Het grote Ubuntu topic deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.335 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 11:54:
[...]

Mijn ervaring met NTFS onder linux is dat het voor een groot bestand nog wel acceptabel presteert, maar met het kopieren van veel kleine bestanden ontzettend traag is. Ik raad je ook aan om NTFS zoveel mogelijk te vermijden... ;)
Omdat ik in een dualboot werk, wil ik mijn bestanden van zowel XP als Ubuntu kunnen benaderen. Daarom had ik gekozen voor NTFS voor mijn dataschijf. Zou ext3 beter werken (behalve het argument dat het open is)?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Eusebius schreef op maandag 12 maart 2007 @ 17:04:
[...]

Omdat ik in een dualboot werk, wil ik mijn bestanden van zowel XP als Ubuntu kunnen benaderen. Daarom had ik gekozen voor NTFS voor mijn dataschijf. Zou ext3 beter werken (behalve het argument dat het open is)?
Je kunt gewoon ext2 drivers onder Windows installeren om een ext3 partitie te kunnen benaderen. Deze driver is een stuk stabieler dan de NTFS implementatie onder Linux.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:56

Gotiniens

Fairly odd Tim

HetWonder schreef op maandag 12 maart 2007 @ 12:56:
Weet iemand toevallig een goede codec repository waar ik codecs kan vinden om amr audio bestanden (van mijn mobieltje) af te spelen onder ubuntu? Ik kan nergens iets werkend krijgen eigenlijk... ik vraag me af of het wel bestaat.
http://members.home.nl/go...ves/2006/10/22/T19_39_23/

Die link ff lezen, daar heb ik beschreven hoe ik amr codec heb installed. Lees ook even de volgende blog-post daar staat nog een stukje informatie over het onderwerp.

Het probleem is dat de code voor amr gewoon te downloaden is van het internet, maar er is geen duidelijke licentie. Waardoor die codecs niet in de officiele ubuntu packages opgenomen kunnen worden :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Surkow schreef op maandag 12 maart 2007 @ 17:10:
[...]

Je kunt gewoon ext2 drivers onder Windows installeren om een ext3 partitie te kunnen benaderen. Deze driver is een stuk stabieler dan de NTFS implementatie onder Linux.
Heb je daar ook een test (review, blog, whatever) van? NTFS-3g schijnt nogal veel resources te vreten onder Linux, lees ik op fora. Zijn er mensen die andersom ervaring hebben met ext3 (ext2 eigenlijk) onder Win? Hoe snel is het?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Is het iemand al gelukt om Ubuntu te installeren op een Asus P5B Deluxe gebaseerd systeem? Hij kent de JMicron ide controller namelijk niet waar mijn dvd drive aan hangt. Het schijnt dat de 2 Marvell NIC's ook niet ondersteund worden. Heb al aardig wat research gedaan m.b.t. dit probleem en er zijn honderden mensen die hetzelfde probleem hebben. Er zit een bug in de kernel 2.6.17 die ervoor zorgt dat de JMicron niet gedetecteerd word. Heb al iets geprobeerd m.b.t. "all generic ide" maar dan heb je ook geen dma modus meer.

[ Voor 38% gewijzigd door Janssen op 12-03-2007 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Eusebius schreef op maandag 12 maart 2007 @ 17:28:
[...]

Heb je daar ook een test (review, blog, whatever) van? NTFS-3g schijnt nogal veel resources te vreten onder Linux, lees ik op fora. Zijn er mensen die andersom ervaring hebben met ext3 (ext2 eigenlijk) onder Win? Hoe snel is het?
Een test niet...maar uit eigen ervaring is het redelijk snel te noemen. Het is in ieder geval niet reversed engineered zoals NTFS-3g.

[ Voor 6% gewijzigd door Surkow op 12-03-2007 18:35 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild_Snake
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-08 19:11
Ik heb twee vragen:

- Ik lees regelmatig dat er problemen zijn met nVidia kaarten en chipsets. Is Ubuntu de enige die hier problemen mee heeft, of hebben meerdere distro's hier last van?

- En ten tweede wil ik een dualboot opzetten op een computer waar al 2 jaar windows op draait en veel geïnstaleerd is. Mijn HD indeling op dit moment:
c:\ - Windows en program files - 12 gb - 5 gb in gebruik (Primary)(NTFS)
(*) extended 140 mb (Primary)
e:\ - Programma's - 40 gb - 18 gb in gebruik (Logical)(NTFS)
f:\ - Mijn Documenten - 20 gb - 15 gb in gebruik (Logical)(NTFS)
g:\ - Games en Downloads - 82 gb - 40 gb in gebruik (Logical)(NTFS)

Nu wil ik graag de g:\ schijf omzetten naar fat32 en een partitie .ext3 en swap hier in maken. (Deze schijf kan ik legen en formateren).
Nu vraag ik me alleen af of ik dan zomaar Ubuntu daar neer kan zetten en klaar-is-kees? Of moet ik nog een /boot partitie voor de c:\ schijf aanmaken? En houd dat dan in dat ik Windows opnieuw moet installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:30

MBV

Windows hoef je niet te installeren. /boot is wel verstandig, maar dat kan gewoon op de D-schijf. GRUB zal dan aan het begin van de eerste schijf (C) een verwijzing naar de D-schijf plaatsen voor het opstartprogramma :) NVidea kaarten en chipsets is vziw een algemeen linux-probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb anders nog nooit een probleem gehad met mijn Nvidia-kaarten. :/ Met m'n enige Ati-kaart daarentegen....

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Surkow schreef op maandag 12 maart 2007 @ 18:34:
[...]

Een test niet...maar uit eigen ervaring is het redelijk snel te noemen. Het is in ieder geval niet reversed engineered zoals NTFS-3g.
What about cpu-usage :? Dat schiet bij NTFS-3g enorm omhoog. En de lees & schrijftijden? Zijn die een beetje normaal? Vast wel, maar ik wil het ff checken voordat ik 300gb omzet naar ext3

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Eusebius schreef op maandag 12 maart 2007 @ 19:47:
[...]

What about cpu-usage :? Dat schiet bij NTFS-3g enorm omhoog. En de lees & schrijftijden? Zijn die een beetje normaal? Vast wel, maar ik wil het ff checken voordat ik 300gb omzet naar ext3
Ik heb een HD van 250GB in ext3 die normaal te benaderen valt onder Windows XP. Ik denk dat de lees en schrijfsnelheden met die van FAT te vergelijken zijn (ext3 als ext2 behandelen betekent geen gebruik van journaling).

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Surkow schreef op maandag 12 maart 2007 @ 20:23:
[...]

Ik heb een HD van 250GB in ext3 die normaal te benaderen valt onder Windows XP. Ik denk dat de lees en schrijfsnelheden met die van FAT te vergelijken zijn (ext3 als ext2 behandelen betekent geen gebruik van journaling).
Ik bedoelde dan ook dat de ext driver onder Win werkt als een ext2 en (zoals je aangeeft) journaling mist.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild_Snake
MBV schreef op maandag 12 maart 2007 @ 19:04:
Windows hoef je niet te installeren. /boot is wel verstandig, maar dat kan gewoon op de D-schijf. GRUB zal dan aan het begin van de eerste schijf (C) een verwijzing naar de D-schijf plaatsen voor het opstartprogramma :) NVidea kaarten en chipsets is vziw een algemeen linux-probleem.
Moet ik dan nog de (*)extended verkleinen, en een nieuwe primary partitie aanmaken om daar linux op te maken?

Met deze config:

c:\ - Windows - 12 gb (Primary)
(*) extended
e:\ - Prog's en Mijn documten - 40 gb (Logical)

/boot
f:\ - Ubuntu - 20 gb (ext3) (Primary)
(*) extended
/swap - 3 gb (swap)(Logical)
g:\ - Rest - 76 gb (FAT32) (Logical)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Als /boot vooraan staat op de 2e schijf zou dat moeten werken ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het is niet zo dat /boot tegenwoordig per sé voor de 1024e cilinder moet staan hoor. Het punt is dat helaas sommige moederborden (chipsets, andere onderdelen misschien?) er moeilijk over doen, maar ik draaide dual boot Edgy + Feisty, waarbij Feisty de achterste 30GB bezat van een 300GB hdd, en dat was geen probleem (specs zie sig). Het ligt dus inderdaad aan je hardware, maar het is lang niet altijd nodig :)

[ Voor 3% gewijzigd door mithras op 12-03-2007 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Maar als je een nieuwe config op gaat zetten, is het vaak wel handig, toch? 't kan iig geen kwaad :). en je zou meerdere distro's dezelfde /boot kunnen laten delen :+ als je heel veel unexpected behaviour wil zien dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild_Snake
mithras schreef op maandag 12 maart 2007 @ 23:34:
Het is niet zo dat /boot tegenwoordig per sé voor de 1024e cilinder moet staan hoor. Het punt is dat helaas sommige moederborden (chipsets, andere onderdelen misschien?) er moeilijk over doen, maar ik draaide dual boot Edgy + Feisty, waarbij Feisty de achterste 30GB bezat van een 300GB hdd, en dat was geen probleem (specs zie sig). Het ligt dus inderdaad aan je hardware, maar het is lang niet altijd nodig :)
Ik zie dat wij ongeveer de zelfde computer hebben :P
Even voor de duidelijkheid, het is een schijf waar (nu) vier partities op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik zie dat je dus je "F" partitie op het begin van een 2e schijf hebt staan? Dan is het wel goed, je moet alleen zorgen dat die schijf je primary is in je bootvolgorde. Dit omdat grub, de bootloader van Ubuntu Linux, zich installeert in het begin van die schijf, en dat wil je dus bij het booten aanspreken.

