Volgens mij heeft dat gewoon te maken met het feit dat de pool een JBOD is en daar is volgens mij niets aan te doen (ook niet dmv Power Pack 3)...maar als ik het fout heb dan hoor ik het graagpvanmegen schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 17:52:
Tja, ik heb dat probleem met die balken ook, het is in mijn ogen gewoon een bug.
http://www.sluiskil.com/tweakers/trektopniks.jpg
Ik moet er maar met leren leven denk ik, of misschien dat het met PP3 is opgelost, misschien dat iemand dat kan controlen? Ik ga maar even wachten met de beta van PP3.
Verwijderd
Hoe zit het met Windows Media Center, draait dit ook op Home server?
En programma's als bittorrent, mediaplayers e.d.?
Windows media center weet ik niet maar ik weet wel dat er support in zit voor de xbox 360 (streaming media)Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 19:24:
bittorrent etc werkt allemaal gewoon.
Eh....ik zeg ff de Zoekfunctie gebruikenVerwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 19:24:
Maar Media Center is een onderdeel van Windows Vista en Windows, niet een los op zichzelf staande applicatie en draait dus niet op Windows Home Server.
Bittorrent plugins zijn er vast net als usenet oplossingen (SabNZBd werkt bv. keurig op een Windows Home Server). Hou er wel even rekening mee dat voor diverse 'mogelijkheden' gewoon goed werkende Windows Home Server Plugins geschreven zijn.....alleen jammer genoeg voor SabNZBd nog niet..maar goed die draait gewoon als Service op mijn WHS.
MediaPlayers heb je niet nodig, maar als je streaming mogelijkheden bedoelt dan zijn die er gewoon...met volledige ondersteuning voor je XBOX 360, Windows Media Center PC's, hij fungeert zelfs als iTunes Server......en er is zelfs ondersteuning voor Windows 7!
[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 23-07-2009 21:20 ]
Verwijderd
Dat vh streamen dat weet ik dat dat kan, mijn vraag is meer of ik mijn HTPC kan voorzien van Home Server en er dan ook nog mijn muziek en films mee af kan spelen, dus met b.v. de Windows Media Player oid
Power pack 3 bied geen oplossing. Ook niet voor mijn probleem.TheVMaster schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 18:03:
[...]
Volgens mij heeft dat gewoon te maken met het feit dat de pool een JBOD is en daar is volgens mij niets aan te doen (ook niet dmv Power Pack 3)...maar als ik het fout heb dan hoor ik het graag
Er zijn mensen bezig om media center functionaliteit op whs te krijgen.
Kijk maar eens rond op het forum van wegotserved.co.uk
Ikzelf zou deze combi nooit kiezen. Ik heb een whs als server (backup van belangrijke data en opslag van films/muziek) en staat 24/7 aan.
Mijn media center staat aan als ik hem gebruik (kijken of opnemen)
Ikzelf zou deze combi nooit kiezen. Ik heb een whs als server (backup van belangrijke data en opslag van films/muziek) en staat 24/7 aan.
Ik heb pp3 geinstalleerd, maar nog geen idee hoe ik mijn opnames op de WHS kan krijgen....tenminste hoe hij ze kan backuppen.rsvmark schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:20:
Ach...ze moeten die functies gewoon stoppen in Windows Home Server 2 (ze zijn hier mee bezig...op basis van Windows Server 2008 ipv Win2k3). Als je je homeserver als backup en opslag gebruikt en hij kan ook nog opnemen...wauw...en dan vanaf een Media Center Extender of XBOX 360 de opgenomen TV,etc terug kunnen kijken....hmm..ideaal..rsvmark schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:20:
Overigens ben ik erg blij met HP! Mijn MediaSmart ex475 was er mee gekapt en hiervoor heb ik contact gehad met HP Nederland (volgens mij is dat eerder in dit topic ter sprake gekomen) en terwijl ze hem officieel nog niet ondersteunen wilde HP toch niet de lulligste zijn en heeft hem (net nog binnen de garantie) gerepareerd. Hij zou volgende week donderdag opgehaald worden. Hiervoor ontving ik vandaag een doos (althans dat dacht ik) om hem in terug te sturen.
Wat schetst mijn verbazing toen ik die doos open maakte : Er zat gewoon een gloednieuwe HP MediaSmart ex475 in!!. Wauw...zat een briefje bij (in het Duits) dat ik de oude en defecte server in die doos moest doen, de bijgeleverde UPS sticker er op moest plakken en hem dan bij UPS moest aanmelden zodat hij kon worden opgehaald.
Ik kan maar 1 ding zeggen : GEWELDIG!! Vooral omdat ze in eerste instantie niet eens wisten of hij wel in Duitsland gerepareerd kon worden...
[ Voor 38% gewijzigd door TheVMaster op 24-07-2009 22:39 ]
Verwijderd
Ik vraag dit omdat ik mijn DUNE BD PRIME gebruik voor Blu-ray en het streamen van HD en ander filmmateriaal.rsvmark schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:20:
De "HTPC" die ik wil bouwen is dus voornamelijk voor:
-Internetten op de TV
-Downloaden
-Backuppen van andere PC's
-Muziek spelen
TV kijken en opnemen doe ik met mijn Dreambox DM800 (HD) dus dat hoeft de HTPC ook niet te doen.
Kan iemand anders eens kijken of XBMC op WHS draait? dan ben ik er al nl.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2009 11:54 ]
Lees dit stukje van babyxl even, gevonden voor je in dit topic.....Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 20:01:
[...]
Kan iemand anders eens kijken of XBMC op WHS draait? dan ben ik er al nl.
Nu is het in de webinterface zo dat je bij het openen van de server alleen maar de whs console ziet inplaats van de complete rdp sessie. Ik had ergens in een stukje gelezen dat het mogelijk is om in dat venster de complete rdp sessie te zien door ergens een bestand aan te passen. Weet iemand waar dit precies zit?
Misschien is het hier niet de goede plek maar een tweetal vragen:
- Mediaplayer moet iedere keer de mediabibliotheek opnieuw opbouwen met de homeserver, kan je het niet zo instellen dat hij enkel de wijzigingen doorzoekt?
- Mijn vriendin heeft een laptop en is heeft haar documenten op de WHS, nu gaat ze ook wel eens ergens anders naar toe waar ze geen internet en dus geen toegang tot de bestanden heeft. Zit er in WHS iets om dit probleem te tackelen, of moet ik dat gewoon in het syncroniseren van mappen zoeken?
- Mediaplayer moet iedere keer de mediabibliotheek opnieuw opbouwen met de homeserver, kan je het niet zo instellen dat hij enkel de wijzigingen doorzoekt?
- Mijn vriendin heeft een laptop en is heeft haar documenten op de WHS, nu gaat ze ook wel eens ergens anders naar toe waar ze geen internet en dus geen toegang tot de bestanden heeft. Zit er in WHS iets om dit probleem te tackelen, of moet ik dat gewoon in het syncroniseren van mappen zoeken?
Live today! Nobody promised you tomorrow.
In Windows 7 en waarschijnlijk Vista ook wel (XP echt geen idee) kan je je bestanden offline beschikbaar maken. Zodra je dan weer verbinding met je server kan maken worden de mappen gesynct.
Verwijderd
Dat je een XboX aan kan sluiten op een WHS is natuurlijk logisch, wat ik bedoel is of je de XBMC software ook op WHS kan installeren zoals dat ook bij WinXP kanWinkiller958 schreef op zondag 26 juli 2009 @ 12:30:
[...]
Lees dit stukje van babyxl even, gevonden voor je in dit topic.....
@stijnos1991
Het is een XP laptop.
Maar dat moet met WHS toch wel te doen zijn? Ik krijg dat syncroniseren in ieder geval niet van de grond....
Het is een XP laptop.
Maar dat moet met WHS toch wel te doen zijn? Ik krijg dat syncroniseren in ieder geval niet van de grond....
Kun je geen synctoy gebruiken om dit automatisch te laten doen?pvanmegen schreef op maandag 27 juli 2009 @ 22:13:
@stijnos1991
Het is een XP laptop.
Jip, met Synctoy is het gelukt maar ik had van Homeserver toch ook wel iets verwacht wat dit zou kunnen. Ook thuisgebruikers hebben laptops die ze meenemen naar plaatsen waar ze geen verbinding hebben met de server. Ik vroeg me dus af of dit niet ergens verborgen zit in WHS. Het offline beschibaar maken van bestanden via Remote Desktop gaat niet wegens een foutmelding in de trant van dat deze zo geconfigureerd is dat hij via meerdere pc's kan verbinden...
- Met synctoy werkt het en met de -R aanvullen synchroniseert hij nu bij het opstarten....
