Je edit was zoo klein
dat ik je verzoekje over het hoofd zag Patrick.
Kijk maar eens hier:http://pentaxworld.com/forum/index.php?topic=1611.0
Kijk maar eens hier:http://pentaxworld.com/forum/index.php?topic=1611.0
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz
Voor portretten zou ik toch iets lichtsterkers willen hebben. Zodat je met de dof kan spelen. Iets van een 85 1.8 ofzoshag-me schreef op zondag 22 juli 2007 @ 16:00:
ik stuiterde zonet in mijn zoektocht op internet op de Sigma 70mm F2.8 EX DG.. vind de foto's (tot zover) heel behoorlijk. Ik ben er alleen nog niet uit of er nou een beduidend kwaliteits verschil is met bijv. de Sigma 28-70 EX DG ? Het is voornamelijk voor portretten..
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
Bedankt voor dat nieuws.Sideways schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:44:
Zeiss gaat de een aantal lenzen ook in Pentax mount fabriceren. Goed nieuws; A dit zijn zeer goede objectieven (die helaas wel met het Pentax programma overeenkomen) B, ook Zeiss heeft vertrouwen in Pentax.
http://www.zeiss.de/C1256...25FA6D5F841256A7800493D25
Het is maar net hoe je het bekijkt.Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 22:37:
Zeiss lenzen zijn niet prijzig, ze zijn kostbaar.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz
Verwijderd
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 01:28 ]
Verwijderd
Stefan in hoeverre is de Pentax FA 50/1.4 anders dan jouw lens?StefandeGroot schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:30:
Zojuist maar even gereageerd op de website van Foto Video Boom om te vragen welke uitvoering ik nu ga krijgen. En of ze een indicatie kunnen geven hoe lang het duurt voordat ik 'm kan afhalen.![]()
De Pentax FA 43/1.9 Limited is denk ik nog niet het laatste objectief wat ik ga aanschaffen voordat ik begin volgend jaar voor ruim een maand naar Chili toe vertrek. Iemand nog suggesties?
De FA 43 is lichter dan de FA 50/1.4 en ik dacht ook kleiner. De FA 43 heeft meer groothoek.Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:35:
[...]
Stefan in hoeverre is de Pentax FA 50/1.4 anders dan jouw lens?En waarom heb je gekozen voor de FA 43?
Verwijderd
Ga je dat allemaal meeslepen ? Ik zou de kitlens vervangen (da 16-50), en eens nadenken over de DA 60-250 als vervanger van de Tamron. Tenzij je weinig tele doet, dat moet je het laatste lekker zo laten. Wat dacht van een echte macrolens ?
Verwijderd
Wat is een echte macrolens? En de 16-50 werd toch juist slecht getest?Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 15:09:
[...]
Ga je dat allemaal meeslepen ? Ik zou de kitlens vervangen (da 16-50), en eens nadenken over de DA 60-250 als vervanger van de Tamron. Tenzij je weinig tele doet, dat moet je het laatste lekker zo laten. Wat dacht van een echte macrolens ?
Verwijderd
Heb je die oude lenzen dan wel op de A-stand staan? Mits die aanwezig is dan.Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 17:43:
Met het gevaar dat het hier al ter sprake is gekomen (maar zoeken is haast ondoenlijk en leverde dus helaas niets op)
Ik heb al een redelijke tijd de K100D in bezit, en ben er meer dan tevreden over. Nu ben ik tot voor kort eigenlijk alleen maar de kit-lens gebruikt omdat die tot nu toe nog voldeed voor de dingen die ik wou fotograferen in de lijn van 'ik wil eerst de camera een beetje leren kennen'
Maar uiteraard ga je verder, en ben ik nu met mijn behoorlijke verzameling oud-glas aan de gang gegaan. Nu blijkt alleen dat het diafragma niet dicht gedrukt word door de camera, terwijl de diafragma nok in de body wel netjes zijn stappen maakt met diafragma controle.
Ik heb om het goed te kunnen contstateren een tele converter op de camera geklikt, en de diafragma nog word dus echt niet aangestuurd.
