Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Hallo,

ik maak maar even een eigen topic aan omdat ik nog al veel vraagjes overal en nergens stel, is dit handiger!

Wat wil ik gaan doen

- Streaming server
- Download server (torrents & nieuwsgroepen!)
- Exchange
- Active directory
- Terminal server
- VPN server
- File server
- Backup server
- Eventueel een game servertje
- En wat ik nog meer wil

Virtueel (via debian):
- Apache

De samenstelling

Het systeem voor 2008 64bit server:
Processor: AMD Athlon 64 X2 7750 @ 2.7GHz
Voeding: ModXStream Pro 400W (400 Watt)
Moederbord: ASRock K10N78
Harddisks (SATA): Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB, 7200rpm, 16MB, SATA (2x)
Harddisks (SATA): Hitachi Deskstar P7K500 250GB, 8MB, SATAII
Geheugen: Kingston HyperX 4 GB DDR2-1066 Kit (2x)

Vragen

1. Iemand een goed idee hoe je virtueel debian voor de apache kan laten draaien?
2. Unrarren van een download zodra hij binnen is + de rarretjes weggooien
opgelost met: autounpack en rarnpar (weet nog niet welke aangezien ik het geld voor de server nog niet heb :9 )
3. Een goede indeling van de partitie's op de server
4. Een goed Agenda systeem? Exchange kan dat ook prima doen ik moet nadenken 8)7

De setup (zoals ik het zou gaan willen):

Afbeeldingslocatie: http://www.dj-visto.eu/images/schema.png

Hoop dat ik het op het goede heb gezet :9
Ik heb de headpost geupdate, aangezien ik het toch met 1 mooie server wil doen en niet met 2 dan met 2008 server, dit gaat waarschijnlijk lopen als een zonnetje!

Groetjes,
Vincent
(mee vragen zullen van zelf komen)

[ Voor 48% gewijzigd door DJ-Visto op 19-05-2009 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor vraag 2 weet ik 2 programma's die dit doen die niet geintegreerd zitten in een download programma, dit zijn autounpack en rarnpar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:03:
Voor vraag 2 weet ik 2 programma's die dit doen die niet geintegreerd zitten in een download programma, dit zijn autounpack en rarnpar.
En als ik in die directory zet van download dan kijkt hij ook in 't mapje Flat Out 2 als die er bijvoorbeeld staat en daar weer in CD1? En CD2 en pakt hij uit gooit rarretjes weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-Visto schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:07:
[...]

En als ik in die directory zet van download dan kijkt hij ook in 't mapje Flat Out 2 als die er bijvoorbeeld staat en daar weer in CD1? En CD2 en pakt hij uit gooit rarretjes weg..
Jup, is allemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:28:
[...]

Jup, is allemaal geen probleem.
Oke, dan is dat opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even kort wat vraagjes: waarom op de ene server 2008 en op de andere 2003? Waarom installeer je niet op beide 2008? Waarom wil je Apache virtueel binnen Debian draaien? Apache draait ook prima op Windows. Daarnaast kan downloaden en backups maken ook prima in Debian dus waarom niet alleen Debian?

Antwoord op 1 van jou vragen: kijk eens naar VirtualBox voor virtualisatie. Is een gratis pakket.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:49:
Even kort wat vraagjes: waarom op de ene server 2008 en op de andere 2003? Waarom installeer je niet op beide 2008? Waarom wil je Apache virtueel binnen Debian draaien? Apache draait ook prima op Windows. Daarnaast kan downloaden en backups maken ook prima in Debian dus waarom niet alleen Debian?

Antwoord op 1 van jou vragen: kijk eens naar VirtualBox voor virtualisatie. Is een gratis pakket.
Simpelen is 2008 voor de mooiheid. En 2003 R2 voor de snelheid. Apache op debian kan meer ;) En ik vindt het onder windows niet zo lekker draaien. En geen Debian omdat daar geen extern bureaublad etc op zit ;) Daarvoor heb ik gekozen voor deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Debian geen remote desktop? Hoe kom je daar nou weer bij? VNC werkt net zo goed als Microsofts remote desktop, in mijn ervaring (hoewel het af te raden is wanneer je Compiz gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
CherandarGuard schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:31:
Debian geen remote desktop? Hoe kom je daar nou weer bij? VNC werkt net zo goed als Microsofts remote desktop, in mijn ervaring (hoewel het af te raden is wanneer je Compiz gebruikt).
Mijn keus, er komt ook VNC op. Maar ik vindt het gewoon prettiger werken met extern bureaublad. En dan hoef ik minder te doen.. Ik merkte toch op velen puntjes dat Debian mij net niet zinden. In sommigen puntjes, maar de Apache is hij perfect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ok, het is geheel aan jou natuurlijk, maar je verspilt een hoop resources door te virtualiseren, je zou je moeten afvragen of de kleine voordelen die Windows je eventueel zou kunnen bieden daar tegen opwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke dingen van Apache ben je van plan te gebruiken welke de Windows versie niet kan? En waarom voldoet SSH inloggen niet aan je behoefte?
DJ-Visto schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:24:
[...]

Simpelen is 2008 voor de mooiheid. En 2003 R2 voor de snelheid.
Normaliter hoef je praktisch nooit in te loggen op een server. Als hij draait dan draait hij (behalve de security updates bijwerken). Een server kiezen voor de mooiheid klinkt dan ook niet echt als een goede onderbouwde reden. En is 2003 daadwerkelijk zoveel sneller dan 2008 en ga je dat merken? De taken die jij specificeert stellen niks voor, dus ik verwacht dat je server 99% van de tijd staat te idlen.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
CherandarGuard schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:41:
Ok, het is geheel aan jou natuurlijk, maar je verspilt een hoop resources door te virtualiseren, je zou je moeten afvragen of de kleine voordelen die Windows je eventueel zou kunnen bieden daar tegen opwegen.
Vindt ik zonde, ben 't namelijk al heel lang zo van plan, en wat is er mis met wat virtueel? 8GB werkgeheugen merk je dat echt niet hoor.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:42:
Welke dingen van Apache ben je van plan te gebruiken welke de Windows versie niet kan? En waarom voldoet SSH inloggen niet aan je behoefte?

