Het grote Ubuntu topic deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.338 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
mithras schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 09:14:
nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals
al geprobeerd? In Beryl heb je die extra regel in je xorg config nodig voor Emerald, geen idee hoe Compiz dit afhandelt...
Ik gebruik een ATI (Radeon X850XT) video kaart ;)

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:22
Ik heb er ook last van, ik draai hier 7.04 (zal wel .05 zijn onderhand)

Ik heb er last van sinds ik gister een update heb gedaan. Vandaag laptop geopend op de zaak ... alles brak. Heb even snel een nieuwe user aangemaakt waarbij desktop-effects niet standaard aan staan en kan nu tenminsten nog wat doen ... maar dit is dus mooi R*K

Unstable/Testing mensen opgelet: Even uitkijken met desktop effects ;)
Ik heb een intel i945 GM ... dus het ligt ECHT aan compiz ergens. Tevens onder nieuwe account HEEL even getest, daar werkte het ook niet, dus het is niet een configuratie verandering die per persoon verschilt en het probleem veroorzaakt

[ Voor 23% gewijzigd door LinuX-TUX op 27-03-2007 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Ey allemaal,

Ik wil binnenkort Feisty Fawn vers installeren, maar daarbij mijn foto' s en mp3tjes behouden. Mijn /home staat om deze reden dan ook op een aparte partitie. Maar ik wil eigenlijk helemaal schoon installeren en dus ook al mijn instellingen van programma' s er af mikken die ook op /home (de .gnome 2, .cache, .config mappen etc. etc.). Mijn vraag is of dit mogelijk is: dus tijdens de live cd sessie (of daarvoor zelfs) even de .mappen weggooien en vervolgens Feisty Fawn installeren.
Voor het installeren wacht ik even, want ik kwam tijdens de Feisty Fawn live cd sessie achter dat mijn RTL8180 wireless nog niet native ondersteund wordt (wat wel het geval is bij mijn Edgy installatie), maar dit waarschijnlijk wordt ingebouwd voor de final.
Wil vooral Feisty Fawn installeren omdat alles wat lekkerder, completer en sneller schijnt aan te voelen (zelfs merkbaar tijdens mijn live cd sessie.).

Kort vraagje 2: ik heb een X800GTO2 (met bios-hack: 16 ipv 12 pijplijnen open). Wordt deze kaart al ondersteund door de Restricted Driver programma?

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
LinuX-TUX schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 20:23:
Ik heb er ook last van, ik draai hier 7.04 (zal wel .05 zijn onderhand)

Ik heb er last van sinds ik gister een update heb gedaan. Vandaag laptop geopend op de zaak ... alles brak. Heb even snel een nieuwe user aangemaakt waarbij desktop-effects niet standaard aan staan en kan nu tenminsten nog wat doen ... maar dit is dus mooi R*K

Unstable/Testing mensen opgelet: Even uitkijken met desktop effects ;)
Ik heb een intel i945 GM ... dus het ligt ECHT aan compiz ergens. Tevens onder nieuwe account HEEL even getest, daar werkte het ook niet, dus het is niet een configuratie verandering die per persoon verschilt en het probleem veroorzaakt
Ok, dat vind ik wel prettig om te horen, want dan betekent het dat ik Compiz ergens moet uitschakelen. Waar doe ik dat? Het standaard "Desktop-effects"-configuratie-scherm wil niet eens meer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Gisteren even snel 7.04 geinstalleerd.
En vandaag wegens tijdgebrek heel even geconfigureerd , maar nog niet helemaal klaar.

Op de resolutie van het beeldscherm na , ging alles vlekkeloos(Kan ook mijn foutje zijn geweest).

Maar wat een distro zeg , echt heerlijk met die nieuwe release.
Alles werkt perfect.
Wireless , Mono , Hij zag gelijk me Duo Core zonder te hoeven configgen.

Ik was er vandaag echt met moeite weg te krijgen achter me laptop , dus kan nu al niet meer wachten tot morgen.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
rickiii schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 20:52:
Ok, dat vind ik wel prettig om te horen, want dan betekent het dat ik Compiz ergens moet uitschakelen. Waar doe ik dat? Het standaard "Desktop-effects"-configuratie-scherm wil niet eens meer opstarten.
Got it!

Type in een console:
metacity --replace

Zie ook:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=394937

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rickiii schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:17:
Ik heb sinds Ubuntu Feisty Fawn Beta, maar weer eens een schone installatie gedaan. Het valt me nu eigenlijk pas voor het eerst op dat mijn Radeon X850XT met de restricted drivers keihard aan het blazen (ventilator) is, terwijl deze zich vrijwel in rust-stand bevindt met de X.org driver.

Ook ben ik nou eindelijk wel eens benieuwd of Feisty nou eigenlijk out-of-the-box een tool bevat, waarmee ik enkel door te klikken met de muis de resolutie kan wijzigen naar een stand die wordt ondersteund door mijn videokaart/monitor, maar hoger is dan de standaard 1024x768.

Natuurlijk kun je gaan copy/pasten, maar dat is valsspelen ;)

edit: ------- Hmm, ik kan mn eigen vraag beantwoorden.

xorg-edit en displayconfig-gtk zijn twee programmaatjes die dit kunnen, maar zijn ontstaan uit dezelfde soort frustratie die hierboven staat vermeld. Met name die laatste ziet er gebruiksvriendelijk uit (en zit standaard in de feisty-repo), maar deze is ook gelijk de minst voltooide.

edit2: ------- Er is met nog iets opgevallen

De letters van het tekstveld bij het inlogscherm zijn onleesbaar klein geworden na de installatie van de restricted drivers. Weet iemand daar de oorzaak van?
Feisty+1 zal als het goed is xorg 7.3 bevatten. Daarmee word zowel input als output hotpluggable. Alles kan je on the fly aanpassen en alles zal automatisch gedetecteerd worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:00

Cyphax

Moderator LNX
Heeft iemand anders toevallig gister ofzo een update gedaan, waarna na een reboot de nvidia driver niet meer werkt, of ben ik de enige die me hier mateloos aan ergert?

Hij staat gewoon keurig nog steeds geinstalleerd en Xorg.conf is onaangepast, maar ik vermoed dat die driver is geupdate en die dus spontaan niet meer werkt. (No device found zegt ie ongeveer).
Misschien dat de support voor mijn Quadro4 ineens is komen te vervallen...

[edit]

De legacy driver werkt wel, maar daar werkt Beryl niet mee. Daar heb ik dus geen fluit aan zo.
Ik wil de normale driver terug. :'(

Dit gaat trouwens allemaal over Feisty.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 27-03-2007 22:24 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:16

Theimon

Snapte!?

Cyphax schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:20:
Heeft iemand anders toevallig gister ofzo een update gedaan, waarna na een reboot de nvidia driver niet meer werkt, of ben ik de enige die me hier mateloos aan ergert?

Hij staat gewoon keurig nog steeds geinstalleerd en Xorg.conf is onaangepast, maar ik vermoed dat die driver is geupdate en die dus spontaan niet meer werkt. (No device found zegt ie ongeveer).
Misschien dat de support voor mijn Quadro4 ineens is komen te vervallen...
Als je een kernel of restricted modules upgrade hebt gehad moet je over het algemeen de nvidia driver weer opnieuw installeren. Vervelend maar het is niet anders.

* Theimon heeft zn video probleem eindelijk opgelost \o/

Bloed, zweet en tranen heeft het me gekost. De oplossing stond nergens online, maar door gewoon te blijven proberen is het uiteindelijk gelukt!! (het kon toch niet slechter worden ;))
En het was uiteindelijk nog een eenvoudige oplossing ook nog. Ik moest in mn xorg.conf gewoon aangeven dat de driver de nvidia AGP module moest aanspreken i.p.v. de default amd64_agp danwel de agpgart.
* Theimon heeft weer een glx scherm voor zn neus.
Wat een verschil met die trage nv driver :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Theimon schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:26:
Als je een kernel of restricted modules upgrade hebt gehad moet je over het algemeen de nvidia driver weer opnieuw installeren. Vervelend maar het is niet anders.
Dat is 1 van de dingen die ik als eerste geprobeerd heb geloof ik. Maargoed, er zijn 50 updates te installeren, ik zal dat daarna nog eens doen. Dank je voor de tip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Cyphax schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:20:
Elke dag, vandaag weer 86 :Y) Nvidia GeForce 6600GT, geen problemen gedetecteerd toen ik hem vanmiddag aanzette. 8)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Cyphax: klopt, de nvidia driver is pas geupdate, en daarbij is de support voor een aantal kaarten naar de legacy driver gegaan. De legacy driver heeft idd geen support voor direct rendering. Ik kwam het op andere fora ook al tegen, wel balen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Grote prutser schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:34:
@Cyphax: klopt, de nvidia driver is pas geupdate, en daarbij is de support voor een aantal kaarten naar de legacy driver gegaan. De legacy driver heeft idd geen support voor direct rendering. Ik kwam het op andere fora ook al tegen, wel balen...
Okee dus het zou zomaar kunnen dat er een driver wordt geupdate die support voor iets vitaals als je videokaart sloopt?

