Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Matched: canon
Iemand trouwens een idee waar ik goedkoper een OmniBounce (hoeft niet perse HET merk te zijn, maar mag ook iets vergelijkbaars) kan krijgen?

Voor een Canon 580EX II overigens...

Wil er al een tijdje eentje voor te proberen, maar vindt de orginele Sto-Fen vrij duur (rond de 20euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: flits
Op ebay staan heel veel "imitatie" of in ieder geval hele goedkope.
Gister heb ik er een besteld voor de metz 36.
Met wat zoekwerk kom je er zeker uit (ik weet niet of ik de link mag posten).

Voor minder dan €15 heb je er één in de brievenbus liggen.
Soms hoor ik prijzen van €3 maar, die heb ik nog niet gezien.

Nog bedankt voor degene die me hebben geholpen met het vraagstuk over de metz36 en het bereik.
Ben helemaal tevreden. De bouw kwaliteit is niet echt super maar, prima flitsertje voor de point-n-click foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Matched: canon, flits
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 11:33:
[...]

Tja, ik ben ook recent pas op Canon overgestapt en moet er best aan wennen dat ze in tegenstelling tot Nikon -die gewoon een nieuw productnaampje geeft- met Mark I, II, III, etc.. werken.
Voordeel is wel dat de naamgeving consistent blijft. Bij de flitsers staan de eerste twee getallen bovendien voor het richtgetal van de flitsers, de 580 heeft een richtgetal van 58, de 430 een van 43. Dit geldt voor zowel de I als II versie, logischer dat dat zo wordt aangeduid.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Het zou nóg logischer zijn, wanneer Canon het werkelijke richtgetal in de naamgeving zou verwerken, in plaats van die overdreven cijfers @ 105mm ingezoomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Toff schreef op woensdag 29 december 2010 @ 00:56:
Het zou nóg logischer zijn, wanneer Canon het werkelijke richtgetal in de naamgeving zou verwerken, in plaats van die overdreven cijfers @ 105mm ingezoomd.
Nouja, zolang je maar goed vergelijkt maakt het geen jota uit. Dat andere merken het richtgetal niet ingezoomd meten doet daar niets aan af. Canon zooms draaien ook nog steeds de andere kant op dan de rest van de wereld en daar hoor je niemand over ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Hi allen,

Momenteel oriënteer ik mij ook op een externe flitser. Inmiddels ben ik al wat wijzer in de terminologie, maar ik heb nog geen idee welke flitser nou het best bij mij past. Ik wil de flitser gaan gebruiken om avondraces vast te gaan leggen. Om een idee te geven van mijn werk: Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4095/4760343390_e64f9b31cb_z.jpg.

Dat dus, maar dan in het donker :P

Huidige gear is een EOS450D met een 55-250IS lens, redelijk basic spul dus. Auto's rijden op zo'n 5 á 10 meter afstand van me, dus het is wel zaak dat de flitser die afstand kan overbruggen. Sluitertijd ligt tussen de 1/100ste en de 1/160ste bij de echt snelle rijders. Bursting doe ik niet aan, ik concentreer me liever op één goede shot per keer. Qua prijs moet het allemaal wel enigszins te verantwoorden blijven, maar daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat ik voor 50 euro klaar hoef te zijn. Ik ben op zoek naar iets wat bij mijn gear past en waar ik genoeg aan heb voor mijn wensen. Hopelijk hebben jullie wat goede adviezen :)

[ Voor 3% gewijzigd door the_scientist op 29-12-2010 23:00 ]

• Toff

Toff

FP ProMod
breinonline schreef op woensdag 29 december 2010 @ 06:49:
[...]

Nouja, zolang je maar goed vergelijkt maakt het geen jota uit. Dat andere merken het richtgetal niet ingezoomd meten doet daar niets aan af. Canon zooms draaien ook nog steeds de andere kant op dan de rest van de wereld en daar hoor je niemand over ;)
Nou, je moet het wel even weten natuurlijk... Ik kocht een 430EX in de overtuiging dat ik (z.g.a.) evenveel licht zou hebben als met m'n Metz 45CT1, maar de praktijk is, dat zelfs m'n 580EX niet in de buurt komt, qua sterkte. Stel je voor dat Canon zijn teleobjectieven opeens met een quasifactor 1,5 (ik noem maar iets) zou verhogen? Dan zou ik geen 300mm gekocht hebben, maar een 450mm, die in de praktijk toch maar weer een 300mm zou blijken? "Ja maar meneer, op een cropcamera, bladibladibla...". Het is verlakkerij, zeker als de max beeldhoek van een 14mm objectief wordt genoemd.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Als de flitskop niet zou kunnen zoomen, dan zou het verlakkerij zijn.
Bovendien staat het er bij Canon hardstikke duidelijk bij dat het 58 is in meters bij 105mm op ISO100.

Overigens staat bij Metz bij de 58 AF-2 ook gewoon dat het richtgetal geldt bji 105mm ISO 100. Dus Metz is daarin niet anders dan Canon. (of Nikon, of welk ander merk dan ook)

Als je je nou zo druk maakt over de mogelijkheid tot vergelijken, waarom neem je dan ineens wel genoegen met richtgetallen in meters bij 35mm op ISO 100? Dat is net zo arbitrair.
(Kan ik dan bij Metz gaan klagen dat ie met de 28mm diffusor minder krachtig is als ik dacht naar aanleiding van het richtgetal?)

Wanneer je dan iets beters wilt om te vergelijken ga dan vragen dat ze het aantal watt/seconde gaan specificeren zoals bij studio flitsers gebruikelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door mjtdevries op 30-12-2010 14:14 ]

• mjtdevries
the_scientist schreef op woensdag 29 december 2010 @ 22:59:
Huidige gear is een EOS450D met een 55-250IS lens, redelijk basic spul dus. Auto's rijden op zo'n 5 á 10 meter afstand van me, dus het is wel zaak dat de flitser die afstand kan overbruggen. Sluitertijd ligt tussen de 1/100ste en de 1/160ste bij de echt snelle rijders. Bursting doe ik niet aan, ik concentreer me liever op één goede shot per keer.
De afstand die je met een flits kan belichten kun je als volgt berekenen:
afstand = richtgetal / f-stop.

Waarschijnlijk zul je op 250mm schieten, met daarbij dus een diafragma van f/5.6
Je zult je flits op 105mm hebben staan.

Nemen we even een 430EX als voorbeeld dan wordt dat 43/5.6 = 7,6 meter.
Daarmee kom je dus al een aardig eind, maar dat is bovendien op ISO 100.

Voor iedere stop die je hoger gaat met je ISO mag je het richtgetal met 1,4 vermeningvuldigen.
Op ISO 200 wordt het dus 10,6 m en op ISO 400 al 14,8 meter.

1/160s is nog geen probleem voor flitsers. Dan kan je flits nog gewoon vol vermogen flitsen.

[edit:] als je op 50mm zou schieten, dan zou je het richtgetal behorend bij 50mm moeten gebruiken en dat is 34 ipv 43. Dan zit je ineens nog maar op 6m ipv 7,6.
Vandaar dat je altijd erg moet uitkijken met richtgetallen.

[ Voor 11% gewijzigd door mjtdevries op 30-12-2010 14:31 ]

• the_scientist
Geen matches
Mijn dank is groot, erg duidelijke uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
mjtdevries schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:12:
Als de flitskop niet zou kunnen zoomen, dan zou het verlakkerij zijn.
Bovendien staat het er bij Canon hardstikke duidelijk bij dat het 58 is in meters bij 105mm op ISO100.
Ja, bij de 580, maar het ging over mijn eerdere miskoop, de 430EX. Ik ging er vanuit dat de "zoom" extra was, niet dat die al was verrekend in het richtgetal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Bij de 430 zie ik dat er ook duidelijk bij staan in de specs. (overigens wel op de USA site, want de Canon NL site is zo waardeloos dat ik die nooit gebruik. Daar ontbreken gewoon modellen die al 10 jaar op de markt zijn)
Maar als je niet weet dat je er op moeten letten dan lees je er uiteraard over heen.

Dat was waarschijnlijk héééél lang geleden in de tijd dat je nog onwetend en naief was over flitsers? ;)

Maar het zou wel fijn zijn als alle fabrikanten gewoon dat tabelletje met richtgetallen en zoom settings bij de specs zetten, ipv dat je het moet opzoeken in de handleiding.

Vreemd genoeg is ook een fabrikant als Metz daar heel onduidelijk in. Terwijl je toch zou verwachten dat ze bij hun SCA modellen duidelijk vermelden dat die een stuk krachtiger zijn. Maar dat ga je als ontwetende gebruiker daar echt niet ontdekken op de site.

