i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Ik kopieer (buiten WHS) dus tussen twee schijven op de server zelf. Dus zeg maar van D:\HTPC naar E:\HTPC2
Kopieren van 90 GB tussen twee hardeschijven op 1 WHS zou toch veel sneller moeten gaan. Ik kreeg in het begin te zien dat het 88 minuten zou duren. Daarna 200 minuten. Een hele tijd geen vermelding van hoe lang het duurt en dan weer 40 minuten. In werkelijkheid duurt het nu inmiddels als 2 uur of langer en horizontaal balkje is pas voor 1 derde gevuld.....
Verwijderd
Ik ben al ingelogd op de server. Server is op dit moment niet eens op het netwerk aangesloten. Dus gewoon echt puur van schijf naar schijf en dan duurt het zo lang....
Verwijderd
Verwijderd
Ik heb schijven van samsung (500GB's, 640GB's en 750GB's) in m'n WHS machine hangen op een Areca en een ICH9R en die gaven geen problemen, buiten het onaanvaardbaar aantal schijven die kapot gaat bij het in raid zetten van F1's.
Hardeschijf komt uit een vorig systeem waar het dienst deed als systeem schijf. Dar functioneerde het goed. Maar wat ik nu meemaak is me nog nooit overgekomen... Het is nu 09:38 nogs teeds bezig met kopieren.... wat gisteren gestart is.
[ Voor 47% gewijzigd door lujo op 25-06-2009 10:46 ]
Heb hem hierna uitgezet...en toen ik hem vanmrogen weer aangezet heb....geen verandering! Vanvaond maar eens even en beeldscherm aansluiten om te zien of hij nog wel beeld geeft.
Herkent iemand die probleem?
Verwijderd
Ik zou eventueel nog een HDTune of HDTach laten benchmarken om te kijken of je slechte scores krijgt.lujo schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:39:
@ Rizon
Hardeschijf komt uit een vorig systeem waar het dienst deed als systeem schijf. Dar functioneerde het goed. Maar wat ik nu meemaak is me nog nooit overgekomen... Het is nu 09:38 nogs teeds bezig met kopieren.... wat gisteren gestart is.
Als je zeker bent dat het de hardware niet is moet je beginnen kijken naar fragmentatie, indexing, backup, etc.
Die schijf eens uit de pool halen en kijken of het hetzelfde blijft bijvoorbeeld. Eens bestanden vanop de schijf zelf kopiëren.
Heb WHS opnieuw geinstalleerd en het probleem lijkt opgelost te zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:17:
[...]
Ik zou eventueel nog een HDTune of HDTach laten benchmarken om te kijken of je slechte scores krijgt.
Als je zeker bent dat het de hardware niet is moet je beginnen kijken naar fragmentatie, indexing, backup, etc.
Die schijf eens uit de pool halen en kijken of het hetzelfde blijft bijvoorbeeld. Eens bestanden vanop de schijf zelf kopiëren.
wat voor case gebruiken jullie voor je WHS?
Ik heb momenteel een antec NSK1300, een lekker compact doosje, maar nu ik wat extra schijven wil plaatsen, ben ik bang dat ie het te warm gaat krijgen.
Er zit nu een 500Gb schijf in, maar er komen nog 2 1Tb schijven bij, dus het word niet alleen proppen, maar waarschijnlijk ook erg warm...
Nu zou ik graag een andere case willen, iemand nog tips voor een redelijk compact systeem met genoeg ruimte en koeling?
Is natuurlijk niet zo compact als jouw antec, maar erg ruim vanbinnen. Er kunnen 3 schijven in, maar dan moet er één in een 5,25" bay worden geplaatst, een bevestiging hiervoor zit bij de kast. In principe kunnen er dus 4 schijven in, als je nog één zo´n 3,5" converter koopt, en geen CD-drive erin hebt zitten.
Koelt erg goed, naast de HD's zit één casefan, voor de rest niks, maar dat heeft mijn homeserver ook niet nodig. Processor (AMD Sempron LE-1250) blijft idle altijd onder de 30 (is wel ondergevolt). Verder genoeg ruimte voor meerdere casefans, mocht je deze nodig hebben.
Verwijderd
de whs draait super stabiel de backups en filesharing wekt allemaal perfect
alleen de remote acces is zeer onstabiel
als ik hem aanzet werkt die perfect maar een keer of 5 a 8 valt die weg krijg ik de melding prot forwarding failed
en dan zet ik de service uit en weer aan en dat doet hij het weer voor onbepaalde tijd
ik heb een sitecom gaming router die dit makkelijk zou moeten kunnen
dus ???
Nu gaf de health status een blauw/rood knipper signaal. Nadat ik had uitgezocht wat dit betekende ben ik met HP Support gaan bellen.
Eerst met HP NL, die verwezen me door naar HP Duitsland/UK ivm het (nog) niet ondersteunen van de MediaSmart Server in NL. Pff...In de UK wilden ze me wel helpen, maarrrrr...het was erg duur om hem door een koerier te laten ophalen, maar de meneer was behulpzaam en zou het gaan overleggen en mij terug bellen.
