Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Niekiodjdj schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:18:
[...]

Wat dacht je hier van:

Maak een nzb-copy.cmd bestand aan met kladblok:
En zet deze in een map bijvoorbeeld: "C:\nzbdownloads\"
@echo off
copy /y "%1" "\\server\Usenet\nzb"

Voer dit uit in windows CMD:
ftype NZBFile="c:\nzbdownloads\nzb-copy.cmd" "%1"

assoc .nzb=NZBFile

\\server\Usenet\nzb = de "oppikdirectory" :)
Klik je nu op een .nzb file, of download je een .nzb file met firefox, dan wordt de .cmd uitgevoerd en gekopieerd naar de oppikdirectory. ;)

Zelfde principe, maar dan kun je gewoon op de .nzb klikken of uitvoeren.
Hij staat dan in de oppikdirectory en SABnzbd gaat downloaden :o
Begrijp ik het goed dat automatisch het doet? :P Dus gewoon gedownload naar de firefox map en dat hij het dan automatisch oppikt, zonder iets uit te voeren? :P
Ik lees verkeerd, als mensen lui zijn en ze niet willen er op klikken, wordt er gewoon bij afmelden/aanmelden dat anderen scriptje van mij uitgevoert ;-)
En wordt dit dan de batch voor in de map:

@echo off
copy /y "%1" "\\server\Usenet\nzb"

En de rest niet als het automatisch gaat dan is het echt handig! :D
kan dit dan ook in XP, zit zelf namelijk (nog) niet in de homeservers van windows

[ Voor 9% gewijzigd door DJ-Visto op 01-04-2009 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-09 11:32
Grappig, zoiets kan natuurlijk ook gebruikt worden voor torrents.

Ikzelf drag-n-drop mijn torrent links naar de vista sidebar uTorrent gadget. Werkt ook erg leuk.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je WHS installeert heb je dan in feite gewoon een Windows 2003 server met WHS puur als software die er op draait of werkt het echt als een soort eigen server?

Ik wil namelijk een thuis server installeren om bijvoorbeeld Groove server en Exchange server te draaien om daar mee te spelen, alsmede een Ventrilo server draaien om die te kunnen gebruiken.
Het WHS gedeelte is dan puur voor backups te draaien van de 2 desktops en 2 laptops die hier in huis staan.

En als je een hardeschijf wilt toevoegen, is er geen mogelijkheid de data te bewaren? Want dan zou ik dus twee terrabyte schijven moeten kopen puur om tijdelijk mijn filmbestanden op te zetten.
En kan je ook dynamic disks maken zodat je echt een raid5 config kan draaien? Want standaard gebruikt WHS een soort van Raid1 systeem waardoor je de helft van je opslag kwijt bent aan mirroring begreep ik. Dus wanneer je 4 terrabyte schijven hebt dan heb je als het ware maar 2 terrabyte over aan opslag omdat het gedupliceert wordt terwijl bij raid5 je dus 3 terrabyte aan data over hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:47
Tsurany schreef op donderdag 02 april 2009 @ 02:39:
Als je WHS installeert heb je dan in feite gewoon een Windows 2003 server met WHS puur als software die er op draait of werkt het echt als een soort eigen server?

Ik wil namelijk een thuis server installeren om bijvoorbeeld Groove server en Exchange server te draaien om daar mee te spelen, alsmede een Ventrilo server draaien om die te kunnen gebruiken.
Het WHS gedeelte is dan puur voor backups te draaien van de 2 desktops en 2 laptops die hier in huis staan.

En als je een hardeschijf wilt toevoegen, is er geen mogelijkheid de data te bewaren? Want dan zou ik dus twee terrabyte schijven moeten kopen puur om tijdelijk mijn filmbestanden op te zetten.
En kan je ook dynamic disks maken zodat je echt een raid5 config kan draaien? Want standaard gebruikt WHS een soort van Raid1 systeem waardoor je de helft van je opslag kwijt bent aan mirroring begreep ik. Dus wanneer je 4 terrabyte schijven hebt dan heb je als het ware maar 2 terrabyte over aan opslag omdat het gedupliceert wordt terwijl bij raid5 je dus 3 terrabyte aan data over hebt.
Volgens mij heb je gewoon de complete schijfset als opslag, dus als je 4 TB aan schijven in je WHS stopt heb je 4 TB aan opslag. Wil je bestanden dus 'dubbel' bewaren (mirror) dan kun je dat per share aangeven als ik het goed heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TheVMaster schreef op donderdag 02 april 2009 @ 09:34:
[...]

Volgens mij heb je gewoon de complete schijfset als opslag, dus als je 4 TB aan schijven in je WHS stopt heb je 4 TB aan opslag. Wil je bestanden dus 'dubbel' bewaren (mirror) dan kun je dat per share aangeven als ik het goed heb....
Dat is wat ik bedoel ja, ik wil eigenlijk alles wel dubbel bewaren. Moet er niet aan denken dat ik bijvoorbeeld mijn complete Scrubs verzameling kwijt raak omdat er een disk crasht. Of alles van de Simpsons weg.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 15:56
Tsurany schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:25:
[...]

Dat is wat ik bedoel ja, ik wil eigenlijk alles wel dubbel bewaren. Moet er niet aan denken dat ik bijvoorbeeld mijn complete Scrubs verzameling kwijt raak omdat er een disk crasht. Of alles van de Simpsons weg.
Volgens mij is het verlies van een serie of film nou wel het laatste waar ik me druk om maak.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
rsvmark schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:21:
[...]

Volgens mij is het verlies van een serie of film nou wel het laatste waar ik me druk om maak.... :P
Inderdaad, documenten, foto's vind ik veel belangrijker. 'k heb dan inderdaad liever 10 GB in mirror en dan nog 2 TB over voor Video's.....dan dat ik maar 1 TB over heb voor video, dan ben ik ze liever kwijt bij een HD crash (en wees eerlijk...hoevaak gebeurt dat nu...)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

rsvmark schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:21:
[...]

De rest wil ik natuurlijk ook veilig hebben maar dat is zo verwaarloosbaar klein dat het geen enkel probleem is. Bovendien staat dat ook op de desktops en laptops al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Zijn hier mensen die ook last hebben van haperingen en artifacts met het streamen van MKV 1080P films naar een HTPC via een 100mbit lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Oei, ik heb wel Planet Earth 720P probleemloos over het internetnetwerk gestreamed,
Ik kan even kijken of ik nog ergens een full HD fragment heb, maar betwijfel het...

[ Voor 4% gewijzigd door thijszor op 02-04-2009 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Ik heb een week kunnen genieten van WHS, tot dat de oude bak waar ik het op draaide er mee ophield.

Ik wil WHS voornamelijk gebruiken voor backup, delen van media (muziek), downloaden (nieuwsgroepen en torrents) en bestanden op afstand beschikbaar.
Mijn vraag: Als ik WHS gewoon ingelogt laat staan, dan hoef ik denk ik niet software als service te installeren om het draaiende te houden? Verbruikt dit meer energie, want in principe ingelogt lopen er meer programma's? Of is dit niet praktische?

Indien dit praktische is, kan ik GrabIt gewoon als service laten lopen en x aantal minuten een map laten afscannen voor nzb bestanden? Dan moet ik enkel een upload script hebben voor naar die map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
koendt schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:19:
Ik heb een week kunnen genieten van WHS, tot dat de oude bak waar ik het op draaide er mee ophield.

Ik wil WHS voornamelijk gebruiken voor backup, delen van media (muziek), downloaden (nieuwsgroepen en torrents) en bestanden op afstand beschikbaar.
Mijn vraag: Als ik WHS gewoon ingelogt laat staan, dan hoef ik denk ik niet software als service te installeren om het draaiende te houden? Verbruikt dit meer energie, want in principe ingelogt lopen er meer programma's? Of is dit niet praktische?

Indien dit praktische is, kan ik GrabIt gewoon als service laten lopen en x aantal minuten een map laten afscannen voor nzb bestanden? Dan moet ik enkel een upload script hebben voor naar die map?
Je kunt gaan spelen met FireDeamon zoals hier aangegeven staat:
http://forum.shemes.com/v....php?f=1&t=3572&view=next

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
FireDeamon? Waarom niet gewoon AnyServiceInstaller? Die is gratis en speciaal door iemand geschreven met WHS in gedachten.

Te downloaden op de WGS site.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zit erg te twijfelen of WHS wel zo geschikt is voor mijn situatie. Ik heb flink wat onderzoek gedaan en mijn conclusie is eigenlijk dat het weer een mislukt Microsoft product is geworden. Het kan sommige dingen heel goed maar zodra je ook maar iets meer er van wilt vragen loop je tegen enorm veel beperkingen op.

Afbeeldingslocatie: http://i51.photobucket.com/albums/f379/Tsurany/netwerk.jpg

De situatie is zoals hierboven beschreven. Een computer en een laptop die allebij een backup moeten hebben op de server, dit zijn laptop 1 en desktop 1.

En een computer en laptop die allebei een backup moeten hebben op de server maar daarbij wel allebij dezelfde bestanden hebben. Dit zijn namelijk desktop 2 en laptop 2 en die moeten dezelfde bestanden hebben zodat ik op school over dezelfde documenten beschik als thuis. Ik gebruik nu synctoy die ik elke dag laat draaien maar dat is erg omslachtig. Ik wil gewoon zonder moeite zowel mijn desktop als mijn laptop in sync houden via de server.