[ Voor 6% gewijzigd door mjtdevries op 31-12-2010 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 18:06
Geen matches
Voor iedereen die nog twijfeld tussen de 270EX, 430EX en 580EX:

http://www.digitalrev.com...-270-ex-7714-article.html

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11

JAMF

010 the number of the best

Daar heb je iets aan.....

Misschien dat het hier al in het topic stond (niet gevonden door mij...) maar nu heb ik wel ondekt dat ik geen 430 wil
Lijkt me een Canon-#fail : 180 graden naar links en maar 90 graden naar rechts - volgens mij had dat andersom moeten zijn, bij alle grips zit de ontspanknop zo, dat je de camera linksom draait. dat beperkt je dus tot hooguit recht naar boven flitsen.

En via de vloer bouncen geeft rare foto's denk ik...

Hou me ten goede: ik flits met een 380EX - die kan niet eens swivelen, maar met een stuk karton (één zijde wit - ander zijde met rvs-folie ) en een paar elastieken krijg ik het licht wel op mijn onderwerpen.

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:42

Zuurstok

Passionately curious

JAMF schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 16:04:
[...]

Daar heb je iets aan.....

Misschien dat het hier al in het topic stond (niet gevonden door mij...) maar nu heb ik wel ondekt dat ik geen 430 wil
Lijkt me een Canon-#fail : 180 graden naar links en maar 90 graden naar rechts - volgens mij had dat andersom moeten zijn, bij alle grips zit de ontspanknop zo, dat je de camera linksom draait. dat beperkt je dus tot hooguit recht naar boven flitsen.

En via de vloer bouncen geeft rare foto's denk ik...

Hou me ten goede: ik flits met een 380EX - die kan niet eens swivelen, maar met een stuk karton (één zijde wit - ander zijde met rvs-folie ) en een paar elastieken krijg ik het licht wel op mijn onderwerpen.
hé ?
Wat wil je dan?
Schuin naar achter naar boven flitsen oid ?

Echt nog nooit last van gehad, van het probleem wat jij hier noemt. Zou dus ook niet weten of de 580 wel 180 rechtsom kan draaien :P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Schuin naar achteren naar boven en dan met de camera in portrait .... Kan me voorstellen dat je met een witte muur in de rug ervoor zou kunnen kiezen
Het zou iig meer flexibiliteit geven, als die flits 180 gr rechts en 90 gr links zou kunnen draaien

Net even plastisch voorgesteld en ik denk dat er vast wel over nagedacht is
Met de camera in de rechterhand, draai je met je linkerhand makkelijker linksom dan rechtsom (zegt mij gevoel)

[ Voor 21% gewijzigd door JAMF op 31-12-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

BobF. schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 16:13:
[...]

hé ?
Wat wil je dan?
Schuin naar achter naar boven flitsen oid ?

Echt nog nooit last van gehad, van het probleem wat jij hier noemt. Zou dus ook niet weten of de 580 wel 180 rechtsom kan draaien :P
Schuin naar achteren gebruik ik vaak genoeg, bouncen via het plafond en de muur achter je. De 580kan beide kanten op draaien, 180º. Ik heb een Sigma 500 nogwat gehad die ook beperkt kon draaien en dat is erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Geen matches
breinonline schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 16:22:
[...]

Schuin naar achteren gebruik ik vaak genoeg, bouncen via het plafond en de muur achter je. De 580kan beide kanten op draaien, 180º. Ik heb een Sigma 500 nogwat gehad die ook beperkt kon draaien en dat is erg irritant.
Als de 430 180 gr rechtsom zou kunnen zou ik met 'maar' 90 gr linksom goed kunnen leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
mjtdevries schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 09:21:
Bij de 430 zie ik dat er ook duidelijk bij staan in de specs. (overigens wel op de USA site, want de Canon NL site is zo waardeloos dat ik die nooit gebruik. Daar ontbreken gewoon modellen die al 10 jaar op de markt zijn)
Maar als je niet weet dat je er op moeten letten dan lees je er uiteraard over heen.

Dat was waarschijnlijk héééél lang geleden in de tijd dat je nog onwetend en naief was over flitsers? ;)
Grapjas, ik heb nog met losse lampjes geflitst... Het gaat er niet om dat ik niet zou weten waarop te letten, het gaat erom dat "richtgetal" gewoon "richtgetal" zou moeten zijn IMHO. Ik zie overigens op de door jou genoemde site geen specs van de 430EX (type I dus) staan en ik weet redelijk zeker dat daar nooit bij gestaan heeft dat het richtgetal was bepaald @ 105mm, want dan had ik hem nooit gekocht. Voor velen maakt het niet uit, maar voor mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Vanmiddag toch maar besloten om de 580 aan te schaffen. Als er dan toch geld uitgegeven wordt, dan maar gelijk goed :9 Setje batterijen erbij welke natuurlijk eerst opgeladen moeten worden. Thuis aangekomen kom ik erachter dat m´n oplader verrot is. Snel terug naar de mediamarkt, dicht :X Hopelijk zijn ze morgen open. Heb even de flitser getest met een paar batterijen uit de afstandsbediening en dat zag er al veelbelovend uit. Ik ben erg benieuwd wat dit ding op het circuit gaat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Geen matches
the_scientist schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 04:51:
Als er dan toch geld uitgegeven wordt, dan maar gelijk goed :9 Setje batterijen erbij welke natuurlijk eerst opgeladen moeten worden. Thuis aangekomen kom ik erachter dat m´n oplader verrot is. Snel terug naar de mediamarkt, dicht :X Hopelijk zijn ze morgen open.
Onder "goed" uitgeven van geld beschouw ik niet het weggooien ervan. Kijk eens in het topic [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen, voor je teruggaat naar de MM? Ik wil geen reclame maken, maar als je de moeite neemt om een beetje te lezen daar, kom je een verkoper/tweaker tegen die goed spul voor nette prijzen verkoopt. Tip: koop meer setjes tegelijk en neem de doosjes erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 13:47
Geen matches
100% eens met Toff! Koop van tweaker A_K op nkon.nl een setje of 2 Eneloops en je moet nooit meer bang zijn dat je batterijen leeg zijn net als je ze nodig hebt! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:44

sapphire

Die-hard pruts0r

Tha BasZ schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 12:55:
Iemand trouwens een idee waar ik goedkoper een OmniBounce (hoeft niet perse HET merk te zijn, maar mag ook iets vergelijkbaars) kan krijgen?

Voor een Canon 580EX II overigens...

Wil er al een tijdje eentje voor te proberen, maar vindt de orginele Sto-Fen vrij duur (rond de 20euro).
probeer focalprice.com eens.
Soort DX achtige website, geen idee of ze ze nu nog hebben maar vorig jaar had ik er drie besteld voor 3~4 dollar p/s :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Geen matches
sapphire schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 22:15:
[...]
probeer focalprice.com eens.
Ik zit al bijna twee maanden te wachten op mijn laatste bestelling daar. Eerder nooit problemen, maar nu beweren ze opeens (na ruim een maand) dat de zending 30-55 werkdagen onderweg kan zijn, vanaf de verzenddatum, ipv 7-15 dagen. Hopelijk zijn mijn sinterklaascadeaus op tijd binnen voor 5 dec 2011 :(.

update: Eerlijk is eerlijk, mijn bestelling is binnengekomen. Via China mail, ipv de oude HK mail, zo luidt bij navraag de toelichting. Hopelijk gaan ze snel weer terug naar HK mail, want 55 werkdagen wachten is niet leuk meer.

[ Voor 19% gewijzigd door Toff op 07-02-2011 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Niets aan te doen, want verzenden is gratis? Heb er een paar keer besteld, meestal binnen een week of 2 binnen. Ene keer waren ze een item vergeten mee te sturen, moch ik bewijzen dat het niet in de envelop zat. }:| Uiteindelijk na volhouden werd het alsnog nagezonden.

en zo'n omnibounce, is gewoon een stuk plastic - zou nooit van m'n leven zo'n dure Stofen kopen.
(waarschijnlijk laat je em na uitproberen thuis, maar wie weet blijft ie voor altijd op je flitser zitten :+ )

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Toff schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 21:31:
[...]
Grapjas, ik heb nog met losse lampjes geflitst... Het gaat er niet om dat ik niet zou weten waarop te letten, het gaat erom dat "richtgetal" gewoon "richtgetal" zou moeten zijn IMHO.
Maar dat is een utopie omdat richtgetal nou eenmaal een onhandig gedefinieerde waarde is.
"richtgetal" is nooit "richtgetal". Als je een wide-angle diffusor op je oude flits plaatste, dan veranderde je richtgetal ook.