Hierna heb ik toch maar weer met HP NL gebeld, ik bedoel....als zij in de UK nu een ticket aanmaken (wat in NL niet kan omdat hij niet ondersteund wordt) en deze vervolgens in NL laten fixen...dan is het probleem volgens mij opgelost
Heb contact gezocht met HP Support NL.....het verhaal wat ik van HP UK heb gehoord uitgelegt. Hier wordt mij verteld dat er vast wel mogelijkheden zijn, maar dat ik het beste even met de HP NL Sales afdeling kan bellen. Dit heb ik gedaan, maar ik wordt van Consumenten naar Zakelijk gestuurd..en weer terug.
The joys of vendor support
Pas ook op voor paarse krokodillen
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Heb je al eens gekeken waarom de temp. zo hoog is?TheVMaster schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:22:
Hmm..mijn WHS is overleden, mouja....de MediaSmart Server ex475 blijft in een reboot cyclus hangen. Als ik de speciale consolekabell aansluit dan kan ik wel in de bios komen, daar zie ik dat de temperatuur rond de 92/95 graden hangt. Ik heb hierna de oorspronkelijke CPU weer geplaatst, maar qua temp. maakt dat niets uit.
Misschien draait er gewoon een fannetje niet meer...
EgMaf schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 10:26:
[...]
Heb je al eens gekeken waarom de temp. zo hoog is?
Misschien draait er gewoon een fannetje niet meer...
Manual de noodzakelijke poorten openzetten op je router, kortom de volgende 4;Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 22:12:
ik heb sinds een paar dagen een vervelend probleem
alleen de remote acces is zeer onstabiel
als ik hem aanzet werkt die perfect maar een keer of 5 a 8 valt die weg krijg ik de melding prot forwarding failed
80 tcp - 443 tcp - 3389 tcp - 4125 tcp.
Ik wil deze gaan gebruiken voor Virusbeveiliging, firewall.
Nu zal mij de virus en firewall wel gaan lukken.
Het is toch zo dat als dit op WHS staat hoef ik op de andere pc's geen meer te zetten?
want dat kunnen de pc's weer wat sneller draaien.
maar hij moet ook nog een andere functie gaan voltooien en adt is als printserver gaan dienen.
Als is dit mogelijk is kan iemand mij dan vertellen hoe dit dan zou moeten in stellen?
Ik heb een HP OfficeJet 6310. (USB,LAN)
Het belangrijkste is dat ik hiermee kan printen en kan scannen.
Hopelijk kunnen jullie mij hierover informeren zodat ik mijn keuze kan gaan maken
BVD
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Ik heb even op HP gekeken voor je HP OfficeJet 6310 printer, er zijn geen drivers beschikbaar voor windows server 2003, dus zou je tegen problemen aan kunnen lopen, en scannen via WHS is nu ook niet bepaald een slimme functie, tenzij je een toetsenbord, monitor en muis aansluit, maar het zou wel kunnen lukken met de xp drivers als je mazzel hebt.
Ik moet echt eens een keer 1 grote interne HDD. De externe schijf wordt een beetje te heet en maakt ook een apart geluid. Maar goed, dat komt later wel weer een keer. Nog steeds ben ik zeer tevreden over WHS.
Verwijderd
Voortaan gewoon zelf een server in elkaar flansen is echt niet moeilijk, je kan alles optimaal op elkaar afstemmen (voor de beste prijs) en je weet precies wat en hoe je het in elkaar hebt gezet (dus je voelt je wat zekerder indien er iets mis gaat). Als je problemen hebt zijn er altijd wel een paar Tweakers die je er verder mee kunnen helpen.TheVMaster schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:22:
Hmm..mijn WHS is overleden, mouja....de MediaSmart Server ex475 blijft in een reboot cyclus hangen. Als ik de speciale consolekabell aansluit dan kan ik wel in de bios komen, daar zie ik dat de temperatuur rond de 92/95 graden hangt. Ik heb hierna de oorspronkelijke CPU weer geplaatst, maar qua temp. maakt dat niets uit.
Nu gaf de health status een blauw/rood knipper signaal. Nadat ik had uitgezocht wat dit betekende ben ik met HP Support gaan bellen.
Eerst met HP NL, die verwezen me door naar HP Duitsland/UK ivm het (nog) niet ondersteunen van de MediaSmart Server in NL. Pff...In de UK wilden ze me wel helpen, maarrrrr...het was erg duur om hem door een koerier te laten ophalen, maar de meneer was behulpzaam en zou het gaan overleggen en mij terug bellen.
Hierna heb ik toch maar weer met HP NL gebeld, ik bedoel....als zij in de UK nu een ticket aanmaken (wat in NL niet kan omdat hij niet ondersteund wordt) en deze vervolgens in NL laten fixen...dan is het probleem volgens mij opgelost
Heb contact gezocht met HP Support NL.....het verhaal wat ik van HP UK heb gehoord uitgelegt. Hier wordt mij verteld dat er vast wel mogelijkheden zijn, maar dat ik het beste even met de HP NL Sales afdeling kan bellen. Dit heb ik gedaan, maar ik wordt van Consumenten naar Zakelijk gestuurd..en weer terug.
Heb zelf wel een probleem gehad met een brakke Sata kabel (6Hd's) heeft me wel een aantal maanden gekost om die fout te vinden, dat dan weer wel
pfff......als ik dus voor 150 euri een echte HomeServer incl. licentie kan kopen dan ben ik natuurlijk gek als ik dat niet doe heVerwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 17:07:
[...]