Ik wil ook dat al deze documenten ten alle tijde vanaf buitenaf benaderd kunnen worden door de webinterface van WHS aangezien mijn vader regelmatig belt of ik even bestanden naar zijn email kan sturen als hij ergens een presentatie moet geven. Of voor mijn moeder die tijdens het lesgeven een document nodig heeft.

Verder wil ik een aantal server applicaties gaan draaien zoals een Ventrilo server. Ook wil ik er mee gaan downloaden van nieuwsgroepen en als centrale opslag gebruiken voor muziek en films.

De beperkingen die ik heb gevonden in WHS zijn de volgende:
- Bestanden worden niet gekopieerd maar gecomprimeerd in een apart formaat zodat je ze niet van buitenaf kan benaderen via de webbrowser omdat het dus ingepakt is in een image.
- Geen synchronisatie systeem om laptop en desktop beide up to date te houden. Enkel mogelijkheid ze appart te backuppen.
- Geen ondersteuning voor backup via internet tenzij ik een VPN aanleg met bijvoorbeeld hamachi.
- Accepteert enkel lege hardeschijven dus kan geen volle schijven aan de share toevoegen.
- Geen mogelijkheid van OS te switchen. Door het schijfsysteem kan je volgens mij niet zomaar een andere Windows erop proppen en verwachten dat hij nog de data kan lezen.

Zit ik er naast en is dit wel mogelijk zonder met extreem veel third party software te gaan werken of kan ik net zo goed geen WHS nemen omdat het idd gemaakt is voor enkel simpel werk?

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 03-04-2009 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:33
Misschien nog even een beetje meer inlezen?
Backups worden gecomprimeerd, individuele bestanden/folders die je op de shares zet niet. Daar kun je dus ook vast makkelijk met synctoy naar toe synchroniseren. Een betere oplossing voor syncen lijkt me trouwens dropbox of windows live sync.
Een echte server voor alle doeleinden is het niet, maar veel is wel mogelijk om er aan toe te voegen qua functionaliteit. Google leert mij dat Ventrilo zou moeten kunnen. Groove/Exchange is van een andere orde.
Volle schijven kun je niet toevoegen, lege wel. Je zult toch wel wat moeten toevoegen aan vrije ruimte voor de backups. Vervolgens de inhoud van je bestaande schijven er naar toe verplaatsen en vervolgens leeg toevoegen lijkt me ook niet het grootste probleem.
Dat van OS switchen begrijp ik niet, op je server of je desktop/laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

troftnom schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:28:
Misschien nog even een beetje meer inlezen?
Heb me zoveel mogelijk ingelezen maar er is enorm weinig informatie te vinden over hoe het exact werkt.
troftnom schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:28:Backups worden gecomprimeerd, individuele bestanden/folders die je op de shares zet niet. Daar kun je dus ook vast makkelijk met synctoy naar toe synchroniseren. Een betere oplossing voor syncen lijkt me trouwens dropbox of windows live sync.
Het nadeel met dropbox en windows live sync is dat je tegen limieten aan loopt en dat het op andere servers staat. Ik wil namelijk niks op een andere server hebben ergens op internet, dat kan veel te gemakkelijk fout gaan en de data is soms zeer vertrouwelijk. Ik wil het puur op mijn eigen server hebben.

En ik wil het zoveel mogelijk automatiseren, liefst zelfs dat het on the fly gebeurd. Ik verbaas me er nog steeds over dat zoiets niet mogelijk is na al die jaren windows ontwikkeling. Zijn er zo weinig mensen die daar behoefte aan hebben? Een on the fly (hoogstens een paar minuten vertraging) backup op een netwerkschijf of op een FTP schijf.
troftnom schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:28:Een echte server voor alle doeleinden is het niet, maar veel is wel mogelijk om er aan toe te voegen qua functionaliteit. Google leert mij dat Ventrilo zou moeten kunnen. Groove/Exchange is van een andere orde.
Groove of Exchange hoeft niet perse, maar zolang de meeste software maar draait.
troftnom schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:28:Volle schijven kun je niet toevoegen, lege wel. Je zult toch wel wat moeten toevoegen aan vrije ruimte voor de backups. Vervolgens de inhoud van je bestaande schijven er naar toe verplaatsen en vervolgens leeg toevoegen lijkt me ook niet het grootste probleem.
Lijkt geen groot probleem, maar ik heb nu anderhalf terrabyte aan data die ik niet kwijt wil, dat zou betekenen dat ik een terrabyte schijf erbij moet kopen puur om de data op de server te krijgen.
troftnom schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:28:Dat van OS switchen begrijp ik niet, op je server of je desktop/laptop?
Op mijn server. Stel het bevalt na een tijdje niet en ik wil er server 2008 of gewoon XP opzetten dan moet de complete server leeg gehaalt worden omdat XP en server 2008 naar mijn weten niet met het filesystem om kunnen gaan en de hardeschijven dus niet kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Tsurany schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:35:
[...]

Heb me zoveel mogelijk ingelezen maar er is enorm weinig informatie te vinden over hoe het exact werkt.

[...]

Het nadeel met dropbox en windows live sync is dat je tegen limieten aan loopt en dat het op andere servers staat. Ik wil namelijk niks op een andere server hebben ergens op internet, dat kan veel te gemakkelijk fout gaan en de data is soms zeer vertrouwelijk. Ik wil het puur op mijn eigen server hebben.
Je hebt je blijkbaar niet goed genoeg ingelezen, want waar jij mee in de war bent (als ik kijk naar Windows Live Sync) is Live Mesh. Bij Live Mesh kun je ervoor kiezen om bestanden op een centrale plek bij Microsoft staat, dat hoeft dus niet. :+

Het voordeel van Windows Live Sync is ook nog dat het via internet werkt. Dus als je een map op de laptop van je moeder/vader deelt met een map op de server dan hoef je nooit meer files te mailen, het syncen gaat automatisch...
En ik wil het zoveel mogelijk automatiseren, liefst zelfs dat het on the fly gebeurd. Ik verbaas me er nog steeds over dat zoiets niet mogelijk is na al die jaren windows ontwikkeling. Zijn er zo weinig mensen die daar behoefte aan hebben? Een on the fly (hoogstens een paar minuten vertraging) backup op een netwerkschijf of op een FTP schijf.

[...]

Groove of Exchange hoeft niet perse, maar zolang de meeste software maar draait.
Wat versta je onder de meeste software?
[...]

Lijkt geen groot probleem, maar ik heb nu anderhalf terrabyte aan data die ik niet kwijt wil, dat zou betekenen dat ik een terrabyte schijf erbij moet kopen puur om de data op de server te krijgen.
Dat is eenmalig, maar eh..als je nu voor 70 euri een TB schijf koopt kun je die na de kopieer actie zo aan je HomeServer knopen...dan heb je zeker genoeg storage (incl. backups van je machines).
[...]

Op mijn server. Stel het bevalt na een tijdje niet en ik wil er server 2008 of gewoon XP opzetten dan moet de complete server leeg gehaalt worden omdat XP en server 2008 naar mijn weten niet met het filesystem om kunnen gaan en de hardeschijven dus niet kunnen lezen.
Tja...dat is het risico van elk systeem die gebruikt maakt van een softwarematige vorm van RAID of iets dergelijks...:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TheVMaster schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:59:
Je hebt je blijkbaar niet goed genoeg ingelezen, want waar jij mee in de war bent (als ik kijk naar Windows Live Sync) is Live Mesh. Bij Live Mesh kun je ervoor kiezen om bestanden op een centrale plek bij Microsoft staat, dat hoeft dus niet. :+

Het voordeel van Windows Live Sync is ook nog dat het via internet werkt. Dus als je een map op de laptop van je moeder/vader deelt met een map op de server dan hoef je nooit meer files te mailen, het syncen gaat automatisch...
Dan heb ik mij inderdaad niet goed ingelezen. Ik ga het nu eens op flaptop en desktop installeren en dan eens kijken hoe het gaat. Ik dacht dat ze beiden hetzelfde deden.

Edit: It works, probleem 1 opgelost :D
Ouders met synctoy die het via scheduler per uur kan doen en ik via Live Sync.
Wat versta je onder de meeste software?
Ja dat is lastig. Applicaties zoals een FTP server, ventrilo, gameserver,... eigenlijk gewoon server versies van software. Het is namelijk niet alleen een home server maar ook een stuk speelgoed eigenlijk. Gewoon uitproberen en wat dingen mee testen.
Dat is eenmalig, maar eh..als je nu voor 70 euri een TB schijf koopt kun je die na de kopieer actie zo aan je HomeServer knopen...dan heb je zeker genoeg storage (incl. backups van je machines).

Tja...dat is het risico van elk systeem die gebruikt maakt van een softwarematige vorm van RAID of iets dergelijks...:+
Het is inderdaad eenmalig, tenzij je dus overstapt. Ik snap dat dat het risico is, maar stel je gebruikt Windows Raid en je zet het in Raid5 dan heb je dat probleem dus niet. Die kan in principe op elke windows versie herkend worden, behalve dan Windows Home Server.

Kijk was het puur een stukje software dan was testen geen enkel probleem. Maar zoiets ingrijpends waardoor je hele disk structuur veranderd is niet iets wat je even gaat testen en na een maand zo weer terug zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Tsurany schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:28:
[...]

