Het grote Pentax dSLR topic deel2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste
Acties:
  • 22.892 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Photozone heeft hem getest op de Canon-mount en hij onderschrijft wat ik zelf ook heb gezien: nette lens, zeker voor het geld, optisch zeer behoorlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:51:
[...]

Heb je ook een review waar ik kan teruglezen dat het zeer behoorlijk is? :)
Canonvariantje, maar dat maakt de conclusie niet minder:
http://www.photozone.de/8...sigma_55200_456/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:51:
[...]

Heb je ook een review waar ik kan teruglezen dat het zeer behoorlijk is? :)
link boven mij :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:38
Over enige tijd komt de K100D Super uit, wat ik trouwens een belachelijke naam vindt maar dat terzijde.
Nu ondersteund deze SDM lenzen. Zou de oude K100D niet voorzien kunnen worden van de firmware van de K100D Super of een aangepaste firmware zodat deze camera ook SDM lenzen ondersteund?
Het lijkt me dat het puur een verandering is in de software maar de hardware hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft de oude uberhaupt wel contactpunten voor de lenzen? /me Pentaxnewb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
badkuip schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:14:
Over enige tijd komt de K100D Super uit, wat ik trouwens een belachelijke naam vindt maar dat terzijde.
Nu ondersteund deze SDM lenzen. Zou de oude K100D niet voorzien kunnen worden van de firmware van de K100D Super of een aangepaste firmware zodat deze camera ook SDM lenzen ondersteund?
Het lijkt me dat het puur een verandering is in de software maar de hardware hetzelfde blijft.
Pentax geeft z'n producten al sinds de jaren 70 iig de toevoeging 'Super' mee bij een heruitgave met extra features. Zie mijn sig: Ik heb (van Pentax) een ME en een ME Super!

En nee, de huidige K100D is niet te upgraden naar een K100D Super. Overigens geven diverse mensen aan dat de K100D Super een update is van de K110D en dat er ipv de K100D een geheel ander toestel gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:15:
Heeft de oude uberhaupt wel contactpunten voor de lenzen? /me Pentaxnewb
Voor zover ik weet is dat idd het 'probleem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

hangt ervan af wat je vriendin wil gaan doen. bedoel ik heb een samsung GX-1S. Daar kwam ook een 18-55 mee. Heb nu

1) 28-80 (2e hands, autofocus)
2) 135mm (2e hands, manueel focus)
3) 50mm (2e hands, manueel focus)

en kan je ook leuke dingen mee maken. Nu nog een zoomlens en ik ben klaar.

dus ja .. .welk lens heeft jouw vriendin ECHT nodig die vb Pentax niet heeft? En de oude lenzen doen ook nog rocken ;-)
Hydra schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:54:
[...]

Hah, ik heb een 50/1.8 op m'n D70, dus ik ben goed? :P

Grappige discussie verder. Mijn vriendin staat, na flink rondgezocht te hebben, op het punt een K100 te kopen. Voordelen t.o.v. de C350D: stevigere body, kitlens is niet compleet van plastic, heeft LCD-schermpje bovenop. Voordelen t.o.v. de D40: ook LCD schermpje bovenop.

Het voornaamste argument wat ik hier tegen Pentax zie, is dat er 'weinig' lenzen voor beschikbaar zijn. Hoe 'erg' is dit? M'n vriendin gaat in eerste instantie voor de 18-55mm, maar ik vermoed dat ze later wel een keer een niet te dure zoom wil met een bereik tot aan de 200 ofzo. Kun je dan niet gewoon voor een Sigma of Tamron gaan? Is het dan zo 'erg' dat Pentax zelf een wat minder grote collectie heeft?

Want verder ziet de K100 er prima uit (terwijl ik zelf een D70 heb en daar enorm happy mee ben) voor een enthousiasteling die graag wil beginnen met een DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
thalyric schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:47:
hangt ervan af wat je vriendin wil gaan doen. bedoel ik heb een samsung GX-1S. Daar kwam ook een 18-55 mee. Heb nu

1) 28-80 (2e hands, autofocus)
2) 135mm (2e hands, manueel focus)
3) 50mm (2e hands, manueel focus)

en kan je ook leuke dingen mee maken. Nu nog een zoomlens en ik ben klaar.

dus ja .. .welk lens heeft jouw vriendin ECHT nodig die vb Pentax niet heeft? En de oude lenzen doen ook nog rocken ;-)
Nou, wat ik vermoed dat ze in de nabije toekomst gaat willen is een groter zoombereik, en dan bedoel ik tot 200mm ofzo. Ze heeft geen enorm budget. Ik neem aan dat er voor Pentax cameras in de range (dus 50-200 ongeveer) wel degelijke niet te dure objectieven zijn?

Edit: zo iets dus:
http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=12031

Zelf heb ik een Sigma 18-125 als starterslens gekocht voor m'n Nikon, en ik zag dat diezelfde ook voor Pentax beschikbaar is. Volgens mij valt het dus best mee kwa beschikbaarheid.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 13-07-2007 16:28 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

ja precies ... goed te doen toch? En als ze eerst wil experimenten, neem dan zo'n oude lens. Zag laatst ook een 80-300 dacht ik ... oke .. die is wel rond de 300 euri hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Hydra schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:24:
[...]

Nou, wat ik vermoed dat ze in de nabije toekomst gaat willen is een groter zoombereik, en dan bedoel ik tot 200mm ofzo. Ze heeft geen enorm budget. Ik neem aan dat er voor Pentax cameras in de range (dus 50-200 ongeveer) wel degelijke niet te dure objectieven zijn?

Edit: zo iets dus:
http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=12031

Zelf heb ik een Sigma 18-125 als starterslens gekocht voor m'n Nikon, en ik zag dat diezelfde ook voor Pentax beschikbaar is. Volgens mij valt het dus best mee kwa beschikbaarheid.
De Tamron 70-300 Di Dl 4-5.6 1:2 macro is ook een erg mooi lensje en niet duur (139,-)

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jero1ste
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-08 07:02
Vandaag een split image focus screen voor de k10d binnen gekregen.
Deze, hij word op maat geslepen voor de k10d.

Heb deze meteen in de camera gedaan en ben met een pentax-a 50 mm 1.7 gaan spelen.
Het handmatig focussen gaat sneller en ik krijg het beeld scherper.

Echt zn 20 euro waard.