Voortaan gewoon zelf een server in elkaar flansen is echt niet moeilijk, je kan alles optimaal op elkaar afstemmen (voor de beste prijs) en je weet precies wat en hoe je het in elkaar hebt gezet (dus je voelt je wat zekerder indien er iets mis gaat). Als je problemen hebt zijn er altijd wel een paar Tweakers die je er verder mee kunnen helpen.
Heb zelf wel een probleem gehad met een brakke Sata kabel (6Hd's) heeft me wel een aantal maanden gekost om die fout te vinden, dat dan weer wel.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn post er wel een beetje 'noob' uitzag..hehe....maar eh..ik vind het gewoon fijn om een 'alles in een' box te hebben met hot-pluggable schijfjes etc..
[ Voor 17% gewijzigd door TheVMaster op 03-07-2009 22:47 ]
[ Voor 95% gewijzigd door sanook op 04-07-2009 08:49 ]
Verwijderd
Verwijderd
thnx voor de tip probleem lijkt opgelostWinkiller958 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 19:58:
[...]
Manual de noodzakelijke poorten openzetten op je router, kortom de volgende 4;
80 tcp - 443 tcp - 3389 tcp - 4125 tcp.
Zie mijn posting van eventjes terug; ik heb een HP Proliant ML110 G5 gekocht. Een echte server dus en als je daar de specs van opzoekt dan zul je zien dat daar 'gewone' hardware inzit. Je kunt dus zelfs je SATA schijven die je nu hebt er gewoon inhangen.Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 18:41:
Ik heb nu een home server op basis van een Atom330. Dit werkt opzich prima. Maar als ik nou wil upgraden, kan ik dan een gebruikte, "echte", server aanschaffen? of ben ik dan meteen gebonden aan profi-spl als scsi enzo?
BTW; in die Proliant zit standaard een 250 GB schijf, zet daar WHS op en breid je server uit met schijfruimte. Draait als een tierelier, passieve koeling dus stil en zeer degelijk gebouwd. Ik kan het iedereen aanraden!
ik ben nu bezig met de 120 dagen versie van WHS en tot nu toe bevalt het OS (draaiend in virtualbox) best goed. Echter zat ik me net het volgende te bedenken. Sinds een paar weken ben ik het huis uit en nu verwachten mijn ouders nog steeds dat ik elke x aantal dagen even langs kom (100km) om backups te maken en dergelijke. Zou het mogelijk zijn met WHS om via een VPN/Hamachi verbinding backups te maken van de pc's van mijn ouders?
Je kan het uiteraard zelf testen. Ik weet niet precies hoe WHS met vpn of hamachi om gaat. In theorie moet het werken.
Aangezien mijn ouders dood normale 50+ gebruikers zijn valt het qua hoeveelheid wel mee het is alleen zaak dat de informatie over een beveiligde verbinding gaat want over heel veel data zal het zeker niet gaan..AvanCade schreef op maandag 06 juli 2009 @ 22:40:
Ik gok dat dat best wel kan. De vraag is echter of je al die data over een internet lijntje wilt pompen.
Je kan het uiteraard zelf testen. Ik weet niet precies hoe WHS met vpn of hamachi om gaat. In theorie moet het werken.
Nu heb ik deze schijf netjes via de WHS console laten toevoegen, en de schijfruimte is nu dus 1.3Tb.
Alleen als ik nu in mijn verkenner en disk management kijk, zie ik dat ie er toch een beetje een zooitje van heeft gemaakt:
Forum | ||
![]() | ![]() |
Is dit iets om zorgen over te maken, of hebben meer mensen dit na het uitbreiden van de schijven?
Ik denk dat het wel losloopt.RonnieB82 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:24:
Ik heb gisteren mijn WHS uitgebreid met een extra 1Tb schijf.
Nu heb ik deze schijf netjes via de WHS console laten toevoegen, en de schijfruimte is nu dus 1.3Tb.
Alleen als ik nu in mijn verkenner en disk management kijk, zie ik dat ie er toch een beetje een zooitje van heeft gemaakt:
Is dit iets om zorgen over te maken, of hebben meer mensen dit na het uitbreiden van de schijven?
Misschien dat een rebootje wil helpen?
Reboot al gehad, maar dit heeft verder niks veranderd...EgMaf schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:47:
[...]
Ik denk dat het wel losloopt.
Misschien dat een rebootje wil helpen?
Moet ook zeggen dat de schijf verder naar behoren werkt, ik kan data naar de shares wegschrijven, en zie dan in mijn WHS console dat er schijfruimte gebruikt word.
Vraag me dus alleen af of dit 'normal behaviour' is, of dat er iets mis is gegaan.
Live today! Nobody promised you tomorrow.
Verwijderd
Ik kreeg enkele dagen geleden de melding van de fout, maar wanneer ik probeer te repairen met de console of met mstsc krijg ik nog steeds time outs.
M'n backup database neemt +- 350GB plaats in op een schijf van 1280GB, dus ruimte zat. Heeft 4GB geheugen wat ruimschoots voldoende zou moeten zijn voor WHS.
