Het grote Ubuntu topic deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.336 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol mithras gaf je hierboven nogal uitgebreide richtlijnen aan. Heb je dingen zoals hoe in te loggen als root dan helemaal niet gelezen? -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 19:42:
Okeej,
Ik ben 1,5 dag bezig om dit aan de praat te krijgen. En nog niks, ik heb echt 10tallen forums doorgespit maar het is allemaal even duidelijk.. 8)7

Sorry als ik hier een aantal grote linux fans heb beledigd... Maar ik denk dat ik als verwende windows gebruiker niet om kan gaan met zoiets als dit |:(

Wat ik zoek en wil is:

- Wireless internet aan de praat krijgen
- Mediaspeler die werkt
- Hoe krijg je een skin er werkend op
- Hoe instaleer ik de driver van mijn videokaart
- Hoe log ik in als "hoofdgebruiker"
- Eventueel links naar beginners how to`s en tips en trics
Heb je uberhaupt gelezen wat ik 2 posts boven je schreef? Het eerste deel van post moet hopelijk duidelijk maken dat inderdaad nog niet alles out-of-the-box werkt. Daarentegen wordt er qua oude hardware zelfs meer ondersteunt dan windows (als je toch de vergelijking wil trekken). Het is daarentegen jammer dat hardwarefabrikanten falen in het schrijven van goede drivers voor Linux van pas uitgekomen hardware.

Het tweede deel van mijn post gaat inhoudelijk op je vragen in en geeft je een aantal zoektermen waarmee je het hele internet kan afstruinen: root, restriced formats, metacity, gnome-look en networkmanager. Kom op, je mag best wel wat moeite doen: we gaan je niet alles voorkauwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

mithras schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 19:49:
[...]
Heb je uberhaupt gelezen wat ik 2 posts boven je schreef? Het eerste deel van post moet hopelijk duidelijk maken dat inderdaad nog niet alles out-of-the-box werkt. Daarentegen wordt er qua oude hardware zelfs meer ondersteunt dan windows (als je toch de vergelijking wil trekken). Het is daarentegen jammer dat hardwarefabrikanten falen in het schrijven van goede drivers voor Linux van pas uitgekomen hardware.

Het tweede deel van mijn post gaat inhoudelijk op je vragen in en geeft je een aantal zoektermen waarmee je het hele internet kan afstruinen: root, restriced formats, metacity, gnome-look en networkmanager. Kom op, je mag best wel wat moeite doen: we gaan je niet alles voorkauwen ;)
Ja al jullie post heb ik doorgelezen, evenals zoveel forums en topics hier en overal....

Ik vraag me alleen af waren het zo moeilijkmoet, linux is 1, maar er zijn echt een hele rits aan allemaal net weer andere soorten. Veel forums gaan net weer over wat anders, net weer die oude versie die niet gelijk is aan de laatste versie en ga zo maar door.

Mja, iig thnx voor jullie moeite, suc6 met jullie wel goed functionerende linux, ik kap er maar mee. Dit is mij te hoog gegrepen. Ik ga alles maar weer formateren en een schone xp erop, deze is toch al een half jaar zo langzaam als wat.

Maar toch vraag ik me af waarom het dan allemaal niet lukt... Bij jullie gaat het zo makkelijk lijkt het wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Joopieboy op 17-03-2007 19:57 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 19:54:
Bij jullie gaat het zo makkelijk lijkt het wel.
Het is ook makkelijk allemaal. Alles wat je niet weet kun je terugvinden op een veelvoud van wiki's, forums en websites. Alles waar jij het over hebt gehad is perfect terug te vinden hierop, heeft een duidelijke omschrijving, of spreekt voorzich (een theme drag-and-drop je bijvoorbeeld op de theme manager).

[ Voor 25% gewijzigd door Jungian op 17-03-2007 20:01 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Het is op zich niet moeilijk (dat zal het pas worden als je moeilijke dingen wilt, zoals video-editing of DVB-kaarten), maar het is niet intuïtief!

De meeste dingen die je noemt kan je al aan de gang krijgen als je in Synaptic onder settings > repositories de universe, proprietary drivers en multiverse repositories aanzet. Dan kan je gewoon fglrx en nvidia-glx aanklikken in Synaptic, en daar zijn je videodrivers. Ook Mplayer kan je dan installeren, dan kan je bijna al je .avi en .mpg files afspelen. In de wiki staat een link naar w32codecs en uitleg hoe je die installeerd, dan werkt .wmv ook. Er staat ook uitleg over DeCSS, dan werken (commerciële) DVD's ook.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 00:02
Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 19:54:

Mja, iig thnx voor jullie moeite, suc6 met jullie wel goed functionerende linux, ik kap er maar mee. Dit is mij te hoog gegrepen. Ik ga alles maar weer formateren en een schone xp erop, deze is toch al een half jaar zo langzaam als wat.
Verstandige keuze. No offence, maar volgens mij ben jij gewoon nog niet klaar voor Linux. Je begint al direct met een instelling van: "oh, doen we even", maar zodra er iets tegenzit raak je volgens mij een beetje in paniek. Als je echt aan de slag wilt met linux zul je geduld moeten hebben en vooral bereid moeten zijn om er tijd in te steken. Het belangrijkste is wiki's lezen en gewoon probleem voor probleem aanpakken. Je had ook als eerste (na de install) moeten uitzoeken hoe je internet aan de praat krijgt. (want als ik 't goed begrijp had je dat nog niet voorelkaar?) Vervolgens kun je vrijwel alle problemen oplossen door te googlen. (daar komt bij dat je eigenlijk zonder internet niets kunt installeren, want alles moet gedownload worden.)

Als je (erg) goed met windows om kan gaan is het als je het mij vraagt allemaal niet zo moeilijk.. (als je er met windows al niet helemaal uitkomt kun je linux beter maar vergeten) maar je moet het een beetje leuk vinden om er mee te spelen. Ik gebruik nu ongeveer een half jaar linux, dus ben eigenlijk ook een nieuwkomer maar er is weinig wat ik niet voorelkaar krijg. (en ik heb volgens mij nooit een vraag hoeven te stellen op een forum omdat ik ergens echt niet uitkwam)

_/-\o_ Toch respect dat je even gekeken hebt naar Linux, velen durven hier niet eens aan te beginnen. Maar ga nu alsjeblieft niet tegen iedereen roepen dat je Linux geprobeerd hebt en dat het niets is, want daarvoor heb je er veeeel te kort mee gespeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door MDtje op 17-03-2007 20:33 ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

MDtje schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 20:30:
[...]

Verstandige keuze. No offence, maar volgens mij ben jij gewoon nog niet klaar voor Linux. Je begint al direct met een instelling van: "oh, doen we even", maar zodra er iets tegenzit raak je volgens mij een beetje in paniek. Als je echt aan de slag wilt met linux zul je geduld moeten hebben en vooral bereid moeten zijn om er tijd in te steken. Het belangrijkste is wiki's lezen en gewoon probleem voor probleem aanpakken. Je had ook als eerste (na de install) moeten uitzoeken hoe je internet aan de praat krijgt. (want als ik 't goed begrijp had je dat nog niet voorelkaar?) Vervolgens kun je vrijwel alle problemen oplossen door te googlen. (daar komt bij dat je eigenlijk zonder internet niets kunt installeren, want alles moet gedownload worden.)

Als je (erg) goed met windows om kan gaan is het als je het mij vraagt allemaal niet zo moeilijk.. (als je er met windows al niet helemaal uitkomt kun je linux beter maar vergeten) maar je moet het een beetje leuk vinden om er mee te spelen. Ik gebruik nu ongeveer een half jaar linux, dus ben eigenlijk ook een nieuwkomer maar er is weinig wat ik niet voorelkaar krijg. (en ik heb volgens mij nooit een vraag hoeven te stellen op een forum omdat ik ergens echt niet uitkwam)

_/-\o_ Toch respect dat je even gekeken hebt naar Linux, velen durven hier niet eens aan te beginnen. Maar ga nu alsjeblieft niet tegen iedereen roepen dat je Linux geprobeerd hebt en dat het niets is, want daarvoor heb je er veeeel te kort mee gespeeld.
Mooi gezecht _/-\o_
Mja, ik heb een poging gedaan en het is duidelijk mislukt. Er was verder niks van duidelijke beginners info of tuts te vinden, met de instal was het al echt een dag kloten, en met daarna verder werd het ook een ramp. Ik mis de basics en uitleg over de basics van ubuntu die heb ik niet kunnen vinden.
Ik kan me best voor stellen nu ik weer het een en ander heb gelezen dat het voor de gevorde gebruikers echt machtig goed moet zijn.
maar als je zoals ik van windows naar linux overstapt, met echt heel weinig hulp, geen steuntje in de rug, of iets om je aan vast te kunnen houden dan zijn de problemen al gauw frustrerend.
En dat was ook in mijn geval.
Na 1,5 dag lopen klooien werd ik het echt zat.

Ik ben nu weer rustig, en zit lekker relax in mijn vertrouwde zelf geschapen windows omgeving wat te rommelen. Maar ik kan rommelen omdat ik door goede tuts op weg ben gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

mithras schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 09:54:
Gebruik dan aptitude. Je hoeft de meerwaarde van aptitude niet te waarderen, het ondersteunt in ieder geval wel autocompletion (met tab zoals gewoonlijk). Hierdoor kan ik veel sneller de juiste packages vinden :)
ik heb een keer gehad dat ik mijn nvidia-drivers niet kon deinstalleren via apt-get, maar wel via aptitude. Dat vond ik wel erg vaag, omdat ik er ook vanuit ging dat ze praktisch hetzelfde doen. Enig idee waarom dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Voor iedereen die
  1. Een scherm met een tamelijk hoge resolutie heeft
  2. (*)Ubuntu Feisty Fawn gebruikt
  3. Graag OpenOffice gebruikt
  4. Het kut vindt dat het OpenOffice-font niet aansluit bij de rest van je programma's
alhier de goede font replacement table (vervang Sans door het lettertype dat je gebruikt) :
KLIK MIJ

Deze fix is tot stand gekomen dankzij de wijsheid van bugreport #93029 op Launchpad (https://bugs.launchpad.ne...openoffice.org/+bug/93029).

Waarom ze het font geswitched hebben naar Deja Vu Sans Condensed is mij echt een raadsel :P

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Okeej,
Ik ben 1,5 dag bezig om dit aan de praat te krijgen. En nog niks, ik heb echt 10tallen forums doorgespit maar het is allemaal even duidelijk.. 8)7
Windows is voor mij makkelijk maar het stikt echt van de rommel erin, dus ik dacht, linux blijkt zo goed te zijn, dan maar dat proberen. Mja, nu blijkt dus dat het voor mij iets te is en ik er geen jota van snap.
Sorry als ik hier een aantal grote linux fans heb beledigd... Maar ik denk dat ik als verwende windows gebruiker niet om kan gaan met zoiets als dit |:(

Wat ik zoek en wil is:

- Mediaspeler die werkt
- Hoe krijg je een skin van ubuntu er werkend op

Of zal ik toch toch maar alles formateren, windows erop en maar niet gaan beginnen aan linux?
Wireless kan, maar is nog niet zo makkelijk als het zou moeten zijn.

Voor de rest is het toch echt jouw onkunde wat er voor zorgt dat je het niet werkend krijgt. Stel je voor dat je vandaag voor het eerst Windows voor je neus zou krijgen... denk je dat je dan alles als veabzelfsprekend aan de praat zou krijgen? Je moet wat meer gedult proberen op te brengen.

Wat betreft inloggen als hoofdgebruiker. "sudo" is the magic word. Het duurde bij mij ook even voordat ik door kreeg hoe de gebruikerstructuur in elkaar zit, ik denk dat er op dat gebied qua gebruiksvriendelijkheid nog zeker wel wat verbeterd kan worden, maar als je het eenmaal door hebt wordt ook dat vanzelfsprekend.

www.ubuntuguide.org is een goede plek om te starten als beginner. Ik gebruik (na een tijdje Gnome gebruikt te hebben) KDE, Kubuntu dus. Het kan heel goed zijn dat jij dat vanzelfsprekender vind werken. Het lijkt qua interface wat meer op Windows dan Gnome (ubuntu).