Pentax K10D, Sigma 18-200 3.5-6.3 DC, Pentax-A 1:1.7 50mm, Pentax-M 1:1.7 50mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
thalyric schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:53:
ja precies ... goed te doen toch? En als ze eerst wil experimenten, neem dan zo'n oude lens. Zag laatst ook een 80-300 dacht ik ... oke .. die is wel rond de 300 euri hahaha
Mwoa, valt mee. Zelf ben ik aan 't sparen voor een Nikkor 70-300 VR lens :9~

Maareh, bedankt allemaal! Ze heeft er vandaag nog even goed over nagedacht en gaat morgen de K100 halen. Wel jammer dat het geen Nikon is geworden natuurlijk maar je kunt niet alles hebben ;) (geintje, niet slaan ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmz, zeker als je al een dSLR in huis hebt kan het misschien interessant zijn om het glas uit te kunnen wisselen? Ik ben nu bijv enorm blij met een 70-200 van Ronald aangezien de mijne even wat beton heeft gekust door een ongelukje van Ronald :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 18:09:
Hmz, zeker als je al een dSLR in huis hebt kan het misschien interessant zijn om het glas uit te kunnen wisselen? Ik ben nu bijv enorm blij met een 70-200 van Ronald aangezien de mijne even wat beton heeft gekust door een ongelukje van Ronald :P
Ja, dat heb ik d'r ook gezegd, maar ik moet zeggen dat ik wel, hoewel ik Nikon fan ben, ook niet erg enthousiast ben over de D40. Het gebrek aan focusmotor en LCD scherm rechtsbovenop vind ik storend. De D40x is meteen een flink stuk duurder. En m'n vriendin heeft, na verschillende camera's vastgehouden te hebben, absoluut een voorkeur voor de K100. Ze weet ook dat we dan geen lenzen e.d. kunnen wisselen. En ik moet zeggen dat in het segment waarin zij zit, ik de K100 ook de beste keus vindt. De Canon 350D vind ik wat 'cheap', de D40(x) mist gewoon wat, de Sony Alpha nogat vind ik er lomp uitzien en niet goed in de hand liggen. De toestellen die mij aanspreken zijn de D40x en de K100, en ik vind die 2e er beter uitkomen. Als ze voor een body + lens van 1000 was gegaan was ik ook echt de D80 gaan pushen hoor, maar in de 500-600 prijsrange vind ik niet dat Nikon een erg sterk verhaal heeft.

Ik weet trouwens niet wat voor'n kitlens er bij de Nikon zit, maar ik vind die op de Canon 350D aan alle kanten goedkoopheid uitstralen. Sowieso wil ik geen lens met een kunststof bajonetring, als dat gaat slijten en wiebelen kun je 'em wel wegdoen. De K100 kitlens is veel degelijker en heeft tenminste een stalen ring.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 13-07-2007 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kitlenzen zijn geen argument om een camera te kopen imo. Die dingen kosten vaak 100 euro tops en gaan er vaak als eerste uit wanneer de set enigzins compleet is. Ik snap alleen je argument over de focusmotor bij de D40 niet: zelfs met alleen AF-S glas is er meer beschikbaar voor de D40 dan de K100. Ik zou mezelf eens heel serieus achter de oren krabben of ik twee lensmounts in huis wil halen, ik denk niet dat het praktisch is nl.
Hydra schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 22:43:
Ik weet trouwens niet wat voor'n kitlens er bij de Nikon zit, maar ik vind die op de Canon 350D aan alle kanten goedkoopheid uitstralen. Sowieso wil ik geen lens met een kunststof bajonetring, als dat gaat slijten en wiebelen kun je 'em wel wegdoen. De K100 kitlens is veel degelijker en heeft tenminste een stalen ring.
Die mount is wel het láátste waar je je zorgen over hoeft maken bij de meeste kitlenzen. Vaak zijn het mono- of duozooms (lensbarrel schuift uit) wat véél gevoeliger is dan die hele mount. Maar als ik je vertel dat zelfs de niet al te best gebouwde kitlens van Canon het bij mij gewoon dik een half jaar in het uitgaansleven heeft volgehouden, heb dan genoeg verteld? ;) Echt langdurig zwaar gebruik kan ik je met geen enkele kitlens aanraden (dat is de reden dat ik een L heb als walkaround), maar voor gewoon consumentengebruik gaat het prima, bij elke kitlens.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 22:23

shag-me

-n0n3-

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn el-cheapo Tamron 70-300 4,5 - 5,6, een wat lichtsterkere lens, evt 200mm prime, of iets van 70-200.. 300mm gebruik ik toch niet. Liefst een 2.8 lens.. Merkvoorkeur heb ik niet echt, ik gebruik hem voor op vakantie, fotografie van vogeltjes etc, en af en toe macro achtig.. Soms ook portret op afstand.. Hij komt op mn k100D.. iets wat iemand kan aanraden?

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas is de Sigma 70-20 F2.8 (nog?) niet verkrijgbaar voor Pentax mount.
Je hebt een paar opties:
- Wachten op de Pentax DA* 50-135 F2.8 (iets te kort voor jou ben ik bang) of op de DA* 60-250 F4 (als die ene stop geen bezwaar is, op 250mm is 'ie ook F4!). Of op de Tokina equivalenten.
- Op Ebay etc. op zoek naar de Pentax FA 80-200mm f/2.8 ED(IF). Prima stuk glas, maar wordt niet zo vaak aangeboden en is 2e hands nogal aan de prijs.
Vreemd dat Pentax deze lens niet meer (opnieuw) produceert, want dat zou een deel van het platform-probleem van Pentax op kunnen lossen. Idem voor de andere mooie lichtsterke FA-lenzen uit het 'analoge tijdperk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
Whooops, geen sigma dus... Maar tamron heeft er net een uitgebracht die WEL op K-mount kan: http://www.tamron.de/index.php?id=529&L=2

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tamron heeft 'm aangekondigd, maar voor zover ik kan zien is 'ie nog nergens verkrijgbaar. En ik zie ook nergens vanaf wanneer 'ie leverbaar zou kunnen zijn.
't Ding ziet er trouwens wel erg interessant uit, relatief licht (4 ons lichter dan die Pentax FA die ik noemde), en ik heb persoonlijk wat meer vertrouwen in de QA van Tamron dan in die van Sigma.

Nu nog even wachten op de reviews, en op de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 10:08:
Helaas is de Sigma 70-20 F2.8 (nog?) niet verkrijgbaar voor Pentax mount.
Je hebt een paar opties:
De 70-200 F2.8 Macro is (nog) niet verkrijgbaar nee, komt wel als het goed is, er stond laatst op een van de vele Sigma sites, coming soon, maar kan het niet meer terugvinden. Allicht is dit een klein bewijsje, maar misschien hebben ze het ding wel gewoon toegevoegd zonder nog te weten of ie uberhaupt in de nabije toekomst komt, ken die shop verder niet.
- Wachten op de Pentax DA* 50-135 F2.8 (iets te kort voor jou ben ik bang) of op de DA* 60-250 F4 (als die ene stop geen bezwaar is, op 250mm is 'ie ook F4!). Of op de Tokina equivalenten.
Dat is ook wat ik doe, wachten op de 60-250 F4, hopelijk wordt het een fijn ding. Denk niet dat de Tokina equivalenten er ook voor Pentax mount komen, dus dat heeft weinig zin vrees ik
- Op Ebay etc. op zoek naar de Pentax FA 80-200mm f/2.8 ED(IF). Prima stuk glas, maar wordt niet zo vaak aangeboden en is 2e hands nogal aan de prijs.
Vreemd dat Pentax deze lens niet meer (opnieuw) produceert, want dat zou een deel van het platform-probleem van Pentax op kunnen lossen. Idem voor de andere mooie lichtsterke FA-lenzen uit het 'analoge tijdperk'.
Ja, eh gewoon eensch! :)
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 11:36:
Tamron heeft 'm aangekondigd, maar voor zover ik kan zien is 'ie nog nergens verkrijgbaar. En ik zie ook nergens vanaf wanneer 'ie leverbaar zou kunnen zijn.
't Ding ziet er trouwens wel erg interessant uit, relatief licht (4 ons lichter dan die Pentax FA die ik noemde), en ik heb persoonlijk wat meer vertrouwen in de QA van Tamron dan in die van Sigma.

