Arunia schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 09:16:
Op dit moment heb ik een oude Dell GX260 draaien met Freenas.
Toch zijn er dingen waar ik niet zo heel erg blij mee ben.
Mijn Philips Streamium kan namelijk geen muziek streamen van de NAS met fuppes. Soms krijg ik de data wel te zien, maar meestal niet. Dat schiet dus niet op.
Nu weet ik dat er voor Windows wel software is (veel zelf) wat wel gewoon werkt.
Mijn keuze gaat op dit moment uit naar WHS.
Voorlopig ga ik ook even de Dell inzetten als server waarbij ik van 1x160GB intern en 1x 160GB extern over ga naar een 1TB schijf middels een IDE naar SATA converter.
Uiteindelijk is het wel de bedoeling om een server in elkaar te zetten welke zo zuinig mogelijk zal zijn. Intel Atom e.d.
Ik lees in dit topic al een aantal keer dat WHS niet zo heel blij is met HD bestanden en DVD's e.d., maar is het wel gewoon mogelijk?
Daarnaast wil ik de WHS ook aanvullen met een touchscreen en software waarmee ik dan muziek af kan spelen zoals dit gebeurd in horeca gelegenheden. Er bestaat misschien nog een grote kans dat de server wel krachtiger zal worden zodat er ook HD content meteen op de tv afgespeeld kan worden, maar dat is allemaal nog uiteindelijk te bedenken.
Is de snelheid goed genoeg om via een 1Gbit netwerk ISO's te mounten op pc's en daar vandaan ook meteen af te spelen/te installeren. Daarnaast ook bijvoorbeeld foto's en video te bewerken? Alhoewel ik verwacht dat de video's (HighDef camera) niet te doen zijn op die manier.
Het grootste probleem is nu om middels de NAS (traag) alle data naar mijn pc te schuiven.
Wat bedoel je met de opmerking dat WHS problemen zou hebben met HD en DVD bestanden?
Ikzelf gebruik mijn whs voor down- uploaden uit/naar de nieuwsgroepen, uitpakken (uiteraard...) en opslag van muziek, foto's, backups en films (voornamelijk HD!!).
Enige waar ik last van heb is dat het laden en scrollen door mijn muziek collectie te traag naar mijn zin gaat.
Aangezien ik 200+ Gb aan muziek op de server heb staan kan ik me hier iets van voorstellen.
Heb sinds gisteren in mijn htpc een grotere hd gestoken zodat ik mijn muziek kan synchroniseren met de server en dus de navigatie door de muziek wat soepeler loopt.
Verder werkt het perfect, alle hd content staat op de server en de htpc speelt hiervan af.
Dit zijn mijn specs mocht je er wat aan hebben:
Chassis: Antec Mini P180
Motherboard: Gigabyte GA-MA69GM-S2H
Processor: AMD Athlon X2 4850e
Video Card: Onboard
Memory: 2x 1Gb
HDD0: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
HDD1: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
HDD2: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
HDD3: Maxtor DiamondMax 21 STM3160215AS, 160GB (not added to pool)
Backup Drive: 3x Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB
Over het afspelen van content direct vanaf de whs (dmv touchscreen). Volgens mij zijn ze bij wegotserved ook aan het proberen om media center aan whs toe te voegen.
Wellicht kan babyxl hier iets over zeggen?