Ja dat is lastig. Applicaties zoals een FTP server, ventrilo, gameserver,... eigenlijk gewoon server versies van software. Het is namelijk niet alleen een home server maar ook een stuk speelgoed eigenlijk. Gewoon uitproberen en wat dingen mee testen.
Dan zou ik inderdaad Home Server niet installeren maar Windows Server 2008 met Hyper-V en daar dan je 'speel' omgeving weer virtueel in draaien ;)
'k heb zelf net een 'echte' HP Mediasmart HomeServer gekocht met als doel die gewoon als HomeServer te gebruiken, maar als ik jou zo hoor dan is dat niet echt een goede optie...
[...]

Het is inderdaad eenmalig, tenzij je dus overstapt. Ik snap dat dat het risico is, maar stel je gebruikt Windows Raid en je zet het in Raid5 dan heb je dat probleem dus niet. Die kan in principe op elke windows versie herkend worden, behalve dan Windows Home Server.

Kijk was het puur een stukje software dan was testen geen enkel probleem. Maar zoiets ingrijpends waardoor je hele disk structuur veranderd is niet iets wat je even gaat testen en na een maand zo weer terug zet.
IDd...'k zou gewoon voor een Win2k8 oplossing gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:33
Zo ver ik me er in ingelezen heb zijn de schijven gewoon NTFS geformatteerd. Je kunt ze er gewoon uit trekken en in elke ander systeem lezen dat met NTFS kan omgaan. Je indeling wordt door WHS beheerd en daarvoor wil het beginnen met lege schijven. Wat dat betreft moet het switchen naar een ander OS wel te doen zijn.

Je zult toch een server/licentie met minimaal een harde schijf moeten hebben voor je setup. Ik zie het probleem niet zo betreffende je bestaande schijven.

Voor wat betreft spelen met je WHS server, er wordt in dit draadje herhaaldelijk verwezen naar We Got Served. Daar kun je prima informatie vinden (en een community) van mensen die het maximale willen halen uit WHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

@ Tsurany
Domain controllers gewoon? Op elke pc log je dan via een domain controller in klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

troftnom schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:50:
Zo ver ik me er in ingelezen heb zijn de schijven gewoon NTFS geformatteerd. Je kunt ze er gewoon uit trekken en in elke ander systeem lezen dat met NTFS kan omgaan. Je indeling wordt door WHS beheerd en daarvoor wil het beginnen met lege schijven. Wat dat betreft moet het switchen naar een ander OS wel te doen zijn.

Je zult toch een server/licentie met minimaal een harde schijf moeten hebben voor je setup. Ik zie het probleem niet zo betreffende je bestaande schijven.

Voor wat betreft spelen met je WHS server, er wordt in dit draadje herhaaldelijk verwezen naar We Got Served. Daar kun je prima informatie vinden (en een community) van mensen die het maximale willen halen uit WHS.
Maar WHS verdeeld de bestanden over de schijven zoals hij dat wilt. Kom ik dan niet in de problemen dat de helft van een video_ts map op schijf A staat en de andere helft op schijf B?

En ik heb wel een 80GB IDE schijf en een paar kleine sata schijven over die ik er in kan hangen, daar staat niet erg veel data op. Het is voornamelijk het probleem dat mijn terrabyte anders leeg moet en daar heb ik geen gratis oplossing voor.

Licentie is trouwens geen probleem, die zijn gratis te verkrijgen via MSDN.
TheVMaster schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:47:
Dan zou ik inderdaad Home Server niet installeren maar Windows Server 2008 met Hyper-V en daar dan je 'speel' omgeving weer virtueel in draaien ;)
'k heb zelf net een 'echte' HP Mediasmart HomeServer gekocht met als doel die gewoon als HomeServer te gebruiken, maar als ik jou zo hoor dan is dat niet echt een goede optie...
IDd...'k zou gewoon voor een Win2k8 oplossing gaan :)
Wat ik mooi vind aan HomeServer is de webacces en het gebruiksgemak. Ik heb nooit met Server 2008 gewerkt maar ik vind het wel erg belangrijk dat ik geen dagen bezig ben met configureren aangezien het voor de thuis situatie gewoon moet werken.
DJ-Visto schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 16:46:
@ Tsurany
Domain controllers gewoon? Op elke pc log je dan via een domain controller in klaar.
Ja dat zegt mij dus niks, geen idee wat dat is. Dus ik ben bang dat ik dan heel veel uitzoekwerk moet gaan verrichten. Opzich is dat nooit een ramp, maar gezien tentamens en een school project heb ik niet extreem veel tijd over.

Ik denk dat ik t als volgt ga doen, server komt er sowieso dus dat ga ik vanavond bestellen. Dan zal ik er een oude externe schijf voor open slopen en die leeg halen en daar Windows Home Server op knallen en kijken hoe het bevalt. Dan kan ik altijd nog de keuze maken.
En server 2008 kan ik altijd uit een virtual machine leren.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 03-04-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
De schijven zijn inderdaad prima uit te lezen op elke windows die NTFS ondersteuning heeft, en zelfs door andere OS'en die NTFS kunnen lezen.

Hetgeen wat WHS doet is al verschillende keren uitgelegd door anderen en mij in dit topic. Lees even terug zou ik zeggen. Het komt er gewoon op neer dat WHS gebruikt maakt van een soort mix van RAID1 en JBOD. JBOD zou je kunnen zien ald de Drive Extender en RAID1 voor de share duplicatie.

De shares kun je onafhankelijk van elkaar dupliceren. Ik heb bijv. mijn muziek, foto's persoonlijke documenten gedupliceerd, terwijl mijn video's dat niet zijn.

Een FTP server draaien kan heel makelijk met WHS, daar is zelfs een Add-In voor zodat je gebruikt maakt van de IIS FTP server. En er zijn nog tal van toepassingen dmv. Add-Ins gemaakt.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Tsurany schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 16:49:
[...]

Ik denk dat ik t als volgt ga doen, server komt er sowieso dus dat ga ik vanavond bestellen. Dan zal ik er een oude externe schijf voor open slopen en die leeg halen en daar Windows Home Server op knallen en kijken hoe het bevalt. Dan kan ik altijd nog de keuze maken.
Bestel je nu een 'echte' HomeServer? Of wordt het een zelfbouw ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

babyxl schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 16:58:
De schijven zijn inderdaad prima uit te lezen op elke windows die NTFS ondersteuning heeft, en zelfs door andere OS'en die NTFS kunnen lezen.

Hetgeen wat WHS doet is al verschillende keren uitgelegd door anderen en mij in dit topic. Lees even terug zou ik zeggen. Het komt er gewoon op neer dat WHS gebruikt maakt van een soort mix van RAID1 en JBOD. JBOD zou je kunnen zien ald de Drive Extender en RAID1 voor de share duplicatie.

De shares kun je onafhankelijk van elkaar dupliceren. Ik heb bijv. mijn muziek, foto's persoonlijke documenten gedupliceerd, terwijl mijn video's dat niet zijn.

Een FTP server draaien kan heel makelijk met WHS, daar is zelfs een Add-In voor zodat je gebruikt maakt van de IIS FTP server. En er zijn nog tal van toepassingen dmv. Add-Ins gemaakt.
Wat ik lees is dus dat het al je schijven samenvoegt tot een virtuele schijf. Dit zorgt er, lijkt mij, voor dat je dus niet zelf weet op welke schijf de bestanden staan. Dat is opzich geen probleem, maar zal hij niet meerdere mappen op andere schijven zetten? Dat de hele helft van je documenten op een andere schijf staat dan een andere?
TheVMaster schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 18:26:
[...]

Bestel je nu een 'echte' HomeServer? Of wordt het een zelfbouw ding?
Zelfbouw, een AM2 processor (dual of single, weet ik nog niet) met een ASUS M3N-H (6xSata), 2GB geheugen, Asus kast en Be Quiet 80+ 300w voeding. En dan nog een oude IDE schijf om te testen eerst.
Moet alleen even opzoeken hoe zuinig zo'n ASUS M3N-H is, maar goed dat kan ik zelf wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Tsurany schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 18:34:
[...]

Wat ik lees is dus dat het al je schijven samenvoegt tot een virtuele schijf. Dit zorgt er, lijkt mij, voor dat je dus niet zelf weet op welke schijf de bestanden staan. Dat is opzich geen probleem, maar zal hij niet meerdere mappen op andere schijven zetten? Dat de hele helft van je documenten op een andere schijf staat dan een andere?
Als die niet gedupliceerd is dan wel. Bestand 1 zou ok HD 1 kunnen staan, en bestand 2 op HD 3, terwijl bestand 3 op HD 2 staat. Daar heb je geen controle op, wat ook helemaal niet nodig is, want dat zie je toch niet.

En het is geen virtuele schijf, de schijven kun je er uit halen en mounten met andere OS'en die NTFS kunnen lezen.

Ik kan je zeggen dat alleen lezen je nog geen goed beeld kan geven hoe het allemaal nou echt werkt, daar zul je echt mee moeten spelen, zeker omdat het allemaal nog vrij nieuwe techniek is. Download eens een Eval versie, en geef je VirtualPC een slinger met 4 kleine Virtuele schijven en speel er mee. Maak je er een leuk weekeind projectje van... :)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

babyxl schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:12:
Als die niet gedupliceerd is dan wel. Bestand 1 zou ok HD 1 kunnen staan, en bestand 2 op HD 3, terwijl bestand 3 op HD 2 staat. Daar heb je geen controle op, wat ook helemaal niet nodig is, want dat zie je toch niet.
Dat bedoel ik, als je later je server wilt veranderen van OS moet je alles gaan uitzoeken toch?
babyxl schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:12:En het is geen virtuele schijf, de schijven kun je er uit halen en mounten met andere OS'en die NTFS kunnen lezen.
Ik bedoel hij maakt er 1 virtuele schijf van die uit 3 aparte bestaan bijvoorbeeld toch?
babyxl schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:12:Ik kan je zeggen dat alleen lezen je nog geen goed beeld kan geven hoe het allemaal nou echt werkt, daar zul je echt mee moeten spelen, zeker omdat het allemaal nog vrij nieuwe techniek is. Download eens een Eval versie, en geef je VirtualPC een slinger met 4 kleine Virtuele schijven en speel er mee. Maak je er een leuk weekeind projectje van... :)
Volgend weekend is server binnen dus dan gaat de software er daar op en wordt het idd een weekendje spelen en zien hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Tsurany schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 16:49:
[...]

Maar WHS verdeeld de bestanden over de schijven zoals hij dat wilt. Kom ik dan niet in de problemen dat de helft van een video_ts map op schijf A staat en de andere helft op schijf B?

En ik heb wel een 80GB IDE schijf en een paar kleine sata schijven over die ik er in kan hangen, daar staat niet erg veel data op. Het is voornamelijk het probleem dat mijn terrabyte anders leeg moet en daar heb ik geen gratis oplossing voor.

Licentie is trouwens geen probleem, die zijn gratis te verkrijgen via MSDN.

[...]

Wat ik mooi vind aan HomeServer is de webacces en het gebruiksgemak. Ik heb nooit met Server 2008 gewerkt maar ik vind het wel erg belangrijk dat ik geen dagen bezig ben met configureren aangezien het voor de thuis situatie gewoon moet werken.

[...]

Ja dat zegt mij dus niks, geen idee wat dat is. Dus ik ben bang dat ik dan heel veel uitzoekwerk moet gaan verrichten. Opzich is dat nooit een ramp, maar gezien tentamens en een school project heb ik niet extreem veel tijd over.

een domain controller is vrij makkelijk te maken ;-)
Het is zeg maar voor jou dus "Jerealifenaam" log je in op je server en daar zet je ook je bestanden op. Zo maak je ook een accountje voor je pa en ma. En klaar
En aangezien windows servers niet heel ingewikkeld is. Heb je heb het denk ik zo door. Maarja, ik vindt dat je dat zelf moet vervaren ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door DJ-Visto op 03-04-2009 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik krijg WHS niet geinstalleerd, zie [WHS]error code 0x800703ed na formateren schijf
iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Lijkt me handig als je verteld wat je allemaal hardwarematig al gedaan hebt. Dit lijkt namelijk op een defect stukje hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik heb de HD verwisseld van een 80 gb naar 120 gb, en geen verschil
het zijn allebei normaal werkende hd's, de pc zelf werkt ook normaal
de hd formatteren ook normaal in xp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb dit product nu onder een VM draaien op mijn pc, maar in weze is het gewoon een gecustomizde 2003 versie, niet echt heel spannend.Misschien leuk voor thuisgebruikers, maar voor die doelgroep vaak ik me ook af om het daar wel voor is geschikt. Sorry als je begrijpt vind ik het maar een matig product, en heeft MS hiermee behoorlijk de plank misgeslagen naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Of controller (eventueel moederbord)..
Misschien een probleem tussen deze specifieke disk en deze specifieke controller.

Kun je de setup van Windows Server 2004 of XP wel draaien op deze hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shadowman12 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:49:
Ik heb dit product nu onder een VM draaien op mijn pc, maar in weze is het gewoon een gecustomizde 2003 versie, niet echt heel spannend.Misschien leuk voor thuisgebruikers, maar voor die doelgroep vaak ik me ook af om het daar wel voor is geschikt. Sorry als je begrijpt vind ik het maar een matig product, en heeft MS hiermee behoorlijk de plank misgeslagen naar mijn idee.
Windows Home Server.

Het is een server OS voor Jan met de Pet. Niets spannends dus. Wel degelijk en niet makkelijk te verneuken. Een soort van Japanse auto (s2000 enzo daargelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

EgMaf schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 20:16:
Of controller (eventueel moederbord)..
Misschien een probleem tussen deze specifieke disk en deze specifieke controller.

Kun je de setup van Windows Server 2004 of XP wel draaien op deze hardware?
zonder problemen ja, windowsxp draait er al jaren op, ik kan xp zo opstarten van een 2e hd die erin zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Manueel de juiste drivers inladen via een USB stick wil nog wel eens helpen.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
sander817 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:47:
[...]

zonder problemen ja, windowsxp draait er al jaren op, ik kan xp zo opstarten van een 2e hd die erin zit
Ik bedoelde of de setup van XP er (ook nu nog) op kan draaien, dus op de combo moederbord en de 120GB disk.... Da's iets anders als wat je nu omschrijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik wil denk ik toch een windows server is toch lekker makkelijk. Wil dan toch nog een 2003 R2.

http://www.alternate.nl/h...emen&l2=Volledige+versies
Die dus. Kost tja €1600,- poehh, hoop geld. Mar wat bedoelen ze met
Licentie 10 Clients
Kan ik hem dan 10x installeren? Of wat?
En weten jullie misschien een goedkoperen versie?

[ Voor 6% gewijzigd door DJ-Visto op 05-04-2009 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
DJ-Visto schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:17:
Ik wil denk ik toch een windows server is toch lekker makkelijk. Wil dan toch nog een 2003 R2.
Je kijkt helemaal verkeerd jongen! Dit is degene die je moet hebben:

http://www.informatique.n...uk-urp1-+-10-clients.html

10 clients betekend dat er 10 computers gebruik van kunnen maken voor backups ed.

Windows Home Server zelf is een aangepaste versie van 2003 R2 (Bussiness Edition, met daar bovenop speciale WHS software).

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

babyxl schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:34:
[...]

Je kijkt helemaal verkeerd jongen! Dit is degene die je moet hebben:

http://www.informatique.n...uk-urp1-+-10-clients.html

10 clients betekend dat er 10 computers gebruik van kunnen maken voor backups ed.

Windows Home Server zelf is een aangepaste versie van 2003 R2 (Bussiness Edition, met daar bovenop speciale WHS software).
Moet ik er een pc bij kopen. En mogen er dan maar 10 computers gebruik van maken, dus eigenlijk 10 accounts? ;) EN misschien wil ik hem wel dubbel hebben geinstalleert, hoeft waarschijnlijk niet maar oke.

[ Voor 7% gewijzigd door DJ-Visto op 05-04-2009 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Hoe kom je erbij dat je daar een computer bij zou moet kopen? Dat hebben wij ook niet hoeven doen.

En 10 accounts zijn meer dan genoeg. Je kan evt. het gast account ook nog inschakelen voor de mensen die je alleen maar toegang wil geven tot je server.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:38:
Hoe kom je erbij dat je daar een computer bij zou moet kopen? Dat hebben wij ook niet hoeven doen.

En 10 accounts zijn meer dan genoeg. Je kan evt. het gast account ook nog inschakelen voor de mensen die je alleen maar toegang wil geven tot je server.
Shares :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

babyxl schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:38:

Staat er toch echt:

Wat betekent "OEM"
Een OEM versie is bedoeld voor installatie op nieuwe PC systemen en mag niet los verkocht worden. Er wordt door zowel Microsoft als door Informatique ondersteuning gegeven op de software. Bij een Office Ready PC mag wel een losse oem Office versie verkocht worden tot 60 dagen na aanschaf van de PC.

Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW, tenzij anders vermeld.

Met zorg wordt de productinformatie van elk product door ons vastgelegd. Mocht er naar uw mening toch iets niet kloppen, wilt u dan zo vriendelijk zijn om dit hier aan ons te melden. Aan foutieve of onvolledige informatie kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24
Die discussie is al vele malen gevoerd sinds het uitkomen van WHS; als je zelf een pc in elkaar zet ben je een pc bouwer en mag je een OEM versie gebruiken. Je bent zelf (dus niet Microsoft) verantwoordelijk voor de "garantie" als bouwer, maar dat maakt dus niks uit als individu.

Staat ook ergens uitgelegd op de MS site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

CopyCatz schreef op zondag 05 april 2009 @ 16:16:
[...]

Die discussie is al vele malen gevoerd sinds het uitkomen van WHS; als je zelf een pc in elkaar zet ben je een pc bouwer en mag je een OEM versie gebruiken. Je bent zelf (dus niet Microsoft) verantwoordelijk voor de "garantie" als bouwer, maar dat maakt dus niks uit als individu.

Staat ook ergens uitgelegd op de MS site.
Oh ok. Dan is het bijna aantrekkelijk om dat te gaan kopen ^^ En ja het is een zelfbouw
edit
Dit is windows home server: http://www.informatique.nl/900430
Maar ik wil Windows Server 2003 R2 ;)

[ Voor 18% gewijzigd door DJ-Visto op 05-04-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DJ-Visto schreef op zondag 05 april 2009 @ 16:19:

Maar ik wil Windows Server 2003 R2 ;)
Dan is dit niet het juiste topic ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

alt-92 schreef op zondag 05 april 2009 @ 16:57:
[...]

Dan is dit niet het juiste topic ;)
Oh, lekker slim!; ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
shadowman12 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:49:
'k heb sinds een paar dagen een HP MediaSmart ex475 staan..maar eh...de plank misgeslagen?! Pfff..echt niet wat mij betreft. Ideaal als je als IT Pro geen gedoe wil thuis met servers en (teveel) onderhoud en gewoon een lekker 'intelligent' NASJE wilt op basis van Windows :+

Nouja..NASje....da's misschien iets te weinig...het is een superproduct. Maakt backups van je PC's, het restoren is kinderspel enneh...je kunt ook je Live TV van alle mediacenters in huis mooi centraal opslaan. Owja...ook mirrort hij je belangrijkste documenten/bestanden/video's/etc. dus echt ideaal, zelfs voor een echte die hard IT Pro. :+

Het is niet echt spannend nee, maar ik vind het wel ideaal voor thuis. Had ik al gezegd dat hij ook niet veel stroom verbruikt (66 W idle)...hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:12
Even een korte vraag voor de 'server-kenners':

Ik wil graag mijn oude Compaq Presario die ik nu gebruik als bak voor WHS gaan vervangen voor een echte server. Ik had de HP Proliant op het oog, zie hier: http://www.informatique.n...oliant-ml110g5-x3065.html

Wat mij echter opvalt (bij welke verkoop site ik ook kijk) is dat er als maximum aan opslag wordt opgegeven: 'Max 2 TB (4 x 500 GB) SATA'.

Ik vraag mij af of dit echt zo is dat je er maar schijven van maximaal 500 GB in kan stoppen. Ik heb namelijk nu twee 1 TB schijven in die Compaq en die zou ik graag in die Proliant willen stoppen. Dat moet toch gewoon kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
TheVMaster schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:45:
[...]

Nouja..NASje....da's misschien iets te weinig...het is een superproduct. Maakt backups van je PC's, het restoren is kinderspel enneh...je kunt ook je Live TV van alle mediacenters in huis mooi centraal opslaan. Owja...ook mirrort hij je belangrijkste documenten/bestanden/video's/etc. dus echt ideaal, zelfs voor een echte die hard IT Pro. :+
Inderdaad! En met de komst van WHS v2 gaat het nog leuker worden (kan ik verklappen! :P). Meer mag ik er helaas niet over zeggen, maar WHS zoals die nu is, is nog maar het begin...
Het is niet echt spannend nee, maar ik vind het wel ideaal voor thuis. Had ik al gezegd dat hij ook niet veel stroom verbruikt (66 W idle)...hehe
Dit is natuurlijk iets wat je zelf in de hand hebt, de mijne verbruikt denk ik ietsje meer (E6300 met 4x Samsung schijfjes. 2x 500GB en 2x 1TB). Hoe zou ik kunnen zien hoevel mijn server precies verbruikt?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ferret schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 07:46:
Dat is een goeie, misschien met een BIOS update dat die dan wel 1TB schijven ziet? Hoewel ik denk dat die ook 1TB schijven zou moeten zien hoor. Die limiet zit toch alleen op oude computers/BIOS'en? (Iets te maken met LBA ofzo meen ik? - Ben er niet zo in thuis).

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
babyxl schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:23:
[...]

Inderdaad! En met de komst van WHS v2 gaat het nog leuker worden (kan ik verklappen! :P). Meer mag ik er helaas niet over zeggen, maar WHS zoals die nu is, is nog maar het begin...
Enig idee wanneer die komt dan? Enneh....kan ik mijn bestaande HP MSS 475 ermee upgraden ?
[...]

Dit is natuurlijk iets wat je zelf in de hand hebt, de mijne verbruikt denk ik ietsje meer (E6300 met 4x Samsung schijfjes. 2x 500GB en 2x 1TB). Hoe zou ik kunnen zien hoevel mijn server precies verbruikt?
Ik zeg even een WATT meter lenen/kopen (kost maar iets van 20 euri), de hoeveelheid stroom die ik daarmee al heb kunnen besparen :+

[ Voor 19% gewijzigd door TheVMaster op 07-04-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
TheVMaster schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:38:
[...]

Enig idee wanneer die komt dan? Enneh....kan ik mijn bestaande HP MSS 475 ermee upgraden ?

[...]

Ik zeg even een WATT meter lenen/kopen (kost maar iets van 20 euri), de hoeveelheid stroom die ik daarmee al heb kunnen besparen :+
Leveren die watt meters een besparing op dan????
Gauw 6 bestellen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdrawing
  • Laatst online: 20-08 21:10
Ik ben van plan om binnen kort een servertje te gaan bouwen. Alleen zit ik nog met 1 vraag.

Is het mogelijk om het OS op 1 Harddisk te zetten (geen raid) en de data op een Raid 1 configuratie.

Dus ik heb 1 harddisk (120gb) voor het OS.

een 2 harrdisks in RAID 1 (500GB) voor de data.

Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Wdrawing schreef op woensdag 08 april 2009 @ 07:37:
Ik ben van plan om binnen kort een servertje te gaan bouwen. Alleen zit ik nog met 1 vraag.

Is het mogelijk om het OS op 1 Harddisk te zetten (geen raid) en de data op een Raid 1 configuratie.

Dus ik heb 1 harddisk (120gb) voor het OS.

een 2 harrdisks in RAID 1 (500GB) voor de data.

Is dit mogelijk?
Het OS op een raid kan ik me voorstellen maar waarom zou je je data op een raid willen terwijl je WHS gaat gebruiken.
WHS past toch juist een software raid toe?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Inderdaad! doet het dan andersom. Ik heb 2x 500GB als Systeemschijf in RAID1, en de POOL drives zijn gewoon met share en backup duplication aan op sommige folders.

Ik kan je vertellen dat met me laatste crash (vorige systeem) niets verloren is gegaan wat ik gedupliceerd had.
rsvmark schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:53:
[...]
Leveren die watt meters een besparing op dan????
Gauw 6 bestellen dan :P
LOL! Ik ga eens kijken of die dingen hier in de buurt te koop zijn. (omg. Leiden)

[ Voor 33% gewijzigd door Cybergamer op 08-04-2009 10:22 ]

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdrawing
Nou waarom ik het wil. is omdat het OS op een notebook hd komt (gebruikt minder stroom) en deze blijft natuurlijk altijd aan. En dan kan de RAID configuratie gewoon in standby als ze niet worden gebruikt.

Om zo stroom gebruik te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:23
Ferret schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 07:46:

Ik wil graag mijn oude Compaq Presario die ik nu gebruik als bak voor WHS gaan vervangen voor een echte server. Ik had de HP Proliant op het oog, zie hier: http://www.informatique.n...oliant-ml110g5-x3065.html

Wat mij echter opvalt (bij welke verkoop site ik ook kijk) is dat er als maximum aan opslag wordt opgegeven: 'Max 2 TB (4 x 500 GB) SATA'.

Ik vraag mij af of dit echt zo is dat je er maar schijven van maximaal 500 GB in kan stoppen. Ik heb namelijk nu twee 1 TB schijven in die Compaq en die zou ik graag in die Proliant willen stoppen. Dat moet toch gewoon kunnen?
1,5 tb werkt ook prima, 2 collega's van me hebben hetzelfde apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Wdrawing schreef op woensdag 08 april 2009 @ 13:13:
Nou waarom ik het wil. is omdat het OS op een notebook hd komt (gebruikt minder stroom) en deze blijft natuurlijk altijd aan. En dan kan de RAID configuratie gewoon in standby als ze niet worden gebruikt.

Om zo stroom gebruik te verminderen.
Maar je bent toch niet van RAID afhankelijk om de schijven in standby te zetten?
Ikzelf heb in WHS gewoon in power options aangegeven dat de schijven na 10 minuten van geen activiteit uitgeschakeld worden. Werkt perfect!!
Zodra ze aangesproken worden spinnen ze weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdrawing
Oke, thnx. dan ga ik alleen voor de RAID configuratie. en laat ik de Laptop hd achterwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 19:31

Len

Leeg

Wdrawing schreef op woensdag 08 april 2009 @ 15:15:
Oke, thnx. dan ga ik alleen voor de RAID configuratie. en laat ik de Laptop hd achterwegen.
Je hoeft helemaal geen raid te gebruiken. Je kan zelf instellen welke data je als "raid" wil hebben. Bespaar je de moeite.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Idd. Het idee van de laptop hd voor je OS vind ik juist wel wat toevoegen nml energiebesparing.
Daarna schijven toevoegen en die laten beheren (oftewel softwarematig in RAID) door WHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
rsvmark schreef op woensdag 08 april 2009 @ 18:42:
Idd. Het idee van de laptop hd voor je OS vind ik juist wel wat toevoegen nml energiebesparing.
Daarna schijven toevoegen en die laten beheren (oftewel softwarematig in RAID) door WHS.
Hoeveel Watt slurpt een laptop harddisk (2 1/2" that is?) tegenwoordig? De 'Green' Schijven van de bekende merken nemen bij read/write actie ook maar 5W, da's toch wel minder dan de 'gewone' schijven...die nemen als ik het goed heb iets van 15W ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdrawing
Even gekeken voor een Samsung 250 GB 7200RPM zijn dit de specs

Zoeken 2,65 Watt
Lezen/Schrijven 2,55 Watt
Rust 0,8 Watt
Standby 0,25 Watt
Sleep 0,2 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Omg, eindelijk achtergekomen wat nou me troublemaker is al die tijd.
Via NTbackup draai ik s'nachts ( om 2 en om 4 uur ) een Sys Folder / Shared folders backup.