[..]
Normaliter hoef je praktisch nooit in te loggen op een server. Als hij draait dan draait hij (behalve de security updates bijwerken). Een server kiezen voor de mooiheid klinkt dan ook niet echt als een goede onderbouwde reden. En is 2003 daadwerkelijk zoveel sneller dan 2008 en ga je dat merken? De taken die jij specificeert stellen niks voor, dus ik verwacht dat je server 99% van de tijd staat te idlen.
Staat niet dat het niet kan, ik vindt het 'zuigen' onder windows, met PHP, Mysql, Perl (eventueel) en al die zooi. En SSH inloggen doet niet aan mijn behoefte, ik krijg geen scherm voor me neus. En ik heb graag iets wat je aanklikt. Misschien ooit als ik het wel heb gaat er een linux bak komen... En ik weet nog niet zo heel veel van Linux af. Daarvoor eerst nog lekker bij Windows blijven. En dan in de toekomst misschien een van de 2 vervangen voor een linux.. En de grootste afweging van Linux is toch dat ik geen Exchange kan bouwen (tenminste niet de echte wordt exchange) en nog een paar dingetjes. Ik heb debian hier een paar dagen draaiend gehad. Werkte wel, maar merkte gewoon aan sommigen dingen dat het me wat te ingewikkeld was, en dat een Windows Server dan toch makkelijker was, en dan de Apache met FTP etc daar op komt.
---
Ik wil wel op de server inloggen voor bijvoorbeeld als ik ergens ben iets op te halen 8) En dan is die 2008 ziet er dan ook nog een beetje leuk uit, en een beetje modernen en aangezien die 2008 ook praktisch zit gekoppeld aan de hardeschijf van de 2003 hoef ik op de 2003 bijna nooit in te komen. En er wordt daar veel gedownload op de 2003 he, ik heb zelfs in mijn hoofd om Grab-It - Utorrent - Bittorrent alle 3 te installeren, dat met 3 gigabit kaarten gaat goed. En nu bijvoorbeeld was Flat Out 2 aan 't downloaden deed ik hier op zolder lang over, hups een server super snel. Simpel weg om draadloos internet te hebben. En ik wil wel ook op de toekomst zijn voorbereid, en vindt op deze manier het het beste om het te doen. Niet op een ingewikkelde manier maar gewoon 2 windows bakken plaatsen met een virtueelen Debian. :*)

[ Voor 28% gewijzigd door DJ-Visto op 12-05-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

DJ-Visto schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 08:34:

Ik wil de 2008 hebben draaien voor de exchange
...
Welke Exchange? 2003 of 2007? Exchange 2007 bestaat namelijk enkel in 64 bit, dus dat zal niet lukken op je P4!
Even terzijde: Een 2008 server met Exchange, AD, etc etc gaat echt wel langzaam zijn op een single core bak met 2gig RAM. Ik vind het eigenlijk veel logischer als je beide systemen gewoon omwisselt. Dat AMD systeem gebruiken voor de 2008 en Debian met apache of iets dergelijks installeren op je P4...

*edit* Over hoe veel users spreken we hier eigenlijk, zowel voor Exchange als TS? En hoeveel traffic verwacht je op die webserver?

[ Voor 10% gewijzigd door Darkstar op 12-05-2009 15:53 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
D4rkSt4r schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:52:
[...]

Welke Exchange? 2003 of 2007? Exchange 2007 bestaat namelijk enkel in 64 bit, dus dat zal niet lukken op je P4!
Even terzijde: Een 2008 server met Exchange, AD, etc etc gaat echt wel langzaam zijn op een single core bak met 2gig RAM. Ik vind het eigenlijk veel logischer als je beide systemen gewoon omwisselt. Dat AMD systeem gebruiken voor de 2008 en Debian met apache of iets dergelijks installeren op je P4...

*edit* Over hoe veel users spreken we hier eigenlijk, zowel voor Exchange als TS? En hoeveel traffic verwacht je op die webserver?
Misschien moet ik dan de Exchange (tuurlijk 2007) maar op de 2003 R2 bak laten draaien samen met backup, torrents, exchange, nieuwsgroepen, active directory gaat dar prima.
Hoeveel users, een paar vrienden mijn ouders en ik, zullen er een stuk of 10 zijn. En jullie moeten niet denken in budget van Windows, want een 13 jarige gaat geen €4.500 neerleggen voor 2003 & 2008 (heb ik vanmorgen naar gekeken)
Bezoek op de webserver zullen een paar mensen van school zijn die een accountje willen & ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.dj-visto.eu/images/schema.png

Zo een schema maakt het makkelijker :*)

Ik bij vrienden thuis: wil bestandje of downloadje op pikken of gewoon even kijken hoe het er mee staat
Vrienden die naar webserver gaan: Gaan bewerken of gewoon een beetje klooien met hun websitetjes
Ik op school: Even via extern bureaublad of VNC of Teamviewer naar pc om lekker vrij te internetten etc.
Vrienden die toegang hebben tot VPN: Gaan naar downloads map
Ik op laptop: Even een download opdracht geven en even email bekijken, bekijkt een filmpje luistert muziek, even wat uitprinten etc.
Vader thuis: Maakt backups (de helen dag zolang hij aanstaat..), bekijkt een filmpje luistert muziek, printer wat uit
Moeder thuis: Maakt backups (de helen dag zolang hij aanstaat..), bekijkt een filmpje luistert muziek en printer wat uit.
Ik thuis: Maakt backups kijkt naar downloads, bekijkt een filmpje luistert muziek, bekijkt email, Printer wat uit.

En dan komt er mss nog een HTPC, ik vindt het op deze manier heel erg overdreven. Als je server op hoogste toeren 6 á 7 opdrachten tegelijk moet uitvoeren. En dan ook nog super snel moet downloaden? Daarvoor heb ik voor de optie gekozen, om 2 bakken neer te zetten een voor het inkomende verkeer wat een beetje mooi is, die anderen pakt alleen de opdrachten voor webserver op, en de downloads, en de stream opdrachten. En dan moet hij nog voor printserver dienen, maar dat is niet zo'n zware taak.