Nu nog even wachten op de reviews, en op de prijs...
Hmm mooi nieuws, die had ik nog niet gezien! Ben (ook) benieuwd, ziet er goed uit, als de optiek nou in orde is..misschien een kandidaat, maar denk zelf dat de DA 60-250 voor mij net wat prettiger is. Als ze nou rond dezelfde tijd uit komen kan ik ze natuurlijk het best gewoon eens gaan vergelijken. Afwachten tot er een prijs en datum bekend is idd. Als de Tamron nog (veel) later is dan de Pentax dan heuh, mag Tamron naar m'n centen fluiten :P Als 't nou vergelijkbaar is met een 28-75 qua scherpte bv. :9~

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 12:26 . Reden: laatste quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
[b][message=28398415,noline]-Emiel- schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ Als de Tamron nog (veel) later is dan de Pentax dan heuh, mag Tamron naar m'n centen fluiten :P Als 't nou vergelijkbaar is met een 28-75 qua scherpte bv. :9~
Ik durf daar een biertje op te zetten (en bier is intens smerig O-) ).

De FAblahblah 70-200 op photozone heeft als enige positieve punt een relatief goede centre performance op 200mm, de rest blijft gewoon achter... Klaus heeft geen significante decentering gevonden in het exemplaar, en de kans dat deze representatief is is dus groot.

De recente introducties van Tamron (en Nikon en Canon) zijn optisch zeer sterk geweest, dus ik heb wel goede hoop voor deze Tamron 70-200.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald, wat blaat je nou???
-Emiel- had 't over de vergelijking tussen de Pentax DA* 60-250 en de Tamron.
Ik noemde de Pentax FA 80-200 F2.8 als goede optie omdat er nu nog geen alternatieven zijn.
En de conclusie op photozone.de is m.i. niet echt verkeerd:
The Pentax FA* 80-200mm f/2.8 [IF] ED is a very good large aperture tele zoom lens. The resolution figures are generally excellent in the center whereas you need to stop down somewhat to reach the maximum quality at the borders (80mm and 135mm). Both distortions and CAs are negligible in field conditions. The vignetting could be a little better at 200mm @ f/2.8 but it's well controlled otherwise. Typical for a professional grade lens the build quality is excellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 13:03:
[...]

Ik durf daar een biertje op te zetten (en bier is intens smerig O-) ).

De FAblahblah 70-200 op photozone heeft als enige positieve punt een relatief goede centre performance op 200mm, de rest blijft gewoon achter... Klaus heeft geen significante decentering gevonden in het exemplaar, en de kans dat deze representatief is is dus groot.

De recente introducties van Tamron (en Nikon en Canon) zijn optisch zeer sterk geweest, dus ik heb wel goede hoop voor deze Tamron 70-200.
Ik eigenlijk ook wel...(based on just a feeling:P). Veel negatieve verhalen gelezen natuurlijk over de Sigma QC, denk dat ik zelf wel mazzel heb met mijn exemplaren, hoewel het allemaal wel wat scherper kan imo, dit in vergelijking met wat ik wel eens vind van dezelfde lenzen, maar wat is sharpening geweest en wat was het aandeel van de lens?
Maar van Tamron hoor ik slechts incidenteel dat zoiets gebeurd..een slecht exemplaar..lijkt me dat de QC iets beter is ?!

Misschien omdat Tamron een wat krappere catalogus heeft en wat minder in aantallen produceert ?
Wat ik overigens niet zeker weet...maar heb het idee dat Sigma veel groter produceert in aantallen..iemand die dat kan staven of ontkrachten ?

Afbeeldingslocatie: http://photozone.de/8Reviews/lenses/pentax_80200_28/kit.jpg
Tja de combinatie heeft..hmm..z'n looks iig niet mee als je 't mij vraagt ;)
De rest valt vast wel mee : O
-Emiel- had 't over de vergelijking tussen de Pentax DA* 60-250 en de Tamron.
Eh ja en ja.
Ik vraag me af welke eerder gaat komen, de DA* 60-250 4 of de Tamron 70-200 2.8 voor Pentax mount..

De Tamron klinkt goed, maar zoals ik al zei denk ik meer aan het bereik van de Pentax te hebben, danwel met 1 stopje minder.
Wat de Tamron betreft zou ik hopen dat ie ong. net zo scherp is als hun 28-75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 13:53:
Tja de combinatie heeft..hmm..z'n looks iig niet mee als je 't mij vraagt ;)
De rest valt vast wel mee : O
Tja. Alsof die witte toeters met een rood randje mooi staan op een zwarte Canon DSLR... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Nou, m'n vriendin heeft vandaag d'r K100 aageschaft bij Steenweg in Utrecht. Ben benieuwd hoe erg het virus bij haar toeslaat. Wel leuk dat we er een gedeelde hobby bij hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 11:15
Hydra schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 16:23:
Nou, m'n vriendin heeft vandaag d'r K100 aageschaft bij Steenweg in Utrecht. Ben benieuwd hoe erg het virus bij haar toeslaat. Wel leuk dat we er een gedeelde hobby bij hebben :)
Pas maar op, straks ga je over op Pentax. Zelf ben ik ook van een D70 naar een K100d naar een Samsung GX-10 gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:30

MaNdM

1000-dingen-doekje

Zo even boodschappen gedaan vandaag. Twee objectieven gekocht van Sigma omdat we toch echt een telezoom nodig hebben maar niet meer de tijd om te gaan zitten wachten op de echte lichtsterke types.

Afbeeldingslocatie: http://www.sigma-benelux.nl/uploaded_data/lens/photo/photo_17_70_28_45.jpg
Groothoek-zoom: 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO
Afbeeldingslocatie: http://www.sigma-benelux.nl/uploaded_data/lens/photo/photo_70_300_apo.jpg
Tele-zoom: APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO

Eens kijken of deze goed bevallen, uiteindelijk is het doel om een range van 18 tot 200 of 300 te hebben met objectieven van uitsluitend F2.8, maar deze zijn helaas nog niet echt verkrijgbaar.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaNdM schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:35:
Zo even boodschappen gedaan vandaag. Twee objectieven gekocht van Sigma omdat we toch echt een telezoom nodig hebben maar niet meer de tijd om te gaan zitten wachten op de echte lichtsterke types.

[afbeelding]
Groothoek-zoom: 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO
[afbeelding]
Tele-zoom: APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO

Eens kijken of deze goed bevallen, uiteindelijk is het doel om een range van 18 tot 200 of 300 te hebben met objectieven van uitsluitend F2.8, maar deze zijn helaas nog niet echt verkrijgbaar.
Mooie set hoor :)
Nu ben ik erg benieuwd naar je bevindingen want ik wil zeer binnenkort een soortgelijke set aanschaffen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[kinda slowchat] Hmm bekend setje :) Veel plezier ermee!
Zelf ben ik ook van een D70 naar een K100d naar een Samsung GX-10 gegaan
Dat is al de 2e die ik hier lees! Maar goed, andersom gebeurd ook, van Pentax naar 1 vd 2 grote..
Tja. Alsof die witte toeters met een rood randje mooi staan op een zwarte Canon DSLR...
Ook niet echt nee..en hoe zit dat op een zilvere Canon ? Ook niet zo denk ik..ook wit he? :)
Tja :)
[/slow]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
MaNdM schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:35:

17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO
APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO

Die heb ik ook beide, vooral de 17-70 vindt ik erg fijn! Ik heb hem boven de Tamron 28-70 F2.8 verkozen die mij te soft is (vergeleken met de Sigma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:43:
Nu ben ik erg benieuwd naar je bevindingen want ik wil zeer binnenkort een soortgelijke set aanschaffen :D
Nou ze bevallen echt super, het was met de camera even vervelend dat de ISO op een of andere manier op 200 is blijven staan. Bij deze wat foto's die ik ermee gemaakt heb. Deze zijn gemaakt in Nijmegen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mandm-web.nl/got/nijmegen/tf1.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.mandm-web.nl/got/nijmegen/tm1.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.mandm-web.nl/got/nijmegen/tg1.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.mandm-web.nl/got/nijmegen/tg2.jpg

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sideways schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:55:
[...]