Dat is, ook al is Feisty nu nog beta, wel iets waar *PER SE* op gelet moet worden, anders is het heel snel uit met de pret vrees ik. Dat zijn geen leuke geintjes. Dan moeten ze die updates van drivers maar heel gauw uitzetten ofzo, of er een rollback-mechanisme van maken, want ik los het wel op, maar een beginnende gebruiker formatteert huilend z'n PC.

[edit]
Failed to check for installed and available applications

This is a major failure of your software management system. Please check for broken packages with synaptic, check the file permissions and correctness of the file '/etc/apt/sources.list' and reload the software information with: 'sudo apt-get update' and 'sudo apt-get install -f'.
Mja, nou krab ik toch even achter m'n oren.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 27-03-2007 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Cyphax schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:37:
Okee dus het zou zomaar kunnen dat er een driver wordt geupdate die support voor iets vitaals als je videokaart sloopt?
Dan zal je waarschijnlijk naar een andere distro dan Ubuntu, Debian, Fedora, Redhat, CentOS e.d. moeten gaan zoeken, waar je zonder moeite een oudere / nieuwere versie van een package kan installeren (Gentoo kan dit, om maar een voorbeeld te noemen).

Ik schijn verder ook te missen waar Ubuntu in dit verhaal een rol kan spelen, aangezien Nvidia beslist welke driver wat ondersteund.
Grote prutser schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:43:
Ik kwam het o.a. hier tegen trouwens, maar ik weet dus niet 100% zeker of het waar is. Als het zo is zou het erg jammer zijn, en dat is dus gelijk weer een nadeel t.o.v. een open-source driver, waarbij je zoiets minder snel kunt verwachten denk ik...
Goed nieuws voor de liefhebbers van de nv-driver (weinigen onder ons (het idee achter de driver is mooi, hij werkt altijd, maar de performance zuigt hard)) met een GeForce 8800. Zoals direct overgenomen uit de changelog voordat ik aan m'n 86 updates-golf begon :
code:
1
2
  * New upstream version,
    - GeForce8800 support (8800GTX/GTS)

[ Voor 38% gewijzigd door Jungian op 27-03-2007 22:48 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ben het op zich wel met je eens, ware het niet dat de beginnende gebruiker de standaard Ubuntu versie er op zet en al moeite heeft om multiverse en universe aan te zetten ;)

Het is natuurlijk erg makkelijk om te roepen "het is beta en dit weet je" maar het is inderdaad exemplarisch hoe makkelijk iets mis kan gaan en ik ben er persoonlijk ook niet voor om een driver update standaard aan te hebben staan (maar dat is persoonlijk)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ik kwam het o.a. hier tegen trouwens, maar ik weet dus niet 100% zeker of het waar is. Als het zo is zou het erg jammer zijn, en dat is dus gelijk weer een nadeel t.o.v. een open-source driver, waarbij je zoiets minder snel kunt verwachten denk ik...

[ Voor 161% gewijzigd door user109731 op 27-03-2007 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Jungian schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:40:
[...]

Dan zal je waarschijnlijk naar een andere distro dan Ubuntu, Debian, Fedora, Redhat, CentOS e.d. moeten gaan zoeken, waar je zonder moeite een oudere / nieuwere versie van een package kan installeren (Gentoo kan dit, om maar een voorbeeld te noemen).

Ik schijn verder ook te missen waar Ubuntu in dit verhaal een rol kan spelen, aangezien Nvidia beslist welke driver wat ondersteund.
nVidia update niet mijn driver automatisch, dat doet het OS toch zelf?
Blijkbaar mist er een heel belangrijk stukje informatie: WELKE kaart heb ik, en welke kaarten ondersteunt de driver die Ubuntu wil installeren.
Pim. schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:41:
Ben het op zich wel met je eens, ware het niet dat de beginnende gebruiker de standaard Ubuntu versie er op zet en al moeite heeft om multiverse en universe aan te zetten ;)

Het is natuurlijk erg makkelijk om te roepen "het is beta en dit weet je" maar het is inderdaad exemplarisch hoe makkelijk iets mis kan gaan en ik ben er persoonlijk ook niet voor om een driver update standaard aan te hebben staan (maar dat is persoonlijk)
Ik heb echt heel sterk het gevoel dat dit ook gebeurd zou zijn als Feisty gewoon stable zou zijn. Die updates komen toch wel.

Het gaat ook helemaal niet om mij, het gaat om argeloze gebruikers waar Ubuntu mede voor is gemaakt: de gebruikers die niet handmatig drivers kunnen installeren en die niet met de console de boel kunnen fixen. Als die driver ook zou worden meegeleverd en geinstalleerd bij een standaard installatie (ik weet niet of ze daar naartoe willen, maar het zou zo kunnen) ben je ook de lul zonder dat je er erg in hebt.

Sowieso is het belachelijk dat de support voor een videokaart TERUGGESCHROEFT wordt, als dat al hier het geval is.

Een herinstall van de driver hielp geen bal en ik heb niets aan die legacy driver. Ik wil gewoon de vorige driver terug. Die werkte als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Cyphax schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:49:
nVidia update niet mijn driver automatisch, dat doet het OS toch zelf?
Zeker, maar Nvidia bepaald wat legacy is en wat niet. Heb je de nvidia-driver geïnstalleerd dan ben je dus genaaid als het legacy gaat (wat wellicht bij jou het probleem is). Als jij degene wilt zijn die wilt uitzoeken welke chipsets de nvidia-driver echt ondersteund (behalve een brak lijstje) zou ik me nu aanmelden als ik jou was :)
Ik heb echt heel sterk het gevoel dat dit ook gebeurd zou zijn als Feisty gewoon stable zou zijn. Die updates komen toch wel.
Dit zal ongetwijfeld gaan gebeuren in de toekomst, mits er niets verandert. Even kijken naar het model dat Gentoo heeft en ze hebben de oplossing : iets in de richting van een package.mask (voor de drivers die je absoluut niet wilt hebben, werkt ook "vanaf versie x"), package.unmask + package.keywords (als je een beta-driver nodig hebt) + een repo met meer dan één versie van een bepaalde driver en het probleem is opgelost.
Sowieso is het belachelijk dat de support voor een videokaart TERUGGESCHROEFT wordt, als dat al hier het geval is.
Schrijf Nvidia een mail. Krijg je vast iets terug in de trant van : "je mag blij zijn dat je überhaupt ooit een driver hebt gehad".

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 27-03-2007 23:01 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Jungian schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:57:
Zeker, maar Nvidia bepaald wat legacy is en wat niet. Heb je de nvidia-driver geïnstalleerd dan ben je dus genaaid als het legacy gaat (wat wellicht bij jou het probleem is).
Mja ik weet niet zo goed wie ik hier nou de schuld van moet geven. Ik vind het ronduit stijlloos van nVidia dat ze een zwik kaarten (ook de GF4MX440, die ik hiervoor had, en heel veel mensen hebben) zomaar uit de lijst halen zonder waarschuwing (zie ook niets op de site), of het moet een bug zijn natuurlijk, maar dan is ie ERG slecht getest.
Of is het tijd dat Ubuntu voor dit soort gevallen (ook andere hardware natuurlijk) iets bedenkt zodat het niet mis kan gaan. Zij zijn ook afhankelijk natuurlijk van anderen maar van mij mochten de drivers uit het lijstje van software die automatisch wordt geupdate. Mij te link.
Als jij degene wilt zijn die wilt uitzoeken welke chipsets de nvidia-driver echt ondersteund (behalve een brak lijstje) zou ik me nu aanmelden als ik jou was :)
Ik ben vanavond egoistisch: als het bij mij maar werkt, dan ben ik straks weer uitgebriest. Misschien kijk ik dan even verder.
Schrijf Nvidia een mail. Krijg je vast iets terug in de trant van : "je mag blij zijn dat je überhaupt ooit een driver hebt gehad".
Dat lijkt me geen beste PR voor nVidia. Ik ben wel klant bij die lui, niet andersom. Volgens mij is nVidia niet zo arrogant. :P

Overigens; die legacy driver doet het wel. Maar die is niet compleet, daar werkt Beryl niet mee: niet genoeg dus. Gelukkig heeft nVidia een archief van oudere drivers. Als ik de vorige met de hand installeer, niet via packagemanagement, dan blijft de updatemanager er ook vanaf.

