weet hier iemand of die NAS case van Chenbro ooit nog leverbaar wordt? Ik wacht er nml aan maanden op, maar ik word er niets wijzer van.
Raid wordt door MS sterk afgeraden (waarschijnlijk door de schijfstructuur die WHS maakt?). Daarnaast zou ik mezelf niet in de positie willen brengen waar ik een RAID issue moet oplossen wanneer een disk kapot gaat en ook nog een WHS issue.
Technisch is het denk ik wel mogelijk, maar dat MS het afraad is voor mij voldoende motivatie om er niet aan te beginnen. Mijn WHS moet gewoon werken en daar wil ik niet teveel mee gaan prutsen.
Technisch is het denk ik wel mogelijk, maar dat MS het afraad is voor mij voldoende motivatie om er niet aan te beginnen. Mijn WHS moet gewoon werken en daar wil ik niet teveel mee gaan prutsen.
Helaas is mijn 120 dagen trail verlopen. Via een "fixje" kan ik wel inloggen maar herstart de server elke 2 uur i.v.m. de trail versie. Omdat de WHS helemaal na smaak is ingericht met diversen tools etc wil ik de server geen clean install geven.
Nu heb ik de volledige versie gekocht. Kan ik deze erover heen installeren zodat huidige inrichting blijft bestaan of is het alleen mogelijk om een clean install uit te voeren? Volgens mij kon ik de 120 dagen versie "upgraden" door een installatie van de volledige versie. Iemand die dit al een keer heeft geprobeerd?
Thx!
Nu heb ik de volledige versie gekocht. Kan ik deze erover heen installeren zodat huidige inrichting blijft bestaan of is het alleen mogelijk om een clean install uit te voeren? Volgens mij kon ik de 120 dagen versie "upgraden" door een installatie van de volledige versie. Iemand die dit al een keer heeft geprobeerd?
Thx!
Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek
Verwijderd
Is het niet zo dat je gewoon die productcode kan invoeren in je huidige install.
%systemroot%\system32\oobe\msoobe.exe /a geeft je de mogelijkheid dit te doen
Volgens mij is dit niet mogelijk, omdat de 120dagen trial versie bij aflopen hard-coded na 2 uur automatisch herstart.Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:24:
Is het niet zo dat je gewoon die productcode kan invoeren in je huidige install.
Jep dat klopt, maar ik ga straks maar beginnen met een installatie en kijken waar ik op uitkom. Ik hou jullie op de hoogteLeGato23 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:52:
[...]
Volgens mij is dit niet mogelijk, omdat de 120dagen trial versie bij aflopen hard-coded na 2 uur automatisch herstart.
Helaas alleen een herinstallatie is mogelijk, maar de server draait weer als een tiet. Heerlijk!
Ik moet zeggen dat WHS ongelooflijk lekker draait. Voorheen had ik Freenas, maar wil zeker niet meer terug.
Op dit moment draait er bij mij het volgende:
utorrent via een service, maar krijg de web GUI niet aan de praat.
Java PS3 media server. In eerste instantie leek deze het niet te doen, maar ik moet zeggen dat alles wat ik in de juiste mappen plaats, ook daadwerkelijk gedeeld wordt.
Gisteren ook een 1Gbit switch gekocht waarbij ik er achter kwam dat de GX260 slim ook gewoon een 1Gbit aansluiting heeft. Ik moet zeggen dat het verplaatsen heel erg snel ging.
Op dit moment draait er bij mij het volgende:
utorrent via een service, maar krijg de web GUI niet aan de praat.
Java PS3 media server. In eerste instantie leek deze het niet te doen, maar ik moet zeggen dat alles wat ik in de juiste mappen plaats, ook daadwerkelijk gedeeld wordt.
Gisteren ook een 1Gbit switch gekocht waarbij ik er achter kwam dat de GX260 slim ook gewoon een 1Gbit aansluiting heeft. Ik moet zeggen dat het verplaatsen heel erg snel ging.
PS3 Media Server? Dus ik neem aan dat je een PS3 als extender gebruikt? Of kan dit ook met een andere extender?
BTW; ik verwacht m'n Proliant deze ochtend! Ik ben benieuwd hoe deze gaat draaien als WHS.
BTW; ik verwacht m'n Proliant deze ochtend! Ik ben benieuwd hoe deze gaat draaien als WHS.
De xbox 360 pakt hem ook. Ik heb nog geen tijd gehad om de Philips Streamium op de slaap kamer in te stellen, maar grote kans dat deze het ook gewoon op zal pakken.
PS3 media server houdt waarschijnlijk alleen maar in dat deze is geoptimaliseerd voor de PS3.
PS3 media server houdt waarschijnlijk alleen maar in dat deze is geoptimaliseerd voor de PS3.
Voor de liefhebber, een update voor Advanced Admin Console (0.5.0)
met volledige ondersteuning voor internet explorer 8, zie hier.
Ik ben gisteren nog even aan het prutsen geweest met WHS. Ik moet zeggen, ik wordt er steeds blijer van.
Gewoon alles bij elkaar werkt echt lekker. Een aantal Add-ins erbij en het is nagenoeg perfect.
- PS3 media server werkt goed. Mijn Streamium pakt hem dus ook zonder het wijzigen van instellingen.
Ik hoef niets te doen bij het toevoegen van video's, muziek of foto's aan de mappen waarna deze gewoon zichtbaar zijn op de apparaten.
- gisteren ook utorrent via de webgui aan de praat gekregen. Kwam er op neer dat ik eigenlijk http://server:"poort"/gui/ had moeten doen. De Add-in werkt nu ook. Maar, het uploaden van torrent bestanden doe ik toch liever in de shared map waarbij utorrent deze automatisch op pakt.
- Die Advanced admin ook meteen geinstalleerd. Nu kan ik via de laptop meteen boven kijken op de server.
Het enige wat nu nog moet gebeuren is het aanschaffen van hele nieuwe hardware zodat ook de schijven geuprade kunnen worden (geen Sata nu). Daarna ben ik echt helemaal blij.
Gewoon alles bij elkaar werkt echt lekker. Een aantal Add-ins erbij en het is nagenoeg perfect.
- PS3 media server werkt goed. Mijn Streamium pakt hem dus ook zonder het wijzigen van instellingen.
Ik hoef niets te doen bij het toevoegen van video's, muziek of foto's aan de mappen waarna deze gewoon zichtbaar zijn op de apparaten.
- gisteren ook utorrent via de webgui aan de praat gekregen. Kwam er op neer dat ik eigenlijk http://server:"poort"/gui/ had moeten doen. De Add-in werkt nu ook. Maar, het uploaden van torrent bestanden doe ik toch liever in de shared map waarbij utorrent deze automatisch op pakt.
- Die Advanced admin ook meteen geinstalleerd. Nu kan ik via de laptop meteen boven kijken op de server.
Het enige wat nu nog moet gebeuren is het aanschaffen van hele nieuwe hardware zodat ook de schijven geuprade kunnen worden (geen Sata nu). Daarna ben ik echt helemaal blij.
Zit hier met een raar iets:
Een gloednieuwe Fujitsu Siemens Homeserver, standaard met 2x 500GB HD. Daar hebben we 2 1TB schijven bijgezet, en die via de console toegevoegd aan de storagepool. Daarbij aangegeven dat we ze echt als storageruimte willen gebruiken, niet voor backups.
Echter, als ik nu een share als netwerkschijf mount, en ik vraag de eigenschappen op, dan staat daar dat er 500GB beschikbaar is, in plaats van de 2,8TB die het zou moeten zijn. Ook als we in een keer 1TB aan data naar de server willen kopieren gaat het mis, de melding komt dan dat er slechts 500GB ruimte is.
Wat doen we fout en hoe lossen we het op, we zitten nu al 2 dagen te puzzelen en we komen er niet uit...
Een gloednieuwe Fujitsu Siemens Homeserver, standaard met 2x 500GB HD. Daar hebben we 2 1TB schijven bijgezet, en die via de console toegevoegd aan de storagepool. Daarbij aangegeven dat we ze echt als storageruimte willen gebruiken, niet voor backups.
Echter, als ik nu een share als netwerkschijf mount, en ik vraag de eigenschappen op, dan staat daar dat er 500GB beschikbaar is, in plaats van de 2,8TB die het zou moeten zijn. Ook als we in een keer 1TB aan data naar de server willen kopieren gaat het mis, de melding komt dan dat er slechts 500GB ruimte is.
