 december 2008 @ 17:59:
Heeft er iemand een lijst van out-of-the-box ondersteunende sata controller kaarten? Ik had een sil3114 sata controller gekocht maar toen ik de server de eerste maal bootte ermee was m'n systeemschijf plots niet meer herkend als 'Storage Hard Drive'.
Na 2 dagen proberen de boel niet meer goed gekregen en dus een complete reinstall moeten doen die enkele dagen duurde. Uiteraard wil ik dit niet meer meemaken.
Ja mijn 4 poorten zijn ook allen bezet....
Iemand die ervaring heeft met sata controllers voordat ik de verkeerde aanschaf....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:55

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik heb een Promise FastTrak TX4310 aangeschaft voor m'n homeserver en deze werkt goed.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Zondagskindje schreef op maandag 15 december 2008 @ 13:10:
Ik heb een Promise FastTrak TX4310 aangeschaft voor m'n homeserver en deze werkt goed.
Gebruik je de raid functionaliteit van deze kaart dan?
Was niet van plan om raid te combineren met mijn whs dus lijkt me een sata controller zonder deze optie een goedkopere oplossing?!

Ik gebruik het volgende mobo van gigabyte GA-MA69GM-S2H
Kan ik qua performance beter kiezen om de onboard of juist de pci controller voor de sata aansluitingen te gebruiken?

[ Voor 15% gewijzigd door rsvmark op 15-12-2008 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:55

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

rsvmark schreef op maandag 15 december 2008 @ 13:32:
[...]

Gebruik je de raid functionaliteit van deze kaart dan?
Was niet van plan om raid te combineren met mijn whs dus lijkt me een sata controller zonder deze optie een goedkopere oplossing?!

Ik gebruik het volgende mobo van gigabyte GA-MA69GM-S2H
Kan ik qua performance beter kiezen om de onboard of juist de pci controller voor de sata aansluitingen te gebruiken?
Ja, ik heb er 4 schijven aangehangen en die in RAID 0 (ja ja ik weet het) gezet.
Er zal vast een goedkopere oplossing zijn. Echter, ik had deze controller voor iemand z'n verjaardag gekocht maar die is inmiddels het land uit, dus heb ik 'm zelf maar gehouden.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 11:34
S-ATA RAID controller (PCI;2-poorts)

Deze werkt ook prima, nooit geen problemen gehad in mijn vorige server (had er 2 in zitten). Kwestie van de kaart inpluggen, drivers installen en gaan.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Heb net een kaartje van eminent erin gezet (17 euro'tjes ) endit lijkt perfect te werken !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 14:12
Ik heb ook zo'n Eminent kaartje in m'n zelfbouw WHS (oude Compaq 6030) en die gaat als een speer! Twee 1 Tb schijven eraan gehangen en totaal geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Ferret schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:43:
Ik heb ook zo'n Eminent kaartje in m'n zelfbouw WHS (oude Compaq 6030) en die gaat als een speer! Twee 1 Tb schijven eraan gehangen en totaal geen problemen.
Helaas een 2 poorts kaartje maar voor 17 euro wilde ik deze gok wel nemen.
Ik heb er voor de zekerheid alleen mijn esata aansluiting van mijn kast (voor WHS backups) en een schijf die niet aan de pool wordt toegevoegd aangehangen maar het werkt perfect!!

Wel bleek het kaartje persee in pci slot 1 te moeten (dacht al even dat het niet ging werken....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Laatst online: 12-09 11:51
gielius schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:45:
Werk als sinds de beta met homeserver met grote tevredenheid. Eenigste minpuntje was dat ik een costumbuild bak had van oude onderdelen (AMD3800+, 1 GB, Asus bordje met video on board, schijf van 500 GB, 320 GB en 1TB met extra raid SATA kaartje) die niet in de meterkast paste en niet echt energiezuinig was. Veel gelezen en gehoord over de HP Mediasmart maarja die was niet te krijgen in Nederland.
Nu heb ik op ebay een Mediasmart EX475 (1,8 Ghz, 1TB, etc) gekocht voor een toch wel aardig prijsje (382 euro) alleen is dit een duitse versie. Ik heb hem nu (na een upgrade naar 2GB geheugen) draaien en hem maar "der Gunther" genoemd :). Hij staat nu precies op de goede plek en draait als een zonnetje.
Omdat ik nog een Engelse OEM versie hen (die ik heb gebruikt op mijn costumbuild bak) vroeg ik mij af of het mogelijk is die engelse versie erop te zetten. Maar ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar krijg (drivers etc?). Wat ik bergijp uit de installatieprocedure is dat de software eigenlijk al op de Mediasmart server staat en je met het installatieschijfje wat erbij zit (van iets van 60 MB) alleen de connector op je eigen computer zet en wat dingen kunt instellen.

Iemand een idee?
Is dit een nieuwe? Ik wil ook bij voorkeur een HP server, Ik heb bij de MediaMarkt een Antec kast gezien die helemaal als WHS was geconfigureerd, maar de 600e die je moest betalen voor een server met 2x500gb vond ik toch wel heel veel. Ik zie op ebay DLD op dit moment alleen maar een mediasmart waar los op geboden wordt, niet van een ebay webshop ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ook mijn Homeserver draait lekker behalve dat hij weigert mijn HTPC te backupen, de backup wordt wel gestart maar steeds krijg ik een error (kan ook aan windows MCE 2005 liggen), maar wat kan ik doen om de error te verhelpen?
Ik krijg de volgende error (vanuit backup details):

An unexpected exception occured on the computer COMExeption
The request could not be performed because of an I/O device error (Exception from HRESULT: 0x8007045D) at System.Runtime.InteropServices.Marshal.ThrowExceptionForHRInternInt32 errorCode IntPtrerrorInfo.

Dat laastste kan ik niet goed lezen omdat de laatse regel maar voor de helft leesbaar is in Backup details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Google op die errorcode zou ik zeggen :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik heb het gevonden
http://social.microsoft.c...f-4c4f-92fb-eca55c064f83/
, schijnbaar een brakke schrijf in mijn HTPC, ben de schijven nu aan het checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Zou het niet eens tijd worden voor een echte WHS topic met een goeie, up-to-date startpost zodat we deze kunnen afsluiten?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Krijg hopelijk morgen mijn kopie van WHS binnen.
Heb even op wegotserved.co.uk rondgekeken wat voor add-ins etc er allemaal zijn.

Nou vroeg ik me af wat de tweakers hier allemaal voor anti-virus gebruiken.
Heb wat gelezen over Avast WHS edition maar een aantal mensen ervaart een behoorlijke performance verlies waarneer hij gaat scannen, het systeem word zeer traag of zelfs onbereikbaar wat voor mij geen optie is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ik gebruik Avast! Free Edition samen met een WHS Editie zonder dat ik merk dat er performace verlies zou moeten zijn.

Je kan de Free Edition gratis gebruiken, en de WHS Edition kun je 60 dagen gratis testen.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
babyxl schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:10:
Ik gebruik Avast! Free Edition samen met een WHS Editie zonder dat ik merk dat er performace verlies zou moeten zijn.

Je kan de Free Edition gratis gebruiken, en de WHS Edition kun je 60 dagen gratis testen.
Werkt de Free Edition dan wel goed op WHS? gezien het storage systeem etc. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
thijszor schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:30:
[...]

