Het grote Ubuntu topic deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.337 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je niet opgeeft wat er verwijderd moet worden zou er niks verwijderd moeten worden lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op maandag 19 maart 2007 @ 23:26:
Als je @random 'codes' van 'het internet' gaat uitvoeren, dan kan het zeker...
Zeker, maar dan ben je alsnog zelf de aanleiding, daar heeft het OS niets mee te maken (zoals weer door andere mensen gesuggereert is) :+ Partition Magic de schuld geven dat je zelf een partitie verwijdert heb valt dan in het zelfde rijtje ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 19-03-2007 23:35 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:30

MBV

blaataaps schreef op maandag 19 maart 2007 @ 23:29:
Als je niet opgeeft wat er verwijderd moet worden zou er niks verwijderd moeten worden lijkt mij?
argh 8)7

mind-block: ik kan na een bepaald incident :X geen rm -rf * meer intikken :+

* MBV zat toen in de verkeerde directory... Ach, die bak had toch een herinstallatie nodig, alles was al stuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

blaataaps schreef op maandag 19 maart 2007 @ 23:29:
Inderdaad:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[stijn@hephaistos ~]$ mkdir foo
[stijn@hephaistos ~]$ cd foo/
[stijn@hephaistos foo]$ touch bar
[stijn@hephaistos foo]$ rm -rf
[stijn@hephaistos foo]$ ls
bar
[stijn@hephaistos foo]$

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 20-03-2007 04:04 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MBV schreef op maandag 19 maart 2007 @ 23:18:
Oh? Wil jij even meetikken:
code:
1
# mkdosfs /dev/hda1

als ik ervan uit ga dat jouw windows op hda1 zit, is jouw windows nu stuk... :w
code:
1
# sudo mkdosfs /dev/hda1
:w

(nee, ik heb m niet uitgeprobeerd, maar volgens mij moet ie zo toch?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

zAo schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:47:
Om mijzelf even te quoten:
[...]

Kan iemand hierop antwoorden? Ik wil deze week ook overgaan naar Feisty, maar ik heb alleen een wireless (WPA) connectie met het net. Als ik deze 'breek', kan ik nooit meer updaten (of ik moet 100 packages op een USB-stick gaan zetten..)
Alles werkte out-of-the-box, op de nvidia drivers na. Na deze geherinstalleerd te hebben werkte alles als een zonnetje! Beryl is ook veel sneller nu!

offtopic:
Lol, die melding over zelfquote's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Eusebius schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 08:20:
[...]

code:
1
# sudo mkdosfs /dev/hda1

(nee, ik heb m niet uitgeprobeerd, maar volgens mij moet ie zo toch?
Nee hoor, hij was goed, hence de #.
code:
1
2
$ = user
# = root

Als root sudo uitvoeren is beetje onzinnig ;)

Dus:
code:
1
$HOSTNAME $DIR # mkdosfs /dev/hda1

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Joopieboy schreef op maandag 19 maart 2007 @ 22:35:
Waah word gek.... :X
Weer een hdd failure....
Ik was wat aan het uitproberen in ubuntu, verder niks bijzonders. Die codes die doen het wel, ik heb waars een fout gemaakt vanmorgen en gisteravond enzo met het intypen van diverse codes die hij niet kende en het daardoor niet dee. Mja, ik wou weer even terug naar windows, daar wat gedaan, pc uitgezet. Na een tijdje zet ik pc aan, bios komt, leest ie ff de cd`s die erin zitten en dan hdd failure...
Ik weet niet wat dit is en hoe dit komt... Nu heb ik xp er weer op, viel ie uit en starte ie weer op. Foutmelding fout in windows, en als je die link bekeek die je kreeg na het melden van de fout dan was er iets met stuurprogramma`s.
Dus ik heb zo`n idee dat ubuntu hier mijn xp beschadigt.
Hoe kan dit?! :?

volgens mij wilt mijn pc niet dat ik linux ga gebruiken :+
Je geeft commando's, je typt geen codes, tenzij je je eigen account aan het kraken bent :P

Ik zou je HDD eens verwennen met een diagnose programma oid :P

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Brupje schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:58:
[...]

Je geeft commando's, je typt geen codes, tenzij je je eigen account aan het kraken bent :P

Ik zou je HDD eens verwennen met een diagnose programma oid :P
lol.... en dat is dan de 10e keer dat dat gezegd wordt. Volgens mij leest hij dat niet helemaal.

@Joopieboy, kan je nou eens wat precieser aangeven wat je gedaan hebt, wat voor (fout)meldingen je krijgt en wat er nog niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Laatst online: 16:50
excuses voor de late reactie maar ik ben eruit:

de codecs die meegeleverd zijn installeren (gstreamer) alle 3
Verder vlc installeren en dan werkt totem ook ineens :S
moet eerlijk zijn dat ik vlc gebruik aangezien daar niet echt veel verschil tussen zit

verder heb ik gister XGL aan de praat gekregen en alles geinstalleerd wat ik nodig heb (klibido, gpar2 etc.)

moet zeggen dat de tegenslagen makkelijk op te lossen zijn en dat ik er best tevreden over ben! wie weet blijf ik wel linux gebruiker! >:)

en sorry voor evt. verwijzingen :P zat geen achterliggende gedachte achter (laat staan dat ik wist dat het sommige ook niet lukte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dus # is uitvoeren als root ... weer wat geleerd ;)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eusebius schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:16:
Dus # is uitvoeren als root ... weer wat geleerd ;)
Ben geen expert, maar nee volgens mij niet helemaal correct:
Sudo is uitvoeren als root.
# betekend dat je al in root zit..

Komt wel een beetje op het zelfde neer, maar dan moet je wel eerst naar root zijn gegaan wat in ubuntu volgens mij alleen kan met sudo su, want ubuntu heeft eingelijk geen echte rootuser (zonder aanpassing vooraf dan)?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 12:12 . Reden: typen is moeilijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 12:11:
[...]

Ben geen expert, maar nee volgens mij niet helemaal correct:
Sudo is uitvoeren als root.
# betekend dat je al in root zit..

Komt wel een beetje op het zelfde neer, maar dan moet je wel eerst naar root zijn gegaan wat in ubuntu volgens mij alleen kan met sudo su, want ubuntu heeft eingelijk geen echte rootuser (zonder aanpassing vooraf dan)?
Maar je bereikt in 9 van de 10 keer hetzelfde effect: vergelijk het volgende:
sudo rm -rf /*
sudo su && rm -rf /*
;)

Maar goed, sudo staat ook niet voor niets voor "su do" of "super user do". Met sudo behoud je je eigen home directory en variabelen, terwijl als je root wordt, je die niet meer hebt. Maar volgens mij wist iedereen dit al en blaat ik gewoon een eind weg :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat de meeste beginners (nog fresher dan ik) dat niet weten..
sudo is daarom in mijn ogen vaak (afgezien van ietsjes veiliger) vooral ook handiger dan helemaal naar root gaan, omdat je direct in de directory zit waar ik mijn bestanden in opsla. Noem het luiheid maar scheelt weer wat cd commando's :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Zeg, weet iemand hoe dit komt? In de gebruikersinterface staat netjes mijn font-size op 12, maar de taakbalk & sommige progs hebben een font-size van 9 of kleiner (imho de Kde-progs)? Ik kan er maar niet achter komen waar de instelling zit!

[ Voor 60% gewijzigd door Eusebius op 20-03-2007 13:18 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 09:49

mvds

Totally awesome!

Vraagje; de Apache die in de Ubuntu Server zit, heeft die standaard ondersteuning voor SSL? En zo nee, is die makkelijk toe te voegen?

[edit] nee dus, en ja dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door mvds op 20-03-2007 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:10
Ik heb de Edgy Eft (Ubuntu 6.10 (Intel x86 desktop iso)) gedownload en wilde deze na het proberen (wat lukte) installeren op mijn pentium III pc'tje met 256mb ram (gewoon om eens wat te proberen/klooien). Maar de installatie loopt steeds vast rond 25%(installing files). Ik heb de cd check gedaan maar de cd zou in orde moeten zijn. Hebben meer mensen hier last van? Moet ik eens een cd bestellen van www.opensoft.nl/shipit/nlverzending om uit te sluiten dat het niet aan de cd ligt? Of zal ubuntu nooit werken op deze oude pc (en kan ik wel xubuntu eens proberen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Probeer de Alternate installatie CD eens. OEM installatie doen en voor de zekerheid even de volgende flags meegeven.

irqpoll pci=nommconf

ACPI en APIC ondersteuning werkt niet altijd helemaal lekker. Bij mijn OEM installatie had ik de volgende flags nodig om het voor elkaar te krijgen...

irqpoll pci=noacpi noapic nolapic acpi=off pci=nommconf

[ Voor 46% gewijzigd door Bram77 op 20-03-2007 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de cd check aangeeft dat de cd in orde is, zal dat ook wel het geval zijn. En op een pentium III met 256 MB RAM zou het ook nog redelijk moeten werken. Wat zit er verder nog voor hardware in die computer? Iets exotisch?
Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is de alternate install cd te gebruiken. Deze heeft een text-based installer. Dat is misschien iets minder gelikt, maar hij is wel wat robuuster: zo functioneert het partitioneren op mijn computer niet als ik kubuntu wil installeren van de livecd, de alternate cd functioneerd bij mij echter probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-08 23:59
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 14:18:
Als de cd check aangeeft dat de cd in orde is, zal dat ook wel het geval zijn. En op een pentium III met 256 MB RAM zou het ook nog redelijk moeten werken.
Op me tot gister gebruikte computer werkte het inderdaad perfect, en dat was ook een PIII met 256Mb ram! :P
Helaas werkt het op me nieuwe packard bell weer niet :( (heb al topic over geopend, ben aan het wachten op antwoord!)

@Unneoetech;

Misschien iets mis met je geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Hoe installeer ik de videodriver opnieuw?

Als ik VESA selecteer kan ik Wine draaien. Selecteer ik MGA dan krijg ik dus:
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4d
Maar MGA is écht nodig want anders werkt video overlay niet.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 23:20
Ik kan er op GOT niets over vinden, maar ik kwam dit tegen.

Wubi is een programma waarmee je Ubuntu kan installeren vanaf een Windows pc zonder een aparte partitie. In de FAQ wordt het een en ander uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Oh dat is erg nuttig, jozydapozy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Laatst online: 26-07 23:34
Het is eigenlijk geen "echte" installatie:
Wubi adds an entry to the Windows boot menu which allows you to run Linux. Ubuntu is installed within a file in the windows file system (c:\wubi\harddisks\ubuntu.hd), this file is seen by Linux as a real hard disk.
Leuk voor als je een keer wil experimenteren, en een volwaardige dualboot te risicovol vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, maar het is dus geen virtual machine o.i.d., het installeert wel degelijk echt linux en je moet rebooten om erin te komen. Alleen in plaats van een aparte partitie, kan je het dus installeren op je windowsschijf en ipv een bootload (grub), kan je het windows keuze menu gebruiken. Minder ingrijpend, maar wel degelijk een echte installatie. Tenminste, zoals ik het begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 23:20
woekele schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 05:23:
Ja, maar het is dus geen virtual machine o.i.d., het installeert wel degelijk echt linux en je moet rebooten om erin te komen. Alleen in plaats van een aparte partitie, kan je het dus installeren op je windowsschijf en ipv een bootload (grub), kan je het windows keuze menu gebruiken. Minder ingrijpend, maar wel degelijk een echte installatie. Tenminste, zoals ik het begrijp.
klopt. Ik moet er wel bij zeggen dat het nog erg beta is. Het is mij nog niet gelukt om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Mij ook niet, hij zei dat mijn wacthwoord niet 2 keer hetzelfde was ingetypt, terwijl dit zeker weten wel zo was :) Nog even wachten tot het stabieler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Situatie:

Disk 1: c en d partitie met 2x windows xp
Disk 2 Ubuntu installtie

Ik heb bij de installatie van Ubuntu gekozen om de bootloader te installeren. Echter krijg ik gewoon de windows bootloader en zie niks van linux. Iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 14:59:
Situatie:

Disk 2 Ubuntu installtie

Ik heb bij de installatie van Ubuntu gekozen om de bootloader te installeren. Echter krijg ik gewoon de windows bootloader en zie niks van linux. Iemand enig idee hoe dit kan?
Dit komt omdat Grub (de bootloader) in het MBR (Master Boot Record) van de tweede schijf is geinstalleerd.

je ja Grub proberen opnemen in de windows bootloader of via de live cd grub installeren op de MBR van de eerste schijf

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 14:59:
Situatie:

Disk 2 Ubuntu installtie

Grub staat in het mbr van je 2nd disk, de windows bootloader (die uiteraard Linux niet herkent) staat op je eerste hdd. Je eerste is primary, en wordt het eerste gescand door je moederbord. Omdat daar een bootloader opstaat, wordt die opgestart.

Verander in je bios de primary / secondary volgorde of installeer grub (ook) in het mbr van je 1e hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 15:07:
[...]
Grub staat in het mbr van je 2nd disk, de windows bootloader (die uiteraard Linux niet herkent) staat op je eerste hdd. Je eerste is primary, en wordt het eerste gescand door je moederbord. Omdat daar een bootloader opstaat, wordt die opgestart.

Verander in je bios de primary / secondary volgorde of installeer grub (ook) in het mbr van je 1e hdd
ok das duidelijk. Kun je me een hint geven hoe grub ook op me 1ste hdd te krijgen?

edit:je ja Grub proberen opnemen in de windows bootloader of via de live cd grub installeren op de MBR van de eerste schijf

ok ga ik doen thx

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2007 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na Wiki geraad pleegt te hebben heb ik het volgende gedaan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sudo grub

find /boot/grub/stage1

root (hd1,1)

setup (hd0)

quit

Echter nu heb ik nog steeds geen grub bootloader. En om iedere keer de boot prioriteit te veranderen in de bios vind ik niks.

Was overigens wel verbaasd dat ubunte mijn professionele geluidskaart geinstalleerd had (m audio delta 1010)

Iemand een tip in de juiste richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Post de inhoud eens van je /boot/grub/devices.map (of zoiets), daar staat de volgorde in van je devices (jawel :p) en dus ook welk nummertje je moet gebruiken :)
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 15:31:
Was overigens wel verbaasd dat ubunte mijn professionele geluidskaart geinstalleerd had (m audio delta 1010)

Een mailtje sturen naar Canonical om ze te bedanken ;)

[ Voor 49% gewijzigd door mithras op 23-03-2007 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 15:31:
Na Wiki geraad pleegt te hebben heb ik het volgende gedaan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sudo grub

find /boot/grub/stage1

root (hd1,1)

setup (hd0)

quit

Echter nu heb ik nog steeds geen grub bootloader. En om iedere keer de boot prioriteit te veranderen in de bios vind ik niks.

Als je het nou eens omdraait: zet in je bios bij de boot-volgorde je linux-schijf vooraan, en laat grub je windows opstarten :). Geen risico dat je windows stuk gaat door een fout, en toch mooi grub om mee te starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 15:33:
Post de inhoud eens van je /boot/grub/devices.map (of zoiets), daar staat de volgorde in van je devices (jawel :p) en dus ook welk nummertje je moet gebruiken :)
[...]
Een mailtje sturen naar Canonical om ze te bedanken ;)
dat commando herkend die niet.
MBV schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 15:41:
[...]

Als je het nou eens omdraait: zet in je bios bij de boot-volgorde je linux-schijf vooraan, en laat grub je windows opstarten :). Geen risico dat je windows stuk gaat door een fout, en toch mooi grub om mee te starten :)
Mischien moet ik dat dan ook maar doen. Maar toch had ik het leuk gevonden om het zelf voor mekaar te krijgen om grub op me 1ste hdd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 16:23:
[...]

dat commando herkend die niet.
Met het commando 'cat' kun je de inhoud van een bestand weergeven. Met tab kun je dan de bestandsnaam laten aanvullen, zodat je kunt zien dat het device ipv devices is:
jan@desktop:~$ cat /boot/grub/device.map
(hd0)   /dev/sda

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik zou gewoon de boot volgorde omdraaien in de BIOS! Mocht je windows nog een keer opnieuw willen installeren, kan je de boot volgorde terug zetten en wordt GRUB niet overschreven met de MBR van Windows. Dan kan je ook na een nieuwe windows install terug naar Linux, anders is het een hoop gedoe. (Aannemende dat je niet geheel overstapt en windows gewoon wist..... ... ... .. ..)

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouke74 schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 17:14:
Ik zou gewoon de boot volgorde omdraaien in de BIOS! Mocht je windows nog een keer opnieuw willen installeren, kan je de boot volgorde terug zetten en wordt GRUB niet overschreven met de MBR van Windows. Dan kan je ook na een nieuwe windows install terug naar Linux, anders is het een hoop gedoe. (Aannemende dat je niet geheel overstapt en windows gewoon wist..... ... ... .. ..)
ok dan doe ik dat wel. Nu nog dual screen aan de gaan krijgen als linux noob :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 20:01:
Hoe installeer ik de videodriver opnieuw?

Als ik VESA selecteer kan ik Wine draaien. Selecteer ik MGA dan krijg ik dus:

[...]

Maar MGA is écht nodig want anders werkt video overlay niet.
Gebruik je Edgy?

Misschien dat je hiermee verder komt?
http://blog.siltala.net/p...uct-Tape-and-Matrox-Cards

Ik weet trouwens niet waar je Wine voor wilde gebruiken, maar voor iets met 3D lijkt me de VESA niet de optimale oplossing :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2007 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
De eerste beta van Feisty is uit *O*

Hij lijkt prima te werken hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na de boot volgorde veranderd te hebben krijg ik

code:
1
error 17: cannot mount the selected partition

Na zoeken op google kwam ik hier : http://www.gentoo.org/doc/en/grub-error-guide.xml

Daar staat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Solution

This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type cannot be recognized by GRUB. 

Be sure to check your root(x,y) settings in your grub.conf. 

Also, if you are trying to boot Windows, make sure that your grub.conf file has the root (hdX,Y) (or rootnoverify (hdX,Y)) and chainloader (hdX,Y)+1 in it.

Echter hoe kom ik erachter welk hdd nummer ik in moet vullen.. In partition magic zie ik hem als ext3. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net Herd5 gedownload :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 20:36:Echter hoe kom ik erachter welk hdd nummer ik in moet vullen.. In partition magic zie ik hem als ext3. Iemand een tip?
- Als GRUB laadt, druk op escape
- selecteer degene die je wilt booten (waarschijnlijk degene de 1e)
- druk op e
- regel met boot ... is geselecteerd
- druk weer op e
- haal alle weg tot aan boot (hd
- druk op tab en kijk welke opties je krijgt
- ws is het hd1, vul de goede optie in
- druk weer op tab en kies degene met als filesystem ext3

Dat zou hem moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het geprobeerd, maar hoe vaak ik ook op escape ram, ik krijg weer error 17 en de pc boot niet
-O-
De eerste beta van Feisty is uit
Ik ben deze aan het downloaden mischien heb ik hier meer geluk mee
.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2007 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 21:23:
ik heb het geprobeerd, maar hoe vaak ik ook op escape ram, ik krijg weer error 17 en de pc boot niet
GRUB laadt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja die laad gewoon, en dan komt die error 17 en hangt de pc.

Ik heb nu de nieuwe beta binnen en ga die branden op cd, kijken of ik daar meer succes mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 20:03:
[...]

Gebruik je Edgy?

Misschien dat je hiermee verder komt?
http://blog.siltala.net/p...uct-Tape-and-Matrox-Cards

Ik weet trouwens niet waar je Wine voor wilde gebruiken, maar voor iets met 3D lijkt me de VESA niet de optimale oplossing :P
Ik wou mIRC draaien, maar winecfg gaf dezelfde melding. Lijken me nou niet echt 3D-apps ;).

Met 6.06 had ik de error nog niet: juist na het upgraden naar 6.10 ging dit mis.

Ik wacht wel even op 7.04, voor een maandje is het imho niet echt de moeite meer om alles te gaan patchen. Dat donkere opstartscherm heb ik trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 16:57
Ja net ook vorige week Herd 5 geinstalleerd, als je gewoon je updates bij houd heb je dan nu ook de Beta of moet je dan nog iets van een dist-upgrade doen?
sudo apt-get dist-upgrade doet niks dus vandaar dat ik twijfel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na de laatste beta versie te hebben geinstalleerd krijg ik nog steeds error 17. :(

Zijn er nog dingen die ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Shinji schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:13:
Ja net ook vorige week Herd 5 geinstalleerd, als je gewoon je updates bij houd heb je dan nu ook de Beta of moet je dan nog iets van een dist-upgrade doen?
sudo apt-get dist-upgrade doet niks dus vandaar dat ik twijfel
Jup klopt. De development versies worden automatisch geupdate naar de laatste versie, en uiteindelijk naar de final. Van final naar een volgende versie heb je een dist-upgrade nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:20:
Na de laatste beta versie te hebben geinstalleerd krijg ik nog steeds error 17. :(

Het kan best zo zijn dat je problemen hebt gekregen met opstarten omdat hij probeert op te starten van de verkeerde partitie. Je kunt met gparted (via een live cd) kijken of GRUB van de goede HD probeert op te starten. Als dat niet zo is kun je dat in GRUB veranderen (door bijv hda1 naar hda2 te veranderen).

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Grote prutser schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:30:
[...]

Jup klopt. De development versies worden automatisch geupdate naar de laatste versie, en uiteindelijk naar de final. Van final naar een volgende versie heb je een dist-upgrade nodig :)
Klopt dit echt? Dus als ik nu al 7.04 op een stabiele machine wil installeren, dan zet ik het er gewoon nu op (beta), draai ik de update op 19 april en dan heb ik de final, en als ik daarna weer update dan komt er niet opeens weer betaspul op? :?

Dat zou wel handig zijn namelijk.. Nu nog 6.10 ergens opzetten is namelijk eigenlijk niet handig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 23:21:
[...]

Klopt dit echt? Dus als ik nu al 7.04 op een stabiele machine wil installeren, dan zet ik het er gewoon nu op (beta), draai ik de update op 19 april en dan heb ik de final, en als ik daarna weer update dan komt er niet opeens weer betaspul op? :?

Dat zou wel handig zijn namelijk.. Nu nog 6.10 ergens opzetten is namelijk eigenlijk niet handig. :P
Dit is correct. voor 7.10 moet je namelijk dan je repositories weer aanpassen.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Surkow schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:45:
[...]

Het kan best zo zijn dat je problemen hebt gekregen met opstarten omdat hij probeert op te starten van de verkeerde partitie. Je kunt met gparted (via een live cd) kijken of GRUB van de goede HD probeert op te starten. Als dat niet zo is kun je dat in GRUB veranderen (door bijv hda1 naar hda2 te veranderen).
Ik heb de gparted live cd gedownload en gebrand. Volgens mee geboot en gparted gaf aan dat linux staat op HDB2

Nu wil ik de grub boot file aanpassen. Ik ben met de ubuntu cd geboot en probeer dat daar, maar hij zegt dat ik geen rechten heb. Ik heb geprobeerd inteloggen als root maar hij pakt het password niet. Hoe krijg ik dit bestand nu aangepast? Ik kon wel zien dat die op hd1,1 staat dus dat zal dan wel hd2,2 moeten worden
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om root rechten te krijgen die je onder ubuntu standaard sudo te gebruiken. Door bijvoorbeeld in te typen: sudo nano /boot/grub/menu.lst kun je met root rechten dat bestand bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 23:51:
[...]

Ik heb de gparted live cd gedownload en gebrand. Volgens mee geboot en gparted gaf aan dat linux staat op HDB2

Nu wil ik de grub boot file aanpassen. Ik ben met de ubuntu cd geboot en probeer dat daar, maar hij zegt dat ik geen rechten heb. Ik heb geprobeerd inteloggen als root maar hij pakt het password niet. Hoe krijg ik dit bestand nu aangepast? Ik kon wel zien dat die op hd1,1 staat dus dat zal dan wel hd2,2 moeten worden
:?
Een aantal posts hiervoor beschreef iemand hoe je GRUB kon aanpassen:
- selecteer degene die je wilt booten (waarschijnlijk degene de 1e)
- druk op e
- regel met boot ... is geselecteerd
- druk weer op e
Wanneer je dit hebt gedaan moet je op zoek gaan naar de HD naam in de boot opties en hda1 naar hdb2 veranderen (als je dit bedoelt met hd1,1 veranderen naar hd2,2). Sla dit op en boot met deze opties. Wanneer je succes hebt met booten kun je in Ubuntu zelf de boot opties permanent maken door menu.list in de GRUB boot dir aan te passen.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:53:
Om root rechten te krijgen die je onder ubuntu standaard sudo te gebruiken. Door bijvoorbeeld in te typen: sudo nano /boot/grub/menu.lst kun je met root rechten dat bestand bewerken.
Ik heb geboot met de cd, dit commando ingevoerd en dan krijg ik een leeg scherm. Hij opent dus niet de menu.lst van de al geinstalleerde ubuntu. Als ik blader naar het bestand zelf krijg ik hem alleen open in read only omdat ik geen root rechten heb, hoe krijg ik die vanuit de live cd op de geinstalleerde versie?
Surkow schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 00:58:
[...]

Een aantal posts hiervoor beschreef iemand hoe je GRUB kon aanpassen:

[...]

Wanneer je dit hebt gedaan moet je op zoek gaan naar de HD naam in de boot opties en hda1 naar hdb2 veranderen (als je dit bedoelt met hd1,1 veranderen naar hd2,2). Sla dit op en boot met deze opties. Wanneer je succes hebt met booten kun je in Ubuntu zelf de boot opties permanent maken door menu.list in de GRUB boot dir aan te passen.
zoals ik al eerder poste gebeurt er niks als ik op escape druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 12:39:
[...]

Ik heb geboot met de cd, dit commando ingevoerd en dan krijg ik een leeg scherm. Hij opent dus niet de menu.lst van de al geinstalleerde ubuntu. Als ik blader naar het bestand zelf krijg ik hem alleen open in read only omdat ik geen root rechten heb, hoe krijg ik die vanuit de live cd op de geinstalleerde versie?
Het makkelijkste lijkt mij "sudo nautilus" te gebruiken, en dan gewoon naar de juiste map bladeren. Kijk alleen wel uit wat je doet dan, je bent root... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 03:11

Theimon

Snapte!?

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 12:39:
[...]

[...]

zoals ik al eerder poste gebeurt er niks als ik op escape druk
Je zal de harde schijf waar je menu.lst op staat eerst moeten mounten, anders kan ie m niet vinden en open je dus een leeg scherm. Dus stel nu dat ie op /dev/hda1 staat:
mkdir /media/boot
mount /dev/hda1 /media/boot
cd /media/boot/boot/grub
nano menu.lst

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grote prutser schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 13:34:
[...]

Het makkelijkste lijkt mij "sudo nautilus" te gebruiken, en dan gewoon naar de juiste map bladeren. Kijk alleen wel uit wat je doet dan, je bent root... :)
dan kan ik op de cd bladeren en alles editen, maar als ik naar me hdd blader dan is menu.lst nog steeds read only
Theimon schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 14:01:
[...]

Je zal de harde schijf waar je menu.lst op staat eerst moeten mounten, anders kan ie m niet vinden en open je dus een leeg scherm. Dus stel nu dat ie op /dev/hda1 staat:
mkdir /media/boot
mount /dev/hda1 /media/boot
cd /media/boot/boot/grub
nano menu.lst
na het typen van mount /dev/hda1 /media/boot krijg ik de volgende error: specify file system

ik zit weer vast :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 03:11

Theimon

Snapte!?

Probeer dan ff i.p.v. mount: pmount. En anders, check ff "man mount" of "mount --help" (alles zonder quotes uiteraard).

En /dev/hda1 is slechts als voorbeeld he. Of je hebt Grub bij jouw systeem inderdaad op hda1 staan. Anders natuurlijk ff veranderen naar de goede disk.

[ Voor 39% gewijzigd door Theimon op 24-03-2007 14:31 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 14:24:
[...]

dan kan ik op de cd bladeren en alles editen, maar als ik naar me hdd blader dan is menu.lst nog steeds read only
Waarschijnlijk door zn chmod 644. Ben je wel root?
jurian@karlijn:~$ ls -l /boot/grub | grep menu.lst
-rw-r--r-- 1 root root   4752 2007-03-24 12:06 menu.lst
jurian@karlijn:~$ 
[...]

na het typen van mount /dev/hda1 /media/boot krijg ik de volgende error: specify file system

ik zit weer vast :'(
Zoals 100x eerder gezegd: je moet je hardeschijfnummers én partitienummers kennen. Kijk met (g)parted naar je hardeschijven en bepaal eerst dan. At random wat a's en b's en 1'tjes, 2'tjes en 3'tjes invullen gaat je niet verder brengen. Maak eerst duidelijk welke partitie waar zit met welk nummer. Dan is het 1x logisch nadenken en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok gedeeltelijk gelukt nu.

Gparted gaf hdb2 aan als mijn linux partitie.

Menu.lst hd1,1 veranderd naar hdb2, echter weer error 17, ik zal wel weer iets verkeerd doen.Zover lukte de rest wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Heb je ook gezocht op error 17, en bijvoorbeeld de gentoo wiki gezien?
Grub Error 17
Situation
code: Code Listing 5.1: Grub Output
1
2
3
4
root (hd0,0)
filesystem type unknown partition type 0x7

Error 17 : Cannot mount selected partition

Solution
This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type cannot be recognized by GRUB.

Be sure to check your root(x,y) settings in your grub.conf.

Also, if you are trying to boot Windows, make sure that your grub.conf file has the root (hdX,Y) (or rootnoverify (hdX,Y)) and chainloader (hdX,Y)+1 in it.
Je weet dus nu dat hdb2 wel de goede is (partitie bestaat + grub kan hem zien), alleen zitten er verkeerde opties bij waardoor grub de partitie niet kan mounten. Blijf dus nu wel bij hd(1,1), maar probeer wat opties van de bovenstaande toe te passen.

[ Voor 15% gewijzigd door mithras op 24-03-2007 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dit had ik gevonden.

Ik dacht dat ik er was met het editen van menu.lst

Ik zal dan denk ik ook de grub.cfg moeten veranderen, de root schijf goed zetten

wat bedoel je met "Blijf dus nu wel bij hd(1,1), maar probeer wat opties van de bovenstaande toe te passen." :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hmmm best leuk die automatische wizards om codecs te downloaden, maar die werken blijkbaar niet in Kubuntu. Afgelopen donderdag heb ik Kubuntu herd5 gedownload en in plaats van mijn verklooide Ubuntu/Kubuntu/Edubuntu partitie gezet. Ik krijg het nu alleen met geen mogelijkheid meer voor elkaar om AVI's (XVID) af te spelen, ook niet na het installeren van w32codecs.
KMplayer, Mplayer en Kaffeine schieten in 20 sec door een avi van 45 min heen met alleen zwart beeld. Onder Gnome werd me daarvoor inderdaad gevraagd of ik een codec wilde downloaden, waarna filmpjes moeiteloos afspeelden, zelfs met subs. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen zonder Gnome weer te installeren?

edit: bij het opnoemen van de spelers hierboven viel het me op dat ik VLC niet genoemd had. Na die geïnstalleerd te hebben speelt VLC de avi's wel af, de rest gaat nog steeds in noodtempo met zwart beeld door de films heen.

[ Voor 14% gewijzigd door gwystyl op 24-03-2007 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 19:50:
[...]

ok dan doe ik dat wel. Nu nog dual screen aan de gaan krijgen als linux noob :P
Welke videokaart? ATi heb ik een redelijk goed werkende setup voor :)
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 22:20:

Jij hebt een probleem met je configuratie, daar gaat de laatste beta je niks bij helpen.
Als je niet in het Grub-menu komt (raar: normaal wacht hij daarop, dan krijg je de keuze welke kernel je wilt gebruiken enzo). Helaas is mijn linux-laptop nogal dood (accu leeg, geen lader bij me :'() dus je zal het advies daarvoor van iemand anders moeten krijgen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
M'n Linksys WPC54G wou niet helemaal lekker werken onder Edgy, toen maar een update gedaan naar Feisty en klaar. Alleen jammer dat de complete update iets van 2,5 uur duurde in totaal :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 15:36:
ok gedeeltelijk gelukt nu.

Gparted gaf hdb2 aan als mijn linux partitie.

Menu.lst hd1,1 veranderd naar hdb2, echter weer error 17, ik zal wel weer iets verkeerd doen.Zover lukte de rest wel
Ja. Grub telt vanaf 0, cfdisk & fdisk vanaf 1. Dus als je de tweede partitie van hdb wil dan wordt het (hd1,1) en niks anders ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 16:57
pjlgt schreef op zaterdag 24 maart 2007 @ 19:18:
M'n Linksys WPC54G wou niet helemaal lekker werken onder Edgy, toen maar een update gedaan naar Feisty en klaar. Alleen jammer dat de complete update iets van 2,5 uur duurde in totaal :X
Bij mij is het juist andersom, onder Edgy werkte die perfect maar onder Feisty niet meer, beide met ndiswrapper overigens, maar goed gebruik mijn laptop toch niet meer als laptop en ben nu altijd in de buurt van een bedraade aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Laatst online: 11:36
Ik zit met een flink probleem. Ik heb gister Ubuntu 6.10 geinstalleerd, maar nu start hij niet meer op. Kom wel in windows via Grub, maar naar Ubuntu wil niet meer. Nu heb ik wat gegoogled, maar de oplossing is nog niet voorbij gekomen. Ik heb in recovery mode geprobeerd de xorg.conf aan te passen maar dat bracht nog geen succes. Dus ik hoop dat iemand de oplossing hier weet.

En ja, ik ben stom geweest door geen back-up van mijn xorg.conf te maken |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jan Willems schreef op zondag 25 maart 2007 @ 13:30:
Ik zit met een flink probleem. Ik heb gister Ubuntu 6.10 geinstalleerd, maar nu start hij niet meer op. Kom wel in windows via Grub, maar naar Ubuntu wil niet meer. Nu heb ik wat gegoogled, maar de oplossing is nog niet voorbij gekomen. Ik heb in recovery mode geprobeerd de xorg.conf aan te passen maar dat bracht nog geen succes. Dus ik hoop dat iemand de oplossing hier weet.

En ja, ik ben stom geweest door geen back-up van mijn xorg.conf te maken |:( .
Foutmeldingen e.d. ?
En er zit ook een verschil tussen Gnome niet aan de praat krijgen en je systeem onbootbaar verklaren (even nuanceren svp).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
Nou, Ubuntu start gewoon niet meer op, hij begint met laden, maar als hij bijna klaar is met laden blijft hij hangen en gebeurt er niets. Ik heb in de xorg.conf alleen een resolutie toegevoegd.

Zoals ik al zei kom ik nog wel in de recovery mode. Heb daar via sudo nano de xorg.conf weer terug proberen aan te passen, maar ik kon hem niet opslaan (als root zijnde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jan Willems schreef op zondag 25 maart 2007 @ 13:43:
Nou, Ubuntu start gewoon niet meer op, hij begint met laden, maar als hij bijna klaar is met laden blijft hij hangen en gebeurt er niets. Ik heb in de xorg.conf alleen een resolutie toegevoegd.
Waar stopt je OS met laden ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zit met een flink probleem. Ik heb gister Ubuntu 6.10 geinstalleerd, maar nu start hij niet meer op. Kom wel in windows via Grub, maar naar Ubuntu wil niet meer.
Kunt je 'meer' toelichten? Hij deed het blijkbaar eerder wel. Wat heb je dan gedaan? Upgrade?

En inderdaad, wat is Ubuntu aan het laden als ie vast loopt?

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Verzamlen zo veel mogelijk info aan de hand van de bovenstelde vragen en open er een topic voor zou ik zeggen :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Als je met recovery mode je er nog wel in komt is het een kwestie van
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
En dan moet je xorg weer terug bij de standaard instellingen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
mithras schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:10:
Als je met recovery mode je er nog wel in komt is het een kwestie van
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
En dan moet je xorg weer terug bij de standaard instellingen zijn :)
Thanks, dat was het ja. Werkt nu weer goed :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Jan Willems schreef op zondag 25 maart 2007 @ 18:24:
[...]

Thanks, dat was het ja. Werkt nu weer goed :D .
Nog een handig commando voor de recovery console:
# cd /var/log
# ls -ltr

Nu krijg je de bestanden te zien die het laatste zijn aangepast. Een voor een doorspitten om te kijken waar de fout te zien is. Tip: zorg ervoor dat er flink wat tijd tussen de crashes inzit, en je dus makkelijk de tijd eruit kan vissen ;). En in dit geval had /var/log/Xorg.0.log je meer kunnen vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hoe zit het met Ubuntu eigenlijk icm MONO?

De reden dat ik nog steeds veelal op windows werk , is omdat ik in C# moet programmeren(iig tot eind van het schooljaar.)
Nu had ik gisteren de ubuntu 7.04 beta gedownload.
Die wil ik straks na me werk natuurlijk graag installeren op me laptop(ICM dualboot windows XP).
Is er hier iemand die met MONO werkt?
En werkt dat ook een beetje(Als je VS gewend bent)?
En de IDE , hoe zit het daarmee? , is die net zo eenvoudig als VS2005(Drag&Drop)

Zelf had ik op me andere laptop al regelmatig met Ubuntu gewerkt.
En op het werk draai ik op CentOs , dus ben niet bang voor linux.

Zodra de MONO goed werkt , wil ik eigenlijk helemaal over.

Kan iemand mij hier iets meer op toelichten?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Als je media gewoon wil afspelen kan je het beste VLC gebruiken. Dit speelt namelijk altijd alles zonder gezeik. Alle anderen media players (op mplayer na) gebruiken xine of gstreamer. Beide hebben hun problemen. Het idee van een audio/video framework is heel leuk, maar dan moet het wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

degroot schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:37:

De reden dat ik nog steeds veelal op windows werk , is omdat ik in C# moet programmeren(iig tot eind van het schooljaar.)
Die wil ik straks na me werk natuurlijk graag installeren op me laptop(ICM dualboot windows XP).
En de IDE , hoe zit het daarmee? , is die net zo eenvoudig als VS2005(Drag&Drop)

Ik werk er zelf niet mee, maar ik geloof dat MONO nu weer een beetje up2date is. De IDE zal natuurlijk niet zo goed zijn, maar zoeken op google naar: ubuntu mono IDE gaf o.a. MonoDevelop terug, en ik ben ervan overtuigd dat iemand een Eclipse-plugin heeft geschreven. VS-achtige integratie zal er daarentegen niet zijn, gok ik zo.
E-jey schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:47:
Als je media gewoon wil afspelen kan je het beste VLC gebruiken. Dit speelt namelijk altijd alles zonder gezeik. Alle anderen media players (op mplayer na) gebruiken xine of gstreamer. Beide hebben hun problemen. Het idee van een audio/video framework is heel leuk, maar dan moet het wel goed werken.
Zie de code-woorden: "C#...programmeren", IDE, VS2005 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond mono zelf niet zo fijn eerlijk gezegd, kreeg met een default template al compile errors, en toen was ik het al zat :P Ach ja, ik zou zeggen probeer het eens, evt in een virtual machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 17:05:
Ik vond mono zelf niet zo fijn eerlijk gezegd, kreeg met een default template al compile errors, en toen was ik het al zat :P Ach ja, ik zou zeggen probeer het eens, evt in een virtual machine
Het zal allemaal wel niet zo vlekkeloos/soepel werken als VS 2005 , maar misschien ben ik iets wat te verwend op dat gebied.
Maar ik kan goed tegen een tegenslag , en kan me er ook weer goed overheen zetten.
Heb wel vertrouwen in mono nu.

Wat ik me nog wel afvraag , is in wat voor bestandsformaat ik me schijf moet partitioneren.
Me baas partitioneert alles in ext2 , omdat daar tooltjes voor zijn om je ext2 partitie ook in windows te kunnen uitlezen.

Ik wil dat ook graag(ivm mp3 , film , programmeer projecten te synchroniseren met me windows , handmatig danwel).
Maar is ext2 niet veroudert , er zijn toch betere schijf indelingen op dit moment voor linux.
En kan ik die dan ook weer in me windows mounten? dmv speciale programmas ?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Ext3 is backwards compatible met Ext2, Ext3 kan je onder Windows sowieso lezen, schrijven ligt geloof ik moeilijker. Met fat32 kan je wel lezen en schrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 26-03-2007 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

Standaard kent Windows maar erg weinig filesystems, met ext2fs kan je een driver installeren waarmee je op ext2 en 3 kan lezen en schrijven vanuit Windows

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Pim. schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:37:
Standaard kent Windows maar erg weinig filesystems, met ext2fs kan je een driver installeren waarmee je op ext2 en 3 kan lezen en schrijven vanuit Windows
Afaik werkt journaling (ext3 = ext2+journal) daar niet mee, dus dan moet je de volgende keer dat je Linux boot steeds iets doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na goed me hdd's met gparted te hebben bekeken. En na de grub.cfg en de boot config aangepast te hebben naar de juiste setting (volgens gparted), blijf ik error 17 houden... Ik heb daarna nog diverese combinaties geprobeerd maar niks mog baten. Ik heb zowel op het net als op got alles nog een keer goed doorgenomen maar alles zou goed moeten zijn. Niet dus, want het werkt niet. Ok ik geef toe, ik heb geen tot weinig linux ervaring en ik ben waarschijnlijk gewoon nog niet linux ready :P

Ik had nog het volgende geprobeerd: Symantec boot magic geinstalleerd. Echter deze funtioneerd voor geen meter op mijn pc/config.

Na meer zoeken vond ik de lilo boot manager, zou ik dit kunnen installeren op mijn c (ntfs) partitie en proberen hier een menu mee te maken voor windows en ubuntu te booten, of kan dit niet :? Hier kan ik geen duidelijk antwoord op vinden.

OK ik ben dan wel linux noob, maar ooit was ik een windows noob en toen ging mijn eerste installatie vlekkeloos. Ik vind linux minder gebruiks vriendelijk dan windows, maar goed de doelgroep is dan ook anders.

Ik hoop een antwoord te krijgen dat ik lilo kan proberen, want ik wil toch graag aan de slag met ubunte omdat ik wat leuke audio software krijg voor linux die ik graag uit wil proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Is het niet makkelijker om Ubuntu gewoon opnieuw te installeren? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grote prutser schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:47:
Is het niet makkelijker om Ubuntu gewoon opnieuw te installeren? :S
Dat heb ik uiteraard al geprobeerd. De installtie voorloopt gewoon netjes, grub word geinstalleerd. Vervolgens als grub gaat laden, stopt die met error17. Even ter info: Linux staat op de primary slave pata connector. En windows op mijn sata primary connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Laatst online: 15:53

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

degroot schreef op maandag 26 maart 2007 @ 16:37:

Mono werkt op zich prima, vooral voor console werk...veel Window form dingen zijn nog niet geimplementeerd waardoor dat niet echt heel bruikbaar is.

Gebruik het zelf voornamelijk in combinatie met Tao (Opengl) en dat werkt prima, het is snel, stabiel en de exe's draaien ook prima onder windows (Met een beetje werk soms).

Om c# te coden gebruik ik monodevelop, wat een prima editor is. Ondersteunt c# 2.0, en je kunt wel wat gui's in elkaar slepen (Gtk#)

[ Voor 5% gewijzigd door Koetjeboe op 26-03-2007 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:50:
[...]

Dat heb ik uiteraard al geprobeerd. De installtie voorloopt gewoon netjes, grub word geinstalleerd. Vervolgens als grub gaat laden, stopt die met error17. Even ter info: Linux staat op de primary slave pata connector. En windows op mijn sata primary connector.
Ik heb bijna hetzelfde, maar dan met Ubuntu op pata primary master en windows op sata primary master. Afgelopen paar dagen herkent grub mijn windows partitie niet meer, maar met de boot-optie van mijn mobo kan ik nog wel van mijn sata schijf booten. Eerder werkte zowel Ubuntu als Windows XP prima in deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

W3ird_N3rd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 19:38:
[...]

Afaik werkt journaling (ext3 = ext2+journal) daar niet mee, dus dan moet je de volgende keer dat je Linux boot steeds iets doen toch?
De oudere versies niet maar volgens mij nu wel. Ik heb het een tijd geleden al op mijn laptop onder Windows geïnstalleerd en het werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
Waarom is het niet mogenlijk om een NVIDIA driver te installeren voor me grafische kaart (nvidia geforce 7300SE) ..
Heb al verschillende nvidia drivers geprobeerd, maar met geen enkel succes..
Zou dit dus misschien een bug kunnen zijn in Ubuntu 7.04?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb sinds Ubuntu Feisty Fawn Beta, maar weer eens een schone installatie gedaan. Het valt me nu eigenlijk pas voor het eerst op dat mijn Radeon X850XT met de restricted drivers keihard aan het blazen (ventilator) is, terwijl deze zich vrijwel in rust-stand bevindt met de X.org driver.

Ook ben ik nou eindelijk wel eens benieuwd of Feisty nou eigenlijk out-of-the-box een tool bevat, waarmee ik enkel door te klikken met de muis de resolutie kan wijzigen naar een stand die wordt ondersteund door mijn videokaart/monitor, maar hoger is dan de standaard 1024x768.

Natuurlijk kun je gaan copy/pasten, maar dat is valsspelen ;)

edit: ------- Hmm, ik kan mn eigen vraag beantwoorden.

xorg-edit en displayconfig-gtk zijn twee programmaatjes die dit kunnen, maar zijn ontstaan uit dezelfde soort frustratie die hierboven staat vermeld. Met name die laatste ziet er gebruiksvriendelijk uit (en zit standaard in de feisty-repo), maar deze is ook gelijk de minst voltooide.

edit2: ------- Er is met nog iets opgevallen

De letters van het tekstveld bij het inlogscherm zijn onleesbaar klein geworden na de installatie van de restricted drivers. Weet iemand daar de oorzaak van?

[ Voor 47% gewijzigd door rickiii op 27-03-2007 00:18 ]

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
rickiii schreef op maandag 26 maart 2007 @ 23:17:
Ik heb sinds Ubuntu Feisty Fawn Beta, maar weer eens een schone installatie gedaan. Het valt me nu eigenlijk pas voor het eerst op dat mijn Radeon X850XT met de restricted drivers keihard aan het blazen (ventilator) is, terwijl deze zich vrijwel in rust-stand bevindt met de X.org driver.

Ook ben ik nou eindelijk wel eens benieuwd of Feisty nou eigenlijk out-of-the-box een tool bevat, waarmee ik enkel door te klikken met de muis de resolutie kan wijzigen naar een stand die wordt ondersteund door mijn videokaart/monitor, maar hoger is dan de standaard 1024x768.

Natuurlijk kun je gaan copy/pasten, maar dat is valsspelen ;)

edit: ------- Hmm, ik kan mn eigen vraag beantwoorden.

xorg-edit en displayconfig-gtk zijn twee programmaatjes die dit kunnen, maar zijn ontstaan uit dezelfde soort frustratie die hierboven staat vermeld. Met name die laatste ziet er gebruiksvriendelijk uit (en zit standaard in de feisty-repo), maar deze is ook gelijk de minst voltooide.

edit2: ------- Er is met nog iets opgevallen

De letters van het tekstveld bij het inlogscherm zijn onleesbaar klein geworden na de installatie van de restricted drivers. Weet iemand daar de oorzaak van?
Dat is een handig programma, helaas kent ook dit programma niet de resolutie die mijn scherm moet hebben (70Hz, wel 60 en 75..).
Verder gaat mijn ventilator hier ook tekeer als een gek (samen met mijn system load..)

Dus vraag me nu af welke drivers ik het beste kan installeren voor een Nvidia GeForce 7300SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
nvidia-glx zou gewoon de goede driver moeten zijn.
Ik heb alleen na de laatste updates wat problemen met mijn geforce4 mx 440, dus het kan ook een bug zijn waardoor het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Hmm, mn window manager crasht steeds. Ik heb Desktop Effects ingeschakeld in een XGL-sessie, maar daar kom ik niet meer in (geen idee waarom) want deze blijft hangen tijdens het scherm waarbij je muis een kruisje is.

In de standaard Gnome omgeving krijg ik een crash-rapport met de onderstaande fout in ~/.xsession-errors. En mn window-randen zijn weg... ik kan applicaties niet meer slepen, resizen of sluiten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
/etc/gdm/PreSession/Default: Registering your session with wtmp and utmp
/etc/gdm/PreSession/Default: running: /usr/X11R6/bin/sessreg -a -w /var/log/wtmp -u /var/run/utmp -x "/var/lib/gdm/:0.Xservers" -h "" -l ":0" "rick"
/etc/gdm/Xsession: Beginning session setup...
SESSION_MANAGER=local/mahler:/tmp/.ICE-unix/6105
Initializing gnome-mount extension
/usr/bin/compiz.real: No composite extension
gtk-window-decorator: Could not acquire decoration manager selection on screen 0 display ":0.0"

** (nautilus:6170): WARNING **: Can not caclulate _NET_NUMBER_OF_DESKTOPS

** (nautilus:6170): WARNING **: Can not calculate _NET_NUMBER_OF_DESKTOPS

** (nautilus:6170): WARNING **: Can not get _NET_WORKAREA

** (nautilus:6170): WARNING **: Can not determine workarea, guessing at layout
evolution-alarm-notify-Message: Setting timeout for 61601 1175040000 1174978399
evolution-alarm-notify-Message:  Wed Mar 28 02:00:00 2007

evolution-alarm-notify-Message:  Tue Mar 27 08:53:19 2007

(gtk-window-decorator:6176): Gdk-WARNING **: Using Cairo rendering requires the drawable argument to
have a specified colormap. All windows have a colormap,
however, pixmaps only have colormap by default if they
were created with a non-NULL window argument. Otherwise
a colormap must be set on them with gdk_drawable_set_colormap

(gtk-window-decorator:6176): Gdk-WARNING **: Using Cairo rendering requires the drawable argument to
have a specified colormap. All windows have a colormap,
however, pixmaps only have colormap by default if they
were created with a non-NULL window argument. Otherwise
a colormap must be set on them with gdk_drawable_set_colormap
gtk-window-decorator: Could not acquire decoration manager selection on screen 0 display ":0.0"
........... en nog een aantal keer

** (update-notifier:6214): WARNING **: no cdrom: disk

........... en dit gaat zo voorlopig door.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals
al geprobeerd? In Beryl heb je die extra regel in je xorg config nodig voor Emerald, geen idee hoe Compiz dit afhandelt...
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer vragen zoveel mogelijk in nieuwe topics te zetten. De antwoorden raken verloren in "grote" topics en zorgen voor herhaling van dezelfde vraag.