Wat doen we fout en hoe lossen we het op, we zitten nu al 2 dagen te puzzelen en we komen er niet uit...
nu welAvanCade schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 17:23:
Heb je PP2?

Alleen snaptie het niet helemaal :D:D:D
Da's een bekende "eigenschap"...
Maar het is al beter als eerst (pre-PP): Toen was de vrije ruimte de ruimte die op je D: schijf vrij was...
Maar het is al beter als eerst (pre-PP): Toen was de vrije ruimte de ruimte die op je D: schijf vrij was...
Ik heb gisteren geprobeerd een HD film (720p) te streamen, maar heb het idee dat deze door PS3 media server getranscode moest worden aangezien het ontiegelijk schokte en de CPU op 100% stond.
Ach, zodra ik het geld heb, ga ik zeker upgraden. Maar dan eerst toch eens uitzoeken wat het handigste is.
Geen idee of zo'n atom fullhd kan streamen naar de PS3. Denk zelf van niet.
Ach, zodra ik het geld heb, ga ik zeker upgraden. Maar dan eerst toch eens uitzoeken wat het handigste is.
Verwijderd
als je daar een dikke graka bij zet lukt het enigzins.Arunia schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 08:47:
Ik heb gisteren geprobeerd een HD film (720p) te streamen, maar heb het idee dat deze door PS3 media server getranscode moest worden aangezien het ontiegelijk schokte en de CPU op 100% stond.
720p wel mogelijk met atom en 8800GTX
Ook als 'realtime' hij moet transcoden?? Dat vraag ik me af...Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:42:
Ik denk met 2 vingers in zijn neus.
Een graka zal ook geen effect hebben op transcoderen lijkt me.
Rechtstreeks streamen moet echter geen probleem zijn lijkt me, zolang de movie maar compatibel is met je PS3, tranquil verkoopt alleen maar WHS servers met Atom CPU's.
Rechtstreeks streamen moet echter geen probleem zijn lijkt me, zolang de movie maar compatibel is met je PS3, tranquil verkoopt alleen maar WHS servers met Atom CPU's.
Verwijderd
Ben van plan een Acer H340 met WHS te kopen heeft iemand deze nas al en hoe werkt deze met WHS?
Ik begrijp dat WHS al voorgeinstalleerd is op een 650 GB hd/
Ik begrijp dat WHS al voorgeinstalleerd is op een 650 GB hd/
Beste WHS gebruikers,
ik heb een probleem met het installeren van de whs connector op mijn pc's.
geeft aan:
kan dit installatie pakket niet openen neem contact op met uw leverancier van de toepassing etc...
weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
alvast bedankt
ik heb een probleem met het installeren van de whs connector op mijn pc's.
geeft aan:
kan dit installatie pakket niet openen neem contact op met uw leverancier van de toepassing etc...
weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
alvast bedankt
Op welk besturingssyteem wil je het zetten? En anders:
Graag gedaan he!The_kind_man schreef op maandag 01 juni 2009 @ 15:32:
Zowel op vista als xpLen schreef op maandag 01 juni 2009 @ 16:20:
Op welk besturingssyteem wil je het zetten? En anders:
[...]
Graag gedaan he!
hij geeft steed die error, op beide systemen, begrijp niet waarom?
Ben erachter, je raad het nooit, door overeenkomstig ip adres van andere laptop, conflict --> router ontregeld, kortom chaos.
na 3 uur sleutelen werkt alles weer, gelukkig
[ Voor 38% gewijzigd door The_kind_man op 01-06-2009 17:31 ]
Ik heb een probleem met het installeren van Windows Home Server
ik loop tegen de volgende foutmelding op:
Could Not Initialize UI SubSystem
Ik heb alles wat ik op internet kon vinden al geprobeerd maar de foutmelding blijft komen
Dingen die ik geprobeerd heb zijn o.a.:
1. BIOS geupdate
2. Andere DVD drive
3. RAID uitgezet enz.
Iemand enig idee wat ik nog kan doen?
ik loop tegen de volgende foutmelding op:
Could Not Initialize UI SubSystem
Ik heb alles wat ik op internet kon vinden al geprobeerd maar de foutmelding blijft komen
Dingen die ik geprobeerd heb zijn o.a.:
1. BIOS geupdate
2. Andere DVD drive
3. RAID uitgezet enz.
Iemand enig idee wat ik nog kan doen?
beste allemaal,
Ik heb alles draaien zoals het moet. ben nu met add ins bezig. heeft iemand een oplossing waarom Webguid4 niet werkt, een alternatief programma is ook goed.
ik ben benieuwd welke progjes jullie gebruikem om muziek te streamen ( want dat wil ik graag )
Ik heb alles draaien zoals het moet. ben nu met add ins bezig. heeft iemand een oplossing waarom Webguid4 niet werkt, een alternatief programma is ook goed.
ik ben benieuwd welke progjes jullie gebruikem om muziek te streamen ( want dat wil ik graag )
Dit is een 'ervaringen' topic en geen vraagbaak als je ergens niet uitkomt. Wat heb je zelf al geprobeerd en heb je al gezocht op WGS bijvoorbeeld?The_kind_man schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:36:
beste allemaal,
Muziek streamen? Gewoon lekker de file dubbelklikken en klaar.
Winamp en ook SqueezeCenter met Squeezebox, daarnaast nog Dvico TVIX 6500 (maar gebruik ik voornamelijk voor HD video)The_kind_man schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:36:
beste allemaal,
Heb een nieuwe HD in mijn pc gezet en nu kan ik niet meer backuppen 
Hij zegt dan "The volume is currently missing". Als ik de backups wil configureren zegt hij ook dat hij de HD niet kan vinden, en vervolgens stopt de wizard. Er is dus geen enkele manier om het weer goed in te stellen. Vind ik nogal raar.
Wat ik heb gedaan:
Connector software herinstalleren helpt niet, ook niet als ik alle Home Server bestanden die op de schijf overblijven na deïnstallatie verwijder en daarna compleet opnieuw installeer. Ik heb al op internet rondgezocht, maar de topics die ik tegenkom zijn of dood, of er is geen oplossing gevonden.
Dit is echt typisch weer zo'n rare Microsoft/Windows kronkel. Absoluut geen enkele logica in te ontdekken.
Hij zegt dan "The volume is currently missing". Als ik de backups wil configureren zegt hij ook dat hij de HD niet kan vinden, en vervolgens stopt de wizard. Er is dus geen enkele manier om het weer goed in te stellen. Vind ik nogal raar.
Wat ik heb gedaan:
- Nieuwe HD gekocht (1 TB)
- Geinstalleerd als E:/, alles gekopieërd.
- D partitie weggedaan om later één grote C partitie van te maken.
- Nieuwe HD als D:/ ingesteld.
Connector software herinstalleren helpt niet, ook niet als ik alle Home Server bestanden die op de schijf overblijven na deïnstallatie verwijder en daarna compleet opnieuw installeer. Ik heb al op internet rondgezocht, maar de topics die ik tegenkom zijn of dood, of er is geen oplossing gevonden.
Dit is echt typisch weer zo'n rare Microsoft/Windows kronkel. Absoluut geen enkele logica in te ontdekken.
De logica is dat je een nieuwe HD gewoon in de PC stop, waarna WHS zelf het ding gaat configuren (met een kleine wizzard als ik het goed heb)
edit: Het heet niet voor niets HOME server
dus voor home gebruik. Niet echt bedoelt voor getweakt te worden.
edit: Het heet niet voor niets HOME server
[ Voor 40% gewijzigd door Len op 05-06-2009 17:18 ]
Maar dat heeft hij bij mij dus niet gedaan. Heb er niks aan getweakt toch? Alleen HD vervangen, moet toch kunnen lijkt mij.
Heb je het nu vervangen of heb je er een nieuwe bij gedaan?
Als je de HD erin gedaan had en de WHS console had geopend en dan bij server-storage de drive kunnen toevoegen. Je "tweak" is een grotere C partitie
Geen idee of WHS daartegen kan.
Als je de HD erin gedaan had en de WHS console had geopend en dan bij server-storage de drive kunnen toevoegen. Je "tweak" is een grotere C partitie
Nee die C heb ik nog NIET groter gemaakt, ga ik ooit nog eens doen (nu ik het nalees zie ik dat het verkeerd gelezen kan worden, sorry daarvoor)
Had een RAID0 met 2 partities, één voor systeem (C:) en één voor data (D:). D: zat vol, dus grotere schijf gekocht. Erin gezet, alles van D: naar de nieuwe HD gekopieërd, en toen de D partitie verwijderd. Toen de nieuwe HD de driveletter D gegeven.
