Ferret schreef op maandag 26 januari 2009 @ 17:14:
Maar waarom dan? Het klinkt mij een beetje als 'dat kan niet' want als ik méér dan 320 Gb aan data in de storagepool heb dan kan ik dat nooit kwijt op een schijf die maar tót 320 Gb aan ruimte heeft.
Daarom dacht ik dus: Eén 1 Tb schijf waar alle data op staat (Shared Folders enzo en de backups van de clients) en de tweede 1 Tb gebruiken als backup van de eerste 1 Tb schijf.
Ik krijg die 1 Tb nooit vol maar het is wel een prettig idee dat als-ie zou crashen ik een exacte kopie heb op een andere indentieke schijf.
Dan is natuurlijk eerst belangrijk om te weten waarom je een backup van je shared data wilt hebben.
Als dat is om de data terug te halen als iemand het wist, overschrijft of iets dergelijks, dan is jouw setup een betere.
Maar als het alleen is om te voorkomen dat je al je data kwijt bent als er een harddisk stuk gaat, dan is mijn setup handiger.
Zelf heb ik het nog iets anders gebouwd:
- Alle userdata (veel gebruikte foto's, documenten e.d.) staan op de clients in hun user folder.
- Deze data wordt middels de WHS client backups elke nacht gebackupt naar de WHS
- Deze backups worden dankzij de genoemde registry hack gerepliceerd.
- De WHS shared folders zijn gevuld met meer statische data, zoals muziek, films, foto- & administratie-archieven). Op al die folders staat folder replication aan. Bovendien sync ik eens in de zoveel tijd (handmatig) de userdata op de clients naar de userfolders op de WHS (met SyncToy).
- De belangrijkste shared folders (incl die met de userdata) backup ik 1x per maand naar een externe USB disk in de kamer ernaast (USB kabeltje door de muur). Omdat daar de videos (ik heb meestal de originele DVD's), muziek (ik heb meestal de originele CD's) en software (je raad het al...) niet bij zitten, past dan prima op een disk die stukken kleiner is dat de storage-pool.
Hiermee is alle data voor mij voldoende zeker & toegankelijk:
- PC's zijn snel te restoren dankzij de backup via WHS, en de duplication van deze backups.
- Userdata is makkelijk toegankelijk (via de shares op de WHS) en veilig, ook oudere versies (via de backups van de clients en via de WHS backups naar de externe disk.
- Belangrijke data op de WHS server is veilig dankzij de duplicatie en de externe backup.
Wellicht een beetje overkill zo, maar voor mij werkt het lekker en overzichtelijk zo. Het enige dat nog ontbreekt is dat ik de externe schijf eigenlijk maandelijks zou moeten omwisselen met een andere disk, die ik dan bij iemand anders in huis zet (off-site backup). Maar als het zover mis gaat, is het dataverlies waarschijnlijk niet meer het grootste probleem
Dit zou jij dus ook zo kunnen doen, met alleen het verschil dat mijn externe USB disk bij jou de interne 320GB disk wordt.