Die heb ik ook beide, vooral de 17-70 vindt ik erg fijn! Ik heb hem boven de Tamron 28-70 F2.8 verkozen die mij te soft is (vergeleken met de Sigma).
Nou kun je me een hoop vertellen, maar niet dat het scherpteverschil significant in het voordeel van de 17-70 uitpakt :P De keuze komt neer op groothoek vs lichtsterkte, maar de scherpte maakt elkaar niet zo bar veel :)
MaNdM schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:21:
[...]

Nou ze bevallen echt super, het was met de camera even vervelend dat de ISO op een of andere manier op 200 is blijven staan. Bij deze wat foto's die ik ermee gemaakt heb. Deze zijn gemaakt in Nijmegen.

Leuke platen, één tipje, hoofdruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:27:

Nou kun je me een hoop vertellen, maar niet dat het scherpteverschil significant in het voordeel van de 17-70 uitpakt :P De keuze komt neer op groothoek vs lichtsterkte, maar de scherpte maakt elkaar niet zo bar veel :)
De groothoek milimeters zijn inderdaad ook een voordeel. De 2 Tamron 28-70 exemplaren die ik geprobeerd heb moest ik toch 2 stops afstoppen om een scherpe plaat te krijgen en daar koop je (ik) geen F2.8 objectief voor. De Sigma 17-70 vind ik met hetzelfde licht net iets scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

MaNdM schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:21:
[...]

Nou ze bevallen echt super, het was met de camera even vervelend dat de ISO op een of andere manier op 200 is blijven staan.
Heb net vandaag mijn manual (weliswaar k110d) is doorgeworsteld. Op M stand staat de ISO vast op 200. Dus dan had je Tv of Av kunnen gebruiken.

Of nog dieper je menu in, dan kan je dat waarschijnlijk ook nog wel oplossen. Personal Settings.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me stug dat op M de gevoeligheid op ISO 200 gefixeerd is. Bij m'n *ist DS is dit zeer zeker niet het geval.Gewoon op Fn drukken, pijltje naar rechts en de gewenste ISO waarde kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

lol

en waarom al die overgangen?
Sideways schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:23:
[...]

Pas maar op, straks ga je over op Pentax. Zelf ben ik ook van een D70 naar een K100d naar een Samsung GX-10 gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sideways schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:23:
Hmm, ik denk dat ik het toch in ieder geval bij Nikon houd vanwege de lensen die ik heb (nog niet heule dure) en aan ga schaffen (toch wat duurdere). We zijn zondag wel lekker plaatjes aan 't schieten geweest samen, wel grappig om te zien hoe ze die camera steeds meer doorkrijgt.

Ik vind die K100 trouwens een prima ding. Heb er zelf ook wat mee geschoten, en ik vind het een fijne camera die prima scherpe foto's maakt. Ik miste alleen een beetje het zoombereik van m'n 18-125. Het grootste voordeel van de D70 is dat je meer op de body in kunt stellen. Ik kan bijvoorbeeld heel makkelijk naar spotmeting switchen d.m.v. een knopje en een wieltje, en daarvoor moet je bij de K100 het menu in duiken. Ik zie mezelf niet snel naar een K100 switchen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:27:
Leuke platen, één tipje, hoofdruimte :)
Merci, ik heb er toevallig al op gelet gisterenavond omdat het mij ook al opgevallen was. De resultaten heb ik nog niet kunnen bekijken, maar als het goed is heb ik mooie shots van I.O.S. en Boris. Deze zijn gewoon beeldvullend geschoten.

Een algemene vraag, ik merk dat het heel lastig is om de witbalans goed in te stellen tijdens optredens. Wat is de beste methode om dit te doen? Meestal zoek ik een wit of lichtgrijs oppervlak op en stel mijn witbalans handmatig in. Toch merk ik dat het niet altijd even praktisch is. Iemand tips?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:03:
[...]
Het grootste voordeel van de D70 is dat je meer op de body in kunt stellen. Ik kan bijvoorbeeld heel makkelijk naar spotmeting switchen d.m.v. een knopje en een wieltje, en daarvoor moet je bij de K100 het menu in duiken. Ik zie mezelf niet snel naar een K100 switchen dus.
Dan ben je geknipt voor de K10d 8) :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MaNdM schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:05:
Een algemene vraag, ik merk dat het heel lastig is om de witbalans goed in te stellen tijdens optredens. Wat is de beste methode om dit te doen? Meestal zoek ik een wit of lichtgrijs oppervlak op en stel mijn witbalans handmatig in. Toch merk ik dat het niet altijd even praktisch is. Iemand tips?
Op RAW schieten en later met het handje de witbalans instellen misschien een idee?
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:51:
Dan ben je geknipt voor de K10d 8) :P :9
Mooi ding inderdaad, beetje jammer dat m'n objectieven daar niet op passen alleen :P

[ Voor 19% gewijzigd door Hydra op 16-07-2007 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Hydra schreef op maandag 16 juli 2007 @ 12:41:
Op RAW schieten en later met het handje de witbalans instellen misschien een idee?
Dat zou best kunnen, ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Kan dit dan niet met JPEG? Het liefst schiet ik mijn foto's zo dat ik ze bijna niet hoef te bewerken. Is dit wat witbalans betreft haalbaar?

EDIT:
Ik zal zo even wat betere voorbeelden toevoegen van foto's die geschoten zijn met de Sigma 70-300 APO. Hij bevalt me echt super en heb er dan ook echt mooie plaatjes mee geschoten.

[ Voor 19% gewijzigd door MaNdM op 16-07-2007 15:47 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MaNdM schreef op maandag 16 juli 2007 @ 15:39:
Dat zou best kunnen, ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Kan dit dan niet met JPEG? Het liefst schiet ik mijn foto's zo dat ik ze bijna niet hoef te bewerken. Is dit wat witbalans betreft haalbaar?
Nouja, in princiepe zou je bij neutrale verlichting je witbalans in kunnen stellen en daar op schieten, maar bij RAW heb je juist het voordeel dat die witbalans nog niet toegepast wordt (evenals een aantal andere zaken zoals de JPEG compressie), en er een hoop meer informatie in je opname nog beschikbaar is.