- Met synctoy werkt het en met de -R aanvullen synchroniseert hij nu bij het opstarten....
Of desnoods op de laptop en WHS Live Mesh installeren.rsvmark schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 11:32:
[...]
Kun je geen synctoy gebruiken om dit automatisch te laten doen?
Of LiveSync.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Ik heb hier een whs servertje draaien met de 120 dagen proef versie van Microsoft met het volgende probleem:
2 sata schijven, 160 (boot) en 120, op een (nu defecte) sata controller, plus nog 2 ide schijven.
Geen probleem, nieuwe controller gehaald en ... geen boot.
Als ik ervaring op internet lees met gecrashte bootdisks kom ik verhalen tegen dat alle data verwijderd werd en ook hier: Howto recover from a Windows Home Server crash werd iemand niet blij.
Ik kan de WHS server install CD er wel weer in drukken en op 'repair server installation' drukken, maar voordat ik dit doe heb ik toch een paar vragen hierover.
1) heeft iemand ervaring met het repareren van WHS op deze manier?
2) behoudt WHS alle files zoals deze op de diverse schijven staan inc. shares?
3) andere dingen die ik in het oog moet houden bij deze actie?
Een oplossing om zeker te zijn dat het werkt had ik al bedacht dat ik het eventueel eerst probeer in Vmware om te kijken wat het gevolg is, echter, dan ben je al snel een dag kwijt aan het opbouwen van een kopie van de server.
Uiteraard kan ik de server repair proberen, en eerst alle 4 de schijven klonen, maar ik weet niet of ik daar vrolijk van wordt.
Een laatste oplossing die ik bedacht heb is een linux live cd erin, schijven mounten, en dan over het netwerk alle data bij elkaar schrapen en naar een externe machine zetten (kost ook gruwelijk veel tijd).
Iemand ideeen/tips/advies wat het juiste pad hier is?
2 sata schijven, 160 (boot) en 120, op een (nu defecte) sata controller, plus nog 2 ide schijven.
Als ik ervaring op internet lees met gecrashte bootdisks kom ik verhalen tegen dat alle data verwijderd werd en ook hier: Howto recover from a Windows Home Server crash werd iemand niet blij.
Ik kan de WHS server install CD er wel weer in drukken en op 'repair server installation' drukken, maar voordat ik dit doe heb ik toch een paar vragen hierover.
Een oplossing om zeker te zijn dat het werkt had ik al bedacht dat ik het eventueel eerst probeer in Vmware om te kijken wat het gevolg is, echter, dan ben je al snel een dag kwijt aan het opbouwen van een kopie van de server.
Uiteraard kan ik de server repair proberen, en eerst alle 4 de schijven klonen, maar ik weet niet of ik daar vrolijk van wordt.
Een laatste oplossing die ik bedacht heb is een linux live cd erin, schijven mounten, en dan over het netwerk alle data bij elkaar schrapen en naar een externe machine zetten (kost ook gruwelijk veel tijd).
If you choose to criticise you choose your enemies
Ik heb hier mijn MediaSmart Server van HP al een keer of 3 'gerecovered' de laatste paar weken en tot nu toe elke keer met behoud van data op de niet-system partitie!Emmeau schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:52:
Ik heb hier een whs servertje draaien met de 120 dagen proef versie van Microsoft met het volgende probleem:
Voor Windows XP gebruik ik offline files: Use Offline Files When You're off the Networkpvanmegen schreef op maandag 27 juli 2009 @ 22:13:
@stijnos1991
Het is een XP laptop.
Helaas, dat is enkel voor XP Pro....steeg370 schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 18:53:
[...]
Voor Windows XP gebruik ik offline files: Use Offline Files When You're off the Network
Verwijderd
Een vraagje?
Ik gebruik nu everest op mijn pc en ook op de server om de temps en zo te checken.
maar is het ook mogelijk met een ander programma eventueel om live op mijn desktop van de pc de temps van de server te kunnen zien?
Nu moet ik steeds inloggen via de remote desktop en dat is soms best lastig
!?
Ik gebruik nu everest op mijn pc en ook op de server om de temps en zo te checken.
maar is het ook mogelijk met een ander programma eventueel om live op mijn desktop van de pc de temps van de server te kunnen zien?
!?
ik weet niet of er al addins voor zijn maar je zou een addin kunnen maken die via de connector om de zoveel tijd een bericht naar elke pc stuurt met de temps. Ik zal eens kijken of ik zoiets voor elkaar krijg. Heb al beetje zitten pielen met de WHS C# Api dus dit moet kunnenVerwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 22:04:
Een vraagje?
!?
[ Voor 9% gewijzigd door Webgnome op 29-07-2009 09:51 ]
thx! door jouw post durfde ik de gok te nemen, en alles draait weer.TheVMaster schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 15:05:[...]Ik heb hier mijn MediaSmart Server van HP al een keer of 3 'gerecovered' de laatste paar weken en tot nu toe elke keer met behoud van data op de niet-system partitie!
het werkt
If you choose to criticise you choose your enemies
Ik heb een vraagje, ik heb nog een raptor 10k toeren HD liggen en hier wil ik home-server op laten draaien, kan ik zorgen dat ik specifiek op deze HD windows server draai of gaat het OS het verspreiden over meerdere hd's ?
Ik lees nml dat sommige een systeem schijf hebben en een data schijf, maar als ik de setup start met alleen de raptor wil deze niet werken omdat er te weinig ruimte beschikbaar is dus nu installeert whs het op elke hd, kan ik het dan later nog weer terugplaatsen naar 1 schijf ?
Ik lees nml dat sommige een systeem schijf hebben en een data schijf, maar als ik de setup start met alleen de raptor wil deze niet werken omdat er te weinig ruimte beschikbaar is dus nu installeert whs het op elke hd, kan ik het dan later nog weer terugplaatsen naar 1 schijf ?
[ Voor 38% gewijzigd door appel22 op 31-07-2009 16:56 ]
We gaan dat even testen...Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 13:47:
[...]
Dat je een XboX aan kan sluiten op een WHS is natuurlijk logisch, wat ik bedoel is of je de XBMC software ook op WHS kan installeren zoals dat ook bij WinXP kan
* Cybergamer is back...
EDIT: Werkt hier niet. XBMC zeurt om OpenGL drivers.
[ Voor 14% gewijzigd door Cybergamer op 31-07-2009 21:08 ]
Je kan de whs versie van x-files gebruiken, hier zit wat extra functionaliteit is waarder het indelen van je partities tijdens de installatie. De versie is overigens gewoon legaal omdat je je eigen serie nummer ook moet gebruiken.appel22 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 16:38:
Ik heb een vraagje, ik heb nog een raptor 10k toeren HD liggen en hier wil ik home-server op laten draaien, kan ik zorgen dat ik specifiek op deze HD windows server draai of gaat het OS het verspreiden over meerdere hd's ?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik (toen ik las dat je dus je data niet kwijt zou raken) ook wel ff 'bang' was om m'n 1.5 TB aan data kwijt te raken, maar eh....maar het gaat best eenvoudig met de recovery cd.Emmeau schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:35:
[...]
thx! door jouw post durfde ik de gok te nemen, en alles draait weer.
het werkt
Het blijft een stoer product...WHS!
Gister eerste backup proberen te doen met WHS van m'n laptop, alleen gelijk een fout gekregen (was niet het geval bij backup van de 2 pc's, die zijn snel gegaan en volgens de manier).
De fout was:
Failure Details for Volume (Local Disk):
COMException
Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O-apparaat.
(Uitzondering van HRESULT: 0x8007045D)
bij
System.Runtine.InteropServices.Marshal.ThrowExceptionForHRIntern
enz. (niet te lezen)
Voor mensen die ook deze fout hebben, stond niet echt duidelijk op internet beschreven wat te doen, ga naar deze computer eigenschappen van de schijf en doe een schijfcontrole (beide vinkjes) heeft me 4,5 uur gekost voor een 160GB HD, en nu draait de backup gelukkig wel normaal.
Verder werkt het erg mooi en snel
ben er tevreden mee (Y)
Een vraag die ik nog wel heb is, ik heb aangevinkt dat wanneer er gebackupt moet worden de laptops uit slaapstand gehaald mogen worden voor backups maar dat deed de laptop na 2u in de backuptijd te gaan nog niet. Moet je in de bios van de laptop ook wakeonlan oid aanzetten of werkt het op die manier niet, en na het backuppen wordt de pc weer in slaapstand teruggebracht ?
Ik heb het nu rond etenstijd gezet want dan staat elke pc toch aan en het kost maximaal 7 minuten zag ik bij een automatische her-backup!
mvg,
Wouter
De fout was:
Failure Details for Volume (Local Disk):
COMException
Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O-apparaat.