Het gaat dus om 1.0-9755.
Ik probeer deze nu maar uit zometeen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 27-03-2007 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:04:
[...]

Mja ik weet niet zo goed wie ik hier nou de schuld van moet geven. Ik vind het ronduit stijlloos van nVidia dat ze een zwik kaarten (ook de GF4MX440, die ik hiervoor had, en heel veel mensen hebben) zomaar uit de lijst halen zonder waarschuwing (zie ook niets op de site), of het moet een bug zijn natuurlijk, maar dan is ie ERG slecht getest.
Geen bug. Hier een lijst met niet meer ondersteunde kaarten, en de launchpad bug... Ze twijfelen volgens mij nog of ze 9631 zelf bij gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Grote prutser schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:06:
[...]

Geen bug. Hier een lijst met niet meer ondersteunde kaarten, en de launchpad bug... Ze twijfelen volgens mij nog of ze 9631 zelf bij gaan houden.
Fijn dat dat duidelijk. Hopelijk komt er dus een systeem voor.
Ach nouja, ik kan het de beste mensen van Ubuntu bij nader inzien helemaal niet kwalijk nemen. Dit soort dingen kunnen gebeuren, is echter absoluut iets waar nVidia voor had mogen waarschuwen. Ook zij hebben het recht de support te droppen voor oudere kaarten en dat vind ik ook helemaal niet erg: die vorige driver werkt prima. Maar dan moet die dus niet overschreven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Cyphax schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:04:
Zij zijn ook afhankelijk natuurlijk van anderen maar van mij mochten de drivers uit het lijstje van software die automatisch wordt geupdate. Mij te link.
Een optie om drivers niet automatisch te updaten zou niet verkeerd zijn (standaard aangevinkt). Compleet uitzetten ben ik geen fan van. Geef mij maar overal updates van :Y)
Ik ben vanavond egoistisch: als het bij mij maar werkt, dan ben ik straks weer uitgebriest. Misschien kijk ik dan even verder.
Gelijk heb je :7
Dat lijkt me geen beste PR voor nVidia. Ik ben wel klant bij die lui, niet andersom. Volgens mij is nVidia niet zo arrogant. :P
Ze zullen het marketingtechnisch wat beter verpakken, maar het verhaal wat ze zullen ophangen zal het zeker neerkomen op "koop maar een nieuwere kaart of stfu" :r

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Jungian schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:15:
Een optie om drivers niet automatisch te updaten zou niet verkeerd zijn (standaard aangevinkt). Compleet uitzetten ben ik geen fan van. Geef mij maar overal updates van :Y)
Ja optioneel graag inderdaad. Ik vind het prima om drivers automatisch te updaten maar dan moet er wel een rollback mechanisme of iets anders inkomen zodat het niet echt mis kan gaan.
Ze zullen het marketingtechnisch wat beter verpakken, maar het verhaal wat ze zullen ophangen zal het zeker neerkomen op "koop maar een nieuwere kaart of stfu" :r
In ieder geval als je in je eentje mailt, maar mochten er een paar duizend mailtjes binnenkomen.. :+
Maarja, dan sturen ze terug dat je de oude driver maar installeert, die staat ook nog gewoon op de site. Uiteindelijk ook prima wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:05

gwystyl

Beugeltje dan maar?

vogelaarke135 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 20:52:
Ey allemaal,

Ik wil binnenkort Feisty Fawn vers installeren, maar daarbij mijn foto' s en mp3tjes behouden. Mijn /home staat om deze reden dan ook op een aparte partitie. Maar ik wil eigenlijk helemaal schoon installeren en dus ook al mijn instellingen van programma' s er af mikken die ook op /home (de .gnome 2, .cache, .config mappen etc. etc.). Mijn vraag is of dit mogelijk is: dus tijdens de live cd sessie (of daarvoor zelfs) even de .mappen weggooien en vervolgens Feisty Fawn installeren.
Voor het installeren wacht ik even, want ik kwam tijdens de Feisty Fawn live cd sessie achter dat mijn RTL8180 wireless nog niet native ondersteund wordt (wat wel het geval is bij mijn Edgy installatie), maar dit waarschijnlijk wordt ingebouwd voor de final.
Wil vooral Feisty Fawn installeren omdat alles wat lekkerder, completer en sneller schijnt aan te voelen (zelfs merkbaar tijdens mijn live cd sessie.).

Kort vraagje 2: ik heb een X800GTO2 (met bios-hack: 16 ipv 12 pijplijnen open). Wordt deze kaart al ondersteund door de Restricted Driver programma?
Het makkelijkst is om Feisty gewoon te installeren en je home partitie te mounten als /home. Vervolgens laat je in Nautilus ook hidden files zien en delete je de mappen van de programma's die je niet meer wilt. Evt dmv een "sudo nautilus" of vanuit een terminal als root als je niet genoeg rechten hebt. Ik verwacht dat de eerste methode gewoon werkt omdat ik op die manier ook een hele stapel instellingen van programma's weggehaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-08 23:59
Is het iemand opgevallen dat als je de Desktop Effects enabled je opeens een andere refresh rate hebt en dan geen andere meer kan kiezen?
Heb namenlijk dit probleem wel, ook al zeg ik in de nvidia-settings dat me scherm op 60hz moet.. hij blijft gewoon op 53Hz (iemand enig idee hoe dit op te lossen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:25
Wat staat er in je /etc/xorg.conf?

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Moet je zoeken in je gconf. Even gconf-editor opstarten en bij de general settings van Compiz kijken. Compiz overruled hiermee namelijk je xorg settings :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
mithras schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 09:35:
Moet je zoeken in je gconf. Even gconf-editor opstarten en bij de general settings van Compiz kijken. Compiz overruled hiermee namelijk je xorg settings :)
Zo zie ik maar weer hoeveel ik dus nog niet weet van linux :P
Naja, heb in gconf-editor bij compiz de refresh rate op 60 gezet maar dat hielp niet echt, ga dus kijken of er misschien iets anders is dat de settings overruled...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Spike1506 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:02:
[...]
Zo zie ik maar weer hoeveel ik dus nog niet weet van linux :P
Naja, heb in gconf-editor bij compiz de refresh rate op 60 gezet maar dat hielp niet echt, ga dus kijken of er misschien iets anders is dat de settings overruled...
Ik zou heel de refresh-detectie uitzetten. Leverde bij mij veel performancewinst op.
gwystyl schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 01:22:
[...]
Het makkelijkst is om Feisty gewoon te installeren en je home partitie te mounten als /home. Vervolgens laat je in Nautilus ook hidden files zien en delete je de mappen van de programma's die je niet meer wilt. Evt dmv een "sudo nautilus" of vanuit een terminal als root als je niet genoeg rechten hebt. Ik verwacht dat de eerste methode gewoon werkt omdat ik op die manier ook een hele stapel instellingen van programma's weggehaald heb.
Een andere mogelijkheid is, als je echt geen belangrijke data in een .IETS directory hebt, om dit uit te voeren:
code:
1
$ rm -r ~/.[a-z,A-Z]*

Eventueel met sudo, maar zou niet nodig moeten zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door zAo op 28-03-2007 10:19 . Reden: rm erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
zAo schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:14:
[...]

Ik zou heel de refresh-detectie uitzetten. Leverde bij mij veel performancewinst op.
gedaan, met dan als probleem dat ik geen titlebalken meer heb...

edit: nadat ik die refresh-detectie weer aanzet hetzelfde probleem, dus ik ga even op google zoeken wat het zou kunnen zijn..

edit2 Na een restart van gnome werkte het weer :)

edit3 Nu nog de cube werkende krijgen.. (Heb al aangegeven dat ik 2desktops heb maar dat wil niet helpen..)

[ Voor 37% gewijzigd door Joshua op 28-03-2007 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik ben Feisty 64 bit aan het testen om later over te stappen op een "stabiele" versie. Ik moet zeggen dat ie me tot nu toe niet in de steek laat (gaat veel gelikter als Edgy). Ik heb echter wat "hacks" gebruikt om m'n Asus wireless Wl-138g aan de gang te krijgen. Namelijk installeer Ndiswrapper, dan Ndisgtk van de Edgy repositories (heb ik op DVD). En update deze dan met de nieuwste versies van Feisty. Grappig genoeg werkte de install van de nieuwste versies niet direct (Ndisgtk). Daarna heb je in no-time wireless.