Maar met de laatste crash ging het restoren gewoon niet, allemaal errors met readen etc etc, gelukkig nog wel kunnen recoveren met systools BKF repair.

Maar het probleem was toen, nog één keer erger dan "nu" dat ik eigenlijk alles dubbel dubbel had ( denk ik )

Software 1 raid en folder duplication stond aan, overal stonden wat files en NTbackup wist er totaal geen raad mee. En met instellen van backup had ik al me shares via netwerk benaderd, en allemaal aangefinkt. Dus hij pakte automatisch ( schijnbaar ) ook me Folder duplication, aka, alles werd dubbel gebackupped.

Maar mijn vraag is, kan ik nu gewoon D:\Shares via NTbackup pakken? dat hij niet de folder duplication pakt.
En me software raid1 heb ik dus weggegooit na de laatste crash, folder duplication ( dus software raid 1 ) staat nog wel gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 19:31

Len

Leeg

Waarom maak je een backup van een backup? Die ook nog in duplication staat?

Maar als je het toch wil lijkt mij het beste om het via de shares te doen. Dus niet d:\shares maar //whs/enhierjeshares.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Dat was dus de vorige situatie, toen had ik een backup van \\Server\Shares die ook in duplication stond, teminste, de meeste. dat veroorzaakte ook de problemen met Restoren ( afaik.... )

Dus nu backup ik D:\Shares om niet de Folder duplication te pakken, en er zit geen software raid1 meer in, iets met Samsung F1 + raid :') :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Een vraagje, wat is het grootste verschil tussen een Windows HOME server en een Windows SERVER
(a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
DJ-Visto schreef op donderdag 09 april 2009 @ 17:31:
Een vraagje, wat is het grootste verschil tussen een Windows HOME server en een Windows SERVER
(a)
Ehh..Windows Home Server (de naam zegt het al :+) is een server voor thuis....een 'gewone' Windows Server is een server die in den beginne bedoelt is voor 'op het werk'... hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

DJ-Visto schreef op donderdag 09 april 2009 @ 17:31:
(a)
Zoals TheVMaster als pleegde op te merken.... nou ja, je begrijpt zijn opmerking wel... Maar zijn antwoord is meer een antwoord op de vraag waar je het toe wilt passen, dan dat het de verschillen uitlegt.... ;)

1) HomeServer en Windows Server (2003) zijn beide op basis van Windows Server 2003 gebaseerd (is dus geen verschil 8)7 )
2) HomeServer heeft een eigen methode om bestanden dubbel op te slaan, Windows Server 2003 gebruikt daar RAID voor.
3) HomeServer kan niet (supported) als domein controller ingezet worden
4) HomeServer kan niet (supported) lid gemaakt worden van een domein
5) HomeServer is bedoeld voor thuisgebruik als centrale opslag van foto's, muziek, films en andere data
6) HomeServer heeft een mooi ingebouwde backup voorziening voor de werkstations
7) Zoek verder even op Internet als ik nog iets vergeten ben... ;)

http://www.wegotserverd.com is een heel goede site om te beginnen.

Je moet je goed afvragen wat je requirements zijn voor je thuis server. Het kan zijn dat je beter uit bent met een simpele Windows XP/Vista machine met shares, het kan zijn dat je beter Small Business Server 2003/2008 kan gebruiken, het kan zijn dat je beter een of andere Linux bak wilt gebruiken. Het hangt allemaal af van wat je er me wilt bereiken.

Ik heb de HP HomeServer EX475 die TheVMaster nu heeft overgenomen gehad, maar ben overgestapt naar Small Business Server 2008 vanwege de mail mogelijkheden en andere extra's zoals domein structuur etc. die niet in HomeServer zitten. Dat doet niets af aan de kwaliteiten van HomeServer, want ik blijf het een geweldig product vinden. Alleen voor mij lagen de requirements anders...

[ Voor 24% gewijzigd door Gé Brander op 10-04-2009 09:32 . Reden: Verduidelijking... ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Voor degene die hier al wat langer rondlezen.....

De 1.4 versie van de WHS x-files editie is uit.
Staat in de nieuwsgroepen:
Bestandsnaam: WHS X-Files v1.4 Server Install
Gepost in: a.b.boneless
Ftd nr: 952827

Bestandsnaam: WHS X-Files v1.4 Client Restore CD
Ftd nr: 952839

Bestandsnaam: WHS X-Files v1.4 Restore Flash Drive
Ftd nr: 952845

Voor vragen verwijs ik naar babyxl, die weet er alles van!
Of lees dit: http://www.ilovetobreakho...ion-v14-its-done-at-last/

[ Voor 10% gewijzigd door rsvmark op 13-04-2009 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Thanks!!!! Ik ben ze al aan het binnenslurpen en dit komt mooi van pas als ik binnenkort met m'n nieuwe homebrew aan de gang ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Ferret schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:03:
Thanks!!!! Ik ben ze al aan het binnenslurpen en dit komt mooi van pas als ik binnenkort met m'n nieuwe homebrew aan de gang ga!
Haal hem zelf ook weer even binnen na jou melding van broken parts. Hij zou er compleet op moeten staan?!
(Zo bekend met posten ben ik nou ook weer niet..... :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdrawing
rsvmark schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:16:
Voor degene die hier al wat langer rondlezen.....

De 1.4 versie van de WHS x-files editie is uit.
Staat in de nieuwsgroepen:
Bestandsnaam: WHS X-Files v1.4 Server Install
Ftd nr: 952827

Bestandsnaam: WHS X-Files v1.4 Client Restore CD
Ftd nr: 952839

Bestandsnaam: WHS X-Files v1.4 Restore Flash Drive
Ftd nr: 952845

Voor vragen verwijs ik naar babyxl, die weet er alles van!
Of lees dit: http://www.ilovetobreakho...ion-v14-its-done-at-last/
kan je deze over je bestaande installatie installeren, zonder data verlies??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:56

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Even over: AW_Bos in "[WHS] Windows Home Server ervaringen topic"
Ik ga deze week echt beginnen dan :P.

Maar even voor de zekerheid, de externe harddisk (LAN) moet tijdens de installatie van WHS uit staan, zodat hij niet in de pool zit van devices die WHS gebruikt. Dat is toch een kwestie dan van de externe schijf uit zetten zodat hij niet herkend wordt in de installatie.
Maar als WHS dan draait, en de externe schijf gaat aan, doet WHS er dan niks mee?

Ik wil WHS namelijk als proefopstelling gebruiken, en hij moet niks met mijn externe schijf te maken heben.
Dat kan zomaar?

Backups van de data op de schijf kan ik lastig maken aangezien het 100 GB aan belangrijke data is.
En die connector kan je toch zonder problemen ook dan verwijderen als de proefperiode van WHS afgelopen is?

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 14-04-2009 14:21 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
AW_Bos schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:20:
Even over: AW_Bos in "[WHS] Windows Home Server ervaringen topic"
Ik ga deze week echt beginnen dan :P.

Maar even voor de zekerheid, de externe harddisk (LAN) moet tijdens de installatie van WHS uit staan, zodat hij niet in de pool zit van devices die WHS gebruikt. Dat is toch een kwestie dan van de externe schijf uit zetten zodat hij niet herkend wordt in de installatie.
Maar als WHS dan draait, en de externe schijf gaat aan, doet WHS er dan niks mee?

Ik wil WHS namelijk als proefopstelling gebruiken, en hij moet niks met mijn externe schijf te maken heben.
Dat kan zomaar?

Backups van de data op de schijf kan ik lastig maken aangezien het 100 GB aan belangrijke data is.
En die connector kan je toch zonder problemen ook dan verwijderen als de proefperiode van WHS afgelopen is?
Ja gewoon uitzetten (of als je 100% zeker wilt zijn haal je hem toch los....) zodat windows hem niet ziet tijdens install.
Als whs geinstalleerd is en je zet de schijf aan zal hij er niets mee doen totdat je hem handmatig toevoegd in de console. Zo heb ik ook een schijf intern die ik pas aankoppel als whs geinstalleerd is. Deze gebruik ik voor het downloaden van usenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

c70070540 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 09:27:
[...]

Zoals TheVMaster als pleegde op te merken.... nou ja, je begrijpt zijn opmerking wel... Maar zijn antwoord is meer een antwoord op de vraag waar je het toe wilt passen, dan dat het de verschillen uitlegt.... ;)

1) HomeServer en Windows Server (2003) zijn beide op basis van Windows Server 2003 gebaseerd (is dus geen verschil 8)7 )
2) HomeServer heeft een eigen methode om bestanden dubbel op te slaan, Windows Server 2003 gebruikt daar RAID voor.
3) HomeServer kan niet (supported) als domein controller ingezet worden
4) HomeServer kan niet (supported) lid gemaakt worden van een domein
5) HomeServer is bedoeld voor thuisgebruik als centrale opslag van foto's, muziek, films en andere data
6) HomeServer heeft een mooi ingebouwde backup voorziening voor de werkstations
7) Zoek verder even op Internet als ik nog iets vergeten ben... ;)

http://www.wegotserverd.com is een heel goede site om te beginnen.

