Batterij probleem is iets wat veel voorbij komt op dpreview forum. Sommige k100d's blijken een hoog shutdown voltage te hebben. Beste oplossing blijkt het gebruik van Sanjo Eneloops te zijn omdat die een constanter voltage kunnen leveren dan "gewone" en NM batterijen. Op dit moment gebruik ik GP 2700mA's
En dan het ruisprobleem. Ik heb net even wat foto's naar jpg omgezet en het viel me meteen op dat de twee voorbeelden met overmatig ruis op verschillende iso waardes zijn geschoten maar de sluitertijd was gelijk (1/250).
#1 Heel veel ruis, en lelijke streep aan de bovenkant.

ISO: 1600
Exposure 1/250 s @ f/8
Focal length: 20mm
#2 Wel goed

Exposure 1/8 s @ f/8
#3 Vreemde ruis @ lage ISO

ISO: 200
Exposure 1/250 s @ f/8
Focal length: 18mm
Ik zal eens testen of het elke foto op 1/250 s dit probleem heeft maar momenteel denk ik dat het af en toe gebeurd.
De jpg compressie heeft de ruis wel wat verergerd maar in RAW is de foto ook onbruikbaar.
En dan het ruisprobleem. Ik heb net even wat foto's naar jpg omgezet en het viel me meteen op dat de twee voorbeelden met overmatig ruis op verschillende iso waardes zijn geschoten maar de sluitertijd was gelijk (1/250).
#1 Heel veel ruis, en lelijke streep aan de bovenkant.

Exposure 1/250 s @ f/8
#2 Wel goed

Exposure 1/8 s @ f/8
#3 Vreemde ruis @ lage ISO

ISO: 200
Exposure 1/250 s @ f/8
Focal length: 18mm
Ik zal eens testen of het elke foto op 1/250 s dit probleem heeft maar momenteel denk ik dat het af en toe gebeurd.
De jpg compressie heeft de ruis wel wat verergerd maar in RAW is de foto ook onbruikbaar.