Het grote Pentax dSLR topic deel2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 20 Laatste
Acties:
  • 22.772 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 12:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ja tuurlijk ook naar anderen luisteren, maar ga niet hier rondhangen en dan wat kopen, maar ga zelf voelen, schieten e.d., neem je camera mee en je geheugen kaartje

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154625

Ik heb sinds kort de Tamron 70-300 DI LD en ik moet zeggen dat hij me erg goed bevalt. Hiervoor had ik de Pentax FA J 75-300 en het verschil is merkbaar, de Tamron is een stuk scherper, zeker op 300mm.
Met de Sigma heb ik geen ervaring.

Net wat de anderen ook zeggen, ik zou ze gewoon beide proberen en dan je keuze maken. Een goede fotozaak geeft je altijd de gelegenheid om ze ter plekke even te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19462

Even een flitser-vraagje...

Ik heb een K100d en wilde een externe flitser.
Aangezien die Pentax flitser net zoveel kosten als ze geweldig zijn, wil ik het eerst even proberen met een oude flitser die ik nog heb liggen.

Een Vivitar Zoom Thyristor 3500.
Rondgesurfd en ontdekt dat er geen voltage-problemen zijn.

Eropgeschroefd en gebruikt en warempel: hij flitst als ik een foto afdruk...

Maar ik heb van die flitser geen handleiding, dus vraag ik me af welke stand ik moet gebruiken.

Het is zo'n flitser die uit 2 delen bestaat: onderste deel met belichtingsmeter voor en een schakelaar met keuze uit een rood, een blauw, een oranje bolletje of een witte M (met daaronder TTL) en een geel driehoekje. 5 opties dus.
Nu las ik dat TTL 'Through The Lens' is, maar iets zegt me dat ik niet zoveel mazzel ga hebben dat die flitser en mijn K100d zo geniaal gaan samenwerken...

Het bovenste deel van de flitser heeft zo'n mooie schuif om de ASA waarde van je rolletje in te stellen. Wat moet ik daar nu mee aangezien in de K100D geen rolletjes hoeven..

Wellicht heeft iemand van jullie een vivitar of gewoon genoeg verstand van flitsers om mij op weg te helpen...
bij voorbaat dank.

Oja, nog mbt de discussie over Pentaz/Samsung lenzen hier een tijdje terug: ik zie geen verschil in de coating-kleur. Voor zover ik het heb nagespeurd is enkel het merk verschillend. Ik gebruik met volle tevredenheid de Pentax 18-55 en de Samsung 50-200. Die laatste in Best besteld voor 142,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110340

Anoniem: 19462 schreef op zondag 01 april 2007 @ 11:23:
...
Nu las ik dat TTL 'Through The Lens' is, maar iets zegt me dat ik niet zoveel mazzel ga hebben dat die flitser en mijn K100d zo geniaal gaan samenwerken...
...
ik ben geen expert op dit gebied, maar volgens mij gaat dit idd niet samenwerken:
- je flitser is dus waarschijnlijk, "TTL"
- je camera is "P-TTL"
dus het door de lens meten gaat niet lukken, of iig niet zoals het zou moeten ... natuurlijk kan je 'm wel op de manuele of automatische(meting door flitser zelf) stand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@ Gekkehuus: Nog erop uit geweest om de Sigma en de Tamron te vergelijken?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 14:10
@Speedfight:

Nee, helaas niet, stond zaterdag op het punt om te gaan, toen ik mezelf bedacht om toch nog voor de laatste maal contact op te nemen met de winkel. Bleek dat ze alleen de Sigma op voorraad hadden en niet de Pentax... Ik sta in dubio tussen de sigma en de pentax en niet de sigma en de tamron! Balen, ik zit echt in dubio, ga ik voor de veilige keuze 50-200 van Pentax, of wil ik me in de winkel laten overtuigen door de sigma.

Ga komend weekend in Belgie naar de Ronde van Vlaanderen kijken en dan moet ik toch echt een tele zoom hebben, dus het zal wel last minute worden a.s. vrijdag op mijn vrije dag erop uit.

Baal er nu nog van dat ze de pentax niet op voorraad hadden |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Gekkehuus op 01-04-2007 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jero1ste
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 09:58
nomad85 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 18:17:
de 16-45 is een behoorlijke slag beter. Is een volle stop lichtsterker op 50mm en heeft 2mm meer groothoek, die best merkbaar is.
Bouw is ook heel anders. Tis gewoon een betere lens, die als je het mij vraagt het extra geld prima waard is.
ik wacht zelf nog een beetje op de 16-50 van pentax?
THX

Pentax K10D, Sigma 18-200 3.5-6.3 DC, Pentax-A 1:1.7 50mm, Pentax-M 1:1.7 50mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
Heb zelf ook de 16-45 en moet zeggen dat deze stukken beter is dan de Kitlens.

Ik snap wel dat ze, om een niet al te duur te worden een kit aan te bieden met de 18-55, maar de K10D verdient beter. Het is tenslotte ook een stapje hoger dan bijvoorbeeld de K100D en K110D.

Denk dat met de komst van de 16-50 DA* er veel mensen hun 'oude 16-45' in de verkoop doen om over te stappen op de 16-50

Zelf ben ik aan het sparen voor de 60-250 of de 55-300 als deze tzt uitkomen. En ben nu op zoek naar een betaalbare telezoom als tussen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:00
Gekkehuus schreef op zondag 01 april 2007 @ 19:38:
@Speedfight:
Nee, helaas niet, stond zaterdag op het punt om te gaan, toen ik mezelf bedacht om toch nog voor de laatste maal contact op te nemen met de winkel. Bleek dat ze alleen de Sigma op voorraad hadden en niet de Pentax... Ik sta in dubio tussen de sigma en de pentax en niet de sigma en de tamron! Balen, ik zit echt in dubio, ga ik voor de veilige keuze 50-200 van Pentax, of wil ik me in de winkel laten overtuigen door de sigma.

Ga komend weekend in Belgie naar de Ronde van Vlaanderen kijken en dan moet ik toch echt een tele zoom hebben, dus het zal wel last minute worden a.s. vrijdag op mijn vrije dag erop uit.

Baal er nu nog van dat ze de pentax niet op voorraad hadden |:(
Je kan voor de "veilige keuze 50-200 van Pentax" gaan, maar overweeg dan ook de Samsunguitvoering hiervan! Die is een stuk goedkoper, en is, op het label na, dezelfde lens! Zelfs de coating lijkt identiek! (zie de bijdrage van zeikhoff iets hier boven)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Vulcan750 schreef op maandag 02 april 2007 @ 16:23:
[...]

Je kan voor de "veilige keuze 50-200 van Pentax" gaan, maar overweeg dan ook de Samsunguitvoering hiervan! Die is een stuk goedkoper, en is, op het label na, dezelfde lens! Zelfs de coating lijkt identiek! (zie de bijdrage van zeikhoff iets hier boven)
Heeft iemand ervaring met 70-300 of 50-200 lenzen, vraag mij af of je het bereik van 200 tot 300 zal missen, of juist het 50 tot 70 gedeelte. Voor mij zijn de Samsung en Sigma APO qua prijs inc. verzendkosten hetzelfde (€160).

Ik ga er geen vliegtuigen en dergelijke mee spotten. Enkel gebruiken voor dagje dierentuin, vogeltjes in de tuin enz.. De Sigma spreekt mij extra aan vanwege de macro functie, of zijn er ook aardige macro resultaten mogelijk met de Samsung?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Speedfight schreef op maandag 02 april 2007 @ 22:07:
[...]

Heeft iemand ervaring met 70-300 of 50-200 lenzen, vraag mij af of je het bereik van 200 tot 300 zal missen, of juist het 50 tot 70 gedeelte. Voor mij zijn de Samsung en Sigma APO qua prijs inc. verzendkosten hetzelfde (€160).

Ik ga er geen vliegtuigen en dergelijke mee spotten. Enkel gebruiken voor dagje dierentuin, vogeltjes in de tuin enz.. De Sigma spreekt mij extra aan vanwege de macro functie, of zijn er ook aardige macro resultaten mogelijk met de Samsung?
Ik heb niet direct de genoemde lenzen, ik kon namelijk voor een heel zacht prijsje een tweedehands 75-200 van sigma overnemen. En daarvan kan ik zeggen, dat ie behalve de trage AF best redelijke foto's maakt, maar ik mis toch wel heel erg het stuk tussen mijn kitlens en de eerder genoemde lens. Of te wel het stuk 55-75 mm. Ik ben zelf toch aan het kijken of ik niet beter er een 50-200 mm bij kan nemen. Hoewel de 200mm-kant voor vogeltjes in de tuin (vanuit binnen) misschien net wat aan de korte kant is, vind ik dat toch wel voldoende. Wil je toch vogels in de tuin op een bijna beeld vullend formaat zul je waarschijnlijk ook niets aan een 300mm hebben... (beetje afhankelijk van je tuin natuurlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
@speedfight, waar kan jij beide lenzen 50-200 en 70-300 APO (wel de DG versie dan hè) voor 160,- kopen ??

