Toon posts:

Het grote Pentax dSLR topic deel2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste
Acties:
  • 19.733 views sinds 30-01-2008

• MonkeySandwich
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:14
Vanochtend was ik in de stad en toen zag ik dat ze bij de combi tegenwoordig eneloops verkopen, gelijk maar een setje mee genomen om mijn GP's mee te vervangen ( 14 euro voor een setje van 4 )

• patrick91
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-04-2018
50mm smc pentax 1:1,7 is er.. even binnen wat foto's gemaakt.. zien er wat geel uit.. flitsen geeft wit beeld.. weer eens in de handleiding duiken..
Leg 's uit?

Een SMC Pentax-M 1:1.7 zal je foto echt niet kleuren, tenzij 't ding stijf staat van de rookaanslag of zo.

En "flitsen geeft wit beeld", hoe bedoel je dat? Is dan de kleurbalans wel goed, of krijg je uitgebleekte plaatjes? Ik heb de popup flitser nog nooit gebruikt met M-lenzen (en hooguit een keer of 10 met de kitlens), maar ik kan me voorstellen dat 't flitsertje dan altijd 100% flitst. Je camera heeft nl. geen idee op welk diafragma je M-lens staat en kan dus ook niet aan de flitser doorgeven welke compensatie 'ie op z'n preflash lichtmeting moet toepassen.

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Op de 50-135 en 16-50 tests van Photozone zullen we nog even moeten wachten...Niet om de meest geniale reden though: Klaus. Jammer, ik had de 16-50 scores wel willen zien...

Op zoek naar een fotograaf?

• -Emiel-
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Hmm inderdaad jammer. Hopelijk krijgt ie binnenkort betere samples die het wel rooskleurig doen..
dat zou gewoon beter zijn voor de Pentax' business overall. Wat lenzen waar gebruikers naar uit kunnen kijken, ..als ze het geld op kunnen brengen. Maar dat zullen er best wat zijn denk ik.
Limiteds doen het altijd nog wel goed volgens mij?!
Zelf moet ik nog even kijken naar wat bij mij past, voor mij staat eigenlijk de 60-250F4 als eerste op het programma..wil een betere tele en dat moet em worden. Wel eerst wat tests afwachten tegen die tijd natuurlijk..Begin 2008 dus. Een 50-135 lijkt me een prachtige portretlens ?! En vast ook wel inzetbaar voor andere doeleinden..maar ik denk niet de mijne..hoewel het vast een fijne lens is.
16-50 zou evt. als tweede gepland staan na een 60-250. Maar dan kan ik m'n 17-70 wel weg doen..en de Tammy 28-75 ook.. En heb ik m'n 10-20 alleen extra voor het bereik 10-16 :P
Dus dat valt nog even te bezien..

Hoezo perse die van de 16-50 eigenlijk neo ? :)

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

• neographikal
  • Niet online
50-135 vind ik sowieso nogal een prutbereik (m'n 70-200 op analoog vind ik te kort op het einde), not interested, dus ik was benieuwd hoe de 16-50 het zou doen. Plus dat ik van beide wel wil zien in hoeverre die coating nou verschil maakt....

SMC zal tegenwoordig niet zo gek veel meer uitmaken: Sigma, Tamron en Tokina hebben de afgelopen 30 jaar ook wel geleerd hoe je een goede multicoating maakt. En Canon, Nikon, Contax, Rollei, Leica, etc. zaten 30 jaar geleden al (vrijwel) op hetzelfde niveau als Pentax.

50-135 zou voor mij overigens ideaal zijn: bij m'n Pentax-A 70-210 F4 gebruik ik vrijwel uitsluitend de kortste helft van z'n bereik (op APS-C).

• patrick91
@afterlife..
Zou door het kunstlicht kunnen komen, lens is wel schoon, komt zoals het zich laat aanzien uit een rookvrij huis, stinkt ook absoluut niet.
Buiten trouwens geen probleem.

Ik krijg een volledig witte foto, dus 100% overbelicht zal ik maar zeggen, was met het standaard flitsertje..heb ook de 540 flitser maar die zat er niet op omdat ik de sigma 600mm er op had zitten, dus flitser was eraf. Ik kan op die 540 wel handmatig instellen maar ook daarin moet ik me met de gebruiksaanwijzing in de hand nog even in verdiepen.. verdiep me wat af :)
Flitsen met M-lenzen is vooral handwerk. Het groene / AE/L knopje werkt alleen voor available light, en geeft geen informatie door aan je flitser.
Maar de oude manier werkt natuurlijk nog steeds: camera op 1/60s, lens op diafragma van je keuze, en flitser op dezelfde ISO/ASA stand als je camera en het diafragma gelijk aan dat van je lens. Je laat dan de lichtmeting over aan de flitser, maar daar is niks mis mee (hebben we decennia lang gedaan).

Het groene / AE/L knopje kun je trouwens wel gebruiken wanneer je available light wilt mixen met je flitser (dragging the shutter), maar zorg er dan wel voor dat je sluitertijd niet boven de 1/60s komt, anders gaat de synchronisatie i.c.m. M-lenzen niet goed (bij A-lenzen en nieuwer en een flitser die second curtain ondersteunt is 't geen probleem en kun je tot 1/250s gaan).

Tipje: zoek op Ebay/MP 's naar een Pentax-A 50mm F1.7. Optisch is 'ie vrijwel identiek aan je M-lens (ik heb ze allebei), maar je DSLR is er een stuk blijer mee omdat die lens aan de camera doorgeeft op welk diafragma 'ie is ingesteld. Dan werken opeens ook je Av, Tv en P settings weer en kan ook de interne flitser of een andere P-TTL flitser er goed mee overweg.
M-lenzen zijn prima te gebruiken (gebruik er zelf 6), maar A-lenzen of nieuwer zijn een stuk practischer... ;)

• patrick91
Mooi stukje uitleg!
Bedankt!

• KRG
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11-11 18:03
Afterlife:

Ik snap niet helemaal waarom je met de M lens de sluitertijd op 1/60 sec zou moeten zetten. De flitssynchronisatie werkt toch op 1/180 sec . Waarom dan anders instellen ? Bij een K10D kun je hem toch gewoon op X en manual zetten ?