6 opdrachten kunnen er dus tegelijk binnenkomen. Ik ben vergeten te zeggen maar de 2003 R2 wordt ook streaming server voor muziek, films, en wat je nog meer wilt streamen.
Ik hoop het zo duidelijker te hebben gemaakt..
Zo spelende gewijs kom ik er toch achter wat een hoop dingen ik er via wil laten lopen ;)

[ Voor 68% gewijzigd door DJ-Visto op 12-05-2009 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Voor dat gebruik ben je eigenlijk beter om gewoon die voorgestelde AMD machine te installeren met 2008 of 2003 (in ieder geval 64 bit), minimaal 8gig RAM er in te steken en dan kan je alles netjes doen vanop één en dezelfde machine. Met Virtualbox/VMware/<vul zelfs maar verder in> er op voor je webserver. Zorg dat het ding op een gigabit switch hangt en je bent klaar.

Je gaat trouwens niet alle taken tegelijk uitvoeren. Zorg er voor dat de backups gebeuren op een moment wanneer er zo weinig mogelijk andere taken uitgevoerd worden, zoals 's nachts of op het middaguur bijvoorbeeld.
Volgens mij gaat je bottleneck eerder in je netwerk zitten dan op je server zelf. Streamen van films heeft wel wat bandbreedte nodig, maar zolang dat je niet met 10 terminal sessies en 100 connections op je webserver zit moet dat echt wel lukken.

De oplossing met 2 servers is uiteraard ook haalbaar, maar gezien je blijkbaar (?) met een krap budget zit kan je gerust wel wat besparen. Dat P4 systeem kan gerust ook nog dienst doen als HTPC, en dat hoeft uiteraard ook geen server OS te zijn.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
D4rkSt4r schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:36:
Voor dat gebruik ben je eigenlijk beter om gewoon die voorgestelde AMD machine te installeren met 2008 of 2003 (in ieder geval 64 bit), minimaal 8gig RAM er in te steken en dan kan je alles netjes doen vanop één en dezelfde machine. Met Virtualbox/VMware/<vul zelfs maar verder in> er op voor je webserver. Zorg dat het ding op een gigabit switch hangt en je bent klaar.

Je gaat trouwens niet alle taken tegelijk uitvoeren. Zorg er voor dat de backups gebeuren op een moment wanneer er zo weinig mogelijk andere taken uitgevoerd worden, zoals 's nachts of op het middaguur bijvoorbeeld.
Volgens mij gaat je bottleneck eerder in je netwerk zitten dan op je server zelf. Streamen van films heeft wel wat bandbreedte nodig, maar zolang dat je niet met 10 terminal sessies en 100 connections op je webserver zit moet dat echt wel lukken.

De oplossing met 2 servers is uiteraard ook haalbaar, maar gezien je blijkbaar (?) met een krap budget zit kan je gerust wel wat besparen. Dat P4 systeem kan gerust ook nog dienst doen als HTPC, en dat hoeft uiteraard ook geen server OS te zijn.
Dat klopt, ik heb net een nieuwe pc gekocht en zonder inkomen is dat een aanslag op je bankrekening :9~
De backups gebeuren voor het alg. gewoon bij 't opstarten ;) En dus jij zegt dat ik in principe met die ene bak genoeg heb voor alles? Tja, die P4 gaat niet als HTPC dienst doen, die mag mijn vader lekker kopen 8)
En ik denk dat ik met 2 O.S's tegelijk op een 64bit systeem toch wel erg moeilijk bezig ben, als ik die P4 en nog een P4 (heb ik hier trouwens liggen) nog heb :9 De kast waar ik het in ga bouwen (die 64bit server) zat vroeger een P4 systeem in.. Die heb ik hier nog liggen. En 10 terminal sessies wil ik inderdaad als max hebben 100 connections op me server moet ik wel erg veel vrienden hebben :P dit zullen er hopelijk maar 25 zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Om het dan even leuk voor je te maken:
Ik heb speciaal voor jou even de prijzen van je benodigde software licenties gelinkt aan het topic.
Uiteraard ga jij dit allemaal netjes legaal draaien :) toch?
Zonder TS CALs heb je namelijk vrij weinig aan je Remote Desktops na het verlopen van de grace period bijvoorbeeld..

Oh, en 2007 Exchange is enkel 64bits te koop, in tegenstelling wat de link aangeeft. Er is wel een 32bits versie, maar die is niet bedoeld voor produktiewerk (testversie 120 dagen).

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 12-05-2009 21:12 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:10:
Om het dan even leuk voor je te maken:
Ik heb speciaal voor jou even de prijzen van je benodigde software licenties gelinkt aan het topic.
Uiteraard ga jij dit allemaal netjes legaal draaien :) toch?
Zonder TS CALs heb je namelijk vrij weinig aan je Remote Desktops na het verlopen van de grace period bijvoorbeeld..

Oh, en 2007 Exchange is enkel 64bits te koop, in tegenstelling wat de link aangeeft. Er is wel een 32bits versie, maar die is niet bedoeld voor produktiewerk (testversie 120 dagen).
Dank je wel maar het gaat volledig legaal not En super budget voor een 13jarige en die 32bits, is die op geen enkele manier te verlengen? Dan maar daar aan geld uitgeven. Trouwens waarom kaart je dit onderwerp als moderator aan :+

[ Voor 5% gewijzigd door DJ-Visto op 12-05-2009 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Laat dan die R2 achterwege, veel voegt R2 toch niet voor jou toe waar je echt iets aan hebt.
Apache op debian kan meer ;)
Zoals? Ik heb met Apache op Windows alsop Debian dezelfde ervaringen, merk geen verschil in functionaliteit.
En geen Debian omdat daar geen extern bureaublad etc op zit ;) Daarvoor heb ik gekozen voor deze oplossing.
Nooit gehoord van een X-Window server? :) Installeer dan als tweede server Debian, dan hoef je die niet eens te virtualiseren, wat je weer geheugen gebruik (en dus snelheid) scheelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

