Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 09:43:
[...]
Mijn indruk van WHS is dat WHS nogal een rommeltje maakt van de files op de diverse HD's, Ik heb complete directory trees gezien met alleen een plaatje op het diepste punt in de tree, terwijl er genoeg plaats was op een andere HD waarbij de tree bijna compleet vol was. Iets soortgelijks heb ik ook gezien dat er op een bepaald moment een compleet nieuwe tree wordt aangemaakt waar je dan je laatste veranderingen kan vinden (met op het diepste punt files van een paar KB), terwijl andere schijven nog niet vol zijn. Tevens directories die compleet lijken te zijn maar waar enkele files op een andere schijf in een gelijke tree zijn te vinden. Bij mijn kopieer acties heb ik steeds compleet de tree overschreven met de inhoud van de shared directories, omdat ik destijds niet veel uitvoerde op de WHS schijven neem ik aan dat alle data compleet was gedupliceerd en er geen oudere files op een of andere share zijn blijven staan. Met zoveel data +/-3 TB is het ondoenlijk om alle data te checken.
Ik begrijp je probleem niet zo...
Het verdelen van de data over meerdere schijven (soort van software-RAID, maar dan bovenop NTFS) en een bewuste keuze van Microsoft waar ik persoonlijk juist blij mee ben. Het biedt vergelijkbare zekerheid met die van hardware-RAID (helemaal voor thuisgebruikers), met nog een paar voordelen:
- Geen (relatief) dure RAID controllers nodig
- Je kunt zelf aangeven welke shares die veiligheid nodig hebben, en voor welke shares dat verspilling van diskruimte is.
- Bij problemen kun je de disken in een andere PC prikken, en de bestanden nog gewoon benaderen, zoals je gemerkt hebt.
Voor jouw situatie heeft het je ook nauwelijks extra (tijd/inspanning) gekost: Je had toch alle data van alle schijven over moeten pompen, dus wat maakt het uit of het diep in directory-bomen ligt of niet? Je kopieert het toch allemaal met 1 en hetzelfde commando (per disk)?
Dat je bang bent dat oudere data nieuwere data overschrijft, had je simpel kunnen voorkomen door in je kopieer-commando de opdracht mee te geven dat alleen oudere data overschreven mag worden...
Ik vind wel dat microsoft het me erg moeilijk heeft gemaakt, wat ze hadden moeten doen is op elke schijf een configuratiefile schrijven die dan zou worden herkend bij een nieuwe installatie waardoor het geen week hoef te duren eerdat ik mijn systeem weer terug heb.
Als ik het me goed herinner had jij een nogal uitzonderlijke situatie. In 99 van de 100 gevallen dat je SYS partitie of primaire disk problemen heeft, kun je die gewoon re-installen met behoud van je data op de data-disks. Daar hoeft dus niets voor omgeprikt of gekopieerd te worden. In 99 van de 100 gevallen gaat het dus precies zoals jij zou willen dat Microsoft het geregeld had. De vraag is dus eerder: Waarom lukte dat bij jou niet? Als je daar achter gekomen was, had je wellicht een bug fix of improvement request bij Microsoft in kunnen dienen... Al vraag ik me af of ze veel moeite (complete redesign van de storage architectuur & engine) zouden doen voor iets dat zo zelden voorkomt, en wat (met wat tijd & inspanning van de eind-gebruiker) ook nu al omheen gewerkt kan worden.
Wat tevens vreemd was dat toen ik alleen mijn systeemschijf erin had gehangen een een install wilde doen, WHS plotseling wel aanbood een reinstall te doen, ik blij natuurlijk steek de rest van de schijven erbij en toen ineens was de reinstall optie verdwenen en kon ik alleen een new install doen. Zodra er meerdere schijven in het spel zijn snapt WHS het blijkbaar niet meer, slordig van Microsoft.
Weer erg kort door de bocht hoor. Omdat in jouw ene, toch al erg uitzonderlijke, geval iets mis gegaan is nadat al veel emer misgegaan was op je WHS, is dit een slordigheidje van Microsoft?
Zodra er een nieuwe versie van WHS uitkomt ga ik eens grondig de revieuws lezen als er grondige verbeteringen zijn stap ik over, WHS1 komt op mij over als een OS wat eigenlijk nog niet klaar is en wat dus gewoon door MS wordt verwaarloosd t.b.v WHS2.
Sinds PP1 zijn de reviews over WHS1 al erg positief, als het tenminste past bij de behoefte die je hebt.
Reviews lezen voordat je een product aanschaft of "in productie" neemt is altijd een goed idee...
Ik hoop in ieder geval dat je snel over de stress & frustratie heen bent.
En dat je probleem niet veroorzaakt werd door hardware of (3rd party?) driver of software die nu ook weer geinstalleerd zijn....