Als ik diafragma controle van de camera vasthoud en dan de converter erop klik, zie ik de diafragma nok wel bewegen als ik de controle knop loslaat. Alleen is dit wel gelijk de laatste beweging die die maakt. Draai ik de ontspan knop nogmaals op diafragma controle, dan beweegt die diafragma nog dus niet meer, terwijl je de motor wel hoort bewegen.
Kent iemand dit probleem, want ik kan me niet voorstellen dat je wel oud-glas kan gebruiken, maar dan zonder diafragma te kunnen gebruiken.
Die kitlens wil ik nog wel gaan vervangen door de Pentax SMC DA* 16-50 1:2.8 SDM ED, maar dat zal niet meer voor mijn vakantie zijn denk ik. Ik overweeg nu eerder de Pentax DA 50-135 1:2.8 ED aan te schaffen, want dat heft bij mij een gat op wat ik nu heb in het zoom-bereik. Voor het alle daags fotograferen in Chili kan ik die lens denk ik wel goed gebruiken. Al heb ik daarvoor nu al de Pentax SMCP-DA 70mm f/2.4 ED Digital Limited Edition en straks de Pentax FA 43/1.9 Limited ø 49mm. Dat zijn lekker lichte lenzen. Dan hoef ik niet altijd heel veel foto-spullen mee te slepen als ik ergens naartoe ga.Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 15:09:
[...]
Verwijderd
Mei schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 17:55:
Je moet de camera op M of B hebben staan volgens mij. Dan pas sluit je body het diafragma.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 19:23 ]
Verwijderd
De Tokina variant wel ja..wat de Pentax variant gaat doen op diverse sites is nog even afwachten..op zich geven de Tokina varianten misschien wel aan waar het heen gaat, maar het kan nog anders uitpakken.Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 15:25:
[...]
Wat is een echte macrolens? En de 16-50 werd toch juist slecht getest?
Het goede nieuws is dat ie waarschijnlijk minder gaat kosten dan 1000, eerder tussen 700 en 850..wat natuurlijk alsnog veel geld is.maar ik denk dat die toch wel vrij prijzig zal zijn (zo rond de 1000 euro) en dat ding is aardig zwaar en een lens die alleen maar buiten ga gebruiken door de geringe lichtsterkte van de lens.
Verwijderd
Wat heb je binnen ?Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:02:
[...]
(heb er net vandaag één binnen![]()
) , maar wel een bereik tot 250mm
Dat valt dan inderdaad wel mee. De lichtsterkte valt inderdaad op zich ook wel mee. Voor het doel waarvoor je zo'n lens dan aanschaft zal die lichtsterkte wel genoeg zijn denk ik.Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:02:
[...]
Het goede nieuws is dat ie waarschijnlijk minder gaat kosten dan 1000, eerder tussen 700 en 850..wat natuurlijk alsnog veel geld is.
Geringe lichtsterkte, valt imo ook wel mee, ok het is geen F2.8 maar ook weer geen F5.6 of zelfs F6.3, dus het valt opzich nog wel mee...één stopje achter op een F2.8 lens (heb er net vandaag één binnen![]()
) , maar wel een bereik tot 250mm
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Nooit geprobeerd of dat dingetje bij Av en 'oud glas' wel beweegt, maar zo ja, dan zou 't geen enkel nut hebben.Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:34:
Is er iemand hier die met een K100D die even iets voor mij uit kan probleren?
Ik zit nog steeds met dat 'probleem' met oud glas op de K100D.
Zet ik de cam op M. dan drukt die bij diafragma controle netjes het diafragma dicht, staat de cam op Av, dan doet die dat niet.
Haal je echter de lens van de cam, en kijk je in de lensmount, dan zie je zowel bij M als bij Av de diafragma aansturing gewoon bewegen als je de diafragma controle gebruikt.
Verwijderd
Maar wat ik dan niet begrijp, is dat die nog wel beweegt met oud glas en cam op Av.Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:17:
[...]
Nooit geprobeerd of dat dingetje bij Av en 'oud glas' wel beweegt, maar zo ja, dan zou 't geen enkel nut hebben.
Av (diafragma voorkeuze) werkt alleen wanneer de camera aan de lens door kan geven welk diafragma gebruikt moet worden, en met Pentax-M lenzen en ouder (of vreemdmerk K-bayonet lenzen uit die tijd) is dat doodgewoon onmogelijk. Av ondersteuning gaat pas werken met Pentax-A lenzen waarbij je dan de diafragma-ring op 'A' zet.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 21:45 . Reden: typo en aanvulling ]
Verwijderd
Tuurlijk werkt dat (een beetje), maar Av op een lens die geen Av ondersteunt (op de manier van de Pentax DSLR's, waarbij je het diafragma op de camera instelt) is nogal zinloos.Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:36:
Overigens kan je met oud glas prima foto's maken op Av, alleen heb je dan altijd de maximum diafragma opening met de bijbehorende minimum scherptediepte.
Pre Pentax-A lenzen zijn doodgewoon niet geschikt voor diafragmavoorkeuze op de camera. De camera kan wel heel erg z'n best doen om in Av mode het diafragma hendeltje aan te sturen, maar:Ik hoop iig dat iemand hier het voor mij kan testen, werkt het bij hem ook niet, dan ga ik hier Pentax eens een mailtje over sturen, want jouw theorie klopt prima, maar het blijft vreemd dat de diafragma aansturing wel gewoon werkt in de body, maar dit niet doorgeeft aan de lens en dit wel op de M stand doet. Mechanisch gezien begrijp ik dit gewoon niet, en dat kan ik gewoon niet hebben
Verwijderd
Maar dat is juist het hele punt. Je stelt op je lens het diafragma in, staat je cam op M, dan word het diafragma aangestuurd door de camera door het hendeltje in de body. Staat de cam op Av, dan word het hendeltje in de body ook aangestuurd, alleen word het dan niet doorgegeven aan de lens.Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 23:56:
[...]Pre Pentax-A lenzen zijn doodgewoon niet geschikt voor diafragmavoorkeuze op de camera. De camera kan wel heel erg z'n best doen om in Av mode het diafragma hendeltje aan te sturen, maar:
A) weet 'ie niet wat het max. diafragma of het ingestelde diafragma van een M-lens is, en
B) is een M-lens niet voorbereid op het instellen van het diafragma vanuit de camera. Die verwacht gewoon dat dat hendeltje helemaal wordt opengegooid en blijft dan steken op het diafragma dat op de lens is ingesteld.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 07:04 . Reden: typo ]
Nee. Voor zover ik weet gooit je camera alleen het diafragma dicht om de lichtmeting te doen. Daarvoor hoeft ie alleen een palletje over te halen (of los te laten, weet niet hoe dat bij Pentax zit) waarna het diafragma dichtgaat. Dat is bij alle (Pentax) lenzen hetzelfde. En is dus niet afhankelijk van je max. diafragma of je ingestelde diafragma.Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 06:52:
[...]
Maar dat is juist het hele punt. Je stelt op je lens het diafragma in, staat je cam op M, dan word het diafragma aangestuurd door de camera door het hendeltje in de body. Staat de cam op Av, dan word het hendeltje in de body ook aangestuurd, alleen word het dan niet doorgegeven aan de lens.
Zowel op M als Av word het hendeltje in de body dus aangestuurd, maar alleen in de stand M reageert je lens hierop, terwijl het een puur mechanische handeling is van je body.
Kijk maar eens in de lensvatting van je body wat er gebeurd met de diafragma aansturing. Ik kan geen enkel verschil vinden tussen de M en de Av stand, en dat begrijp ik dus niet, waarom dan in de Av stand die mechanische beweging niet in de lens overgenomen word.
Verwijderd
Welke lens heb jij nu binnen???
Zie juiste topic daarvoorJa, welke lens
Beste <mijn e-mailadres>,
Het is inderdaad de zilveren, het kan nog een week duren.
Verwijderd
Weet ik, maar dat was de vraag niet. De vraag is waarom je lens wel reageert op het diafragma palletje als je cam op M staan, maar niet reageert als je cam op Av staat, terwijl als je in de lensmount van je body (zonder lens erop geklikt) kijkt, zie je in beide standen de diafragma pal exact dezelfde beweging maken.fnoff schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 10:02:
[...]