Dacht dat Home Server daar geen problemen mee moest hebben, aangezien de data en de driveletter exact hetzelfde zijn gebleven. Maar blijkbaar kijkt hij dus naar de ID van een partitie/schijf, waardoor ik nu niks meer kan. Oude D: partitie heb ik ook nog een keer opnieuw gemaakt om te kijken of ik het dan kon instellen, maar dat werkte ook niet. Blijkbaar was de ID niet hetzelfde.
Had een RAID0 met 2 partities, één voor systeem (C:) en één voor data (D:). D: zat vol, dus grotere schijf gekocht. Erin gezet, alles van D: naar de nieuwe HD gekopieërd, en toen de D partitie verwijderd. Toen de nieuwe HD de driveletter D gegeven.
Dacht dat Home Server daar geen problemen mee moest hebben, aangezien de data en de driveletter exact hetzelfde zijn gebleven. Maar blijkbaar kijkt hij dus naar de ID van een partitie/schijf, waardoor ik nu niks meer kan. Oude D: partitie heb ik ook nog een keer opnieuw gemaakt om te kijken of ik het dan kon instellen, maar dat werkte ook niet. Blijkbaar was de ID niet hetzelfde.
Verwijderd
Je moet dit soort dingen met WHS altijd via de console doen, tevens is het beter niet met raid te werken maar gewoon met losse HD's en al het raid werk aan WHS over te laten.Tower410 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 21:46:
Nee die C heb ik nog NIET groter gemaakt, ga ik ooit nog eens doen (nu ik het nalees zie ik dat het verkeerd gelezen kan worden, sorry daarvoor)
Je had een RAID0 met 2 partities (dus ik neem aan 2 harddisk). vervolgens haal je er 1 schijf uit? Ehh..volgens mij brick je dan gewoon je RAID config? En als je het over WHS hebt dan had je eerst de nieuwe schijf erbij moeten plaatsen, vervolgens binnen WHS Console aangeven dat je de nieuwe schijf wil toevoegen. En dan de 'oude' schijf (via de console) verwijderen uit je storage pool. Dan kun je de oude schijf verwijderen...Tower410 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 21:46:
Nee heb er geen enkele schijf uitgehaald, alleen de 2e partitie in mijn RAID verwijderd nadat ik alle data naar de nieuwe HD heb gekopieerd.
En voor de duidelijkheid, volgens mij denkt iedereen dat ik het over mijn Home Server-computer heb, maar ik heb het dus over mijn eigen pc, een client dus!
Zie ook: http://social.microsoft.c...0-471b-8363-b924839eecf0/, helaas hebben ze hier nog geen oplossing gevonden, maar hier is het probleem erg goed omschreven.
EDIT: micksh heeft in het hierboven genoemde topic precies hetzelfde gedaan als ik, alleen heeft hij een echte HD vervangen door een HD, en ik alleen een partitie. De enige oplossing die hij heeft werkt, maar daardoor verliest hij alle backups. Dat lijkt me toch niet echt de bedoeling van Home Server, waarvan één van de primaire doelen backuppen is. Als je iedere keer dat je een harde schijf vervangt al je backups moet verliezen lijkt WHS niet echt nuttig meer.
Iemand die misschien iets weet waardoor ik dit kan oplossen zonder alle backups van alle pc's hier in huis te verliezen?
En voor de duidelijkheid, volgens mij denkt iedereen dat ik het over mijn Home Server-computer heb, maar ik heb het dus over mijn eigen pc, een client dus!
Sorry voor de verwarring, had die eerste post een paar keer na moeten lezen voordat ik het postte.Tower410 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 16:50:
Heb een nieuwe HD in mijn pc gezet en nu kan ik niet meer backuppen
Zie ook: http://social.microsoft.c...0-471b-8363-b924839eecf0/, helaas hebben ze hier nog geen oplossing gevonden, maar hier is het probleem erg goed omschreven.
EDIT: micksh heeft in het hierboven genoemde topic precies hetzelfde gedaan als ik, alleen heeft hij een echte HD vervangen door een HD, en ik alleen een partitie. De enige oplossing die hij heeft werkt, maar daardoor verliest hij alle backups. Dat lijkt me toch niet echt de bedoeling van Home Server, waarvan één van de primaire doelen backuppen is. Als je iedere keer dat je een harde schijf vervangt al je backups moet verliezen lijkt WHS niet echt nuttig meer.
Iemand die misschien iets weet waardoor ik dit kan oplossen zonder alle backups van alle pc's hier in huis te verliezen?
[ Voor 26% gewijzigd door Tower410 op 06-06-2009 16:08 ]
Verwijderd
Hallo Tweakers,
Ik heb hier een WHS staan van Acer, in het begin ging alles prima.
Gewoon alles uitgevoerd en alles werkte, laptop erop, desktop, etc.
Enkele uren later kon ik vanuit de console de Shared folders niet meer in.
Melding: '"\\ServerNaam\Users\Naam" Access is denied'.
Ik kan via Remote gewoon overal in, en m'n xbox360 kan ook dingen als foto's bekijken wat er op de server staat.
Heeft iemand een idee waar dit aan ligt? En een eventuele oplossing? Of hetzelfde gehad?
Alvast bedankt!
Ik kan via Remote gewoon overal in, en m'n xbox360 kan ook dingen als foto's bekijken wat er op de server staat.
Heeft iemand een idee waar dit aan ligt? En een eventuele oplossing? Of hetzelfde gehad?
Alvast bedankt!
Zelfde probleem had ik eerst alles kunnen en derna kon ik er niet meer op maar na het toevoegen van gebruikersaccounts en reboot van de WHS was dit opgelost bij mij.Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 22:34:
Hallo Tweakers,
Alvast bedankt!
Tevens wat ik afvraag is is het iemand gelukt of werkende dat als je de optie "Wake This Computer For Backup" en je pc staat bijv in slaapstand dat ie dan ook weer na het maken van de backup terug in slaapstand gaat? Bij mij wordt ie wel wakker maakt backup maar gaat niet terug in de slaapstand. Volgens de handleiding van WHS zou dit wel moeten gaan. Vergeet ik ergens een instelling of?
Check je BIOS en bekijk je ACPI instelling; deze moet op mode S3 Enabled staan. S3 is nodig om je pc weer in de slaapstand te zetten. Ondersteunt je BIOS het niet dan kun je het ook met een tooltje doen.
Zie hier meer info over dat tooltje: http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php?topic=2127.0
Zie hier meer info over dat tooltje: http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php?topic=2127.0
Verwijderd
Ik heb zojuist een extra user accountje aangemaakt, en dit geprobeerd maar helaas dit werkt niet..Andso schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:30:
[...]
Zelfde probleem had ik eerst alles kunnen en derna kon ik er niet meer op maar na het toevoegen van gebruikersaccounts en reboot van de WHS was dit opgelost bij mij.
Tevens wat ik afvraag is is het iemand gelukt of werkende dat als je de optie "Wake This Computer For Backup" en je pc staat bijv in slaapstand dat ie dan ook weer na het maken van de backup terug in slaapstand gaat? Bij mij wordt ie wel wakker maakt backup maar gaat niet terug in de slaapstand. Volgens de handleiding van WHS zou dit wel moeten gaan. Vergeet ik ergens een instelling of?
Enig ander idee?
Edit: achteraf bleek gewoon die connector software ouder, dus werkt weer haha.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2009 17:10 ]
Bios veranderd naar de S3 setting en dan wordt me client niet meer wakkerFerret schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 08:14:
Check je BIOS en bekijk je ACPI instelling; deze moet op mode S3 Enabled staan. S3 is nodig om je pc weer in de slaapstand te zetten. Ondersteunt je BIOS het niet dan kun je het ook met een tooltje doen.
Ik zal eens meerdere mogelijkheden in de bios gaan proberen voor de ACPI instellingen etc..
Tevens na google zijn er wel heel veel mensen die die probleem ook hebben nog niet echt ergens een oplossing voor gevonden wat het kan zijn.