Uit de reacties mental note gemaakt : eerst alles updaten en dan de ATI fglrx ubuntu versie drivers installeren. Ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken morgen... Hoef echter geen desktop effects, heb het een tijdje aangehad in Fedora 6 en werd er zeeziek van :+

Anyway, deze distro ziet er erg goed uit :) Wat ik een beetje mis zijn de desktop iconen naar mijn harddisk partities (en als niet root kan ik geen link maken via Nautilus). En ik vind het jammer (maar wel veiliger) dat ik opeens een password van minimaal 6 chars moet opgeven bij de "users&groups" wat dan tijdens installatie weer niet hoeft :?

Laatste puntje 3 maanden geleden wist ik nog niets van linux. De leercurve was erg groot, maar de resultaten zijn zeer aangenaam.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 13:22
rickiii schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 21:18:
[...]

Got it!

Type in een console:
metacity --replace

Zie ook:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=394937
Je bent je ervan bewust dat het antwoord ook inmiddels is gegeven in dat topic?
dpkg -r compiz-extra
en het werkt weer ... maar mijn Ctrl+Alt + linker muisknop pakt dan je scherm niet meer op :'(

Met andere woorden, compiz-extra update zit een bugje in :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heet de opvolger van feisty eigenlijk? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 15:03:
Hoe heet de opvolger van feisty eigenlijk? :Y)
Tja daar is nog geen naam voor. Mark Shuttleworth bedenkt ze naar de suggesties van de wiki. Waarschijnlijk zal de G worden overgeslagen omdat Grumpy Groundhog al GG heeft en daarnaast is ook de H ingebruik met Hoary Hedgehog 5.04.

Wat het wel wordt horen we waarschijnlijk zo rond de Feisty release of een maand ofzo daarna. Voor de suggesties: https://wiki.ubuntu.com/DevelopmentCodeNames

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:36
Laat maar, kom er zelf ook al uit O-) |:(

[ Voor 86% gewijzigd door JanW op 28-03-2007 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Voor diegenen waarbij de nVidia-driver nu ook niet meer werkt, installeer NVIDIA-Linux-x86-1.0-9631-pkg1.run
Ik heb deze nu zelf geinstalleerd (moest er wel libc-dev voor installeren).
Tijdens de installatie kreeg ik wel warnings, de nieuwe Xorg is modular en om de een of andere reden waarschuwt de driverinstallatie daar dus voor. Hij werkt echter uitstekend bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Schrijven naar ntfs is mogelijk toch?
Is dit verstandig? want het was nog niet helemaal 100% geimplementeerd toch?

Het is voor mij puur en alleen om mijn downloads die ik op linux binnen haal , weg te schrijven naar mijn windows download folder(pas als de download voltooid is , dus er is geen constante disk acces naar de NTFS)

En is er eigenlijk een beetje een normale vervanger voor een programma zoals voipstunt?
Ik gebruik namelijk voipstunt om naar me ouders thuis te bellen(Zit zelf in Spanje).
En voipstunt was op windows daar het beste programma voor.
Of deze gewoon onder wine draaien?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
zoek maar eens op het ubuntu forum naar een ntfs howto. Is een kwestie van een pakketje installeren via apt en een tweede tooltje als je niet via de commandline schrijfrechten wilt toekennen aan ntfs schijven. Qua veiligheid zit het goed, naar mijn ervaring. maar de schrijfsnelheden zijn niet super hoog. Sowieso niet binnen linux tot nu toe, ook niet naar mijn ext3 partities..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Ey allemaal: ik heb gisteren de update van Edgy naar Feisty Beta gedaan. Ik kan alleen nu geen afbeeldingen meer uit Firefox 2 (versie 2.0.3) kopiëren naar het klembord. In windows kan dat wel??? Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? De optie Afbeelding Kopieren staat niet in het context menu (met verschillende plaatjes en websites geprobeerd). Afbeeldingslocatie kopieren kan dan weer wel.
Belangrijker is dat bovendien als ik iets Copy-Paste (een link bijvoorbeeld) in Firefox dat mijn hele Ubuntu heel langzaam wordt en wel zo langzaam en stroperig dat het onwerkbaar wordt. Dit had ik in Edgy trouwens ook al.
Ik heb de volgende Addons geinstalleerd in firefox: Fireftp , Gspace, Chatzilla, Foxytunes en Forecastfox

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBasje
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-07 11:47
Hallo Allemaal,
Ik wil met ubuntu meerdere functies aan 1 sneltoets hangen. Ik kan dit alleen niet voor elkaar krijgen.

Wat ik wil doen lijkt vrij simpel, ik wil met 1 toets tegelijk de computer locken en het geluid muten. Voor het locken gebruikte ik al de windows toest (Super_L) en daar moet nu dus een functie bij.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe het muten via de commandline in zn werk gaat, maar wat je kan doen is een scriptje maken:
code:
1
2
#!/bin/bash/
gnome-screensaver-command --lock && mute_sound_van_device;
Als je die executable maakt en die aan je shortcut hangt ben je klaar. Moet je wel weten hoe je kan muten. Ik heb die van gnome-volume-manager geprobeerd, maar dat zette mijn geluid niet uit (werkte dus niet):
gnome-volume-manager --disable-sound
Als je het commando weet ben je dan klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
mithras schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 10:21:
Als je het commando weet ben je dan klaar :)
amixer set PCM 0%

werkt hier, maar of dat netjes is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Mm, dan kan je beter het Master kanaal nemen toch? Hoewel die als ik muziek luister de muziek niet mute, ik hoor nog steeds wat. Het voordeel van de master is dat het met je volume control applet op je gnome panel werkt. Bij het ontwaken kan je dan simpeler je muziek weer aanzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
beste Tweakertjes, ik probeer Ubuntu op m'n laptop te gooien, nou heb ik met PartitionMagic in Windows al een 4 GB ext3 partitie aangemaakt en een 500mb swap. Nu ik deze wil koppelen tijdens de Ubuntu setup krijg ik de melding "Er is geen basisbestandssysteem". Kan iemand me uitleggen waarom dit niet werkt?

Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/1924/img3157xf1.jpg

De eerste 2 grote partities zijn voor Windows NTFS gebruik

[ Voor 7% gewijzigd door Xanthium op 29-03-2007 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Weet iemand recente downloads voor antialias gecompileerde tcl/tk voor feisty? Ik heb gezocht, maar vind alleen wat oudere versies. Vind amsn er niet uitzien met die korrelige lettertypes.

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Laatst online: 11:36
@ Xanthium - Print-screen werkt niet tijdens de setup? Want ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet veel van kan maken. Beetje donkere foto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@ Xanthium; is je ext3 partitie bootable :?

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
Jan Willems schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:06:
@ Xanthium - Print-screen werkt niet tijdens de setup? Want ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet veel van kan maken. Beetje donkere foto...
Nee.. met printscreen kan ik helaas niks tijdens de setup.. Op de monitor van m'n workstation is de foto goed af te lezen, ik denk dat je contrast aan de lage kan is? :?
Drgn schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:18:
@ Xanthium; is je ext3 partitie bootable :?
Geen idee.. ik heb het in ieder geval niet aangegeven in partition magic.. is dit dan wel de bedoeling? Ik dacht dat de setup het bootable zou maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik zou de partitie gewoon weggooien in de setup en een nieuwe aanmaken. Er staat toch niets op?
Ik heb zelf overigens ook problemen ondervonden door PM aangemaakte EXT3 partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:58
Screenshot kan je maken met de livecd door naar Applications -> Accessories -> Take Screenshot te gaan :) of het nederlandse equivalent daarvan.

Maar ergens in die setup moet je de partitie wel bootable kunnen maken. Het volgende scherm dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
zAo schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 12:55:
Ik zou de partitie gewoon weggooien in de setup en een nieuwe aanmaken. Er staat toch niets op?
Ik heb zelf overigens ook problemen ondervonden door PM aangemaakte EXT3 partities.
dit heb ik nu gedaan, en nieuwe partities aangemaakt in de setup zelf.. gek genoeg wil ie deze wel pakken :) bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Laatst online: 14:54

fjs

PSN: ftltc

Ik heb Ubuntu 7.04 gedownload en op cd gebrand. Als ik hem opstart vanaf cd werkt het allemaal goed alleen als ik hem dan wil installeren ziet hij geen harde schijf. Ook niet als ik het zelf wil kiezen. Vreemd want ik heb twee SATA schijfen. Oja, ik heb de laatste pc van Aldi :+

Zou dit gewoon te nieuw zijn of een bug.

