Tomba schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:46:
Nu kwam ik bij het rondspitten naar mogelijke decoders op de KPN site ook de 'Digitenne draagbare TV TFT-711' tegen (
http://www.kpn.com/kpn/sh...d=418588/typeofpage=77285) Voor mij een mogelijk ideale oplossing aangezien ie zowel als decoder van je TV kan dienen, als bijvoorbeeld in de tuin of in de slaapkamer gebruikt kan worden. (er zit nl een 7" scherm in) Ik heb nu zo'n beetje dit hele topic doorgelezen maar kwam deze nog niet tegen. Iemand toevallig al ervaring met dit ding ? (Je krijgt er de 89,95 korting ook op dus voor 140 euri loop je ermee de primafoon uit)
Hier ook wat ervaringen met een KPN branded Lenco TFT-711. Vorige week gekocht bij de primafoon, voor 230 euro. Hetzelfde apparaat heeft een tijdje bij Halfords gelegen voor 199 euro. In beide gevallen kan je die 89 euro retour krijgen.
Het apparaat is dus eigenlijk een DVB-T tuner met ingebouwd TFT scherm (7 inch), een Conax decoder (kleine smartcard, krijg je er bij) en audio/video in en uit (stereo, composite). Er zit een actieve (echt waar, zet de voedingsoptie maar eens uit) maar kleine antenne bij. Verder een 12volt voedingskabel en een 230volt adapter.
Het apparaat werkt ook op (6) Nimh penlites, maar zelfs met 2700 mAh batterijen houdt het bij mij na 10 minuten wel op (scherm en antennevoeding aan).
Mijn algemene indruk is dat het een goed apparaat is, interface is best ok (ben Samsung 9401R gewend), alleen de ontvangst met deze antenne is bij mij (Den Haag / Wateringen) niet zo best. Met de meegeleverde antenne aan het meegeleverde 5 meter lange (maar dunne) snoer wordt het beter. Een actieve 20dB (zeggen ze..) antenne van Philips van 19 euro en een goede antennekabel naar buiten geeft nu beeld zonder haperingen.
Ik gebruik de video uitgang voornamelijk (voor m'n beamer). De beeldkwaliteit is natuurlijk niet echt jofel voor projectie, maar dat is DVB-C via een standaard Samsung 9401R tuner ook niet (aangezien ik die ook via composite moet gebruiken). Ik ben er aan gewend en het is best okay. Het ding meenemen in de auto werkt ook goed, mits je natuurlijk wel ff kanalen zoekt in de regio en je redelijke dekking hebt. Duitse FTA zenders ontvangt ie ook gewoon zonder problemen. (las dat dat wel eens niet werkt met KPN branded ontvangers).
Nadelen zijn de batterijduur als de antennevoeding aan staat (nog niet zonder getest, heb er te weinig signaal voor thuis), de EPG die je alleen van het actieve kanaal kan zien en het feit dat de antenne ingang diep verzonken zit. Een dun verloopje/koppelstukje bood uitkomst, maar toch.
Kortom, leuk speelgoed dat in mijn geval goed werkt als normale tuner voor dagelijks gebruik en op vakantie voor de lokale TV. Het is natuurlijk de vraag of de meerprijs boven een normale tuner (iig 140 euro meer, nl. 230 ipv 89 euro) en het feit dat je toch wel een externe antenne nodig hebt het waard is.