Stomme is gewoon als je handmatig zegt ga in slaapstand dan werkt het ook gewoon maar niet via de WHS
Iemand die zijn ervaring met Home Server wil delen op technet?
http://www.microsoft.com/...shomeserver/campagne.mspx
Maak kans op een Acer Aspire easyStore Home Server voor de moeite
http://www.microsoft.com/...shomeserver/campagne.mspx
Maak kans op een Acer Aspire easyStore Home Server voor de moeite
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Mooie tip, ik heb net een gloednieuwe HP Proliant ML110 aangeschaft die ik ga inrichten als WHS maar ik ga zeker meedoen want die Acers zijn toch ook wel leuke kastjes.
Nou, jullie vragen om feedback, dan krijgen jullie feedback!arjants schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 12:35:
Iemand die zijn ervaring met Home Server wil delen op technet?
Goed:
- Installeren & draaien, heel simpel!
- Lage hardware-eisen (dus draait ook op oude hardware dat ligt te verstoffen)
- Goedkoop (de retail software dan, complete WHS servers zijn vaak nog duur voor de hardware die je dan krijgt)
- Mogelijkheid om de database met backups van client PC’s, elders dan op de WHS te archiveren (BlueRay, UNC, USB/eSATA)
- Mogelijkheid tot het maken van een backup van WHS zelf (niet de data in de shared folders), zodat je na een probleem met de server, je server snel weer terug hebt met alle users, setting, add-ins etc.
- Betere stroomspaarmogelijkheden, simpel & idiot-proof:
- Wake on LAN (bv via een client die opstart)
- Wake on task (bv backup, updates)
- Wake on schedule (dus via een timer)
- Wake on WAN
- HDD’s, CPU cores/cycles, services e.d. uitschakelen wanneer ze niet gebruikt worden.
- Opname van TV programma’s (via ingebouwde of externe tuners) door de WHS machine (die toch al 24x7 aanstaat)
- Windows7 MCE live TV buffer op de client laten, maar (voltooide) opnames automatisch kopieren / syncen / verplaatsen naar de WHS “Recorded TV” share
- WHS als applicatie / rol aanbieden voor (bestaande) Windows Server (2003/2008/2008 R2) installaties.
- Mogelijk maken om extra licenties te verkopen, zodat ook meer dan 10 clients gebruikt kunnen worden.
- Ondersteunen van LiveSync en/of Mesh, zonder online storage te moeten gebruiken (je WHS is immers al een soort van online-beschikbare storage)
- .PST files op WHS shares (of gesynct) mogelijk maken
- Voor client backups wordt erg efficiënt met diskruimte omgegaan (blocks die vaker voorkomen worden maar 1x opgeslagen). Kan die techniek niet ook voor de shared folders gebruikt worden, zodat je ook daar veel minder diskruimte nodig hebt dan 1:1 de bestandsgrootten?
- User shares direct toegankelijk maken (dus als \\server\username, niet \\server\user\username)
- Ondersteuning van meerdere talen (m.n. de client software)
- Verplaatsen van bestanden tussen 2 shares op dezelfde WHS sneller laten verlopen
- “Vorige versies” van bestanden in shares mogelijk maken.
Bij jouw lijst zitten er best wel wat dingen bij die ik ook interessant zou vinden.
Ik wilde eerst ook al mee gaan doen, maar heb toch geen ideëen voor wat er handig zou zijn.
Vooral die wakeup wanneer een client aan gaat is wel interessant.
Ik wilde eerst ook al mee gaan doen, maar heb toch geen ideëen voor wat er handig zou zijn.
Van mij mag je mijn lijst cut & pasten en naar het WHS team mailen.Arunia schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:33:
Bij jouw lijst zitten er best wel wat dingen bij die ik ook interessant zou vinden.
Deste meer kans dat die punten dan ook echt opgepakt worden
Als ik hem voor mezelf had willen houden, had ik hem hier niet geplaatst
ROFL! dat vind ik wel aardig.
Ik ga em opsturen. Al is het alleen maar voor de punten. Ik heb sowieso geen domein naam bij MS. Geen idee of dat echt heel veel uit gaat maken.
Ik ga em opsturen. Al is het alleen maar voor de punten. Ik heb sowieso geen domein naam bij MS. Geen idee of dat echt heel veel uit gaat maken.
Om even een paar puntjes alvast af te schieten (sorry
)
[quote]EgMaf schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:11:
[...]
Kan / moet beter & nieuwe features:
• WHS als applicatie / rol aanbieden voor (bestaande) Windows Server (2003/2008/2008 R2) installaties.
WHS is een apart produkt. Zo is het ook in de markt gezet.
Het is een afzonderlijke SKU (stock keeping unit) met afwijkende technieken als die op een standaard server 2003/8 wordt gebruikt.
2003 is bovendien een produkt wat binnenkort out of stock gaat en niet meer verkocht zal worden (buiten SA/VL).
Nice to have, maar de kosten wegen niet op tegen de relatief kleine verkoopaantallen die deze 'addin' gaat halen ten opzichte van de bestaande 2008 produktrange.
[q]
• Mogelijk maken om extra licenties te verkopen, zodat ook meer dan 10 clients gebruikt kunnen worden.
Dan begeef je je al op het marktterrein van een ander produkt, SBE servers (small business essentials).
Bovendien: dit is een consumenten produkt, en clientversies van Windows hebben ook een 10 concurrent session limiet.
[q]
• .PST files op WHS shares (of gesynct) mogelijk maken
Jeuj. corrupte PST files.
http://blogs.technet.com/...st-files-don-t-do-it.aspx
[q]
• Verplaatsen van bestanden tussen 2 shares op dezelfde WHS sneller laten verlopen
Dat is een verplaatsing die niet over de lokale disk loopt, maar over de SMB sharing. Per definitie trager, en dit wordt door de Drive Extender techniek niet anders.
[quote]EgMaf schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:11:
[...]
Kan / moet beter & nieuwe features:
• WHS als applicatie / rol aanbieden voor (bestaande) Windows Server (2003/2008/2008 R2) installaties.
WHS is een apart produkt. Zo is het ook in de markt gezet.
Het is een afzonderlijke SKU (stock keeping unit) met afwijkende technieken als die op een standaard server 2003/8 wordt gebruikt.
2003 is bovendien een produkt wat binnenkort out of stock gaat en niet meer verkocht zal worden (buiten SA/VL).
Nice to have, maar de kosten wegen niet op tegen de relatief kleine verkoopaantallen die deze 'addin' gaat halen ten opzichte van de bestaande 2008 produktrange.
[q]
• Mogelijk maken om extra licenties te verkopen, zodat ook meer dan 10 clients gebruikt kunnen worden.
Dan begeef je je al op het marktterrein van een ander produkt, SBE servers (small business essentials).
Bovendien: dit is een consumenten produkt, en clientversies van Windows hebben ook een 10 concurrent session limiet.
[q]
• .PST files op WHS shares (of gesynct) mogelijk maken
Jeuj. corrupte PST files.
[q]
• Verplaatsen van bestanden tussen 2 shares op dezelfde WHS sneller laten verlopen
Dat is een verplaatsing die niet over de lokale disk loopt, maar over de SMB sharing. Per definitie trager, en dit wordt door de Drive Extender techniek niet anders.
VSS support voor de Drive extender moet je daarvoor hebben.• “Vorige versies” van bestanden in shares mogelijk maken.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Volgens mij had je niet gezien dat ik het kopje o.a. "nice to have's" had genoemd...alt-92 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:52:
Om even een paar puntjes alvast af te schieten (sorry)
Bovendien ben ik uitgegaan van wat ik zou willen zien in de volgende versie, niet wat er aan de huidige versie nog versleuteld zou moeten worden.
Vast, en zoals je zelf al aangeeft: Nice to haveWHS is een apart produkt. Zo is het ook in de markt gezet.
WHS v2 wordt (volgens de geruchten) gebaseerd op Windows 7 Server / Server 2008 R2, dus het zou al mooi zijn als het ook als add-on voor Windows Server 2008 R2 beschikbaar komt.
Still: Nice to have. Overigens kun je dit ook afvangen door het vorige punt mogelijk te maken. Als je WHS functionaliteit wilt met meer dan 10 clients, dan koop je de WHS "app" maar in combinatie met Small Business Server of een volle Server 2008 (R2)Dan begeef je je al op het marktterrein van een ander produkt, SBE servers (small business essentials).
I know, vandaar het verzoek om dat dus op te lossen. SnappieJeuj. corrupte PST files.
Ik mag toch wel dromen?Dat is een verplaatsing die niet over de lokale disk loopt, maar over de SMB sharing. Per definitie trager, en dit wordt door de Drive Extender techniek niet anders.

