K70 + glas van 10 tot 300mm...
De camera stond op de strijkplank, ik ging even cola pakken voor het bezoek, ik stootte vervolgens tegen de strijkplank en de camera viel.
Ja de camera hoort niet op een strijkplank nee
Het vervelende was, mijn nieuwe flitser zat er ook op, welke ik net 2 dagen had, hierdoor was de schade nog groter. Doordat de flitser erop zat, is een groot gedeelte van de bovenkant waar de flitser opzit eraf gegaan.
Zie hieronder foto's van het wrak:

Ik ben er nogal ziek van iig
Gelukkig ben ik goed verzekerd dus ik hoop maar dat Pentax het snel kan repareren.
Da's beroerd voor je. Maar het ziet er wel reparabel uit.Priyantha Bleeker schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:01:
Ik heb vandaag mijn camera laten vallen, waardoor de camera toch wel heel erg ernstig is beschadigd.
Welke verzekering dekt schade door "eigen schuld" ?
Verwijderd
Een woord van troost van Roger Anderson:
'Some days you're the pigeon, some days you're the statue'.
@AlterEgo: 'eigen schuld' hoeft de verzekering toch niet te weten...?
maar 't is natuurlijk niet zo netjes
[ Voor 37% gewijzigd door een moderator op 05-07-2007 12:49 ]
Oooh, kut manPriyantha Bleeker schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:01:
Kapotte camera verhaal
Hoe is het trouwens afgelopen met die lens waar zand in was gekomen op de DPZ meet in Kijkduin? Ik zat naast je toen het gebeurde.
Ja ik heb hem 21 Juli nodig voor op een PANN feest...gelukkig heb ik mijn D70 nog. Denk dat ik maar naar Groningen kar binnenkort om me kitlens bij me ex op te halen.Mei schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:28:
[...]
Oooh, kut manGelukkig maar dat je verzekerd bent dan! Je had je spul toch nog binnenkort nodig, zei je?
Hoe is het trouwens afgelopen met die lens waar zand in was gekomen op de DPZ meet in Kijkduin? Ik zat naast je toen het gebeurde.
Die lens die doet het nog gelukkig

Deze foto heb ik er laatst nog mee gemaakt
Ik ben verzekerd voor alles, zowel schade aangebracht door andere als door mij zelf.AlterEgo schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:16:
[...]
Da's beroerd voor je. Maar het ziet er wel reparabel uit.
Welke verzekering dekt schade door "eigen schuld" ?
Zonder eigen risico en voor de nieuw waarde en zonder limit.
Maarja daar gaat natuurlijk weer een hoop tijd overheen zitten, en ik zal het allemaal voor moeten schieten(zal me ouders wel lief aan moeten gaan kijken dan vrees ik
Mag ik vragen wat/waar je verzekerd ben, of is het een uitbreiding van een al bestaande verzekering die niet 'los' verkrijgbaar is (in combinatie met inboedel e.d.).
Pentaxiaan
Verwijderd
Ehm nee maar lijkt me wel dat je duidelijk moet uitleggen wat er is gebeurd, en daar moeten zij wat inzien om je om die reden geld (cq dienst alsin reparatie) uit te keren.@AlterEgo: 'eigen schuld' hoeft de verzekering toch niet te weten...?
Het is toch niet "hoi, m'n camera is kapot, kunnen jullie even wat uitkeren?" om maar even een stom voorbeeld te geven
Verzekerd zijn is 1 ding, uitgekeerd krijgen is iets anders zeg ik altijd maar.
Maar goed zo te horen is Priyantha goed verzekerd
Anyway, veel succes ermee Pri, echt klote als dat gebeurd! Heel ongelukkig..hoe is het met de flitser.. had je die al verzekerd?
Phew, gelukkig heb ik van de week eens met mijn verzekering (unigarant) contact opgenomen, ik had nog steeds de K100D verzekerd staan daar...en m'n flitser was ook nog niet verzekerd.
Nu heb ik de K100D laten wijzigen in de K10D en natuurlijk de flitser bijgeschreven..binnenkort krijg ik een nieuw overzicht thuis gestuurd. Zal ook wel bij moeten betalen denk ik, gezien de totale verzekerde waarde natuurlijk gestegen is. Voor dit soort gevallen is het wel zaak zulke dingen te regelen..heb ook wel eens bijna val momenten gehad.. Dat de nekstrap ergens aan vast haakt ofzo..en ik nog net op tijd de camera goed vastpak voordat de nekstrap al hakende achter iets de camera uit mijn handen grist (terwijl ik dus van het hakende object vandaan loop)
Van die oef-dat-ging-net-goed-momenten. Bij jou dus niet Priyantha. Volgende keer staat die strijkplank er niet meer he
Pff ik zou er ook goed ziek van zijn..
In dit soort situaties vind ik zelf altijd dat ik het maar beter zelf gedaan kan hebben dan een ander..
Verwijderd
Maar goed dat is het meeste ook niet qua waarde en belang natuurlijk
Enige wijziging is dus dat die 75 euro gold voor het gear in m'n sig, maar dan ipv de K10D de K100D en geen flitser. Dat heb ik nu dus aangepast en daar ga ik waarschijnlijk (denk ik) nog iets extra's voor betalen..
Iig geen paar honderd euro dus!
Verwijderd
Over flash gesproken, ik heb een vraagje...
Ik wil graag de Sigma EF-500 DG Super kopen voor m'n K10D, maar ik zit met een probleem - de webshop waar ik hem wil kopen (en waar hij zeg maar 50 euro goedkoper is dan bij de volgende goedkoopste, imo wel een redelijk verschil) heeft alleen de Canon/Nikon/Sony(minolta) varianten van de flitser te koop. De eerste winkel die ik via de pricewatch kan vinden die de pentax versie verkoopt is dus 50 euro duurder. Weet iemand zo uit z'n hoofd of die Minolta variant ook niet gewoon PTTL gebruikt en ook zal werken op de pentax? Dat zou me wat geld besparen :-)
Over verzekeringen gesproken: ik heb m'n cam verzekerd bij de Europeesche, althans, dat heb ik al een maand of twee geleden gedaan maar officieel heb ik nog geen polis ontvangen; de tussenpersoon (Eijgendaal en van Romondt) wilde graag de originele facturen om te ondertekenen en terug te sturen.. Naja prima, dus die heb ik toen opgestuurd. Al twee weken weg, vandaag even gebeld - en ja hoor, ze zullen de polis is opmaken :z! Achja, als het maar voor m'n volgende vakantie rond is. Overigens kost mijn verzekering daar 25 euro per jaar per 500 euro verzekerd bedrag... Op dit moment zit ik op 1500 euro verzekerd maar dat gaat binnenkort omhoog vrees ik :-) (LBA
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 00:11 ]
Dat is zwaar #$%^&*.Priyantha Bleeker schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:01:
Ik heb vandaag mijn camera laten vallen, waardoor de camera toch wel heel erg ernstig is beschadigd.
Maar wel verzekerd
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Verwijderd
Als ik je een tip zou mogen geven: haal een merkeigen flash. Er zijn best wat problemen met die Sigma op allerlei platformen (geweest) en in combinatie met de wat brakke bediening zou ik zeker de Pentax-flashes overwegenVerwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 00:08:
Ik wil graag de Sigma EF-500 DG Super kopen voor m'n K10D, maar ik zit met een probleem - de webshop waar ik hem wil kopen (en waar hij zeg maar 50 euro goedkoper is dan bij de volgende goedkoopste, imo wel een redelijk verschil) heeft alleen de Canon/Nikon/Sony(minolta) varianten van de flitser te koop. De eerste winkel die ik via de pricewatch kan vinden die de pentax versie verkoopt is dus 50 euro duurder. Weet iemand zo uit z'n hoofd of die Minolta variant ook niet gewoon PTTL gebruikt en ook zal werken op de pentax? Dat zou me wat geld besparen :-)
|>
Verwijderd
OK :-)Mei schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 08:15:
@DeZ: Minolta spul werkt niet op Pentax. Andere aansluiting. Fysiek gezien past het niet eens.
Ik heb ooit een minolta hahnel batterij gekocht voor m'n 10d dus ik dacht goh, misschien is meer minolta spul compatibel

Mja, je hebt wel een punt ik heb er ook veel verhalen over gehoord.. twijfel twijfel. Ach, misschien moet ik het toch maar doen, anders zit ik over 2 maanden dat ik een nieuwe moet kopen omdat die andere niet voldoet aan verwachtingen oid. Thanks voor het advies.Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 08:28:
[...]
Als ik je een tip zou mogen geven: haal een merkeigen flash. Er zijn best wat problemen met die Sigma op allerlei platformen (geweest) en in combinatie met de wat brakke bediening zou ik zeker de Pentax-flashes overwegen
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 08:58 ]
Verwijderd
Hmm kan evt. nog goedkoperVerwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 00:08:
Overigens kost mijn verzekering daar 25 euro per jaar per 500 euro verzekerd bedrag... Op dit moment zit ik op 1500 euro verzekerd maar dat gaat binnenkort omhoog vrees ik :-) (LBA)
Verwijderd
'k heb verder geen administratiekosten zover ik weet.Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 09:21:
[...]
Hmm kan evt. nog goedkoperIk zat voor 2100 op 68, kwamen dan nog wel administratiekosten bij..
Wel al een hoop gedoe voor die verzekering er is, maarja, altijd een vriendelijke dame aan de telefoon dus ze helpen je wel goed en geduldig, ook een belangrijke eigenschap imo
EDIT: SDM Lenzen support firmware is uit:
http://www.pentax.co.jp/english/support/digital/k10d_s.html
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 09:41 ]
Dat klinkt wel aantrekkelijk, waar mag dat dan zijn?Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 09:21:
[...]
Hmm kan evt. nog goedkoperIk zat voor 2100 op 68, kwamen dan nog wel administratiekosten bij..
Pentaxiaan
Verwijderd
Yup, andere goede opties zijn Klomps en Boor (indien profi gebruik) en de kostbaarhedenverzekering die bij je inboedelverzekering hoort. Hier zijn wel een aantal partijen die wat minder zijn, maar bijvoorbeeld de ABN en Interpolis/Rabobank hebben hele nette verzekeringenSimon schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 08:50:
Over verzekeringen, ik ben via de NOS assurantien verzekerd, die dokken eigen schade, mits dus niet opzettelijk kapot gooien.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Maar ik heb een Samsung GX-1S en kan misschien de volgende lens kopen
smc pentax - m 1:1.7 50mm
8395548 asahi opt.co japan
Weet alleen niet zeker of deze op mijn body past ... of moet ik een adapter ervoor kopen? Heeft iemand hier ervaring mee?
....fantastisch ding, ik heb hem zelf ook.
[Edit] Paar dingen waar je op moet letten.
- Je moet zelf focussen, al is dit niet moeilijk, want er gaat een rood lampje branden als de camera er mee eens is.
- Je kan de belichting meten op 2 manieren:
- Av mode - waarbij hij ALTIJD op F/1.7 staat, en constant de juiste sluitertijd insteld.
- Manual mode - hierbij kan je wel de diafragmaring gebruiken, en kan je zelf, of automatisch door middel van het knopje rechtsboven, de sluitertijd instellen.
Die 1.7 is wel de lens die ik 80% van de tijd op mijn camera heb zitten sinds aanschaf.
[ Voor 88% gewijzigd door SirNobax op 05-07-2007 11:02 ]
Pentaxiaan
Verwijderd
Zal werken, alleen kun je enkel in de M-stand van je camera fotograferen met deze lens.thalyric schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 10:50:
hmm misschien stomme vraag
Maar ik heb een Samsung GX-1S en kan misschien de volgende lens kopen
smc pentax - m 1:1.7 50mm
8395548 asahi opt.co japan
Weet alleen niet zeker of deze op mijn body past ... of moet ik een adapter ervoor kopen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Verwijderd
Die 50/1.7 lenzen zijn echt topdingen
oooh sorry .. dat zag ik niet lol .. prijs valt dus wel mee .. alleen nog vindenoor 50-70,- ben je daar wel klaar mee
[ Voor 92% gewijzigd door thalyric op 05-07-2007 11:27 ]
Av gaat ook prima hoorVerwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 10:53:
[...]
Zal werken, alleen kun je enkel in de M-stand van je camera fotograferen met deze lens.
Pentaxiaan
sorry .. verkeerd geqoute .. dus nog maals ...JWfx schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 14:05:
[...]
Hee, ik was eerder!
c.wegenaar(a)chello.nl, moet ik er dan wel bijzetten natuurlijk.
hoe bevalt die 80-200?
Verwijderd
Unigarant.nl hobby en sport -> recreatief verzekering. Kan er over uitwijden, maar neem maar een kijkje daarSirNobax schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 09:41:
[...]
Dat klinkt wel aantrekkelijk, waar mag dat dan zijn?
Met administratiekosten kwam het op nog geen 75, dus valt mee voor een hoop gear
@ Pri, heb die foto nog eens goed bekeken, eigenlijk is de body best redelijk intact nog, of niet? Alleen de hot-shoe beschadigd zo te zien? Hopelijk voor je is het eenvoudig en vlot te repareren!
Flitser?
Ik heb er zelfs 2! Maar ik gebruik er eigenlijk maar één op m'n ME Super.thalyric schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:05:
[...]
sorry .. verkeerd geqoute .. dus nog maals ...
hoe bevalt die 80-200?
Ach wat zal ik zeggen. Het is een mooie handmatige schuiflens, die hele nette foto's opleverd. Als ik (eindelijk) een dSLR van Pentax bijéén heb gesprokkeld zal ik eens ontzettend hard aan het werk gaan met dat ding. Ik kan haast niet wachten, alhoewel ik vooral zal gaan spelen met mijn onvolprezen M 50/1.7!
Maar zo'n 80-200 is wel een heel prettig bezit. Ik heb al verhalen gelezen van mensen die hem liever hebben dan menig nieuw Sigma of Tamron-product omdat ze het bereik tot 200mm (dus 300mm effectief) te weinig nodig hebben om daar een hele dikke investering in te doen. Een nieuwe 18-200 of 70-200 van genoemde merken kost toch een paar honderd euro, die je in je zak houdt als je genoeg hebt aan je 16-45 of 17-70 en voor de incidentele telefoto's een 'oude' 80-200 gebruikt.
Ja ik hoop het ookVerwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:20:
@ Pri, heb die foto nog eens goed bekeken, eigenlijk is de body best redelijk intact nog, of niet? Alleen de hot-shoe beschadigd zo te zien? Hopelijk voor je is het eenvoudig en vlot te repareren!
Flitser?
Camera zelf deed het ook nog, heb 1 foto daarna ermee gemaakt om te kijken of hij het nog deed.
En 1 foto met de interne flitser gemaakt, de flitser ging niet af, dus die is ook dood.
Hopelijk is het iets wat makkelijk te repareren valt.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
hmm ok ... want ik kan dus eenJWfx schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:24:
[...]
Ik heb er zelfs 2! Maar ik gebruik er eigenlijk maar één op m'n ME Super.
Ach wat zal ik zeggen. Het is een mooie handmatige schuiflens, die hele nette foto's opleverd. Als ik (eindelijk) een dSLR van Pentax bijéén heb gesprokkeld zal ik eens ontzettend hard aan het werk gaan met dat ding. Ik kan haast niet wachten, alhoewel ik vooral zal gaan spelen met mijn onvolprezen M 50/1.7!
Maar zo'n 80-200 is wel een heel prettig bezit. Ik heb al verhalen gelezen van mensen die hem liever hebben dan menig nieuw Sigma of Tamron-product omdat ze het bereik tot 200mm (dus 300mm effectief) te weinig nodig hebben om daar een hele dikke investering in te doen. Een nieuwe 18-200 of 70-200 van genoemde merken kost toch een paar honderd euro, die je in je zak houdt als je genoeg hebt aan je 16-45 of 17-70 en voor de incidentele telefoto's een 'oude' 80-200 gebruikt.
Takumar Bayonet zoom
1:4.5 80-200 mm
kopen ... maar wist ni zeker of dit een fijne lens is ... hmm .. ok ok ... dus dat zit wel snor ..
Verwijderd
vanavond gelijk ff downloaden
http://www.dpreview.com/news/0707/07070501pentaxk10dfirm.asp
en waarom brengen ze geen firmware uit die de "bugs" er een beetje uithalen?..
ik bedoel er zitten er genoeg in...
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 14:01 ]
Let wel, IK vind van wel. Ik kan niet voor jou spreken hè. Voor het zelfde geld vind je het helemaal niets natuurlijk. Glastechnisch zijn ze goed en kunnen ze qua uiteindelijk resultaat nog best mee met de moderne producten.thalyric schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:40:
[...]
hmm ok ... want ik kan dus een
Takumar Bayonet zoom
1:4.5 80-200 mm
kopen ... maar wist ni zeker of dit een fijne lens is ... hmm .. ok ok ... dus dat zit wel snor ..
Wellicht dat anderen hier nog enig uitsluitsel kunnen geven of het ontbreken van een coating op de achterste lens icm met een veel meer reflecterende beeldchip nog storende effecten oplevert. Ik kan dat dus niet testen!
Edit: Overigens is deTakumar degene die ik vaak gebruik. Mijn Vivitar heb ik al maanden niet meer tevoorschijn gehaald.
[ Voor 7% gewijzigd door JWfx op 05-07-2007 14:40 ]
Verwijderd
Je zou denken dat ze de JPEG-output een beetje aan zouden pakken. Die komt er bij ome Phill nou niet bepaald best uit zeg maar...Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:45:
Meneer Askey doet op zijn beurt dan ook niet echt zijn best om eruit te halen wat er wel inzit. Van een deskundige mag je meer verwachten. Één instellinkje veranderen en je bent van die klacht af. Wel 5 seconden werk!Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:31:
[...]
Je zou denken dat ze de JPEG-output een beetje aan zouden pakken. Die komt er bij ome Phill nou niet bepaald best uit zeg maar...
Neo klik hieronderVerwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:31:
[...]
Je zou denken dat ze de JPEG-output een beetje aan zouden pakken. Die komt er bij ome Phill nou niet bepaald best uit zeg maar...
Alles is natuurlijk erg relatief hé...
Bij deze foto had ik de JPG settings nog niet optimaal zover ik weet er valt nog wat aan te tweaken(uiteraard alles RAW+JPG geschoten
[ Voor 0% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 05-07-2007 16:00 . Reden: een betere foto ;) ]
Euhm... ~2/3e van wat ik schiet is met een tele lens. (ook al zijn er ook zat dagen dat ie niet op m'n cam komt). Ik denk dat het zo vreselijk persoonlijk is wat je wel/niet gebruikt of nodig hebt. Zo is een redelijk goede en lichtsterke (~ f/4) en goed beschikbare en betaalbare ~70-200 met niet al te trage AF een voorwaarde waaraan een platform moet voldoen om interessant te zijn.JWfx schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 12:24:
[...]
Ik heb er zelfs 2! Maar ik gebruik er eigenlijk maar één op m'n ME Super.
Waarom AF: sport wil je niet alleen maar MF kunnen doen
Waarom ~f/4 niet al te zwaar maar lichtsterk genoeg om het AF systeem voldoende licht te geven en om de actie te stoppen of om er binenshuis goed mee weg te komen (in combinatie met AS)
hij is redelijk scherp maar niet echt super crisp wat je (van een 50mm prime ???) op F/8 best had mogen verwachtenPriyantha Bleeker schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:50:
[...]
Neo klik hieronder
[afbeelding]
Alles is natuurlijk erg relatief hé...
Bij deze foto had ik de JPG settings nog niet optimaal zover ik weet er valt nog wat aan te tweaken(uiteraard alles RAW+JPG geschoten).
[ Voor 14% gewijzigd door martijn_tje op 05-07-2007 16:13 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Had mijn set wel kunnen zijn, heb exact hetzelfde hierMrMarcie schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:07:
COMPLEET![]()
Voor een herstarter dan he. Ga maar eens aan de slag. Binnenkort hopelijk wat mooie fotos.
[afbeelding]
Leuk ding, ..maar ik gebruik hem amper, neemt niet weg dat hij erg strakke foto's maakt.
Pentaxiaan
Hier heb ik wel een voorbeeldje, die wel een redelijk beeld geeft van de 80-200, inclusief paarse randjes.

Plaatje is klikbaar voor 1500x1000 versie.
[ Voor 0% gewijzigd door SirNobax op 05-07-2007 19:54 . Reden: Dead link gefixed ]
Pentaxiaan
.... ik weet niet of dat gaat lukken, een 2,5MB file via de GPRS verbinding van mijn M600i.
/me Sir Nobax heeft geen breedband
Et Voila -> precies 30 minuten later is hij ge-upload

Pentax-M 80-200mm | 80mm, F/4.5, 1/750, ISO 400, Aperture priority AV+1
Thumb gaat dit keer naar de Unmodded jpeg (direct uit cammie dus).
[ Voor 47% gewijzigd door SirNobax op 05-07-2007 21:27 . Reden: LOL 30 min voor 2.5mb upload ^__^ ]
Pentaxiaan
Verwijderd
dwz firmware 1.30 is geinstalleerd
Verder had ik toen ik even één dagje een K10D & K100D had, beide camera's foto's van elkaar laten maken

Heb het resultaat eens in één plaatje gevoegd, waardoor je mooi kan vergelijken (only the looks that is
Hum en de achtergrond is m'n tuin ja
En bij mij is ook CA zichtbaar

klikbaar
(ik ben niet zo super in het hosten van foto's online zoals je ziet
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 21:02 ]
Volgens mij heb je ze in het plaatje een beetje onduidelijk neergezet. Want onderin is links de k10d achterkant, en rechts k100d voorkant. En aan de bovenkant de k100d achterkant, en de k10d voorkant...Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 20:59:
Mijn K10D is inmiddels klaar voor SDM lenzen
dwz firmware 1.30 is geinstalleerd
Verder had ik toen ik even één dagje een K10D & K100D had, beide camera's foto's van elkaar laten maken![]()
![]()
![]()
Heb het resultaat eens in één plaatje gevoegd, waardoor je mooi kan vergelijken (only the looks that is)
Hum en de achtergrond is m'n tuin ja![]()
En bij mij is ook CA zichtbaar
[afbeelding]
klikbaar
(ik ben niet zo super in het hosten van foto's online zoals je ziet)
Of zie ik iets verkeerd
Boven: links K100D - rechts K10D
Onder: links K10D - rechts K100D
Pentaxiaan
Verwijderd
Wie merkt een verschil met firmware 1.20? Is het veilig om de firmware te gebruiken?Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 13:45:
hey mensen, de nieuwe 1.3 firmware voor de K10D is uit!..
vanavond gelijk ff downloaden
http://www.dpreview.com/news/0707/07070501pentaxk10dfirm.asp
SDM supportVerwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 08:31:
[...]
Wie merkt een verschil met firmware 1.20? Is het veilig om de firmware te gebruiken?
Verwijderd
Oeh, daar heb ik op dit moment geen last van
Binnenkort maar een kijkje nemen naar de nieuwe DA lenzen..
Pentaxiaan
ok ... ziet er wel nice uit .. behalve dan met de paarse randen lol ... ben benieuwd .. krijg vanavond de 50mm f.1.7 in mijn handen en ook de 80-200.SirNobax schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 19:57:
Ik zal hem wel even (poging tot) uploaden.
.... ik weet niet of dat gaat lukken, een 2,5MB file via de GPRS verbinding van mijn M600i.
/me Sir Nobax heeft geen breedband
Et Voila -> precies 30 minuten later is hij ge-upload![]()
[afbeelding]
Pentax-M 80-200mm | 80mm, F/4.5, 1/750, ISO 400, Aperture priority AV+1
Thumb gaat dit keer naar de Unmodded jpeg (direct uit cammie dus).
Verwijderd
Idd SDM support. 2e vraag : ja. Eerst had ik het bestand gedownload met Mass Downloader maar daarna wilde het bestand zich niet laten uitpakken, toen toch maar even los van de site geplukt en toen kon het ineens welWie merkt een verschil met firmware 1.20? Is het veilig om de firmware te gebruiken?

Afijn, bij mij staat ie er goed op...heb verder nog niet uitgebreid ermee gewerkt, maar als het goed is zou je toch alleen verschillen moeten merken met DA*-glas erop
Eh ja en nee..Volgens mij heb je ze in het plaatje een beetje onduidelijk neergezet. Want onderin is links de k10d achterkant, en rechts k100d voorkant. En aan de bovenkant de k100d achterkant, en de k10d voorkant...
Of zie ik iets verkeerd
SirNobax (mooie MDR V700 trouwens!) heeft het iig ook goed gezien (Y)
enne, kom op, een plaatje met 4 foto's is ook weer niet zo complex, toch ?
Dat is niet mijn headphone, ik heb een Beyerdynamic DT550Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 10:09:
SirNobax (mooie MDR V700 trouwens!) heeft het iig ook goed gezien (Y)
Pentaxiaan
De hardwareSirNobax schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 09:20:
Wat is er trouwens anders aan de K110D en de K10D dat de bij de één er wel SDM functionaliteit erbij kan worden ge-firmwared en bij de ander niet?
(Ik zit dan ook tevreden te wachten, en ik hoop dat er een aantal extra objectieve "Interessante Pentax objectieven" ervaringen erbij komen. ....misschien wat ervaringen verzamelen onder ons?
Enkele foto's gemaakt door de genoemde objectieven lijkt mij ook wel netjes
[ Voor 13% gewijzigd door SirNobax op 06-07-2007 12:08 ]
Pentaxiaan
Het is net als software bouwen, het wordt was gereleased als het af is.
Ik zit gewoonweg wat krap met me tijd soms
Maar er komt zeker een nieuw deel hoor;)
Verwijderd
En vandaar de hardware update in de vorm van de K100D superMei schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 10:22:
[...]
De hardwareBij de K10D zaten alle contacten al ingebouwd, bij de andere camera's was dit nog niet, dus dan heeft een firmwareupdate geen nut, aangezien de SDM fysiek gezien toch niet aangestuurd kan worden.
welke natuurlijk ook in de startpost moet van deeltje 3
Mss ook wat meer aandacht aan Samsung spul, in die zin dat je kan opmerken dat het hetzelfde is etc
(Het grote Pentax/Samsung dSLR topic deel3?
Of toch maar niet..?!
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 12:33 . Reden: ^ ]
Nah Samsung zal niet in de topic naam voorkomen neeVerwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 12:31:
(Het grote Pentax/Samsung dSLR topic deel3?![]()
![]()
Of toch maar niet..?!
Dan mag Samsung toch wel iets meer laten zien wat mij betreft om die vermelding te verdienen
Verwijderd
Misschien kan je wel bij enkele objectieven noemen dat er ook een Samsung variant van is, vooral voor de 50-200 heeft dat bv. zin omdat iemand nog aardig wat kan besparen door die Samsung te kopen ipv de Pentax. Hangt nog wel een beetje af waar je hem koopt, maar je snapt het idee
Zo ook voor de K10D en z'n Samsung variant.
lijkt me overigens zelf wel een beetje raar staan, zo'n Samsung D-Xenon objectief met vlak boven het objectief in het groot de letters : Pentax
Verwijderd
ik vind dat groen wel mooi passen... is die 50-200 van samsung zoveel goedkoper dan die van pentax??
Samsung erboven en lens met Pentax ... sommige fotozaken wisten niet eens dat de Samsung eigenlijk Pentax body is. Kwam vaak genoeg vragen om een pentax lens te testen en had ik mijn samsung in mijn handen ... dan kijken ze je even raar aan. "Uuhh meneer .. dit is wel een Pentax lens"....
Of had een x in de vliegtuig. Zat naast een meiske die een Pentax dslr (kweet ni meer welke) .. en ik liet mijn Samsung zien ... mijn samsung was haar pentax als het ware ... maar zij keek ff vreemd aand toen ze Pentax lens zag op een Samsung body lol
[ Voor 4% gewijzigd door thalyric op 06-07-2007 13:08 ]
Verwijderd
Maar het idee is wel hetzelfde idd! En staat een beetje raar. Tegen die blauwe rand heb ik niks, de groene ook niet (en de gouden zeker niet
Eerder is hier wel eens opgemerkt dat het best veel kon schelen ja..maar hangt er een beetje vanaf waar je kijkt en welke shops je met elkaar vergelijkt. Misschien dat het verschil intussen al niet meer bestaat hoor..als je de webshops erop nakijkt.is die 50-200 van samsung zoveel goedkoper dan die van pentax??
zie de site:
www.k10Dbook.com
Op de site kun je 20 pagina's met inhoudsopgave downloaden. Lijkt me wel interessant. Zijn er meer belangstellenden ?
En wie geeft er nog antwoord op mijn vraag over het gebruik van oudere automatisch zelf lichtdoserende flitsers op de Pentax K10D en K100D en super. Het ging om een Vivitar 285 met een eigen meetcel en lichtdosering. Camera instellen op diafragma en X en de flitser deed vroeger prima de rest bij een analoge spiegelreflex. werkt dit principe ook nog goed bij dig reflexen, als de ontsteekspanning niet te hoog is en hij de electronica van de camera niet opblaast?
Verwijderd
hey ik heb ook naar dat boek gekeken, maar ik las ergens op het internet dat iemand dit boek best kinderachtig vond en het allemaal redelijk dubbel stond uitgelegd.. ik heb het boek van magic lantern bestel. http://www.selexyz.nl/pag...010.aspx?showbreadcrumb=1KRG schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 14:06:
Wie heeft dit boek besteld of ingezien?
zie de site:
www.k10Dbook.com
Op de site kun je 20 pagina's met inhoudsopgave downloaden. Lijkt me wel interessant. Zijn er meer belangstellenden ?
En wie geeft er nog antwoord op mijn vraag over het gebruik van oudere automatisch zelf lichtdoserende flitsers op de Pentax K10D en K100D en super. Het ging om een Vivitar 285 met een eigen meetcel en lichtdosering. Camera instellen op diafragma en X en de flitser deed vroeger prima de rest bij een analoge spiegelreflex. werkt dit principe ook nog goed bij dig reflexen, als de ontsteekspanning niet te hoog is en hij de electronica van de camera niet opblaast?
een hoop mensen keken uit naar dit boek.. dus ik heb het maar via amerika besteld.. was 15 euro ofzo in het totaal
Verwijderd
http://www.pentaxforums.c...v-compatibility-k10d.htmlKRG schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 14:06:
285HV only.
Kijk ook op:
http://strobist.blogspot....hting-101-start-here.html
en
http://strobist.blogspot.com/2007/02/return-of-classic.html
Daar gaat het even over het off-cam gebruiken van de 285HV. Let wel op: de 285HV kun je niet wireless flitsen met je interne flitser zoals een pentax 360/540.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 16:04 ]
Wie kan me daar meer over de voor/nadelen en verschillen vertellen ?
ITT wat Mei verteld passen niet alle SD kaarten. SDHC moet wel ondersteund worden, anders gaat het niet werken. Nu heb ik geen idee welke pentax body's dat doen, maar check even of die dat ondersteund.KRG schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 16:27:
welke sd kaarten kun je het beste gebruiken in de Pentax camera's. de Sandisk ultra II of de extreme of de 4 Gb SDHC ?
Wie kan me daar meer over de voor/nadelen en verschillen vertellen ?
Alle Pentax dSLR body's ondersteunen SDHC kaarten, met uitzondering van de *ist D uiteraard aangezien die CF kaarten gebruikt.Nomad schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 17:35:
[...]
ITT wat Mei verteld passen niet alle SD kaarten. SDHC moet wel ondersteund worden, anders gaat het niet werken. Nu heb ik geen idee welke pentax body's dat doen, maar check even of die dat ondersteund.
Wie kan me raad geven hierover. Ik heb jarenlange ervaring met analoge Minolta XD - 7 dubbelautomaat met MF. Tegenwoordig gebruik ik een canon A-80 compact camera en wil overstappen naar de pentax lijn omdat ik al een 1,7 50 mm SMC - M lens en een 28 - 80 mm zoom lens heb evenals een 135 mm 2,5 takumar.
Wat is het beste om te kopen ?
graag advies.
Verwijderd
Alle nadelen van de k100d super zijn voordelen voor de k10d en andersom.KRG schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 20:26:
Ik ben momenteel nog aan het twijfelen tussen het aankopen van een K100D super of een K10D.
Wie kan me raad geven hierover. Ik heb jarenlange ervaring met analoge Minolta XD - 7 dubbelautomaat met MF. Tegenwoordig gebruik ik een canon A-80 compact camera en wil overstappen naar de pentax lijn omdat ik al een 1,7 50 mm SMC - M lens en een 28 - 80 mm zoom lens heb evenals een 135 mm 2,5 takumar.
Wat is het beste om te kopen ?
graag advies.
K100D Super
voordeel
PENTAX
Prijs (vergeleken met k10, waarschijnlijk, prijs is nog niet bekend zover ik weet?)
'minder' ruisgevoelige sensor (alhoewel ik een k10d heb en absoluut tevreden ben met de kwaliteit van mijn plaatjes, ik gebruik de k10d dan ook enkel op iso 100-640)
ISO 3200 (Kan iemand mij vertellen hoe bruikbaar deze iso waarde is op de k100d (super)?)
nadeel
6MP!
geen Weathersealing
minder grote body
geen battery grip
minder bediening aan de buitenkant van de camera
Samengevat koop je meer camera met een k10d, tegen een hogere prijs. Net als met auto's oid, you get what you pay for. Kun je de k10 veroorloven maar moet je dan een compromis sluiten wbt eventuele lenzen die je daarnaast wil kopen? koop dan de k100d met die goede lens, dat gaat op je foto's meer uitmaken dan het gebruiken van middelmatige lenzen op een k10d met hogere resolutie.
Verder moet ik je op het hart drukken na te denken over je aankoop wat betreft lenzen. Wil je later SDM lenzen of niet? Zo niet, en je komt uit op een k100d super, overweeg dan simpelweg de k100d, dat is economischer. Zo ja, dan is de k100d non-super iig geen optie.
Overweeg verder je huidige lenzenset. Als je denkt veel nieuwe lenzen te willen kopen van Pentax, houd dan in de achterkamers dat je waarschijnlijk voor de exotischere modellen een tijdje aan een speurtocht bezig bent alvorens je de lens hebt gevonden ivm leverbaarheid van de lenzen bij Pentax. Ik heb er nog geen last van gehad, maar ik heb persoonlijk alleen een DA 16-45 gekocht.
Hou ook in de gaten dat beiden camera's mooie plaatjes maken... Het gaat uiteindelijk om de fotografie en niet om wat je in je handen hebt. Het is tegenwoordig allemaal makkelijker, uiteindelijk maakten ook fotografen uit 1930 mooie plaatjes. En dit punt wordt door veel mensen ernstig onderschat! It's not about the gear, it's about the photographer!
Je kunt je geen buil vallen aan eender welk model.
Edit: ik wilde nog toevoegen: je hebt een 28mm als laagste brandpunt in je verzameling: houd er rekening mee dat dit niet zo 'wide angle' is als dat dit was op je oude analoge camera.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 20:38 ]
UselessVerwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 20:36:
[...]
ISO 3200 (Kan iemand mij vertellen hoe bruikbaar deze iso waarde is op de k100d (super)?)

Tokina 28mm | F/2.8, 1/1000, ISO 3200, Aperture Priority, Av -0.3
600x400 is nog net te doen, echter fullsize (klicky op pic.) is het niet om aan te zien.
Belichting was niet perfect though, snel even gemaakt

Ik zou ZEKER wat geld achter de hand houden, er is altijd een kans dat de flits het niet doet, mijn Voigtlander werkt ook niet, zonder verklaarbare reden.KRG schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 20:46:
Daarna is het budget de eerste jaren sowieso op. ik wil ook gewoon mijn Vivitar 285 externe flits gebruiken in de manual stand van de camera. want ik heb ook geen budget meer voor een externe pentax 360 flitser en de vivitar werkte altijd perfect.
En is die 135mm tele genoeg voor je?
[ Voor 33% gewijzigd door SirNobax op 06-07-2007 21:05 . Reden: 2 post gemerged, my bad ]
Pentaxiaan
[ Voor 99% gewijzigd door SirNobax op 06-07-2007 21:05 ]
Pentaxiaan
Ik zou een beetje voorzichtig zijn met die Vivitar 285.KRG schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 20:46:
Daarna is het budget de eerste jaren sowieso op. ik wil ook gewoon mijn Vivitar 285 externe flits gebruiken in de manual stand van de camera. want ik heb ook geen budget meer voor een externe pentax 360 flitser en de vivitar werkte altijd perfect.
Strobe voltage liever eerst even meten.
<6 Volt is in ieder geval safe, hoewel sommige resources het hebben over 300 V bij Pentax dSLRs.
Na veel zoekwerk op vele forums, kom ik tot de volgende info:Strobe voltage liever eerst even meten.
<6 Volt is in ieder geval safe, hoewel sommige resources het hebben over 300 V bij Pentax dSLRs.
- Max flash trigger voltage voor film camera's = 300V (niet bevestigd ! ! !)
- Max flash trigger voltage voor istD, istDS(2), istDL(2) K100D, K110D = 30V
- Max flash trigger voltage voor K10D = 10V
Er zijn gebruikers die zeggen dat ze al jaren een trigger voltage van 110V op hun dSLR loslaten zonder schade...
Schade valt in ieder geval niet onder garantie!
Pentax flitsers zijn in ieder geval veilig te gebruiken.
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Niemand die zonder garantie zulk spul gaat riskeren.
Pentaxiaan
Verwijderd
Gelukkig heeft m'n camera daar geen schade van ondervonden, maar ik zou 'm nu niet meer gebruiken. Hoeft ook niet, want m'n Metz 45 CL-4 is veilig en werkt een stuk prettiger...
(geen echte optie voor Pentax dSLR's anders dan de *ist D en *ist DS overigens, want 't is geen P-TTL flitser)
Verwijderd
Who cares. Sigma op een Pentax kan toch ook. En Fuji s5 pro met nikon lenzen ...één ding is zeker: de samsung op de pentax werkt voortreffelijk !Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 12:44:
lijkt me overigens zelf wel een beetje raar staan, zo'n Samsung D-Xenon objectief met vlak boven het objectief in het groot de letters : Pentax
lock
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 22:34 ]
Pentaxiaan
Ik ben anders zeer tevreden van zowel mijn 80-210 APO Macro als de 18-50 2.8 EX DC die ik er al op heb mogen testen. Tenzij je 100-eur cosina rommel koopt, zijn er imo van zowel Pentax, Sigma, Tamron als Tokina geen 'slechte' lenzen meer op de markt
Sigma maakt mooi spul
[Edit] Waarom is de server van Fotokonijnenberg er zo vaak uit, al de derde keer in korte tijd dat hij niet beschikbaar is.
[ Voor 50% gewijzigd door SirNobax op 06-07-2007 23:52 ]
Pentaxiaan
In januari had ik al met De Beukelaer gemaild hierover. Ik post het nu nog maar even. Misschien handig voor de nieuwe TS ook?Beste Mr.Feenstra,
We danken u voor het jarenlange vertrouwen in het merk Pentax.
U dient uiterst voorzichtig zijn bij gebruik van externe, niet door Pentax aanbevolen flitsers op uw Pentax camera. Uit ervaring weten we wel dat er weinig of geen problemen zijn bij gebruik van externe flitsers op Pentax analoge SLR toestellen.(deze hebben een hoge max. trigger spanning tot 400V)
Op de nieuwere digitale Pentax D-SLR toestellen kan u deze soort flitsers echter niet gebruiken, en is de max. trigger spanning slechts 30V. Het monteren van niet -compatibele flitsers kan bij deze toestellen het interne circuit van de camera beschadigen.
Met vriendelijke groeten
D. V. H.
Manager Technical Services
Verwijderd
De 285HV die nieuw van de band komt rollen is veilig, die heeft een trigger voltage van <10V.
De K100D en K110D (wss ook de K100D Super) kunnen <30V aan.
AFAIK, correct me if i'm wrong. De beukelaer heeft het dus verkeerd, niet alle pentax dslrs kunnen 30V aan. De K10D is een uitzondering.
- Het temperatuurbereik voor gebruik van de camera is 0° tot 40° C (32°F tot 104°F).
Is dit niet een beetje beperkt bereik?
Dat staat bij al dit soort apparatuur. In de praktijk kan je vaak veel verder gaan. Let wel op dat aan de negatieve zijde je batterijduur erg afneemt en de camera door spanningsgebrek zou kunnen gaan weigeren.MrMarcie schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 02:27:
Las dit in de gebruiksaanwijzing van mijn Pentax k110d:Dus geen 11-stedentocht fotograferen, en ook geen Dakar. Jammer.
- Het temperatuurbereik voor gebruik van de camera is 0° tot 40° C (32°F tot 104°F).
Is dit niet een beetje beperkt bereik?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Met de volgende specs:
Specifications:
• for digital & analog Pentax AF cameras
• guide no. 24 to 42 at ISO 100
• P-TTL flash control
• power zoom for focal lengths 24, 28, 35, 50, 70 and 85mm
• bounce angle vertical 0°/45°/60°/75°/90°
• swivel head max. 270°
• flash recycling time 0.5–8s
• slave-Adaptor
• flash duration: app. 1/1,000s–1/20,000s
• number of flashes: app. 150 to 1,500 flashes with 1 set of fresh alkaline batteries
• color temperature: 5600K (in accordance with daylight)
• autofocus illumination 1–8m
• thyristor circuitry
• 5 power ratios: full, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16
• auto power off
• glash ready indicator
• exposure control display
• power supply: four 1.5V AA batteries Mignon type or NiCad rechargeable batteries of the same size
• 172x72x57mm
• weight approx. 278g (w/o batteries)
Adviesprijs: 159,- maar in duitsland al te krijgen voor 89,- (de exacta)
Leuk prijsje toch
Wat info
info1
handleiding engels
Voor dit soort bedragen wordt het erg interessant om eens te proberen. Wie waagt het het eerste............ Zelf twijfel ik al enige tijd over de aanschaf van een flitser, hiermee komt een flitser wel erg dichtbijFrank|A schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 10:02:
Nu we het toch over externe flitser hebben. Iemand ooit de Soligor DG-420 Z (Word ook verkocht als: Exakta DPZ 38AF, Tumax DPT 386 AFZ, digital concepts en Falcon Eyes DPT 386 AFZ) gebruikt?
Met de volgende specs:
Specifications:
• for digital & analog Pentax AF cameras
• guide no. 24 to 42 at ISO 100
• P-TTL flash control
• power zoom for focal lengths 24, 28, 35, 50, 70 and 85mm
• bounce angle vertical 0°/45°/60°/75°/90°
• swivel head max. 270°
• flash recycling time 0.5–8s
• slave-Adaptor
• flash duration: app. 1/1,000s–1/20,000s
• number of flashes: app. 150 to 1,500 flashes with 1 set of fresh alkaline batteries
• color temperature: 5600K (in accordance with daylight)
• autofocus illumination 1–8m
• thyristor circuitry
• 5 power ratios: full, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16
• auto power off
• glash ready indicator
• exposure control display
• power supply: four 1.5V AA batteries Mignon type or NiCad rechargeable batteries of the same size
• 172x72x57mm
• weight approx. 278g (w/o batteries)
Adviesprijs: 159,- maar in duitsland al te krijgen voor 89,- (de exacta)
Leuk prijsje toch
Wat info
info1
handleiding engels
Dit topic is gesloten.