GJtje schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:35:
[...]
Laat dan die R2 achterwege, veel voegt R2 toch niet voor jou toe waar je echt iets aan hebt.
Kwestie van CD2 niet gebruiken. Hou je een 2003SP1 install over.
DJ-Visto schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:23:
Trouwens waarom kaart je dit onderwerp als moderator aan :+
Waarom denk je? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
GJtje schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:35:
[...]
[...]
Zoals? Ik heb met Apache op Windows alsop Debian dezelfde ervaringen, merk geen verschil in functionaliteit.
[...]
Nooit gehoord van een X-Window server? :) Installeer dan als tweede server Debian, dan hoef je die niet eens te virtualiseren, wat je weer geheugen gebruik (en dus snelheid) scheelt. :)
Als ik aan die R2 kan komen, neem ik die gewoon waarom zou ik dat met zoveel werkgeheugen en capaciteit achter wegen laten, is toch zonde.
Oordeel waar ik het gewoon mee eens ben. Maar ik wil het graag gewoon onder Debian hebben draaien
Ach, hoe doe ik dat dan, nog nooit van gehoord. En het is weer zeker lastiger te beheren dan een vmware rechts onder als icoontje waar je debian op draait, alleen een optie zoeken als ik die pc reboot dat debian ook weer goed mee opstart. En 8GB werkgeheugen jij gaat mij niet vertellen dat dat echt heel veel in de snelheid scheelt (schokbaar).
alt-92 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:40:
[...]

[...]

Waarom denk je? :)
:P Ik gebruik ze gewoon allemaal.
Ik hou keurig mijn mond over dat onderwerp, praten er over mag niet het hebben is hopelijk niet verboden :+

Btw,
Weet iemand nog een goede budget GigaBit switch?

[ Voor 13% gewijzigd door DJ-Visto op 12-05-2009 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
// whoeps dubbel post

[ Voor 93% gewijzigd door DJ-Visto op 12-05-2009 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuke opzet, dat moet ik toegeven, maar, ik had dit topic vanmiddag al gezien en wilde hierin gaan reageren, met wat ideeën.
Nu ik zie dat je dit eigenlijk als hobbybobbyprojectje gaat opzetten, met software ergens van het internet, vraag ik mij af waarom ik dit zal doen?

Zoals jij het wilt opzetten is leuk, voor een bedrijf, met deze software, maar hou het lekker bij Linux, of koop je pakketten.

En hetgeen wat je allemaal wilt instellen, koop de boeken van Exchange 2007, Server 2008 en Server 2003 en leer deze, dan zal je zien dat je al deze vragen niet hoeft te stellen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

alt-92 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:40:
Ik weet het. Heb de probeerversie hier liggen voor mijn MCSA. :)
DJ-Visto schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:40:
Als ik aan die R2 kan komen, neem ik die gewoon waarom zou ik dat met zoveel werkgeheugen en capaciteit achter wegen laten, is toch zonde.
Dus omdat je het hebt, wil je het installeren, ook al boeid de schijfruimte je niet? Kan een boel schelen! :)
Oordeel waar ik het gewoon mee eens ben.
Ik zeg nergens dat ik het nergens mee eens ben, ik probeer alleen andere kanten van de kaarten te laten zien.
Maar ik wil het graag gewoon onder Debian hebben draaien.
Dat kan. :) Niks mis mee :)
Ach, hoe doe ik dat dan, nog nooit van gehoord. En het is weer zeker lastiger te beheren dan een vmware rechts onder als icoontje waar je debian op draait, alleen een optie zoeken als ik die pc reboot dat debian ook weer goed mee opstart.
Je zal hoe dan ook (in die VMWare of niet) je Debian server moeten beheren, schijnbaar weet je (nog) niet hoe dat moet, maar wil het wel leren, zo heb ik nu dat idee.
En 8GB werkgeheugen jij gaat mij niet vertellen dat dat echt heel veel in de snelheid scheelt (schokbaar).
Als je Debian in een VMWare draaid, moet je wel opgeven hoeveel werkgeheugen je wil toestaan aan je client machine in die VMWare, dus als je 2GB doet bijvoorbeeld, mis je die wel, terwijl de machine anders dus de volledige 8GB tot zijn beschikking heeft? :)
Ik hou keurig mijn mond over dat onderwerp, praten er over mag niet het hebben is hopelijk niet verboden :+
Officieel mag het hebben zonder de licentie dus niet. :)
Weet iemand nog een goede budget GigaBit switch?
Heb je zelf al rond gekeken? :) En als het goedkoop moet, kan je allicht ook http://tweakers.net/aanbod doorzoeken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 12-05-2009 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Vorkie schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:46:
Leuke opzet, dat moet ik toegeven, maar, ik had dit topic vanmiddag al gezien en wilde hierin gaan reageren, met wat ideeën.
Nu ik zie dat je dit eigenlijk als hobbybobbyprojectje gaat opzetten, met software ergens van het internet, vraag ik mij af waarom ik dit zal doen?

Zoals jij het wilt opzetten is leuk, voor een bedrijf, met deze software, maar hou het lekker bij Linux, of koop je pakketten.

En hetgeen wat je allemaal wilt instellen, koop de boeken van Exchange 2007, Server 2008 en Server 2003 en leer deze, dan zal je zien dat je al deze vragen niet hoeft te stellen,
Bedankt,
Ik denk er wel goed overna, maar over die licenties tja.. Ik moet toch wat doen als 13jarige, als ik ouder was geweest met inkomen kan ik daar over nadenken..
Het is inderdaad een beetje grootschalig hobbyproject.. Vooral voor deze leeftijd 8)
Ik zal 's kijken naar die boeken!, Bedankt.. ;)
GJtje schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:52:
[...]
Ik weet het. Heb de probeerversie hier liggen voor mijn MCSA. :)

[...]
Dus omdat je het hebt, wil je het installeren, ook al boeid de schijfruimte je niet? Kan een boel schelen! :)

[...]
Ik zeg nergens dat ik het nergens mee eens ben, ik probeer alleen andere kanten van de kaarten te laten zien.
[...]
Dat kan. :) Niks mis mee :)

[...]
Je zal hoe dan ook (in die VMWare of niet) je Debian server moeten beheren, schijnbaar weet je (nog) niet hoe dat moet, maar wil het wel leren, zo heb ik nu dat idee.
[...]
Als je Debian in een VMWare draaid, moet je wel opgeven hoeveel werkgeheugen je wil toestaan aan je client machine in die VMWare, dus als je 2GB doet bijvoorbeeld, mis je die wel, terwijl de machine anders dus de volledige 8GB tot zijn beschikking heeft? :)

[...]
Officieel mag het hebben zonder de licentie dus niet. :)
[...]
Heb je zelf al rond gekeken? :) En als het goedkoop moet, kan je allicht ook http://tweakers.net/aanbod doorzoeken. :)
De schijfruimte boeit wel, maar aangezien de systeem schijf 250GB is past dat wel, daarnaast komen 2 hardeschijfen van 1TB, daar komt alle data op.