Ik heb tot nu toe alleen veel baat gehad bij Asset UPNP. Heb namelijk via die standaard 'Media Sharing' optie niet in kunnen stellen welke folders er moeten worden gebruikt, bij Asset is dit kinderlijk eenvoudig.
Zij er bijvoorbeeld ook alternatieven te gebruiken? Hoe noem je eigenlijk zo'n soort interface?
[ Voor 59% gewijzigd door Avvd op 09-07-2009 18:49 ]
Deze week reageerde plotseling mijn WHS niet meer, toen ik op lokatie keek wou hij gewoon niet meer naar Windows booten.
Geen idee wat er aan de hand was en na een poosje besloten om een server recovery uit te voeren omdat ik wist dat er niks met mijn hardware aan de hand was.
Echter na het doorlopen van de recovery wizard gaf hij plotseling aan dat hij de schijf aan het formatteren was.
Ik schrok een beetje want ik had helemaal niet aangegeven op welke schijf ik mijn WHS installatie had staan, maar opzich had ik goede moed.
Maar wat blijkt, hij heeft een willekeurige hardeschijf gepakt en deze geformatteerd!
Gelukkig niet een schijf die in de pool zat maar toch ben ik hierdoor behoorlijk wat gegevens kwijt!
Inmiddels loopt mijn WHS weer door een hele oude image terug te zetten, inmiddels had ik wat schijven verwijderd en toegevoegd en geeft hij nogal wat fouten in de console.
Toch lijkt het erop dat alle data toch nog in de shares staat, alleen jammer van die andere hardeschijf die niet in de pool zat.
Direct maar besloten dat ik er klaar mee was, hij was toch al niet al te betrouwbaar meer.
Dus in het kader van energiezuinig (verbruik was 130watt idle) een nieuw systeem besteld:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon X2 4850e | € 48,10 | € 48,10 |
1 | Gigabyte GA-MA74GM-S2H | € 48,53 | € 48,53 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 41,17 | € 41,17 |
1 | Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB | € 70,90 | € 70,90 |
Importeren | Totaal | € 208,70 |
Aan de hand van het verbruik wat ik me dit systeem, enkele oude schijven en voeding haal ga ik besluiten of ik meer green hardeschijven of een andere voeding wil.
En hoeveel sata aansluitingen heb je op dat moederbord?
Ik heb het inmiddels getest en het werkt best goed. Natuurlijk als het om veel data gaat dan moet je er de tijd voor nemen maar de backups maken werkt. Wat ik alleen nog niet voor elkaar heb om de console te starten als ik op een hamachi netwerk zit die geeft dan nameljik constant aan dat hij de home server niet kan vinden.AvanCade schreef op maandag 06 juli 2009 @ 22:40:
Ik gok dat dat best wel kan. De vraag is echter of je al die data over een internet lijntje wilt pompen.
Ik zal ook nog even moeten testen hoe de whs backup precies werkt want ik weet nu nog niet zeker of bij een backup de whs gaat kijken wat er veranderd is en dat gaat aanpassen in plaats van dat hij alles opnieuw gaat backuppen.
Daar kan ik je wel antwoord op geven:Webgnome schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 11:29:
Ik zal ook nog even moeten testen hoe de whs backup precies werkt want ik weet nu nog niet zeker of bij een backup de whs gaat kijken wat er veranderd is en dat gaat aanpassen in plaats van dat hij alles opnieuw gaat backuppen.
WHS kijkt naar welke gegevens al in debackup-database staan, en haalt alleen de missende data binnen. Daarom neemt de backup van een 2e client met hetzelfde OS veel minder ruimte in beslag dan de backup van de eerste client: Bij de 2e client zijn vrijwel alle OS files hetzelfde, en die worden daarom ook niet apart opgeslagen op de WHS.
Het advies bij backuppen over Internet (zoals via Hamachi /LogMeIn) is dan ook om de 1e backup lokaal te doen, en pas de volgende backup via Internet.
Klopt, ik ben er nog niet over uit welke kast ik wil, daarom zet ik hem eerst tijdelijk in een oud kastje.Ferret schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 08:56:
Ik mis een (energiezuinige) kast en en voeding in je lijstje. Of ga je alles inbouwen in een oude kast? In dat geval zou ik toch ook de voeding vervangen want ik denk dat daar je meeste verlies inzit. Zeker bij een whs die 24/7 aanstaat.
En hoeveel sata aansluitingen heb je op dat moederbord?
Nog tips voor een mooie mATX desktop waar een stuk of 4 hardeschijven in passen?
Wat betreft de voeding wil ik eerst even afwachten wat het verbruik zal zijn met 2 voedingen die ik nog heb liggen.
Mocht dat te hoog liggen dan ga ik eens rondkijken voor een energie zuinige op een pico psu.
Het moederbord heeft 6 SATA aansluiting, een stuk beter dan de 2 die ik eerst had.
http://www.azerty.nl/8-10...el-at.html?tab=tech_specs
Trouwens, ik heb die GA-MA74GM-S2H gekocht, omdat mijn moederbord niet helemaal lekker was. Wilde niet opstarten zonder VGA kabel aangesloten, sluit je hem wel aan, moet je eerst een CMOS clear doen voordat hij door start, echt heel vaag.
In ieder geval hoop ik nu van al het gezeur verlost te zijn, kan niet wachten totdat ik 'm binnen krijg!
