Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45

Gutteguttegut

CEO of TFD

Matched: canon
Dat werkt bij mijn Nikon versie van de Sigma EF 430 Super gewoon goed op mn Canon 40D.
Nu is het dus de vraag welke versie heeft hij?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Matched: canon, flits
Gutteguttegut schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 20:01:
Dat werkt bij mijn Nikon versie van de Sigma EF 430 Super gewoon goed op mn Canon 40D.
Nu is het dus de vraag welke versie heeft hij?
Ik heb de Sigma EF-430 EO Super versie. Hieronder een aantal foto's van de flitsvoet.

Afbeeldingslocatie: http://img714.imageshack.us/img714/2889/img3285w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/3466/img3286y.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img686.imageshack.us/img686/5247/img3290v.jpg
Ik heb het één en het andere geprobeerd:
De flitser werkt op zich prima, als ik test duw gaat hij af, in manual en ik verander de flitsterkte dan flitst hij minder hard etc. Ook werkt de functie als optische slave (maar lijkt geen effect te hebben op de foto's?? Gaat de flits mss te vroeg af door de voorflits van het ETTL systeem?). Er is maar één modus waar hij werkt op de hotshoe van mijn 450D dat is in het menu voor optische slave, als je dan het GN helemaal naar het minimum zet en dan nog ééntje verder dan staat er C1 (of C2) op je schermpje. Ik heb geen idee waarvoor deze modus dient, maar dan gaat hij wel af samen als hij op de hotshoe zit. Het nadeel aan die modus is het feit dat ik de flitsterkte niet aan kan passen daarin en dat deze verschrikkelijk laag staat.

[ Voor 41% gewijzigd door LaurentS op 29-06-2010 23:15 ]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Matched: flits
Er zit (normaal gesproken) ook een glijcontact aan de zijkant, ik weet niet of die van invloed is op de werking van een flitser (mocht die afwezig zijn)..

En de voorflits van het ETTL systeem triggert inderdaad een slave flash.

[ Voor 20% gewijzigd door Gutteguttegut op 29-06-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Gutteguttegut schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 23:15:
Er zit (normaal gesproken) ook een glijcontact aan de zijkant, ik weet niet of die van invloed is op de werking van een flitser (mocht die afwezig zijn)..

En de voorflits van het ETTL systeem triggert inderdaad een slave flash.
Die zijn er idd, en zijn helemaal in orde, nog soepel. Welke modus gebruik jij dus als je hem rechtstreeks op je dslr plaatst? De manual mode? Dan zie je enkel GN met het cirkeltje rond, de flitskop met de stand waarop hij ingezoomd is en een lege ijk met 0.5,1.1.5,...,8 m?
Als ik die gebruik, dan gebeurt er helemaal niets...
Mss nog belangrijk om erbij te zeggen, een 430EXII werkte er wel perfect op.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb een EF-430NA D
In manual mode staat hij inderdaad op GN met een vol cirkeltje.
Op dat moment kun je met het pijltje omlaag de flitssterkte instellen.
Met de SEL toets kun je dan kiezen tussen het instellen van de iso waarde, het diafragma en weer de flitssterkte (afstand lijn is dan inderdaad leeg).
Op deze stand werkt het bij mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Gutteguttegut schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 23:43:
Ik heb een EF-430NA D
In manual mode staat hij inderdaad op GN met een vol cirkeltje.
Op dat moment kun je met het pijltje omlaag de flitssterkte instellen.
Met de SEL toets kun je dan kiezen tussen het instellen van de iso waarde, het diafragma en weer de flitssterkte (afstand lijn is dan inderdaad leeg).
Op deze stand werkt het bij mij wel.
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden, ik kan geen iso of diafragma aanpassen in de manual mode. Ik duw op sel, dan gaat het licht aan en staat er een pijltje voor rear, als ik dan nog eens duw verdwijnt het pijltje weer, de volgende keer duwen, terug pijltje etc...
Doe jij het op dezelfde manier of zie ik iets heel eenvoudigs over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Zo doe ik het ook, ik heb wel rear staan maar kan die niet selecteren.
Let wel op dat het menu iets anders is naar mate je de flitskop omhoog doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Geen matches
Dus bij jou staat er in manual mode reeds iso en diafragma bij, zoals in de stand voor optische slave? Wat mij ook opviel is dat het afhulplicht knippert in de slavestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ja ik kan altijd het iso en diafragma kiezen (let wel..alles met de losse flitser, dus niet op de body).
Bij mij knippert het AF hulplicht ook in slave mode (en hij ging net spontaan af :? ...gelukkig niet in mn gezicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Gutteguttegut schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 23:56:
Ja ik kan altijd het iso en diafragma kiezen (let wel..alles met de losse flitser, dus niet op de body).
Bij mij knippert het AF hulplicht ook in slave mode (en hij ging net spontaan af :? ...gelukkig niet in mn gezicht).
Dat is wel balen, blijkbaar doe ik toch niets verkeerd... Kan ik die op de een of andere manier 'updaten' of iets dergelijks zodat nieuwe software kan zorgen voor een werkende flitser? :D
Pffffft aangename eerste ervaring met 2dehands, het werkt al niet zoals het moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Stel jij hm in op je body?
Daar ik een Nikon flitser heb op een Canon body maakt het niets uit wat ik doe, maar aangezien jij een Canon flitser op een Canon body hebt maakt het waarschijnlijk wel uit omdat er communicatie plaats vind....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Gutteguttegut schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 00:02:
Stel jij hm in op je body?
Daar ik een Nikon flitser heb op een Canon body maakt het niets uit wat ik doe, maar aangezien jij een Canon flitser op een Canon body hebt maakt het waarschijnlijk wel uit omdat er communicatie plaats vind....
Het maakt geen verschil of ik het al dan niet op de body doe of niet, de menu's zijn exact hetzelfde. Maar over het algemeen zou ik hem liefst willen kunnen instellen op de body zelf omdat ik hem als opzetflitser wou gebruiken en niet als studioflitser oid.
Daarom had ik ook eerst gedacht aan een aantal contacten af te plakken, maar vermits het exact hetzelfde is als hij niet op de camera zit, dacht ik dat dat geen nut had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Heb je een handleiding van de flitser erbij gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Geen matches
Ja, ik heb er een handleiding bijgekregen (maar kreeg hem pas na het gevraagd te hebben in pdf, zat er origineel niet bij). Zie hier: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb het probleem kunnen oplossen, ik heb de 4 contacten onderaan (die een vierkant vormen) afgeplakt en nu flitst hij perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hela is hier ook iemand die ervaring heeft met zowel nikon als canon flitser.

ik heb zelf de fuji s5 met de sb900 flitser. als er veel zonlicht is dan moet ik de flitser op +3 zetten en de camera nog eens op +1 erbij om de schaduwen wat minder sterk te maken.
Een goeie vriendin die ook bezig is met fotografie heeft een canon 5DII met de 580 EX flitser. maar bij haar met ongeveer dezelfde instellingen van iso diafragma en sluitertijd op de camera moet de flitser op -1 gezet worden ??

kan iemand dit grote verschil in instellingen verklaren ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Spot meting vs gemiddelde belichting? Manuele instelling of Programma?
Wist niet dat je overdag wel eens buiten kwam eigenlijk en die flitser? Weet je wel dat je daar scherpe beelden mee krijgt? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het gevoel dat je bij die sb900 en de 580EX over compleet andere instellingen praat.

Lijkt er op dat je bij de 580EX over FEC (flash exposure compensatio) praat. Dat is een aanpassing van de automatische flitsmeting. Daarbij is een waarde van -2/3 tot -1 vrij normaal wanneer je portret foto's maakt. (Ik vermoed dat je met invul flits bezig bent bij portretten?)

Maar een FEC van +3 en dan nog +1 lijkt onmogelijk. Dan zit je zwarte onderwerpen te fotograferen, of je lichtmeter is kapot. +3 FEC zou normaal gesproken al een zeer zwaar overbelichte foto moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 15:46:
Ik heb het gevoel dat je bij die sb900 en de 580EX over compleet andere instellingen praat.