(Uitzondering van HRESULT: 0x8007045D)
bij
System.Runtine.InteropServices.Marshal.ThrowExceptionForHRIntern
enz. (niet te lezen)
Voor mensen die ook deze fout hebben, stond niet echt duidelijk op internet beschreven wat te doen, ga naar deze computer eigenschappen van de schijf en doe een schijfcontrole (beide vinkjes) heeft me 4,5 uur gekost voor een 160GB HD, en nu draait de backup gelukkig wel normaal.
Verder werkt het erg mooi en snel
Een vraag die ik nog wel heb is, ik heb aangevinkt dat wanneer er gebackupt moet worden de laptops uit slaapstand gehaald mogen worden voor backups maar dat deed de laptop na 2u in de backuptijd te gaan nog niet. Moet je in de bios van de laptop ook wakeonlan oid aanzetten of werkt het op die manier niet, en na het backuppen wordt de pc weer in slaapstand teruggebracht ?
Ik heb het nu rond etenstijd gezet want dan staat elke pc toch aan en het kost maximaal 7 minuten zag ik bij een automatische her-backup!
mvg,
Wouter
Verwijderd
ik heb het net geinstalleerd, en nu wat kan ik ermee?? ik zie nergens een of andere quick guide ofzo, ook zien mijn andere PC's en apparaten in het netwerk de WHS niet
Tja, wat kun je ermee.... Ik zou zeggen, ga eens lezen enzo.
@Babyxl: welcome back!
Verwijderd
Dat is dus ook eigenlijk mijn vraag, wie heeft er een linkje naar een nooob manual over hoe WHS op te zetten.Ferret schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 20:17:
Tja, wat kun je ermee.... Ik zou zeggen, ga eens lezen enzo.
Dit topic is al een stap tever zeg maar, ik weet niet eens waar ik moet beginnen

ik ben nu bezig met mijn home server eindelijk te installeren en de connect software.
Maar de connector software pakt hij niet op x64 terwijl daar de helft van de systemen opdraait.
Hoe kan ik dat oplossen had al gegoogled maar ik had gelezen dat ik dan geen back ups meer kon maken.
Wie weet hier meer van?
Maar de connector software pakt hij niet op x64 terwijl daar de helft van de systemen opdraait.
Hoe kan ik dat oplossen had al gegoogled maar ik had gelezen dat ik dan geen back ups meer kon maken.
Wie weet hier meer van?
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
google 'Guide WHS' eerste 2 hits gelijk raak...Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 20:27:
[...]
Dat is dus ook eigenlijk mijn vraag, wie heeft er een linkje naar een nooob manual over hoe WHS op te zetten.
Dit topic is al een stap tever zeg maar, ik weet niet eens waar ik moet beginnen
Getting Started
Reviewers Guide
[ Voor 68% gewijzigd door appel22 op 03-08-2009 21:29 ]
Ik heb het al gevonden updaten naar powerpack 1 geeft X64 connector softwarethe squaler1 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 21:25:
ik ben nu bezig met mijn home server eindelijk te installeren en de connect software.
Wie weet hier meer van?
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Ik heb nog een vraag.
Nu dat ik home server een beetje heb draaien zo ik graag willen weten welke virusscanners er draaien op WHS.
Ik kom niet verder als Avast WHS en F-Secure WHS.
Ik mag aan nemen dat er in een jaar tijd toch wel meer leveranciers zijn gekomen met een pakket voor whs maar ik het op google niks kunnen vinden.
Nu dat ik home server een beetje heb draaien zo ik graag willen weten welke virusscanners er draaien op WHS.
Ik mag aan nemen dat er in een jaar tijd toch wel meer leveranciers zijn gekomen met een pakket voor whs maar ik het op google niks kunnen vinden.
Maar eh..ik zou wel gelijk upgraden naar PowerPack 2....en misschien zelfs wel naar de beta van PowerPack 3the squaler1 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 22:42:
[...]
Ik heb het al gevonden updaten naar powerpack 1 geeft X64 connector software
Ikzelf gebruik symantec endpoint protection.the squaler1 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 10:47:
Ik heb nog een vraag.
Het hoeft natuurlijk niet speciaal een WHS virusscanner te zijn...als het maar draait op windows server 2003.
nee oke heb nog gezocht maar dan kom je inderdaad bij Win Server 2003 security uit en dat wil ik niet. maar wat ik makkelijk vind aan Avast WHS en Avast prof dat die op whs alle andere bijwerkt en bij houdt. En een plugin heeft in de WHS Console.Michel242186 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:33:
[...]
Ikzelf gebruik symantec endpoint protection.
Het hoeft natuurlijk niet speciaal een WHS virusscanner te zijn...als het maar draait op windows server 2003.
Maar omdat ik er maar 2 konden vinden die echt compactibel waren met WHS vroeg ik me af of er niet meer waren heb er nog geen gekocht wat wil eerst alles even uitproberen wat er is en van de 2 die ik heb getest (avast en F-Secure) werkt avast het beste.
Verwijderd
stel ik heb de volgende setup:
WHS met
(1) een laptop harddisk van 500gb voor WHS OS & download storage (NIET in de data storage pool)
(2) schijf 2 een Samsung Spinpoint 640GB voor data (WEL in de data storage pool)
(3) schijf 3 een Samsung Spinpoint 640GB voor data (WEL in de data storage pool)
Schijf (1) blijft continue draaien, aangezien het OS en de downloads daar op plaatsvinden.
Schijf (2) en (3) kunnen spindown na 10 minuten.
Dit lijkt me qua harddisk gebruik het zuinigste (laptop schijf verbruikt niet veel) en het veiligste (schijf 2 en 3 zullen een stuk minder hoeven "werken").
Gaat dit werken met WHS ??
Ik zag ook dat AMD met een nieuwe Sempron 140 uitkomt... is deze snel genoeg voor WHS of kan ik toch beter naar de 4850e of 5050e? Ik begrijp namelijk dat de volgende WHS (Vail?) meer rekenkracht zal nodig hebben?!
WHS met
(1) een laptop harddisk van 500gb voor WHS OS & download storage (NIET in de data storage pool)
(2) schijf 2 een Samsung Spinpoint 640GB voor data (WEL in de data storage pool)
(3) schijf 3 een Samsung Spinpoint 640GB voor data (WEL in de data storage pool)
Schijf (1) blijft continue draaien, aangezien het OS en de downloads daar op plaatsvinden.
Dit lijkt me qua harddisk gebruik het zuinigste (laptop schijf verbruikt niet veel) en het veiligste (schijf 2 en 3 zullen een stuk minder hoeven "werken").
Ik zag ook dat AMD met een nieuwe Sempron 140 uitkomt... is deze snel genoeg voor WHS of kan ik toch beter naar de 4850e of 5050e? Ik begrijp namelijk dat de volgende WHS (Vail?) meer rekenkracht zal nodig hebben?!
Verwijderd
Je opzet lijkt op de energiezuinige thuisserver (met zuinige laptopschijf als systeem- en downloadschijf) ... die opzet werkt niet goed met WHS. Misschien wel als je de zuinige laptopHD volledig buiten de data storage pool laat en WHS dus op een van de samsung schijven installeert. Maar dan blijft die Samsung HD wellicht ook steeds draaien.Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:23:
stel ik heb de volgende setup:
WHS met
Ik heb nu de energiezuinige thuisserver van BBG mei 2009 gebouwd. Sinds een weekje draait WHS. Helaas werkt de opzet van een energiezuinige thuisserver niet goed samen met WHS.
1) de hele HD met WHS OS wordt door WHS gebruikt en opgedeeld in C en D (C voor systeempartitie) en D voor de data storage pool. Bij mij is dit dus geinstalleerd op een 160G zuinige laptopHD.
2) daarnaast heb ik nu 2 Samsung 1T schijven.
3) de Data storage pool bestaat dus uit 2x1T schijf en 1x 160G schijf
4) Dit levert problemen op bij grote kopieerakties van andere PC's naar de WHS want bij het kopieren ziet de andere PC alleen maar een Dschijf van 160G.
Ik heb WHS met Powerpack 1 gekocht en alle updates ook geinstalleerd. Bij Software/updates zie ik nu Power Pack 2 staan. Bij My Computer staat ook WHS Service Pack 2. Het landing zone probleem zou nu niet meer mogen optreden. Toch blijkt de 160G schijf een serieuze bottleneck te zijn. Ik heb even een avond flink gedownload en backups gemaakt van de PCs (ongeveer 300G aan backups). Met als resultaat nu een volle 160G schijf, in totaal nog 1,5TB vrije ruimte volgens Server Storage en toch een protesterende WHS die adviseert ruimte vrij te maken, software te de-installeren om ruimte te maken of een harde schijf bij te plaatsen

Opnieuw opstarten en in de shares folders dupliceren aan of uitzetten heeft tot nu toe niet tot gevolg dat Load Balancing aan de slag gaat en de data herverdeelt binnen de Pool.