En is dat er al, standaard ondersteund in WHS?VSS support voor de Drive extender moet je daarvoor hebben.
Voor zover ik weet niet, vandaar dat het op mijn wishlist staat...
Als ik het zo lees wel:
http://mswhs.com/2008/03/...adow-services-vss-on-whs/
Zie ook hier.Arunia schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 19:07:
Als ik het zo lees wel:
Het werkt dus in veel gevallen niet goed. Het is in ieder geval al oppassen als je een HP MediaSmart hebt, of als je meer dan 1 disk in je stogare pool hebt.
Vandaar mijn "wish" dat het wel weer goed werkt in de volgende versie...
Maar het moet allemaal gedev'd worden. Kost tijd, kost geld.EgMaf schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 17:06:
[...]
Volgens mij had je niet gezien dat ik het kopje o.a. "nice to have's" had genoemd...
Bovendien ben ik uitgegaan van wat ik zou willen zien in de volgende versie,.
Weeg dat af tegenover de verwachte revenue, en dan moet je daar een verdomd goede business case voor bouwen om je timetable voor release te verlengen.
Want dat is wél een gevolg van je voorstel, elke feature request moet namelijk door het hele circus heen getrokken worden.
Nice to haves die onevenredig veel tijd en geld gaan kosten sneuvelen dan als je meerdere produkten op de markt zet die elkaar kunnen gaan overlappen.
Goeie VSS support zie ik nog wel zitten, al was het alleen maar omdat 2008 based serverprodukten met WSB overweg moeten - en dat is een volume snapshot
Vwb goeie PST support op netwerkshares - vergeet dat maar
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Klopt, maar vergeet niet dat mijn requests het gevolg zijn van de vraag om feedback & feature requestsalt-92 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:39:
[...]
Maar het moet allemaal gedev'd worden. Kost tijd, kost geld.
Weeg dat af tegenover de verwachte revenue, en dan moet je daar een verdomd goede business case voor bouwen om je timetable voor release te verlengen.
Want dat is wél een gevolg van je voorstel, elke feature request moet namelijk door het hele circus heen getrokken worden.
Mee eens, maar ik laat MS zelf die afwegingen maken. Alleen volledig onrealistische wensen heb ik maar achterwege gelaten (zoals een lean versie van Exchange standaard bij WHSNice to haves die onevenredig veel tijd en geld gaan kosten sneuvelen dan als je meerdere produkten op de markt zet die elkaar kunnen gaan overlappen.

Weer mee eens. Toch vond ik sommige andere requests van me ook wel goed gevonden, en (wellicht) redelijk cheap te implementeren. Zoals het licentie-verhaal (incl een W2K8r2 applicatie versie), de powersaving opties.en de backup opties.Goeie VSS support zie ik nog wel zitten, al was het alleen maar omdat 2008 based serverprodukten met WSB overweg moeten - en dat is een volume snapshot
Vwb goeie PST support op netwerkshares - vergeet dat maar
Die MCE mogelijkheid spreekt ook veel mensen aan gezien de huidige tijd waarin iedereen zich suf prakizeert welke mediaplayer te kopen. Mooi zou zijn als je gewoon rechtsstreeks van je WHS naar je monitor/TV/PC zou kunnen streamen.
Ik heb trouwens een rare situatie; vanochtend bleken mijn clients geen connectie te hebben met de server. Server staat aan en af en toe knippert het netwerklichtje. Icoontje is grijs en de Connector kan geen verbinding maken. RDP naar server werkt niet en ook de Shared Folders zijn niet te bereiken. xxxxx.homeserver.com werkt ook niet. In de router staat de server op Inactief. Ik heb de server al gereboot zonder succes. De Toolkit Connector Troubleshooter geeft een hele lijst die allemaal te maken hebben met het ontbreken van een verbinding (duh...)
Dat wordt weer spitten via Google....
Ik heb trouwens een rare situatie; vanochtend bleken mijn clients geen connectie te hebben met de server. Server staat aan en af en toe knippert het netwerklichtje. Icoontje is grijs en de Connector kan geen verbinding maken. RDP naar server werkt niet en ook de Shared Folders zijn niet te bereiken. xxxxx.homeserver.com werkt ook niet. In de router staat de server op Inactief. Ik heb de server al gereboot zonder succes. De Toolkit Connector Troubleshooter geeft een hele lijst die allemaal te maken hebben met het ontbreken van een verbinding (duh...)
Dat wordt weer spitten via Google....

Heb je al geprobeerd:
- (Harde) Reboot
- Andere kabel tussen Server en Router, andere poort op router gebruiken
- Scherm, toetsenbord & muis aansluiten (wat voor een server is het?) en lokaal aanloggen
- (Harde) Reboot
- Andere kabel tussen Server en Router, andere poort op router gebruiken
- Scherm, toetsenbord & muis aansluiten (wat voor een server is het?) en lokaal aanloggen
Ik heb vanmorgen een harde reboot geprobeerd van zowel de server als mijn pc; geen effekt. Ik heb nog geen andere kabel geprobeerd omdat ik a) naar mijn werk moest en b) ik denk dat het hier niet aan kan liggen (een kabel gaat niet 'zomaar' stuk in mijn beleving). Maar ik ga dat morgen wel proberen. Ik zal morgen ook direct op de server aanloggen om te zien wat er aan de hand is.
Ik heb al wat zitten speuren op internet (met name op WGS) en ik heb een idee dat het probleem wel eens zou kunnen zitten in WHS Transport wat plotseling (vermoedelijk door een update) op disabled zou kunnen staan. Vreemde was namelijk dat ik mijn pc vanmorgen uit de slaapstand haalde en dat-ie spontaan begon te rebooten (wat normaal gesproken niet gebeurd).
Dat WHS Transport is een services dus ik moet thuis even kijken hoe en wat.
(En als ik niks kan vinden dan begin ik (eindelijk!) met het inrichten van m'n nieuwe server, ook wel leuk
)
Bedankt voor je tips!!
Ik heb al wat zitten speuren op internet (met name op WGS) en ik heb een idee dat het probleem wel eens zou kunnen zitten in WHS Transport wat plotseling (vermoedelijk door een update) op disabled zou kunnen staan. Vreemde was namelijk dat ik mijn pc vanmorgen uit de slaapstand haalde en dat-ie spontaan begon te rebooten (wat normaal gesproken niet gebeurd).
Dat WHS Transport is een services dus ik moet thuis even kijken hoe en wat.
(En als ik niks kan vinden dan begin ik (eindelijk!) met het inrichten van m'n nieuwe server, ook wel leuk
Bedankt voor je tips!!
Verwijderd
Helaas stoppen kabels er soms wel spontaan mee, ik had er toevallig laatst eentje waarmee ik tijden gigabit heb gedraaid, en opeens kon hij nog maar 100 Mbit aan. Ik acht de kans dat dit het probleem is vrij klein, maar het is ook een kleine moeite om te testen
Ik dacht onderweg naar huis dat die reboot van de server niet kón werken want ik had het toetsenbord er af gehaald (die had ik even nodig voor m'n nieuwe server). Dus net thuisgekomen, toetsenbord aangesloten, gereboot en hupsakee, de boel draait weer.
Alleen, ik kan in de logs helemaal niets vinden! Ik heb dus geen flauw idee wat er aan de hand is geweest... Nouja, even afwachten maar.
Alleen, ik kan in de logs helemaal niets vinden! Ik heb dus geen flauw idee wat er aan de hand is geweest... Nouja, even afwachten maar.
Een update waarvoor gereboot moest worden?
Ik kreeg gisteren de melding dat er een update is geweest waarvoor de server moest rebooten. Nu had ik het rebooten zelf gedaan, maar toch kreeg ik die melding.
Wellicht dat dat bij jou ook het geval was?
Ik kreeg gisteren de melding dat er een update is geweest waarvoor de server moest rebooten. Nu had ik het rebooten zelf gedaan, maar toch kreeg ik die melding.
Wellicht dat dat bij jou ook het geval was?
Tja, wat ik al zei; ik kan in de logs niets terugvinden, noch op mijn pc noch op de server. Blijft een raadsel...
Nu ik hier toch ben even een vraagje; ik ga vandaag beginnen om mijn oude WHS te ontmantelen en m'n nieuwe server inrichten. Ik gebruik daarvoor mijn OEM van WHS. Als ik nu op het punt sta om mijn domainname op te geven (xxxx.homeserver.com) loop ik dan tegen het feit aan dat deze al bestaat? Die heb ik immers nu al geregistreerd dus mijn gevoel zegt dat ik die nu niet nogmaals kan gebruiken. Of kijkt MS naar mijn key en koppelt dan automatisch de huidige domainname aan de nieuwe installatie?
Nu ik hier toch ben even een vraagje; ik ga vandaag beginnen om mijn oude WHS te ontmantelen en m'n nieuwe server inrichten. Ik gebruik daarvoor mijn OEM van WHS. Als ik nu op het punt sta om mijn domainname op te geven (xxxx.homeserver.com) loop ik dan tegen het feit aan dat deze al bestaat? Die heb ik immers nu al geregistreerd dus mijn gevoel zegt dat ik die nu niet nogmaals kan gebruiken. Of kijkt MS naar mijn key en koppelt dan automatisch de huidige domainname aan de nieuwe installatie?
Verwijderd
Ik heb nu even zitten spelen met die WHS van Acer, en ik moet toch zeggen dat 't een goed dingetje is hoor!
Ik denk niet dat je je daar druk om hoeft te maken, in de tijd dat ik WHS (22 maanden) gebruik is dit besturingssysteem ook 1x geheel opnieuw geinstalleerd na harddisk problemen en kon ik mijn eigen subdomein.homeserver.com gewoon opnieuw gebruiken.Ferret schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:46:
Als ik nu op het punt sta om mijn domainname op te geven (xxxx.homeserver.com) loop ik dan tegen het feit aan dat deze al bestaat? Die heb ik immers nu al geregistreerd dus mijn gevoel zegt dat ik die nu niet nogmaals kan gebruiken.
Dat is inderdaad wel een hele goede vraag. Ik ben benieuwd. Laat hier weten hoe dat dat loopt als je wilt.Ferret schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:46:
Als ik nu op het punt sta om mijn domainname op te geven (xxxx.homeserver.com) loop ik dan tegen het feit aan dat deze al bestaat? Die heb ik immers nu al geregistreerd dus mijn gevoel zegt dat ik die nu niet nogmaals kan gebruiken. Of kijkt MS naar mijn key en koppelt dan automatisch de huidige domainname aan de nieuwe installatie?
MS kijkt naar het email adres dat je bij het aanmaken van het subdomein hebt opgegevens.Ferret schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:46:
Tja, wat ik al zei; ik kan in de logs niets terugvinden, noch op mijn pc noch op de server. Blijft een raadsel...
Dus je kunt opnieuw installeren, eventueel met helemaal nieuwe hardware en zelfs een andere WHS licentie, en toch hetzelfde subdomein gebruiken.
Sterker nog: Als je na de her-installatie je email adres weer invult, vertelt WHS je welk(e) subdomein(en) bij dat adres geregistreerd staan.
Ik spreek herbij uit ervaring: Ik heb een aantal trail licenties geprobeerd, en (uiteraard) een officiele, in test & "productie", op verschillende soorten hardware (van AMD XP2000 tot Q6600, momenteel op een 5050e).
Goed nieuws! M'n nieuwe server draait als een zonnetje! Het re-activeren van WHS en het instellen van het domein ging zonder enig probleem. De backups worden netjes gemaakt, de add-ins zijn geinstalleerd en ik moet alleen nog de data overzetten. Kortom, eigenlijk was het een makkie
mischien een hele domme vraag maar hoe en of waar kan ik instellen dat hij GEEN daily backup moet maken maar alleen iedere week/maand ? en een locatie toewijzen waar de backups opgeslagen worden ?
heb al een tijdje gezocht maar kan het gewoon echt niet vinden
heb al een tijdje gezocht maar kan het gewoon echt niet vinden
Verwijderd
ik heb even een vraagje
ik heb nu dus whs draaien werkt verder perfect
maar ik wil/moet een moederbord upgrade doen dus ook whs opnieuw instaleren maar hoe zit dat nu met alle gegevens die in de public dis staan mp3's en zo
ben ik die kwijt of kan ik gewoon een verse install doen en hou ik alles
ik heb nu dus whs draaien werkt verder perfect
maar ik wil/moet een moederbord upgrade doen dus ook whs opnieuw instaleren maar hoe zit dat nu met alle gegevens die in de public dis staan mp3's en zo
ben ik die kwijt of kan ik gewoon een verse install doen en hou ik alles
Ik heb al 2x mijn moederbord vervangen zonder her-installatie... Van een G45 chipset naar een nVidia SLI naar een 780G, dus zelfs van Intel Quad naar AMD x2. Gewoon de harddisks erin geprikt, opstarten, drivers installeren en klaar.
Ik weet, het is niet ondersteund en vast ook niet optimaal (qua snelheid en stabiliteit), maar ik heb goede backups en het lijkt allemaal stabiel te zijn.
Als ik tijd heb, zal ik hem wel weer eens helemaal verversen. Maar met (o.a.) LiveSync, uTorrent, ForeFront, Add-Ins etc, en wat persoonlijke (en niet gedocumenteerde) tweaks gaat daar wel een paar dagen werk in zitten...
Ik weet, het is niet ondersteund en vast ook niet optimaal (qua snelheid en stabiliteit), maar ik heb goede backups en het lijkt allemaal stabiel te zijn.
Als ik tijd heb, zal ik hem wel weer eens helemaal verversen. Maar met (o.a.) LiveSync, uTorrent, ForeFront, Add-Ins etc, en wat persoonlijke (en niet gedocumenteerde) tweaks gaat daar wel een paar dagen werk in zitten...
Verwijderd
nee die van mij is nog voor 90% standaard was ermee bezig om alles in te stellen nu blijkt dat her moederbord wat problemen heeft en nu vind ik her instal geen probleem maar er staat wel ondertussen voor 430 gb aan data op de sschijven en die wil ik liever niet kwijtEgMaf schreef op zondag 14 juni 2009 @ 13:36:
Ik heb al 2x mijn moederbord vervangen zonder her-installatie... Van een G45 chipset naar een nVidia SLI naar een 780G, dus zelfs van Intel Quad naar AMD x2. Gewoon de harddisks erin geprikt, opstarten, drivers installeren en klaar.
Bij iemand anders heb ik dit ook al eens gedaan. En ook daar draait het (wellicht niet optimaal) prima!EgMaf schreef op zondag 14 juni 2009 @ 13:36:
Verwijderd
Zou iemand me kunnen zeggen of WHS bij het terugzetten van een backup lastig doet over een schijf die kleiner is dan de originele maar wel groot genoeg voor de backupdata? Ik heb tot nu toe maar eenmalig een backup moeten terugzetten en dat was op de originele schijven.
Een van de pc's heeft momenteel 4x Samsung 640Gib in raid10 staan en ik zou overschakelen op 2x OCZ Vertex 250GB in raid0. Er is maar 350GB gebruikt dus het zou op de OCZ's passen.
Een van de pc's heeft momenteel 4x Samsung 640Gib in raid10 staan en ik zou overschakelen op 2x OCZ Vertex 250GB in raid0. Er is maar 350GB gebruikt dus het zou op de OCZ's passen.
Bij mijn weten wordt de data als losse files teruggezet, niet als disk-image.Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:07:
Zou iemand me kunnen zeggen of WHS bij het terugzetten van een backup lastig doet over een schijf die kleiner is dan de originele maar wel groot genoeg voor de backupdata? Ik heb tot nu toe maar eenmalig een backup moeten terugzetten en dat was op de originele schijven.
Het boeit WHS Restore dus niet hoe groot je disk is, zo lang hij maar groot genoeg is voor de data en hij bij het booten van de Restore CD (eventueel na het laden van extra drivers) gezien wordt.
Verwijderd
Ok bedankt EgMaf, dan ga ik die upgrade al uitvoeren. Had niet veel zin in een format en binnen 4maand dan terug voor Win7.EgMaf schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 17:37:
[...]
Bij mijn weten wordt de data als losse files teruggezet, niet als disk-image.
Het boeit WHS Restore dus niet hoe groot je disk is, zo lang hij maar groot genoeg is voor de data en hij bij het booten van de Restore CD (eventueel na het laden van extra drivers) gezien wordt.
Ik heb nu al een aantal dagen dat er geen automatische backup meer wordt gemaakt tijdens de ingestelde tijd. Er is wel gewoon verbinding met de server en hij staat netjes op "Network is Healty" maar er gebeurd helemaal niks. Als ik handmatig backup start gaat ie gewoon netjes backuppen etc.
Iets de kluts kwijt? Of is de backup tijd te kort 2uur (heb ik m altijd al opgehad...)
Iets de kluts kwijt? Of is de backup tijd te kort 2uur (heb ik m altijd al opgehad...)
Nee, dit was bij mij in ieder geval niet zo. Als je je hele schijf wil terugzetten met de restore cd, zet hij een soort disk-image terug. Hierdoor moet de nieuwe schijf minstens even groot zijn als de oude. Liep tegen dit probleem aan toen ik mijn systeem-partitie kleiner had gemaakt, en vervolgens niks meer terug kon zetten. Erg onhandig vind ik het, maar ja, niks aan te doen.EgMaf schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 17:37:
[...]
Bij mijn weten wordt de data als losse files teruggezet, niet als disk-image.
krijg je dan geen problemen met je licentie???...ikzelf heb een OEM licentie( zelfbouw WHS en aparte licentie gekocht) en kan volgens mij geen hardware veranderen...(wel harde schijf toevoegen natuurlijk)EgMaf schreef op zondag 14 juni 2009 @ 13:36:
Je mag je hardware zo vaak veranderen als je zelf wilt hoor. Ook met een WHS OEM licentie (die heb ik ook).Michel242186 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 23:04:
[...]
krijg je dan geen problemen met je licentie???...ikzelf heb een OEM licentie( zelfbouw WHS en aparte licentie gekocht) en kan volgens mij geen hardware veranderen...(wel harde schijf toevoegen natuurlijk)
Op een gegeven moment zal je WHS licentie zich niet meer online kunnen activeren (hij meldt dan dat dat al tevaak gedaan is). Dan moet je gewoon (zoals je ook op je scherm verteld wordt) even het 0800 nummer van Microsoft bellen, uitleggen dat je je hardware veranderd hebt, en je kunt middels een code gewoon weer activeren.
Oke dat wist ik niet....tnx.EgMaf schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 00:44:
[...]
Je mag je hardware zo vaak veranderen als je zelf wilt hoor. Ook met een WHS OEM licentie (die heb ik ook).
Op een gegeven moment zal je WHS licentie zich niet meer online kunnen activeren (hij meldt dan dat dat al tevaak gedaan is). Dan moet je gewoon (zoals je ook op je scherm verteld wordt) even het 0800 nummer van Microsoft bellen, uitleggen dat je je hardware veranderd hebt, en je kunt middels een code gewoon weer activeren.
2 Uur is kang zat. Kijk in de details van de backups die je nog wel hebt en dan zul je zien hoelang het maken van die backup heeft geduurd. Bij is dat zo'n 6 a 7 minuten.Andso schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 20:24:
Ik heb nu al een aantal dagen dat er geen automatische backup meer wordt gemaakt tijdens de ingestelde tijd. Er is wel gewoon verbinding met de server en hij staat netjes op "Network is Healty" maar er gebeurd helemaal niks. Als ik handmatig backup start gaat ie gewoon netjes backuppen etc.
Staat de tijd goed van je Connector?
Verwijderd
Bij mij is het op de meeste dagen zelfs onder de minuut. Dus ofwel waren er zeer grote aanpassingen of er is inderdaad gewoon iets fout.Ferret schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 06:24:
[...]
2 Uur is kang zat. Kijk in de details van de backups die je nog wel hebt en dan zul je zien hoelang het maken van die backup heeft geduurd. Bij is dat zo'n 6 a 7 minuten.
Staat de tijd goed van je Connector?
Zo, maar weer eens een ervaring optekenen hier.
Ik heb al een tijdje een Freecom Mediaplayer 35. Ik haal materiaal van Usenet via FTD en Newsleecher en dat laat ik controleren en uitpakken op mijn pc. Omdat de mediaplayer nog niet in het netwerk hing moest ik dus telkens dat ding loskoppelen van de tv en de receiver en aan m'n pc hangen om alles over te zetten.
Tja, dan draait die WHS als een zonnetje dus ik dacht net, hups, kabel trekken naar de mediaplayer en deze kreeg netjes een ip-adres van de router. Materiaal overgezet naar de WHS en het Guest-account ge-enabled. Daarna de mediaplayer laten zoeken in het netwerk et voila, netjes alles terug te vinden en af te spelen.
Alleen het laten opslaan door Newsleecher op de server wil niet lukken; ik kan in de opties de map '//server/videos' vinden en selekteren maar het uiteindelijke opslaan en uitpakken doet-ie in '/server/videos' (1 slash minder). Hij maakt dus een map aan in C:\ op mijn pc om alles in te doen. Iemand een idee hoe ik dit kan regelen dat Newsleecher naar de WHS gaat?
Ik heb al een tijdje een Freecom Mediaplayer 35. Ik haal materiaal van Usenet via FTD en Newsleecher en dat laat ik controleren en uitpakken op mijn pc. Omdat de mediaplayer nog niet in het netwerk hing moest ik dus telkens dat ding loskoppelen van de tv en de receiver en aan m'n pc hangen om alles over te zetten.
Tja, dan draait die WHS als een zonnetje dus ik dacht net, hups, kabel trekken naar de mediaplayer en deze kreeg netjes een ip-adres van de router. Materiaal overgezet naar de WHS en het Guest-account ge-enabled. Daarna de mediaplayer laten zoeken in het netwerk et voila, netjes alles terug te vinden en af te spelen.
Alleen het laten opslaan door Newsleecher op de server wil niet lukken; ik kan in de opties de map '//server/videos' vinden en selekteren maar het uiteindelijke opslaan en uitpakken doet-ie in '/server/videos' (1 slash minder). Hij maakt dus een map aan in C:\ op mijn pc om alles in te doen. Iemand een idee hoe ik dit kan regelen dat Newsleecher naar de WHS gaat?
Kan zijn dat je het enkel in je post verkeerd gebruikt, maar een server benader je (onder Windows) met een dubbele backslash, niet met een dubbele forward slash. Ofwel \\server\videos in plaats van //server/videosFerret schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:56:
Eventueel kan je proberen een netwerkmapping te maken (een schijfletter aan een share koppelen) via 'Tools > Map network drive' op je client.
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Je hebt gelijk Spone. Het moet andersom zijn maar het is een typefout van mij. Ik ga eens kijken of ik die mapping kan aanmaken!
/edit: Nope, de mediaplayer staat aan, heeft een ip-adres maar is niet zichtbaar via verkenner (dus ook niet te mappen).
/edit: Nope, de mediaplayer staat aan, heeft een ip-adres maar is niet zichtbaar via verkenner (dus ook niet te mappen).
[ Voor 32% gewijzigd door Ferret op 22-06-2009 08:18 ]
Waarom zou je Newsleecher willen gebruiken om WHS? Ik gebruikte altijd Newsleecher, maar sinds ik een WHS heb ben ik compleet over op SabNZBd
Superpakket!
Overigens heb ik van 't weekend een recovery gedaan, wauw...wat werkt dat goed (op een HP MediaSmart Server that is). Alleen de C partitie opnieuw geinstalleerd..alle data en shares is gewoon nog beschikbaar na de recovery
Overigens heb ik van 't weekend een recovery gedaan, wauw...wat werkt dat goed (op een HP MediaSmart Server that is). Alleen de C partitie opnieuw geinstalleerd..alle data en shares is gewoon nog beschikbaar na de recovery
Mijn oude configuratie begint een beetje te hikken, tijd voor wat nieuwe hardware wat ook een stuk zuiniger is.
Nu zit ik alleen een beetje in over alle data die ik heb op verschillende harddisks.
Zou het mogelijk zijn dat ik al mijn harddisks op mijn nieuwe hardware doe en dan een recovery/reinstall?
Of moet ik toch opzoek naar enkele externe harddisks waar ik tijdelijk alles op zet.
Iemand hier al ervaring mee?
Nu zit ik alleen een beetje in over alle data die ik heb op verschillende harddisks.
Zou het mogelijk zijn dat ik al mijn harddisks op mijn nieuwe hardware doe en dan een recovery/reinstall?
Of moet ik toch opzoek naar enkele externe harddisks waar ik tijdelijk alles op zet.
Iemand hier al ervaring mee?
