Het grote Pentax dSLR topic deel2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste
Acties:
  • 22.771 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
Batterij probleem is iets wat veel voorbij komt op dpreview forum. Sommige k100d's blijken een hoog shutdown voltage te hebben. Beste oplossing blijkt het gebruik van Sanjo Eneloops te zijn omdat die een constanter voltage kunnen leveren dan "gewone" en NM batterijen. Op dit moment gebruik ik GP 2700mA's

En dan het ruisprobleem. Ik heb net even wat foto's naar jpg omgezet en het viel me meteen op dat de twee voorbeelden met overmatig ruis op verschillende iso waardes zijn geschoten maar de sluitertijd was gelijk (1/250).

#1 Heel veel ruis, en lelijke streep aan de bovenkant.
Afbeeldingslocatie: http://www.mythrill.nl/wp-content/uploads/gathering_of_tweakers/ruis/teveelruis1.th.jpg
ISO: 1600
Exposure 1/250 s @ f/8
Focal length: 20mm

#2 Wel goed
Afbeeldingslocatie: http://www.mythrill.nl/wp-content/uploads/gathering_of_tweakers/ruis/teveelruis2.th.jpg
ISO: 1600
Exposure 1/8 s @ f/8
Focal length: 20mm

#3 Vreemde ruis @ lage ISO
Afbeeldingslocatie: http://www.mythrill.nl/wp-content/uploads/gathering_of_tweakers/ruis/teveelruis3.th.jpg
ISO: 200
Exposure 1/250 s @ f/8
Focal length: 18mm

Ik zal eens testen of het elke foto op 1/250 s dit probleem heeft maar momenteel denk ik dat het af en toe gebeurd.
De jpg compressie heeft de ruis wel wat verergerd maar in RAW is de foto ook onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

foto 1 en 3 zijn geen dingen die uit je camera mogen komen, welke iso je ook gebruikt.
Je sensor lijkt gewoon defect. In ieder geval eens even bij de winkel vragen of dit een bekend probleem is.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290

Mythrill schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:21:
Batterij probleem is iets wat veel voorbij komt op dpreview forum. Sommige k100d's blijken een hoog shutdown voltage te hebben. Beste oplossing blijkt het gebruik van Sanjo Eneloops te zijn omdat die een constanter voltage kunnen leveren dan "gewone" en NM batterijen. Op dit moment gebruik ik GP 2700mA's
Dan gebruiken ze zeker crap batterijen, ik heb nergens last van met de 5 setjes batterijen (2x 2800, 1x2700 en nog twee die ik minder vaak gebruik). Maar de clue zal dan wel verscholen zitten in "Sommige K100D's", de mijne niet dus. Had er ook nog niet eerder van gehoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 17:18
nomad85 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:42:
foto 1 en 3 zijn geen dingen die uit je camera mogen komen, welke iso je ook gebruikt.
Je sensor lijkt gewoon defect. In ieder geval eens even bij de winkel vragen of dit een bekend probleem is.
Lijkt mij meer iets van een foto die gewoon verschrikkelijk onderbelicht is, en met PS heel erg opgetrokken is.
En dan gek opkijken dat je 'banding' krijgt en ruis....
Misschien dat de lichtmeter zich vergiste met de juiste sluitertijd kiezen ? Of misschien heb je manual geschoten, en dan ben je zelf de boosdoener geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 15:10:
[...]

Lijkt mij meer iets van een foto die gewoon verschrikkelijk onderbelicht is, en met PS heel erg opgetrokken is.
En dan gek opkijken dat je 'banding' krijgt en ruis....
Misschien dat de lichtmeter zich vergiste met de juiste sluitertijd kiezen ? Of misschien heb je manual geschoten, en dan ben je zelf de boosdoener geweest ;)
Het enige wat ik met photoshop gedaan heb is het converteren naar jpg. RAW settings heb ik op "as shot" laten staan.
Het zou inderdaad kunnen dat het op manual geschoten is, ik ben nu op school dus kan het niet nakijken. Maar ook al is het op manual geschoten begrijp ik nog steeds niet waarom er zo veel ruis ontstaat, #2 is immers alleen op een langere sluitertijd genomen met voor de rest gelijke settings.
nomad85 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:42:
Momenteel zit ik nog tot eind mei in Finland dus ik kan alleen mail contact opnemen met de winkel. Ik heb hier ook niks aan garantiebewijs voorhanden...

[ Voor 20% gewijzigd door MonkeySandwich op 16-03-2007 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:25
Eh ja, maar dan overbelicht ie ook in ACR. Zet de exposure en brightness eens helemaal omlaag..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Simon schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 16:04:
Eh ja, maar dan overbelicht ie ook in ACR. Zet de exposure en brightness eens helemaal omlaag..
Ok :X , ik realiseer me net dat ik weer heerlijk paniek aan het zaaien ben en dat het dus gewoon mijn eigen stomme fout is :+ .
De foto is inderdaad op Manual geschoten en de ruis komt door ACR. met exposure op 0 bleef er zo goed als alleen een zwart vlak over met een paar witte puntjes.
Maargoed, dit is een fout die ik nu niet zo snel meer zal maken.

ps. moet ik nog even bij de foto's vermelden dat het mijn eigen fout is voordat ik toekomstige pentaxians afschrik? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204918

K100D van mij VREET stroom...met flitser is het zelfs belachelijk 30foto's max. :(

Batterijen : NIEUWE SANYO 2700NiMh en dat omdat ik mijn vorige ook vrij nieuwe batterijen niet meer vertrouwde. :?

Geloof het of niet maar ik ben ff terug op standaard Duracell batterijen en heb deze week 150 foto's geschoten ( achter elkaar ) zonder flits maar met gebruik van scherm ( waarom zit het anders op ) en tot mijn verbazing zonder dat de batterij indicator veranderde... ongelofelijk. |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 18:22
in het starttopic is bij de links het volgens mij beste pentax forum vergeten.
www.pentaxuser.co.uk/forum/

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:38

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

najsnarf::
K100D van mij VREET stroom...met flitser is het zelfs belachelijk 30foto's max.
Batterijen : NIEUWE SANYO 2700NiMh
Nieuwe accu's bereiken pas na 5 a 6 keer opladen hun volle capaciteit: de eerste keren zijn ze dus sneller 'leeg'.
Met een goede NiMh lader (die per cel de lading controleert en ze niet overlaadt) en hoog vermogen cellen (> 2700mAh) moet je toch tot 500 foto's komen... (Een rotte cel zorgt voor veel ellende...)
NiMh's hebben de erg slechte eigenschap snel leeg te lopen bij niet gebruik (zelfontlading is erg hoog, < 1 maand).
Dus: opladen voor elke foto-shoot.

Als je weinig en onregelmatig foto's schiet (thuis/familie gebruik), kun je overwegen Lithium AA's 1,5V 3000mAh's te gebruiken (niet oplaadbaar), relatief duur in aanschaf, maar ze gaan 10 jaar (!!!) mee (zelfontlading < 20% in 10 jaar!), en sommigen (vlgs. dpreview .com) halen > 3000 foto's! Ze schijnen ook een positief effect te hebben op de Autofocus...

Pentax dSLR's hebben aan 4x 1,2V maar amper genoeg, de capaciteit is snel op.
Sinds ik de Lithium's gebruik, heb ik nooit meer last van lege accu's.
De NiMh's gaan terug naar de flitser: die heeft niet zo'n enorme energie behoefte.

Ter vergelijking: m'n 'oude' SFXn kon ook niet overweg met 4x 1,2V (NiCD) cellen. Met gewone duracell batterijen (1,5V) deed ie wel 8 jaar...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
PvH18 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:15:
[...]

Nieuwe accu's bereiken pas na 5 a 6 keer opladen hun volle capaciteit: de eerste keren zijn ze dus sneller 'leeg'.
Met een goede NiMh lader (die per cel de lading controleert en ze niet overlaadt) en hoog vermogen cellen (> 2700mAh) moet je toch tot 500 foto's komen... (Een rotte cel zorgt voor veel ellende...)
NiMh's hebben de erg slechte eigenschap snel leeg te lopen bij niet gebruik (zelfontlading is erg hoog, < 1 maand).
Dus: opladen voor elke foto-shoot.

Als je weinig en onregelmatig foto's schiet (thuis/familie gebruik), kun je overwegen Lithium AA's 1,5V 3000mAh's te gebruiken (niet oplaadbaar), relatief duur in aanschaf, maar ze gaan 10 jaar (!!!) mee (zelfontlading < 20% in 10 jaar!), en sommigen (vlgs. dpreview .com) halen > 3000 foto's! Ze schijnen ook een positief effect te hebben op de Autofocus...

Pentax dSLR's hebben aan 4x 1,2V maar amper genoeg, de capaciteit is snel op.
Sinds ik de Lithium's gebruik, heb ik nooit meer last van lege accu's.
De NiMh's gaan terug naar de flitser: die heeft niet zo'n enorme energie behoefte.

Ter vergelijking: m'n 'oude' SFXn kon ook niet overweg met 4x 1,2V (NiCD) cellen. Met gewone duracell batterijen (1,5V) deed ie wel 8 jaar...
Heb je nog goede online shops waar je zulke lithium aa's kan kopen?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

> Heb je nog goede online shops waar je zulke lithium aa's kan kopen?

Conrad.nl:
- Energizer Lithium AA 1,5V 3000mAh: +/- 9,95 per 2.
- Conrad Lithium AA 1,5V 2900mAH: +/- 4,95 per 2.

Ik heb de Energizers, de 'Conrad's waren er (toen) nog niet... Zijn vergelijkbaar IMO.

[ Voor 19% gewijzigd door PvH18 op 17-03-2007 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47164

Mensen, hebben jullie de nieuwe firmware 1.11 al geprobeerd ? Ik check op zolder altijd de camera op een vast punt, en ik merkte dat de camera geen drie stelmomenten voor de AF nodig had maar twee. Op andere punten waar de autofocus het met twee stelmomenten deed lijkt het wel alsof het ineens 'hit' is. Ik vind dit hoogst opmerkelijk. Niet alleen omdat zoiets niet door Pentax is aangekondigd, maar vooral omdat het behoorlijk scheelt. Hoe zit dat met jullie ? Zelfde ervaringen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208093

Wie kan mij helpen????

Vanmiddag heb ik eindelijk mijn K10D op kunnen halen. Vanavond lekker mee aan het spelen geweest, maar er viel me iets op. Iets wat mij niet goed lijkt. Misschien kent iemand dit probleem, voordat ik mijn K10D moet missen voor reparatie oid.

Het probleem:

Soms merk ik dat mijn spiegel, na het indrukken van de opname knop, een aantal keer flipt. Soms 4 keer soms 10 keer. Dit doet hij niet bij iedere foto, wat het helemaal raar maakt voor mij.
Dit lijkt mij niet kloppen, heeft iemand anders dit ook meegemaakt?

Ik hoor en zie het wel hier, morgen toch voor de zekerheid even naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Echt flippen lijkt mij nooit normaal. Maar de vraag is wel of het dat is wat je waarneemt. Wat hoor of zie je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47164 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 22:51:
Mensen, hebben jullie de nieuwe firmware 1.11 al geprobeerd ?
Voor K100D of K10D? K10D bedoel je toch he? in dat geval heb ik er niets aan :P Anders gauw eens thuis kijken :)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 135290 op 20-03-2007 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208093

@Lock

Ik hoor mijn spiegel ontspannen spannen. Die zie je ook als je door de zoeker blijft kijken.
Maar ik heb vanmorgen eerst de Firmware geherinstaleerd en heb daarna flink gefotografeerd, 150 foto's. Tot op heden lijkt het verholpen. Firmware bug misschien. Maar ik blijf het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 204918 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 22:56:
Batterijen : NIEUWE SANYO 2700NiMh en dat omdat ik mijn vorige ook vrij nieuwe batterijen niet meer vertrouwde. :?
Bij mijn PD70X imagetank kreeg ik gratis 4x 2500 mAh Sanyo baterijen. Baggerspul, die zijn snel de chemobak ingegaan. Op vakantie startte de HD niet eens op, een oudere set GP's ging prima.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208093 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 14:24:
, 150 foto's. Tot op heden lijkt het verholpen. Firmware bug misschien. Maar ik blijf het in de gaten houden.
Aaah deze moest ingereden worden... :)

Blijft toch een raar verhaal.
Heb je firmware 1.11...ach maakt niet uit, je hebt nauwelijks plaatjes geschoten met de oude firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110340

ja, de nieuwe pentaxlenzen zijn nu ook al op nederlandse webwinkels te vinden :9~

fotokonijnenberg.nl:
16-50 --- €699.00
50-135 --- €779.00

cameraland.nl:
16-50 --- €749.00
50-135 --- €799.00

en €779 valt binnen mijn budget O+ O+ O+ .... nu nog ff wachten tot ik geslaagd ben, en dan heb ik een supergeile lens!!!1

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 110340 op 21-03-2007 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De 16-50 voor 699,- Niet goedkoop, maar ook geen drama.
Nu nog de vraag of ik die extra motor nodig heb voor de snelheid, want ik vind het nu al vlot gaan met de nieuwe firmware. Anders wacht ik wel op de Tokina versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Anoniem: 47164 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 19:56:
De 16-50 voor 699,- Niet goedkoop, maar ook geen drama.
Nu nog de vraag of ik die extra motor nodig heb voor de snelheid, want ik vind het nu al vlot gaan met de nieuwe firmware. Anders wacht ik wel op de Tokina versie.
Die komt niet voor Pentax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Bluecold, is dat al zeker? Ik kan me nl. voorstellen dat Hoya besluit om 2 versies uit te brengen: een luxe versie met SMC onder het Pentax label voor de liefhebber, en een Tokina-versie voor de rest van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht wel dat ze het zo georganiseerd hadden.
Tokina => non-Pentax
Pentax (tokina+HSM+SMC)=> Pentax.
Lijkt me wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Klopt, is ook zo. Op wat kleine technische verschillen na zijn ze ook identiek aan elkaar. Het grove ontwerp is gewoon gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110340 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 18:24:
ja, de nieuwe pentaxlenzen zijn nu ook al op nederlandse webwinkels te vinden :9~

fotokonijnenberg.nl:
16-50 --- €699.00
50-135 --- €779.00

cameraland.nl:
16-50 --- €749.00
50-135 --- €799.00

en €779 valt binnen mijn budget O+ O+ O+ .... nu nog ff wachten tot ik geslaagd ben, en dan heb ik een supergeile lens!!!1
Nice, nu de 60-250 nog, maar dat zal nog wel even duren, die wil ik namelijk graag hebben. Misschien wel van de belastingdienst :)
---------
Voor de K100D is ook een nieuwe firmware (geen idee hoe lang ie eral opstaat, maar hierboven werd gesproken over 1.11 voor K10D)
Voor de K100D betreft het firmware 1.02, heb hem er net opgezet.
Update houdt in : verbeterde ondersteuning voor SDHC kaartjes, ik denk, mogelijk voor 8GB Transcend kaartjes (en Sandisk straks) die inmiddels verkrijgbaar zijn.

Denk ook dat ik er binnenkort één daarvan ga bestellen, voor het geld wat 8GB kost, krijg je geen 4x2GB en geen 2x4GB of 4+2+2. Dan probeer ik m'n 4GB kaart in m'n mp3speler (slikt SD) en als dat niet werkt (mogelijk geen ondersteuning voor SDHC) dan m'n 2GB en hou ik 4+8GB :)
Lekker voor op vakantie :P Wilde sowieso een kaartje voor in m'n mp3speler, maar mja, prijstechnisch zijn de 8GB Transcend kaartjes gewoon veel goedkoper dan de 2 en 4GB, dus ga ik niet een aparte daarvan kopen voor in m'n mp3speler :)

Echt ik ben zo benieuwd naar die 60-250, en vooral wat ie hier zou kosten. Helaas zie ik net terug in m'n eigen post op pagina 1 dat ie pas in december verwacht wordt.
Dure decembermaand dus dit jaar.

Een 15-60 (ipv 16-50 :P) lens erbij zou ideaal zijn :P Maar ja..zoiets heb ik nog nooit gezien : O

Edit, nu ik er over nadenk, Pentax heeft echt een nette prestatie geleverd...
Om mezelf even te quoten :
The smc PENTAX-DA* 16-50mm F2.8 ED AL[IF]SDM will ship in Spring 2007 priced at US $899.95.

The smc PENTAX-DA* 50-135mm F2.8 ED [IF]SDM will ship in Spring 2007 priced at US $999.95.

Zo dan :)
Spring 2007? Das...vandaag!

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 135290 op 21-03-2007 23:20 . Reden: div. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
En nu maar even wachten op de reviews!!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Wauw wat goedkoop :D
Valt me reuze mee :)
Nu wordt het maar even sparen denk ik zo :P

Even korte vergelijking op prijs:
Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM, 955 euro
Nikkor AF-S 17-55mm F/2.8 G DX IF-ED 77S, 1388 euro
Pentax DA 16-50mm F 2,8 ED, 699 euro

[ Voor 70% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 22-03-2007 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 00:13
Oef... ik zal ongetwijfeld niet de enige zijn die bij die prijs de neiging krijgt om z'n 16-45 in te ruilen ;) Maar voorlopig zal ik het nog maar even bij de neiging laten, ik begin net gewend te raken aan m'n K10D met 16-45 combi (die me overigens wel erg goed bevalt omdat ik graag met groothoek werk, alleen eeuwig zonde dat de lens zover uitsteekt op 16mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Kan iemand deze simpele verkoper even vertellen welke objectieven nou precies op de pentax modellen passen. Ik lees KAF2, KAF en KA, maar ik kan mij hier geen camera's bij voorstellen. Zijn dit alle AF objectieven van Pentax of zit er ook een MF bajonet tussen. Ik heb hier nog proberen te zoeken, maar dat gaf ook geen opheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Anoniem: 22659 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 16:13:
Kan iemand deze simpele verkoper even vertellen welke objectieven nou precies op de pentax modellen passen. Ik lees KAF2, KAF en KA, maar ik kan mij hier geen camera's bij voorstellen. Zijn dit alle AF objectieven van Pentax of zit er ook een MF bajonet tussen. Ik heb hier nog proberen te zoeken, maar dat gaf ook geen opheldering.
Alle lenzen met een Pentax K-mount passen op Pentax en Samsung. KA, KAF en KAF2 geven alleen verschillende 'generaties' van de mount aan, dus wel of geen autofocus of automatisch diafragma. MF lenzen (dus handmatige focus) kunnen ook gewoon een K-mount hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Dank voor je antwoord. Betekent dat dat alle Pentax objectieven op de camera's passen of zijn dit alleen de objectieven van de laatste x jaar? Ik snap dat het alle objectieven zijn met de K-bajonet, maar ik heb geen verstand van de ontwikkelingen van Pentax en dus welke leeftijd deze objectieven hebben. De reden van mijn vraag is dat ik niet precies weet wat ik tegen klanten moet zeggen als zij vragen of de oude objectieven op de camera passen, behalve alle KA, KAF en KAF2 objectieven. Vaak weten klanten alleen wanneer zij het product hebben gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids Lupo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09-2022

Ids Lupo

ABC..... DEF

Misschien kun je er via deze link http://www.bdimitrov.de/kmp/ kun je erachter komen welke types ''k-mount'' cameras er zijn en welke ''k-mount'' lenzen. Ik dacht dat pentax ook objectieven maakt met andere aansluitingen dan K-serie.

[ Voor 20% gewijzigd door Ids Lupo op 22-03-2007 17:42 ]

De sinne skynt al ieuwen oer ûs lân, bringt de iere moarn. Eltse dei op nij.
Join de Nederlânse Kreft Kei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Misschien kun je er via deze link http://www.bdimitrov.de/kmp/ kun je erachter komen welke types ''k-mount'' cameras er zijn en welke ''k-mount'' lenzen.
Klik op 'Technology', dan op ''K-Mount Evolution, Features and Operation'. Daar staat erg goed uitgelegd het 'wat & hoe' van het Pentax K-bajonet. Zie ook de volgende pagina's.

In het kort:
Alle (Pentax) K-vatting lenzen vanaf 1975 passen op de (Pentax) K-vatting (d)SLR's, echter soms met beperkingen.
Let echter wel op bij vreemd-merk lenzen:
- o.a. Ricoh P lenzen hebben een extra diafragma-pin die op AF-cameras vast komen te zitten in de 'AF-schroevendraaier'. Deze pin is te verwijderen (zie dpreview .com pentax sdlr forum).
- sommige merken hebben een langere 'diafragma-handle-beschermings-nok'. Deze lenzen passen niet. Door deze nok in te korten (afzagen), kunnen deze lenzen gewoon gebruikt worden(zie dpreview .com pentax sdlr forum).
Ik dacht dat pentax ook objectieven maakt met andere aansluitingen dan K-serie.
Ja, (vroeger, voor 1976) de M42 schroef-vatting; voor de 6x7-serie; en voor de 645-serie.
Met adapters zijn die ook als M lens te gebruiken op de K vatting. De kwaliteit van de 6x7 en 645 lenzen schijnt SUPER te zijn...

[ Voor 23% gewijzigd door PvH18 op 23-03-2007 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids Lupo

Ids Lupo

ABC..... DEF

Ik heb laatst voor de lol op ebay op een lens geboden waarvan ik eigenlijk niet af wist hoe en wat. 8)7 En tegen een opzienbarend laag bedrag gewonnen. (10 euro...) Op zich al verdacht in de zin van het zal geen gewild artikel zijn. Het is dus een ''Hanimex Auto Zoom 75-300 1:5,6 MACRO" Er staat ook op de voorkant nog in groen de lettertjes MC in, wat je bij andere rebrand lookalike pentax lenzen ook wel ziet.
Toen het ding dus eindelijk bij me was, probeerde ik het ding dus op mijn camera (K10D) aan te sluiten. Ondanks het feit dat ik em erg graag wil proberen, past ie niet, en ik wil em eigenlijk niet dusdanig graag proberen dat ik daarna de camera moet laten repareren. Ik heb het idee dat het glanzende gedeelte wel past, maar dat het opstaande zwarte binnenrandje is veel langer dan bij de andere lenzen die ik bij mijn camera heb. Het lijkt erop dat dat randje ergens met iets in het huis conflicteert, wat je natuurlijk slecht kunt zien als je de lens daar net wilt aansluiten.
Er staat in het glanzende deel wel ''PK'', wat toch ten strengste doet vermoeden dat het k-mount is.
Twee vragen.
1) Heb ik een leuke lens gekocht of een mooie boekenstander ?
2) Waarom past ie niet en is dit te corrigeren....
@martijn-tje: nee dat MC staat voorop de lens, niet op de mounting zelf.
Edit
Het ziet er van de voorkant meer uit zoals deze http://cgi.ebay.nl/Hanime...geNameZWD4VQQcmdZViewItem
maar dan zonder 'hitek'.

[ Voor 9% gewijzigd door Ids Lupo op 22-03-2007 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Is het wel een pentax K mount lens? Er zijn ook zat oude minolta mount lenzen met mc er op. (zou me niks verbazen als die mount zelfs zo heet.

bijvoorbeeld deze
http://cgi.benl.ebay.be/M...ViewItem#ebayphotohosting

En dat zijn geen gewilde artiekelen (dode mount), dus dat zou de lage prijs kunnen verklaren

[ Voor 50% gewijzigd door martijn_tje op 22-03-2007 20:39 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02-2021

EviZ

Move Your Mind

Hallo,

Ik wil ook graag een dSLR aanschaffen. Ik twijfel tussen een Nikon D80 en de Pentax K10d. De Nikon heeft op Pentax voor dat er veel meer te verkrijgen is qua lensen en andere accessoires en dat de Fuji-camera's op Nikon spul passen (de S5pro is een supercamera, en over een jaartje wellicht tweede hands op de kop te tikken).
De Pentax heeft op de Nikkon voor dat het een geavanceerdere camera (beeldstabilisator, stoffiter) is in een betere behuizing voor hetzelfde geld. En voor Pentax komt er steeds meer op de markt.....
Kortom dilemma alom.

Ik heb gemerkt dat ik fotograferen bij mindere lichtomstandigheden (ook 's avonds) heel erg leuk vind. Met mijn huidige camera is dat onmogelijk (want Panasonic Lumix FZ30).
Hoe zijn de ervaringen van Pentax bezitters met
1. nacht/avondfotografie. Is het te doen met ruis? Ik ben (als tegenhanger van de FZ30) op zoek naar een camera met zo min mogelijk ruis.
2. En (ik kan dat in de gebruiksaanwijzing niet vinden) kan bij de Pentax die spiegel opgeklapt worden voor dat een lange tijd opname wordt gemaakt (in verband met trillen)? Edit: staat overduidelijk in de gebruiksaanwijzing dat het mogelijk is 8)7
3. Hoe is het nu met het geluid van de focusmotor. Zou dit geluid dieren in het wild alert maken of is het daarvoor te zacht?
4. Is de bulp-functie ook beperkt tot 30 seconden, of onbeperkt?

En ik kom niet uit het volgende, ook niet nadat ik de link uit een van de berichten hierboven heb bekeken.
Ik heb nog een Pentax analoge spiegelreflex met een 28-80 lens van Pentax en een 75-300 van Sigma. Ik kan maar niet uitvinden of deze ook op de K10d gaan passen, al dan niet met adapter.
Het betreft een 28-80 Pentax-F Zoom 1:3.5-4.5 en een Sigma DL Zoom 75-300 1:4-5.6 (multicoated).
De body is een Pentax SF7.

Al vast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door EviZ op 22-03-2007 23:01 ]

Mijn Flickr, Mijn 500px en Mijn Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klinkt als een goedkope zoomlens van een jaar of 25 oud.
PK staat inderdaad normaliter voor Pentax K-mount. MC is Multi Coating (meer dan 1 laag coating op de lensoppervlakken), en heeft eigenlijk niks met Pentax te maken. Pas wanneer er SMC op staat (Super Multi Coating) dan komt Pentax in de picture, omdat dat een Pentax trademark is.

Past 't ding echt niet? Ik weet dat sommige groothoek lenzen teveel "indringen" in het spiegelhuis van een digitale Pentax, maar bij een telezoom ben ik dat nog nooit tegengekomen.

't Valt te corrigeren met een dunne tussenring, maar dan kun je niet meer op oneindig focussen, en houd je een geinige macrolens over. Niet slecht voor 10 euro... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids Lupo

Ids Lupo

ABC..... DEF

Ja zo dacht ik er ook over. Op een oude fiets moet je het leren :P.
Nog effe een plaatje ter verduidelijking. Het opstaand gedeelte op de zwarte rand is veel langer dan bij een andere k-mount lens.
Afbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/img236/9089/imgp0805atq1.jpg
Sorry voor de compressie. Ik snap dat imageshack nog steeds niet zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Ids Lupo op 22-03-2007 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Plaats 's een duidelijker foto van de vatting (liefst van bovenaf). Ik vermoed dat dit geen K-bayonet vatting is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids Lupo

Ids Lupo

ABC..... DEF

Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/2663/bovenmu9.jpg
Dit is em dan.
flitsen werkt niet met zon glanzend dingetje dus nu maar zon donker ding met een bak ruis :$
Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/7237/boven2aj1.jpg
Nu met een lichtsterkere lens, die eigenlijk niet voor zo closeup is. Compressie.... :?

[ Voor 29% gewijzigd door Ids Lupo op 22-03-2007 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het misschien een Sigma mount objectief?
Je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vreselijk brakke foto (je K10D met kitlens moet veel beter kunnen), maar voor zover ik kan zien is 't wel een Pentax K vatting.
Dus nogmaals m'n vraag: past 'ie echt niet (je hoeft niet af te drukken, gewoon die lens op je camera zetten) ? Mechanisch zou 't moeten gaan en dat zwarte binnenringetje is geen gevaar voor de spiegel, want zo diep komt 'ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids Lupo

Ids Lupo

ABC..... DEF

Zoals gezegd het glanzende gedeelte past, alleen het zwarte uitsteeksel blijft ergens ter hoogte van, als je de k10d dus open voor je legt, ter hoogte van die twee goudkleurige contacten hangen. Je kunt em er niet helemaal in laten zakken en dien ten gevolge ook niet doordraaien en vast klikken.
Maar goed om te horen dat het dus wel k mount is maar erg vreemd dat er dus zon variant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zaag het er eens van af.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EviZ schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 21:00:
Hallo,

Ik wil ook graag een dSLR aanschaffen. Ik twijfel tussen een Nikon D80 en de Pentax K10d. De Nikon heeft op Pentax voor dat er veel meer te verkrijgen is qua lensen en andere accessoires en dat de Fuji-camera's op Nikon spul passen (de S5pro is een supercamera, en over een jaartje wellicht tweede hands op de kop te tikken).
De Pentax heeft op de Nikkon voor dat het een geavanceerdere camera (beeldstabilisator, stoffiter) is in een betere behuizing voor hetzelfde geld. En voor Pentax komt er steeds meer op de markt.....
Kortom dilemma alom.

Ik heb gemerkt dat ik fotograferen bij mindere lichtomstandigheden (ook 's avonds) heel erg leuk vind. Met mijn huidige camera is dat onmogelijk (want Panasonic Lumix FZ30).
Hoe zijn de ervaringen van Pentax bezitters met
1. nacht/avondfotografie. Is het te doen met ruis? Ik ben (als tegenhanger van de FZ30) op zoek naar een camera met zo min mogelijk ruis.
2. En (ik kan dat in de gebruiksaanwijzing niet vinden) kan bij de Pentax die spiegel opgeklapt worden voor dat een lange tijd opname wordt gemaakt (in verband met trillen)? Edit: staat overduidelijk in de gebruiksaanwijzing dat het mogelijk is 8)7
3. Hoe is het nu met het geluid van de focusmotor. Zou dit geluid dieren in het wild alert maken of is het daarvoor te zacht?

En ik kom niet uit het volgende, ook niet nadat ik de link uit een van de berichten hierboven heb bekeken.
Ik heb nog een Pentax analoge spiegelreflex met een 28-80 lens van Pentax en een 75-300 van Sigma. Ik kan maar niet uitvinden of deze ook op de K10d gaan passen, al dan niet met adapter.
Het betreft een 28-80 Pentax-F Zoom 1:3.5-4.5 en een Sigma DL Zoom 75-300 1:4-5.6 (multicoated).

Al vast bedankt!
Denk dat de lenzen wel passen. En als ik het goed heb is de bulb functie niet beperkt tot 30 seconden, die tijd kan je namelijk met Tv en M al kiezen...als jij die knop langer ingedrukt kan houden...volgens mij kan 't dan gewoon ;)
Maar ben niet helemaal zeker van m'n zaak :)
Op ISO 800 vind ik de ruis op m'n K100D nog best acceptabel, zeker nog bruikbaar en met PS goed te camoufleren. Een 1600 kan ook nog best bruikbaar zijn in sommige gevallen denk ik.

De K100D heeft de volgende ISO's : 200,400,800,1600,3200
De K10D heeft ISO's 100,200,400,800,1600..
Ik weet alleen niet of je dan kan zeggen dat ISO 400 op K10D en ISO 800 op K100D ongeveer vergelijkbaar zullen zijn..(beide de 3e mogelijke setting..)

800ISO op K10D zal wel meer ruis geven dan op de K100D (denk ik) want 4e setting vs 3e..maar ik weet ook weer niet of die vlieger op gaat, of dat het toch ong. gelijk is (tenslotte heet het allebei 800ISO..)
Mogelijk is de 400ISO van de K10D toch net iets beter (dan de 800 van de K100D), omdat de K10D later is uitgekomen en een hoger geplaatste camera is..

..maar dit moet ik wel voorzichtig zeggen :)

Misschien dat een ander je er meer over kan vertellen, hopelijk kan ik er dan wat bijleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

K10D @ISO1600
K100D @ISO1600
K10D is wat netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Ids Lupo schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 23:15:
Zoals gezegd het glanzende gedeelte past, alleen het zwarte uitsteeksel blijft ergens ter hoogte van, als je de k10d dus open voor je legt, ter hoogte van die twee goudkleurige contacten hangen. Je kunt em er niet helemaal in laten zakken en dien ten gevolge ook niet doordraaien en vast klikken.
Maar goed om te horen dat het dus wel k mount is maar erg vreemd dat er dus zon variant is.
Welke variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ

EviZ

Move Your Mind

Anoniem: 135290 schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 00:47:
[...]
Denk dat de lenzen wel passen. En als ik het goed heb is de bulb functie niet beperkt tot 30 seconden, die tijd kan je namelijk met Tv en M al kiezen...als jij die knop langer ingedrukt kan houden...volgens mij kan 't dan gewoon ;)
Met een draadontspanner moet het wel lukken zonder beweging te veroorzaken :D
Anoniem: 135290 schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 00:47:
Misschien dat een ander je er meer over kan vertellen, hopelijk kan ik er dan wat bijleren ;)
Dubbel leren, dubbel zo leuk........

En voor wat betreft de lensen, ik denk dat ze ook wel passen, maar of het dan alleen manueel instellen wordt....... (over leren gesproken......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 16:13:
Even een quote uit mijn startpost :)
Objectief typen

In het topic wordt regelmatig gevraagd wat nou de betekenis is van al die verschillende soorten objectieven. Maar ook de termen die op het linker wieltje staan zal ik hier kort uitleggen zodat iedereen meteen weet wat die functies doen.
Hieronder een opsomming van de verschillende soorten objectieven :)
  • SMC-M = Manueel, op dSLR's lichtmeting met de groene knop alleen in M mode.
  • SMC-A = Manueel, op dSLR's lichtmeting in iedere stand.
  • SMC-AF = Autofocus eerste generatie werkt alleen op de ME-F, op dSLR ManualFocus lichtmeting in iedere stand.
  • SMC-F = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken
  • SMC-FAJ = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, geen diafragma ring!
  • SMC-FA = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, wel een diafragma ring.
  • SMC-DA= Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, kleinere beeldcirckel geen diafragma ring en werkt alleen volledig op dSLR's of op Analoge camera's maar dan met vignetering op bepaalde lengte's/diaframa's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Nog effe een plaatje ter verduidelijking. Het opstaand gedeelte op de zwarte rand is veel langer dan bij een andere k-mount lens.
[afbeelding]
Deze lens (de linker) heeft een vatting die is afgeleid van de Pentax vatting.
De lange opstaande rand is 'te lang' voor de Pentax vatting. Op dpreview .com in de pentax dSLR forum staat wel een thread hoe je dat kunt aanpassen: afzagen dus, en evengroot maken als de gewone Pentax lenzen. De vatting voorzichtig losschroeven (let op: er kunnen veertjes+kogeltjes onderzitten!) , en de zwarte ring demonteren, de rand inkorten en netjes glad afwerken, en dan het geheel weer in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

EviZ:
Dit 'kwaaltje' schijnt voor te komen bij net nieuwe Lion accu's.
Accu's geven de eerste 5 a 6 oplaadcyclie nog niet de volledige capaciteit. Als de camera vindt dat de accu niet sterk genoeg is voor zo'n lange tijd opname, sluit de sluiter na 30 sec. Dit probleem lost zichzelf op.
Ik heb nog een Pentax... ... 28-80 Pentax-F Zoom 1:3.5-4.5 en een Sigma DL Zoom 75-300 1:4-5.6 (multicoated).
Deze lenzen heb ik ook, bij m'n SFXn!
Ze passen gewoon op dSLR's van Pentax (zie m'n post over de K-vatting verder terug).

Over de 28-80:
(dit is geen Takumar versie, zoals een andere poster suggereerde)
- wordt een 42-120mm op dSLR. --> lichte tele dus: een mooie portret-lens...
- verder geen voordelen, de kitlens (18-55mm) is veel beter, sneller (AF) en handiger in gebruik!

Over de 75-300:
(dit is (een van de eerste) Sigma AF-lenzen voor Pentax)
- wordt een 112-450mm op dSLR.
- AF is op dSLR VEEL sneller! (Pentax heeft een veel sterkere AF-motor in de dSLR's gebouwd)
- IQ is redelijk, echter na 200mm wordt het rap minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de zwarte onderkant wel idd, op de rest vind ik het minder duidelijk en het boompje heeft bij de K100D net wat meer detail vind ik. Ook kleuren vind ik voor dit plaatje wat prettiger bij de K100D.
Colour noise om de letters is iets heftiger bij de K100D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is inderdaad wat moeilijker te vergelijken door de andere kadering, komt omdat de K10D 10MP heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ

EviZ

Move Your Mind

PvH18 schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 16:23:
[...]

Dit 'kwaaltje' schijnt voor te komen bij net nieuwe Lion accu's.
Accu's geven de eerste 5 a 6 oplaadcyclie nog niet de volledige capaciteit. Als de camera vindt dat de accu niet sterk genoeg is voor zo'n lange tijd opname, sluit de sluiter na 30 sec. Dit probleem lost zichzelf op.

[...]

Deze lenzen heb ik ook, bij m'n SFXn!
Ze passen gewoon op dSLR's van Pentax (zie m'n post over de K-vatting verder terug).

Over de 28-80:
(dit is geen Takumar versie, zoals een andere poster suggereerde)
- wordt een 42-120mm op dSLR. --> lichte tele dus: een mooie portret-lens...
- verder geen voordelen, de kitlens (18-55mm) is veel beter, sneller (AF) en handiger in gebruik!

Over de 75-300:
(dit is (een van de eerste) Sigma AF-lenzen voor Pentax)
- wordt een 112-450mm op dSLR.
- AF is op dSLR VEEL sneller! (Pentax heeft een veel sterkere AF-motor in de dSLR's gebouwd)
- IQ is redelijk, echter na 200mm wordt het rap minder...
Heb de K10d aangeschaft :) en de oude lensen passen inderdaad. Vooral met de Sigma 75-300 ben ik blij dat ie past. Maar eh, IQ op een lens :? Wa's da?
Nu nog goed het toestel leren kennen.............
Eerste foto's zijn veel belovend............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:00
IQ...ik gok op Image Quality! :z

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ

EviZ

Move Your Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Waar halen jullie je data over lenzen vandaan? Voornamelijk macro ratio. Zoeken op google werkt meestal niet omdat je allerlij verschillende lenzen krijgt. Het gaat mij voornamelijk om de oude en niet zo bekende lenzen zoals de panagor 55mm 1:3 macro. Ik heb lang gezocht maar nog geen info kunnen vinden. (panagor 55mm 1:3 macro in google levert allerlij "verkeerde"data op over macro converters, tamaron lezen.. etc..hoe zoek je goed met google). Is er trouwens geen pentax mount topic?

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een budget zoomlens voor mijn Pentax dSLR. De volgende lens heb ik kunnen vinden maar wat mag deze kosten tweede hands?

Tamron AF 28-200mm 3.8-5.6 Aspherical LD (IF)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Speedfight schreef op maandag 26 maart 2007 @ 12:21:
Ik ben op zoek naar een budget zoomlens voor mijn Pentax dSLR. De volgende lens heb ik kunnen vinden maar wat mag deze kosten tweede hands?

Tamron AF 28-200mm 3.8-5.6 Aspherical LD (IF)
Stiekem een kickje: is €75 een nette prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

75 Euro is niet verkeerd als die lens in goede staat is. En Tamron kan erg leuke lenzen in elkaar zetten.
Maar ik ben nog geen enkele groothoek-tot-tele zoom tegengekomen die over het hele bereik een acceptabel resultaat gaf... Tonvormige vertekening in 't groothoekbereik, contrastafval in het tele-stuk, dat soort dingen.
Aannemende dat je de 18-55mm kitlens hebt, zou ik 's kijken naar de 50-200mm Pentax zoomlens. Echt een budgetlens, maar ik heb er al bijna 2 jaar een hoop plezier aan.

Of zoek anders 's naar een leuke 70-210 of 80-200 van Pentax, Sigma, Tamron of Tokina. Net boven jouw prijs heb ik een tijd geleden een Pentax-A 1:4 70-210mm schuifzoom gekocht, en optisch zal 'ie een paar klassen beter zijn dan die Tamron. Hij mist wel autofocus, maar dat boeit me bij tele-werk niet zo. 't Is geen walkaround lensje... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Anoniem: 14829 schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:41:
75 Euro is niet verkeerd als die lens in goede staat is. En Tamron kan erg leuke lenzen in elkaar zetten.
Maar ik ben nog geen enkele groothoek-tot-tele zoom tegengekomen die over het hele bereik een acceptabel resultaat gaf... Tonvormige vertekening in 't groothoekbereik, contrastafval in het tele-stuk, dat soort dingen.
Aannemende dat je de 18-55mm kitlens hebt, zou ik 's kijken naar de 50-200mm Pentax zoomlens. Echt een budgetlens, maar ik heb er al bijna 2 jaar een hoop plezier aan.

Of zoek anders 's naar een leuke 70-210 of 80-200 van Pentax, Sigma, Tamron of Tokina. Net boven jouw prijs heb ik een tijd geleden een Pentax-A 1:4 70-210mm schuifzoom gekocht, en optisch zal 'ie een paar klassen beter zijn dan die Tamron. Hij mist wel autofocus, maar dat boeit me bij tele-werk niet zo. 't Is geen walkaround lensje... ;)
Thanks voor de info! Heb inderdaad een 18-55mm kitlens en zit ook te twijfelen over de kwaliteit ivm het grote bereik (7x zoom). Opzich heb ik het geld wel voor een wat duurdere lens. En dan zit ik vooral te kijken naar de alom geprezen (qua bang for buck) Sigma 70-300mm APO (€170), deze kan ik dan leuk als tele lens gebruiken en ook voor de macro's. En als ik hem ooit nog wil verkopen behoud hij waarschijnlijk zijn waarde nog redelijk...

Een oude lichtsterke zoomlens is natuurlijk ook wel aantrekkelijk, maar dat moet je ook maar weer net tegenkomen op marktplaats..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Serieus, als je de Sigma 70-300 overweegt, kijk dan ook 's naar Pentax' DA 1:4-5.6 50-200mm ED.
De "plastic fantastic" van Pentax, en doodgewoon een prachtlensje voor z'n geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 00:16:
Serieus, als je de Sigma 70-300 overweegt, kijk dan ook 's naar Pentax' DA 1:4-5.6 50-200mm ED.
De "plastic fantastic" van Pentax, en doodgewoon een prachtlensje voor z'n geld.
Ben benieuwd, ik ga er eens even op googlen ;)

Nu net via marktplaats: Sigma 70-210mm f/4-5.6 UC-II voor Pentax AF (Z, PZ-series)
nieuw in doos voor €50 mag ik hem kopen... ook wel aardig natuurlijk!

over die Pentax 50-200, is dat niet dezelfde lens als de Samsung D-Xenon 50-200mm? Heb namelijk een Samsung GX-1L (=Pentax istDL2) en de kitlens die daarbij zit is naar ik weet ook gewoon een Pentax maar met een ander merkje erop...

[ Voor 19% gewijzigd door Speedfight op 27-03-2007 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 14:10
Ben ook nog op zoek naar een budget telezoom voor m'n K10D.

Zit met een dillema tussen de 50-200 van Pentax en de 70-300 APO DG Macro van Sigma.

Ga nu aankomend weekend naar 'n shop waar ze beiden op voorraad zijn.
Hoop de lenzen in de shop te proberen, maar hoe kan ik dit nu het beste proberen welke lens het beste is? Ik neem aan dat ze me niet een uurtje de natuur in sturen om e.e.a. uit te testen.

Heeft iemand tips hoe ik de beide lenzen kort kan testen op mijn camera?

Het mooiste zou zijn iemand ervaring heeft met beide lenzen.

En heb al diverse foto's van de 70-300 gezien gemaakt op 300 en die zagen er niet verkeerd uit.
Op deze link is een hele discussie over de 70-300 Apo van Sigma :

http://forum.belgiumdigit...e/index.php/t-109630.html

Ik neig momenteel naar de 70-300, omdat die de extra 100 heeft t.o.v. de 50-200, maar ik begrijp dat men over het algemeen een beetje teleugesteld is over de AF snelheid boven de 300. Wil de lens gaan gebruiken voor o.a. wielrennen en sporadisch een voetbalwedstrijd.
Heb ook veel goede verhalen gehoord over de 50-200.

Dus ik sta in dubio, wie heeft er een goed advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Hier zie je duidelijk dat de Pentax beter is dan de Sigma en Tamron: Afbeeldingslocatie: http://www.stevesforums.com/forums/attachment.php?id=52026

Ben nog benieuwd of iemand weet of de 50-200mm van Samsung hetzelfde is als de 50-200mm van Pentax...

@ Gekkehuus: Ben benieuwd wat jou ervaringen zijn dit weekend...

[ Voor 12% gewijzigd door Speedfight op 27-03-2007 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Die is het zelfde voor veel minder geld..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
@speedfight: Dat de Pentax beter is dan de sigma en tamron 18-200 is duidelijk. Daar kan niemand over twijfelen. Je verglijkt nml. appels (sigma-tamron 18-200) met peren (pentax 50-200).

Ik ben erg benieuwd of ik het verschil ga zien tijdens het testen in de winkel. Ben daarom benieuwd naar tips die me kunnen helpen om het te testen. Hoop trouwens wel dat de beide lenzen nu wel op voorraad zijn, de vorige keer ben ik voor niets gereden.

Weet iemand hoe waarde vast de pentax 50-200 en de sigma 70-300 APO DG Macro zijn? Dit vraag ik omdat ik aan het sparen ben voor een lichtsterke tele-zoom en 1 van deze lenzen tijdelijk wil gebruiken.

Mijn mening is dat de pentax 50-200 misschien kwalitatief een betere lens is, maar deze is in duitsland op veel plaatsen te koop voor 150-175 euro, de 2e hands waarde zal dan ook niet hoger zijn dan 125 euro. De sigma kost ook in duitsland +/- 235 euro net zoals hier in nederland. Dus deze zou 2e hands nog wel eens 175 op kunnen brengen. Delen jullie deze mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Volgens die theorie bij de Pentax 50 en bij de Sigma 60 Euro verlies, terwijl je het zegt alsof je op de Sigma minder verlies draait ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
@Gekkehuus: Stom 8)7 dacht dat het allemaal 50-200 lenzen waren...

Bij de Sigma 70-300 APO is het bekend dat hij na 200 minder gaat preseteren, ik vraag mij af of dit bij de Pentax 50-200 aan het einde van het bereik ook zo duidelijk zal zijn.

Ik verwacht namelijk dat ik veel meer gebruik maak van het bereik tot 200 dan tot 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Bijna alle (en met name tele) zooms presteren aan de lange kant van hun bereik minder. Er zijn wel uitzonderingen op maar die presteren vaak aan de korte kant wat minder (minolta 100-300 APO-D minolta 70-210 f/3.5-4.5).

Met een zekerheid van bijna 100% is er te zeggen dat je op 200mm wat inlevert ten opzichte van bijvoorbeeld 170mm. Volgens de onderstaande link lijkt het wel mee te vallen (op de randen na). Wat wel weer redelijk duidelijk te zien is is dat de lens in het midden van z'n bereik het beste presteerd (en de randen die verliezen meer richting 200). De lens is op z'n scherpts rond F/11, maar dat is ook geen verrassing voor een budget tele zoom.

De pentax is volgens de MTF's duidelijk consistenter (sowel naar die hoeken toe, op ver schillende lengtes als op verschillende diafragma's) als de sigma. De sigma is t/m 200 mm op F/11 een haartje scherper, maar op andere diafragma's minder scherp. Alleen zeggen MTF's niks over bijvoorbeeld bokeh, CA's en contrast.

http://www.photodo.com/topic_58.html (pentax 50-200)
http://www.photodo.com/topic_36.html (sigma 70-300)

[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 27-03-2007 17:41 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
martijn_tje schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:39:
Bijna alle (en met name tele) zooms presteren aan de lange kant van hun bereik minder. Er zijn wel uitzonderingen op maar die presteren vaak aan de korte kant wat minder (minolta 100-300 APO-D minolta 70-210 f/3.5-4.5).

Met een zekerheid van bijna 100% is er te zeggen dat je op 200mm wat inlevert ten opzichte van bijvoorbeeld 170mm. Volgens de onderstaande link lijkt het wel mee te vallen (op de randen na). Wat wel weer redelijk duidelijk te zien is is dat de lens in het midden van z'n bereik het beste presteerd (en de randen die verliezen meer richting 200). De lens is op z'n scherpts rond F/11, maar dat is ook geen verrassing voor een budget tele zoom.

De pentax is volgens de MTF's duidelijk consistenter (sowel naar die hoeken toe, op ver schillende lengtes als op verschillende diafragma's) als de sigma. De sigma is t/m 200 mm op F/11 een haartje scherper, maar op andere diafragma's minder scherp. Alleen zeggen MTF's niks over bijvoorbeeld bokeh, CA's en contrast.

http://www.photodo.com/topic_58.html (pentax 50-200)
http://www.photodo.com/topic_36.html (sigma 70-300)
Thanx.. Als ik dat zo lees dan zijn beide lenzen voor het geld zeker geen miskoop, ze liggen alleen qua bereik anders en de sigma heeft de macro functie als pluspunt. Wel geinig dat bij de reacties op de Pentax ook de Samsung aangehaald word en dat er een linkje naar pbase is met iemand die daar wat testfoto's mee geschoten heeft.

Maarja ben er alleen nog steeds niet uit wat ik nu moet gaan kopen, maar denk dat dat toch bij mij zelf ligt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedfight schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 19:19:
Wel geinig dat bij de reacties op de Pentax ook de Samsung aangehaald word en dat er een linkje naar pbase is met iemand die daar wat testfoto's mee geschoten heeft.
Zoals Simon al zei, beide lenzen zijn identiek.
Officieel zit er wel een verschil in: de Pentax versie is voorzien van SMC ("super multicoating", al decennia een patent van Pentax) en de Samsung versie misschien niet.
Maar met de hoeveelheden waarin de Pentax/Samsung/Tokina lenzen gemaakt worden lijkt 't me onzin om per brand de coating te varieren, en ga ik er van uit dat 't allemaal SMC is, maar alleen Pentax mag 't zo noemen.

* Anoniem: 14829 begeeft zich nu op glad ijs omdat 'ie niks hard kan maken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Ik ga er ook vanuit dat de Samsung versie gewoon de SMC coating heeft.
Maar de Tokina's lijkt me niet, die hebben altijd al een eigen coating gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:41:
De SMC coatings van Pentax hebben een heel eigen kleur. Als je een Samsung versie kan bekijken, en je neemt er een orginele Pentax lens bij, dan moet je het verschil met het blote oog kunnen zien. Zoniet, dan zit er SMC coating op! Ik zou het i.i.g. direct kunnen onderscheiden, maar ik weet hier nergens in de buurt Samsung objectieven te koop. Scheelt de prijs veel met de Pentax? (50-200mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
De samsung 50-200 kost tussen de € 139,- en € 179,- bij de webwinkels. (gekeken via kieskeurig.nl)Hij is bijna nergens op voorraad.

Van de ene kant kan ik me voorstellen dat het exact dezelfde lenzen zijn (dus met gelijke coating), maar van de andere kant snap ik dan niet waar het prijsverschil vandaan komt. De naam Pentax zal toch geen € 50,- prijsverschil waard zijn. Je betaalt wel voor het merk, maar indien het een identiek product is met toevallig samsung erop, steek ik die € 50,- liever in mijn eigen zak.

Niemand tips hoe ik het beste kan testen (verschil tussen 70-300 sigma en een 50-200)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Gekkehuus schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:09:
Van de ene kant kan ik me voorstellen dat het exact dezelfde lenzen zijn (dus met gelijke coating), maar van de andere kant snap ik dan niet waar het prijsverschil vandaan komt. De naam Pentax zal toch geen € 50,- prijsverschil waard zijn. Je betaalt wel voor het merk, maar indien het een identiek product is met toevallig samsung erop, steek ik die € 50,- liever in mijn eigen zak.
Ik denk dat zewel de Pentax, Samsung en Tokina optisch volledig identiek zijn. (dat er geen SMC achter staat is alleen een kwestei wie heeft de rechten op welk handelsmerk)

Bij minolta/tamron lenzen was dat ook zo, de minolta en tamron 11-18, 17-35, 18-200, 20-35 en 28-75 zijn ook optisch identiek. Het verschil is de buitenkant en de QC (was beter bij de minolta's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
martijn_tje schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat zewel de Pentax, Samsung en Tokina volledig identiek zijn. (dat er geen SMC achter staat is alleen een kwestei wie heeft de rechten op welk handelsmerk)

Bij minolta/tamron lenzen was dat ook zo, de minolta en tamron 11-18, 17-35, 18-200, 20-35 en 28-75 zijn ook optisch identiek. Het verschil is de buitenkant en de QC (was beter bij de minolta's).
Op zich dus wel een interessante lens qua prijs/kwaliteit die Samsung, en het is ook wel leuk dat mn camera ook een Samsung is.. In deze review zijn ze er erg erg tevreden over: http://www.popphoto.com/c...on-50-200mm-f4-56-af.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Speedfight schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 16:45:
[...]
Op zich dus wel een interessante lens qua prijs/kwaliteit die Samsung
Helemaal mee eens! Erg mooie lens (ook om te zien :P), veel kwaliteit voor niet teveel centjes! B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Waarom kijkt iedereen naar de sigma apo 70-300? Die is idd 235,- euro, maar deTamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD 1:2 Macro (ø62mm) is maar 129,- en wordt vaak vergeleken met de sigma. Ook deze lens heeft 1:2 macro net als de sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Nog een leuk linkje waar een aantal van deze lenzen vergeleken worden met foto's zodat je zelf kan oordelen: http://www.flickr.com/photos/ossy59/sets/72157594329105353/

@TheAlchemist daar ben ik ook benieuwd naar, want hij doet het nog aardig goed in de testshots van de bovenstaande link. Kan alleen de Tamron voor Pentax lastig vinden bij nederlandse shops :|

[ Voor 36% gewijzigd door Speedfight op 28-03-2007 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Priyantha Bleeker schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 11:41:
Wat betreft Tokina: tot nu toe hadden hun Pentax-mount lenzen een eigen coating, zelfs wanneer de lenzen in samenwerking met Pentax waren ontwikkeld. Maar nu Hoya eigenaar is van beide merken, lijkt 't me kapitaalvernietiging om de Tokina varianten niet van SMC te voorzien...

Maar we gaan 't zien wanneer Tokina de DA* lenzen gaat uitbrengen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Eh, Hoya is niet echt direct eigenaar van Pentax, Hoya heeft pentax vooral vanwege de medische divisie, niet de camera afdeling..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Natuurlijk was de medische divisie voor Hoya het belangrijkste, maar voor zover ik weet zat de camera afdeling in de 'package deal'. Ik heb tenminste nog nergens gezien dat die laatste is afgesplitst van Pentax en zelfstandig doorgaat.

Beleid, strategieen en investeringen zullen dus ook voor de camera-club door Hoya worden bepaald. En de toekomst moet uitwijzen hoe goed dat voor Pentax (camera-deel) uitpakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nee, ze hebben gezegd dat Pentax fotografie binnen Hoya redelijk zelfstandig blijft opereren, stond in die papers toen de merger ging, was feitelijk alleen een financiele/jurdische whatever merger, niet inhoudelijk.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
Anoniem: 14829 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 19:15:
[...]
Wat betreft Tokina: tot nu toe hadden hun Pentax-mount lenzen een eigen coating, zelfs wanneer de lenzen in samenwerking met Pentax waren ontwikkeld. Maar nu Hoya eigenaar is van beide merken, lijkt 't me kapitaalvernietiging om de Tokina varianten niet van SMC te voorzien...

Maar we gaan 't zien wanneer Tokina de DA* lenzen gaat uitbrengen. :)
Mwah, er is ook iets voor te zeggen als SMC coating voorbehouden blijft voor "echte" pentaxlenzen. Dat geeft een extra iets aan "het orgineel". Daarmee onderscheid je je als merk van de andere merken... SMC is echt een hele mooie coating! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Simon schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 19:32:
Nee, ze hebben gezegd dat Pentax fotografie binnen Hoya redelijk zelfstandig blijft opereren, stond in die papers toen de merger ging, was feitelijk alleen een financiele/jurdische whatever merger, niet inhoudelijk.
Klopt, maar als je deze pdf van Pentax Medical leest, dan lijkt de kans dat 't een merger op gelijkwaardige basis zal worden erg klein.
Op vrijwel alle fronten scoort het financiele plaatje van Hoya 2x beter dan dat van Pentax. Op papier is 't een merger, maar in de praktijk denk ik dat 't gewoon een overname zal worden.
Leuk dat Pentax imaging "relatief zelfstandig" zal zijn in 't begin, maar er is geen enkele garantie voor hoe lang. En misschien is die garantie ook helemaal niet nodig, want Hoya draait ook al een flink aantal jaren mee in de imaging branche...

En wanneer Pentax Imaging de mogelijkheid krijgt om dingen te ontwikkelen met behulp van de centjes van Hoya en de faciliteiten van Tokina, en toch z'n eigen identiteit kan behouden, dan hoor je mij niet klagen. Maar dat blijft voorlopig nog even koffiedik-kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Denk dat ik toch maar voor de Sigma 70-300mm APO ga, wil hem via ebay in HongKong kopen: http://cgi.ebay.nl/NEW-Si...0QQtcZphotoQQcmdZViewItem
€170 inc verzendkosten... + geweldige free gifts :P Alleen hopen dat er geen invoerbelasting bij op komt.. Goed idee voor deze prijs (goedkoopste prijs in NL is €209 ex verzendkosten)? Het is een vertrouwde winkel en levering gaat ook binnen een week..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jero1ste
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 09:58
Ik heb een vraagje;
Je kunt de k10d kopen met verschillende objectieven.
Wat is het verschil qua objectief, tussen de DA 16-45mm f/4.0 en de DA 18-55mm f/3.5-5.6?
Deze staan ook bij pricewatch hier

Pentax K10D, Sigma 18-200 3.5-6.3 DC, Pentax-A 1:1.7 50mm, Pentax-M 1:1.7 50mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

de 16-45 is een behoorlijke slag beter. Is een volle stop lichtsterker op 50mm en heeft 2mm meer groothoek, die best merkbaar is.
Bouw is ook heel anders. Tis gewoon een betere lens, die als je het mij vraagt het extra geld prima waard is.
ik wacht zelf nog een beetje op de 16-50 van pentax?
Optisch lijkt het niet heel anders, dus als je dat belangrijk vind :)
Afbeeldingslocatie: http://www.pentax.co.uk/images/products/lenses/uk/21507_large.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://sites.circletreemedia.com/idahocamera/images/Your_Uploaded_Images/Pentax%20Mount%20Lenses/Pentax%2018-55mm%20DA%20Lens.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 30-03-2007 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Frank|A schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 23:03:
Waarom kijkt iedereen naar de sigma apo 70-300? Die is idd 235,- euro, maar deTamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD 1:2 Macro (ø62mm) is maar 129,- en wordt vaak vergeleken met de sigma. Ook deze lens heeft 1:2 macro net als de sigma.
Maar die is toch meer te vergelijken met de non APO versie van Sigma, ook qua prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Volgens mij niet hoor. De apo versie van sigma is uitgebracht als vervaning voor de non apo versie speciaal voor de digitaal. De tamron heeft ook DI ofwel ook voor digitaal in de titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, maar heeft de Tamron ook een coating ala de Apochromatic coating van Sigma op de 70-300 APO...?

Of..levert deze Tamron vergelijkbare resultaten zonder zo'n coating..waarbij we de macrofunctie van 1:2 bij beide even buiten beschouwing laten. Want er is meer dat telt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Frank|A schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 23:32:
Volgens mij niet hoor. De apo versie van sigma is uitgebracht als vervaning voor de non apo versie speciaal voor de digitaal. De tamron heeft ook DI ofwel ook voor digitaal in de titel.
APO staat voor het atmosferisch glas dat er gebruikt wordt, waardoor foto's scherper en contrastrijker zijn en er ook minder CA op treed.. Naar mijn weten is die lens dus wel degelijk beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Er is nieuwe firmware beschikbaar voor de Samsung dSLR's: http://www.samsungcamera....oad/cus_firmware_list.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Speedfight schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 23:42:
[...]

APO staat voor het atmosferisch glas dat er gebruikt wordt, waardoor foto's scherper en contrastrijker zijn en er ook minder CA op treed.. Naar mijn weten is die lens dus wel degelijk beter!
Ja beter dan de non APO versie. Ik heb heel veel op dprevie gelezen en daar blijkt meestal uit dat de sigma softer is en dat sommigen heb verkopen en daarna de tamron kopen. CA blijft (ook met de APO) vergelijkbaar.

Qoutes site:

een
I have the same lens, and same PF issues. Luckily, it can be resolved either stepping down for about 1-1.5 stops (f8@300mm) or fixing it lately, using Photoshop or some other tool. When buying, I've also considered Sigma 70-300 DG APO, but it was almost as twice as expensive and a bit less sharp at long end. Waiting for DA*60-250/f4... Until then, Tamron will do the job...

BTW, a few days ago I've compared kit DA 55-200/f4-5.6 and Tamron 70-300/f4-5.6. Comparing to Tamron, kit lens doesn't suffer from CA, but it is cosiderable less sharp in corners and the edges. In the centre, kit DA lens is as good as Tamron which is remarkable
.

twee
so did i. i got rid of it as it showed vignetting very often (wide open especially). i also have the the tamron 70-300 LD Di (the "Di" part is important!). its a great lens (esp. given for the price). its one of the sharpest lenses i know and its only problem is CA - as you say -, but CA shows up only in very contrasty areas (e.g. when bright sunlight is reflected from metal).

Drie
The Tamron is better than the Sigma 70-300 APO at 200 and 300mm (which I therefore sold)

Vier
As mentioned the new LD Di version of the Tamron 70-300 gives you far less CA than the older LD models. I picked one up last week and find it to be a nice sharp lens below 270ish. It produces great colours and so far CA is non existant.

Ik zal nog ff spitten, maar gemiddeld kom je dit tegen. De tamron schijnt scherper te zijn en een betere AF te hebben

[ Voor 8% gewijzigd door Frank|A op 31-03-2007 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Frank|A schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 09:00:
[...]

Ja beter dan de non APO versie. Ik heb heel veel op dprevie gelezen en daar blijkt meestal uit dat de sigma softer is en dat sommigen heb verkopen en daarna de tamron kopen. CA blijft (ook met de APO) vergelijkbaar.

Qoutes site:
........

Ik zal nog ff spitten, maar gemiddeld kom je dit tegen. De tamron schijnt scherper te zijn en een betere AF te hebben
Hmm zulke meningen had ik nog niet gelezen.. Best stom dat er toch zoveel mensen voor de Sigma gaan als dit echt zo is. Op Flickr zie je ook dat de gebruikersgroep van de sigma wel 10x groter is als ik mij niet vergis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Mischien omdat sigma betere contracten heeft met de verkoopers. Mij werd steeds een sigma aanbevolen in de fotozaken. Maar ze konden me niks vertellen over de specifieke lens. Geblaat over: Ja ik weet niks over de optische kwaliteit van de lens maar sigma is meestal veel beter gebouwt. :S

Ik heb mijn keuze gemaakt, ik ga opzoek naar de tamron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Beetje tegen gas geven. Ik ken de tamron niet, maar heb de sigma apo 70-300.
Hij is qua scherpte volgens de test die ik gedaan heb eigenlijk even scherp als de 70-300VR van nikon (550 euro). Enige verschil wat ik kon merken (aan de foto) was het contrast, die wel erg hoog ligt bij nikon.
Mijn advies is, probeer ze beiden en luister niet naar anderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nomad85, een hoop van die 550 euro betaal je natuurlijk voor 't VR deel (daar vragen Nikon en Canon de hoofdprijs voor).
Nikon heeft overigens al dik 30 jaar de naam om crispy, contrastrijke, analytische lenzen te leveren. Dit in tegenstelling tot europese fabrikanten als Leitz, Zeiss, Schneider, etc. die meer plastisch tekenende lenzen boden. Beide types hadden hun eigen aanhang: sport, nieuws en architectuur fotografen gingen vaak voor de 'japanse lenzen', terwijl landschaps en street life fotografen de 'duitse lenzen' prevaleerden.

Tegenwoordig is die grens veel meer vervaagd, maar soms herken je nog wel een stukje van de historie van 't merk.

Mijn advies is, luister vooral naar anderen, maar dan wel veel anderen met ieder hun eigen mening en ervaringen, en ga dan zelf proberen en je oordeel/keuze maken.
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.