Daarnaast moet ik zeggen dat Feisty wel lekker draait nu. Helaas is er een probleempje met de kernel-modules waardoor de nvidia driver niet wil laden en ik zonder Beryl zit. Desalniettemin zit er veel software in de repo's die ik voorheen apart moest installeren.
Ik zit alleen wel vaak met een hoge load. Bij Edgy dacht ik altijd <1 te hebben, nu was het net even heel erg: verwijderen van tetex en installeren van texlive gaf een load van "10.08 8.90 6.14", en toen Synaptic daarna zn library moest herladen werd het "10.34 9.17 6.57" :X
Dat was wel even schrikken, ook omdat ik tegenwoordig in de terminal deze meldingen voorbij zie komen:
[  216.572000] sdd: assuming drive cache: write through
[  216.580000] sdd: assuming drive cache: write through
[  216.580000] scsi 0:0:0:1: rejecting I/O to dead device
[  216.580000] sdd: assuming drive cache: write through
[  216.580000] scsi 0:0:0:1: rejecting I/O to dead device

Volgens Google is de "assuming drive cache" melding onschuldig, maar die 2e (rejecting I/O to dead device) :'(
Ik denk dat kernel + nvidia chipset toch een beetje ruzie met elkaar hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ik heb een vraag mbt tot installeren van een bepaalde plugin. Op dit moment heb ik in Ubuntu Edgy flash 9 geinstalleerd en Java 9 geinstalleerd (bijvoorbeeld youtube.com werkt gewoon). Als ik echter naar www.caz.nl ga kan ik de hele site zien behalve de teksten/knoppen van het menu aan de linkerkant. Over deze knoppen staat een wit vlak dat ik niet kan lezen. Welke plugin moet ik installeren om dat wel te kunnen zien. Ik kan nergens vinden wat voor menustructuur het is en dus ook niet waar ik op moet zoeken in de forums om de juiste plugin te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat lijkt gewoon foute IE-only HTML/CSS te zijn. Trouwens: met flashblock kan je die navigatie prima gebruiken, het zijn namelijk linkjes die eroverheen horen te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:13

TheFirepit

Vuurbal

MBV schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 15:27:
Dat lijkt gewoon foute IE-only HTML/CSS te zijn. Trouwens: met flashblock kan je die navigatie prima gebruiken, het zijn namelijk linkjes die eroverheen horen te staan :)
Het is in elk geval geen IE only. Win XP + Firefox ziet de knoppen ook gewoon.
leeke1984 schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 11:45:
Ik heb een vraag mbt tot installeren van een bepaalde plugin. Op dit moment heb ik in Ubuntu Edgy flash 9 geinstalleerd en Java 9 geinstalleerd (bijvoorbeeld youtube.com werkt gewoon). Als ik echter naar www.caz.nl ga kan ik de hele site zien behalve de teksten/knoppen van het menu aan de linkerkant. Over deze knoppen staat een wit vlak dat ik niet kan lezen. Welke plugin moet ik installeren om dat wel te kunnen zien. Ik kan nergens vinden wat voor menustructuur het is en dus ook niet waar ik op moet zoeken in de forums om de juiste plugin te vinden.
Als ik kijk welke plugin Firefox (op Win XP) gebruikt zodat ik die knoppen kan zien dan is het Adobe Flash Player 9.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

sorry, geen windows in de buurt (zonder restart dus :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Hmm, met een nieuwe computer met 8800GTS gaat deze jongen binnenkort van Beryl genieten en zijn productiviteit omhoogschroeven :*) Ik zit nog wel met bepaalde software te twijfelen, zoals een virusscanner en firewall. Gebruiken jullie virusscanners of firewalls op je Ubuntu?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

The Triad schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 18:30:
Hmm, met een nieuwe computer met 8800GTS gaat deze jongen binnenkort van Beryl genieten en zijn productiviteit omhoogschroeven :*) Ik zit nog wel met bepaalde software te twijfelen, zoals een virusscanner en firewall. Gebruiken jullie virusscanners of firewalls op je Ubuntu?
Nee. Geen virusscanner en een filter ipv een firewall.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Het ligt eraan: je kan nog steeds geinfecteerde mailtjes binnen krijgen die jij weer doorstuurt naar Windows gebruikers. Maar de virussen die er voor Linux bestaan zijn al lang onwerkend gemaakt, dus in principe is een virusscan helemaal niet nodig.

Een firewall moet je zelf beslissen. Als jij services hebt draaien op open poorten is dat een mogelijk gevaar. Als je zelf achter een router zit waarbij jouw pc niet de standaard pc is voor het port forwarden betekent dat je al redelijk veilig zit.
Een firewall is in Linux wel op te stellen, maar dat gaan met rules in de iptables. En als er een ding is om echt :r in te stellen is het dat wel. Je hebt er een gui voor: Firestarter, maar ik vind die niet echt fijn. In Firestarter is het óf alles open, en gespecificeerde poorten dicht, óf alles dicht, en gespecificeerde poorten open. Je kan dus niet alles dichtzetten, en op het moment dat er een programma een poort wil gebruiken je drie keuzes geven: niet open, tijdelijk open, altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Je productiviteit gaat eerst omlaag, want met je windowtjes en kubus spelen kost veel tijd ;)

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Even searchen kan geen kwaad natuurlijk ;) : Antivirus / antispam onder Ubuntu?

En er zijn GUI's voor iptables zoals bijvoorbeeld Vuurmuur.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:12

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Gotiniens schreef op maandag 12 maart 2007 @ 17:11:
[...]

http://members.home.nl/go...ves/2006/10/22/T19_39_23/

Die link ff lezen, daar heb ik beschreven hoe ik amr codec heb installed. Lees ook even de volgende blog-post daar staat nog een stukje informatie over het onderwerp.

Het probleem is dat de code voor amr gewoon te downloaden is van het internet, maar er is geen duidelijke licentie. Waardoor die codecs niet in de officiele ubuntu packages opgenomen kunnen worden :S
Bedankt, dit ziet er bruikbaar uit. Vanavond ff proberen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het iemand gelukt om kubuntu 6.10 op een software RAID 0 configuratie te installeren?
Eergisteren heb ik voor mijn pc een tweede hardeschijf gekocht omdat ik de boel in RAID 0 wil laten draaien(performance winst). Ik krijg het alleen helemaal niet voor elkaar.

De controller die ik gebruik is een on-board VIA VT6420. Ik kwam er al snel achter dat de normale grafische installeren helemaal niet de mogelijkheid bied om een RAID partitie aan te maken en ben dus over gestapt naar de alternate installer. Hier heb ik het RAID array kunnen maken en kunnen mounten(na veel geknoei), maar hierna loopt bij mij op wonderbaarlijke wijze de installer vast.

Ook heb ik http://www.ubuntu-in.org/wiki/SATA_RAID_Howto gevolgd, maar die is voor 6.06 en ik loop bij de stap apt-get install ubuntu-base linux-386 ubuntu-desktop dmraid grub tegen problemene aan. Het eerste is al dat ubuntu-base niet meer bestaat, maar dit zou je moeten vervangen door ubuntu-minimal en ubuntu-standard had ik gelezen. Als ik dat doe loop ik tegen problemen met locales aan.

