Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Een pluim voor RonaldRonald schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:14:
[...]
CASE Een doorsnee Vraagsteller:
Ik zoek een DSLR set van max 1000 euro. Ik fotografeer al enkele jaren met een compact en ik vind de kwaliteit en de flexibiliteit niet langer bij mij passen. Ik heb wat rondgekeken en ik denk aan Nikon, wellicht Canon. Pentax lijkt me minder geschikt omdat ik wellicht later toch andere objectieven wil aanschaffen en darabij toch keuzevrijheid wil.
Hier geeft de groep "Canon Fanboys" steevast een D40 + AF-S 18-55 + AF-S 55-200VR + SB-400 + flash + tas voor 999.95 advies op.
En waarom loopt elk advies op oorlog uit? Omdat er steevast een "Pentax fanboy" bij komt die de wensen die door de vraagsteller toch duidelijk niet naar Pentax wijzen aan met:
Kijk toch ook eens naar de K100D, fantastische body, steviger, groter etc...(wat niet eens onwaar is)
Dit is dus ontzettend vervelend. De vraagsteller vraagt niet om die Pentax, die heeft hij zelf al afgestreept, zowaar met valide redenen.
Dat is precies wat ik duidelijk probeerde te maken in mijn 1e post over dit hele gebeuren
Als dat wat minder kan worden, dan is en blijft het leuk op /71
- als iemand om advies vraagt moet je even boven je voorkeur (of in sommige gevallen liefde) voor een bepaald merk kunnen staan en neutraal kijken wat in zijn geval (met de informatie die hij/zij geeft) de beste keuze is.
In veel gevallen is dat een nikon of een canon, als iemand graag sport fotografeert bijvoorbeeld. Maar ook pentax heeft z'n voordelen/niches... bijvoorbeeld als iemand nu al met analoog fotografeert met f/3.5-5.6 lenzen en daar dolgelukkig mee is, hoef je hem geen 70-200 2.8 IS/VR aan te raden. Maar ook bijvoorbeeld de unieke pancake lensjes zijn voor sommige mensen aantrekkelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door abrakadaver op 10-07-2007 16:29 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Verwijderd
Het is logisch dat mensen naar Canon/Nikon kijken in de eerste instantie, omdat ze die opties waarschijnlijk vaker hebben gezien in reclame's of bij andere mensen. Het zijn nu eenmaal meer verkochte merken. Dat betekend echter niet dat Olympus/Sony/Pentax per definitie geen opties meer zijn voor die persoon.Ronald schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:14:
[...]
CASE Een doorsnee Vraagsteller:
Ik zoek een DSLR set van max 1000 euro. Ik fotografeer al enkele jaren met een compact en ik vind de kwaliteit en de flexibiliteit niet langer bij mij passen. Ik heb wat rondgekeken en ik denk aan Nikon, wellicht Canon. Pentax lijkt me minder geschikt omdat ik wellicht later toch andere objectieven wil aanschaffen en darabij toch keuzevrijheid wil.
Hier geeft de groep "Canon Fanboys" steevast een D40 + AF-S 18-55 + AF-S 55-200VR + SB-400 + flash + tas voor 999.95 advies op.
En waarom loopt elk advies op oorlog uit? Omdat er steevast een "Pentax fanboy" bij komt die de wensen die door de vraagsteller toch duidelijk niet naar Pentax wijzen aan met:
Kijk toch ook eens naar de K100D, fantastische body, steviger, groter etc...(wat niet eens onwaar is)
Dit is dus ontzettend vervelend. De vraagsteller vraagt niet om die Pentax, die heeft hij zelf al afgestreept, zowaar met valide redenen.
Overigens vindt ik ook dat er duidelijk verschil zit in: "ik wil later doorgroeimogelijkheden hebben" en "ik wil graag veel geld uitgeven om meteen een complete kit te hebben". Als je namelijk doorgroeimogelijkheden wil, kan dat bij elk merk, je moet bij Olympus/Sony/Pentax hooguit meer geduld hebben voordat de lens die je zoekt bij je in je tas zit. De tweede optie "veel geld" die moet inderdaad niet verder kijken dan C/N, maar de gemiddelde tweakert die hier om opties vraagt heeft niet $5K om te besteden.
Tevens zijn alle discussies cq. flamebaits die voortvloeien uit zo'n advies over technische details per camera totaal niet relevant omdat de gemiddelde slr beginner die discussies niet begrijpt.
Ik vindt het gewoon ontzettend ergerlijk dat ik op dit forum kom om nuttige camerainfo te lezen, productervaringen van eerste hand, en het enige dat ik lees zijn dingen als "nikon is dit want blabla, canon is beter dan blabla, pentax kan dit super goed blabla, nee canon is echt beter blabla". Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit als hinderlijk ervaart.
Mensen die negatief praten over een camera zonder deze ooit gebruikt te hebben, zouden geen enkel advies over deze producten mogen geven, vindt ik. Vasthouden in de Mediamarkt geldt niet. Gebruikerservaring haal je niet uit reviews. Geef dan gewoon een link naar de review waar jij vindt dat nuttige informatie in staat voor de gebruiker die vraagt naar een keuzeargument voor een bepaalde camera.
Ook een probleem is de ongelofelijke grootheidswaan die sommigen hier hebben simpelweg omdat ze dure gear hebben en al een tijdje foto's schieten. Het doel zou niet moeten zijn om mensen te overtuigen van je gelijk, maar om mensen een advies te geven waardoor zij meer tijd aan fotografie op een positieve manier kunnen besteden.
En wat nou als die mensen dan met hun dure spul leren omgaan? whoei, er gaat een wereld open, en vervolgens wil je nóg wat meer, en kan je niet meer uitbreiden.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:47:
[...]
vind ik een beetje onzin argument.. alsof een over enthousiaste amateur(ik heb het over het point en shoot niveau mensen) het verschil ziet tussen al die dingen die jij zegt.. een amateur weet niet dat die 5d full frame is.. heeft ook gewoon een kit lens en schiet alles op groen.. hij wil alleen dat spul omdat het duur is..(zo zijn een hele hoop mensen)
We verschillen trouwens wat begrippen, ik hanteer min of meer het volgende lijstje:
De point 'n shooter
Standje automaat op zijn compact, geen idee wat photoshop is, brengt zijn SD naar de albert heijn zijn fotoafdrukservice console, kiest foto's uit en is blij met de afdrukken.
De Amateur
Standje automaat en/of P op zijn prosumer/budget dSLR, met wat instap/budgetlenzen. Begint door te krijgen dat een kleiner diafragmagetal wat met sluitertijd te maken heeft, en het ook nog wat met de onscherpte doet, maar hoe de vork in de steel precies zit, is nog niet helemaal duidelijk. Kan nog wat doorgroeien naar belichtingsbewust persoon en koop wellicht een externe flash. Gebruikt photoshop (elements) om wat contrast toe te voegen, al dan niet wat levels. Kleurcorrecties doet hij wel, maar zijn ingewikkeld.
De enthousiaste Amateur/semi-pro
Is inmiddels wat doorgegroeid met zijn dSLR, heeft donders door wat diafragma en sluiter doet en een externe flash waarmee hij ook aardig om kan gaan. Photoshop lukt ook lekker, hoewel curves nog wat moeilijk zijn in het begin, en layermasks niet begrepen worden, wordt de creativiteit steeds minder beperkt door technische onkunde en materiaal.
De vergevorderde gebruiker/ Semi-pro
Heeft een pro-dSLR en pro-glas, hoewel je ook in deze klasse nog zat mensen vinden met 'gaten' in hun systeem door budgettaire problemen. Beheerst photoshop veruit, heeft een tot in de puntjes verzorgde workflow en neigt kwa nabewerking en het schieten erg hard naar pro's, verkoopt daarom ook links en rechts wat en is ook zeker niet bang om een paar euro uit te geven.
De pro
verdient zijn brood er mee, pro-dSLR, pro-glas, pro-fotobewerking. Nuff said'
En als je dan een L-lens op de 30D zet, is ook die DA* lens ineens weer minderals je op de pentax een DA* lens zet worden de pic ook alweer een stukkie mooier dan die tamron..
Er is nog geen DA lens op de markt (of in ieder geval nog geen vergelijkingen tussen bijv. L lenzen en DA* lenzen, dus het is eigenlijk vooruit lopen op de zaken
Twee jaar geleden schaalde ik mezelf nog in point'n shooter, nu zie ik mezelf ergens tussen enthousiaste amateur en vergevorderd in. Het kan hard gaan, en ik ben erg blij dat ik voor nikon gekozen heb. Ja, ook al zit er een switch aan te komen, die switch kost me relatief weinig door het waardevaste glas en ik heb zo ontiegelijk veel doorgroeimogelijkheden gehad...maar jij bent dan ook geen amateur.. en zucht.. de discussie is alle kanten op gegaan en henk snapt me niet..
Nee, maar het kán wel. En als er voor hetzelfde geld van een K110D dus een D40 te verkrijgen is, waarmee mensen wél datzelfde pad als ik ben afgegaan (al dan niet in een andere richting) kunnen bewandelen, zal ik dat zeker aanmoedigen.en heel mooi dat jij een mark 2 kan betalen.. maar de meeste beginners stappen niet binnen 2 jaar van hun begin cam naar een top cam..
Het kan dus harder gaan, plus dat het verloop lang niet zo lineair hoef te zijn. Ik heb met mijn D50 ook een AF-S 80-200/2.8 aangeschaft, terwijl dat toch echt in het pro-segment zit kwa glas, en in het budget-segment kwa body. Zelfde met fotobewerking, ik was toen ik begon met fotograferen al redelijk handig met photoshop. Het verloop is gewoon simpelweg niet zo lineair.mijn punt is..
iemand begint met een pentax k100ds die gebruikt hij 2 jaar..
daarna gaat hij over naar een pentax k10d of opvolger??.. en na 2 a 3 jaar naar de ondertussen allang uitgebrachte pro pentax?.. (dit is 5 jaar verder?)
Afgezien van het feit dat de toekomst van pentax nog helemaal niet zo zeker is als jij het nu schetst.
En ik zeg aansluitend: mensen die nog niet weten wat ze willen, moeten ook pentax nog niet nemen. Weet je dat je met het huidige pentax ruim tevreden bent en altijd zult zijn, dan moet je dat nu aanschaffen. Maar me baseren op beloftes en vage geruchten, vertik ik.daarom zeg ik.. mensen die snel naar beter willen moeten pentax niet nemen.. en japentax heeft een hoop gaten in zijn assortiment.. maar ik kijk in de toekomst en zie goede dingen..
Dat antwoord is hier al meermalen gegeven, er lijkt een soort pentax-promo aan de gang te zijn, waarop canonians en nikonians die anders geloven inhaken. Het is een discussieforum, hou je niet van discussies of tech-talk, kom hier dan niet?Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:55:
Waarom loopt ELK topic op GoT dat begint met een koopadvies uit in een grote 'discussie' tussen FanBoys van Nikon, Canon en Pentax?
Die bevestiging waar jij het over hebt, heb je bij canon/nikon al met het bekijken van het huidige assortiment, iets wat pentax nog waar moet maken. Verder, nogmaals, dit is een discussieforum, wat verwacht je anders dan discussies en bijbehorende standpunten?Waarom besteden jullie allemaal in hemelsnaam zoveel tijd aan het gelijk krijgen? Is het nu echt zo belangrijk om bevestiging te vinden voor de aankoop die je hebt gedaan?
Ow zeker, maar daarom wordt je in FGS ook niet afgerekend op je gear, maar op je foto's. Hier gaat het over gear, niet over afrekenen, terwijl ik het idee heb dat sommige mensen dat de laatste tijd, helaas, heel anders interpreteren.En kunnen we nu echt niet het respect opbrengen om vooral voor elkaar blij te zijn met het feit dat we allemaal de hobby fotografie ontarmt hebben?
En jij hebt het over flame(bait)s? Er wordt om advies gevraagd, dat wordt gegeven. Bij pentax wordt dat advies onderbouwd met geruchten en beloftes, bij nikon en canon met concrete feiten. Zegt genoeg, toch?Als je dus een professional bent (zoals sommigen hier claimen, of in elk geval semi-pro) dan vindt ik dat jullie dat niet laten zien op dit forum. Een grote flamebait/brandfanboy meetup is het hier. Waarom toch mensen?
Ik ben precies hetzelfde, en zit dan dus ook met alle vrolijkheid nog achter een athlon 2500+ te werken met 1GB geheugen van 3 a 4 jaar oud.lateef schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:01:
[...]
in de context van dit forum ben ik het daar wel mee eens. en ik moet zeggen dat dat niet altijd het geval is geweest. ik heb me (in het verleden) vergist in het soort mensen dat hier komt. Gerard maakte de terechte opmerking dat tweakers meer op techniek/materiaal gericht zijn dan de gemiddelde Nederlander en dat zij eerder de behoefte hebben aan nieuw materiaal. zelf ben ik (totaal) niet zo; ik koop eens in de drie jaar een nieuwe computer en doe daar in de tussentijd niets mee, ik koop een nieuwe radio als die kapot is, etc.
Maar, nu de hamvraag die al tíg keer gesteld is: áls je de mogelijkheid hebt te kiezen voor eenzelfde prijs te kiezen tussen een merk waarin je kán doorgroeien, en een merk waarin dat nog maar moet blijken, wáárom zou je jezelf daarin dan beperken?en zo geldt het ook voor de meeste mensen die starten met een dSLR, die kopen een leuk kitje en zijn daar de komende jaren zoet mee.
Vanaf hier ga ik maar niet meer op de stereotypering/ generalisering in. De reden dát ik op GoT zit, is omdat ik fotografeer, niet andersom.behoefte aan betere lenzen/bodies zal er niet snel zijn. de startende tweaker echter zal sneller de behoefte hebben om 'door te groeien' en al snel blijkt dat ze in een bodemloze put zijn gestaptja, dan kan je wellicht beter kiezen van nikon of canon (of juist niet
) binnen de context van tweakers kan je een starter in de dSLR-markt waarschijnlijk beter alleen een pentax/olympus/sony aanraden wanneer hij weet wat hij wilt en pentax/olympus/sony dan het beste in zijn straatje past. voor een tweaker die ins blaue hineins stapt zijn canon of nikon waarschijnlijk de beste keuzes.
Ik zeg: als die persoon zijn spullen een beetje beheerst. Alsin: kind met de ogen op de gulden snede (ja, lekker algemeen, maar je snapt het voorbeeld iig), gevoel voor invloed op diafragma en dusdanig kiezen en netjes inflitsen. Dat zal er een stuk beter uitzien met een 5D en 85/1.2L dan dat diezelfde persoon een K10D met tamron 70-300 gebruikt.kom op, als iemand niet kan fotograferen, dan blijven het matige foto's, daar doet dat beetje betere camera-/lenzen-techniek weinig aan. of gaat fotografie niet meer over compostitie en lichtgebruik (en dan laat ik voor dit soort huis-tuin-en-keuken-kiekjes inhoud nog achterwege).
Ja goed he? ik moet nog wel even verzinnen wat voor fotograaf ik dan ben... bruiloften lijkt me niets, sport... mjah.ThunderNet schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:05:
[...]
Sinds wanneer is henk geen amateur meer?Ik wist niet dat zijn inkomsten inmiddels afhankelijk waren van z'n fotografie. Net als uhm, de meesten hier zijn we amateurs. Er zitten een paar uitzonderingen tussen.
* Henk pakt monopod, 1DIII en gaat met een 400L aan de rand van de F1-baan staan
Zoals al eerder gezegd, er is nogal een verschil in typering van fotografen, daarom heb ik een leuk lijstje gemaaktVerwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:14:
grrr.. ik had het meer over zijn niveau en kennis.. over fotografie.. hij is geen beginner!!! zo goed?
Zei de meneer met al zijn gear in de sig...Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:29:
[Zonder even op de rest van je post in te gaan]
Ook een probleem is de ongelofelijke grootheidswaan die sommigen hier hebben simpelweg omdat ze dure gear hebben en al een tijdje foto's schieten.
[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 10-07-2007 18:35 . Reden: woordkeuzes vallen weleens verkeerd ]
En jij laat echt in 1 klap zien waarom een grote groep inmiddels een vuile smaak krijgen bij het lezen van Pentax. Mijn CASE gaf een vraagsteller die WEL naar pentax gekeken heeft, en dit AFGESTREEPT heeft. Desondanks, zoals jij nu laat zien, wordt dat genegeerd en moet er pentax opgedrongen worden.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:29:
[...]
Het is logisch dat mensen naar Canon/Nikon kijken in de eerste instantie, omdat ze die opties waarschijnlijk vaker hebben gezien in reclame's of bij andere mensen. Het zijn nu eenmaal meer verkochte merken. Dat betekend echter niet dat Olympus/Sony/Pentax per definitie geen opties meer zijn voor die persoon.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nice, volgens jouw lijstje zit ik tussen de twee Semi-Pro's inHenk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:35:
Zoals al eerder gezegd, er is nogal een verschil in typering van fotografen, daarom heb ik een leuk lijstje gemaakt![]()
Ik heb ook mijn stuff in mijn sig gezet, en dat heeft totaal niets met grootsheidswaan te maken, eerder om de eventuele "waar schiet jij mee" vragen te vermijden. (en omdat M lenzenHenk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:35:
Zei de meneer met al zijn gear in de sig...
Pentaxiaan
De IRC server is: irc.tweakers.net / osiris.parse.nl
Het channel is: #fotografie
Je kan op IRC met een IRC client zoals mIRC voor Windows of X-Chat of irssi voor de Linux nerdjes(ik
gewoon, omdat je weet dat je éénmalig een hele flinke investering in je camera wilt doen (want dat is een kleine duizend euro naar mijn idee voor huis-tuin-en-keuken-gebruik nog steeds) en daar de komende tig jaar mee vooruit wilt gaan. dat kan zonder enige probleem met willekeurig welke dSLR die nu op de markt is. en voor sommige mensen kan een pentax/olympus/sony dan aantrekkelijker zijn een canon/nikon. waarom zou je naar zaken in een systeem kijken die je toch nooit gebruikt!?Henk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:35:
[...]Maar, nu de hamvraag die al tíg keer gesteld is: áls je de mogelijkheid hebt te kiezen voor eenzelfde prijs te kiezen tussen een merk waarin je kán doorgroeien, en een merk waarin dat nog maar moet blijken, wáárom zou je jezelf daarin dan beperken?
Henk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:35:
Vanaf hier ga ik maar niet meer op de stereotypering/ generalisering in.
Het is maar een grove, lineaire stereotypering he? Maar als je gear en vooral foto's er naar zijn, waarom niet?SirNobax schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:50:
[...]
Nice, volgens jouw lijstje zit ik tussen de twee Semi-Pro's in![]()
, en dat terwijl ik net vijf weekjes mijn camera heb.
Maar echt bescheiden is het ook niet, en juist de regulars (van wie hij een aantal 'beticht' van grootheidswaanzin) hebben hun gear niet (meer) in hun sig staan, of iig zeker niet gedetailleerd. Dat komt júist omdat het niet zoveel boeit waarmee je schiet, als je foto's maar spreken.Ik heb ook mijn stuff in mijn sig gezet, en dat heeft totaal niets met grootsheidswaan te maken
Dat soort vragen (en andere gear-relevante vragen) kun je dan alsnog makkelijk beantwoordeneerder om de eventuele "waar schiet jij mee" vragen te vermijden.
Geen commentaar(en omdat M lenzenzijn
)
Omdat je niet wéét of je gaat groeien. Toen ik 1,5 jaar geleden mijn D50 kocht, was de 600e voor de kit al veel. Een extra lens van 300euro kwam niet eens in mijn gedachten op, laat staan een van 1200.lateef schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:53:
[...]
gewoon, omdat je weet dat je éénmalig een hele flinke investering in je camera wilt doen (want dat is een kleine duizend euro naar mijn idee voor huis-tuin-en-keuken-gebruik nog steeds) en daar de komende tig jaar mee vooruit wilt gaan. dat kan zonder enige probleem met willekeurig welke dSLR die nu op de markt is. en voor sommige mensen kan een pentax/olympus/sony dan aantrekkelijker zijn een canon/nikon. waarom zou je naar zaken in een systeem kijken die je toch nooit gebruikt!?
Heel simpel, je doet, zo komt het iig op mij over, alsof dé tweaker fotografeert om het hebben van de gear. En dat is imho helemaal niet zo, de meesten zítten juist hier omdat ze fotograferen fijn vinden.
[ Voor 33% gewijzigd door Henk op 10-07-2007 16:56 ]
Verwijderd
Jap dat is lastig, had ik laatst ook moeite mee in het Canon 1DIII topicVerwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:55:
forums zijn geen goed medium om sarcasme of andere vormen van emotie over te brengendus je krijgt snel misvattingen!!
@ Pri...je lijntje werkt niet
Mee eens, geld moet rollen en alle beetjes (kleinschalig) dragen bij aan de economie (grootschalig)Of dat nou enthousiaste hobbyisten zijn, of patsers, ik vind het ook een beetje overdreven, maar als zij dat leuk vinden, moeten ze dat vooral doen. Is bovendien goed voor de economie, geld moet rollen!
Agree again!En inderdaad, geschreven tekst (forum/e-mail) is niet geschikt om nuances aan te brengen...
Ik was het wel eens met wat Henk zei en als hij dat niet had getyped in reactie op De_klusjesman, dan had ik dat wel gedaan.kom op, als iemand niet kan fotograferen, dan blijven het matige foto's, daar doet dat beetje betere camera-/lenzen-techniek weinig aan. o
Dat wil niet zeggen dat jij niet ook gelijk hebt, maar jij zegt weer wat anders (zie onder), waarin je ws. ook gelijk hebt
Het keywoord (eigenlijk meervoud -> 3) van Henk's statement was dan ook al eerder geplaatst :
Ik kan me er wel in vinden!Geplaatst op dinsdag 10 juli 2007 15:22
En als mensen het fijn vinden om met een 5D een mooi shot van hun kind te maken, en die 5D ook daadwerkelijk aardig beheersen, trekken ze daarmee inderdaad een mooier shot dan met een K10D. En die mensen, die op zo'n manier hun herinneringen vast willen leggen, kan ik niet anders dan GROOT gelijk geven.
Het ging daarbij ook niet om het feit dat je op een Pentax K10D straks ook een DA* kunt schroeven, wat later werd aangehaald, maar eigenlijk dat Henk ontkrachtte wat De_klusjesman zei :
Waarom geef je ze GROOT gelijk, ze geven een kapitaal uit om dezelfde foto te maken die ze ook met een goedkopere camera kunnen maken
Of 10 maandeniemand begint met een pentax k100ds die gebruikt hij 2 jaar..
Maar goed laten we het hier weer over Pentax spullen hebben
Heeeel misschien in september een DA 12-24

O.k. Zal ik ook nog even een duit in het zakje doen.Henk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:35:
[...]
De Amateur
Standje automaat en/of P op zijn prosumer/budget dSLR, met wat instap/budgetlenzen. Begint door te krijgen dat een kleiner diafragmagetal wat met sluitertijd te maken heeft, en het ook nog wat met de onscherpte doet, maar hoe de vork in de steel precies zit, is nog niet helemaal duidelijk. Kan nog wat doorgroeien naar belichtingsbewust persoon en koop wellicht een externe flash. Gebruikt photoshop (elements) om wat contrast toe te voegen, al dan niet wat levels. Kleurcorrecties doet hij wel, maar zijn ingewikkeld.
De enthousiaste Amateur/semi-pro
Is inmiddels wat doorgegroeid met zijn dSLR, heeft donders door wat diafragma en sluiter doet en een externe flash waarmee hij ook aardig om kan gaan. Photoshop lukt ook lekker, hoewel curves nog wat moeilijk zijn in het begin, en layermasks niet begrepen worden, wordt de creativiteit steeds minder beperkt door technische onkunde en materiaal.n, en een merk waarin dat nog maar moet blijken, wáárom zou je jezelf daarin dan beperken?
* Henk pakt monopod, 1DIII en gaat met een 400L aan de rand van de F1-baan staan
Waar ik mee fotografeer nu kan je in mijn sig zien. Ik heb gekozen voor Pentax op basis van argumenten hier en, niet onbelangrijk de prijs (luxemburg) en omdat ik de Canon350 beetje te klein vondt. Ik reken mezelf tot de amateur die al bijna enthousiast is.
Ik denk dat als je begint (herstart) zoals ik met Pentax dat dat een prima keuze zou kunnen zijn. Ik geef mezelf een jaartje om te leren en te ondervinden. Daarna weet ik wel wat ik wil en wat ik mis. Dan wil ik natuurlijk o.a. andere lenzen. Dat is het moment om dan over te stappen. Want als ik al een C of N had gehad met mindere lenzen ga ik die lenzen ook niet meer gebruiken met die duurdere body.
Conclusie, ja kan prima met een P starten. Tenzij je gelijk goede (dure) lenzen koopt. En zelfs dan kan Pentax een goed alternatief zijn. Het is maar waar JIJ de grenzen legt.
p.s. Als je de roadmap bekijkt komt Pentax toch met wat aardige lenzen. Tot 200MM kan je zeer goed uit de voeten binnen een jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door MrMarcie op 10-07-2007 17:19 ]
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
maar de meeste mensen weten wel of ze gaan groeien, of iig ze zijn niet van plan om te gaan groeien. die eenmalige investering is gewoon waar ze het mee gaan doen. dat is de grootste groep dSLR consumenten, maar dat is niet de groep die hier komt voor advies (die groep komt bij kieskeurig.nl ofzo).Henk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:54:
Omdat je niet wéét of je gaat groeien. Toen ik 1,5 jaar geleden mijn D50 kocht, was de 600e voor de kit al veel. Een extra lens van 300euro kwam niet eens in mijn gedachten op, laat staan een van 1200.
zo was het zeker niet bedoeld, maar de gemiddelde tweaker is wel meer met gear bezig dan de gemiddelde consument. waarmee ik niet zeg dat ze daarnaast fotograferen niet fijn vinden.Heel simpel, je doet, zo komt het iig op mij over, alsof dé tweaker fotografeert om het hebben van de gear. En dat is imho helemaal niet zo, de meesten zítten juist hier omdat ze fotograferen fijn vinden.
Waarom de 10-20 weg?Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:57:
Maar goed laten we het hier weer over Pentax spullen hebben
Heeeel misschien in september een DA 12-24(kan misschien een goeie ruil maken met een Amerikaan die dan hier in NL is..
, Sigma 10-20 weg en er niets/zeer weinig op toeleggen
)
Is die Pentax een stuk beter dat je daar 2mm voor wilt inleveren?
Pentaxiaan
Verwijderd
Sorry dat ik inval.. Is de 12-24 niet F4 op hele bereik?SirNobax schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 17:22:
[...]
Waarom de 10-20 weg?
Welke wordt er gezocht?
de FA * 200 of de FA * 300 of de FA * 400 of de FA * 600mm (alle van Pentax) Misschien niet in Nederland maar dat ligt aan iets anders. Via China worden ze nieuw in Alu case regelmatig aangeboden! De uitzondering welke wel via de beukelaar is te bestellen is de FA * 600mm! En dit is allemaal het pro glas van Pentax.
Zelfs de uitvoeringen van A * XXXmm F/2.8 is nog uit China te halen! In de afgelopen 6 weken zijn er 8 Pentax A * 600mm ED (IF) verkocht waarvan 3 nieuw in de alu case.
Je moet er wat voor doen, maar dan heb je ook wat
pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z
Verwijderd
Uiteindelijk was het namelijk ondergetekende die met het dilemma zat. Het was evenwel geenszins de bedoeling een dergelijke discussie te weeg te brengen.

Ik ben overduidelijk een amateur op foto-gebied, maar merk dat mijn enthousiasme steeds groter wordt en met mijn huidige camera (Powershot S1) loop ik tegen beperkingen aan.
Ik heb een voorliefde voor canon, maar toe ik in de winkel de Pentax in mijn handen kreeg, voelde deze erg goed aan. Erg solide, erg fijn om vast te houden. Daarnaast heeft hij ingebouwde IS en is hij redelijk bestand tegen een buitje. De 400d voelt plastic (hij is ook van plastic) en ik vind dat niet fijn.
Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de k10d en daarbij liep telkens aan tegen de softe beeldkwaliteit. Enfin, ik hoopte dat iemand kon zeggen: verander de Natural mode in Bright mode, en je heb dezelfde kwaliteit als D80/400d/30d et cetera..
in ieder geval bedankt voor al jullie reacties
Verwijderd
Pardon me if I take offense.
Ik heb hier zojuist een verhaal getikt en weer gedelete. Ingaan op flamebaits is minstens zo goed laten zien dat je kinderachtig bent, als de flamebaits neertikken, zeker als ze zo voor de hand liggen.
Je hebt helemaal een punt, maar vergeet niet dat de discussie gaat over goede telezooms. Goede lenzen heeft Pentax, dat kan niemand ontkennen, de varianten die jij noemt zijn niet de minste onder de goede Pentax lenzen. Echter, goede telezooms zijn er niet behalve tweedehands. Maarja, ik geef toe: als je het geld hebt, en je wil een goede lens voor een Pentax, dan kun je er een kopen. Niet de volgende dag in huis, maar nog steeds. En vooralsnog vindt ik dat die verkoopaantallen eigelijk alleen zeggen dat er weinig pro's met Pentax schieten.discusws schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:07:
Ik snap eerlijk gezegt niets van het tekort van goede lenzen?
Welke wordt er gezocht?
de FA * 200 of de FA * 300 of de FA * 400 of de FA * 600mm (alle van Pentax) Misschien niet in Nederland maar dat ligt aan iets anders. Via China worden ze nieuw in Alu case regelmatig aangeboden! De uitzondering welke wel via de beukelaar is te bestellen is de FA * 600mm! En dit is allemaal het pro glas van Pentax.
Zelfs de uitvoeringen van A * XXXmm F/2.8 is nog uit China te halen! In de afgelopen 6 weken zijn er 8 Pentax A * 600mm ED (IF) verkocht waarvan 3 nieuw in de alu case.
Je moet er wat voor doen, maar dan heb je ook wat
Wat vinden mensen hier van deze stellingen:
Goede fotografen schieten met een prime?
[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 18:20 ]
Yep, en de sigma 4-5.6.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:05:
[...]
Sorry dat ik inval.. Is de 12-24 niet F4 op hele bereik?
Pentaxiaan
Verwijderd
Mja, opzich is het dan niet zo vreemd dat je die Pentax boven die Sigma verkiest. Als je de Fish-Eye op 10mm niet nodig hebt, neem daarbij dat je eigenlijk 2mm erbij krijgt (10 t.o.v. 12mm zoombereik) en de Pentax is hier een betere keuze. Again, als je die Fish-Eye niet nodig hebt. Overigens geef ik toe dat de vergelijking een beetje scheef gaat, logischer zou het zijn om de Pentax 10-17 met de 10-20 te vergelijken
Maargoed, zoals ik hierboven al meldde kan ik absoluut geen nuttig oordeel geven over beide lenzen aangezien ik ze geen van beide ooit heb gebruikt.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 18:24 ]
Ha!Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:12:
Het word steeds leuker, word ik daarstraks nog benoemd tot Semi-Pro, ben ik nu ook nog een goede fotograaf
Pentaxiaan
Ik denk dat Prime's eerder een betere prijs/kwaliteit hebben, op het punt waar ze op 'vastzitten' zijn ze (vaak) scherper, lichtsterker, contrastrijker en hebben ze minder last van CA dan een zoom van dezelfde prijs.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zowel bij primes als bij zooms.
En een goede(beroeps)fotograaf zal niet naar de beste prijs/kwaliteit kijken, die wilt gewoon goede prestaties van een lens die hij flexibel in bepaalde omstandigheden kan gebruiken. Dus kom je al gauw uit op een goede zoom, al lijk mij het sterk dat een goede fotograaf niet een aantal primes tot zijn beschikking heeft.
sorry voor de dubbelpost, had gedacht dat er wel weer iemand had gereageerd op alle 'onzin' hierboven.
[ Voor 48% gewijzigd door SirNobax op 10-07-2007 18:41 ]
Pentaxiaan
Die optie is er. p dpreview zijn er wel threads te vinden met de beste jpg instelling die de canon bijvorbeeld benaderd! Maar zoals al eerder is gezegt als je echt voor goede foto's gaat ongeacht welk merk schiet je RAW.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:09:
Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de k10d en daarbij liep telkens aan tegen de softe beeldkwaliteit. Enfin, ik hoopte dat iemand kon zeggen: verander de Natural mode in Bright mode, en je heb dezelfde kwaliteit als D80/400d/30d et cetera..
in ieder geval bedankt voor al jullie reacties
Niet goede fotograven schieten prime maar degene die het beste uit hun foto willen halen schieten met prime. Er gaat niks boven prime. Zoom is leuk maar je verliest kwaliteit. Met elke zoom lens boet je in op kwaliteit! Hij kan nooit van 70-200 goed zijn! is onbetaalbaar!Wat vinden mensen hier van deze stellingen:
er zijn inmiddels al enkele "pro" overgestapt op Pentax. Moet je maar eens opzoeken op DPR
[ Voor 10% gewijzigd door discusws op 10-07-2007 18:40 ]
Verwijderd
Ik mag hopen dat je dit uiterst cynisch bedoelt? Behalve snelheid, grootte en gewicht (+creativiteit voor sommigen) zijn er optisch amper redenen om voor een prime te kiezen....discusws schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:38:
[...]
Niet goede fotograven schieten prime maar degene die het beste uit hun foto willen halen schieten met prime. Er gaat niks boven prime. Zoom is leuk maar je verliest kwaliteit. Met elke zoom lens boet je in op kwaliteit! Hij kan nooit van 70-200 goed zijn! is onbetaalbaar!
Dat is dus helaas niet waar. Primes zijn oud. Primes zijn van 20-25 jaar geleden. Er is 25 jaar innovatie. Genoeg zoom-lenzen die beter presteren dan hun prime-broertjes van vroegerdiscusws schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:38:
[...]
Niet goede fotograven schieten prime maar degene die het beste uit hun foto willen halen schieten met prime. Er gaat niks boven prime. Zoom is leuk maar je verliest kwaliteit. Met elke zoom lens boet je in op kwaliteit! Hij kan nooit van 70-200 goed zijn! is onbetaalbaar!
er zijn inmiddels al enkele "pro" overgestapt op Pentax. Moet je maar eens opzoeken op DPR
De Nikon 17-35 f/2.8 presteerd bijvoorbeeld beter dan de Nikon's 20mm f/2.8, 24mm f/2.8, 28mm f/2.8.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa
de stelling is niet goed:
Er gaat niks boven een goede prime ongeacht of je een goede fotograaf bent ja of nee!
De prime is gemaakt voor de bepaald afstand en een zoom moet zijn kwaliteit middelen over de hele range!
Tuurlijk is een goede zoon 80-200 f/2.8 goed maar op 200mm is die niet beter of gelijkwaardig dan een goede prime 200 f/2.8 Hij zit er altijd onder!
En nee ik test geen lenzen maar de verschillende lens test sites geven gewoon geen ander beeld!
En dat was 25 jaar geleden volledig waar.discusws schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:50:
het gaat wat snel
Er gaat niks boven een goede prime ongeacht of je een goede fotograaf bent ja of nee!
De prime is gemaakt voor de bepaald afstand en een zoom moet zijn kwaliteit middelen over de hele range!
Tuurlijk is een goede zoon 80-200 f/2.8 goed maar op 200mm is die niet beter of gelijkwaardig dan een goede prime 200 f/2.8 Hij zit er altijd onder!
En nee ik test geen lenzen maar de verschillende lens test sites geven gewoon geen ander beeld!
Of je nu een slechte fotograaf bent als je een zoom gebruik vind ik kul. Een pro kan met beide overweg en weet de voor en nadelen. Het is maar hoe jij als fotograaf de juiste tool voor jezelf vind en deze optimaal kan benutten ....
there I've said it ;-)
Ik zal wel stil gestaan hebben in de tijd
Kan dat hard maken? In een prime zit namelijk een lenzenstelsel wat precies voor die specifieke brandpuntafstand gemaakt is, 100% ideaal dus. In een zoomlens zitten meer lensjes, die ook nog eens t.o.v. elkaar moeten bewegen. Groothoek heeft bijvoorbeeld een heel andere lensopbouw nodig als tele. Sommige lensjes zullen bij een bepaalde mm-stand eigenlijk meer in de weg zitten, dan dat ze goed doen. Het kan niet anders dan dat dit de uiteindelijke beeldkwaliteit negatief beïnvloedt! Dit zijn gewoon natuurwetten! Een zoomlens is natuurlijk geweldig makkelijk en tegenwoordig erg goed, maar het blijft een compromis, hoe klein dan ook.ThunderNet schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:51:
[...]
En dat was 25 jaar geleden volledig waar.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Ten eerste vergelijk je 2 verschillende brandpunten wat niet te vergelijken is.thalyric schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:02:
okey .. nu ben ik een rookie op gebied van fotografie. Heb zelf geen goede zoom lens dus kan niet vergelijken. Maar mijn broertje heeft een nikon 80-200. Ik heb nu zelf een oude 50mm F1.7 van pentax. Ik merk toch een verschil qua scherpte. Ik voel/zie toch meer scherpte bij mijn 50mm. En dat vind mijn broertje ook. Dus er is wel iets te zeggen over de kwaliteit van primes boven zooms.
Of je nu een slechte fotograaf bent als je een zoom gebruik vind ik kul. Een pro kan met beide overweg en weet de voor en nadelen. Het is maar hoe jij als fotograaf de juiste tool voor jezelf vind en deze optimaal kan benutten ....
there I've said it ;-)
Ik denk dat 1 exemplarisch onderzoek niet helemaal een oordeel kan scheppen in het algemeen.
Een goede prime is scherper dan een middelmatige zoom lens, zeker als het een behoorlijke zoom lens is qua bereik. Maar een zoom lens hoeft niet onder te doen voor een prime, wat je kan zien aan bijvoorbeeld een 24 2.8 t.o.v. een 17-35 of een 100-300 sigma die ook tering scherp is.
Een 350z van nissan kan vast harder scheuren dan een porsche Cayenne, maar dat zegt niet dat nissan een betere sportauto kan bouwen dan porsche. Snappie
Mooie vergelijking Nomad!Nomad schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:11:
[...]
Ten eerste vergelijk je 2 verschillende brandpunten wat niet te vergelijken is.
Ik denk dat 1 exemplarisch onderzoek niet helemaal een oordeel kan scheppen in het algemeen.
Een goede prime is scherper dan een middelmatige zoom lens, zeker als het een behoorlijke zoom lens is qua bereik. Maar een zoom lens hoeft niet onder te doen voor een prime, wat je kan zien aan bijvoorbeeld een 24 2.8 t.o.v. een 17-35 of een 100-300 sigma die ook tering scherp is.
Een 350z van nissan kan vast harder scheuren dan een porsche Cayenne, maar dat zegt niet dat nissan een betere sportauto kan bouwen dan porsche. Snappie
Maar toch, mijn Pentax M50mm/1.7 prime is ook beter/scherper dan mijn 18-55mm kitlens op 55mm...
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Verwijderd
Laten we als voorbeeld een portretfotograaf nemen. Iedere fotograaf heeft andere voorkeuren wat betreft afstand tot het model als het gaat om portretten. Daarnaast wil de ene fotograaf full-body portretten nemen en de andere standaard borst/kop portretten.
Een goede fotograaf echter heeft ervaring en kiest waarschijnlijk bij de portretstijl die hij mooi vindt vaak om en nabij dezelfde focal length (ervanuitgaande dat hij een zoom heeft). Daarnaast vindt een fotograaf een lichtsterke lens interessant ivm de DOF (niet vanwege de low-light want in mijn ogen heeft een goede fotograaf altijd genoeg licht tot zijn beschikking, hetzij een studio-opstelling, hetzij een offcam strobe, hetzij natuurlijk licht door bv. een raam of buitendeurs). Is 2.8 genoeg lichtsterk voor de eisen van de fotograaf? Dan koopt deze een goede 2.8 zoom in het bereik van zijn voorkeur. Zo niet, dan zal er een prime aan de pas moeten komen.
Persoonlijk vindt ik primes goed omdat je er langer door nadenkt over je compositie. Bij een zoom heb ik vaak de neiging om naar 1 v/d twee uitersten te draaien, en enkel de zoom te gebruiken als ik mezelf niet met 1 stap naar voor/achter een betere compositie heb. Da's hetzelfde als een statief. Alles duurt langer, dus neem je meer tijd voor een foto, dus heb je een betere compositie. Alhoewel, dit alles heeft vooral bij landschapsfotografie een punt
Verwijderd
Vindt jijdiscusws schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:50:
het gaat wat snel
Ik zou oppassen met altijdDe prime is gemaakt voor de bepaald afstand en een zoom moet zijn kwaliteit middelen over de hele range!
Dan lees jij andere testen dan ik. Ik noem een Canon 17-55 en een 70-200/4LIS als voorbeelden. Overigens: de helft van mijn lenzen bestaat uit primes, maar dat is omdat ze kwaliteiten hebben die een zoom niet kan bieden: EF-S 60mm macro (1:1), 15/2.8 fish (UWA en 2.8 niet gecorrigeerd) en een 30/1.4 (lichtsterkte).En nee ik test geen lenzen maar de verschillende lens test sites geven gewoon geen ander beeld!
Yup, dat is ook waarom ik met name bij landschapsfotografie een statief steeds meer waardeer. Dat is niet omdat ik er scherpere platen mee zou schieten, maar het dwingt je beter te kijken. Voor portretfotografie vind ik het te traag en omslachtig, maar voor sommige takken van sport is het geweldigVerwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:22:
Persoonlijk vindt ik primes goed omdat je er langer door nadenkt over je compositie. Bij een zoom heb ik vaak de neiging om naar 1 v/d twee uitersten te draaien, en enkel de zoom te gebruiken als ik mezelf niet met 1 stap naar voor/achter een betere compositie heb. Da's hetzelfde als een statief. Alles duurt langer, dus neem je meer tijd voor een foto, dus heb je een betere compositie. Alhoewel, dit alles heeft vooral bij landschapsfotografie een puntBij portretten wil je vaak flink doorschieten.
Ik denk niet dat je de kitlens moet willen vergelijken met die primes. Wil je alle primes in het bereik van een goede zoom kopen, dan heb je het budget om de zoom te kunnen betalenVulcan750 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:20:
[...]
Mooie vergelijking Nomad!![]()
Maar toch, mijn Pentax M50mm/1.7 prime is ook beter/scherper dan mijn 18-55mm kitlens op 55mm...
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 19:29 ]
Ik probeer oa te bepalen in hoeverre dit verschil maakt voor het gebruiksgemak. dan kan ik dit ook meewegen in de keuze voor het kopen van een K100D of een K10D.
Ik moet wel zeggen dat ik geschrokken ben van de hoeveelheid mensen die reageren op de vraag of hun K10D ook een haarscheur of crack vertoont rechtsonder. Zie de thread op DPreview Pentax DsLR forum.
Zou dit niet moeten lijden tot een terugroep actie van de betreffende series 21 t/ 28 ?
Er zijn ook diverse mensen die berichten over het krijgen van af en toe een zwarte foto terwijl ze wel alles goed ingesteld hebben. Zijn er meer kinderziektes bij de Pentax k1110D dan bij andere merken en modellen ?
Of meer specifiek: komt het omdat pentax overgenomen is en de kwaliteitscontrole c.q. produktie heeft geleden onder de stress van het wel/niet overgenomen worden ?
Verwijderd
Camera op manual, zelf diafragma en sluitertijd kiezen. Beide camera's hebben een hulpje om de goede sluitertijd voor je in te stellen: bij de K10D druk je even op het 'groene knopje', bij de K100D op de AE/L knop.KRG schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:39:
wie kan me nog eens aangeven hoe je met een M lens de lichtmeting doet bij de K100D en hoe je dit doet bij de K10D. Ik bedoel dus met een gewone M 50 1,7 lens zonder A stand.
GeniaalYahrr schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:47:
Dit was een leuk topic over Pentax.
maar zo waar...
[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 10-07-2007 20:11 ]
Verwijderd
Dit lijkt een automatisch mailtje. Beetje achterlijk, toen ik het bestelde was het gewoon op voorraad en een halve week later krijg ik mailtje dat ze hem niet meer hebben. WTF.Sehr geehrter Herr Liempd!
Vielen Dank für Ihre Bestellung.
Leider sind die unten genannten Waren zur Zeit nicht am Lager.
Wir sind jedoch bemüht, die gewünschten Artikel so schnell wie möglich für Sie zu beschaffen.
20554 Exakta Blitz DPZ 38AF Pen
Wir hoffen auf Ihr Verständnis und verbleiben
mit freundlichen Grüßen.
Ihr FOTO KOCH Team
Ze reageren verder ook niet op een mailtje dat ik heb gestuurd met de vraag wanneer ze precies betaling van mij willen ontvangen en via welke weg.
Beetje vaag bedrijf, ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld. Heb nog niks betaald, maar we zullen het zien
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 21:07 ]
Kan je dat misschien iets meer onderbouwen? Ik neem aan dat je het hebt over de Tokina 80-200 F2.8?Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:33:
Ik heb er met een schuin oog naar gekeken en ik kon er niet van onder de indruk raken. Dan liever de Sigma
To be determined...
Verwijderd
Ik vond hem wat matjes ogen, 't knalde niet echt. De Sigma is een zeer behoorlijke lens met een lekker rappe AF (mits een goed exemplaar, bladiebla). Je kunt eens op pbase naar wat samples zoekenMaNdM schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 21:14:
[...]
Kan je dat misschien iets meer onderbouwen? Ik neem aan dat je het hebt over de Tokina 80-200 F2.8?
Ik heb ergens gelezen op een duitsforum dat ze vaker lever problemen hebben, maar dat het snel is opgelost. Ik zelf wil toch de soligor gaan bestellen hier in nederland, altans al ze hem kunnen leveren voor rond de 140 euro. Toch ff makkelijker als ie mankementen vertoont.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 21:07:
Kreeg het volgende van Fotokoch betreffende die goedkope PTTL flash:
[...]
Dit lijkt een automatisch mailtje. Beetje achterlijk, toen ik het bestelde was het gewoon op voorraad en een halve week later krijg ik mailtje dat ze hem niet meer hebben. WTF.
Ze reageren verder ook niet op een mailtje dat ik heb gestuurd met de vraag wanneer ze precies betaling van mij willen ontvangen en via welke weg.
Beetje vaag bedrijf, ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld. Heb nog niks betaald, maar we zullen het zien
Verwijderd
laat ons lekker in de waan dat pentax goed is oh oppermachtige Nikon en Canon..
en in de situatie die Henk schetst keer op keer.. kan je dus NOOIT en te nimmer een ander merk dan Nikon of Canon aanbevelen.. omdat hij iedere instapper als een potenciele doorstromer naar de pro cam's ziet.. of lees ik het nou verkeerd?.. Henk.. en de andere Pentax flamers
oh en dit verhaal begon trouwens omdat iemand zei dat een 400D beter is dan een K10d.. in het pentax forum??????....... tja dan krijg je dit..
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 21:34 ]
En ja er is een reden dat ik niet in dit topic rondhang
Bericht hierboven
Verwijderd
Ben behoorlijk serieus van plan een Tamron 28-75 te scoren, wat ik al een keer eerder aangaf en dan sluit de 12-24 daar beter bij aan. Als ik de 10-20 nu weg doe en de 12-24 koop dan kost me dat 200+ euro en dat is, wat mij betreft de moeite het geld niet waard. Dus dat stuk beter is ie misschien niet! Maar als ik er ongeveer 0SirNobax schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 17:22:
[...]
Waarom de 10-20 weg?
Constant diafragma heeft z'n voordelen, betere aansluiting op de 28-75 ook. Wat dan het eind resultaat is, is dat m'n Sigma 17-70 ook weg kan..En dat is fijner dan een objectief hebben liggen thuis, wat je weinig gebruikt omdat het veel overlap heeft met een ander. Hou ik de 10-20 en koop ik een 28-75, dan heb ik een gat tussen 20 en 28, dat is een vrij groot gat en daarom zou ik min of meer de 17-70 "moeten" houden. Voor 20-28mm
De 12-24 is ook nog wat beter gebouwd, vertekend volgens mij wat minder en is wat scherper en contrast voller, ik kan op het moment alleen geen vergelijkende review voor je vinden
Beeldhoek 10mm volgens Sigma website 102.4 graden.
Beeldhoek 12mm volgens Pentax website 99 graden.
Ik dacht eigenlijk zelf dat het groter was, maar zo ziet het verschil er in ieder geval niet zo groot uit
That ain't that much difference!
Sorry dat ik inval.. Is de 12-24 niet F4 op hele bereik?
Correct ja..Yep, en de sigma 4-5.6.
Ik moet zeggen dat ik dat ook wel eens zo geinterpreteerd heb, niet van Henk specifiek..maar gewoon in het algemeen, van wie dan ook..en in de situatie die Henk schetst keer op keer.. kan je dus NOOIT en te nimmer een ander merk dan Nikon of Canon aanbevelen.. omdat hij iedere instapper als een potenciele doorstromer naar de pro cam's ziet.. of lees ik het nou verkeerd?..
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 21:54 ]
Het forum ombouwen naar een chat-site...wat doen eigenlijk de pentax bashers in het pentax forum?..
OT (dit was toch een tech-forum?):
Wie gebruilkt er een O-ME53 Magnifying Eyecup...
Bevalt dat? (beter zicht op het matglas, beter/gemakelijker scherpstellen met non-AF lenzen, etc)
Over de Sigma 10-20mm / Pentax 12-24mm:
Ik heb ook de behoefte om iets onder de 18mm te bezitten.
- de Pentax 10-17mm FE is erg leuk, maar over het hele bereik het FE effect...
- de Sigma 10-20mm is niet een echte FE, maar toch... Wel een mooie groothoek...
- de Pentax 12-24mm geeft bijna geen FE vervorming, is alleen erg prijzig, maar IQ is erg goed.
Ik heb foto's gemaakt met deze bereiken (ook de Canon en Nikon versies!) vergeleken op www pixel-peeper com, en vind 12-24mm prima aansluiten op 18-55mm... Het FE effect gaat op den duur vervelen, denk ik...
Wie heeft 2 (of alle 3...) deze lenzen (gehad), en wat vindt je ervan?
[ Voor 51% gewijzigd door PvH18 op 10-07-2007 22:04 ]
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Verwijderd
Ik vraag me eerlijk gezegd af wat beter is voor MF lenzen, zo'n KatzEye focussing screen (dan weet je wel zeker dat het in focus is...) of zo'n O-ME53. Ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen.PvH18 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 21:50:
[...]
Het forum ombouwen naar een chat-site...
OT (dit was toch een tech-forum?):
Wie gebruilkt er een O-ME53 Magnifying Eyecup...
Bevalt dat? (beter zicht op het matglas, beter/gemakelijker scherpstellen met non-AF lenzen, etc)
Bij die KatzEye dingen hoef je de cam iig niet open te slopen en dingen eruit te halen met pincetten enzo
De O-ME53 is een oogschelp met vergrotings lens die in de plaats van de 'standaard' oogschelp komt... Dus niets 'open slopen' of 'dingen er uit halen met pincetten enzo'...Bij die KatzEye dingen hoef je de cam iig niet open te slopen en dingen eruit te halen met pincetten enzo
Je schuift de oogschelp er zo af / er weer op...
Een KatzEye is natuurlijk wel de oplossing...
Daarvoor moet je wel 'open slopen' of 'dingen er uit halen met pincetten enzo'...
[ Voor 9% gewijzigd door PvH18 op 10-07-2007 22:13 ]
Nog even een afbeelding:

Helaas heb je dan niet helemaal goed gekekenPvH18 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 21:50:
Het forum ombouwen naar een chat-site...
Ik had een oproepje geplaatst :
Waar een hele discussie uit voortvloeide welke zeer intressant wasPriyantha Bleeker schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:55:
Mag ik even een korte oproep plaatsen ?
Zowel op IRC als hier op het Forum wordt soms nogal heftig gereageerd op zogenaamde 'Pentax hippies'. Sommige gebruikers op GoT, waarvan een aantal gebruikers een bijdrager is aan dit geweldige topic.
Laat ik een voorbeeldje nemen, in het Starters topic wordt door de meute vrijwel altijd een Nikon D40 of een Canon 350/400D aanraadde dat wordt gedaan omdat zowel Nikon als Canon een groot platform achter zich heeft. Waarbij alle accessoires zoals objectieven,flitsers en dergelijke allemaal direct leverbaar zijn.
Veel posters in dat topic geven aan dat ze graag willen doorgroeien. Als dat zo is, dan is de keuze voor een Nikon of een Canon een hele logische natuurlijk.
Helaas is dat bij Pentax niet echt het geval, aangezien bij het Pentax platform nog een hoop 'gaten' zijn in de line-up van objectieven en overige accessoires.
En toch raadde sommige posters(posters in dit topic o.a) dan toch een Pentax aan.
Terwijl de vraagsteller zelf al aangaf juist te willen doorgroeien in korte termijn, dan ligt de keuze voor een Pentax niet voor de hand. En toch wordt het aanbevolen...
Dit 'doordrammen' wordt door een boel gebruikers als vervelend ervaren. Sommige gebruikers springen daar dan ook graag op in vervolgens om dan het gehele Pentax platform onderuit te halen.
Misschien is het een idee om als Pentax gebruikers gewoon wat minder te 'doordrammen' en gewoon mooie plaatjes te schieten en pas weer écht Pentax aanraadde zodra Pentax haar nieuwe objectieven écht in productie heeft en leverbaar heeft.
Tot die tijd is Pentax gewoonweg niet een serieuze optie voor mensen die gauw willen doorgroeien.
Ik ga hier vast kritiek op krijgenmaar het is bedoeld als advies, en ik hoop dat het ter harte genomen wordt. Dit zal de sfeer hier in /71 ook vast ten goede komen !
Euhm, ik vind het juist een opluchting dat dSLR's tegenwoordig geen Cat-Eye hebben, zeker omdat ik vaak off-center fotografeer en dat is dus niet handig (laat staan wanneer je een statief gebruikt!).PvH18 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 22:09:
[...]
De O-ME53 is een oogschelp met vergrotings lens die in de plaats van de 'standaard' oogschelp komt... Dus niets 'open slopen' of 'dingen er uit halen met pincetten enzo'...
Je schuift de oogschelp er zo af / er weer op...
Een KatzEye is natuurlijk wel de oplossing...
Daarvoor moet je wel 'open slopen' of 'dingen er uit halen met pincetten enzo'...
Al moet ik zeggen dat ik er niet veel ervaring mee heb, slechts enkele maanden voordat ik een dSLR kocht heb ik een tijdje met gewone SLR's gespeeld.
En die K10D GP-edition ziet er wel HEEEL erg nice uit ! ! !
Pentaxiaan
Verwijderd
Dat is het ook ja. Niks anders dan uiterlijke verschillen met een gewone Pentax K10D.Mijn Duits is niet zo heel goed, maar weet iemand wat nu precies het verschil is tussen de K10D en de K10D GP? Die GP staat weer voor Grand Prix. Het lijkt mij een luxe uitvoering van de K10D.
Nog even een afbeelding:
Behalve dat firmware 1.30 er standaard op geinstalleerd staat. (het enige innerlijke verschil)
Dat staat ie op de mijne inmiddels ook al een ruime week geloof ik
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 22:35 ]
Verwijderd
5000 stuks worden er gemaakt.Exclusief ? Exact dezelfde hardware. 1.3 firmware, en je moet er een lens bijzoeken met gouden letters want die krijg je er niet bij....En, het is niet eens zeker of de extra grip geen horizontale strepen veroorzaaktStefandeGroot schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 22:16:
Mijn Duits is niet zo heel goed, maar weet iemand wat nu precies het verschil is tussen de K10D en de K10D GP ?.

Tel je geld en koop en gewone k10d, of wacht op de super.
Lijkt me een marketing truuk.StefandeGroot schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 22:16:
Mijn Duits is niet zo heel goed, maar weet iemand wat nu precies het verschil is tussen de K10D en de K10D GP? Die GP staat weer voor Grand Prix. Het lijkt mij een luxe uitvoering van de K10D.
Nog even een afbeelding:
[afbeelding]
Over die lenzen, wat ga je doen. Als jij een wielerwedstrijd of de TT fotografeert heb je niet veel aan een prime lijkt me.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Verwijderd
Sigma EX-lens past er dan wel bij, die heeft een gouden randje + in een zwart vakje staat erop : EX SigmaVerwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 22:41:
[...]
en je moet er een lens bijzoeken met gouden letters want die krijg je er niet bij....
Meer een limited edition waarvoor de reden een fotografie prijs isLijkt me een marketing truuk.
Marketing...ja...dat komt er bij kijken...truuk...hmm, zo zou ik 't niet noemen iig
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 22:56 ]
Verwijderd
Och, de Tour is decennia lang uitsluitend met primes gefotografeerd, en daar zijn toch ook monumentale foto's uit voortgekomen... Idem voor motor- en autoraces.MrMarcie schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 22:45:
Over die lenzen, wat ga je doen. Als jij een wielerwedstrijd of de TT fotografeert heb je niet veel aan een prime lijkt me.
Ook nu zijn er nog horden pro sportfotografen die uitsluitend of hoofdzakelijk met primes schieten, maar die hebben dan meestal 2 of 3 bodies paraat met op ieder een andere prime. Een andere camera pakken gaat sneller dan een (lompe lichtsterke tele) prime wisselen.
Maar met 1 body is een leuke zoom wel veel practischer bij actiefotografie. Ik gebruik m'n oude primes (8 stukjes M en A glas tussen 24 en 135mm) vooral bij het rustiger werk (landschap, architectuur, portret) en voor actiewerk m'n Pentax-A 70-210mm F/4, of de 50-200 kitlens als ik niet zoveel wil meeslepen.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 23:59:
[...]
Och, de Tour is decennia lang uitsluitend met primes gefotografeerd, en daar zijn toch ook monumentale foto's uit voortgekomen... Idem voor motor- en autoraces.
Ook nu zijn er nog horden pro sportfotografen die uitsluitend of hoofdzakelijk met primes schieten, maar die hebben dan meestal 2 of 3 bodies paraat met op ieder een andere prime. Een andere camera pakken gaat sneller dan een (lompe lichtsterke tele) prime wisselen.
Maar met 1 body is een leuke zoom wel veel practischer bij actiefotografie. Ik gebruik m'n oude primes (8 stukjes M en A glas tussen 24 en 135mm) vooral bij het rustiger werk (landschap, architectuur, portret) en voor actiewerk m'n Pentax-A 70-210mm F/4, of de 50-200 kitlens als ik niet zoveel wil meeslepen.

Helemaal goed samengevat. We zijn eruit!
Nu maar op naar deel III
Heb al 8 jaar een ALDI PC en ben op zoek naar een goed moment om een nieuwe te kopen.
Zo ook met fotografie.: jaren geleden al (zo rond 1980) begonnen met een aankoop van een spiegelreflex. de meeste bekenden kochten een Canon Ftb oid.
Ik kocht na veel wikken en wegen een Minolta XD- 7 , de eerste programma automaat, maar wel gewoon manual focus toen. . Volgens mij ook de eerste camera die met de zgn green mode kon werken. camera doet alles.
het is nog steeds een degelijke , goed werkende camera. Heb inmiddels zelfs 2 bodies en
een aantal vaste brandpunt lenzen. 28 mm, 35 mm, 50 mm , 135 mm en had een overleden 70 - 150 mm Sigma zoom.Met een perfecte Vivitar 285 flitser die ook nog steeds prima zijn werk doet.
Een paar jaar geleden voor mij dochter een digitale camera uitgezocht, een P & S Canon A80, toen een prima keus. Deze bevalt nog steeds goed, Daarom zelf ook al weer een paar jaar geleden zelf ook een canon A80 compact gekocht. Vooral de mogelijkheid van draaibare LCD screen is erg handig.
Maar zo langzamerhand begin ik mij te ergeren aan de beperkingen van een compactje. En ik heb gewoon op onze reis naar Curacao in het voorjaar naast de 600 foto's met de A80 ook 3 diafilms vol geschoten met de Minolta XD - 7.
vervolg in 2e bericht.
Wist niet dat GoT een letter limiet hadKRG schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 10:17:
vervolg in 2e bericht.
Pentaxiaan
de XD - 7 had een zeer heldere zoeker tov de concurrentie,
Dus als ik nu moet kiezen twijfel ik tussen een spiegelzoeker of een echt pentaprisma zoeker.
Helaas kan ik geen van mijn oude lenzen gebruiken bij Minolta. Dat was 1 van de redenen waarom ook de Minolta/Sony A100 afviel. Inmiddels heb ik een paar oudere Pentax lenzen 2e hands gekocht en dat brengt me nog steeds richting Pentax.
Ik wilde wel graag een K10D kopen, maar heb ook mijn (gezins)geld maar 1 keer uit te geven en denk nu steeds meer aan de K100D als alternatief. Ik schat in dat ik de Vivitar 285 zelfs wil gebruiken als externe flitser en de SMC M 50 mm 1,4 wel vaker zal gebruiken. De 28 - 80 mm FA lens denk ik te gebruiken als ik meer tele nodig heb. Evenals de oude Takumar 2,5 135 mm . Vandaar ook wel de SR keuze en geen K110D. Waarschijnlijk koop ik dan wel de kitlens 18 - 55 mm erbij.
Ik vind nog steeds de K10D ook een heel mooie camera, het meest spreekt me de degelijke bouw aan (op de crack na, dan) en het stofdichte en waterbestendige. Maar eerlijk gezegd heb ik al die jaren met de Minolta XD -7 vaak de groene stand gebruikt, of de simpele Av of Tv stand. Meer zit er ook niet aan toeters en bellen aan. ook op de Canon A80 gebruik ik (te ?) veel de auto stand. Dus ik ben ook bang dat ik bij een K10D meer verdwaal in alle mogelijkheden en dat de K100D me meer voorkeuzes geeft.
Wanneer loop je dan tegen de grens van een verkeerde camera keuze aan ?
Eigenlijk zou ik wel een weekje of zo een K100D willen lenen om hem eens uit te proberen. Of een k10D, Het klinkt gek, maar zo heb ik vroeger mijn Minolta camera gekocht door eerst een week uit te proberen.
Denken jullie op dit forum eens mee met de afwegingen die ik kan en moet maken.
Verwijderd
De crack is een exemplarisch probleem, blijkbaar komt het af en toe voor en dat is zeker niet netjes, maar qua probleem +- vergelijkbaar met het afbladderen van de coating van een 350D, waar ook een topic over gaande is (geweest). Dit kwam ook bij een aantal in verhoogde mate voor en bij velen niet. Als u er een koopt eigenlijk gewoon in de winkel al kijken of hij dit probleem vertoont, zo niet dan is er niks aan de hand, zowel, ander exemplaar vragen lijkt meIk vind nog steeds de K10D ook een heel mooie camera, het meest spreekt me de degelijke bouw aan (op de crack na, dan)
Ik heb ervaring met beide camera's, dus ik kan wel wat toelichten..
De K100D heeft iets meer voorkeuzes als het om programma's gaat, de K100D heeft speciale motiefprogramma's (zoals dat geloof ik genoemd wordt
De K10D heeft een hoop mogelijkheden ja, qua instellingen etc, zoals finetunen van de witbalans om maar iets te noemen. Een aantal dingen in de K10D "zit meer aan de oppervlakte" dwz er zijn knoppen voor op de body ipv "verstopt" in het menu, het is maar net hoe erg je dat ervaart natuurlijk!
Ook hoef je functies niet te gebruiken, maar goed als u op een bepaald budget zit, de K100D is ook echt geen slechte keuze! In Nederland heeft de weatherseal natuurlijk wel wat voordelen, maar dat is wel persoonlijk, als u sowieso al graag naar binnen gaat (dwz u stopt eerder dan de camera) als het gaat regenen tijdens het fotograferen, dan zal de weatherseal niet echt veel uitmaken..hoewel het altijd een stukje extra marge geeft als het plotseling tekeer gaat buiten.
Ik zou alleen niet weten of de Vivitar 285 voor een makkelijke belichting kan zorgen icm de K100D of K10D, ook is het max. voltage voor de K10D geloof ik anders, niet dat Pentax hier echt graag een boekje over open doet, maar dit zou lager zijn (10V vs 30V bij de K10D???)....waardoor de V285 misschien niet bruikbaar is op de K10D (zonder risico's) en wel op de K100D. (Maar dat weet ik absoluut niet zeker!)
Keuze voor SR lijkt me geen slechte, met de MF primes is het denk ik iets makkelijker focussen met de K10D dan met de K100D, vanwege de iets grotere en heldere viewfinder.
Ik heb ook met beiden geschoten en de K100D schiet standaart in JPG zodanig goed dat er vrijwel geen PP nodig is. Foto's afdrukken met een 6mp camera is ook geen probleem tot 50 x 70cm.
De K10D is zodanig in te stellen dat de JPG kwaliteit niet onderdoet voor een ander merk of de K100D.
Als je voor de K100D zou willen gaan zou ik nog een paar maandjes wachten!
De K100D heeft GEEN SDM ondersteuning van de nieuwe Lenzen die eraan komen! Er is inmiddels een nieuwe versie van de K100D aangekondigd de K100D Super die wel de SDM ondersteuning heeft!
SDM = sneller focussen en stiller met in lens motor ipv de body motor aansturing.
de rest heeft emiel al verwoord!
Behalve dan dat er nog geen weather sealed lenzen zijn dus ga je niet graag met gewone lenzen in de regen lopen lijkt me ondanks een weathersealed body
Walter
[ Voor 12% gewijzigd door discusws op 11-07-2007 11:21 ]
Verwijderd
Klopt ja, echter gaat het niet lang meer duren (maand of 2-2,5) voor die dingen te verkrijgen zijn. Vraag is natuurlijk of KRG daar op zit te wachten, of dat dit soort lenzen niet sowieso een slag te hoog gegrepen zijn qua budget. Daar hij al aangeeft misschien mede om budgettaire redenen een K100D te willen kopen.discusws schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 11:19:
Behalve dan dat er nog geen weather sealed lenzen zijn dus ga je niet graag met gewone lenzen in de regen lopen lijkt me ondanks een weathersealed body
Een plastic zakje om de lens doen in z'n uiterste zoomstand en rondom de mount vastmaken met een elastiekje, zonnekap erop...ik moet zeggen, het vergt wat knutselen en trekt wat rare gezichten misschien...maar het kan best zo. Zo heb ik met de K10D in de zeikende regen in Hoorn rondgelopen..wat ik zonder dat zakje om m'n 10-20 echt niet had gedurft.. Autofocusring houdt niet van regendruppels. De K10D is behoorlijk nat geworden, maar 'needless to say' dat ie het nog prima doet..
Maar naar mijn weten ook alleen met SDM lenzen = dus de nog komende en dure DA* 16-50 en 50-135 á zo'n 800 euro per stuk (duurder dan de K10D!)SDM = sneller focussen en stiller met in lens motor ipv de body motor aansturing.
Vraag is dus of dat voor KRG een reden is om te wachten, maar ja je weet nooit..dus opzich kan het een reden zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 11:41 ]
je hebt helemaal gelijk maar door nu even te wachten heb je wel betere doorgroei mogelijkheden voor eenzelfde/lagere prijs!
Of je gaat voor een K100D welke naar alle waarschijnlijkheid tegen die tijd wordt gedumpt
Als je hierbij een mooie lens in plaats van de kitlens neem (Bv. de Sigma 28-70, F/2.8) zal ze ongetwijfeld mooiere platen schieten dan een K10D met de kitlens en ben je net zo veel geld kwijt.
Pentaxiaan
Verwijderd
Nog maar eens ten overvloede: een nieuwe Vivitar 285HV werkt op de Pentax zonder problemen, maar probeer niet de Vivitar 285 (non-HV) en oudere modellen 285HV op de K10D te gebruiken, dit kan resulteren in problemen.Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 11:03:
Ik zou alleen niet weten of de Vivitar 285 voor een makkelijke belichting kan zorgen icm de K100D of K10D, ook is het max. voltage voor de K10D geloof ik anders, niet dat Pentax hier echt graag een boekje over open doet, maar dit zou lager zijn (10V vs 30V bij de K10D???)....waardoor de V285 misschien niet bruikbaar is op de K10D (zonder risico's) en wel op de K100D. (Maar dat weet ik absoluut niet zeker!)
De trigger voltage van de K10D is 10V max geloof ik.
kan ik later altijd nog een echte Pentax P-TTL flitser kopen. maar ik heb jarenlang met mijn Minolta XD 7 en Vivitar flitser mooie trouwreportages gemaakt en heb toen - TTL flitsen nooit gemist !
Verwijderd
Mja als hij niet hogere spanningen geeft dan 6V kan het geen kwaad lijkt me.KRG schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 14:37:
Ik heb echt de oude 285 flitser, maar zoals ook elders op internet is te vinden zit er nogal veel verschil in de diverse uitvoeringen. Ik heb echt met een dig. meter gemeten en zag dat de ontsteekspanning maar max 6 v was. Ik wil het nog eens met een oscilloscoop laten checken en als daarbij ook geen pieken in de spanning te zien zijn dan kan ik met een gerust hart de Vivitar 285 gebruiken dus.
kan ik later altijd nog een echte Pentax P-TTL flitser kopen. maar ik heb jarenlang met mijn Minolta XD 7 en Vivitar flitser mooie trouwreportages gemaakt en heb toen - TTL flitsen nooit gemist !
Tja je moet ook geen appels met peren vergelijken. Zelfde lens op verschillende camera dat is pas vergelijken. Misschien is een 17-70 , F/2.8-4.5) van Sigma ook een leuk alternatief en gebruikers en reviews zijn er goed over te spreken. Minimale afstand tod ccs is 20 over het gehele zoombereik!K100D/K110D kiezen.
Als je hierbij een mooie lens in plaats van de kitlens neem (Bv. de Sigma 28-70, F/2.8) zal ze ongetwijfeld mooiere platen schieten dan een K10D met de kitlens en ben je net zo veel geld kwijt.
Ik gebruik zelf een Sunpak 433 AF (zelfde als de 383) op mijn pentax. Werkt perfect. Er is een site di voltages vermeld van de verschillende flitsers!
[ Voor 12% gewijzigd door discusws op 11-07-2007 15:56 ]
Een Digitale multimeter is veel te traag om korte pieken te meten. Ik zou het zeker controleren. Misschien kan je anders vivitar mailen met je type en serie nr en vragen of ze het weten.KRG schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 14:37:
Ik heb echt met een dig. meter gemeten en zag dat de ontsteekspanning maar max 6 v was. Ik wil het nog eens met een oscilloscoop laten checken en als daarbij ook geen pieken in de spanning te zien zijn dan kan ik met een gerust hart de Vivitar 285 gebruiken dus.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Kreeg vanmiddag de bestelde 'Conrad 1,5v Lithium 2900mAh's' binnen.
Gelijk in de cam, en wat denk je... batt-low.... (EDIT1: de batt-indicator knippert...)
Nagemeten met een multimeter: 1,83v ! ! ! Is dat misschien teveel?
M'n Energizers deden het direkt, maar ze zijn nu 'leeg': ze meten nog 1,5v... De istDL verklaart ze dan dus al leeg... (zullen nog prima dienst doen in klokjes etc).
Heb de Conrads in m'n flitser gedaan en een paar keer geflitst, en nu meet ik 1,62v. Weer in de cam en nog steeds batt-low... (EDIT1: de batt-indicator knippert...)
Nu weer m'n NiMH's erin (die meten 1,53v... ! ), en de cam werkt zoals het hoort!
(EDIT2: Weer in de flitser gedaan en 'gedraind' tot 1,52v. Daarna in de cam: cam start op, zegt dat de batterijen half leeg zijn, en na 3x focussen komt er op het LCD-scherm 'batterijen leeg' en doet de cam niets meer... Na meting geeft de multimeter 1.5v...
Conclusie: 'Conrad 1,5v Lithium 2900mAh's' kunnen dus geen vermogen leveren...
'Energizers 1,5v Lithium 3000mAh's' wel... (1015 foto's in 8 maand tijd).
(/EDIT2)
Heeft iemand hier ervaring mee?
[ Voor 28% gewijzigd door PvH18 op 11-07-2007 23:26 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Dus ik heb even een testje gedaan. Camera in continuous shooting mode, Av (lichtmeting aan dus), ruisonderdrukking uit, laagste kwaliteit JPEG. Ik heb een afstandsbediening in elkaar gesoldeerd die continu de sluiter indrukt. Ik heb de camera toen enkele uurtjes weggelegd. Ik verwachtte dat de batterijen na 1000 foto's wel leeg zouden zijn...
Er staan nu 4736 foto's op de kaart! De batterij indicatie geeft aan dat de batterijen nog helemaal vol zijn. Ik weet dat deze test niks zegt over echt gebruik. Maar ik denk dat het wel aangeeft dat Hybrio batterijen het erg goed doen in de K110D.
Als ik een grove schatting doe, dan zeg ik dat ik nog gemakkelijk tot 8000 foto's door zou kunnen gaan met deze batterijen. Als ik m'n schatting dan nog een stukje doortrek, dan denk ik dat ik met een vol opgeladen setje Hybrio batterijen 1000 foto's kan schieten. En dan bedoel ik op de hoogste JPEG kwaliteit, met af en toe de flitser en af en toe chimpen.
Ik ben in ieder geval tevreden met de batterijen (en de camera
Het gaat hier trouwens om Uniross Hybrio NiMH AA 2100mAh batterijen. Ik heb ze gekocht bij Factoryprices. Ik durf zowel de batterijen als Factoryprices aan te raden
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Verwijderd
Zoiets wil ik ook wel wel voor mijn k10d. Hoe heb je dat gedaan ?-DarkShadow- schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 22:34:
Ik heb een afstandsbediening in elkaar gesoldeerd die continu de sluiter indrukt. Ik heb de camera toen enkele uurtjes weggelegd.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
TIP:Op de K110D zit een remote aansluiting met een 2,5mm stereo jack aansluiting. Als je één contact kortsluit met aarde, dan focust de camera. Als je het andere contact kortsluit met aarde, dan drukt hij af.
Een mooie metalen 2,5mm jackplug is voor EUR 2,14 p/s te koop bij Conrad, art nr 703788-89.
Die past in de istDL... Heb er net een binnen gekregen, dus dat wordt m'n oude draadontspanner ombouwen, (is nog van m'n SFXn).
Jackplug 2,5 mm stereo €0,18
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Verwijderd
wat kan ik beter nemen qua lenzen.. op een pentax K10D(ben er echt nog niet in thuis).
ik heb nu een 18-55 standaard kit lensje en dat wil ik verder uitbreiden. ik had deze in gedachten
smc P-FA 28-105mm F4.0-5.6 IF(wat word dit op een k10d?)
smc P-FA 28-105mm F3.2-4.5 AL(wat word dit op een k10d?)
of de DA 50-200..
alvast bedankt!
jeroen
Over de kwaliteit van de eerste twee kan ik je zo niet direct iets zeggen, maar ik zou gaan voor het objectief met F3.2-4.5. Reden: deze laat meer licht door en daardoor kan je uiteindelijk in minder licht met korte sluitertijden schieten.Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:04:
smc P-FA 28-105mm F4.0-5.6 IF(wat word dit op een k10d?)
smc P-FA 28-105mm F3.2-4.5 AL(wat word dit op een k10d?)
of de DA 50-200..
Een 28-105 zal op een K10 een (x 1,5) 42-157,5mm worden.
De DA 50-200 staat op dit moment bekend als een aardig stukje glas dat prima zal presteren. Persoonlijk heb ik die dan ook in bestelling staan.
To be determined...
[ Voor 18% gewijzigd door -DarkShadow- op 13-07-2007 12:21 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Verwijderd
en de kwaliteit van die FA 28-105 F3.2.. is voor zover ik lees super goed.. alleen vraag ik me af hoe die presteerd op een K10d..
Verwijderd
correctie: de DA 50-200 staat op dit moment bekend als een lens die voor zijn geld prima presteerd, maar dan ook niet meer dan dat.MaNdM schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:17:
[...]
Over de kwaliteit van de eerste twee kan ik je zo niet direct iets zeggen, maar ik zou gaan voor het objectief met F3.2-4.5. Reden: deze laat meer licht door en daardoor kan je uiteindelijk in minder licht met korte sluitertijden schieten.
Een 28-105 zal op een K10 een (x 1,5) 42-157,5mm worden.
De DA 50-200 staat op dit moment bekend als een aardig stukje glas dat prima zal presteren. Persoonlijk heb ik die dan ook in bestelling staan.
Beetje off-topic:Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:00:
[...]
correctie: de DA 50-200 staat op dit moment bekend als een lens die voor zijn geld prima presteerd, maar dan ook niet meer dan dat.
Dat bedoelde ik ook met mijn "aardig", was meer een aardig als in matig/redelijk. Misschien onhandige woordkeuze. Het is maar net welke intonatie je gebruikt, dat kan helaas niet op een forum.
"Het is een aardig stukje glas, maar niet geweldig..." of "Het is een aardig stukje glas, echt geweldig!"
To be determined...
Verwijderd
Ja nog steeds x 1.5Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:44:
maar die FA dingen zijn gemaakt voor analoog toch? dus 35 mm.. is het dan nog steeds (1,5x)?
Maar dat is ook genoeg, voor z'n geld zoals jullie beide zeggen presteerd ie prima en voor dat geld kun je dus stellen dat je niet meer mag verwachten..zo werkt het nu eenmaal in lenzenlandcorrectie: de DA 50-200 staat op dit moment bekend als een lens die voor zijn geld prima presteerd, maar dan ook niet meer dan dat.
Verwijderd
Verwijderd
Ik wil niet heel vervelend zijn (of een merkenoorlog starten) maar voor het geld mag je meer verwachten. Zelfs de 35 euro goedkopere Sigma presteert héél wat uniformer en beter (zowel qua resolutie als CA's).... Ik kan de Pentax 50-200 dan ook met geen mogelijkheid aanraden. Haal dan gelijk de Sigma.Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:21:
Maar dat is ook genoeg, voor z'n geld zoals jullie beide zeggen presteerd ie prima en voor dat geld kun je dus stellen dat je niet meer mag verwachten..zo werkt het nu eenmaal in lenzenlandEen uitmuntende lens voor dat geld kan je lang naar zoeken
Ze ontlopen elkaar weinig, en het geteste exemplaar van Klaus was ook niet echt geweldig, heeft Klaus zelf ook bevestigd. Pentax is op het moment de RAW files aan het onderzoeken die Klaus met de lens heeft gemaakt, dat vertelde Klaus op de dpr forums.
Verwijderd
Hoe dan ook, voor 35 euro minder heb je de Sigma die zeer behoorlijk is
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 14:22 ]
Verwijderd
OH.....GEVONDEN..
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 14:32 ]
Waar dan, ik was net tot dezelfde conclusie gekomen, tot jij ging strepen.Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:29:
voor zover ik kan vinden is die er niet voor de pentax?.. als ik op tweakers kijk en zoek op de site's die ze hebben..
OH.....GEVONDEN..
Verwijderd
daar dus..
alleen heeft deze lens een paar nadelen volgens phtozone.de..http://www.photozone.de/8...sigma_55200_456/index.htm
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 14:49 ]
To be determined...
Hah, ik heb een 50/1.8 op m'n D70, dus ik ben goed?Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:12:
Grappige discussie verder. Mijn vriendin staat, na flink rondgezocht te hebben, op het punt een K100 te kopen. Voordelen t.o.v. de C350D: stevigere body, kitlens is niet compleet van plastic, heeft LCD-schermpje bovenop. Voordelen t.o.v. de D40: ook LCD schermpje bovenop.
Het voornaamste argument wat ik hier tegen Pentax zie, is dat er 'weinig' lenzen voor beschikbaar zijn. Hoe 'erg' is dit? M'n vriendin gaat in eerste instantie voor de 18-55mm, maar ik vermoed dat ze later wel een keer een niet te dure zoom wil met een bereik tot aan de 200 ofzo. Kun je dan niet gewoon voor een Sigma of Tamron gaan? Is het dan zo 'erg' dat Pentax zelf een wat minder grote collectie heeft?
Want verder ziet de K100 er prima uit (terwijl ik zelf een D70 heb en daar enorm happy mee ben) voor een enthousiasteling die graag wil beginnen met een DSLR.
https://niels.nu
Dit topic is gesloten.