Lijkt er op dat je bij de 580EX over FEC (flash exposure compensatio) praat. Dat is een aanpassing van de automatische flitsmeting. Daarbij is een waarde van -2/3 tot -1 vrij normaal wanneer je portret foto's maakt. (Ik vermoed dat je met invul flits bezig bent bij portretten?)

Maar een FEC van +3 en dan nog +1 lijkt onmogelijk. Dan zit je zwarte onderwerpen te fotograferen, of je lichtmeter is kapot. +3 FEC zou normaal gesproken al een zeer zwaar overbelichte foto moeten geven.
hmmm wel vreemd, de lichtmeting heb ik niet op gelet en zou ook nog kunnen. maar bij mij zou het natuurlijk ook relatief moeten zijn tov de normale flitssterkte bepaling. beide cams en flitsers stonden op ttl

ik las ook in dit stuk dat het normaal is dat je de FEC juist hoger zet met zonlicht
http://www.rokkorfiles.com/Wedding101-page2.html

maar ik vond +4 ook wel redelijk aan de heftige kant en dan nog werkt de flits heel subtiel op het onderwerp en de schaduwen in.

en yep gaat om invulflits bij portretten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
For fill flash in normal shaded light, use -1.5 to -2 FEC. Remember, at 0 FEC the camera is trying to balance natural light with flash. This is a lot more flash than is required to add a touch of fill.
In bright sunlight when you are trying to eliminate harsh shadows from faces etc, you may need to use as much as +1 FEC, using the flash to overpower the sunlight.
Voor invulflits zit je dus nog steeds met - FEC te werken.

Als je de flits als hoofdlicht gebruikt en de zon als invul, dan ga je wel met een + FEC werken.

+3 lijkt dan nog steeds extreem veel. Gebruikte je die 580 in exact dezelfde situatie?
Zulke extreme FECs zie je meestal als mensen proberen te compenseren voor een flits die niet krachtig genoeg is voor de situatie. (wat je overigens kunt vergeten, want dat lukt niet)

Stond de camera ook in dezelfde mode?
Een Canon gaat bij Av mode er vanuit dat je invulflits wilt gebruiken. Dat kan andere resultaten opleveren dan dezelfde scene in M mode.

Geen idee hoe een Nikon daar mee om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:46
Geen matches
In A gaat Nikon ervan uit dat je een sluitertijd van 1/60 of sneller wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Zou wel leuk zijn als Canon daar ook vanuit zou gaan. Doen ze helaas niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16

vhal

ಠ_ಠ

als je een zeer weinig gebruikte, 1.5 jaar oude Canon 580EXII kan kopen; zijn er zaken die belangrijk zijn om te controleren?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 18:06
Bij het aanschaffen van een 2e hands flitser let ik op de volgende zaken:
- werkt de zoom (zowel via het menu als via de camera)
- beschadigingen of verkleuringen van de lens
- draaien en kantelen van de flitskop (en flitst/zoomt ie dan ook)
- beschadigingen aan het voetje
- barsten/scheuren/butsen in de behuizing
- corrosie/troep in de batterij houder

Belangrijk om je eigen camera en lens mee te nemen.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:16

vhal

ಠ_ಠ

vandijk schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:43:
Bij het aanschaffen van een 2e hands flitser let ik op de volgende zaken:
- werkt de zoom (zowel via het menu als via de camera)
- beschadigingen of verkleuringen van de lens
- draaien en kantelen van de flitskop (en flitst/zoomt ie dan ook)
- beschadigingen aan het voetje
- barsten/scheuren/butsen in de behuizing
- corrosie/troep in de batterij houder

Belangrijk om je eigen camera en lens mee te nemen.
merci, dat wordt dus een retourtje 'andere kant van het land' ;(

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

mjtdevries schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 09:26:
Kun je gewoon kiezen bij je Custom Functions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjtdevries schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 09:26:
Tuurlijk doen ze dat niet... Een beetje fotograaf weet dat wanneer hij M-mode nodig heeft, hij ook gewoon M-mode moet instellen! Av mode met fixed 1/60 is gewoon hetzelfde als M-mode met 1/60....

Lekker Av mode laten doen waarvoor het bedoeld is, namelijk sluitertijden aanpassen aan de ambient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
@martijngizmo: Bedankt voor de tip, dat zocht ik inderdaad.
(blijkt verrassend genoeg dat ik het al ooit een keer heb ingesteld, maar ik was totaal vergeten dat die functie bestond....)

@AHBdV: met die functie is je Av mode niet gefixed op 1/60, maar is variabel tussen 1/60 en 1/250.
Helaas neemt ie niet de high-speed sync functie mee.

Overigens dacht ik ook dat de belichting iets verschillend is tussen Av mode en M mode. Namelijk invulflits in Av mode en "key light" in M mode. Maar dat kan ik in de handleiding nu niet terug vinden, daar lijkt het gelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

breinonline

Are you afraid to be known?

mjtdevries schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:22:
@AHBdV: met die functie is je Av mode niet gefixed op 1/60, maar is variabel tussen 1/60 en 1/250.
Helaas neemt ie niet de high-speed sync functie mee.
In de handleiding van mijn 580EX staat:
High-Speed Sync (FP Flash) With high-speed sync, you can use flash with all shutter speeds. This is
convenient when you want to use aperture priority for fill-flash portraits.
In Av werkt het dus gewoon lijkt mij?

Wat betreft het verschil tussen M en Av. Volgens de handleiding is er voor het met de flits te belichten onderwerp geen verschil, wel voor de achtergrond:
TvSelect this mode when you want to set the shutter speed manually. The camera will then automatically set the aperture matching the shutter speed to obtain a standard exposure.
AvSelect this mode when you want to set the aperture manually. The camera will then automatically set the shutter speed matching the aperture to obtain a standard exposure. If the background is dark like a night scene, a slow sync speed will be used to obtain a standard exposure of both the main subject and background. Standard exposure of the main subject is obtained with the flash, while a standard exposure of the background is obtained with a slow shutter speed.
MSelect this mode when you want to set both the shutter speed and aperture manually. Standard exposure of the main subject is obtained with the flash. The exposure of the background is obtained with the shutter speed and aperture combination you set.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:56
Ik heb steeds vaker een probleem met mijn 580EXII. Als ik de flitser op mijn 40D heb, dan gebeurd het vaker dat de camera wel scherp kan stellen, maar dan geen foto maakt als ik doordruk. Ik weet dat dit kan komen door een slecht contact tussen camera en flitser. Af en toe flitst de flitser op volle kracht waardoor mijn onderwerp blind is, en mijn foto zwaar overbelicht.
Ik zie hem op de flitser ook vaker schakelen tussen TTL en ETTL.

Op internet heb ik al gezocht, en het blijkt een veel voorkomend probleem te zijn, maar ik vraag me af hoe ik dit het beste kan oplossen? Naar een service center van Canon gaan, en welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 15:16
Geen matches
Ik heb met mijn 20D op een zeker moment last gehad van slecht contact (vooral in portrait) en heb dat toen opgelost door de schroefjes een beetje aan te draaien: zie http://www.conraderb.com/flashrepair/ . Misschien dat dat ook in jouw geval helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:12

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Zucht, * floriske.nl had gehoopt hier zelf uit te komen, maar moet toch op jullie terugvallen.

Heb pas een 450D Gekocht met o.a. grip en 18-55, 55-250 (incl. lenskappen) met als doel wat serieuzere hobbyfotografie.

Ik heb me ingeschreven voor de basisopleiding aan de fotovakschool welke in september begint.

(bovenstaande info om jullie een indruk te geven van wat mijn fotografie intenties zijn)

Nu ben ik als, voorlopig laatste, aanvulling op bovenstaande apparatuur nog op zoek naar een flitser, maar twijfel nogal wat de juiste keuze zou zijn.

In eerste instantie dacht ik aan een 2e hands 420EX, maar m'n budget ligt toch wel wat hoger dan de € 125 waar je deze meestal voor vindt. (+/- € 200, niet veel hoger).