Kan iemand uitleggen hoe ik via die debootstrap methode Kubuntu toch goed kan installeren? Welke stappen moet ik doen om via die methode Kubuntu goed te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 18:35:
[knip] Als ik dat doe loop ik tegen problemen met locales aan.
Ik heb geen kubuntu of software-raid, maar je zinnetje "loop ik tegen problemen met locales aan" vind ik wat vaag. Wat voor problemen? Die zijn waarschijnlijk met 1 commando te verhelpen, vandaar dat ik het vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

@RGN - Ik raad je aan om software RAID vanuit Linux te gebruiken ipv je onboard software BIOS RAID hack te gebruiken als je Windows niet op dezelfde HD hebt draaien. Je zal geen last hebben van een performance drop wanneer je dat doet.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Surkow schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 20:54:
@RGN - Ik raad je aan om software RAID vanuit Linux te gebruiken ipv je onboard software BIOS RAID hack te gebruiken als je Windows niet op dezelfde HD hebt draaien. Je zal geen last hebben van een performance drop wanneer je dat doet.
Dat doe ik ook. De grote vraag is eigenlijk: hoe installeer ik Kubuntu op een Linux (software) Raid 0?

De ellende is alleen dat de installer van Kubuntu geen RAID devices begrijpt en daarom moest je volgens internet met zo'n debootstrap oplossing werken.

Zoals het beschreven staat in die link in mijn vorige post krijg ik het niet voor elkaar, want ik krijg foutmeldingen over dat de "locale" niet gevonden kan worden. Exacte foutmelding weet ik zo niet. Deze melding kwam van Perl, als je via apt-get probeerde om ubuntu-base en ubuntu-minimal te installeren.

Edit: Ik zie nu pas dat er zelfs op de ubuntu site staat hoe je Ubuntu zou moeten installeren met debootstrap. Ik ga het eens proberen!

Voor de geintresseerden: https://help.ubuntu.com/6...e/i386/linux-upgrade.html

Edit2: Het werkt :), probleem opgelost dus, en wel volgens de tutorial zoals die hierboven beschreven staat. Daarin staat niet het aanmaken van het Raid array, maar dat is eenvoudig te doen door mdadm te apt-getten en dan het array te maken

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik ga ook maar eens overstappen, jaren lang tot grote ergernis xp gehad. Word nu toch wel eens tijd voor wat anders.

Alleen ik wil een dual instal met linux en xp, hoe moet dat?

En ik twijfel of alles goed gaat werken.
Ik heb ten eerste Logitech G5 muis en G15 toetsenbord en ten tweede heb ik een Compaq Presario SR1759 computer.
Zal dat goed gaan en waar moet ik rekening mee houden en als ik drivers ofzo nodig heb waar kan ik die vandaan halen?

Alvast bedankt :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verstandige keus! ;)
Ik weet niet of jou hardware goed ondersteunt wordt, maar je *buntu wilt gaan draaien, kun je heel makkelijk kijken of je hardware ondersteunt wordt: van www.ubuntu.com kun je een live-cd downloaden. Als je hiervan boot krijg je een volledige desktop omgeving voor je neus. Hier kun je dan mooi uitproberen of alle hardware die je hebt functioneerd en als dat het geval is, Ubuntu direct installeren. De installatie van ubuntu ziet als het goed is dat je windows al geinstalleerd hebt, en biedt dan aan die partitie wat te verkleinen en in de vrijgekomen ruimte ubuntu te installeren (kan ook handmatig). Vervolgens kun je bij het booten mooi kiezen of je ubuntu of windows wil opstarten.
Daarnaast kan je ook aanraden om even naar Kubuntu te kijken, dit is Ubuntu, alleen dan met kde als standaard desktop environment. Beide de's hebben hun sterke punten, en wat je fijner vind werken is een kwestie van smaak, dus ik zou ze allebei even bekijken en beoordelen wat je prettiger vind.
Veel plezier bij je eerste stappen in de wondere wereld die linux heet! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Okeej, thnx
Maar ik ben nu ubuntu aan het downloaden omdat het me is aangeraden. Wat is met ubuntu en die Kubuntu het verschil dan, wat heeft de een wel wat de ander niet heeft?

[ Voor 14% gewijzigd door Joopieboy op 16-03-2007 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Joopieboy schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 18:51:
Okeej, thnx
Maar ik ben nu ubuntu aan het downloaden omdat het me is aangeraden. Wat is met ubuntu en die Kubuntu het verschil dan, wat heeft de een wel wat de ander niet heeft?
Het verschil zijn de verschillende desktop omgevingen. Ubuntu gebruikt Gnome en Kubuntu gebruikt KDE.

[ Voor 10% gewijzigd door Surkow op 16-03-2007 19:15 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb van de ubuntu gedownload van de officiele site, op een cd gebrand, in de cd speler gedaan, pc uit en ik start hem op, xp boot automatisch maar deze doet niks. Als ik weer op het bureaublad ben en ik open handmatig de cd autoplay dan krijg ik een schermpje van ubuntu met mozilla firefox en nog een aantal dingen die je kan instaleren, maar niks van ubuntu zelf om te instaleren ofzo?!
Ik snap er niks van... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Joopieboy op 16-03-2007 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-08 18:51
Je moet naar je BIOS gaan, dat is vaak delete/backspace indrukken terwijl je PC opstart. Je ziet het zelfs staan "press DEL now to edit settings" tijdens het opstarten. Daar zul je de boot volgorde moeten veranderen, nu boot je meteen op je harde schijf. Je moet je PC zo instellen dat hij éérst kijkt of er een bootable cd in je cd-rom speler zit en dat hij dán pas moet gaan kijken naar Windows. Windows zal precies werken zoals eerst, maar je kunt dan wel bootable cds gebruiken, zoals de Ubuntu cd.

Succes!

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hij staat goed ingesteld, eerst floppy, dan cd, dan hdd. Zoals het hoort. Ik probeer zo nog eens met de xp cd maar raar dat dit het niet doet...

Dus hoe krijg ik ubuntu aan de praat op mijn windhoos compaq... :?

Edit:
Ik heb maar een screenie gemaakt van het venstertje.
Ik heb zo`n vermoeden dat ik een verkeerde versie heb, mja welke moet ik dan...
Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/1561/ubunture1.jpg

Edit2:
Help, ik heb de ubuntu gedownload, met winrar uitgepakt, en als gegevensschijf gebrand. Volgens mij is het daar mis gegaan.
Maar hij start wel die autoplay op als je in xp de cd erin doet, maar als je hem laat opstarten met de cd dan doet ie het niet...
En hoe moet ik als ik die iso moet branden hem branden met sonic?!
Wie kan me hier het een en ander uitleggen... 8)7

[ Voor 82% gewijzigd door Joopieboy op 16-03-2007 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Je kunt toch gewoon een ISO downloaden? Die is niet gerart. Er is overigens ook een "Windows Ubuntu installer" in de maak. Je klinkt als een geschikte beta-tester :)

http://www.ubuntuforums.o...ghlight=windows+installer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Misschien ben ik ook de goede beta tester :+
Ik ga strx even proberen.

Iig bedankt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JoopieBoy: Ik ken dat sonic niet waar je het over hebt, maar vrijwel ieder cd brand programma heeft wel een functie om iso's te branden. Zoek wat rond in de help zou ik zeggen. Daarnaast zijn er waarschijnlijk ook wel gratis iso brandprogramma's voor windows te vinden. Google is je vriend... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Zou je er wel aan beginnen als een ISO branden / Ubuntu opstarten al een hels karwei is ?

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:25
Joopieboy schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 20:24:
Hij staat goed ingesteld, eerst floppy, dan cd, dan hdd. Zoals het hoort. Ik probeer zo nog eens met de xp cd maar raar dat dit het niet doet...

Dus hoe krijg ik ubuntu aan de praat op mijn windhoos compaq... :?

Edit:
Ik heb maar een screenie gemaakt van het venstertje.
Ik heb zo`n vermoeden dat ik een verkeerde versie heb, mja welke moet ik dan...
[afbeelding]

Edit2:
Help, ik heb de ubuntu gedownload, met winrar uitgepakt, en als gegevensschijf gebrand. Volgens mij is het daar mis gegaan.
Maar hij start wel die autoplay op als je in xp de cd erin doet, maar als je hem laat opstarten met de cd dan doet ie het niet...
En hoe moet ik als ik die iso moet branden hem branden met sonic?!
Wie kan me hier het een en ander uitleggen... 8)7
Waatrschijnlijk heeft winrar zich als programma aan *.iso geknoopt? Je kunt van Ubuntu nl alleen iso downloaden, of je moet jigdo willen, maar dat wil je in jouw situatie niet.
Dan kun je in Recordnow(standaard Sonic brandprog) de optie "Beeld branden" onder reservekopieprojecten(3x maal woordwaarde ;)) gebruiken om deze iso te branden.
Dan reboot met CD in station en veel plezier :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nja, ik heb na 3 cd`s te hebben verkloot die niet werkten en 2 echt mislukte gebrande cd`s eindelijk de oplossing...
- winrar was aan dat iso formaat gekoppeld
- ik had een iso gedownload(dus wel de goede)
- die uitgepakte iso had alleen de mogelijkheid om die autoplay te starten en niet automatisch op te starten
- de pc kan alleen als opstart cd het iso formaat aan en niet wat ik had geklungeld
- sonic moet een "image" schijf maken voor het iso formaat

Echt waar hoe stom kan je zijn, ging lekker zo vanmiddag en vanavond...(not) |:(

Mja, morgen eens met frisse moed proberen of het deze keer wel lukt.
Hopelijk dan wel eindelijk werken met linux...

Maar goed, ik laat van me horen morgen als ik linux aan de praat heb (of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

- dubbel -

[ Voor 97% gewijzigd door Joopieboy op 17-03-2007 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 00:02:
Nja, ik heb na 3 cd`s te hebben verkloot die niet werkten en 2 echt mislukte gebrande cd`s eindelijk de oplossing...
- winrar was aan dat iso formaat gekoppeld
- ik had een iso gedownload(dus wel de goede)
- die uitgepakte iso had alleen de mogelijkheid om die autoplay te starten en niet automatisch op te starten
- de pc kan alleen als opstart cd het iso formaat aan en niet wat ik had geklungeld
- sonic moet een "image" schijf maken voor het iso formaat

Echt waar hoe stom kan je zijn, ging lekker zo vanmiddag en vanavond...(not) |:(

Mja, morgen eens met frisse moed proberen of het deze keer wel lukt.
Hopelijk dan wel eindelijk werken met linux...

Maar goed, ik laat van me horen morgen als ik linux aan de praat heb (of niet)
zoek anders eens naar imgburn om je iso te branden naar CD, en gebruik een CD-RW voor als het mis gaat.... dan verklooi je niet nog meer CD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Kan iemand mij dit uitleggen?

Met apt-get kan ik bepaalde prog's niet installeren (not found) die in synaptic package manager wel te vinden zijn. Beide maken toch gebruik van dezelfde sources.list?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Eusebius schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 09:14:
Kan iemand mij dit uitleggen?

Met apt-get kan ik bepaalde prog's niet installeren (not found) die in synaptic package manager wel te vinden zijn. Beide maken toch gebruik van dezelfde sources.list?
apt-get en synaptic zijn hetzelfde. Je hebt waarschijnlijk een typefout gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Gebruik dan aptitude. Je hoeft de meerwaarde van aptitude niet te waarderen, het ondersteunt in ieder geval wel autocompletion (met tab zoals gewoonlijk). Hierdoor kan ik veel sneller de juiste packages vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
apt-get en zsh ondersteunen ook prima autocompletion met tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dutchmega schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 09:53:
[...]

apt-get en synaptic zijn hetzelfde. Je hebt waarschijnlijk een typefout gemaakt.
Ja, dat dacht ik ook dus. Maar ik heb xubuntu en wilde ubuntu-desktop proberen. In synaptic wordt ubuntu-desktop met de search netjes gevonden, maar met apt niet, terwijl ik dezelfde naam intik.

Wat is het verschil tussen apt en aptitude? Behalve dat het 2 commando's zijn ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voornamelijk de manier waarop dependencies worden geregeld. Als je met behulp van aptitude bijvoorbeeld een package verwijderd, worden automatisch ook packages verwijderd die niet meer nodig zijn op je systeem. Daarnaast installeerd aptitude ook automatisch de 'recommended' packages.
Bovendien heb je met aptitude hetzelfde commando voor bijvoorbeeld het zoeken naar een package als het installeren (aptitude install / aptitude search), i.p.v. apt-get install / apt-cache search. Zelf vind ik aptitude net iets plezieriger werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Wat een gedoe allemaal.
Ik krijg een foutmelding er is geen basisbesturingssysteem.
Ik heb 1 partitie, de recovery partitie van compaq, die is 3 gb groot en staat als ntfs. Daar mag ik niet aankomen
Dan heb ik een goede 230 gig schijf. 40 daarvan is gebruikt door windows en mijn documenten.
Ik heb daarvan 146 gig gemaakt waar de data enzo van windows nog opstaat. Via de instalatie van ubuntu.
Dan wil ik een 3e partitie maken van 86 gig als ntfs voor ubuntu als 2e besturingssysteem.
De naam die maak ik zoals de vorige partities maar dan ipv 1 en 2 maak ik er nummer 3 van en net zoals de andere als ntfs.
Maar dan als ik verder wil krijg ik de foutmelding er is geen basisbesturingssysteem.

Wie o wie kan mij helpen?! :?

[ Voor 9% gewijzigd door Joopieboy op 17-03-2007 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 12:10:
Wat een gedoe allemaal.
Ik krijg een foutmelding er is geen basisbesturingssysteem.
Ik heb 1 partitie, de recovery partitie van compaq, die is 3 gb groot en staat als ntfs. Daar mag ik niet aankomen
Dan heb ik een goede 230 gig schijf. 40 daarvan is gebruikt door windows en mijn documenten.
Ik heb daarvan 146 gig gemaakt waar de data enzo van windows nog opstaat. Via de instalatie van ubuntu.
Dan wil ik een 3e partitie maken van 86 gig als ntfs voor ubuntu als 2e besturingssysteem.
De naam die maak ik zoals de vorige partities maar dan ipv 1 en 2 maak ik er nummer 3 van en net zoals de andere als ntfs.
Maar dan als ik verder wil krijg ik de foutmelding er is geen basisbesturingssysteem.

Wie o wie kan mij helpen?! :?
- Je krijgt die foutmelding als je de computer aandoet?
- Start Windows of Ubuntu of niets op?
- Kwam dit na het installeren van Ubuntu?
- Heb je Ubuntu geinstalleerd via de CD of heb je de beta windows-installer gebruikt?

Trouwens, wil je de zinnen netter typen zodat het makkelijker te lezen is? Dank je

[ Voor 8% gewijzigd door Dutchmega op 17-03-2007 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dit kwam bij de instalatie van ubuntu. Ik heb een iso gedownload en op een cd gebrand, die cd die opent de computer automatisch waarna hij het instalatie menu van ubuntu opent.
Dan moet ik ubuntu op een partitie instaleren. Dat kan je automatisch laten doen of handmatig.
Ik heb dat handmatig gedaan voor zover ik kwam.
Je kom in zo`n menu met je partities en de vrije ruimte en dergelijke van je harde schijf(en).
Daar kan je kiezen wat je gaat doen met partities. Ik heb ervoor gekozen om de hoofdpartitie die oorspronkelijk van windows word gebruik te splitsen. 1 partitie word 146 gig voor windows. De vrije ruimte word dan ingekort, allem data en dergelijke wil ik behouden. De ruimte die vrij komt, een 86 gig, die wil ik gaan gebruiken voor ubuntu.
Als ik die partitie wil gaan bewerken, dwz dat je het bestandssysteem moet aanpassen, dan krijg ik als ik verder wil de foutmelding geen basisbesturingssysteem.
Wat is dit en hoe kan dit?

En als ik de 3 gig partitie (orginele recovery partitie) wil behouden, en van de hoofdpartitie 2 partities wil maken maar wel mijn data en xp wil behouden, hoe moet dat dan?!

Graag hulp hierbij _/-\o_
(en sorry als het wat onduidelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Je kunt geen NTFS partites benaderen vanuit de partitiemanager in Ubuntu. Je zult vanuit Windows (met b.v. Partition Magic) een partitie moeten maken om ubuntu op te installeren. De enige manier om dit vanuit de Ubuntu installatie te doen is door de complete partitie te verijderen, waardoor je Windows kwijt raakt.
Als je partitie hebt aangemaakt en boot vanaf de ubuntu cd kun je de nieuwe partite het best formatteren naar Ext3. Je hebt een tweede partite nodig voor ubuntu als swap space. Die hoeft maar klein te zijn. 500MB tot 1GB is voldoende. Persoonlijk gebruik ik 3 partities. Ook een waar ik mijn .home folder op mount, zodat ik geen data verlies wanneer ik Ubuntu verkracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Kwam deze melding tijdens het installeren of na het installeren? Komt die melding van Ubuntu of Windows?

Ohja, heb je 1 harde schijf in je computer zitten?

Eventueel: Je kan Ubuntu installeren, handmatig een partitie kiezen en dan een foto maken van je scherm. Dit maakt het een heel stuk duidelijker voor ons :)
Bram77 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:33:
Je kunt geen NTFS partites benaderen vanuit de partitiemanager in Ubuntu. Je zult vanuit Windows (met b.v. Partition Magic) een partitie moeten maken om ubuntu op te installeren. De enige manier om dit vanuit de Ubuntu installatie te doen is door de complete partitie te verijderen, waardoor je Windows kwijt raakt.[..]
Ubuntu kan prima omgaan met NTFS. Dit klopt niet

Als hij Ubuntu de partitie automatisch heeft laten resizen, komen er 2 partities uit als het goed is (+ de oude Windows-partitie). Eentje voor Ubuntu en eentje voor de swap. Dit zou gewoon moeten werken...
De melding "geen basisbesturingssysteem" is het probleem.. Ik heb dit nog nooit gezien bij Ubuntu/Windows... Mss een melding van BIOS? Maar in dat geval is de installatie niet gelukt en wijst de MBR naar een leeg plekje van de HD ofzo? Vragen vragen vragen 8)7

[ Voor 78% gewijzigd door Dutchmega op 17-03-2007 13:49 . Reden: Bericht weer 100x editten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Bram77 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:33:
Je kunt geen NTFS partites benaderen vanuit de partitiemanager in Ubuntu. Je zult vanuit Windows (met b.v. Partition Magic) een partitie moeten maken om ubuntu op te installeren. De enige manier om dit vanuit de Ubuntu installatie te doen is door de complete partitie te verijderen, waardoor je Windows kwijt raakt.
Weet je dat heel erg zeker? Volgens mij moet dit gewoon kunnen. Een NTFS partitie resizen naar iets kleiners, waardoor er vrije ruimte beschikbaar komt, waar je een EXT3 partitie op kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik kan zeker vanuit de instal de ntfs benaderen en aan te passen.

Even voor de duidelijkheid, ik heb 1 schijf erin zitten.
1 partitie van 3 gig
1 partie was 232 gig
Die grote partitie wil ik opdelen in een stuk voor windows xp en ubuntu.
Dus die xp partitie die hou ik NTFS en die van Ubuntu moet EXT3 worden?
En wat is dan de naam: /home of /.... ???(meerdere mogelijkheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Ik loop nu tegen 2 dingetjes aan (eigenlijk 3 maar de derde is te specifiek om hier antwoord te verwachten).

Ik heb een Ubuntu 6.06 geüpgrade naar 6.10 Edgy via de truck uit de topicstart. Na een poosje liep de updater in de soep en gaf aan dat het systeem mogelijk onbruikbaar was geworden, want het upgraden van MythTV lukte niet :|. Er stond dat ik het moest rapporteren maar ik neem aan dat dit toch al honderd jaar is gefixt in Feisty. Na een reboot lijkt het er toch op dat 6.10 erop staat, en mijn doel, een nieuwere versie van Kaffeine, stond er ook op en dat werkt allemaal. *O*

Alleen is Wine nu kapot. Ik heb al herinstallatie in synaptic van het wine pakketjes aangeklikt maar dat hielp niet. Het zit zo: als ik vanaf een terminal "wine mirc.exe" intoets staat er:
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x4d
Ik weet niet of ik deze melding voorheen ook had, want normaal start ik mirc met een dubbelklik (.exe gekoppeld aan Wine). Het probleem is nu, dat er geen mIRC venster komt. Het proces loopt wel maar ik zie niks.

Ik kan uiteraard de boel herinstalleren from scratch, maar dat vind ik een Windows-oplossing. Ik wil weten hoe ik het kan repareren :?. dpkg -C bracht ook geen soelaas.

Tweede puntje: bestaat er een PCIe videokaart die zonder binary drivers out of the box op Ubuntu 6.06 werkt? 3D hoeft niet maar overlay en standaard 2D versnelling moet wel werken. Op https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCards kan ik er geen vinden volgens mij :?. Of draait een Geforce wél goed in 2D zonder binary drivers of zit je dan weer met dat VESA ding (zonder overlay) :?.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Nja, ik heb eindelijk linux ubuntu aan de praat.

Mijn eerste reactie was, o god wat ziet dit er simpel er uit...
En het is ook zo, windows is veel luxer enzo.
Maar ubuntu werkt lekker vlot en loopt wel lekker

Ik kwam ten eerste niet op internet, de schermresulutie van maximaal 1024 bij 768 is veeels te laag met een 19 inch breedbeeld scherm, was allemaal erg simpel kwa opzet, alles in 2d. Het werkte allemaal erg goed enzo maar om het nu een goede vervanger voor windows te noemen...

Mja, hoe krijg ik het internet in ubuntu aan de praat, en zijn er wat dingen die ik kan doen om het wat "luxer" te maken en ik kwam niks tegen van een msn ding, niks van een goede mediaplayer, echt karig is het wel...

Mja, is opzig wel leuk dit allemaal, werkt iig veel beter als windows.
Maar dan moet er nog wel het een en ander aan gedaan worden of ik moet een andere linux pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
blaataaps schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 09:55:
apt-get en zsh ondersteunen ook prima autocompletion met tab.
Dat moet dan nieuw zijn. Ik heb het wel geprobeerd eerder, maar nooit gelukt. Of /me is gewoon incapabel :p
Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:51:
Ik kan zeker vanuit de instal de ntfs benaderen en aan te passen.

Even voor de duidelijkheid, ik heb 1 schijf erin zitten.
1 partitie van 3 gig
1 partie was 232 gig
Die grote partitie wil ik opdelen in een stuk voor windows xp en ubuntu.
Dus die xp partitie die hou ik NTFS en die van Ubuntu moet EXT3 worden?
Dat kan ja
En wat is dan de naam: /home of /.... ???(meerdere mogelijkheden)
https://help.ubuntu.com/c...nuxFilesystemTreeOverview
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 15:13:
Ik loop nu tegen 2 dingetjes aan (eigenlijk 3 maar de derde is te specifiek om hier antwoord te verwachten).

Alleen is Wine nu kapot. Ik heb al herinstallatie in synaptic van het wine pakketjes aangeklikt maar dat hielp niet. Het zit zo: als ik vanaf een terminal "wine mirc.exe" intoets staat er:
Probeer anders eens de repo van winehq zelf toe te voegen en de nieuwste wine installeren :)
Tweede puntje: bestaat er een PCIe videokaart die zonder binary drivers out of the box op Ubuntu 6.06 werkt? 3D hoeft niet maar overlay en standaard 2D versnelling moet wel werken. Op https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCards kan ik er geen vinden volgens mij :?. Of draait een Geforce wél goed in 2D zonder binary drivers of zit je dan weer met dat VESA ding (zonder overlay) :?.
Naar ik weet heb je eigenlijk altijd een aparte binary driver nodig voor welke gpu acceleration dan ook. 2D dus ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 15:19:
:Y
:N ("het is zo" is trouwens een drogreden)
Ik kwam ten eerste niet op internet, de schermresulutie van maximaal 1024 bij 768 is veeels te laag met een 19 inch breedbeeld scherm,
Installeer je videokaart-drivers eens. Dacht je soms dat je de enige was met een breedbeeldscherm :+
was allemaal erg simpel kwa opzet, alles in 2d.
http://www.beryl-project.org/
Het werkte allemaal erg goed enzo maar om het nu een goede vervanger voor windows te noemen...
  1. Niemand verplicht je het te gebruiken
  2. Om Windows nu een goede vervanger voor Linux te noemen :+
Mja, hoe krijg ik het internet in ubuntu aan de praat, en zijn er wat dingen die ik kan doen om het wat "luxer" te maken en ik kwam niks tegen van een msn ding, niks van een goede mediaplayer, echt karig is het wel...
Klik eens op dat mooie Add/Remove programs menu-item. Ik verzeker je dat er een wereld voor je opengaat.

MSN : Gaim, Kopete, Amsn etc.
Mediaplayer : Totem, Mplayer, VLC, Kaffeine etc.
Nu opeens wel ? Net was het nog geen "vervanger voor Windows".
Maar dan moet er nog wel het een en ander aan gedaan worden of ik moet een andere linux pakken...
Of even wat skinnen, je even wat meer verdiepen in het systeem etc. Je kunt ook KDE ipv Gnome gebruiken (zie bijvoorbeeld Kubuntu).
Kijk op http://distrowatch.com/ voor meer distro's.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 15:19:
Nja, ik heb eindelijk linux ubuntu aan de praat.

Definieer luxer? Wat mis je concreet? Themes kun je vinden op gnome-look.org. Probeer ook Kubuntu eens, KDE is wat drukker (luxer?) dan Gnome, misschien is dat meer iets voor jou :)
Voor msn kun je Gaim, aMsn (te downloaden met synaptic), emesene, kopete, etc. gebruiken.
Media players zijn er ook genoeg: Listen, Amarok, Banshee...
Wat moet er nog aan gedaan worden wat je niet zelf kunt doen? Bij Windows moet je toch net zo goed zelf software en drivers installeren :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Okeej bedankt.

Dus ik moet drivers downloaden, even wat themes downloaden(wel eerst internet aan de praat zien te krijgen), als msn aMSN, en wat is het beste als mediaspeler?

En wat ik met luxer bedoel is dat het wat uitgebreider is, menu`s die er sjieker er uit zien etc.

[ Voor 113% gewijzigd door Joopieboy op 17-03-2007 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
VERDULLEME !!!!!

Door een onhandige stroomreset (kastdeur kwam tegen resetknop aan) ligt alles plat ... eerst wilden allerlei functies niet meer werken (taskbar weg, enter in zoekveld Fx doet het niet meer ... allemaal kleine dingetjes).

Omdat ik foutmeldingen kreeg over bestanden die niet verwijderd konden worden, heb ik e2fsck gedraaid. Nu had ik de pc even uitgezet om boodschappen te gaan doen. Kom ik terug, staat er op het scherm (zo'n 640*480)
GDM could not write a new authorization entry to disk. Possible out of (en dan nog wat)
Vervolgens:
Could not start the X (etc)
Iemand enig idee hoe ik dit kan terugdraaien cq waar ik moet zoeken? Ik kan met alt-f2 wel gewoon in de console komen, maar daar ben ik nog niet sterk in.

-edit: we hebben ook nog een recovery mode: die loopt een heel traject door, totdat hij eindigt met heel wat foutmeldingen
logd[2044]: error occured while writing to logfile. No space left on device

[ Voor 12% gewijzigd door Eusebius op 17-03-2007 15:47 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Hier ben ik weer met een paar volgende vragen.
De driver voor de videokaart is binnen, maar die van mijn logitech muis en toetsenbord kan ik niet vinden. Iemand een idee?
En is er voor ubuntu nou ook iets van winrar of winzip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Je mag ook wel 10 seconden zelf op zoek voor je hier je vragen dumpt, en specifieke drivers voor toetsenbord/muis zijn vaak niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 15:31:
Okeej bedankt.

Dus ik moet drivers downloaden
(Ik zag volgens mij net iets over een Ati videokaart staan)
Ga naar accesories -> Terminal en typ deze commando's in
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Met het eerste commando installeer je de ati-drivers (die vanaf dan up-to-date gehouden worden).
Met het tweede commando open je de tekstverwerker gedit, waar je het bestand /etc/X11/xorg.conf mee opent. In dit bestand moet je onder Section "Device" vesa of ati veranderen in fglrx. Zodat je zoiets krijgt :

code:
1
2
3
4
Section "Device"
    Identifier     "Blaat"
    Driver         "fglrx"
EndSection

Verder moet je kijken of dit
code:
1
Option "Composite" "Disable" EndSection

voorkomt in je xorg.conf, zoniet even toevoegen (als er een regel met Enable staat even veranderen naar Disable). Dit zorgt ervoor dat je direct rendering hebt (controleerbaar met het commando glxinfo), zodat je videokaart zijn werk doet en niet alles via software-rendering werkt.

Controleer ook nog even of jouw resolutie onder
code:
1
Section "Screen"

staat. Zo niet : even toevoegen.

Even opslaan dan en control-alt-backspace (waardoor je grafische omgeving opnieuw opstart) of even rebooten.
, even wat themes downloaden
http://www.gnome-look.org/ voor heel veel themes.
Als je bij themes Clearlooks instelt en dan bijvoorbeeld http://art.gnome.org/themes/metacity/1286 installeert ziet het er best puik uit.
(wel eerst internet aan de praat zien te krijgen)
Welke netwerkkaart heb je (eventueel controleerbaar via het commando lspci).
als msn aMSN
aMSN is de client die het meest lijkt op MSN zelf. Mijn favoriet is Gaim (en Kopete als ik KDE draai).
, en wat is het beste als mediaspeler?
De meest complete mediaplayer is Mplayer (vooral lettertype-rendering is veruit superieur als je het vergelijkt met bijvoorbeeld VLC). Mijn keuze voor al mijn videobestanden (hoewel niet de meest gebruiksvriendelijke keuze).
Voor een Winamp-like mediaplayer moet je Audacious installeren. Als je een mediaplayer wilt opgebouwd rondom een media library kan ik Listen aanraden (en Amarok voor KDE).
En is er voor ubuntu nou ook iets van winrar of winzip?
file-roller (standaard geïnstalleerd)
Als je wilt kunnen unrarren, moet je ook het programma unrar installeren (wat file-roller dan gebruikt).

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 17-03-2007 16:03 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat ubunte alleen op cd's overal aangeboden wordt.
Is er nergens een dvd versie beschikbaar, of kun je die zelf maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

mithras schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 15:22:
[...]
Probeer anders eens de repo van winehq zelf toe te voegen en de nieuwste wine installeren :)
Goed idee.. Alleen jammer, helpt niet :(.

Kan ik op 1 of andere manier ook een herinstallatie van alle dependencies forceren in 1x?
[...]
Naar ik weet heb je eigenlijk altijd een aparte binary driver nodig voor welke gpu acceleration dan ook. 2D dus ook :)
Niet met een Matrox G400/450/550. Maar die is alleen AGP.

Michael Hill: http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimages/edgy/release/
Lennart: HD vol? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 17-03-2007 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Jungian schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 15:57:

Welke netwerkkaart heb je (eventueel controleerbaar via het commando lspci).
Ik heb een linksys wireless netwerkkaart erin zitten. Ik kijk zo eens even of ik hem aan de praat krijg met ons wireless netwerk.

Maar bedankt voor je uitleg, ik ga weer eens het een en ander uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Verrek ... je hebt gelijk ... via mijn dualboot kan ik vanuit Win ook op de ext3 komen en Win geeft netjes aan dat N: (linux) vol zit. Geen idee waarom overigens. Het is een schijf van 20gb en na amper een paar weken vol (met alleen progs).

Maar first things first. Hoe kan ik vanuit Windows zo veilig mogelijk ruimte vrijmaken voor deze schijf? Gewoon deleten wordt denk ik niet op prijs gesteld ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Eusebius schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:26:
[...]
Verrek ... je hebt gelijk ... via mijn dualboot kan ik vanuit Win ook op de ext3 komen en Win geeft netjes aan dat N: (linux) vol zit. Geen idee waarom overigens. Het is een schijf van 20gb en na amper een paar weken vol (met alleen progs).

Maar first things first. Hoe kan ik vanuit Windows zo veilig mogelijk ruimte vrijmaken voor deze schijf? Gewoon deleten wordt denk ik niet op prijs gesteld ...
20GB met alleen programma's kan wel natuurlijk. Zeker weten dat er niet ergens een ~/.pron rondzweeft ;)

Maar op zich kan je gewoon dingen verwijderen om ze daarmee te uninstallen. Bijvoorbeeld spellen (ut, ut2004, et, tc:e) nemen best wat ruimte in, maar Matlab bijvoorbeeld ook wel. Je kan gewoon dan /usr/local/games/ut/ leegmaken en dan /usr/loval/bin/ut ook verwijderen. Dan heb je op een ~/.ut directory na alles van ut wel verwijderd. Dit kan je ook doen voor andere spellen.

Heb je niet echt grote binaries ergens staan, dan zal je verder op onderzoek uit moeten om te kijken wat die 20GB nu opgeslurpt heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
mithras schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:30:
[...]
20GB met alleen programma's kan wel natuurlijk. Zeker weten dat er niet ergens een ~/.pron rondzweeft ;)
Een wat ..? Je bedoelt natuurfilms met reetjes? Nee, die heb ik niet.
Maar op zich kan je gewoon dingen verwijderen om ze daarmee te uninstallen.
Dus delete vanuit Windows is geen probleem? Ik denk dat ik eens ga beginnen met /var/cache/apt/archives. Kanda :? Nog meer suggesties voor slurpende doch onnodige dir's?
Bijvoorbeeld spellen (ut, ut2004, et, tc:e) nemen best wat ruimte in, maar Matlab bijvoorbeeld ook wel. Je kan gewoon dan /usr/local/games/ut/ leegmaken en dan /usr/loval/bin/ut ook verwijderen. Dan heb je op een ~/.ut directory na alles van ut wel verwijderd. Dit kan je ook doen voor andere spellen.

Heb je niet echt grote binaries ergens staan, dan zal je verder op onderzoek uit moeten om te kijken wat die 20GB nu opgeslurpt heeft :)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Eusebius schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:36:
[...]
Dus delete vanuit Windows is geen probleem? Ik denk dat ik eens ga beginnen met /var/cache/apt/archives. Kanda :? Nog meer suggesties voor slurpende doch onnodige dir's?
/tmp en ~/.Trash misschien? Natuurlijk alleen als de prullenbak leeg mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Grote prutser schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:54:
[...]

/tmp en ~/.Trash misschien? Natuurlijk alleen als de prullenbak leeg mag ;)
Ik ben een redelijke beginner in Linux. In Win weet ik precies welke folders leeg mogen. Door mijn onbekendheid wordt ik gelijk onzeker wat ik wel en wat ik niet kan doen.

Anyway, ik zal eens kijken.
- edit: vanuit Win de \var\cache\apt\archives gedeleted. Nu start Xubuntu weer op. Pfoe. * Eusebius veegt een paar zweetdruppels van zijn gezicht.

- edit 2: ik kom nu tot het login scherm, maar als ik naam & pw invoer dan staat het loginscherm na een paar seconden weer op het scherm :? Zonder een foutmelding of wat dan ook. Wat er nu weer aan de hand is?

[ Voor 29% gewijzigd door Eusebius op 17-03-2007 17:35 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Mijn Ubuntu, met een shitload aan programma's, gebruikt net 3GB. Gebruik eens Disk Usage Analyser via Application -> Accessoires :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
offtopic:
Shit, dat moest edit zijn...
Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:06:
[...]

Ik heb een linksys wireless netwerkkaart erin zitten. Ik kijk zo eens even of ik hem aan de praat krijg met ons wireless netwerk.

Maar bedankt voor je uitleg, ik ga weer eens het een en ander uitproberen.
Linux ondersteunt niet alle wireless netwerkkaarten (stomme fabrikanten die geen linux-drivers maken) maar als je de output van
lspci -v
hier post, kunnen wij voor je zoeken

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchmega op 17-03-2007 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dutchmega schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 17:34:
Mijn Ubuntu, met een shitload aan programma's, gebruikt net 3GB. Gebruik eens Disk Usage Analyser via Application -> Accessoires :)
Ja, dan moet ik er wel inkomen natuurlijk ;)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 10-09 14:20
Met de waarschuwing in acht nemend, heeft iemand hier een tip voor een Bluetooth browser programma of iets wat daar op lijkt?

Hetvolgende is mijn probleem: 2 telefoons & 1 headset, die allemaal bluetooth gebruiken en dat kan verdomd handig zijn bij bestandjes versturen en skypen :+ ... maar daar heeft ubuntu geen zin in ;(

Onder windows werkt het leuk, skype met headset en files oversturen ed gaat makkelijk. Nu vind ik het eigenlijk belangrijker voor ubuntu dat ik mijn headsetje kan gebruiken aangezien alle Exchange dingen plaatsvinden onder windows. ( jaja, exchange icm Activesync & windows mobile ... was niet mijn ID ;( )

Ik heb diverse sites afgestruint naar howto's en ik krijg de indruk dat het onder kubuntu iets beter geregeld is als onder ubuntu. Tevens heb ik het maar 1 keer voor elkaar gekregen om mijn headset daadwerkelijk te "pairen" met de laptop ... en nog voor korte duur ook (20 seconden) ... wat ik daarna ook herhaalde ... het mooie popup venstertje die weer om mijn pin zou vragen heb ik NOOIT meer terug gezien.

Tutorials / Howto's die ik al heb gelezen:
Het grote Ubuntu topic deel 4
Het Grote Ubuntu Topic Deel 3
Ubuntu 6.06 LTS - Deel 2
Ubuntu 6.06 LTS
Google: Feisty Bluetooth
HOWTO: use a bluetooth headset (van Gentoo)
Bluetooth Audio
Ubuntu Forum: HOWTO: Using Bluetooth to acces Mobile Phone and use BT-Headset to use Skype
Howto: Bluetooth Headset (Duits ...)
Bluetooth Setup (ubuntu)
en last but not least
Zelfbrouwsel met Skype howto

En nog velen meer ... ik kan er wel bij vermelden dat ik over het algemeen nu niet eens tot "pairen" van de twee kom, echt ERG gewoon :( ( voel me weer beginner opeens :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Even wat voortgang over mijn probleem: df -h geeft aan dat /dev/hda4 (linux partitie) nog steeds 100% vol is. Via de recovery mode kan ik wel bij mijn partitie komen. Probeer ik echter
aptitude clean
rm ~/.Trash/*
rm /home/lennart/.Trash/*
df -h
Dan krijg ik bij de rm de melding dat desbetreffende folders niet zijn gevonden.
Ter volledigheid: op een ander forum las ik, dat als je in Win iets op een ext3 partitie verwijderd je gelijk ook de prullenbak moet leegmaken als je het doet om ruimte te krijgen!

[ Voor 20% gewijzigd door Eusebius op 17-03-2007 18:01 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Eusebius schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 17:39:
[...]

Ja, dan moet ik er wel inkomen natuurlijk ;)
Die-hard:

ctrl+alt+F1 > inloggen > sudo killall gdm > startx > ctrl+alt+F7 dat laatste is niet meer nodig geloof ik.

Werkt dat niet: ctrl+alt+F1 > ctrl+c > sudo startx.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 17-03-2007 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dutchmega schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 17:35:
offtopic:
Shit, dat moest edit zijn...

[...]

Linux ondersteunt niet alle wireless netwerkkaarten (stomme fabrikanten die geen linux-drivers maken) maar als je de output van
lspci -v
hier post, kunnen wij voor je zoeken
Die outut, waar kan ik die achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
woekele schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:47:
[...]

Weet je dat heel erg zeker? Volgens mij moet dit gewoon kunnen. Een NTFS partitie resizen naar iets kleiners, waardoor er vrije ruimte beschikbaar komt, waar je een EXT3 partitie op kunt maken.
Ik schreef het wat onduidelijk. Ik bedoel dat je geen ntfs partities kunt resizen zonder dataverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 17:53:
[...]

Die-hard:

ctrl+alt+F1 > inloggen > sudo killall gdm > startx > ctrl+alt+F7 dat laatste is niet meer nodig geloof ik.

Werkt dat niet: ctrl+alt+F1 > ctrl+c > sudo startx.
Ja! die laatste werkte! Wat heb ik nu eigenlijk gedaan?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 10-09 14:20
Eusebius schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 18:08:
[...]

Ja! die laatste werkte! Wat heb ik nu eigenlijk gedaan?
Je bent naar TTY 1 gegaan, hebt datgene afgebroken wat aan het draaien was en opnieuw X gestart :)

Kan je misschien vertellen waar de meeste ruimte heen gaat? ( cd / ; du -sh ./* )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ter info: de trash zat bomvol. Hij is nu aan het leggen en als ik "df -h" opvraag, heeft /dev/hda4 al 58% ruimte. Dat was eerst dus 100%. De trash komt van een HDD die ik aan het opschonen ben (hoort bij een ander systeem, maar logeert nu even in de desktop om geschoond te worden van virussen (ja, tis een Windows HDD).

Ow wacht, 24% vrij al :p Hij gbebruikte dus 75% voor de trash. Mmmm ... dat wordt dus uitzoeken hoe de trash om te leiden is naar een andere schijf & te limiteren is (net zoals in windows :D )

Nou, de trash was dus het probleem. Ik kan mijn laptop weer afsluiten en op mijn desktop werken. Tnx allemaal voor deze hulp.

Een ander vraagje: mijn taakbalk wordt niet meer geladen in xubuntu en ik krijg 'm niet in de "autostarted applications" (geen idee of een taakbalk daar thuishoort). Nu moet ik vanuit de terminal elke keer xfce4-taskbar (oid) doen, maar het moet ook automagisch werken. Aangezien services.msc niet werkt op linux ... waar kan ik in (x)ubuntu dit soort instellingen vinden. Bestaat er eigenlijk wel zoiets als een register in linux? (ja ik weet het: een n00b vraag :))

[ Voor 36% gewijzigd door Eusebius op 17-03-2007 18:29 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

LinuX-TUX schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 18:19:
[...]

Je bent naar TTY 1 gegaan, hebt datgene afgebroken wat aan het draaien was en opnieuw X gestart :)
Om precies te zijn, X gestart alszijnde de niet-bestaande root.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Eusebius schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 18:23:
Mmmm ... dat wordt dus uitzoeken hoe de trash om te leiden is naar een andere schijf & te limiteren is (net zoals in windows :D )
Als je een partitie aanmaakt van de gewenste grootte en die dan mount ala
 mount /dev/crap /home/username/.trash

komt het helemaal goed volgens mij. Mooi regeltje in je fstab erbij en je bent er helemaal klaar mee (waarbij je net zo goed die regel kan maken en dan mount -a kan doen, dat scheelt je weer typen).

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 17-03-2007 18:53 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 11:31
Bij mij hier is het ~/.Trash (met hoofdletter) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Echt waar, is er ook iets van linux wat wel gelijk goed werkt... Ik heb n u slechte ervaring met dt ubuntu gebeuren.

Paar dingen:
- driver van de videokaart krijg ik niet geinstaleerd, moet ik waars als hoofdgebruiker of iets dergelijke ingelogd zijn, maar ik ben de hoofdgebruiker
- gedownloade skins zijn niet aan de praat te krijgen
- als ik in een map naar beneden scroll dan word ie zo traag als wat en komen de mappen langzaam voorbij
- de mediaspelers die erop zitten doen niks, hebben codecs nodig of wat dan ook
- internet is niet aan de gang te krijgen
- enz. enz...

Ik vraag me af of ik niet beter die windows kan blijven, linux is echt bagger :(
Ik heb geen problemen met overstappen en wennen aan een nieuw systeem maar dit is verre van volmaat en daar wil ik niet mee werken ipv windows... :N

Of er moet wel wat fatsoenlijks zijn...

Sorry hoor, maar dit is niet wat ik verwacht van een windows vervanger.
Dat ik geen spellen kan spelen ala, maar dit... -O-

Echt, de software op mijn pda werkt gelijk stukken fijner als dit :X

Mja, jullie zullen me nu wel een "verwende windows" gebruiker vinden, dat ben ik dan ook wel. Maar als linux echt tegen windows op wilt dan moet er toch echt een hoop gebeuren.

Of jullie moeten nu met een goede linux op de proppen komen....

[ Voor 21% gewijzigd door Joopieboy op 17-03-2007 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ja het is kut. Iedereen gebruikt het alleen om speciaal te zijn. Doei :w
Root-rechten geef je met sudo trouwens.
Maar het is toch allemaal bagger.
The WOW begins now !

[ Voor 55% gewijzigd door Jungian op 17-03-2007 19:18 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Jungian schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 19:16:
Ja het is kut. Iedereen gebruikt het alleen om speciaal te zijn. Doei :w
Korte samenvating was dat :+

Mja, heb ik het dan mis al windows gebruiker?
Ik heb het idee dat vanuit mijn windows achtergrond linux zoiets probeert na te maken maar dan net anders. Het is allemaal net niet wat ik er van verwacht.

En ik snap jullie gevoel ook niet van het goede en betrouwbare veilige systeem van linux. Ik met mijn windows pc snap hier echt weinig van, collega`s, vrienden en kennissen vinden het allemaal super... Maar ik begon met wat gedoe, eindelijk staat het erop, werkt het, en dan nog het een en ander.

Ik snap er echt niks van...

Edit: sorry hoor, ik heb xp, vista heb ik ook al geprobeerd. Windows is gewoon makkelijk te gebruiken en ziet er heel gelikt uit. Mja,d aar heb je ook alles mee gezehct.
Al die vasthangers, dat gedoe met virussen, foutmeldingen, etc. Het schiet gewoon niet op, en je betaalt er nog super veel voor ook. Belagelijk.
Mja, als windows niks voor je is dan hou je alleen linux over. Volgens zovele waar ik het aan heb gevraagt en het ermee over heb gehad is linux het helemaal. Werkt heerlijk, geen gezuer meer, ziet er goed uit etc... Alleen wat ik nu tegen kom is dat het een en ander niet gelijk goed loopt, de looks zijn beetje oud en 2d te noemen. Het geeft gewoon niet de "sfeer" van windows.
Linux kan best wel goed zijn, alleen ik snap er weinig van en ik ben niet gelijk vertrouwd ermee. Miscchien heb ik de verkeerde linux variant gepakt. maar wat zovele zeiden moets linux het helemaal zijn, nou misschien is er ook wel wat goed, maar ik merk en zie het niet...

[ Voor 54% gewijzigd door Joopieboy op 17-03-2007 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 19:12:
Echt waar, is er ook iets van linux wat wel gelijk goed werkt... Ik heb n u slechte ervaring met dt ubuntu gebeuren.

Paar dingen:
- driver van de videokaart krijg ik niet geinstaleerd, moet ik waars als hoofdgebruiker of iets dergelijke ingelogd zijn, maar ik ben de hoofdgebruiker
Lees je in in de materie, bijvoorbeeld de wiki en ubuntuforums
- als ik in een map naar beneden scroll dan word ie zo traag als wat en komen de mappen langzaam voorbij

En nu even onderbouwend:
Je bent geen hoodfgebruiker, alleen ben je wel gemachtigd om tijdelijk de rechten van de hoofdgebruiker te krijgen. En die hoofdgebruiker heet root ;)
Vul je normale wachtwoord in wat je ook tijdens de installatie hebt opgegeven en je komt er zo doorheen
Welke "skins". Je hebt icon packs, je hebt aparte vensterranden, je hebt het thema van je vensters: buttons en dergelijke. Je hebt thema's van Firefox, je hebt thema's van xmms. Thema :? Skin :? Wat bedoel je?

Als je naar http://gnome-look.org gaat en een leuk metacity theme of gtk theme uitkiest is het een kwestie van je theme dialog openen, het pakketje in het venster slepen en je bent klaar...
Welke map? Welke bestanden? Welke filemanager? Hoeveel mappen zitten in die map?
Omdat jij vrije software gebruikt kan dat inderdaad niet zomaar. Als je weet wat je gebruikt in plaats van wat weg te klikken en boos te worden als het niet werkt...
Kijk op de wiki naar de restricted formats. Het staat perfect uitgelegd waarom het niet meegeleverd wordt en wat je moet doen om het aan te zetten.
"Het lukt niet" is in de Linux community een loze kreet. Het geldt trouwens ook voor GoT: wat heb je geprobeerd, wat lukt niet en waar gaat het fout.
Zit je uberhaupt op ethernet of wifi? Heb je voor je wifi al NetworkManager geinstalleerd...

* mithras wordt moedeloos als er zulke mensen zijn die eerst roepen en afkraken en dan pas goed kijken wat ze gedaan hebben. Offtopic: Linux is prima klaar voor de desktop, de desktop niet voor iedereen :)

/edit:
offtopic:
Verbeter even in je profiel: "geslaagt naar geslaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja, ik ben nu ook aan de slag met ubuntu, en ik heb 0,0 linux ervaring.
Niet alles krijg ik dus meteen werkend. Ben jaren windows gewent dus ik zal me moeten verdiepen in de materie. Maar omdan gelijk te gaan roepen linux is niks, nee, het zal ff puzelen worden en google raadplegen. Ik denk als ik het uiteindelijk allemaal zelf aan de praat krijg, dat ik op deze manier ook meteen het meeste ervan leer.

Dus joopyboy, steek er eens wat meer tijd en moeite in, dan komt het wel goed.

Op het moment is mij onduidelijk hoe ik mijn geforce moet installeren dit lukt niet. Maar heb al het een en ander gevonden in de readme's, faq's etc.

Toch wou ik dat er setup.exe bestond voor linux :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Okeej,
Ik ben 1,5 dag bezig om dit aan de praat te krijgen. En nog niks, ik heb echt 10tallen forums doorgespit maar het is allemaal even duidelijk.. 8)7
Windows is voor mij makkelijk maar het stikt echt van de rommel erin, dus ik dacht, linux blijkt zo goed te zijn, dan maar dat proberen. Mja, nu blijkt dus dat het voor mij iets te is en ik er geen jota van snap.
Sorry als ik hier een aantal grote linux fans heb beledigd... Maar ik denk dat ik als verwende windows gebruiker niet om kan gaan met zoiets als dit |:(

Wat ik zoek en wil is:

- Wireless internet aan de praat krijgen
- Mediaspeler die werkt
- Hoe krijg je een skin van ubuntu er werkend op
- Hoe instaleer ik de driver van mijn videokaart
- Hoe log ik in als "hoofdgebruiker"
- Eventueel links naar beginners how to`s en tips en trics

Of zal ik toch toch maar alles formateren, windows erop en maar niet gaan beginnen aan linux?

[ Voor 20% gewijzigd door Joopieboy op 17-03-2007 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Drivers installeren gaat al stukken beter in Feisty Fawn. Gewoon Restricted drivers manager starten, driver aanklikken, restarten en het werkt :P

Punt is allen, 90% van de vragen gesteld hier, zijn al 32532563252352 keer gesteld door andere mensen waarbij vele oplossingen te vinden zijn op Google, ubuntuforums en ubuntu wiki.

Als er netjes word vermeld wat al geprobeerd is helpt iedereen je wel :z

[ Voor 10% gewijzigd door Dutchmega op 17-03-2007 19:48 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Probeer vragen zoveel mogelijk in nieuwe topics te zetten. De antwoorden raken verloren in "grote" topics en zorgen voor herhaling van dezelfde vraag.