Nee. Voor zover ik weet gooit je camera alleen het diafragma dicht om de lichtmeting te doen. Daarvoor hoeft ie alleen een palletje over te halen (of los te laten, weet niet hoe dat bij Pentax zit) waarna het diafragma dichtgaat. Dat is bij alle (Pentax) lenzen hetzelfde. En is dus niet afhankelijk van je max. diafragma of je ingestelde diafragma.
Verwijderd
Tegenvraag: waarom wil je weten of het diafragma hendeltje bij 'droog zwemmen' wel beweegt bij Av, en niet wanneer er een pre Pentax-A lens op zit?Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 06:52:
Maar dat is juist het hele punt. Je stelt op je lens het diafragma in, staat je cam op M, dan word het diafragma aangestuurd door de camera door het hendeltje in de body. Staat de cam op Av, dan word het hendeltje in de body ook aangestuurd, alleen word het dan niet doorgegeven aan de lens.
Zowel op M als Av word het hendeltje in de body dus aangestuurd, maar alleen in de stand M reageert je lens hierop, terwijl het een puur mechanische handeling is van je body.
Kijk maar eens in de lensvatting van je body wat er gebeurd met de diafragma aansturing. Ik kan geen enkel verschil vinden tussen de M en de Av stand, en dat begrijp ik dus niet, waarom dan in de Av stand die mechanische beweging niet in de lens overgenomen word.
Verwijderd
Je gaat toch niet dezelfde kant op als die fransman met die nepmededelingen over die 16-50 ?
Verwijderd
Verwijderd in "[Fotoapparatuur] Mijn nieuwe apparatuur ..."Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 22:39:
Je gaat toch niet dezelfde kant op als die fransman met die nepmededelingen over die 16-50 ?
Afijn, als je niks bloot geven wilt ...dan niet. Maar laat de volgende keer dan ook geen hints los.
Verwijderd
[slow]Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 22:39:
[...]
Afijn, als je niks bloot geven wilt ...dan niet. Maar laat de volgende keer dan ook geen hints los.
Het kan dan denk ik nog wel een tijdje duren voordat die hier in de winkels ligt....Thank you indeed for usually patronizing the product of our company.
"Smc PENTAX-DA 50-135mmF2.8ED IF SDM" that began putting on the market on July 27 gets the order that greatly exceeds our expectation, and is a situation in which production doesn't catch up with the demand.
I apologize deeply to the customer and the shop that makes it wait for getting time to the delivery
of goods.
The system of production is straightened to satisfy the demand immediately, and wait for a while, please now.
Verwijderd
Da's al dik 2 jaar zo. Toen ik m'n 50-200 kocht (dik een maand levertijd) was de 'running gag' dat de Vietnamees die ze in elkaar moest zetten ziek was...Mei schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 22:10:
Van wat ik overal hoor loopt Pentax permanent achter met de productie...
Verwijderd
Ik ben niet zo gewend om allerlei andere topics na te pluizen, zeker niet als ik niet rap weet waar ik zoeken moet. Ik kom al op genoeg plekken. Maar oké, ik begrijp het. Excuus voor de overlast..
[ Voor 88% gewijzigd door YellowCube op 31-07-2007 09:53 ]
Verwijderd
Hoe weet je dat?Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 23:08:
Gekocht voor 52,50? Mooie prijs!
[ Voor 18% gewijzigd door lordsnow op 31-07-2007 21:49 ]
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 20% gewijzigd door martijn_tje op 01-08-2007 19:11 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Zekers ! Alle k10d gebruikers die Pef schieten hebben hier last van. Gemiddeld trek ik ongeveer 1,5 ker zoveel platen, minus 10%, als je PEF gebruikt ipv DNG.teigetjuh schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:56:
met PEF wordt een foto gemiddeld 10Mb, dus dan zou de teller toch meer aan moeten geven.
Het verschijnsel doet zich trouwens ook voor met een 2GB kingston kaart (die verblijft ivm de snelheid meestal in de navigatie)
Kent iemand dit?
Verwijderd
Pentax-A lenzen zijn per definitie MF, dus dan is dat toch niet zo gek en had je van tevoren kunnen weten?StefandeGroot schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 18:42:
Ik heb vandaag de SMC Pentax-A 1.7/50mm die ik gekocht heb via eBay opgehaald op het Postkantoor.