Dit kan ik je al verklappen. WHS checked wat nieuw is en gaat dit backuppen. Hierdoor is een laptop bij mij vaak binnen 1 minuut al weer bijgewerkt mits het gewoon dagelijks gebeurd.Webgnome schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 11:29:
[...]
Ik heb het inmiddels getest en het werkt best goed. Natuurlijk als het om veel data gaat dan moet je er de tijd voor nemen maar de backups maken werkt. Wat ik alleen nog niet voor elkaar heb om de console te starten als ik op een hamachi netwerk zit die geeft dan nameljik constant aan dat hij de home server niet kan vinden.
Herinstallatie is zeker zonder grote problemen. De spullen opnieuw installeren wat echt fantastisch gaat.
Ik vraag me af of het mogelijk is om data op mijn 1TB schijf te zetten welke nog in mijn vaste computer zit. Daarna deze in de server te hangen en daar de data zonder problemen weer terug te zien. Het is teveel data om ergens anders op te slaan, anders had ik dat wel gedaan.
Ik gebruik hier voor de volgende hardware:
P4 @ 1.8GHZ als ik het goed heb
786MB werkgeheugen
ati videokaartje is overbodig maar zit er eenmaal in
1x40GB voor het os
1x120, 1x160 en 1x500GB voor opslag etc.
Ook zal ik er een enterprise/buseniss virusscanner opzetten die dan alle pc scant.
Verder komt er ook een gedeelde printer op.
Hopelijk krijg ik het allemaal aan de praat.
Wanneer ik dit draaiend heb zal ik wel ff een reactie geven van hoe het draait en of het goed draait.
ik ga er ook utorrent opzetten. het lijkt me wel ideaal
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Virusscanners kun je beter lokaal houden, veel efficiënter.
Verwijderd
Dacht hetzelfde tot het laatste zinnetje te lezenstijnos1991 schreef op maandag 13 juli 2009 @ 23:30:
"Ook zal ik er een enterprise/buseniss virusscanner opzetten die dan alle pc scant."
Virusscanners kun je beter lokaal houden, veel efficiënter.
Klopt helemaal.Arunia schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:15:
Ik ben nu aan het kijken voor Windows Home Server, maar schijnbaar is het alleen een OEM versie. Hoe komen jullie er allemaal aan? Ik ga er vanuit dat jullie niet allemaal meteen een hele server bouwen met WHS erbij?
Toen WHS net uit was had je weinig keuze en waren er maar weinig shops die hem als OEM verkochten.
Inmiddels is dat vast al wat beter.
pricewatch: Microsoft Windows Home Server 10 Users UK OEM
Ik geloof dat je al aan de formele eisen voor een OEM licentie voldoet, als je er een harddisk bijkoopt...Arunia schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:09:
Ja ok, maar OEM is voor systeembouwers, dus moet je uiteindelijk onderdelen kopen om dan een OEM WHS erbij te kunnen nemen. Alhoewel ik me voor kan stellen dat er shops zijn die ze gewoon verkopen zonder onderdelen.
Voldoet volgens mij niet aan de eis, maar advertentie's blijven wel staan.
Mijn schoonvader is zo lief geweest om deze mee te brengen en te geven. Krijg hem dus gratis!
Binnenkort maar weer even opnieuw installeren met wat extra schijfruimte.
Kan ik een complete image terug zetten via een losse boot disc o.i.d.? Of heb ik alleen de persoonlijke documentjes e.d. die ik handmatig terug kan gaan zetten?
Arunia schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:15:
Ik ben nu aan het kijken voor Windows Home Server, maar schijnbaar is het alleen een OEM versie. Hoe komen jullie er allemaal aan? Ik ga er vanuit dat jullie niet allemaal meteen een hele server bouwen met WHS erbij?
M@NIC schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:50:
[...]
Klopt helemaal.
Toen WHS net uit was had je weinig keuze en waren er maar weinig shops die hem als OEM verkochten.
Inmiddels is dat vast al wat beter.
pricewatch: Microsoft Windows Home Server 10 Users UK OEM
Arunia schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:09:
Ja ok, maar OEM is voor systeembouwers, dus moet je uiteindelijk onderdelen kopen om dan een OEM WHS erbij te kunnen nemen. Alhoewel ik me voor kan stellen dat er shops zijn die ze gewoon verkopen zonder onderdelen.
EgMaf schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:32:
[...]
Ik geloof dat je al aan de formele eisen voor een OEM licentie voldoet, als je er een harddisk bijkoopt...
Heren dit is reeds vaker behandeld op GoT, het is helemaal niet verplicht een stuk hardware te kopen bij een oem licentie. oem licenties kun je gewoon bij de verschillede webshops kopen en installeren op door jouw zelf in elkaar gezette Pc.Yippie schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:41:
Sommige creatievelingen op bijv. eBay verkopen OEM licentie's icm een muis![]()
Voldoet volgens mij niet aan de eis, maar advertentie's blijven wel staan.
Het is alleen dat de support in het geval van een oem licentie bij de oem fabrikant licht, in dit geval ben jij dat zelf. Op het moment dat je problemen hebt met Windows Home server of welke andere oem licentie dan ook kun je niet bij jouw leverancier of Microsoft aankloppen tenzij je apparte support contracten afsluit.