Nee. Je moet dus ook de WHS Editie nemen, die werkt als een speer en kun je 60 dagen uit proberen. En voor die paar tientjes op jaarbasis echt een hele goeie investering IMHO. In combinatie met de gratis versie is het het geld echt dubbel en dwars waard!

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
babyxl schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 00:04:
[...]

Nee. Je moet dus ook de WHS Editie nemen, die werkt als een speer en kun je 60 dagen uit proberen. En voor die paar tientjes op jaarbasis echt een hele goeie investering IMHO. In combinatie met de gratis versie is het het geld echt dubbel en dwars waard!
Dan ga ik dat doen, bedankt :) !

Hebben mensen hier ook mailservers draaien?
Ik had op whs een site gevonden van Vpop3 oid. dat is inclusief webmail voor 35+- pond eenmalig en dan kan je voor 25pond +- per jaar een spamfilter aanschaffen. Iemand ervaring ermee? De tuts zagen er allemaal heel redelijk uit.

* thijszor komt allemaal extra uitgaven tegen, maar het moet maar! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ben op het moment ff aan het spelen met Exchange 2003 incl. OWA op mijn test server. Ik had nog een kopie van W2K3 SBS liggen hierzo.

Werkt in principe goed, maar keb problemen met Windows Update, dus nog ff door puzzelen :)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
thijszor schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:30:
[...]

Dit gaat een leuke discussie worden denk ik...

Waarom wil je een AV proggie gebruiken? Je gaat toch niet surfen via je WHS? Maw, je WHS is hetzelfde als je PC die aan je moden hangt, verbinding heeft met internet maar niks doet. Ik zie het nut er dus niet van in om een AV proggie te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Ferret schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:41:
[...]

Dit gaat een leuke discussie worden denk ik...

Waarom wil je een AV proggie gebruiken? Je gaat toch niet surfen via je WHS? Maw, je WHS is hetzelfde als je PC die aan je moden hangt, verbinding heeft met internet maar niks doet. Ik zie het nut er dus niet van in om een AV proggie te installeren.
Feit is dat er een speciale editie van WHS bestaat.
Feit is dat de computer 24/7 online is,
De WHS editie gaat Malware tegen te gaan en dit ook op de client pc's te doen.
Full on-access scanning - which scans files as you access them, to make sure they are safe from infection
On-demand scanning - for scheduled or ad-hoc scans of your system volumes
Virus Chest - a safe storage place for infected or suspected files, where they cannot harm your system
Fully automatic updating - of the program and virus definitions
Full scanner preference control - set avast! to work in the way you want
Integrates seamlessly with the WHS Console
Allows for easy management of all avast! installations running on your home network
Gezien WHS totaal anders is kwa storage systeem, en er toch een nieuwe versie voor gemaakt is zal er toch een markt voor zijn.

Heb geen zin om me te verdedigen, want ik vroeg enkel naar ervaringen dus je reactie is nogal kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 19:33
Heb de Avast WHS versie met de 10 client licenties aangeschaft. Vind het ideaal, kan op mijn WHS de licenties uitdelen. En zien wat de status is van de clients, welke virusdefinitie ze hebben etc. WHS voegt hier echt iets toe, beheer van meerdere windows PCs in je familie wordt zo eenvoudig gemaakt.
De scan op de server vind bij mij niet dagelijks plaats, dat is inderdaad niet zo zeer nodig. Aan de andere kant kan het geen kwaad om juist daar waar je al je bestanden hebt staan te scannen. Omdat nu via een client pc te gaan doen is ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ik heb alleen de WHS versie gekocht (Zonder de 10 pro licences), want het verschil tussen de Home en Pro vind ik nihil. Hetgeen wat jij net verteld kan ik dus ook met de Home Edition en WHS Edition gecombineerd.

Ik kan natuurlijk iets over het hoofd zien...

Het mooie van Avast is ook dat je centraal je netwerk systemen kan beheren. Ik heb een paar maanden geleden ook een licentie van F-Secure 2009 gekregen. Maar F-Secure 2009 is het toch niet voor mij.

Install eens de WHS Editie, je kan em mooi 60 dagen uitproberen zonder te registreren! Install daarna de Home Editie op je main bak en ga eens rommelen ermee!

@ Ferret: Ik wil een AV omdat ik mijn WHS en bestanden veilig wil houden, als er mensen zonder AV op mijn bak komen wil ik dat WHS meteen ingrijpt als er vreemde bestanden op komen. Mij boeit het niet of mensen wel of geen AV hebben, als ik mijn zaakje op orde hebt ben ik tenminste beschermd.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Ik ga de download eventjes aanzetten en aankijken, wellicht schaf ik het aan inderdaad.
En troftnom, waarneer er gescanned word op een client pc. word de server dan belast of neemt de processor van de client pc het voor zijn rekening? anders zou het wel ideaal zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik gebruik Clamwin antivirus, gratis en werkt dus ook op WHS. http://www.clamwin.com/

De betaalde pakketten zijn wel leuk, maar die hebben ook clientsoftware voor de pc's. Dat is voor mij overbodig, want daar heb ik overal al een AV pakket op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
RonnieB82 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 09:09:
Ik gebruik Clamwin antivirus, gratis en werkt dus ook op WHS. http://www.clamwin.com/

De betaalde pakketten zijn wel leuk, maar die hebben ook clientsoftware voor de pc's. Dat is voor mij overbodig, want daar heb ik overal al een AV pakket op staan.
Waar haal jij vandaan dat deze ook voor een WHS machine geschikt is?

Ik heb zelf even de trial van avast geprobeert. Werkt opzich goed maar vond het nou niet echt gebruiksvriendelijk...

[ Voor 11% gewijzigd door rsvmark op 24-12-2008 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 19:33
Ten tijde van de introductie van de WHS versie van Avast was er extra korting, prijsverschil met pro licenties was niet zo groot. Wist niet dat de Home versie ook netjes integreert, dat is wel een plus punt van Avast. Het heeft dan inderdaad niet zo veel extra nut om voor de Pro licenties te gaan, de gratis versie is al aardig uitgebreid, alleen Script Blocking en Push updates maken nog wat verschil.

De clients werken zelfstandig gelukkig, anders zou het niet echt werkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
@ Thijszor: Mijn opmerking was zeker niet als aanval bedoeld. Ik heb alleen ergens op het Microsoft forum voor WHS een pittige discussie voorbij zien komen mbt wel of geen A/V op je WHS en die had ik een beetje hier ook verwacht. Felle voorstanders en pittige tegenstanders. Excuus als het verkeerd overkwam.