Je moet je goed afvragen wat je requirements zijn voor je thuis server. Het kan zijn dat je beter uit bent met een simpele Windows XP/Vista machine met shares, het kan zijn dat je beter Small Business Server 2003/2008 kan gebruiken, het kan zijn dat je beter een of andere Linux bak wilt gebruiken. Het hangt allemaal af van wat je er me wilt bereiken.

Ik heb de HP HomeServer EX475 die TheVMaster nu heeft overgenomen gehad, maar ben overgestapt naar Small Business Server 2008 vanwege de mail mogelijkheden en andere extra's zoals domein structuur etc. die niet in HomeServer zitten. Dat doet niets af aan de kwaliteiten van HomeServer, want ik blijf het een geweldig product vinden. Alleen voor mij lagen de requirements anders...
Super bedankt! ;-) Het is niet zo zeer of ik dat volledig legaal ofzo ga doen, maarja daar mogen wij niet overspreken. ;-) Ik denk dat ik dan toch voor Windows Server 2003 R2 ga, want domein controller kan niet, en kan geen lid van een domein gemaakt worden, en die paar features wil ik wel hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
DJ-Visto schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:19:
[...]

Super bedankt! ;-) Het is niet zo zeer of ik dat volledig legaal ofzo ga doen, maarja daar mogen wij niet overspreken. ;-) Ik denk dat ik dan toch voor Windows Server 2003 R2 ga, want domein controller kan niet, en kan geen lid van een domein gemaakt worden, en die paar features wil ik wel hebben :D
Ben totaal niet thuis in het "Domein gebeuren" maar kwam dit tegen op wegotserved:
http://wiki.wegotserved.c...s_Home_Server_To_A_Domain

Wellicht heb je er wat aan?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

rsvmark schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:26:
[...]

Ben totaal niet thuis in het "Domein gebeuren" maar kwam dit tegen op wegotserved:
http://wiki.wegotserved.c...s_Home_Server_To_A_Domain

Wellicht heb je er wat aan?!
Bedankt, dat is eigenlijk een doodgewone feature waarschijnlijk proberen ze te zeggen een domein. ;')
Maar ja dit gaat erg offtopic, ik ga lekker met mijn windows 2003 R2 van het weekend denk ik schijfje ergens halen en dan lekker knutselen, iedereen bedankt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
rsvmark schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:35:
[...]

Haal hem zelf ook weer even binnen na jou melding van broken parts. Hij zou er compleet op moeten staan?!
(Zo bekend met posten ben ik nou ook weer niet..... :P )
Ik heb hem ook netjes binnen. Er moest wel wat aan gerepareerd worden maar ook dat viel mee. Nogmaals thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Wdrawing schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:10:
[...]

kan je deze over je bestaande installatie installeren, zonder data verlies??
Ja, met de install zelf is nl. niets gedaan. Hetgeen wat wij aangepast hebben is eigenlijk heel simpel:

1. WinPE Pre-Install - Kun je kiezen uit 2 verschillende installaties:

a. Met EASUS Partition Manager. (Zodat je de SYS partition groter/kleinder kan maken)
b. Zonder EASUS Partition Manager.

2. Extra driver support. (Alle drivers van driverpacks.net)
3. Aan het einde van de installatie krijg je het X:\Files menu te zien met alle opties en tweaks die wij zover geautomatiseerd hebben.

De installatie van W2K3/WHS zelf hebben wij niets gedaan. We hebben er als het ware gewoon omheen gebouwd.

Meer info hier: I Love To Break Homeservers. Dit is de persoonlijke blog van Drashna, die geheel verantwoordelijk is voor deze 1.4 release.

Inmiddels ben ik alweer met 1.5 begonnen, of hopelijk 2.0 als ik die MCE troep werkend krijg. :9

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdrawing
BabyXL super,

Is het ook mogelijk om de laaste scripts handmattig te draaien, zonder een herinstallatie? Dat zou namelijk nog veel makkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Ja dat kan ook. Drashna had een fout gemaakt in the autorun.inf. Die start nl. gewoon de webbrowser op met info ipv. de WPI.

gewoon even de WPI.hta bestand opstarten en dan gaat de rest vanzelf. Dat bestand staat in X:\FILES\Install\WPI\

Ik had in een vroegere versie de autorun.inf aangepast, maar tot op heden vergeet Drashna dat steeds :)

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdrawing
babyxl schreef op woensdag 15 april 2009 @ 13:16:
Ja dat kan ook. Drashna had een fout gemaakt in the autorun.inf. Die start nl. gewoon de webbrowser op met info ipv. de WPI.

gewoon even de WPI.hta bestand opstarten en dan gaat de rest vanzelf. Dat bestand staat in X:\FILES\Install\WPI\

Ik had in een vroegere versie de autorun.inf aangepast, maar tot op heden vergeet Drashna dat steeds :)
helemaal Super! Ga zo door :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik weer, net nieuwe updates laten installeren en heb een restart gedaan nu start WHS niet meer op, zie het WHS logo maar daarna beeld op zwart en een reset keer op keer?

Ik heb in totaal 6Tb (was nog 900mb over) aan schijven eraan hangen al mijn belangrijke data heb ik gedupliceerd, probleem is alleen dat mijn systeemschijf ook 1Tb is en dat daar waarschijnlijk ook belangrijke data op staat die waarschijnlijk ook op een andere schijf is gedupliceerd.
Hoe krijg ik nou mijn server weer overeind en heb ik al mijn data weer, kan ik een repair doen op mijn systeemschijf (ik had geen CDrom aan mijn server hangen scheelt weer verbruik, ga ik er morgen aan hangen) of moet ik een complete reinstall doen? Als ik een reinstall doe kan ik dan nog bij mijn data, want als ik mijn oude schijven ga toevoegen dan worden ze toch geformatteerd?

Ik dacht dat WHS een 20gb partitie aanmaakte op mijn C schijf als ik een herinstall doe is dan alleen die 20Gb opnieuw of heeft dat nog invloed op de rest van de data op die 1Tb schijf? Ik hoop eigenlijk dat een repair mogelijk is.
Ik heb nog wat gegoogled maar kon ffe geen antwoorden vinden, misschien heeft een van jullie ervaring met zo"n situatie.

Lekker is dit gvd, dacht lekker een rustig weekendje te hebben zit ik dadelijk het hele weekend met mijn server te kloten :( .
Ik ga nu naar bed tot morgen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
DVD erin frotten en re-install doen. Die doet alleen de 20GB partitie van je WHS, en daarna gaat die alle bestanden opnieuw indexeren op alle schjiven. Dit kan even duren met zoveel data, hou daar dus rekening mee.

De herinstallatie formatteert alleen de SYS: (C:\) schijf.

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Hum, laatste 2 dagen een probleem bij 1 computer ( word er momenteel ook maar 1 gebackupped )

Afbeeldingslocatie: http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/whsbackup.jpg

Al 2 dagen failed de automatische backup,

Nu is het dan nog een andere code dan de vorige keer, daar waar het toen connection timed out oid is.
Iemand ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Misschien zijn je disks (op de server) vol... Kun je de shares wel gewoon bereiken en daar probleemloos meerdere GB's naartoe kopieren?

Misschien valt de pc wel in slaap tijdens de backup?
Probeer eens een handmatige backup. Als die ook misgaat (terwijl de PC wakker blijft), kan het daar niet aan liggen...

Of is er iets met je netwerk...
Probeer ook eens een handmatige backup met zo weinig mogelijk netwerk-componenten (switches, hubs, routers) tussen PC en server.

Je kunt ook altijd proberen om de WHS connector op de server te de- en herinstalleren...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 03:19:
DVD erin frotten en re-install doen. Die doet alleen de 20GB partitie van je WHS, en daarna gaat die alle bestanden opnieuw indexeren op alle schjiven. Dit kan even duren met zoveel data, hou daar dus rekening mee.

De herinstallatie formatteert alleen de SYS: (C:\) schijf.
Ok ga ik doen.
Een positief ding het weer is echt bagger hier, dus ik had sowieso al binnen gezeten ;)

Ben net begonnen, krijg een scherm te zien met al mijn drives, ziet er OK uit:

Disk 0
Vol 1 20GB NTFS SYS
Vol 2 911 GB DATA
Disk 1
Vol 1 931GB NTFS DATA
Disk 2
Vol 1 931GB NTFS DATA
Disk 3
Vol 1 931GB NTFS DATA
Disk 4
Vol 1 931GB NTFS DATA
Disk 5
Vol 1 931GB NTFS DATA

Tot nu toe alles OK, dan bij het volgende scherm krijg ik de waarschuwing:
Installing Windows Home Server will erase all data on all of your hard drives. If you have data that you would like to preserve, please cancel the installation process
:/ Daar wordt ik natuurlijk niet vrolijk van, kan ik dit echt negeren of moet ik alle andere drives loskoppelen en dat installeren maar hoe voeg ik dan mijn drives met data weer toe aan de storage pool?
Zowieso vreemd dat je bij de keuze van installatie maar kan kiezen uit een optie: New Installation en geen reparatie.
Dat vind ik wel een beetje onhandig aan WHS, maar misschien is het ook nieuwigheid, je hebt geen controlle meer over je individuele HD's, geen idee wat WHS ermee uitspookt en hoe WHS dat doet en waarom. "vroeger" wist je precies wat er gebeurde.
Dus wat kan ik nou het beste doen?