En ik kan zelf niets kopieren of verschuiven binnen de Data storage pool.
Ik ga in ieder geval de WHS opnieuw opzetten met een 1T schijf als Systeemschijf/ Primaire data schijf.
De kleine laptop HD ga ik dan buiten de Data storage pool plaatsen denk ik om daarop backups van de WHS zelf op te slaan en evt daarop tijdelijke downloadbestanden te plaatsen.
Ik heb de Add-in Disk Management geinstalleerd. Die laat zien:
Storage Pool
Disk 0 99% vol
Disk 1 16% vol
Disk 2 16% vol
Wellicht slaat WHS de backups toch zoveel mogelijk op op de systeemschijf. Ik liet ook de downloadbestanden plaatsen buiten de Shares folders. Wellicht dat Load balancing alleen werkt binnen de Shares folders en niet daarbuiten? Ik heb nog geen tijd gehad om dat na te gaan....
Heeft iemand anders ook soortgelijke ervaringen?
Verwijderd
update:
ik heb zoveel mogelijk downloadbestanden en -folders verplaatst binnen de Primary Data partitie naar \\Server\Shares\.... en gezorgd dat alle mappen binnen Shares ook zichtbaar zijn via de Console in het overzicht Shared Folders...
Voortaan zal ik dus het creeren van nieuwe folders en kopieeracties zoveel mogelijk via de Console doen.
Nu gaat het Load Balancen wel goed. Inmiddels geeft de Add-in Disk Management het volgende aan:
Disk 0 46% gebruikt
Disk 1 26% gebruikt
Disk 2 22% gebruikt
Ik ga het systeem met deze samenstelling nog even doortesten zo...
ik heb zoveel mogelijk downloadbestanden en -folders verplaatst binnen de Primary Data partitie naar \\Server\Shares\.... en gezorgd dat alle mappen binnen Shares ook zichtbaar zijn via de Console in het overzicht Shared Folders...
Voortaan zal ik dus het creeren van nieuwe folders en kopieeracties zoveel mogelijk via de Console doen.
Nu gaat het Load Balancen wel goed. Inmiddels geeft de Add-in Disk Management het volgende aan:
Disk 0 46% gebruikt
Disk 1 26% gebruikt
Disk 2 22% gebruikt
Verwijderd
Is al een aantal malen voorbij gekomen in dit topic, je moet alles via de console doen, WHS bepaald zelf op welke schijf in de pool de data wordt geschreven, als je dit niet via de console doet krijg je gegarandeerd problemen. Hoe windows de data verdeeld en waarom is mij ook een groot raadsel, maar dat hoort een gewone WHS gebruiker ook niet te interesseren.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:30:
update:
Disk 0 46% gebruikt
Disk 1 26% gebruikt
Disk 2 22% gebruikt
Helemaal mee eens. Je moet niet rommelen buiten de console om want dan ga je de boel vreselijk door elkaar gooien. helemaal als je daar doorheen nog eens gaat lopen expirementeren met File Duplication.
Er is een add-in Drive Balancer die de data die nu op je OS schijf staat kan verplaatsen naar de storage pool. Zoek even op www.whsplus.com.
Er is een add-in Drive Balancer die de data die nu op je OS schijf staat kan verplaatsen naar de storage pool. Zoek even op www.whsplus.com.
Mannen ik snap het hele gedoe van die hd's niet meer in jullie verhaal, als ik naar mijn hd's in WHS kijk dan ziet het er als volgt uit:Ferret schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:24:
Helemaal mee eens. Je moet niet rommelen buiten de console om want dan ga je de boel vreselijk door elkaar gooien. helemaal als je daar doorheen nog eens gaat lopen expirementeren met File Duplication.
disk-0 38% gevult (systeem + data) 320gb
disk-1 85% gevult (data) 500 gb
disk-2 85% gevult (data) 500 gb
disk-3 84% gevult (data) 500 gb
disk-4 64% gevult (data) 1 tb
zoals jullie zien is disk-0 (systeem + data) nauwelijks gevult, disk-1 tot en met disk-4 worden automatisch gevult met data zonder dat ik daar iets speciaals voor hoef te doen of gedaan heb, ik weet uit eigen ervaring dat het restant van disk-0 pas gevult wordt als disk-4 in deze setup vol raakt, dit zal ik echter gaan voorkomen door een 6e hd te plaatsen.
Ik rommel wel buiten de console om via het lokale netwerk met bv de verkenner of total commander om data te verplaatsen van en naar de server of clients, maar blijf 99% van de tijd wel binnen de shares op WHS en dit heeft voor zover ik het weet nooit problemen gegeven, who cares waar WHS de data dumpt...
Volgens mij is bij de Drive Extender de keuze gemaakt (vanaf PP1) om op de grootste disk zoveel mogelijk ruimte vrij te houden. De redenatie is als volgt: de Drive Extender plaatst de bestanden altijd in zijn geheel op een van de disks - als je zo'n disk in een andere computer plaatst bevat deze een hidden folder met de bestanden.
Dat betekent ook dat nieuwe bestanden altijd in zijn geheel op een van de disks moet komen. Om voorbereid te zijn op een eventueel heel groot bestand, wordt de disk met de meeste vrije ruimte dus ontzien, bij het plaatsen van bestanden die ook op andere disks passen.
Ik heb het niet letterlijk zo gelezen, maar toen PP1 uitkwam was er een verhaal over de landing zone (die toen overbodig werd) en hoe grote bestanden worden geplaatst.
Dat betekent ook dat nieuwe bestanden altijd in zijn geheel op een van de disks moet komen. Om voorbereid te zijn op een eventueel heel groot bestand, wordt de disk met de meeste vrije ruimte dus ontzien, bij het plaatsen van bestanden die ook op andere disks passen.
Ik heb het niet letterlijk zo gelezen, maar toen PP1 uitkwam was er een verhaal over de landing zone (die toen overbodig werd) en hoe grote bestanden worden geplaatst.
[ Voor 4% gewijzigd door Free rider op 08-08-2009 15:19 . Reden: kleine verduidelijking tweede alinea ]
Hmm ja dat zou best kunnen. Ik heb me nooit echt met de opslag per schijf bezig gehouden, maar ik zie nu ook dit bij mij staan:
disk-0 2% gevult (sys+data) 1TB
disk-1 92% gevult (data) 300GB
disk-2 46% gevult (backup) 120GB
Die disk-1 zit dus behoorlijk vol...
disk-2 46% gevult (backup) 120GB
Ik hebjuist begrepen dat vanf PP2 het niet meer nodig is om een groet schijf voor het OS te hebben. Ik heb dus daarna mijn nieuwe server ingericht met een 250Gb schijf voor het OS en twee schijven van 1 Tb in de pool.
Het ziet er bij mij nu zo uit:
Disk 0: 232 Gb 8%
Disk 1: 931 Gb 33%
Disk 2: 931 Gb 33%
Ik zie als ik films kopieer naar de WHS dat Disk 1 en 2 gelijkmatig gevuld worden dus de balancer werkt gedurend het schrijven. Het gaat wel om en om en dat kun je mooi zien als je de add-in Disk Management hebt geinstalleerd en je hebt de kopieeropdracht gestart en je kijkt dan in de console naar je schijven.
Het ziet er bij mij nu zo uit:
Disk 0: 232 Gb 8%
Disk 1: 931 Gb 33%
Disk 2: 931 Gb 33%
Ik zie als ik films kopieer naar de WHS dat Disk 1 en 2 gelijkmatig gevuld worden dus de balancer werkt gedurend het schrijven. Het gaat wel om en om en dat kun je mooi zien als je de add-in Disk Management hebt geinstalleerd en je hebt de kopieeropdracht gestart en je kijkt dan in de console naar je schijven.
Ja en dat zou eigenlijk dus de 1tb horen te zijn, als ik jouw was zou ik die 120gb als eerste (systeem + data) zetten, de 300gb als tweede (data) en de 1tb (data) als 3e, dit mede omdat sinds de komst van PP1 de eerste hd inderdaad niet meer de grootste hoeft te zijn, lees dit, dit of dit maar eens.stijnos1991 schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 11:28:
[ Voor 13% gewijzigd door Winkiller op 08-08-2009 21:13 ]
Ghehe oke, en hoe ga ik dat nu verplaatsten zonder een complete reinstall te doen? 
Die disk van 120GB gaat er trouwens uit binnenkort, die wordt 48 graden wat echt veel te heet is. OS gaat dan op de 300GB en de rest op 1TB.
Maar hoe?
Die disk van 120GB gaat er trouwens uit binnenkort, die wordt 48 graden wat echt veel te heet is. OS gaat dan op de 300GB en de rest op 1TB.
Maar hoe?
[ Voor 5% gewijzigd door stijnos1991 op 09-08-2009 15:05 ]
Ik zou die 300GB leeg maken, en dan een nieuwe install doen (zonder andere schijven!).stijnos1991 schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 15:04:
Ghehe oke, en hoe ga ik dat nu verplaatsten zonder een complete reinstall te doen?
Maar hoe?
Daarna alle data opnieuw migreren.
Hallo,
ik draai al een tijdje als proef de 120 dagen versie van WHS in een Virtualbox. Vannacht maar eens getest of dat whs daadwerkelijk elke avond een backup maakt van de systemen. Echter toen ik net keek had de bewuste server nog geen backup gemaakt terwijl de backup time wel tusen 19:00 en 07:00 ligt. Dit zou volgens mij toch voldoende tijd moeten zijn om een backup te kunnen maken.
Vraag is nu .. waarom is er geen backup gemaakt en het is toch zo dat WHS aan daily backups doet?
ik draai al een tijdje als proef de 120 dagen versie van WHS in een Virtualbox. Vannacht maar eens getest of dat whs daadwerkelijk elke avond een backup maakt van de systemen. Echter toen ik net keek had de bewuste server nog geen backup gemaakt terwijl de backup time wel tusen 19:00 en 07:00 ligt. Dit zou volgens mij toch voldoende tijd moeten zijn om een backup te kunnen maken.
Vraag is nu .. waarom is er geen backup gemaakt en het is toch zo dat WHS aan daily backups doet?
Misschien een stomme vraag, maar heb je de connector software wel installed op die systemen? En zijn de systemen ingesteld om gebackuped te worden?
Ja hoor dat is allemaal goed ingericht. Heb zelfs al meerdere malen handmatig een backup gedraait maar hij moet het automagisch doen.
Verder nog een vraagje. Omdat ik WHS in een virtualbox draai is op een gegeven moment de klok niet goed komen te staan (staat op 14:00 ipv 13:23 bijv.) Hoe kan ik die goed zetten? als ik het via remote desktop doe dan springt die weer terug als ik uitlog. Via connector idem dito.
Verder nog een vraagje. Omdat ik WHS in een virtualbox draai is op een gegeven moment de klok niet goed komen te staan (staat op 14:00 ipv 13:23 bijv.) Hoe kan ik die goed zetten? als ik het via remote desktop doe dan springt die weer terug als ik uitlog. Via connector idem dito.
[ Voor 62% gewijzigd door Webgnome op 12-08-2009 13:24 ]
Doe eens rechtermuisklik op het WHS ikoontje in je taakbalk; staat daar de optie 'Wake this computer for backup' aan?
yup. Ik kreeg zojuist wel een melding op de connector dat mijn laptop niet is gebackuped ( ? ) sinds begin juli. En dat klopt. In die melding staat ook dat ik moet nagaan of het apparaat aangesloten is. En dat is het geval. hoe kan ik er voor zorgen dat WHS deze laptop ook daadwerkelijk ziet en zo automagisch de backup start?Ferret schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 19:08:
Doe eens rechtermuisklik op het WHS ikoontje in je taakbalk; staat daar de optie 'Wake this computer for backup' aan?
[ Voor 40% gewijzigd door Webgnome op 12-08-2009 21:13 ]
Ik heb gister de eerste PC moeten restoren helaas! Een laptop deed erg raar dus ik dacht: laat ik eens een restore doen!
Werkt uitstekend! Nieuwste restore CD gebrand, disk erin, NIC driver vanaf USB stick en het werkt.
Laptop is keurig herstelt.
Werkt uitstekend! Nieuwste restore CD gebrand, disk erin, NIC driver vanaf USB stick en het werkt.
Laptop is keurig herstelt.
Voor de duidelijkheid; je zet 's avonds je laptop toch wel in Standby en niet toevallig helemaal uit?Webgnome schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 20:11:
[...]
yup. Ik kreeg zojuist wel een melding op de connector dat mijn laptop niet is gebackuped ( ? ) sinds begin juli. En dat klopt. In die melding staat ook dat ik moet nagaan of het apparaat aangesloten is. En dat is het geval. hoe kan ik er voor zorgen dat WHS deze laptop ook daadwerkelijk ziet en zo automagisch de backup start?
die laat ik zelfs aan staan..Ferret schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 12:07:
[...]
Voor de duidelijkheid; je zet 's avonds je laptop toch wel in Standby en niet toevallig helemaal uit?
Deze post ging over encryptie van een gedeelde folder op WHS. Heeft iemand daar al evaring mee opgedaan? Ik wil namelijk het veiligheidsniveau opschroeven van enkele folders. Op de site van Microsoft lees ik dat alleen de duurdere versies van Windows Vista met EFS over weg kunnen.sanfranjake schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 11:12:
[...]
Windows Home Server is gebouwd bovenop windows server 2003, daar kan het mee, dus ik zou zeggen probeer het even
d:)b
Is dat niet het probleem dan? WHS moet volgens mij een pc uit Standby halen (zie 'Wake up this computer for backup' in je taakbalkikoontje) dus probeer dat eens in plaats van aan laten (wat trouwens onnodig energie verspilt).
Verbaast je dat dan? Je client PC is namelijk degene die de 'opdracht' geeft.MrJayMan schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:43:
[...]
Deze post ging over encryptie van een gedeelde folder op WHS. Heeft iemand daar al evaring mee opgedaan? Ik wil namelijk het veiligheidsniveau opschroeven van enkele folders. Op de site van Microsoft lees ik dat alleen de duurdere versies van Windows Vista met EFS over weg kunnen.
Overigens is op Technet wel terug te vinden waar je serverconfiguratie aan moet voldoen om EFS op netwerkshares (zodat clients op een netwerkshare een folder/bestanden met EFS kunnen encrypten) moet voldoen.
http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=19476 en http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb457065.aspx is een goed startpunt.
(hint: standalone gaat niet werken)
[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 13-08-2009 18:59 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Maar waarom kan whs dan niet gewoon mijn pc standaard backuppen als ik er aan het werk ben? Vind ik zelf een beetje onzinnig. En dat het onnodig energie verspilt.. zal het toch moeten testen of het werkt. En als het alleen maar voor computers kan die op stand by staan en dus uit standy gehaald moeten orden hoe gaat dat dan met pc's die alleen maar via wireless op het netwerk zitten? Wireless kent geen wake on line.Ferret schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 18:24:
[...]
Is dat niet het probleem dan? WHS moet volgens mij een pc uit Standby halen (zie 'Wake up this computer for backup' in je taakbalkikoontje) dus probeer dat eens in plaats van aan laten (wat trouwens onnodig energie verspilt).
[ Voor 16% gewijzigd door Webgnome op 13-08-2009 19:18 ]
You are wrong man! Ik heb hier een laptop staan die draadloos aan het netwerk hangt en ik doe gewoon de klep dicht 's avonds. Dat ding gaat dus in Standby en hij wordt elke nacht netjes gebackupped en weer in Standby gezet. Het kan dus wel
De backup agent die je installeert schudt je PC (hopelijk) wakker in dat gevalWebgnome schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 19:17:
Wireless kent geen wake on line.
Yep! Alleen moet je pc/laptop wel minstens S3 ondersteuning hebben in de bios maar elke redelijke moderne pc heeft dat dus dat moet geen probleem zijn.
Ik heb net nog zitten googlen en gevonden dat het niet noodzakeljik is om je pc in standy te hebben staan maar dat je de backup zo kunt configgen dat hij ook gebeurt als de pc gewoon aan staat. Dat heb ik dus zo ingesteld, plus dat ik de tijd heb aangepast op de home server ( stond op verkeerde timezone
) en ik zie dat zojuist de backup begonnen is van de pc waar ik nu op werk.
Het werkt gelukkig toch wel !

ROTFLOL! Ow, wauw... Tja, soms zijn de meest frustrerende problemen zo simpel op te lossen dat je die opties over het hoofd ziet.Webgnome schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:05:
( stond op verkeerde timezone)
[ Voor 8% gewijzigd door Cybergamer op 13-08-2009 22:05 ]
Ik was vandaag bezig om wat grote bestanden van het ene share naar andere te verplaatsen en het is me iets opgevallen.