Graag meer uitleg hierover, ook al heb ik de camera 's nog niet, ik sub nog steeds tussen de K10D of de K100D (super). wel heb ik nu al een aantal M en A lenzen A 35 mm 2.8 en M 50 mm 1.7 en M 135 mm 2.5 en een zoom FA 28 - 80. Ook heb ik een good old Vivitar 285 flitser die prima zich zelf kan doseren. Ook heeft het exemplaar van mij een ontsteekspanning van 6 V dus veilig voor Dslr. Dus nu de camera nog.
Die 1/60s is een veiligheidsmarge die Pentax in het leven heeft geroepen omdat oude lenzen zonder A-stand van alles kan zijn. Van Pentax-M tot M42-lenzen met een adapter. Vooral die laatste zijn niet altijd even rap...
1/60s was de X-tijd van een SpotMatic met horizontaal sluiterdoek en M42 lens, en ik denk dat ze dat als ondergrens hebben gekozen.

Overigens garandeert Pentax een goede werking van de flitser bij dit soort lenzen ook alleen bij ISO 200, redenen mij onbekend. En niets houdt je tegen om je M-lens op 1/125s en ISO 800 te gebruiken, als 't werkt werkt 't (en bij mijn M-lenzen en flitser werkt 't).

Ik gebruik overigens wel een flitser die nog steeds niet aan te raden is voor Pentax camera's anders dan de *ist D of *ist DS: een Metz 45 CL-4. Deze doet nog steeds alleen maar gewoon TTL op Pentax, en alleen de *ist D en DS ondersteunen dat. De overige Pentaxen zijn P(reflash)-TTL only.

• PvH18
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 07:43

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

De sluitertijd is minder belangrijk bij flitsen. De flits duurt echt extreem kort.
De tijd die het sluitergordijn openstaat, bepaalt alleen de hoeveelheid omgevingslicht dat opgevangen wordt.
Bij HighSpeed fotografie (1/180) is alleen het onderwerp belicht, de omgeving gewoon zwart (=donker, niet belicht). Flitslicht heeft tijd nodig om terug te komen naar de camera... Voor 'natuurlijke' foto's wil je toch nog iets van de omgeving erbij hebben (in het donker zie je zelf toch ook de achtergrond, als er genoeg licht is). Vandaar dat je de camera vaak op 1/60 zet ( in een Programma stand kiest de camera ook vaak een tijd die veel omgevingslicht toelaat). Je moet niet langer gaan, anders krijg je weer bewegingsonscherpte...
Voor highspeed flitsfotografie heb je een luxe flitser nodig, die de camera dwingt om een hogere sluitertijd te gebruiken. En gewone flitser heeft geen instelling om een andere sluitertijd af te dwingen, dus kiest de camera er een die past bij het brandpunt van de lens.
Met het diafragma en de ISO bepalen je de afstand en de belichting. De sluitertijd bepaalt de hoeveelheid omgevingslicht dat ook nog 'meegenomen' wordt.

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

En gewone flitser heeft geen instelling om een andere sluitertijd af te dwingen, dus kiest de camera er een die past bij het brandpunt van de lens.
Niet bij het brandpunt van de lens, maar hooguit bij het ingestelde diafragma. En je Pentax weet bij M- of M42-lenzen doodgewoon niet wat het ingestelde diafragma is, of brandpunt for that matter. Vandaar die 1/60s als veilige ondergrens.

[Voor 3% gewijzigd door Afterlife op 02-09-2007 17:52]

• Sakura
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 27-02-2016
Afterlife schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 22:34:
Die 1/60s is een veiligheidsmarge die Pentax in het leven heeft geroepen omdat oude lenzen zonder A-stand van alles kan zijn. Van Pentax-M tot M42-lenzen met een adapter. Vooral die laatste zijn niet altijd even rap...
1/60s was de X-tijd van een SpotMatic met horizontaal sluiterdoek en M42 lens, en ik denk dat ze dat als ondergrens hebben gekozen.

Overigens garandeert Pentax een goede werking van de flitser bij dit soort lenzen ook alleen bij ISO 200, redenen mij onbekend. En niets houdt je tegen om je M-lens op 1/125s en ISO 800 te gebruiken, als 't werkt werkt 't (en bij mijn M-lenzen en flitser werkt 't).

Ik gebruik overigens wel een flitser die nog steeds niet aan te raden is voor Pentax camera's anders dan de *ist D of *ist DS: een Metz 45 CL-4. Deze doet nog steeds alleen maar gewoon TTL op Pentax, en alleen de *ist D en DS ondersteunen dat. De overige Pentaxen zijn P(reflash)-TTL only.
En wat is er mis met de CL-4, is echt een perfecte flitser, ik heb zelfs via Ebay een aantal Metz flitsers gekocht, en werk nu met de CT-5, echt een mateloos goede flitser. Ik had zelf al de CT-1, maar die is dodelijk voor je camera (zie ook het verhaal wat ik in het begin van dit topic geplaatst heb over flits spanningen en dergelijke)

Inmiddels heb ik van die flitsers die ik gekocht heb een aantal accupacks omgebouwd en de NiCads vervangen door NiMH accu's, dan heb je dus ipv 500mAh plotseling 2400mAh, alleen wel een andere lader nodig uiteraard.

[Voor 7% gewijzigd door Sakura op 03-09-2007 23:56]

Sakura schreef op maandag 03 september 2007 @ 23:54:
En wat is er mis met de CL-4, is echt een perfecte flitser
Inderdaad, maar dan wel voor Canon, Nikon, Sony/Minolta, etc.
Maar we wachten ondertussen al dik 2 jaar op P-TTL ondersteuning voor Metz' SCA 3xxx adapters. 2 Jaar terug stond nog op hun site dat 'ie 'under development' was, een half jaar later niet meer maar verzekerde een Metz 2e-lijns support medewerker dat er aan gewerkt werd, maar ik heb ondertussen de hoop opgegeven.
Inmiddels heb ik van die flitsers die ik gekocht heb een aantal accupacks omgebouwd en de NiCads vervangen door NiMH accu's, dan heb je dus ipv 500mAh plotseling 2400mAh, alleen wel een andere lader nodig uiteraard.
Ik douw gewoon 6 NiMH AA's in de 25 jaar oude battery pack die ik toendertijd bij m'n 45 CT-1 heb gekocht. :)

[Voor 9% gewijzigd door Afterlife op 04-09-2007 03:49]

• Sakura
Afterlife schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 03:45:
[...]