Het zou sowieso geen verkeerd idee zijn om voordat je aan een operatie als die begint, een kopie van je meest belangrijke data te trekken, en daarna pas een recovery install te doen op de nieuwe hardware. Met een beetje geluk hoef je die 'backup' niet aan te spreken, maar als het toch nodig is ben je blij dat je hem hebt
Idd.....maar eh...spone schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:34:
Het zou sowieso geen verkeerd idee zijn om voordat je aan een operatie als die begint, een kopie van je meest belangrijke data te trekken, en daarna pas een recovery install te doen op de nieuwe hardware. Met een beetje geluk hoef je die 'backup' niet aan te spreken, maar als het toch nodig is ben je blij dat je hem hebt
Ik vermoed dat je aan een groot deel van die massadata als het fout gaat vrij eenvoudig opnieuw kan komen in de vorm van opnieuw downloaden. Daarom had ik het over de belangrijkste, 'onvervangbare' data, niet al je data
Die eerste categorie zal vast geen 1.5TB zijn
Ik ben zelf ook begonnen met een WHS te maken. Echter heb ik nog paar vragen.
Op dit moment is WHS geinstalleerd met Service Pack 2. In dit topic lees ik dat er over Power Pack wordt gesproken. Ik neem aan dat dat hetzelfde is bedoeld?
Ik heb 2 HDD's
2,5'' = 250 GB
3,5'' = 1000 GB
Ik lees ook dat "landingsplek" sinds Service Pack 1 niet meer van toepassing is. Hierdoor zou het niet moeten uitmaken op welke HDD je WHS installeert. Klopt dit? Dus "noodzaak" om de grootste HDD voor WHS installatie te gebruiken is hiermee dus vervallen?
Waarom ik dit vraag is dat ik liever 2,5'' HDD gebruik om WHS te installeren aangezien die zuiniger is.
Als download programma ga ik SABnzbd gebruiken. Nu lees ik daar verschillende oplossingen voor. Sommige gebruiken een aparte schijf wat ze niet aan pool toevoegen. Terwijl anderen een share map in WHS zelf maken \\SERVER\SABnzbd. En weer submappen voor complete, incomplete, nzb.
Welke van de twee benaderingen heeft volgens jullie de voorkeur en graag toelichting?
Als ik Shared Video map (dus \\SERVER\Videos) wil onderverdelen in meerdere mappen kan ik dan zonder problemen naar D:\shares\Videos gaan en daar meerdere submappen aanmaken zoals DivX, DVD, mkv enz.
zonder dat Driver Extender daarmee problemen heeft.
Is dat "corruptie fout" probleem met shares DIRECT editen inmiddels opgelost?
Mocht dat een probleem zijn hoe kan je dan submappen onder WHS Console aanmaken?
Op dit moment is WHS geinstalleerd met Service Pack 2. In dit topic lees ik dat er over Power Pack wordt gesproken. Ik neem aan dat dat hetzelfde is bedoeld?
Ik heb 2 HDD's
2,5'' = 250 GB
3,5'' = 1000 GB
Ik lees ook dat "landingsplek" sinds Service Pack 1 niet meer van toepassing is. Hierdoor zou het niet moeten uitmaken op welke HDD je WHS installeert. Klopt dit? Dus "noodzaak" om de grootste HDD voor WHS installatie te gebruiken is hiermee dus vervallen?
Waarom ik dit vraag is dat ik liever 2,5'' HDD gebruik om WHS te installeren aangezien die zuiniger is.
Als download programma ga ik SABnzbd gebruiken. Nu lees ik daar verschillende oplossingen voor. Sommige gebruiken een aparte schijf wat ze niet aan pool toevoegen. Terwijl anderen een share map in WHS zelf maken \\SERVER\SABnzbd. En weer submappen voor complete, incomplete, nzb.
Welke van de twee benaderingen heeft volgens jullie de voorkeur en graag toelichting?
Als ik Shared Video map (dus \\SERVER\Videos) wil onderverdelen in meerdere mappen kan ik dan zonder problemen naar D:\shares\Videos gaan en daar meerdere submappen aanmaken zoals DivX, DVD, mkv enz.
zonder dat Driver Extender daarmee problemen heeft.
Is dat "corruptie fout" probleem met shares DIRECT editen inmiddels opgelost?
Mocht dat een probleem zijn hoe kan je dan submappen onder WHS Console aanmaken?
[ Voor 3% gewijzigd door lujo op 23-06-2009 14:49 ]
Verwijderd
Ik heb ook een vraag over de installatie-schijf. Ik heb vroeger WHS op een 250 gig schijf geinstalleerd, uiteraard is hij uitgebreid met 1 en 2TB schijven. Nu wil ik de 250 gig schijf het liefst verwijderen. Is dit mogelijk? Kan je de WHS installatie verplaatsen naar een andere schijf?
Ik hoop dat dit mogelijk is.
Ik hoop dat dit mogelijk is.
Nee. SP2 is een service pack van Windows Server 2003, en wordt gebruikt voor alle edities van dit product, zoals Standard, Advanced, en dus ook Windows Home Server.lujo schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:22:
Power Packs bevatten verbeteringen en uitbreidingen van de Windows Home Server functionaliteit, zoals Drive Extender, Console, en Console client.
Nee en Ja. Het gaat om Power Pack 1, niet Service Pack 1. Zonder Power Pack worden nieuw geplaatste bestanden eerst op de systeemschijf geplaatst, waarna ze eventueel op de andere schijven komen. Met Power Pack komen ze meteen op de juiste schijf terecht. De schijf met de grootste hoeveelheid vrije ruimte bepaalt de grootte van het grootste bestand dat nog geplaatst kan worden.Ik lees ook dat "landingsplek" sinds Service Pack 1 niet meer van toepassing is. Hierdoor zou het niet moeten uitmaken op welke HDD je WHS installeert. Klopt dit? Dus "noodzaak" om de grootste HDD voor WHS installatie te gebruiken is hiermee dus vervallen?
Ik gebruik zelf niet zulke software, ik meen dat deze software een download locatie nodig heeft, de bestanden die daar komen worden verwerkt (uitgepakt) door andere software, die het resultaat op de eindlokatie plaatst. Die downloadlokatie kan je net zo goed buiten de shares houden, omdat die bestanden alleen maar worden gebruikt door de uitpaksoftware - client computers gebruiken dat niet.Als download programma ga ik SABnzbd gebruiken. Nu lees ik daar verschillende oplossingen voor. Sommige gebruiken een aparte schijf wat ze niet aan pool toevoegen. Terwijl anderen een share map in WHS zelf maken \\SERVER\SABnzbd. En weer submappen voor complete, incomplete, nzb.
Zonder Power Pack is er inderdaad een corruptie risico, omdat alleen de Windows Explorer om kan gaan met shares op WHS. Vanaf PP1 kan ieder programma bestanden op een share bewerken. NB die programma's moeten multiuser gebruik natuurlijk wel ondersteunen.Is dat "corruptie fout" probleem met shares DIRECT editen inmiddels opgelost?
OK dus er is duidelijk verschil tussen Power Pack en Service Pack. Waar kan ik zien of Power Pack op mijn systeem geinstalleerd is?
start -> uitvoeren -> winver
Als je PP2 hebt staat er dat SP2 geïnstalleerd is (jep i know, een beetje wazig).
Als je PP2 hebt staat er dat SP2 geïnstalleerd is (jep i know, een beetje wazig).
Windows Home Server Console -> Settings -> Tab resources, kijk onder "Microsoft Windows". Bij mij staat:
Windows Home Server with Power Pack 2.
(c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved.
Windows Home Server with Power Pack 2.
(c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved.
Probleem wat ik nu tegenkom is super traag kopieren van bestanden.
Als ik kopieer buiten WHS om van een hardeschiijf naar ander duurt het kopieren van 1 GB minstens 10 minuten.
Van Samsung HM251JJ (250GB) naar Samsung HD103UJ (1000GB). Beide zijn direct op het moederbord aangesloten (dus geen USB).
Nu kopieer ik 90 GB en dit duurt al uren.....
Schijven heb ik met HD Tune 2.55 gecontroleerd en "Error Scan" geeft geen foutmeldingen. Wat kan het zijn dat er zo langzaam gaat....
Als ik kopieer buiten WHS om van een hardeschiijf naar ander duurt het kopieren van 1 GB minstens 10 minuten.
Van Samsung HM251JJ (250GB) naar Samsung HD103UJ (1000GB). Beide zijn direct op het moederbord aangesloten (dus geen USB).
Nu kopieer ik 90 GB en dit duurt al uren.....
Schijven heb ik met HD Tune 2.55 gecontroleerd en "Error Scan" geeft geen foutmeldingen. Wat kan het zijn dat er zo langzaam gaat....