Betreffende het verschil tussen 200 en 300 met betrekking tot bijv de vogeltjes in de tuin? Of andere onderwerpen. Is het niet mogelijk maximaal in te zoomen en dan een crop te maken. Heb zelf een K10D met 10MP dus er is altijd een goede uitsnede te maken. Al wil je natuurlijk het liefst dat de foto zoals je hem 'schiet' al meteen goed is. Ik neem niet aan dat je 30-45cm afdrukken laat maken van de vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Gekkehuus schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 08:06:
@speedfight, waar kan jij beide lenzen 50-200 en 70-300 APO (wel de DG versie dan hè) voor 160,- kopen ??

Betreffende het verschil tussen 200 en 300 met betrekking tot bijv de vogeltjes in de tuin? Of andere onderwerpen. Is het niet mogelijk maximaal in te zoomen en dan een crop te maken. Heb zelf een K10D met 10MP dus er is altijd een goede uitsnede te maken. Al wil je natuurlijk het liefst dat de foto zoals je hem 'schiet' al meteen goed is. Ik neem niet aan dat je 30-45cm afdrukken laat maken van de vogels.
De sigma zou ik dan via ebay kopen: http://cgi.ebay.nl/NEW-Si...0QQtcZphotoQQcmdZViewItem
en de samsung bij centralpoint: http://www.centralpoint.n...ikt_Voor_De_Gx-serie.html

Moet zeggen dat ik nog niet eens direct iets wil gaan afdrukken. Maar ik heb hieronder een plaatje van een situatie waarbij ik aan de 55mm van de kitlens niet genoeg had:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raben/vogeltje.jpg

En dan vraag ik mij af: hoeveel dichter bij komt het met 200mm en met 300mm...

Ook leuk verschil is dat de Sigma een stuk groter is dan de Samsung, en dubbel zo zwaar...

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfight op 03-04-2007 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- je geplaatste foto had je aan 200 ruim genoeg gehad (aan 100-150) ook nog wel

- vuistregel: hoe meer bereik in een lens, hoe meer compromis aan kwaliteit (vooral als het in dezelfde prijsklasse blijft) een 70-300 zal dus wat meer compromis betekenen (ofwel: minder kwaliteit, vooral aan de grenzen van het bereik) dan een 50-200

- vraag: hoe vaak gebruik je een statief? Als je dat niet doet, is 300mm zachtgezegd een hele grote uitdaging, hoe fraai de Pentax stabilisatie ook is. In je geplaatste foto van het vogeltje in de tuin, zie ik je niet snel een statief opzetten. Mocht je ook nog eens adrenaline hebben omdat je bang bent niet op tijd te zijn, kun je 300 mm stabiel handmatig wel vergeten, vooral als het een zware lens is.

- Samsung heeft geen speciale macro-voorziening. Ik heb er nog weinig macro mee geschoten, dus kan er niet veel overzeggen. Ik kan er naast zitten, maar als je uit de hand schiet en maximaal inzoomt op 200/300, zal macro niet heel veel helpen. Als je de tijd neemt en met statief werkt om dat bergklokje waar je fysiek echt niet dichterbij kunt lopen, op macro wilt schieten, dan heeft het wellicht zin.

- De Sigma ken ik niet persoonlijk, maar ik wil er niet negatief over zijn. Volgens mij zijn het prima lenzen. Wel is het zo dat de Samsung/ Pentax 50-200 erg handzaam is. Niet veel groter of zwaarder dan de kitlens, waardoor het fijn in gebruik is en ook weinig gesjouw als je je body en beide lenzen mee wilt nemen.

- ik had 'm zelf (de Samsung) bij bestekeus besteld, maar ik zie dat de prijzen inmiddels gestegen zijn. Wel zag ik op kieskeurig dat de Samsung lens op een aantal plaatsen goedkoper is dan via de link die jij aangaf (Zelfs bol.com is goedkoper...), dus wellicht nog interessant om even te kijken.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Thanx voor je info Zeikhoff! Ik gebruik een Samsung GX-1L (geen stabilisatie dus). Een statief heb ik nog niet eens :X Zal de lens toch het meeste uit de hand gebruiken waarschijnlijk.

De foto was trouwens vanuit huis gemaakt. Maar ik zeg wel zo mooi macro, maar volgens mij wil ik meer close-up fotografie doen.

Ik zat ook al naar die prijzen te kijken, maar probleem is dat ze hem nergens op voorraad hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]Speedfight schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:42

Ik zat ook al naar die prijzen te kijken, maar probleem is dat ze hem nergens op voorraad hebben :(
tja, probleem, probleem...
Het leven valt niet altijd mee ;)

Toen ik 'm bestelde was hij ook niet op voorraad, heeft toen anderhalve week geduurd, dus dat viel nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136609

Na twijfel tussen de Panasonic FZ8 en een DSLR, denk ik dat ik de Pentax K110D ga aanschaffen! Deze is voor 399 + 16 E verzendkosten te bestellen via de pricewatch, wel uit het buitenland ... Heeft iemand van jullie dit ook al gedaan? En hoe bevalt deze camera?

Ik ben een behoorlijke beginner wat fotografie betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290

Als ik jou was zou ik iets meer sparen en voor een K100D gaan.
Even een flitser-vraagje...

Ik heb een K100d en wilde een externe flitser.
Hey ik ook..maar in eerste instantie wil er eentje huren en wel op korte termijn. Voor vrijdag de 13e. Iemand enige idee waar ik flitsers kan huren voor m'n K100D in de omgeving van Amsterdam? Kosten zijn geen probleem geloof ik, die kan ik terug krijgen :9
Ik heb echt geen idee of en waar dan bedrijven zitten die flitsers en evt. ook lenzen verhuren..

Ga ws. fotograferen op een Drum & Bass feest. Dacht eraan om m'n 17-70 mee te nemen als walkaround en m'n manuele 50mm Pentax als lichtsterke lens (F2.0) Alleen ik weet niet of het makkelijk focussen is in het donker..met een manuele lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]-Emiel- schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:44
Iemand enige idee waar ik flitsers kan huren voor m'n K100D in de omgeving van Amsterdam? Kosten zijn geen probleem geloof ik, die kan ik terug krijgen :9
Ik heb echt geen idee of en waar dan bedrijven zitten die flitsers en evt. ook lenzen verhuren..
Ach, je kunt er voor 150,- wel 1 van me huren...
Dan ga ik er snel even 1 kopen eerst, maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136609 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 13:34:
Na twijfel tussen de Panasonic FZ8 en een DSLR, denk ik dat ik de Pentax K110D ga aanschaffen! Deze is voor 399 + 16 E verzendkosten te bestellen via de pricewatch, wel uit het buitenland ... Heeft iemand van jullie dit ook al gedaan? En hoe bevalt deze camera?

Ik ben een behoorlijke beginner wat fotografie betreft.
Tja, de K110d is niet vaak een overweging, omdat de K100d net wat meer biedt, vooral voor een beginner die nog niet jaren ervaring heeft met zo'n ding stilhouden (wat toch iets anders is dan een ixusje oid stilhouden) en het prijsverschil meestal niet de moeite waard is.

Op die pricewatch is er ook maar 1 zaak voor 399,-, de daaropvolgende schiet meteen naar 519,-...

Ik ken die zaak niet, dus kan er niks over zeggen. Normaal gesproken zou ik altijd een K100d kopen, maar normaal gesproken is die K110d niet zo goedkoop...

Wil je er ff mee vooruit en ook straks een flinke zoomlens kopen, zou ik voor de K100d gaan ivm de shake reduction. Als je geen stabilisatie in de body hebt en je gaat een lens kopen met stabilisatie, kost die lens je een paar honderd extra...

Wil je gewoon voor een laag bedrag gaan spelen om te kijken wat het is, kun je die K110d laten overkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Anoniem: 19462 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 14:16:
[...]

Tja, de K110d is niet vaak een overweging, omdat de K100d net wat meer biedt, vooral voor een beginner die nog niet jaren ervaring heeft met zo'n ding stilhouden (wat toch iets anders is dan een ixusje oid stilhouden) en het prijsverschil meestal niet de moeite waard is.

Op die pricewatch is er ook maar 1 zaak voor 399,-, de daaropvolgende schiet meteen naar 519,-...

Ik ken die zaak niet, dus kan er niks over zeggen. Normaal gesproken zou ik altijd een K100d kopen, maar normaal gesproken is die K110d niet zo goedkoop...

Wil je er ff mee vooruit en ook straks een flinke zoomlens kopen, zou ik voor de K100d gaan ivm de shake reduction. Als je geen stabilisatie in de body hebt en je gaat een lens kopen met stabilisatie, kost die lens je een paar honderd extra...

Wil je gewoon voor een laag bedrag gaan spelen om te kijken wat het is, kun je die K110d laten overkomen..
De prijs van de k110d is zeker niet duur! Topvision zit in Luxemburg en is naar mijn weten een goede betrouwbare winkel wat ik erover gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Anoniem: 19462 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 14:16:
[...]

Ik zit zelf ook met een half oog naar die K110D te kijken, met 399 euro is het namelijk wel een supergoeie aanbieding! Eigenlijk focus ( ;) ) ik ook op een K100D, maar K110D = 399, K100D = 569!
Om nu 170 euro voor enkel en alleen een SR extra te betalen, verder zijn beide camera's 100% identiek! Ik twijfel nog wel, maar eerlijk gezegd fotografeer ik meer dan 25 jaar zeer tevreden zonder SR. Toegegeven, het is een mooie uitvinding maar goede foto's maken zonder SR is echt mogelijk! In kritische situaties moet je een steunpunt zien te vinden. (een ministatiefje doet soms wonderen!)
Ik hoop alleen dat je via zo'n luxemburgse toko geen problemen krijgt in het geval van garantieaanspraken... Email beantwoorden doen ze i.i.g. beroerd! Ik heb een week geleden hun enige vragen gesteld (garantie en zo..) en tot nu toe geen antwoord gehad. Daar hou ik niet van! |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Vulcan750 op 03-04-2007 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb de Pentax K110D op 22 Maart gekocht bij Topvision. De service is ronduit slecht, maar nadat ik het e-mail adres van de baas had bemachtigd (zie shopsurvey), waren alle problemen snel opgelost. Betaal bij deze winkel altijd onder rembours, of liever met creditcard.

Ik heb de K110D vandaag ontvangen en heb de eerste plaatjes al geschoten.

Waarom de K110D en niet de K100D? Ik zat al een tijdje tegen een aankoop aan te hikken en wist niet goed wat te kopen. Ik twijfelde tussen de 350D, de K100D en zelfs de fuji fz6500fd! De mooie prijs voor de K110D bij Topvision haalde mij echter over de streep. Ik schiet vooral groothoek, ben niet van plan om voor duizenden euro's in foto-apparatuur te stoppen. Dus de €170 die shake reduction kost kan ik beter gebruiken (bier :9).

Als je van plan bent om in de toekomst honderden euro's in lenzen te stoppen, dan stelt die €170 niks voor en koop je gewoon een K100D (waarom niet de K10D?). Weet je al dat je veel tele gaat schieten, dan koop je ook de K100D.

Iemand trouwens een EOS 300 kopen? :>

EDIT:
Ik vind de camera veel fijner dan de 350D en de D50. Ik werd verliefd op de Pentax camera voordat ik 'm kocht omdat hij veel degelijker uitgevoerd lijkt te zijn. Ik vind de interface gemakkelijker dan die van de D50. Ook ligt de Pentax bij mij beter in de hand dan de concurrentie. De kitlens heeft een heerlijke MF ring die niet vast zit in Af stand. Ik heb de fotokwaliteit nog niet goed bestudeerd.

[ Voor 18% gewijzigd door -DarkShadow- op 03-04-2007 22:26 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-DarkShadow- schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:15:
Dus de €170 die shake reduction kost kan ik beter gebruiken (bier :9).

Als je van plan bent om in de toekomst honderden euro's in lenzen te stoppen, dan stelt die €170 niks voor en koop je gewoon een K100D (waarom niet de K10D?). Weet je al dat je veel tele gaat schieten, dan koop je ook de K100D.
Idd, maar het prijsverschil tussen de K100D en K110D is nu een beetje uit verband getrokken, ik denk vooral wegens het beperkte aanbod van de K110D en inderdaad een goeie aanbieding..bij topvision dus.. Voorheen was het prijs verschil zo'n 50 'a 100 euro en dan is een K100D makkelijker te rechtvaardigen. Ik denk zelf dat de K110D gewoon echt niet zo goed verkoopt, topvision wil er vanaf en zet een goeie aanbieding neer, een soort uitverkoop...tja..dan krijg je inderdaad een groot prijsverschil.
Hier wordt het eigenlijk al gezegd :

[quote]Ik ken die zaak niet, dus kan er niks over zeggen. Normaal gesproken zou ik altijd een K100d kopen, maar normaal gesproken is die K110d niet zo goedkoop...[/quote]
Ach, je kunt er voor 150,- wel 1 van me huren...
Dan ga ik er snel even 1 kopen eerst, maar toch
Ik kijk eerder naar iets van een paar tientjes, anders kan ik er zelf net zo goed ook eentje kopen ;) Smijt ik m'n verjaardagsgeld van gister ;) wel op tafel :)
Toegegeven, het is een mooie uitvinding maar goede foto's maken zonder SR is echt mogelijk!
Natuurlijk is dat mogelijk. Duh.
De prijs van de k110d is zeker niet duur!
De prijs is niet hoog, of de camera is niet duur ;)
Dure prijzen bestaan niet ;)

Ik wist trouwens niet dat het prijs verschil tussen beide inmiddels zo is geworden..ik hou dat niet meer bij natuurlijk, gezien ik m'n camera allang heb ;) Maaruh, ja als Topvision's actie ten einde is, of je besluit daar toch niet te kopen (vanwege wat dan ook) dan is het prijsverschil een stuk kleiner..
Flinke zoomlens, zeker in het geval van een flinke zoomlens in het telegebied, dan is de SR wel handig.

Volgens mij heeft Pentax weinig/geen lenzen met stabilisatie erin, dus zonder SR in de body is het ook moeilijk om uberhaupt nog SR te verkrijgen. In principe kost die lens dus geen paar honderd extra, want hij is er simpelweg vaak (/nooit?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sigma heeft de 80-400 OS, ook in penxtax smaak te krijgen geloof ik, andere lenzen ken ik eigenlijk niet voor pentax met shake reduction achtige technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanx voor allen voor de input. Het blijft lastig, maar ik denk dat als ik de K110 zou kopen ik daar echt geen spijt van zal krijgen, want wat je niet hebt gehad mis je ook niet (SR dus...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Anoniem: 136609 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:12:
Thanx voor allen voor de input. Het blijft lastig, maar ik denk dat als ik de K110 zou kopen ik daar echt geen spijt van zal krijgen, want wat je niet hebt gehad mis je ook niet (SR dus...)
Zo zie ik het ook.. Ik had een soort gelijke situatie als jou: Samsung GX-1L (Pentax istDL2) voor €397 gekocht, en ben er erg blij mee! Ligt super in de hand en voelt degelijk aan, en schiet natuurlijk prachtige plaatjes. Zeker geen spijt van dus..

Alleen ben ik er nog steeds niet uit welke zoomlens ik ga kopen (Samsung / Sigma) :P Denk dat ik er met pasen nog even over denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nomad85 schreef op woensdag 04 april 2007 @ 16:36:
sigma heeft de 80-400 OS, ook in penxtax smaak te krijgen geloof ik, andere lenzen ken ik eigenlijk niet voor pentax met shake reduction achtige technologie.
Daarom dus..bijna niet :)
En laat van die lens er nou net geen variant zonder OS zijn, er is wel een 135-400 zonder OS, maarja..dat is geen 80-400..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Pffff, ik heb de knoop toch maar doorgehakt en een K110D besteld! (via Luxemburg) *O*
Voor alle zekerheid wel gekozen voor verzending onder rembours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 17:18
Mijn nieuwste aanwinst, een Asahi SMC PENTAX-A 1:1.2 50mm *O*

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/50mm12/verkleind/IMGP2383.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/50mm12/verkleind/IMGP2394.jpg

Samples zal ik vanmiddag even posten, ik ga dan wat foto's schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oeh lekker lichtsterk, ben benieuwd. Heeft het mogen kosten als ik vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Het koste me 350 euro :) Was mij eigenlijk iets te veel, maar ik ben toch overstag gegaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 12:46:
Het koste me 350 euro :) Was mij eigenlijk iets te veel, maar ik ben toch overstag gegaan :D
Het is idd veel geld, maar het ziet er geweldig uit.
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 00:13
Da's een fraai staaltje optiek Priyantha, gefeliciteerd met je aanschaf! Ik heb sinds Houten een A 1:1.7 variant en die is erg vaak terug te vinden op m'n toestel, zeker wanneer ik binnen zonder flits werk. Een 1.2 moet dan helemaal wel heel mooi zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Ik ben vandaag wezen fotograferen ermee :)
Erg leuk spul iig :D

Vanmiddag wat foto's gemaakt met me nieuwe speeltje :D:D:D

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/06_Aril_2007/webformaat/IMGP2516.jpg
Pentax K10D with the Pentax-A 50mm 1.2(exif information is intact)
Een zwaan in het water :P

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/06_Aril_2007/webformaat/IMGP2528.jpg
Een aapje in Haarlem :D

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/06_Aril_2007/webformaat/IMGP2553.jpg
Dit is op de 'Grote Markt' in Haarlem.

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/06_Aril_2007/webformaat/IMGP2586.jpg
Mijn nieuwe auto :P Het rijdt ;)

And also some pictures made with my Pentax-M 200mm F4.

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/06_Aril_2007/webformaat/IMGP2505.jpg
Pentax K10D with a Pentax-M 200mm F4(exif information is intact, no F number of course)
Een zwaan :D

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/06_Aril_2007/webformaat/IMGP2506.jpg
Pentax K10D with a Pentax-M 200mm F4(exif information is intact, no F number of course)

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/06_Aril_2007/webformaat/IMGP2513.jpg

De fotos op volle resolutie zijn te vinden op: http://www.priyantha.nl/t...=pentax%2F06_Aril_2007%2F

[ Voor 4% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 06-04-2007 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:38

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Mijn nieuwste aanwinst, een Asahi SMC PENTAX-A 1:1.2 50mm
Samples zal ik vanmiddag even posten, ik ga dan wat foto's schieten :)
WOW...
1:1.2
Dat is een ERG SNELLE lens ! ! !