Inderdaad, maar dan wel voor Canon, Nikon, Sony/Minolta, etc.
Maar we wachten ondertussen al dik 2 jaar op P-TTL ondersteuning voor Metz' SCA 3xxx adapters. 2 Jaar terug stond nog op hun site dat 'ie 'under development' was, een half jaar later niet meer maar verzekerde een Metz 2e-lijns support medewerker dat er aan gewerkt werd, maar ik heb ondertussen de hoop opgegeven.

[...]
Ik douw gewoon 6 NiMH AA's in de 25 jaar oude battery pack die ik toendertijd bij m'n 45 CT-1 heb gekocht. :)
Met de CT-1 moet je uitkijken, die zit tegen de maximale flitscontact spanning aan van de Pentax (en volgens de specs en schema's die ik hier heb liggen zelfs overheen), daar kan je dus je camera mee opblazen. Een iets nieuwere flitser is op marktplaats al voor 25 euro te vinden. Ik heb zelf daar de CT-5 gekocht voor 50 euro, en je hebt er dan gelijk een extra accupack en batterij houder bij :D

En NiMH in je batterij pack kan, maar je flitser is dan langzamer door de lagere spanning. Een accupack gebruikt namelijk andere contacten in je flitser dan de batterij houder.

[Voor 6% gewijzigd door Sakura op 04-09-2007 07:36]

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Sakura schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 07:03:
[...]

Met de CT-1 moet je uitkijken, die zit tegen de maximale flitscontact spanning aan van de Pentax (en volgens de specs en schema's die ik hier heb liggen zelfs overheen), daar kan je dus je camera mee opblazen. Een iets nieuwere flitser is op marktplaats al voor 25 euro te vinden. Ik heb zelf daar de CT-5 gekocht voor 50 euro, en je hebt er dan gelijk een extra accupack en batterij houder bij :D

En NiMH in je batterij pack kan, maar je flitser is dan langzamer door de lagere spanning. Een accupack gebruikt namelijk andere contacten in je flitser dan de batterij houder.
Je moet zeker uitkijken met een 45CT-1 flitser, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel zonde om zo'n goede flitser dan maar niet meer te gebruiken.
Ik heb dus ook zo'n flitsert, zelfs eentje met een vrij laag serienummer. (dus erg hoge spanning!)
Echter aangesloten via een simpel slaveunitje, met de interne flitser als trigger, werkt alles veilig en prima! Je krijgt trouwens vaak mooier belichte foto's dan met 1 flitser.. :P

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 8 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P20pro, dSLR Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6

• Sakura
Vulcan750 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 11:00:
[...]

Je moet zeker uitkijken met een 45CT-1 flitser, maar aan de andere kant is het natuurlijk wel zonde om zo'n goede flitser dan maar niet meer te gebruiken.
Ik heb dus ook zo'n flitsert, zelfs eentje met een vrij laag serienummer. (dus erg hoge spanning!)
Echter aangesloten via een simpel slaveunitje, met de interne flitser als trigger, werkt alles veilig en prima! Je krijgt trouwens vaak mooier belichte foto's dan met 1 flitser.. :P
Of je koopt voor 25 euro een CT-4 (die met hulpflitser) en hangt aan je slave unit de CT-1 8)

http://fotografie.marktpl...-metz-flitser-45ct-4.html

[Voor 5% gewijzigd door Sakura op 04-09-2007 16:25]

Sakura schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 07:03:
Met de CT-1 moet je uitkijken, die zit tegen de maximale flitscontact spanning aan van de Pentax (en volgens de specs en schema's die ik hier heb liggen zelfs overheen), daar kan je dus je camera mee opblazen.
De CT-1 gebruik ik uitsluitend op m'n oude analoogjes (MX, K2, LX, Super A, en heel soms op de Spotmatic), of als 2e flitser i.c.m. een slave unitje. M'n CL-4 digital is dan de hoofdflitser.
Overigens kieperen alleen de oudste CT-1's 300V+ op het flitscontact, bij minder oude exemplaren valt 't nog (net) binnen de grens voor bv. de *ist D serie. Maar dat is nog altijd ruim voldoende om je nieuwe K10D te mollen, dus: niet direct aansluiten op een DSLR.
Klopt, maar meestal maakt me die extra oplaadtijd van de condensator niet echt uit, en bij bv. invulflits is het nauwelijks merkbaar.
En bij reportagewerk of zo kom ik met 3 standaard accupacks en die NiMH's als backup een heel eind... ;)

• Sakura
Ik heb destijds Pentax aangeschreven over de flitscontact spanning van de K100D. Zij moesten dat ook bij de technische afdeling navragen, maar uiteindelijk heb ik wel antwoord van ze gekregen.
Het flits contact kan dus maximaal 150V aansturen. Hogere spanning kan de triac dus opblazen.

• Mei
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-08-2020
Ik heb van de Beukelaer (Pentax NL/Europe Servicepunt zegmaar) bericht gekregeven dat 30V het maximum is. 150V lijkt me beetje veel dan.
150V lijkt me wat optimistisch, of de techneut die geantwoord heeft is meer een 'living on the edge' type... ;) Toen ik dezelfde vraag stelde voor m'n *ist DS was 't antwoord 60V max (ongeveer wat mijn CT-1 doet, en reden om 'm niet meer op de DS te gebruiken).

Dezelfde vraag aan Metz ("kan ik m'n flitsers gebruiken op m'n *ist DS?") was een stuk terughoudender. Toen 'ie doorhad dat m'n CL-4 een recent digital exemplaar was werd 'ie goedgekeurd, maar m'n 32 CT-3 zou een no-no zijn (ding doet 't prima), en de CT-1 was absoluut ongeschikt.
Maar misschien had 'ie in z'n achterhoofd dat nieuwe DSLR's al kunnen gaan fiepen bij meer dan 10V... :)

• Sakura
Sommige Canons zelfs al bij 6 volt ipv de voorgeschreven 5 volt :)
(waar dus maar weer eens uit blijkt dat Pentax toch een stuk beter nadenkt als ze een dSLR ontwerpen)

Maar die 150Volt geld dus voor de K100D, voor de ist is het dus blijkbaar anders.

[Voor 25% gewijzigd door Sakura op 04-09-2007 22:32]

• Vulcan750
  • Nu online
Sakura schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 16:22:
[...]
Of je koopt voor 25 euro een CT-4 (die met hulpflitser) en hangt aan je slave unit de CT-1 8)

http://fotografie.marktpl...-metz-flitser-45ct-4.html
Hoe weet je dat die flitser voor 25 euro te koop is? Bieden staat er, geen vraagprijs!