Het omzetten van een RAW naar JPG is niet heel veel werk, en je kunt uit vrij suffe en doffe foto's nog echt heel veel tevoorschijn halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

indeed ... ik schiet ook alleen maar raw ... I love it .. Als ik jpeg wou schieten had ik geen spiegelreflex gekocht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me

shag-me

-n0n3-

Iemand hier ervaring met de sigma 70-200 F2.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vast wel, maar met deze vraag kan niemand wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me

shag-me

-n0n3-

Nouja.. ik wil graag weten wat de overall ervaringen zijn.. Scherpte, snelheid, focus, Vertekening..En is er iemand die weet of er kwalitatief verschil zit tussen de oude (niet macro) en de nieuwe (wel macro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

shag-me schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:06:
Iemand hier ervaring met de sigma 70-200 F2.8?
Leuk objectief maar is helaas nog niet beschikbaar met Pentax mount. Deze komt er wel aan dus als je daar gewoon info over wil hebben raad ik je aan een review te lezen over dit objectief en dan getest op bijvoorbeeld een canon. Het objectief verandert alleen van mount tenslotte dus dat moet je een goede indruk geven.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shag-me schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:25:
Nouja.. ik wil graag weten wat de overall ervaringen zijn.. Scherpte, snelheid, focus, Vertekening..En is er iemand die weet of er kwalitatief verschil zit tussen de oude (niet macro) en de nieuwe (wel macro)
Mja, dat is al vaker besproken, kijk eens in de Canonmount of Nikonmount topics, op internet, photozone, slrgear, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me

shag-me

-n0n3-

Foto video boom zei dat ze hem konden leveren? Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG APO Macro HSM ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
shag-me schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:27:
Foto video boom zei dat ze hem konden leveren? Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG APO Macro HSM ...
Wellicht, maar de kans dat ze dat op K-mount kunnen is 0,0.

Alleen al omdat volgens mij de 70-200/2.8 van sigma zonder HSM op de K-mount geleverd wordt, en ook de niet-HSM smaak gewoon nog niet te leveren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een ander forum lees ik dat Pentax de k10d en k100d kan calibreren op max. vier lenzen. Er wordt gemeld dat het alleen werkt op DA lenzen. De info wordt in de camera opgeslagen.
De info kwam boven water nav de grote tolerantie van het AF punt op de K10d. Mogelijk dat we toch backfocus en frontfocus als AF kunnen laten calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ok voor de mensen die willen zien hoe de Sigma 70-300mm APO Macro kan presteren, op deze link zijn foto's te bekijken die ik gisteren heb gemaakt tijdens de vierdaagsefeesten in Nijmegen.

Een directory-index met foto's

Ik ben er zelf erg tevreden over en even voor de info, deze foto's zijn amper bewerkt (enkel draaien). Commentaar natuurlijk altijd welkom, maar het gaat even om de conclusie dat de Sigma naar mijn bescheiden mening echt waar voor je geld is!

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja een "knakker" ongetwijfeld aardige (jonge?) man uit Hong Kong op eBay beweerde ook dat ie een Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM voor Pentax mount kon leveren. Heb hem gemailed dat dat niet kan, maar geen reactie terug :P
Alsof Sigma zo snel op de K10D heeft ingesprongen (als ze inmiddels uberhaupt al van Pentax details hebben ontvangen mbt de SDM aansturing..waar ze wat mee kunnen ??!?!?) en nu al stapels 30mm's in eens met HSM klaar heeft liggen voor de Pentax mount. Mja gemakt dient de mens en waarschijnlijk is het gewoon een copy-paste van z'n Canon/Nikon mount veiling..die alleen nu niet klopt ;)

lock welk ander forum? : O

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2007 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PentaxWorld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor hoeveel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Zo moeilijk is fotovideoboom.nl intypen in je browser toch niet? ;) http://www.fotovideoboom.nl/Home.15.0.html?showgroup=231

€ 919,00 dus, maar ook geen voorraadstatus whatsoever, dus het ding is, net zoals bij ongeveer de rest van de webshops van hier t/m Hong Kong, niet beschikbaar.

De lens ís er simpelweg gewoon nog niet? En als je er al één kan bemachtigen, wordt het nog een leuk feestje om te kijken of de QC van Sigma je gunstig gezind is...

Een reversed-engineerd SSM-motor in de vorm van HSM zou ik trouwens niet zo snel op rekenen, waarschijnlijk kost Sigma dat teveel research t.o.v. de hoeveelheid verkochte exemplaren. Zelfde mijn Sonica Minolta, ondanks dat dat merk ook SSM-meuk heeft (70-200/2.8SSM) heeft Sigma deze niet reversed-engineerd naar een HSM.

Of ze konden de lens gewoon niet vinden natuurlijk >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Eens in de 1 of 2 weken staat er wel een minolta of sony 70-200 SSM op ebay. Maar wat sigma heeft gezegt is idd dat het marktaandeel van Sony te klein is. Daarom maakt ook Tokina op dit moment ook geen lenzen met een Minolta A mount voetje.

Pentax heeft een nog kleiner markt aandeel en er is op dit moment nog niks verkrijgbaar om te reverse engineren. Of de Sigma 70-200 F/2.8 EX DG Macro zal er ongetwijfeld komen (de vraag is wanneer) maar het HSM achtervoegsel zit er helaas niet in voor Pentax.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Konijnenberg heeft de K100D Super in de lijst staan. Weet iemand wanneer die echt in de schapjes moet liggen?
Vriend van me heeft interesse daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een deftige breedhoeklens als aanvulling op mijn Sigma 18-200mm die ik als alledaagse lens gebruik op mijn K100D.
Wat denken jullie van de Sigma 10-20mm? Of andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-08 22:53
Voor mijn Pentax SMCP-DA 70mm f/2.4 ED Digital Limited Edition :9~ objectief ben ik op zoek naar een goed polarisatie filter. Nu verschillen de prijzen nog al erg en zijn er toch vele soorten en merken die allemaal claimen dat hun filtertje wel erg goed is. 8)7
Voor het objectief heb ik een 49mm filter nodig en dan ook nog eentje waarbij ik dan ook nog de zonnekap er weer op kan schroeven. Geen idee of dat eigenlijk standaard is?

Nu heb ik het volgende filter gezien wat me wel wat lijkt: Hoya 49mm HMC Super Pro1 Polarisatie Circ.
Is dat waar ik wat aan heb?
Nu zie ik ook nog een aardig prijsverschil in dat filter. De omschrijving is net wat anders, maar ik denk dat het het zelfde filter is.
- Kamera-Express: € 109,00
- FactoryPrices.nl: € 55,19

Klein verschilletje... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje vaag, want op de Hoya site beginnen Pro1(d) PL-Cir filters pas bij 52mm.
KE geeft geen enkele informatie over 't filter ("Er is nog geen omschrijving van dit artikel"), en FactoryPrices toont de data uit het General Filters deel van de Hoya site.
Maar ik denk dat je zondermeer kunt gaan voor dat ding van FactoryPrices. Niks mis met de general filters van Hoya! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:10:

Pentax heeft een nog kleiner markt aandeel en er is op dit moment nog niks verkrijgbaar om te reverse engineren.
Ja, het markt aandeel scheelt enkele tienden van procenten als het goed is. Niet echt noemenswaardig dus.
Of de Sigma 70-200 F/2.8 EX DG Macro zal er ongetwijfeld komen (de vraag is wanneer) maar het HSM achtervoegsel zit er helaas niet in voor Pentax.
Voorlopig niet nee, daar voor komt de lens te vroeg, of net te laat, het is maar hoe je het bekijkt :)
Wat denken jullie van de Sigma 10-20mm?
Lekker ding, alleen een forse bak vertekening, maar dat is normaal met zulke groothoekige lenzen. Alternatieven : Tokina 12-24mm, weet alleen niet hoe moeilijk die te krijgen is in Pentax mount. En de stuk duurdere Pentax 12-24mm en Sigma's 12-24 en 15-30, dat zijn zo ongeveer de enige niet-fisheye objectieven.. Ja een 14mm F2.8 prime, stervensduur...en geen zoom.
Nu heb ik het volgende objectief gezien wat me wel wat lijkt: Hoya 49mm HMC Super Pro1 Polarisatie Circ.
pssst. filter ;)