En op het moment dat je een 105mm lens gebruikt zal die flits met die zoom functie ook daadwerkelijk meer licht op je onderwerp geven geven dan een flits met een iets hoger richtgetal die alleen maar op 35mm kan flitsen.
Ik zie overigens op de door jou genoemde site geen specs van de 430EX (type I dus) staan en ik weet redelijk zeker dat daar nooit bij gestaan heeft dat het richtgetal was bepaald @ 105mm, want dan had ik hem nooit gekocht. Voor velen maakt het niet uit, maar voor mij wel.
De oude paginas voor de 430 EX type I staan nog online voor Canon usa, en daar wordt ook gewoon de 105mm zoom setting in vermeld:
http://www.usa.canon.com/.../speedlite_430ex#Features
http://www.usa.canon.com/...lite_430ex#Specifications

Het blijft bij alle merken jammer dat ze er niet duidelijker over zijn. Volgens mij is het alleen maar in hun voordeel dat ze duidelijkheid geven zodat mensen een juiste afweging kunnen maken. In jouw geval had je dan wellicht geen 430 gekocht, maar je had ook geen negatief gevoel over Canon flitsers gekregen. (zeker zo belangrijk voor een merk)
Andere mensen hadden dan juist begrepen waarom je voor een 430 of 580 meer betaald dan voor de el-cheapo flitser op ebay die de beloofde getallen totaal niet waar kan maken.
Als je vertrouwen in je eigen product hebt, dan kun je er toch gewoon volledig eerlijk over zijn?

Al zouden ze maar bij de specs een linkje plaatsen met een goede uitleg over richtgetallen.
(als je zorgt dat je website goede achtergrond info heeft, die andere merken niet geven, dan kan dat juist extra klanten trekken. Een soort "Canon lens works" voor flitsers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Canon heeft vandaag twee nieuwe flitsers aangekondigd, de 320EX en de 270EX II:

Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/news/1102/canon/flash/Speedlite-270EX-II-FRT.jpg

Mijn vraag: is zo'n 270EX nou de moeite waard om eens wat te experimenteren met flitsen? Of kun je beter gelijk voor een 'volwaardige' flits gaan? Ik gebruik de ingebouwde flits van m'n 1000d alleen af en toe als invulflits. Wat mij bij een flits vooral aantrekkelijk lijkt is de AF hulp, maar die ontbreekt bij de 270EX dus. Overschat ik de AF hulp of is het wel echt iets fijns om te hebben met F4 lenzen?

[ Voor 16% gewijzigd door Bigs op 07-02-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
ik vraag mij af wat dat ronde ding op de 320 is.. een filmlicht?

edit:

yep, filmlicht!
The Speedlite 320EX – versatile and powerful performance
Offering additional functionality, the new Speedlite 320EX is the ideal flash unit for amateurs and professionals looking for a secondary flash, featuring the ability to light a scene when recording movies. An LED flash offers a guide number of 32 (m/ISO 100), as well as the ability to change the flash coverage from 24mm to 50mm by manually extending or retracting the flash head. The flash head can also be rotated for more flexible bounce flash shooting, creating a wider variety of lighting effects.

The Speedlite 320EX’s slave utility allows it to be controlled by a master unit via one of four selectable channels. Flash group A, B or C can also be selected, controlling the relative power of the flash and the resulting lighting effect. The Speedlite 320EX also features the Remote Release functionality allowing users to trigger their camera from the flash.

In a first for Canon Speedlite, the Speedlite 320EX features a Video Light function, complementing bodies with EOS Movie by enabling users to illuminate low light scenes continuously when capturing HD video. When using the Speedlite 320EX in combination with the new EOS 1100D or EOS 600D, Auto Light mode ensures that the LED light automatically turns on or off according to the ambient light of the scene when in Movie mode.

[ Voor 91% gewijzigd door floppie86 op 07-02-2011 17:13 ]

Fujifilm X-Pro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Geen matches
Ik vraag me af of de huidige reeks camera's een update gaan krijgen zodat ze ook die auto light mode gaan ondersteunen. Vooral dan de 60d / 7d etc, want ik denk niet dat eigenaars van die bodies een 600d zouden aanschaffen omwille van die functie. Maar ach, als dat licht ook handmatig te gebruiken is, is dat al heel wat ;).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 13:06
Mijn vader heeft een 580 EX II gekocht.
En we vinden het leuk om wat te experimenteren met Draadloos flitsen.

Nu kan een 7D een 580EX II draadloos aansturen.
Maar we zoeken eigenlijk nog een andere flitser.

Welke kan je daarvoor gebruiken?
Een 430EX bijvoorbeeld? Kan een 7D die samen met een 580EX II aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
Servertje schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 12:00:
Mijn vader heeft een 580 EX II gekocht.
En we vinden het leuk om wat te experimenteren met Draadloos flitsen.

Nu kan een 7D een 580EX II draadloos aansturen.
Maar we zoeken eigenlijk nog een andere flitser.

Welke kan je daarvoor gebruiken?
Een 430EX bijvoorbeeld? Kan een 7D die samen met een 580EX II aansturen?
De 430EX kan je inderdaad prima als slave gebruiken. Zowel de 580EXII als de 7D kunnen als master gebruikt worden dus je zou ook een andere camera kunnen gebruiken die geen wireless flash opties ingebouwd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

In de startpost staat het volgende :
De Canon 420EX is een kleine maar doch krachtige E-TTL flitser met een maximaal richtgetal van 34 m bij 50mm. Het is een erg prettige flitser die kan tilten en swivelen. Ook kan deze flitser gebruikt worden als wireless slave bij bijvoorbeeld een 550EX waarbij meerdere 420EX of 430EX-flitsers gebruikt kunnen worden in één slave opstelling.
Ik heb inderdaad mijn 580EX II en een 420EX aangestuurd met mijn 7D en ook nog eens de 420EX met de 580EX II dus zoek maar gewoon wat flitsers uit de 4xx en 5xx serie dan komt het wel goed :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:18
Wat zijn de ervaringen met Sigma flitsers op Canon? Ik ben namelijk van plan om een Canon Powershot SX30 te kopen met daarbij een Sigma EF-610 DG ST flitser. Ik hoop van met die externe flitser mooiere foto's te kunnen maken binnenshuis. Hoe goed zijn die flitsers compatibel met de verschillende toestellen? In de toekomst komt er misschien ook een DSLR en als ik die flitser daarop ook kan gebruiken is dat een pluspunt.

Mijn google-kunsten laten me blijkbaar wat in de steek ofwel zijn er inderdaad geen uitgebreide reviews te vinden van die flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 00:30

Aight!

'A toy robot...'

Heb nog niet zoveel ervaring ermee, maar ik wil volgende week een flitser aanschaffen voordat ik op buitenlandse stage ga.

Nu heb ik een EOS 500D en ik geloof dat deze niet draadloos een flitser kan aansturen. Ik wil graag de 430EX II kopen maar wat is dan de makkelijkste en goedkoopste oplossing?Een kabel of een remote? Want dan lijkt het me beter om de 580 te gaan, die kan ik toch wel helemaal zelf instellen?

Ik ga de flitser gebruiken om bij product fotografie zachtere schaduwen te creëren.

[ Voor 10% gewijzigd door Aight! op 09-04-2011 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Aight! schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 01:55:
Heb nog niet zoveel ervaring ermee, maar ik wil volgende week een flitser aanschaffen voordat ik op buitenlandse stage ga.

Nu heb ik een EOS 500D en ik geloof dat deze niet draadloos een flitser kan aansturen. Ik wil graag de 430EX II kopen maar wat is dan de makkelijkste en goedkoopste oplossing?Een kabel of een remote? Want dan lijkt het me beter om de 580 te gaan, die kan ik toch wel helemaal zelf instellen?

Ik ga de flitser gebruiken om bij product fotografie zachtere schaduwen te creëren.
Nee, de 580EX'en kan je als master instellen, maar dan moet je nog een extra (slave) flitser hebben om aan te sturen. Met een 7D kan je vanuit de camera een flitser (430/580) aansturen. Kortom: als je off-shoe wil flitsen met een 500D dan zul je met een kabel of remote moeten werken en dat kan zowel met de 430EX als de 580EX (of het nou versie I of II is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 21-09 23:35

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

even dit topic naar boven schoppen :)

Als ik in India op een bruiloft kom zijn er minstens twee 'professionele' fotografen, meestal met een goedkope Nikon, een kit lens en een flitser uit het analoge tijdperk.
Maar wat mij dan opvalt is dat uit mijn nieuwe 580 maar een zwak schijnsel komt en dat die Nikon mannen meestal een lekker volle flits hebben. Ook met nieuwe batterijen.

Waarschijnlijk zal ik wel iets doms doen. Dus ik ben op zoek naar tips/links om beter te flitsen.

