Ik zit erg te twijfelen of WHS wel zo geschikt is voor mijn situatie. Ik heb flink wat onderzoek gedaan en mijn conclusie is eigenlijk dat het weer een mislukt Microsoft product is geworden. Het kan sommige dingen heel goed maar zodra je ook maar iets meer er van wilt vragen loop je tegen enorm veel beperkingen op.
De situatie is zoals hierboven beschreven. Een computer en een laptop die allebij een backup moeten hebben op de server, dit zijn laptop 1 en desktop 1.
En een computer en laptop die allebei een backup moeten hebben op de server maar daarbij wel allebij dezelfde bestanden hebben. Dit zijn namelijk desktop 2 en laptop 2 en die moeten dezelfde bestanden hebben zodat ik op school over dezelfde documenten beschik als thuis. Ik gebruik nu synctoy die ik elke dag laat draaien maar dat is erg omslachtig. Ik wil gewoon zonder moeite zowel mijn desktop als mijn laptop in sync houden via de server.
Ik wil ook dat al deze documenten ten alle tijde vanaf buitenaf benaderd kunnen worden door de webinterface van WHS aangezien mijn vader regelmatig belt of ik even bestanden naar zijn email kan sturen als hij ergens een presentatie moet geven. Of voor mijn moeder die tijdens het lesgeven een document nodig heeft.
Verder wil ik een aantal server applicaties gaan draaien zoals een Ventrilo server. Ook wil ik er mee gaan downloaden van nieuwsgroepen en als centrale opslag gebruiken voor muziek en films.
De beperkingen die ik heb gevonden in WHS zijn de volgende:
- Bestanden worden niet gekopieerd maar gecomprimeerd in een apart formaat zodat je ze niet van buitenaf kan benaderen via de webbrowser omdat het dus ingepakt is in een image.
- Geen synchronisatie systeem om laptop en desktop beide up to date te houden. Enkel mogelijkheid ze appart te backuppen.
- Geen ondersteuning voor backup via internet tenzij ik een VPN aanleg met bijvoorbeeld hamachi.
- Accepteert enkel lege hardeschijven dus kan geen volle schijven aan de share toevoegen.
- Geen mogelijkheid van OS te switchen. Door het schijfsysteem kan je volgens mij niet zomaar een andere Windows erop proppen en verwachten dat hij nog de data kan lezen.
Zit ik er naast en is dit wel mogelijk zonder met extreem veel third party software te gaan werken of kan ik net zo goed geen WHS nemen omdat het idd gemaakt is voor enkel simpel werk?
[
Voor 3% gewijzigd door
Tsurany op 03-04-2009 13:18
]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N