Ik heb Debian een paar dagen beheert en heb gemerkt dat eigenlijk zo online is je webhost, nog even beveilingen even de goede poorten open en uhh? Klaar!

512MB ga ik niet missen want hij draaide @ 512MB toen ik hem hier ene paar dagen had :+

Oké bedankt, ik had het zelf wel kunnen verzinnen ;)
En het is inderdaad een leer process

[ Voor 6% gewijzigd door DJ-Visto op 13-05-2009 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

DJ-Visto schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 07:21:
De schijfruimte boeit wel, maar aangezien de systeem schijf 250GB is past dat wel, daarnaast komen 2 hardeschijfen van 1TB, daar komt alle data op.
Denk dat ook maar eens goed na over een RAID oplossing. Die 2 schijven van 1TB kan je best in een mirror zetten (RAID1 dus), kwestie van niet al je data kwijt te zijn bij een HD failure.
Je hebt dan 2 (eigenlijk 3...) mogelijkheden:
- Hardware RAID: met een aparte RAID controller dus, kost wel wat centjes. Dit is ook de beste oplossing omdat de controller zelf alle berekening/verwerking doet voor je RAID array, waardoor je CPU dus niet belast wordt hiermee.
- Fake-RAID: RAID met de on-board RAID controller van je mobo. In dit geval heb je geen aparte controller, maar gaat je CPU de berekeningen moeten uitvoeren. Afhankelijk van je CPU en de hoeveelheid lees/schrijf acties kan dit uiteraard voor de nodige vertraging zorgen. Met RAID1 valt dit al bij al nog mee in tegenstelling tot bv. RAID5 waar de pariteit ook berekend moet worden.
De eventuele 3e optie is Software RAID, maar dan ga je inboeten aan performance.

[ Voor 24% gewijzigd door Darkstar op 13-05-2009 09:23 . Reden: Nog wat extra toegevoegd ivm CPU usage ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
D4rkSt4r schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:32:
[...]

Denk dat ook maar eens goed na over een RAID oplossing. Die 2 schijven van 1TB kan je best in een mirror zetten (RAID1 dus), kwestie van niet al je data kwijt te zijn bij een HD failure.
Je hebt dan 2 (eigenlijk 3...) mogelijkheden:
- Hardware RAID: met een aparte RAID controller dus, kost wel wat centjes. Dit is ook de beste oplossing omdat de controller zelf alle berekening/verwerking doet voor je RAID array, waardoor je CPU dus niet belast wordt hiermee.
- Fake-RAID: RAID met de on-board RAID controller van je mobo. In dit geval heb je geen aparte controller, maar gaat je CPU de berekeningen moeten uitvoeren. Afhankelijk van je CPU en de hoeveelheid lees/schrijf acties kan dit uiteraard voor de nodige vertraging zorgen. Met RAID1 valt dit al bij al nog mee in tegenstelling tot bv. RAID5 waar de pariteit ook berekend moet worden.
De eventuele 3e optie is Software RAID, maar dan ga je inboeten aan performance.
Denk dat ik gewoon het op 2TB laad niet in RAID, lijkt wel héél toevallig als mijn pc crasht + de server hardeschijf, ik zie dus het voordeel niet, alleen ik ben wat downloads kwijt, tjah wat maakt het uit

EDIT!:

Mijn plan is omgegooit!
Ik ga voor 1 server die 2008 gaat draaien deze gaat gewoon allen soorten dingen doen die ik wil ;)
Aangezien ik het er dan ook door krijg bij mijn ouders. (waarschijnlijk) ik zal straks de headpost updaten!
edit:
Headpost geupdate!

EDIT:!
Nogmaals configuratie aangepast ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DJ-Visto op 13-05-2009 16:49 . Reden: nogmaalsupdateheadpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan misschien ook ipv allerlei grijze software te gebruiken eens kijken op
https://www.dreamspark.com/default.aspx
Hier staat software speciaal voor studenten.
Zelf kan je hier waarschijnlijk niets kunnen download maar je zal allicht wel iemand kennen die op een hoge-school of universiteit zit die hier wel iets kan downloaden.
Maar het enige nadeel is dat je alles wat je download maar 1x kan installeren.

Op die site staan ook ergens cursussen enz.
Hopelijk help dit je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:04:
Je kan misschien ook ipv allerlei grijze software te gebruiken eens kijken op
https://www.dreamspark.com/default.aspx
Hier staat software speciaal voor studenten.
Zelf kan je hier waarschijnlijk niets kunnen download maar je zal allicht wel iemand kennen die op een hoge-school of universiteit zit die hier wel iets kan downloaden.
Maar het enige nadeel is dat je alles wat je download maar 1x kan installeren.

Op die site staan ook ergens cursussen enz.
Hopelijk help dit je verder.
Bedankt!
Maar inderdaad ik kan dit niet downloaden, dus ik zou even op school moeten informeren of iemand op school zo'n account heeft, allicht heeft het systeembeheer er een

Edit:
meuk: Microsoft Windows Server 2008 R2 Release Candidate
Zal ik de R2 of de gewone x64 versie nemen, aangezien er wel staat dat hij een beetje nieuwer is met nieuwe tools en nieuw design etc

[ Voor 15% gewijzigd door DJ-Visto op 13-05-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

2008 R2 is een Release Candidate, wat dus inhoud dat deze release nog steeds in testfase is waarbij Microsoft ten zeerste afraadt om deze versie in productieomgevingen te gebruiken! Maw: gebruik een testversie om te testen...
Wat je uiteindelijk kiest moet je zelf maar weten, maar hou bovenstaande wel in je achterhoofd.
Is er een reden waarom je de R2 versie zou 'nodig' hebben? Want de vernieuwingen zoals Live Migration of IIS7.5 bv. ga je volgens mij toch niet nodig hebben voor jouw project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DJ-Visto schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:17:
aangezien er wel staat dat hij een beetje nieuwer is met nieuwe tools en nieuw design etc
Als dat je motivatie is voor de keuze (oeh, nieuwer) dan geef ik het nu op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
D4rkSt4r schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:18:
2008 R2 is een Release Candidate, wat dus inhoud dat deze release nog steeds in testfase is waarbij Microsoft ten zeerste afraadt om deze versie in productieomgevingen te gebruiken! Maw: gebruik een testversie om te testen...
Wat je uiteindelijk kiest moet je zelf maar weten, maar hou bovenstaande wel in je achterhoofd.
Is er een reden waarom je de R2 versie zou 'nodig' hebben? Want de vernieuwingen zoals Live Migration of IIS7.5 bv. ga je volgens mij toch niet nodig hebben voor jouw project.
Dat weet ik, maar is er dan wel te update naar R2, naja heb het niet echt nodig idd.
alt-92 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:51:
[...]

Als dat je motivatie is voor de keuze (oeh, nieuwer) dan geef ik het nu op.
Nee hoor, het gaat mij meer om beveilings update's enzo.. En 't gaat mij niet om nieuwer, maar ook een stukje om of ik er meer mee kan..

[ Voor 3% gewijzigd door DJ-Visto op 14-05-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Nieuwe vraag toegevoegd:
4. Een goed Agenda systeem?

Ook iets wat goed voor de toekomst is, zodat ik dan lekker naar de server kan (voor agenda) met een nieuwe mobiel oid.

[ Voor 4% gewijzigd door DJ-Visto op 14-05-2009 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-Visto, Zoiets kan exchange prima doen ;)

Als je na 24uur iets nieuws te melden hebt en de laatste post is van jezelf, dien je deze te bewerken i.p.v een nieuwe post aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:34:
DJ-Visto, Zoiets kan exchange prima doen ;)

Als je na 24uur iets nieuws te melden hebt en de laatste post is van jezelf, dien je deze te bewerken i.p.v een nieuwe post aan te maken.
Whoeps, overheen gelezen dat ik hier voor nog een post had excuses... :$
En tja exchange kan dat inderdaad prima doen (wel 's van gehoord) maar er zijn geen anderen programma's?
.. Niet dat ik iets heb tegen exchange hoor, maar gewoon omdat natuurlijk laten doen..
Maarja, weer een oplossing gehoord.. Maar ik wil meerdere opties weet eigenlijk niet waarom 8)7
En noem me alsjeblieft gewoon Vincent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:57

SandStar

DPC-Crew

Zandster

DJ-Visto schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:24:
Nieuwe vraag toegevoegd:
4. Een goed Agenda systeem?

Ook iets wat goed voor de toekomst is, zodat ik dan lekker naar de server kan (voor agenda) met een nieuwe mobiel oid.
Je mag zelf ook wel eens wat uitzoeken...
dat je "wel eens" van exchange gehoord hebt toont niet echt inzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
SandStar schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:41:
[...]

Je mag zelf ook wel eens wat uitzoeken...
dat je "wel eens" van exchange gehoord hebt toont niet echt inzet...
Sorry, maar ik weet er echt in het server gebied 0,0 niks vanaf. Daarvoor stel ik soms raren vragen, zoals jullie achtige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:57

SandStar

DPC-Crew

Zandster

DJ-Visto schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:51:
[...]

Sorry, maar ik weet er echt in het server gebied 0,0 niks vanaf. Daarvoor stel ik soms raren vragen, zoals jullie achtige.
Dat je ergens niks vanaf weet is geen geldig excuus om zelf niet ook wat werk in te steken.
Google werkt best makkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 12:58

Sa1

je zou ook eens kunnen kijken naar xenserver, dan virtualiseer je gewoon alles, kan je los debian draaien voor apache, los w2008 voor je domain, dan losse 2008 voor exchange.. heel interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Sa1 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 22:26:
je zou ook eens kunnen kijken naar xenserver, dan virtualiseer je gewoon alles, kan je los debian draaien voor apache, los w2008 voor je domain, dan losse 2008 voor exchange.. heel interessant...
Ik heb net dit artikel gelezen, ik lees dat er toch vrij veel bugs, zijn.. En waarom zou ik dan weer alles virtualeresen? 1 ding is volgens mij nog steeds beter dan alles.. Naar mijn weten! Maarja, ik denk dat ik gewoon eigenwijs doe en een tijdje via virtualbox gewoon heb draaien.. Aangezien het dan wel wat "makkelijker" is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje zoek je zelf uberhoud wel wat uit ? weet je wel wat exchange doet en kan ?
je vind allemaal wel heel stoer dat je dit al 13 jarige gaat doen maar als je uberhoud
niks af weet van wat je gaat doen is het dan wel handig ?

GOT is geen snelcursus windows 2003/2008 met alle extra's erbij koop en boek en ga eens lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:27:
vraagje zoek je zelf uberhoud wel wat uit ? weet je wel wat exchange doet en kan ?
je vind allemaal wel heel stoer dat je dit al 13 jarige gaat doen maar als je uberhoud
niks af weet van wat je gaat doen is het dan wel handig ?

GOT is geen snelcursus windows 2003/2008 met alle extra's erbij koop en boek en ga eens lezen!
Ja, ik zoek zelf heus wel wat uit, maar ik kom er dan niet uit.. Ik weet een beetje wat exchange doet en kan. Ik vindt mij helemaal niet stoer, maar ik heb totaal dus niet / geen budget voor of een klein beetje, en dat is logisch toch, had jij een super vermogen toen je 13 was.. En ik vindt mij zelf helemaal niet stoer, en ik weet er wel een beetje vanaf.. Maar niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Voordat je ook maar denkt aan Exchange installeren: lees een boek. Zelfs bij het installeren van het pakket alleen komt VEEL meer kijken. Niet aan beginnen voordat je de architectuur etc. snapt. Zou vervelend zijn als pa straks al z'n e-mail kwijt is omdat je het niet goed hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eerst eens voor jezelf te bepalen wat je precies leren wil, begin om mijn part met een goed boek over Active Directory. Dit zou je vervolgens wel uit kunnen bouwen met exchange. IT is nou eenmaal theoretisch, dus ik zou mooi in de boeken duiken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Radiant schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:38:
Voordat je ook maar denkt aan Exchange installeren: lees een boek. Zelfs bij het installeren van het pakket alleen komt VEEL meer kijken. Niet aan beginnen voordat je de architectuur etc. snapt. Zou vervelend zijn als pa straks al z'n e-mail kwijt is omdat je het niet goed hebt gedaan.
Ik zal niet zo dom zijn om als eerst te testen op belangrijke adressen.. En exchange voor hem hoef ik niet te bouwen gaat via zijn werk..
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:52:
Probeer eerst eens voor jezelf te bepalen wat je precies leren wil, begin om mijn part met een goed boek over Active Directory. Dit zou je vervolgens wel uit kunnen bouwen met exchange. IT is nou eenmaal theoretisch, dus ik zou mooi in de boeken duiken :).
Ik zal 's een goed boek opzoeken over Active Directory! Dan zal ik dat is goed doorlezen, maar hoe gek het ook klinkt, ik leer vaak dingen nadat ik ze pas sloop.. Maarja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spul slopen is prima, daar hebben we virtualisatie voor en zolang het niet in een bedrijfsomgeving is.. ;) Wanneer je iets gesloopt hebt moet je het weer zien te fixen en er achter komen waar het fout ging, dan ben je namelijk echt aan het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:31:
Spul slopen is prima, daar hebben we virtualisatie voor en zolang het niet in een bedrijfsomgeving is.. ;) Wanneer je iets gesloopt hebt moet je het weer zien te fixen en er achter komen waar het fout ging, dan ben je namelijk echt aan het leren.
Geen bedrijf geen zorgen ;) En ik los het vaak op, opnieuw installeren, bekijken wat ik installeerde, en bekijken wat er toen fout ging 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Nog even over je agenda: waarom moeilijk doen als makkelijk ook kan? Google Calendar en dan je agenda delen naar andere accounts is een optie om makkelijk met enkele mensen samen een agenda bij te houden. Via Google Sync is die dan ook in 2 richtingen te syncen met Outlook of met Thunderbird (in combinatie met Google Provider plugin dan).
Om enkel en alleen een agenda bij te houden is Exchange zwaaaaar overkill!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
D4rkSt4r schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:30:
Nog even over je agenda: waarom moeilijk doen als makkelijk ook kan? Google Calendar en dan je agenda delen naar andere accounts is een optie om makkelijk met enkele mensen samen een agenda bij te houden. Via Google Sync is die dan ook in 2 richtingen te syncen met Outlook of met Thunderbird (in combinatie met Google Provider plugin dan).
Om enkel en alleen een agenda bij te houden is Exchange zwaaaaar overkill!
;) Had ik ook wel 's van gehoord...
Maar de exchange gaat ook voor email dienen.. Dus niet zo veel overkill denk ik dan.
edit:
Heb wel gelezen ergens als je dit op je mobiel hebt kan je geen agenda items toevoegen en verwijderen :+

[ Voor 8% gewijzigd door DJ-Visto op 17-05-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
<bump>
Ik heb een anderen processor (5050E)
Iemand nog op of aanmerkingen? Via deze setup dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een processor keuze heeft weinig met Windows server en/of server software te maken, ik zou eens een kijkje nemen wat andere mensen zolang draaien op hun servers. Je zal deze keuze zelf moeten maken op basis van je eisen en de prestaties van de cpu. GoT is geen algemene helpdesk voor al je vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 21:20:
Een processor keuze heeft weinig met Windows server en/of server software te maken, ik zou eens een kijkje nemen wat andere mensen zolang draaien op hun servers. Je zal deze keuze zelf moeten maken op basis van je eisen en de prestaties van de cpu. GoT is geen algemene helpdesk voor al je vragen ;)
Ik heb het net opgezocht:

1.4 GHz (x64 processor)
Maximum (64-bit systems): 8 GB (Foundation) or 32 GB (Standard) or 2 TB (Enterprise, Datacenter, and Itanium-Based Systems)
Minimum (64-bit systems): 32 GB or greater
Super VGA (800 × 600) or higher resolution monitor

Werkt dus perfect samen! :) Nu nog hopen dat het virtueelen stuk ook lukt met deze processor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-07 17:42
DJ-Visto schreef op zondag 17 mei 2009 @ 21:28:
[...]

1.4 GHz (x64 processor)
Maximum (64-bit systems): 8 GB (Foundation) or 32 GB (Standard) or 2 TB (Enterprise, Datacenter, and Itanium-Based Systems)

Werkt dus perfect samen! :) Nu nog hopen dat het virtueelen stuk ook lukt met deze processor ;)
En ook voor virtualisatie zijn de specs online perfect te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

DJ-Visto schreef op zondag 17 mei 2009 @ 21:28:
[...]

1.4 GHz (x64 processor)

Als je iets hebt gevonden op internet is het nog geen reden om te eigen topic aan te vullen dat je het hebt gevonden..eureka het bewijs je snapt google toch schijnbaar. Je topic begint erg veel op een vraag raak voor een knaak draadje te lijken want je toont niet veel moeite in zoeken. Got is echt geen helpdesk... Ga met de antwoorden die je hebt gekregen aan de slag zou ik zeggen en koop je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 20:57

beekware

To Experience The Unexpected..

Waarom niet gewoon Windows 2008 SBS? Daar al eens naar gekeken ;)

Draait hier ook als test en alseen zonnetje. Als extra moeten installeren MySQL & PHP.
Uiteindelijk heb je dan: Exchange, Internet(sites inclusief Local Internet op bases van Sharepoint), VPN, Active Directory ect...

Let wel op dat je min 4 GB moet hebben anders kan je 't niet eens installeren...

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
beekware schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 10:17:
Waarom niet gewoon Windows 2008 SBS? Daar al eens naar gekeken ;)

Draait hier ook als test en alseen zonnetje. Als extra moeten installeren MySQL & PHP.
Uiteindelijk heb je dan: Exchange, Internet(sites inclusief Local Internet op bases van Sharepoint), VPN, Active Directory ect...

Let wel op dat je min 4 GB moet hebben anders kan je 't niet eens installeren...
Ziet er goed uit, maar ik denk dat Smaill Businnes een beetje te veel voor het werk bestemt is, maar ik denk dat dat backup programma over heel intressant is, maar hoop dat het ook bij anderen Windows 2008 Server zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
<Bump>
Inmiddels is de keuze gemaakt, rond de zomer als me rapport goed is staat hier een 2008 server, ik heb het nog iets anders, ben helaas niet thuis, en kan nu niet op mijn pc komen :( Ik zal vanmiddag even de specs posten.. Inmiddels heb ik hier een ook windows Server 2008 cdtje liggen.. Allemaal bedankt! Misschien moet ik even kijken of ik er toch een servertje naast leg voor de exchange en nog wat zaken, als ik dit wil wat zouden jullie mij dan aanraden (dus hoe de indeling) ik zat zelf aan zoiets te denken..

Server 1:
Taken: Ftp Server, Dns Server, Download Server, Backup Server, File Server, Streaming, Active Directory, Terminal Server, VPN Server,
Virtualsatie: Debian (voor de FTP & DNS, en al dat soort dingen)

Server 2:
Taken: Exchange, Domain controller
Virtualsatie: Niks

Of zouden jullie het gewoon in een proppen, en als ik er achter kom dat ik het toch of het beter is dat ik het in twee wil, dat ik dan pas doe.
Ik twijfel nog over een ding als ik het zo doe, kan Debian, met de exchange werken (want de exchange moet ik wel vanaf afstand kunnen bereiken, en aangezien de apatch deiban draait twijfel ik daar over) Ik weet dat het bij iemand die ik ken wel samen met een 2003 R2 & 2003 R2 samen gaat, maar ik kan op google niet vinden of dat kan met 2003 en Debian.

Maar misschien moet ik het de eerste tijd maar lekker laten op die ene 2008 server, en later misschien wat uitbreiden als er een vader moeder en vrienden ook van de exchange gebruik van willen maken ;)

Alvast Bedankt
- Vincent

[ Voor 27% gewijzigd door DJ-Visto op 09-06-2009 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Wil je Exchange 2007 draaien? Draait niet op 2003 x32. Als je beide als domein controller wil gebruiken, dan besef je je dat je beperkt bent tot de AD mogelijkheden van 2003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

DJ-Visto schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 09:07:
Ik twijfel nog over een ding als ik het zo doe, kan Debian, met de exchange werken (want de exchange moet ik wel vanaf afstand kunnen bereiken, en aangezien de apatch deibanDebian Apache draait twijfel ik daar over) Ik weet dat het bij iemand die ik ken wel samen met een 2003 R2 & 2003 R2 samen gaat, maar ik kan op google niet vinden of dat kan met 2003 en Debian.

Alvast Bedankt
- Vincent
Ik begrijp helemaal niet wat je hier mee wil zeggen. Je Debian heeft toch helemaal niets met Exchange te maken? Of ga je die Debian ook als firewall/gateway draaien? Dat zou trouwens geen bijster goede keuze zijn als die Debian ook als webserver dienst doet. Trouwens even wat gefixt, want het is je Debian die Apache draait, niet andersom.
Wat je wil zeggen met iemand die 2 2003 R2's 'samen gaat' is me al helemaal onduidelijk.

*edit* Groeten op GoT doen we standaard al, dat hoef je dus niet in je post te doen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Darkstar op 09-06-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Radiant schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:26:
Wil je Exchange 2007 draaien? Draait niet op 2003 x32. Als je beide als domein controller wil gebruiken, dan besef je je dat je beperkt bent tot de AD mogelijkheden van 2003?
Als Exchange 2003 ook met 2007 overweg kan (dus outlook 2007) Dan is 2003 ook goed ;)
Darkstar schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:03:
[...]

Ik begrijp helemaal niet wat je hier mee wil zeggen. Je Debian heeft toch helemaal niets met Exchange te maken? Of ga je die Debian ook als firewall/gateway draaien? Dat zou trouwens geen bijster goede keuze zijn als die Debian ook als webserver dienst doet. Trouwens even wat gefixt, want het is je Debian die Apache draait, niet andersom.
Wat je wil zeggen met iemand die 2 2003 R2's 'samen gaat' is me al helemaal onduidelijk.

*edit* Groeten op GoT doen we standaard al, dat hoef je dus niet in je post te doen ;)
Ik wil zeggen dat je exchange (als je via website wil inloggen) Dat hij dan ook met exchange moet worden doorgelinkt zoiets.. ;)

Ik denk dat ik verlopige tijd toch nog maar even alleen een server hou die 2008 server, met virtuelen debian ;)

[ Voor 23% gewijzigd door DJ-Visto op 09-06-2009 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Topicstarter
Iemand nog adviezen? Anders kan hij mooi op slot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij hebt écht geen idee wat exchange precies in houd of wel? Ik denk dat je met je zakgeld beter kan sparen voor boek 'beginners in exchange' als voor een '08 server.

Als je dan toch zo eigenwijs wil zijn, neem dan 2003 of 2008 Server SBS. Hier zit exchange en backup en dergelijke zaken al in. En stap alsjeblieft van je debian plan af als je linux niet kent(of koop ook daar een boek van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-08 15:22
Waarom pak je geen XP machine en gebruik kerio mailserver?

voor FTP zijn gratis progjes te vinden en gebruik LAMP?
Pagina: 1