Welke videokaart heb je? Bij levert Edgy een hoop meer problemen op met de videokaart die ik heb (X800 GTO2) dan Feisty Herd5 (de (K)ubuntu versie die nu nog in ontwikkeling is). Er wordt expliciet gezegd op de website dat Feisty niet voor dagelijks gebruik is, maar op mijn PC heb ik minder problemen met Feisty dan met Edgy.

Het is even een zure appel, maar dat wordt beloont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05 11:16
waar is het topic voor allerlei leine vraagjes ?
ik heb namelijk ubuntu in vmware draaien, en zit erover te denken om over te stappen naar volledig ubuntu, dag vista.
maar ik heb wel een paar eisen.

- moet tv out kunnen aansluiten op tv. (op een normale manier films kijken met subs)
- cisco vpn client
- avi files kan ik gewoon afspelen, right ? (xvid codec's enzo ijn toch beschikbaar?)
- af en toe en spelletje niet zwaar grafisch via emulatie (wine?)

kan ik met deze wensen in het achterhoofd overstappen of kan ik beter bij vista blijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:30

MBV

Okeej,
Windows is voor mij makkelijk maar het stikt echt van de rommel erin, dus ik dacht, linux blijkt zo goed te zijn, dan maar dat proberen. Mja, nu blijkt dus dat het voor mij iets te is en ik er geen jota van snap.

Wat ik zoek en wil is:

Meer info nodig. Wat voor netwerkkaart heb je? Probeer eens de volgende google zoekterm: ubuntu 6.10 wireless [insert naam netwerkkaart]
- Mediaspeler die werkt
Zoek eens op de ubuntu-wiki of op ubuntuforums.org naar 'restricted formats'.
- Hoe krijg je een skin van ubuntu er werkend op
Geen idee, maar waar komt je skin vandaan? Staat daar geen link naar meer info?
Zoek eens op de zelfde manier als je netwerkkaart: ubuntu 6.10 geforce [insert type]
Tip: begin eens op ubuntuforums, daar staan dat soort dingen allemaal te vinden.
Dat doe je niet. Als je iets als hoofdgebruiker wilt doen, ga je naar de console en tik je het commando 'sudo' in, gevolgd door wat er gedaan moet worden. Je wordt nu gevraagd om een wachtwoord, dat is simpelweg het wachtwoord dat je gebruikt om in te loggen.

Dat is in windows net zo, in een VEILIGE opstelling: je bent dan geen admin, dat wordt je pas zodra je dat nodig hebt. En ik ga je niet uitleggen hoe je 'echt' kan inloggen als root: dat is prima te vinden op het internet, en ik wil niet dat je perongeluk rm -rf in de verkeerde map gaat doen.
Doe EFFE normaal! Heb je er nou serieus nog nooit bij nagedacht dat die 100 links in de startpost er voor niks staan?
[quote]Touchdomex schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 17:04:
Officiële links van Ubuntu:
[list]• De website van Ubuntu
De website van Kubuntu
De website van Edubuntu
De website van Xubuntu
De officiele start-up guide
Handige (Nederlandse) Ubuntu Wiki artikelen:Ubuntuforums staan bol van de noobs, en iets minder van mensen die problemen oplossen. En die startup-guide is precies die wiki die jij zoekt gericht op beginners...
Of zal ik toch toch maar alles formateren, windows erop en maar niet gaan beginnen aan linux?
Doe maar lekker waar je zin in hebt :w Om linux te gebruiken in een niet-standaard configuratie (niet-ondersteunde wifi-kaart, andere themes, enz) zal je wat moeite erin moeten stoppen. En niet te vergeten: je moet leren zoeken. Google is geen overzichtelijke manier om globale beginnersdingen te vinden, aangezien iedereen dat probleem al is tegengekomen en tegenstrijdige oplossingen heeft gevonden.

edit:
ah shit, die vervelende laatste pagina...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 20:44:
[...]

Mooi gezecht _/-\o_
Mja, ik heb een poging gedaan en het is duidelijk mislukt. Er was verder niks van duidelijke beginners info of tuts te vinden,
Dat jij de wiki niet hebt kunnen vinden is niet de schuld van ubuntu, toch? Ga eens op de meest logische plek zoeken: www.ubuntu.com. Klik op support, en dan op documentation. Ga me niet vertellen dat je zelfs DAT niet hebt kunnen vinden.
met de instal was het al echt een dag kloten,
Partities is idd vaak onduidelijk.
en met daarna verder werd het ook een ramp. Ik mis de basics en uitleg over de basics van ubuntu die heb ik niet kunnen vinden.
Die stonden anders prima in de TS.
Ik kan me best voor stellen nu ik weer het een en ander heb gelezen dat het voor de gevorde gebruikers echt machtig goed moet zijn.
maar als je zoals ik van windows naar linux overstapt, met echt heel weinig hulp, geen steuntje in de rug, of iets om je aan vast te kunnen houden dan zijn de problemen al gauw frustrerend.
En dat was ook in mijn geval.
Na 1,5 dag lopen klooien werd ik het echt zat.
Ik heb die overstap anders zonder een centje pijn gedaan, een jaar of 3 geleden (SuSE). Het beviel me toen nog niet echt, en ben weer terug naar windows gegaan. Maar toen speelden ongeveer dezelfde problemen, en ik ben daar ook uitgekomen. Eerst geleerd met de console te werken (zie wederom de TS voor een geweldige tutorial), en daarna alles zelf geleerd. In een week wist ik genoeg. Toen was het nog echt aanklooien, maar de installer van Ubuntu is 10x beter dan Debian :)
Ik ben nu weer rustig, en zit lekker relax in mijn vertrouwde zelf geschapen windows omgeving wat te rommelen. Maar ik kan rommelen omdat ik door goede tuts op weg ben gekomen.
Waar heb je die tuts gevonden? Bij Ubuntu zijn ze te vinden op de site van ubuntu zelf, inclusief de meest 'gekke' dingen die ze niet eens zelf hebben gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
libero schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 21:06:
ik heb namelijk ubuntu in vmware draaien, en zit erover te denken om over te stappen naar volledig ubuntu, dag vista.

- moet tv out kunnen aansluiten op tv. (op een normale manier films kijken met subs)
- cisco vpn client
- avi files kan ik gewoon afspelen, right ? (xvid codec's enzo ijn toch beschikbaar?)

kan ik met deze wensen in het achterhoofd overstappen of kan ik beter bij vista blijven ?
Als je even wacht op Feisty (komt in April uit) dan heb je het zelfs nog wat gemakkelijker. Je kan opzich nu al best Feisty draaien, alleen ligt de ondersteuning niet echt hoor, zeker niet voor beginners.

Maar Cisco werkt perfect. In de repo is een vpn client meegeleverd die compatible is met Cisco. Skype kan je downloaden van de website (ook een .deb beschikbaar, gewoon dubbelklik dus) en video's kunnen prima met gstreamer.
In Edgy is het nog zo dat Totem soms roept dat hij iets niet kan afspelen, in Feisty roept Totem dat hij iets niet kan afspelen én vraagt of hij een bepaald pakketje mag installeren zodat het waarschijnlijk wel afgespeeld kan worden.

Tot slot blijven spelletjes brak werken. Met wine 1.0 moet het beter gaan, maar dat kan echt nog wel even duren. Verder kan je je beter houden bij Linux binaries: enemy territory, total combat elite, unreal tournament, unreal 2004, quake en doom. Verder uiteraard nog frozen-bubble, supertux en (super)tuxkart :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

- cisco vpn client

Behalve je tv-out mag het geen probleem zijn. TV-out is afhankelijk van merk en type. Als ik me niet vergis wordt het door de closed-source-drivers sowieso ondersteund :) Radeon-driver met tv-out heb ik nog maar niet geprobeerd, dual-screen was al vervelend genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 08:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zoals hierboven al gezegd is, is het vrij lastig om dingen te installeren zonder internet. In mijn Linksys WUSB54G zit een RT2500 chipset (of 2570 ofzo). Er zijn twee manieren om die aan de praat te krijgen.
- met ndiswrapper. De eerste link bij Google geeft een (Nederlandstalige uitleg, met een linkje naar een howto. Dit komt ongeveer hier op neer:
code:
1
2
3
4
5
6
$ sudo ndiswrapper -l
Installed ndis drivers:
rt2500usb driver present, hardware present
$ sudo depmod
$ sudo modprobe ndiswrapper
FATAL: Module ndiswrapper not found.

$ is vergelijkbaar met c:\ in dos. wat erachter staat moet je dus intypen of krijg je in beeld
- tweede manier: de kaart pas inpluggen als Ubuntu opgestart is, dan herkent Edgy of Feisty hem in ieder geval wel. Je moet dan nog wel een en ander instellen, zoals onder andere hier te zien is.
Ik geef toe, via UTP is het VEEL makkelijker, maar Linksys wireless kaartjes zijn wel aan de praat te krijgen in Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Stom dat ik niet in de TS heb gekeken 8)7
Mja, voor het meeste deel is het gebrek aan geduld denk ik.
Toch heb ik uiteindelijk door een tut de instalatie kunnen doen en door een beetje zelf logisch denken.
Daarna in ubuntu ben ik bezig geweest en kwam ik er niet uit. De standaard menu`s die vond ik wel, een thema selecteren uit de lijst ging uiteindelijk ook makkelijk. Maar dat slepen naar het thema menu werkte niet.
Dat van die netwerkkaart instaleren en om veel problemen op te lossen moest je ergens een menu in waar je codes in moest voeren, daar liep ik op vast, dat kon ik nergens vinden :?
Ook via tuts kwam ik alleen achter de codes en dingen maar niet waar dat rare menu staat...
Mijn zijknoppen van de muis werkend krijgen? codes..
Netwerkkaart? codes...
En dan allerlei termen , codes, begrippen en allerlei technotalk.
Die basic tuts waren ook een ramp, vooral omdat mijn engels bagger is en ook omdat ik vaak de nederlands niet goed begreep.. Klinkt sullig, maar het is wel zo.

Maar windows is voor mij geen punt, ik werk er al heel lang mee, maar windows is mij aan geleerd toen ik "hobbie werk" dee bij een computerman hier, dat gedoe via tuts is helemaal niet mijn ding.

Ik kan niet anders zeggen, achteraf welliswaar, dat het idd mijn schuld is dat het foutging..

Jullie hulp was idd goed, alleen het schorte bij mij aan inzet en begrijpend vermogen.

Uiteindelijk is dit verhaal met mijn pc geeindigd in een hdd failure....
Daar kan ik morgen ook lekker weer aan gaan werken.

Dus dit project is mislukt, ik ga het nog wel een keer proberen (ooit) maar dan mbv een computerhulp en nederlandstalige computerkneuzen boekwerken voor linux. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, de terminal is een krachtige tool :)

Succes met je HDD dan maar ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 22:22:
Dus dit project is mislukt, ik ga het nog wel een keer proberen (ooit) maar dan mbv een computerhulp en nederlandstalige computerkneuzen boekwerken voor linux. |:(
Hulde! _/-\o_ Jij begrijpt in ieder geval wel dat jou ervaring met linux niet betekend dat linux nu waardeloos is. Sommige mensen verwachten van linux dat het net windows is, alleen dan net beter. Echter: linux is heel anders dan windows.... en juist daarom is het beter! En dat is belangrijk om te beseffen.
Achter linux zit op veel gebieden een hele andere denkwijze. Neem nou het begrip packagemanager. Als je in bijvoorbeeld ubuntu wat software wil installeren open je het programma synaptic, vul je je wachtwoord in (veiligheid boven alles uiteraard!), en zoek je vervolgens de software op die je wil installeren. Vink alle software aan die je wil hebben, klik op apply, en alles wordt gedownload en geinstalleerd. En dit alles vanaf dezelfde plaats. En dit programma zorgt er ook nog eens voor dat al je software up-to-date blijft.
Dit is een werkelijk prachtig systeem, en ik kan nu echt niet meer zonder. Het is snel, overzichtelijk, je hoeft niet op allerlei websites installers te downloaden en next next next te klikken, prachtig! Maar het is wel iets dat je moet weten en even mee moet leren omgaan als je windows gewend bent.
Ik zou zeggen, gebruik nu nog even windows, en als je in de toekomst eens zin hebt om je even in de materie te verdiepen: probeer het dan nog eens. Het is even overschakelen, maar als je het eenmaal gewend bent wil je niet anders. :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
  • Laatst online: 04-09 16:39
Even tussen door, hebben meer last gehad van kernel 2.11 (of was het nu 2,12) dat Ubuntu niet wil starten en iets geen geeft dat hij root fs niet wil mounten (ja ben even te lam om te utfs-en atm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
MBV schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 21:15:
maar de installer van Ubuntu is 10x beter dan Debian :)
Wees een beetje voorzichtig met wat je zegt, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Debian heeft ook een grafische installer die goed werkt naar mijn mening. Als je nou niet al te veel "overbodige" software mee wilt installeren dan kun je helemaal niets met de Ubuntu installer. Met de Debian installer kun je gewoon het basissysteem installeren en daarna gewoon alles wat je wilt installeren vanuit de terminal apt-get'en. Ook als je wel een grafische omgeving en alles mee wilt installeren kun je dit gewoon selecteren tijdens de install en dan heb je er ook geen werk van. Het enige waarbij je bij Debian heel goed op moet letten is dat je je internet verbinding direct tijdens de install goed instelt, want niet alles wat je nodig hebt staat op de cd. (ik moet zeggen dat dit misschien wel een probleem is als je netwerk kaart niet automatisch ondersteund word)

:P blijven opletten wat je zegt.. er lezen hier ook Debian gebruikers mee :P
Net als wat UID-0 zegt ben ik blij dat je Linux niet direct afkraakt. Als ik jou was zou ik voor ik weer begin aan Linux eerst van te voren wat toppics en dergelijke volgen. Niet nu direct weer alleen op Windows richtten, maar ondertussen ook een beetje op de hoogte te proberen te blijven van Linux. (als je die tijd hebt). :) Verder wens ik je succes, en hoop ik dat je ooit weer de moed vind om Linux nog een keer te proberen.

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Linux is niet zo moeilijk. Je moet alleen echter wat voorbereiding doen. Je beetje inlezen op de stof zodat je uberhaupt weet wat een terminal is.

Linux is idd vaak codes invoeren in de terminal maar het gaat steeds beter. Over een jaartje of 3 is het goed mogelijk dat je de terminal nooit meer hoeft te openen.

In ieder geval, een Nederlands boek over Ubuntu zou fijn zijn. Wie begint met schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDtje
Ik zou, als er belangstelling voor is, best wel een handleiding willen schrijven voor het installeren van Ubuntu (misschien in de vorm van een topic hier op got?) en enkele basis dingen om de overstap voor windows gebruikers wat makkelijker te maken. Een heel boek lijkt me alleen wat overdreven :P Ik zou niet weten hoe een heel boek te moeten vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Er bestaat al een boek: official ubuntu guide The Official Ubuntu Book (Amazone). Hoeft het "alleen" nog maar vertaald te worden ;)

[ Voor 49% gewijzigd door mithras op 18-03-2007 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Xvid is een open source implementatie van Divx... Wat denk je, dat je daar geen Linux-variant van hebt, van een opensourceproject? :P

Skype heeft een Linux client, Spelletjes gaat maar ik raad je het niet aan (Windows en Linux verschillen fundamenteel). Trouwens, als je wil gamen, dan zie ik niet in waarom je Vista zou willen draaien?

Dan blijf je best bij Windows (XP) als je 't mij vraagt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja idd, afkraken van linux is geen goed idee, het is gewoon niet te vergelijken met windows.

Ik heb mijn pc weer half aan de praat, straks nog maar een 2e keer formateren want het was niet helemaal goed gegaan.
Mja, linux is naar mijn idee een hele andere wereld, en ik begin te beseffen dat ik met die "windows bril" op niet goed kan werken met linux... Ik heb totaal geen idee hoe linux werkt en daar loopt het op vast.
Ik ben daarmee dan ook verkeerd voorgelicht, zo van alsof linux een vervanger van windows is.
Nja, ik ga me dus nu een hoop erover lezen en doen en dan als het voor mij duidelijk is eerst met vmware en linux proberen te werken. Misschien download ik nog eens Kubuntu maar met zo`n 100kb max (gekloot met hetnet) is het niet te doen om die nu of binnenkort binnen te halen.

Ik zal dus in de toekomst nog wel eens hier wat gaan vragen, maar eerst zelf eens een hoop gaan lezen en linux proberen te begrijpen...

[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 18-03-2007 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Joopieboy schreef op zondag 18 maart 2007 @ 12:43:
Ja idd, afkraken van linux is geen goed idee, het is gewoon niet te vergelijken met windows.

Ik heb mijn pc weer half aan de praat, straks nog maar een 2e keer formateren want het was niet helemaal goed gegaan.
Mja, linux is naar mijn idee een hele andere wereld, en ik begin te beseffen dat ik met die "windows bril" op niet goed kan werken met linux... Ik heb totaal geen idee hoe linux werkt en daar loopt het op vast.
Ik ben daarmee dan ook verkeerd voorgelicht, zo van alsof linux een vervanger van windows is.
Nja, ik ga me dus nu een hoop erover lezen en doen en dan als het voor mij duidelijk is eerst met vmware en linux proberen te werken. Misschien download ik nog eens Kubuntu maar met zo`n 100kb max (gekloot met hetnet) is het niet te doen om die nu of binnenkort binnen te halen.

Ik zal dus in de toekomst nog wel eens hier wat gaan vragen, maar eerst zelf eens een hoop gaan lezen en linux proberen te begrijpen...
Windows is wat mij betreft wel een vervanger, zelfs superieur ten opzichte van windows. Maar hier zit je gelijk bij de oorsprong, het is persoonlijk. Het hangt gewoon af van jezelf of je het beter vind of niet. In jou geval is windows dus beter. Het past gewoon beter bij je. Als je over een bepaalde tijd het weer wilt proberen dan raad ik je aan om je eerst op je gemakkie in te lezen, en het dan weer te proberen. Onthoud in ieder geval: Lang leve de keuze vrijheid :)
MDtje schreef op zondag 18 maart 2007 @ 11:40:
[...]
Wees een beetje voorzichtig met wat je zegt, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Debian heeft ook een grafische installer die goed werkt naar mijn mening. Als je nou niet al te veel "overbodige" software mee wilt installeren dan kun je helemaal niets met de Ubuntu installer. Met de Debian installer kun je gewoon het basissysteem installeren en daarna gewoon alles wat je wilt installeren vanuit de terminal apt-get'en. Ook als je wel een grafische omgeving en alles mee wilt installeren kun je dit gewoon selecteren tijdens de install en dan heb je er ook geen werk van. Het enige waarbij je bij Debian heel goed op moet letten is dat je je internet verbinding direct tijdens de install goed instelt, want niet alles wat je nodig hebt staat op de cd. (ik moet zeggen dat dit misschien wel een probleem is als je netwerk kaart niet automatisch ondersteund word)

[...]
Ik ben trots debian gebruiker, dus ik moest wel lachen om je laatste regel _/-\o_
Maar in ieder geval: Debian is wat minimalistischer ja, je hebt een veel lichter systeem, wat je daarna eventueel kan uitbreiden. De meeste netwerkdingen worden btw ook via losse modules ook ondersteund op de etch cd, de sarge cd is natuurlijk wat oud ;). Met de grafische install heb ik geen ervaring, ik ben text-based fan :P

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

MDtje schreef op zondag 18 maart 2007 @ 11:40:
[...]

Wees een beetje voorzichtig met wat je zegt, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Debian heeft ook een grafische installer die goed werkt naar mijn mening. [knip]
Ik ben ermee bekend, en het is me toen ook gelukt voor een server. Ik ken dus de voordelen. Er zijn daarentegen ook wat nadelen: als je direct een kant-en-klaar systeem wilt krijgen, zonder dat je weet wat de technische termen betekenen, had je met sarge echt een probleem. De details weet ik niet meer, ik heb toen de beta van sarge geinstalleerd, en sindsdien alleen apt-get upgrade gedaan (ondanks een hardware-wissel :Y)).
Stom dat ik niet in de TS heb gekeken 8)7
Mja, voor het meeste deel is het gebrek aan geduld denk ik.
Yup. Daardoor heb je bij mij, en nog 3 anderen je credits verspeeld. Misschien hebben we je daar wat te hard op aangepakt, waarvoor mijn excuses. Vervolgens kwamen er namelijk wat problemen die je niet zo simpel kon oplossen (behalve dan restricted formats ;)), maar omdat je bij de basisdingen 'direct' begon te roepen dat je het niet snapte dacht ik dat je volgende probleem ook wel zo simpel zou zijn.
Dat van die netwerkkaart instaleren en om veel problemen op te lossen moest je ergens een menu in waar je codes in moest voeren, daar liep ik op vast, dat kon ik nergens vinden :?
Oh, daar liep je vast 8)7. Je moet de terminal opzoeken, dat weet elke linux-noob toch? ;). Applications->accesoires->terminal, dat is de linux-versie van het dosprompt ;).
En dan allerlei termen , codes, begrippen en allerlei technotalk.
Die basic tuts waren ook een ramp, vooral omdat mijn engels bagger is en ook omdat ik vaak de nederlands niet goed begreep.. Klinkt sullig, maar het is wel zo.
Waarschijnlijk was je er wel uitgekomen als je had begrepen dat je de terminal in moest.
Ik kan niet anders zeggen, achteraf welliswaar, dat het idd mijn schuld is dat het foutging..

Jullie hulp was idd goed, alleen het schorte bij mij aan inzet en begrijpend vermogen.
Het schortte mij aan diagnose wáár je al de fout in ging. Meeste mensen lopen 3 stappen verder pas vast, is even omschakelen naar iemand die wat vroeger vastloopt ;).

Maar net als de rest ben ik blij dat je 'Linux' niet de schuld geeft van je problemen d:)b
Mwoah, je kan ook, zodra je weer wat moed hebt verzameld, een live-cd uitproberen. Dat is zo mooi aan linux: je hoeft het niet direct te installeren, met een live-cd kan je al testen of het gaat werken op je pc :). En dan kan je iig alvast uitzoeken hoe je je internet aan de praat krijgt :)

Suc6 met je HDD, en alvast suc6 met je volgende poging ;)
icyx schreef op zondag 18 maart 2007 @ 13:12:
[...]

Windows is wat mij betreft wel een vervanger, zelfs superieur ten opzichte van windows. Maar hier zit je gelijk bij de oorsprong, het is persoonlijk. Het hangt gewoon af van jezelf of je het beter vind of niet. In jou geval is windows dus beter. Het past gewoon beter bij je. Als je over een bepaalde tijd het weer wilt proberen dan raad ik je aan om je eerst op je gemakkie in te lezen, en het dan weer te proberen. Onthoud in ieder geval: Lang leve de keuze vrijheid :)
Linux is een vervanger voor echte Geeks en echte noobs. Mensen die niks bijzonders willen en op windows al geen programma kunnen installeren zonder handleiding zijn met linux net zo goed af (ok, behalve wifi, iemand moet dan NetworkManager voor ze installeren). Geeks die alle ins en outs van een OS (willen) kennen zijn ook prima geschikt, je kan er meer mee dan met windows. Daar tussenin (bijv. Joopieboy) is wat lastiger, omdat die in Windows al goed wegwijs zijn, en op zoek gaan naar een 'configuratiescherm', een 'explorer', een 'installer' enzo.
Ik ben trots debian gebruiker, dus ik moest wel lachen om je laatste regel _/-\o_
Maar in ieder geval: Debian is wat minimalistischer ja, je hebt een veel lichter systeem, wat je daarna eventueel kan uitbreiden. De meeste netwerkdingen worden btw ook via losse modules ook ondersteund op de etch cd, de sarge cd is natuurlijk wat oud ;). Met de grafische install heb ik geen ervaring, ik ben text-based fan :P
Ik ben ook debian-gebruiker, voor mijn server dus :P. En ik heb dus ook de neiging om alles via command-line te doen, hét grote voordeel t.o.v. XP :Y)

[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 18-03-2007 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Borromini schreef op zondag 18 maart 2007 @ 12:14:
[...]

Xvid is een open source implementatie van Divx... Wat denk je, dat je daar geen Linux-variant van hebt, van een opensourceproject? :P
Dat komt vaak voor ja.. VirtualDub, MeGUI, Filezilla, Filezilla Server, Dscaler..

Weet iemand hoe ik Wine fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

@ al die verhalen hierboven

Jezus zeg, we zijn toch niet allemaal hoogleraar Informatica ? Met wat gezond verstand kom je echt HEEL ver. Tegenwoordig zijn er allemaal forums, wiki's en weet ik veel wat voor meer mogelijkheden om op het antwoord van je vraag uit te komen. Vroegâh was dat er allemaal niet en kwam je er ook prima uit. Om Ubuntu te installeren heb je echt niet meer dan 4 hersencellen nodig en een paar vingers om je username en wachtwoord in te typen. Minder hersencellen dan vroeger (zie de alternate install cd). De terminal localiseren om commando's in te typen bijvoorbeeld is ook echt niet iets wat je op een wiki moet opzoeken of wat godsonmogelijk is om zelf uit te vinden.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

MBV schreef op zondag 18 maart 2007 @ 13:44:
Yup. Daardoor heb je bij mij, en nog 3 anderen je credits verspeeld. Misschien hebben we je daar wat te hard op aangepakt, waarvoor mijn excuses. Vervolgens kwamen er namelijk wat problemen die je niet zo simpel kon oplossen (behalve dan restricted formats ;)), maar omdat je bij de basisdingen 'direct' begon te roepen dat je het niet snapte dacht ik dat je volgende probleem ook wel zo simpel zou zijn.
Maakt niet uit dat jullie hard terug reageerden, vaak is dat wel nodig bij mij :P
Oh, daar liep je vast 8)7. Je moet de terminal opzoeken, dat weet elke linux-noob toch? ;). Applications->accesoires->terminal, dat is de linux-versie van het dosprompt ;).
Verdorie, vandaar lukte dus heel veel niet, ik moest naar de terminal...
Stom, stom, stom 8)7
Waarschijnlijk was je er wel uitgekomen als je had begrepen dat je de terminal in moest.
Ik denk het wel, straks als mijn pc weer lopend is, ooit eens proberen via de terminal :P
Mwoah, je kan ook, zodra je weer wat moed hebt verzameld, een live-cd uitproberen. Dat is zo mooi aan linux: je hoeft het niet direct te installeren, met een live-cd kan je al testen of het gaat werken op je pc :). En dan kan je iig alvast uitzoeken hoe je je internet aan de praat krijgt :)

Suc6 met je HDD, en alvast suc6 met je volgende poging ;)
Bedankt, echt super bedankt d:)b

Ik heb nu, dankzij een een verhaal op een forum, VMware op een pc hier thuis draaien met een virtuele opgeving met de iso van ubuntu. Daardoor kan ik nu oefenen onder windows met ubuntu terwijl ik switch tussen forums en ubuntu. Werkt wel maf maar het doet het goed en werkt lekker.
En idd. die terminal... Die is echt een machtig iets, daar moet ik mij flink in gaan verdiepen. Zo moet ik de codes en de trucjes kennen en kunnen toepassen. Maar dat is idd iets waarmee linux flink beter is ten opzichte van windows.
Mja, die terminal is echt geweldig, meer kan ik niet zeggen _/-\o_ (nu alleen nog begrijpen en kunnen gebruiken)

Verder merk ik nu dat ik steeds meer de goede dingen van linux begin te zien en niet meer het verschil vanuit windows naar linux bekijk.
Dus wat dat betreft begin ik steeds meer richting linux op te groeien, windows met die VMware is echt goed om te oefenen en werkt lekker, straks als ik een hoop begrijp van ubuntu en ik mijn pc lopend heb (ik zit nu te werken op een pentium 3tje) dan zal ik zeker er voor kiezen om dual boot te hebben met xp voor de games af en toe en linux voor het dagelijksgebruik.
Dus linux is zo slecht niet voor mij, je moet alleen die windows bril af zetten en kijken wat linux nu echt is, niet vergelijken. En uiteraard heel veel over ubuntu lezen en een hoop proberen en doen. :P

Mja, zo kan ik nog wel ff doorgaan. Kort gezecht, gister en eergister een hoop geklooi en onzinnig gedoe van mij en hier een hoop gezeur neer posten, en nu begin ik van linux te houden en te beseffen wat het wel niet is.

Hoezo windows zorgt ervoor dat we windows en gebruiksvriendelijk als 1 ding begrijpen. Linux is ook gebruiktvriendelijks maar werkt anders, maar wel veel beter.

Ik zie hier wel toekomst in :Y

Beetje offtopic: in die 3 dagen tijd is windows 3 keer gecrasht, 1 keer een bijna dood ervaring. En linux? Niks nada niente, geen foutmeldingen, niks, heerlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Joopieboy op 18-03-2007 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jungian schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:39:
@ al die verhalen hierboven

Jezus zeg, we zijn toch niet allemaal hoogleraar Informatica ? Met wat gezond verstand kom je echt HEEL ver. Tegenwoordig zijn er allemaal forums, wiki's en weet ik veel wat voor meer mogelijkheden om op het antwoord van je vraag uit te komen. Vroegâh was dat er allemaal niet en kwam je er ook prima uit. Om Ubuntu te installeren heb je echt niet meer dan 4 hersencellen nodig en een paar vingers om je username en wachtwoord in te typen. Minder hersencellen dan vroeger (zie de alternate install cd). De terminal localiseren om commando's in te typen bijvoorbeeld is ook echt niet iets wat je op een wiki moet opzoeken of wat godsonmogelijk is om zelf uit te vinden.
:Y Ik denk dat we maar eens moeten proberen een Bonobo Ubuntu te laten installeren, moet ongetwijfeld wel lukken :+
W3ird_N3rd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:38:
[...]

Dat komt vaak voor ja.. VirtualDub, MeGUI, Filezilla, Filezilla Server, Dscaler..

Weet iemand hoe ik Wine fix?
apt-get remove --purge wine && cp ~/.wine ~/backup/wine && rm -rf ~/.wine && apt-get install wine
Gokje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:55:
:Y Ik denk dat we maar eens moeten proberen een Bonobo Ubuntu te laten installeren, moet ongetwijfeld wel lukken :+
Regel jij een Bonobo ? Dan regel ik wel even een Ubuntu CD :Y)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

mithras schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:55:
[...]
apt-get remove --purge wine &&
cp ~/.wine ~/backup/wine &&
 rm -rf ~/.wine && apt-get install wine
Gokje :p
Natuurlijk, de .wine dir. Had ik niet aan gedacht, misschien is daar wat mee. Ik heb toch geen instellingen in Wine gedaan dus die dir moet wegkunnen.

Is het nou zo dat straks Feisty Fawn 7.04 tot oktober 2008 supported zal zijn en Dapper Drake 6.06 tot juli 2009? Da's al niet zo'n groot verschil meer, 3/4 jaar.. Dan zal in de lijn der verwachting 7.10 dus tot april 2009 supported zijn?

Ik heb het idee dat je zelfs op een machine die stabiel moet zijn misschien beter 7.04 kan zetten straks. Het verschil in lengte van ondersteuning zal natuurlijk steeds kleiner worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Mentalist op 18-03-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jungian schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:58:
[...]

Regel jij een Bonobo ? Dan regel ik wel even een Ubuntu CD :Y)
apt-get install bonobo, en nu jij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Wine doet het nog steeds niet. Ik heb wel een ander programma geprobeerd, en ook hier krijg ik de melding "libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4d".

Zou het aan mijn videokaart liggen? (Matrox G550) Maar met 6.06 werkte alles nog.. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 18-03-2007 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 15:50:
Wine doet het nog steeds niet. Ik heb wel een ander programma geprobeerd, en ook hier krijg ik de melding "libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4d".

Zou het aan mijn videokaart liggen? (Matrox G550) Maar met 6.06 werkte alles nog.. 8)7
Volgens deze thread in de newsgroup comp.emulators.ms-windows.wine staat iets over libgl1-mesa-dri. Misschien mis je hetzelfde als .pim overkwam met Beryl :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

als dat zo is moet je een bug-report doen over missende dependencies, of zie ik iets heel erg over het hoofd? Apt-get moet dat toch fixen omdat er dependencies missen? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

mithras schreef op zondag 18 maart 2007 @ 15:57:
[...]
Volgens deze thread in de newsgroup comp.emulators.ms-windows.wine staat iets over libgl1-mesa-dri. Misschien mis je hetzelfde als .pim overkwam met Beryl :p
Heb dat package en de -glx versie opnieuw geïnstalleerd (had ze al), maar nee.

winecfg kan ik ook niet draaien trouwens, zelfde melding.
MBV schreef op zondag 18 maart 2007 @ 16:23:
als dat zo is moet je een bug-report doen over missende dependencies, of zie ik iets heel erg over het hoofd? Apt-get moet dat toch fixen omdat er dependencies missen? :s
Mwah bug, de updater liep in de soep toen ik de upgrade van 6.06 naar 6.10 deed. Maar nu wil ik weten hoe ik het kan repareren ook.

Ik zie dat ik wel nu al kan door-upgraden naar 7.04. Maar die is nog niet uit? Ff een andere videokaart proberen die helemaal geen 3D onder Linux kan.. Hee, het boot-up logo staat nu op volle helderheid, die was heel donker eerst.

Hee, het werkt met mijn oude Savage2000 :X. Font onleesbaar in Wine-apps alleen maar het draait.

[edit]Ik heb Ubuntu gecrasht \o/. Met een Savage2000 kan je alles crashen :P.

[edit2]Jaahaa Matrox weer terug en nu werkt Wine weer en het is leesbaar enzo *O*.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 18-03-2007 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

W3ird_N3rd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:38:
[...]

1. Het smileytje moest aangeven dat het al grappend bedoeld was
2. Minder vaak dan het omgekeerde ;)

offtopic:
Maar ik vrees dat dat wat offtopic gaat :P

@ Joopieboy: je eerste posts klonken wat als de doorwinterde Windows-gebruiker die gefrustreerd is omdat ie z'n weg niet vindt in Linux, maar je hebt in die paar dagen blijkbaar heel wat vorderingen gemaakt d:)b .

Proficiat :). Het bevalt je, intrigeert je, en dat maakt de zaak zoveel makkelijker :).

[ Voor 39% gewijzigd door Borromini op 18-03-2007 19:35 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Borromini: ja, maar dat zijn nou net wel apps die ik gebruik..

Ik dacht dat mijn Wine problemen opgelost waren, maar niets is minder waar. Zolang ik met de VESA driver draai kan ik Wine draaien. Met de MGA driver, nodig voor soepele videoplayback, werkt Wine niet meer :(. Krijg ik dus die libGL error.

Kan ik niet hardware 3D uitschakelen ofzo? Ik heb toch alleen 2D nodig.

[edit]
Heeft iemand ervaring met Crossover office op Ubuntu met Office XP? Ik heb dat een tijdje terug geprobeerd en dat was behoorlijk onstabiel (3x klikken > Word verdwijnt). Kan dat wel stabiel werken? Een tijdje terug was iig Word XP nog "gold" bij codeweavers, maar wat kan ik van "silver" verwachten?

[ Voor 34% gewijzigd door Mentalist op 18-03-2007 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zo. Daar ben ik weer :) Na heel wat geklooi hierboven dat mijn linux niet meer wilde opstarten (trash zat vol met 15gb) kan ik nu weer bij mijn HDD's en zelfs mijn ext3 partitie is weer gerepareerd dankzij e2fsck!

Ik heb het verhaaltje hierboven zitten lezen van Joopieboy en de reacties erop. Ik kan zijn verhaal wel begrijpen, ik zit in hetzelfde schuitje. Desondanks houd ik Linux erop. Er zijn echter 4 hoofdregels waarvan ik al vrij snel inzag dat je die gewoon *moet* volgen (en vooral als overstappende Win gebruiker!)
  • Zorg voor een extra pc met internettoegang die het doet, zodat je online kunt zoeken als je eerste pc het weer eens niet doet. Zoeken op de foutmelding in google bracht mij in 75% bij de oplossing. De overige 25% is wat dieper spitten.
  • Stap langzaam over. Begin vooral met een dualboot en verbrand gelijk niet alle schepen. Ik doe 'kritisch' werk nog steeds op Windows (waar ik mijn geld mee verdien enzo), maar kijk gelijk hoe ik het in Linux kan doen. Dankzij mijn dataschijf op ext3 kan ik in beide OS'en dezelfde handeling uitproberen.
  • Probeer de werkwijze te doorgronden. Ik vergeet nog steeds "sudo" te tikken als ik moet mounten, maar ik probeer de logische structuur die Linux heeft, te doorgronden. Lin =/= Win! Maar door met Linux te werken kom ik steeds weer in aanraking met dezelfde handeling. Alleen vergeet ik ze steeds weer ;)
  • Zorg voor accounts bij GoT, ubuntufora's (1,2)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wie weet hoe het met standby-ondersteuning in 7.04 gesteld is? Ik heb nu elke keer dat ik uit standby kom, de volgende problemen:
- touchpad instellingen zijn weg: scrollen werkt niet meer, slepen niet, alleen klik en dubbelklik. Oh ja, de snelheid is ook niet meer hetzelfde :(
- xmodmap is zijn instellingen vaak vergeten
- xrandr werkt niet meer (de enige manier om van resolutie te veranderen, zie volgende punt)
- mediaplayer (die op pauze stond) is de weg kwijt, en speelt oneindig snel af

Dual-screen (radeon-driver) is ook vervelend:
- Login-scherm is zo groot als het grootste scherm mogelijk (1280x1024+1400x1050), maar dan geprojecteerd op 1 scherm van 1400x1050
- Geen (werkende) gui-instelling voor resolutie, de enige mogelijkheid is xrandr op de command-line
- geen hotkeys voor resolutie
- screensaver wachtwoord wordt standaard op 1280x1024+1400x1050 getoond, met het invoerveldje links (op mijn externe monitor: onzichtbaar dus met alleen laptop-scherm) ongeacht de resolutie die ingesteld staat

Mijn excuses, geen schijfruimte om een VM te installeren (en geen tijd ;)) om het te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:22
Naja, heel weekend zitten verpesten hieraan, maar dan heb je ook wat, daar gaan we.

Voor eenieder die wilt skypen met z'n bluetooth headsetje en/of gewoon muziek wil luisteren (hetzij mono, hetzij stereo als je dat hebt) en die zijn BT niet aan de praat krijgt.

1) Pair problemen:
Zorg dat in /etc/bluetooth/hcid.conf pin_helper op /usr/bin/bluez-pin staat, dus:
pin_helper /usr/bin/bluez-pin;
in het options gedeelte.
mocht het pairen nog steeds niet vlotten, delete dan de linkkeys:
rm /var/lib/bluetooth/<mac bt van de dongle>/linkkeys

dan kan je gewoon weer
hcitool cc <mac van headset>
doen om te pairen en zie je dat hij om een pin vraagt (intoetsen en pairen maar)

2) Geen geluid krijgen. Wat je ook doet ... je krijgt het er NIET uitgeperst. Alle tutorials gevolgt en dan tot de ontdekking komen, dat je de trotse eigenaar bent van een Broadcom :(
In dat geval pas je gewoon /etc/modprobe.d/options en voeg je
options hci_usb force_scofix
toe.

Voor verdere info over de basic setup kan je gewoon naar mijn vorige post kijken:
LinuX-TUX in "Het grote Ubuntu topic deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Eusebius schreef op zondag 18 maart 2007 @ 20:53:
[..]
• Zorg voor een extra pc met internettoegang die het doet, zodat je online kunt zoeken als je eerste pc het weer eens niet doet. [..]
LiveCD :)
LinuX-TUX schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:43:
[...]
en dan tot de ontdekking komen, dat je de trotse eigenaar bent van een Broadcom :(
[...]
Broadcom :/ Die is pas een open-source hater |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
LiveCD als ondersteuning terwijl je aan het installeren bent? Dan moet je steeds herstarten enzo. Ook niet prettig :)

Een NL-vertaling voor een boek voor Ubuntu is wel nodig, wil het een redelijk alternatief worden voor Windows. De gewone HTK-gebruiker die overstapt is Windows gewend en moet even gaan zitten en lezen om Ubuntu te snappen. Wie begint er met vertalen?

- edit: even wat anders:
Als nieuwbakken Ubuntu gebruiker en oud-Windows gebruiker heb ik mijn config wel leuk draaiende. Maar ... er kan altijd van alles misgaan. Wat kan ik het beste backuppen aan mijn systeem en hoe? In Windows heb je je register & driver backups. Maar wat is de werkwijze in Linux?

[ Voor 23% gewijzigd door Eusebius op 19-03-2007 08:46 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 19 maart 2007 @ 08:00:
[...]
Als nieuwbakken Ubuntu gebruiker en oud-Windows gebruiker heb ik mijn config wel leuk draaiende. Maar ... er kan altijd van alles misgaan. Wat kan ik het beste backuppen aan mijn systeem en hoe? In Windows heb je je register & driver backups. Maar wat is de werkwijze in Linux?
Als je /etc (je config files), /home (je data en persoonlijke settings), en /var/log/ (je logfiles (om uit te vinden wat er nou fout ging O-) ) dan heb je alles dat echt belangrijk is wel te pakken.
Uitbreiden kan altijd nog: je kernel-config als je zelf een kernel bakt bij voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
AlterEgo schreef op maandag 19 maart 2007 @ 08:57:
[...]

Als je /etc (je config files), /home (je data en persoonlijke settings), en /var/log/ (je logfiles (om uit te vinden wat er nou fout ging O-) ) dan heb je alles dat echt belangrijk is wel te pakken.
Uitbreiden kan altijd nog: je kernel-config als je zelf een kernel bakt bij voorbeeld.
Tnx :)

Hoe zit het met info over je HDD's? Daar heb ik de laatste tijd vooral mee lopen klooien ... kun je een dump maken hoe je HDD's eruit zien en hoe ze gemount zijn en die info vervolgens gebruiken om in nood de boel terug te zetten?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik denk dat ik nu definitef over ben naar Ubuntu, ik heb er wel een ander videokaart voor moeten kopen want mijn Ati X700 was totaal niet compatible, om de live CD te booten was ik al 2 uur bezig, via een alternate CD was het uiteindelijk wel te doen.

Op mijn nieuwe 7600GT draait Beryl perfect en VMware is ook geweldig, gamen deed ik toch al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 19 maart 2007 @ 09:01:
[...
Hoe zit het met info over je HDD's? Daar heb ik de laatste tijd vooral mee lopen klooien ... kun je een dump maken hoe je HDD's eruit zien en hoe ze gemount zijn en die info vervolgens gebruiken om in nood de boel terug te zetten?
/etc/mtab bevat alle mount points. Als je het mount commando gebruikt word dat bestand bijgewerkt, in tegenstelling tot /etc/fstab, daar staan ze die bij het opstarten automatisch gemount worden :)

Dus als je /etc backupt dan zitten die er bij :) Met
sudo fdisk -l

kun je dan nog je partities bekijken...

[ Voor 5% gewijzigd door user109731 op 19-03-2007 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

linux maak ik geen backups van. Als hij zou crashen, zou ik namelijk toch beginnen met KUbuntu ipv Ubuntu :P. En waarschijnlijk ook met Feisty, aangezien ik wat geruchten hoor dat hij stabiel is :)

Alhoewel een backup van al mijn quick'n dirty hacks die ik heb toegepast wel handig zou zijn, maar dan moet ik dat weer uit gaan zoeken enzo. Eerst mijn server backuppen, en natuurlijk ervoor zorgen dat mijn gegevens gebackupd zijn :)

Voor mijn server heb ik trouwens erover zitten nadenken hoe ik dingen als apache-config e.d. het beste kan backuppen. Ik zat toen te denken aan SVN voor de belangrijkste configs. Iemand ervaring mee?

[ Voor 52% gewijzigd door MBV op 19-03-2007 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 19 maart 2007 @ 09:01:
[...]
In principe is /etc/fstab en /etc/raidtab daarvoor voldoende.
Daarnaast bewaar ik altijd een dump op papier van de layout van mijn disken (fdisk /dev/hdX -l) voor het geval er een partitie handmatig moet worden teruggevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
MBV schreef op maandag 19 maart 2007 @ 10:09:
Voor mijn server heb ik trouwens erover zitten nadenken hoe ik dingen als apache-config e.d. het beste kan backuppen. Ik zat toen te denken aan SVN voor de belangrijkste configs. Iemand ervaring mee?
Waarom tar je niet met bz2 compressie (ook voor Lennart trouwens) :? Het is super makkelijk, als je wil kan je nog incremental backups doen. Het pakketje kan je vervolgens overal plaatsen (zelfde pc maar andere hdd, andere pc, tape, cd/dvd). Ik gebruik het voor mn /home en het werkt echt wel fijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door mithras op 19-03-2007 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

mithras schreef op maandag 19 maart 2007 @ 10:37:
[...]
Waarom tar je niet met bz2 compressie (ook voor Lennart trouwens) :? Het is super makkelijk, als je wil kan je nog incremental backups doen. Het pakketje kan je vervolgens overal plaatsen (zelfde pc maar andere hdd, andere pc, tape, cd/dvd). Ik gebruik het voor mn /home en het werkt echt wel fijn :)

Ik zat te denken aan svn omdat ik terug wil kunnen naar de versie die vorig jaar werkte ;). Voor een desktop nogal onzinnig, maar voor sommige server-configs lijkt het mij wel handig.

Het C'T magazine had daar trouwens laatst ook een artikel over, een bepaald systeem met een scriptje dat m.b.v. symlinks altijd de versie van een bepaalde datum paraat had :). Zonder compressie weliswaar, maar daar heb ik een externe HDD van 320GB voor :Y)

En om even mezelf te quoten:
MBV schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:02:
Wie weet hoe het met standby-ondersteuning in 7.04 gesteld is? Ik heb nu elke keer dat ik uit standby kom, de volgende problemen:
[rant]

Dual-screen (radeon-driver) is ook vervelend:
[rant]
Mijn excuses, geen schijfruimte om een VM te installeren (en geen tijd ;)) om het te testen :)
Wie heeft hier al wat over gevonden?

En als aanvulling: weet iemand of NetworkManager ook echt werkt in Feisty? Ik heb hem hier geinstalleerd, en hij heeft het 10 sec gedaan. Daarvoor en daarna liep hij alleen mijn /var/log/daemon vol te proppen met onzinnige debug-troep, die zo hard voorbij ging dat ik er niks van kon lezen :s.

Op mijn systeem had ik daarvoor wel wpa-supplicant geinstalleerd volgens de howto in /usr/share/doc, wat prima werkte. Ik heb toen gewoon alles uit /etc/network/interfaces gehaald, network-manager-gnome geinstalleerd, en op de een of andere manier bleef hij gewoon niet werken. Iemand een idee wat ik fout heb gedaan?

Oh ja, Linus heeft gelijk met zijn rant op Gnome: ook voor networkmanager is er nergens een plek om meer geavanceerde dingen in te stellen, of te zien wat hij aan het doen is. Je moet er maar op vertrouwen dat alles goed gaat, wat leuk is zolang het goed gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Mss ben ik gek hoor, maar het lijkt wel of Krusader sneller met bestanden is dan Thunar (beide als het gaat om verwijderen van een grote directory op een externe USB disk die is geformatteerd op NTFS en wordt benaderd met ntfs-3g). Hebben meer mensen daar last van of is mijn waarneming onzin?

[ Voor 12% gewijzigd door Eusebius op 19-03-2007 11:27 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

MBV schreef op maandag 19 maart 2007 @ 11:20:
[...]
En als aanvulling: weet iemand of NetworkManager ook echt werkt in Feisty? Ik heb hem hier geinstalleerd, en hij heeft het 10 sec gedaan. Daarvoor en daarna liep hij alleen mijn /var/log/daemon vol te proppen met onzinnige debug-troep, die zo hard voorbij ging dat ik er niks van kon lezen :s.
[...]
Kan iemand hierop antwoorden? Ik wil deze week ook overgaan naar Feisty, maar ik heb alleen een wireless (WPA) connectie met het net. Als ik deze 'breek', kan ik nooit meer updaten (of ik moet 100 packages op een USB-stick gaan zetten..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Nu online
ik ben sinds gister weer officieel linux gebruiker (joepie for me) maar moet mijn kennis schijnbaar weer nodig bijwerken :P

ik heb onder totem de meeste codes aan de praat dmv gstreamer updates alleen de wmv(9) nog niet...heb verschillende dingen geprobeerd maar schijnen niet te werken..iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

0uTsIdEr84 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:50:
ik heb onder totem de meeste codes aan de praat dmv gstreamer updates alleen de wmv(9) nog niet...heb verschillende dingen geprobeerd maar schijnen niet te werken..iemand?
w32codecs?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

zAo schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:47:
[...]

Kan iemand hierop antwoorden? Ik wil deze week ook overgaan naar Feisty, maar ik heb alleen een wireless (WPA) connectie met het net. Als ik deze 'breek', kan ik nooit meer updaten (of ik moet 100 packages op een USB-stick gaan zetten..)
Werkt hij bij jouw op edgy? Dan zal het ook wel werken op feisty. Ik wordt er alleen een beetje moe van om weer een uur of 2 aan het kloten te zijn, terwijl ik morgen een tentamen heb ;)

Enneh, als NetworkManager niet werkt, kan je altijd nog met wpa-supplicant gaan kloten. Uiteindelijk valt dat ook best mee: 3 regels in /etc/networking zetten, 3 regels in wpa_supplicant.conf, en verder kan je de instellingen met wpa_gui doen (of natuurlijk zelf in wpa_supplicant.conf invoeren, ook niet moeilijk).

Mocht het met NetworkManager niet lukken kan ik je daar wel mee helpen :).
0uTsIdEr84 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:50:
ik ben sinds gister weer officieel linux gebruiker (joepie for me) maar moet mijn kennis schijnbaar weer nodig bijwerken :P
Ehm, geen flauwe verwijzingen maken met gebruikers waar het even wat minder lukte :+

[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 19-03-2007 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

MBV schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:03:
[...]

Ehm, geen flauwe verwijzingen maken met gebruikers waar het even wat minder lukte :+
Haha lol :+

Mja, back ontopic dan maar ff met een vraag.
Ik heb een hoop forums doorgespit en dat met die terminal begin ik ook een beetje te begrijpen.
Alleen met die codes invoeren, dat lukt mij echt nog steeds niet |:(
En ik kom niet erachter hoe ik mijn netwerkaart lopend krijg.
Ubuntu herkent hem wel, maar ik kom niet op internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Joopieboy schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:55:
[...]
Het was wifi toch? Probeer dan NetworkManger eens (ook al eerder gezegd). Do complete howto:[list]• Klik op 'Systeem'
• Ga naar 'Beheer'
• Klik op 'Synaptic pakketbeheer'
• Zoek op de term 'networkmanager'
• Selecteer het pakket 'NetworkManager'
• Mochten er afhankelijkheden zijn, accepteer die
• Klik op toepassen en wacht even totdat het geïnstalleerd is
• Log uit en doe opnieuw een login
Ik heb zelf geen wireless, dus ik kan je het niet precies vertellen. Echter is NM een mooi stukje software dat als je kaartje wordt ontdekt, het meestal wel een internetverbinding kan krijgen.

PS. Mocht je problemen krijgen met het pakktje downloaden van internet, stop de Ubuntu cd erin en probeer het nog eens. Grote kans dat NM op de cd aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

mithras schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:06:
[...]
Het was wifi toch? Probeer dan NetworkManger eens (ook al eerder gezegd). Do complete howto:[list]• Klik op 'Systeem'
• Ga naar 'Beheer'
• Klik op 'Synaptic pakketbeheer'
• Zoek op de term 'networkmanager'
• Selecteer het pakket 'NetworkManager'
• Mochten er afhankelijkheden zijn, accepteer die
• Klik op toepassen en wacht even totdat het geïnstalleerd is
• Log uit en doe opnieuw een login
Ik heb zelf geen wireless, dus ik kan je het niet precies vertellen. Echter is NM een mooi stukje software dat als je kaartje wordt ontdekt, het meestal wel een internetverbinding kan krijgen.

PS. Mocht je problemen krijgen met het pakktje downloaden van internet, stop de Ubuntu cd erin en probeer het nog eens. Grote kans dat NM op de cd aanwezig is.
Okeej, probeer ik het zo eens, dankje d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Alleen met die codes invoeren, dat lukt mij echt nog steeds niet |:(
Kun je misschien uitleggen wat je precies bedoeld met "die codes invoeren", en wat er dan niet lukt. Op deze manier is het namelijk enigzins onduidelijk wat wat je bedoeld. Als je duidelijk stelt wat het probleem is, wat je al hebt geprobeerd en waarom dat niet werkte / wat voor foutmelding je kreeg, is het voor mensen op dit forum een stuk makkelijker om te assisteren. Kijk anders eens op:
http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html ;)
Heb je al geprobeerd van network-manager gebruik te maken? Dit kun je installeren via synaptic. Zoek hier op network manager en vink het pakket "network-manager-gnome" aan (gebruik het pakket "knetworkmanager" als je kde (kubuntu) gebruikt). Klik op apply en je hebt vervolgens een simpel programma om je wireless verbinding te regelen.
Overigens wordt dit programma bij (k)ubuntu feisty fawn standaard meegeleverd, wat wel een grote verbetering is. Feisty Fawn heeft wel een hoop kleine verbeteringen die het voor de beginnen wel een stuk makkelijker moet maken zoals het automagisch installeren van de benodigde codecs als dit nodig is..,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nu probeer ik de laatste Wine te installeren, maar dat lukt steeds niet. Het wordt afgekets op "unresolvable packages".
wine:
Vereisten: libgphoto2-2 but it is not going to be installed
Vereisten: libgphoto2-port0 but it is not going to be installed
Nu heb ik de standaard sources.list, maar op de 1 of andere manier krijg ik het niet geinstalleerd :? Weet iemand betere of andere repo's die ik kan toevoegen? (en die betrouwbaar zijn natuurlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door Eusebius op 19-03-2007 14:27 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lennart: heb je wel universe en multiverse ge-enabled? Zelf heb ik alleen maar alle verschillende ubuntu repos aanstaan en de repos van beryl, en ik gebruik wine zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Waar ik moeite me heb is:
je hebt op internet een lijst met codes, aantal regels onder elkaar, het intypen daarvan dat gaat dan nog wel, eerste regel intypen, enter, scherm sluit niks...
2e regel, intypen, enter, scherm sluit niks...
Er gebeurt dan niks, dus ik moet wel wat fout dan, maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Daar ga je weer: waar heb je die 'codes' gevonden? Waar heb je die dingen ingevoerd (noem het desnoods commando's)? Wat is de output die je kreeg? Wat wil je bereiken?

Wees wat duidelijker én zelfstandiger: gewoon een onduidelijke kreet heeft geen enkele betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Joopieboy schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:10:
je hebt op internet een lijst met codes, aantal regels onder elkaar, het intypen daarvan dat gaat dan nog wel, eerste regel intypen, enter, scherm sluit niks...
Waar tik je die commado's in dan? Wel in de Gnome-terminal hoop ik? Als het in het "run" venster doet, zal er weinig gebeuren omdat er nog input van je verwacht wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Je kan toch gewoon die regels één voor één kopiëren en dan plakken in een terminalvenster?
Ik begrijp helemaal niks van wat je bedoelt.

Waar haal je eigenlijk die commando's vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy: "scherm sluit niks"... wat bedoel je daarmee, dat na het intypen van een commando je terminal sluit? Vul je de commando's wel bij het goede scherm in? Je opent de terminal bij Applications—>Accessories—>Terminal, en krijgt dan zo'n fraai schermpje met witte letters op een zwarte achtergrond. Hier kun je daan mooi de regeltjes code intypen / copy-pasten. Overigens zijn er ook zat commando's die geen antwoord teruggeven op de terminal als alles goed gegaan is.
Misschien moet je eens een voorbeeld geven van iets dat je op de terminal probeert en wat niet lukt. En probeer je posts hier iets minder cryptisch te formuleren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een dist-upgrade gedaan van 6.06 LTS naar Feisty :o Binnen 10 minuten was me server klaar met upgraden, en dat merk je gelijk, in goede zin. Ik draai nu op me laptop feisty, desktop feisty en op mijn server ook nu feisty dus, op me NAS staat nog een hopeloze gentoo install. Werkt perfect allemaal, af en toe wel eens adept (ik draai dus kubuntu) die het leuk vind om te crashen na het installeren van de pakketjes, maar voor de rest werkt het super :) Nu hopen dat het snel april is, want dan kan ik weer de opvolger van feisty draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Ben je in één keer overgegaan van Dapper naar Feisty, of heb je eerst geüpgrade naar Edgy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dr_Hell schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:52:
Ben je in één keer overgegaan van Dapper naar Feisty, of heb je eerst geüpgrade naar Edgy?
Waarom zou je dat willen doen :P

Ik heb trouwens laatst Breezy op een pc gezet en die gedist-upgrade naar Feisty. Niets aan handje :Y)
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:32:
op me NAS staat nog een hopeloze gentoo install.
http://www.archlinux.org/ :7
Nu hopen dat het snel april is, want dan kan ik weer de opvolger van feisty draaien :)
Knap, aangezien Feisty dan pas uitkomt :+

[ Voor 34% gewijzigd door Jungian op 19-03-2007 16:06 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr_Hell schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:52:
In 1 keer, en niets aan het handje idd :) Moest wel weer wat config-files gaan lopen aanpassen, maar dat is best wel logisch

@Jungian, feisty-archive was ook snel open na de release van edgy eft, dus misschien nu ook zo met feisty ;) en over de NAS, ik was lekker me world aan het updaten toen wget opeens een library mistte, en ik was met mijn stomme kop vergeten om gentoolkit te installeren, en toen had ik er geen zin meer in :p op me NAS komt lekker debian + NFS, SAMBA en proftpd, of ik kijk ff voor freeNAS

@Mithras86: Jij ook altijd met je gnome :> Ik mis een goede vervanger voor KNetworkManger in gnome, of is die er inmiddels al??

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:32:
[...] af en toe wel eens adept (ik draai dus kubuntu) die het leuk vind om te crashen na het installeren van de pakketjes [...]
Daarom moet je ook gnome gebruiken, die heeft dat soort ongein ook niet ;)

Ik moet op zich zeggen: de kleine veranderingen in Gnome 2.18 en de ontdekkingen die ik zelf gedaan heb (:p) hebben mij Gnome nog meer leren waarderen dan welke andere desktop environment dan ook. Naast het "gevoel" wat anders is: is er iets wat KDE / Xfce / Fluxbox gebruikers missen in Gnome? En dan bedoel ik meer software enzo. Natuurlijk is Xfce (en Fluxbox helemaal) minder groot en minder bloated, maar het gaat mij meer om de kwaliteit van de beschikbare software en de kwantiteit van (geïntegreerde) applicaties :)
* mithras is wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:05:
@Jungian, feisty-archive was ook snel open na de release van edgy eft, dus misschien nu ook zo met feisty ;)
Heb ik ook ooit gedaan, lekker updaten van Breezy naar Dapper. Ik kan je verzekeren dat je er niet blij van wordt.
op me NAS komt lekker debian + NFS, SAMBA en proftpd, of ik kijk ff voor freeNAS
Of ArchLinux :P
@Mithras86: Jij ook altijd met je gnome :> Ik mis een goede vervanger voor KNetworkManger in gnome, of is die er inmiddels al??
Gnome Network Manager (die is er waarschijnlijk al langer dan KNetworkManager).
mithras schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:07:
Daarom moet je ook gnome gebruiken, die heeft dat soort ongein ook niet ;)
Dat heeft meer te maken met de kwaliteit van Adept, niet met KDE ;) Met een gnome-core installatie krijg je ook geen update manager geïnstalleerd ;) gdebi krijg je er ook niet bij (de handige app die je krijgt als je een .deb aanklikt).
Ik moet op zich zeggen: de kleine veranderingen in Gnome 2.18 en de ontdekkingen die ik zelf gedaan heb (:p) hebben mij Gnome nog meer leren waarderen dan welke andere desktop environment dan ook. Naast het "gevoel" wat anders is: is er iets wat KDE / Xfce / Fluxbox gebruikers missen in Gnome?
* mithras is wel benieuwd
Xfce en Fluxbox gebruikers missen alles, aangezien er geen enkel programma is wat specifiek geschreven is voor deze twee. KDE-gebruikers niets en hebben soms zelfs betere apps (kijk bijvoorbeeld naar K3B (Gnomebaker), Kooka (geen of standaard xsane), Amarok (Listen komt zeer zeker zeer in de buurt), Kile (Winefish)).

@hieronder

De laatste keer dat ik hier naar keek kon het precies hetzelfde als KNetworkManager. Dat is een jaar terug en hij schijnt het nog steeds perfect te doen bij mijn ouders. Ikzelf gebruik KNetworkManager trouwens (beetje nutteloos om gnome-network-manager te installeren op een KDE-installatie).

[ Voor 32% gewijzigd door Jungian op 19-03-2007 16:28 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet toegeven dat KDE meer bulk aanvoelt, maar soms is dat ook wel fijn. Ik heb laatst even een xubuntu-install gezien, het was gewoon om te huilen hoe slecht alles integreerde. En gnome heb ik nu al een half jaar niet meer geprobeerd, gewoon, omdat het niet krachtig genoeg aanvoeld.

edit:

@hierboven:

laaste keer dat ik keek, was gnome-network-manager bagger

nou de laatste keer dat ik keek, was er totaal niet iets van automagisch wifi-scannen enzo, en duurde het activeren (ja geweldig woord) zo lang, dat het vervelend werd, maar ik zal voor de lol eens apt-get install gnome draaien op me laptop, wel op school want daar is 100mbit :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jungian schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:17:
[...]

Dat heeft meer te maken met de kwaliteit van Adept, niet met KDE ;) Met een gnome-core installatie krijg je ook geen update manager geïnstalleerd ;) gdebi krijg je er ook niet bij (de handige app die je krijgt als je een .deb aanklikt).
Tuurlijk, doe dan helemaal alleen maar Ubuntu :p
KDE-gebruikers niets en hebben soms zelfs betere apps (kijk bijvoorbeeld naar K3B (Gnomebaker Brasero), Kooka (geen of standaard xsane), Amarok (Listen komt zeer zeker zeer in de buurt), Kile (Winefish Gedit LaTeX plugin)).
En volgens mij was idd de gnome-NM eerder dan de KNM, maar dat maakt niet heel veel uit. Ik heb ff op de kNM site gekeken, maar het enige dat er meer kan is volgens mij de dial-up.
Ik weet niet precies hoe het zit met KDE, maar in Gnome gebruikt NM ook de dbus, waardoor bijvoorbeeld Gaim automatisch gaat slapen als de verbinding wegvalt, en dan ook weer terugkomt als de verbinding terug is, wat wel erg handig is natuurlijk. Als bijvoorbeeld apps als Deluge en Listen (met het last.fm gebeuren) dit ook implementeren kan je met NM heel veel opvangen qua internet verbinding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:30:
Ik weet niet precies hoe het zit met KDE, maar in Gnome gebruikt NM ook de dbus, waardoor bijvoorbeeld Gaim automatisch gaat slapen als de verbinding wegvalt, en dan ook weer terugkomt als de verbinding terug is, wat wel erg handig is natuurlijk.
Bij KDE / Kopete werkt het precies hetzelfde. Ik ben er persoonlijk geen fan van trouwens (denk aan wpa-supplicant script wat om de NetworkManager heen werkt). Vast op te lossen, maar ik vraag er niet om :>

Brasero vind ik ook kwalitatief niet gelijk staan aan K3B trouwens (maar dat zal vast persoonlijk zijn).

[ Voor 8% gewijzigd door Jungian op 19-03-2007 16:40 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk ben ik ook iemand van kde. Op het eerste gezicht vindt ik gnome er altijd plezierig en vriendelijk uitzien.... totdat ik ermee ga werken. Neem nu konqueror onder KDE... ik vindt dat zo'n ontzettend prachtig programma, mede dankzij de kio_slaves en de kpart onderdelen. Als ik dan vervolgens in gnome nautilus open kan ik wel janken... :'(
Hier onder kde kan ik gewoon op alt+F2 rossen ('run') en bijvoorbeeld imdb:kdeheerscht intypen om vervolgens een nieuw tab in mijn openstaande konqueror venster te krijgen met de zoekresultaten van kdeheerscht op imdb.... zo mooi... /me pinkt traantje weg.
Daarnaast missen er in gnome gewoon veel opties. In kde kun je zo ontzettend veel naar wens aanpassen zonder gconf door te spitten. Dat is echt iets dat ik in gnome mis.
En tot slot vindt ik in kde alles een stuk beter geintegreerd. Gnome is veel meer een set losse programma's dan een geintegreerde DE. Bij bij kde4 gaat straks die integratie nog veel verder: standaard multimedia api (phonon), standaard IM api... prachtig! :)

Overigens is gnome geen slechte software. Het is degelijk ( ik moet bekennen: het is wel iets stabieler dan kde ), en ik kan me zeker voorstellen dat mensen er veel plezier aan beleven. Zelf vind ik echter om bovenstaande redenen kde een stuk plezieriger.
Overigens moet ik er wel bij vertellen dat de laatste keer dat ik gnome heb geprobeerd vlak na de release van Dapper Drake is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

</snip>

[...]

Xfce en Fluxbox gebruikers missen alles, aangezien er geen enkel programma is wat specifiek geschreven is voor deze twee. KDE-gebruikers niets en hebben soms zelfs betere apps (kijk bijvoorbeeld naar K3B (Gnomebaker), Kooka (geen of standaard xsane), Amarok (Listen komt zeer zeker zeer in de buurt), Kile (Winefish)).

<snip>
Volgens mij draai je het om... de vraag is: wat heeft Gnome NIET wat Xfce en Fluxbox wel hebben.

En voor xfce-gerelateerde apps moet je de svn-repo's nakijken... want de xfce en related apps worden niet echt regelmatig gereleased... regular-users stappen vaak al snel over op de svn versie vanwege dit.

[ Voor 15% gewijzigd door psyBSD op 19-03-2007 16:53 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

psyBSD schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:52:
En voor xfce-gerelateerde apps moet je de svn-repo's nakijken... want de xfce en related apps worden niet echt regelmatig gereleased... regular-users stappen vaak al snel over op de svn versie vanwege dit.
Laat me mijn uitspraak dan maar iets verduidelijken :
xfmedia, mousepad ed. noem ik echt geen gruwelijke must-have apps. Al de XFCE-apps vind ik zeer matig qua functionaliteit/kwaliteit (oftewel : niet het vermelden waard). Die passen echt totaal niet in het rijtje van Gnome, KDE en standaard GTK/QT-apps (Gedit, Kate, K3B, Gaim, Kopete, Mplayer, Kaffeine, Audacious etc.).

[ Voor 19% gewijzigd door Jungian op 19-03-2007 17:02 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Jungian schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:55:
[...]

Laat me mijn uitspraak dan maar iets verduidelijken :
xfmedia, mousepad ed. noem ik echt geen gruwelijke must-have apps. Al de XFCE-apps vind ik zeer matig qua functionaliteit/kwaliteit (oftewel : niet het vermelden waard). Die passen echt totaal niet in het rijtje van Gnome, KDE en standaard GTK/QT-apps (Gedit, Kate, K3B, Gaim, Kopete, Mplayer, Kaffeine, Audacious etc.).
Xfce is een Desktop Environment die is geschreven met behulp van de Gtk+ toolkit. Dit betekend dat elke app die gebruik maakt van Gtk+ er netjes in integreerd. Zo ook Gaim, deze app maakt geen gebruik van gnome-libs, alleen Gtk+. En als je niet op de memory-leaks let is er niet zoveel mis mee.

Xfce wordt met elke release meer en meer freedesktop.org compliant, maar in tegenstelling tot Gnome en KDE, die de kar trekken op dit gebied, worden bij Xfce de standaarden pas geimplementeerd als ze er zijn. Dit heeft wel tot gevolg dat ze compatible zijn met Gnome en KDE, maar het duurt wel iets langer.

Xubuntu is nooit het toonbeeld van perfectie geweest, hoewel ik hoor dat dit bij feisty anders wordt.
Ze zijn maandenlang bezig geweest met het packagen van svn-snapshots. En als je dat bij moet houden heb je weinig tijd voor andere dingen.

Er werken maar 15 ontwikkelaars aan Xfce (waarvan bijna allemaal vrijwilligers), dit betekent dat er heel selectief moet worden omgegaan met de resources. Daarentegen worden dingen als ze geimplementeerd worden ook goed geimplementeerd. En dat zie je terug in de performance en het geheugen-gebruik. (soms is dat zelfs < 50% van het geheugen-gebruik van vergelijkbare gnome-apps).

Het belangrijkste is dat het draait op thin-clients en kiosk opstellingen, en als je dat meeneemt in de vergelijking dan mis je nauwelijks iets.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

psyBSD schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:41:
Xfce is een Desktop Environment die is geschreven met behulp van de Gtk+ toolkit. Dit betekend dat elke app die gebruik maakt van Gtk+ er netjes in integreerd.
Zo ook Gnome. Een feit is dat er geen enkel must-have meesterlijk programma is wat de xfce4-libs gebruikt. Mijn punt dus ook : je mist niets als je niet Xfce gebruikt en zou beperkt worden in je kunnnen als je je zou beperken tot alleen GTK+ en de Xfce-libs. Met alleen de GTK+ & Gnome-libs of QT&KDE-libs kom je een heel eind.

Xfce / xfwm zelf is niets mis mee overigens. Ook erg knap dat ze het zover geschopt hebben met zo'n klein groepje. Gnome of KDE draaien op een thin client lijkt mij inderdaad ook niet zo'n glorieus plan :P

[ Voor 24% gewijzigd door Jungian op 19-03-2007 18:13 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Ik ben fluxbox gebruiker, en ik mis niets. ik gebruik alleen kde-apps, en deze integreren 100 % perfect, net zo goed als in KDE zelf. Ik heb echter alleen wat libs nodig van KDE :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
icyx schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:22:
[...]

Ik ben fluxbox gebruiker, en ik mis niets. ik gebruik alleen kde-apps, en deze integreren 100 % perfect, net zo goed als in KDE zelf. Ik heb echter alleen wat libs nodig van KDE :)
Maar dat is eigenlijk precies wat ik bedoelde. Ik wilde geen DE war ontketenen (damn, ik weet het altijd te ontlokken :p), maar was benieuwd wat je miste.

Jij geeft nu hierbij aan dat je toch wat KDE programma's mist, omdat je die gebruikt in je fluxbox omgeving. Nu ben ik dus benieuwd welke apps dat zijn en waarom je geen gtk / xfce alternatief gebruikt :)

[ Voor 0% gewijzigd door mithras op 19-03-2007 18:59 . Reden: tnx Jung ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

mithras schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:33:
Jij geeft nu hierbij aan dat je toch wat KDE programma's mist, omdat je die gebruikt om in je Xfce fluxbox omgeving.
Precies mijn punt. Met alleen fluxbox heb je niets. Zonder andere libs als GTK / QT / Gnome / KDE kun je je alleen vermaken met console apps.

[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 19-03-2007 18:47 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

mithras schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:33:
[...]
Maar dat is eigenlijk precies wat ik bedoelde. Ik wilde geen DE war ontketenen (damn, ik weet het altijd te ontlokken :p), maar was benieuwd wat je miste.

Jij geeft nu hierbij aan dat je toch wat KDE programma's mist, omdat je die gebruikt om je Xfce omgeving. Nu ben ik dus benieuwd welke apps dat zijn en waarom je geen gtk / xfce alternatief gebruikt :)
Ah, op die fiets ;) Tsja, welke apps:
-Skype (reden: vendor lock in, ik wil toch in contact blijven met vrienden ;) )
-Amarok omdat dit een geniaal programma is
-Konqueror, do i need to say more?
-Kopete
-OpenOffice met 'kde theme'
-K3B
-Kaffeine
-Konsole
Dit is zo'n beetje wat ik doe met KDE-apps. Dingen als netwerk enzo die gebeuren allemaal via Konsole. Waarom ik geen KDE gebruik? Te log, groot en onoverzichtelijk. Ik houd van het minimalistische fluxbox.
Jungian schreef op maandag 19 maart 2007 @ 18:46:
[...]

Precies mijn punt. Met alleen fluxbox heb je niets. Zonder andere libs als GTK / QT / Gnome / KDE kun je je alleen vermaken met console apps.
Fluxbox heeft zich ook nooit gericht op een hele DE, het is altijd een WM geweest. Dit is ook totaal niet erg, het blijft daardoor lekker klein :)

Voor de geinteresseerden: Zo ziet het er bij mij uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vdvlist/gpn_small.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:22:
Ik moet toegeven dat KDE meer bulk aanvoelt, maar soms is dat ook wel fijn. Ik heb laatst even een xubuntu-install gezien, het was gewoon om te huilen hoe slecht alles integreerde. En gnome heb ik nu al een half jaar niet meer geprobeerd, gewoon, omdat het niet krachtig genoeg aanvoeld.

edit:

@hierboven:

laaste keer dat ik keek, was gnome-network-manager bagger

nou de laatste keer dat ik keek, was er totaal niet iets van automagisch wifi-scannen enzo, en duurde het activeren (ja geweldig woord) zo lang, dat het vervelend werd, maar ik zal voor de lol eens apt-get install gnome draaien op me laptop, wel op school want daar is 100mbit :)
Doe maar niet! Heb ik gedaan met KDE, en KDE en Gnome tegelijk op een laptop is garantie voor problemen. O.a. met Power Mgmt en dat soort dingen. Ik had het gelukkig gedaan vlak voor ik 6.10 wilde installeren, dus geen probleem, maar het is een heel goede manier om je installatie om zeep te helpen :X
Waarom heb je het steeds over 'codes'? Het zijn gewoon commando's die je op een 'dos-prompt' intikt. Misschien ken je ze nog:
> ipconfig /release
OK
> ipconfig /renew
IP address: 192.168.1.1
Subnet: 255.255.255.0
...

Dat tik je op windows in op een dosbox (start->run->cmd intikken -> enter). In linux doe je dat anders:
Applications->accesoires->Terminal
Of: Alt+F2->gnome-terminal intikken->enter

Vervolgens typ je alles achter de $- of #-tekens in (of doe je copy-paste, vaak wel zo handig) en kijkt naar de output die je krijgt:
$ echo "zometeen wordt je root" 
zometeen wordt je root
$ sudo su
Password:        (hier je inlog-wachtwoord intikken)
# echo "jippie! root!"
jippie! root
# lsusb
        (al je usb-devices komen langs)

# exit
exit
$ echo "nu weer normale gebruiker"
nu weer normale gebruiker
$ exit
exit
      (scherm sluit nu)

Vertel eens waar het fout gaat, dan kunnen we je dat uitleggen.

Maar kijk wel eerst in de wiki, om zelf te kijken of je eruit komt; https://wiki.ubuntu.com/NlTerminalHowto

Uit onze geweldige startpost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

icyx. hoe krijg jij die apps op de achtergrond ?

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

k8skaaay schreef op maandag 19 maart 2007 @ 20:15:
icyx. hoe krijg jij die apps op de achtergrond ?
fluxbox gebruiken ;)
Serieus: Ik start gewoon een doorzichtige terminal (kwestie van manpage doorlezen) met de goede maten (weer man page) en dan naar de hoek slepen (x / y coordinaten moet ik ooit nog uitvogelen :p) en dan borders weghalen. Dat laatste is een functie in fluxbox, ik doe het met winkey / s.
code:
1
2
kevin@laptop:~$ cat .fluxbox/keys | grep Toggle
Mod4 s :ToggleDecor

Edit: Aan de linkerkant zijn het geen terminals, dat is conky

http://conky.sourceforge.net

Edit: Devil's Pie is inderdaad wel handig voor non-fluxbox'ers, wel handig om te onthouden, ook van mij bedankt Jungian ;)

[ Voor 16% gewijzigd door icyx op 19-03-2007 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Devil's Pie (devilspie) voor de fluxbox-lozen die hetzelfde effect willen bereiken (window borders weg, app niet in de pager).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Waah word gek.... :X
Weer een hdd failure....
Ik was wat aan het uitproberen in ubuntu, verder niks bijzonders. Die codes die doen het wel, ik heb waars een fout gemaakt vanmorgen en gisteravond enzo met het intypen van diverse codes die hij niet kende en het daardoor niet dee. Mja, ik wou weer even terug naar windows, daar wat gedaan, pc uitgezet. Na een tijdje zet ik pc aan, bios komt, leest ie ff de cd`s die erin zitten en dan hdd failure...
Ik weet niet wat dit is en hoe dit komt... Nu heb ik xp er weer op, viel ie uit en starte ie weer op. Foutmelding fout in windows, en als je die link bekeek die je kreeg na het melden van de fout dan was er iets met stuurprogramma`s.
Dus ik heb zo`n idee dat ubuntu hier mijn xp beschadigt.
Hoe kan dit?! :?

volgens mij wilt mijn pc niet dat ik linux ga gebruiken :+

[ Voor 8% gewijzigd door Joopieboy op 19-03-2007 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Joopieboy schreef op maandag 19 maart 2007 @ 22:35:
Dus ik heb zo`n idee dat ubuntu hier mijn xp beschadigt.
Nee

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Okeej, dan moet het beteken dat mijn xp corrupt is ofzo, mare, tis een compaq recovery dvd dus niks illigaals? Of zal ik mijn vraag stellen in het windows forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Joopieboy schreef op maandag 19 maart 2007 @ 22:48:
[...]

Okeej, dan moet het beteken dat mijn xp corrupt is ofzo, mare, tis een compaq recovery dvd dus niks illigaals? Of zal ik mijn vraag stellen in het windows forum?
Heb je je HDD wel eens op fouten gechecked :o

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Joopieboy schreef op maandag 19 maart 2007 @ 22:35:
Waah word gek.... :X
Die codes die doen het wel, ik heb waars een fout gemaakt vanmorgen en gisteravond enzo met het intypen van diverse codes die hij niet kende en het daardoor niet dee.
[knip]

volgens mij wilt mijn pc niet dat ik linux ga gebruiken :+
Wil je eens mijn stukje lezen? 'diverse codes' is mij iets te vaag. In een van die codes kan het linux-commando voor 'format C:' hebben gezeten.

1. Begin met datgene wat je codes noemt, commando's te noemen. Codes gebruik je voor cd-cracks enzo, niet om dingen uit te voeren.
2. Ga niet zomaar lukraak codes van het internet uitvoeren buiten VMWare. Garantie voor slopen van je systeem. Voorbeeldje:
code:
1
$ cd / && sudo rm -rf

Moet je eens doen als je van je linux afwilt, geeft leuke effecten :+
3. Linux kan je XP-partitie niet beschadigen, dat kan jij alleen zelf doen. Als je een verkeerd commando invoert kan je idd je XP-partitie formatteren, zorgen dat Grub niet meer werkt, en je bios laten denken dat er geen harde schijf meer inzit. Je kan zelfs je bios wissen met het verkeerde commando: op die command-line kan je alles met je pc doen. Weer net zoals je dos-prompt: daar kan je ook met fixmbr linux slopen, of met format e: een gedeelde partitie wissen.
4. Als je niet wilt leren wat die commando's betekenen, ga dan voorlopig in een VMWare-omgeving werken. Maak snapshots, ga terug als iets fout gaat, dat soort dingen. roekeloos commando's overtikken van het internet is NIET snugger op een echte machine.

Voor het geval je de hint nog niet doorhebt: NOOIT DIE CODE UITVOEREN!
Oh? Wil jij even meetikken:
code:
1
# mkdosfs /dev/hda1

als ik ervan uit ga dat jouw windows op hda1 zit, is jouw windows nu stuk... :w

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 19-03-2007 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Gelukkig doet rm -rf niks, maar dat niks doen doet het dan ook erg snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MBV schreef op maandag 19 maart 2007 @ 23:18:
Oh? Wil jij even meetikken:
code:
1
# mkdosfs /dev/hda1

als ik ervan uit ga dat jouw windows op hda1 zit, is jouw windows nu stuk... :w
Met dd kan ik ook hartstikke leuke grappen uithalen, net zoals mke2fs, mkreiserfs, fdisk etc.
Feit is dat dit niet automatisch gebeurd (je :w slaat dus ook kant nog wal, je hele opmerking zelfs).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

blaataaps schreef op maandag 19 maart 2007 @ 23:20:
Gelukkig doet rm -rf niks, maar dat niks doen doet het dan ook erg snel :)
Ik tik dit nu vanaf windows, ik heb het geprobeerd, maar mijn linux is nu stuk :'( Hij doet dus wel degelijk wat :(

_O-

om het even zeker te weten dat hij het doet:
code:
1
rm -rf --no-preserve-root -d -v

Dan zie je heel snel gebeuren wat er fout gaat >:)
je bedoelde zeker dat rm niks stuk maakt ;)
suggereert dat het niet kan. Als je @random 'codes' van 'het internet' gaat uitvoeren, dan kan het zeker...
Dat Ubuntu het niet als wraakactie doet, kon je in de rest van mijn bericht lezen :)

[ Voor 25% gewijzigd door MBV op 19-03-2007 23:30 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer vragen zoveel mogelijk in nieuwe topics te zetten. De antwoorden raken verloren in "grote" topics en zorgen voor herhaling van dezelfde vraag.