Tip : Haal een 52mm/55mm/58mm filter en een verloopringetje van 49mm naar xx mm hier :
http://hvstar.net/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=10
(ze hebben er geen 49mm filters)
Stuk goedkoper! 38 dollar, ringetje erbij halen bij de lokale fotozaak (hebben ze helaas ook niet bij hvstar). Die shop is tja..vaak aangeraden hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:43:
Tip : Haal een 52mm/55mm/58mm filter en een verloopringetje van 49mm naar xx mm hier :
http://hvstar.net/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=10
(ze hebben er geen 49mm filters)
Dat ze geen 49mm Pro1 circular pola's hebben is niet zo gek, die heeft Hoya ook niet... ;)

Ik ging ervan uit dat die LE lens een zilverkleurig exemplaar zou zijn met bijbehorende zonnekap, en dan is 't doodzonde om een step-up ring te gebruiken waardoor die zonnekap niet meer past. Maar 't ding is "gewoon" zwart, dus dan is 't probleem een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:19:

Dat ze geen 49mm Pro1 circular pola's hebben is niet zo gek, die heeft Hoya ook niet... ;)
Dat lees ik net ja ;)

Een niet-passende zonnekap is wel vervelend inderdaad. Van B+W vind ik ook alleen 49mm UV filters op hvstar.net, mss dat ze er wel kleiner zijn hoor. Maar ja in Nederland is het de mode om goed te verdienen op zaken als filters, kortom, je betaald er wel de hoofdprijs voor..maar goed zoeken kan een hoop schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Verloopstukken erop lijkt me niet echt een optie... Ik koop niet voor niks een pancake-lens en om daar dan vele filters of verloopstukken erop te gaan zetten.... dat ben ik dan niet van plan. Alleen een filter wanneer dat nodig is en daar ben ik nu naar op zoek.

Het is wel wat vaag dat Hoya dan aangeeft geen Pro1 met 49 mm te maken. Had dat ook al ergens in een pdf-folder van hun gezien. Gek eigenlijk dat ze dat niet doen. Zeker als ze samen gaan met Pentax. Ik heb al een aantal objectieven gezien die als filtermaat 49mm hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefan, een nette step-up ring is geen drama hoor. Het komt erop neer dat het het filter zo ongeveer de dikte van de schroefdraad van de adapter en 1 mm extra voor de adapter zelf verder naar voren steekt. Ikzelf zou daar geen moeite mee hebben, maar als 't voor jou een probleem is, neem dan gewoon die non-Pro1 versie.

Ik weet niet waarom je die pancake gekozen hebt, om z'n formaat? of om z'n optische kwaliteit? (beide niks mis mee!). Maar als 't 't laatste is, is een step-up ring en een Pro1 filter een prima optie. Als 't formaat doorslaggevend is, dan zou ik die "gewone" 49mm PL-Cir nemen.
En in beide gevallen heb je gewoon een prima oplossing in huis.

Overigens denk ik niet dat na de Hoya-Pentax overname c.q. merger Hoya/Tokina z'n assortiment aan zal passen aan Pentax. Wel verwacht ik dat Pentax z'n LE lijn zal moeten laten varen voor objectieven die ook rendabel door Tokina in de markt gezet kunnen worden.
Maar dat is koffiedik kijken, en ik hoop van harte dat ik ongelijk ga krijgen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
@Afterlife: Ik heb voor die pancake gekozen vanwege het formaat, gewicht en de optische kwaliteit. Het is zelfs kleiner zo dan mijn oude 'compact' camera. haha

Ik denk dat ik voor dat filter bij de FactoryPrices.nl ga. Al zag ik hem ook al elders in de 49mm uitvoering. Dat is dus de Pro1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je die pola binnen hebt, laat dan even weten wat voor type 't precies is.
Op de Hoya site begint 't nl. pas bij 52mm voor Pro1, maar 't kan zijn dat die site niet 100% uptodate is.

Available sizes: 52mm, 55mm, 58mm, 62mm, 67mm, 72mm, 77mm, 82mm

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Ik laat wel even weter wat voor eentje het er precies is. Ben eigenlijk zelf ook wel benieuwd... Ik zal 'm binnenkort gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StefandeGroot schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:41:
Gek eigenlijk dat ze dat niet doen. Zeker als ze samen gaan met Pentax. Ik heb al een aantal objectieven gezien die als filtermaat 49mm hebben.
Alleen de primes hoor :) 21, 40, 43, 70 en 77mm hebben 49mm filters nodig, alle zoomlenzen hebben grotere filters nodig : O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:55:
[...]

Alleen de primes hoor :) 21, 40, 43, 70 en 77mm hebben 49mm filters nodig, alle zoomlenzen hebben grotere filters nodig : O
Vergeet de Macro-objectieven niet. Zijn dus eigenlijk ook primes. ;) Je vergat ook nog de FA 50mm F1.4 ;)

Dat filter heb ik net trouwens besteld. Net als de draadontspanner en een goedkope Pentax flitser van 25 euro... Eens kijken of ik nou echt gebruik ga maken van een flitser voordat ik de portemonnee flink ga opentrekken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga dit topic nog verder doorlezen maar wilde even laten weten dat ik sinds een paar dagen de bezitter ben van een k10d. Compact camera's die ik heb gehad zijn altijd van olympus geweest maar omdat mijn ouders altijd asahi (oa spotmatic) hebben gehad zijn daarvoor nogal wat lenzen beschikbaar voor mij.
Ik heb nu de kitlens erbij (18-55) en wil nog de 540 externe flitser hebben (nu had ik op mijn 8080 olympus ook een externe.. is wel zo fijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
JWfx schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:43:
Konijnenberg heeft de K100D Super in de lijst staan. Weet iemand wanneer die echt in de schapjes moet liggen?
Vriend van me heeft interesse daarin.
Eh ... hallo?
Iemand een idee?

:/

zoals hieronder ook gezegd is...bel Konijnenberg even.
Bovendien komt :/ een beetje verongelijkt over.

[ Voor 16% gewijzigd door YellowCube op 19-07-2007 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JWfx schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:06:
[...]

Eh ... hallo?
Iemand een idee?

:/
Konijnenberg zelf misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:20:
[...]

Konijnenberg zelf misschien?
Die zeggen dat hij in bestelling is en 'ergens' in augustus bij hen moet zijn.

Maar het ging mij erom wat Pentax zelf zegt wat de planning is en of iemand dat toevallig weet, omdat ik het niet kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn schrijfsels in een ander forum over de calibratiemogelijkheden voor in totaal 4 lenzen zijn op verzoek van Pentax verwijderd... :( :(
Vooralsnog een teken aan de wand zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even mezelf quoten :
Tja een "knakker" ongetwijfeld aardige (jonge?) man uit Hong Kong deze is uit New York op eBay beweerde ook dat ie een Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM voor Pentax mount kon leveren. Heb hem gemailed dat dat niet kan, maar geen reactie terug
Alsof Sigma zo snel op de K10D heeft ingesprongen (als ze inmiddels uberhaupt al van Pentax details hebben ontvangen mbt de SDM aansturing..waar ze wat mee kunnen ??!?!?) en nu al stapels 30mm's in eens met HSM klaar heeft liggen voor de Pentax mount. Mja gemakt dient de mens en waarschijnlijk is het gewoon een copy-paste van z'n Canon/Nikon mount veiling..die alleen nu niet klopt
Hier een voorbeeldje :

Item: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM AF Lens Pentax Digital SLR (280134963830)
This message was sent while the listing was active.

Mijn ik weet van niets vraag :
This lens..can not have HSM..right? ( ;) :> )

Antwoord :

This lens is an HSM lens----- Original Message -----
From: eBay Member: xxxxxx
To: ebay@47stphoto.com
Sent: Tuesday, July 17, 2007 7:28 PM
Subject: Question for item #280134963830 - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM AF Lens Pentax Digital SLR

Ik blijf erbij dat ie er dik naast zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Ik heb vanmiddag even bij een locale fotozaak zowel de K100D als de K10D in de hand gehad. En wel met opgeladen accu's werkend en wel met de kitlens 18 - 55 mm.

De K10D viel op met zijn grootte en gewicht. de zoeker is inderdaad wel helderder, logisch vanwege het pentaprisma.

Ook had ik het idee dat de autofocus van de K100D langzamer werkt dan de autofocus van de K100d.

De scene instelingsmogelijkheid van de K100d vond ik wel handig.

Heb je in de praktijk gauw last van het ontbreken van de sensor cleaning in de K100D ?

De K100D kan ik nu in een actie kopen met kitlens 18 - 55 mm voor 499,-- hier in Grun'n.

De K10D kostte vorige week in de actie bij Dixons 869, minus tegoedbon van 85 eu.
Bij Konijnenberg kost hij nu in set 844 eu.

Dus qua prijs zit er 445 eu tussen.

Da's wel een boel geld , maar de beide camara's zijn natuurlijk ook niet helemaal te vergelijken.

Ik ben er nog steeds niet uit. Wie heeft nog tips verder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Ik zie net dat tot mijn verrassing bij konijn de K100D super in kit uitvoering goedkoper is dan de K100D . Dus als ik niet voor de K10D zou gaan omdat het me teveel een semi prof camera is die (ook al is hij zijn prijs waard) te duur is voor mij, dan kan ik beter voor 529 de K100D super met kitlens kopen.

Of zie ik dat verkeerd. Voor 30 eu meer heb ik dan de nieuwe versie van de K100D met de sensorcleaning en de mogelijkheid voor (ooit?) een HSM lens.

Ik neem aan dat de K100D super nog steeds op 4 AA accu's werkt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KRG schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:24:

Heb je in de praktijk gauw last van het ontbreken van de sensor cleaning in de K100D ?
Tja ik heb zowel een K100D gehad en nu een K10D in bezit..dus bedenk waar je op uit gaat komen ;)

Zal je er in de praktijk gauw last van hebben..dat de K100D sensor cleaning mist ? :
Met de K100D heb ik in 10 maanden tijd wel geteld 1x een stofje op de spiegel gehad, welke ik er makkelijk afkreeg. Geen op de sensor.
De K10D, die ik nu een maand heb, is al een keer schoongemaakt...en binnenkort ga ik weer naar die zaak :| Want het ergste stofje is eigenlijk nog niet weg..die kerel vond het vreemd, want m'n sensor (en camera!) ziet er hardstikke schoon uit..maarja die stofjes zijn ook zo klein..
Afijn, hopelijk wordt het volgende keer definitief opgelost, geen zin om op xxxx foto's een stofje te gaan wegclonen in PS. Lukt het nou niet (goed spul daar in die fotozaak naar mijn mening) dan moet ik denk ik gaan denken aan een sensor defect...vrees ik!

Andere omstandigheden met lenzen wisselen denk je dan misschien ?
Nou nee..met de K100D heb ik in Griekenland gewoon buiten gewisseld, met wind, droge grond => dus evt. opstuifend zand. 1x dus stofje op de spiegel.
Met de K10D? Alleen op me kamer gewisseld (deed ik ook met de K100D) .. en toch al stof erin gehad. Heb er nu ook twee op m'n spiegel :S Geen idee wat ik fout doe met deze camera :S

Dus ga je de dust removal missen?
Ik denk het niet.

@ KRG, juist. Vreemd dat ie goedkoper is, de K100D zou er uit moeten gaan..lijkt me handiger om die dan lager te prijzen..dan kom je er tenminste vanaf. Afijn, jij kan er mooi van profiteren. HSM lenzen zal nog wel even duren..
Maar de DA*'s komen eraan en die kunnen er ook op, ik denk dat er eerder een redelijke selectie ( 6 div) aan DA* glas is, dan dat er allerlei Sigma lenzen met Pentax mount nu ineens HSM gaan krijgen. Ik schat.... dat eer Sigma 6 lenzen met HSM heeft voor de Pentax mount, dat Pentax al lang 6 DA*'s in de winkel heeft.
16-50, 50-135, 60-250, 55 f1.4, 300mm, 55-300 oid.

De 6 is te vervangen voor willekeurig nummer < 6, ik denk niet dat Sigma echt reden heeft om haast te maken met de implementatie van HSM voor de Pentax mount..misschien dat ze het nu iets meer krijgen door de Pentax K100D super, maar het zal allemaal wel niet zo vlot lopen....denk ik :P ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Met stof moet je gewoon geluk/pech hebben.

Het komt regelmatig voor dat ik buiten iets van 40 of 50 keer wissel op een dag (sterker nog in alleen dat ene uurtje dat ik buiten ben). De ene keer blijf je stof vrij, de andere keer ben je gedwongen om je diafragma open te houden of om even snel schoon te blazen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Emiel:

Waarom ben je geswitched van k100D naar K10D. was je er als het ware uitgegroeid.
Ik heb natuurlijk alleen maar de ervaring van 25 jaar manueel Slr gebruik. via mijn Minolta XD -7 dubbelautomaat. En nu een paar jaar de canon A80 P&S camera, die het overigens afgelopen weekend op Schier weer prima deed. Alleen wordt ik een beetje zat van het zoekertje (klein glas ) of het LCD scherm wat bij veel zon vrijwel niet te zien is.

Dan op die momenten mis ik een Dslr. Ik wil in de toekomst wel weer meer met mijn camera's doen, maar ik zie ook veel goede vorobeelden van de K100D . Uiteraard ook van de K10D. Maar na hoe veel jaar wil je meer , dat is de vraag !

Iemand die een Canon 30D heeft wil na een paar jaar misschien ook wel een 5D en idem een Nikon D80 gebruiker wil wel na een paar jaar een D200.