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 8 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P20pro, dSLR Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6

En dan nog, dan moet je nog op zoek naar een SCA 37x voetje voor Pentax, want aan dat Minolta voetje heb je niet zo gek veel.
Maar de kans dat je voor 25 Euro een CT-4 kunt scoren is vrij groot. Die mensen weten vaak niet wat voor juweeltjes ze aanbieden. ;)

• Sakura
Afterlife schreef op woensdag 05 september 2007 @ 00:07:
En dan nog, dan moet je nog op zoek naar een SCA 37x voetje voor Pentax, want aan dat Minolta voetje heb je niet zo gek veel.
Maar de kans dat je voor 25 Euro een CT-4 kunt scoren is vrij groot. Die mensen weten vaak niet wat voor juweeltjes ze aanbieden. ;)
SCA 37x voetje heb je helemaal niet nodig, gewoon een X-contact adaptertje voor €4,95 gehaald en daar de flitser op aan gesloten.

En idd, of die flitster voor 25 euro te koop is, weet ik uiteraard niet, maar het is meer als voorbeeld, er staan echt ongelofelijk veel Mets 45 flitsers te koop. Ik heb zelf voor 25 euro zelfs een CT4 en 2x CT1 en 3 slave units via marktplaats gekocht en dat dus inclusief 3 accupacs, 3 batterijhouders en 3 opladers. Verder nog een CL1 voor 15 euro en een CT5 voor 50 euro, nauwelijks gebruikt en in originele doos..
Ik gebruik nu hoofdzakelijk die CT5, het top model destijds van Metz en heeft destijds een gods vermogen gekost.

En uiteraard kan je ook kiezen voor een mooie nieuwe Metz 45-CL4 digitaal voor 440 euro

http://www.eurovisiononline.nl/?prodid=9555

Maar ik vind het prijs verschil nogal heel erg veel, terwijl je juist met een flitser zeer eenvoudig handinstelling kan doen, en je computer in je flitser het voor je camera over kan laten nemen.

[Voor 19% gewijzigd door Sakura op 05-09-2007 10:38]

• patrick91
Tussen al het flitsergeweld door:
feli! Meldt het hier even: [Fotoapparatuur] Mijn nieuwe apparatuur [deel 2]
Terug naar de flitsers!
:)

[Voor 44% gewijzigd door YellowCube op 09-09-2007 10:01]

• Mei
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-08-2020
Ook al eerder gepost, maar herhaal het nog maar even:
Beste Mr.Feenstra,

We danken u voor het jarenlange vertrouwen in het merk Pentax.

U dient uiterst voorzichtig zijn bij gebruik van externe, niet door Pentax aanbevolen flitsers op uw Pentax camera. Uit ervaring weten we wel dat er weinig of geen problemen zijn bij gebruik van externe flitsers op Pentax analoge SLR toestellen.(deze hebben een hoge max. trigger spanning tot 400V)

Op de nieuwere digitale Pentax D-SLR toestellen kan u deze soort flitsers echter niet gebruiken, en is de max. trigger spanning slechts 30V. Het monteren van niet -compatibele flitsers kan bij deze toestellen het interne circuit van de camera beschadigen.

Met vriendelijke groeten

D. V. H.
Manager Technical Services
Staat dus niet alleen voor de *ist serie. Ik zou iig geen risico nemen...
Sakura schreef op woensdag 05 september 2007 @ 10:00:
En uiteraard kan je ook kiezen voor een mooie nieuwe Metz 45-CL4 digitaal voor 440 euro

http://www.eurovisiononline.nl/?prodid=9555
Bij Konijnenberg is 'ie ietsje goedkoper (399,00), maar dan ben je er nog niet: je hebt ook nog een SCA 3045 verbindingskabel (71,40) en een SCA 3702 M2 (55,00).
Maar ik vind het prijs verschil nogal heel erg veel, terwijl je juist met een flitser zeer eenvoudig handinstelling kan doen, en je computer in je flitser het voor je camera over kan laten nemen.
Mee eens, al ben ik wel blij met bovenstaand setje... ;)

• Sakura
Mei schreef op woensdag 05 september 2007 @ 16:26:
Ook al eerder gepost, maar herhaal het nog maar even:

[...]

Staat dus niet alleen voor de *ist serie. Ik zou iig geen risico nemen...
Dit is dus de mail wisseling die ik had met Pentax betreffende de K100D (overigens al eerder in dit topic gepost)
Dear Mr. xxxxx

The maximum flash trigger voltage is around 300V.

Anything above that would be very bad. Anything below that, which I imagine your flash is(but cannot be sure), will not harm the camera.
The pictures still may be overexposed though.
For best results use a Pentax AF360FGZ or AF540FGZ.

Sincerely,
Dorian B.
Pentax Imaging Technical Support

Your Email:
Thanks for you're mail.

I understand that you can't have information regarding every flash unit avaiable, but can you tell me if i can connect a x-contact flash unit trough a flash socket adapter on the K100D?
My analog SLR are 2 Pentax MX body's, and i always uses this flash unit with the MX trough it's X contact.

gtx

Dear xxxxx,

Thank you for contacting Pentax.

Unfortunately, we do not have any information regarding the Metz flash unit. For compatibility I recommend that you contact the manufacturer of your flash.

If you are in need of further assistance, please respond to this email or call our technical support center at 800-877-0155.

Sincerely,
Randall
Pentax Imaging Technical Support

<p><b>-----Original Message-----</b><br><pre>PentaxImaging.com Contact Form

I hope you can help me with a question i have about the K100D.
I already tried to contact Pentax Netherlands, but didn't get an answer, so i ask the question to you.Is it possibel to connect a METZ 45 CT1 flash (x-contact flash) with a flash socket adaptor to the K100D?
I now a X-type flash can have a rather high voltage on the x-contact, and i don't want to destroy my future K100D :-)
Thanks in advance.
.

• Sakura
Afterlife schreef op woensdag 05 september 2007 @ 19:26:
[...]

Bij Konijnenberg is 'ie ietsje goedkoper (399,00), maar dan ben je er nog niet: je hebt ook nog een SCA 3045 verbindingskabel (71,40) en een SCA 3702 M2 (55,00).

[...]

Mee eens, al ben ik wel blij met bovenstaand setje... ;)
Dat geloof ik graag, maar ik ben ook al heel erg blij met mijn CT-5. Heeft ook een hoog "gadget" gehalte met zijn display aan de achterkant :P
Maar ik moet zeggen dat het ook wel rete makkelijk is, vooral in een donkerdere omgeving.
The maximum flash trigger voltage is around 300V.

Anything above that would be very bad. Anything below that, which I imagine your flash is(but cannot be sure), will not harm the camera.
Sakura, volgens mij heeft Dorian B. je vraag toen niet goed gelezen/begrepen, en gaat z'n commentaar over je MX'en, niet over je K100D.
De reactie die Mei kreeg lijkt me veel betrouwbaarder.

Overigens verschilt het flits-gedeelte van de *ist D en *ist DS nogal van dat van de overige Pentax DSLR's ('old skool' TTL naast P-TTL), dus misschien verklaart dat het verschil tussen max. 60V voor mijn DS en max. 30V in het algemeen voor "nieuwere digitale Pentax D-SLR toestellen".

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Een K110D kan iig 40V hebben >:)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Sakura
dit is in deze een handige link, de verschillende trigger spanningen van flitsers

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

De CT1 kan dus tot 600Volt gaan, meer dan dodelijk dus voor je dSLR

• Sakura
Afterlife schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:18:
[...]

Sakura, volgens mij heeft Dorian B. je vraag toen niet goed gelezen/begrepen, en gaat z'n commentaar over je MX'en, niet over je K100D.
De reactie die Mei kreeg lijkt me veel betrouwbaarder.
De MX kan zonder enig probleem tot 600 Volt, hij heeft het hier toch echt over de K100D

[Voor 39% gewijzigd door Sakura op 06-09-2007 06:53]

• AlterEgo
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Vraagje over de Pentax Image Stabiliser (SR) : wel of niet gebruiken tijdens autosport-panning-pics :?

[Voor 10% gewijzigd door AlterEgo op 06-09-2007 19:41]

Linux: voor blije, gezonde hardware

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Volgens mij is SR bedoeld als anti-shake als je uit de hand schiet en je camera probeert stil te houden...
Als de camera echt stil staat (op statief) of als je de camera beweegt (panning), werkt het tegen...
Daarom kun je het ook uitzetten.

[Voor 9% gewijzigd door PvH18 op 06-09-2007 20:11]

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

AlterEgo schreef op donderdag 06 september 2007 @ 19:41:
Vraagje over de Pentax Image Stabiliser (SR) : wel of niet gebruiken tijdens autosport-panning-pics :?
Niet. Bij in-lens SR kun je 't voor pannen op alleen verticaal stabiliseren, maar bij in-body SR heb je die optie niet. Maar een monopod is dan een prima verticale stablizer... :)

• lock
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08-05-2013
Hmmmm. Theoretisch klinkt het allemaal prima, maar mijn ervaring bij waterskieërs de afgelopen zomer is toch iets anders. Dat is geen autosportsnelheid, dat weet ik, maar de draaisnelheid bij het pannen is hetzelfde (want je staat er gewoon dichter op).

• Sakura
Ik had nog 1 vraag staan die een beetje in de vergetelheid geraakt is.

Kent iemand de screenprotectors van ACMAXX, en nog belangrijker, waar te koop?

http://cgi.ebay.nl/ACMAXX...geNameZWD2VQQcmdZViewItem

• patrick91
Ken ik niet, ziet er wel mooi uit, vraag me alleen of hoe goed het blijft zitten.
Kopen?.. op ebay ;)

• -Emiel-
Iemand trouwens al een mooie 16-50 of 50-135 gescoord..of naar op jacht?
Ben benieuwd..las even terug dat de tests van photozone nog even opzich laten wachten..

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

• Sakura
patrick91 schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 15:33:
Ken ik niet, ziet er wel mooi uit, vraag me alleen of hoe goed het blijft zitten.
Kopen?.. op ebay ;)
Tsja, maar om nou met creditcard bij een of ander duister ebay-figuur te gaan kopen :?

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Tsja, maar om nou met creditcard bij een of ander duister ebay-figuur te gaan kopen :?
Wat dacht je van PayPal...

• patrick91
Ik zie die verkoper niet als een duister figuur.Heeft mooie feedback, daarnaast hebben we het over 20 euro. Ik zou hem rustig kopen (en verheug me op je gebruikerservaring :) )

* ik zit trouwens al sinds 2001 op ebay*

• Sakura
heb net maar even een paypal account aangemaakt, want bij die gast kan je alleen met paypall betalen, en niet met credit card

Net dus besteld, zodra ik hem binnen heb, laat ik uiteraard mijn ervaringen weten

[Voor 35% gewijzigd door Sakura op 08-09-2007 00:09]

• Sakura
En gister weer een rekening gekregen van FedEx. Ik heb het CatzEye matglas besteld en nu een week of 2 in gebruik (heerlijk om weer het oude vertrouwde en imho superieure Pentax matglas te hebben)

Maar gelijk een tip voor iedereen die het ook wil gaan bestellen, hou bij de prijs dus rekening met een import belastingsaanslag van € 17,67.

Ik vind het eigenlijk wel van de zotte dat je op een stukje glas nog eens import belasting moet betalen, maar ja, bezwaarmaken heeft toch sowieso geen zin.

• basset
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:17
Ik heb sinds gisteren de Samsung GX10 (K10d in samsung jasje). Weet iemand of ik als accu neppert ook gewoon de pentax variant kan nemen, of hebben ze hier wel een subtiel verschil in gemaakt, zodat je min of meer aan samsung gebonden bent?

En hoe zit het met de lader? De accu die meekomt is 1650mAh die je kan bestellen is 2000mAh, kan de lader dat zonder meer aan?

Hop,hop,hop!

• neographikal
  • Niet online
Capaciteit is geen enkel probleem, alleen maar goed ;)

Sakura schreef op zondag 09 september 2007 @ 09:48:
Ik vind het eigenlijk wel van de zotte dat je op een stukje glas nog eens import belasting moet betalen, maar ja, bezwaarmaken heeft toch sowieso geen zin.
Ik heb 'm gewoon bij ons kantoor in Atlanta laten bezorgen, en vervolgens is 'ie via 'interne post' naar Nederland gebracht. ;)

• patrick91
Sakura schreef op zondag 09 september 2007 @ 09:48:
En gister weer een rekening gekregen van FedEx. Maar gelijk een tip voor iedereen die het ook wil gaan bestellen, hou bij de prijs dus rekening met een import belastingsaanslag van € 17,67.
TIP: vraag de verkopende partij als bedrag iets van $20 zetten en vraag of ze óp het pakket willen zetten "GIFT" op deze manier komt het wel langs de douane zonder al teveel problemen. Ze moeten natuurlijk geen etiketten van een bedrijf ofzo erop zetten, dat wekt argwaan.

Dit kun je gelijk doen bij je nieuwe aankoop...
Nadeel van die $20 is dat dat ook meteen het bedrag is waarvoor 'ie bij FedEx verzekerd is. Dus als er wat mis gaat ben je toch al gauw $80+ kwijt.
Maar FedEx is best betrouwbaar, en 't risico dat er iets mis gaat is vrij klein.

• -Emiel-
Ander nadeel is weer dat er ook best wat partijen zijn die daar absoluut niet aan willen meewerken, wat wel jammer is! Je treft het wel als ze het wel doen natuurlijk!

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:44

breinonline

Are you afraid to be known?

-Emiel- schreef op maandag 10 september 2007 @ 01:30:
Ander nadeel is weer dat er ook best wat partijen zijn die daar absoluut niet aan willen meewerken, wat wel jammer is! Je treft het wel als ze het wel doen natuurlijk!
Ja gek he, dat sommige partijen niet mee willen werken met het oplichten van de douane 8)7

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• -Emiel-
Inderdaad erg "gek"..waarom zouden ze dat toch doen :O :z

• patrick91
Heb nog nooit gehad dat een verkoper op ebay moeilijk deed met "mark as gift" zal wel geluk gehad hebben.
patrick91, Katz Eye Optics verkoopt niet via Ebay...

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
patrick91 schreef op maandag 10 september 2007 @ 23:33:
Heb nog nooit gehad dat een verkoper op ebay moeilijk deed met "mark as gift" zal wel geluk gehad hebben.
Hong kongers doen niet moeilijk. In de VS is het keihard illegaal, en de grote zaken gaan er dus meestal niet aan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• patrick91
@Ronald en afterlife..

Heb voornamelijk van particulieren gekocht, slechts een enkel bedrijf..

Dus in die gevallen gewoon meerekenen of naar iemand die je kent in de usa laten sturen en die het weer naar NL te laten shippen.. maar natuurlijk kent niet iedereen iemand in de USA..

Noem me maar Patrick trouwens :)

• basset
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:17
kijk even op Marktplaats of V&A

[Voor 88% gewijzigd door YellowCube op 12-09-2007 10:24]

Hop,hop,hop!

• Sakura
Vandaag dus een A6 formaat bubble envelop uit USA in de bus. A4-tje met een beknopte onmschrijving erbij, maar monteren is echt een eitje.
En hoewel niet helemaal goed zichtbaar op de foto's, nu een mooi klein zilveren randje om het display heen,
En als je goed op het groene label kijkt, dus verstuurd als gift :D

De eerste foto van de K100D is dus met de screenprotector folie die ik erop had zitten. 1 van de beschadigingen was er dus volledig doorheen en heeft een klein putje op mijn display achter gelaten :(

http://www.picserver.nl/i/BE8GEB90V211/128/p.jpeg
http://www.picserver.nl/i/NM4TSJC7BT6H/128/p.jpeg
http://www.picserver.nl/i/BSIYX8O6220D/128/p.jpeg
http://www.picserver.nl/i/K4E1083O923U/128/p.jpeg
http://www.picserver.nl/i/3XFH7901R8QM/128/p.jpeg

[Voor 49% gewijzigd door Sakura op 12-09-2007 21:01]

• patrick91
Ziet er mooi uit eigenlijk.. met dat randje!
Hoor over een paar weken wel hoe het bevalt..
Hoeveel verzendkosten heb je trouwens betaald?

• Sakura
In totaal is er $23,98 afgeschreven van mijn paypal account voor de acmaxx.

• neographikal
  • Niet online
Je kunt die dingen vaak ook cheapass uit Duitsland halen met een stuk minder verzendkosten. Normaal zijn die protectors trouwens niet nodig: ik gebruik m'n 30D stevig, veel opdrachtenwerk, met in totaal 62K shots op de sluiter in anderhalf jaar: geen krasje te vinden.

Ik zou er geen 24 dollar aan uitgeven, zo snel krast het niet. Mócht je ooit wat miniscule krasjes hebben, dan doet Commandant 4/5 wonderen.

• Alexji
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 05-12 18:27
Hoeveel "volgend weekend komt het niewe topic" posts hebben we eigenlijk al gehad ondertussen? ;)

iRacing

• Vulcan750
  • Nu online
Ik heb voor 5 euro op ebay 32 stuks beschermfolie-stickers gekocht (voor beide displays)
Het is even een gepiemel om deze goed op het scherm te plakken (3 stuks verprutst), maar prima bescherming! Ik snap eigenlijk niet hoe Sakura een beschadiging dwars door de beschermfolie heeft gekregen!? Ik ga sowieso vrij behoedzaam met mijn spullen om, dit zal mij niet gauw gebeuren!
((zei vulcan en kruist z'n vingers...) :P

• -Emiel-
Tja voor 5 euro hoef je het niet te laten..beter dan 7 euro voor 3 stuks :P (MM) maar wat moet je in godsnaam met die andere 25+.
Over het algemeen gebruik ik er twee per camera :P

• lock
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08-05-2013
neographikal schreef op donderdag 13 september 2007 @ 08:55:
Je kunt die dingen vaak ook cheapass uit Duitsland halen met een stuk minder verzendkosten. Normaal zijn die protectors trouwens niet nodig: ik gebruik m'n 30D stevig, veel opdrachtenwerk, met in totaal 62K shots op de sluiter in anderhalf jaar: geen krasje te vinden.

Ik zou er geen 24 dollar aan uitgeven, zo snel krast het niet. Mócht je ooit wat miniscule krasjes hebben, dan doet Commandant 4/5 wonderen.
Eeeeh dat spul bevat slijpmiddelen.

lock

• Sakura
Vulcan750 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 10:20:
Ik snap eigenlijk niet hoe Sakura een beschadiging dwars door de beschermfolie heeft gekregen!? Ik ga sowieso vrij behoedzaam met mijn spullen om, dit zal mij niet gauw gebeuren!
((zei vulcan en kruist z'n vingers...) :P
Zo dacht ik dus ook, "dat zal mij niet gebeuren"
Maar ondanks altijd in beschermtas, toch ergens een kras opgelopen, geen idee wanneer waar en hoe, maar hij zat er wel plotseling. Toch zonde, en mij die 25 dollar meer dan waard, alleen in mijn geval dus helaas te laat.
Die ACMaxx is dus gewoon echt een behoorlijk dikke beschermlaag, denk minstens een halve mm dik, daar komt dus geen beschadiging meer doorheen.