Meestal loopt het flitsen op een teleurstelling uit, ik wordt dan gered door het feit dat er meestal een videograaf rond loopt met een soort bouwlamp die de boel goed verlicht. Levert wel een mooie gouden gloed op.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zet je flits op +3 en gooi je diafragma open :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
Wat nero355 zegt. En nooit op de automatische stand fotograferen :) Ik zet 'm zelf altijd op M, ergens tussen de 1/60 en de 1/100e sluitertijd, diafragma verschilt. Als je TTL gebruikt, kan je heel goed je flitser laten overbelichten/onderbelichten :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik vind zelf dat het ook een heel goed leermoment is om je camera + flitser een tijdje op full manual te gebruiken. Daarbij belicht je dan eerst gewoon de kamer 1 a 2 stops onder (bijvoorbeeld f/2.8 - f/4, 1/60e, iso 400) en dan je flitser ergens tussen 1/4 en 1/16. Uiteraard bijstellen naar smaak. Dat geeft je een vrij goed beeld wanneer TTL er echt een bende van maakt.
Als je je flitser bounced via een wit plafond kan je makkelijk wat meer flitslicht gebruiken waardoor je het omgevingslicht "wegblaast". Side-note: als je flits en omgevingslicht wil mixen is het ook een goed idee om eens naar wat kleurfilters te kijken. Dan worden gloeilampen weer wit in plaats van oranje/geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Heeft iemand het fietslampje van de 320EX al geprobeerd? Op zich een leuke feature maar het ziet er niet echt bruikbaar uit. (Voor film)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2011 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
@Vishari Beduk:
De beste site die ik ooit heb gevonden over flitsen met speedlights: http://neilvn.com/tangents/flash-photography-techniques/
En het is ook nog een een trouwfotograaf, dus dat zal je dan al helemaal aanspreken.

+3 instellen op je flits moet je niet doen. Of je flits is krachtig genoeg voor de situatie en je hebt in principe geen FEC nodig, of je flits is niet krachtig genoeg en dan helpt +3 geen zier.
Het is geen magische knop om je flitser ineens meer power te geven.

Als je bounced dan is het grootste probleem meestal dat men nog ISO100 ingesteld heeft staan. Dat kun je rustig op je buik schrijven met bouncen. Start met ISO400, maar wees ook niet bang om hoger te gaan.

De handigste manier om te flitsen vind ik de camera op M zetten en de flits op ETTL. (maar M kan ook)
Met de M stand van de camera bepaal je de belichting van de achtergrond. De flits zorgt dan voor een goede belichting van de voorgrond.

Hier zie je een goed voorbeeld van de manier waarop je voorgrond en achtergrond apart belicht.
http://neilvn.com/tangent...s/3-dragging-the-shutter/
In dit geval is dan handmatige flits gebruikt om duidelijk te maken dat de kracht van de flits er echt niets mee te maken had. Maar het kan ook prima met ETTL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:17
Inderdaad, die website heeft mij ook enorm geholpen bij het instellen van mijn flits-camera combo.
Waar ik merk dat de grootste variatie in zit is als ik de camera op deelmeting of spotmeting zet en dan een meetflash doe met de *-knop (normaal de knop om belichting vastzetten, maar met flits erop triggert het de flitssterktemeting). Uiteraard hier ook met flash het liefst de camera op M en dan met de interne lichtmeting de juiste iso/diafragma/sluitertijd kiezen.
Vaak bij een feestje staat ie op ISO 800, f2,8 of f4 (hangt van mijn lenzen af), 1/60e en zo min mogelijk frontaal flitsen (lees: de Neil-bounce techniek toepassen).

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Bedankt voor de antwoorden :)
nero355 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 20:20:
Zet je flits op +3 en gooi je diafragma open :?
het was even zoeken, maar inmiddels gevonden
ik houdt dit in gedachten als 'laatste redmiddel in geval van nood'
tommyz schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 22:52:
Wat nero355 zegt. En nooit op de automatische stand fotograferen :) Ik zet 'm zelf altijd op M, ergens tussen de 1/60 en de 1/100e sluitertijd, diafragma verschilt. Als je TTL gebruikt, kan je heel goed je flitser laten overbelichten/onderbelichten :)
eigenlijk kan ik geen verschil ontdekken tussen mijn foto's op 'P' en op 'M' 1/80 F4 :?
SndBastard schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:18:
Ik vind zelf dat het ook een heel goed leermoment is om je camera + flitser een tijdje op full manual te gebruiken. Daarbij belicht je dan eerst gewoon de kamer 1 a 2 stops onder (bijvoorbeeld f/2.8 - f/4, 1/60e, iso 400) en dan je flitser ergens tussen 1/4 en 1/16. Uiteraard bijstellen naar smaak. Dat geeft je een vrij goed beeld wanneer TTL er echt een bende van maakt.
Als je je flitser bounced via een wit plafond kan je makkelijk wat meer flitslicht gebruiken waardoor je het omgevingslicht "wegblaast". Side-note: als je flits en omgevingslicht wil mixen is het ook een goed idee om eens naar wat kleurfilters te kijken. Dan worden gloeilampen weer wit in plaats van oranje/geel.
wat bedoel je met "en dan je flitser ergens tussen 1/4 en 1/16"? waar stel ik dat in?

p.s. bouncen is geen optie; dan worden de foto's te donker
mjtdevries schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 09:55:
@Vishari Beduk:
De beste site die ik ooit heb gevonden over flitsen met speedlights: http://neilvn.com/tangents/flash-photography-techniques/
En het is ook nog een een trouwfotograaf, dus dat zal je dan al helemaal aanspreken.

+3 instellen op je flits moet je niet doen. Of je flits is krachtig genoeg voor de situatie en je hebt in principe geen FEC nodig, of je flits is niet krachtig genoeg en dan helpt +3 geen zier.
Het is geen magische knop om je flitser ineens meer power te geven.

Als je bounced dan is het grootste probleem meestal dat men nog ISO100 ingesteld heeft staan. Dat kun je rustig op je buik schrijven met bouncen. Start met ISO400, maar wees ook niet bang om hoger te gaan.

De handigste manier om te flitsen vind ik de camera op M zetten en de flits op ETTL. (maar M kan ook)
Met de M stand van de camera bepaal je de belichting van de achtergrond. De flits zorgt dan voor een goede belichting van de voorgrond.

Hier zie je een goed voorbeeld van de manier waarop je voorgrond en achtergrond apart belicht.
http://neilvn.com/tangent...s/3-dragging-the-shutter/
In dit geval is dan handmatige flits gebruikt om duidelijk te maken dat de kracht van de flits er echt niets mee te maken had. Maar het kan ook prima met ETTL.
ah, leesvoer :9
een amerikaanse bruiloft is trouwens wel even wat anders dan een chaotische indiaanse bruiloft

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Vishari Beduk schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 19:02:
Maar wat mij dan opvalt is dat uit mijn nieuwe 580 maar een zwak schijnsel komt en dat die Nikon mannen meestal een lekker volle flits hebben.
Waarschijnlijk past Nikon dezelfde berekening van het richtgetal toe als Canon, waarbij al rekening gehouden wordt met de zoomfunctie van de flitsers. Oude flitsers zoomen niet en geven dus een "eerlijk" richtgetal. Kan zomaar een factor vier in werkelijke lichtopbrengst schelen! Als je echt een baklicht wilt, koop je zo'n oude flitser - liefst een die met oplaadbare penlights werkt, want de oude accu's zijn meestal dood - en gebruik je handmatige diafragmavoorkeuze i.c.m. een bruikbare sluitertijd om perfecte foto's te maken.

disclaimer: Er schijnen oude flitsers te zijn met (te) hoge spanning over de flitscontacten. Directe aansluiting op je camera zou schadelijk kunnen zijn. Zie bijvoorbeeld hier. Zelf nog nooit last mee gehad en nog nooit iemand in de praktijk melding van zien maken, maar toch...

edit: Er zijn beschermende hulpstukjes voor blijkbaar: http://www.bhphotovideo.c...afe_Sync_Hot_Shoe_to.html

[ Voor 7% gewijzigd door Toff op 25-05-2011 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vishari Beduk schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 19:21:
eigenlijk kan ik geen verschil ontdekken tussen mijn foto's op 'P' en op 'M' 1/80 F4 :?

wat bedoel je met "en dan je flitser ergens tussen 1/4 en 1/16"? waar stel ik dat in?
Zet je flitser op de manual stand en experimenteer er op los : Omdat TTL dan niet "de rest van het werk voor je doet" zie je als het goed is wel degelijk verschillen straks :)
p.s. bouncen is geen optie; dan worden de foto's te donker
Dat kan aan een heleboel dingen liggen...

Succes !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Toff schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 23:46:
[...]

Waarschijnlijk past Nikon dezelfde berekening van het richtgetal toe als Canon, waarbij al rekening gehouden wordt met de zoomfunctie van de flitsers. Oude flitsers zoomen niet en geven dus een "eerlijk" richtgetal. Kan zomaar een factor vier in werkelijke lichtopbrengst schelen! Als je echt een baklicht wilt, koop je zo'n oude flitser - liefst een die met oplaadbare penlights werkt, want de oude accu's zijn meestal dood - en gebruik je handmatige diafragmavoorkeuze i.c.m. een bruikbare sluitertijd om perfecte foto's te maken.
Er zijn niet veel flitsers die meer output geven dan een 580. Dan zul je naar die grote staaf-flitsers moeten kijken, want een flitser in formaat speedlight zal echt niet sterker zijn dan een 580.
En bij die grote staaf-flitsers is de kans dat je er losse batterijen in kan zetten helaas een stuk kleiner, dus daar zul je inderdaad goed op moeten letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

nero355 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 10:14:
[...]

Zet je flitser op de manual stand en experimenteer er op los : Omdat TTL dan niet "de rest van het werk voor je doet" zie je als het goed is wel degelijk verschillen straks :)

[...]

Dat kan aan een heleboel dingen liggen...

Succes !!
die M stand is leuk ja, dan krijg je inderdaad een boel licht uit een 580 :)
ik ga weer eens verder experimenteren

zojuist nieuwe Duracell Alkaline batterijen gekocht voor 36 Rs per twee
oftewel 1,20 euro per 4, volgens mij is dit veel te goedkoop

[ Voor 3% gewijzigd door Vishari Beduk op 26-05-2011 20:01 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:59
Geen matches
Waarom niet-oplaadbare batterijen? Daar blijf je voor betalen en is volgens mij ook een stuk minder goed voor het milieu. Koop 2 setjes Eneloops en een lader en je kunt je leven lang vooruit ongeveer.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
mjtdevries schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 13:27:
[...]

Er zijn niet veel flitsers die meer output geven dan een 580. Dan zul je naar die grote staaf-flitsers moeten kijken, want een flitser in formaat speedlight zal echt niet sterker zijn dan een 580.
En bij die grote staaf-flitsers is de kans dat je er losse batterijen in kan zetten helaas een stuk kleiner, dus daar zul je inderdaad goed op moeten letten.
Mijn Metz 45CT1 (zelf nieuw gekocht in achtienzoveel) blaast m'n 580 toch echt volledig naar nergens, op 6 AAA's. Is een "grote" staafflitser (er is ook een "60", volgens mij), met zowel een "accu" (6 penlights aan elkaar met soldeerlips) als een unit voor 6 losse penlights (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Dat zegt mjtdevries toch ook?
Er zijn niet veel flitsers die meer output geven dan een 580. Dan zul je naar die grote staaf-flitsers moeten kijken [...]
In hetzelfde formaat als de 580EX vind je niet snel krachtigere flitsers, wel in een staafformaat zoals jij dus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Geen matches
Precies!
En als ik op dit moment op Metz kijk dan zie ik een 76 model dat geen optie voor AA batterijen lijkt te hebben. (alleen hun battery pack) En een 45 model waarbij die optie er wel is, maar de AA houder moet je bij de kit versie apart bijkopen, terwijl ie bij de basic versie meegeverd word.

De kans is bij de huidige modellen dus best groot dat iemand de meegeleverde battery pack gebruikt en geen optie voor AA heeft.

[edit:] Ik zie net dat het 76 model in de definitie van Toff ook geen "eerlijk" richtgetal heeft.
GN with ISO 100 and 35 mm res. 50 mm 54
GN with ISO 100 and max. zoom 76

Wat ik me moet voorstellen bij 35mm res. 50mm is me ook niet duidelijk. Dat doen ze ook al bij die 45 CL-4:
GN with ISO 100 and 35 mm res. 50 mm 45
Terwijl dat ding geen zoom heeft en volgens mij altijd op 35mm werkt.

Ter vergelijk: de 580 EX II heeft op ISO100 en 35mm een GN van 36

[ Voor 35% gewijzigd door mjtdevries op 27-05-2011 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 02:05:
Waarom niet-oplaadbare batterijen? Daar blijf je voor betalen en is volgens mij ook een stuk minder goed voor het milieu. Koop 2 setjes Eneloops en een lader en je kunt je leven lang vooruit ongeveer.
+ Het feit dat herlaadbare batterijen sneller je flits herladen dan normale :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
breinonline schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 06:46:
Dat zegt mjtdevries toch ook?
In hetzelfde formaat als de 580EX vind je niet snel krachtigere flitsers, wel in een staafformaat zoals jij dus hebt.
Nee, het ging mij hier om het stukje:
mjtdevries schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 13:27:
De mijne heeft die houder er dus standaard bij.
mjtdevries schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:15:
De kans is bij de huidige modellen dus best groot dat iemand de meegeleverde battery pack gebruikt en geen optie voor AA heeft.

[edit:] Ik zie net dat het 76 model in de definitie van Toff ook geen "eerlijk" richtgetal heeft.
GN with ISO 100 and 35 mm res. 50 mm 54
GN with ISO 100 and max. zoom 76

Wat ik me moet voorstellen bij 35mm res. 50mm is me ook niet duidelijk. Dat doen ze ook al bij die 45 CL-4:
GN with ISO 100 and 35 mm res. 50 mm 45
Terwijl dat ding geen zoom heeft en volgens mij altijd op 35mm werkt.

Ter vergelijk: de 580 EX II heeft op ISO100 en 35mm een GN van 36
Ja, daarom schreef ik ook over m'n 45CT1 uit achttienzoveel (lees: jaren 70 vorige eeuw)... Daar zit trouwens een losse diffusor bij voor brandpuntsafstanden van minder dan 35 mm (op kleinbeeld), die ook een stop verlies oplevert. Gebruikte 45CT1's zie ik regelmatig voorbijkomen op marktplaats e.d. voor prijzen 25-50 euro. Zal niet altijd (meer) een batterijhouder bij zitten, dus het blijft opletten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ben ik weer, terug van de bruiloft :*)
uiteindelijk gewoon de ISO maar gewoon op 1250 gezet om fatsoenlijke foto's (met flits) te krijgen

van mijn 861 zaten er ook drie van deze bij:

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/test/thumb2791.jpg

duidelijk overbelicht dus 8)7
blijkbaar kan mijn flitser het wel

met deze exif info:
Shooting Mode Manual Exposure
Tv( Shutter Speed ) 1/80
Av( Aperture Value ) 5.6
Metering Mode Evaluative Metering
ISO Speed 400
Auto ISO Speed ON
Lens EF24-70mm f/2.8L USM
Focal Length 70.0mm
Image Size 5616x3744
Image Quality RAW
Flash On
Flash Type External TTL
Flash Exposure Compensation 0
Shutter curtain sync 1st-curtain sync
FE lock OFF
White Balance Mode Auto
AF Mode One-Shot AF
Picture Style Neutral
Sharpness 0
Contrast 0
Saturation 0
Color tone 0
Color Space sRGB
Long exposure noise reduction 0:Off
High ISO speed noise reduction 0:Standard
Highlight tone priority 0:Disable
Auto Lighting Optimizer 0:Standard
Peripheral illumination correction Enable
Dust Delete Data No
File Size 24186KB
Drive Mode Single shooting
Live View Shooting OFF

Het verschil met de foto ernaast die wel gelukt is, is het ontbreken van dit:
E-TTL II flash metering Evaluative flash metering

Iemand een idee welke setting ik (per ongeluk) omgezet heb?
nero355 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:22:
[...]

kijk, dat is wel een duidelijke meerwaarde
Toff schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:34:
[...]

Ja, daarom schreef ik ook over m'n 45CT1 uit achttienzoveel (lees: jaren 70 vorige eeuw)... Daar zit trouwens een losse diffusor bij voor brandpuntsafstanden van minder dan 35 mm (op kleinbeeld), die ook een stop verlies oplevert. Gebruikte 45CT1's zie ik regelmatig voorbijkomen op marktplaats e.d. voor prijzen 25-50 euro. Zal niet altijd (meer) een batterijhouder bij zitten, dus het blijft opletten. ;)
ik heb een afwijking; ik wil uitsluitend met modern spul werken

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Vreem resultaat.
Ik kan zoiets alleen voor elkaar krijgen als ik een handmatige belichting kies die zonder flits al zwaar overbelicht zou zijn. (flits gaat dan alsnog af)

Maar met 1/80 f/5.6 en ISO 400 kan ik me dat haast niet voorstellen. (ik neem aan dat het van een feest 's avonds was?)

Hoe heb je het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Vishari Beduk schreef op maandag 30 mei 2011 @ 18:42:
ik heb een afwijking; ik wil uitsluitend met modern spul werken
Zonder nadere onderbouwing is dat inderdaad een merkwaardige afwijking... Het grappige is, dat de werking van moderne apparatuur, als we het over flitsen hebben, nauwelijks afwijkt van de oude werkwijze. Je zet de boel op "M" en de flitser bepaalt uiteindelijk de belichting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mjtdevries schreef op maandag 30 mei 2011 @ 22:28:
Vreem resultaat.
Ik kan zoiets alleen voor elkaar krijgen als ik een handmatige belichting kies die zonder flits al zwaar overbelicht zou zijn. (flits gaat dan alsnog af)

Maar met 1/80 f/5.6 en ISO 400 kan ik me dat haast niet voorstellen. (ik neem aan dat het van een feest 's avonds was?)

Hoe heb je het opgelost?
ik doe dus niet iets ontzettends doms, gelukkig :P
ik heb het opgelost door de flitser uit te zetten
zo ontzettend donker was het ook niet; midden op de dag in een grote tent
Toff schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 01:26:
[...]

Zonder nadere onderbouwing is dat inderdaad een merkwaardige afwijking... Het grappige is, dat de werking van moderne apparatuur, als we het over flitsen hebben, nauwelijks afwijkt van de oude werkwijze. Je zet de boel op "M" en de flitser bepaalt uiteindelijk de belichting...
mijn vader had zo'n Metz en volgens mij ligt dat ding nog ergens op zolder
ik kan mij inderdaad herinneren dat er een enorme bak licht uit kwam :Y
maar ik vond het onhandig groot ding waarvan de batterijen altijd in no-time leeg waren
ik ga er vanuit dat ik na oefenen/lezen etc. ook goede foto's moeten kunnen maken

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Vishari Beduk schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 18:57:
[...]

ik doe dus niet iets ontzettends doms, gelukkig :P
ik heb het opgelost door de flitser uit te zetten
zo ontzettend donker was het ook niet; midden op de dag in een grote tent
Hmm, en wat voor sluitertijd en diafragma gebruikte je dan zonder de flits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mjtdevries schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 19:09:
[...]

Hmm, en wat voor sluitertijd en diafragma gebruikte je dan zonder de flits?
heel bizar, de sluitertijden, diafragma en ISO waren voor deze 4 foto's hetzelfde:
Shooting Mode Manual Exposure
Tv( Shutter Speed ) 1/80
Av( Aperture Value ) 5.6
ISO Speed 400

Afbeeldingslocatie: http://i1021.photobucket.com/albums/af332/KabouterPuntmuts/test/thumb2790.jpg

de foto's zijn vlak na elkaar genomen, enig verschil was de flits:
linker:
Flash On
Flash Type External E-TTL
E-TTL II flash metering Evaluative flash metering

midden:
Flash On
Flash Type External TTL
Flash Exposure Compensation 0

rechter:
Flash Off

ik beschouw dit maar als een incident en ga nog een rustig verder oefenen
in ieder geval bedankt voor de reacties ;)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Het valt me nu pas op dat het verschil in de EXIF meer is dan alleen die regel over evaluative flash metering.

Bij de fotos in het midden staat je flits namelijk in TTL mode ipv E-TTL.
En dat is heel erg raar, want dat doe je niet zo makkelijk. Je kan niet door een verkeerd knopje op TTL komen. Daarvoor moet je een C.fn aanpassen. Dat gebeurd niet zomaar per ongeluk.

Ik denk niet dat jij wat fout hebt gedaan, maar dat er met de flits of camera wat mis is. Een slecht contactje wellicht... Ook met TTL zou de belichting niet zo verkeerd moeten gaan, maar met een slecht contactje kun je natuurlijk alles verwachten.
Je zit in portrait mode, er staat me iets bij dat ik ooit heb gelezen over mensen die dan last hadden dat de flits slecht contact maakte. Ik zal eens kijken of ik dat terug kan vinden.

[edit:]
Ik heb hier wat gevonden. Dit gaat dan over de hot-shoe van een 1D, maar ik heb de indruk dat het ook op andere bodies van toepassing is:
http://neilvn.com/tangent...e-on-the-canon-1d-series/
Zoals je in de reacties kunt lezen gaat het hier ook juist bij portrait mode dan mis.

[ Voor 17% gewijzigd door mjtdevries op 01-06-2011 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mjtdevries schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 19:05:
Het valt me nu pas op dat het verschil in de EXIF meer is dan alleen die regel over evaluative flash metering.

Bij de fotos in het midden staat je flits namelijk in TTL mode ipv E-TTL.
En dat is heel erg raar, want dat doe je niet zo makkelijk. Je kan niet door een verkeerd knopje op TTL komen. Daarvoor moet je een C.fn aanpassen. Dat gebeurd niet zomaar per ongeluk.

Ik denk niet dat jij wat fout hebt gedaan, maar dat er met de flits of camera wat mis is. Een slecht contactje wellicht... Ook met TTL zou de belichting niet zo verkeerd moeten gaan, maar met een slecht contactje kun je natuurlijk alles verwachten.
Je zit in portrait mode, er staat me iets bij dat ik ooit heb gelezen over mensen die dan last hadden dat de flits slecht contact maakte. Ik zal eens kijken of ik dat terug kan vinden.

[edit:]
Ik heb hier wat gevonden. Dit gaat dan over de hot-shoe van een 1D, maar ik heb de indruk dat het ook op andere bodies van toepassing is:
http://neilvn.com/tangent...e-on-the-canon-1d-series/
Zoals je in de reacties kunt lezen gaat het hier ook juist bij portrait mode dan mis.
je hebt helemaal gelijk; het is gewoon een slecht contact |:(
dat klem mechanisme van de 580 duwt de flitser omhoog, verder van de contactpunten

mijn vorige flitser wilde regelmatig niet flitsen, dan stond ik weer mijn contactpunten te poetsen
daarom onlangs de 580 gekocht omdat ik dacht dat het aan de flitser lag |:(

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Vishari Beduk schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 16:56:
[...]

je hebt helemaal gelijk; het is gewoon een slecht contact |:(
dat klem mechanisme van de 580 duwt de flitser omhoog, verder van de contactpunten

mijn vorige flitser wilde regelmatig niet flitsen, dan stond ik weer mijn contactpunten te poetsen
daarom onlangs de 580 gekocht omdat ik dacht dat het aan de flitser lag |:(
Is kut, maar heel makkelijk te fixen.
Nadeel is wel dat de schroefjes wel sneller terug los komen, want je kan ze niet echt supervast draaien.
Maar na verloop van tijd word je er wel handig in en doe je zo 'n repairjobbie op de bovenkant van een flightcase backstage op de TMF Awards :)

Heb de fix zowel op 350D, 40D en 1D moeten uitvoeren, dus het is een veel voorkomend probleem denk ik. Wat wel helpt is je camera niet bij de flitser oppakken.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Geen matches
Vandaar dat ook aangeraden word om Loctite te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Momenteel heb ik een probleem met mijn Canon 500D. Recent heb ik daar een 430ex II bij gekocht, en deze bevalt prima. Nu probeerde ik recent toch weer eens de interne flitser te gebruiken, toen ik de 430 een keertje niet bij me had.

Deze werkte niet. Het knopje om de interne flitser uit te klappen, weigerde simpelweg dienst; wat ik ook probeerde. Na enig zoeken in de diverse menu's kreeg ik een interessante melding.

"settings for internal flash are not available. External flash is attached."

Maar dat was toch echt niet waar..... En wat ik ook probeer, ik krijg mijn 500D er niet meer van overtuigd dat er *geen* externe flash op zit. Alle contactjes netjes schoon gemaakt, 430ex erop en er weer af, nog een keer, etc. Het maakt allemaal niet uit.

Is mijn 500D aan een reparatie toe? Of zijn er trucen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Geen matches
Kan je gewoon niet eens de batterij eruit halen of een reset doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Afaik zit er een contact / pinnetje die detecteert of er externe flitser in de flitsschoen zit. Ik zou beginnen met de hot shoe eens grondig schoon te maken en kijken of dat het probleem eventueel op lost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Kan je gewoon niet eens de batterij eruit halen of een reset doen ?
Done. Zowel voor de camera alsook de flitser. Ook alle C.Fn. functies, van zowel de camera als de flitser staan op default.
Afaik zit er een contact / pinnetje die detecteert of er externe flitser in de flitsschoen zit. Ik zou beginnen met de hot shoe eens grondig schoon te maken en kijken of dat het probleem eventueel op lost.
Een elektrische detectie van de externe flitser zou kunnen, maar het is dan wel heel vreemd dat in de situatie "geen externe flash aanwezig", er WEL eentje gezien wordt. Andersom is logischer, als er vuile contactjes zijn.

Een mechanische detectie zou ook kunnen, maar tijdens het schoonmaken van de contactjes kwam ik niks extra's tegen. Als ik dit plaatje bekijk:
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS500D/Images/hotshoe.jpg

dan zie ik 5 elektrische contactjes, en een 'zwart gat'. Is dat een (verzonken) palletje, dat ingedrukt wordt door de externe flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zwarte gat is enkel een gat waarin een pin van de flitser gestoken wordt bij vastdraaien van de flitser (sommige modellen).
Aan de zijkanten, tussen het metaal zitten 2 kontaktjes.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:50
Ik heb dit ook al eens aan de hand gehad, toen bleek dat het contactje dat je rechts in de flitsschoen (onder het gebogen gedeelte) ziet zitten naar beneden gedrukt bleef staan. Met een tandenstoker heb ik het contactje weer omhoog gekregen en toen werkte de interne flitser weer.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Bedankt allen. Dit was het probleem; onder dat rechter gebogen lipje zit inderdaad een minuscuul klein palletje, dat naar beneden gedrukt wordt door een externe flitser. Wat gepriegel met een naald, het lipje wat omhoog duwen, en alles werkt weer.

Echter.... Nadat ik de externe flitser een keer erop, en er weer af had gedaan, was het weer mis.... Kennelijk heeft dat lipje onvoldoende veerkracht om zelfstandig omhoog te komen, nadat de externe flits verwijderd is. Het lijkt erop dat een speld een vast onderdeel van mijn uitrusting zal gaan uitmaken.

Wel gek dat dit zo kwestbaar / subtiel in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Yongnuo heeft wat nieuwe interessante producten: de YN-565 EX - een volledig compatible Canon-ttl-flitser
Ook hadden ze eerder al een E-TTL II flitser, de YN-468 en 560, maar deze nieuwe is toch wel een flinke stap voorwaarts. Tevens hebben ze al een tijdje een volledig compatibele speedlight commander, die net als bij Canon ook ST-E2 heet.

Review 565: http://speedlights.net/20...o-yn-565-ex-flash-review/
Discussie op Flickr, 565: http://www.flickr.com/gro...iscuss/72157626222173934/

Het is allemaal best wel nieuw nog, heeft misschien iemand er al ervaring mee? Normaal helemaal niet zo van het 3rd party-spul, maar voor 150 dollar (110 euro, eBay) heb je een flitser met bijna de kracht van een 580EXII en een hele hoop mooie features.

[ Voor 1% gewijzigd door Wouter87 op 03-11-2011 14:43 . Reden: wat beter de typenummers aangegeven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Wouter87 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:20:
Yongnuo heeft wat nieuwe interessante producten: de YN-565 EX - een volledig compatible Canon-ttl-flitser
Ook hadden ze eerder al een E-TTL II flitser, de YN-468 en 560, maar deze nieuwe is toch wel een flinke stap voorwaarts. Tevens hebben ze al een tijdje een volledig compatibele speedlight commander, die net als bij Canon ook ST-E2 heet.

Review 565: http://speedlights.net/20...o-yn-565-ex-flash-review/
Discussie op Flickr, 565: http://www.flickr.com/gro...iscuss/72157626222173934/

Het is allemaal best wel nieuw nog, heeft misschien iemand er al ervaring mee? Normaal helemaal niet zo van het 3rd party-spul, maar voor 150 dollar (110 euro, eBay) heb je een flitser met bijna de kracht van een 580EXII en een hele hoop mooie features.
Ik heb het ding (565) sinds vandaag binnen! :D Ik wil best een mini review doen. Maar dit is mijn eerste flitser en ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik moet verwachten of wat zon ding allemaal moet kunnen :P
Dus als ik een lijstje heb met dingen waar ik op moet letten, dan graag!

Verder wil ik dat ding uiteraard gewoon uitlenen een dagje of middagje/avondje aan iemand die het goed kan testen allemaal. Ik woon in Maastricht en studeer in Eindhoven, dus als je iemand kent in de buurt.... :)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie86
BartS12 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 10:44:
Bedankt allen. Dit was het probleem; onder dat rechter gebogen lipje zit inderdaad een minuscuul klein palletje, dat naar beneden gedrukt wordt door een externe flitser. Wat gepriegel met een naald, het lipje wat omhoog duwen, en alles werkt weer.

Echter.... Nadat ik de externe flitser een keer erop, en er weer af had gedaan, was het weer mis.... Kennelijk heeft dat lipje onvoldoende veerkracht om zelfstandig omhoog te komen, nadat de externe flits verwijderd is. Het lijkt erop dat een speld een vast onderdeel van mijn uitrusting zal gaan uitmaken.

Wel gek dat dit zo kwestbaar / subtiel in elkaar zit.
Heb t op de 7D ook een keer gehad.. zeer irritant.. stiekem is t canon die je uitlacht omdat je de interne flits wil gebruiken denk ik :P

Fujifilm X-Pro1

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb een Sigma EF-530 DG ST, en nu lees ik op internet verschillende verhalen die eigenlijk niet echt eenduidig zijn; kun je deze flitser nu wel of niet triggeren? Remote lukt niet geloof ik, maar je schijnt 'm volgens sommigen wel te kunnen triggeren met de ingebouwde flitser van je camera.

Gaat overigens om een 500D. Iemand een antwoord?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• breinonline
  • Nu online

breinonline

floppie86 schreef op zondag 13 november 2011 @ 21:33:
[...]

Heb t op de 7D ook een keer gehad.. zeer irritant.. stiekem is t canon die je uitlacht omdat je de interne flits wil gebruiken denk ik :P
Nog een keer lezen, hij heeft het over zijn externe flitser ;)

• Hahn
  • Laatst online: 21-09 23:01
Pixeltje schreef op donderdag 17 november 2011 @ 18:17:
Ik heb een Sigma EF-530 DG ST, en nu lees ik op internet verschillende verhalen die eigenlijk niet echt eenduidig zijn; kun je deze flitser nu wel of niet triggeren? Remote lukt niet geloof ik, maar je schijnt 'm volgens sommigen wel te kunnen triggeren met de ingebouwde flitser van je camera.

Triggeren met je ingebouwde flitser ís remote ;)

Maar je 500D heeft die functie sowieso niet, want je camera moet dan een signaaltje in de flits meesturen, dus ik zou er niet al te hard op hopen.

The devil is in the details.

• floppie86
breinonline schreef op donderdag 17 november 2011 @ 19:15:
[...]

Nog een keer lezen, hij heeft het over zijn externe flitser ;)
i know.. t is canon dat je uitlacht als je vervolgens daarna de interne wilt gaan gebruiken :9

Fujifilm X-Pro1

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45

Gutteguttegut

CEO of TFD

Pixeltje schreef op donderdag 17 november 2011 @ 18:17:

Ik heb de EF-500 ST en die kan ik wel triggeren met een RF-602 setje ;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Hahn
Gutteguttegut schreef op donderdag 17 november 2011 @ 21:25:
[...]
Ik heb de EF-500 ST en die kan ik wel triggeren met een RF-602 setje ;)
Raar verhaal eigenlijk dat 'ie zegt (denkt) dat remote niet gaat, maar via flits wel. Ten eerste omdat met flits ook al remote is eigenlijk, maar dat kan een kwestie van benaming zijn. Wat niet gaat werken met een 500D.

Maar vooral dat het remote triggeren niet zou werken, want het enige wat zo'n trigger doet is een "ga af"-signaal doorgeven aan de flitser. Wat precies hetzelfde signaal is als het "ga af"-signaal wat uit een camera komt. TTL en dergelijke buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Hahn schreef op donderdag 17 november 2011 @ 21:46:
[...]

Raar verhaal eigenlijk dat 'ie zegt (denkt) dat remote niet gaat, maar via flits wel. Ten eerste omdat met flits ook al remote is eigenlijk, maar dat kan een kwestie van benaming zijn. Wat niet gaat werken met een 500D.

Maar vooral dat het remote triggeren niet zou werken, want het enige wat zo'n trigger doet is een "ga af"-signaal doorgeven aan de flitser. Wat precies hetzelfde signaal is als het "ga af"-signaal wat uit een camera komt. TTL en dergelijke buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
De Sigma EF-5** ST serie staat er om bekend dat deze niet remote te triggeren is.
En met mn oude Photix PT-04II setje werkte het ook inderdaad niet.
Daarom was ik best happy dat het met een RF-602 setje wel lukt :*)

• Hahn
Geen matches
Waarom zou dat niet werken dan? Of denk ik te simpel met mijn "het is enkel een 'ga af'-signaal"? :P

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hmm, sorry voor de verwarring; op verschillende sites waar ik gekeken heb, hebben ze het over remote triggeren en met de ingebouwde flitser triggeren, dus ik was er van uitgegaan dat dit twee verschillende dingen zijn. Ik heb een setje gevonden (op basis van de RF-602 die genoemd werd), dat is deze: http://www.fotoshopaalten...864c7a1616669cde88412644f

Lukt het dan hiermee wel (op een 500D)? In principe is dit toch gewoon een verzendunit op je flitsschoen die zegt: je moet flitsen en een ontvanger aan je flits die het signaal opvangt?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Hahn
Via flitser triggeren is één van de mogelijke manieren om remote te triggeren :)

De set die je linkt is de set die Guttegut heeft, dus dat zou moeten werken ja, als we hem moeten geloven :P

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Hahn schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:09:
Via flitser triggeren is één van de mogelijke manieren om remote te triggeren :)

De set die je linkt is de set die Guttegut heeft, dus dat zou moeten werken ja, als we hem moeten geloven :P
Ik kan er wel een youtube filmpje over maken maar dat wordt dan zaterdag.
Dan laat ik beide setjes zien.

• Hahn
Geen matches
Ik geloof je wel ;) Maar vind het wel raar dat andere setjes niet (altijd) werken, ben benieuwd waar 'm dat in zit.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Gutteguttegut schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:15:
[...]
Ik kan er wel een youtube filmpje over maken maar dat wordt dan zaterdag.
Dan laat ik beide setjes zien.
Is mooi cadeau voor sinterklaas ;) Zou wel fijn zijn, kan ik nog wat meer kloten met mn flitser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 20:43

Bonbridge

35-85

Ik heb zojuist het onderstaande besteld:

YN-565EX Flitser
YN-602 Trigger

Ik ben nog nooit geschoten met externe flits. Dus deze set lijkt me wel geschikt voor het geld. Ik ben benieuwd!

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben benieuwd naar de ervaring.

Zelf was ik aan het kijken om begin 2012 2x de YN560 te kopen. Alleen vond ik ent op strobist dat ze de flitsers afraden vanwege het grote aantal wat binnen een aantal maanden kapot gaat. Jammer :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 20:43

Bonbridge

35-85

Ik heb ze vandaag binnen gekregen. En natuurlijk mee gespeeld.
Ervaring met flitsers heb ik echt totaal niet. Dus ik kan moeilijk vergelijkingen maken.
Mensen die er meer verstand van hebben zeggen dat de YN-565EX Flitser gelijk is aan de 580EXII alleen de master functie ontbreekt, maar verder is hij echt bijna het zelfde, het uiterlijk is zelfs een bijna een op een kopie.

Ze werken beide erg prettig en het voelt allemaal zeer degelijk aan. Zeker geen miskoop.
Helemaal voor het bedrag:

115 euro YN-565EX Flitser
20 euro YN-602 Trigger

Morgen eens buiten testen! Ik ben benieuwd. Ik heb alleen wat product foto's gemaakt. Twee zijn te zien op mijn Flickr.

Nu snel een lamp statief en parapluutje aanschaffen.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Bonbridge schreef op woensdag 30 november 2011 @ 23:55:
Mensen die er meer verstand van hebben zeggen dat de YN-565EX Flitser gelijk is aan de 580EXII alleen de master functie ontbreekt, maar verder is hij echt bijna het zelfde, het uiterlijk is zelfs een bijna een op een kopie.
Ik dacht altijd dat Yongnuo bekend stond als een merk waarvan de flitsers na 3 maanden stuk gaan en dat Metz altijd de betere keuze was ??

Dat las ik hier ergens in een topic een tijdje geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:13
nero355 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:22:
[...]

Net een 580 EX II gekocht. Welke batterijen, die ik gewoon in de winkel kan kopen, raden jullie aan? Ik lees veel goeds over Eneloops. Hoeveel capaciteit moeten die dingen eigenlijk hebben? Ik lees ook dat de batterijen van Apple eigenlijk Eneloops zijn en in verhouding niet eens zo heel duur (€29 voor 6 batterijen met lader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Geen matches
Heb zelf inderdaad ook Eneloops xXx-en gekocht voor mijn 580EXII.

Via nkon.nl overigens, goede winkel (geen aandelen!).

Misschien niet de goedkoopste batterijen ooit, maar ben er ERG tevreden over!
Kan ze een tijdje gewoon laten liggen zonder dat ze onwijs ver leeglopen.

Zeker een aanrader dus qua batterijen EN winkel.

Er is overigens ook een apart topic over oplaadbare batterijen @ GoT.

[ Voor 13% gewijzigd door Tha BasZ op 13-02-2012 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Geen matches
Tha BasZ schreef op maandag 13 februari 2012 @ 09:35:
Via nkon.nl overigens, goede winkel (geen aandelen!).
Je hebt goed, beter en best. sk.nkon.nl is net iets beter (goedkoper)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Geen matches
Verrek... die bedoelde ik inderdaad... wel apart overigens, is zelfde toko volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:17
Geen matches
SK is de extensie (en korting) voor deelnemers bij SamenKopen.net en Tweakers. Dit is bewust buiten het zoekgebied van Google gehouden.

Qua batterijen ga ik helemaal met je mee. Ik heb mijn setjes Eneloops en superduper multifunctional charger bij A.K. gehaald. Tot op heden (na 2 jaar gebruik) geen enkel probleem mee gehad. Ik ben zelfs al mijn andere batterijgebruikende apparaten aan het overschakelen op Eneloops.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind die Yongnuo 565EX een mooie flitser voor een heel schappelijke prijs.
Ik ben zelf op zoek naar een eerste flitser om eens wat te experimenteren en wil niet meteen een flink bedrag uitgeven.

Echter zie ik ook flitsers van "Meike" die ook Canon TTL compatible zijn.
Deze van Meike lijkt me een alternatief voor de Yongnuo:
http://www.ebay.de/itm/180734923127
Verzending is vanuit Engeland, dus geen invoerrechten en BTW meer betalen.

Ik heb met de verkoper gemaild, garantie is 6 maanden en al er iets kapot is hebben ze ook een retouradres in Engeland.
Hij is ook te koop via eBay in Hong Kong, maar de prijs is niet veel lager en als je de pech hebt dat de douane hem onderschept zit je met invoerrechten en BTW en is de prijs uiteindelijk hoger.

Heeft iemand ervaringen met deze Meike? Is nog goedkoper dan de Yongnuo, maar ik vind geen reviews.
Zou met name eens willen weten hoe het met het richtgetal zit....

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 15:21

Goku33

Ownage!

Als ik het goed heb, kunne die YonNuo's 560 en 565 geen high speed sync flash? Wat is dan de snelste sluitertijd die je met flits kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Goku33 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:37:
Als ik het goed heb, kunne die YonNuo's 560 en 565 geen high speed sync flash? Wat is dan de snelste sluitertijd die je met flits kan gebruiken?
volgens mij 1/200, 90% zekerheid. Dat is ruim snel genoeg om heerlijk scherp te schieten met 100mm zonder IS, zolang je het omgevingslicht maar wegflitst (hoog diafragma getal).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ligt aan je camera/merk volgens mij, bij Canon is het volgens mij meestal 1/250.

En high speed sync is natuurlijk niet interessant om scherpe foto's te krijgen, maar juist om zo snel te kunnen gaan dat je geen overbelichte foto's krijgt bij veel (zon)licht. Op een zonnige dag zit je met ISO 100 en een diafragma van f/11 alsnog op sneller dan 1/250 en als je dan in wilt flitsen krijg je dus geen goede resultaten, omdat er veel te veel licht binnenkomt als je niet sneller dan 1/250 kunt (omdat de flitser het dan weer niet bij kan houden).

[ Voor 74% gewijzigd door Hahn op 06-03-2012 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 15:09:
Ik vind die Yongnuo 565EX een mooie flitser voor een heel schappelijke prijs.
Ik ben zelf op zoek naar een eerste flitser om eens wat te experimenteren en wil niet meteen een flink bedrag uitgeven.

Echter zie ik ook flitsers van "Meike" die ook Canon TTL compatible zijn.
Deze van Meike lijkt me een alternatief voor de Yongnuo:
http://www.ebay.de/itm/180734923127
Verzending is vanuit Engeland, dus geen invoerrechten en BTW meer betalen.

Ik heb met de verkoper gemaild, garantie is 6 maanden en al er iets kapot is hebben ze ook een retouradres in Engeland.
Hij is ook te koop via eBay in Hong Kong, maar de prijs is niet veel lager en als je de pech hebt dat de douane hem onderschept zit je met invoerrechten en BTW en is de prijs uiteindelijk hoger.

Heeft iemand ervaringen met deze Meike? Is nog goedkoper dan de Yongnuo, maar ik vind geen reviews.
Zou met name eens willen weten hoe het met het richtgetal zit....

Alvast bedankt!
Kijk even op Speedlight.net

Daar zijn ze minder positief over de Meike flitsers, ze zijn wat positiever over de Yongnuo's.

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste