Guardian Angel schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:38:
Het gevolg van dit experiment is ongetwijfeld dat Sony dit, op deze en waarschijnlijk elke andere manier, geen 2e keer doet. Ook elk ander bedrijf krabt zich op het hoofd na het lezen van deze draad en zie aan, het op deze manier genereren van inkomsten is mislukt.
Dat is nogal voorbarig gesteld lijkt me. Er is nog voldoende tijd om er iets van te maken van Sony kant uit.
Dat ook de FP daaronder leidt wordt mogelijk over het hoofd gezien. Weg kans om uitvoerig hardware te testen, weg kans om uitgebreide en aktuele artikelen te posten. Dit alles kost geld, geld dat mogelijk gevonden had kunnen worden door nieuwe fora zoals het PS3 te verkopen. De oorzaak daarvan ligt hier, bij dit schitterende forum met gebruikers die soms wars van de realiteit vasthouden aan "de goede oude tijd".
Het lijkt mij niet dat de FP eronder lijdt. Waarom zou dat zo zijn? De oorzaak die je noemt, vind ik een non-argument. Het gaat volgens mij helemaal niet om het behouden van 'de goede oude tijd'; de meeste mensen die kritiek leveren stellen voornamelijk dat de manier waarop dit is gebeurd te ondoordacht heeft plaatsgevonden. Dat je gelijk nogal generaliserend zegt dat we daarom dus verlangen naar 'vroeger', lijkt mij niet helemaal juist.

De ontwikkeling van T.Net en GoT is alsmaar doorgegaan en heeft tot een behoorlijk succes geleidt. Geen vergelijkbaar nederlands forum heeft zoveel gebruikers noch zoveel kennis in huis. Helaas is het voor een groep leden moeilijk te begrijpen dat er op een gegeven moment geld nodig is om de kwaliteit te behouden of liever nog uit te breiden. De eerste stap, de overname door VNU werd al niet met eenduidig gejuich ontvangen en deze stap valt ook niet in de smaak. Alles bij het oude houden is al langer onmogelijk en stilstand betekent teruggang dus verlies. Ik hoef hopelijk niet te verklaren wat verlies voor een commercieel bedrijf betekent.
Dat is logisch en daar hoor je ook helemaal niemand over. Waar je wel wat over hoort, is de manier waarop dat gebeurt met daarbij de gedachte om integriteit en kwaliteit van GoT gewaarborgd te zien, met daarnaast het punt dat ook de community zelf niet alleen daar aan kan bijdragen, maar welzeker uit het oogpunt van het communitygevoel ook de plicht heeft om die kritiek te leveren.
De insteek van Sony is niet juist gebleken en het MT heeft een inschattingsfout gemaakt óf is door Sony op het verkeerde been gezet. Het zal heel wat moeite kosten om deze proef alsnog te laten slagen en dat kan alleen door de inzet van Sony. Ik heb daar nu alsnog een hard hoofd in.
Zoals het nu gaat ben ik dat met je eens. Maar wie weet wat de dag van morgen brengt.

Desondanks is het, hoop ik, niet zo dat dit soort vernieuwing nooit meer zal gebeuren. Het is niet uit te sluiten dat er iets gelijkend op dit experiment zal gebeuren en waarom ook niet?
Het experiment is an sich het probleem ook niet. De uitvoering van dit specifieke experiment, daar kan je grote vraagtekens bij zetten.
Veel techneuten hebben weinig kaas gegeten van commercie. Commercie is vies, oplichterij en eng. Vrijwel geen bedrijf kan de toets der kritiek van deze groep GoT'ers doorstaan. Dat is niet iets van de laatste tijd maar iets wat mij al in de 6,5 jaar dat ik lid ben opvalt.
Lijkt me nogal generaliserend en eigenlijk ook niet waar. Ik heb een commercieel bedrijf; curry684 ook volgens mij. En toch zijn we allebei zware techneuten. Ik denk dat dat ook voor veel andere techneuten geldt.
De onafhankelijkheid van het MT en de Crew komt zeker niet in het gedrang en elk gerezen vermoeden kan hier in LA lang en ongecensureerd besproken worden. Waar en in welk commercieel bedrijf is dit mogelijk. Wie kan er met zijn directie of leidinggevende in deze open vorm een discussie voeren? En tot slot, wie kan er de leiding van zijn werkgever überhaupt van weerhouden iets niet door te voeren omdat het voorheen simpelweg nooit gebeurde?
Ik zou dat anders stellen: zo zou dat in elk bedrijf moeten gebeuren.

Ik denk ook dat juist die houding een van de factoren is (en is geweest) waarom GoT zo groot is geworden.

Betrokkenheid bij dit forum houdt niet op door een verandering die voor sommigen te ver gaat. Betrokkenheid betekent ook pósitief meedenken en niet alleen negatief reageren zonder een alternatief te bieden.
Dat laatste ben ik inderdaad met je eens.