Als ik een bestand van 8 GB van bijvoorbeeld
\\HOMESERVER\plek 1\
naar
\\HOMESERVER\plek 2\
verplaats dan zie ik dat mijn netwerkactifiteit op 100% is en verplaatsen duurt rond 14 minuten. Met snelheid rond 10 MB/s
Maak ik echter gebruik van Remote Desktop en voer ik hetzelfde actie op de Home Server zelf dan duurt het verplaatsen aanzienlijk korter en is mijn netwerk activiteit 0%
Het zal toch niet zo zijn dat als ik iets verplaats via mijn "Shared Folders" dat dat bestand eerst gebufferd wordt op mijn computer en dan naar een ander map op de Home Server wordt verplaatst.....?
Iemand een verklaring voor dit verschijnsel?
Als ik een bestand van 8 GB van bijvoorbeeld
\\HOMESERVER\plek 1\
naar
\\HOMESERVER\plek 2\
verplaats dan zie ik dat mijn netwerkactifiteit op 100% is en verplaatsen duurt rond 14 minuten. Met snelheid rond 10 MB/s
Maak ik echter gebruik van Remote Desktop en voer ik hetzelfde actie op de Home Server zelf dan duurt het verplaatsen aanzienlijk korter en is mijn netwerk activiteit 0%
Het zal toch niet zo zijn dat als ik iets verplaats via mijn "Shared Folders" dat dat bestand eerst gebufferd wordt op mijn computer en dan naar een ander map op de Home Server wordt verplaatst.....?
Iemand een verklaring voor dit verschijnsel?
Natuurlijk wel, enigszins ook wel logisch toch? Je verplaats/kopieert iets op een computer op afstand met je eigen computer.lujo schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:32:
Logisch, zou kunnen maar er zou toch betere oplossing hiervoor moeten zijn.babyxl schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 00:17:
[...]
Natuurlijk wel, enigszins ook wel logisch toch? Je verplaats/kopieert iets op een computer op afstand met je eigen computer.
Ik kopieer iets uit een map wat op Home Server staat naar een map wat ook op Home Server staat.
Vraag me af waarom die handeling niet gewoon 100% op de Home Server gebeurt zonder dat dat bestand eerst wordt "gekopieerd"/gebufferd op mijn computer over het netwerk en dan pas gekopieerd naar dat andere map op de Home Server.
Via Remote Control kopieer ik ook iets op een computer op afstand....
Dat zou ook het geval zijn bij het verplaatsen van een bestand binnen dezelfde share, dan wordt slechts de pointer aangepast binnen het bestandssysteem op de server zelf.
Van 1 share naar een andere share gaat echter over het netwerk en dan wordt de data dus via jouw computer geleid.
Dit is niet gebonden aan WHS. Geldt voor elk Windows systeem.
En als je op de server van share naar share kopieert, herkent de server wel dat hij zelf die shares host en hoeft ze niet te over het netwerk te pompen. En zou hij dat doen, dan handelt hij het af via de loopback van de netwerkkaart er wordt dan geen data eerst weggepompt om daarna weer teruggepompt te worden.
Van 1 share naar een andere share gaat echter over het netwerk en dan wordt de data dus via jouw computer geleid.
Dit is niet gebonden aan WHS. Geldt voor elk Windows systeem.
En als je op de server van share naar share kopieert, herkent de server wel dat hij zelf die shares host en hoeft ze niet te over het netwerk te pompen. En zou hij dat doen, dan handelt hij het af via de loopback van de netwerkkaart er wordt dan geen data eerst weggepompt om daarna weer teruggepompt te worden.
Check this out: WHS File Managerlujo schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 01:58:
[...]
Via Remote Control kopieer ik ook iets op een computer op afstand....
Misschien is dit een goeie oplossing voor je?
Verwijderd
Heb deze topics en whs forums van wegotserved gekeken en een ding met utorrent wilt niet goed lopen alles werkt kan alles netjes downloaden met gui enz, alleen heb ik het volgende probleem
De probleem is en waar ik nu toch paar verschillende dingen over heb geleest is de download map waar je een torrent naar toe laat downloaden want heb eerst buiten om whs met windows verkenner zelf op d een map genaamd download gemaakt en daar na toe te downloaden de files maar dan begint whs op een gegeven moment fout melding te geven van dat de systeem drive vol raakt.
Heb dus dit verwijdert en dan met whs een share genaamd download gemaakt en in utorrent deze als map toegewezen maar de probleem herhaalt weer ook op deze manier.
Heb 2x 80 gb sata waar op een de systeem geinstalleerd zit en daarnaast op de andere 80gb en een 1 Tb hd als datastorage zijn ingesteld
Dus mij vraag heb ik iets over de hoofd gemist ? ,want volgens wat ik lees moet het werken, maar lees ook dat andere gewoon een schijf erbij hebben gezet zonder deze in whs bij te voegen en daarop hun downloads te zetten en wanneer deze af zijn door utorrent automatisch in een share file van whs wordt gezet.
dus mij vraag is herkent iemand dit probleem en de oplossing want kom op forums nog niks tegen dat mij heeft geholpen of duidelijk oplossing bied viir mij probleem behalve extra schijf als download, terwijl volgens anderen dit niet nodig zou zijn
De probleem is en waar ik nu toch paar verschillende dingen over heb geleest is de download map waar je een torrent naar toe laat downloaden want heb eerst buiten om whs met windows verkenner zelf op d een map genaamd download gemaakt en daar na toe te downloaden de files maar dan begint whs op een gegeven moment fout melding te geven van dat de systeem drive vol raakt.
Heb dus dit verwijdert en dan met whs een share genaamd download gemaakt en in utorrent deze als map toegewezen maar de probleem herhaalt weer ook op deze manier.
Heb 2x 80 gb sata waar op een de systeem geinstalleerd zit en daarnaast op de andere 80gb en een 1 Tb hd als datastorage zijn ingesteld
Dus mij vraag heb ik iets over de hoofd gemist ? ,want volgens wat ik lees moet het werken, maar lees ook dat andere gewoon een schijf erbij hebben gezet zonder deze in whs bij te voegen en daarop hun downloads te zetten en wanneer deze af zijn door utorrent automatisch in een share file van whs wordt gezet.
dus mij vraag is herkent iemand dit probleem en de oplossing want kom op forums nog niks tegen dat mij heeft geholpen of duidelijk oplossing bied viir mij probleem behalve extra schijf als download, terwijl volgens anderen dit niet nodig zou zijn
@Shalow
Beetje raar wel ja. Maak via de console eens een nieuwe map downloads aan, selecteer daarna met utorrent die map via \\homeserver\\downloads
Misschien gaat het beter als je het netwerkpad opgeeft
Beetje raar wel ja. Maak via de console eens een nieuwe map downloads aan, selecteer daarna met utorrent die map via \\homeserver\\downloads
Misschien gaat het beter als je het netwerkpad opgeeft
Verwijderd
Heb alles al als \\server\....map naam.. aangegeven voor het lezen van torrent files en waar op te slaan en waar het naar toe moet downloaden en als het klaar is naar toe moet verplaatsten/opslaan dus helaas is dat blijkbaar niet de probleem.
edit
ben effe weer alle instellingen aan het nalopen en kom erachter dat de gui zijn eigen opslag directerie bleef behouden terwijl ik via remote desktop op utorrent die op service account draaide zoals ik met de guide had gemaakt die settings had aangepast naar shares. Maar om de een of andere reden bleef die webgui die instellingen van de zelf aangemaakte map behouden zelfs na verwijderen van torrent en opnieuw inladen van torrent.
Ga nu effe alle instellingen nalopen in webgui en utorrent of deze nu wel het zelfde zijn en dan hopen dat het nu allemaal gaat werken als alles naar de server shares wordt verwezen.
update
Heb alle instelling nu naar de shares gezet in utorrent en de webgui wordt nu alles ook precies het zelfde aangegeven dus ben bezig weer met downloaden.
Moet nu aankijken hoe het loopt maar op dit moment lijkt het goed te gaan en lag het aan de feit dat om een de andere reden de webgui zijn instellingen bleef behouden ondanks dat dat ik in utorrent met rdp aanpaste misschien is dat normaal maar verwachte dat de webgui zijn instellingen vanuit utorrent krijgt die als service mee opstart met de home server.
Dus nu kijken en afwachten of ik niet meer de hd vol bericht krijg van disk management plugin na een tijdje
Update
Sinds dat ik de probleem in orde gebracht betreffende de afwijkende instellingen van utorrent programma en de webgui en alles naar de share toe gezet krijg ik geen melding meer van disk management dat de systeem schijf volraakt.
Wel nog vreemd in mij ogen dat de webgui de instellingen die ik als eerst in utorrent bij installeren had ingesteld bleef gebruiken nadat ik wegens de problemen alles had aangepast om vanuit de share maps te werken, aangezien ik verwachte dat de webgui zijn instellingen zou overnemen van de utorrent .
uit eindelijk was het simpel opgelost maar ja heb toch maar effe updates hier gezet van mij probleem en blijkbaar wat in mij geval de oorzak was, voor het geval iemand dit ook meemaakt.
edit
ben effe weer alle instellingen aan het nalopen en kom erachter dat de gui zijn eigen opslag directerie bleef behouden terwijl ik via remote desktop op utorrent die op service account draaide zoals ik met de guide had gemaakt die settings had aangepast naar shares. Maar om de een of andere reden bleef die webgui die instellingen van de zelf aangemaakte map behouden zelfs na verwijderen van torrent en opnieuw inladen van torrent.
Ga nu effe alle instellingen nalopen in webgui en utorrent of deze nu wel het zelfde zijn en dan hopen dat het nu allemaal gaat werken als alles naar de server shares wordt verwezen.
update
Heb alle instelling nu naar de shares gezet in utorrent en de webgui wordt nu alles ook precies het zelfde aangegeven dus ben bezig weer met downloaden.
Moet nu aankijken hoe het loopt maar op dit moment lijkt het goed te gaan en lag het aan de feit dat om een de andere reden de webgui zijn instellingen bleef behouden ondanks dat dat ik in utorrent met rdp aanpaste misschien is dat normaal maar verwachte dat de webgui zijn instellingen vanuit utorrent krijgt die als service mee opstart met de home server.
Dus nu kijken en afwachten of ik niet meer de hd vol bericht krijg van disk management plugin na een tijdje
Update
Sinds dat ik de probleem in orde gebracht betreffende de afwijkende instellingen van utorrent programma en de webgui en alles naar de share toe gezet krijg ik geen melding meer van disk management dat de systeem schijf volraakt.
Wel nog vreemd in mij ogen dat de webgui de instellingen die ik als eerst in utorrent bij installeren had ingesteld bleef gebruiken nadat ik wegens de problemen alles had aangepast om vanuit de share maps te werken, aangezien ik verwachte dat de webgui zijn instellingen zou overnemen van de utorrent .
uit eindelijk was het simpel opgelost maar ja heb toch maar effe updates hier gezet van mij probleem en blijkbaar wat in mij geval de oorzak was, voor het geval iemand dit ook meemaakt.
[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 22:15 ]
Even een vraagje tussendoor,
Ik ga (waarschijnlijk) op zeer korte termijn een thuisserver aanschaffen met WHS. Ik zit alleen nog met 1 vraagstuk, over mijn redundantie. Ik weet nog niet of ik voor een RAID setup moet kiezen of dat ik gebruik moet gaan maken van duplicatie maps. Ik heb natuurlijk geprobeerd om zoveel mogelijk op te zoeken, maar er blijven altijd nog wel een paar vragen over natuurlijk
Ik las wel ergens dat Microsoft officieel geen RAID ondersteunt voor WHS, en dat je daarom ook geen eventuele support op krijgt?
Daarnaast heb ik nog geen praktische ervaring met zowel RAID configuraties als duplicatie maps. Het RAID verhaal is mij wel duidelijk, ik heb over duplicatie maps nog wel een paar vragen.
Waar worden de bestanden neergezet? ja op de andere HDD, maar kun je ergens instellen waar? Of hoe moet ik dat zien?
Stel, er casht 1 HDD, wordt de hele configuratie dan automatisch weer hersteld bij het plaatsen van een nieuwe HDD?
Is het praktisch, en werkt het fijn?
Ik ga (waarschijnlijk) op zeer korte termijn een thuisserver aanschaffen met WHS. Ik zit alleen nog met 1 vraagstuk, over mijn redundantie. Ik weet nog niet of ik voor een RAID setup moet kiezen of dat ik gebruik moet gaan maken van duplicatie maps. Ik heb natuurlijk geprobeerd om zoveel mogelijk op te zoeken, maar er blijven altijd nog wel een paar vragen over natuurlijk
Ik las wel ergens dat Microsoft officieel geen RAID ondersteunt voor WHS, en dat je daarom ook geen eventuele support op krijgt?
Daarnaast heb ik nog geen praktische ervaring met zowel RAID configuraties als duplicatie maps. Het RAID verhaal is mij wel duidelijk, ik heb over duplicatie maps nog wel een paar vragen.
Waar worden de bestanden neergezet? ja op de andere HDD, maar kun je ergens instellen waar? Of hoe moet ik dat zien?
Stel, er casht 1 HDD, wordt de hele configuratie dan automatisch weer hersteld bij het plaatsen van een nieuwe HDD?
Is het praktisch, en werkt het fijn?
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Verwijderd
WHS ondersteunt geen raid optie want het voegt alle hds als een grote schijf te zamen.
Wat hij wel doet is alles wat jij als duplicatie wilt hebben over 2 hd`s te zetten dus de origineel zit op hd 1 en de kopie wordt dan op hd 2 gezet zodat als hd 1 kapot gaat de bestand nog altijd op hd 2 staat
voor zover ik weet kun je nog niet aangeven waar op welke schijf word gedupliceert whs bepaalt zelf dat beetje aan de hand van beschikbare ruimte op de hardeschijven die je hebt in de systeem dus als je veilige duplicatie wilt heb je al minimaal 2 schijven nodig in je systeem
Ik zou je adviseren om de faq en guides op te zoeken over whs of deze topic enigzins door te lezen omdat aardig wat dingen al in deze topic te spraken komt
Wat hij wel doet is alles wat jij als duplicatie wilt hebben over 2 hd`s te zetten dus de origineel zit op hd 1 en de kopie wordt dan op hd 2 gezet zodat als hd 1 kapot gaat de bestand nog altijd op hd 2 staat
voor zover ik weet kun je nog niet aangeven waar op welke schijf word gedupliceert whs bepaalt zelf dat beetje aan de hand van beschikbare ruimte op de hardeschijven die je hebt in de systeem dus als je veilige duplicatie wilt heb je al minimaal 2 schijven nodig in je systeem
Ik zou je adviseren om de faq en guides op te zoeken over whs of deze topic enigzins door te lezen omdat aardig wat dingen al in deze topic te spraken komt
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2009 20:55 ]
je kan het combineren. Ik heb 2 schijven in raid1 en nog 2 schijven als losse IDE's. De raidconfig is voor alle vitale bestanden en belangrijke documenten. De losse IDE's voor onbelangrijke bestanden. Ik kan de losse IDE's clusteren met de RAID-config. Echter heb ik hier nog geen ervaring mee.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 20:51:
WHS ondersteunt geen raid optie want het voegt alle hds als een grote schijf te zamen.
[...]

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik allergisch ben voor down-time. Als nu 1 van de primaire schijven faalt kan het systeem doorhobbelen door de boosdoener te verwijderen. Mijn veronderstelling is dat bij software RAID wel folders in tact zijn die aangemerkt zijn als duplicate maar daarmee het systeem alsnog kan falen wanneer de OS partitie is aangetast.
Verwijderd
Heb op de forums wel wat gelezen of raid terwijl ik voor mij utorrent probleem rond dwaalde.
Het wordt niet ondersteunt door whs wegens mogelijke probleem door hoe whs met de hardeschijven omgaat en ze samen voegt als een datapool opslag, heb me er niet in verdiept aangezien ik de budget niet heb om zoveel schijven te hebben om in raid te laten draaien
Maar wat ik zag is dat de meeste mensen er blijkbaar nog erg voorzichtig zijn om er mee te gaan spelen, wat ik zo al effe in sommige forums zag staan
Effe snel ge googled en zie dat het eventueel mogelijk is met hardware matige raid
alleen men lijkt er nog niet 100% over uit te zijn of het echt goed blijft werken lijkt het aangezien de meningen nog enigzins lijken te verschillen
http://www.joomlacurve.co...-runs-better-on-raid.html
http://social.microsoft.c...d5-428b-80a7-e67e7d4abcdc
Het wordt niet ondersteunt door whs wegens mogelijke probleem door hoe whs met de hardeschijven omgaat en ze samen voegt als een datapool opslag, heb me er niet in verdiept aangezien ik de budget niet heb om zoveel schijven te hebben om in raid te laten draaien
Maar wat ik zag is dat de meeste mensen er blijkbaar nog erg voorzichtig zijn om er mee te gaan spelen, wat ik zo al effe in sommige forums zag staan
Effe snel ge googled en zie dat het eventueel mogelijk is met hardware matige raid
alleen men lijkt er nog niet 100% over uit te zijn of het echt goed blijft werken lijkt het aangezien de meningen nog enigzins lijken te verschillen
http://www.joomlacurve.co...-runs-better-on-raid.html
http://social.microsoft.c...d5-428b-80a7-e67e7d4abcdc
@ babyxl
Bedankt voor je link. Het is niet de ideale oplossing maar voorlopig hopelijk goed genoeg, zodat ik niet elk keer Remote Desktop moet opstarten. Ik wil WHS benaderen middels Console zoals het bedoeld is.
Maar goed, heb nog een ander vraag.
Hoe controleren jullie wat de uptime va de server is?
Ik kan systeminfo | find "Up Time" intypen in command prompt maar daarmee krijg ik alleen informatie over hoe lang server al aanstaat. Ik zou graag iets uitgebreidere info hebben.
Zoiets:
Gestart op: 16-08-2009 om 22:00
Restart op: 20-08-2009 om 08:00 - reden - Updates
Voor zover ik weet is daar geen Add-in voor, maar misschien een programma?
Bedankt voor je link. Het is niet de ideale oplossing maar voorlopig hopelijk goed genoeg, zodat ik niet elk keer Remote Desktop moet opstarten. Ik wil WHS benaderen middels Console zoals het bedoeld is.
Ik kan systeminfo | find "Up Time" intypen in command prompt maar daarmee krijg ik alleen informatie over hoe lang server al aanstaat. Ik zou graag iets uitgebreidere info hebben.
Zoiets:
Probeer uptime.exe eens zou ik zeggenlujo schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 00:56:
@ babyxl
Zoiets:
OK, dus losse schijven toevoegen aan een RAID-opstelling geeft onvoorspelbaar gedrag. Dus het is of volledig RAID gaan of alle schijven in Drive Extention. Jouw linkjes bekijkend zou de RAID-opstellling beter performen (geen I/O-intensieve data balancing nodig) maar is DE efficiënter omdat dan niet alles wordt gedupliceerd maar alleen de folders die je daarvoor aanmerkt.Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 23:46:
[...]
Het wordt niet ondersteunt door whs wegens mogelijke probleem door hoe whs met de hardeschijven omgaat en ze samen voegt als een datapool opslag, [...]
Goed om te weten anders had ik waarschijnlijk op enig moment wel geprobeerd de storage-pool te laten bestaan uit een combinatie van RAID1-opstelling met een losse schijf.
[ Voor 25% gewijzigd door JJ Le Funk op 17-08-2009 08:45 ]
Heb dat nu ook geprobeerd. Maar het vreemde is dat ik alleen resultaat krijg van 10-08-2009
Van andere dagen krijg ik helemaal geen informatie. Probeer ik uptime \d:08/14/2009 dna krijg ik geen gegevens.
Met uptime /s krijg ik alleen gegevens van 10 augustus. Zie:
Screenshot
Daar is te zien dat mijn server constant zit te booten.
Op het moment is dat veel minder maar nog steeds krijg ik een fout melding.
Ik heb dan ook Minidump file geprobeerd uit te lezen. Maar krijg voor mij gevoel vreemde waardes.
Daar heb ik ook screenshots van:
Screenshot 1
Screenshot 2
Screenshot 3
Wie o wie zou me hiermee kunnen helpen?
[ Voor 10% gewijzigd door lujo op 17-08-2009 16:00 ]
Zijn de reboots dan niet de oorzaak van de beperkte uptime? Heb je de event viewer al nageplozen?lujo schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:59:
[...]
Daar is te zien dat mijn server constant zit te booten.
Beperkte uptime? Event Viewer nagekeken en kan niet echt de reden vinden waarom server soms boot. Als ik dus via Remote Desktop connecie maak dan zie ik altijd ene melding verschijnen dat ie hersteld is van een onverwachte fout...MrJayMan schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:05:
[...]
Zijn de reboots dan niet de oorzaak van de beperkte uptime? Heb je de event viewer al nageplozen?
valt het moment van reboot misschien samen met een gescheduelde taak (backup pc in netwerk, virus scan, storage balancing)?
Virus scanner heb ik niet eens. Backups gebeuren alleen in de ochtend tussen 06:00 en 09:00 uurMrJayMan schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:00:
valt het moment van reboot misschien samen met een gescheduelde taak (backup pc in netwerk, virus scan, storage balancing)?
Updates om 05:00 uur ochtend.
Waar kan ik zien hoe laat storage balancing gepland staat. Sceduled Tasks is bij mij leeg. Storage balancing is toch willekeurig iets. Ik bedoel er is geen vaste tijd wanneer dat gebeurt?
[ Voor 13% gewijzigd door lujo op 17-08-2009 17:45 ]
in de console staat vermeld hoe laat de storage voor het laatst gebalanced is. Als dat moment samenvalt met een reboot dan is dat ms. een aanwijzing.lujo schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:31:
[...]
Waar kan ik zien hoe laat storage balancing gepland staat. Sceduled Tasks is bij mij leeg. Storage balancing is toch willekeurig iets. Ik bedoel er is geen vaste tijd wanneer dat gebeurt?
Dus je bak klapt, en dus heb je ook ergens een Save Dump event of in ieder geval één met een ERROR status in je eventlogs zitten.lujo schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:44:
Beperkte uptime? Event Viewer nagekeken en kan niet echt de reden vinden waarom server soms boot. Als ik dus via Remote Desktop connecie maak dan zie ik altijd ene melding verschijnen dat ie hersteld is van een onverwachte fout...
Aangezien je het hier over een (verbouwde) 2003 Server hebt zal het ook wel niet al te lastig zijn om te achterhalen wat de oorzaak is, tenslotte hebben we niet voor niks een hele BSOD troubleshooting sectie staan.
Ik gebruik nu al een eind mijn WHS en deze werkt zeer goed maar tot op heden loop ik nog altijd op 1 probleem vast.
Mijn shares zijn allemaal bereikbaar voor de guest, deze heeft Full acces op de shares maar nu zou ik graag 1 map hebben die paswoordbeveiligd is. Als ik dus bijvoorbeeld de map \\server\prive zou willen openen zou ik dus graag hebben dat er credentials gevraagd worden.
Als ik de share zo instel dat alleen 1 specifieke gebruiker met een wachtwoord eraan kan en ik dubbelklik op de link dan krijg ik de fout: "\\server\prive is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Toegang geweigerd."
Weet er iemand of dit mogelijk is en hoe ik dit kan doen?
Mijn shares zijn allemaal bereikbaar voor de guest, deze heeft Full acces op de shares maar nu zou ik graag 1 map hebben die paswoordbeveiligd is. Als ik dus bijvoorbeeld de map \\server\prive zou willen openen zou ik dus graag hebben dat er credentials gevraagd worden.
Als ik de share zo instel dat alleen 1 specifieke gebruiker met een wachtwoord eraan kan en ik dubbelklik op de link dan krijg ik de fout: "\\server\prive is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Toegang geweigerd."
Weet er iemand of dit mogelijk is en hoe ik dit kan doen?
Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!
-
[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:04 ]
Hallo,
ik krijg als het goed is eind van deze week de componenten voor mijn thuis server waar ik dus WHS op ga zetten. Heb er echter helemaal niet bij stil gestaan dat er ook een optical drive in moet. Weet iemand of het mogelijk is om WHS te installeren vanaf een bootable hd of het netwerk ?
ik krijg als het goed is eind van deze week de componenten voor mijn thuis server waar ik dus WHS op ga zetten. Heb er echter helemaal niet bij stil gestaan dat er ook een optical drive in moet. Weet iemand of het mogelijk is om WHS te installeren vanaf een bootable hd of het netwerk ?
Dit is geen optie in dit geval aangezien ik vanop gelijk welke computer op die share wil en aangezien ik wekelijks wel een nieuwe pc in het netwerk steek of er terug uit haal zou ik bijna een full time job hebben aan accounts aanmaken en verwijderen.deadlock2k schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:02:
Ik gok dat dat komt omdat je al als Guest aangemeld bent. Ik zou aanraden om op WHS een account aan te maken met dezelfde naam en wachtwoord als waarmee je je op je lokale computer aanmeldt en deze gebruiker ook Full Control op de overige shares te geven.
Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!
Nee hoor dat is niet nodig. Je kan het perfect installeren vanaf een USB stick.Webgnome schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:12:
Hallo,
Gaat inderdaad prima ja. Ikzelf heb ook geen CD/DVD in mijn server. Voor detail check deze link.stijnos1991 schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:34:
[...]
Nee hoor dat is niet nodig. Je kan het perfect installeren vanaf een USB stick.