Het grote Pentax dSLR topic deel2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste
Acties:
  • 22.882 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 13:50
Okay ik ga meteen mijn 'commentaar' intrekken :)
Ik heb net een mailtje terug gehad(op dit tijdstip nog ! complimenten !) van Theo Neefs van de Beukelaer, met de vraag of ik wat meer informatie over de zending kon geven.
Direct even terug gemaild ben erg benieuwd :)

De Belgische tak van de Beukelaer is blijkbaar een héél stuk beter als de Nederlandse tak van de Beukelaer. Maargoed ik heb wel een direct mail adres gebruikt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Belgische tak IS de Beukelaer. De Nederlanders zijn slechts vertegenwoordigers van hen. Ik kreeg van Neefs ook heel snel antwoord op vragen.

lock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al iets gehoord over de K100D Super, ik kan op de verschillende sites maar zeer weinig verschil vinden tov de K100D. Enige wat ik kan vinden is een stof verwijder systeem, en ondersteuning van SDHC kaarten.

Ik hoor geruchten dat je foto's zou kunnen maken via het display ipv via de zoeker, maar dat lijkt mij vooralsnog een fabeltje gezien de nagenoeg onmogelijkheid dat in een SLR te bouwen. Ze zouden dan half doorlatende spiegels moeten gaan gebruiken, of de spiegel opgeklapt houden, beide lijkt mij niet bevorderlijk voor respectievelijk de helderheid van de zoeker, en de bescherming van de CCD.

En los daarvan kan ik me niet voorstellen dat er iemand zou zijn die dat zou willen, een SLR met die mogelijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2007 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, wat dacht je vanal die live view kopers met de oly e-510 ?
Wat er volgens mij bedoeld wordt is de preview optie zoals die ook op de k10d zit. Niks meer dan een foto in memory, die niet gesaved wordt. Voor de lastige fotos. Helaas is de lcd voor geen meter te vertrouwen qua belichting en scherpte, dus ik gebruik het alleen als de compositie kritisch is. En soms als de WB wat lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even snel de histogram checken kan ook wel handig zijn. Bij lastige WB situaties speel ik meestal op safe: op PEF schieten, en later in RawShooter Essentials 2006 (nu onderdeel van Adobe LightRoom) de boel corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, histogram kan ook nuttig zijn. Alhoewel ik het de laatste tijd praktisch niet meer gebruik. Platen zijn soms vanwege de compositie sowieso niet ideaal qua totaal belichting, en dan heb je niet zoveel aan een onderbelichting indicatie van een histogram. Overbelichting ligt weer iets anders maar tot voor kort had ik daar geen last van (helaas) . :( Ik moet van het weekend eens testen of er iets structureel veranderd is aan mijn k10d want op vakantie wil ik niet verrast worden !
Over- en onderbelichting kan je overigens ook laten zien op de live view met de k10d. Die lichten dan wit en zwart op.
Ik ben overigens helemaal over op PEF. Ik beschouw het als een soort voorbehoedsmiddel bij fotograferen. Zeg maar een condoom voor de camera ;) , in ieder geval zolang ik het gevoel heb dat het ding nog geheimen voor mij heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Nogmaals mijn complimenten voor de Servicemedewerker bij De Beukelaer in Belgie(Theo Neefs), welke mij zeer correct en juist te woord heeft gestaan zojuist. _/-\o_

Ik heb zojuist gebeld naar de Service afdeling van De Beukelaer met de vraag of ze mijn camera al hadden ontvangen.
Helaas was er een probleem met de vervoerder waardoor de camera nog niet aangekomen was. De fotowinkel(Foto den Boer, te Amsterdam) had Pentax zojuist laten weten dat de camera opgehaald is.
De camera zal morgen waarschijnlijk aankomen en gaan ze er naar kijken _/-\o_ .

Als ze alles op voorraad hebben gaan ze proberen de camera voor 18 Augustus(dan heb ik hem nodig) voor mij gemaakt te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 22:28:
Nou, wat dacht je vanal die live view kopers met de oly e-510 ?
Ik kende dat princiepe niet, maar wat ik er van begrijp zit dus inderdaad je spiegel opgeklapt tijdens life view.
Ga je een foto maken, klapt je spiegel eerst naar beneden, maakt dan op de normale manier een foto, en klapt dan weer omhoog.
Als dat inderdaad zo werkt, is het nogal nutteloos, dan kan je beter een gewone cam nemen ipv een SLR, je zit dan toch weer met je opname vertraging.

Overigens is dat volgens mij gewoon een softwarematig iets, en zou dus in princiepe in elke SLR te realiseren zijn.

Wat ik in die K100D super wel weer een leuke functie vind, is dat die kan flitsen aan het begin of aan het eind van een tijdopname, maar dat is ook iets wat ze softwarematig in de K100D zouden kunnen zetten, alleen de vraag of ze dat doen natuurlijk

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2007 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 18:09:
[...]

Ik kende dat princiepe niet, maar wat ik er van begrijp zit dus inderdaad je spiegel opgeklapt tijdens life view.
Ga je een foto maken, klapt je spiegel eerst naar beneden, maakt dan op de normale manier een foto, en klapt dan weer omhoog.
Als dat inderdaad zo werkt, is het nogal nutteloos, dan kan je beter een gewone cam nemen ipv een SLR, je zit dan toch weer met je opname vertraging.

Overigens is dat volgens mij gewoon een softwarematig iets, en zou dus in princiepe in elke SLR te realiseren zijn.

Wat ik in die K100D super wel weer een leuke functie vind, is dat die kan flitsen aan het begin of aan het eind van een tijdopname, maar dat is ook iets wat ze softwarematig in de K100D zouden kunnen zetten, alleen de vraag of ze dat doen natuurlijk
De liveview bij olympus wordt trouwens bereikt met behulp van halfdoorlatende spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...topic begint een beetje topzwaar te worden, hij viel zelfs van de topics list af... ;)
Priyantha, al enig zicht op een topic start voor deeltje 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het begint idd wel erg groot te worden zo, al 18 pagina's hier (100 p.p.p.)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-08 22:53
Het wordt inderdaad tijd voor een deel 3. ;)

• Priyantha Bleeker
Jullie hebben gelijk ;)
Helaas heb ik nog geen vrij weekend gehad waar ik eens écht de tijd had om er eens goed voor te zitten.
Ik verwacht dat ik komende Zaterdag(overdag) wel tijd heb, dus dan zal ik het wel gaan doen :)

Nog even iets anders.

Mijn camera....wordt gereapeerd door De Beukelaer :)
Maaaaar niet voor niets hoor :P 520 Euro ex BTW, incl 620,- :/
Camera is dus virtueel total-loss.

Gelukkig is wel me camera er morgen al :)

• StefandeGroot
Ik lees net een leuk berichtje over de K10D:
PENTAX K10D "EISA European Camera of the Year 2007-2008" en Website EISA zelf.

Lijkt me wel een feestje waard. :*) 8) _/-\o_ Kunnen we dan vieren met het nieuwe topic -versie 3. ;)

Verwijderd

StefandeGroot schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:25:
Ik lees net een leuk berichtje over de K10D:
PENTAX K10D "EISA European Camera of the Year 2007-2008" en Website EISA zelf.

Lijkt me wel een feestje waard. :*) 8) _/-\o_ Kunnen we dan vieren met het nieuwe topic -versie 3. ;)
En terecht!! _/-\o_

• Priyantha Bleeker
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:07:
Jullie hebben gelijk ;)
Helaas heb ik nog geen vrij weekend gehad waar ik eens écht de tijd had om er eens goed voor te zitten.
Ik verwacht dat ik komende Zaterdag(overdag) wel tijd heb, dus dan zal ik het wel gaan doen :)

Nog even iets anders.

Mijn camera....wordt gereapeerd door De Beukelaer :)
Maaaaar niet voor niets hoor :P 520 Euro ex BTW, incl 620,- :/
Camera is dus virtueel total-loss.

Gelukkig is wel me camera er morgen al :)
Zo alles is wat veranderd ;)

De camera is total-loss verklaard, zodat de verzekering het volledige aankoop bedrag voor een nieuwe camera van gelijke klasse uitkeert.

• StefandeGroot
Mooi zeg dat de verzekering uitbetaald. ;)

• teigetjuh
  • Niet online
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:14:
[...]

Zo alles is wat veranderd ;)

De camera is total-loss verklaard, zodat de verzekering het volledige aankoop bedrag voor een nieuwe camera van gelijke klasse uitkeert.
Dus repareren en wat extra's kopen van het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
teigetjuh schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 22:34:
[...]

Dus repareren en wat extra's kopen van het geld?
Nee :)
De camera niet repareren en gewoon een nieuwe camera kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 01:50:
[...]

Nee :)
De camera niet repareren en gewoon een nieuwe camera kopen.
Een vervangende K10D?? of wou je stiekum overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil toch echt binnenkort de knoop doorhakken maar weet niet welke van de volgende twee lenzen ik moet nemen:

- Sigma APO DG 70-300 = 217 euro
http://www.sigmaphoto.com...s.asp?id=3303&navigator=3
- Pentax DA 50-200 = 163 euro
http://www.pentaximaging....ection--Digital_35mm_zoom

Voordeel van de Pentax t.o.v. Sigma:
- Ik kan mijn huidige 52mm filters gebruiken
- Gunstiger geprijsd

Voordeel Sigma t.o.v. Pentax:
- Macro functie
- Iets groter bereik (niet altijd effectief)

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:05:
Ik wil toch echt binnenkort de knoop doorhakken maar weet niet welke van de volgende twee lenzen ik moet nemen:

- Sigma APO DG 70-300 = 217 euro
http://www.sigmaphoto.com...s.asp?id=3303&navigator=3
- Pentax DA 50-200 = 163 euro
http://www.pentaximaging....ection--Digital_35mm_zoom

Voordeel van de Pentax t.o.v. Sigma:
- Ik kan mijn huidige 52mm filters gebruiken
- Gunstiger geprijsd

Voordeel Sigma t.o.v. Pentax:
- Macro functie
- Iets groter bereik (niet altijd effectief)

Wie kan mij helpen?
De pentax schijnt een stukje compacter en lichter te zijn dan de sigma.
Het stuk extra bereik is waarschijnlijk wel prettig, maar persoonlijk zou ik het stuk tussen de 55mm van de kitlens en de 70mm van de sigma gaan missen. (heb nu kitlens + sigma 75-200mm)
Overigens hoef je je ook niet veel van de macro functie voor te stellen van de genoemde sigma.
Ga je veel echt telefoto's nemen, dan heb je meer aan de 300 mm van de sigma, voor all-round zou ik persoonlijk de pentax nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De 50-200 is niet heilig, maar de 70-300 verliest boven de 200 ook behoorlijk en moet eigenlijk wat afgestopt worden om op niveau te blijven :) Denk dat je meer naar het bereik moet kijken: heb je 100mm nodig?
teigetjuh schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:03:
Een vervangende K10D?? of wou je stiekum overstappen?
Daar zinsspeelt Pri al langer op ja :) Áls hij het wil doen, dan is dit het moment, gunstiger dan dit kom je er niet meer vanaf...
teigetjuh schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:13:
persoonlijk zou ik het stuk tussen de 55mm van de kitlens en de 70mm van de sigma gaan missen.
:? Alsof je voor die 15mm gaat wisselen, het is een kwestie van twee stappen...

[ Voor 22% gewijzigd door neographikal op 17-08-2007 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teigetjuh schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:13:
[...]

De pentax schijnt een stukje compacter en lichter te zijn dan de sigma.
Het stuk extra bereik is waarschijnlijk wel prettig, maar persoonlijk zou ik het stuk tussen de 55mm van de kitlens en de 70mm van de sigma gaan missen. (heb nu kitlens + sigma 75-200mm)
Overigens hoef je je ook niet veel van de macro functie voor te stellen van de genoemde sigma.
Ga je veel echt telefoto's nemen, dan heb je meer aan de 300 mm van de sigma, voor all-round zou ik persoonlijk de pentax nemen.
Maar is het nu niet zo dat het stuk 55-70mm niet zo belangrijk is? Ik bedoel ik doe graag één stap naar voren of anders een stap terug om dit gemis op te lossen. Pentax is inderdaad compacter maar dat is voorlopig absoluut geen probleem. Dus daar ga ik het ook niet voor doen. Wat ik eigenlijk wil horen is hoe de kwaliteit van de lenzen zijn, of er ruis optreedt en welke van de twee minder gevoelig is voor trillingen (stops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:13:
De 50-200 is niet heilig, maar de 70-300 verliest boven de 200 ook behoorlijk en moet eigenlijk wat afgestopt worden om op niveau te blijven :) Denk dat je meer naar het bereik moet kijken: heb je 100mm nodig?

[...]

Daar zinsspeelt Pri al langer op ja :) Áls hij het wil doen, dan is dit het moment, gunstiger dan dit kom je er niet meer vanaf...

[...]

LOL :) Ik dacht inderdaad ook aan stappen zojuist. :D
Dus nogmaals daar doe ik het niet voor. Ik had inderdaad gelezen dat de Sigma boven de 200mm niet zo best presteert maar goed de Pentax haalt het uberhaupt niet eens. Dus misschien dat de Pentax het al na 150mm niet meer zo goed doet? Dat laatste 100mm heb ik niet nodig. Dus het is een eerlijke vergelijking tussen de twee lenzen. Het enige wat teelt is fotokwaliteit met zo min mogelijk aan ruis en andere vormen waarvan ik niet blij van wordt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:19:
LOL :) Ik dacht inderdaad ook aan stappen zojuist. :D
Dus nogmaals daar doe ik het niet voor. Ik had inderdaad gelezen dat de Sigma boven de 200mm niet zo best presteert maar goed de Pentax haalt het uberhaupt niet eens. Dus misschien dat de Pentax het al na 150mm niet meer zo goed doet? Dat laatste 100mm heb ik niet nodig. Dus het is een eerlijke vergelijking tussen de twee lenzen. Het enige wat teelt is fotokwaliteit met zo min mogelijk aan ruis en andere vormen waarvan ik niet blij van wordt >:)
Ruis = afhankelijk van de sensor, niet van het gebruikte objectief.

Fotokwaliteit ? Dat is nogal subjectief hé ;)
Ga gewoon wat reviews lezen en lees wat gebruikers ervaringen, dan kom je zelf gauw achter welk objectief het beste bij jou past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:32:
[...]

Ruis = afhankelijk van de sensor, niet van het gebruikte objectief.

Fotokwaliteit ? Dat is nogal subjectief hé ;)
Ga gewoon wat reviews lezen en lees wat gebruikers ervaringen, dan kom je zelf gauw achter welk objectief het beste bij jou past.
Maar de reviews van anderen ken ik inmiddels helemaal uit mijn hoofd :P
http://www.photozone.de/8...entax_50200_456/index.htm
Lately we've seen a couple of impressively performing budget tele zooms like e.g. the Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 IF-ED VR but, unfortunately, the Pentax SMC-DA 50-200mm f/4-5.6 ED is not in this league. The resolution characteristic of the lens is rather mediocre - the image borders at 200mm and more so at 50mm are very soft at large aperture settings. For portraits or close-ups this is a lesser problem because the borders are usually a non-issue here but for long distance images you better stop down to f/8 or better f/11 to get decent results. On the plus side the bokeh (out-of-focus blur) is pretty nice (for a slow-speed lens) and CAs as well as distortions are quite well controlled. The level of vignetting is fairly high at wide-open aperture although not a big issue beyond. The build quality of this extremely compact lens is pretty decent.
PS: Once again - the 1st tested sample has been replaced by Pentax and the 2nd sample has be reconfirmed to be within manufacturer specifications.

http://www.photozone.de/8...sigma_70300_456/index.htm
The Sigma AF 70-300mm f/4-5.6 APO DG macro came close to a surprise but it still hasn´t won the cigar. It delivered pretty decent results in most aspects, specifically at 70mm and 200mm, but at 300mm the border resolution is nothing short of dismal - certainly not apochromatic as claimed by Sigma (nor would we really expect that from such a budget lens). Nonetheless you may argue that the center performance of the lens is on a very high level throughout the range and for many tele applications your main subject is often located close to the center so the border problems may not be all that obvious in the real life. As such it still remains an interesting budget solution. If you prefer a sharp border to border quality look elsewhere though ... and prepare yourself to invest quite a bit more.

http://www.ephotozine.com...-300mm-F4-56-APO-DG-Macro

Persoonlijk denk ik dat de Sigma lens mij beter zal bevallen maar vind het jammer om mijn dure filters nu alleen te kunnen gebruiken bij mijn huidige lens. Er waren hier toch ook Pentax DA 50-200 gebruikers; wat zijn jullie bevindingen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:13:
...

Volgens die redenatie zou je aan 1 prime dus voldoende hebben.... Je doet maar een paar stappen dan klopt het ook wel?? :? 8)7
Als dat de algemene gedachte zou zijn, hadden we nu geen zoomlenzen gehad, maar een paar primes. (Even daargelaten dat de primes vaak beter qua beeld, etc. zijn, dus nog steeds bestaansrecht hebben.)

Bij mij is het gat nu 20 mm en misschien is het maar één of twee stappen, soms is dat niet altijd echt mogelijk om die te maken door de omgeving waarin je bent, of je verstoort juist datgene wat je wil fotograferen. Ik heb liever iets overlap, dan een gat in het bereik... Maar dat is natuurlijk voor een ieder persoonlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anders maken we het even zwart-wit, erg handig en goed voor een discussie. Ik zeg nergens dat lenzen met verschillende bereiken geen bestaansrecht zouden hebben.

Die 15mm tussen twee zoomlenzen is gewoon niet boeiend genoeg om een lens te laten liggen die verder prima past. De twee stappen die je doet óf even bijcroppen doen het hem gewoon niet imo. Als jij bij iedere foto gaat denken: shit, ik heb tien mm meer nodig, wisselen.... dan mis je gegarandeerd foto's. Kwestie van even een paar honderd pixels weggooien en meteen je shot pakken.

[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 17-08-2007 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 11:16:
Anders maken we het even zwart-wit, erg handig. Ik zeg nergens dat lenzen met verschillende bereiken geen bestaansrecht zouden hebben.

Die 15mm tussen twee zoomlenzen is gewoon niet boeiend genoeg om een lens te laten liggen die verder prima past. Die twee stappen die je doet óf even bijcroppen doen het hem gewoon niet imo.

Als jij bij iedere foto gaat denken: shit, ik heb tien mm meer nodig, wisselen.... dan mis je gegarandeerd foto's. Kwestie van even een paar honderd pixels weggooien en meteen je shot pakken.
Het even zwart-wit maken was om het argument in het belachelijke door te trekken, want voor je het weet begint iemand te beweren dat zoomlenzen in het algemeen onzinnig zijn. Dat wou ik even voor zijn. O-)

Croppen is natuurlijk een prima optie op het moment dat je aan het lange eind van je lens zit, een stuk lastiger wordt het al op het moment dat je aan het korte eind zit, wisselen en 1 of 2 stappen naar voor of naar achter is soms een optie, maar zoals je zelf al aangeeft, mis je dan over het algemeen je shot. En helaas er pixels bij croppen zodat je als nog meer beeld krijgt, is voorlopig nog niet mogelijk. :9

Lenskeuze blijft altijd een persoonlijk iets, de ene gaat voor macro en heeft weinig aan een 500mm lens en de ander gaat voor wild-life en heeft weinig aan een 50mm macro lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
teigetjuh schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 11:28:
[...]

Het even zwart-wit maken was om het argument in het belachelijke door te trekken, want voor je het weet begint iemand te beweren dat zoomlenzen in het algemeen onzinnig zijn. Dat wou ik even voor zijn. O-)
Dan moet je dat erbij vermelden, dit maakt het er niet duidelijker en/of vriendelijker op. Daarnaast, 't is niet alsof ik anti-zoom ben, ik heb er drie. Ik prefereer zooms boven primes tenzij er significante voordelen aan de prime zitten zoals bijvoorbeeld lichtsterkte.
Croppen is natuurlijk een prima optie op het moment dat je aan het lange eind van je lens zit, een stuk lastiger wordt het al op het moment dat je aan het korte eind zit, wisselen en 1 of 2 stappen naar voor of naar achter is soms een optie, maar zoals je zelf al aangeeft, mis je dan over het algemeen je shot. En helaas er pixels bij croppen zodat je als nog meer beeld krijgt, is voorlopig nog niet mogelijk. :9
Het zit hem in dat geval niet in het wel of niet qua bereik aansluiten van je lenzen, maar domweg in het hebben van de verkeerde lens op je camera.
Lenskeuze blijft altijd een persoonlijk iets, de ene gaat voor macro en heeft weinig aan een 500mm lens en de ander gaat voor wild-life en heeft weinig aan een 50mm macro lens.
Nogal logisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 11:33:
Dan moet je dat erbij vermelden, dit maakt het er niet duidelijker en/of vriendelijker op.
Sorry, dat had inderdaad beter geweest, maar voor mij was het duidelijk dat het nogal een overdreven uiting was, maar helaas is ie dus niet zo overgekomen als ik bedoeld had
Daarnaast, 't is niet alsof ik anti-zoom ben, ik heb er drie. Ik prefereer zooms boven primes tenzij er significante voordelen aan de prime zitten zoals bijvoorbeeld lichtsterkte.
Dat zei ik ook niet, en zo had ik je ook niet ingeschat...
Ik gebruik 2 zooms en een enkele prime, met ongeveer dezelfde beredenering als jij.
Het zit hem in dat geval niet in het wel of niet qua bereik aansluiten van je lenzen, maar domweg in het hebben van de verkeerde lens op je camera.
Klopt, maar soms kun je niet even snel wisselen (zoals je eerder al aangaf) omdat je dan één of meerdere shots mist. Eigenlijk heb je dan niet de juiste lens aangeschaft/op je camera. Maar ja, om nou zo'n superzoom, 18-300mm ofzo, te nemen.... dat vind ik persoonlijk dus ook weer niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
I love pancakes! :)

Zelf hou ik niet zo van zoomlenzen. Met een prime maak ik toch wel betere foto's. De kwaliteit is gewoon beter en je kijkt altijd door een vast venster waardoor je toch creatiever wordt. Met een zoom-lens ga je dan flink inzoomen om iets op de foto te krijgen en dat levert lang niet altijd betere plaatjes op.. Als ik met een prime ga fotograferen dan heb ik nu nooit dat ik nu net wat zoombereik mis. Het is maar net waarvoor je gaat fotograferen. ;) Op vakantie is zo'n megazoomvakantielens van 18-500 wel handig... maar wel megazwaar en groot. Wat het dan weer onpraktisch maakt. ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Voor wat betreft het creatieve gedeelte ben ik het persoonlijk met je eens, maar dat is wel iets heel subjectiefs. Maar over de kwaliteit die beter zou zijn: de nieuwe goede zoomlenzen presteren geregeld minstens even goed als de primes in hetzelfde bereik. Primes moet je imo kopen voor het gewicht, de snelheid of de grootte, maar niet meer voor zaken als scherpte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:51

ThunderNet

Flits!

En de awards vallen tegen.

EISA awards:
EUROPEAN ADVANCED CAMERA Fujifilm FinePix S5 Pro
EUROPEAN ADVANCED COMPACT CAMERA Canon PowerShot G7
EUROPEAN CAMERA Pentax K10D
EUROPEAN COMPACT CAMERA Panasonic Lumix DMC-TZ3
EUROPEAN CONSUMER CAMERA Olympus E-510
EUROPEAN CONSUMER LENS Tamron AF18-250mm f/3.5-6.3 Di II LD Aspherical (IF)
EUROPEAN DESIGN CAMERA Samsung i70
EUROPEAN IMAGE TANK Epson P-5000
EUROPEAN MACRO LENS Sigma Macro 70mm f/2.8 EX DG
EUROPEAN MEMORY CARD SanDisk Extreme III SDHC
EUROPEAN PHOTO ACCESSORY Metz Mecablitz 58 AF-1 Digital
EUROPEAN PHOTO PRINTER Epson Stylus Pro 3800
EUROPEAN PHOTO SOFTWARE DxO Optics Pro 4.5
EUROPEAN PROFESSIONAL CAMERA Canon EOS-1D Mark III
EUROPEAN PROFESSIONAL LENS Canon EF 70-200 mm f/4 IS USM L-series
en de D200 heeft een platinum DIWA award gewonnen met als commentaar:
Zelfs onze veeleisende DIWA-testprocedure werd door de Nikon D200 met gemak doorlopen. De internationale groep DIWA-experts vond dit een van de beste camera's ooit gemaakt
Beetje overdreven.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
neographikal schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:27:
[...]

Voor wat betreft het creatieve gedeelte ben ik het persoonlijk met je eens, maar dat is wel iets heel subjectiefs. Maar over de kwaliteit die beter zou zijn: de nieuwe goede zoomlenzen presteren geregeld minstens even goed als de primes in hetzelfde bereik. Primes moet je imo kopen voor het gewicht, de snelheid of de grootte, maar niet meer voor zaken als scherpte :)
Ik had juist begrepen dat de kwaliteit van de nieuwste goede zoomlenzen het niet haald bij de goede primes. Heel veel scherper dan m'n DA70 lijkt me toch niet snel mogelijk. Over z'n 2 weken ga ik m'n FA43 ophalen en ik zie daar ook niet snel een zoomlens bij in de buurt komen. Of je moet het tegendeel kunnen bewijzen?
Het voordeel van de primes vind ik dan ook het gewicht en de grootte. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

StefandeGroot schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:01:
[...]

Ik had juist begrepen dat de kwaliteit van de nieuwste goede zoomlenzen het niet haald bij de goede primes. Heel veel scherper dan m'n DA70 lijkt me toch niet snel mogelijk. Over z'n 2 weken ga ik m'n FA43 ophalen en ik zie daar ook niet snel een zoomlens bij in de buurt komen. Of je moet het tegendeel kunnen bewijzen?
Het voordeel van de primes vind ik dan ook het gewicht en de grootte. :9~
Juist andersom.... Goeie zoomlenzen van tegenwoordig, zijn vaak ruim beter dan hun prime-tegenhanger van een 20-15 jaar geleden :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
ThunderNet schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:05:
[...]

Juist andersom.... Goeie zoomlenzen van tegenwoordig, zijn vaak ruim beter dan hun prime-tegenhanger van een 20-15 jaar geleden :)
Daar zeg je wat.... 20-15 jaar geleden. :*) Ik heb het juist over de primes die nu op de markt zijn en dan heb ik het niet over marktplaats. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

StefandeGroot schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:15:
[...]

Daar zeg je wat.... 20-15 jaar geleden. :*) Ik heb het juist over de primes die nu op de markt zijn en dan heb ik het niet over marktplaats. ;)
Mwah.. dat ze nu op de markt zijn zegt niet zoveel. Vaak zijn het wel oude ontwerpen. Maar op elke regel zijn uitzonderingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
StefandeGroot schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 15:15:
[...]

Ook dan, de nieuwe zooms presteren gewoon als een trein (in ieder geval bij Canon ;) ;) ), zo strak zelfs, dat ook de nieuwe primes het geregeld niet halen. Die hebben gewoon een heel ander toepassingsgebied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:12:
Als je die pola binnen hebt, laat dan even weten wat voor type 't precies is.
Op de Hoya site begint 't nl. pas bij 52mm voor Pro1, maar 't kan zijn dat die site niet 100% uptodate is.

Available sizes: 52mm, 55mm, 58mm, 62mm, 67mm, 72mm, 77mm, 82mm
Vandaag heb ik 'm eindelijk binnen gehad! Ik had ook nog een draadontspanner erbij besteld en nog een flitsertje en zo. Het wachten was lang op die draadontspanner..... en daar wacht ik nog steeds op, maar FactoryPrices stuurt normaalgesproken alleen pakketjes op als ze compleet zijn. Nu heb ik extra verzendkosten betaald en is de rest eindelijk verstuurd. Dus ik heb nu dat polarisatiefilter binnen van 49mm. 8)

Hieronder 2 foto's ervan (klikken voor groter formaat):
Afbeeldingslocatie: http://downloads.stefandegroot.net/tweakers/SP_A0043-klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://downloads.stefandegroot.net/tweakers/SP_A0046-klein.jpg

De foto's zijn trouwens gemaakt met mijn nieuwe digitale telefoon. :+

Mijn eerste indruk op het polarisatiefilter is trouwens erg goed. Het lijkt me echt een topfilter en ik heb al even gekeken op mijn balkon en het is een wereld van verschil van met filter en zonder filter. Lijkt me dus zeker geen verkeerde koop. :P :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 49mm Pro1 circular pola bestaat dus echt! Da's mooi.
Je nieuwe GSM heeft trouwens wel een hoop chromatische ruis, ik hoop dat 'ie minder ruist wanneer je 'm gebruikt om te bellen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:42:
Persoonlijk denk ik dat de Sigma lens mij beter zal bevallen maar vind het jammer om mijn dure filters nu alleen te kunnen gebruiken bij mijn huidige lens. Er waren hier toch ook Pentax DA 50-200 gebruikers; wat zijn jullie bevindingen?
Ik heb de sigma 70-300 (nikon versie) en ik vind het een fijne lens, de randen zijn op 300mm niet zo scherp maar dat valt toch heel vaak samen met de onscherpte van de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:34:
Je nieuwe GSM heeft trouwens wel een hoop chromatische ruis, ik hoop dat 'ie minder ruist wanneer je 'm gebruikt om te bellen... ;)
Van een GMS-camera moet je ook weer niet té veel verwachten. :+ Je moet het dan ook niet vergelijken met een DSLR. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Pentax is lekker bezig volgens mij om nieuwe websites de grond uit te stampen:
- http://www.pentaxphotogallery.com/
- http://www.pentaxian.com/

Ik heb eigenlijk gewoon liever nieuwe Pentax-producten. ;) Maar dit soort websites zijn natuurlijk wel een goede marketing voor Pentax. :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
[Thread Save]
Mmm, gaat er lekker rustig aan toe, is iedere Pentax user op vakantie ofzo?

Nadat ik wat gelezen heb over die nieuwe Canon EF-S 18-55mm OS lens (200 euro voor een OS lens :o ) vraag ik me toch wel sterk af, waarom zijn er geen optisch gestabiliseerde lenzen voor pentax. Zover ik me kan voorstellen zijn daar geen extra aansluitingen voor nodig, aangezien het allemaal "passief" werkt.
[/Thread Save]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Ik denk niet dat er veel behoefte onder Pentaxianen voor een anti-bibber-functie in de lens. Vaak hebben Pentaxianen dat nu al in de body. Al heb ik een tijdje geleden wel ergens gezien dat Sigma met zo'n anti-bibber-lens met Pentax koppeling ging komen. Maar verder heb ik dat nergens meer gezien...

Deze week ga ik trouwens mijn FA43 in huis krijgen! 8) :9~ O+ :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Is optische stabilisatie eigenlijk 'stackable'? Aangezien allebei het beeld "vertragen".

Lijkt me eigenlijk wel logisch.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Lijkt mij niet logisch, hoe wilde je de coordinatie tussen de twee sets gyroscopen regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
bij het four-thirds systeem is dat iig niet het geval (olympus e-510 body met beeldstabilisatie en leica 14-50 lens met beeldstabilisatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vandaag weer in de winkel geweest om te kijken voor een DSLR. Aangezien ik een oud Pentax gebruiker ben (ME), ziet de K100D super er toch steeds aantrekkelijker uit. Nu de Tamron 18-250 een award heeft gekregen voor beste superzoom lens, lijkt dat me een aardige combinatie om de hobby weer op te pakken. Dus de K100D met de 18-55 kitlens en de Tamron 18-250.
Vandaag had ik de K100 met de Sigma 18-200 erop in mijn handen, dat voelde als een lekkere en lichte combinatie.
Iemand al ervaringen met de Tamron op een Pentax? De K10D behoort ook nog steeds tot de mogelijkheden, maar de kleine body en lagere prijs van de K100D spreken mij nog steeds het meeste aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
neographikal schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:59:
Lijkt mij niet logisch, hoe wilde je de coordinatie tussen de twee sets gyroscopen regelen?
Oh ja, in de camera zelf word gyroscopen gebruikt.
Ik had echter net de bouw van die nieuwe 18-55mm OS voor mijn neus, en die werkt met veertjes en kogellagers. Al ik het zo bekijkt remt de lens dus de bewegingen af, inplaats van tegen de beweging in te gaan zoals met gyroscopen (als ik mij niet vergis).

Gyroscopische 'berekeningen' zijn inderdaad niet stackable.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
XeNoBiTe schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:13:
Dus de K100D met de 18-55 kitlens en de Tamron 18-250.
Is dat niet een beetje dubbelop.
Dat groothoek bereik verpest zonder twijfel de scherpte Prestaties op 250mm.
Of vergis ik mijzelf in deze lens?

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
De prijs van de K100D Super kit met 18-55 lens is maar 50 euro hoger dan de body los. Dus voor die 50 euro wil ik dan nog wel de 18-55 lens erbij hebben.

Tsja, heb een aantal reviews door zitten nemen van de Tamron en de meeste zijn er flink enthousiast over. Nu dus ook nog een award gekregen voor beste Superzoom lens voor amateur fotografen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
SirNobax schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:18:
[...]

Is dat niet een beetje dubbelop.
Dat groothoek bereik verpest zonder twijfel de scherpte op 250mm.
Of vergis ik mijzelf in deze lens?
Ja. Scherpte is nou juist hetgeen dat op 250mm voor zo'n lens wel meevalt. Ik zou me meer drukmaken over vervormingen, bokeh, contrast en dat soort meuk ;)

Is sowieso iets waar ik me overwegend drukker over maak bij lenzen, dan de echte scherpte. Scherpte is leuk, maar je bent nergens als de rest van de factoren niet in orde is, terwijl een onscherpe lens soms gewoon prachtige resultaten kan neerzetten.

[ Voor 20% gewijzigd door Henk op 21-08-2007 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Even mijzelf beter verwoorden, ik bedoelde natuurlijk prestaties ;) .

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XeNoBiTe schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:13:
Vandaag weer in de winkel geweest om te kijken voor een DSLR. Aangezien ik een oud Pentax gebruiker ben (ME), ziet de K100D super er toch steeds aantrekkelijker uit. Nu de Tamron 18-250 een award heeft gekregen voor beste superzoom lens, lijkt dat me een aardige combinatie om de hobby weer op te pakken. Dus de K100D met de 18-55 kitlens en de Tamron 18-250.
Vandaag had ik de K100 met de Sigma 18-200 erop in mijn handen, dat voelde als een lekkere en lichte combinatie.
Iemand al ervaringen met de Tamron op een Pentax? De K10D behoort ook nog steeds tot de mogelijkheden, maar de kleine body en lagere prijs van de K100D spreken mij nog steeds het meeste aan.
Waarom zou je zowel een 18-55 als een 18-250 willen..vraag ik me af?

Hmm voor 50 euro derbij..nou ja, ik zou me die zelf besparen..of toch kijken naar een 5x-xxx
als je toch van plan bent te wisselen, want dat ben je eigenlijk als je een 18-55 en 18-250 koopt..

Maarja altijd : zelf weten :)

/me is terug van vakantie btw*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Tsja, misschien ook beter om die vijftige euro dan uit te geven aan een goed polorisatie filter.
In ieder geval lijkt me de set K100D + 18-250 Tamron een leuke set. De body kan zeker de komende jaren mee terwijl ik langzamerhand een voorraadje glas ga aanleggen.

Dit heb ik nog liggen van m'n oude ME:

Pentax-M 1:2 50mm
Sigma 1:3.5~4 80-200mm
Pentax Rear Converter T6-2X
Braun VarioZoom 340 SCA (doet het niet zo goed meer helaas)

Jammer genoeg allemaal manual focus, maar wel ouderwetse goede kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:11
Zelf net een prime binnen (SMC PENTAX-M 50mm 1:1.7) en dat is best wennen die manual focus, je denkt er zelf een beetje naast te zitten maar op de foto zelf is het echt misfocus. Verder leuke resultaten, maar word nog veel oefenen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.roflpantoffel.nl/uploadedimages/nana_klein.jpg
(klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Welke camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
De Exif doet vertellen dat het een K110D was ;) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Zo ver ben ik nog niet.... :D Kom nog uit het analoge tijdperk !haha

PS. Zo'n zwart randje om de foto vind ik goed staan bij deze foto.

[ Voor 33% gewijzigd door XeNoBiTe op 22-08-2007 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:09
Nadat m'n 1e K10D in mei door de boeven was meegenomen, had ik al snel (binnen 2 dagen) een nieuwe camera met 16-45 lens.

Deze werkte in het begin naar behoren, maar naar verloop van tijd bleek dat hij in de uiterste groothoek moeite had met focussen.
Ik dacht eerst dat het misschien aan de contactpuntjes van lens naar body lag, maar toen hij zelfs op 'scherpe' hoeken niet meer goed scherp stelde begon ik me toch zorgen te gaan maken. Vooral op groene delen en andere donkere delen heb ik hier last van. Het meeste heb ik hier last van bij landschapsfotografie, waar ik op een punt scherpstel dat veraf ligt.

Het probleem deed zich al voor in juni, maar omdat ik het toestel toch echt mee wilde nemen op mijn 2 korte vakanties heb ik hem sinds kort pas weggebracht en is hij door de winkelier op laten halen door de Beukelaar.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, of heeft iemad een soort zelfde klachten?
De winkelier had nog nooit van het probleem gehoord en toen hij dit aan de beukelaar doorbelden vonden ze het ook een vreemd probleem. Dus ik ben benieuwd of ze er wat aan kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

Alexji schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 10:32:
Zelf net een prime binnen (SMC PENTAX-M 50mm 1:1.7) en dat is best wennen die manual focus, je denkt er zelf een beetje naast te zitten maar op de foto zelf is het echt misfocus. Verder leuke resultaten, maar word nog veel oefenen :)
nice ... ja indeed is gewoon ff wennen, maar daarna ... super plaatjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

heeft iemand trouwens ervaring met de Cosina AF 19-35 (http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=14868 ... maar dan voor Pentax haha).

Ga deze waarschijnlijk vrijdag halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
thalyric schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:32:
heeft iemand trouwens ervaring met de Cosina AF 19-35 (http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=14868 ... maar dan voor Pentax haha).

Ga deze waarschijnlijk vrijdag halen
Schijnt geen hoogvlieger te zijn, wordt ook gebouwd door Tokina en verschillende andere merken.
In dat bereik zou ik eerder naar de 18-55 van Pentax zelf kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Alexji schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 10:32:
Zelf net een prime binnen (SMC PENTAX-M 50mm 1:1.7) en dat is best wennen die manual focus, je denkt er zelf een beetje naast te zitten maar op de foto zelf is het echt misfocus. Verder leuke resultaten, maar word nog veel oefenen :) .
Ach, ik heb mijzelf een andere manier van foto's maken aangeleerd (heb alleen MF lenzen).

Hij sta bij mij constant op "continuous shooting" en dan maak ik gewoon 3 foto's terwijl ik een beetje aan de focus ring draai, F/1.7 zit er namelijk al gauw naast.

Die 50mm F/1.7 is een prachtlens, die zit bijna vastgeroest op mijn k-mount ;).

[ Voor 6% gewijzigd door SirNobax op 22-08-2007 20:21 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag naar mijn ouders.. kan ik eens even kijken in zijn voorraad oud glas :) hij heeft in elk geval een mooie portretlens (135mm geloof ik) en een leuke 500mm. Mijn ouders waren vroeger pentax fans, dus hebben er indertijd veel geld aan uitgegeven.. verheug me er al op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SirNobax schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 20:20:
Ach, ik heb mijzelf een andere manier van foto's maken aangeleerd (heb alleen MF lenzen).

Hij sta bij mij constant op "continuous shooting" en dan maak ik gewoon 3 foto's terwijl ik een beetje aan de focus ring draai, F/1.7 zit er namelijk al gauw naast.
Is ook een optie, maar m.i. niet echt praktisch omdat 'continuous shooting' niet echt snel is. Bij bewegende onderwerpen mis je dan snel de juiste opname.
Tip (voor de zoveelste keer): een Katz Eye matglas met deelbeeldprisma en een microprisma ring. Kost een paar centen, maar is ideaal wanneer je met MF lenzen op een DSLR werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Vandaag heb ik m'n Pentax FA43/1.9 Limited binnen gehad + gratis Pentax T-shirt! 8) :9~

De komende week ga ik 'm eens uitgebreid aan de tand voelen. Dan zal ik er even een review ervan schrijven. 8) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
Wow gefeliciteerd, de hele limited serie staat bij mij ook op mijn verlang lijstje mocht ik ooit de jackpot winnen :P

Tijdens mijn vakantie deze zomer ben ik volledig van het idee afgestapt om de 50-135 2.8 te gaan kopen. Voornamelijk omdat ik er op dit moment het geld niet voor over heb en ik mij beter kan focussen om het fotograferen onder de knie te krijgen dan proberen de mooiste spullen te hebben en er niet mee om kunnen gaan. Ook heb ik de K100D en zal de lens nog niet volledig benut worden.
Daarom ga ik nu op zoek naar een leuke 50mm M prime en voor het zoom berijk ga ik kijken voor een 50-200 "kitlens" of raden jullie mij een beter alternatief aan dat niet veel duurder (of goedkoper) is...

[ Voor 71% gewijzigd door MonkeySandwich op 22-08-2007 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 22:04:
[...]
Tip (voor de zoveelste keer): een Katz Eye matglas met deelbeeldprisma en een microprisma ring. Kost een paar centen, maar is ideaal wanneer je met MF lenzen op een DSLR werkt!
/me Sir Nobax schiet vaak 'off center' en wil daarom geen deelbeeld.

En op een APS-C sensor vind ik het zoekerbeeld al klein genoeg (na een dagje digitale foto's maken even in je analoge SLR's zoeker kijken, een hele nieuwe wereld gaat voor je open :9) en met een katz eye lijk mij het deelbeeld-center toch wat te groot.

Ach, ik heb al vaak genoeg een bij achterna gerend, met succesvolle foto's (50mm F/1.7 met Sigma 0.5 wide angle extender, macro tot ~2cm) dus dat manual focussen zit er wel in bij mij :) .

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 50-200 is een uitstekende lens voor z'n geld, en bij vreemdmerk merken als Sigma, Tamron of Tokina zul je voor die prijs niks beters vinden. Vergeleken met m'n Pentax-A 1:4 70-210 blijft 'ie wel achter op o.a. contrast en bokeh, maar ja, dat ding is 2x zo groot en 3x zo zwaar...
De 50-200 steek ik zo in m'n jaszak 'voor erbij', maar bij de 70-210 is m'n jas daar niet zo blij mee. ;)

Wanneer je een 50mm MF lens wil aanschaffen, probeer dan een Pentax-A 1:1.7 50mm te scoren (of een 1:1.4, maar die is een stuk duurder). Optisch volledig vergelijkbaar met de Pentax-M versies, maar ze hebben 't voordeel dat je het diafragma op de 'A' stand kunt instellen en dan kun je volledig gebruik maken van de programma's (Av, Tv, P, etc.) op je camera. Het 'groene knopje' of de AE/L knop is mooi, maar op den duur blijft dat een beetje onhandig.

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 23:50:
De 50-200 is een uitstekende lens voor z'n geld, en bij vreemdmerk merken als Sigma, Tamron of Tokina zul je voor die prijs niks beters vinden.
Ik wil niet heel vervelend zijn, maaruh, Dit is laatst al eens langs gekomen en de Pentax komt er niet best vanaf: hij legt het flink af tegenover een goedkopere Sigma.

• SirNobax
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 23:50:
Het 'groene knopje' of de AE/L knop is mooi, maar op den duur blijft dat een beetje onhandig.
Als DOF niet van belang is en de foto's wat soft mogen zijn werkt Av ook wel goed.

[ Voor 5% gewijzigd door SirNobax op 23-08-2007 00:19 ]

Pentaxiaan

Verwijderd

neographikal schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:05:
Ik wil niet heel vervelend zijn, maaruh, Dit is laatst al eens langs gekomen en de Pentax komt er niet best vanaf: hij legt het flink af tegenover een goedkopere Sigma.
Ik kan geen mooie MTF grafiekjes etc. maken, maar voor mijn gevoel doet m'n 50-200 uit 2005 't wel ietsje beter dan die metingen van Klaus. Qua scherpte en contrast doet 'ie 't voor mij prima voor afdrukken op A4 (m'n camera heeft een 6MP sensor). Bij volle lensopening vignetteert 'ie wel redelijk, maar dat is een concessie voor het formaat van 't lensje. En bovendien is dat softwarematig goed op te lossen, vooral wanneer je RAW schiet.

Ik neem terug dat een Sigma voor hetzelfde geld niet gelijkwaardig of misschien zelfs beter kan zijn, maar dat neemt niet weg dat de 50-200 een prima lensje is voor z'n geld.

O ja...
On the plus side the bokeh (out-of-focus blur) is pretty nice (for a slow-speed lens) and CAs as well as distortions are quite well controlled.

Verwijderd

SirNobax schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:15:
Als DOF niet van belang is en de foto's wat soft mogen zijn werkt Av ook wel goed.
Nee, dan werkt 't niet goed, maar dan doet 'ie 't...
Elke lens presteert optisch het best wanneer je 'm +/- 2 stops diafragmeert, en dat gaat je niet lukken met een M-lens in Av mode.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 01:16:
[...]
Ik kan geen mooie MTF grafiekjes etc. maken, maar voor mijn gevoel doet m'n 50-200 uit 2005 't wel ietsje beter dan die metingen van Klaus. Qua scherpte en contrast doet 'ie 't voor mij prima voor afdrukken op A4 (m'n camera heeft een 6MP sensor). Bij volle lensopening vignetteert 'ie wel redelijk, maar dat is een concessie voor het formaat van 't lensje. En bovendien is dat softwarematig goed op te lossen, vooral wanneer je RAW schiet.

Ik neem terug dat een Sigma voor hetzelfde geld niet gelijkwaardig of misschien zelfs beter kan zijn, maar dat neemt niet weg dat de 50-200 een prima lensje is voor z'n geld.

O ja...

[...]
Nu is Klaus volgens mij de beroertste niet, en is hij regelmatig bereid lenzen te hertesten als er twijfel bestaat over een sample... en die bestaat volgens Klaus bij de DA 50-200.

Stuur Klaus een mailtje of hij jouw lens wil testen :) Photozone is een community site :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gekkehuus
Is er niemand bekend met het probleem wat ik een aantal post hierboven heb beschreven? Ik ga er vanuit de het probleem bij de Beukelaar wordt verholpen, maar was gewoon benieuwd of ik de enige was?

Ik weet dat Priyantha Bleeker bezig is met een deel 3 van de topic, maar nu de gebruikersgroep steeds verder groeit en deel 2 best snel is gegaan, is het niet een idee om 'lens-talk' in een appart topic te zetten. Zo voorkom je deel 3 weer zo snel gaat als deel 2.

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 01:16:
[...]
Klaus heeft de lens drie keer getest, zelfs na een servicebeurt van Pentax bron. De scores zijn gewoon te vertrouwen, of Pentax heeft z'n kwaliteitscontrole en reparatieproces niet onder controle. You choose.
De Sigma biedt gewoon meer bang for the buck. Goedkoper en beter, nobrainer imo :)

• XeNoBiTe
  • Niet online
Iemand nog een vermoeden of er binnenkort nieuwe Pentax instapcamera's worden gelanceerd? Morgen is D-Day voor de aanschaf. Maar als er nou over een paar weekjes al een K100D met 10MP komt, dan moet die datum maar iets opgeschoven worden.

Kan iemand trouwens bevestigen of tegenovergesteld dat de K100D Super langzaam(er) focust dan de meeste andere camera's zoals D40X of EOS400D? Ben ik toch wel benieuwd naar...

• neographikal
  • Niet online
Nóg meer Pentax instappers? Mijn god, ze hebben me al een bak instappers waar je u tegen zegt en laatst is de super-versie ook nog gelanceerd...
XeNoBiTe schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 13:46:
Kan iemand trouwens bevestigen of tegenovergesteld dat de K100D Super langzaam(er) focust dan de meeste andere camera's zoals D40X of EOS400D? Ben ik toch wel benieuwd naar...
Ligt aan het gebruikte glas, maar aangezien veel van de Canon/Nikon's uitgerust zijn met USM, zullen die in den regel rapper zijn dan de schroevendraaier aandrijving van Pentax/Sony/Nikon :)

[ Voor 62% gewijzigd door neographikal op 23-08-2007 13:49 ]

• XeNoBiTe
  • Niet online
Nadeel van de Nikon D40 dat hij geen interne motor heeft is dus gelijk eigenlijk het voordeel van de camera!

Ach, het zal geen secondes schelen en anders zijn er voor de Pentax ook nog objectieven te krijgen met eigen motor.

Dan blijft toch de K100D Super voor mij favoriet, ondanks de 6MP.

Verwijderd

XeNoBiTe schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 13:57:
Nadeel van de Nikon D40 dat hij geen interne motor heeft is dus gelijk eigenlijk het voordeel van de camera!
Neej, het niet hebben van iets beperkt alleen maar. Het maakt niet beter. Maar volgens mij bedoelde je dit sarcastisch ;)
XeNoBiTe schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 13:57:
Ach, het zal geen secondes schelen en anders zijn er voor de Pentax ook nog objectieven te krijgen met eigen motor.

Dan blijft toch de K100D Super voor mij favoriet, ondanks de 6MP.
De lenzen met SDM die op dit moment te koop zijn, zijn de DA* 16-50 en DA* 50-135. De bodies die dit ondersteunen zijn de K10D en K100D Super (de Non-Super dus niet!). Het gebruiken van deze lenzen op een andere body heeft tot effect dat de SDM niet werkt, dwz dat de autofocus gebeurt door de interne autofocusmotor.

De autofocus motor die intern in een camera zit is ook niet altijd dezelfde. De K10D heeft een snellere motor dan de K110D/K100D/K100D Super. Hij maakt wel een tikje hoger geluid als de autofocus is geactiveerd (waarschijnlijk door het snellere draaien...).

In de toekomst komen de DA 35, DA* 55, DA* 200, DA* 300 en DA* 60-250 lenzen ook met SDM uit.

Natuurlijk is het zoals gebruikelijk bij Pentax nog wel even voor deze lenzen daadwerkelijk te koop zijn (reken op minstens een jaar voor de 35,55,200 en 300, en met een beetje geluk de 60-250 in een driekwart jaar).

Verwijderd

neographikal schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 09:23:
Klaus heeft de lens drie keer getest, zelfs na een servicebeurt van Pentax bron. De scores zijn gewoon te vertrouwen, of Pentax heeft z'n kwaliteitscontrole en reparatieproces niet onder controle. You choose.
Uit die 'bron' (knap irritant wanneer je een (nogal biased) post van jezelf als 'bron' opgeeft waar dan toevallig een link in staat, geef dan direct die link) lees ik alleen dat 'ie 2 versies heeft getest waarbij 'ie eerst dacht dat de 2e eigenlijk de 1e was, maar dan met een servicebeurt. Maar bij die servicebeurt was ook het serienummer gewijzigd... ;)

Het kan idd zo zijn dat de QC bij de assemblage van de budgetlenzen slechter is geworden sinds dat naar Vietnam is ge-outsourced, maar ik heb gewoon een lekkere en heel erg compacte 50-200 die 't prima doet. Wil ik minder vignettering en een wat hoger contrast, dan pak ik m'n Penta-A 70-210/F4, maar die is meteen dik 2x zo groot en 3x zo zwaar.
De Sigma biedt gewoon meer bang for the buck. Goedkoper en beter, nobrainer imo :)
Optisch misschien beter (kan ik niet echt beoordelen), maar die 50-200 past in je jaszak of broekzak (zonder associaties met een foto van jou met 2 lenzen op zak te willen maken ;)), en dat lukt je met die Sigma niet echt.
"Beter" is een relatief begrip. :)

• neographikal
  • Niet online
Ik verwijs naar het stuk discussie waar we het erover hadden, even doorklikken kan ook gewoon zonder te roepen dat ik meteen maar weer biassed zou zijn (alsof ik zo'n grote fan van Sigma ben :X ). Beter een relatief begrip, okay, jij je zin: optisch beter en goedkoper. Moeten we nou werkelijk op alle zakken zout leggen?

Ik ga er vanuit dat de QC van Pentax verder gewoon goed is en de lens zal best in orde zijn, maar de Sigma lijkt toch echt een stuk uniformer te presteren. Met dertig euro minder is het gewoon een goede deal en beiden zijn compact. Aan beiden zul je je geen buil vallen voor de prijs thoug, dat is zeker :)

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 23-08-2007 22:21 ]

Verwijderd

Aan beiden zul je je geen buil vallen voor de prijs thoug, dat is zeker :)
Laten we het daar dan maar bij laten. Verdere discussie is van mijn kant een beetje nutteloos omdat ik maar een uurtje ervaring met de Sigma heb, en dik 2 jaar met de Pentax. Vergelijken wordt dan moeilijk, en ik kan dan alleen bij m'n mening blijven (waar jij op reageerde) dat 't een prima lensje is voor z'n geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gekkehuus schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 11:58:
Nadat m'n 1e K10D in mei door de boeven was meegenomen, had ik al snel (binnen 2 dagen) een nieuwe camera met 16-45 lens.

Deze werkte in het begin naar behoren, maar naar verloop van tijd bleek dat hij in de uiterste groothoek moeite had met focussen.
Ik dacht eerst dat het misschien aan de contactpuntjes van lens naar body lag, maar toen hij zelfs op 'scherpe' hoeken niet meer goed scherp stelde begon ik me toch zorgen te gaan maken. Vooral op groene delen en andere donkere delen heb ik hier last van. Het meeste heb ik hier last van bij landschapsfotografie, waar ik op een punt scherpstel dat veraf ligt.

Het probleem deed zich al voor in juni, maar omdat ik het toestel toch echt mee wilde nemen op mijn 2 korte vakanties heb ik hem sinds kort pas weggebracht en is hij door de winkelier op laten halen door de Beukelaar.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, of heeft iemad een soort zelfde klachten?
De winkelier had nog nooit van het probleem gehoord en toen hij dit aan de beukelaar doorbelden vonden ze het ook een vreemd probleem. Dus ik ben benieuwd of ze er wat aan kunnen doen?
Hoi, ik heb hetzelfde probleem, soms heeft de 16-45 moeite om focus te vinden op 16mm. 'K weet niet waar 't aan ligt, maar als de cam er last van krijg probeer ik wel altijd op iets te focussen dat ver weg is (infinity) dus ik draai simpelweg over naar MF en zet m'n focus ring op infinity. Het focus punt van de 16-45 ligt bijna precies achter twee meter, dus alles daarachter zal dan in focus zijn.

Hopelijk heb je hier wat aan. Ik heb ook overwogen hem terug te sturen maar in de praktijk is dit probleem zoiets kleins dat je er echt geen last van hebt. Bovendien is de workaround zoals hierboven simpel.

Een tweede workaround is snel uitzoomen naar 45 (oid), autofocussen, terug naar 16, ik zie nooit verschil in scherpte maar volgens mij ligt dat aan mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:09
Ik zie de Samsung Equivalent nu wel erg prettig geprijst worden (van de K10D)

Als ik op dpreview de review er op na lees, valt me op dat Jpeg erg tegenvalt. Dit zie je ook op de shots met de paperclips. Is dit nu echt zo slecht, of kun je dit eenvoudig in het menu aan passen, maar een betere kwaliteit. Ik ben namelijk niet van plan alles in RAW te schieten.

Wat ik erg fijn aan deze camera vind is de viewfinder en het 2e scrollwiel tegenover de EOS400.
Daarom ben ik nog steeds aan het dubben. De Sigma Canon lens die ik nog heb, doet me ook nog erg twijfelen. Ik denk niet dat je daar nog veel voor terug krijgt namelijk.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 08:30:
[...]

Hoi, ik heb hetzelfde probleem, soms heeft de 16-45 moeite om focus te vinden op 16mm.
Omdat de details steeds kleiner worden hoe meer groothoek je krijgt krijgt de AF unit wat meer moeite.
AF units werken door middel van het maximaliseren van contrast op de stukjes van de AF sensor en dat is lastiger met hele kleine details.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkehuus
@DeZ,

In het begin was het ook niet zo'n probleem, totdat ik er steeds vaker last van kreeg.
En op statief een mooi landschap fotograferen zonder dat ie focust begon me toch een beetje tegen te staan.
De omschreven methode is inderdaad niet echt omslachtig, maar m'n toestel is al weg, het blijft toch een probleem wat niet hoort bij zo'n dure camera. Die hoort het gewoon goed te doen, net als bij mijn eerste model wat ik had.
Als hij dadelijk terug komt van de Beukelaar en hij doet het nog niet naar behoren, dan klop ik gewoon weer opnieuw aan. En anders speel ik het wel via m'n winkelier. Maar ik verwacht dat ze het probleem wel verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Sinds een paar weken ben ik de gelukkige eigenaar van een Lowepro Slingshot 200 voor m'n gear. Maar nu loop ik tegen het volgende bizarre probleem aan: Als ik mijn camera pak en vervolgens wil scherpstellen krijg ik mijn foto's niet scherp terwijl de camera aangeeft dat 'ie heeft scherpgesteld. Dit vond ik eerst zeer vreemd maar na enige inspectie bleek dat het dioptrie-schuifje bij de zoeker verschoven was. Terugschuiven verhelpt het probleem, maar het blijkt nu regelmatig weer te gebeuren. Zijn er meer eigenaren van de Slingshot 200 + K10D die dit probleem hebben en er misschien al een oplossing voor bedacht hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Gekkehuus schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 11:58:

Hé, ik ben dus niet de enige. Nummer 3 zelfs. Om dezelfde reden is mijn K10D nu even terug naar de dealer voor reparatie. Die wist ook niet wat het was.
Het doet zich alleen voor bij 16mm groothoek, focussen op grote afstand. Het lijkt dan alsof de camera verder wil focussen dan mechanisch mogelijk is. Vervolgens blokkeert hij. Een draai aan de focusring is weliswaar een oplossing maar ik vind het geen kleinigheidje. Hopelijk duurt de reparatietermijn niet al te lang. Ik mag nu de K100D van mijn vrouw lenen.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ik kan een SMC Pentax-M 1.4/50mm krijgen voor 80 euro. Is dit een nette prijs of aan de hoge kant? Ik vind het zelf zo moeilijk te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's een hele nette prijs. Als jij 'm niet neemt, geef mij dan even 't adres door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Gekocht op E-Bay, 79 euro en ik was de enige bieder, vandaar dat ik een beetje begon te twijfelen...

Inmiddels heb ik betaald en is het wachten op het pakketje. Zodra hij binnen is zal ik snel wat test foto's maken (tips welkom).

[ Voor 62% gewijzigd door MonkeySandwich op 26-08-2007 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, heb nu wat oud glas in huis (en een mooi velbon statief :) )

SMC pentax m zoom 1:2,8~4 40-80mm met B+W filter 49 es 010 1x
SMC takumar 1:2 55 mm (schroefdraad .. en natuurlijk heb ik ook de bajonetring erbij..)
CKX-UNA auto telezoom 80-220 1:4,5.. mooie portretlens (ook schroef)

Deze getest en ze doen het allemaal prima.

Ook nog een 600mm lens.
Sigma mirror tele foto multi coated. 1:8 en dus vast 600 mm.
Er zitten 5 filtertjes bij.. alleen: deze doet het niet! Op het bovenste schermpje van de k10d knippert F- - . Dus ik vraag me eigenlijk af wat daarmee aan de hand is, iemand een idee? Er is geen m of a instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet ook nog een statief halen maar weet niet of ik dan de Velbon Sherpa 600 neem of de Manfrotto 5xx. Ik heb eigenlijk geen idee waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een statief. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Nou, mijn hobby is weer in volle bloei! Gisteren de Pentax K100D Super kit gekocht met de Tamron 18-250 Macro! M'n zus heeft precies dezelfde set gekocht, dus we kunnen een wedstrijdje gaan doen wie de mooiste foto's maakt.
Nu nog op zoek naar een goede set oplaadbare batterijen voor de K100D. En ook een mooi tasje waar de Pentax met Tamron objectief precies inpast. Je weet wel, zo'n superstrak tasje dat strak om de body zit en nog net genoeg ruimte heeft voor het objectief eraanvast. Zodat ik de camera gewoon in m'n handbagage kwijt kan.
Iemand tips voor deze laatste twee dingen die ik nog nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XeNoBiTe schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 11:44:
......
Nu nog op zoek naar een goede set oplaadbare batterijen voor de K100D. En ook een mooi tasje waar de Pentax met Tamron objectief precies inpast. Je weet wel, zo'n superstrak tasje dat strak om de body zit en nog net genoeg ruimte heeft voor het objectief eraanvast. Zodat ik de camera gewoon in m'n handbagage kwijt kan.
Iemand tips voor deze laatste twee dingen die ik nog nodig heb?
Batterijen: een setje 2700mah's en qua tas moet je eerst eens kijken naar de ruimte die je met je cam+lens nodig hebt en vervolgens op bijv. de Crumpler site naar wat zij te bieden hebben in die maten.

Waarom Crumpler? Zien er goed uit en zijn van topkwaliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2007 12:15 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.