Mijn eerste ervaring met dit lensje is niet echt overweldigend. Ik kan de lens alleen gebruiken als MF en dat vergt toch wel enige oefening.
Ik had het inderdaad kunnen weten. Maar desnietaltemin is het een leuk lensje. Zeker voor dat geld.Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 22:08:
[...]
Pentax-A lenzen zijn per definitie MF, dus dan is dat toch niet zo gek en had je van tevoren kunnen weten?
Overigens is 't scherpstellen in moeilijke omstandigheden wel een stuk prettiger met een 1:1.7 lensje dan met bv. een 1:3.5 kitlens (scheelt 2 stops lichtsterkte, en 4x zoveel licht op je matglas)...
Gelukkig ben ik tenminste niet de enige.... Hopelijk fixen ze dat een keer in een firmware.Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 21:17:
[...]
Zekers ! Alle k10d gebruikers die Pef schieten hebben hier last van. Gemiddeld trek ik ongeveer 1,5 ker zoveel platen, minus 10%, als je PEF gebruikt ipv DNG.
lock
Geldt dat ook voor Fujinon? Nu weet ik niet wat ze voor kleinbeeld/P-draad allemaal hebben gefabriceerd, maar bij Fujinon denk ik aan onwijsgoede lenzen voor de middenformaat camera's van Fuji (zo goed zelfs dat ik het betreur dat ze geen lenzen in het (sub-)kleinbeeld bereik maken, f-mount of four-thirds bijv.).Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 22:29:
Idd P-draad, oftewel M42 vatting.
En wat een redelijke prijs is? Ik zie merken als [...] Fujinon, [...] en dat waren 25 jaar geleden niet echt topmerken.
dat is oefenen met je nieuwe lens ... had ik in het begin ook. Ik ben helemaal weg van mijn smc pentax-m 50mm 1.7 lensje. Hij is perfect voor portret pics (vb http://www.flickr.com/pho...955553702/in/photostream/). Ik moet nog beetje stoeien in wat scenarios die wat minder licht hebben ... Maar voor de rest een top lensStefandeGroot schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 18:42:
Ik heb vandaag de SMC Pentax-A 1.7/50mm die ik gekocht heb via eBay opgehaald op het Postkantoor.
Mijn eerste ervaring met dit lensje is niet echt overweldigend. Ik kan de lens alleen gebruiken als MF en dat vergt toch wel enige oefening.. Dat doe ik namelijk normaal gesproken alleen in moeilijke lichtomstandigheden waarbij de AF het niet wil doen, zoals in het Oceanium in Rotterdam. Laat nu diergaarde Blijdorp daar een foto die ik gemaakt heb wel erg mooi vinden... Ik dwaal af nu.De komende dagen ga ik die nieuwe lens in elk geval nog eens goed uitproberen. Dan pas wil ik mijn definitieve oordeel over dit lensje geven. Ik moet wel zeggen dat een paar 'statische' MF foto's er wel goed eruit zien.
Verwijderd
Verwijderd
Nee, eigenlijk geldt dat niet voor Fujinon. Fuji maakte in de jaren 60/70 ook al hele fraaie lenzen (ook voor M42), maar de getoonde 1:2.2 55mm was een echte budgetlens en geen hoogvlieger.lateef schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 08:34:
Geldt dat ook voor Fujinon? Nu weet ik niet wat ze voor kleinbeeld/P-draad allemaal hebben gefabriceerd, maar bij Fujinon denk ik aan onwijsgoede lenzen voor de middenformaat camera's van Fuji (zo goed zelfs dat ik het betreur dat ze geen lenzen in het (sub-)kleinbeeld bereik maken, f-mount of four-thirds bijv.).
voor P-draad is iig niet alleen prul gemaakt, dat wil nog niet gelijk zeggen dat dit anno 2007 hoogst interessante lenzen zijn, maar optisch kan het een (zeer) mooie lens zijn.