Ik zit net een stuk te lezen van iemand met een soortgelijk probleem:http://social.microsoft.c...d6-4b9b-ac72-91d62d8ed71e

Dat is toch niet normaal al je data van je pool kopieren en dan schijven toevoegen aan je pool en terugkopieren van je data, ja lekker met 6Tb :'( . Als dit waar is dat heeft WHS een tamelijk waardeloze restore mogelijkheid, dit kan je van een tweaker misschien vragen maar een normale gebruiker wordt gillend gek.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2009 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukhem
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-08-2022
Normaal gezien kan je kiezen tussen 'server reinstall' of 'server installation'. Om allerlei redenen kan het zijn dat je geen reinstall kan doen. Dan heb je maar 1 optie en dat is alle schijven loskoppelen. Nieuwe system disk aansluiten, en dan alle schijven een voor een copieren -> toevoegen -> copieren -> toevoegen. Je kan dit gewoon op je server doen, dan heb je die netwerk bottleneck niet. Zal wel enkele dagen kunnen duren ook al heb je 100Mb/sec sata transfer copy rate.

NEGEER ABSOLUUT NIET die waarschuwing want je bent alles kwijt dan!!!

[ Voor 12% gewijzigd door Nukhem op 18-04-2009 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nukhem schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 13:29:
Normaal gezien kan je kiezen tussen 'server reinstall' of 'server installation'. Om allerlei redenen kan het zijn dat je geen reinstall kan doen. Dan heb je maar 1 optie en dat is alle schijven loskoppelen. Nieuwe system disk aansluiten, en dan alle schijven een voor een copieren -> toevoegen -> copieren -> toevoegen. Je kan dit gewoon op je server doen, dan heb je die netwerk bottleneck niet. Zal wel enkele dagen kunnen duren ook al heb je 100Mb/sec sata transfer copy rate.

NEGEER ABSOLUUT NIET die waarschuwing want je bent alles kwijt dan!!!
Ik denk dat dat de enige optie is alles kopieren, want ik krijg de optie reinstall niet ondanks dat al mijn schijven keurig worden weergegeven en na diverse malen proberen. Ik vind dit echt een grote misser van Microsoft, waarom ziet WHS gewoon mijn oude installatie over het hoofd bij het reboten van WHS, start WHS onmiddelijk op van mijn HD's, maar tijdens re-installatie snapt WHS het opeens niet meer 8)7 ?
Ook al heb ik dadelijk mijn WHS weer draaien, echt tevreden ben ik er niet meer mee :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Is je SYS schijf ook de eerste schijf die WHS bij de install ziet?

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 14:20:
Is je SYS schijf ook de eerste schijf die WHS bij de install ziet?
Ja de eerste schijf.
Voor de geinteresseerden ik ga nu exact dit doen:

- Attach the disks one by one to a Windows PC either via internal ports or using an adaptor cable USB to SATA/IDE. This PC can be one of the clients, or a fresh installed Windows Home Server. Do not add this disk to the storage pool, before you have copied all data to the server share or external storage. The already configured storage pool devices must offer enough free space to handle the data from the disk besides old client backups (which will be lost in such a recovery scenario).
- In Control Panel of that PC open Folder Options.
- On the View tab select Show hidden files and folders.
- Click OK.
- In Windows Explorer look for the DATA volume on the former Windows Home Server disk (including the D: drive of the former primary disk), which will usually have gotten a drive letter in the system. After opening this volume in Explorer you should see the hidden folder DE. (Be aware, that in configurations with multiple disks in the server this folder may not exist on each disk or be empty.)
- Within the folder DE you should find a subfolder shares.
- This contains parts or all (or none) of the data in the former shared folders or duplicates of this data (if Folder Duplication was selected).
- Copy this data either to the new server installation by accessing the server shares through the desktop shortcut Shared Folders on server or to another storage location. Do never target the file system of drives belonging to Windows Home Server directly (i.e. d:\shares)!
- Repeat this for each DATA disk.
Do not forget to check the consistency of data (can files still be opened, are they the most current version) before reusing the disks in the storage pool.

Het hele verhaal geschreven door ene Olaf is hier te vinden:
http://social.microsoft.c...7b-4b7f-a0d5-8e573697777f

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2009 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybergamer
Tja, soms zit het erg tegen. Maar dit is wel de meest veilige manier als een server re-install niet werkt.

Succes ermee!

cybergamers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik wilde eigenlijk windows home server alleen gaan gebruiken om een deel van mijn bestanden via internet beschikbaar te maken omdat whs over een leuke webinterface beschikt.

Dit is de situatie:
op de host in windows server 2008 geinstalleerd met daarop vmware en +/- 300GB aan data
op een vmware machine is vervolgens whs geinstalleerd met daar een mapping naar de 300gb partitie op mijn host. Is het nu mogelijk om die mapping ook beschikbaar te maken in de webinterface want het lijkt er tot nu toe op dat hij alleen de shares op zijn eigen schijf beschikbaar kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Blueone schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 17:15:
Ik wilde eigenlijk windows home server alleen gaan gebruiken om een deel van mijn bestanden via internet beschikbaar te maken omdat whs over een leuke webinterface beschikt.

Dit is de situatie:
op de host in windows server 2008 geinstalleerd met daarop vmware en +/- 300GB aan data
op een vmware machine is vervolgens whs geinstalleerd met daar een mapping naar de 300gb partitie op mijn host. Is het nu mogelijk om die mapping ook beschikbaar te maken in de webinterface want het lijkt er tot nu toe op dat hij alleen de shares op zijn eigen schijf beschikbaar kan maken.
Dat leek mij ook een leuke functie ja, maar ik heb toen op internet gezocht en kwam HFS tegen, dat werkt ook prima en gebruik ik op Server 2008. Ook een zeer simpele webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
ik had het opzich veel fijner gevonden als het wel gekoppeld kan worden aan windows gebruikers account. Eigenlijk voldoet de interface ook perfect alleen kan ik dus niet al mijn huidige data daaraan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Staat er eigenlijk al een nieuwe variant gebasseerd of windows server 2008 op de planning?

[ Voor 163% gewijzigd door Avvd op 22-04-2009 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

babyxl schreef op zondag 19 april 2009 @ 13:18:
Tja, soms zit het erg tegen. Maar dit is wel de meest veilige manier als een server re-install niet werkt.

Succes ermee!
Zo het zielig hoopje HD's draait bijna weer als voorheen, na bijna 5 dagen ga ik vandaag mijn laatste HD via het netwerk kopieren (wel blij dat ik een Gbit netwerk heb).
Mijn indruk van WHS is dat WHS nogal een rommeltje maakt van de files op de diverse HD's, Ik heb complete directory trees gezien met alleen een plaatje op het diepste punt in de tree, terwijl er genoeg plaats was op een andere HD waarbij de tree bijna compleet vol was. Iets soortgelijks heb ik ook gezien dat er op een bepaald moment een compleet nieuwe tree wordt aangemaakt waar je dan je laatste veranderingen kan vinden (met op het diepste punt files van een paar KB), terwijl andere schijven nog niet vol zijn. Tevens directories die compleet lijken te zijn maar waar enkele files op een andere schijf in een gelijke tree zijn te vinden. Bij mijn kopieer acties heb ik steeds compleet de tree overschreven met de inhoud van de shared directories, omdat ik destijds niet veel uitvoerde op de WHS schijven neem ik aan dat alle data compleet was gedupliceerd en er geen oudere files op een of andere share zijn blijven staan. Met zoveel data +/-3 TB is het ondoenlijk om alle data te checken.
Ik vind wel dat microsoft het me erg moeilijk heeft gemaakt, wat ze hadden moeten doen is op elke schijf een configuratiefile schrijven die dan zou worden herkend bij een nieuwe installatie waardoor het geen week hoef te duren eerdat ik mijn systeem weer terug heb.
Wat tevens vreemd was dat toen ik alleen mijn systeemschijf erin had gehangen een een install wilde doen, WHS plotseling wel aanbood een reinstall te doen, ik blij natuurlijk steek de rest van de schijven erbij en toen ineens was de reinstall optie verdwenen en kon ik alleen een new install doen. Zodra er meerdere schijven in het spel zijn snapt WHS het blijkbaar niet meer, slordig van Microsoft.
Zodra er een nieuwe versie van WHS uitkomt ga ik eens grondig de revieuws lezen als er grondige verbeteringen zijn stap ik over, WHS1 komt op mij over als een OS wat eigenlijk nog niet klaar is en wat dus gewoon door MS wordt verwaarloosd t.b.v WHS2.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2009 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Ik snap niet waarom ze al die vreemde beperkingen erin hebben gebouwd. Dat je harddisk geformatteerd moet worden. Dat client pc's een backup moeten hebben. Alles "moet" in whs wat erg irritant kan werken.
Pagina: 1 ... 16 ... 47 Laatste