Het grote Pentax dSLR topic deel2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste
Acties:
  • 22.904 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sideways schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 12:42:
[...]

Voor dit soort bedragen wordt het erg interessant om eens te proberen. Wie waagt het het eerste............ Zelf twijfel ik al enige tijd over de aanschaf van een flitser, hiermee komt een flitser wel erg dichtbij :)
Nou, als jullie 2 weken geduld hebben ben ik terug van vakantie, als ik dan nog wat over heb (dit bedrag moet wel lukken :D) dan bestel ik hem dan!

Waar zit die winkel ovg, ik ga misschien zelfs in duitsland op vakantie nog, dus dan kan ik daar zo langs.. Hmm, eens even kijken :D

Edit: Hmm volgens mij is het enkel webwinkel.. Belletje kan altijd nog he :)

Edit2: die DigitalLoops op Ebay (zelfde flitser?) wordt geadverteerd als k100d/110d flash.. Aangezien de k100d 30v aankan en de k10d (die ik heb) maar 10v, twijfel ik nu wel over trigger voltage van deze flitser. Iemand meer info?

Edit3: heb de exakta variant van de flash besteld (die van 89 euro). Ik houd jullie op de hoogte over de service van die winkel en eventuele problemen).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2007 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vulcan750 schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 12:04:
(ik zet dit niet apart op de aanbiedingentopic, want dan krijg ik toch weer commentaar)
No problem, ik heb 't er maar opgezet. En commentaar? Niks mis mee als 't gefundeerd is. Anders negeer ik 't gewoon... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 13:06:
[...]

Edit3: heb de exakta variant van de flash besteld (die van 89 euro). Ik houd jullie op de hoogte over de service van die winkel en eventuele problemen).
Heb je een linkje ?

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Net bij Foto Boom even met de K10D met grip mogen spelen (ein-de-lijk hadden ze beide tegelijk in de winkel liggen) en ik moet zeggen dat de bodygrip van de K10D zonder batterijgrip te laag is, qua lengte is er niet genoeg plek voor mijn hand. Diepte van de grip is wel lekker. De liggende grip van de batterijgrip (volgen jullie hem nog?) is wel ontzettend klein en houdt niet lekker vast, vind ik. Voor mensen die een 350D/400D gewend zijn kan het heerlijk vasthouden zijn, maar ik vind het te dun. Mag bij versie 2 van de grip wel even verbeterd worden.

//edit: Hij focust trouwens ook retesnel!

//edit2: Als ik een K10D zou kopen, zou dat zeker met batterijgrip zijn, omdat de grip van de body dus iets verlengd wordt naar onderen (was ik nog vergeten te zeggen)

[ Voor 15% gewijzigd door Mei op 07-07-2007 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben ook benieuwd naar die "goedkope" flitsers.. na de vakantie maar eens in verdiepen en hopelijk hier wat ervaringen van anderen lezen ;)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-08 22:53
Sinds een week of 5 heb ik de K100D. Deze bevalt mij wel prima. Het is mijn eerste spiegelreflexcamera.

Gisteren kreeg ik een nieuw objectief binnen: Pentax 70mm F/2.4 SMC DA Limited Edition
Dit objectief is echt indrukwekkend. Lekker compact in elk geval. Nog even flink mee oefenen en het zal een veel gebruikt objectief zijn volgend jaar februari tijdens mijn vakantie in Chili. Dan hoef ik niet elke keer een glasbak mee te nemen. ;-)

Ik twijfel nog of ik nog een flitser ga aanschaffen. Die moet dan ook kunnen werken op de K10D of diens opvolgers.. De K100D beschouw ik nu puur als instapper. Ik ga me nu eerst concentreren op een aantal goede objectieven, voordat ik met de K10D of een opvolger ervan ga beginnen. Een dure camera zonder goed objectief is ook niks. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 22:23:
[...]

Who cares. Sigma op een Pentax kan toch ook. En Fuji s5 pro met nikon lenzen ...één ding is zeker: de samsung op de pentax werkt voortreffelijk !

lock
Sigma is mss wel de bekendste third party lenzen fabrikant, iig voor moderne (d)SLR's..dat vind ik gevoelsmatig iig anders liggen :) En Sigma kan ook net zo goed op een Canon en Nikon, of Sony..maar Samsung wel alleen maar op een Pentax. Toch een klein verschilletje. Kijk als het veel scheelt (50/60) euro op een relatief goedkope lens, dan ga ik dat heus niet extra betalen om er Pentax op te hebben staan, hell, ik heb nu zelfs alleen maar een Pentax-M 50mm, maar als het om een tientje gaat, of twee...mwoah dan ga ik toch wel voor de originele. Wat flitsers betreft heb ik er wel eerst eentje nog van een oom geprobeerd, een hele oude Metz, hij deed het wel (op de K100D nog), maar het was lastig de belichting goed te krijgen.
De AF360FGZ is gewoon geweldig, met als klein nadeeltje dat ie, itt de 540 niet om de horizontale as kan draaien met z'n kop.
Gisteren kreeg ik een nieuw objectief binnen: Pentax 70mm F/2.4 SMC DA Limited Edition
Dit objectief is echt indrukwekkend. Lekker compact in elk geval.
Post er is wat foto's van als je wilt, al zijn het maar wat testshots :)

Vandaag met de K10D de Noordzee op geweest, wezen vissen, poeh was lang geleden dat ik dat voor het laatst deed. Eindelijk eens wat meer de Sigma 70-300 APO erop gehad (heb de lens al 11 maanden voor diegene die dat niet wisten ;) ) maar op de K10D (die ik korter heb ;) ) had ik hem nog maar weinig gebruikt. Vandaag wat meer, toen er wat meeuwen om de boot heen vlogen. Op de K10D lijkt de lens toch meer uit de verf te komen dan op de K100D, misschien niet qua optiek, maar met de AF-C van de K10D zijn de meeuwen in volle vlucht goed bij te houden.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2007 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 22:32:
Kijk als het veel scheelt (50/60) euro op een relatief goedkope lens, dan ga ik dat heus niet extra betalen om er Pentax op te hebben staan, hell, ik heb nu zelfs alleen maar een Pentax-M 50mm, maar als het om een tientje gaat, of twee...mwoah dan ga ik toch wel voor de originele. Wat flitsers betreft heb ik er wel eerst eentje nog van een oom geprobeerd, een hele oude Metz, hij deed het wel (op de K100D nog), maar het was lastig de belichting goed te krijgen.
De AF360FGZ is gewoon geweldig, met als klein nadeeltje dat ie, itt de 540 niet om de horizontale as kan draaien met z'n kop.
Emiel, het verschil was 70 euries :P . Ik betaalde destijds 149 euro bij kamera express voor de Samsung variant van de 50-200. De Pentax versie kon ik elders voor 220-230 krijgen. Tegenwoordig is de Samsung variant nergens meer te krijgen. Bij Konijnenberg zijn de prijzen overigens omgekeerd:229 voor de Samsung en 169 voor Pentax.. :o

Ik ben trouwens ook wel geinteresseerd in die flitser die jij hebt. Je zegt dat je hem niet horizontaal kunt draaien. Maar je kunt hem toch op een rail zetten en via de F5P verbindingskabel aan de kamera hangen ? Je draait hem in horizontale richting op de rail. :Y of :N ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mei schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 17:25:
Net bij Foto Boom even met de K10D met grip mogen spelen (ein-de-lijk hadden ze beide tegelijk in de winkel liggen) en ik moet zeggen dat de bodygrip van de K10D zonder batterijgrip te laag is, qua lengte is er niet genoeg plek voor mijn hand.
Jawel hoor, gewoon je pink onder de camera houden en tegen de bodemplaat drukken. Zorgt ook nog voor wat extra stabiliteit. Zo doe ik dat al decennia met m'n Pentaxen, en dat werkt prima.

De lol van een battery grip heb ik nooit begrepen. Ik heb wel een winder bij m'n MX, maar die gebruik ik uitsluitend als ik 'm nodig heb (2+ fps kunnen schieten). Een Pentax hoort imho compact te zijn, net als een Leica M of een Olympus OM-1.
Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat ik linkshandig/linksogig ben: bij staande opnames gaat die grip naar m'n linkerhand toe, maar dat heeft geen enkele zin omdat die hand de lens ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
StefandeGroot schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 20:23:
....

Dit objectief is echt indrukwekkend. Lekker compact in elk geval. Nog even flink mee oefenen en het zal een veel gebruikt objectief zijn volgend jaar februari tijdens mijn vakantie in Chili. Dan hoef ik niet elke keer een glasbak mee te nemen. ;-)

....
Eerst gefeli met je Limited lens, maar toch even een vraagje.
Wat voor foto's maak je vooral, want als je toch een dure prime gaat kopen zou ik eerder voor een vaakgebruikte lengte gaan. Ikzelf zou dus een 40, 43 of een 50mm nemen.

Hij is wel heeel erg scherp in ieder geval die 70mm, post is wat mooie (detail) foto's. (en niet op ISO 800+ hey :P)

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 19:45
Heeft iemand ervaring met een 28-200mm lens die bij de MZ-50 analoge camera geleverd werd op zijn digitale body? Volgens mij gaat het om deze: http://www.bdimitrov.de/k...ort/FA28-200f3.8-5.6.html lens. Wat zijn de beperkingen van zo'n lens op een *ist Ds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Laatst online: 19-09 12:29

KRG

en ik heb vragen over de lens 28 - 80 mm die op de MZ - 50 zit. Is dit eigenlijk het analoge exemplaar ahw van de nu bij de K10D of K100D te leveren 18 - 55 mm kitlens. Behalve dan dat de laatste misschien een extra coating voor dig. heeft op het eerste lensdeel (vanaf camera gezien ).

Want ik heb ook een 2e hands MZ 50 compleet met 28 - 80 mm gekocht en ben benieuwd of ik dan nog de 18 -55 kitlens moet kopen wel of niet.

http://kmp.bdimitrov.de/l...rt/FA28-80f3.5-5.6-i.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder kitlens ga je het stuk van 18-28mm (27-42mm kleinbeeld equivalent) wel missen denk ik. Maar dat is ook afhankelijk van het type foto's dat je maakt.
Een FA lens heeft trouwens geen beperkingen op een Pentax DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

ik bedoel dit: de kitlens DA 18 - 55 is ongeveer hetzelfde als ik het met 1,5 vermenigvuldig als de 28 - 80 mm kleinbeeld lens die er zit bij de MZ 50. Dus de bereiken van de beide lenzen zijn volgens mij vrijwel gelijk.

Eigenlijk de vraag : wie heeft de 28 - 80 gebruikt op een van de digitale Pentaxen en kan een paar voorbeelden posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:38

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Eigenlijk de vraag : wie heeft de 28 - 80 gebruikt op een van de digitale Pentaxen en kan een paar voorbeelden posten.
Ik heb de Pentax F 28-80mm F3,5-5.6 (is voor m'n SFXn).
Heb hem even op de istDL gehad, om te testen.
De DA 18-55mm heeft als grote voordeel:
- grotere beeldhoek (--> 28-80mm, zoals vroeger met film)
- snellere AF
- niet draaiende frontlens (erg handig bij filters!)

De F 28-80mm is leuk als portret-lens op dSLR (--> 42-120mm).
De macro-functie heeft geen meerwaarde op dSLR: de 18-50mm kan vanaf ~20cm focussen.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Laatst online: 20-08 22:53
SirNobax schreef op zondag 08 juli 2007 @ 01:34:
[...]

Eerst gefeli met je Limited lens, maar toch even een vraagje.
Wat voor foto's maak je vooral, want als je toch een dure prime gaat kopen zou ik eerder voor een vaakgebruikte lengte gaan. Ikzelf zou dus een 40, 43 of een 50mm nemen.

Hij is wel heeel erg scherp in ieder geval die 70mm, post is wat mooie (detail) foto's. (en niet op ISO 800+ hey :P)
Hieronder eens een voorbeeld foto (klikken voor oorspronkelijk formaat):
Afbeeldingslocatie: http://downloads.stefandegroot.net/tweakers/imgp2581-520x346.jpg

Wat ik met dit objectief wil ik vooral 'steden' foto graferen zeg maar. Wat architectuur of wat er in de stad gebeurd. Ik moet het objectief hier alleen nog eens voor gaan testen. Dit weekend is het er nog niet ervan gekomen... vandaar eventjes een foto van één van mijn poezen die wel eventjes wilde poseren. ;)
In mijn vakantie naar Chili volgend jaar (of tijdens uitstapjes) wil ik er ook portretten mee gaan fotograferen.

Tot op heden doe ik voornamelijk wat natuur foto's maken, maar de Pentax SMCP-DA 70mm f/2.4 ED Digital Limited Edition is hier wat minder geschikt voor. Daar heb ik weer andere objectieven voor.

Ik heb ook wel gedacht om een 50mm lens of iets daar omtrent aan te gaan schaffen, maar dat doe ik ook nog wel. De Pentax SMCP-FA 50mm f/1.4 lijkt me wel wat. Vooral door de lichtsterkte ervan. Ook kijk ik naar de Lensbaby 3G. Dat is eigenlijk een 50mm lens met een diafragma van f/2.0 Aangezien er ook nog de DA* 55mm F1.4 SDM eraan gaat komen (volgende jaar gok ik) koop ik niet de Pentax SMCP-FA 50mm f/1.4, maar straks eerst de Lensbaby en later de 55mm lens.

Op mijn verlanglijstje heb ik ook nog een groothoek-lens staan. Hierbij twijfel ik nog tussen de Pentax SMCP-DA 10-17mm f/3.5-4.5 (IF) Fisheye en Pentax SMCP-DA 12-24mm f/4 AL (IF) .... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 11:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Vandaag ff de k110D uitgetest. Eindelijk mooi weer. Tamron 70/300 erop. Ik moet nog een hoop leren maar heb vandaag tot wat mooie plaatjes kunnen maken. Heb er dan ook 698 gemaakt. Dan moet er wel iets tussenzitten, niet?

Zie wel dat de échte'fotografen op de betere plekken zitten. Hoe kom ik aan zo'n perskaartje o.i.d. ?

Paar voorbeelden (images zijn clickable):
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/bigbellybudha/pentax/cpz/exampleas.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/bigbellybudha/pentax/cpz/examplebs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/bigbellybudha/pentax/cpz/example1s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/bigbellybudha/pentax/cpz/example2s.jpg

Gefotografeerd op zondag 8 juli 2007. CPZ - Porsche Clubdag & Schiphol

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 09:29

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik ben aan het overwegen om mijn kitlensje (18-55) te vervangen voor een ander objectief. Op het moment heb ik mijn oog laten vallen op twee Sigma's:
Sigma AF 24-70 F2.8 EX
Sigma AF 17-70 F2.8-4.5 DC Macro

Ik ben er nog niet helemaal uit welke van de twee mijn voorkeur krijgt, maar op het moment ligt de voorkeur vooral bij de 24-70 gezien de F2.8 over de hele linie.

Heeft iemand ervaringen met een van deze objectieven?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 00:01:
[...]
Emiel, het verschil was 70 euries :P . Ik betaalde destijds 149 euro bij kamera express voor de Samsung variant van de 50-200. De Pentax versie kon ik elders voor 220-230 krijgen. Tegenwoordig is de Samsung variant nergens meer te krijgen. Bij Konijnenberg zijn de prijzen overigens omgekeerd:229 voor de Samsung en 169 voor Pentax.. :o
Ja.. daarom zei ik ook als het 10 of 20 euro is maakt het niet zoveel uit en zou ik dat beetje extra wel betalen. Maar ik WEET dat het verschil groter dan dat is geweest, ik dacht zo'n 50-60, jij zegt 70, even goeie vrienden..en dan is het natuurlijk moeilijk te rechtvaardigen en is het logisch als je voor een Samsung variant gaat! Dat zou ik dan ook doen! Misschien zou je dat ook doen voor 1 of 2 tientjes, verschilt per persoon, maar dan zou ik dat zelf iig niet doen :) Afhankelijk van hoe groot het prijsverschil nu is is het ook een andere keuze natuurlijk!
ik bedoel dit: de kitlens DA 18 - 55 is ongeveer hetzelfde als ik het met 1,5 vermenigvuldig als de 28 - 80 mm kleinbeeld lens die er zit bij de MZ 50. Dus de bereiken van de beide lenzen zijn volgens mij vrijwel gelijk.

De bereiken zijn gelijk mits je vergelijkt op een film body en dSLR. De 18-55 op een dSLR is gelijk qua beeldhoek aan de 28-80 op een filmbody.
Als je echter de 18-55 en de 28-80 vergelijkt op een dSLR dan is het resultaat een andere beeldhoek.
De 28-80 wordt zoals eerder aangehaald een 42-120mm lens, beetje raar bereik, maar op zich voor portretten oid best oke denk ik!

StefandeGroot
Wat architectuur of wat er in de stad gebeurd.
Archictectuur in de Kalverstraat ofzo is dan wel lastig denk ik..als je het echter van een afstandje kan fotograferen (vanaf een plein aan de ene kant gebouwen aan de andere kant fotograferen, of vanaf het midden van een plein) dan is het denk ik een prima lens voor architectuur. In krappe straten denkik dat je met een equivalent van 105mm best een wat te lange lens hebt :) Is het niet ?
Op mijn verlanglijstje heb ik ook nog een groothoek-lens staan. Hierbij twijfel ik nog tussen de Pentax SMCP-DA 10-17mm f/3.5-4.5 (IF) Fisheye en Pentax SMCP-DA 12-24mm f/4 AL (IF) ....
Bedenk wel dat een fisheye effect niet is wat je altijd wil of wat altijd bij een onderwerp past...en dat veel vervorming corrigeren a) veel tijd kost, zeker op een grote serie foto's en b) ten koste gaat van je kwaliteit. Zo'n wijd ding als de 12-24 vertekend ook aardig, maar hij heeft wel mooi F4 over het hele bereik..en tja, geen fisheye effect :) Tis maar waar je van houdt. Een fish staat bij mij ook nog wel voor ooit eens op de lijst, maar heeft zeker geen prioriteit. Maar verschillende mensen, verschillende wensen natuurlijk!
Wou dat ik ook voor een Pentax 12-24 had gekozen, dan had een Sigma 24-70, zie hieronder, wel mooi aangesloten..in geval van vervanging van de Sigma 17-70 :) En een Tamron 28-75 ook weer wat beter ;)

MaNdM :
Met de onderste..
ik heb ook een tijdje naar de bovenste gekeken, als vervanging voor de 17-70 (sluit beter aan op m'n 10-20 dan een Tamron 28-75), maar hoor er toch niet echt genoeg hele positieve verhalen over (vraag neographikal eens bv.) het is vrij gemengd. En de filtermaat (van de macro variant) is niet ideaal, namelijk 82mm terwijl ik net e.a. aan 77mm filters heb, zou ik weer nieuwe moeten dus.
Dus het is toch een lens die ik min of meer van de wishlist heb geschrapt. Nu staat eigenlijk de Tamron 28-75 daarop..en die komt er denk ik ook wel. Niet als vervanging van de 17-70, want dan mis ik wat tussen 20 en 28mm, maar wel als versterking zeg maar :)
Zou je ook naar kunnen kijken, mja zonder kitlens of ultragroothoek...mis je met dat ding wel een fors stuk groothoek! Wel heeft ie ook F2.8 over het hele bereik en is een mooi contrastvol en scherp ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

wow ... eindelijk een 50mm F1.7 ... en inderdaad .. die dingen mogen dan wel analoog zijn .. maar scherp! nice ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MaNdM schreef op zondag 08 juli 2007 @ 23:15:
Ik heb de 25-70 2.8 en ben er zeer tevreden mee. Ik zelf vind hem een stuk beter dan de kitlens, op een of andere manier stelt ie lekkerder handmatig scherp. De grote lichtsterkte heeft ook een nadeel: de filters voor deze lens zijn erg duur ivm grote diameter v/d lens opening. En wat apart is aan deze lens is het schakelijk tussen mf/af. Dit moet je zowel op je toestel als op je lens instellen anders kan je de lens moter beschadigen.

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Is er iemand op dit forum die in Groningen of nabij woont en die een K10D of een K100D (of K110D) heeft die ik eens mag bekijken en samen mag uitproberen met mijn lenzen. Ik vind vrijwel nergens een zaak hier in de buurt waar ik beide camera's kan vergelijken. Of de K10D is op voorraad (zelden !) en de K100D niet of andersom.

Wie helpt me verder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben aan het overwegen om mijn kitlensje (18-55) te vervangen voor een ander objectief. Op het moment heb ik mijn oog laten vallen op twee Sigma's:
Sigma AF 24-70 F2.8 EX
Sigma AF 17-70 F2.8-4.5 DC Macro

Ik ben er nog niet helemaal uit welke van de twee mijn voorkeur krijgt, maar op het moment ligt de voorkeur vooral bij de 24-70 gezien de F2.8 over de hele linie.

*Zwaait.

Over de AF op een Pentax kan ik niet oordelen, maar op een Canon zuigt de 24-70 en flink ook. Optisch gaat het wel, niet echt top, met name wideopen kan ik er niet echt van onder de indruk raken. De bouw: slecht. Redelijk stevig, maar de zoomring is zeer inconsistent qua weerstand en op sommige punten domweg stroef. De focusring voelt vrij pauper aan, het dubbelklutsmechanisme is gewoon rotzooi, werkt voor geen meter... En als je dan toch een reverse zoom bouwt, maak er dan gebruik van door de zonnekap 100% effectief te benutten zoals op de 24-70L.

Kijk eens naar de Tammy 17-50/2.8. Mooi ding, niet duur (330 euro :X ), scherp. Enige nadeel wat ik optisch tot nu toe heb gezien: de bokeh (moet hem nog IRL voelen, maar Tammy kennende is de bouw niet zo heel geweldig). De 17-70 vind ik optisch zeer redelijk, maar over de rest kan ik niet oordelen: geen reallife ervaring.
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 00:41:
[...]
Jawel hoor, gewoon je pink onder de camera houden en tegen de bodemplaat drukken. Zorgt ook nog voor wat extra stabiliteit. Zo doe ik dat al decennia met m'n Pentaxen, en dat werkt prima.
Mja, het is wat je stabiliteit noemt, gewoon je hand om de camera vouwen geeft je aanzienlijk meer knijpkracht :)
De lol van een battery grip heb ik nooit begrepen.
Drie voordelen: balans verbetert doorgaans flink, daarnaast is de portretstand ook bijzonder prettig als je bijvoorbeeld concertfotografie doet en als laatste scheelt de handstrap je enorm veel knijpwerk als je een dag met zwaar glas rondzeult (combineer dit met punt twee en je hebt de belangrijkste redenen te pakken: vermoeidheid :) ).

Enige nadeel aan de grip van de K10D vind ik zelf dat de grip aanzienlijk dunner is dan de camera waar je hem pakt. Voelt een beetje flimsy en echt lekker vasthouden doet het niet met m'n gemiddelde handen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 15:11:
Enige nadeel aan de grip van de K10D vind ik zelf dat de grip aanzienlijk dunner is dan de camera waar je hem pakt. Voelt een beetje flimsy en echt lekker vasthouden doet het niet met m'n gemiddelde handen.
Kan jij (of iemand anders) dit verduidelijken met plaatjes?
Ik ben nogal visueel ingesteld en ik begrijp het niet helemaal. Tenslotte: wat is flimsy en definieer 'gemiddelde handen'?

Als ik éénmaal een K10D heb, is de grip namelijk de tweede accessoire op mijn verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Over de AF op een Pentax kan ik niet oordelen, maar op een Canon zuigt de 24-70 en flink ook. Optisch gaat het wel, niet echt top, met name wideopen kan ik er niet echt van onder de indruk raken. De bouw: slecht. Redelijk stevig, maar de zoomring is zeer inconsistent qua weerstand en op sommige punten domweg stroef. De focusring voelt vrij pauper aan, het dubbelklutsmechanisme is gewoon rotzooi, werkt voor geen meter... En als je dan toch een reverse zoom bouwt, maak er dan gebruik van door de zonnekap 100% effectief te benutten zoals op de 24-70L.

Kijk eens naar de Tammy 17-50/2.8. Mooi ding, niet duur (330 euro :X ), scherp. Enige nadeel wat ik optisch tot nu toe heb gezien: de bokeh (moet hem nog IRL voelen, maar Tammy kennende is de bouw niet zo heel geweldig). De 17-70 vind ik optisch zeer redelijk, maar over de rest kan ik niet oordelen: geen reallife ervaring.
Waar ik dus naar op zoek ben is een lichtsterk (F2.8) objectief ter vervanging van mijn 18-55. Dat een dergelijk objectief duur is maakt niet uit. Wat ik heel belangrijk vind is dat een objectief goed aanvoelt, met andere woorden: soepel qua bedienen, alles goed aangesloten, geen krakjes/piepjes/schurende geluiden etc.

Als die Tamron niet super is qua bouw dan vraag ik me af wat dan WEL een goede keuze zou zijn.
ozkilator schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:06:
Ik heb de 25-70 2.8 en ben er zeer tevreden mee. Ik zelf vind hem een stuk beter dan de kitlens, op een of andere manier stelt ie lekkerder handmatig scherp. De grote lichtsterkte heeft ook een nadeel: de filters voor deze lens zijn erg duur ivm grote diameter v/d lens opening. En wat apart is aan deze lens is het schakelijk tussen mf/af. Dit moet je zowel op je toestel als op je lens instellen anders kan je de lens moter beschadigen.
Heb je dezelfde ervaringen of misschien in mindere mate als neographikal?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaNdM schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:07:
[...]

Waar ik dus naar op zoek ben is een lichtsterk (F2.8) objectief ter vervanging van mijn 18-55. Dat een dergelijk objectief duur is maakt niet uit. Wat ik heel belangrijk vind is dat een objectief goed aanvoelt, met andere woorden: soepel qua bedienen, alles goed aangesloten, geen krakjes/piepjes/schurende geluiden etc.

Als die Tamron niet super is qua bouw dan vraag ik me af wat dan WEL een goede keuze zou zijn.
De Tamron doet zijn werk prima en ik durf het ding voor consumentengebruik tot middelzwaar gebruik gewoon te kopen. Ik maak echter íetsje zwaarder gebruik van m'n spullen, vandaar dat ik als Canongebruiker voornamelijk L-glas in de tas heb zitten (voor de werkpaarden).

Ik vrees dat je, als je niet voor de Tamron gaat, de hoofdprijs neer mag gaan tellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 14:09
De Tamron 17-50 is tot nu toe niet leverbaar in Pentax mount.
En Tamron heeft ontkent dat er een uitvoering komt met Pentax mount.
De kans bestaat dat die er wel komt bij een 2e revisie van het objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Sigma AF 24-70 F2.8 EX

Ik heb de Nikon variant en vind hem nogal zwaar, geen last van AF problemen waar neo het
over heeft maar nikon heeft een focusmotor in de body niet zo'n prutsdingetje in de lens :)
zoomring gaat zwaar niet van 70 naar 24 maar terug van 24 naar 70. Optisch geen klachten.
Voor lichtgevoeligheid heb ik liever een 50mm prime erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Duidelijk verhaal, de Pentaxen hebben de focusmotor ook in de body zitten dus deze zullen daar ook geen last van hebben lijkt me. De volgende vraag is nu, is er eigenlijk wel een goede telezoom verkrijgbaar? En dan bedoel ik niet de 50-200 van Pentax zelf maar eerder een Sigma APO 70-200mm F2.8 EX DG MACRO / HSM of iets van die strekking.

Het zijn objectieven die we ook op de K10D gaan gebruiken dus het mag best wat kosten.

[ Voor 11% gewijzigd door MaNdM op 09-07-2007 17:08 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaNdM schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:06:
Duidelijk verhaal, de Pentaxen hebben de focusmotor ook in de body zitten dus deze zullen daar ook geen last van hebben lijkt me. De volgende vraag is nu, is er eigenlijk wel een goede telezoom verkrijgbaar? En dan bedoel ik niet de 50-200 van Pentax zelf maar eerder een Sigma APO 70-200mm F2.8 EX DG MACRO / HSM of iets van die strekking.

Het zijn objectieven die we ook op de K10D gaan gebruiken dus het mag best wat kosten.
Niet op dit moment nieuw.

Tweedehands zijn er de
FA* 80-200 2.8 (zeer goed, wel 2000 euro ongev.)
Sigma 70-200 2.8 (geen HSM zover ik weet)

Er komen uit:
Tamron 70-200 2.8 (HSM weet ik niet... zou je op moeten zoeken op tamron.com er was laatst een press release over deze lens waarbij stond dat hij voor pentax komt, dit zou rond oktober moeten zijn als ik het goed heb).
Pentax DA* 50-135 2.8 (ik schat rond augustus/september in de winkels)
Pentax DA* 60-250 4.0 (december staat in de roadmap, dus laten we uitgaan van februari/april volgend jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:17:
Klopt Maar op minolta wordt de focus (ook zonder HSM) toch als erg snel ervaren.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Niet online
De af van de 24-70 werkt goed op mijn k100d, Optisch vind ik hem goed, alleen is ie bij 2.8 wat minder vanaf 3.5/4 is ie gewoon goed. De zoomring werkt bij <35mm wat zwaarder als er boven maar dit vind ik niet storend ofzo. De focus ring vind ik heerlijk werken, helemaal als je het vergelijkt met de ring van de kitlens. Ik vind het zelf gewoon een goede lens, mijn pa was er ook erg tevreden over en had na het testen van mijn lens er ook meteeen een gekocht :)

Ow ja de 70-200 2.8 van sigma word pas eind van dit jaar in productie genomen (bron: sigma benelux, ik had ze er ff over gebeld).

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ozkilator schreef op maandag 09 juli 2007 @ 19:17:
Ow ja de 70-200 2.8 van sigma word pas eind van dit jaar in productie genomen (bron: sigma benelux, ik had ze er ff over gebeld).
Is er een prijsindicatie voor die lens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 17:17:
[...]

Niet op dit moment nieuw.

Tweedehands zijn er de
FA* 80-200 2.8 (zeer goed, wel 2000 euro ongev.)
Inderdaad geen HSM, dat is er nog voor geen van de Sigma's voor Pentax. Logisch ook, want de enige cam die het ondersteunt is de K10D en in lenzenland is die er qua begrippen aldaar nog niet zo lang. Sigma heeft er iig nog niet naar geproduceerd. Al geloof ik dat dat binnenkort wel gaat komen, natuurlijk mede omdat ook de (nieuwe) instapper (K100D Super) nu SDM support heeft (en dus ook voor HSM). Het zal er ongetwijfeld wel komen, maar je kan je voorstellen dat het een tijd duurt voor Sigma als z'n glas voor de Pentax mount ook met HSM uitgerust heeft. Dat hebben ze voor de Nikon en Canon mount ook niet (niet alle lenzen hebben HSM he ;) ), maar goed zelfs voor een deel van het glas zal het wel een poos duren!
Trouwens, de Sigma 70-200 F2.8 is als je die kan krijgen ook een non-macro variant. Er is ook een macro variant van de lens, maar tot nu toe alleen verkrijgbaar voor Canon, Nikon, Sigma en geloof Sony/Minolta mount. Voor de Pentax mount komt ie er wel aan, maar het kan nog even duren.

Boven lezen we eind van het jaar in productie, dat zal dan wel.
Of ie dan ook HSM meekrijgt (als eerste voor de Pentax mount) is nog maar de vraag..misschien ook wel, mag wel eens tijd worden..en alleer die lens dat eens een update krijg met HSM zijn we helemaal een aantal jaar verder, nu is dus wel de juiste tijd! Maarja of Sigma dat ook in heeft gezien..of hun plannen voor de productie straks nog kan aanpassen?!?
Een non-macro versie is dus wel te krijgen..maar geen idee waar; nieuw en op voorraad..
Er komen uit:
Tamron 70-200 2.8 (HSM weet ik niet... zou je op moeten zoeken op tamron.com er was laatst een press release over deze lens waarbij stond dat hij voor pentax komt, dit zou rond oktober moeten zijn als ik het goed heb).
Het zal geen HSM heten, maar allicht dat hetzelfde principe binnenkort in een nieuwe lens kan komen, onder een naam die Tamron eraan koppelt.
Pentax DA* 50-135 2.8 (ik schat rond augustus/september in de winkels)
Augustus is de belofte idd. Denk dat het ook wel gaat lukken, maar trage shops mogelijk september ja :)
Pentax DA* 60-250 4.0 (december staat in de roadmap, dus laten we uitgaan van februari/april volgend jaar ;)
Liever niet, positief denken, liever gewoon december, mooi kerstkado (voor mezelf) maar als het toch uitgesteld moet worden dan maar maart :P (begin april ook weer jarig 8) )
Is er een prijsindicatie voor die lens ?
Zal wel net zoiets doen als de Nikon en Canon broertje, 880+ tot zo'n 1050 misschien in het begin, als er weinig aanbod is..
Vrij ruwe schatting, pin me er niet op vast, maar ik denk zo iets..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 21:04 . Reden: laatste quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey mensen hier is iemand die de nieuwe DA* lenzen heeft getest!!

http://pentaxk10d.dpnotes.com/i-tested-the-da-lenses/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I cannot, however test on the SDM (Pentax’s version of Supersonic motor) as the K10D firmware has to be upgraded to version 1.3 before tha function is activated.
Hmm als het een recente test is dan is dat best apart..die firmware staat bij mij iig er al op en zo'n gedoe is het niet om het te upgraden, zodoende, als de firmware al was (staat geen datum bij) dan had ie dat makkelijk even kunnen doen imo.

Maar dacht dat deze al wat ouder was, dus dat kan dan wel weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, ik heb die link een maand geleden al eens geplaatst. Maar Wesley heeft er wel wat grote platen tussen gezet, en daaraan kan je goed zien dat de bokeh inderdaad een stuk beter is dan op de Tokina. En verder wacht ik lekker tot ik full sized fotos zie. Voor het einde van de vakantie zijn ze in Nederland toch niet leverbaar en ik wil rustig de kat uit de boom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt representatief, minimale focusafstand, niet duidelijk vermeld welke instellingen er gebruikt zijn. Bokeh en contrast lijken in orde, maar zonder testverantwoording en/of RAW-files / JPEG-files met instellingen valt er verder weinig over te zeggen imo :)
Bokeh is excellent! It’s creamy smooth, Zeiss-like quality. I’m a bokeh freak, and I truly admire that these lenses can produce.
Als er nou lenzen zijn die een partij onrustige bokeh produceren, dan is het Zeiss wel. Dit is beter zo te zien :P However, dit zijn makkelijke omstandigheden, geen highlights in de bokeh, kleinste DOF die er mogelijk is, etc. Maar zelfs hier lijk (lastig te zien op dit formaat) ik al doubling te spotten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 22:29:
Als er nou lenzen zijn die een partij onrustige bokeh produceren, dan is het Zeiss wel.
Als je doelt op huidige zoomlenzen waarvan Zeiss 't toestaat dat er een Zeiss stickertje opgeplakt mag worden (en daar aardig wat inkomsten mee binnenhaalt) kan ik je gelijk geven. Hetzelfde geldt overigens ook voor Schneider en Leica.
Maar als die tester met 'Zeiss quality' doelde op die prachtige oude Sonnar en Planar primes, dan is dat een prima compliment voor de DA* lenzen: die ouwetjes hadden een bokeh om van te smullen. En dat terwijl in Europa de term 'bokeh' nog niet eens bestond... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(Over de lol van een battery grip)
Drie voordelen: balans verbetert doorgaans flink, daarnaast is de portretstand ook bijzonder prettig als je bijvoorbeeld concertfotografie doet en als laatste scheelt de handstrap je enorm veel knijpwerk als je een dag met zwaar glas rondzeult (combineer dit met punt twee en je hebt de belangrijkste redenen te pakken: vermoeidheid :) ).
neographikal, ik snap dat jij er veel baat bij hebt, maar voor mij zie ik er nog steeds geen voordeel in.

- Balans verbetert: ik gebruik meestal m'n kleine primes (24, 28, 35, 50, 85mm), en die hebben op m'n DS geen verbeterde balans nodig.
- Portretstand: voor linkshandigen/linksogigen voegt een grip dan niets toe, integendeel! Probeer maar 's, die grip zit dan alleen maar in de weg.
- Handstrap: Ja, bij jouw manier van fotograferen zal dat een enorm voordeel zijn. Maar wanneer je vooral landschappen, architectuur en straatscenes/-portretten schiet voegt 't niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Op dslr.nl kan je heel makkelijk op het type mount zoeken welke objectieven er allemaal beschikbaar zijn of waren. Zo kwam ik ook een aantal leuke Tokina's tegen, waaronder deze 80-200mm F2.8. Het lijken me objectieven die je 2e hands zal moeten gaan zoeken want ik zie ze nergens nieuw. Voor Canon en Nikon zijn Tokina's nog wel goed te krijgen, ook nieuw dus wat ik me eigenlijk afvraag is of het een beetje kwaliteit is. Iemand een idee?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er met een schuin oog naar gekeken en ik kon er niet van onder de indruk raken. Dan liever de Sigma :)
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2007 @ 23:27:
- Portretstand: voor linkshandigen/linksogigen voegt een grip dan niets toe, integendeel! Probeer maar 's, die grip zit dan alleen maar in de weg.
Die volg ik niet, die camera is toch al rechtshandig, de grip is niet meer of minder rechtshandig? :P

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 00:33:
Die volg ik niet, die camera is toch al rechtshandig, de grip is niet meer of minder rechtshandig? :P
Camera is rechtshandig, maar ik en alle linkshandigen/linksogigen die ik ken draaien bij portretstand de camera 180 graden anders dan onze rechtsogige medeburgers.

Gevolg: ontspanknop zit rechtsonder (erg goed te bedienen op die plek), extra ontspanner op de grip zit linksonder op een plek waar je er niks mee kunt (je linkerhand bedient en ondersteunt je lens), hoe de verticale grip van de grip is (:?) boeit niet, want een linkshandige pakt die toch niet beet, die extra centimeters van de grip (nu aan de linkerkant van de camera) zitten doodgewoon in de weg, en een handstrap is dan zelfs nog een nadeel omdat 'ie je rechterhand in een wat rare houding dwingt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmkay, ben blij dat ik rechtshandig ben geloof ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't Is geen gebrek hoor, maar linkshandig zijn vergt wat creativiteit. En laten we daar nou net heel erg goed in zijn? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 01:08:
[...]
Camera is rechtshandig, maar ik en alle linkshandigen/linksogigen die ik ken draaien bij portretstand de camera 180 graden anders dan onze rechtsogige medeburgers.
is dan zelfs nog een nadeel omdat 'ie je rechterhand in een wat rare houding dwingt.
ik ben ook linkshandig. Maar een camera pak ik rechtshandig. En ik kijk met het rechter oog door de zoeker anders vet je elke keer het lcd scherm in. En als je een snotneus hebt.. :+ . Ik gebruik zo de linker hand onder de camera in de vlakke handpalm als steun. Dat geeft een prettig stabiele houding en ditto camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie even de bomen niet meer door het bos. Aangezien hier allemaal k10d owners posten, stel ik de vraag hier.

Ik ben al tijden op zoek naar een nieuwe digitale spiegelreflex. Ik was ervan overtuigd dat de 400d icm 17-85 IS USM dé combinatie was, maar toen kwam de k10d en ik was meteen verkocht (niet helemaal meteen).

reikhalzend keek ik dan ook uit naar de reviews...Nu valt de camera ontzettend tegen bij dpreview. Nu weet ik dat de daar gemaakte foto's in "natural mode" zijn gemaakt en dat Bright mode scherpere JPEG's levert. Hoewel ik veel RAW wil gaan schieten, wil ik ook met JPEG "straight out of the camera" tevreden zijn.

Heeft iemand hier moeite met de scherpte/ processing van de JPEG's? en gebruiken jullie andere instellingen?

Dit is eigenlijk de enige reden waarom ik nog niet de K10d met de 16-45 f/4 heb gekocht....

dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sensor van de 400D is een flinke slag beter dan die van de K10D, de handling en ergonomie van de Pentax is echter weer een stuk beter. De K10D kan in RAW hele behoorlijke resultaten leveren, dat mag duidelijk zijn, hoewel die hier en daar wat moire lijkt te geven en de ruis is een puntje. Ik zou ze wel beide in de winkel even testen hoe je uitkomt qua user interface. Die verschilt nl. nogal :)

De vraag is eerder: wat wil je in de toekomst gaan doen en kun je dan voldoende je ei kwijt met de huidige wat magere line-up bij Pentax? Als je het antwoord op die vraag weet en je kunt hem zeker weten positief beantwoorden, dan zou ik de K10D zeker overwegen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben ook links maar ik kijk met mijn linker oog :) ach ja afentoe lcd schoon maken moet maar.. :) voor de rest gebruik ik de camera op de rechts handige manier.. (hoe kan het ook anders he?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Naar mijn mening is de sensor van de 400D niet een flinke slag beter als die van de K10D ;) Het is een beetje om het even.
Als je graag in JPG wilt schieten met de K10D dan moet je zeker niet de default settings gebruiken, je zou dan ieder geval 'Bright' moeten kiezen. Ook de incam sharpening kan je aanzetten en nog wat parameters moet je even mee spelen om het optimale resultaat eruit te krijgen.
De incam JPG's doen niets onder voor incam JPG's van andere camera's zolang je maar de instellingen goed instelt. Standaard komen de JPG's er nogal soft uit, dat is een bewuste keuze van Pentax geweest(Nikon D200 anyone ?).

Ja de K10D geeft soms wat moire, maar in de praktijk zal je daar over het algemeen weinig last van krijgen.

In RAW presteert de K10D op zijn best uiteraard, er valt dan een heleboel uit te halen het Dynamisch bereik is volgens de IMATEST van Image Resources het hoogst van alle camera's met uitzondering van de Fuji Pro S3.

Zie ook: http://www.imaging-resource.com/PRODS/K10D/K10DIMATEST.HTM

Ja het platform achter de K10D is niet zo denderend nog nee. Helaas eigenlijk, deze body verdient beter naar mijn mening.
Helaas ziet het er ook naar uit dat het nog wel even duurt voordat de Pentax DA* objectieven in de winkels liggen. En de objectieven die wel in productie zijn, zijn niet al te best verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 11:18
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 09:25:
De sensor van de 400D is een flinke slag beter dan die van de K10D,
Ben heel nieuwschierig waarop je dit baseert! De K10D is iets hoger in het segment geplaatst dan de 400D. Als je profesioneel schiet en je wilt alles uit je foto halen schiet je niet met JPG maar in RAW. Zoek die verschillen RAW geschoten maar eens op en welke conclusies daaruit voortvloeien dan een JPG vergelijking!

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
discusws schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 10:45:
[...]

Ben heel nieuwschierig waarop je dit baseert! De K10D is iets hoger in het segment geplaatst dan de 400D. Als je profesioneel schiet en je wilt alles uit je foto halen schiet je niet met JPG maar in RAW. Zoek die verschillen RAW geschoten maar eens op en welke conclusies daaruit voortvloeien dan een JPG vergelijking!
Heel simpel, pak de dpreview tests erbij en kijk naar de resultaten van o.a. oplossend vermogen, ruis en detail. Moiré erbij en je snapt waar neo het op baseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Voeg dat ene stopje DR meteen ook maar even toe.

http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK10D/page15.asp

7,3 stops in een jpeg is niet zo veel. 10 stop uit raw is al beter ondanks dat een D200 daar 11 stops scoort.

Ik vind de sensor van de K10D niet ergens op uitblinken.

De sony is 1/3e stop gevoeliger als de rest en perst er de hoogste resolutie uit. Wel tenkoste van meer ruis vanaf iso 800.
De Nikons zijn erg gebalanceerd, netjes DR, erg gecontroleerde ruis, en een nette resolutie.

[ Voor 33% gewijzigd door martijn_tje op 10-07-2007 11:15 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
martijn_tje dan heb je mijn post niet gelezen hier bovenaan....
Daar bewijst de IMATEST toch écht dat de K10D de meeste DR heeft te bieden van vrijwel alle camera's op de markt op het moment(excl de Fuji S3 en S5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En pak de raw tests erbij en je bent helemaal nergens meer. Ook op dpreview geeft die man gewoon toe dat RAW super is.

Probleem is dat sommige mensen blijkbaar de moeite niet willen nemen om RAW te schieten en PP toe te passen op hun plaatjes, nouja prima, dan is de K10D NOT for you..

De sensor echter is prima, daar kun je niets aan af doen. De incam processing voor JPEG is echter wel iets dat niet goed genoeg is in vergelijking met de competitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 11:18
Tja er wordt getest op default instellingen met JPG en die worden gereviewed. Maar zoals ik al zij laat ze de RAW review maar eens doen. Het ligt er maar aan wat je wilt lezen >:)

ps.
Heb net een nieuw draadje gestart ivm wat lijkt een productiefout in het body van de K10D
(wat niet meteen een slechte camera maakt van de K10D overigens)

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 11:08:
En pak de raw tests erbij en je bent helemaal nergens meer. Ook op dpreview geeft die man gewoon toe dat RAW super is.

Probleem is dat sommige mensen blijkbaar de moeite niet willen nemen om RAW te schieten en PP toe te passen op hun plaatjes, nouja prima, dan is de K10D NOT for you..
....
Dat is dan ook het verschil tussen 'de simpele consumenten' en mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

En ik ken weinig 'simpele consumenten' die een K10D kopen, die gaan voor de Canon. Waar een huge budget in marketing wel niet goed voor is :X .

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ze doen een raw test en krijgen er niet meer als 10 stops uit gewrongen
RAW headroom
Experience has told us that there is typically around 1 EV (one stop) of extra information available at the highlight end in RAW files and that a negative digital exposure compensation when converting such files can recover detail lost to over-exposure. As with previous reviews we settled on Adobe Camera RAW for conversion to retrieve the maximum dynamic range from our test shots.

As you can see from the graph below the Adobe Camera RAW default is actually quite similar to the camera JPEG, if anything there's very slightly more highlight range. The best we could achieve (with some pretty extreme ACR settings) was just over 10 stops total dynamic range, and more importantly about a stop more highlight range (although with no guarantee of color accuracy in highlights).

WARNING: One thing to bear in mind is that although ACR was able to retrieve the 'luminance' (brightness) of wedge steps which were previously clipped there's no guarantee of color accuracy as individual channels may clip before others. This can be seen fairly clearly in the examples below, on the right the negative digital exposure compensation has revealed some more detail in the sky but there is no color information so the sky suddenly turns from cyan to gray.
Kleuren zijn in de highlits pleite. Hier heeft vrijwel elke camera last van.
For most photographers and most applications, the noise thresholds of 0.5 and 0.25 f-stops are probably the most relevant to the production of acceptable-quality finished images, but many noise-sensitive shooters will insist on the 0.1 f-stop limit for their most critical work.
Over die imatest results. Alleen als je op de rechter colom sorteert komt de K10D hoog te staan. Als je op naar andere colommen kijkt zakt ie een heel eind.

Bij 0,25 staat ie op de 5e plek o.a. achter de nikon D40 en D80
En bij 0,5 staat ie op de 7e plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry hoor maar mensen die zeggen dat de sensor van de 400D vele malen beter is moet ff achter zijn oren krabben :) de pentax heeft inderdaad de out of the box JPEG niet maar zoals pentax zelf zegt is dit bewust.. en DP review is ook niet alles he?.. die man is geen god.. ik heb meer dan 10 reviews gelezen her en der en je kan wedegelijk super mooie JPEGjes uit de k10D halen.. en in RAW presteerd de pentax k10d zelfs beter dan de 30D volgens DP..

maar de pentax is niet voor mensen die de camera niet willen leren kennen en naar zijn eigen hand zetten.

als je altijd op groen wilt schieten en niet teveel van de cam wilt weten moet je een 400D kopen.. de pentax is dan ook geen beginners cam. (maar kan wel.. en hij groeit met je mee)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7,3 stops in een jpeg is niet zo veel. 10 stop uit raw is al beter ondanks dat een D200 daar 11 stops scoort.
Idd in jpeg scoort ie vrij matig, wat DR betreft spreek ik dan nu en dat is ook mijn praktijkervaring, en dat was ook zo met de K100D.
Als je kijkt naar de K100D dan scoort die qua DR op dpreview zelfs beter dan de K10D, met 7,5 stop op ISO 200 en raar genoeg zelfs 7,9 stop op ISO 400.

Vooral de DR in de highlights range (jpeg) van de K10D is niet zo goed, volgens dpreview en zie aldaar voor waarden. Ook niet goed in vergelijking met de concurrentie, wat wel jammer is.. Wat RAW betreft heb ik nog niet zoveel praktijkervaring en het aantal stops dat je ermee wint in DR had ik niet zo goed in m'n hoofd, ik wist dat het aantal stops voor jpeg vrij matig was, maar goed als het in RAW 10 stops is, is dat toch al wel fijn..
Zit ik toch op het juiste pad met meer in RAW willen schieten :)

Zelf loop ik wel vaak tegen 'burned in highlights' aan, wat ik erg vervelend vind.

Als ik dan af en toe de resultaten van een Canon 30D zie dan ben ik best wel eens jaloers op de DR, scherpte en kleuren, contrast etc van dat ding, maar misschien heeft dat ook wel (deels) gelegen aan de lens (17-40's etc is imo een oneerlijke strijd tegenover mijn 17-70 bv.) en de gebruiker die de camera in de hand had ;)
Kortom, misschien is het nog m'n eigen onkunde in het algemeen.. ik ben in ieder geval wel een liefhebber van een groot dynamisch bereik dus een Fuji S5 zou bijv. wel weer wat voor mij zijn (maar te duur voor mij als student en niet te rechtvaardigen voor mezelf, dus het blijft bij en idee;) ). Dit ook aangezien ik nog weinig met HDR doe, want daarmee kan je natuurlijk wel een groot dynamisch bereik in een uiteindelijke foto storten.
Daar moet ik me denk ik eens opstorten :)

Maar ik ben nu wel over op meer in RAW schieten, alleen grote series ga ik nog in jpeg schieten als ik lang op pad ben en de boel niet op m'n PC (of ergens op een DVD-tje oid) kan zetten. Maar ook dan zal ik situaties met moeilijk licht in RAW aanpakken, kiekjes in jpeg en waar ik echt wat uit wil halen toch in RAW, op die manier zeg maar :)

Zowel met de K100D als nu met de K10D schiet ik eigenlijk niet in groen, gebruik vooral Av, en daarna wisselend ongeveer in dezelfde mate : P, Tv, Tav en M.
Was leuk leesvoer, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Mag ik even een korte oproep plaatsen ? ;)

Zowel op IRC als hier op het Forum wordt soms nogal heftig gereageerd op zogenaamde 'Pentax hippies'. Sommige gebruikers op GoT, waarvan een aantal gebruikers een bijdrager is aan dit geweldige topic.

Laat ik een voorbeeldje nemen, in het Starters topic wordt door de meute vrijwel altijd een Nikon D40 of een Canon 350/400D aanraadde dat wordt gedaan omdat zowel Nikon als Canon een groot platform achter zich heeft. Waarbij alle accessoires zoals objectieven,flitsers en dergelijke allemaal direct leverbaar zijn.

Veel posters in dat topic geven aan dat ze graag willen doorgroeien. Als dat zo is, dan is de keuze voor een Nikon of een Canon een hele logische natuurlijk.
Helaas is dat bij Pentax niet echt het geval, aangezien bij het Pentax platform nog een hoop 'gaten' zijn in de line-up van objectieven en overige accessoires.

En toch raadde sommige posters(posters in dit topic o.a) dan toch een Pentax aan.
Terwijl de vraagsteller zelf al aangaf juist te willen doorgroeien in korte termijn, dan ligt de keuze voor een Pentax niet voor de hand. En toch wordt het aanbevolen...

Dit 'doordrammen' wordt door een boel gebruikers als vervelend ervaren. Sommige gebruikers springen daar dan ook graag op in vervolgens om dan het gehele Pentax platform onderuit te halen.

Misschien is het een idee om als Pentax gebruikers gewoon wat minder te 'doordrammen' en gewoon mooie plaatjes te schieten en pas weer écht Pentax aanraadde zodra Pentax haar nieuwe objectieven écht in productie heeft en leverbaar heeft.
Tot die tijd is Pentax gewoonweg niet een serieuze optie voor mensen die gauw willen doorgroeien.

Ik ga hier vast kritiek op krijgen ;) maar het is bedoeld als advies, en ik hoop dat het ter harte genomen wordt. Dit zal de sfeer hier in /71 ook vast ten goede komen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:00
Helemaal top Pri!

Mag ik daaraan het volgende toevoegen :
Komt allen op IRC in het kanaal #fotografie, dan kunnen we wat makkelijker en directer communiceren. Dat scheelt weer wat kopzorgen bij bepaalde mods en is nog veel gezelliger ook.

Server : irc.tweakers.net
Channel : #fotografie
Software : een IRC-client, bijvoorbeeld mIRC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:55:
Mag ik even een korte oproep plaatsen ? ;)

Zowel op IRC als hier op het Forum wordt soms nogal heftig gereageerd op zogenaamde 'Pentax hippies'. Sommige gebruikers op GoT, waarvan een aantal gebruikers een bijdrager is aan dit geweldige topic.

Laat ik een voorbeeldje nemen, in het Starters topic wordt door de meute vrijwel altijd een Nikon D40 of een Canon 350/400D aanraadde dat wordt gedaan omdat zowel Nikon als Canon een groot platform achter zich heeft. Waarbij alle accessoires zoals objectieven,flitsers en dergelijke allemaal direct leverbaar zijn......................
je hebt wel gelijk qua dat het hele gamma van Pentax niet optimaal is.. maar ik denk dat mensen het meer over de k10d hebben.. en niet het hele gamma.. de lenzen komen wel als het merk beter verkocht word.. ik bedoel nikon en canon zijn ook zo begonnen.. en als het eenmaal goed loopt dan worden er ook meer lenzen gemaakt en verkocht.. en Pentax is hard aan de weg aan het timmeren voor betere lenzen. (zie roadmap)

dus ik geef je op dit moment gelijk... voor mensen die nu SNEL willen doorgroeien.. geen pentax.. voor mensen die in een normaal tempo mee willen groeien met de cam en later extra lenzen willen kopen is de pentax wel goed..

PS: ik vind het woord doordrammen niet echt toepasselijk.. zie het als liefde voor je product en het proberen te verkopen.. het klinkt alsof je iets dwars zit op die manier...

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[slow] : Ik ben iig niet zo'n IRC mens..of ja, laten we zeggen, helemaal niet..'t staat niet eens op m'n PC (en ik weet ook niet hoe het werkt 8) ) hoewel het vast gezellig is :)
[/slow]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:09:
je hebt wel gelijk qua dat het hele gamma van Pentax niet optimaal is.. maar ik denk dat mensen het meer over de k10d hebben.. en niet het hele gamma.. de lenzen komen wel als het merk beter verkocht word.. ik bedoel nikon en canon zijn ook zo begonnen.. en als het eenmaal goed loopt dan worden er ook meer lenzen gemaakt en verkocht.. en Pentax is hard aan de weg aan het timmeren voor betere lenzen. (zie roadmap)

dus ik geef je op dit moment gelijk... voor mensen die nu SNEL willen doorgroeien.. geen pentax.. voor mensen die in een normaal tempo mee willen groeien met de cam en later extra lenzen willen kopen is de pentax wel goed..
Ik heb het juist over het gehele gamma van Pentax :)
Er is een startcamera dat is de K110D/K100D(Super) en er is een camera in het midden dat is de K10D. Maar er niets daarboven, geen doorgroei mogelijkheid.
En bij de objectieven het zelfde, er is een 18-55 kitlens er is een 16-45 midden segment maar niets daarboven.
Bij de telezoom objectieven is het nog schrijnender er is geen eens een objectief in het midden segment(constant F4 diafragma bijvoorbeeld). Er is alleen een budget 50-200.
Qua primes zijn er géén goedkope 50mm primes zoals bij Canon en Nikon met hun 50mm 1.8 primes.
Ook weinig keuze qua flitsers er zijn maarliefst twee P-TTL flitsers van Pentax leverbaar(ja er is een kleine nieuwe aangekondigd maar is nog niet leverbaar) en géén ringflitser geen losse AF hulplicht zoals Nikon heeft(afgelopen zaterdag gezien bij Jules ;)).

Er missen gewoon nog dingen in de line-up van Pentax om als 'groei' merk te zien.

Voorlopig althans ! Want Pentax heeft een boel nieuw spul aangekondigd en er komen nieuwe bodies aan. Maar zolang dier nog niet zijn, dan is Pentax nog niet op het niveau waar ze moeten zijn.

Voor mensen die met die beperkingen kunnen leven is Pentax een geweldig platform. De camera's zijn erg goed, de objectieven zijn ook erg goed, dat zit allemaal wel goed. Maar er is weinig keuze :)
Té weinig op het moment.
Ik zélf overweeg soms zelfs om er een Canon body naast te nemen, alleen maar om die keuze wél te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:42
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:09:
[...]

Ik ben het hier niet me eens. Er is een platform nodig voor de SLR wereld

Toen Canon EOS introduceerde brachten ze in hoog tempo objectieven uit, ik heb laatst toevallig een timeline gemaakt:
offtopic:

EF 100-300mm f/5,6 maart 1987
EF 35-105mm f/3,5-4,5 maart 1987
EF 35-70mm f/3,5-4,5 maart 1987
EF 50mm f/1.8 maart 1987
EF 15mm f/2,8 Fisheye april 1987
EF 28mm f/2,8 april 1987
EF 70-210mm f/4 mei 1987
EF 100-300mm f/5,6L juni 1987
EF 135mm f/2,8 Soft Focus oktober 1987
EF 28-70mm f/3,5-4,5 november 1987
EF 300mm f/2,8L USM november 1987
EF 50mm f/2,5 Compact Macro december 1987
EF 28-70mm f/3,5-4,5 II juni 1988
EF 35-135mm f/3,5-4,5 juni 1988
EF 50-200mm f/3,5-4,5L juni 1988
EF 35-70mm f/3,5-4,5A oktober 1988
EF 200mm f/1,8L USM november 1988
EF 24mm f/2,8 november 1988
EF 600mm f/4L USM november 1988
EF 100-200mm f/4,5A december 1988
EF 28-80mm f/2,8-4L USM april 1989
EF 50mm f/1,0L USM september 1989
EF 80-200mm f/2,8L september 1989
EF 85mm f/1,2L USM september 1989
EF 20-35mm f/2,8L oktober 1989

Dit staat in geenverhouding met de snelheid dat Pentax hun platform aan het herbouwen is (sterk uitlopende roadmaps met uberhaubt 2-4 objectieven per jaar maximaal). Daarnaast heeft Canon toen FD niet gelijk discontinued, de laatste FD camera is van 1990. Pentax heeft wel een lijst oude objectieven uit productie genomen. zonder vervangers.
PS: ik vind het woord doordrammen niet echt toepasselijk.. zie het als liefde voor je product en het proberen te verkopen.. het klinkt alsof je iets dwars zit op die manier...
Dit topic mag je je liefde voorpentax ventileren. In een Advies topic zijn er heel andere belangen, en is er wel degelijk sprake van drammen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:18:
[...]

Ik heb het juist over het gehele gamma van Pentax :)
Er is een startcamera dat is de K110D/K100D(Super) en er is een camera in het midden dat is de K10D. Maar er niets daarboven, geen doorgroei mogelijkheid.
En bij de objectieven het zelfde, er is een 18-55 kitlens er is een 16-45 midden segment maar niets daarboven.
Bij de telezoom objectieven is het nog schrijnender er is geen eens een objectief in het midden segment(constant F4 diafragma bijvoorbeeld). Er is alleen een budget 50-200.
Qua primes zijn er géén goedkope 50mm primes zoals bij Canon en Nikon met hun 50mm 1.8
ik zei ook dat jij het over het hele gamma had :) en dat jij reageerde op de mensen die doelde meer op de doorgroei van de k10d zelf.. (en dat is ook zo.. het is een mooie semi begin cam.. maar je kan er enorm veel uithalen als je ervaren bent)..

en nogmaals ik geef je gelijk qua dat pentax op dit moment niet aantrekkelijk is voor de snelle doorgroeiers met teveel geld.. (want dat moet je wel hebben als je een k10d koopt en na 1 jaar een pro-like cam wilt)..

ik vind de k10d super.. super divers.. maakt prachtige foto's als je weet hoe je de cam moet instellen en het lenzen aanbod komt binnen nu en 2 jaar goed op gang.. dus dan maar ff met de toch goed presterende 18-55 en 50-200 doen.. tot de DA* lenzen er zijn.. en de extra DA lezen..

I LOVE UNDERDOGS!!!.. dat is een van de redenen dat ik NIET voor canon of Nikon heb gekozen.. echt iedereen loopt ermee.. (op mijn school wel....(fotoacademie))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:29:

[...]

Dit topic mag je je liefde voorpentax ventileren. In een Advies topic zijn er heel andere belangen, en is er wel degelijk sprake van drammen.
drammen doen kleine kinderen.. dus daarom ook geen goed woorden.. maar mensen moeten ook niet alleen op advies afgaan van een paar mensen op een forum toch?.. en doen canon en nikon fanboys niet the same?....

en mensen vragen vaak welke camera goed is voor een beginner... dus kunnen mensen terecht zeggen de k100d of k100d super... dat is ook een goede begin cam.... en als iemand zegt wat is een goede begin cam en ik wil binnen 2 jaar een professional zijn met 10 lenzen in mijn tas en een body als de mark III.. dan is pentax geen goed merk... en dan is het niet goed om te zeggen koop pentax..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:30:
ik zei ook dat jij het over het hele gamma had :) en dat jij reageerde op de mensen die doelde meer op de doorgroei van de k10d zelf.. (en dat is ook zo.. het is een mooie semi begin cam.. maar je kan er enorm veel uithalen als je ervaren bent)..

en nogmaals ik geef je gelijk qua dat pentax op dit moment niet aantrekkelijk is voor de snelle doorgroeiers met teveel geld.. (want dat moet je wel hebben als je een k10d koopt en na 1 jaar een pro-like cam wilt)..

ik vind de k10d super.. super divers.. maakt prachtige foto's als je weet hoe je de cam moet instellen en het lenzen aanbod komt binnen nu en 2 jaar goed op gang.. dus dan maar ff met de toch goed presterende 18-55 en 50-200 doen.. tot de DA* lenzen er zijn.. en de extra DA lezen..

I LOVE UNDERDOGS!!!.. dat is een van de redenen dat ik NIET voor canon of Nikon heb gekozen.. echt iedereen loopt ermee.. (op mijn school wel....(fotoacademie))
Ah okay ;)

Want in starterstopic wordt natuurlijk vaak een K110D/K100D aanbevolen, en dan heb je dus als upgrade alleen maar een K10D. Bij Canon heb je een 30D en een 1-serie. Bij Nikon een D80,D200 en nog een D2 serie.

Ik zou bij Pentax graag zien dat ze een camera uitbrachte die zich ook met de 1-serie van Canon en de D2-serie van Nikon kon meten :)
Uiteraard wél met de bijhorende objectieven.

Graag gewoon weer een 70/80-200 F2.8 e.d en breng dan meteen ook een F4 variant uit enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:30:
[...]
Het gaat niet om "snelle" doorgroeiers of mensen met teveel geld; het gaat om het platform Pentax en dat is nu (en waarschijnlijk de komende 2 jaar) niet volwassen genoeg. Dan heb ik het er nog niet eens over dat Pentax geen D2X/1D alternatief heeft. Het is meer dan alleen de camera, het zijn de lenzen, de support, de community etc etc
Euh, goede foto's maak je niet met je instellingen maar meer met het onderwerp, de compositie etc. Je instellingen zijn maar 10% van het geheel.

Dat goed op gang komen, die aankondigingen, de kwaliteit/snelheid van die DA* lenzen, dat is nou net wat er zo jammer is op dit moment; het is er nu niet en het duurt even voordat het allemaal keurig op orde is.
Dus jij rijdt in een Fiat 500, internet met een analoge telefoonlijn, werkt op Linux, schiet graag je foto's met je ogen dicht, hebt geen mobiele telefoon, schiet bij voorkeur analoog en loopt naakt op straat, want ja, iedereen doet en heeft al die gemiddelde dingen en jij houdt graag van underdogs/andere dingen? :P
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:39:
[...]
drammen doen kleine kinderen.. dus daarom ook geen goed woorden.. maar mensen moeten ook niet alleen op advies afgaan van een paar mensen op een forum toch?.. en doen canon en nikon fanboys niet the same?....
Er zit een trend in de laatste tijd; de Pentax-gebruikers voelen zich aangevallen/tekortgedaan en "drammen" dan Pentax door de strot van de TS. De Canon gebruikers komen vervolgens met feiten en argumenten waar dan de Pentax gebruikers weer op in gaan door voorbeelden te geven van niet relevante zaken. Dit allemaal wordt uiteindelijk gemod :S
en mensen vragen vaak welke camera goed is voor een beginner... dus kunnen mensen terecht zeggen de k100d of k100d super... dat is ook een goede begin cam.... en als iemand zegt wat is een goede begin cam en ik wil binnen 2 jaar een professional zijn met 10 lenzen in mijn tas en een body als de mark III.. dan is pentax geen goed merk... en dan is het niet goed om te zeggen koop pentax..
Niet overdrijven; een doorgroeier is niet meteen een pro! Er zitten mensen op dit forum die met twee bodies en 4k aan lenzen naar de dierentuin gaan gewoon omdat ze fotografie zo leuk vinden.
Ook geld staat los van het doorgroeien; als iemand graag fotografeert en merkt dat hij portretwerk leuk vindt dan is het fijn als je met de grotere merken tethered kan schieten met Capture One of als je bijvoorbeeld genoeg keuze hebt uit lenzen die passen bij de richting waar je naartoe wilt gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door GerardHenninger op 10-07-2007 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardHenninger schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:43:
[...]

Dus jij rijdt in een Fiat 500, internet met een analoge telefoonlijn, werkt op Linux, schiet graag je foto's met je ogen dicht, hebt geen mobiele telefoon, schiet bij voorkeur analoog en loopt naakt op straat, want ja, iedereen doet en heeft al die gemiddelde dingen en jij houdt graag van underdogs/andere dingen? :P
un·der·dog (de ~ (m.))
1 de bij voorbaat als zwakkere aangemerkte

nee ik hou van een Underdog?... en ik rij niet in een fiat 500.. maar in een Mini.. ik hou idd niet zo van massa gedrag... maar jij schat mijn hele leven/gedrag op 1 woord?.. underdog?.. knap van je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:46:
[...]

un·der·dog (de ~ (m.))
1 de bij voorbaat als zwakkere aangemerkte

nee ik hou van een Underdog?... en ik rij niet in een fiat 500.. maar in een Mini.. ik hou idd niet zo van massa gedrag... maar jij schat mijn hele leven/gedrag op 1 woord?.. underdog?.. knap van je..
En dit soort reacties zorgen er voor dat dingen uit z'n verband getrokken worden :) Maar ik je wijzen op de smiley? Ik probeer je leven niet samen te vatten, ik probeerde het punt te maken dat het kiezen van een underdog in de fotografie je MISSCHIEN in de toekomst tegen gaat werken. Ik gaf opzettelijk flauwe voorbeelden zodat het sarcasme wel duidelijk zou zijn. Niets meer, niets minder, geen samenvatting van je leven en nogmaals, de smiley.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gerard.. zeur niet zo.. je snapt me toch wel?.. ik geef gewoon voorbeelden.. moet je niet gelijk op alle slakken zout gaan leggen..

en mensen die voor 4k lenzen en een 5d kopen en er dan alleen hun kinderen mee fotograferen of een diertje in de dierentuin snappen het niet helemaal toch?.. ik bedoel je hebt dan genoeg aan een 400D of een D80..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

forums zijn geen goed medium om sarcasme of andere vormen van emotie over te brengen :) dus je krijgt snel misvattingen!!

maar we begrijpen elkaar hoop ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:53:
Gerard.. zeur niet zo.. je snapt me toch wel?.. ik geef gewoon voorbeelden.. moet je niet gelijk op alle slakken zout gaan leggen..
Hoo hoo... rustig aan, ik communiceer hier op redelijk normale manier hoor.
en mensen die voor 4k lenzen en een 5d kopen en er dan alleen hun kinderen mee fotograferen of een diertje in de dierentuin snappen het niet helemaal toch?.. ik bedoel je hebt dan genoeg aan een 400D of een D80..
Zeg je dat ook tegen postzegelverzamelaars die boeken vol hebben van 10k euro? Men mag toch wel zelf weten hoever ze gaan met hun hobby? Al koop je een Hasselblad H3D en schiet je er alleen je kids mee, prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Achja ;)
Laat ik eens zo'n Simon line proberen...

Misschien dat het helpt ;)
Het is allemaal maar als advies ! En het kan er voor zorgen dat /71 gezelliger wordt en het ook blijft :)

Laten we nou geen Pentax vs andere merken flame-wars starten in de verschillende topics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
GerardHenninger schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:43:

[...]

...Mij lijkt het best een aardige keuze als je op een fotoacademie zit, ikzelf heb ook geen zin om daar aan te komen en je krijg gelijk 60% van je mede studenten die in koor " DIE HEB IK OOK ! ! ! " roepen.

Ach, zullen we hier gewoon mee stoppen en verder over de K110D, K100D(super), K10D en hun lenzen aanbod hebben. Hier worden we allemaal niet wijzer door.
/me Sir Nobax snapt uberhaupt niet wat al die verwijzingen van het N en C merk in "Het grote Pentax dSLR topic deel2" doen.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 11:09
Of dat nou enthousiaste hobbyisten zijn, of patsers, ik vind het ook een beetje overdreven, maar als zij dat leuk vinden, moeten ze dat vooral doen. Is bovendien goed voor de economie, geld moet rollen! :P

En inderdaad, geschreven tekst (forum/e-mail) is niet geschikt om nuances aan te brengen...

Edit: Vaker F5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
[b][message=28375919,noline]
ach, waar maak je je druk om? er zijn ook hele dromme mensen die in te grote/dure/snelle auto's rijden, terwijl een kleinere/goedkopere/langzamere auto ze net zo goed van A naar B brengt. als zij het leuk vinden om daar veel, te veel, geld aan uit te geven, moeten ze dat toch vooral doen? alleen maar goed voor de automarkt.

en zo geldt dat ook voor fotografie, laat al die gasten die niet kunnen fotograferen zich maar compenseren met te grote/dure/snelle camera's. allen maar goed voor de dSLR markt. beter gaan ze er echt niet van fotograferen, maar spullen worden er wel goedkoper van (in het pre-digitale tijdperk waren L-lenzen aanmerkelijk duurder dan ze nu zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
lateef schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:12:
[...]
ach, waar maak je je druk om? er zijn ook hele dromme mensen die in te grote/dure/snelle auto's rijden, terwijl een kleinere/goedkopere/langzamere auto ze net zo goed van A naar B brengt. als zij het leuk vinden om daar veel, te veel, geld aan uit te geven, moeten ze dat toch vooral doen? alleen maar goed voor de automarkt.

en zo geldt dat ook voor fotografie, laat al die gasten die niet kunnen fotograferen zich maar compenseren met te grote/dure/snelle camera's. allen maar goed voor de dSLR markt. beter gaan ze er echt niet van fotograferen, maar spullen worden er wel goedkoper van (in het pre-digitale tijdperk waren L-lenzen aanmerkelijk duurder dan ze nu zijn).
Ik weet niet hoe je bedoeld ;) maar het komt nogal denigrerend over.
Waarom zou ik dom zijn als ik graag een grote of dure of juist snelle of misschien wel alle drie tegelijkertijd zou willen bezitten ? Als ik dat leuk vind, waarom niet.

Misschien wil iemand wel graag leren fotograferen en koopt daarom meteen het 'beste wat er is' en hoopt dan dat die meteen ook kan fotograferen. Natuurlijk is dat niet de manier, maar het is wel een start misschien.

Ik raad je iig aan, laat iedereen lekker in zijn of haar waarde ;)
Soms ben ik het helemaal met je eens op fotografie gebied(neo kan dat beamen :P) maar soms kan ik je helemaal niet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk

Praat voor jezelf alsjeblieft. Als je inderdaad weet dat je niet verder wilt dan het niveautje D50/D80 met een Tamron 70-300, kan je net zo goed voor een pentax kiezen idd... Maar zodra je iets serieuzer wil gaan schieten, zit je vast, want er vált gewoon niet uit te breiden. En dat is nu net het hele punt, als starter wéét je vaak niet of je door wil groeien ja/nee.

En gelukkig zit er tussen 'pro' en 'dierentuinmens' ook nog zoiets als '(over-)enthousiaste amateur'. En die geven er inderdaad graag nog een paar extra centen aan uit. En als mensen het fijn vinden om met een 5D een mooi shot van hun kind te maken, en die 5D ook daadwerkelijk aardig beheersen, trekken ze daarmee inderdaad een mooier shot dan met een K10D. En die mensen, die op zo'n manier hun herinneringen vast willen leggen, kan ik niet anders dan GROOT gelijk geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 10-07-2007 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SirNobax schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:00:
...Mij lijkt het best een aardige keuze als je op een fotoacademie zit, ikzelf heb ook geen zin om daar aan te komen en je krijg gelijk 60% van je mede studenten die in koor " DIE HEB IK OOK ! ! ! " roepen.
Enige wat de docent zal roepen is: ga foto's maken man! :P
Ach, zullen we hier gewoon mee stoppen en verder over de K110D, K100D(super), K10D en hun lenzen aanbod hebben. Hier worden we allemaal niet wijzer door.
/me Sir Nobax snapt uberhaupt niet wat al die verwijzingen van het N en C merk in "Het grote Pentax dSLR topic deel2" doen.
Ik wel: er wordt door iemand gevraagd eens te kijken naar twee alternatieven, de 400D en de K10D en daar komt een discussie vanaf spinnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
ahum....

Het grote huis-tuin-en-keuken-camera-van-5000-Euro Pentax dSLR topic deel2

edit:
niet op jou gereageed hoor neo

[ Voor 18% gewijzigd door SirNobax op 10-07-2007 15:28 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
ik bedoelde 'drommen' (de -n op het einde vergeten) en niet 'domme' (en dus geen -r- te veel). verder zeg ik toch gewoon dat als mensen gelukkig worden van al dat dure spul dat ze dat vooral moeten kopen, graag zelfs, wordt op den duur alles weer goedkoper van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
SirNobax schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:25:
ahum....

Het grote huis-tuin-en-keuken-camera-van-5000-Euro Pentax dSLR topic deel2
[laag-niveau]
oh dus je geeft toe dat Pentax alleen goedkope camera's maakt? :P
[/laag-niveau]

Zolang de discussie geen onwijze aanvallen bevat vind ik het nog wel kunnen hier. Wat vindt de TS van deze discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
GerardHenninger schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:29:
Zolang de discussie geen onwijze aanvallen bevat vind ik het nog wel kunnen hier. Wat vindt de TS van deze discussie?
Jahoor zolang het niveau acceptabel blijft vind ik het juist wel leuk. Daar zijn discussies tenslotte voor.
Zolang er goed beargumenteerd wordt en op een nette manier dingen duidelijk worden gemaakt. Niet op een botte manier ;) maar gewoon vriendelijk blijven ten allen tijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Henk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:22:
En als mensen het fijn vinden om met een 5D een mooi shot van hun kind te maken, en die 5D ook daadwerkelijk aardig beheersen, trekken ze daarmee inderdaad een mooier shot dan met een K10D. En die mensen, die op zo'n manier hun herinneringen vast willen leggen, kan ik niet anders dan GROOT gelijk geven.
Dat valt toch wel mee? Leg anders eens uit, want volgens mij snap ik je niet. Waarom geef je ze GROOT gelijk, ze geven een kapitaal uit om dezelfde foto te maken die ze ook met een goedkopere camera kunnen maken :?

[ Voor 16% gewijzigd door De_Klusjesman op 10-07-2007 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
GerardHenninger schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:29:
[...]

[laag-niveau]
oh dus je geeft toe dat Pentax alleen goedkope camera's maakt? :P
[/laag-niveau]
Mooi, hoe goedkoper hoe beter :) .

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Praat voor jezelf alsjeblieft. Als je inderdaad weet dat je niet verder wilt dan het niveautje D50/D80 met een Tamron 70-300, kan je net zo goed voor een pentax kiezen idd... Maar zodra je iets serieuzer wil gaan schieten, zit je vast, want er vált gewoon niet uit te breiden. En dat is nu net het hele punt, als starter wéét je vaak niet of je door wil groeien ja/nee.

En gelukkig zit er tussen 'pro' en 'dierentuinmens' ook nog zoiets als '(over-)enthousiaste amateur'. En die geven er inderdaad graag nog een paar extra centen aan uit. En als mensen het fijn vinden om met een 5D een mooi shot van hun kind te maken, en die 5D ook daadwerkelijk aardig beheersen, trekken ze daarmee inderdaad een mooier shot dan met een K10D. En die mensen, die op zo'n manier hun herinneringen vast willen leggen, kan ik niet anders dan GROOT gelijk geven.
best lastig he lezen?.. ik ga het voor de 3de keer zeggen.. OP DIT moment is pentax geen goede optie om lekker door te groeien.. maar kom op wees eerlijk.. wie van de mensen die hier zo hameren op de niet doorgroei opties van pentax heeft een canon mark III van een paar ruggen..(of andere mensen die vragen naar doorgroei)

en er valt genoeg uit de k10d te halen(ook voor de semi pro).. en ik ga dat ook benutten tot de laatste druppel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
De_Klusjesman schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:34:
[...]

Leg eens uit, volgens mij snap ik je niet.
Simpel, een 5D met een 85/1.2 heeft een stúk vetter bokeh (en controle daarover, je hóeft niet op F/1.2 te schieten) dan een k10D met tamron 70-300. Samen met contrast, kleur, dynamisch bereik etc (let op dat ik express factoren noem die níet met scherpte te maken hebben maar juist dingen die je ook op 10x15cm ziet) hou je aan de 5D dan gewoon een mooiere foto over. En dus een tastbaar mooiere herinnering aan een specifiek moment/persoon.

En voor alle duidelijkheid: dat was dus als reactie op de (imho onzin-) opmerking dat een hobbyist met 5k aan gear niet helemaal lekker zou zijn/ het niet zou begrijpen.
De_Klusjesman schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:34:
[...]

Dat valt toch wel mee? Leg anders eens uit, want volgens mij snap ik je niet. Waarom geef je ze GROOT gelijk, ze geven een kapitaal uit om dezelfde foto te maken die ze ook met een goedkopere camera kunnen maken :?
Dat doen ze juist niet, juist dat full-frame stukje en pro-glas geven die extra touch. Contrast, bokeh en kleur zijn dingen die je op élk afdruk formaat terug ziet, en waarbij je het verschil 5D en K10D dus wel degelijk ziet. Dezelfde foto is dezelfde foto niet, want bepaalde aspecten zijn met een 5D met goed glas gewoon een STUK mooier dan met een K10D.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:38:
[...]

best lastig he lezen?.. ik ga het voor de 3de keer zeggen.. OP DIT moment is pentax geen goede optie om lekker door te groeien.. maar kom op wees eerlijk.. wie van de mensen die hier zo hameren op de niet doorgroei opties van pentax heeft een canon mark III van een paar ruggen..(of andere mensen die vragen naar doorgroei)

en er valt genoeg uit de k10d te halen(ook voor de semi pro).. en ik ga dat ook benutten tot de laatste druppel..
Geinig dat je het vraagt, ik stap van mijn Nikon D50 over een paar weken waarschijnlijk over naar een Canon 30D, maar de Canon 1D MKII heeft even op de lijst der mogelijkheden gestaan. Maar ook een 30D-equivalent, en zeker niet met het bijbehorende glaswerk dat ik op het oog heb, heeft Pentax geen gelijkwaardig spul voor.

[ Voor 52% gewijzigd door Henk op 10-07-2007 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:40:
[...]

Dat doen ze juist niet, juist dat full-frame stukje en pro-glas geven die extra touch. Contrast, bokeh en kleur zijn dingen die je op élk afdruk formaat terug ziet, en waarbij je het verschil 5D en K10D dus wel degelijk ziet. Dezelfde foto is dezelfde foto niet, want bepaalde aspecten zijn met een 5D met goed glas gewoon een STUK mooier dan met een K10D.
vind ik een beetje onzin argument.. alsof een over enthousiaste amateur(ik heb het over het point en shoot niveau mensen) het verschil ziet tussen al die dingen die jij zegt.. een amateur weet niet dat die 5d full frame is.. heeft ook gewoon een kit lens en schiet alles op groen.. hij wil alleen dat spul omdat het duur is..(zo zijn een hele hoop mensen)

als je op de pentax een DA* lens zet worden de pic ook alweer een stukkie mooier dan die tamron..
[...]

Geinig dat je het vraagt, ik stap van mijn Nikon D50 over een paar weken waarschijnlijk over naar een Canon 30D, maar de Canon 1D MKII heeft even op de lijst der mogelijkheden gestaan. Maar ook een 30D-equivalent, en zeker niet met het bijbehorende glaswerk dat ik op het oog heb, heeft Pentax geen gelijkwaardig spul voor.
maar jij bent dan ook geen amateur.. en zucht.. de discussie is alle kanten op gegaan en henk snapt me niet..

en heel mooi dat jij een mark 2 kan betalen.. maar de meeste beginners stappen niet binnen 2 jaar van hun begin cam naar een top cam..

mijn punt is..

iemand begint met een pentax k100ds die gebruikt hij 2 jaar..
daarna gaat hij over naar een pentax k10d of opvolger??.. en na 2 a 3 jaar naar de ondertussen allang uitgebrachte pro pentax?.. (dit is 5 jaar verder?)

daarom zeg ik.. mensen die snel naar beter willen moeten pentax niet nemen.. en japentax heeft een hoop gaten in zijn assortiment.. maar ik kijk in de toekomst en zie goede dingen..

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom loopt ELK topic op GoT dat begint met een koopadvies uit in een grote 'discussie' tussen FanBoys van Nikon, Canon en Pentax?

Waarom besteden jullie allemaal in hemelsnaam zoveel tijd aan het gelijk krijgen? Is het nu echt zo belangrijk om bevestiging te vinden voor de aankoop die je hebt gedaan? En kunnen we nu echt niet het respect opbrengen om vooral voor elkaar blij te zijn met het feit dat we allemaal de hobby fotografie ontarmt hebben?

Als je dus een professional bent (zoals sommigen hier claimen, of in elk geval semi-pro) dan vindt ik dat jullie dat niet laten zien op dit forum. Een grote flamebait/brandfanboy meetup is het hier. Waarom toch mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:38:
[...]

Voor jou dan, ik schiet met : 1Dmk2N, 30D, (voorheen ook een 5D daarbij), 17-40 4, 24-70 2.8, 50 1.4, 70-200 2.8 IS, 15 Fish, 580EX.

Daarnaast hebben bijna alle "doorhamers" een berg aan L-lenzen, dus ja, wij zijn van het type: aantal jaar geleden begonnen en snel doorgegroeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:55:
Waarom loopt ELK topic op GoT dat begint met een koopadvies uit in een grote 'discussie' tussen FanBoys van Nikon, Canon en Pentax?

Waarom besteden jullie allemaal in hemelsnaam zoveel tijd aan het gelijk krijgen? Is het nu echt zo belangrijk om bevestiging te vinden voor de aankoop die je hebt gedaan? En kunnen we nu echt niet het respect opbrengen om vooral voor elkaar blij te zijn met het feit dat we allemaal de hobby fotografie ontarmt hebben?

Als je dus een professional bent (zoals sommigen hier claimen, of in elk geval semi-pro) dan vindt ik dat jullie dat niet laten zien op dit forum. Een grote flamebait/brandfanboy meetup is het hier. Waarom toch mensen?
eens :) maar tja mensen begrijpen elkaar niet op een forum.. (zoals ik al zei.. een forum is een slecht medium voor dit)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
En dat is nu net het hele punt, als starter wéét je vaak niet of je door wil groeien ja/nee.
in de context van dit forum ben ik het daar wel mee eens. en ik moet zeggen dat dat niet altijd het geval is geweest. ik heb me (in het verleden) vergist in het soort mensen dat hier komt. Gerard maakte de terechte opmerking dat tweakers meer op techniek/materiaal gericht zijn dan de gemiddelde Nederlander en dat zij eerder de behoefte hebben aan nieuw materiaal. zelf ben ik (totaal) niet zo; ik koop eens in de drie jaar een nieuwe computer en doe daar in de tussentijd niets mee, ik koop een nieuwe radio als die kapot is, etc. en zo geldt het ook voor de meeste mensen die starten met een dSLR, die kopen een leuk kitje en zijn daar de komende jaren zoet mee. behoefte aan betere lenzen/bodies zal er niet snel zijn. de startende tweaker echter zal sneller de behoefte hebben om 'door te groeien' en al snel blijkt dat ze in een bodemloze put zijn gestapt ;) ja, dan kan je wellicht beter kiezen van nikon of canon (of juist niet ;) ) binnen de context van tweakers kan je een starter in de dSLR-markt waarschijnlijk beter alleen een pentax/olympus/sony aanraden wanneer hij weet wat hij wilt en pentax/olympus/sony dan het beste in zijn straatje past. voor een tweaker die ins blaue hineins stapt zijn canon of nikon waarschijnlijk de beste keuzes.
[...]Simpel, een 5D met een 85/1.2 heeft een stúk vetter bokeh (en controle daarover, je hóeft niet op F/1.2 te schieten) dan een k10D met tamron 70-300. Samen met contrast, kleur, dynamisch bereik etc (let op dat ik express factoren noem die níet met scherpte te maken hebben maar juist dingen die je ook op 10x15cm ziet) hou je aan de 5D dan gewoon een mooiere foto over. En dus een tastbaar mooiere herinnering aan een specifiek moment/persoon.
kom op, als iemand niet kan fotograferen, dan blijven het matige foto's, daar doet dat beetje betere camera-/lenzen-techniek weinig aan. of gaat fotografie niet meer over compostitie en lichtgebruik (en dan laat ik voor dit soort huis-tuin-en-keuken-kiekjes inhoud nog achterwege).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardHenninger schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:55:
[...]

Voor jou dan, ik schiet met : 1Dmk2N, 30D, (voorheen ook een 5D daarbij), 17-40 4, 24-70 2.8, 50 1.4, 70-200 2.8 IS, 15 Fish, 580EX.

Daarnaast hebben bijna alle "doorhamers" een berg aan L-lenzen, dus ja, wij zijn van het type: aantal jaar geleden begonnen en snel doorgegroeit.
ik had het eigenlijk meer over de mensen die vragen om advies.. niet die paar uitschieters hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 16:30

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:47:
[...]

vind ik een beetje onzin argument.. alsof een over enthousiaste amateur(ik heb het over het point en shoot niveau mensen) het verschil ziet tussen al die dingen die jij zegt.. een amateur weet niet dat die 5d full frame is.. heeft ook gewoon een kit lens en schiet alles op groen.. hij wil alleen dat spul omdat het duur is..(zo zijn een hele hoop mensen)

als je op de pentax een DA* lens zet worden de pic ook alweer een stukkie mooier dan die tamron..
[...]

maar jij bent dan ook geen amateur.. en zucht.. de discussie is alle kanten op gegaan en henk snapt me niet..
Sinds wanneer is henk geen amateur meer? :o Ik wist niet dat zijn inkomsten inmiddels afhankelijk waren van z'n fotografie. Net als uhm, de meesten hier zijn we amateurs. Er zitten een paar uitzonderingen tussen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:42
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:55:

CASE Een doorsnee Vraagsteller:
Ik zoek een DSLR set van max 1000 euro. Ik fotografeer al enkele jaren met een compact en ik vind de kwaliteit en de flexibiliteit niet langer bij mij passen. Ik heb wat rondgekeken en ik denk aan Nikon, wellicht Canon. Pentax lijkt me minder geschikt omdat ik wellicht later toch andere objectieven wil aanschaffen en darabij toch keuzevrijheid wil.

Hier geeft de groep "Canon Fanboys" steevast een D40 + AF-S 18-55 + AF-S 55-200VR + SB-400 + flash + tas voor 999.95 advies op.

En waarom loopt elk advies op oorlog uit? Omdat er steevast een "Pentax fanboy" bij komt die de wensen die door de vraagsteller toch duidelijk niet naar Pentax wijzen aan met:

Kijk toch ook eens naar de K100D, fantastische body, steviger, groter etc...(wat niet eens onwaar is)

Dit is dus ontzettend vervelend. De vraagsteller vraagt niet om die Pentax, die heeft hij zelf al afgestreept, zowaar met valide redenen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 16:05:
[...]

Sinds wanneer is henk geen amateur meer? :o Ik wist niet dat zijn inkomsten inmiddels afhankelijk waren van z'n fotografie. Net als uhm, de meesten hier zijn we amateurs. Er zitten een paar uitzonderingen tussen.
grrr.. ik had het meer over zijn niveau en kennis.. over fotografie.. hij is geen beginner!!! zo goed?
Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.