Nu ben ik, zoals vele voor mij, aan het twijfelen tussen de volgende 2:

pricewatch: Canon Speedlite 430EX II

pricewatch: Metz mecablitz 48 AF-1 digital / Canon

Ik lees in dit topic van beide flitsers hele goede verhalen, de een zweert bij de Canon, de ander weer bij de Metz en het blijft dan ook bij twijfelen :S

Hopelijk zijn er hier ook wat mensen met ervaring met beide flitsers (helaas, maar begrijpbaar hebben mensen vaak ervaring met de een of de ander) die me een stapje verder richting de juiste keuze kunnen helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door floriske.nl op 30-07-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Ik heb nu ruim een week de canon 430EXII, en volgens mij ben ik gewoon heel dom. Krijg dat ding niet fatsoenlijk aan de praat... heb zelf ook zo'n dealsextreme budget flitser... waarbij je gewoon de sterkte van de flits in kon stellen en klaar. Maar ik doe blijkbaar iets fout... erg veel gegoogled de afgelopen week en flitsfilmpjes bekeken, manual gelezen maar ik ben gewoon te dom om het te snappen.

Ik fotografeer met de 5D markI en altijd op de M stand... maar ik wilde gewoon leuk proberen waar alle knopen voor diende, maar heb volgens mij nu allemaal onzin ingesteld waardoor die bijna niet meer flitst... hij wil wel flitsen maar dan 1x en dan letterlijk een minuut opladen, voordat die weer flitst... nu heb ik natuurlijk al gelezen van de standen etc... maar alle tutorial filmpjes die ik kan vinden, zeggen niet precies hoe alles nu werkt. Ik vind allemaal teksten van 100 pagina's vol info... ja het klinkt nu ff dom, maar ik wil dat allemaal niet lezen. Ik wil gewoon flitsen, gelijk erna weer kunnen flitsen en dan sterkte ervan instellen... maar die flitser (met ongelofelijk kleine knopjes voor mijn ontiechelijk grote handen) reageerd niet echt op wat ik doe... komt ook voornamelijk omdat ik gewoon niet prcies weet wat ik doe. Zoek dus of een uitleg van waar elke knop voor dient... en wil graag het systeem van de flitser resetten als dat moelijk is, en mischien kan iemand gewoon heel basic uitleggen... ok di is je flitser... druk op deze knop om gewoon op de M stand achter elkaar te kunnen flitsen, en met deze knoppen kan je de kracht van de flits sterker of zwakker zetten.

Dit klinkt lui, maar geloof mij, dit is het niet, ik ben gewoon te dom om de handleiding te snappen blijkbaar, en die tutorials leggen meer uit wat welk ligt doet maar zeggen niet hoe ik heel basic gewoon achter elkaar in de M stand kan flitsen.

dus of iemand mij wil helpen:) voordat ik mn camera kapot gooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

niks irritanter dan herposten... maar vroeg me toch af of iemand bovenstaande wist... in ieder geval of je je flash kan resetten naar fabrieksinstellingen en gewoon hoe je achter elkaar in M stand kan flitsen... sterktes etc kom ik dan wel achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Even alle batterijen eruit en dan vergeet de flitser alle instellingen behalve de custom functions.

Als de flitser niet op E-TTL staat, dan kan je zelf het vermogen instellen. Ik heb alleen de oude 430EX, dus ik kan je verder niet helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door vandijk op 07-08-2010 21:31 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:01

sapphire

Die-hard pruts0r

ThePupD schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:30:
Ik heb nu ruim een week de canon 430EXII, en volgens mij ben ik gewoon heel dom. Krijg dat ding niet fatsoenlijk aan de praat... heb zelf ook zo'n dealsextreme budget flitser... waarbij je gewoon de sterkte van de flits in kon stellen en klaar. Maar ik doe blijkbaar iets fout... erg veel gegoogled de afgelopen week en flitsfilmpjes bekeken, manual gelezen maar ik ben gewoon te dom om het te snappen.

Ik fotografeer met de 5D markI en altijd op de M stand... maar ik wilde gewoon leuk proberen waar alle knopen voor diende, maar heb volgens mij nu allemaal onzin ingesteld waardoor die bijna niet meer flitst... hij wil wel flitsen maar dan 1x en dan letterlijk een minuut opladen, voordat die weer flitst... nu heb ik natuurlijk al gelezen van de standen etc... maar alle tutorial filmpjes die ik kan vinden, zeggen niet precies hoe alles nu werkt. Ik vind allemaal teksten van 100 pagina's vol info... ja het klinkt nu ff dom, maar ik wil dat allemaal niet lezen. Ik wil gewoon flitsen, gelijk erna weer kunnen flitsen en dan sterkte ervan instellen... maar die flitser (met ongelofelijk kleine knopjes voor mijn ontiechelijk grote handen) reageerd niet echt op wat ik doe... komt ook voornamelijk omdat ik gewoon niet prcies weet wat ik doe. Zoek dus of een uitleg van waar elke knop voor dient... en wil graag het systeem van de flitser resetten als dat moelijk is, en mischien kan iemand gewoon heel basic uitleggen... ok di is je flitser... druk op deze knop om gewoon op de M stand achter elkaar te kunnen flitsen, en met deze knoppen kan je de kracht van de flits sterker of zwakker zetten.

Dit klinkt lui, maar geloof mij, dit is het niet, ik ben gewoon te dom om de handleiding te snappen blijkbaar, en die tutorials leggen meer uit wat welk ligt doet maar zeggen niet hoe ik heel basic gewoon achter elkaar in de M stand kan flitsen.

goeie batterijen erin stoppen? Ik heb ook twee setje batterijen die gewoon nieuw zijn maar zo beroerd dat de camera ervan gaat flippen, traag word, ect.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik bied blind 25 euro voor je camera + flitser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Lang verhaal..

Vanuit het oogpunt van handel zou ik je niet moeten helpen -> kapot gooien die handel, ik weet nog wel een plekje waar je een nieuwe kan kopen ;)

Maar even serieus: ik ga niet elk knopje en elke modus bespreken hier. Ik zal wel proberen je probleem doelgericht op te lossen. Om te beginnen, welke stand staat je 430 in? E-TTL? M? TTL? Wat zijn de symbolen die achterop staan? Post eens een pic anders van het schermpje op de achterkant van je flitser, want met het verhaal "HELP" kom ik niet ver.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Het kan dus ook gewoon zijn dat m'n batterijen crappy zijn... zijn panasonic batterijen, waar ik een hele lading van heb liggen (waren nietzo duur dus misschien vandaar)

@mennovanw
heb de batterijen eruit gehaald dus lijkt dat het nu weer terug staat op originel instellingen.
dus ETTL stand... maar ik zet net m'n flitser weer aan en jezus... batterijen zijn al leeg... in totaal 25x mee geflitst ofzo... en nu al helemaal leeg.
Maar goed nieuwe (zelfde soort) batterijen ingedaan, enige merk dat ik nu heb liggen, en ik denk eerlijk gezegd dat ik eerder niks fout heb gedaan, maar dat t gewoon slechte batterijen zijn, want ik kan nu gewoon na 5 sec weer opnieuw flitsen in ETTL stand. Maar wat gaan die dingen dan ongelofelijk snel leeg (of wat een ongelofelijke slechte batterijen... of beide:)

Dus ik kan nu even gaan experimenteren, want zie nu dat ik gewoon niks verkeerd deed. Ga even proberen en als ik vragen heb stel ik ze hier... bedankt

*edit: net van mijn vader gekregen, 3800 mAh NiMH batterijen van C.F.L. oplaadbare batterijen...
zijn nu aan het opladen, enig idee of t wat is iemand?
NiMH zijn volgens google goed voor de speedlite (krachtigere flits?) maar het merk CFL ken ik verder niet... iemand die weet of t wat is?

[ Voor 13% gewijzigd door ThePupD op 08-08-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 08:36
Geen matches
Alkaline:
Niet oplaadbaar
Voltage van 1.5V
Voltage zakt naarmate de batterij leeg raakt

NiMh:
Oplaadbaar
Voltage van 1.2V
Voltage blijft vrijwel constant bij gebruik

NiMh geeft misschien een lager voltage, deze batterijen zijn wel nuttig omdat het voltage dus stabiel is. Verder is oplaadbaar ook gewoon gunstig. Gebruik zelf vaak NiMh van de Aldi, lekker goedkoop 2100 mAh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThePupD schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 14:05:
3800 mAh NiMH batterijen van C.F.L. oplaadbare batterijen...
zijn nu aan het opladen, enig idee of t wat is iemand?
Hoe weet je dat die batterijen 3800mAH zijn? Staat het er op of heb je het gemeten?
Lijkt me sterk dat ze namelijk echt 3800mAH afgeven maar goed.

Voor de flitser kan ik je ook oplaadbare batterijen aanraden. Goedkoper en eensch met hetgeen mijn bovenbuurman al zei. Lager voltage maar wel een constante voltage.

Probeer even die oplaadbare batterijen, je kan in iedergeval even ermee testen of het beter gaat dan met wegwerp.

Kijk gewoon eens goed rond naar fatsoenlijke oplaadbare. GP enz. Eventueel eneloops. Vervolgens is een goede oplader ook een musthave.

De knopjes langs gaan doen we hier niet. Kom op, die handleiding snap je best wel. Neem even de moeite om het te lezen. :>

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 14:48:
[...]

Hoe weet je dat die batterijen 3800mAH zijn? Staat het er op of heb je het gemeten?
Lijkt me sterk dat ze namelijk echt 3800mAH afgeven maar goed.

De knopjes langs gaan doen we hier niet. Kom op, die handleiding snap je best wel. Neem even de moeite om het te lezen. :>

Succes!
Nee staat op verpakking... dus het zal wel minder zijn idd.
En de handleiding heb ik gelezen, maar zoals ik aangaf, deed ik niet echt iets fout, maar batterijen waren gewoon te gaar.

Maar bedankt... ga het idd even proberen, kijken of het wat is:) en goed de mogelijkheden van mijn flitser bekijken, thanks

[ Voor 3% gewijzigd door ThePupD op 08-08-2010 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik steeds vaker merk dat de flits van mijn 450D niet echt meer voldoet wil een externe flitser aanschaffen. Op dit moment overweeg ik de Canon 430EXII of de Canon 580EXII. Na wat leeswerk merk ik dat over het algemeen de conclusie is dat de echte meerwaarde van de 580EXII is dat je het als master kunt gebruiken.

Wat is nu wijsheid: beginnen met de 430 of met de 580.
Qua budget maakt het niet heel veel uit; alleen een paar maandjes meer sparen. Ik wil nu een flitser kopen en dan beginnen te sparen voor (L) glas en misschien andere body maar heb er geen zin om er over een paar jaar achter te komen dat ik misschien toch voor de 580 had moeten gaan.

Verder las ik ergens dat het niet veel zin had om een omnibouce te kopen voor de flister aangezien canon een ingebouwde heeft die je kunt uitschuiven. In hoeverre is dit ‘klepje’ te vergelijken met een ‘kapje’?

Tot slot vroeg ik mij of het te verwachten is dat er binnenkort ( < 6maanden) een opvolger voor de 430EXII of de 580EXII komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 01:29:
Tot slot vroeg ik mij of het te verwachten is dat er binnenkort ( < 6maanden) een opvolger voor de 430EXII of de 580EXII komt.
Los van of je een 430 of een 580 nodig hebt, moet je je vooral niet afvragen of er een opvolgert komt.

Wat heb je nodig aan een flitser, wat de huidige Canon modellen niet hebben?

Als je een flits nodig hebt, heb je hem nodig, moet je 'm gewoon halen en niet twijfelen. Als je met een krap budget zit, kun je proberen een leuke tweedehandse op de kop te tikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 01:29:Verder las ik ergens dat het niet veel zin had om een omnibouce te kopen voor de flister aangezien canon een ingebouwde heeft die je kunt uitschuiven. In hoeverre is dit ‘klepje’ te vergelijken met een ‘kapje’?
Een omnibounce heeft de 580EXII in elk geval niet ingebouwd. Hij heeft een uittrekbaar transparant plaatje dat je voor de flitser kunt klappen zodat hij "wijder" kan flitsen (bij gebruik van groothoeklenzen). En hij heeft een uittrekbaar wit plaatje dat je kunt gebruiken om bv licht in de ogen van je onderwerp te krijgen als je de flitser onder een hoek omhoog zet om te bouncen via het plafond.
Pagina 19 & 20

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:39

bobcom

Dedicated dabbler

Weet niet of dit een "voor Canon" of "van Canon" flits-topic moet zijn, maar ik heb her en der een paar reviews over de Nissin Di866 gelezen die er wel aardig uitzien. Wat inconsistent misschien in het gebruik, maar wel veel power en mogelijkheden tegen een prijs waar je normaal een 430 voor krijgt. Misschien de moeite van het overwegen waard?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Inconsistentie is een van de laatste dingen die je wilt bij een flitser (net voor ontploffen). Voordeel van de Canon flitsers (en dan vooral de II modellen) is dat je ze bij recente camera modellen kan bedienen via het menu van de camera.
Flitser kan je goed 2ehands aanschaffen. 430EX kost rond de 150 en de 580EX rond de 250. Vaak heeft de vorige eigenaar er al een omnibounce bijgekocht, dus dat scheelt je algauw weer een paar tientjes.

Voordeel van de 580 zit hem in het kunnen aansturen van andere canon flitsers, iets meer power en hij is iets steviger. De voordelen voor de 430: goedkoper en een stuk kleiner.

Of je een omnibounde nodig hebt hangt vooral af van waar je de flitser gebruikt. buiten heeft het geen zin. Binnen alleen als er iets is waar je vanaf kan bouncen (plafond, muur)

Ik ben zelf begonnen met een 430 vanwege het budget. Daarna nog 1 erbij... radio triggers... nog 2 430's erbij. En nu ook maar een 580EX II erbij omdat ik wat meer vermogen nodig had in een softbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 13:47
vandijk schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:10:
[...]Voordeel van de Canon flitsers (en dan vooral de II modellen) is dat je ze bij recente camera modellen kan bedienen via het menu van de camera.
[...]
Jammergenoeg niet met de xxxD-reeks :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJB
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:23

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Geen matches
Fire69 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:15:
[...]

Jammergenoeg niet met de xxxD-reeks :(
Ik wel hoor, 550d + 430exII kan prima via het menu?

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
De 400D inderdaad nog niet. De II flitsers zijn gerintroduceerd rond de tijd dat de 40D uitkwam. 5Dmk2, 1D(s)mk3 en zelfs de G11 kunnen de flitser vanuit het menu aansturen. Wat er aan te sturen is, verschilt wel per body. De G11 kan bijvoorbeeld bij een 580EX2 niets met de master/slave settings terwijl de oudere 40D wel de channels kan aanpassen, ratios etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Geen matches
Damn, weer een reden om te upgraden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wouter87 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 02:09:
[...]
Los van of je een 430 of een 580 nodig hebt, moet je je vooral niet afvragen of er een opvolgert komt.

Wat heb je nodig aan een flitser, wat de huidige Canon modellen niet hebben?
Als er toch iets nieuws komt, dat waarschijnlijk beter zal zijn dan dat er nu want anders zouden ze niet met iets nieuws komen, geef ik mijn geld liever daaraan uit.
vandijk schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:10:
[...]
Ik ben zelf begonnen met een 430 vanwege het budget. Daarna nog 1 erbij... radio triggers... nog 2 430's erbij. En nu ook maar een 580EX II erbij omdat ik wat meer vermogen nodig had in een softbox.
Zou je als destijds je budget ruimer was voor de 580 zijn gegaan?
Hoe ervaar je het verschil in bediening van de 430 en 580?. Het is dan wel zo dat je de lens via de camera kunt bedienen maar ik kan me ook zo voorstellen dat instellen op de flitser makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 08:36
Ik heb ook een 450D en laatst een 430EX II flitser erbij gekocht. Aangezien jij dezelfde keus moet maken die ik ook heb gemaakt zal ik mijn redenen even neerzetten.

Waarom 430EX II

Dit model kan ik prima besturen vanuit de camera dus hij sluit mooi aan op de functies van de 450D. Op de flitser zelf kan je natuurlijk ook de flitssterkte instellen. Ook hebben de II modellen een betere shoemount (metaal, en makkelijk vast te zetten)

Compacter/lichter dan de 580EX II, de 450D is een vrij kleine DSLR en ik was erg bang dat de 580EX II te lomp zou voelen op mijn camera. Dit bleek wel correct want de 430EX II past qua formaat erg goed bij de 450D dus ik ben achteraf ook blij met de keuze.

De kracht van de flitsers zal niet enorm veel schelen voor het meeste gebruik, de 580EX II is wel krachtiger maar dit zal je alleen merken bij bepaalde toepassingen. De 430EX II is echt krachtig!

430EX II heeft minder last van electromagnetische straling en is daardoor betrouwbaarder te gebruiken met triggers die werken met radiosignalen.

De 580EX II kan dan wel als master gebruikt worden, ik ben toch van plan RF-602 triggers te kopen om off-camera te kunnen flitsen. De master functie is voor mij dus niet interessant. Voor deze triggers is het vorige punt ook wel nuttig.

Prijs: de 430EX II is soms de helft goedkoper dan de 580EX II dus dat is een makkelijke keus!

De 580EX II is wel wat makkelijker te bedienen, de knoppen van de 430EX II moeten goed ingedrukt worden, werkt verder prima hoor.

Hoop dat je er wat aan hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door SgtCaffran op 18-08-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 21:39:
Zou je als destijds je budget ruimer was voor de 580 zijn gegaan?
Hoe ervaar je het verschil in bediening van de 430 en 580?. Het is dan wel zo dat je de lens via de camera kunt bedienen maar ik kan me ook zo voorstellen dat instellen op de flitser makkelijker is.
Als ik het budget gehad had, dan had ik waarschijnlijk toch voor de 430 gekozen vanwege de maat en het gewicht.

Ik kan alleen de 430EX en de 580EX 2 vergelijken kwa bediening. Ik moet zeggen dat ik de interface van de 580 behoorlijk bewerkelijk vind als je met de master/slave settings aan de gang moet. 2 knoppen en een scrolwiel+set knop en daar moet je alles mee doen ratios, kanalen, groepen, master wel/niet flitsen. Het hele schermpje staat vol met symbolen. Echt iets om eens flink de handleiding in te duiken. Zet de 580EX2 op een camera die het vanuit het menu kan en dan is het allemaal een stuk leesbaarder.

De 430 heeft alleen E-TTL/manual en zoom/power settings lekker simpel, geen handleiding nodig.

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
[...]

Als er toch iets nieuws komt, dat waarschijnlijk beter zal zijn dan dat er nu want anders zouden ze niet met iets nieuws komen, geef ik mijn geld liever daaraan uit.
Waarin moet een opvolger dan "beter" worden denk je? Ik snap gewoon echt je punt niet, je weet nog niet eens wat zo'n huidige Canon flitser in praktijk kan. Als je een flitser nodig hebt, koop 'm gewoon en ga er lekker mee aan de gang, afwachten heeft echt geen zin. Er is geen enkele aanwijzing dat de flitsers snel vervangen gaan worden...

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:42

Zuurstok

Passionately curious

Geen matches
[...]

*Ughe*, iets met 50mm 1.8 I en II *ughe*

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

BobF. schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 23:17:
[...]

niet?

Ik snap nog steeds niet waarom mensen zo blijven vast hangen aan E-TTL @ off-shoe.
Imo werkt het echt gewoon niet, iedere keer je belichting die net een beetje anders is, wat vervolgens weer gezeur geeft in je batchbewerkingen alá witbalans e.d ? :S
Dat komt er gewoon bij mij echt niet in..

En wat ik al helemaal niet snap aan de 430EX en de 580EX ( geen ervaringen met anderen snelheidslichten ) is waarom het laagste dat ik in kan stellen op m'n 430EX 1/64e is, terwijl E-TTL nog zachter kan flitsen :+

Heb dat echt nooit gesnapt, maar goed, heb er dan ook nooit echt last van :P
Ik zag nu dat de Canon versie er is ... Ik zat te denken om de PW Flex + mini te halen .. todat ik die pixel triggers zag ... heeft iemand deze al een x gebruikt op een canon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
BobF. schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 07:10:
[...]

*Ughe*, iets met 50mm 1.8 I en II *ughe*
*Ughe*, heb ik al *ughe*

Heb de knoop doorgehakt en het is de 430EXII geworden. Gister ontvangen en meteen gebruikt. Wat een wereld van verschil. Moet alleen nog wel een beejte gaan 'spelen' om feeling te krijgen met de flister.

Vandaag mazzel gehad bij de Appie: 2stuks GP 2500mAh voor € 2,- en dan ook nog 35% eraf 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 20:26

Milo.

klik

Ik denk dat hij doelde op de vervanger van de 50mm I.. maar goed als je beide al hebt weet je ook wel dat een opvolger niet altijd beter is.

Maar goed, goed dat je voor de 430 bent gegaan, dit lijkt me een mooie 'beginners' flitser. Heb zelf de mk1 gehad en vond het een prettig ding. De 580 zou voor mij te zwaar zijn en goed het enige echte voordeel dat die heeft is dat je andere flitsers kan aansturen maar daar heb je weinig aan als je geen andere flitsers hebt (buiten natuurlijk de extra power die je wil als je zo een ding aanschaft).
In ieder geval gefeliciteerd met je aanwinst.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Als iemand geïnteresseerd is in een pricewatch: Metz mecablitz 48 AF-1 digital / Canon, bij Vandenborre (België) kost hij maar 109€... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 09:46
freddyronny schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 17:27:
Als iemand geïnteresseerd is in een pricewatch: Metz mecablitz 48 AF-1 digital / Canon, bij Vandenborre (België) kost hij maar 109€... :)
Waarschijnlijk omdat de 50 op komst is. Desalnietemin nog een erg goede unit, die voor de nikonmount toch.

edit: de nikonversie kost dan weer 279 in dezelfde winkel 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Teun_2 op 28-08-2010 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 02:20
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 01:29:
Omdat ik steeds vaker merk dat de flits van mijn 450D niet echt meer voldoet wil een externe flitser aanschaffen. Op dit moment overweeg ik de Canon 430EXII of de Canon 580EXII. Na wat leeswerk merk ik dat over het algemeen de conclusie is dat de echte meerwaarde van de 580EXII is dat je het als master kunt gebruiken.
Als je het voor die master functie doet, neem dan alsjeblieft een 580EX (dus niet de II) want die is veel makkelijker met die fysieke knop.

Als je niet draadloos gaat flitsen, dan is het enige verschil dat de 580 krachtiger is (en dus iets groter). Qua bediening vind ik de 580 ook wat handiger met dat wieltje ipv die onhandige drukknoppen, maar dat zal de doorslag niet geven. Je moet je dus afvragen hoeveel power je nodig bent en dat is heel erg afhankelijk van hoe en wat je fotografeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Zodra je gaat bouncen zul je een 580 handiger vinden.

Bouncen levert je veel mooiere fotos op, maar je hebt dan al snel dat je flitser niet krachtig genoeg is. Elke beetje extra is dan meegenomen.
Bovendien draait de 580 kop in beide kanten 180 graden.
De 4xx serie draait maar 90 graden naar rechts en 180 naar links. En laat ik nou net naar rechts vaak meer dan 90 graden nodig hebben als in portret stand schiet.
Wat dat betreft is de 4xx serie een flitser voor vrouwen... Die kantelen de camera de andere kant op in portret stand en dan heb je wel die 180 beschikbaar :)
(Echt waar, vraag maar eens rond. 95% van de mannen draait de camera zodanig dat de ontspanner boven zit in portret stand, terwijl 95% van de vrouwen de camera juist andersom houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen,

Ik ben zelf een beginner met een Canon EOS 500D met een externe flitser Canon 430 EXII.

Nu vind ik de 'flitstechniek' van deze fotograaf erg interessant. Je ziet dat de lichtbundel als het ware gecentreerd wordt, je krijgt een soort van spotlight effect.

Weet iemand op welke manier deze fotograaf flitst? Of misschien gebruikt hij speciale accessoires om dit effect te bereiken? Ik heb de persoon via email aangesproken, alleen nog geen contact kunnen krijgen.

Iemand een idee? Alvast bedankt voor de deskundige reacties. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Het lijkt erop alsof er een snoot wordt gebruikt. Eigenlijk niets meer dan een koker op de flitser waardoor je het licht meer kan concentreren. Die dingen zijn te koop in variërende groottes maar je kunt ze ook makkelijk zelf maken. Zie ook http://www.diyphotography.net/diy-homemade-speedlite-snoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raegin schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:17:
Het lijkt erop alsof er een snoot wordt gebruikt. Eigenlijk niets meer dan een koker op de flitser waardoor je het licht meer kan concentreren. Die dingen zijn te koop in variërende groottes maar je kunt ze ook makkelijk zelf maken. Zie ook http://www.diyphotography.net/diy-homemade-speedlite-snoot
Hi Raegin,

Dank je wel voor je antwoord. Je ziet op de foto's trouwens dat het licht best fel is. Als je dit effect wilt bereiken met de 430 EXII, welke instellingen (FEC, stand van de flitskop) zou je mij aanraden in dat geval?

Wat is jouw mening verder over deze foto's technisch gezien? Ik vind het prettig foto's om naar te kijken, maar ik kijk er gewoon als leek naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Ik denk dat je met een snoot (zelf even uitzoeken welke lengte het beste werkt), flitskop op 90 graden en de flitser op automatisch laten staan al een aardig eind kunt komen.

Op flitsgebied ben ik verre van een expert, zelf gebruik ik mijn flitser voornamelijk voor vaste opstellingen en high speed photography. Helaas te weinig ervaring om een meer technische mening te geven maar er komen vast nog wel wat mensen langs dit topic die er meer ervaring mee hebben.

Qua uitvoering is het voornamelijk experimenteren met diverse snoot lengtes en instellingen van de camera. Dit kun je natuurlijk ook in een wat donkere kamer proberen met een object als onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
of de flitser in de uiterste zoomstand zetten (vaak 105mm) en dan met een heel korte sluitertijd fotograferen om zo min mogelijk omgevingslicht op te vangen. Ik vind 't er wel grappig uit zien.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Geen matches
Het effect verveelt me al snel. Verder is het donker maken van de achtergrond ongeveer de simpelste handeling bij fotobewerking. Ik zou het, voor een enkele foto, liever achteraf toepassen op een verder goedbelichte opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 16:23

Japie.G

Colour Classic

Is het wel een 'flitseffect'? Lijkt meer op 'recht op de bakkes flitsen' en dan in post een dikke vignet er op. Maarja, ik ben ook een flitsleek :-)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Zou je denken maar deze foto toont van niet. http://bamiconnection.com...laug/slides/_DSC0207.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb getracht deze vraag beantwoord te krijgen via google maar, ik heb geen flauw idee hoe ik hier op moet zoeken zonder uren te lezen.

Ik wil graag een metz flitser vooral vanwege de prijs. Ik schiet zo nu en dan eens wat foto's maar goed ik zie mijn camera meer als een uit de kluiten gewassen pocket cam en wil er dus geen dure flitser opzetten.

Nu heb ik een kitlens van 18 - 105mm en mijn oog viel op de metz 36.
Echter staat er in de specificaties "Motorzoom voor 28 - 85 mm belichting."
houd dit nu in dat deze flitser i.c.m met deze lens al niet "werkt"?

Ik kan nergens voorbeeld foto's of uitleg vinden als je foto's schiet met een combinatie als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:42
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:54:
Ik heb getracht deze vraag beantwoord te krijgen via google maar, ik heb geen flauw idee hoe ik hier op moet zoeken zonder uren te lezen.

Ik wil graag een metz flitser vooral vanwege de prijs. Ik schiet zo nu en dan eens wat foto's maar goed ik zie mijn camera meer als een uit de kluiten gewassen pocket cam en wil er dus geen dure flitser opzetten.

Ik kan nergens voorbeeld foto's of uitleg vinden als je foto's schiet met een combinatie als deze.
Hij "werkt" wel, maar is dan gewoon niet in staat om bij een frontale flits de gehele groothoekscene egaal te verlichten. Ik heb hetzelfde met mijn 10-22 lens en mijn 430 (inmiddels 580) flitser. Vandaar dat ik de bounce techniek prefereer om een egalere belichting te krijgen bij een (ultra)groothoek.
Maar ik denk zelf dat de zoommotor niet heel veel verschil uitmaakt (ik moet het echter zelf nog eens testen).

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bv de 580EX2 heeft een uittrekbare bouncer ingebouwd zitten. Deze gooit het licht nog een stuk omwijd. Dit dekt +- 14 tot 24 mm af.

Het plaatje dat hier op de flitser ligt:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4049/4708031785_5c16d2b967.jpg

Het witte kaartje zorgt ervoor dat bij bouncen via een plafond, er toch licht in bv de ogen gegooid wordt (dus naar voren).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik vraag me dan af in hoeverre een omni-bounce de overige millimeters kan invullen.

Als een bouncer zoveel kan invullen, dan moet het lukken in mijn geval. Blijft een gat tussen de 24mm en de 58, maar ik moet tussen de 18 en de 28 opvullen. Dit zal dan ongetwijfeld wel moeten lukken... denk ik.
Blijft natuurlijk ook nog het gat tussen de 85mm tot de 105mm.

Maargoed voor €69 incl. verzend kosten mag ik eigenlijk ook geen eisen stellen!

Nu probeer ik niet voor een duppie op de eerste rij te zitten maar, meer dan €100 ben ik niet van plan uit te geven.

Ik ga eens proberen verder te googlen.

Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat het hier om een nikon gaat maar de vraag was vrij algemeen en niet merk gebonden.

EDIT!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
ajhaverkamp schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:26:
Bv de 580EX2 heeft een uittrekbare bouncer ingebouwd zitten. Deze gooit het licht nog een stuk omwijd. Dit dekt +- 14 tot 24 mm af.

Het plaatje dat hier op de flitser ligt:
[afbeelding]

Het witte kaartje zorgt ervoor dat bij bouncen via een plafond, er toch licht in bv de ogen gegooid wordt (dus naar voren).
Het plaatje dat op de flitser ligt is geen "bouncer", doch een diffusor, die bij rechtstreeks flitsen ervoor zorgt dat een groter gebied wordt belicht. In de NL handleiding heet dit plaatje "groothoekadapter" en zou het bereik erdoor worden verbreed tot de beeldhoek van een 14mm objectief. Dit gaat overigens wel flink ten koste van de maximale werkafstand. De foto toont een flitskop in de bounce stand. In die positie zal de groothoekadapter de lichthoeveelheid vaak zodanig verspreiden, dat er te weinig via muren of plafond op het onderwerp terecht komt. Bij bouncen via muren of plafond is de diffusor nmm danook meestal contraproductief.
Het witte uittrekbare plaatje (kan niet omklappen) is nuttig om in de schuine bounce-stand van de flitskop een deel van de flits te recht naar voren weerkaatsen (... bouncen) zodat het meer recht op het onderwerp valt inderdaad. Ik zou dit witte plaatje eerder de "bouncer" noemen, waar de NL handleiding spreekt van een "vanglichtpaneel"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:37:
[s]Blijft natuurlijk ook nog het gat tussen de 85mm tot de 105mm.
Dit is niet echt een gat. Als je flitskop over "zoom" beschikt, wordt de lichtbundel (hopelijk automatisch) vernauwd, wanneer je een nauwere beeldhoek benut (langere brandpuntsafstand). Dit werkt (automatisch) alleen op "dedicated" flitsers en dan nog alleen wanneer je recht vooruit flitst. Dit vergroot het "nut" van je flitsertje, oftewel, je kan met een betrekkelijk klein lampje toch een flink end komen, maar aan alles komt een end. Of het nu bij 85mm of bij 105mm is, zonder extra hulpmiddelen (er bestaan opzetlenzen) valt er bij langere lenzen - neem een veelgebruikte 200mm - altijd een deel buiten het directe beeld. Vaak zal dat buiten beeld vallende licht toch weer nuttig weerkaatst worden via de omgeving. Niks om je zorgen over te maken imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk ook dat ik voor het geld en mijn "eisen" ook niet teveel moet "zeiken". Ik ga het er gewoon op gokken.
Helaas lees ik soms ook schokkende dingen over rare voltages en het kortsluiten van de body.
Het is maar je je door laat afschrikken maar hier wil ik wel wat meer over lezen nog.

Ik ga dit topic niet vervuilen met links over de flitser voor de nikon. (kon het dedicated nikon topic niet vinden)
Echter heb ik gelezen dat deze flitser met sommige camera's wel op de 18 - 105 werkt.
Met een omni bounce erbij zal het dus wel goed komen.
Waar de flitser eventueel zou "falen" heb ik altijd nog de pop up met een diffuser.

In ieder geval bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2010 @ 00:07:
Met een omni bounce erbij zal het dus wel goed komen.
De "originele" zijn leuke doppen om je flitsers mee te beschermen, maar qua functionaliteit heb ik zo mijn vraagtekens. Een cheap-ass dop uit HK doet hetzelfde voor minder geld en dan nog vraag ik me af of het de moeite waard is. Reken op ERG VEEL lichtverlies iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een witte omnibounce op bv 580 EXII is nutteloos imo. Het kaartje dat je eruit trekt doet z'n taak zeer goed.

Maar op flitsers zonder zo'n ingebouwd kaartje heb je er wel nut aan. En met gekleurde omnibounces kan je natuurlijk ook experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2010 @ 00:07:
Helaas lees ik soms ook schokkende dingen over rare voltages en het kortsluiten van de body.
Dat is een issue dat speelt bij oude flitsers op nieuwe cameras. Die gebruikten een ander voltage om de flits te triggeren en als je zo'n oude flitser op een nieuwe camera zet kun je dan inderdaad je body beschadigen.

Als je echter een redelijk recente flits koopt zul je dat probleem niet hebben.
(met recent bedoel ik dan een flitser uit het tijdperk van de dSLRs)

Er zijn wel lijstjes op internet te vinden over welke flitsers wel en niet problemen kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2010 @ 10:16:
En met gekleurde omnibounces kan je natuurlijk ook experimenteren.
Ze zijn nogal duur, om mee te experimenteren IMHO. Gekleurd papier of plastic en een stukje plakband kan toch ook?

Verwijderd

Geen matches
Toff schreef op woensdag 15 december 2010 @ 22:47:
[...]

Ze zijn nogal duur, om mee te experimenteren IMHO. Gekleurd papier of plastic en een stukje plakband kan toch ook?
Maar die verspreiden het licht niet.
Een omnibounce is handig wanneer je nergens licht op kan kaatsen om achtergrond te verlichten. Of wanneer je wil bouncen op muur/plafond maar ook nog een beetje licht op je onderwerp wil strooien.

• mjtdevries
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2010 @ 08:00:
[...]

Maar die verspreiden het licht niet.
Een omnibounce is handig wanneer je nergens licht op kan kaatsen om achtergrond te verlichten.
Leg dat eens verder uit?
als je nergens licht op kan kaatsen, dan kan die omnibounce ook nergens tegen kaatsen.
En zonder vlakken om tegen te weerkaatsen is een omnibounce zinloos.
Of wanneer je wil bouncen op muur/plafond maar ook nog een beetje licht op je onderwerp wil strooien.
Voor dat geval kan ik een veel betere (en goedkopere) oplossing geven : Een elastiekje met een visitekaartje.
Die bevestig je aan je flits zodat er wat licht naar je onderwerp gekaatst word.

Het voordeel hiervan tov een omnibounce is dat je nu nog wel steeds richting aan je licht kunt geven, waardoor je onderwerp diepte krijgt.

Een omnibounce strooit het licht namelijk in alle richtingen, waardoor het licht op je onderwerp geen richting meer heeft, en daardoor geen schaduwen en daardoor geen diepte.

Gekleurde omnibounces zijn meestal bedoeld om de kleur van het flitslicht af te stemmen op de kleur van lampen in de ruimten.
Ipv gekleurde omnibounces kun je ook plastic filters hiervoor gebruiken. (vaak wel schandelijk duur bij de fotowinkels) maar dan heb je tenminste niet het nadeel van die omnibounces dat je licht naar alle kanten verspreid word.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Is het gek dat ik vaak heel mooi belichte foto's krijg als ik mn flitser schuin naar boven naar achter laat wijzen en mn (low budget ebay) omnibounce er op laat zitten?
Ik schiet dan met ETTL en merk steeds vaker dat dit binnen in veel situaties prettige resultaten oplevert.

• mjtdevries
Dat is niet gek. Ik bounce zelf ook heel vaak schuin naar boven en naar achteren. Alleen dan zonder omnibounce.

Meestal wil je zachte schaduwen. Dat bereik je door een groot vlak te verlichten. In dit geval dus door te bouncen tegen muur en plafond.

Verder wil je dat je licht uit een bepaalde richting komt, zodat je diepte in je onderwerp krijgt.
Door schuin naar achteren te schieten krijg je dat de ene kant van je onderwerp meer licht krijgt dan je andere kant. Tegelijkertijd krijg je wat invullicht van de andere kant weerkaatst zodat de schaduwen niet te diep worden.

Als laatste zorgt het schuin naar boven schieten er voor dat het licht niet van al te hoog op je onderwerp valt. (wat bv vaak gebeurd als je 45 graden schuin omhoog naar voren schiet). Dan krijg je diepe schaduwen op de oogkassen. Door schuin naar achter te schieten is de invalshoek van het licht vlakker en worden de ogen mooi verlicht. (en kun je zelfs een catchlight in de ogen krijgen)

Het enige nadeel is dat je al snel 4x zoveel flitskracht nodig hebt. Met iso100 zul je het vaak niet redden.

Zonder omnibounce kun je met de zoom instelling van je flits meer controle uitoefenen op je licht.
Op 105mm word je licht iets minder zacht, maar zal meestal toch nog zacht genoeg zijn. Het voordeel is dat je wat meer licht op je onderwerp krijgt en je kan wat meer richting aan het licht geven. Je catchlight wordt krachtiger, en je krijgt meestal diepere schaduwen. Wil je dat juist niet, dan ga je naar 14mm, of een waarde daar tussen.

[ Voor 16% gewijzigd door mjtdevries op 16-12-2010 10:40 ]

• sapphire
  • Laatst online: 17:01

sapphire

Die-hard pruts0r

Geen matches
Mwa ik moet zeggen dat ik nooit echt begrepen heb wat mensen zo boeiend aan een omnibounce vinden. Ik heb er twee liggen maar eerlijk is eerlijk ik heb ze 17 mei 2008 voor het laatst gebruikt en geen seconde gemist. Nou heb ik regematig dat ik ergens sta en nergens naartoe kan bouncen maar dan nog liever gewoon wat minder licht recht van voren en een lange sluitertijd om mooi de sfeer mee te pakken dan zo'n suf plastic kapje die naar mijn menning. Of offshoe met een cord, ook leuker :)

Maargoed ben blij om te zien dat er iig toch nog mensen zijn die snappen hoe ze een omnibounce moeten gebruiken want ik denk dat 80% er alleen één gekocht heeft "omdat iedereen er één heeft" en geen idee heeft hoe het te gebruiken :+

Gabriël AM5

Verwijderd

Nu weet ik niet of ik het mag vergelijken maar, als ik de omni bounce zou kunnen zien als een diffuser voor een pop-up flitser dan dan zorgt het voor een veel zachter licht?
Uiteraard is een omni-bounce vooral om te bouncen en niet om de flits wat subtieler te maken.
Echter als ik de reviews van de metz 36 mag geloven zorgt de meegeleverde omni-bounce ervoor dat het gat tussen 18 en 28mm word opgevuld, iets wat voor mij "cruciaal" is.
Aangezien mijn kennis niet verder gaat dan wat er in de handleiding staat en ik vaker moet terug vallen op de "auto" stand dan ik zou willen denk ik dat een bouncer/diffuser het met name makkelijker maakt en iets meer vergeving gezind is?

Ik mijn optiek heeft het stukje plastic meerdere functies.

• vandijk
De 'zachtheid' van een flitser wordt voornamelijk bepaald door de relatieve grootte van het licht tov het onderwerp. De omnibounce verandert de grootte van de lichtbron minimaal, maar straalt het wel in een alle richtingen. Het effect is vergelijkbaar met 'bare bulb' flitsers. Bijkomend voordeel is dat je met een flitser die begint te zoomen bij 24mm, toch wat wijder kan gaan. (ingebouwde groothoek adapters werken beter imho.

Vanwege het 'bare bulb' karakter is een omnibounce een goede toevoeging als je een paraplu of softbox gebruikt.

Het ingebouwde witte kaartje bij de 580EX zorgt ervoor dat wanneer je bounced via het plafond, je ook een beetje licht rechtvooruit naar je onderwerp stuurt. Dit zorgt ervoor dat de schaduwen in de oogkassen en onder de kin een beetje ingevuld worden. Ook krijg je een mooie sprankeling in de ogen (catch light).

Voor flitsers zonder groothoek adapter kan je de omnibounce gebruiken voor hetzelfde effect, maar tegen een groter verlies van lichtopbrengst.

Bij hoge of donkere plafonds/muren of buiten is het gebruik van een omnibounce zinloos. De enige reden om een omnibounce te gebruiken als er niet gebounced wordt is om de lichtopbrengst van de flitser omlaag te krijgen.

Ik wilde laatst wat invullicht hebben bij een optreden. Camera op 1600 iso, f/2.8, 1/200e afstand 7 meter.. De 580EX op 1/28e was nog veel te fel. omnibounce erop en het probleem was opgelost.

[ Voor 23% gewijzigd door vandijk op 16-12-2010 16:32 ]

• Toff

Toff

FP ProMod
vandijk schreef op donderdag 16 december 2010 @ 16:27:Ik wilde laatst wat invullicht hebben bij een optreden. Camera op 1600 iso, f/2.8, 1/200e afstand 7 meter.. De 580EX op 1/28e was nog veel te fel. omnibounce erop en het probleem was opgelost.
Datzelfde kan je bereiken door een afgepaste dikte papieren zakdoek met een stukje plakband te bevestigen. Zo heb ik iig in de analoge tijd jarenlang mijn flitsers ontstoken met een niet-instelbaar elektronenflitsertje op de body. LOL, ik heb hem hier nog liggen, een Prinz E15B Was ooit de openingsaanbieding van Dixons...

• Fire69
Geen matches
vandijk schreef op donderdag 16 december 2010 @ 16:27:
[...]
Ik wilde laatst wat invullicht hebben bij een optreden. Camera op 1600 iso, f/2.8, 1/200e afstand 7 meter.. De 580EX op 1/28e was nog veel te fel. omnibounce erop en het probleem was opgelost.
Kan je dan niet beter je iso minder hoog zetten? Of was die zo hoog om je achtergrond nog wat omgevingslicht te geven?

• vandijk
Geen matches
Inderdaad. Het was erg donker.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4051/5137966282_9d798d8bce_z.jpg

Exposure 0.006 sec (1/160)
Aperture f/2.5
Focal Length 135 mm
ISO Speed 800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:54:
Gezien je een 18-105 mm lens hebt, ga ik er van uit dat je een crop camera hebt. Dan hoeft de flits niet gelijk te zijn aan de brandpuntsafstand van je lens, maar slechts aan je 'effectieve' brandpuntsafstand. Dat is immers het gedeelte wat je op de foto krijgt, en dus het enige gedeelte wat belicht moet worden.

Met een cropfactor 1.6x is 18mm gelijk aan 28.8. En dat wordt dus door de flitser belicht. (Bij de moderne Canon flitsers wordt dit automatisch verrekend)

Verder dan 85mm maakt niet uit. Betekent gewoon dat de flitser bij een lens langer dan 85mm meer van de omgeving belicht dan strikt noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is ongetwijfeld al een keer gesteld, maar ik kan zo snel geen antwoord vinden met de zoekfunctie:

Wat is nu ongeveer de levensduur van zo'n flitser en waarop moet ik letten als ik er een tweedehands wil kopen?

Ik heb een aanbieding gezien van een 580EX voor 250 euro, maar hij is wel 4 jaar oud. Wat is wijsheid? ;x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Geen matches
580EX I?
Vind de prijs niet echt heel laag voor een toestel van 4 jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Goed dat je dat zegt, het was me nog niet opgevallen dat er een mark I en II waren van de 580EX...

Maar de reden dat ik het vraag is ook omdat ikg een enkel idee heb. Een 430EX II zie ik voor rond de € 215. Ik dacht, als ik dan een 580 EX kan krijgen voor 250 redeneer ik dat dat soort van future proof is niet heel veel meer geld (tenzij dat ding natuurlijk na een jaar ermee stopt)

Daarom vraag ik hier om advies daarover ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2010 @ 15:44:
Goed dat je dat zegt, het was me nog niet opgevallen dat er een mark I en II waren van de 580EX...
Dan heb je wel erg weinig eigen onderzoek gedaan...
Daarom vraag ik hier om advies daarover ;)
Ik zou het liefst schrijven: En daarom krijg je het niet ;) maar goed, de kerstgedachte enzo... Serieus, daar kan niemand voor jou op antwoorden. Een flitser die het grootste deel van die 4 jaar in de kast heeft gelegen en nu wegens gebrek aan nut wordt verkocht, die is wss nog als nieuw, maar een die dezelfde periode voor partypics is gebruikt en nu wordt verkocht omdat ie af en toe hapert, die heeft z'n beste tijd gehad...
Als je het mij vraagt, kan je beter een nieuwe 430EX II kopen (zie bovenaan de pagina, minder dan 200 euro). Die is handzamer en voldoet vaak wel. Zelf heb ik ze beide. De 580 heeft meer power en nog wat voordelen, maar voor normaal gebruik kan je met een 430 ook uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Ik heb mij 2e hands 430EX'en gekocht voor 150 euro per stuk (incl omnibounce, doos en hoesje). Voor mijn 580EX2 heb ik 250 euro betaald. Incl omnibounce, maar zonder doos en hoesje.

Check bij aanschaf van een 2e hands flitser een paar dingen:
- flitst de flitser met de kop in alle richtingen
- is de belichting gelijk als je een paar keer achter elkaar flitst
- zoomt de flitser mee als je met je lens zoomt (flitser recht vooruit richten)
- zitten er beschadigingen/verkleuringen op het glas
- werkt de ingebouwde groothoek adapter (lens geeft 14mm aan achterop)
- zit de bouncecard erin (580 serie)
- werkt de flitser ook als je de camera op zijn kop of scheef houdt
- zit er een bier- of rooklucht aan de flitser
- geen oxidatie op de contacten onderop en in het batterijvak
- beschadigingen op de behuizing

[ Voor 64% gewijzigd door vandijk op 27-12-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 18-09 06:58
Ik heb dit weekend voor het eerst in een jaar tijd mijn flitser weer eens gebruikt. Het was weer even wennen, vooral veel draaien met de flitskop om te bouncen, maar uiteindelijk toch tevreden met het resultaat. Misschien dat ding toch maar vaker gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toff schreef op maandag 27 december 2010 @ 21:52:
[...]

Dan heb je wel erg weinig eigen onderzoek gedaan...
Tja, ik ben ook recent pas op Canon overgestapt en moet er best aan wennen dat ze in tegenstelling tot Nikon -die gewoon een nieuw productnaampje geeft- met Mark I, II, III, etc.. werken. Hou dus vooral vast aan die kerstgedachte ;)

@vandijk: bedankt, daar zitten zeker een paar handige tips tussen!
Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste