Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:34
Ferret schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 16:53:
@ babyxl: Thanks! Ik heb je al eerder bedankt en nu doe ik het weer! Je bent goed bezig man! _/-\o_
No problem. Ik ben blij dat ik mijn ervaringen kan delen. :)

Bij de weg: voor mensen die ook op WGS actief zijn, er is een (gedeeltelijke) Nederlandse vertaling toegevoegd op de forums. Ff naar beneden scrollen naar de skin instelling en WGS 2009 en Nederlands selecteren.

Dit is meteen de nieuwe forum look van WGS! Cool he? Past erg goed bij de frontpage denk ik...

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
babyxl schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 16:08:
[...]

Folder duplication! Waarom een ghost image maken als je al RAID1 heb draaien? Dat is pure overkill.

while you're at it: installeer dan meteen System Restore op je WHS, kan handig zijn. Kijk even op de WGS wiki hoe je dat moet doen. Erg simpel!

En als je op de System Restore thread kijkt kom je ook een System Restore Installer download link tegen die ik gemaakt hebt. Doet precies wat er in die Wiki staat met een simpele muisklik en een reboot. :)
Bedankt, heb de tutorial gedownload en het step by step gevolgt.
Gereboot etc, staat ook gewoon bij TAB etc.

Maar ik word er nog niet veel wijzer van, je kan dus dingen terugzetten.
Maar wat of waar schrijft het wat weg? Hoe restore je het dan precies etc etc.

De tutorial legt uit hoe je het installeerd, maar wat het precies allemaal doet en etc staat er niet bij.

Bedoelen ze dan ASR ( F2 ) wat je bij installatie wel eens ziet? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
System Restore

Utility van Windows ME. Als onderdeel van het PC Health concept, zal de System Restore functie veel last besparen. Bij problemen kan steeds de vorige "gezonde" toestand van het computersysteem opgeroepen worden. System Restore maakt na elke 10 uur onafgebroken activiteit of in andere gevallen elke 24 uur een 'snapshot' van de systeemconfiguratie. Of je kunt er ook op eigen initiatief één maken. Als er dan problemen opduiken, hoef je alleen het gewenste snapshot te selecteren en kun je weer verder werken. Gelieerd aan deze tool vind je ook een systeembestands-beveiliging (System File Protection) die automatisch de kritische systeembestanden herstelt bij beschadiging of onvoorziene verwijdering.
Origineel uit windows ME, wordt tegenwoordig ook gebruikt in windows XP en Vista.

Maar ik zal de Wiki aanpassen met uitleg wat System Restore nou precies is. (gedaan!)

[ Voor 8% gewijzigd door Cybergamer op 02-01-2009 18:36 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Dus als ik het gewoon geinstalleerd heb, hoef ik er voor de rest weinig aan te doen?

En met betrekking tot me Externe HDD, heb nog niet toegevoegd aan de driver pool.
Maar stel dat ik Folder duplication aanzet en op de Externe HDD zet, als ik deze loskoppel ( kan dit zomaar dan? ) vind ik dan gewoon met verkenner alle mappen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:47
Folder duplication verdeeld allen info over schijven binnen de pool.
De externe schijf wordt hiervoor dus niet gebruikt. De externe schijf zou je aan kunnen melden als backup schijf. Vervolgens kan je dan aangeven welke share je wil backuppen naar de externe schijf.
Na het backuppen zou je de schijf op een andere pc kunnen aansluiten waarna je de backup gewoon kunt benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 14:12
babyxl schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 17:45:
[...]

No problem. Ik ben blij dat ik mijn ervaringen kan delen. :)

Bij de weg: voor mensen die ook op WGS actief zijn, er is een (gedeeltelijke) Nederlandse vertaling toegevoegd op de forums. Ff naar beneden scrollen naar de skin instelling en WGS 2009 en Nederlands selecteren.

Dit is meteen de nieuwe forum look van WGS! Cool he? Past erg goed bij de frontpage denk ik...
Ziet er goed uit (en ik ben daar al actief!). Alleen de header (waarin staat dat je ingelogd bent) staat bij mij dubbel door elkaar (wit en blauw). WGS Rocks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
rsvmark schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 19:43:
Folder duplication verdeeld allen info over schijven binnen de pool.
De externe schijf wordt hiervoor dus niet gebruikt. De externe schijf zou je aan kunnen melden als backup schijf. Vervolgens kan je dan aangeven welke share je wil backuppen naar de externe schijf.
Na het backuppen zou je de schijf op een andere pc kunnen aansluiten waarna je de backup gewoon kunt benaderen.
Bedankt voor je reply nog :) ,
Heb hem inderdaad als backup schijf aangemeld.
Enigste is, de backup valt niet te configuren? terwijl de rest van de client pc's het wel kunnen?
Ik neem dus maar aan dat hij op de zelfde tijd als de rest van de backups gedaan word.

Weet niet of het juist is, of dat er dan een betere manier is maar via NTbackup maak ik dan ook dagelijks om 00:00 een shadow copy van sys folder + Systemstate.

.bkx file is dat dus , ik moet me nog steeds orienteren in dat SysRestore gebeuren, of dat wellicht dan een veel beter alternatief is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
thijszor schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:41:
.bkx file is dat dus , ik moet me nog steeds orienteren in dat SysRestore gebeuren, of dat wellicht dan een veel beter alternatief is :)
Dat NTBackup spul ben ik niet in thuis, maar System Restore werkt erg goed op mijn test server. Mijn productie server staat het ook instlalled, maar heb ik er nog geen gebruik van hoeven maken.

Ik kan je zeggen dat ik alle vertrouwen heb in System Restore, juist omdat ik mijn test server snel naar de knoppen help :P

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
thijszor schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:41:
[...]

Bedankt voor je reply nog :) ,
Heb hem inderdaad als backup schijf aangemeld.
Enigste is, de backup valt niet te configuren? terwijl de rest van de client pc's het wel kunnen?
Ik neem dus maar aan dat hij op de zelfde tijd als de rest van de backups gedaan word.

Weet niet of het juist is, of dat er dan een betere manier is maar via NTbackup maak ik dan ook dagelijks om 00:00 een shadow copy van sys folder + Systemstate.

Deze backups moet je handmatig starten, deze worden niet automatisch uitgevoerd!!!!!
Je kunt alleen aangeven welke shares je een backup van wil maken met de desbetreffende schijf.

En dat systemrestore moet ik ook eens gaan bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
babyxl schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 10:46:
[...]

Dat NTBackup spul ben ik niet in thuis, maar System Restore werkt erg goed op mijn test server. Mijn productie server staat het ook instlalled, maar heb ik er nog geen gebruik van hoeven maken.

Ik kan je zeggen dat ik alle vertrouwen heb in System Restore, juist omdat ik mijn test server snel naar de knoppen help :P
Babyxl
Hoe heb je je testserver ingericht, draai je die virtueel of heb je pc als testserver in je netwerk hangen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
rsvmark schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:15:
[...]

Deze backups moet je handmatig starten, deze worden niet automatisch uitgevoerd!!!!!
Je kunt alleen aangeven welke shares je een backup van wil maken met de desbetreffende schijf.

En dat systemrestore moet ik ook eens gaan bekijken :)
Hum, lekker handig dan \o/. hoe mag je het dan in godsnaam een backup schijf noemen, alles kan geconfigureerd worden maar zoiets simpels als dit? my god.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:44

Winkiller

De Mopperpot

thijszor schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:59:
[...]

Hum, lekker handig dan \o/. hoe mag je het dan in godsnaam een backup schijf noemen, alles kan geconfigureerd worden maar zoiets simpels als dit? my god.. ;(
Tja...maak je niet druk, 1x in de week aanklikken is genoeg 8) het heeft mij ook geholpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
rsvmark schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:19:
[...]

Babyxl
Hoe heb je je testserver ingericht, draai je die virtueel of heb je pc als testserver in je netwerk hangen??
Virtueel. Ik heb een computer die dit makkelijk aan kan. Ik test daar heel erg intensief dingen op. Ook werk ik op deze manier mijn WHS X:\Files Editie verder uit die ik blijf draaien om nieuwe dingen op te testen :P

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Ik heb me WHS in elkaar gezet en bezig geweest met experimenteren backup maken VMware installeren er op met Linux etc etc. Dit werkt allemaal lekker alleen ik heb er 2 harden schijven in zitten één is een 120Gb en de ander een 1000Gb. Alleen dat lijkt mij niet veilig voor mijn data die er op komt te staan. Is het volgende mogelijk 4 harde schijven van 1000Gb en op die 4 WHS server zetten heb ik dan wel file replicatie, daarbij later in het jaar een goede controller met daarbij nog eens 4 harde schijven grote licht op dat moment aan de prijs. Dat ik opnieuw WHS moet installeren maakt me op dit moment niet veel uit aangezien alle data backup gegevens zijn dus kan er mee doen wat ik wil.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
thijszor schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:59:
[...]

Ik zie juist folder duplication als normale backup van belangrijke gegevens.
Nadeel hiervan is dat als de pc om wat voor reden dan ook flink crashed zijn alle schijven wellicht stuk en gegevens verloren.
De externe backup gebruik ik dus ook een keer in de zoveel tijd om een schijf via esata aan te sluiten, een backup te maken en deze schijf weer op te bergen.
In mijn ogen dus goed over nagedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
rsvmark schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 15:46:
[...]

Ik zie juist folder duplication als normale backup van belangrijke gegevens.
Nadeel hiervan is dat als de pc om wat voor reden dan ook flink crashed zijn alle schijven wellicht stuk en gegevens verloren.
De externe backup gebruik ik dus ook een keer in de zoveel tijd om een schijf via esata aan te sluiten, een backup te maken en deze schijf weer op te bergen.
In mijn ogen dus goed over nagedacht...
Mijn Externe HDD hangt er nu gewoon permanent aan, denk dat ik daar ook gewoon 1 keer per week aan ga hangen en er dan weer afhalen -> ergens in een lade doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
babyxl schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 13:24:
[...]

Virtueel. Ik heb een computer die dit makkelijk aan kan. Ik test daar heel erg intensief dingen op. Ook werk ik op deze manier mijn WHS X:\Files Editie verder uit die ik blijf draaien om nieuwe dingen op te testen :P
Hmm toch eens wat vaker op het wgs forum lezen, dat project ziet er erg leuk uit _/-\o_
Ben zelf ook erg veel aan het klooien met mijn server om veel dingen te testen (niets zelf gemaakt helaas alleen maar andermans harde werk :D ).
Dit resulteert helaas wel in veelvuldig herinstalleren van mijn server wat niet erg is maar wel veel tijd vreet....
Ondertussen worden backups ook steeds lastiger met 2,5 Tb op de server....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we_are_borg schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 14:42:
Ik heb me WHS in elkaar gezet en bezig geweest met experimenteren backup maken VMware installeren er op met Linux etc etc. Dit werkt allemaal lekker alleen ik heb er 2 harden schijven in zitten één is een 120Gb en de ander een 1000Gb. Alleen dat lijkt mij niet veilig voor mijn data die er op komt te staan. Is het volgende mogelijk 4 harde schijven van 1000Gb en op die 4 WHS server zetten heb ik dan wel file replicatie, daarbij later in het jaar een goede controller met daarbij nog eens 4 harde schijven grote licht op dat moment aan de prijs. Dat ik opnieuw WHS moet installeren maakt me op dit moment niet veel uit aangezien alle data backup gegevens zijn dus kan er mee doen wat ik wil.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar natuurlijk is het mogelijk op 4 1Tb schijven WHS te installeren, dat heb ik ook gedaan. WHS maakt dan zelf een 20Gb partitie voor zichzelf aan, de rest van de ruimte kun je gewoon aan de storage pool toewijzen. Zelf heb ik er nog een 750Gb schijf bij, maar ik heb 1Sata aansluiting overgelaten voor een 2Tb schijf wanneer ze eindelijk eens uitkomen, dan remove ik die 750Gb schijf en hou weer een aansluiting voor nog een eventuele 2Tb erbij. Natuurlijk kun je er later altijd schijven bijhangen met je nieuwe controller. Het gaat wel hard met folder duplication etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
rsvmark schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:11:
[...]

Hmm toch eens wat vaker op het wgs forum lezen, dat project ziet er erg leuk uit _/-\o_
Christopher en Ik stoppen er idd veel werk in. Maar het is erg leuk om te zien hoe andere mensen er op reageren :)
Ben zelf ook erg veel aan het klooien met mijn server om veel dingen te testen (niets zelf gemaakt helaas alleen maar andermans harde werk :D ).
Dat geeft niet, je stop er zelf ook veel werk in om het te leren waarbij je je opgedaande ervaringen kunt delen met anderen. Ook erg belangrijk!

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
babyxl schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 18:04:
[...]

Christopher en Ik stoppen er idd veel werk in. Maar het is erg leuk om te zien hoe andere mensen er op reageren :)

[...]

Dat geeft niet, je stop er zelf ook veel werk in om het te leren waarbij je je opgedaande ervaringen kunt delen met anderen. Ook erg belangrijk!
Gisteren een re-install gedaan en erna gelijk het system restore geinstalleerd.
Na een mislukte installatie van de mymovies plugin gelijk maar even getest en het werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ja, super he?

Ik ben daar ook erg blij mee, scheelt veel gedonder en tijd. :)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 17:42:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar natuurlijk is het mogelijk op 4 1Tb schijven WHS te installeren, dat heb ik ook gedaan. WHS maakt dan zelf een 20Gb partitie voor zichzelf aan, de rest van de ruimte kun je gewoon aan de storage pool toewijzen. Zelf heb ik er nog een 750Gb schijf bij, maar ik heb 1Sata aansluiting overgelaten voor een 2Tb schijf wanneer ze eindelijk eens uitkomen, dan remove ik die 750Gb schijf en hou weer een aansluiting voor nog een eventuele 2Tb erbij. Natuurlijk kun je er later altijd schijven bijhangen met je nieuwe controller. Het gaat wel hard met folder duplication etc.
Ik weet dat folder duplication erg veel op kan slokken daarom wil ik toch een wat speciale controller hebben waar meer dan 4 harde schijven aan kunnen. Maar is zo controller wel mogelijk in WHS.
Van de 4 schijven gaat er weer 20Gb af aangezien ik vmware wilt gebruiken om linux server te hosten. Dit is voor simple php scripts en een kleine database. Die 2 keer 20Gb heeft dat weer geen impact op de folder duplicatie aangezien vmware ook weer een stuk toegeëigend of kan de vmware stuk ook gerepliceerd worden aangezien dit wel makkelijk is voor backup.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Ik ben op het moment mijn home server aan 't leeghalen om alles opnieuw te (moeten) installeren aangezien herinstallatie niet mogelijk is volgens windows setup.

Nu zat ik er over te denken om de systeempartitie te installeren op een ssd van 30 of 32 GB, aangezien de WHS "sys"-partitie standaard niet groter is dan 20 GB. Is dit mogelijk denken jullie? Zal de WHS setup hiermee accoord gaan, of is er een grotere disk nodig van 80 GB? Op google is niks te vinden namelijk.

Bvd!

-edit- gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Vanmiddag heb ik een system restore gedaan via home server, en dat is erg goed bevallen!

Mijn HTPC was gecrasht, de C: partitie was niet meer te benaderen (gelukkig mijn D: partitie met 600Gb aan HD films en series nog intact)
Gelukkig had ik de C schijf al een tijdje in de backup lopen, dus moest het (helaas) even uitgevoerd gaan worden.

System restore CD erin, kiezen welke backup je wilt terugzetten (eventueel aangeven welke partities je wilt), en een half uur later had ik mijn systeem weer draaien als voor de crash!

Ben er ronduit tevreden over, vooral die HTPC heeft wat tijd opgeslurpt qua configuratie, nu hoef ik dat mooi niet opnieuw te doen!

Het enige probleem dat ik had, is dat mijn WHS de eerste keer niet gevonden werd. Hij gaf wel netjes aan dat hij een netwerkkaart gevonden had (en de driver geinstalleerd), maar nadat ik de laatste driver op een USB-stick had gezet, en die had ingeladen, werkte het wel zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
RonnieB82 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:19:
Vanmiddag heb ik een system restore gedaan via home server, en dat is erg goed bevallen!

Mijn HTPC was gecrasht, de C: partitie was niet meer te benaderen (gelukkig mijn D: partitie met 600Gb aan HD films en series nog intact)
Gelukkig had ik de C schijf al een tijdje in de backup lopen, dus moest het (helaas) even uitgevoerd gaan worden.

System restore CD erin, kiezen welke backup je wilt terugzetten (eventueel aangeven welke partities je wilt), en een half uur later had ik mijn systeem weer draaien als voor de crash!

Ben er ronduit tevreden over, vooral die HTPC heeft wat tijd opgeslurpt qua configuratie, nu hoef ik dat mooi niet opnieuw te doen!

Het enige probleem dat ik had, is dat mijn WHS de eerste keer niet gevonden werd. Hij gaf wel netjes aan dat hij een netwerkkaart gevonden had (en de driver geinstalleerd), maar nadat ik de laatste driver op een USB-stick had gezet, en die had ingeladen, werkte het wel zonder problemen.
Goed om te horen, heb gelukkig de System Restore CD nog niet hoeven gebruiken maar als het ooit is onverhoopt gebeurt ben ik blij als het zo gebruiksvriendelijk gaat als in jou geval :)

Weet trouwens nog niet wat ik nou met me backup ext HDD ga doen.
Hij staat momenteel ingesteld als backup HDD, maar je kan het niet automatisch doen voor what ever reason, vrij dom :') dus heb via NTbackup maar een daily backup ingesteld van alle shares.

Toch vreemd? alles kan automatisch, maar dit weer net niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al hoewel er toch al veel mensen zijn die de whs gebruiken vindt ik dat er vrij weinig info in het nederlands over te vinden is ( kan aan mij liggen hoor )

Nu ben ik al zo`n beetje een maand aan het aanmodderen met die whs en het ziet er best wel aardig uit, alleen een blog installeren lukt voor geen meter, zou ik nu gewoon die tut kunnen volgen voor de W 2003 server die op deze site staat.

En ook de div poorten blijven dicht als ik whs console mag geloven, als je naar de whs settings gaat
en hier remote access aanklik krijg ik te zien de div uitroeptekens.

Verifying that your router support UPnP standards

Verifying that your router is accepting Web site connections

Verifying that your router is accepting Remote Access connections

alle poorten staan echt open, dus misschien toch een bug in de whs of iets verkeerd geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:49:
Al hoewel er toch al veel mensen zijn die de whs gebruiken vindt ik dat er vrij weinig info in het nederlands over te vinden is ( kan aan mij liggen hoor )

Nu ben ik al zo`n beetje een maand aan het aanmodderen met die whs en het ziet er best wel aardig uit, alleen een blog installeren lukt voor geen meter, zou ik nu gewoon die tut kunnen volgen voor de W 2003 server die op deze site staat.

En ook de div poorten blijven dicht als ik whs console mag geloven, als je naar de whs settings gaat
en hier remote access aanklik krijg ik te zien de div uitroeptekens.

Verifying that your router support UPnP standards

Verifying that your router is accepting Web site connections

Verifying that your router is accepting Remote Access connections

alle poorten staan echt open, dus misschien toch een bug in de whs of iets verkeerd geconfigureerd.
Je modem ondersteunt waarschijnlijk geen Upnp, want WHS zal eerst zelf proberen je poorten te configureren als dat niet lukt krijg je bovenstaande meldingen en zal je zelf met de hand de poorten moeten forwarden in je modem.
Volgens mij waren dat maar 3 poorten:
443
444
80
kijk in de handleiding van je modem hoe dat moet.
Dit gaat alleen over de WHS internetpagina, of dit ook helpt bij de installatie van je blog weet ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2009 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:55:
[...]
Volgens mij waren dat maar 3 poorten:
443
444
80
80 en 443 zijn goed. de enige port die je verkeerd had was 444, dit moet 4125 zijn.

Dus: 80, 443, 4125

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ook belangrijk om niet te vergeten is dat de Windows Firewall moet worden geconfigureerd dat poort 80 en 443 gebruikt mogen worden.
Alleen vinkjes zetten bij je lan-verbinding dat de server voor HTTP en HTTPS gebruik maakt is niet voldoende. Ik moest zelf nog poort 443 toevoegen aan de lijst met toepassingen. Hij maakte standaard gebruik van poort 56000 voor HTTPS (dat staat ingesteld bij de WHS site in IIS geloof ik)....daarom ging dat vinkje zetten verkeerd.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:49:
[...]

80 en 443 zijn goed. de enige port die je verkeerd had was 444, dit moet 4125 zijn.

Dus: 80, 443, 4125
OK bedankt, vraag ik me alleen af welke applicatie 444 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:08:
[...]

OK bedankt, vraag ik me alleen af welke applicatie 444 gebruikt?
http://letmegooglethatforyou.com/?q=port+444 :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan_V schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:54:
Ook belangrijk om niet te vergeten is dat de Windows Firewall moet worden geconfigureerd dat poort 80 en 443 gebruikt mogen worden.
Alleen vinkjes zetten bij je lan-verbinding dat de server voor HTTP en HTTPS gebruik maakt is niet voldoende. Ik moest zelf nog poort 443 toevoegen aan de lijst met toepassingen. Hij maakte standaard gebruik van poort 56000 voor HTTPS (dat staat ingesteld bij de WHS site in IIS geloof ik)....daarom ging dat vinkje zetten verkeerd.
De poorten stonden standaart al geconfigureerd in de firewall ff nagekeken dus dat moet het probleem niet zijn.

Ook de router is via nat virtual servers ingesteld ik heb hier poort 80 , 443,4125,3389,55000,56000,3306 door gezet naar mijn interne ip adres 192.168.1.9

alles is op zich ook benaderbaar vanaf buiten alleen vindt ik het vreemd dat whs toch die uitroeptekens laat zien.

Mijn 2e vraag is eigenlijk heeft iemand ook een website draaien op whs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Nu online
Zelf had ik een Sharepoint website draaien op WHS en nog een 'normale' website.
Gisteren net een re-install gedaan van m'n server en nu heb ik alleen nog maar de standaard website van WHS draaien waarin je files kunt sharen, remote desktoppen en dergelijke. Draait via normale HTTP en HTTPS poorten.
Bij @Home kon ik niet iets op poort 80 hosten (is mij niet gelukt tenminste), maar nu bij Ziggo is het geen probleem.
Voorheen hostte ik de sites dus op poort 8000 en 8001 om zo de 'beveiliging' van @home te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilthyViper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-03 15:58
Ik heb een vraag. Weet niet zeker of het in dit topic thuis hoort, maar ik gok het er maar op.

Ik heb sinds kort een servertje met daarop WHS. Wordt (voorlopig) voornamelijk gebruikt voor automatische backups en centrale opslag van media en andere bestanden. Werkt allemaal prima, clients kunnen de server benaderen etc. en mijn PS3 en Denon AVR-3808 kunnen media streamen vanaf de server.

Omdat de server een groot deel van de tijd niet in idle hoeft te staan, wil ik instellen dat de server na een bepaalde periode van inactiviteit gaat slapen en met een magic paket via WOL door de clients wakker gemaakt kan worden. Dit kan met add-ins denk ik wel gerealiseerd worden.

Mijn vraag is echter of de PS3 en mijn receiver met netwerk aansluiting ook zoiets kunnen als de server wakker maken via het LAN. Niet altijd staat namelijk een client aan op het moment dat ik media naar mijn PS3 of receiver wil streamen. Het zou een beetje omslachtig zijn om eerst een client op te starten, via die client de server wakker te schudden en vervolgens pas bij de media te kunnen via de PS3 bijv.

Weet iemand of dit mogelijk is? Google leverde niet veel op, althans geen positieve resultaten, dus ik vermoed dat het niet mogelijk is.

(Als mijn vraag beter in het PS3-ervaringen topic of in een ander topic thuishoort, kan een mod hem dan verplaatsen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Hm... Ik denk van niet. Ik vermoed dat je receiver en die PS3 geen 'magic packet' kunnen versturen naar het mac adres van de WHS.

Voor het laten regelen van de server via de clients kun je de add-in AutoExit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Nu online
Ik wil eigenlijk virtuele omgevingen gaan draaien op m'n WHS, maar loop eigenlijk tegen het geheugen limiet aan van 4GB. Momenteel heb ik 'maar' 2 GB in m'n server zitten, maar zit te denken om dit uit te breiden naar 10GB (mobo ondersteund 16GB). Dit wordt uiteraard niet ondersteund door WHS, aangezien het een 32-bit OS is.
Op MSDN zie ik ook dat WHS een limiet van 4GB heeft, net zoals W2003 Standard (http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx).
Wel heb ik ooit iets gelezen dat je een Windows 2003 (R2) installatie tot wel 32GB kan ondersteunen door iets tijdens de installatie of opstarten op te geven (geloof /pea), maar kan het zo snel niet terug vinden. Weten iemand hier ook of dat mogelijk moet kunnen zijn met WHS?

Wat ik natuurlijk ook kan doen is Server 2008 64-bit installeren en in Hyper-V (hoe ik hier een geldige licentie voor kan krijgen is een tweede verhaal) een WHS installatie draaien. Probleem lijkt me dan hoe ik schijven ga koppelen in de pool. Natuurlijk kan ik dan 2 schijven koppelen aan WHS van een fixed size, maar dat zijn dan virtuele schijven en dan verlies je volgens mij weer gelijk het nut van WHS replicatie.
Is er iemand hier die ook ervaring heeft met het virtueel draaien van WHS? Volgens mij is dat niet een ideale situatie, maar kan het fout hebben. Een virtuele test-WHS omgeving kan natuurlijk wel, maar voor een live-setup lijkt me dat niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
FilthyViper schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 23:15:
Ik heb een vraag. Weet niet zeker of het in dit topic thuis hoort, maar ik gok het er maar op.
Dat past hier prima. Kijk eens op We Got Served, en zoek naar de Add-In Lights Out. Dit is een tool die precies doet wat jij wil. Ik heb het bij me pa zijn server installed en werkt perfect.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Jan_V schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:39:
Wel heb ik ooit iets gelezen dat je een Windows 2003 (R2) installatie tot wel 32GB kan ondersteunen door iets tijdens de installatie of opstarten op te geven (geloof /pea), maar kan het zo snel niet terug vinden. Weten iemand hier ook of dat mogelijk moet kunnen zijn met WHS?
Ja dat is mogenlijk. Het is goed mogenlijk dat je Physical Adress Extention al aan hebt staan. Ik weet er niet zoveel over, maar volgens mij moet je moederbord zoiets ondersteunen. Ik hoefde er iig geen dingen voor te doen in instalatie of startups.

Kijk een in Start -> Configuration -> System - General Tab. Onder computer staat er als het goed is je geheugen, CPU en PAE.

Je zou even op het forum van We Got Served kunnen kijken over het hoe of wat van Virtual Machines, er is zojuist een Wiki over geschreven.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Nu online
Klinkt goed, zal vanavond even op WGS kijken dan.
Mag ik vragen hoeveel jij in je systeem hebt zitten dan, aangezien je al aangeeft dat jij er geen dingen voor hoefde te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FilthyViper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-03 15:58
babyxl schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:36:
[...]

Dat past hier prima. Kijk eens op We Got Served, en zoek naar de Add-In Lights Out. Dit is een tool die precies doet wat jij wil. Ik heb het bij me pa zijn server installed en werkt perfect.
Die Add-in had ik inderdaad gevonden, evenals AutoExit. Deze werken echter alleen op mijn client-PC's.

Ik kan niet terugvinden dat een Playstation 3 of receiver de WHS ook wakker kan maken middels een Magic Packet of op een andere manier.

Weet je zeker dat dat mogelijk is of had je mijn vraag niet helemaal juist begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Jan_V schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:15:
Klinkt goed, zal vanavond even op WGS kijken dan.
Mag ik vragen hoeveel jij in je systeem hebt zitten dan, aangezien je al aangeeft dat jij er geen dingen voor hoefde te doen?
Ik heb er maar 2GB in zitten, maar mijn systeem eigenschappen geven aan dat PAE aanwezig is. Dus ik hoef er maar een paar gig bij te doen en dan doet het vanzelf zijn werk al, lijkt mij.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
FilthyViper schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:01:
Die Add-in had ik inderdaad gevonden, evenals AutoExit. Deze werken echter alleen op mijn client-PC's.

Ik kan niet terugvinden dat een Playstation 3 of receiver de WHS ook wakker kan maken middels een Magic Packet of op een andere manier.

Weet je zeker dat dat mogelijk is of had je mijn vraag niet helemaal juist begrepen?
Volgens mij heb je die client alleen nodig voor je PC's als je wil dat de server ook aan gaat (en aan blijft) zolang de computers aan staan. Ik heb geen client installed bij me vader dus de server is dan ook niet aan als er geen gebruik van gemaakt wordt. Ik kan gewoon naar zijn homeserver.com adres gaan zonder problemen. Het duurt ietsje langer voordat de pagina reageert omdat de server uit zijn stand-by moet komen, maar dat is geen enkel probleem.

Lights Out doet het gewoon prima, ook zonder client. Anders moet je even kijken op WGS in de Lights Out subforum.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Halo mensen ik zit met een klein probleem ik ben er nieuw mee maar vandaag heb ik de stap gezet om home server te installen.
Nu zit ik met 1 probleem me netwerkaart onboard krijg ik niet aan de praat de mobo is een asus M3N78.
Iemand een hint drivers kan ik niet vinden voor home server of moet ik een andere losse kaart kopen zo ja welke zal ik dan moeten nemen 10/100/1000 merk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Doe hier eens kijken.... http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Ik heb zelf ook een raar probleem.

Al een paar dagen wil de backup niet lukken (backed failed) of zelfs helemaal niet opstarten. Ik heb Event Viewer als add-in dus vanmorgen wilde ik kijken of die iets vreemds aangaf. Het rare is nu dat de add-in niet meer als tab zichtbaar is in de console. Als ik kijk onder Settings en dan add-ins dan zie ik dat Event Viewer geinstalleerd is maar zelfs uninstallen en weer opnieuw installeren bied geen oplossing.
Ik heb daarna WHS Toolkit 1.1 geinstalleerd om de connector te checken en deze geeft (ondermeer) aan dat de versie van Connector niet overeenkomt met de versie op de server. Ik heb bij Resources gekeken en ik heb versie 6.0.1800.0 wat volgens mij goed is. De Toolkit adviseert om de map van de Connector te verwijderen op de client en opnieuw te laten installeren vanaf de server. Dat heb ik gedaan maar zonder resultaat; alles is nog hetzelfde. Zelfde versie en nog steeds geen tab van Event Viewer. De Toolkit geeft aan dat ik de add-in van de toolkit reeds geinstalleerd heb op de server maar die vind ik nergens terug, noch onder Settings noch bij de add-ins (ook niet als ik via de webpagina inlog op de server en kijk in Shared Folders/Software/add-ins.

Wat ik ook vreemd vind is dat de console om de zoveel tijd de verbinding met de server verliest. Zelfs tijdens een handmatige backup! Ik moet dan telkens opnieuw inloggen.

Ik snap er niks meer van.....

[ Voor 6% gewijzigd door Ferret op 18-01-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heerhugo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-12-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:36:
Halo mensen ik zit met een klein probleem ik ben er nieuw mee maar vandaag heb ik de stap gezet om home server te installen.
Nu zit ik met 1 probleem me netwerkaart onboard krijg ik niet aan de praat de mobo is een asus M3N78.
Iemand een hint drivers kan ik niet vinden voor home server of moet ik een andere losse kaart kopen zo ja welke zal ik dan moeten nemen 10/100/1000 merk.
De drivers van Xp, 2k3 al geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Voor de regelmatige lezer van dit topic even het volgende:

Ik kreeg vandaag wederom een unexpected error bij server storage in de console, hierna gelijk weer een unhealthy hd waar werkelijk niets mee te doen was, repair of remove via de console werkte niet.

Mijn Oplossing: spoor de juiste hd op die deze error geeft, haal deze uit je systeem, plaats direct een nieuwe hd ervoor in de plaats, start WHS opnieuw op en de nieuwe hardware wordt gevonden, reboot, na opstarten gelijk via de console de hd die je er nieuw in hebt gezet toevoegen aan je systeem (Add), de verwijderde oude drive blijft in het rijtje staan met de mededeling missing, nu kan je deze drive met de opdracht remove in server storage verwijderen, let op dit kan ff duren, hierna is WHS weer in orde.

Indien je voor alle shares duplication aan had staan ben je niets kwijt, althans dit was bij mij het geval, zelfs geen backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:36:
Gewoon ff de XP/2003 nForce drivers van de nVidia site plukken. Die zullen het zeker wel doen. Een nieuwe kaart kopen is zonde van je geld en zeker niet nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Cybergamer op 19-01-2009 17:09 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Winkiller. Ik heb duplicatie van backups ook aan staan. Staat in de Wiki hoe je dat kan doen.

WebFerret: chkdsk al geprobeerd?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

babyxl schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:08:
Winkiller. Ik heb duplicatie van backups ook aan staan. Staat in de Wiki hoe je dat kan doen.
Ach ik kreeg het voor elkaar zonder de wiki, staat er dan zeker pas in, staat het hier nu ook in NL, de vorige keer (4 januari 2008) heb ik dat niet kunnen vinden en was ik ernorm veel wmvhd kwijt, dit keer niets, maaruh het lijkt wel een HD sloper dat WHS, nu 2x binnen een paar weken dezelfde fout met een Western Digital HD van nog geen jaar oud.

Dit keer kon ik trouwens de getroffen drive niet meer lezen in mijn systeem, ik heb de partitie eruit gehaald en een nieuwe aangemaakt, geformateerd en nu werkt de drive weer, dwz in mijn pc en niet in de server. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Staat er inmiddels al een tijdje in hoor. Laatst bijgewerkt op 11 september 2008.

Ikzelf had ook problemen met WD (AAKS serie geloof ik) schijven, die heb ik weg gedaan en nu helemaal over op Samsung en tot nu toe geen problemen gehad.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@babyxl
Winkiller958 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:33:

Ik kreeg een unexpected error bij server storage in de console, hierna gelijk een unhealthy 500gb hd, network direct at risc, backups naar de klote, en het uiteindelijke resultaat hiervan is dat ik niets meer kan doen, geen remove, geen repair, zelfs een server reinstall haalt de unhealthy hd niet terug.

Eerlijk gezegd ben ik het vertrouwen in WHS nu toch wel kwijt
babyxl schreef op woensdag 31 december 2008 @ 11:04:
[...]

Dit had ik ook eens, een simpele chkdsk resulteerde in een goed werkend systeem. Je zou dat eens kunnen proberen?
Winkiller958 schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:26:
Voor de regelmatige lezer van dit topic even het volgende:

Ik kreeg vandaag wederom een unexpected error bij server storage in de console, hierna gelijk weer een unhealthy hd waar werkelijk niets mee te doen was, repair of remove via de console werkte niet.

Mijn Oplossing: spoor de juiste hd op die deze error geeft, haal deze uit je systeem, plaats direct een nieuwe hd ervoor in de plaats, start WHS opnieuw op en de nieuwe hardware wordt gevonden, reboot, na opstarten gelijk via de console de hd die je er nieuw in hebt gezet toevoegen aan je systeem (Add), de verwijderde oude drive blijft in het rijtje staan met de mededeling missing, nu kan je deze drive met de opdracht remove in server storage verwijderen, let op dit kan ff duren, hierna is WHS weer in orde.

Indien je voor alle shares duplication aan had staan ben je niets kwijt, althans dit was bij mij het geval, zelfs geen backups.
babyxl schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:33:
Staat er inmiddels al een tijdje in hoor. Laatst bijgewerkt op 11 september 2008.

Ikzelf had ook problemen met WD (AAKS serie geloof ik) schijven, die heb ik weg gedaan en nu helemaal over op Samsung en tot nu toe geen problemen gehad.
Lekker dan, kijk eens wat je schreef nadat ik mijn probleem gepost had, had ff gewaarschuwd dat de oplossing elders stond ipv een chkdsk >:) had mij een hoop dataverlies gescheeld de eerste keer. >:)

Ik heb ff gekeken naar mijn WDC drives in de server, allemaal AAKS, nu maar duimen dat het weg blijft.

[ Voor 41% gewijzigd door Winkiller op 20-01-2009 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Eh, tja.. Ben ook maar een mens :)

Mijn vertrouwens in WHS is alleen maar toegenomen sinds die ene crash die ik gehad heb. 2 van de 3 AAKS schijven waren vlak na elkaar defect geraakt, waarbij met de 2e een crash gehad heb waar je als normale gebruiker niet vrolijk van wordt. WHS echter doet zijn werk erg goed en ik was geen data kwijt die ik gedupliceerd had staan (alles behalve een deel films en series).

De eerste HD crash was gelukkig maar de systeemschijf, die ik toch al in RAID1 heb staan. Nu ik over ben op Samsung schijven heb ik nergens meer last van (knock on wood).

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

babyxl schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 16:08:
Eh, tja.. Ben ook maar een mens :)
Natuurlijk, ik neem je niets kwalijk, ik ben al blij dat ik de 2e crash dit maal wel overleefd heb, de vorige keer had ik mijn video map niet op duplicatie staan en was ik 80% uit die map + alle backups kwijt.
Mijn vertrouwens in WHS is alleen maar toegenomen sinds die ene crash die ik gehad heb.
Wel mijn vertrouwen in WHS heeft een flinke deuk opgelopen, maar dat wist je al :+
Nu ik over ben op Samsung schijven heb ik nergens meer last van (knock on wood).
Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat het probleem in de hardware te vinden is, beide keren kon ik de hd's die moeilijk deden na verwijderen uit de server gewoon lezen of gebruiken na een format, eventueel in een andere systeem. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Hardware is een groot begrip. De problemen die ik had waren puur door die schijven.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand een idee waar je (in europa) een HP MediaSmart EX485 (WHS) kan kopen? of welke US retailer een beetje te pruimen is voor verzending naar NL?

Vrouw des huizes heeft haar zinnen gezet op de looks van de MediaSmart servers, maar bij NL retailers kom ik de EX485 niet tegen.

Mocht het beestje kapot gaan, moet er wel garantie geclaimd kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
:+ Geef mij zo'n vrouw! Die van mij heeft hekel aan alles wat met een computer te maken heeft....

Maar ik zou het niet weten eerlijk gezegd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
US en garantie.. Ik denk dat je dan beter in Duitsland, Engeland of Frankrijk kan kijken...

Stel je vraag anders eens op de WeGotServed Forums? Dat is internationaal dus meer kans dat er mensen zijn die het wel weten.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:12
Ik heb inmiddels al tijden mijn WHS draaien, naar volle tevredenheid.
Alleen de spanning is er een beetje uit, ik denk dat hij nu alles wel doet wat ik graag zou willen.

Zijn er nog dingen waar jullie van zeggen; "Goh dat is echt een toffe service/applicatie om op je WHS te draaien!" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Meer dan genoeg! :)

Maar je zou eens kunnen kijken naar de meest populaire add-ins. Misschien kom je iets tegen wat je wel ziet zitten? 2 Add-Ins zou ik zeker installen: WHS Disk Management en Advanced Admin Console.

Kijk anders eens op de WHS Wiki van We Got Served. Daar staan erg leuke dingen tussen. En als je WHS naar tevredenheid werkt zou ik zeker System Restore installeren. De Wiki is hier en de automatische installer is hier (gemaakt door mij). Met een druk op de knop een stapje terug als er iets fout gaat. Werkelijk een must-have!

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik zit met smart op m'n OEM versie van WHS te wachten (m'n trial was verlopen en ik ben erachter dat ik niet meer zonder WHS kan dus...) maar wanneer ik deze up en running heb dan ga ik die System Restore zeker installeren. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duddits
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is mij overigens niet gelukt om de OEM versie over de trail heen te installeren.
De console van whs gaf niet meer aan dat de trail was ge-expired, maar windows zelf wel.
Ik was helaas genoodzaakt om een nieuwe instal te doen.
Dus maak een backup zover het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Bedankt voor je bezorgdheid. Ik hoop dat ik gewoon een her-install kan doen maar lukt dat niet vind ik dat niet erg. Het zijn immers allemaal backups die er op staan dus ik ben ik theorie én in praktijk niets kwijt want alles staat gewoon op de clients.
Ik zal alleen opnieuw moeten beginnen met de backup cyclus maar ook daar maak ik mij niet druk om.

Waar ik het meest tegen op zie is om die kast weer uit de krochten van het schip te sjorren en dat ik nauwelijks enige bewegingsruimte heb. Ik woon dus niet alledaags :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
  • Laatst online: 03-09 19:15
Kun je deze eigenlijk wel draaien in een omgeving waarin al een sbs server als domaincontroller draait ? Omdat dit een uitgeklede sbs versie is vraag ik me dit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Waarom niet?
WHS is geen domaincontroller. Sterker nog: WHS werkt niet met (AD-)domeinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

macmouse schreef op zondag 25 januari 2009 @ 15:03:
Kun je deze eigenlijk wel draaien in een omgeving waarin al een sbs server als domaincontroller draaid ? Omdat dit een uitgeklede sbs versie is vraag ik me dit af.
Probleemloos, maar wat voor verwachtingen heb je achter deze vraag zitten, misschien zit daar een stukje verschil...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
Nou ik heb hier dus een legale sbs 2003 draaien en test case gemaakt met een legale whs, maar krijg in sbs deze melding : fileserver does not comply with the licensing requirements.

Ik kan de melding niet helemaal plaatsen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Zo, m'n kast staat hier weer op m'n buro... Wat een gevecht elke keer maar hopelijk is na de her-install dit de laatste keer! Ik zit mij nu nog te bedenken hoe ik het best de server zal indelen.

Hoe is het nu: C: schijf (320 Gb) met daarop 'system' (20 Gb), een D: schijf (1 Tb) toegevoegd aan de storagepool (dus bij elkaar 1,2 Tb) en een E: Schijf (1 Tb) die ik buiten de storagepool houd maar waar ik met de add-in WHSBDBB een backup maak van de backups.

Ik zit te denken om die 320 Gb eruit te slopen zodat ik een C: schijf heb van 1 Tb en een tweede (die ik ook dan weer buiten de storagepool houd) voor de backup van de server. Ik vind het alleen een beetje zonde van a) die schijf van 320 Gb en b) van alle backups die er nu al op staan (want die ben ik kwijt als ik de boel omgooi).

Dus, wat is slim? Gewoon een her-install en klaar is kees of toch maar opnieuw beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Ik zou de 2 1TB schijven al storage gebruiken (dus in de data-pool), en de 320GB als backup-storage.

Maarja, wie ben ik....?
Owja: EgMaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Maar waarom dan? Het klinkt mij een beetje als 'dat kan niet' want als ik méér dan 320 Gb aan data in de storagepool heb dan kan ik dat nooit kwijt op een schijf die maar tót 320 Gb aan ruimte heeft.

Daarom dacht ik dus: Eén 1 Tb schijf waar alle data op staat (Shared Folders enzo en de backups van de clients) en de tweede 1 Tb gebruiken als backup van de eerste 1 Tb schijf.
Ik krijg die 1 Tb nooit vol maar het is wel een prettig idee dat als-ie zou crashen ik een exacte kopie heb op een andere indentieke schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Waarom dan je computer backups handmatig back-uppen als je die ook kan laten dupliceren?

Een simpele registry entryen je hebt je backups gedupliceerd. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het prima werkt!

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dat ziet er goed uit maar kan ik dat ook schedulen? Ik wil dat alles 's nachts gebeurd tenzij ik zelf weet dat er tijd is om een handmatige backup te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Nee, werkt hetzelfde als folder duplicatie. Maar dat wordt een paar kjeer per dag bijgewerkt, dus een schedule is niet noodzakelijk.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Ferret schreef op maandag 26 januari 2009 @ 17:14:
Maar waarom dan? Het klinkt mij een beetje als 'dat kan niet' want als ik méér dan 320 Gb aan data in de storagepool heb dan kan ik dat nooit kwijt op een schijf die maar tót 320 Gb aan ruimte heeft.

Daarom dacht ik dus: Eén 1 Tb schijf waar alle data op staat (Shared Folders enzo en de backups van de clients) en de tweede 1 Tb gebruiken als backup van de eerste 1 Tb schijf.
Ik krijg die 1 Tb nooit vol maar het is wel een prettig idee dat als-ie zou crashen ik een exacte kopie heb op een andere indentieke schijf.
Dan is natuurlijk eerst belangrijk om te weten waarom je een backup van je shared data wilt hebben.
Als dat is om de data terug te halen als iemand het wist, overschrijft of iets dergelijks, dan is jouw setup een betere.
Maar als het alleen is om te voorkomen dat je al je data kwijt bent als er een harddisk stuk gaat, dan is mijn setup handiger.

Zelf heb ik het nog iets anders gebouwd:
- Alle userdata (veel gebruikte foto's, documenten e.d.) staan op de clients in hun user folder.
- Deze data wordt middels de WHS client backups elke nacht gebackupt naar de WHS
- Deze backups worden dankzij de genoemde registry hack gerepliceerd.

- De WHS shared folders zijn gevuld met meer statische data, zoals muziek, films, foto- & administratie-archieven). Op al die folders staat folder replication aan. Bovendien sync ik eens in de zoveel tijd (handmatig) de userdata op de clients naar de userfolders op de WHS (met SyncToy).
- De belangrijkste shared folders (incl die met de userdata) backup ik 1x per maand naar een externe USB disk in de kamer ernaast (USB kabeltje door de muur). Omdat daar de videos (ik heb meestal de originele DVD's), muziek (ik heb meestal de originele CD's) en software (je raad het al...) niet bij zitten, past dan prima op een disk die stukken kleiner is dat de storage-pool.

Hiermee is alle data voor mij voldoende zeker & toegankelijk:
- PC's zijn snel te restoren dankzij de backup via WHS, en de duplication van deze backups.
- Userdata is makkelijk toegankelijk (via de shares op de WHS) en veilig, ook oudere versies (via de backups van de clients en via de WHS backups naar de externe disk.
- Belangrijke data op de WHS server is veilig dankzij de duplicatie en de externe backup.
Wellicht een beetje overkill zo, maar voor mij werkt het lekker en overzichtelijk zo. Het enige dat nog ontbreekt is dat ik de externe schijf eigenlijk maandelijks zou moeten omwisselen met een andere disk, die ik dan bij iemand anders in huis zet (off-site backup). Maar als het zover mis gaat, is het dataverlies waarschijnlijk niet meer het grootste probleem 8)7

Dit zou jij dus ook zo kunnen doen, met alleen het verschil dat mijn externe USB disk bij jou de interne 320GB disk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Goed verhaal Egmaf.... Ga ik goed over nadenken, thanks!

Nog even een vraag; als ik die register hack ga toepassen moet ik dan wel die tweede 1 Tb schijf buiten de storagepool houden?

[ Voor 53% gewijzigd door Ferret op 27-01-2009 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Nee, juist niet! als je die registry hack wil doen moet je juist zorgen dat je duplicatie (dus meerdere schijven IN de pool!) hebt.

Bij jou zou ik dan het volgende doen:

1. 1TB voor het systeem + Data
2. 1TB in de pool.
3. 320GB buiten de pool. Evt. koop je een externe USB case voor 10 euro bij computerland en prop je die schijf daarin.

[ Voor 23% gewijzigd door Cybergamer op 27-01-2009 12:53 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Haha, je raadt het nooit.... Ik kom helemaal happy thuis met m'n OEM en ik stop hem er meteen in dus hij is nu bezig met een her-install. Dat duurt effies dus ik denk laat ik even op Tweakers kijken en ik lees dus net jouw posting :+

Ach, dat kan ik nog wel eens doen als ik me verveel maar voor nu wil ik de boel weer up en running hebben. Ik maak dagelijks een backup van een forum en dat begint een beetje op te lopen nu dus dat wil ik zo snel mogelijk naar de server hebben.

Maar ik onthoud je tip! Thanks!

Edit/ :P Het wordt nog mooier... Ik kreeg allerlei foutmeldingen zoals error 0x8007048f en 0x80070780 en alles wat ik vond op Google sucked dus hups, 320 Gb eruit en nu ben ik WHS op een 1 Tb aan het installeren. Ik ben wel al m'n backups kwijt maar ach, het zijn maar backups. (hoopt dat m'n desktop niet crasht nu...)

Dus Babyxl, het wordt toch jouw voorstel!

Edit2/ Damn... een BSOD tijdens de installatie... :(

Edit3/ Mijn bios heeft problemen als ik die SATA controller kaart de leiding geef en gezien de leeftijd van de pc zie ik weinig kans om die te flashen ofzo (heb ik ook geen zin in). Ik ben dus nu weer bezig met een nieuwe installatie op die schijf van 320 Gb en prik ik daarna de andere schijven erbij. Het is niet de meest optimale configuratie maar wel eentje die werkt en daar gaat het mij om.

[ Voor 46% gewijzigd door Ferret op 27-01-2009 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Vreemd... Wat je ook zou kunnen doen is de drviers van je SATA contoler op een USB Stick of een flash kaartje zetten en van daaruit inladen als de installer erom vraagt.

Dat werkte bij mijn vroeger WHS prima. De stick/kaart wel laten zitten totdat de hele setup klaar is.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

babyxl schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 12:49:

Bij jou zou ik dan het volgende doen:

1. 1TB voor het systeem + Data
2. 1TB in de pool.
Ben ik het niet mee eens gezien de 2e partitie op C: niet of nauwelijks gevult wordt als er data wordt overgepompt, dit sinds PP1.

Kortom ik zou gaan voor:

1x 320GB voor systeem + Data
2x 1TB in alleen de pool

Alle mappen duplicatie aan en je bent mijn inziens klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Winkiller958 schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:33:
[...]

Ben ik het niet mee eens gezien de 2e partitie op C: niet of nauwelijks gevult wordt als er data wordt overgepompt, dit sinds PP1.

Kortom ik zou gaan voor:

1x 320GB voor systeem + Data
2x 1TB in alleen de pool

Alle mappen duplicatie aan en je bent mijn inziens klaar.
Zo had ik het ook behalve dan dat ik een van de 2 grote schijven buiten de pool had en zelf met WHSBDBB regelmatig de boel backupte...
Maar misschien doe ik het wel zoals jij zegt maar werkt die registerhack dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Voor beide methodes is wat te zeggen. Ik vond het een goeie manier om dan die 320GB buiten de pool te laten als je handmatig je backups wilde doen.

Die registry hack werkt perfect, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je kan dmv de Add-In Duplication Info ook zien op welke schijven je backups staan als je de registry hack hebt gedaan.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
macmouse schreef op zondag 25 januari 2009 @ 23:02:
Nou ik heb hier dus een legale sbs 2003 draaien en test case gemaakt met een legale whs, maar krijg in sbs deze melding : fileserver does not comply with the licensing requirements.

Ik kan de melding niet helemaal plaatsen, vandaar.
iemand hier een idee over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Klinkt als een AD probleem volgens mij...

Maar eerlijk gezegd heb ik daar niet veel ervaring mee. Je zou het eens kunnen rondvragen op de WGS forums?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

macmouse schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:46: fileserver does not comply with the licensing requirements[...]
Google is mijn vriend en vertelde mij als ik dat intik het volgende:

Antwoord 1: IIRC SBS only supports one DC per domain -- you can add member servers but not a second DC. By definition, a SBS server cannot be a member server.

en

Antwoord 2: This error message is sent if you have joined the SBServer to a Existing Domain and it is in contravention of the License agreement because of it. The SBServer -must be- the Root of Forest holding all the FSMO Rolls, and cannot be a member of another Domain.

Beide antwoorden komen van verschillende websites dus denk dat je probleem dan daar zit, hopelijk heb je er iets aan...

[ Voor 14% gewijzigd door Winkiller op 28-01-2009 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Waarom zit het nou nooit mee... WHS had ik draaiend, NIC driver en SATA Controller driver geinstalleerd en ik had alvast wat add-ins geinstalleerd. Nieuwe updates binnengehaald en geinstalleerd en alles als een zonnetje....

Nu wil ik dus die twee 1 Tb schijven omstebeurt gaan toevoegen en ik hang er dus eentje in, boot WHS en kom niet meer in de console, noch via een client noch direct op de server. Ik krijg de melding dat:

"The Windows Home Server Console cannot open because of the following file is blocking it:Windows.Home.Server.Tab.Diskmgt.dll."

Dan de vraag of je soms wil dat de console zonder deze tab opstart. Dan doe ik Yes dan krijg ik dezelfde melding maar dan over windows.Home.Server.Tab.WHSBDBB.dll.

Zit ik nu al tegen een her-install aan te kijken of is hier wellicht een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Edit/ Ik heb de WIKI al gevonden op WGS Babyxl ;) Maar blijft een vraag hoe zoiets komt. Ik heb voor de rest helemaal een lege WHS....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ferret, ik doe het als volgt, zorg dat alle hardware die je wilt gebruiken aanwezig is in je behuizing, installeer het besturingssysteem, update het besturingssysteem via de console (settings - windows update) tot je alles hebt en je systeem 100% draait, ga dan pas aan de gang met add-ins, er zijn er zat die de problemen geven met de console die jij beschrijft, ik gebruik momenteel alleen Avast, Perfectdisk 10 en Advanced Admin Console en gelukkig geen problemen

Ik heb in een donker verleden toen ik ook veel rommelde met de server deze meldingen gehad en bijna allemaal verschenen ze na het installeren van add-ins, dus probeer het eerst helemaal zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ik weet dat de laatste Disk Manager problemen heeft met Pre-PP1 instalaties. Doe zoals Winkiller zei: eerst alles updates en dan pas add-ins.

Laat de add-ins maar gewoon zitten en update ff naar PP1 enzo.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Weetje wat ik nou vaag vind aan WHS.. dat er geen ICS functie in zit.. (internet connection sharing) en dat dat dus ook niet met een hack (iig niet zover ik gezien heb) een ICS functie te krijgen. Waarom gaan ze er direct vanuit dat mijn WHS dan direct met het internet verbonden is en daarom onveilig.. misschien wil ik wel gewoon een goedkope oplossing voor een Gigabit connectie met een andere pc. Of is er wel een oplossing om ICS aan te zetten (zonder daarvoor vertragende programma's te draaien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
babyxl schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:32:
Ik weet dat de laatste Disk Manager problemen heeft met Pre-PP1 instalaties. Doe zoals Winkiller zei: eerst alles updates en dan pas add-ins.

Laat de add-ins maar gewoon zitten en update ff naar PP1 enzo.
Dus een her-install? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Nee nee.. Gewoon die add-in uninstallen, alle updates, incl. PP1 installen, en dan weer de add-in installen zou het moeten fixen.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Vesper64 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 01:00:
Of is er wel een oplossing om ICS aan te zetten (zonder daarvoor vertragende programma's te draaien?)
Ik denk dat je hier misschien wat aan hebt? How To Set Up Internet Connection Sharing in Windows Server 2003

Officieel ondersteund WHS geen multi-netwerk kaarten, maar toen met de BETA heb ik zelf ook 2 kaarten erin gehad (een internet, en een directe gigabit verbinding naar mijn computer).

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@babyxl

Het bizarre vind ik dus dat WS2k3 en 2k8? het wel ondersteunen en het bij WHS (gebasseerd op 2003) het er helemaal uitgesloopt is. En ze geven als reden, dat het onveilig zou zijn als je dat dan aan het internet koppelt.. (net als iedereen zo dom is...) sterker nog, volgens mij is iedereen die een ICS aan de praat krijgt slim genoeg zelf te bedenken dat het onveilig is als je dat doet. Wat ik dus zoek, en niet kan vinden, is een mogelijkheid (hack) om ICS er in te zetten.. net zoals het mogelijk is om in vista home premium het mogelijk is om Remote desktop connection beide kanten op te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
babyxl schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 13:43:
[...]

Nee nee.. Gewoon die add-in uninstallen, alle updates, incl. PP1 installen, en dan weer de add-in installen zou het moeten fixen.
Ik heb de WIKI gevolgd en helaas... Geen console. De meldingen zijn weg en de console opent blanco en sluit meteen weer. Ik ga een her-install doen.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Vreemd.. nouja, eerst dus de updates doen, en dan pas verder met de rest...

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ach, zo bouw je ook weer wat ervaring op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Zo, alles draait weer en ik heb ook Avast WHS aangeschaft en geinstalleerd. Ik heb de license sleutel ingegeven maar ik krijg het niet voor elkaar om de clients (waar Avast Home edition op draait) in te plannen voor een scan.
Ik krijg de melding (als ik via de console op een client klik op 'Eigenschappen' en dan op 'Plan scans op dit toestel'): Er is geen planning mogelijk op computers met een Avast Home Editie.

Babyxl; hoe heb jij dit voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ferret schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 09:20:
Er is geen planning mogelijk op computers met een Avast Home Editie.
Het lijkt mij niet dat dat mogelijk is met de Home Editie, en een hack ervoor ben ik nog niet tegengekomen.

Maaruh ik vroeg me af of er WHS gebruikers zijn die Newsleecher gebruiken op de D:/ partitie en wat over hun ervaringen kunnen vertellen, ik gebruik het nu een paar dagen op mijn WHS maar blijf sceptisch ondanks dat het best goed werkt, maar ja het kan natuurlijk een keer spontaan misgaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik heb sinds kort een probleem met me WHS. Het console wil niet meer starten :\
Proces komt wel, maar paar sec later gaat hij weer weg. Zandlopertje komt ook heel even.
Ik heb ook wat gezocht, maar kwam niet echt verder... Ik heb alle add-ins al verwijderd via Software, maar hij start nog steeds niet :(

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

KiPKaKDutcH schreef op zondag 01 februari 2009 @ 13:27:
Proces komt wel, maar paar sec later gaat hij weer weg. Zandlopertje komt ook heel even.
Ik heb ook wat gezocht, maar kwam niet echt verder... Ik heb alle add-ins al verwijderd via Software, maar hij start nog steeds niet :(
Kijk ff bij "C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\Windows Home Server\logs\" voor bestanden die beginnen met "HomeServerConsole.xxxxxxx.xxxxx.log"

Deze logbestanden zouden meer duidelijkheid kunnen geven waarom de console crashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
KiPKaKDutcH schreef op zondag 01 februari 2009 @ 13:27:
Heb je soms de 120 dagen trial en is deze verlopen?
Pagina: 1 ... 13 ... 47 Laatste