Wanneer hou je op, of gebruik je het budget om meer lens te komen ipv een nieuwe camera bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KRG schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:58:
Emiel:

Waarom ben je geswitched van k100D naar K10D. was je er als het ware uitgegroeid.
Nee dat nog niet, maar combinatie van voldoende geld en de voordelen wel inzien ;) Voor de MP's hoefde ik het niet te doen (alhoewel m'n oom die in de grafische sector werkt bang is dat ie straks wat megaposters mag afdrukken als ik terugkom van vakantie :P en voor die formaten...mja vond ie dat wel handig, wat werkruimte ;) ) Afijn, de weatherseal heeft in NL natuurlijk zo z'n voordelen, buiten het veelvoud aan instellingen dat makkelijker toegankelijk is (en waar ik nu ook meer gebruik van maak!)
Oja en de SDM support was voor mij ook wel belangrijk..die 60-250 komt er vrij zeker in of vlak na december..
Maar al met al, als ik er de financiën niet voor had (of zeg maar..net aan) dan had ik het niet gedaan hoor, de K100D is echt een fijne cam en je zult je er geen buil aan vallen.

De scenevoorkeuren zijn wel leuk opzich, zonsondergang preset geeft wat opgewaardeerd rood en geel..tja nu moet ik dat zelf instellen, nou so be it.. ff wennen maar gaat vast goedkomen! (nog niet veel geprobeerd!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Emiel,

Als ik nu niet meteen de camera nodig heb , zou ik dan beter kunnen wachten op de K100D super die half augustus verwacht wordt?

Of nu de K100D prijsverlaging niet meer afwachten en nu K100D kopen voor 499 incl kitlens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:39
@KRG: Persoonlijk zou ik NU voor de K100D gaan, 499 euro is echt een koopje voor de K100D kit! :*) En dust removal werkt meestal maar matig, in geval van stof werkt een simpel blaasbalgje ook prima beter! :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KRG, dat is er maar helemaal van afhankelijk hoe snel je die camera in je handjes wil hebben. ;)
M.i. is het enige echte voordeel van de Super t.o.v. de K100D SDM support, maar het is maar de vraag of je dat echt nodig hebt. Voor mijn manier van fotograferen is bv. 'schroevendraaier-scherpstellen' snel zat, en eigenlijk stel ik zelfs meestal handmatig scherp (niet met de kitlens, want da's niet handig, maar wel met m'n oude primes).

Maar als je bedoelt "wachten tot de Super leverbaar is zodat de K100D in prijs zal gaan zakken"? Reken daar niet te hard op. In Europa zijn er weinig fotozaken met een flinke voorraad Pentaxen, en er is dan geen reden om de prijs te dumpen wanneer 't een 'uitloopmodel' is geworden.
Hetzelfde zag je ook toen de K1*0D serie initieel op de markt kwam, de *ist DS en DL werden er ook niet goedkoper op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad niet te verwachten dat de k100d veel goedkoper wordt. 30 euro is echter niks op een camera. De echte investeringen doe je in de lenzen. Als je ook wilt investeren in goede zoomlenzen van Pentax, dan kom je vrijwel zeker een keer uit bij de DA lenzen met HSM.
In dat geval, als je niet op hete kolen zit zou ik altijd voor de HSM-ondersteuning gaan op de super. Op die manier kan je met je eerste body al profiteren van de top zoomlenzen van Pentax. Dat maakt de investering alleen maar meer waard. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:34:
Nou nee..met de K100D heb ik in Griekenland gewoon buiten gewisseld, met wind, droge grond => dus evt. opstuifend zand. 1x dus stofje op de spiegel.
Met de K10D? Alleen op me kamer gewisseld (deed ik ook met de K100D) .. en toch al stof erin gehad. Heb er nu ook twee op m'n spiegel :S Geen idee wat ik fout doe met deze camera :S
Je stofzuigt je kamer te weinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:42

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

This lens is an HSM lens----- Original Message -----
From: eBay Member: xxxxxx
To: ebay@47stphoto.com
Sent: Tuesday, July 17, 2007 7:28 PM
Subject: Question for item #280134963830 - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM AF Lens Pentax Digital SLR

Ik blijf erbij dat ie er dik naast zit :)
Je hebt helemaal gelijk.
Pentax heeft nog nooit een ander AF-systeem gehad dan 'de schroevendraaier'...
Dus geen enkele lens die past op Pentax AF-camera's kan met HSM uitgerust zijn: geen enkele Pentax AF-camera heeft daar de connectoren voor...
Met de K10D en K100D Super en de nieuwe DA* lenzen verandert dat... De 3 aangekondigde DA* 's zijn de enige HSM lenzen tot nu toe...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouwfraude schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 21:59:
[...]

Je stofzuigt je kamer te weinig :)
Zou ik er met de K100D ook wel last van gehad moeten hebben en wel in dezelfde mate. Dat is alleen niet het geval..en 't huidige irritante stofje :P krijgt de DR ook niet weg ;(

Maar goed mss kan ik wel iets vaker stofzuigen.. gelukkig heb ik daar sinds vandaag ook meer tijd voor :P
HSM-ondersteuning gaan op de super
SDM.. SDM SDM. Dat Sigma het later ongetwijfeld reverse engineered en ook lenzen met een dergelijke motor ontwikkeld en vervolgens HSM noemt, zegt niet dat het ook HSM-ondersteuning mag heten. Officieel is het SDM want het is Pentax' hun motortje :) Principe is natuurlijk hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:29
・ Product name : smc PENTAX-DA 16-50mm F2.8ED AL [IF] SD
・ Sale day : 2007 August 11th (Saturday)

・ Product name : smc PENTAX-DA 50-135mm F2.8ED [IF] SDM
・ Sale day : 2007 July 27th (gold)
Dit uit het persbericht van Pentax.co.jp:

http://translate.google.c...air=ja%7Cen&hl=en&ie=UTF8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 23:54:
[...]

Zou ik er met de K100D ook wel last van gehad moeten hebben en wel in dezelfde mate. Dat is alleen niet het geval..en 't huidige irritante stofje :P krijgt de DR ook niet weg ;(
Was maar een geintje hoor ;) Ik heb zo'n blaasbal ding (giotto rocket air) daarmee krijg ik alles wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 07:31
Ik heb scotch tape (die groene), werkt ook perfect. Laat geen restjes achter en trekt toch al t stof mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
De vraag is dan natuurlijk wanneer ze dan in Nederland te verkrijgen zullen zijn.. Ik denk niet dat dat dan meteen zal zijn. Mogelijk dat ze daar eerst in Japan mee beginnen en eer ze dan in Europa zijn.. Ik verwacht eigenlijk dat de hoeveelheid in het begin niet aan de vraag zal kunnen voldoen.
We wachten maar af. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
ThomasW schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 12:52:
Ik heb scotch tape (die groene), werkt ook perfect. Laat geen restjes achter en trekt toch al t stof mee...
Ik snap 'm niet helemaal... kan je er niet even een filmpje ervan maken van hoe jij dat doet en dat dan op YouTube zetten??? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb intussen een mooie AF-540FGZ weten te scoren.. jammer van de Engelse handleiding maar ik doe het ermee..
Nu nog een mooi stukje glas erbij en ik kan "even" vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:40:
Ik heb intussen een mooie AF-540FGZ weten te scoren..
Kijk je uit voor het lock systeem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lock, heb jij jouw systeem in dat ding weten te frommelen? :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 19:19:
[...]

Kijk je uit voor het lock systeem ?
Ik ga onmiddelijk eens even kijken wat je daarmee bedoelt.. ik heb vandaag ongeveer 50 blz gelezen in dit topic en ben er (volgens mij) nog niets over gelezen!
Maar ik zeg voordat ik weet wat je bedoelt alvast bedankt ;)

edit:
niets kunnen vinden.. dus graag een stukje uitleg!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2007 22:09 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.