• neographikal
  • Niet online
lock schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:58:
[...]

Eeeeh dat spul bevat slijpmiddelen.

lock
Dat is dus het idee wanneer je een scherm polijst ;)

• Vulcan750
  • Nu online
-Emiel- schreef op donderdag 13 september 2007 @ 12:45:
Tja voor 5 euro hoef je het niet te laten..beter dan 7 euro voor 3 stuks :P (MM) maar wat moet je in godsnaam met die andere 25+.
Over het algemeen gebruik ik er twee per camera :P
Ik ook! Maar voor de rest van m'n leven heb ik geen gebrek meer aan beschermfolie! :P

• Vulcan750
  • Nu online
Sakura schreef op donderdag 13 september 2007 @ 18:01:
[...]
Zo dacht ik dus ook, "dat zal mij niet gebeuren"
Maar ondanks altijd in beschermtas, toch ergens een kras opgelopen, geen idee wanneer waar en hoe, maar hij zat er wel plotseling. Toch zonde, en mij die 25 dollar meer dan waard, alleen in mijn geval dus helaas te laat.
Die ACMaxx is dus gewoon echt een behoorlijk dikke beschermlaag, denk minstens een halve mm dik, daar komt dus geen beschadiging meer doorheen.
Over 't algemeen is zo'n plastic folie wel afdoende. Jij hebt gewoon dikke pech gehad Sakura! |:(
Shit happens! Maar die ACMaxx ziet er wel prima uit! Maskeert het die de kras ook een beetje?

• SirNobax
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 03-12 11:45
neographikal schreef op donderdag 13 september 2007 @ 08:55:
Normaal zijn die protectors trouwens niet nodig:
Helemaal mee eens.

En voor die paar keer dat ik even de compositie op het schermpje bekijk interesseerd me een krasje meer of minder eigenlijk ook niet, zou het zover komen.

Negen van de tien keer is het scherm toch amper goed te zien door wang afdrukken e.d. (maar dat zal wel aan mij liggen 8)7 ) .

[Voor 4% gewijzigd door SirNobax op 13-09-2007 23:25]

Pentaxiaan

• neographikal
  • Niet online
Nja, als ik na anderhalf jaar en behoorlijk profi werk nog geen krassen heb, dan moet het echt gek lopen. Lees, die camera van mij heeft bier gezopen, nog wel eens een tik gehad, hangt achter me te bungelen als ik moet rennen en ik heb nog geen enkele kras te pakken.

Ik ben best netjes op het ding, maar het is hier wel gewoon werkmateriaal. Het spul kan veeeeeell meer hebben dan de meeste mensen denken.

• patrick91
Ik heb 6 jaar met een noia 6310 gedaan.. ben ook wel zuinig.. maar ben wel voor gebruiken!

• Dagi
  • Niet online

Dagi

Work Smart - Not Hard

Na 1900x posts; wordt het niet tijd voor een deel 2? :)

.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.

• -Emiel-
Een deel 2 deel 2?
Of zullen we het gewoon deel 3 noemen? ;)

• Vulcan750
  • Nu online
Of gaan we ditmaal door tot 2008 ;)

• Dagi
  • Niet online

Dagi

Work Smart - Not Hard

-Emiel- schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:38:
Een deel 2 deel 2?
Of zullen we het gewoon deel 3 noemen? ;)
LOL :D
Ja deel 3 lijkt mij inderdaad beter ;)

.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.

• XeNoBiTe
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Die nieuwe Metz 48 FA-1 lijkt me een mooie flitser voor mijn K100D Super. De interne flits van de K100D is wat mij betreft veel te 'sterk'. De foto's worden teveel overbelicht en aangezien ik veel foto's binnen maak van vrienden en familie wil ik wel mooie foto's kunnen maken met de flits.
Helaas is de leverdatum nog onbekend, maar voor volgend weekend hoop ik toch echt dat hij leverbaar is. €200,- vind ik een mooie prijs voor een flitser, duurder hoeft het voor mij echt niet te worden!
Iemand toevallig al bericht gekregen wanneer hij in de shops te vinden is.

• AlterEgo
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
XeNoBiTe schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 20:18:
Die nieuwe Metz 48 FA-1 lijkt me een mooie flitser voor mijn K100D Super.
Ik zag hem voor 186 € maar ik ben niet heel erg onder de indruk van de specs. Wel van Metz trouwens.
De interne flits van de K100D is wat mij betreft veel te 'sterk'.
De interne flash kun je prima terugregelen in het menu van je K100: Rec. Mode- Flash Exposure compensation: tot 2 stops naar beneden. Dat is goedkoop geld verdienen :+

[Voor 48% gewijzigd door AlterEgo op 14-09-2007 20:34]

Linux: voor blije, gezonde hardware

• Sakura
Heb zojuist mijzelf deze aangeschaft (maar dan uiteraard met K-bajonet vatting)

http://cgi.ebay.nl/25-75x...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Zou hem binnen 7 tot 14 dagen moeten ontvangen, zeer benieuwd of het wat is, lijkt iig veelbelovend.

• XeNoBiTe
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
AlterEgo schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 20:31:
[...]

Ik zag hem voor 186 € maar ik ben niet heel erg onder de indruk van de specs. Wel van Metz trouwens.

[...]

De interne flash kun je prima terugregelen in het menu van je K100: Rec. Mode- Flash Exposure compensation: tot 2 stops naar beneden. Dat is goedkoop geld verdienen :+
Bedankt voor de tip! Die instelling had ik nog even over het hoofd gezien... Foto's zijn gelijk een stuk mooier met flits. Vanavond eens bij gezelschapsfoto's uitproberen.
Maar omdat ik toch wel indirect wil gaan flitsen, zoek ik toch nog naar een mooie flitser. Eerst misschien maar even wat reviews afwachten van de Metz.