Mijn eerste idee was ook waarom zal ik een A/V pakket aanschaffen? Maar laat nou de opmerking van BabyXL de doorslag geven. Hij zegt:
Ik wil een AV omdat ik mijn WHS en bestanden veilig wil houden, als er mensen zonder AV op mijn bak komen wil ik dat WHS meteen ingrijpt als er vreemde bestanden op komen. Mij boeit het niet of mensen wel of geen AV hebben, als ik mijn zaakje op orde hebt ben ik tenminste beschermd.
Dit vind ik een goede reden plus het verhaal over dat pakket met 10 licenties is ook wel erg verleidelijk. Ik ga eens zien waar ik dat kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ferret schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:33:
Mijn eerste idee was ook waarom zal ik een A/V pakket aanschaffen? Maar laat nou de opmerking van BabyXL de doorslag geven.
Dat verhaal is niet eens van mijzelf :) er waren inderdaad pittige discussies te vinden, maar deze zelfde opmerking vond ik eigenlijk wel dat ik geen reden had om AV vrij te blijven draaien. Daarbij gaan er steeds meer "services" (zoals uTorrent/eMule ed.) op mijn Home server draaien, dus voor die paar tientjes neem ik het risico niet.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
RonnieB82 schreef op woensdag 24 december 2008 @ 09:09:

Niet dus! clamwin werkt alleen als je ingelogt bent EN direct op je schijven. Het is niet de bedoeling om direct toegang tot je D:\ schijf te geven aan programma's, gezien de werking van Drive Extender.

Je Thombstones en bestanden kunnen beschadigd raken door dit soort acties.

Ikzelf hou het toch liever bij Avast Home en WHS, gezien Home gratis is en de WHS maar iets van 35,- is voor 1 jaar vind ik het zelf een prima deal! 3 jaar kan ook, die kost iets van 65,- meen ik uit mijn hoofd.

En Home integreert prima in de WHS Editie! toen ik 60 dagen ging testen viel het mij al op, daarbij heeft de Pro slechts enkele functies meer die ik toch niet gebruik.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dus even herhalend; jij gebruikt de gratis Home versie (voor één pc) en je hebt de betaalde WHS versie.

Twee vragen: hoe zou het gaan als ik twee clients wil beschermen. kan ik dan twee keer die gratis versie installeren? Of pikt Avast dit niet...? En wat voor firewall gebruik jij op je clients?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ferret schreef op woensdag 24 december 2008 @ 16:15:
Dus even herhalend; jij gebruikt de gratis Home versie (voor één pc) en je hebt de betaalde WHS versie.
Op alle clients gebruik ik de gratis versie (in totaal 3).
Twee vragen: hoe zou het gaan als ik twee clients wil beschermen. kan ik dan twee keer die gratis versie installeren? Of pikt Avast dit niet...? En wat voor firewall gebruik jij op je clients?
Kan prima, ik heb hier iig geen problemen. Ik gebruik de standaard firewall van Windows.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:44

Winkiller

De Mopperpot

Ferret schreef op woensdag 24 december 2008 @ 16:15:
Twee vragen: hoe zou het gaan als ik twee clients wil beschermen. kan ik dan twee keer die gratis versie installeren?
Ja dat kan zonder problemen, ik bedoel 2 clients met de gratis versie, heb ik ook gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 24-12-2008 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
Ben hier thuis alle elektronica een beetje aan het vernieuwen. Nieuwe tv, bose-set, htpc en game pc. M'n laptop werkt nog perfect dus die blijft gewoon. Ik ben me ook een beetje aan het verdiepen in een home server, maar heb hier een paar vraagjes over. Ik weet alleen niet zeker of dit nu het juiste draadje is om dit te vragen.
Dus mocht ik het fout hebben bij deze dan mijn excuses.

Ik wil hiervoor m'n oude pc gebruiken (AMD Athlon XP 3000+, 1Gb geheugen, 160Gb Hdd) er zit nog wel meer in maar dat is overbodig voor een server dus dat haal ik er uit. Ik wil er dan een nieuwe hdd in doen, maar is het nu verstandig om één 1Tb hdd in te doen of twee maal een 500Gb? En is 1Tb voldoende voor het backuppen van alle systemen omdat hier natuurlijk grotere schijven in zitten (game pc 2x 640Gb in raid 0, htpc 1Tb en laptop 60Gb) maar ik neem aan dat hij een backup maakt van de data. Dus zal 1Tb wel voldoende zijn toch?

En is het verstandig om al mijn media op de server te plaatsen? Ik wil dit namelijk op m'n game pc hebben maar natuurlijk ook op m'n htpc. Of kan ik dan beter zorgen dat ik het gewoon op beide systemen heb staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gait schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:02:
Ben hier thuis alle elektronica een beetje aan het vernieuwen. Nieuwe tv, bose-set, htpc en game pc. M'n laptop werkt nog perfect dus die blijft gewoon. Ik ben me ook een beetje aan het verdiepen in een home server, maar heb hier een paar vraagjes over. Ik weet alleen niet zeker of dit nu het juiste draadje is om dit te vragen.
Dus mocht ik het fout hebben bij deze dan mijn excuses.

Ik wil hiervoor m'n oude pc gebruiken (AMD Athlon XP 3000+, 1Gb geheugen, 160Gb Hdd) er zit nog wel meer in maar dat is overbodig voor een server dus dat haal ik er uit. Ik wil er dan een nieuwe hdd in doen, maar is het nu verstandig om één 1Tb hdd in te doen of twee maal een 500Gb? En is 1Tb voldoende voor het backuppen van alle systemen omdat hier natuurlijk grotere schijven in zitten (game pc 2x 640Gb in raid 0, htpc 1Tb en laptop 60Gb) maar ik neem aan dat hij een backup maakt van de data. Dus zal 1Tb wel voldoende zijn toch?

En is het verstandig om al mijn media op de server te plaatsen? Ik wil dit namelijk op m'n game pc hebben maar natuurlijk ook op m'n htpc. Of kan ik dan beter zorgen dat ik het gewoon op beide systemen heb staan?
Ik zou er 1Tb in doen, verbruikt minder dan 2* 500Gb, als je geen folder duplication gebruikt is het voldoende. De homeserver kijkt of pakketjes er hetzelfde uitzien, zoja dan maakt hij geen 2e kopie. Dus voor die backup van de laptop zal hij waarschijnlijk veel minder nodig hebben (mits je gamepc en laptop hetzelfde operating system gebruiken). Je media moet je op je homeserver zetten, dat is natuurlijk het meest handing i.v.m sharen, het is dan wel verstandiger om folder duplication aan te zetten dan heb je wel een 2e harddisc nodig, maar die kan je er later altijd bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
ter info: de game pc en de htpc draaien vista home premium (64-bit) en de laptop XP home (32-bit)

Als ik m'n media bestanden op de server heb dan heb ik geen last van erge vertragingen e.d.?
Mocht dit geen problemen veroorzaken dan vind ik het wel ideaal om dit op de server op te slaan.
En daar kun je dan ook back-ups van maken? Want het gaat om ongeveer 40gb alleen over muziek gesproken. (voor jullie mss niet veel, maar moet er niet aan denken dat te verliezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:29

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

thijszor schreef op maandag 22 december 2008 @ 17:39:

Nou vroeg ik me af wat de tweakers hier allemaal voor anti-virus gebruiken.
Heb wat gelezen over Avast WHS edition maar een aantal mensen ervaart een behoorlijke performance verlies waarneer hij gaat scannen, het systeem word zeer traag of zelfs onbereikbaar wat voor mij geen optie is!
Ik had zelf Avast WHS Edition draaien maar daar kreeg ik echt rode uitslag van. Die was mij echt te overijverig en dus teveel false positives waardoor de betrouwbaarheid van mijn storage er niet op vooruit ging.
Heb nu F-Secure Home Server security 2009 en die bevalt mij op dit moment wel. Het kan schijn zijn, maar de performance lijkt beter te zijn, maar beter nog hij reageert alleen wanneer het moet. Een full scan met F-Secure duurt wel langer maar dat heb ik scheduled staan voor 1 maal per week in de nacht, dus daar merk ik niks van.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
OkselFris schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 12:02:
[...]