Heb je ook al foto's om dat aan te tonen? (binnen, zonder flits / 's avonds buiten...)
En met F1.2 close-up om de scherptediepte te tonen?

Veel plezier ermee!

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[off] Ik blijf dat toch een rare term vinden -snelle lens- [/off]

Mooie kwaliteit zeg, lekker scherp! Mooi contrast en kleuren ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Priyantha: En ik maar denken dat zo'n beest als op je voorlaatste foto een reiger heet, blijkt het toch een zwaan te zijn ;)

Tja, ik vind het altijd wat lastig om de kwaliteit van een lens te beoordelen aan de hand van een plaatje van 600px breed dus kan er moeilijk verder iets over zeggen, maar met de primes van Pentax koop je eigenlijk nooit een kat in de zak dus het zal ongetwijfeld goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Edit: sorry, verkeerd gelezen

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 07-04-2007 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Wat zijn de alternatieven voor Pentax Photo Laboratory, dus Pentax compatible RAW bewerkingssoftware?

Ik zoek eigenlijk ook een (commandline) tooltje waarmee ik van alle RAW bestanden in een map jpeg thumbs kan maken.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
mwolthers schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 15:43:
Priyantha: En ik maar denken dat zo'n beest als op je voorlaatste foto een reiger heet, blijkt het toch een zwaan te zijn ;)

Tja, ik vind het altijd wat lastig om de kwaliteit van een lens te beoordelen aan de hand van een plaatje van 600px breed dus kan er moeilijk verder iets over zeggen, maar met de primes van Pentax koop je eigenlijk nooit een kat in de zak dus het zal ongetwijfeld goed zijn.
Je hebt gelijk ;)

Je kan op het linkje klikken, daar kan je de foto's op vol formaat zien :) deze zijn geheel onbewerkt trouwens, dus geen unsharp mask.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm Ik heb ergens een plugin of hmm.. iets dergelijks gedownload voor Photoshop CS2 waarmee de Pentax RAW files gewoon ingelezen en bewerkt kunnen worden...dat al geprobeerd..-DarkShadow- ?
Volgens mij kan je het ergens van de Adobe site downloaden, maar ik weet het niet meer zo heel zeker, is al een tijd geleden dat ik het had gevonden..

Bestandje heb ik nog wel : Camera RAW 3.6 1,80MB.

Volle resolutie foto's ook prima Priyantha

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 135290 op 08-04-2007 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

-DarkShadow- schreef op zaterdag 07 april 2007 @ 22:00:
Wat zijn de alternatieven voor Pentax Photo Laboratory, dus Pentax compatible RAW bewerkingssoftware?

Ik zoek eigenlijk ook een (commandline) tooltje waarmee ik van alle RAW bestanden in een map jpeg thumbs kan maken.
Probeer Pixmantec RawShooter Essentials (nu van Adobe, en niet meer te downloaden via de Adobe site) te pakken te krijgen. De technologie van Pixmantec heeft Adobe nu in LightRoom verwerkt, maar dat kost meteen weer $199...

Met RawShooter kun je overigens ook thumbs aanmaken. Niet vanaf de commandline, maar wel in batch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
DCRaw is een goed en gratis commandline tooltje. Werkt goed in Linux en is er volgens mij ook in Windows-variant. Ik gebruik normaliter Bibble Pro maar als ik even snel wil kijken wat een .PEF ookalweer voor foto was hoef ik er alleen maar op te klikken met de muis, dan maakt DCRaw er een .tiff van en kan ik 'm even bekijken.

Voor Windows/Mac: http://www.insflug.org/raw/
Voor Linux: http://cybercom.net/~dcoffin/dcraw/ (of in de repositories van je Debian/Ubuntu/...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Is faststone image viewer niet makkelijker? Gratis, en je kan er raw files mee bekijken zoals je normaal jpg met bv. irfan view bekijkt.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02-2021

EviZ

Move Your Mind

Is er voor Pentax (Pentaxx K10D) ook software voor handen waarmee de camera "live" vanaf een computer te bedienen is. Voor bijvoorbeeld Nikon en Canon bestaat het wel, maar voor Pentax had ik het nog niet kunnen vinden.

Iemand enig idee of er uberhaupt dergelijke software is voor Pentax camera's, en zo ja, waar te vinden?

Greetz

Mijn Flickr, Mijn 500px en Mijn Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
De Samsung GX-1L is nu bij Mediamarkt Enschede in de aanbieding voor €455. En heb toch besloten voor de Sigma 70-300 DG APO te gaan voor €170 inc verzending via Ebay in Hongkong, als het goed is voor het weekend binnen.. ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
ik ook. Hoop voor je dat ze heb niet onderscheppen. Ik zelf verwacht vandaag een belletje over de tamron (148,-).

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Frank|A schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 08:44:
ik ook. Hoop voor je dat ze heb niet onderscheppen. Ik zelf verwacht vandaag een belletje over de tamron (148,-).
Ik hoop het ook.. maarja anders zit ik waarschijnlijk nog onder de nederlandse verkoopprijs, maar toch!
Ben ook benieuwd naar de Tamron, maar moest toch een keuze maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
EviZ schreef op maandag 09 april 2007 @ 20:50:
Is er voor Pentax (Pentaxx K10D) ook software voor handen waarmee de camera "live" vanaf een computer te bedienen is. Voor bijvoorbeeld Nikon en Canon bestaat het wel, maar voor Pentax had ik het nog niet kunnen vinden.

Iemand enig idee of er uberhaupt dergelijke software is voor Pentax camera's, en zo ja, waar te vinden?

Greetz
http://www.pentaximaging....re/show_software?softId=1
Kan je software vinden onderaan, deze software is ontworpen voor de *ist D, het schijnt ook te werken voor de andere camera's alleen dan niet alle functies.
Pentax heeft aangekondigd zover ik weet dat ze een nieuwe versie maken speciaal voor de K10D.
Ik heb de software nog niet getest, ga ik vanmiddag doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
Zou vrijdag bij Foto Video Boom in Almelo gaan testen tussen de Pentax 50-200 en Tamron 70-300. Belde ze netjes op dat de Pentax (die toch lichtelijk mijn voorkeur had) niet op voorraad was, toen ben ik naar Digitalstreet gegaan en had van tevoren gebeld op ze op voorraad waren en werd een beetje afgescheept met dat er voldoende op voorraad waren en ik hoefde niet via internet te bestellen als ik hem toch meteen op zou halen.

Kom ik daar om 2 minuten over 1 aan, loop ik de winkel in en wordt meteen terug geroepen, ze hadden lunchpauze, terwijl ik vanaf de parkeerplaats zag dat er 1 minuut voor mij ook nog iemand naar binnen liep. (service gerichte club die jongens). Moest ik tot 14 uur wachten, omdat ik wel betere dingen te doen heb dan 1 uur wachten, ben ik voor een boodschap nog even op en neer naar Nijmegen gegaan. Om 14.30 terug gekomen stonden er ondertussen een man of 8 voor me in de rij, en na 25 minuten wachten vroeg ik vol verwachting naar de op voorraad zijnde Pentax 50-200.
Na enige tijd op het computerscherm getuurd te hebben zei de jongen achter de balie dat ie niet meer op voorraad was. Ik met het verhaal dat ik nog gebeld had, bla bla bla, zegt ie dat hij er ook niets aan kan doen... Stond ik dus met de mond vol tanden.
En kon ik dus om 15.00 uur nog naar Almelo toe waar ik de Tamron zou gaan halen, maar omdat ik me niet 2x aan dezelfde steen wou stoten belde ik dus of ze hem voor mij vast wilden houden. En hij had de mededeling dat ze ondertussen ook nog een Sigma 70-300 APO gevonden hadden bij een andere vestiging. Zodat ik kon testen tussen beide 70-300 objectieven.

De Tamron voelde niet zo lekker als de Sigma. Ook had hij niet zo'n mooie kleuren en was de Sigma net een tikkeltje scherper. (voor zover ik dat op mijn LCD schermpje kon zien).

Ben afgelopen zondag in Belgie bij de ronde van Vlaanderen geweest en heb daar schitterende foto's geschoten. Was hardstikke blij met het 300 bereik.
En gisteren heb ik bij mijn eigen voetbal wedstrijd foto's gemaakt op vol tele bereik en daar kwamen ook schitterende plaatjes uit.

Al met al heb ik nu mijn telezoom, na lang wikken en wegen en zoeken. En heb op een aantal punten weer bevestiging gekregen wat ik eigenlijk al wist.

- Pentax heeft mooie nieuwe camera's maar het lenzen aanbod keuze en levertijd zuigt zwaar...
- Ik heb altijd voorkeur gegeven aan service gerichte winkels en weer wordt mijn voorkeur bevestigd. Ik rijd liever 100 km verder waar ik goed word geholpen dan dat ik voor een paar tientjes minder als een 'nobody' wordt behandeld.

Dus al met al, ben ik hardstikke blij met mijn gekochte Sigma APO.
Zal binnenkort wat foto's plaatsen in een testcase topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Gekkehuus schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:10:
- Knip een heel lang treurig verhaal -

Dus al met al, ben ik hardstikke blij met mijn gekochte Sigma APO.
Zal binnenkort wat foto's plaatsen in een testcase topic.
Erg vervelend allemaal zeg, lekkere service ja...

Je hoeft niet perse je foto's alleen in een testcase te plaatsen hoor ;) dit topic een beetje op te fleuren met foto's is ook nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
@Gekkehuus: Damn lekker getroffen zeg! Hopelijk ben ik met mijn Sigma straks even tevreden! Hopelijk gaat bij mij alles goed met mn bestelling uit Hongkong :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33205

wow, heb net ook de K110D besteld, de 170EUR verschil was me te veel voor SR, eerste stap naar DSLR gezet, woei!

Ik twijfelde nu al 3 maanden tussen K110D/K100D, Nikon D40 en Canon EOS400D, eindelijk iets besloten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
@Speedfight.
Ik heb het niet zo met opsturen van goederen, ik zit graag in de auto ;) en als het even kan ga ik het altijd zelf ophalen of langsbrengen. Maar indien je bij een goed aangeschreven webshop koopt zal het waarschijnlijk wel goed gaan, al zou ik zelf niet 1-2-3 zo een grote aankoop doen. (nu valt 140 euro natuurlijk nog wel mee).

Heeft er iemand ervaringen met de "Pentax DLi50 Accu (niet origineel, 1500mAh) voor K10D" als back-up accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Ik heb als extra accu voor in de grip ergens bij een webshop in Haaksbergen (kan me de naam zo niet herinneren) voor weinig geld een tweede accu gekocht van 2000 mAh. Het is een merkloze NP400 (zelfde als de DLi50, dat is namelijk gewoon dezelfde accu als de Minolta NP400). Even zoeken op internet levert hele zachte prijsjes op. Ik heb het aantal opnamen niet gemeten maar ik hoef praktisch nooit een accu op te laden sinds ik m'n K10D heb dus mijn ervaring met zowel de originele als de merkloze accu is prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:25
Hmm, hoya/pentax merger schijnt mislukt te zijn, is uitelkaar getrokken/afgeketst...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Simon schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:53:
Hmm, hoya/pentax merger schijnt mislukt te zijn, is uitelkaar getrokken/afgeketst...
wtf?...oke...ben benieuwd wat penxtax nu gaat doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
nomad85 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 19:04:
[...]

wtf?...oke...ben benieuwd wat penxtax nu gaat doen dan?
van DPR:
On 21st December last year Pentax and Hoya issued a joint statement declaring their intention to merge in a share-swap. Today Pentax has announced it is to scrap this plan in an apparent rift between the board and the Pentax president Fumio Urano who today resigned over the matter. Takashi Watanuki will take over as preseident of Pentax and in another twist to the story Hoya's board has apparently confirmed they will continue to negotiate for a takeover bid.
Ze proberen het dus gewoon nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154625

Goed adres voor imitatie Pentax accu's, heb er zelf ook 1 en die bevalt prima.

https://www.vimacdirect.n...9867d68e7e5e811f2a47cc323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ

EviZ

Move Your Mind

Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:41:
[...]

Kan je software vinden onderaan, deze software is ontworpen voor de *ist D, het schijnt ook te werken voor de andere camera's alleen dan niet alle functies.
Pentax heeft aangekondigd zover ik weet dat ze een nieuwe versie maken speciaal voor de K10D.
Hoi,
Bedankt voor de link.... na het bekijken van de download en install-instructies heb ik, alvorens dit programma te downloaden, even gekeken naar de met de Pentax K10D meegeleverde "Pentax Photo Browser software" en Laboratory waarin de Pentax Remote Assistent software geïnstalleerd wordt blijkens de info volgens de link. Onder het tabje "tools" staat, net zo als in het plaatje in de instructies in jouw link, de optie "Pentrax remote assistent" dus ik neem aan dat het al meegeleverd is met de software bij de camera......
De versie van de Pentax Photo Browser is versie 3.10, volgens de link de meest recente versie. Het zou dus moeten werken.
Echter, als ik de camera via de usb-kabel aan de computer verbindt, verschijnt er in het display aan de bovenzijde van de camera "PC". Ik kan de camera vervolgens niet bedienen... Ik kan de Remote control assistent niet actief maken via de photo browser. Het maakt daarbij niet uit of ik eerst de camera met de computer verbind en vervolgens de photo browser start of dat ik eerst de photo browser start en vervolgens de camera met de computer verbind...... :? :? :? :? :?

Ik heb voor de camera nog geen firmware update verricht (er zijn er inmiddels 2). Zou dat uitmaken?

Met het installeren van de software had ik overigens op mijn computer veel problemen. De tekst van de installer was niet leesbaar: alleen bloktjes en andere rare tekens.
Op de pc van mijn vrouw lukte het wel om de tekst van de installer te bekijken. Via hier gegokt welke knoppen in te drukken tijdens de installatie op mijn PC (de software uiteindelijk alleen geinstalleerd op mijn PC en niet op de PC van mijn vrouw). Op mijn PC en de PC van mijn vrouw is dezelfde versie van Windows Installer geïnstalleerd...rararara :? :? :?
Zou dat van invloed kunnen zijn? Zowel de browser als de Laboratory werken wel volledig.

Greetz

Edit:
Toch maar even op de laptop de Pentax Photo Browser en Laboratory geïnstalleerd. De Remote Assistant software moet inderdaad eerst geïnstalleerd worden, anders is de optie niet actief te maken. Via de link de software geïnstalleerd en de Remote Assistent kan geselecteerd worden.
Alleen het werkt niet (althans bij mijn niet). De camera is weliswaar bedienbaar (er staat niet alleen maar "PC" op het display, de camera is op de camera zelf volledig functioneel maar de bediening via de Remote Assistent wil nog niet lukken.
Ben benieuwd of het jouw wel gelukt is. :9

PS/Offtopic installatie op mijn eigen PC lukt wederom niet in verband onleesbaar installatiemenu. :? :? Op de laptop lukte het wel (en op PC van mijn vrouw eveneens). Nu is het tocht het belangrijkste dat hetop de laptop gaat werken en niet zo zeer op mijn PC, maar toch: wat zou er fout zijn op mijn PC. PC is ook nog eens retelangzaam na een clean install met nieuw harde schijf (geen virussen/spyware etc). :? :? :? :?

[ Voor 17% gewijzigd door EviZ op 10-04-2007 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:41:
[...]

De Remote Assistant werkt helaas niet met de K10D... :'(
EviZ schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:14:
[...]

...
Edit:
Toch maar even op de laptop de Pentax Photo Browser en Laboratory geïnstalleerd. De Remote Assistant software moet inderdaad eerst geïnstalleerd worden, anders is de optie niet actief te maken. Via de link de software geïnstalleerd en de Remote Assistent kan geselecteerd worden.
Alleen het werkt niet (althans bij mijn niet). De camera is weliswaar bedienbaar (er staat niet alleen maar "PC" op het display, de camera is op de camera zelf volledig functioneel maar de bediening via de Remote Assistent wil nog niet lukken.
Ben benieuwd of het jouw wel gelukt is. :9
...
Troost je, je bent helaas niet de enige. Bij mij op 2 verschillende XP-pc's geprobeert en ook daar kun je het eea bekijken, maar bedienen niet. Ook ergens gelezen dat je de transfer-mode op je camera op PC-F zou moeten hebben, maar ook dat hielp niet... Wordt dus wachten op een nieuwere versie ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
Ik weet dat dit niet echt 'n pentax gerelateerde post is, maar omdat ik de vraag stel voor m'n K10D stel ik hem hier toch.

Heeft er iemand ervaring met de nieuwe SDHC kaarten?

Ik ben aan het twijfelen of ik een 4Gb SDHC class 6 zal kopen, of dat ik ga voor een 'gewone' 4Gb 150x, qua prijs is er niet zoveel verschil.

Wat is de snelheid van een SDHC class 6 t.o.v. een 150x en hoe verhoud een SDHC class 2 zich t.o.v. een 150x. En heeft iemand hier op het forum al ervaring met bijvoorbeeld een 8 Gb SDHC kaartje en zo ja met welke speed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Gekkehuus schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:45:
Ik weet dat dit niet echt 'n pentax gerelateerde post is, maar omdat ik de vraag stel voor m'n K10D stel ik hem hier toch.

Heeft er iemand ervaring met de nieuwe SDHC kaarten?

Ik ben aan het twijfelen of ik een 4Gb SDHC class 6 zal kopen, of dat ik ga voor een 'gewone' 4Gb 150x, qua prijs is er niet zoveel verschil.

Wat is de snelheid van een SDHC class 6 t.o.v. een 150x en hoe verhoud een SDHC class 2 zich t.o.v. een 150x. En heeft iemand hier op het forum al ervaring met bijvoorbeeld een 8 Gb SDHC kaartje en zo ja met welke speed?
SDHC 6x is volgens de specs heel langzaam. Maar bijvoorbeeld de Sandisk SDHC 6x kaartjes zijn net zo snel als de gewone SD kaartjes, dat is dus véél sneller dan 6x.

Ik zou geen 4GB niet-SDHC kaartje kopen. Dit voldoet aan geen enkele specificatie.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op woensdag 11 april 2007 @ 14:00:
[...]

SDHC 6x is volgens de specs heel langzaam. Maar bijvoorbeeld de Sandisk SDHC 6x kaartjes zijn net zo snel als de gewone SD kaartjes, dat is dus véél sneller dan 6x.

Ik zou geen 4GB niet-SDHC kaartje kopen. Dit voldoet aan geen enkele specificatie.
Alles boven de 2Gb zou SDHC moeten zijn als ik me niet vergis.

Ik was trouwens ook in verwarring door de speedclassificering van de sdhc-kaarten (die ook voor "oude" sd-kaarten gebruikt mag worden).

Hier staat het eea uitgelegd... En op mijn speurtoch ben ik er achtergekomen, dat de Class-aanduiding een minimale snelheid is onder beroerde omstandigheden, terwijl de 150x of 133x of elke andere aanduiding een maximale snelheid aangeeft onder vaak ideale omstandigheden (geen fragmentatie etc...)
Zou heb ik dus gezien dat een Transcend 8Gb SDHC 150x kaartje eigenlijk maar een Class2 kaart is. Mij geeft dit aan dat de kaart heel snel kan zijn, maar ook best traag.... Ben ook een kaart (weet ff niet welke) gezien die "maar" 80x was maar wel class4, dus veel stabielere snelheid onder verschillende omstandigheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jero1ste
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera en zit nu te twijfel tussen de sony a100 en de k10d.
De k10d heeft op dit moment mijn voorkeur.

Ik heb 2 vraagjes;
1. Hoe scherp zijn de foto's van de k10d in hoogste resolutie jpg?
Ik lees in wat reviews dat deze niet "heel erg" scherp zijn, maar wel contrastrijk.

2. Hoe zijn de lenzen te verkrijgen, zie bij veel winkels dat ze in bestelling staan of niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:25
1. de a100 heeft slechtere output

2. ehm, beter dan de a100? niet super ofzo, Canon en Nikon r0cken wat dat betreft, beetje (beetje erg) nadeel kleinere merken.. Verder gaat 't wel. Ik zou in dit geval voor de k10d kiezen :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ

EviZ

Move Your Mind

[b][message=27831760,noline]teigetjuh schreef op woensdag 11 april 2007 @ Troost je, je bent helaas niet de enige. Bij mij op 2 verschillende XP-pc's geprobeert en ook daar kun je het eea bekijken, maar bedienen niet. Ook ergens gelezen dat je de transfer-mode op je camera op PC-F zou moeten hebben, maar ook dat hielp niet... Wordt dus wachten op een nieuwere versie ben ik bang...
He bedankt voor je reactie.
FF wachten op een update van de software. Hoop dat ze er snel mee komen.

Greetz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ

EviZ

Move Your Mind

jero1ste schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:47:
1. Hoe scherp zijn de foto's van de k10d in hoogste resolutie jpg?
Ik lees in wat reviews dat deze niet "heel erg" scherp zijn, maar wel contrastrijk.
De standaardinstelling van de Penta camera voor jpeg foto's levert inderdaad jpegjes af die nog enige nabewerking behoeven (instelling voor beeldtint op "natuurlijk"). Sterker, de instellingen zijn dusdanig dat nabewerking juist makkelijker gaat.
Wil je dat niet, dan zet je in het menu de beeldtint op "helder" en je krijgt jpeg's waar niets op aan te merken is.
Doordat reviewers de camera's testen op standaardinstellingen lijkt het alsof de Pentax mindere jpegs aflevert, maar niets is minder waar.........

greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jero1ste
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga voor de k10d, met een 18-200mm lens (denk van sigma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Ik ga voor de k10d, met een 18-200mm lens (denk van sigma).
Dat zou ik nou juist niet doen...

Die extreme lenzen presteren zelfs maar matig op 6MP dSLR's...

Met de kitlens (18-55mm) op 10MP loop je net tegen de grenzen van het acceptabele aan.
Dan is de 18-55mm + 55-200mm een veel betere keus! De scherpte is goed, en de kleurweergave de beste (voor dat geld...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
PvH18 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:42:
[...]
Met de kitlens (18-55mm) op 10MP loop je net tegen de grenzen van het acceptabele aan.
Dan is de 18-55mm + 55-200mm een veel betere keus! De scherpte is goed, en de kleurweergave de beste (voor dat geld...)
Ik vind dat zowel de Pentax kitlenzen als de 10+ x zoom lenzen niet aan een K10D horen. Bij dat soort lenzen hoort een K100D/ K110D. Ik zou een K100D + goed glaswerk kopen ipv een K10D + kitlensjes. Of het moet zijn dat je je glas gaat uitbreiden in de toekomst, of één van de speciale features van de K10D nodig hebt.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

PvH18 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 21:42:
[...]

Dat zou ik nou juist niet doen...

Die extreme lenzen presteren zelfs maar matig op 6MP dSLR's...

Eens met jouw, niet een K10D kopen en dan een 18-200 eraan hangen. Je koopt ook geen velgen bij de lokale velgenboer voor je maybach :)...oke, geen zuivere vergelijking, maar vind het goed genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jero1ste
Ik snap jullie, alleen ik wil een 18-200 voor de vakantie. Alles in 1 en niet te zwaar als we backpacken.
En tzt een goeie groothoek (bv 12-24mm lichtgevoelig) en een portretlens (ongeveer 50 mm)

[ Voor 7% gewijzigd door jero1ste op 11-04-2007 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga vrijdag foto's schieten op een Drum & Bass feestje hier ergens. Nou was ik al van plan eens een externe flitser te gaan halen en dat lijkt er nu ook van te gaan komen, mede door wat financiële meevallertjes, jarig geweest enzo. Nou had ik m'n ogen gericht op de Pentax AF360 FGZ (36m @ ISO100, 24-85mm, TTL, 4xAA).

De twee andere in de pricewatch, waaronder : Pentax AF540 FGZ (54m @ ISO100, 24-85mm, P-TTL, 4xAA) zijn me iets te prijzig.

Nou staat me iets bij dat de K100D werkt met P-TTL..

..maar dat niet alleen, ook had een van m'n ooms nog een oude flitser liggen!
Een Metz 36 CT3 Mecablitz (System SCA 300) die het nog prima doet, weinig gebruikt is, etc.
Waarschijnlijk mag ik hem voor weinig of niets : O overnemen.

Genoemde flitser werkt met TTL en zou daarmee..volgens mij hetzelfde moeten werken als de Pentax AF 360, maar iets zegt mij toch dat een flitser van 10-20 jaar oud, mss toch anders werkt op de K100D dan de nieuwe Pentax AF360. Tenslotte hebben we het over een flitser uit de tijd van voor digitale camera's en een flitser die er min of meer (heb ik dat goed?) voor gemaakt is.
Heeft die Pentax stiekem toch geen P-TTL..of is er nog een ander verschil dan..tussen de 36 CT3 en die Pentax flitser? Waardoor de Pentax misschien toch makkelijker werkt in combi met nieuwe camera's, zoals de K100D

Ik heb gegoogled op de naam vd flitser + K100D, maar slechts weinig hits waren het gevolg. Waaronder eentje hier op t.net. Iemand had gepost dat handmatig flitsen wel gaat. Maarja, aangezien ik vrijdag voor het eerst met een externe flitser ga schieten, of het nou de Metz of die nieuwe Pentax (in de zin van nieuw uit de winkel..) wordt..

Doet de Pentax het niet wel automatisch in combinatie met de K100D? Ben liever zeker van gelukte foto's namelijk! En de hele tijd veel moeten instellen lijkt me ook niet ideaal, als ik er eh..voor het eerst mee ga werken.
Beetje kort dag ook allemaal, hehe.

Maar goed, ik wilde sowieso al een flitser, morgen kan ik die Metz proberen..hopelijk, als ie past..zonder adapter oid..maar met wat voor beperkingen evt. vraag ik me af ?

Is er iemand die me meer kan vertellen over de flitsprogramma's en support van K100D/K10D en hoe dat zit en zo? Want in het flitswereldje ben ik (nog) niet zo thuis zeg maar.

Bijvoorbaat dank, natuurlijk.

Anders toch maar de Pentax halen, lijkt me wel mooi ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Anoniem: 135290 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 00:24:
Ik ga vrijdag foto's schieten op een Drum & Bass feestje hier ergens. Nou was ik al van plan eens een externe flitser te gaan halen en dat lijkt er nu ook van te gaan komen, mede door wat financiële meevallertjes, jarig geweest enzo. Nou had ik m'n ogen gericht op de Pentax AF360 FGZ (36m @ ISO100, 24-85mm, TTL, 4xAA).

De twee andere in de pricewatch, waaronder : Pentax AF540 FGZ (54m @ ISO100, 24-85mm, P-TTL, 4xAA) zijn me iets te prijzig.

Nou staat me iets bij dat de K100D werkt met P-TTL..

Een Metz 36 CT3 Mecablitz (System SCA 300) die het nog prima doet, weinig gebruikt is, etc.

Genoemde flitser werkt met TTL en zou daarmee..volgens mij hetzelfde moeten werken als de Pentax AF 360, maar iets zegt mij toch dat een flitser van 10-20 jaar oud, mss toch anders werkt op de K100D dan de nieuwe Pentax AF360. Tenslotte hebben we het over een flitser uit de tijd van voor digitale camera's en een flitser die er min of meer (heb ik dat goed?) voor gemaakt is.
Heeft die Pentax stiekem toch geen P-TTL..of is er nog een ander verschil dan..tussen de 36 CT3 en die Pentax flitser? Waardoor de Pentax misschien toch makkelijker werkt in combi met nieuwe camera's, zoals de K100D
...
Als ik het goed heb kan de K100d TTL en P-TTL flitsers aan, dan zou die metz nog goed kunnen werken. Volgens de boekjes kan de K10D enkel P-TTL flitsen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
Ik ben het er ook mee eens dat een 18-200 niet aan een K10D hoort te hangen.

Heb zelf een 16-45 en sinds kort een sigma telezoom 70-300 DG APO. (de pentax 50-200 was en is heel slecht leverbaar) De Sigma is voor zijn prijs een top objectief, maar is eigenlijk niet de kwaliteits lens die naar mijn mening aan een K10D hoort te hangen. Ga voorlopig lekker fotograferen met deze combinatie, en ben aan het sparen voor een 70-200 2.8 of voor de nieuwe 60-250 4.0 als deze t.z.t. uitkomt.

Daarnaast ben ik nog op zoek naar een lichtsterke FA 50 (1.4 of 1.7) maar heb hier geen haast mee, en wil ik nog een 28-70 2.8 (iemand hier ervaring mee?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

teigetjuh schreef op donderdag 12 april 2007 @ 07:10:

Als ik het goed heb kan de K100d TTL en P-TTL flitsers aan, dan zou die metz nog goed kunnen werken. Volgens de boekjes kan de K10D enkel P-TTL flitsen :/
Thanks. Heb nu even digitaal de manual van de K100D geopend (ben niet thuis)
en daarin staat :

The AF540FGZ and AF360FGZ are P-TTL auto flash units with a maximum guide number of.....

etc, kortom itt de vermelding in de pricewatch, is de Pentax AF 360 dus ook P-TTL. Das mooi..voorals ik overstap naar een K10D, later...

Boekjes K100D en K10D zeggen beide dat de interne flitser een P-TTL flitser is, verder wordt voornamelijk gerept over gebruik van de AF540FGZ & AF360FGZ, verder niet over andere flitsers..of wat voor mogelijkheden je dan mogelijk wel of niet hebt met andere flitsers (TTL?), zoals oudere Metz flitsers etc. Jammer dat die info ontbreekt.

Er staat wel een hoop over allerlei modes en functies, rear curtain etc, in P-TTL mode..

Denk dat ik toch voor de Pentax AF 360 ga, al mag ik die Metz flitser vanavond even proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 135290 op 12-04-2007 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Anoniem: 135290 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:17:
...
Boekjes K100D en K10D zeggen beide dat de interne flitser een P-TTL flitser is, verder wordt voornamelijk gerept over gebruik van de AF540FGZ & AF360FGZ, verder niet over andere flitsers..of wat voor mogelijkheden je dan mogelijk wel of niet hebt met andere flitsers (TTL?), zoals oudere Metz flitsers etc. Jammer dat die info ontbreekt.

Er staat wel een hoop over allerlei modes en functies, rear curtain etc, in P-TTL mode..

Denk dat ik toch voor de Pentax AF 360 ga, al mag ik die Metz flitser vanavond even proberen.
Klopt wat je zegt. Ik ben ook op zoek naar een nieuwe flitser (ik durf eigenlijk die oude Pentax AF200s er niet aan te hangen). De interne flitsers van de nieuwere pentaxen zijn in elk geval P-TTL. De K100d en K110d kunnen extern zowel TTL als P-TTL flitsen, ja uiteraard ook handmatig. De K10D kan helaas geen TTL aan alleen P-TTL, tenminste dat is wat ik op de diverse sites aan info heb gevonden. Dan zou de veiligste keus voor jou een AF360GFZ zijn, maar je Metz zou met het juiste SCA-voetje ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedfight schreef op woensdag 04 april 2007 @ 21:45:
[...]

Zo zie ik het ook.. Ik had een soort gelijke situatie als jou: Samsung GX-1L (Pentax istDL2) voor €397 gekocht, en ben er erg blij mee! Ligt super in de hand en voelt degelijk aan, en schiet natuurlijk prachtige plaatjes. Zeker geen spijt van dus..

Alleen ben ik er nog steeds niet uit welke zoomlens ik ga kopen (Samsung / Sigma) :P Denk dat ik er met pasen nog even over denk.
Uiteindelijk zijn wij in de Mediamarkt ook voor de Samsung GX-1S gegaan (Pentax istDS2)! De verkoper kon hier een leuke aanbieding voor doen, die we niet konden weigeren (Tasje, 2 GB geheugen + camera en lens voor 450 E, terwijl dat ding voor de belachelijke prijs van 699E in de schappen lag)). Echt fijn aparaat zeg! Hij komt dan misschien niet "highly recommended" uit de test van DPreview, maar voor mij is ie prima. Het schijnt dat de JPEG stand veel mindere kwaliteit levert dan de RAW stand, maar ik vind tot nu toe de JPEG stand ook gewoon goed, maar ik ben dan ook absoluut geen expert! Ik ga nu ook op zoek naar een goede telelens, maar zou ook graag echte close-up foto's willen maken, dus moet maar eens kijken wat ik daarvoor moet kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Even een misverstand uit de wereld helpen...
De K100D/K110D én de nieuwere K10D kunnen alleen P-TTL flitsen, de oude TTL techniek kan alleen op de volgende digitale Pentax SLR's gebruikt worden: *ist D, *ist DS, *ist DS2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Yes, m'n K110D (uit Luxemburg) is binnen! :*) Toch een beetje spannend of alles wel goed zou verlopen, maar geen problemen tot dusver! De camera ligt lekker in de hand en voelt heel degelijk aan.
Ik heb om uit te proberen wat closeup foto's op de auto-stand gemaakt en die zien er niet verkeerd uit!
Hieronder een paar voorbeelden:
http://img408.imageshack.us/img408/889/imgp0009x600sc7.jpg
http://img444.imageshack.us/img444/7523/imgp001x600fg6.jpg
http://img101.imageshack.us/img101/6770/imgp0013x600lk3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

-Emiel- schreef

Ik heb gegoogled op de naam vd flitser + K100D, maar slechts weinig hits waren het gevolg. Waaronder eentje hier op t.net. Iemand had gepost dat handmatig flitsen wel gaat.
Mijn post zeker...
Maarja, aangezien ik vrijdag voor het eerst met een externe flitser ga schieten, of het nou de Metz of die nieuwe Pentax (in de zin van nieuw uit de winkel..) wordt...

...Maar goed, ik wilde sowieso al een flitser, morgen kan ik die Metz proberen..hopelijk, als ie past..zonder adapter oid..maar met wat voor beperkingen evt. vraag ik me af ?...

...Is er iemand die me meer kan vertellen over de flitsprogramma's en support van K100D/K10D en hoe dat zit en zo? Want in het flitswereldje ben ik (nog) niet zo thuis zeg maar...

Anders toch maar de Pentax halen, lijkt me wel mooi ding!
Lees min post er maar op na...
Mijn Metz 36CT3 is uit 1991, en heeft een 'trigger voltage' van 22V.
Veilig voor alle Pentax (d)SLR's (max. 30V), behalve voor de K10D (max. 10V).

De 36CT3 is (met de standaardvoet 301) in de M en A stand te gebruiken:
- Camera op M, S=1/60, F=zie flitser, ISO=200 of 400, WB=daglicht of flash.
- Op M flitst ie altijd 100%, bereik af te lezen op de bovenkant van de flitser.
- Op A regelt de lichtsensor in de flitser de benodigde hoeveelheid licht.

De 36CT3 is nog steeds erg goed bruikbaar, echter niet op TTL.
Maar als je het flitsen goed onder de knie hebt, heb je pTTL niet nodig...

Ik heb ook een 374/AF2 voet, maar die doet het niet op 'digitaal', (klopt, er komen analoge signalen uit). Is erg jammer, want er zit een uitstekend (IR)hulplicht op...

Als je vol automatisch wilt flitsen (ook pTTL), heb je een moderne (pTTL) flitser nodig...

Alle oude Pentax flitsers zijn veilig te gebruiken op de dSLR's.
De K100D/K110D én de nieuwere K10D kunnen alleen P-TTL flitsen, de oude TTL techniek kan alleen op de volgende digitale Pentax SLR's gebruikt worden: *ist D, *ist DS, *ist DS2.
Dat klopt.
- film SLR's: TTL,
- istD, istDS, istDS2: TTL en pTTL,
- istDL, istDL2, K100D, K110D en K10D: alleen pTTL.
Allen uiteraard ook Manual en Automatisch (op de flitser).

[ Voor 8% gewijzigd door PvH18 op 12-04-2007 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 12 april 2007 @ 19:09:
Mijn excuses.... dan moet ik het verkeerd gelezen hebben...

Maar om verder over de flitsers te gaan... De sigma EF-500 DG Super en EF 500 DG ST bieden beide P-TTL en lijken dezelfde specs te hebben, of zie ik iets over het hoofd? Ze zijn een stuk goedkoper dan de Pentax-modellen, maar verschillen in prijs ook onderling. Wat zijn de verschillen en waarom zou ik toch meer overuren moeten maken voor een pentax-model? (Behalve dat het mooier staat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
teigetjuh schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:38:
[...]

Mijn excuses.... dan moet ik het verkeerd gelezen hebben...
Geeft niks ;) Was vooral om te voorkomen dat mensen nu naar aanleiding van posts in dit topic een prachtige flitser gaan kopen met het idee om hem in P-TTL modus te gaan laten werken. En er achter te komen dat het niet kan, zou best lullig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik heb geen ervaring met pentax-sigma, maar de 500 Super flitser werkte niet lekker op mijn nikon.
Hij doet alles hoor, maar niet consistent, soms wat te hard flitsen, soms wat te zacht....etc etc.
Toen terug gebracht en heb nu een nikon eigen flitser en dat is ècht een verschil, dus denk 2x na over die sigma flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PvH18, TOP! Hier heb ik wat aan.
Morgen dan zeer waarschijnlijk een Pentax AF360 gaan scoren, had me daar toch al op ingesteld en geld moet rollen niet waar. Dus niet zo erg..

vanavond toch nog even de Metz van m'n proberen, krijg hem later in m'n handen (handig zo'n moeder die met der broer uit eten gaat :) )
Ik hoorde pas gisteren dat ie dat ding had, toen we het hadden over flitsers :)

Maar ik denk dat het voor morgenavond toch handiger is om een flitser te hebben waar ik niet alles zelf op moet instellen, maar die gewoon lekker zelf flitst..aangezien het m'n eerste keer wordt.

Bovendien wilde ik er zelf toch al eentje kopen :)

Ik ga es mailen voor de AF360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

teigetjuh schreef

Maar om verder over de flitsers te gaan... De sigma EF-500 DG Super en EF 500 DG ST bieden beide P-TTL en lijken dezelfde specs te hebben, of zie ik iets over het hoofd? Ze zijn een stuk goedkoper dan de Pentax-modellen, maar verschillen in prijs ook onderling. Wat zijn de verschillen en waarom zou ik toch meer overuren moeten maken voor een pentax-model? (Behalve dat het mooier staat?)
Alle niet Pentax flitsers die pTTL 'ondersteunen', zijn niet volgens de Pentax spec gebouwd. Ze zijn met 'tryal en error' tot pTTL gekomen: het werkt, maar niet perfect. (Daarom doet METZ er zolang over om met een pTTL-flitsschoentje' te komen... als die er ooit komt...)
Dus, als je een pTTL flitser wilt, koop dan Pentax!

Edit:
PS:
Ik zie net op 'dpreview pentax dslr-forum' een thread over dit onderwerp:
'Sigma DG500 Super or Pentax 540FGZ (experiences)?'

[ Voor 8% gewijzigd door PvH18 op 12-04-2007 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Beetje offtopic misschien, maar gister heb ik een paar foto's geplaatst als link! Op een of andere manier lukt het me niet om direct (hier) zichtbare foto's te plaatsen. De foto's zijn via imageshack gehost.
Daar worden diverse mogelijkheden gegeven, maar geen van allen werkt. Via de faq-how-to kom ik ook niet verder.
Wat doe ik verkeerd? Wil iemand mij de juiste wijze van plaatsen van foto's voordoen? (liefst met voorbeeld van een foto van mij) Je kan me ook mailen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
imageshack plaatjes worden altijd als link geplaatst. In de FAQ is dit nog niet aangepast. Je kan beter flickr, een andere variant daarop of eigen webspace gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97727

Vulcan750 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 20:19:
Yes, m'n K110D (uit Luxemburg) is binnen! :*) Toch een beetje spannend of alles wel goed zou verlopen, maar geen problemen tot dusver! De camera ligt lekker in de hand en voelt heel degelijk aan.
Ik heb om uit te proberen wat closeup foto's op de auto-stand gemaakt en die zien er niet verkeerd uit!
Hieronder een paar voorbeelden:
http://img408.imageshack.us/img408/889/imgp0009x600sc7.jpg
http://img444.imageshack.us/img444/7523/imgp001x600fg6.jpg
http://img101.imageshack.us/img101/6770/imgp0013x600lk3.jpg
Welke taalkeuze, in het menu, heeft jou camera?
Aangezien je hem in het buitenland gekocht hebt.

En kun je de taalkeuze ook aanpassen als je een andere versie (bv UK) gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Anoniem: 97727 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:15:
[...]

Welke taalkeuze, in het menu, heeft jou camera?
Aangezien je hem in het buitenland gekocht hebt.

En kun je de taalkeuze ook aanpassen als je een andere versie (bv UK) gekocht hebt?
Er zitten heel veel talen in, zelfs russisch, chinees, japans en gelukkig ook nederlands!
Sterker nog, er zat zelfs een nederlandse handleiding bij! Dat had ik nou niet verwacht! :*)
Je kan elke taal gewoon selecteren, ik neem aan dat er wereldwijd maar 1 versie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97727

Vulcan750 schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:05:
[...]

Er zitten heel veel talen in, zelfs russisch, chinees, japans en gelukkig ook nederlands!
Sterker nog, er zat zelfs een nederlandse handleiding bij! Dat had ik nou niet verwacht! :*)
Je kan elke taal gewoon selecteren, ik neem aan dat er wereldwijd maar 1 versie is...
Nou, dat is dan een mooie meevaller.

Ik krijg toch steeds meer zin in deze camera. Misschien er meteen nog maar een lens bijkopen.
Tot 200mm bijvoorbeeld.

Voor ongeveer 150/160€ heb je een Tamron 70-300 zoomlens.

Iemand ervaring met dit merk?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 97727 op 15-04-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Anoniem: 97727 schreef op zondag 15 april 2007 @ 11:02:
[...]

Nou, dat is dan een mooie meevaller.

Ik krijg toch steeds meer zin in deze camera. Misschien er meteen nog maar een lens bijkopen.
Tot 200mm bijvoorbeeld.

Voor ongeveer 150/160€ heb je een Tamron 70-300 zoomlens.

Iemand ervaring met dit merk?
Stuk terug in de topic is er hele discussie geweest over budget zoom lenzen.. Tussen Sigma/Tamron/Samsung ik ben uiteindelijk voor de Sigma 70-300 APO gegaan, deze komt maandag met de post als het goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
De Hot-shoe van de Pentax K110D kan 40V aan :D

Aaargh, ik denk lekker goedkoop een SMC Pentax-M 135mm F3.5 te kopen. Stijgt de prijs in de laatste 30 seconden van €6,50 naar €47... Eigenlijk wist ik wel dat dit zou gebeuren... :P

[ Voor 67% gewijzigd door -DarkShadow- op 15-04-2007 19:15 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Vulcan750 schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:05:
[...]

Die handleiding is erg netjes... Bij mijn K10D zat er maar 1 handleiding bij, in de taal van het land waar ik um op dat moment kocht (Duitsland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
teigetjuh schreef op zondag 15 april 2007 @ 18:46:
[...]
Die handleiding is erg netjes... Bij mijn K10D zat er maar 1 handleiding bij, in de taal van het land waar ik um op dat moment kocht (Duitsland)
Ja, dat verwonderde mij ook! Niet dat het onoverkomelijk was geweest als er een engels- of duits-talige handleiding bij had gezeten. (frans wat minder trouwens.. :+ ) Ach, echt nodig heb ik de handleiding trouwens niet gehad. En dat is een teken dat de bediening vrij logisch in elkaar steekt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jero1ste
Vulcan750 schreef op zondag 15 april 2007 @ 23:18:
[...]

Ja, dat verwonderde mij ook! Niet dat het onoverkomelijk was geweest als er een engels- of duits-talige handleiding bij had gezeten. (frans wat minder trouwens.. :+ ) Ach, echt nodig heb ik de handleiding trouwens niet gehad. En dat is een teken dat de bediening vrij logisch in elkaar steekt! :)
Je kunt de nederlandse handleiding hier downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo, ik heb sinds vrijdag de 13e mijn Pentax AF 360 FGZ binnen. Wat een fijn ding!
Moet nog wel uitvogelen hoe alles precies werkt, maar heb er gelijk die avond al lekker mee staan flitsen op een Drum & Bass feest. Eerste keer dat ik met m'n spiegelreflex stond te fotograferen op een feest (niet vergelijkbaar met een compact natuurlijk..)
Echt een lekkere flitser, lekker licht, die van m'n oom (Metz) was toch duidelijk zwaarder, daar kreeg ik al gauw een lamme arm van.

Het ding laat lekker snel op (voor iedere nieuwe flits) en iig was de belichting een stuk beter dan ik zo ff snel voor elkaar kreeg op manueel met de Metz. Die laatste deed er ook af en toe best lang over voor ie weer ready-to-flash was.

Al met al erg tevreden met deze aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Heb de Sigma 70-300 APO uit Hongkong binnen! Netjes verpakt aangekomen en tot nu toe geen invoerbelasting hoeven betalen.. Maar een beste joekel die lens als je de kit lens gewend bent (tas is al bijna weer te klein :X). Het bereik van 200 naar 300 is inderdaad niet zo'n groot verschil, op dat punt was de Samsung 50-200 ook genoeg geweest.. Maar de lens voelt goed aan, het zoomen gaat wel een stuk zwaarder ten opzichte van de kit lens. Komende tijd maar eens lekker gaan prutsen met deze lens!

Mijn volgende lens gaat denk ik de Sigma 17-70 F2.8-4.5 of de Tamron 17-50 F2.8 worden :9

Pagina: 1 ... 3 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.