• StefandeGroot
  • Laatst online: 04-11 06:16
Van de week heb ik een radiografische afstandsbediening binnen gekregen voor m'n K100D. Het werkt wel lekker en eigenlijk wel beter dan m'n IR-afstandsbediening. Met de radiografische afstandsbediening kan ik m'n toestel lekker ergens buiten opstellen terwijl ik zelf lekker binnen ga zitten. 8)7
De maximale reikwijdte (open veld) is 100m en dat lijkt me wel redelijk. >:)

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Sakura schreef:
Heb zojuist mijzelf deze aangeschaft (maar dan uiteraard met K-bajonet vatting)

http://cgi.ebay.nl/25-75x...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Zou hem binnen 7 tot 14 dagen moeten ontvangen, zeer benieuwd of het wat is, lijkt iig veelbelovend.
'We only ship to Australia / Canada / Ireland / Japan / Mexico / New Zealand / Poland / Singapore / Korea / Thailand / United Kingdom / United Status ONLY. ( NO Other Country)'

?

• Sakura
StefandeGroot schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 19:21:
Van de week heb ik een radiografische afstandsbediening binnen gekregen voor m'n K100D. Het werkt wel lekker en eigenlijk wel beter dan m'n IR-afstandsbediening. Met de radiografische afstandsbediening kan ik m'n toestel lekker ergens buiten opstellen terwijl ik zelf lekker binnen ga zitten. 8)7
De maximale reikwijdte (open veld) is 100m en dat lijkt me wel redelijk. >:)
Hoe werkt dat dan, zet je dan de ir zender op je cam of zo?

• Sakura
PvH18 schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 20:37:
[...]

'We only ship to Australia / Canada / Ireland / Japan / Mexico / New Zealand / Poland / Singapore / Korea / Thailand / United Kingdom / United Status ONLY. ( NO Other Country)'

?
Dit staat bij de advertentie zelf
Verzendkosten: Naar Nederland -- GBP 18,99
Sellers Standard International Rate
Service naar Nederland
(meer services)
Wordt verzonden naar: Wereldwijd
Objectlocatie: Hong Kong, Hongkong
Aantal: 94 van 99 beschikbaar
Geschiedenis: Aankopen

• StefandeGroot
Sakura schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 22:42:
[...]

Hoe werkt dat dan, zet je dan de ir zender op je cam of zo?
Je hoeft alleen maar een stekker te verbinden aan de aansluiting van de draadontspanner. Hieraan komt een ontvanger te hangen. Die kan je nog op een andere frequentie zetten als je wil. Als die dan maar het zelfde is als de zender.

• Sakura
StefandeGroot schreef op zondag 16 september 2007 @ 14:43:
[...]

Je hoeft alleen maar een stekker te verbinden aan de aansluiting van de draadontspanner. Hieraan komt een ontvanger te hangen. Die kan je nog op een andere frequentie zetten als je wil. Als die dan maar het zelfde is als de zender.
Klinkt heel gaaf, en gelijk de volgende vraag, kost dat, en waar te halen :)

• StefandeGroot
Op eBay kan je het kopen voor nog geen 10 euro, exclusief veel verzendkosten. 8)7

• Mishu
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-09-2007
http://www.ephotozine.com...--compared-against-rivals

Pentax K100D Super wint test budget DSLR.

• Dagi
  • Niet online

Dagi

Work Smart - Not Hard

Het valt mij op dat de Sigma APO 70-300 overal uitverkocht is net als de Pentax 50-200. :/
Geen zoomlens voor mij binnenkort dus...

• Sakura
Dagi schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:07:
Het valt mij op dat de Sigma APO 70-300 overal uitverkocht is net als de Pentax 50-200. :/
Geen zoomlens voor mij binnenkort dus...
Of toch naar oud glas, eventueel voor voorlopig, hoewel ik zelf oud glas en met name de Vivitar 70 210 veel beter vind werken dan nieuw glas.
Ik mis bij het nieuwe glas de enkele grip om zowel te zoemen als scherp te stellen, dat is met die vivitar echt superieur.
Aan de andere kant is zo'n schuifzoom ook best wel lomp (mijn Pentax-A 70-210 F4 iig wel), en hoe vaak moet je zelf scherpstellen bij een Pentax 50-200 of Sigma 70-300?

• Vulcan750
  • Nu online
Afterlife schreef op maandag 17 september 2007 @ 19:40:
Aan de andere kant is zo'n schuifzoom ook best wel lomp (mijn Pentax-A 70-210 F4 iig wel), en hoe vaak moet je zelf scherpstellen bij een Pentax 50-200 of Sigma 70-300?
Mee eens! Ik heb ook een Tokina 80-200/F4 (schuif)zoomlens. Hoewel dit best een goede lens is, gaat deze er wel uit als ik een Pentax 50-200 heb. Vooral de compactheid is een grote plus van deze lens. De Tokina is daarmee vergeleken lomp groot! Wel iets lichtsterker, dat wel! Misschien dat iemand een ruiltje wil maken? ;)

• EviZ
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 10-02 16:51

EviZ

Move Your Mind

Ik lees op andere fora wat tegengestelde berichten over (de toekomst van) Pentax.

Iets wat mij minder vrolijk stemt: http://forums.dpreview.co...rum=1000&message=24858791

en iets wat vrolijker lijkend nieuws:
http://www.pentaxforums.c...ear-company-strategy.html

Ben benieuwd wat het gaat worden met Pentax. Hoop toch dat het een (sterk) eigen merk blijft (of het moet net als Sony met Konica/Minolta heeft gedaan, bijvoorbeeld Samsung?)
Was eigenlijk wel van plan om langzaam aan verder te investeren in Pentax glaswerk, maar wil niet het risico lopen dat het allemaal waardeloos wordt. Het zijn natuurlijk maar geruchten, maar toch.....

Mijn Flickr, Mijn 500px en Mijn Blog

Je 2e link is van 12 maart jl., en daar werd nog met droge ogen beweerd dat de nieuwe DA* lenzen binnen een paar dagen zouden verschijnen...

De eerste link is een stuk realistischer: Hoya is erg geinteresseerd in Pentax (vooral in het medische gedeelte), en de merger / overname is al in vergevorderd stadium. Pentax zal als merk gewoon blijven bestaan, maar voor de lenzen denk ik dat Pentax en Tokina steeds meer zullen samenwerken. Ze werken nu al samen, en voor Hoya is 't gewoon niet handig om 2 ontwikkel labs te onderhouden.

• patrick91
Ik snap niet zo goed dat je bang bent om glaswerk te kopen en dat het dan waardeloos wordt...

Heeft er trouwens iemand ervaring met het gebruik van een balg voor macrofotografie?

• YellowCube
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:46

YellowCube

Wait...what?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee