Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2007 @ 00:01:
[...]
Emiel, het verschil was 70 euries

. Ik betaalde destijds 149 euro bij kamera express voor de Samsung variant van de 50-200. De Pentax versie kon ik elders voor 220-230 krijgen. Tegenwoordig is de Samsung variant nergens meer te krijgen. Bij Konijnenberg zijn de prijzen overigens omgekeerd:229 voor de Samsung en 169 voor Pentax..

Ja.. daarom zei ik ook als het 10 of 20 euro is maakt het niet zoveel uit en zou ik dat beetje extra wel betalen. Maar ik WEET dat het verschil
groter dan dat is
geweest, ik dacht zo'n 50-60, jij zegt 70, even goeie vrienden..en dan is het natuurlijk moeilijk te rechtvaardigen en is het logisch als je voor een Samsung variant gaat! Dat zou ik dan ook doen! Misschien zou je dat ook doen voor 1 of 2 tientjes, verschilt per persoon, maar dan zou
ik dat
zelf iig niet doen

Afhankelijk van hoe groot het prijsverschil nu is is het ook een andere keuze natuurlijk!
ik bedoel dit: de kitlens DA 18 - 55 is ongeveer hetzelfde als ik het met 1,5 vermenigvuldig als de 28 - 80 mm kleinbeeld lens die er zit bij de MZ 50. Dus de bereiken van de beide lenzen zijn volgens mij vrijwel gelijk.
Eigenlijk de vraag : wie heeft de 28 - 80 gebruikt op een van de digitale Pentaxen en kan een paar voorbeelden posten.
De bereiken zijn gelijk mits je vergelijkt op een film body en dSLR. De 18-55 op een dSLR is gelijk qua beeldhoek aan de 28-80 op een filmbody.
Als je echter de 18-55 en de 28-80 vergelijkt op een dSLR dan is het resultaat een andere beeldhoek.
De 28-80 wordt zoals eerder aangehaald een 42-120mm lens, beetje raar bereik, maar op zich voor portretten oid best oke denk ik!
StefandeGroot
Wat architectuur of wat er in de stad gebeurd.
Archictectuur in de Kalverstraat ofzo is dan wel lastig denk ik..als je het echter van een afstandje kan fotograferen (vanaf een plein aan de ene kant gebouwen aan de andere kant fotograferen, of vanaf het midden van een plein) dan is het denk ik een prima lens voor architectuur. In krappe straten denkik dat je met een equivalent van 105mm best een wat te lange lens hebt

Is het niet ?
Op mijn verlanglijstje heb ik ook nog een groothoek-lens staan. Hierbij twijfel ik nog tussen de Pentax SMCP-DA 10-17mm f/3.5-4.5 (IF) Fisheye en Pentax SMCP-DA 12-24mm f/4 AL (IF) ....
Bedenk wel dat een fisheye effect niet is wat je altijd wil of wat altijd bij een onderwerp past...en dat veel vervorming corrigeren a) veel tijd kost, zeker op een grote serie foto's en b) ten koste gaat van je kwaliteit. Zo'n wijd ding als de 12-24 vertekend ook aardig, maar hij heeft wel mooi F4 over het hele bereik..en tja, geen fisheye effect

Tis maar waar je van houdt. Een fish staat bij mij ook nog wel voor
ooit eens op de lijst, maar heeft zeker geen prioriteit. Maar verschillende mensen, verschillende wensen natuurlijk!
Wou dat ik ook voor een Pentax 12-24 had gekozen, dan had een Sigma 24-70, zie hieronder, wel mooi aangesloten..in geval van vervanging van de Sigma 17-70

En een Tamron 28-75 ook weer wat beter
MaNdM :
Heeft iemand ervaringen met een van deze objectieven?
Met de onderste..
ik heb ook een tijdje naar de bovenste gekeken, als vervanging voor de 17-70 (sluit beter aan op m'n 10-20 dan een Tamron 28-75), maar hoor er toch niet echt genoeg hele positieve verhalen over (vraag neographikal eens bv.) het is vrij gemengd. En de filtermaat (van de macro variant) is niet ideaal, namelijk 82mm terwijl ik net e.a. aan 77mm filters heb, zou ik weer nieuwe moeten dus.
Dus het is toch een lens die ik min of meer van de wishlist heb geschrapt. Nu staat eigenlijk de Tamron 28-75 daarop..en die komt er denk ik ook wel. Niet als vervanging van de 17-70, want dan mis ik wat tussen 20 en 28mm, maar wel als versterking zeg maar

Zou je ook naar kunnen kijken, mja zonder kitlens of ultragroothoek...mis je met dat ding wel een fors stuk groothoek! Wel heeft ie ook F2.8 over het hele bereik en is een mooi contrastvol en scherp ding!