Bij een retail licentie kun je rechtstreeks bij Microsoft terecht voor support.
Zo heb ik een poos geleden Windows Vista Home Premium en Home Server oem licentie gekocht.
Het extra kopen van een muis of hardeschijf is helemaal niet nodig.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Nou weet ik niet op wat voor een os dat gebaseerd is, maar ik krijg het niet voor elkaar om op WHS de hele 2.5" schijf te gebruiken als 'SYS' schijf.
Ik heb wel de partitie kunnen vergroten (een install gedaan met x-files), maar als ik de gehele schijf gebruik (160 GB) wil WHS niet installeren. Er hangen ook nog 2 1 TB schijven aan, die wil ik juist gebruiken voor de opslag en niet ook een deel van die 2.5" schijf erbij.
Vraag is dus: is het mogelijk om de 2.5" schijf alleen te gebruiken als ‘SYS’ schijf (dus de gehele 160 GB) of moet er perse een gedeelte gebruikt worden voor de 'DATA'?
Je krijgt een restore DVD CD mee, via die dvd maak je verbinding met je WHS (je moet dus altijd een netwerk verbinding hebben) en zo kan je je pc/laptop geheel restoren met de laatst gemaakte update.stijnos1991 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 16:45:
Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk als een client PC crasht? Stel de laptop van m'n pa crasht(Vista Ultimate) en deze is dagelijks gebackupt met WHS.
Kan ik een complete image terug zetten via een losse boot disc o.i.d.? Of heb ik alleen de persoonlijke documentjes e.d. die ik handmatig terug kan gaan zetten?
edit: even gechecked, het is dus een CD
[ Voor 4% gewijzigd door Duddits op 16-07-2009 07:57 ]
Verwijderd
Hij zal altijd een sys van 20GB willen aanmaken en de rest wordt data. Mag je hem gewoon laten doen, ga je geen last van ondervinden en is eigenlijk een goeie keuze denkend als WHS. In het topic van zuinige servers lees je een werkmanier die anders is dan WHS.Duddits schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 18:00:
Vraag is dus: is het mogelijk om de 2.5" schijf alleen te gebruiken als ‘SYS’ schijf (dus de gehele 160 GB) of moet er perse een gedeelte gebruikt worden voor de 'DATA'?
Als je kiest voor de WHSmanier zou ik zelfs zeggen om WHS op een van de 1TB schijven te installeren ipv een 2,5". Als je de grote schijven niet in de pool gaat nemen en netwerkschijven wil gebruiken kan je de 2,5" wel goed gebruiken maar dan heb je geen plaats voor grote backups.
Inderdaad, ik denk ook niet dat het mogelijk is om slechts de SYS partitie op één schjif te zetten.Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 06:42:
[...]
Hij zal altijd een sys van 20GB willen aanmaken en de rest wordt data. Mag je hem gewoon laten doen, ga je geen last van ondervinden en is eigenlijk een goeie keuze denkend als WHS. In het topic van zuinige servers lees je een werkmanier die anders is dan WHS.
Als je kiest voor de WHSmanier zou ik zelfs zeggen om WHS op een van de 1TB schijven te installeren ipv een 2,5". Als je de grote schijven niet in de pool gaat nemen en netwerkschijven wil gebruiken kan je de 2,5" wel goed gebruiken maar dan heb je geen plaats voor grote backups.
Zelf heb ik ook besloten om een WD 1TB Green schijf te kopen en hier ook gewoon de SYS en DATA op te zetten.
Misschien is het verbuik iets hoger maar lijkt me dat we het dan over slechts 1 watt hebben ofzo.
Als het goed is krijg ik vandaag de onderdelen van mijn nieuwe server binnen.
je hebt helemaal gelijk. Ik heb wel gezocht, maar niet gevonden. (I know, lame excuse.)
Ik hoop binnenkort mijn bevindingen van de DVD versie te kunnen melden. Maar nog steeds ben ik heel erg blij met WHS zelf. Super OS voor thuis gebruik. Lekker simpel ook.
Je kan een image restoren, maar los ook nog bestanden selecteren welke je wilt hebben (uiteraard dien je wel een werkend Windows OS te hebben. Deze laatste is natuurlijk handig indien je per ongeluk een document hebt verwijderd.stijnos1991 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 16:45:
Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk als een client PC crasht? Stel de laptop van m'n pa crasht(Vista Ultimate) en deze is dagelijks gebackupt met WHS.
Voorheen een oud mobo met 2HDD's: 1x1TB(storage) + 1x300gb(backup)
Nieuw mobo geplaatst en alleen de 1x1tb disk aangesloten. Nieuwe installatie gedaan, geen recover of repair ofzo. Na een half uurtje draait WHS weer en sluit ik de 300gb disk weer aan. Onmiddellijk wordt deze herkent als een backup disk en de oude backups worden gewoon nog gelezen
Bestanden teruggehaald naar een aantal mappen, echt perfect! Helaas gaat het niet helemaal lekker met .MP3 bestanden? Bij 2 stukjes muziek kreeg ik een "cyclic redundancy check data error". Dit heeft er voor gezorgd dat het terug zetten van bestanden ongeveer een half uur langer dan normaal duurde, omdat hij bleef proberen die files toch te kopiëren, erg vervelend.
Later weer een nieuwe server backup ingesteld en deze begon vrolijk te draaien, totdat hij bij een muziek map aankwam, daar bleef ie vaak op haken en het duurde allemaal erg lang.
Mijn hostname <mijn>.homeserver.com werd trouwens direct weer aangeboden toen ik m'n e-mailadres invulde in de wizard.
[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 19-03-2021 13:43 ]
Verwijderd
Iets meer informatie zou makkelijk zijn. Bijvoorbeeld als je Vista als client gebruikt en je bent ondertussen media aan het afspelen, is het probleem meteen geweten.Ernemmer schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 23:46:
Ik heb ook een WHS server opgezet en ben nu bezig om mijn films naar de server te zetten.
Nu zie ik dat de snelheid maar 5 megabyte per seconde is en ik werk wel draadloos op een N router en die is dan weer 1000Mbit.
Iemand een idee waarom dit zo laag is.
Welk OS, software en hardware.
[ Voor 117% gewijzigd door Ernemmer op 19-03-2021 13:43 ]
[ Voor 3% gewijzigd door stijnos1991 op 18-07-2009 17:11 ]
Speciaal voor gebruik met Windows 7 en wat upgrades/verbeteringen voor windows media center.
Het geheel verbruikt nu 37 watt idle met 2 1TB schijven en 2 GB geheugen.
Ik gebruik hem ook als mediacenter en nzb downloadbak en alles draait perfect hier.
Ik ben helemaal tevreden.
ps. Als iemand nog een oem heeft liggen welke hij niet gebruikt dan wilt ik m wel kopen.
Ik heb gekeken naar die add-in die op WGS staat maar die krijg ik niet aan de praat.
Heb je daar 1 of andere multimeter of ander apparaat voor nodig, of is dit software matig uit te lezen?
[ Voor 98% gewijzigd door Ernemmer op 19-03-2021 13:43 ]
Ik doe het zelf ook dmv RDP, maar dit is ook een optie:Ferret schreef op zondag 19 juli 2009 @ 08:58:
@Fable: mag ik vragen hoe jij dat doet met nzb's en downloaden op je whs?
Ik heb gekeken naar die add-in die op WGS staat maar die krijg ik niet aan de praat.
http://www.whsplus.com/2009/06/06/sabnzbd-manager/
Om hem ook als add in te installeren vind ik een beetje onzin, je kan hem ook bekijken via de webpagina
Ik loop nu alleen tegen het probleem aan dat ik zo weinig mogelijk hardeschijven erin wil hebben om hem zuiniger te maken.
"Vroeger" had ik een speciale hardeschijf erin voor de downloads en enkele VMs, deze had ik niet in de pool zitten want ik wist niet precies of WHS daar wel mee over weg kan.
En dan bedoel ik het constant schrijven en bewerken van data op een D:\Shares\%share%.
Nu heb ik een Download share gemaakt op de pool en laat ik uTorrent en sabznbd+ schrijven naar D:\Downloads\%share% als test.
Maar weet iemand of dit uberhaupt verkeerd gaat lopen?
ik heb gewoon een share genaamd Downloads zoals jij. Dit werkt al heel lang gewoon erg goed.
uTorrent haalt uit die Downloads/Torrents mijn Torrent bestanden en plaats de gedownloade spullen daar weer in zodra ze klaar zijn. Sabnzbd zal dat ook wel gewoon doen.
Kan me niet voorstellen dat het een probleem met WHS op zou leveren. Via WeGotServed.co.uk heb ik de uitleg gevonden.
Wanneer ik bestanden (maakt niet uit welk type van bestand) kopieer naar mijn whs dan gaat het ofwel zeer langzaam tss de 0,5mb/sec en de 1,5mb/sec ofwel gaat het zoals het vroeger ging tss de 50mb/sec en de 85mb/sec maar valt de server tijdens het kopiëren weg. En dan is er een reboot nog om de verbinding terug te herstellen.
Ik heb 2 dingen verandert sinds het verkeerd is beginnen gaan:
Omwille van mijn provider telenet heb ik een aantal poorten moeten veranderen om extern toegang te krijgen tot mijn homeserver. Ik heb deze guide ervoor gebruikt.
Ik heb een extra schijf geplaats om de totale schijfruimte te vergroten. 1Tb extra. Nu heb ik dus 1x300gb (systeemschijf) en 2x 1Tb voor data. Als ik nu in mijn WHS console kijk via disk management dan zie dat 1 schijf van 1Tb voor 97% vol staat en de andere slechts voor 3%. Kan het dat dit zo slecht verdeelt staat?
Wat kan ik nog doen voordat ik een reïnstall doe? Ik heb de schijg die ik heb toegevoegd al eens terug uit de poel verwijdert maar dat maakte geen verschil.
Hier nog 2 afbeeldingen van voor en de fout.
voor
na
Ik heb ooit een poging gedaan met een Sweex SATA kaartje, toen kreeg ik hetzelfde.
Nope geen raid kaart. Juist na het opstarten ingelogd met remote desktop. Melding dat windows hersteld is van een ernstige fout.M@NIC schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:39:
Toevallig die extra hardeschijf aan een goedkoop raid kaartje gezet?
Ik heb ooit een poging gedaan met een Sweex SATA kaartje, toen kreeg ik hetzelfde.
fout codes:
:\DOCUME~1\ADMINI~1\LOCALS~1\Temp\2\WER1613.dir00\Mini071909-01.dmp
C:\DOCUME~1\ADMINI~1\LOCALS~1\Temp\2\WER1613.dir00\sysdata.xml
zie hier
als ik opnieuw installeer wou ik deze versie gebruiken. Is dit te doen als ik binnenkort whs service pack 3 wil installeren?
[ Voor 97% gewijzigd door stijnos1991 op 21-07-2009 19:15 ]
Nog iets wat ik raar vond. Als ik remote inlog en kijk bij deze computer dan zie ik dat ik op de d: schijf (data) nog 1,08Tb vrije ruimte heb en dat terwijl de totale ruimte maar 259Gb is.
zie hier
Is dit normaal?
Heb je al gekeken bij "Manage" (rechtermuisknop my computer), en vervolgens disk management hoe het er daar uitziet?IceBlue schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 09:15:
Na testen heb ik nog enkel vreemde dingen gemerkt. Wanneer ik nu een groot bestand kopiëer naar de server dan werkt alles zoals het moet zodra hij schrijft naar de zo goed als lege schijf. Zodra hij het probeert naar de volle schijf loopt alles zeer langzaam ofwel loopt alles vast. Hetzelfde bij het lezen. Zodra ik iets afspeel waarvan ik weet dat het op de minst volle schijf staat dan gaat alles perfect. Andersom hapert zelfs een divx. Ik weet gewoon niet wat ik nu het beste eerst ga doen. Nieuwe install van het os of een nieuwe schijf kopen om alles om te zetten.
Nog iets wat ik raar vond. Als ik remote inlog en kijk bij deze computer dan zie ik dat ik op de d: schijf (data) nog 1,08Tb vrije ruimte heb en dat terwijl de totale ruimte maar 259Gb is.
zie hier
Is dit normaal?
Doeme vergeten. Ga ik straks doen.Makaveli09 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 09:30:
[...]
Heb je al gekeken bij "Manage" (rechtermuisknop my computer), en vervolgens disk management hoe het er daar uitziet?
edit:
Ziet er zo uit.
Ik weet het niet meer. Ik denk dat ik dit weekend maar eens aan een reïnstall begin en dan maar hopen dat ik geen data verlies
[ Voor 28% gewijzigd door IceBlue op 22-07-2009 20:04 ]
Als je goed kijkt, dan klopt het dus wel.... Windows Home Server heeft er een JBOD of RAID 0 van gemaakt. Disk 2, Disk 3 en een deel van Disk 0 zijn samengevoegd, zodat het één fysieke disk lijkt. Het kan ook een config zijn waarbij de disks gekoppeld zijn doormiddel van junction points.IceBlue schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 10:24:
[...]
Doeme vergeten. Ga ik straks doen.
edit:
Ziet er zo uit.
Ik weet het niet meer. Ik denk dat ik dit weekend maar eens aan een reïnstall begin en dan maar hopen dat ik geen data verlies
Op deze manier heb je echter geen "redundantie", dat wil zeggen dat je al die data kwijt bent mocht één van die disken kapot gaan. Ik ken WHS nog niet zo goed, maar ik meen dat je, wanneer je een groep toevoegd dat je de mogelijkheid hebt om aan te geven of het belangrijke data is (dan wordt er een RAID 1 van gemaakt, of niet).
Nee die mogelijkheid is er niet. Je kan wel de mappen aanduiden die whs dan "dubbelt" zodat deze op 2 schijven bewaard worden.Makaveli09 schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 07:32:
[...]
Als je goed kijkt, dan klopt het dus wel.... Windows Home Server heeft er een JBOD of RAID 0 van gemaakt. Disk 2, Disk 3 en een deel van Disk 0 zijn samengevoegd, zodat het één fysieke disk lijkt. Het kan ook een config zijn waarbij de disks gekoppeld zijn doormiddel van junction points.
Op deze manier heb je echter geen "redundantie", dat wil zeggen dat je al die data kwijt bent mocht één van die disken kapot gaan. Ik ken WHS nog niet zo goed, maar ik meen dat je, wanneer je een groep toevoegd dat je de mogelijkheid hebt om aan te geven of het belangrijke data is (dan wordt er een RAID 1 van gemaakt, of niet).
Daar staat alles zoals het hoort.Ferret schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 07:13:
En heb je misschien de add-in 'Disk management' ? Hoe ziet dat er uit dan?
[ Voor 94% gewijzigd door IceBlue op 23-07-2009 07:46 ]
Plaatje van de netwerkschijven. Balkje is rood omdat er meer ruimte vrij is dan er beschikbaar is denk ik. Right.
Het klopt wel dat ik meer dan 911GB vrij heb inderdaad, want ik heb 1x1TB en 1x300GB voor data, maar het staat er allemaal wel raar.
[ Voor 50% gewijzigd door stijnos1991 op 23-07-2009 11:58 ]
http://www.sluiskil.com/tweakers/trektopniks.jpg
Ik moet er maar met leren leven denk ik, of misschien dat het met PP3 is opgelost, misschien dat iemand dat kan controlen? Ik ga maar even wachten met de beta van PP3.
Live today! Nobody promised you tomorrow.