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Heeft een andere Ubuntu (of Linux) al wel gedraaid? Het is namelijk mogelijk dat met jouw chipset en jouw harde schijven het voor Linux lastig is om ze te herkennen. Misschien dat een alternate cd een uitkomst biedt, alleen is die geloof ik nog niet beschikbaar voor 7.04 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
mithras schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:29:
Misschien dat een alternate cd een uitkomst biedt, alleen is die geloof ik nog niet beschikbaar voor 7.04 :)
Volgens mij wel, kijk eens op http://nl.releases.ubuntu.com/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
fjs schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 19:53:
Ik heb Ubuntu 7.04 gedownload en op cd gebrand. Als ik hem opstart vanaf cd werkt het allemaal goed alleen als ik hem dan wil installeren ziet hij geen harde schijf. Ook niet als ik het zelf wil kiezen. Vreemd want ik heb twee SATA schijfen. Oja, ik heb de laatste pc van Aldi :+

Zou dit gewoon te nieuw zijn of een bug.
Probeer de Alternate Installation van Feisty eens en start de OEM install met de volgende flags....

pci=noacpi noacpi nolapic acpi=off irqpoll pci=nomconf

Ik had het zelfde probleem (met een nForce4 chipset). Zo heb ik Feisty verder probleemloos kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dat hebben ze dan volgens mij sinds herd5 gedaan, stelletje stiekemerds. Maar ik draai Feisty natuurlijk vanaf het begin, dus kon ik het ook niet zo precies weten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

Bram77 schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 20:52:
[...]

Probeer de Alternate Installation van Feisty eens en start de OEM install met de volgende flags....

pci=noacpi noacpi nolapic acpi=off irqpoll pci=nomconf

Ik had het zelfde probleem (met een nForce4 chipset). Zo heb ik Feisty verder probleemloos kunnen installeren.
Bedoel je onder OEM en dan f6 indrukken. Dan krijg ik namelijk al een regel te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Inderdaad. Aan het eind van die regel moet je dit toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

Bram77 schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 17:04:
Inderdaad. Aan het eind van die regel moet je dit toevoegen.
Heb ik dus nu geprobeert en werkt ook niet. Hij ziet gewoon geen hdd. Dan krijg ik een overzicht met welke stuurprogrammas ik voor de hdd moet gebruiken alleen werkt daar ook geen van.

Jammer want ik had graag ubuntu weer willen gebruiken.

Kan ik trouwens de hdd ook op een ide (van de cdrom) aansluiten, dan installeren en vervolgens weer terug zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

fjs schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 19:28:
[...]

Heb ik dus nu geprobeert en werkt ook niet. Hij ziet gewoon geen hdd. Dan krijg ik een overzicht met welke stuurprogrammas ik voor de hdd moet gebruiken alleen werkt daar ook geen van.

Jammer want ik had graag ubuntu weer willen gebruiken.

Kan ik trouwens de hdd ook op een ide (van de cdrom) aansluiten, dan installeren en vervolgens weer terug zetten?
Waarom installeer je dan niet de stabiele vorige versie? Als je eenmaal Ubuntu draaiend hebt dan kan Ubuntu zichzelf updaten rond 19 april naar de nieuwste versie (7.04 is nog beta en kan dus nog bugs hebben zoals je zelf al hebt ondervonden).

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Ik heb een probleem in Kubuntu 6.10 en 7.04 (dwz, ik heb een upgrade gedaan en het probleem verdween niet) en dat is dat ik met geen mogelijkheid de achtergrond in KDE meer kan veranderen. In eerste instantie dacht ik aan rechten in /home/maarten/.kdenogwat, maar dat bleek het niet te zijn.

Wat me wel opviel is dat ik de achtergrond nog wel kon veranderen door de achtergrond te verwijderen uit /usr/share/wallpaper, en dan een andere achtergrond neer te zetten met dezelfde naam. Even in/uitloggen in KDE, en mijn achtergrond werd veranderd.

Ik wil het echter wel fixen zodat het weer normaal werkt.... ik vermoed dat ergens een config bestandje staat waar de achtergrond (in mijn geval seaofconero.jpg) vast is gezet welke ik niet meer kan wijzigen. Wat ik ook probeer, "apply" heeft geen enkel effect.

Ik had het probleem al onder de STABLE release 6.10, en dacht misschien dat door een upgrade naar 7.04 dit soort zaakjes hersteld zouden worden, maar helaas. :)

Iemand een idee? :?

Dan nog een tweede vraag: Ik ben van plan mijn Linux systeem binnenkort toch eens helemaal opnieuw te installeren. (Ik wil ondanks dat toch antwoord hebben op mijn vorige vraag trouwens)

Momenteel heb ik twee harde schijven in mijn Linux systeempje, namelijk een 120 Gb en een 250 Gb.

Ik heb deze als volgt gepartitioneerd:

Swap: 3 Gb. (1 Gb fysiek geheugen)
/ - de rest van de 120 Gb
/home - de hele 250 Gb

In /home/maarten/ftp komt +/- 100 Gb aan software etc te staan die ik zowel deel in mijn eigen netwerk en tevens als ftp voor prive doeleinden - voor als ik ergens anders ben of mijn broertje weer eens wat kwijt is enzo. :')

Ik hoor wel eens mensen zeggen dat je beter /usr en /var in aparte partities kan zetten. Waarom is dat, en waarom kan ik deze niet gewoon onder de / root partitie houden?

[ Voor 37% gewijzigd door maartena op 31-03-2007 01:01 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

Surkow schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 19:57:
[...]
Waarom installeer je dan niet de stabiele vorige versie? Als je eenmaal Ubuntu draaiend hebt dan kan Ubuntu zichzelf updaten rond 19 april naar de nieuwste versie (7.04 is nog beta en kan dus nog bugs hebben zoals je zelf al hebt ondervonden).
Heb ik ook geprobeerd en daar ziet hij ook geen hdd. Tevens heb ik het op een externe usb hdd geinstelleerd en vervolgens weer op de eSATA aangesloten maar dit loopt dan vast.

Baal hier best wel van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

fjs schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 10:54:
[...]

Heb ik ook geprobeerd en daar ziet hij ook geen hdd. Tevens heb ik het op een externe usb hdd geinstelleerd en vervolgens weer op de eSATA aangesloten maar dit loopt dan vast.

Baal hier best wel van
Wat voor controller (welk merk etc) gebruik je voor je hd's? Werken IDE hd's wel gewoon?

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Hmm, dit ziet er niet goed uit

Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/2792/updatemanagerbn6.png
http://img99.imageshack.us/my.php?image=updatemanagerbn6.png

De packages die NIET zijn aangevinkt zijn de openoffice updates
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get install -f
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
Dan heb je zo ongeveer wel alles geupgrade, hersteld en gerepareerd wat er mogelijk is.

Maar draai je Feisty? Het komt bij mij namelijk nogal eens voor dat pakket A afhankelijk is van pakket B, maar de nieuwe B nog niet in de upstream zit. Gewoon een paar uur tot maximaal een dag wachten en dan kan het wel. En OOo2.2 is natuurlijk pas vrijgegeven: http://linux.slashdot.org/linux/07/03/30/2121219.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb precies hetzelfde met Feisty :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
mithras schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 13:34:
Maar draai je Feisty? Het komt bij mij namelijk nogal eens voor dat pakket A afhankelijk is van pakket B, maar de nieuwe B nog niet in de upstream zit. Gewoon een paar uur tot maximaal een dag wachten en dan kan het wel. En OOo2.2 is natuurlijk pas vrijgegeven: http://linux.slashdot.org/linux/07/03/30/2121219.shtml
Ok, het is inderdaad Feisty. Dat had ik er idd even bij moeten zeggen.
Maar die tip van jou bewaar ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Even het laatste stukje:
jurian@karlijn:~$ cat /var/log/dpkg.log | grep openoffice | grep 2007-03-30 | grep 23:24:12
2007-03-30 23:24:12 status unpacked openoffice.org-style-industrial 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status half-configured openoffice.org-style-industrial 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status installed openoffice.org-style-industrial 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status unpacked openoffice.org-java-common 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status half-configured openoffice.org-java-common 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status installed openoffice.org-java-common 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status unpacked openoffice.org-filter-mobiledev 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status half-configured openoffice.org-filter-mobiledev 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status installed openoffice.org-filter-mobiledev 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status unpacked openoffice.org-base 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status half-configured openoffice.org-base 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status installed openoffice.org-base 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status unpacked openoffice.org-evolution 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status half-configured openoffice.org-evolution 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status installed openoffice.org-evolution 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status unpacked openoffice.org 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status half-configured openoffice.org 2.2.0-0ubuntu2
2007-03-30 23:24:12 status installed openoffice.org 2.2.0-0ubuntu2
jurian@karlijn:~$ 
Maar ik heb ze gewoon hoor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Ik heb sinds vanmiddag ook Feisty draaien, hij draait op zich goed, op een paar probleempjes na. De belangrijkste is deze:

Ik kan de refresh rate niet hoger zetten dan 55Hz, terwijl deze op minimaal 60Hz moet staan (heb een LCD scherm). In het welkomsscherm staat hij zelfs nog lager. Ik krijg er hoofdpijn van. Ik heb de vertical refresh in de xorg.conf al aangepast maar er verandert niets...

Iemand die me hiermee kan helpen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

babbaloerie schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 14:43:
Ik heb sinds vanmiddag ook Feisty draaien, hij draait op zich goed, op een paar probleempjes na. De belangrijkste is deze:

Ik kan de refresh rate niet hoger zetten dan 55Hz, terwijl deze op minimaal 60Hz moet staan (heb een LCD scherm). In het welkomsscherm staat hij zelfs nog lager. Ik krijg er hoofdpijn van. Ik heb de vertical refresh in de xorg.conf al aangepast maar er verandert niets...

Iemand die me hiermee kan helpen :?
Hier is 54 Hz het hoogste wat ik in kan stellen en hij staat op 50 Hz ingesteld. Als ik in het menu van m'n monitor kijk zie ik dat het gewoon 60 Hz is. Ook geen hoofdpijn te bespeuren hier, hooguit wat placebo-hoofdpijn.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Als je een nvidia kaart hebt, moet je de resolutie en dergelijke even instellen via nvidia-settings.
Daar staat het wel goed aangegeven en werkt het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:25
Mijn probleem:

Ik ben helemaal enthousiast Ubuntu 6.10 gaan installeren, echter heb ik voor de x86_64 versie gekozen, achteraf gezien niet slim :+ (drivers enzo). Nu wil ik echter Ubuntu 6.10 x86_64 gaan verwijderen, en daarvoor in de plaats Ubuntu 6.06 LTS x86 op mijn pc zetten.

Mijn vraag is:

Hoe doe ik dit het makkelijkst/best zonder dat mijn Windows XP partities / installatie verdwijnen van mijn pc?
Ik heb er eerst over nagedacht om de ubuntu partitie weg te smijten, maar bedacht me dat de Grub bootloader hierdoor ook wel eens kon verdwijnen/corrupt raken.

Als iemand een idee heeft hoor ik dit graag, als ik hiervoor een nieuw topic moet openen hoor ik dit ook graag, en als er meer informatie nodig is, dan hoor ik dit ook graag ;)

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

jmk

AndriesLouw schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:11:
Mijn probleem:

Ik ben helemaal enthousiast Ubuntu 6.10 gaan installeren, echter heb ik voor de x86_64 versie gekozen, achteraf gezien niet slim :+ (drivers enzo). Nu wil ik echter Ubuntu 6.10 x86_64 gaan verwijderen, en daarvoor in de plaats Ubuntu 6.06 LTS x86 op mijn pc zetten.

Mijn vraag is:

Hoe doe ik dit het makkelijkst/best zonder dat mijn Windows XP partities / installatie verdwijnen van mijn pc?
Ik heb er eerst over nagedacht om de ubuntu partitie weg te smijten, maar bedacht me dat de Grub bootloader hierdoor ook wel eens kon verdwijnen/corrupt raken.

Als iemand een idee heeft hoor ik dit graag, als ik hiervoor een nieuw topic moet openen hoor ik dit ook graag, en als er meer informatie nodig is, dan hoor ik dit ook graag ;)
Volgens mij kan je gerust je X86_64 vervangen door een bootdisk van de (x86) installer 6.06 of 6.10 of zelfs 7.04 Beta te runnen en al je ext3 partities te verwijderen in het installatieproces en een nieuwe etx3 partitie aan te maken in de gewenste versie van Ubuntu.

Zelf heb ik een halfe week geleden mijn 6.10 verise van Ubuntie vervangen door de 7.04 Beta versie van Ubuntu. De installatie vanuit de CD zal er voor zorgen dat de DualBoot met Vista/XP van Microsoft mogelijk is, net zoals dat ook mogelijk was met de x86_64.

Ik zou me geen zorgen maken :)

Succes!

ps: Het is altijd "handig" om een Ghost image te maken van je huidige Windows installatie, als er dan wat mis gaat met de installatie van Ubuntu(kans is klein :) ) kan je altijd terug nar je windows zonder installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door jmk op 01-04-2007 20:22 ]

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:25
jmk schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:19:
[...]
[...]

Ik zou me geen zorgen maken :)

Succes!
Ah, bedankt, ik ga het gewoon proberen dan!

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Ik zit nu met een vreemd probleem. Na de samba shares te hebben ingesteld kan ik (met WINS ingeschakeld) makkelijk vanaf m'n laptop met WIndows XP op de computer komen waarop ik Ubuntu heb draaien. Wanneer de shares ik opzoek in Ubuntu dan staat m'n laptop er echter niet tussen.

De inhoud van m'n smb.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
[global]
    ; General server settings
    netbios name = PETER-DESKTOP
    server string =
    workgroup = DUURKOOP
    announce version = 5.0
    socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

passdb backend = tdbsam
    security = user
    null passwords = true
    username map = /etc/samba/smbusers
    name resolve order = hosts wins bcast

wins support = yes

printing = CUPS
    printcap name = CUPS

syslog = 1
    syslog only = yes

; NOTE: If you need access to the user home directories uncomment the
; lines below and adjust the settings to your hearts content.
;[homes]
    ;valid users = %S
    ;create mode = 0600
    ;directory mode = 0755
    ;browseable = no
    ;read only = no
    ;veto files = /*.{*}/.*/mail/bin/

; NOTE: Only needed if you run samba as a primary domain controller.
; Not needed as this config doesn't cover that matter.
;[netlogon]
    ;path = /var/lib/samba/netlogon
    ;admin users = Administrator
    ;valid users = %U
    ;read only = no

; NOTE: Again - only needed if you're running a primary domain controller.
;[Profiles]
    ;path = /var/lib/samba/profiles
    ;valid users = %U
    ;create mode = 0600
    ;directory mode = 0700
    ;writeable = yes
    ;browseable = no

; NOTE: Inside this place you may build a printer driver repository for
; Windows - I'll cover this topic in another HOWTO.
[print$]
    path = /var/lib/samba/printers
    browseable = yes
    guest ok = yes
    read only = yes
    write list = root
    create mask = 0664
    directory mask = 0775

[printers]
    path = /tmp
    printable = yes
    guest ok = yes
    browseable = no

; Uncomment if you need to share your CD-/DVD-ROM Drive
;[DVD-ROM Drive]
    ;path = /media/cdrom
    ;browseable = yes
    ;read only = yes
    ;guest ok = yes

;[LinuxData]
;path = /media/LinuxData
;available = yes
;browsable = yes
;public = yes
;writable = no

[LinuxData]
    path = /media/LinuxData
    browseable = yes
    read only = no
    guest ok = no
    create mask = 0644
    directory mask = 0755
    force user = peter
    force group = peter

Edit: Opeens kan ik door "smb://laptop" in te typen de laptop shares proberen te benaderen. Ik krijg echter te horen dat de map niet te openen is. Iemand suggesties?

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Telkens als ik met mijn fglrx (8.34.5) drivers van ATI op TV Out een film kijk op de tv springt het beeld na 10 minuten op zwart. De screensaver staat uit en powermanagement ook. Wat zie ik over het hoofd?

(OS drivers hebben hier geen TV out ondersteuning)

edit: Dit probleem heb ik met 6.06 / 6.10 en 7.04 Beta

[ Voor 10% gewijzigd door rickiii op 01-04-2007 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:30

MBV

staat powermgmt soms aan in je bios?
Anders maak je een scriptje dat elke 9 min wat input naar /dev/mice schrijft :+
Surkow schreef op zondag 01 april 2007 @ 20:56:
Ik zit nu met een vreemd probleem. Na de samba shares te hebben ingesteld kan ik (met WINS ingeschakeld) makkelijk vanaf m'n laptop met WIndows XP op de computer komen waarop ik Ubuntu heb draaien. Wanneer de shares ik opzoek in Ubuntu dan staat m'n laptop er echter niet tussen.

De inhoud van m'n smb.conf:

code:
1
2
[global]
knipperdeknip

Edit: Opeens kan ik door "smb://laptop" in te typen de laptop shares proberen te benaderen. Ik krijg echter te horen dat de map niet te openen is. Iemand suggesties?
Probeer eens de command-line tooltjes van smb (smbclient enzo). Soms geven die foutmeldingen waardoor je ineens snapt waarom hij het niet doet. Vaker niet, maar het is het proberen waard :)

* MBV *; linux! 'k zit nu met dd en gzip een backup te maken van een flash-kaartje met AutoRai-foto's. Op de een of andere manier heeft mijn camera dat kaartje zo grondig verziekt dat zelfs dosfsck de gekste dingen gaat roepen, maar zo heb ik iig de retry-mogelijkheid :Y) D70 vindt Kingston kennelijk niet lief :'(

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 02-04-2007 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Iemand een idee hoe de extra knoppen op de Logitech MX1000 weer aan de praat te krijgen? Ik had het via xbindkeys onder 6.10 wel aan de praat, maar onder 7.04 werkt dat dus niet meer :(

Ik kan via de System Settings in KDE menu de eigenschappen van de MX1000 niet aanpassen. Hij ziet hem wel via libusb, maar ik heb blijkbaar geen rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wil ook zometeen feisty installeren, maar welke moet ik nu hebben (of zijn ze hetzelfde)?
deze 2 linkjes heb ik gevonden:
http://nl.releases.ubuntu....04-beta-desktop-i386.iso
OF
http://cdimage.ubuntu.com...5/feisty-desktop-i386.iso

de ene zegt desktop Herd5 en de andere zegt 7.0.4 beta

allebei hetzelfde of is een van deze nieuwer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
ido schreef op maandag 02 april 2007 @ 21:16:
de ene zegt desktop Herd5 en de andere zegt 7.0.4 beta

allebei hetzelfde of is een van deze nieuwer?
Beta is een paar weken nieuwer dan herd 5 :)
EquiNox schreef op maandag 02 april 2007 @ 11:39:
Iemand een idee hoe de extra knoppen op de Logitech MX1000 weer aan de praat te krijgen? Ik had het via xbindkeys onder 6.10 wel aan de praat, maar onder 7.04 werkt dat dus niet meer :(

Ik kan via de System Settings in KDE menu de eigenschappen van de MX1000 niet aanpassen. Hij ziet hem wel via libusb, maar ik heb blijkbaar geen rechten?
Hey daar ben ik vandaag ook net mee bezig geweest. Ik heb het uiteindelijk met behulp van deze pagina opgelost :)

[ Voor 56% gewijzigd door user109731 op 02-04-2007 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Inmiddels al weer bijna een weekje op linux aan het werken.
Bevalt me veel beter als windows moet ik eerlijk zeggen.
En dat terwijl ik me toch al een aantal overstap pogingen gewaagd heb.

Eigenlijk kan ik nu alles zonder windows af.
Ik gebruik windows alleen nog voor VOIPSTUNT , omdat ik in Barcelona zit , en ik moet soms me ouders nog eens even op de hoogte stellen van hoe het met me gaat ;)

Eigenlijk heb ik wel nog 2 kleine vraagjes.

Ik gebruik gdesklets voor mijn desktop widgets.
Is daar toevallig ook een widget voor , dat een random image uit een bepaalde map laat zien.
Of dat een map toegewezen krijgt , en afbeeldingen in onderliggende submappen kan laten zien.
Als het ware als een soort dia show , die om de zoveel tijd ververst ?

Ik dacht namelijk dat ik die ergens voorbij had zien komen.
Lijkt me erg gaaf.

En met welk programma kan je .3GP bestanden correct afspelen op linux?
Het gaat namelijk om videobestanden die opgenomen zijn met een telefoon(N6630).
Ik kan ze namelijk met alle mediaspelers wel met beeld afspelen , maar audio ontbreekt.
Ook met VLC(dat was onder windows ook al zo).

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:54

Gotiniens

Fairly odd Tim

degroot schreef op maandag 02 april 2007 @ 21:39:
En met welk programma kan je .3GP bestanden correct afspelen op linux?
Het gaat namelijk om videobestanden die opgenomen zijn met een telefoon(N6630).
Ik kan ze namelijk met alle mediaspelers wel met beeld afspelen , maar audio ontbreekt.
Ook met VLC(dat was onder windows ook al zo).
kijk hier even: http://members.home.nl/go...ves/2006/10/22/T19_39_23/

3gp support zit standaard niet in linux, omdat er geen duidelijk licentie is wanneer je hoe en wat mag implementeren :X. Terwijl de code gewoon te downloaden is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Ben aardig tevreden met Ubuntu maar nu snap ik 2 dingen toch niet.

Hoe krijg ik het keyboard nou in één keer zo ingesteld dat het net zo werkt als onder Windows? (kan iemand een korte guide schrijven maybe? of het mij uitleggen en dan schrijf ik een stappenplan?) Ik heb al US International with dead keys ingesteld. Dus " kan ik nu gewoon typen. En ë.

Maar ik wil een é ook met ctrl+alt+e krijgen, en dat lukt me niet, ook niet met de extra instellingen van keyboard. En eurotekens krijg ik er al helemaal niet uit ondanks de eurosign instellingen. Die wil ik voor de duidelijkheid dus met ctrl+alt+5 maken.

En hoe troubleshoot ik mijn geluid? Ik heb nu geluid in XMMS (via ALSA volgens de instellingen), Kaffeine ("auto"), maar helaas geen geluid in Flash (vermoedelijk ALSA) en in VLC ook geen geluid (wat ik ook instel). Als ik in Kaffeine ALSA instel krijg ik een "can't init" error. Ik snap er geen jota meer van 8)7.

Ohja, geluidskaart = SiS SI7012 op een Asrock K7S8XE.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 01:45:
Maar ik wil een é ook met ctrl+alt+e krijgen, en dat lukt me niet, ook niet met de extra instellingen van keyboard.
Het zijn zogenaamde compose toetsen. In Gnome kan je in de voorkeuren naar je toetsenbord gaan. Daar heb je een tabblad 'Indelingsopties' en kan je een Compose toets kiezen. De optie Ctrl+Alt staat er niet bij, maar 6 andere toetsen (geen combinaties) staan er wel.
En eurotekens krijg ik er al helemaal niet uit ondanks de eurosign instellingen. Die wil ik voor de duidelijkheid dus met ctrl+alt+5 maken.
Zelfde tabblad, bij 3de niveau kiezers een toets kiezen (ik heb rechter Alt). Dan kan je bij 'Euro teken ...' een toets kiezen (hier dus de 5) en dan kan je met rAlt + 5 een € tevoorschijn toveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansenyi
  • Laatst online: 09-09 22:46
Ik probeerde het afgelopen weekend Feisty Beta te downloaden via Jigdo. Ik heb de bestanden nu grotendeels binnen, maar er zijn 254 bestanden die hij niet op de server kan vinden.

Een bezoekje aan http://archive.ubuntu.com/ubuntu laat al gauw zien dat die bestanden er niet meer zijn. Is er nu dus geen mogelijkheid om deze Beta nog compleet te krijgen via Jigdo?

To be, or not to be...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Waarom geen directe download of downloaden via bittorrent? Je kan de image net zo goed via andere wegen verkrijgen :)

[ Voor 42% gewijzigd door mithras op 03-04-2007 16:07 . Reden: Linkjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoenixT
  • Laatst online: 15-08 18:51
Wat uit mijn ervaring het beste werkt is de Daily-Live cd downloaden, die booten en dan vanuit de desktop de installer launchen. Na de install gewoon even "apt-get update", "apt-get upgrade" en "apt-get dist-upgrade" en je bent klaar :)

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

mithras schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 08:48:
[...]
Het zijn zogenaamde compose toetsen. In Gnome kan je in de voorkeuren naar je toetsenbord gaan. Daar heb je een tabblad 'Indelingsopties' en kan je een Compose toets kiezen. De optie Ctrl+Alt staat er niet bij, maar 6 andere toetsen (geen combinaties) staan er wel.

[...]
Zelfde tabblad, bij 3de niveau kiezers een toets kiezen (ik heb rechter Alt). Dan kan je bij 'Euro teken ...' een toets kiezen (hier dus de 5) en dan kan je met rAlt + 5 een € tevoorschijn toveren :)
Da's best suf.. Ik wil niet compose, ik wil gewoon ctrl+alt+e > é! En ctrl+alt+5 > euro!

Dat kan dus gewoon niet. Suf beyond borders. Sorry hoor maar dat zulke kinderziektes er na al die jaren nog in moeten zitten..

Bedankt voor het antwoord maar het is niet wat ik zocht.. Ik ben echt niet de enige die al jaren hieraan gewend is en niet anders wil. MS heeft echt geen patent op ctrl+alt+e/5 dus waarom zit het er niet gewoon in? :/

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 03-04-2007 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
De combinatie Alt + Ctrl zit niet in Gnome nee, maar wat is er mis met rAlt, rCtrl, Caps Lock, linker Windows toets, rechter Windows toets, of de Menu toets? Je hoeft zelfs maar 1 in plaats van 2 toetsen in te drukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Ik krijg het in Kubuntu maar niet voor elkaar om 'Super'+'e' te binden aan Konqueror. Het liefst wil ik gewoon de WindowsXP toetsencombinaties installen, maar om de een of andere reden wil niets werken met de 'Super' (Windows) toets. Tips...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Kan je het hier niet instellen:
Afbeeldingslocatie: http://www.novell.com/documentation/nld/userguide_kde/graphics/cc_keyboardshortcuts.png

In Gnome heb je namelijk een klein voorkeuren venstertje waar je het in kan stellen:
Afbeeldingslocatie: http://img50.imageshack.us/img50/395/schermafdruksneltoetsenbk2.png
Zowel de webbrowser (Firefox) als persoonlijke map (Nautilus), maar in KDE kan je met Konqueror het allebei doen, dus zal het er niet precies zo staan. Maar onder het tabblad 'Applications' is het niet mogelijk :?

[ Voor 11% gewijzigd door mithras op 03-04-2007 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

mithras schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 19:35:
De combinatie Alt + Ctrl zit niet in Gnome nee, maar wat is er mis met rAlt, rCtrl, Caps Lock, linker Windows toets, rechter Windows toets, of de Menu toets? Je hoeft zelfs maar 1 in plaats van 2 toetsen in te drukken!
Wat er mis mee is? Ik ben er niet aan gewend! Je moet ook niet denken dat ik ooit op iets anders dan US international with dead keys over zal stappen. Ik ga echt geen Dvorak tobo kopen.

Hier ben ik aan gewend dus zo wil ik het. Dit zit er bij mij gewoon ingebakken. Normaal druk ik ctrl+alt met mijn linkerhand en de e of 5 of o met de rechterhand. Nu moet ik composen met de rechterhand, dan het teken dat ik erop wil toetsen, en dan met hand naar keuze de 5/e/o. Dit is alleen maar ingewikkelder en ik heb geen zin om eraan te moeten wennen.

Linux en open source geeft je dus ultieme keuzevrijheid, maar als je zoiets simpels als ctrl+alt+e/5/o wilt mag je de source induiken en de boel opnieuw compileren. Vrijheid blijkt betrekkelijk.

Als je dit als developer weigert erin te stoppen met de melding "dit is handiger voor je" begrijp ik wel dat Linux relatief klein blijft, dit is gewoon irritant :/.

Ik sla nu zelfs speciale tekens gewoon over omdat het te moeilijk is om ze te typen zo. Lekker dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 03-04-2007 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansenyi
  • Laatst online: 09-09 22:46
mithras schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 16:06:
Waarom geen directe download of downloaden via bittorrent? Je kan de image net zo goed via andere wegen verkrijgen :)
Omdat ik zelf geen permanente verbinding heb. En dus in de cafe of op school download.

Op merendeel van deze plekken werken torrents niet en bovendien kan ik zo download besparen wanneer de final er is.

To be, or not to be...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ben nu een aantal weken bezig met Ubuntu Feisty, werkt over het algemeen best lekker. Maar waar ik me aan irriteer is dat de gnome 'taakbalk' de knoppen enorm groot (lees: volledige schermbreedte) maakt als er weinig applicaties openstaan.
Is er een manier om die knoppen zoals in KDE(?) of Windows te krijgen (ofwel beginnen met een vaste breedte van pakweg 150 pixels en als er dan ruimte tekort is gaan groeperen/verkleinen)?

edit: ik ben al dit tegengekomen maar inmiddels zijn we toch al weer een krappe 2 jaar verder...

[ Voor 16% gewijzigd door spone op 03-04-2007 23:45 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 22:58:
Als je dit als developer weigert erin te stoppen met de melding "dit is handiger voor je" begrijp ik wel dat Linux relatief klein blijft, dit is gewoon irritant :/.
De rest van de wereld gebruikt gewoon
code:
1
` + e

om è te krijgen

code:
1
~ + o

om õ te krijgen

etc.

Tenzij je 3 vingerig typt is dat nog eens sneller ook.
Als Ubuntu trouwens niet iets gigantisch verneukt heeft levert control + alt + 5 gewoon een € op.

Je hebt bizar veel toetsenbordinstellingen. Daar al bij gekeken ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 23:50:
[...]

De rest van de wereld gebruikt gewoon
code:
1
` + e

om è te krijgen

code:
1
~ + o

om õ te krijgen

etc.

Tenzij je 3 vingerig typt is dat nog eens sneller ook.
Als Ubuntu trouwens niet iets gigantisch verneukt heeft levert control + alt + 5 gewoon een € op.

Je hebt bizar veel toetsenbordinstellingen. Daar al bij gekeken ?
Jep, maar volgens mij zit het er niet in.

ctrl+alt is gewoon de standaard manier onder Windows, ik zie niet in waarom je daar vanaf wilt wijken, of nog erger, waarom je dat compleet onmogelijk wilt maken. Ik kan aan veel nieuwe dingen wennen maar de manier waarop ik speciale tekens typ, alsjeblieft, laat dat zoals het is..

En die euro kan ik botweg niet typen hoe ik het ook instel.. :'(

Ik wou mijn moeder van Ubuntu voorzien maar als het toetsenbord niet eens goed werkt.. Laatste poging, kan iemand een stappenplan geven hoe een euro te typen?

Misschien moeten we in het bedrijf gewoon voortaan zaken in dollars doen, $ werkt namelijk wel. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Mentalist op 03-04-2007 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 23:54:
ctrl+alt is gewoon de standaard manier onder Windows, ik zie niet in waarom je daar vanaf wilt wijken, of nog erger, waarom je dat compleet onmogelijk wilt maken. Ik kan aan veel nieuwe dingen wennen maar de manier waarop ik speciale tekens typ, alsjeblieft, laat dat zoals het is..
Jouw standaard onder Windows. Op de euro na gebruik ik bijvoorbeeld nooit control + alt.
En die euro kan ik botweg niet typen hoe ik het ook instel.. :'(

Ik wou mijn moeder van Ubuntu voorzien maar als het toetsenbord niet eens goed werkt.. Laatste poging, kan iemand een stappenplan geven hoe een euro te typen?
Mijn moeder (en vanzelfsprekend ikzelf ook :P) typen gewoon control-alt-5 in. Ik weet zeker dat het een advanced optie binnen de toetsenbordinstellingen van Gnome is. Als ik straks (of morgen) weer Gnome tot mijn beschikking heb (ik compile nu Gnome 2.18 + belachelijk veel dependancies (nieuwe install) onder FreeBSD) zal ik even opzoeken waar het precies staat (tenzij iemand me voor is natuurlijk) :Y

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 04-04-2007 00:28 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jungian schreef op woensdag 04 april 2007 @ 00:24:
[...]

Jouw standaard onder Windows. Op de euro na gebruik ik bijvoorbeeld nooit control + alt.
Ok maar geef toe: die manier werkt standaard onder win. Zou ik dan echt de enige zijn die het gebruikt?

Alvast bedankt trouwens :).

[edit]Oh, en had ik de linker alt als 3rd level chooser ingesteld, werkt alt+f4 en alt+tab opeens niet meer. Terwijl ik helemaal niet in een tekstveld zit.

Dit is imho gewoon broddelwerk en geforceerde logica. Beter goed gejat dan slecht bedacht, imho.

[ Voor 31% gewijzigd door Mentalist op 04-04-2007 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 16:32

-ko-

Leidend Voorwerp

Is er iemand die mij uberhaupt even wilt uitleggen hoe je van ` + e è maakt? Op mijn Kubuntu install lukte het me niet en op ubuntuforums hadden ze nog nooit van deathkeys gehoord. Ik gebruik edgy.

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

è

alt+`+e werkt hier.

Je moet waarschijnlijk als keyboard layout US international with dead keys instellen :).

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer vragen zoveel mogelijk in nieuwe topics te zetten. De antwoorden raken verloren in "grote" topics en zorgen voor herhaling van dezelfde vraag.