Ik had zelf Avast WHS Edition draaien maar daar kreeg ik echt rode uitslag van. Die was mij echt te overijverig en dus teveel false positives waardoor de betrouwbaarheid van mijn storage er niet op vooruit ging.
Heb nu F-Secure Home Server security 2009 en die bevalt mij op dit moment wel. Het kan schijn zijn, maar de performance lijkt beter te zijn, maar beter nog hij reageert alleen wanneer het moet. Een full scan met F-Secure duurt wel langer maar dat heb ik scheduled staan voor 1 maal per week in de nacht, dus daar merk ik niks van.
Ik denk dat ik daar ook even na ga kijken, kreeg vandaag message dat me eventvwr voor anti-virus vol zat.
of ik hem even wou leegmaken :') 800+- error / warning / information messages met allemaal vage dingen.

Moet zeggen dat ik zoiezo schrok van wat er allemaal in eventvwr staat, overal rode kruisjes :/ O NOES!

//EDIT

O my god, net alles goed ingesteld :')
Dus avast gedeinstalleerd via add-ins.
Reboot ik hem, Krijg ik als ik home server console wil opstarten.

ERROR, Network critical.

Afbeeldingslocatie: http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/homeserver-error.jpg

Ik kan wel huilen, 3/4Dagen alles aan het opzetten deinstalleer je een trial van avast whs en krijg ik dit allemaal? :')

//EDIT2

Jottem, server eruitgehaalt. VGA kabel van tv erop gezet.
Bij booten krijg ik dat me array / een van de hdd's stuk is :')

Ik heb even snel gekeken, maar zijn er guides of how to's om een raid1 array te rebuilden?

[ Voor 23% gewijzigd door thijszor op 27-12-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

thijszor schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 13:08:
[...]

Ik denk dat ik daar ook even na ga kijken, kreeg vandaag message dat me eventvwr voor anti-virus vol zat.
of ik hem even wou leegmaken :') 800+- error / warning / information messages met allemaal vage dingen.

Moet zeggen dat ik zoiezo schrok van wat er allemaal in eventvwr staat, overal rode kruisjes :/ O NOES!

//EDIT

O my god, net alles goed ingesteld :')
Dus avast gedeinstalleerd via add-ins.
Reboot ik hem, Krijg ik als ik home server console wil opstarten.

ERROR, Network critical.
Denk erom dat deze fout niet beslist iets met je Raid te maken heeft.
Ik krijg hem ook steevast na de installatie van Powerpack 1. En deze melding wordt zeer veel in de forums gemeld en is bij Microsoft ook al bekend als een known issue. Sommigen beweren dat het te maken heeft i.c.m. een andere plug-in, maar ik heb geen aanwijzing kunnen vinden. Verwijder ik Powerpack 1 dan is de error weer verdwenen. Dus krijg je zo'n dll waarschuwing bij het starten van de console, gewoon op "Yes" klikken en daarna laad hij gewoon en zal de vraag niet weer verschijnen. Als je voor No kiest zie je een aantal plug-ins niet meer en krijg je de vraag constant opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
OkselFris schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:16:
[...]

Denk erom dat deze fout niet beslist iets met je Raid te maken heeft.
Ik krijg hem ook steevast na de installatie van Powerpack 1. En deze melding wordt zeer veel in de forums gemeld en is bij Microsoft ook al bekend als een known issue. Sommigen beweren dat het te maken heeft i.c.m. een andere plug-in, maar ik heb geen aanwijzing kunnen vinden. Verwijder ik Powerpack 1 dan is de error weer verdwenen. Dus krijg je zo'n dll waarschuwing bij het starten van de console, gewoon op "Yes" klikken en daarna laad hij gewoon en zal de vraag niet weer verschijnen. Als je voor No kiest zie je een aantal plug-ins niet meer en krijg je de vraag constant opnieuw.
Probleem is is dat de hele Console niet meer werkt.
Yes of No maakt dan niks uit.

Dus dat kan dan inderdaad, maar ik heb óók problemen met mijn raid array. Gaat lekker ;(

//EDIT
en Powerpack1 zat bij mijn WHS kopie die ik afgelopen week gehad heb, het heeft 1week prima gewerkt.

[ Voor 5% gewijzigd door thijszor op 27-12-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ik gebruik de Matrix Storage Manager van Intel om mijn RAID1 array te rebuilden, maar je kan het ook prima doen in de RAID BIOS.

De enige keer waarbij ik mijn RAID1 array moest rebuilden was toen er 1 schijf kapot was, en dat heb ik gewoon gedaan via de Matrix Storage Manager.

Dit staat volgens mij ook los van Avast hoor, Ik ben sinds een paar weken van de trial naar full geupgrade zonder problemen, gewoon de licentie file inladen die je bij je mailtje krijgt en klaar.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
babyxl schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:01:
Ik gebruik de Matrix Storage Manager van Intel om mijn RAID1 array te rebuilden, maar je kan het ook prima doen in de RAID BIOS.

De enige keer waarbij ik mijn RAID1 array moest rebuilden was toen er 1 schijf kapot was, en dat heb ik gewoon gedaan via de Matrix Storage Manager.

Dit staat volgens mij ook los van Avast hoor, Ik ben sinds een paar weken van de trial naar full geupgrade zonder problemen, gewoon de licentie file inladen die je bij je mailtje krijgt en klaar.
Er is toch iets softwarematigs fout gegaan,
Heb wel gelezen dat Samsung+Raid niet echt heel lief voor elkaar zijn. :/

Dus wellicht, toevalligerwijs dan ( wellicht kwamen de meeste problemen ook van het feit dat de Array dus half kapot was ) is de Array op de een of andere manier stuk gegaan en begonnen de problemen?

Ik ga het allemaal nog 1 keer proberen als Mirror array,
Zal dat Matrix Storage Manager gebruiken als het dan inderdaad fout gaat.

Anders gebruik ik het als 2 aparte IDE HDD's of iets in die trend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
thijszor schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:33:
Heb wel gelezen dat Samsung+Raid niet echt heel lief voor elkaar zijn. :/
Geen problemen hier, maar misschien komt dat omdat ik SATA gebruik ipv. IDE.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51
Ik installeer nu de 120 dagen trial versie van WHS. Wanneer deze 100 dagen oud is bijvoorbeeld, en ik wil 'm blijven gebruiken. Hoe werkt dat? Kan ik via WHS een licentie aanschaffen? :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Dan koop je een OEM versie en die doe je in je server. Opstarten van CD/DVD-Rom en dan selecteer je Server Re-Install...

Alles zal bewaard blijven behavle je gebruikers en je geinstalleerde programma's. Je bestanden/backups e.d. blijven gewoon bestaan.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb sinds kort een raar probleem; ik heb drie dagen geleden een nieuw toetsenbord/muis (Logitech S510) in gebruik op mijn pc.
Vanaf dat moment wil mijn pc niet meer in Standby stand (Start -> Uitschakelen -> Stand-by). Mijn beeldscherm wordt zwart en het lampje op de pc gaat knipperen (wat hij hoort te doen als ik hem in Standby zet maar de ventilator van de pc blijft draaien. Door de knop van de pc in te drukken kan ik hem uit de Standby halen.

Maar wat nou nog vervelender is, is dat als WHS 's nachts de backup gaat maken, de pc uit de Standby wordt gehaald maar WHS krijgt hem ook niet meer terug in Standby en blijft m'n pc dus de rest van de nacht gewoon aan.

Het enige wat veranderd is is dat ik de driver en tool van Logitech heb geinstalleerd en voor de rest is er niks gewijzigd op de pc.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat er een bios setting is gewijzigd (van S3 naar S1 of AUTO) maar ik kan mij niet voorstellen dat Logitech dat zomaar doet (als het al zou kunnen en zelfs dat vraag ik mij af).

Iemand een tip hoe ik dit weer voor elkaar krijg dat WHS m'n pc weer in Standby zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
offtopic:
Ik wist dat WHS je pc aan kan zetten indien deze wil backuppen,
maar kon geen opties vinden voor het weer uit zetten.
Dit word automatisch gedaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
FF naar de device manager gaan, selecteer je keyboard en klik op de tabblad Power Management, daar moet je Allow this device to wake he computer uitvinken.

Misschien helpt dit?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dat heb ik al geprobeerd maar zonder succes...

Inmiddels ben ik er al achter dat het een zeer lastig probleem is en vermoedelijk alleen kan worden opgelost door een herinstall van XP. Nou, daar ga ik niet aan beginnen. Een andere oplossing zou dit kunnen zijn:
[/quote]
If your screen went blank but the fans kept running, your system probably went into S1. Your hardware may not support S3 or might need a fresh Windows installation.

There’s one thing you can try, and it’s a necessary step for S3-compliant systems to be woken by a USB device such as a mouse or remote control. Make an adjustment to the Registry by pasting the following lines of code into Notepad and save the file as ‘USB.reg’.

Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\usb]
“USBBIOSx”=dword:00000000

Now double-click the reg file to install it and restart your PC.[/quote]

Echter daar gaat het om het uit standby kunnen halen terwijl mij het gaat om het IN standby krijgen. De eerste zin in dat stukje is echter precies wat er bij mij nu gebeurd.

Alle instellingen in XP staan goed en m'n bios ondersteund S3 mode....

Ik ben alleen niet zo'n fan van het op die manier aanpassen van je register :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Hallo, weet iemand ofdat de Tranquil home server SQA-5H ook in Nederland of België te koop is ?
http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/SQA-5H.html

Heb wel een duitse shop gevonden.
http://www.digitalsources...800/Categories/HomeServer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Ik heb vandaag bij Dynabyte de Fujitsu Scaleo 1900 gekocht en kastje bevalt tot nu toe goed. Bijzonder stil, wel iets minder schattig dan hij op de plaatjes leek, maar een prima formfactor.

Ik zet het apparaat in in mn vaders bedrijf, als NAS en backupserver. Nu wordt er elke drie maanden een harddisk met de bedrijfsgegevens(documenten ed) naar de bank gebracht voor veilige opslag in een kluis. Na drie maanden wordt deze weer omgewisseld en gaat er een andere schijf naar de kluis.

Omdat in het bedrijf weinig computerexperts aanwezig zijn en het wegbrengen van deze backups een gemakkelijke actie moet zijn, wilde ik dit doen moet externe sata schijven die je alleen maar los hoeft te koppelen.

Ik snap dat ik kan aangeven om de documenten op de WHS gelijk te maken aan de documenten op de esata schijf
Mijn vragen:
-Wat is de gemakkelijkste procedure om de harddisk af te koppelen en naar de bank te bregen, waarbij er zekerheid is dat de data netjes op de schijf staat (soort unlock procedure?)?
-Hoe zorg ik automatisch dat de schijf die terugkomt van de bank (en dus 3 maanden niet is aangevuld) automatisch weer wordt gesynchroniseerd met de bedrijfsgegevens op de WHS?

Belangrijk is dat het gedaan kan worden door een computerleek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 20-09 19:31

Len

Leeg

Dit kan niet met alleen de software van WHS volgens mij. Als je daar via de software een HD ontkoppeld dan maakt hij die leeg toch?

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Len schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 08:36:
Dit kan niet met alleen de software van WHS volgens mij. Als je daar via de software een HD ontkoppeld dan maakt hij die leeg toch?
Sinds PP1 bij WHS is het mogelijk om backups te maken van de WHS.
Je kunt dan een schijf aansluiten en deze toevoegen als backup schijf. Hij wordt dan niet toegevoegd aan de pool maar als backup gebruikt.
Zodra hij aangemeld is bij WHS kun je de shares aangeven die je wilt backuppen en voila.
Als de schijf later weer uit de kluis komt herkend WHS de schijf en zal hij als je niets veranderd dezelfde share weer bijwerken.

Ik gebruik het hier thuis ook.
Heb een extern hd dock via esata aangesloten (een sharkoon quickport) en gebruik 3 500 Gb hd's om WHS te backuppen.
Let op: Bij mij werkte het met de schijven in ide mode (bios) maar werkt het beter in ahci mode (omdat je wilt hotswappen!!)

ps
Ja dit kan gedaan worden door een leek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik wil dit:
There’s one thing you can try, and it’s a necessary step for S3-compliant systems to be woken by a USB device such as a mouse or remote control. Make an adjustment to the Registry by pasting the following lines of code into Notepad and save the file as ‘USB.reg’.

Now double-click the reg file to install it and restart your PC.
toch gaan proberen maar moet ik nou dit doen:

Of moet ik dit doen:

Dus zonder die regel 'Windows Registry Editor Version 5.00'

Je ziet, ik rommel niet graag met het register....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Ferret schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:35:
Dat heb ik al geprobeerd maar zonder succes...

Inmiddels ben ik er al achter dat het een zeer lastig probleem is en vermoedelijk alleen kan worden opgelost door een herinstall van XP. Nou, daar ga ik niet aan beginnen. Een andere oplossing zou dit kunnen zijn:
[/quote]
If your screen went blank but the fans kept running, your system probably went into S1. Your hardware may not support S3 or might need a fresh Windows installation.

Now double-click the reg file to install it and restart your PC.[/quote]

Echter daar gaat het om het uit standby kunnen halen terwijl mij het gaat om het IN standby krijgen. De eerste zin in dat stukje is echter precies wat er bij mij nu gebeurd.

Alle instellingen in XP staan goed en m'n bios ondersteund S3 mode....

Ik ben alleen niet zo'n fan van het op die manier aanpassen van je register :/
Probeer anders de standby tool eens: http://slicksolutions.eu/
Heeft bij mij al eens geholpen bij standby problemen met mijn htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Ferret schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:01:
Ik wil dit:

[...]

toch gaan proberen maar moet ik nou dit doen:

Of moet ik dit doen:

Dus zonder die regel 'Windows Registry Editor Version 5.00'

Je ziet, ik rommel niet graag met het register....
Maakt volgens mij niet uit maar ik gebruik altijd de eerste (dus met de "blabla").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
rsvmark schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 09:59:
[...]

Sinds PP1 bij WHS is het mogelijk om backups te maken van de WHS.
Je kunt dan een schijf aansluiten en deze toevoegen als backup schijf. Hij wordt dan niet toegevoegd aan de pool maar als backup gebruikt.
Zodra hij aangemeld is bij WHS kun je de shares aangeven die je wilt backuppen en voila.
Als de schijf later weer uit de kluis komt herkend WHS de schijf en zal hij als je niets veranderd dezelfde share weer bijwerken.

Ik gebruik het hier thuis ook.
Heb een extern hd dock via esata aangesloten (een sharkoon quickport) en gebruik 3 500 Gb hd's om WHS te backuppen.
Let op: Bij mij werkte het met de schijven in ide mode (bios) maar werkt het beter in ahci mode (omdat je wilt hotswappen!!)

ps
Ja dit kan gedaan worden door een leek ;)
Je trekt dus gewoon de schijf eruit en bergt deze op? Geen verdere acties noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
arjandijk162 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:27:
[...]

Je trekt dus gewoon de schijf eruit en bergt deze op? Geen verdere acties noodzakelijk?
Precies, via de console maak je de backup en

Hmm normaal gesproken doen de meeste mensen natuurlijk alles via de WHS console.....
Ikzelf neem de pc over via remote desktop omdat ik het programma'tje Hotswap gebruik om de sata schijf veilig te verwijderen (hetzelfde wat je doet met het veilig verwijderen van een usb memory stick).
Volgens mij moet je de sata schijf als deze zijn geinstalleerd met raid drivers gewoon kunnen hotswappen (dus zonder gebruik van een extra programma als hotswap maar zeker weten doe ik dit niet....)

Ik zal eens kijken of ik tegen problemen aanloop als ik hotswap niet gebruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-07 18:35
Even een vraagje, misschien moet dit in een nieuw topic.

Ga nu toch maar ook een WHS-systeem bouwen. Wil dan een zo energiezuinig mogelijk systeem, heb al een WD Caviar Green 1 TB disc en de behuizing incl. randapparatuur. Welke combinatie van MoBo en CPU raden jullie me aan obv ervaringen met WHS? Kan natuurlijk zelf iets zoeken, maar wil specifiek iets voor WHS, dat dus 24/7 aan staat, zo weinig mogelijk stroom verbruikt en toch acceptabele performance geeft.

PS een tweede vraagje is, maar dat is misschien ook off-topic, een vergelijking tussen WHS en Linux/Samba als fileserver. WHS biedt natuurlijk meer. Nou ja, ervaring opdoen met WHS is sowieso de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
rsvmark schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:01:
[...]

Probeer anders de standby tool eens: http://slicksolutions.eu/
Heeft bij mij al eens geholpen bij standby problemen met mijn htpc
Ik deze al binnengehaald maar ik vraag me af wat er gebeurd als WHS m'n pc uit de Standby haalt en na de backup weer terug in Standby wil zetten. Werkt deze tool dan ook? Want ik heb namelijk het gevoel dat deze tool handing is wanneer je zelf de pc in Standby wilt hebben maar of dat WHS gaat lukken weet ik niet...
Evensgoed bedankt voor de tip!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Helena schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 12:12:
zo weinig mogelijk stroom verbruikt en toch acceptabele performance geeft.
Moeilijk, was zijn precies de dingen die je wil doen met je WHS?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
arjandijk162 schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 10:27:
[...]

Het enige wat je hoeft te doen is MANUEEL een backup te maken (via de console) naar de schijf die je weg gaat brengen. eSATA is handig, als je mamaplank hotswap ondersteund. Maar met USB kan het ook prima!

Als je een WHS met zulke gegevens wil draaien dan zou ik wel met 3 interne schijven werken (naast je externe schijven!) en backups laten dupliceren over die schijven, hetzelfde wat WHS doet met normale bestanden in de shares. Die kan je laten doen dmv een Add-In of door zelf even een klein dingetje aan te passen in de registry. Stelt echt niks voor!

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Heb net mijn drie backup schijven geplaatst, backups laten bijwerken en verwijderd zonder hotswap te gebruiken en dat is geen probleem!
Je kan dus alles via de console regelen als je wil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
@rvsmark: dat tooltje is super! Ik heb gekozen voor S3 en kreeg de melding dat het geactiveerd was. Even gereboot en geprobeerd en hupsakee, alles uit! En ik kan nu ook met m'n toetsenbord of muis de pc uit Standby halen!

Nu afwachten tot morgenochtend of het WHS ook gelukt is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helena
babyxl schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 13:19:
[...]

Moeilijk, was zijn precies de dingen die je wil doen met je WHS?
Wat is daar moeilijk aan?

Naast ervaring opdoen wil ik bijvoorbeeld:
  • backups maken
  • centrale opslag van gedeelde documenten
  • streaming media (films, muziek)
  • ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Helena schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:25:
[...]
Wat is daar moeilijk aan?

Naast ervaring opdoen wil ik bijvoorbeeld:
  • backups maken
  • centrale opslag van gedeelde documenten
  • streaming media (films, muziek)
  • ...
Is niet zo'n rare vraag hoor.
Veel mensen nemen een WHS puur voor waar hij bedoelt is, nml backups maken en media streamen.
In zo'n geval is een zware cpu niet nodig.
Ga je echter verder met je WHS zoals downloaden (en dus repareren en uitpakken), dvd rippen, encoderen enz dan wil je wat meer power en neem je dus een zwaardere cpu en meer intern geheugen.

Ik gebruik zelf deze spullen:
Chassis: Antec Mini P180
Motherboard: Gigabyte GA-MA69GM-S2H
Processor: AMD Athlon X2 4850e
Video Card: Onboard
Memory: 2x 1Gb
HDD0: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
HDD1: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
HDD2: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
HDD3: Maxtor DiamondMax 21 STM3160215AS, 160GB (not added to pool)
Backup Drive: 3x Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Systeem verbruikt tussen de 60 en 90 watt

[ Voor 25% gewijzigd door rsvmark op 30-12-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik gebruik zelf deze spullen:
Chassis: Antec Mini P180
Motherboard: Gigabyte GA-MA69GM-S2H
Processor: AMD Athlon X2 4850e
Video Card: Onboard
Memory: 2x 1Gb
HDD0: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
HDD1: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
HDD2: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
HDD3: Maxtor DiamondMax 21 STM3160215AS, 160GB (not added to pool)
Backup Drive: 3x Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Systeem verbruikt tussen de 60 en 90 watt
Mooi setje hoor!

Ik gebruik m'n WHS voornamelijk voor het maken van backups. Zowel van m'n pc's als een forum waar ik admin ben.
Daarnaast 'host' ik foto's voor vrienden die bijvoorbeeld hun vakantiefoto's ergens online willen hebben maar de ballen snappen van FLICKR ofzo.

Dus het is een oude Compaq Presario met een 1,8 Ghz AMD en nog geen 1 GB geheugen. 2 Schijven van 1 Tb en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ferret schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:19:
@rvsmark: dat tooltje is super! Ik heb gekozen voor S3 en kreeg de melding dat het geactiveerd was. Even gereboot en geprobeerd en hupsakee, alles uit! En ik kan nu ook met m'n toetsenbord of muis de pc uit Standby halen!

Nu afwachten tot morgenochtend of het WHS ook gelukt is :+
Nope... Het is WHS niet gelukt om na het maken van de backup vannacht de pc weer in Standby te zetten. Jammer!

Wat ik nu ga doen is de backuptijd wijzigen van 00:00 - 06:00 naar 04:00 - 05:00 zodat hij pas na 04:00 kan beginnen. Ik sta zelf om 05:30 op en meestal zo rond 06:00 check ik de backups. In dat geval staat m'n pc op z'n langst dus vanaf 04:00 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
@ferret
Met dat tooltje kon je toch ook per hardware onderdeel aangeven of deze de pc in of uit standby mocht halen?
Zit nu niet thuis dus kan even niet kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
rsvmark schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:40:
Heb net mijn drie backup schijven geplaatst, backups laten bijwerken en verwijderd zonder hotswap te gebruiken en dat is geen probleem!
Je kan dus alles via de console regelen als je wil!
Heb nog even in mijn event viewer gekeken en ik zie wel dat home server meldingen geeft dat mijn schijven worden verwijderd zonder eerst veilig te zijn gesteld......

Heb er geen problemen mee maar weet dus niet zeker of je dit wel op deze manier ongestraft kunt blijven doen!!!
Ik heb verder ook geen ervaring met hotswappen en weet dus niet hoe dit bij anderen gaat, iemand die hier iets over kan roepen????

Oftewel hoe gaat hotswappen normaal gesproken?
Moet je de schijf eerst aanmelden voor hotswap of haal je gewoon de spanning eraf en verwijder je de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
rsvmark schreef op woensdag 31 december 2008 @ 09:26:
@ferret
Met dat tooltje kon je toch ook per hardware onderdeel aangeven of deze de pc in of uit standby mocht halen?
Zit nu niet thuis dus kan even niet kijken....
Klopt gedeeltelijk; je kunt echter alleen aangeven welke apparaten de pc UIT Standby mogen halen maar je kunt dus niet andersom (dus IN Standby zetten) aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Voor het eerst sinds november 2007 heb ik een echt probleem met WHS.

Ik kreeg een unexpected error bij server storage in de console, hierna gelijk een unhealthy 500gb hd, network direct at risc, backups naar de klote, en het uiteindelijke resultaat hiervan is dat ik niets meer kan doen, geen remove, geen repair, zelfs een server reinstall haalt de unhealthy hd niet terug, terwijl als ik deze hard drive in mijn pc stop deze gewoon leesbaar is.

Ik ben eigenlijk verplicht om te redden wat er te redden valt, helaas voor ons is er niet voldoende ruimte op de client pc's dus zijn we een heleboel kwijt.

Eerlijk gezegd ben ik het vertrouwen in WHS nu toch wel kwijt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Zoals rsvmark al opmerkte is dat niet zo'n vreemde vraag. Ik wilde gewoon weten wat je er precies mee wilde doen, maar dat is uiteindelijk gewoon de basis dingen.

Ik kan je een Athlon 64 aanbevelen. Die is energie zuinig. En 2GB geheugen, meer is absoluut niet nodig.

Van de harddisks kan ik je de WD GreenPoints aanbevelen. Die zijn ietsje langzamer, maar wel een stuk zuiniger dan andere schijven.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Winkiller958 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:33:
Dit had ik ook eens, een simpele chkdsk resulteerde in een goed werkend systeem. Je zou dat eens kunnen proberen?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

babyxl schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:04:
[...]

Dit had ik ook eens, een simpele chkdsk resulteerde in een goed werkend systeem. Je zou dat eens kunnen proberen?
Had ik gedaan, niets hielp......ik ben zwaar teleur gesteld in WHS.
Ik zag op WGS dat ik niet de enigste ben die tegen dit probleem is aangelopen, echte oplossingen zijn er nog niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Winkiller958 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:44:
[...]

Had ik gedaan, niets hielp......ik ben zwaar teleur gesteld in WHS.
Ik zag op WGS dat ik niet de enigste ben die tegen dit probleem is aangelopen, echte oplossingen zijn er nog niet voor.
Die andere persoon op WGS met diezelfde foutmelding heeft een HP Mediasmart. Heb jij die misschien ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ferret schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:16:
[...]

Die andere persoon op WGS met diezelfde foutmelding heeft een HP Mediasmart. Heb jij die misschien ook?
Nope, ik heb een zelfbouw in een coolermaster behuizing, maar wel met blauw licht, blader maar eens terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helena
babyxl schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:39:
[...]

Zoals rsvmark al opmerkte is dat niet zo'n vreemde vraag. Ik wilde gewoon weten wat je er precies mee wilde doen, maar dat is uiteindelijk gewoon de basis dingen.

Ik kan je een Athlon 64 aanbevelen. Die is energie zuinig. En 2GB geheugen, meer is absoluut niet nodig.

Van de harddisks kan ik je de WD GreenPoints aanbevelen. Die zijn ietsje langzamer, maar wel een stuk zuiniger dan andere schijven.
@rvsmark: zeer bedankt voor je waardevolle info! :)

OK heb al een WD Caviar Green zoals ik in mijn originele post al opmerkte. de Athlon 64 X2 e-versies had ik zelf ook al gespot, maar ik vroeg me gewoon af of het energieverbruik nog verder omlaag kan dan bijvoorbeeld de 60-90W die rvsmark noemt. hang natuurlijk o.a. af van het aantal schijven maar dat is variabel, het gaat me vooral om de combo MoBo/CPU (+evt. geheugen). Stel dat er nog 30W af kan dan scheelt dat toch bijna 300 kWh / jaar als ik het goed uitreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Ik ben eigenlijk verplicht om te redden wat er te redden valt, helaas voor ons is er niet voldoende ruimte op de client pc's dus zijn we een heleboel kwijt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je probleem niet geheel begrijp, een schijf of een filesysteem kan altijd corrupt raken, daar veranderd WHS niks aan. Is het niet simpel voor een paar tientjes een externe schijf kopen en de data daar tijdelijk opzetten en daarna je WHS incl schijf herstellen? (zou wel eerst een diagnose doen van de schijf) Daarna kan je mooi die externe schijf mooi nog gebruiken als een externe backup locatie van je WHS. ;) Heb je geen 2de schijf in je WHS en je duplication aan? De client backups (maar dat zijn maar backups) ben je in principe kwijt of je moet hiervan een copy kunnen maken naar de herstelde schijf. Ik weet niet of je een normale copy van de backup database kan maken. Je zou het kunnen proberen. HD herstellen met dezelfde partitie indeling, mappen terug copieren en daarna een reinstall van WHS.
Maar als een backup kritisch is...dan is het geen backup meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Helemaal mee eens! Daarbij het is Windows HOME Server en tja, als jij een bedrijf runt dan zijn daar denk betere (lees 'echtere') alternatieven voor. Maar om nou ineens WHS de schuld te geven... Dit kan met elke schijf in welke configuratie dan ook gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Jullie mogen denken wat je wilt, vaststaand feit is dat WHS toch echt een steek heeft laten vallen met die plotselinge unexpected error bij openen van de server storage in de console , mede ook omdat de betreffende hd normaal te lezen was in mijn persoonlijke pc.

Gelukkig voor ons stond het meest belangrijke (foto's, documenten en meer) nogmaals gebackupped op een externe harddisk en waren we alleen een heleboel wmvhd, divx, ect. kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 21:57
Voor het eerst sinds november 2007 heb ik een echt probleem met WHS.

Ik kreeg een unexpected error bij server storage in de console, hierna gelijk een unhealthy 500gb hd, network direct at risc, backups naar de klote, en het uiteindelijke resultaat hiervan is dat ik niets meer kan doen, geen remove, geen repair, zelfs een server reinstall haalt de unhealthy hd niet terug, terwijl als ik deze hard drive in mijn pc stop deze gewoon leesbaar is.

Moet je wel ff aangeven of je:

- meerdere disks in de homeserver had (alleen die 500 lijkt me niet slim)
- de backups gedupliceerd had naar een andere schijf
- de data ook gebackupt hebt naar extern, zoals aanbevolen door microsoft

Ik kan best begrijpen dat je pissig bent, maar WHS is onderdeel van een backupstrategie, niet de oplossing zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

- 6 interne harddisks, 1x 320gb, 5x500gb en 1 externe van 500gb als server backup.
- Alle mappen behalve video had duplicatie aan staan.
- zoals je had kunnen lezen de meest belangrijke dingen stonden ook als backup op een externe van 500gb.

Ik ben alleen pissig omdat ik een heleboel video kwijt ben, 13 maanden sparen in1 klap weg omdat ik daarvan geen backup kon maken ivm ruimte gebrek.

Ik ben er nu klaar mee, WHS loopt weer na een schone installatie op 31-12-2008, alleen nu op 4 harddisks, 1x 320gb en 3x 500gb, de overige 2x 500gb hd's gaan in mijn persoonlijke computer om video te bewaren en af te spelen via een popcorn of xbox360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Winkiller958 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 13:35:Ik ben alleen pissig omdat ik een heleboel video kwijt ben, 13 maanden sparen in1 klap weg omdat ik daarvan geen backup kon maken ivm ruimte gebrek.
Eerder schreef je dat als je die schijf in je eigen pc alles gewoon kan zien. Dan ben je toch niks kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ferret schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 13:51:
[...]

Eerder schreef je dat als je die schijf in je eigen pc alles gewoon kan zien. Dan ben je toch niks kwijt?
Klopt. maar alleen ten dele kon ik de bestanden copieren ivm ruimte gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winkiller958 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:09:
[...]

Klopt. maar alleen ten dele kon ik de bestanden copieren ivm ruimte gebrek.
Nou zo belangrijk vond je je data dus niet, anders had je eventjes gewacht en een extra disc gekocht en dat kost tegenwoordig niet zoveel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 16:21:
[...]

Nou zo belangrijk vond je je data dus niet, anders had je eventjes gewacht en een extra disc gekocht en dat kost tegenwoordig niet zoveel meer.
Niet helemaal waar. Ik begrijp zijn frustratie wel, maar gezien zijn setup (6 schijven), kan ik me voorstellen dat die kast wel een beetje vol begint te raken. Aan de andere kant zou het misschien niet gek zijn om die 5x 500GB's eens te vervangen naar 1TB schijfjes, zodat je je data wel weer kan dupliceren...

Een server beheren kost wel wat geld af en toe, maar eigenlijk gaat deze regel voor een gewone computer ook wel op.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
@Babyxl: even een vraag voor je. Jij gebruikt dus als A/V de WHS versie (voor je WHS) en de gratis Home versie voor de clients, beide van Avast!

Wat is jouw ervaring mbt de performance? Ik lees hier en daar nogal (wat oudere) reviews en topics dat het scannen een behoorlijk aanslag pleegt op je cpu en dus resulteert in een trage WHS.

Omdat ik a) niet kan opmaken hoe betrouwbaar dit is (vanwege de 'ouderdom' van deze berichten en b) niet helemaal duidelijk krijg of het nu om het scannen van de WHS gaat, het scannen van de clients (of beide), zit ik nog steeds te twijfelen of ik wel of niet zal overstappen naar Avast! of dat ik mijn keuze op F-Secure laat vallen.

Deze laatste presteert beter (zegt men) maar is tegelijk ook een stuk duurder (ik blijf een nederlander :+ ). Aan de andere kant spreekt de intergratie van Avast! mij erg aan en het idee dat ik via de console de clients kan beheren lijkt mij een mooie oplossing.

Ik ben benieuwd naar jouw actuele ervaring over de performance van Avast! Alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Net 500 gig ext hdd van wd aaangeschaft met als bedoeling een extra veiligheid toe te voegen.
Maar wat is slim, wekelijks een ghost image vam whs maken, of folder duplication aanzetten? Draai momenteel 320gig samsungs in raid1. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ferret schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 09:40:
@Babyxl: even een vraag voor je. Jij gebruikt dus als A/V de WHS versie (voor je WHS) en de gratis Home versie voor de clients, beide van Avast!
Avast is denk ik wel een van de betrouwbaarste virusscanners die ik ken. Ik heb een tijd lang NOD32 gehad, en daarvoor Norman. nu is norman niet zo bekend, maar Avast kan zich meten met de beste, zoals oa. NOD32.

Wat betreft verbruik: er waren wat aanloop problemen met Avast WHS edition, maar die zijn over. Avast werk gewoon super! Het mooie van Avast is het centrale beheer via de console ed. Dat heeft F-Secure niet. En aangezien mijn NOD32 licentie was komen te vervallen ben ik toen geheel over gegaan naar Avast.

Mijn ervaring: Avast Home is zowiezo een winnaar omdat het gratis, snel en gewoon net zo goed is als betaalde AV scanners zijn, de WHS Editie werkt net zo goed en heeft een mooi centraal beheer systeem in de console zodat je precies kan zien welke computers hun laatste scan en definities hebben.

De problemen waar jij het over hebt zijn al lang en breed opgelost, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
thijszor schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:16:
Net 500 gig ext hdd van wd aaangeschaft met als bedoeling een extra veiligheid toe te voegen.
Maar wat is slim, wekelijks een ghost image vam whs maken, of folder duplication aanzetten? Draai momenteel 320gig samsungs in raid1. Bedankt!
Folder duplication! Waarom een ghost image maken als je al RAID1 heb draaien? Dat is pure overkill.

while you're at it: installeer dan meteen System Restore op je WHS, kan handig zijn. Kijk even op de WGS wiki hoe je dat moet doen. Erg simpel!

En als je op de System Restore thread kijkt kom je ook een System Restore Installer download link tegen die ik gemaakt hebt. Doet precies wat er in die Wiki staat met een simpele muisklik en een reboot. :)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
@ babyxl: Thanks! Ik heb je al eerder bedankt en nu doe ik het weer! Je bent goed bezig man! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Snel vraagje, ik lees dat sommige wel en andere weer niet de HDD aan de storage pool toevoegen.
Wat is het voordeel en/of nadeel ervan?

De bedoeling is wel dat hij gewoon afneembaar is, natuurlijk waarneer er niks naar geschreven word maar het moet niet permanent zijn.
Pagina: 1 ... 12 ... 47 Laatste