thalyric schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 13:55:
[...]http://www.flickr.com/photos/yozefff/955553702/in/photostream/
Verwijderd
De Pentax-A versie heeft 1 groot voordeel t.o.v. de M: diafragma voorkeuze werkt gewoon direct, dus zonder 'groene knopje' of AE/L button. Optisch zijn ze volstrekt vergelijkbaar.thalyric schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 13:55:
dat is oefenen met je nieuwe lens ... had ik in het begin ook. Ik ben helemaal weg van mijn smc pentax-m 50mm 1.7 lensje. Hij is perfect voor portret pics (vb http://www.flickr.com/pho...955553702/in/photostream/). Ik moet nog beetje stoeien in wat scenarios die wat minder licht hebben ... Maar voor de rest een top lens
Verwijderd
Weliswaar geen raw, maar toch:Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 16:40:
Maar inderdaad: wat ik zo zag (helaas nog geen raw's gespot) is het contrast iig in orde, maar is de bokeh nogal rommelig. Scherpte durf ik op basis van de samples die ik heb gezien niks van te zeggen
thnx ;-) heb nog veel meer ideen om te doen ;-)AlterEgo schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 20:34:
[...]
offtopic:
Je hebt een fraaie collectie online staan
hhmm ... durf het bijna niet te vragen ... hoe hoe werkt dat? hahaha ... (heb geen fotografie opleiding enzo gehad ... leer alles nu like 4 maanden ofzo).Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:00:
[...]
De Pentax-A versie heeft 1 groot voordeel t.o.v. de M: diafragma voorkeuze werkt gewoon direct, dus zonder 'groene knopje' of AE/L button. Optisch zijn ze volstrekt vergelijkbaar.
En voor die scenario's met minder licht, kijk 's naar een 'ouderwets' matglas met deelbeeldprisma van bv Katz Eye. Kost een paar centen, maar scherpstellen bij slecht licht wordt een stuk eenvoudiger!
offtopic:
Eens met AlterEgo, indrukwekkende foto galerij!
Verwijderd
"hoe werkt dat?" zijn in dit geval eigenlijk 3 vragen...thalyric schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 10:37:
hhmm ... durf het bijna niet te vragen ... hoe hoe werkt dat? hahaha ... (heb geen fotografie opleiding enzo gehad ... leer alles nu like 4 maanden ofzo).
Wat je ook zou kunnen proberen de zoekerloep van Pentax, de O-ME53. Zet je op de zoeker, en het beeld wordt vervolgens met een factor 1.2 vergroot. Enige nadeeltje is dat -dit gebeurt in ieder geval als brildrager- "naar beneden" kijken om de info in de zoeker te kunnen lezen.Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:00:
[...]
De Pentax-A versie heeft 1 groot voordeel t.o.v. de M: diafragma voorkeuze werkt gewoon direct, dus zonder 'groene knopje' of AE/L button. Optisch zijn ze volstrekt vergelijkbaar.
En voor die scenario's met minder licht, kijk 's naar een 'ouderwets' matglas met deelbeeldprisma van bv Katz Eye. Kost een paar centen, maar scherpstellen bij slecht licht wordt een stuk eenvoudiger!
offtopic:
Wat je ook zou kunnen proberen de zoekerloep van Pentax, de O-ME53. Zet je op de zoeker, en het beeld wordt vervolgens met een factor 1.2 vergroot. Enige nadeeltje is dat -dit gebeurt in ieder geval als brildrager- "naar beneden" kijken om de info in de zoeker te kunnen lezen.Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:00:
[...]
Verwijderd
Verwijderd
Ik heb die Katz Eye ook zojuist maar besteld, komt inclusief verzendkosten dus op $ 127,88. Hoeveel Euro dat is, komen we later wel weer achterVerwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:00:
[...]
offtopic:
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2007 09:37 . Reden: typo ]
Check deze site eens: http://ok1000.blogspot.com/2007/07/split-image-focus-screens.htmlStefandeGroot schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 13:24:
Ik las gisteren toevallig ook ergens over de Katz Eye. Ook op hun website geweest. Alleen snap ik eigenlijk nog niet goed hoe dat nu werkt. Komt dat ergens in je camera te zitten?? Of hoe moet ik dat nu zien?
Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 09:31:
Heb toevallig afgelopen week via marktplaats een Vivitar Series 1 lens gekocht, 57-200 bij 1:3,5 over het hele bereik en een ontzettend mooie makro stand.
