Dus als ik WHS de router laat configureren (en zodoende de updates binnenhalen) en ik prik daarna de kabel weer in m'n eigen pc is dat geen probleem?
ik gok zo dat je de router helemaal niet hoeft te configureren. Mijn whs had een prima verbinding met het internet zonder die config
Nope, geen probleem.
Dat is het mooie van uPNP.
Coming soon @ WGS Wiki: Mozilla Weave server op je WHS. 
Een leuke bijkomstigheid is dat alle WHS gebruikers meteen gebruik kunnen maken van deze server zonder zichzelf nog een keer te hoeven registreren.
Meer hierover in de upcoming Wiki met een paar dagen.
Een leuke bijkomstigheid is dat alle WHS gebruikers meteen gebruik kunnen maken van deze server zonder zichzelf nog een keer te hoeven registreren.
Meer hierover in de upcoming Wiki met een paar dagen.
[ Voor 63% gewijzigd door Cybergamer op 19-08-2008 08:04 ]
Laatmaar
[ Voor 106% gewijzigd door Gé Brander op 20-08-2008 10:40 . Reden: domme actie van mij ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Beste mensen,
ik zit er over na te denken om een WHS thuis neer te zetten maar wil het niet maar alleen gebruiken voor de backups en andere standaard WHS dingen. Is het ook mogelijk om er gemakkelijk Xampp en FTP server op te installeren of moet dat per definitie met een zgn addin?
ik zit er over na te denken om een WHS thuis neer te zetten maar wil het niet maar alleen gebruiken voor de backups en andere standaard WHS dingen. Is het ook mogelijk om er gemakkelijk Xampp en FTP server op te installeren of moet dat per definitie met een zgn addin?
WHS is gewoon Windows Server 2003 x86 (Ik dacht SP2 Small Business edition) met was WHS typische aanvullingen zoals de mogelijkheid om WHS Add-inns te gebruiken.
Je kunt dus zo ongeveer alles mee doen wat je met een x86 Windows Server 2003 kunt.
Je kunt dus zo ongeveer alles mee doen wat je met een x86 Windows Server 2003 kunt.
Net netjes mijn Dvd's van microsoft binnen gekregen, met WHS 
Is even leuk testen virtueel
Owner of DBIT Consultancy
ik heb de mijne vandaag ook gekregen... ben hem op virtual pc aan het installeren at the moment.dennus2006 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:21:
Ik heb ooit de beta nog gedraaid, maar nooit echt gebruikt. Nu mijn Lacie NAS de geest gegeven heeft ben ik op zoek naar een vervanger met veel meer opties.
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Anoniem: 207968
Kost dat?dennus2006 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:21:
Het lijkt gratis mja er staat wel dat VAT niet bij de prijs van 0 euro inzit.
Use this shipping address as your billing address, dit zinnetje bij adresgegevens geeft eigenlijk al aan dat het geld kost

Kreeg ze ook vandaag binnen. 
En nee kost geen geld.
En nee kost geen geld.
Het is gratis hoorAnoniem: 207968 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:05:
[...]
Kost dat?![]()
Use this shipping address as your billing address, dit zinnetje bij adresgegevens geeft eigenlijk al aan dat het geld kost
Owner of DBIT Consultancy
Onzin.Anoniem: 207968 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:05:
[...]
Kost dat?![]()
VAT is de engelstalige variant van BTW, en moet dus verplicht op elke (zakelijke) factuur staan. De (niet inbegrepen) VAT/BTW over die 0 euro is ook 0 euro. Nog steeds gratis dus.
En "dat zinnetje" geeft alleen aan dat je de DVD's en de factuur naar 2 verschillende adressen kunt krijgen, als je dat wilt. Ook een factuur van 0 euro, zoals je zelf net al las.
Dus hoe jij bij de gedachte komt dat het de ontvanger geld kost, is mij een raadsel.

Microsoft kost het geld! Zij moeten betalen voor de DVD's, verpakking, verzending e.d. En ja, daar betalen ze zelfs BTW/VAT over (aan hun leveranciers, al dan niet indirect via de van toepassing zijnde nationale belastingdienst). Het zal allemaal niet om veel geld gaan, maar vermenigvuldig dat met het aantal pakketjes dat ze met deze actie opsturen, en ik denk dat je er toch een aardig jaarsalaris aan zou hebben!
Ik kan hier alleen maar blij om zijn, hoe kritisch t.o.v. Microsoft ik ook zou willen zijn
Yup!
en ik heb mijn (5x) WHS TRIAL versies ook inmiddels binnen. 1 ervan open gemaakt en ik zie dat er bij de serial het volgende staat: Win Home Svr w/Pwr Pack 1
Dus PP1 is al inbegrepen begrijp ik.
en ik heb mijn (5x) WHS TRIAL versies ook inmiddels binnen. 1 ervan open gemaakt en ik zie dat er bij de serial het volgende staat: Win Home Svr w/Pwr Pack 1
Dus PP1 is al inbegrepen begrijp ik.
Ik heb ze ook besteld maar nog niets ontvangen. Wel een mail dat ze verstuurd zijn dus hopelijk ligt het niet bij een van m'n buren in de bus....

Anoniem: 207968
Dat zinnetje vond ik ook al zo raar, use this adress as my bill adress.EgMaf schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 15:45:
[...]
Onzin.
VAT is de engelstalige variant van BTW, en moet dus verplicht op elke (zakelijke) factuur staan. De (niet inbegrepen) VAT/BTW over die 0 euro is ook 0 euro. Nog steeds gratis dus.
En "dat zinnetje" geeft alleen aan dat je de DVD's en de factuur naar 2 verschillende adressen kunt krijgen, als je dat wilt. Ook een factuur van 0 euro, zoals je zelf net al las.
Dus hoe jij bij de gedachte komt dat het de ontvanger geld kost, is mij een raadsel.![]()
Microsoft kost het geld! Zij moeten betalen voor de DVD's, verpakking, verzending e.d. En ja, daar betalen ze zelfs BTW/VAT over (aan hun leveranciers, al dan niet indirect via de van toepassing zijnde nationale belastingdienst). Het zal allemaal niet om veel geld gaan, maar vermenigvuldig dat met het aantal pakketjes dat ze met deze actie opsturen, en ik denk dat je er toch een aardig jaarsalaris aan zou hebben!
Ik kan hier alleen maar blij om zijn, hoe kritisch t.o.v. Microsoft ik ook zou willen zijn![]()
Maar niet aangevinkt
Met een bedrijfs-bril op is het heel logisch:Anoniem: 207968 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 17:32:
[...]
Dat zinnetje vond ik ook al zo raar, use this adress as my bill adress.
Maar niet aangevinktwel tof dat je dit gratis kan bestellen ook al is het promotie
Gratis of niet, er worden 5 DVD's aan je bedrijf geleverd, en die wil je dus administreren. Vandaar dat je toch een factuur krijgt (al is het er een van 0 euro), en vandaar dus ook dat je die factuur apart kunt laten opsturen (heel gebruikelijk: de administratie zit bij veel bedrijven op een ander adres dan bijvoorbeeld het datacenter (waar de software zelf heen moet).
Stel je voor, over 2 jaar komt de belastingdienst eens controleren, en ziet de software liggen. Als de aanschaf / levering van die software niet ook uit de boekhouding blijkt, zouden ze daar best wel eens lastig over kunnen gaan doen.
Toegegeven, in het geval van WHS trial DVD's is die kans niet zo groot. Maar 0-facturen zijn vrij gebruikelijk, en bij waardevolle spullen (die om welke reden dan ook gratis geleverd worden) zelfs noodzakelijk. Stel dat aan het einde van een boekjaar IBM merkt dat je zoveel servers (ik noem maar iets) bij hun gekocht hebt, dat je een gratis disk cabinet krijgt. Dan is het belastingtechnisch (en verzekeringstechnisch) toch wel erg handig als je een factuur hebt waarop staat dat hij inderdaad legaal aan je geleverd is, voor de lieve prijs van 0 euro (ex BTW
Ook bij demo-apparatuur wordt dat nogal eens gedaan, omdat bij een factuur voor de volle mep (met creditering als het weer terug gaat) de financiele balans verstoord zou kunnen raken,
Ik kan me dat voorstellen vanuit hun positie. Maar Windows Home Server is toch bedoeld voor consumenten die een thuis servertje willen hebben?
Ik denk eerder dat dit iets is voor hun eigen systeem om aan te kunnen tonen aan de belasting ed. Ze betalen de boel wel namelijk.
Ik denk eerder dat dit iets is voor hun eigen systeem om aan te kunnen tonen aan de belasting ed. Ze betalen de boel wel namelijk.
Bij mij zijn ze ook bezorgd maar mooi geen factuur erbij...Alleen een pakbon.
Hier is hij ook binnen. Ik ga binnenkort toch voor goedkoop een PC'tje met server configuratie kopen. kan deze mooi als proefkonijn dienen voor WHS in een proefopstelling.
Iemand enig idee of de WHS connector-DVD een Genuine legaliteitscheck kent? Ja of nee?
En wat na de 120 Trial-days? :W DVD's en nieuwe kopen, of zijn er dan (strikte) beperkingen aan het gebruik van WHS?
Iemand enig idee of de WHS connector-DVD een Genuine legaliteitscheck kent? Ja of nee?
En wat na de 120 Trial-days? :W DVD's en nieuwe kopen, of zijn er dan (strikte) beperkingen aan het gebruik van WHS?
[ Voor 19% gewijzigd door AW_Bos op 29-08-2008 23:38 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Wie heeft er hier ook een HP EX470/475? Ik probeer er nu 4 nieuwe schijven in te zetten en moet dus de systeem partitie vervangen. Daar loop ik stuk op het indrukken van de reset knop met een paperclip. Die zou je volgens de handleiding moeten indrukken na het aanzetten op het moment dat de health indicator rood/blauw knippert, en dan vervolgens loslaten als deze paars/rood knippert. Alleen komt hij nooit aan bij het paars/rood knipperen en kan de software de server niet vinden.
Heeft iemand ervaring hiermee? Op internet kon ik er niets over vinden...
p.s. Ik heb het geheugen uitgebreid naar 2Gb en een AMD 1640 processor er in geplaatst voor betere performance.
Heeft iemand ervaring hiermee? Op internet kon ik er niets over vinden...
p.s. Ik heb het geheugen uitgebreid naar 2Gb en een AMD 1640 processor er in geplaatst voor betere performance.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ben je bekend met de site WeGotServed? Dat is een nieuwe, groeiende WHS forum. Persoonlijk de beste WHS en MCE resource site met Weblog, forum en Tutorials.[b][message=30659234,noline]Heeft iemand ervaring hiermee? Op internet kon ik er niets over vinden...
Hier staat hoe je je probleem kan oplossen:
http://forum.wegotserved.co.uk/index.php?showtopic=1070
De connector DVD kent geen genuine check, WHS heeft zelf wel een aangepaste genuine check. Dus niet denken dat je met W2K3 cracks er om heen zal komen want dat lukt niet.Ariën Clay schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 23:31:
Hier is hij ook binnen. Ik ga binnenkort toch voor goedkoop een PC'tje met server configuratie kopen. kan deze mooi als proefkonijn dienen voor WHS in een proefopstelling.
Na 120 dagen zal de server gewoon werken met files serveren, maar je kan niet meer inloggen. Zodra jij besluit WHS te kopen dan moet je een zog. "Server Re-Install" doen (dat kun je dan kiezen in de installer). De bestanden en backups blijven onaangetast, maar je gebruikers en add-ins moet je wel weer opnieuw doen.
een tip: Voer je serial niet in bij de installatie, dan kun je volgens mij 30 dagen langer draaien door op de laatste dag pas te activeren.
[ Voor 6% gewijzigd door Cybergamer op 30-08-2008 13:43 ]
Komt toch op hetzelfde neer?Ferret schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 16:06:
Bij mij zijn ze ook bezorgd maar mooi geen factuur erbij...Alleen een pakbon.
Nope. Op een pakbon staan geen financiele gegevens zoals totaalbedrag en BTW e.d.
Overigens heb ik gisteren een externe schijf van 1 Tb gekocht die ik uit z'n behuizing ga slopen zodat ik hem ik kan bouwen in de pc. Ik moet alleen op zoek naar een verloop van SATA naar ATA. Dit omdat het een oud pc'tje is waar geen SATA op zit.
Iets opmerkelijks wat ik laatst tegen ben gekomen;
Ik heb mijn laptop voor reperatie opgestuurd en bij terugkomst blijkt het moederbord, het geheugen en de processor vervangen te zijn. Uiteraard kom je dan Windows Vista te activeren. Tot dusver is het nog normaal.
Maar omdat ik op dat moment geen internet had heb ik Vista niet direct geactiveerd. En nu komt het opmerkelijke, ik kon niet meer in WHS via de Server Connector en ik kon geen netwerkmappen op WHS meer openen. En dit terwijl het account écht niet gedisabled was.
Even later heb ik mijn Vista geactiveerd en kon ik weer werken op de WHS via de Server Connector en ik kon de netwerk mappen weer benaderen.
Als Microsoft deze beveiliging heeft ingebouwd, mogen ze zich best schamen...
Ik heb mijn laptop voor reperatie opgestuurd en bij terugkomst blijkt het moederbord, het geheugen en de processor vervangen te zijn. Uiteraard kom je dan Windows Vista te activeren. Tot dusver is het nog normaal.
Maar omdat ik op dat moment geen internet had heb ik Vista niet direct geactiveerd. En nu komt het opmerkelijke, ik kon niet meer in WHS via de Server Connector en ik kon geen netwerkmappen op WHS meer openen. En dit terwijl het account écht niet gedisabled was.
Even later heb ik mijn Vista geactiveerd en kon ik weer werken op de WHS via de Server Connector en ik kon de netwerk mappen weer benaderen.
Waarom? Het is een beveiliging op Vista. Als jij niet activeert, zal er langzaam aan steeds minder functionaliteit gebruikt kunnen worden. Dat is bekend, dat is by design. Netwerk toegang is één van die dingen, en het is niet afhankelijk van WHS, Windows Server 2000/2003/2008 of wat dan ook. De beperking die je tegen bent gekomen vindt plaats op je niet geactiveerde Vista machine.AvanCade schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:16:
Iets opmerkelijks wat ik laatst tegen ben gekomen;
Moet je ff kijken op marktplaats of ebay. kosten niet zo veel.[b][message=30661936,noline]Ferret schreef op zondag 31 augustus 2008 @
Overigens heb ik gisteren een externe schijf van 1 Tb gekocht die ik uit z'n behuizing ga slopen zodat ik hem ik kan bouwen in de pc. Ik moet alleen op zoek naar een verloop van SATA naar ATA. Dit omdat het een oud pc'tje is waar geen SATA op zit.
Dat kan dan wel, maar het Windows Home Server connector software kon ik ook nieteens gebruiken met de mededeling dat mijn account disabled was. Dit is echt geen melding van Vista. Vista kan niet mijn WHS account onbruikbaar maken.c70070540 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 13:58:
[...]
Waarom? Het is een beveiliging op Vista. Als jij niet activeert, zal er langzaam aan steeds minder functionaliteit gebruikt kunnen worden. Dat is bekend, dat is by design. Netwerk toegang is één van die dingen, en het is niet afhankelijk van WHS, Windows Server 2000/2003/2008 of wat dan ook. De beperking die je tegen bent gekomen vindt plaats op je niet geactiveerde Vista machine.
Ik heb een converter besteld voor 12,45 maar ik zit mij opeens te bedenken of de bios van het pc'tje wel een schijf van 1 Tb aankan.... Of zou dat geen probleem zijn? Anders moet ik de bios flashen (eerst vinden natuurlijk) denk ik....babyxl schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:57:
[...]
Moet je ff kijken op marktplaats of ebay. kosten niet zo veel.
Weer een uitdaging!
Tis toch geen PIII mobo? Beetje nieuwe moederboarden (zeker van de laatste 3 jaar) kunnen dat wel hoor.Ferret schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 20:43:
Ik heb een converter besteld voor 12,45 maar ik zit mij opeens te bedenken of de bios van het pc'tje wel een schijf van 1 Tb aankan.... Of zou dat geen probleem zijn? Anders moet ik de bios flashen (eerst vinden natuurlijk) denk ik....
dat niet, maar Vista kan wel je verbinding onbruikbaar maken. Ik heb dat ook eens gehad, na activatie werkte alles weer. Heel vreemd...AvanCade schreef op maandag 01 september 2008 @ 06:00:
[...]
Dat kan dan wel, maar het Windows Home Server connector software kon ik ook nieteens gebruiken met de mededeling dat mijn account disabled was. Dit is echt geen melding van Vista. Vista kan niet mijn WHS account onbruikbaar maken.
Vista mijn verbinding onbruikbaar maken? Het enige wat niet werkte was WHS en de console. Verder had ik nergens last van. Ik ben benieuwd of er in de toekomst meerdere meldingen gaan komen hiervan.
Voor de mensen die over willen stappen van IDE/PATA naar SATA, ik kom bij toeval het volgende tegen:
V&A aangeboden: Asus SerialATA Dongle, SATA - ATA100 Converter
Mooi prijsje denk ik!
V&A aangeboden: Asus SerialATA Dongle, SATA - ATA100 Converter
Mooi prijsje denk ik!
Misschien omdat WHS kijkt naar een GUID die er na een reinstall ook niet meer is?AvanCade schreef op maandag 01 september 2008 @ 06:00:
Dat kan dan wel, maar het Windows Home Server connector software kon ik ook nieteens gebruiken met de mededeling dat mijn account disabled was. Dit is echt geen melding van Vista. Vista kan niet mijn WHS account onbruikbaar maken.
En sommige functionaliteiten kunnen inderdaad uitgeschakeld worden zoals gezegd - een WHS client install die via netwerk dingen over moet zetten zou daar ook onder kunnen vallen.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Ik heb me dan maar zo een Fujitsu-Siemens Scaleo 1900 Home Server besteld...
Misschien niet het mooiste ding, maar hij komt toch niet in het zicht te staan. Hij is wel praktisch om een HD te wisselen en genoeg extra aansluit mogelijkheden.
Ik was eerst van plan om zelf iets samen te stellen, maar toch niet gedaan.
Misschien niet het mooiste ding, maar hij komt toch niet in het zicht te staan. Hij is wel praktisch om een HD te wisselen en genoeg extra aansluit mogelijkheden.
Ik was eerst van plan om zelf iets samen te stellen, maar toch niet gedaan.
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Het is een Compaq Presario met een nVidia chipset en een AMD Athlon 1800 en 768 Mb intern geheugen.babyxl schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:56:
[...]
Tis toch geen PIII mobo? Beetje nieuwe moederboarden (zeker van de laatste 3 jaar) kunnen dat wel hoor.
Ik heb inmiddels een converter om die schijf aan te sluiten maar ik vrees dat het niet gaat lukken. Op een of andere manier herkent de bios bij het opstarten een schijf van 1.0 Tb met een juiste naam. Dat kan ik bevestigen met F1 en vervolgens gaat-ie weer booten. Dan ziet-ie ineens een schijf van 1.07 Tb met een verminkte naam wat ik alleen maar met F1 kan/moet bevestigen.
Via F10 kan ik in een soort configuratie systeem komen maar dat lijkt in de verste verte niet op een normale Phoenix bios ofzo. Dit systeem laat overigens dus aleen maar die verminkte schijf zien.
Het rare vind ik dat de schijf die er al inzat (een WD van 250 Gb) ineens niet gezien wordt. Trek ik de spanning van de nieuwe schijf af en ik boot opnieuw dan start WHS gewoon op.
Nu is die nieuwe schijf eigenlijk een externe die ik uit de behuizing heb gehaald. Hij is niet gejumpert en op de schijf van 250 Gb (die er dus al in zat) zit de jumper op Master with Slave present. De nieuwe schijf vervangt een oudje van 40 Gb die ook niet gejumpert was dus in mijn ogen vervang ik een schijf van 40 Gb voor een van 1 Tb maar zo simpel is het niet.
Ik heb de laatste bios gedownload maar die is uit 2002 en laat ik in mijn gewone pc nou geen floppydrive hebben...
Iemand met tips?
/edit:
Ik heb net de jumper op de schijf van 250 Gb de jumper op Cable Select geprikt en nog eens geprobeerd. Ik zie een enorm verschil in snelheid van hoe de pc reageert maar uiteindelijk zijn alle meldingen als hierboven en ziet hij dus alleen maar een verminkte schijf van 1.07 Tb.
Nu zegtie ook (terecht) Non-system dik found, press any key to continue... Ik snap niet waarom-ie die schijf van 250 Gb niet ziet...
[ Voor 12% gewijzigd door Ferret op 03-09-2008 21:03 ]
Wat als je die SATA converter met schijf op de andere IDE port zet?Ferret schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:32:
/edit:
Ik heb net de jumper op de schijf van 250 Gb de jumper op Cable Select geprikt en nog eens geprobeerd. Ik zie een enorm verschil in snelheid van hoe de pc reageert maar uiteindelijk zijn alle meldingen als hierboven en ziet hij dus alleen maar een verminkte schijf van 1.07 Tb.
Nu zegtie ook (terecht) Non-system dik found, press any key to continue... Ik snap niet waarom-ie die schijf van 250 Gb niet ziet...
Ik ben er al uit: ik heb de schijven omgedraaid. Kennelijk wilde de 1 Tb schijf de master zijn (daarom was dat ook steeds de enige die ik zag). Ik heb dus nu de 1 Tb als master (ongejumpert want dat hoeft kennelijk niet bij SATA schijven) en de 250 Gb als Slave (maar dan gejumperd op Cable Select).
Nu worden ze netjes door de bios herkend. Alleen omdat op de nieuwe 1 Tb geen OS staat moet ik WHS opnieuw installeren. Dat maakt gelukkig niet uit want ik bevind mij nog in de 'stoei periode'...
Nu worden ze netjes door de bios herkend. Alleen omdat op de nieuwe 1 Tb geen OS staat moet ik WHS opnieuw installeren. Dat maakt gelukkig niet uit want ik bevind mij nog in de 'stoei periode'...
Nu ziet WHS bij het opnieuw installeren bij het detecteren van de schijven dit ineens:
Disk0 232Gb ATA
Vol1 20Gb NTFS SYS
Vol2 212GB NTFS DATA
Waar zijn m'n schijven van 250 GB en 1 Tb?
Nu kan ik Drivers laden uit de System32 map.... Ik snap er niks meer van...
/edit
En ik kom geen wijs uit die drivers.... Sinds wanneer moet je drivers laden als je een hd inbouwt? Ik vind dit wel raar hoor. Ik laat WHS de boel maar formatteren, misschien dat er daarna iets uitkomt...
/edit2
Het wordt nog gekker; WHS heeft alle bestanden gekopieert en zegt dat de installatie nog ongeveer 51 minuten gaat duren. Dus ik denk, prima... Ineens gaat-ie rebooten en begint helemaal overnieuw en zegt nu over de schijven:
Disk0 232Gb ATA
Vol1 20Gb NTFS SYS
Meer niet... Het wordt steeds minder
Disk0 232Gb ATA
Vol1 20Gb NTFS SYS
Vol2 212GB NTFS DATA
Waar zijn m'n schijven van 250 GB en 1 Tb?
Nu kan ik Drivers laden uit de System32 map.... Ik snap er niks meer van...
/edit
En ik kom geen wijs uit die drivers.... Sinds wanneer moet je drivers laden als je een hd inbouwt? Ik vind dit wel raar hoor. Ik laat WHS de boel maar formatteren, misschien dat er daarna iets uitkomt...
/edit2
Het wordt nog gekker; WHS heeft alle bestanden gekopieert en zegt dat de installatie nog ongeveer 51 minuten gaat duren. Dus ik denk, prima... Ineens gaat-ie rebooten en begint helemaal overnieuw en zegt nu over de schijven:
Disk0 232Gb ATA
Vol1 20Gb NTFS SYS
Meer niet... Het wordt steeds minder

[ Voor 50% gewijzigd door Ferret op 04-09-2008 17:38 ]
Pak dan eens fatsoenlijke hardware 
Een Compaq AMD systeem met een XP 1800 is nou niet bepaald het nieuwste van het nieuwste te noemen, en dergelijke systeempjes krijgen na 7 jaar levensduur toch steeds vaker problemen.
Als ook je BIOS detectie de weg kwijt is zou ik daar toch echt geen Server op willen draaien (die moet gewoon up zijn en blijven. Punt.)
Een Compaq AMD systeem met een XP 1800 is nou niet bepaald het nieuwste van het nieuwste te noemen, en dergelijke systeempjes krijgen na 7 jaar levensduur toch steeds vaker problemen.
Als ook je BIOS detectie de weg kwijt is zou ik daar toch echt geen Server op willen draaien (die moet gewoon up zijn en blijven. Punt.)
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
alt-92 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 19:18:
Pak dan eens fatsoenlijke hardware
Overigens ben ik nu nog steeds bezig en na vele reboots en wijzigingen in het bios mbt die 1 Tb schijf is-ie nu verder met initialiseren van de setup van WHS. Alhoewel dit 'Initializing' nu al ruim een half uur duurt...
/edit
Dit gaat niet werken dus... Uiteindelijk komt het er op neer dat ik die 1 Tb schijf netjes in de bios zie maar ik heb werkelijk geen flauw idee welke instellingen ik moet gebruiken. Op een of andere manier heeft WHS moeite met het herkennen en aanspreken van die schijf...
/edit2
Ik heb uiteindelijk de 1 Tb verwijderd en ik laat nu WHS installeren op die 250 Gb. Daarna zie ik wel hoe ik de nieuwe schijf erbij krijg...
[ Voor 20% gewijzigd door Ferret op 04-09-2008 21:54 ]
In mijn ogen ben je niet op de juiste manier bezig, je had never die HD uit zijn externe behuizing moeten slopen, je had een pci usb 2.0 kaart moeten kopen als die pc dit niet heeft, die 250gb als sys hd + landingzone hd moeten gebruiken en de externe op de pci usb 2.0 moeten aansluiten, waarschijnlijk had je de boel dan al aan de gang.Ferret schreef op donderdag 04 september 2008 @ 19:58:
[...]
Hé, ik probeer ook maar wat. Zonder dollen, mijn 'pc' voldoet aan de minimumeisen van MS voor WHS dus wat dat betreft zou het moeten werken.
Overigens ben ik nu nog steeds bezig en na vele reboots en wijzigingen in het bios mbt die 1 Tb schijf is-ie nu verder met initialiseren van de setup van WHS. Alhoewel dit 'Initializing' nu al ruim een half uur duurt...
/edit
Dit gaat niet werken dus... Uiteindelijk komt het er op neer dat ik die 1 Tb schijf netjes in de bios zie maar ik heb werkelijk geen flauw idee welke instellingen ik moet gebruiken. Op een of andere manier heeft WHS moeite met het herkennen en aanspreken van die schijf...
/edit2
Ik heb uiteindelijk de 1 Tb verwijderd en ik laat nu WHS installeren op die 250 Gb. Daarna zie ik wel hoe ik de nieuwe schijf erbij krijg...
Tja... Compaq...
* Cybergamer rilt even bij de gedachte...
* Cybergamer rilt even bij de gedachte...
Op zich heb je gelijk maar aangezien ik geen zin heb on naast de pc ook nog eens een losse externe schijf te hebben staan leek mij dit een goede oplossing.Winkiller958 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 21:59:
[...]
In mijn ogen ben je niet op de juiste manier bezig, je had never die HD uit zijn externe behuizing moeten slopen, je had een pci usb 2.0 kaart moeten kopen als die pc dit niet heeft, die 250gb als sys hd + landingzone hd moeten gebruiken en de externe op de pci usb 2.0 moeten aansluiten, waarschijnlijk had je de boel dan al aan de gang.
Stand van zaken is dat ik nu WHS draaiend heb op de 250 Gb schijf en ik ga vanavond kijken wat er gebeurd als ik de 1 Tb erbij prik.
Ik heb gezocht en kom diverse sites tegen waar juist dit type schijf (een WD Green HD, dus stil en energiezuinig) gebruikt wordt om de opslagcapaciteit te vergroten. Ik moet alleen even uit zien te vinden welke instellingen ik in het bios moet gebruiken.
En als het allemaal niet gaat lukken dan overweeg ik een upgrade kit (nieuw moederbord, nieuwe processor en nieuw geheugen). Maar eerst nog even doorvogelen!
Je zou er anders ook een PCI-SATA kaartje van sweex (15,- euro bij computerland meen ik) in kunnen prikken. die doen het prima op WHS, keb in mijn oude server ook 2 in gehad.
Hmmm, die zijn Sata-150, hij kan beter iets meer uitgeven, bijvoorbeeld de Promise SATA300 TX4 PCI Controller in de Oem uitvoering, €59,= kan hij er nog 3 bijhangen in geval van ruimtegebrekbabyxl schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:58:
Je zou er anders ook een PCI-SATA kaartje van sweex (15,- euro bij computerland meen ik) in kunnen prikken. die doen het prima op WHS, keb in mijn oude server ook 2 in gehad.
Bedankt voor de tips!
Stand van zaken..... Gaat niet goed (maar dat hadden jullie al verwacht).
Ik heb nu de 1 Tb weer aan z'n oorspronkelijke behuizing gehangen en wat denk je? Hij wordt meteen herkend door WHS alsof er niks aan de hand is.
Het probleem zit 'em dus in de bios van het moederbord van die Compaq.
Ik zit nu te dubben; aan de ene kant wilde ik niet een losse externe drive met een eigen netsnoer naast de pc. Aan de ander kant weet ik niet of het slim is om die pc te upgraden (nieuw moederbord, processor en geheugen).
In het eerste geval ben ik nu klaar maar staat er zo'n stom ding naast met weer een stekker en in het tweede geval moet ik echt weer helemaal opnieuw beginnen en dat kost ook nog eens een aardig bedrag.
Ik heb nu de 1 Tb weer aan z'n oorspronkelijke behuizing gehangen en wat denk je? Hij wordt meteen herkend door WHS alsof er niks aan de hand is.
Het probleem zit 'em dus in de bios van het moederbord van die Compaq.
Ik zit nu te dubben; aan de ene kant wilde ik niet een losse externe drive met een eigen netsnoer naast de pc. Aan de ander kant weet ik niet of het slim is om die pc te upgraden (nieuw moederbord, processor en geheugen).
In het eerste geval ben ik nu klaar maar staat er zo'n stom ding naast met weer een stekker en in het tweede geval moet ik echt weer helemaal opnieuw beginnen en dat kost ook nog eens een aardig bedrag.
Eigelijk wel ja, maar voor hetzelfde gaat het wel goed, je hebt nu in elk geval alle mogelijkheden geprobeerd.Ferret schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:10:
Bedankt voor de tips!
Was inderdaad te verwachtenIk heb nu de 1 Tb weer aan z'n oorspronkelijke behuizing gehangen en wat denk je? Hij wordt meteen herkend door WHS alsof er niks aan de hand is.
Als je gaat upgraden geef dan ook een paar centjes uit aan een nieuwe moderne behuizing met voldoende ruimte voor uitbouwen, dat hoeft niet bar duur te zijn, succes ermee.Aan de ander kant weet ik niet of het slim is om die pc te upgraden (nieuw moederbord, processor en geheugen).

[ Voor 10% gewijzigd door Winkiller op 05-09-2008 23:34 ]
Woow! Een postzegel is groterWinkiller958 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 23:13:Dit is de mijne, maar met 2 ipv 3 van die 4-3 device hd modules op het plaatje.
Kun je wat meer vertellen over je systeem? (En een groter plaatje?)
Ferret: Haal gewoon een SATA kaartje bij computerland. Ja die dingen zijn helaas SATA 150, maar je wil gewoon uitproberen right? Een kaart van 59,- Euro schiet zijn doel voorbij, dus dat is een beetje overdreven (kan hij net zo makkelijk meteen een goed moederboard kopen).
Over moederborden gesproken: Cool-Prices.nl heeft een leuke in de aanbieding voor 14,95. Ik heb er inmiddels 2 gekocht. Een 3e is onderweg, samen met mijn nieuwe GFX kaart (ATI 4780).
Erg leuk bordje!
babyxl schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 01:22:
[...]
Woow! Een postzegel is groter
Kun je wat meer vertellen over je systeem? (En een groter plaatje?)
Coolermaster Centurion 590 chassis (mid tower), 350 watt power supply
Asus M2A-MX mobo, Athlon X2 4800+, 2GB PC6400 Ram
System Drive: 1x 320GB WD SATA-II
Drive Pool: 4x 500GB WD SATA-II
Extra: 1x Maxtor 500GB external USB (backup unit for WHS)
Philips 17" LCD Monitor
Sony DVD rewriter
Logitech standard international keyboard
Sweex 800 VA UPS
Oude foto klik (1 HD module actief (blauwe fan), de 2e is gisteren in gebruik genomen.)
Nieuwe foto: klik ( 2 HD modules actief.)
[ Voor 13% gewijzigd door Winkiller op 06-09-2008 12:47 ]
de mijne is gewoon een backplate van een oude miditower met een hdd cage d'r aan vast geducktaped. ding hangt aan een paar haakjes in m'n meterkast
Omdat er aan mij een foto wordt gevraagd vraag ik nu aan jouw, maak een foto en show usKaasplank schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 12:09:
de mijne is gewoon een backplate van een oude miditower met een hdd cage d'r aan vast geducktaped. ding hangt aan een paar haakjes in m'n meterkast
Anoniem: 273464
Wie kan mij helpen?
Ik ben een leek op het gebied van dit Windows Home Server.
Ik wil graag weten hoe dit nu werkt.
Moet je een aparte pc hebben om dit te installeren, of kun je ook onder XP werken en dan installeren op een externe HD van 500Gb. Of alleen onder Vista.
Want, is het nu een Windows Applicatie of een installatie die 'in' Windows draait?
Wie legt het mij uit.
Moet je een aparte pc hebben om dit te installeren, of kun je ook onder XP werken en dan installeren op een externe HD van 500Gb. Of alleen onder Vista.
Want, is het nu een Windows Applicatie of een installatie die 'in' Windows draait?
Wie legt het mij uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 273464 op 06-09-2008 15:54 ]
Apart besturingssysteem, kan virtueel werken maar een aparte pc die dan ingericht wordt als server geniet de voorkeur.Anoniem: 273464 schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 15:53:
Wie kan mij helpen?
Wie legt het mij uit.
Om ff een stukje van hardwareinfo af te plukken:
De naam geeft het belangrijkste gebruiksdoel al prijs: we hebben te maken met een besturingssysteem speciaal voor thuisservers. Het concept is dat je ergens in huis een (energiezuinige) servercomputer plaatst, die een vergaarbak wordt voor backups en gedeelde bestanden. De homeserver kan tevens gebruikt worden om bestanden te delen met de buitenwereld, bijvoorbeeld om foto's beschikbaar te maken voor vrienden of familie.
Het belangrijkste waar Microsoft voor heeft gezorgd, is dat je als gebruiker eigenlijk niets van servers of ingewikkelde netwerkinstellingen af hoeft te weten. Aansluiten, aanzetten, eenmalig software installeren op alle PC's in het thuisnetwerk en je hoeft er nooit meer naar om te kijken. Het aansluiten van een Home Server is net zo makkelijk als een wasmachine! Één nadeel; Home Server is alleen beschikbaar in het Engels. Een Nederlandse versie staat (nog) niet in de planning.
Windows Server 2003
In de basis is WHS gebaseerd op Windows Server 2003. Alle hardware die werkt met deze Windows versie is automatisch ook geschikt voor Windows Home Server. Waar Server 2003 echter voor velen de naam heeft erg ingewikkeld te zijn, geldt dat absoluut niet voor Home Server. Voor wie zelf gaan installeren is dat in feite net zo simpel als Windows XP of Windows Vista: CD'tje erin, een aantal keer op volgende klikken en klaar ben je. Microsoft zorgt er zelf voor dat alle instellingen van het systeem goed komen te staan voor thuisgebruik. Na de installatie hoeft er op de Home Server zelf eigenlijk niets meer gedaan te worden. Koop je een kant en klare server, dan hoef je eigenlijk helemaal niets meer te configureren. Sterker nog; een Home Server hoeft eigenlijk niet eens een aansluiting voor een monitor te hebben, aangezien je alles vanaf een andere PC kan instellen. Je moet de server ergens een plekje in huis geven en daarna voorzien van een stroomkabel en een netwerkkabel, meer niet.
De homeserver komt in een thuisnetwerk achter de bestaande router te staan. Zolang de router de zogenaamde UPnP standaard ondersteunt (en dat is gelukkig bij vrijwel alle moderne exemplaren het geval) dan zal WHS geheel automatisch de juiste netwerkconfiguratie doorvoeren. Ook op dit vlak zijn er dus geen ingewikkelde handelingen benodigd.
zie ook de bron (hardwareinfo): klik hier
of lees de openings pagina van dit onderwerp.
Well said Winkiller!
Enne, dat is een mooi setje om trots op te zijn! Echt een mooie kast!
Kaasplank: Foto's !!!
Kaasplank: Foto's !!!
Lijkt me leuk om wat meer foto's te zien van Home Servers die mensen thuis hebben staan!
Wellicht ook nuttig voor mensen die hun keuze van spullen nog moeten maken!
Ik heb zelf de volgende config:
Moederbord:
Gigabyte GA-MA69GM-S2H
Processor:
AMD Athlon X2 4850e
Geheugen:
Kingston KVR667D2N5K2/2G
HD's:
1x samsung 500Gb (systeemschijf)
2x samsung 750Gb
1x WD 160 Gb schijf (buiten de pool voor download, repareren en uitpakken
Behuizing:
Antec mini P180
De mini P180 is echt fluisterstil en is door de layout super in te richten!!
Ik gebruik hem voor opslag van foto's, films en muziek.
Tevens voor het maken van backup's van drie overige pc's. 1 laptop, een desktop en een htpc.
Verder staat er eigenlijk alleen SABnzbd op om te downloaden vanaf de nieuwsgroepen.
En wat foto's (nog met het oude asus m2avm-hdmi bord erin):

Wellicht ook nuttig voor mensen die hun keuze van spullen nog moeten maken!
Ik heb zelf de volgende config:
Moederbord:
Gigabyte GA-MA69GM-S2H
Processor:
AMD Athlon X2 4850e
Geheugen:
Kingston KVR667D2N5K2/2G
HD's:
1x samsung 500Gb (systeemschijf)
2x samsung 750Gb
1x WD 160 Gb schijf (buiten de pool voor download, repareren en uitpakken
Behuizing:
Antec mini P180
De mini P180 is echt fluisterstil en is door de layout super in te richten!!
Ik gebruik hem voor opslag van foto's, films en muziek.
Tevens voor het maken van backup's van drie overige pc's. 1 laptop, een desktop en een htpc.
Verder staat er eigenlijk alleen SABnzbd op om te downloaden vanaf de nieuwsgroepen.
En wat foto's (nog met het oude asus m2avm-hdmi bord erin):

Wat is het verschil met zo'n PCI kaartje en die converter die ik gekocht heb?babyxl schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 01:22:
[...]
Ferret: Haal gewoon een SATA kaartje bij computerland. Ja die dingen zijn helaas SATA 150, maar je wil gewoon uitproberen right?
Op zich wel maar het zijn RMA's met 1 maand garantie. En ik heb zo het vermoeden dat dit vragen is om nog meer gehannes! Maar bedankt voor de tips en het meedenken jongens!Over moederborden gesproken: Cool-Prices.nl heeft een leuke in de aanbieding voor 14,95. Ik heb er inmiddels 2 gekocht. Een 3e is onderweg, samen met mijn nieuwe GFX kaart (ATI 4780).
Erg leuk bordje!
In elk geval dat de bios op die pci sata controller je nieuwe 1gb hd werkelijk ondersteund, althans daar ga ik vanuit.Ferret schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:47:
[...]
Wat is het verschil met zo'n PCI kaartje en die converter die ik gekocht heb?
Thanks, ik wilde dichtbij de HP MediaSmart Server komen wat betreft uitstraling van de behuizingbabyxl schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 16:42:
Mooie kasten hoor!
Ik ga eens kijken voor zo'n PCI SATA controller want ik wil eigenlijk gewoon die schijf in die kast!
Ik ga eens kijken voor zo'n PCI SATA controller want ik wil eigenlijk gewoon die schijf in die kast!
Valt wel mee hoor.. inmiddels 2 gebouwd en doen het prima.Ferret schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:47:
Op zich wel maar het zijn RMA's met 1 maand garantie. En ik heb zo het vermoeden dat dit vragen is om nog meer gehannes!
Ja die behuizing is wel netjes. Misschien als ik meer HD's nodig ga hebben dat ik ook voor zo'n kast ga.Winkiller958 schreef op zondag 07 september 2008 @ 17:26:
[...]
Thanks, ik wilde dichtbij de HP MediaSmart Server komen wat betreft uitstraling van de behuizing
en voor de mensen die mijn kast nog niet gezien hebben:
http://img125.imagevenue....80_IMG_0381_122_916lo.JPG
http://img11.imagevenue.c...8_IMG_0382_122_1076lo.JPG
http://img193.imagevenue....73_IMG_0349_122_365lo.JPG
[ Voor 55% gewijzigd door Cybergamer op 08-09-2008 13:32 ]
Ik ga binnenkort WHS installeren, en ik vroeg me af, als mijn WD Netcenter aan staat of hij dan die gaat toevoegen als externe drive.
Dat wil ik namelijk niet. Alleen de eigen HD's van de server moet hij gebruiken.
Hoe kan ik het WD Netcenter uitsluiten van deelname aan WHS?
Dat wil ik namelijk niet. Alleen de eigen HD's van de server moet hij gebruiken.
Mooie bak hoor!
Ik loop weer tegen een volgend probleem aan... Lees 'ervaring'
Ik kom er dus nu achter dat mijn Experiabox (Speedtouch 780WL) niet ondersteund wordt door WHS. Ik kan WHS dus miet de router laten configureren en hij blijft zeggen dat UPnP niet aanstaat terwijl ik diezelf aangezet heb in de router.
Na veel zoeken ben ik uiteindelijk op het forum van We Got Served een oplossing gevonden, namelijk aanloggen via telnet en dan het commando 'natloopback=enabled' geven en saven.
Klinkt heel simpel ware het niet dat ik niet kan aanloggen op die Speedtouch! Ik zie via de webinterface van de Speedtouch dat er als user is opgegeven 'kpn' maar als ik probeer in te loggen met die naam en het wachtwoord leeglaat (want die weet ik immers niet, ik heb dat ding van HetNet gekregen en aangesloten en er verder nooit iets mee gedaan) dan kom ik er niet in.
Verder zoeken levert op dat je ook zou moeten kunnen inloggen met 'Administrator' en inderdaad een blanco wachtwoord maar ook die combi lukt niet
Ik word hier al met al wel een beetje moedeloos van.... Stel dat ik een complete WHS koop en dan pas achter dit soort dingen kom dan ben je toch ziek?
Weet iemand een gebruikersnaam/wachtwoord combi die werkt op een Speedtouch 780WL? Ik zal toch niet de enige zijn met die router?
Ik loop weer tegen een volgend probleem aan... Lees 'ervaring'
Ik kom er dus nu achter dat mijn Experiabox (Speedtouch 780WL) niet ondersteund wordt door WHS. Ik kan WHS dus miet de router laten configureren en hij blijft zeggen dat UPnP niet aanstaat terwijl ik diezelf aangezet heb in de router.
Na veel zoeken ben ik uiteindelijk op het forum van We Got Served een oplossing gevonden, namelijk aanloggen via telnet en dan het commando 'natloopback=enabled' geven en saven.
Klinkt heel simpel ware het niet dat ik niet kan aanloggen op die Speedtouch! Ik zie via de webinterface van de Speedtouch dat er als user is opgegeven 'kpn' maar als ik probeer in te loggen met die naam en het wachtwoord leeglaat (want die weet ik immers niet, ik heb dat ding van HetNet gekregen en aangesloten en er verder nooit iets mee gedaan) dan kom ik er niet in.
Verder zoeken levert op dat je ook zou moeten kunnen inloggen met 'Administrator' en inderdaad een blanco wachtwoord maar ook die combi lukt niet
Ik word hier al met al wel een beetje moedeloos van.... Stel dat ik een complete WHS koop en dan pas achter dit soort dingen kom dan ben je toch ziek?
Weet iemand een gebruikersnaam/wachtwoord combi die werkt op een Speedtouch 780WL? Ik zal toch niet de enige zijn met die router?
Ik woon op een schip en (helaas) valt hier de stroom nog wel eens spontaan weg. De router wordt dan ook opnieuw opgestart dus ik ga er vanuit dat een reset nu een beetje zinloos is. Tenzij iemand mij ervan weet te overtuigen dat een stroomuitval iets anders is dan wat ik met een reset bereik.rsvmark schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:36:
Zit er geen resetknop op zodat je basis instelling (Admin + blanco wachtwoord) weer werkt?
Maar evensgoed, bedankt voor het meedenken! Ik ga de handleiding van de router er eens op na slaan.
De reset waar op gedoeld wordt is wat anders dan de stroom er even afhalen. De configuratie blijft bij het stroom erafhalen behouden, en bij een reset wordt ook de configuratie gewist en in de default instelling gezet, dus ook het wachtwoord. Er moet in je handleiding staan hoe dat moet.Ferret schreef op maandag 08 september 2008 @ 16:16:
[...]
Ik woon op een schip en (helaas) valt hier de stroom nog wel eens spontaan weg. De router wordt dan ook opnieuw opgestart dus ik ga er vanuit dat een reset nu een beetje zinloos is. Tenzij iemand mij ervan weet te overtuigen dat een stroomuitval iets anders is dan wat ik met een reset bereik.
Maar evensgoed, bedankt voor het meedenken! Ik ga de handleiding van de router er eens op na slaan.
En oh ja, mijn Windows Home Server: (HP EX475 met 4 x 1TB schijven en 2GB geheugen in plaats van de standaard 512MB en een snellere 2,6GHz AMD 1640 processor)

Erg tevreden over dit mooie kleine computertje.
[ Voor 23% gewijzigd door Gé Brander op 08-09-2008 16:33 ]
Pciesc70070540 schreef op maandag 08 september 2008 @ 16:26:
[...]
De reset waar op gedoeld wordt is wat anders dan de stroom er even afhalen. De configuratie blijft bij het stroom erafhalen behouden, en bij een reset wordt ook de configuratie gewist en in de default instelling gezet, dus ook het wachtwoord. Er moet in je handleiding staan hoe dat moet.
Ok guys, you have convinced me!
Ik ga het proberen! Maar nu niet..... De maag rommelt!
Ik ga het proberen! Maar nu niet..... De maag rommelt!
Je hebt een PM @ WGS van mij...
Alleen zie ik de bedoeling hier niet van... Wat wil je er precies mee?
Je hoeft die niet toe te voegen aan de pool hoor. Je kan die WD Netcenter gewoon manueel mounten door start -> computer, rechtermuis -> manage -> disk drives te selecteren en dan een letter eraan toe te voegen.Ariën Clay schreef op maandag 08 september 2008 @ 15:13:
Ik ga binnenkort WHS installeren, en ik vroeg me af, als mijn WD Netcenter aan staat of hij dan die gaat toevoegen als externe drive.
Alleen zie ik de bedoeling hier niet van... Wat wil je er precies mee?
maar bij de installatie wordt hij automatisch herkend toch? Gewoon uitzetten dan maar zodat hij niet in de pool zit ?
ik wil hem niet in de pool gewoon. ik gebruik WHS als testopstelling.
Ja hoor!Ariën Clay schreef op maandag 08 september 2008 @ 23:40:
maar bij de installatie wordt hij automatisch herkend toch? Gewoon uitzetten dan maar zodat hij niet in de pool zit ?
Nog even terugkomend op die reset; in de handleiding wordt gesproken over een software- en een hardware reset.
Software reset doe je via de webinterface en een hardware reset door met een paperclip/pen in het gaatje te prikken. Welke van de twee moet ik doen?
Software reset doe je via de webinterface en een hardware reset door met een paperclip/pen in het gaatje te prikken. Welke van de twee moet ik doen?
de paperclip versie
Wel zeker weten dat je de handleiding hebt voor het juiste wachtwoord voor je eraan begint
Wel zeker weten dat je de handleiding hebt voor het juiste wachtwoord voor je eraan begint
Ik had de vraag ook uistaan bij m'n provider (HetNet) en die beweerd dat telnet uitgeschakeld is op de 'Speedtouch 780 internet + bellen' routers.... Dit zou dus anders zijn dan alleen de ADSL routers waar je wel op komt via telnet.
Is er iemand die dit kan bevestigen? Ik ga zelf ook nog wel even Googlen...
/edit:
Al gevonden.... Telnet staat dicht op IPB routers
Damn... Dit is balen want die reset heeft dus ook geen nut zo.
/edit:
Al gevonden.... Telnet staat dicht op IPB routers
[ Voor 17% gewijzigd door Ferret op 09-09-2008 17:45 ]
Wat je zou kunnen doen is een custom ROM flashen, dan ben je van dat probleem af. Heb ik destijds voor een vriend gedaan. Die rom is gewoon te vinden op de Thomson-Alcatel site.Ferret schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 17:16:
Ik had de vraag ook uistaan bij m'n provider (HetNet) en die beweerd dat telnet uitgeschakeld is op de 'Speedtouch 780 internet + bellen' routers.... Dit zou dus anders zijn dan alleen de ADSL routers waar je wel op komt via telnet.![]()
/edit:
Al gevonden.... Telnet staat dicht op IPB routers![]()
Pak dan meteen ff de KPN instellingen mee, want die zal je wel opnieuw moet doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Cybergamer op 09-09-2008 19:29 ]
Nee, dat gaat mijn kennis te boven. Dat durf ik niet aan....
Ik ga de KPN aanschrijven en vragen wat hun oplossing is. Het is toch te gek dat je met deze router geen WHS kan gebruiken? Ik kan dat gewoon niet geloven....
Ik ga de KPN aanschrijven en vragen wat hun oplossing is. Het is toch te gek dat je met deze router geen WHS kan gebruiken? Ik kan dat gewoon niet geloven....
Ferret, kan je geen poorten forwarden in je modem. Mijn VDSL2 modem van Belgacom (Sagem) ondersteund ook geen upnp. Ik heb de poorten 80 en 443 geforward naar het IP (dat ik vast moet instellen) van mijn WHS. Daarna lukte alles perfect en ook WHS geeft groen licht dat alles goed ingesteld is.
Jawel, ik heb alle drie benodigde poorten handmatig opengezet en UPnP aangezet. Desondanks dit lukt het WHS niet om de configuratie af te ronden.LittleWan schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 21:49:
Ferret, kan je geen poorten forwarden in je modem. Mijn VDSL2 modem van Belgacom (Sagem) ondersteund ook geen upnp. Ik heb de poorten 80 en 443 geforward naar het IP (dat ik vast moet instellen) van mijn WHS. Daarna lukte alles perfect en ook WHS geeft groen licht dat alles goed ingesteld is.
Maar begrijp ik nou dat je die poorten aan het ip van WHS moet koppelen? Die optie heb ik namelijk niet in de webinterface van de router...
Die heb jij wel, maar jij moet eerst een lijstje aanmaken met de poorten en die koppelen aan je netwerkkaart, en dan kun je die lijst activeren met forwarden. Ik zal vanavond eens kijken hoe dat ook alweer ging op een 780...Ferret schreef op woensdag 10 september 2008 @ 06:07:
[...]
Jawel, ik heb alle drie benodigde poorten handmatig opengezet en UPnP aangezet. Desondanks dit lukt het WHS niet om de configuratie af te ronden.
Maar begrijp ik nou dat je die poorten aan het ip van WHS moet koppelen? Die optie heb ik namelijk niet in de webinterface van de router...
(het gaat net ff anders op een 780, moest ik ook aan wennen toen ik dat onding had).
[ Voor 6% gewijzigd door Cybergamer op 10-09-2008 09:56 ]
Het is duidelijk dat ik een leek ben maar ik zie het wel als 'ervaring' voor dit topic (en voor mezelf).
Er zijn toch veel mensen met een WHS en een Speedtouch 780 zou ik denken en tja, niet iedereen heeft deze nogal technische kennis paraat. Ik in elk geval (nog) niet dus mijn dank is groot met al jullie hulp en tips! Thanks!
@Babyxl: het zou super zijn als je mij hiemee zou kunnen helpen! Ik ga overigens zelf ook weer kijken vanavond (want ik moet en zal dat ding aan de praat krijgen!!).
/edit:
Yes! Het werkt! Ik heb ontdekt waar het mis ging! Ik had hiervoor al gezegd dat ik een leek was met routers enzo.... Nou, dat werdt nog eens zachtjes bevestigd door een collega van me. Wat bleek, ik had wel netjes die poorten toegevoegd maar standaard vult de webinterface van de Speedtouch hierbij in 'naam van mijn computer'. Dat moest natuurlijk zijn 'naam van mijn server'... Hoe simpel kan het soms zijn.
Remote Access vanaf een andere PC werkt ook nu naar m'n eigen homeserver.com domein! Helemaal happy!!!
Ik had al een hele klachtenbrief klaar voor de KPN maar die kan de prullenbak in
Nogmaals ontzettend bedankt, ik blijf dit topic volgen want wie weet kan ik nu zelf tips geven of heb ik jullie hulp weer nodig
Er zijn toch veel mensen met een WHS en een Speedtouch 780 zou ik denken en tja, niet iedereen heeft deze nogal technische kennis paraat. Ik in elk geval (nog) niet dus mijn dank is groot met al jullie hulp en tips! Thanks!
@Babyxl: het zou super zijn als je mij hiemee zou kunnen helpen! Ik ga overigens zelf ook weer kijken vanavond (want ik moet en zal dat ding aan de praat krijgen!!).
/edit:

Yes! Het werkt! Ik heb ontdekt waar het mis ging! Ik had hiervoor al gezegd dat ik een leek was met routers enzo.... Nou, dat werdt nog eens zachtjes bevestigd door een collega van me. Wat bleek, ik had wel netjes die poorten toegevoegd maar standaard vult de webinterface van de Speedtouch hierbij in 'naam van mijn computer'. Dat moest natuurlijk zijn 'naam van mijn server'... Hoe simpel kan het soms zijn.
Remote Access vanaf een andere PC werkt ook nu naar m'n eigen homeserver.com domein! Helemaal happy!!!
Ik had al een hele klachtenbrief klaar voor de KPN maar die kan de prullenbak in
Nogmaals ontzettend bedankt, ik blijf dit topic volgen want wie weet kan ik nu zelf tips geven of heb ik jullie hulp weer nodig
[ Voor 43% gewijzigd door Ferret op 10-09-2008 17:31 ]
Cool te horen dat alles goed is. Weet je nu ook nog wat je hebt gedaan? 
Maarre, ff zonder dollen, zou je even precies willen opschrijven wat je hebt gedaan zodat andere mensen met een 780 dit euvel ook kunnen verhelpen?
Fijn dat het werkt joh!
Maarre, ff zonder dollen, zou je even precies willen opschrijven wat je hebt gedaan zodat andere mensen met een 780 dit euvel ook kunnen verhelpen?
Fijn dat het werkt joh!
Ok, wat heb ik gedaan. Na de gewone installatie van WHS de router (Thompson Speedtouch 780WL) laten auto configureren. Dit mislukt omdat WHS geen UPnP kan inschakelen op die router.babyxl schreef op woensdag 10 september 2008 @ 17:43:
Cool te horen dat alles goed is. Weet je nu ook nog wat je hebt gedaan?
Fijn dat het werkt joh!
In de router heb ik vervolgens (via je browser inloggen op het ip-adres 192.168.1.254) zelf UPnP ingeschakeld (via Toolbox en dan 'Delen van spelen & toepassingen').
Dat is niet voldoende, hierna moeten de poorten open gezet worden. Dit gaat via 'Toolbox' -> 'Delen van spelen & toepassingen' -> 'Kies een taak' -> 'Een spel of toepassing aan een lokaal netwerkapparaat toewijzen'.
In de uitklaplijst staan al 'HTTP' en HTTPS'. Voeg die toe maar let op! In het uitklaplijstje ernaast (dus waar je die poort aan gaat openzetten) staat als default de naam van je eigen pc (in mijn geval dus 'Dell5150C'). Omdat ik de server al een paar keer aan de router had gehangen was deze al bekend. Op een of andere manier heeft die router dat opgepakt. Kies dus in het uitklaplijstje niet voor je eigen pc maar selecteer de naam van je server (in mijn geval dus 'server').
Als laatste moet je zelf een toepassing aanmaken en dat is 'Remote Desktop Proxy' met TCP poort 4125. Als je dit gedaan hebt dan dien je die ook op bovengenoemde wijze aan je server te koppelen.
Daarna startte ik WHS op en liet hem auto-configureren en kreeg de melding 'Handmatig geconfigureerd'. Ik had al een domein geregeld via de Console -> Remote Access en nadat ik een account had aangemaakt op de server kon ik ook via een andere pc inloggen op WHS en m'n eigen map zien.
Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd (ik blijf een leek).
Ferret, ben blij dat het werkt. Ik wist wel dat het moest lukken.
Verdorie, ik wacht nu al een 10 tal dagen op mijn Homeserver. Ik had een Fujitsu Siemens Scaleo Homeserver 1900 besteld. Nu vandaag eens uitgekeken naar iets wat ik zelf zou kunnen samensteken (en eventueel mijn bestelling te annuleren). Ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat zelf iets samensteken een pak betere prestaties zou leveren, met andere woorden, die scaleo homeserver is nogal duur voor wat je maar krijgt. Misschien eenvoudig voor de non-tweaker, maar voor een echte tweaker de moeite niet... Nuja, morgen wordt hij aan huis geleverd.
Verdorie, ik wacht nu al een 10 tal dagen op mijn Homeserver. Ik had een Fujitsu Siemens Scaleo Homeserver 1900 besteld. Nu vandaag eens uitgekeken naar iets wat ik zelf zou kunnen samensteken (en eventueel mijn bestelling te annuleren). Ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat zelf iets samensteken een pak betere prestaties zou leveren, met andere woorden, die scaleo homeserver is nogal duur voor wat je maar krijgt. Misschien eenvoudig voor de non-tweaker, maar voor een echte tweaker de moeite niet... Nuja, morgen wordt hij aan huis geleverd.
[ Voor 5% gewijzigd door LittleWan op 10-09-2008 19:51 ]
Tja, de charme van het 'zelf in elkaar knutselen' heb je niet met een kant en klaar pakket.
Aan de andere kant gebruik ik nu de WHS 120 dagen trial en zal ik daarna de OEM moeten kopen (samen met een schijfje
) en weer een her-install van de server moeten doen.
Als jouw router de boel meteen oppikt ben je wel klaar natuurlijk
BTW: mag ik vragen wat je moet betalen en welke specs je hebt?
Aan de andere kant gebruik ik nu de WHS 120 dagen trial en zal ik daarna de OEM moeten kopen (samen met een schijfje
Als jouw router de boel meteen oppikt ben je wel klaar natuurlijk
BTW: mag ik vragen wat je moet betalen en welke specs je hebt?
[ Voor 8% gewijzigd door Ferret op 10-09-2008 20:57 ]
Fujitsu Siemens Scaleo 1900 Home Server: 640 euro.
CPU: Intel Celeron 420 1.6GHz
RAM: 512Mb DD2
HD: 2x Seagate 500Gb
GPU: geen GPU
Case: plaats voor 4 HDD
Mijn configuratie: 660 euro:
CPU: Intel Core Duo E7300
RAM: 2Gb dual channel DDR2
HD: 2x WD 500Gb
GPU: Onboard Intel GMA X3000
Case: Antec P180 mini
Mb: Asus P5B-VM SE (mATX)
PSU Antec EA-380 EC
Voordeel van mijn samengesteld systeem:
Prestaties en pak hoger !!!
Vier keer meer ram
Meer plaats voor HDD
Mooiere case.
GPU voorzien, kan altijd van pas komen.
Wat ik niet over kan oordelen is:
Verbruik van het systeem (ook niet onbelangrijk)
Prestatie/configuratie misschien wel overkill voor een WHS
Een groot verschil in systeem voor maar 20 euro verschil (incl WHS).
CPU: Intel Celeron 420 1.6GHz
RAM: 512Mb DD2
HD: 2x Seagate 500Gb
GPU: geen GPU
Case: plaats voor 4 HDD
Mijn configuratie: 660 euro:
CPU: Intel Core Duo E7300
RAM: 2Gb dual channel DDR2
HD: 2x WD 500Gb
GPU: Onboard Intel GMA X3000
Case: Antec P180 mini
Mb: Asus P5B-VM SE (mATX)
PSU Antec EA-380 EC
Voordeel van mijn samengesteld systeem:
Prestaties en pak hoger !!!
Vier keer meer ram
Meer plaats voor HDD
Mooiere case.
GPU voorzien, kan altijd van pas komen.
Ik heb het modem niet meer, maar zover ik me kan herinneren lijkt dit inderdaad de manier.Ferret schreef op woensdag 10 september 2008 @ 18:58:
Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd (ik blijf een leek).
Ik weet niet of het overkill is, persoonlijk heb ik liever dat een CPU niet constant op zijn 100% zit. Mijn E6300 doet zijn werk prima.LittleWan schreef op woensdag 10 september 2008 @ 21:50:
Kwa stroom verbuik zat je zelfbouw bak natuurlijk wel wat meer verbruiken. Maar persoonlijk vind ik het die paar tienen meer dan waard.
Ik ben helemaal happy!
Ik heb op jullie advies een SATA controller kaartje gekocht van Eminent en ondanks sommige berichten die ik her en der gelezen heb functioneert hij in één keer goed (zo zou door de Silicon chip die er op zit het een en ander mis kunnen gaan tijdens het installeren van de driver en zou hij kunnen blijven hangen op het verifieren van de DMI-pool). Maar nee hoor!
Dus hangt m'n 1 Tb netjes in de pc samen met z'n kleine broertje en kan de pc dus in theorie naar z'n plek. D.w.z. naast de router beneden ergens ver weg in het schip.
Daarna de volgende uitdaging; het installeren van de Connector!
/edit: iets heel anders maar wellicht een optie voor de beginnende 'zelfbouwer' of zomaar voor iemand... Check dit!
Ik vind die Thecus wel interessant eerlijk gezegd....
Ik heb op jullie advies een SATA controller kaartje gekocht van Eminent en ondanks sommige berichten die ik her en der gelezen heb functioneert hij in één keer goed (zo zou door de Silicon chip die er op zit het een en ander mis kunnen gaan tijdens het installeren van de driver en zou hij kunnen blijven hangen op het verifieren van de DMI-pool). Maar nee hoor!
Dus hangt m'n 1 Tb netjes in de pc samen met z'n kleine broertje en kan de pc dus in theorie naar z'n plek. D.w.z. naast de router beneden ergens ver weg in het schip.
/edit: iets heel anders maar wellicht een optie voor de beginnende 'zelfbouwer' of zomaar voor iemand... Check dit!
Ik vind die Thecus wel interessant eerlijk gezegd....
[ Voor 17% gewijzigd door Ferret op 12-09-2008 17:00 ]
als je PP1 installed hebt kun je gewoon via je browser updaten/installen door naar [url="http://server:55000"]http://server:55000[/url] te gaan. (verander server even naar je eigen servernaam).Ferret schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 16:34:
Die Thecus is inderdaad erg vet! Beetje duur alleen
[ Voor 11% gewijzigd door Cybergamer op 12-09-2008 18:28 ]
Mijn Scaleo Home Server Is ook aangekomen en geinstalleerd !
Ondanks dat de specs niet zo super zijn presteerd dat ding héél goed !
Hij is fluisterstil, zo stil dat ik het niet vertrouw
Echt wel leuk nu. Daarvoor had ik een NAS van Lacie, ondanks dat het gigabit ethernet had, haalde ik maar 5Mbps. Nu haal ik makkelijk 25 tot 30Mbps ! echt zalig gewoon. De hardware van de Lacie is gesneuveld dus nu ben ik hem aan het recoveren met een Live USB(CD wil niet
) van Ubuntu om de linux partities te kunnen lezen.
Daarna plaats ik de HD gewoon bij in mn Home Server.
WHS ook een tijdje gedraait in virtual PC, maar daar is alles super traag. Nu is het heel leuk werken zo.
Ondanks dat de specs niet zo super zijn presteerd dat ding héél goed !
Hij is fluisterstil, zo stil dat ik het niet vertrouw
Echt wel leuk nu. Daarvoor had ik een NAS van Lacie, ondanks dat het gigabit ethernet had, haalde ik maar 5Mbps. Nu haal ik makkelijk 25 tot 30Mbps ! echt zalig gewoon. De hardware van de Lacie is gesneuveld dus nu ben ik hem aan het recoveren met een Live USB(CD wil niet
Daarna plaats ik de HD gewoon bij in mn Home Server.
WHS ook een tijdje gedraait in virtual PC, maar daar is alles super traag. Nu is het heel leuk werken zo.
Ik heb de 120-day trial van MS inclusief de Connector en Restore cd's dus ga ik gebruiken.babyxl schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 18:26:
[...]
als je PP1 installed hebt kun je gewoon via je browser updaten/installen door naar [url="http://server:55000"]http://server:55000[/url] te gaan. (verander server even naar je eigen servernaam).
Die Thecus is inderdaad erg vet! Beetje duur alleen
Over die Thecus; er staat er nog eentje voor 268 euro. Da's niet duur voor een compleet systeem met 5 x 500 Gb... toch?
@LittleWan: super dat je zo tevreden bent!!
[ Voor 3% gewijzigd door Ferret op 12-09-2008 19:30 ]
nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Semetrix op 19-09-2008 17:03 ]
Ik ben ook weer een 'ervaring' rijker....
Gisterochtend hét grote moment; de server z'n plek geven en de Connector installeren. Zo gezegd zo gedaan; de server op poort 3 van m'n router aangesloten (op 1 zit m'n eigen pc en op 2 een draadloze router voor de laptop).
Connector cd in m'n pc en ja hoor, kan de server niet vinden. De webinterface geopend van m'n router en wat zie ik, zowel mijn pc als de server staan op poort 1. Logisch dat de Connector niets kan vinden. Server geselecteerd en via de interface verwijderd. Toen dacht ik dat het verstandig was om de router te herstarten zodat-ie netjes alledrie de apparaten zou herkennen op de juiste poort....
Server geherstart en nadat de tijdbalk bijna aan het eind was, was het ineens 'Kan de pagina niet weergeven'.... Router dus helemaal pleite. Geen internet meer en niet meer te benaderen via het ip-adres dus.... Dus toen maar een hardwarematige herstart. Stroom eraf, paar minuten wachten en stroom er weer op. Alle lampjes komen op (behalve Voice) maar helemaal dood voor de rest. Uiteindelijk ben ik erachter dat het ding geen ip-adressen meer uitgeeft want ook de draadloze router is dood. Na telefonisch kontakt met m'n provider bleek dat het feit dat het Voice lampje niet brand er toch iets vreemds aan de hand is. Tijdens het gesprek ging m'n modem ook ineens offline en dat vond de helpdesker ook erg merkwaardig. Uiteindelijk is de klacht doorgezet naar de techneuten.
Ik heb nu m'n oude modem er maar even tussen gehangen en wacht even met nogmaals de server aankoppelen. Ik weet niet of dat dit er iets mee te maken heeft maar het is mij te toevallig allemaal.
/edit: ook het handmatig toekennen van een ip adres aan mijn pc deed niks.
/edit 2: wat mij ook opviel was het volgende; al die tijd dat in aan het emmeren was met die router stond m'n server aan. Inmiddels had ik al wel de netwerkkabel uit de server en uit de router getrokken (om zo weer de beginsituatie te hebben) en ineens ging de server uit zichzelf uit! Kan dit komen omdat er ging verbinding is tussen de server en een pc? Of omdat-ie geen netwerk kan ontdekken ofzo? Zou het een ingebouwde bescherming zijn vraag ik me af...
Gisterochtend hét grote moment; de server z'n plek geven en de Connector installeren. Zo gezegd zo gedaan; de server op poort 3 van m'n router aangesloten (op 1 zit m'n eigen pc en op 2 een draadloze router voor de laptop).
Connector cd in m'n pc en ja hoor, kan de server niet vinden. De webinterface geopend van m'n router en wat zie ik, zowel mijn pc als de server staan op poort 1. Logisch dat de Connector niets kan vinden. Server geselecteerd en via de interface verwijderd. Toen dacht ik dat het verstandig was om de router te herstarten zodat-ie netjes alledrie de apparaten zou herkennen op de juiste poort....
Server geherstart en nadat de tijdbalk bijna aan het eind was, was het ineens 'Kan de pagina niet weergeven'.... Router dus helemaal pleite. Geen internet meer en niet meer te benaderen via het ip-adres dus.... Dus toen maar een hardwarematige herstart. Stroom eraf, paar minuten wachten en stroom er weer op. Alle lampjes komen op (behalve Voice) maar helemaal dood voor de rest. Uiteindelijk ben ik erachter dat het ding geen ip-adressen meer uitgeeft want ook de draadloze router is dood. Na telefonisch kontakt met m'n provider bleek dat het feit dat het Voice lampje niet brand er toch iets vreemds aan de hand is. Tijdens het gesprek ging m'n modem ook ineens offline en dat vond de helpdesker ook erg merkwaardig. Uiteindelijk is de klacht doorgezet naar de techneuten.
Ik heb nu m'n oude modem er maar even tussen gehangen en wacht even met nogmaals de server aankoppelen. Ik weet niet of dat dit er iets mee te maken heeft maar het is mij te toevallig allemaal.
/edit: ook het handmatig toekennen van een ip adres aan mijn pc deed niks.
/edit 2: wat mij ook opviel was het volgende; al die tijd dat in aan het emmeren was met die router stond m'n server aan. Inmiddels had ik al wel de netwerkkabel uit de server en uit de router getrokken (om zo weer de beginsituatie te hebben) en ineens ging de server uit zichzelf uit! Kan dit komen omdat er ging verbinding is tussen de server en een pc? Of omdat-ie geen netwerk kan ontdekken ofzo? Zou het een ingebouwde bescherming zijn vraag ik me af...
[ Voor 14% gewijzigd door Ferret op 14-09-2008 09:29 ]
De PC's onderling hebben er geen last van?Semetrix schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 19:52:
Het begint inmiddels heel erg irritant te worden dus heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Dit klinkt als een brakke driver of kabel van de server...
Ik begrijp "poort 1" niet. Bedoel je niet de IP adressen toevallig?Ferret schreef op zondag 14 september 2008 @ 08:47:
Ik ben ook weer een 'ervaring' rijker....
...
De webinterface geopend van m'n router en wat zie ik, zowel mijn pc als de server staan op poort 1. Logisch dat de Connector niets kan vinden. Server geselecteerd en via de interface verwijderd.
[ Voor 31% gewijzigd door Cybergamer op 14-09-2008 15:35 ]
Poort 1 van de router (gewoon de ingang achterop de router
). In de webinterface van de router kun je dat dan ook zien.
/edit: Ik ben net gebeld door de KPN en ze komen de router vervangen. Ze hebben het een en ander nagekeken en het blijkt dat in de dagen hiervoor de router ook al niet in orde was. Het had volgens hen niets te maken met de actie die ik uitgevoerd heb. Naja, we zullen het zien want waar de monteur bij is ga ik WHS aansluiten
/edit: Ik ben net gebeld door de KPN en ze komen de router vervangen. Ze hebben het een en ander nagekeken en het blijkt dat in de dagen hiervoor de router ook al niet in orde was. Het had volgens hen niets te maken met de actie die ik uitgevoerd heb. Naja, we zullen het zien want waar de monteur bij is ga ik WHS aansluiten
[ Voor 57% gewijzigd door Ferret op 15-09-2008 11:09 ]