Was destijds het paradepaardje van Vivitar, en de lens die ik nu heb, heeft volgens mij al die tijd in zijn originele doos gezeten, geen slijtspoortje te zien en dat voor 5 tientjes
Verwijderd
Zou je eens willen toelichten wat je precies bedoeld?Verwijderd schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 12:22:
Ik vraag me ook af hoeveel kwaliteits winst je behaalt met oud glas omdat je maar 24mm ipv 36mm van de lens gebruikt. Het beste deel van de lens zit tenslotte in het midden van de lens, kleiner diafragma, hogere kwaliteit, en vervorming zit hoofdzakelijk aan de zijkanten van de lens.
En dan natuurlijk wat dat aan kwaliteits verschil is met nieuwe 24mm lenzen, daarbij gebruik je tenslotte wel weer het hele oppervlakte van de lens.
Is het dan niet zo dat een middenklasse oud-glas lens dezelfde kwaliteit geeft als een hogere klasse nieuw-glas (om het zo maar even te noemen) lens.
Verwijderd
Ik ben geen natuurkundige, maar ik geloof dat hier sprake is van een misverstand. Laat ik het eens logisch probere te beredeneren.JWfx schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 00:31:
[...]
Zou je eens willen toelichten wat je precies bedoeld?
Logisch beredeneren gaat bij de optica lang niet altijd goed. De hele lens wordt altijd gebruikt, ook al gebruik je slechts een uitsnede van de beschikbare verlichte cirkel.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:02:
[...]
Ik ben geen natuurkundige, maar ik geloof dat hier sprake is van een misverstand. Laat ik het eens logisch probere te beredeneren.
Het is volgens mij algemeen bekend dat een deel van het beeld van een lens die gemaakt is voor een full frame sensor/film niet op een aps-c sensor valt.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Verwijderd
Oké, de aps-c sensor gebruikt niet de volledige cirkel. Dat bedoel ik ook. Maar de rest blijft volgens mij overeind. Toch ?Ronald schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:46:
[...]
Logisch beredeneren gaat bij de optica lang niet altijd goed. De hele lens wordt altijd gebruikt, ook al gebruik je slechts een uitsnede van de beschikbare verlichte cirkel.
Ik dacht juist, en ik heb het idee dat ronald dat ook bedoeld (?), dat doordat een lens rond en geslepen is, hij het binnenvallende licht naar het midden buigt. Maar de diverse 'lichtstralen' worden niet overal evenveel gebogen dus die dwalen door het binnenwerk van objectief en camera en vallen uiteindelijk op de sensor. Dus maakt het niet uit hoe groot die sensor is, het valt er toch wel allemaal op. Met de nadruk op 'allemaal'. Alle lichtstralen bij elkaar vormen samen op de sensor/film een beeltenis van hetgeen door de lens gezien is. De grote van de sensor of film heeft dan weer voordelen in het registreren van detailinformatie die al die stralen met zich meebrengen. Er is immers meer ruimte om al die details op te slaan.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:59:
[...]
Oké, de aps-c sensor gebruikt niet de volledige cirkel. Dat bedoel ik ook. Maar de rest blijft volgens mij overeind. Toch ?
[ Voor 25% gewijzigd door martijn_tje op 06-08-2007 17:26 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
[ Voor 34% gewijzigd door YellowCube op 07-08-2007 08:32 ]
Verwijderd
Oké. Ik denk dat ik me wat ondeskundig uitdruk, respectievelijk het niet helemaal begrijpRonald schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 19:23:
Een lens is in het centrum van de beeldcirkel scherper dan aan de randen van de beeldcirkel... dat is al zo sinds er lensen gemaakt worden. De mythe over glasranden niet gebruiken van FF lenzen heeft niets met glas te maken, slechts met beeldcirkel randen.
Is helemaal correct.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 20:45:
Hieronder staat een link. Op die pagina staat volgens mij de beeldcirkel getekend, met het effect van een aps-c en een 35 mm sensor. Een deel van het beeld dat wel op de 35 mm valt, valt niet op de Aps-c sensor. Dat deel van het beeld dat 'vervalt' op de aps-c is toch gevoelig voor verminderde scherpte aan de randen van een lens/sensor combi? Zo niet, waarom dan niet ?
[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 06-08-2007 21:18 ]
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq